http://www.pzc.nl/regio/z(...)alco-is-failliet.ecequote:Aluminiumfabriek Zalco is failliet
MIDDELBURG - Aluminiumfabriek Zalco in Vlissingen-Oost is failliet.
De rechtbank in Middelburg heeft het faillissement uitgesproken. Het bedrijf heeft het al jaren buitengewoon zwaar. Bij Zalco werken 480 mensen in vaste dienst en 130 uitzendkrachten.
Het personeel is door de directie ingelicht. Koos de Meij van FNV-Bondgenoten reageert geschokt op de mededeling.
De PZC meldde in september dat Zalco dit jaar afstevent op een ernstig verlies. Directeur Wout Kusters wees toen op twee belangrijke oorzaken voor de situatie: het besluit van Duitsland om kerncentrales uit bedrijf te nemen na de kernramp in Japan, waardoor de stroomprijs is gestegen, en de crisis op de beurs waardoor de aluminiumprijs is gedaald.
Zalco streefde de laatste tijd ernaar om alle betrokkenen bij het bedrijf (eigenaar, overheden, leveranciers, onderaannemers en werknemers) een bijdrage te laten leveren aan een kostenreductie. Werknemers spraken onlangs af om voortaan in eigen tijd te douchen. Dat levert per saldo meer productietijd op. De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee.
En nu hebben ze helemaal geen werk meer. Ik weet nou niet wat beter is.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:39 schreef Doodloper het volgende:
Mja, je weet de context niet. Misschien kreeg de directie zelf nog wel een riant salaris, en dan zou ik ook niet snel een loonsverlaging accepteren als fabrieksedewerker met toch al niet een geweldig riant salaris.
Is wel zoquote:Op dinsdag 13 december 2011 22:38 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zie nergens staan dat de vakbonden hebben geadviseerd om tegen de loonverlaging te stemmen?
Mjah, op zich een logische gedachte, maar als ik per direct 20% moet inleveren, dan moet ik m'n auto verkopen, m'n huis verlaten en zit ik aan de grond genageld omdat ik het niet meer betalen kan. En dat komt wel weer goed, maar zo op korte termijn zou ik daar een tik aan overhouden.quote:Op dinsdag 13 december 2011 23:00 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Is wel zo
Maar, wat liever, je loon voor een vijfde ( EEN VIJFDE , 20% ) inleveren en na een halfjaar in de WW en nog 56 procent van je orriginele loon overhouden (ongeveer).
Of zeggen, je kan mijn rug op, falliet gaan we toch wel, dan maar een hogere WW?(of aanvulling, of weet ik veel hoe het werkt
) Voor mij lijkt het een logische stap.
De WW voor deze personen wordt toch wel 70% van hun laatst verdiende loon. Wat nog lulliger kan zijn is dat er een opkoper/doorstart plaats vind. Deze opkopper kan je dan een salaris van 70% bieden, mocht je dit weigeren krijg je ook geen WW meer.quote:Op dinsdag 13 december 2011 23:02 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Mjah, op zich een logische gedachte, maar als ik per direct 20% moet inleveren, dan moet ik m'n auto verkopen, m'n huis verlaten en zit ik aan de grond genageld omdat ik het niet meer betalen kan. En dat komt wel weer goed, maar zo op korte termijn zou ik daar een tik aan overhouden.
Bouwen ze het af, dan wil ik daar wellicht over nadenken. Al is er in die sector werk zat. Zeker als je niet bang bent voor vieze handjes.
En een bandmedewerker zal geen gouden bergen verdienen, dus 20% hakt er dan wel in.
inderdaad goede aanvulling op hetgeen wat ik bedoelde, dank u.quote:Op dinsdag 13 december 2011 23:35 schreef Knarf het volgende:
[..]
De WW voor deze personen wordt toch wel 70% van hun laatst verdiende loon. Wat nog lulliger kan zijn is dat er een opkoper/doorstart plaats vind. Deze opkopper kan je dan een salaris van 70% bieden, mocht je dit weigeren krijg je ook geen WW meer.
Dat dus. Vakbondenquote:Op dinsdag 13 december 2011 23:21 schreef robin007bond het volgende:
Vakbonden doen inderdaad vaak meer kwaad, dan goed. Belangrijke hervormingen worden vaak tegengehouden en salarissen worden vaak boven de marktwaarde gehouden.
Aan de ene kant is het wel belangrijk dat werknemers zich kunnen verenigen en kunnen opkomen voor hun belangen. Misschien een goed idee om vakbonden minder politieke invloed te geven.
Daarnaast gun ik dat FNV-plebs natuurlijk niks. Hahahaha.
Stel dat ze akkoord waren gegaan met 20% korting op het toch al niet geweldige fabriekssalaris en daarna de tent alsnog op de fles ging waardoor ze 70% van de 80% van hun originele salaris? Ik zou er als werknemer ook geen geloof in hebben; dat bedrijf had waarschijnlijk toch al weinig overleveingskansen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 23:02 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Mjah, op zich een logische gedachte, maar als ik per direct 20% moet inleveren, dan moet ik m'n auto verkopen, m'n huis verlaten en zit ik aan de grond genageld omdat ik het niet meer betalen kan. En dat komt wel weer goed, maar zo op korte termijn zou ik daar een tik aan overhouden.
Bouwen ze het af, dan wil ik daar wellicht over nadenken. Al is er in die sector werk zat. Zeker als je niet bang bent voor vieze handjes.
En een bandmedewerker zal geen gouden bergen verdienen, dus 20% hakt er dan wel in.
Ja want lassen is hetzelfde als gieten.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:45 schreef JellieVrolijk het volgende:
http://www.indeed.nl/Aluminium-Lasser-vacatures
Het is nu niet zo dat daar geen ander werk in te vinden is.
Je gaat wel erg kort door de bocht. De arbeiders hebben het minste inspraak maar zijn wel de schuldigen?quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:36 schreef Setting_Sun het volgende:
Het had zo maar één van de zeven plagen uit de bijbel kunnen zijn: de vakbonden
Want in plaats van loon in te leveren laten ze hun werkgever liever failliet gaan
[..]
http://www.pzc.nl/regio/z(...)alco-is-failliet.ece
lever jij wel zomaar je loon in, als je werkgever problemen heeft?quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:36 schreef Setting_Sun het volgende:
Want in plaats van loon in te leveren laten ze hun werkgever liever failliet gaan
quote:De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee.
?quote:De vraag van het personeel aan de directie om salaris in te leveren stuitte op een bulderend hoongelach.
Kun jij niet beter bij geenstijl klagen ? zuchtquote:Op dinsdag 13 december 2011 22:36 schreef Setting_Sun het volgende:
[..]
http://www.pzc.nl/regio/z(...)alco-is-failliet.ece
Ik zou op tijd een andere baan zoeken als ik geen vertrouwen meer had in mijn 'leiders'quote:Op woensdag 14 december 2011 10:59 schreef DDDDDaaf het volgende:
Terecht; ik zou ook pertinent weigeren salaris in te leveren ter compensatie van wanbeleid en mismanagement.
Dat is wel extreem veel. In zo'n situatie zou ik dit denken:quote:Op woensdag 14 december 2011 18:25 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ze vroegen de werknemers om 16 tot 22% loon in te leveren.
10 dagen gratis extra te werken (Eerder waren er al 6 dagen gratis extra werken afgesproken)
Vele verschillende extra's op te geven (Pre pensioen e.d. ofzo)
Ik had verwacht dat ze een paar procent moest inleveren maar bijna een kwart inleveren is gewoon echt veel...
Dus heeft niet zoveel met vakbonden te maken maar meer met de gigantische eisen
quote:Op woensdag 14 december 2011 11:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Volledig terecht. Wie zegt namelijk dat na loon inleveren het bedrijf nog steeds niet failliet gaat of dat het daarbij blijft. Dan wordt je alsnog ontslagen en krijg je nog minder WW ook.
Ik zou nooit en te nimmer loon inleveren.
Ze kunnen het ook proberen over te nemen, workers buyout.quote:Op donderdag 15 december 2011 21:14 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Het is over en uit. De werknemers kunnen nog 6 weken werken en zullen worden uitbetaald door het UWV.
Er is nog de mogelijkheid voor een doorstart maar het is nog niet duidelijk hoe.
Triest voor de mensen die daar werk(t)en
quote:'Tennet bood Zalco helpende hand van EUR 5 mln, in ruil voor miljoenengarantie'
ARNHEM/DEN HAAG (Energeia) - Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I), de provincie Zeeland en landelijk netbeheerder Tennet hebben zich tot het laatst toe ingespannen om de Zeeuwse aluminiumfabriek Zalco van de ondergang te redden. Afgelopen maandag eindigde dit met een voorstel van de transmissienetbeheerder om EUR 5 mln aan Zalco over te maken als voorschot op diensten van de Zeeuwse Aluminium Company aan Tennet binnen het noodstroomcontract. Om niet geheel opgehelderde redenen heeft de directie van Zalco dit voorstel maandag afgeslagen, waarna dinsdag het faillissement van de Zeeuwse aluminiumfabriek volgde.
Dat blijkt uit gesprekken die Energeia voerde met ingevoerde bronnen bij zowel het ministerie van EL&I als Tennet. Gevraagd naar een officieel standpunt doet het ministerie van minister Maxime Verhagen er het zwijgen toe, terwijl Tennet niet verder wil gaan dan te stellen dat de netbeheerder tot het uiterste is gegaan om zich in te spannen Zalco de helpende hand te bieden. Ook Zalco is weinig mededeelzaam. De locatie-directeur Wout Kusters wijst een interviewverzoek van Energeia resoluut van de hand, terwijl de curatoren Ernst Butterman van RST Advocaten uit Breda en Benne van Leeuwen van het advocatenkantoor Van Leeuwen & De Waard uit Goes deze donderdag onbereikbaar bleken voor commentaar.
Tennet lijkt oppervlakkig gezien juist medeveroorzaker van het faillissement van de aluminiumsmelterij uit Vlissingen. De financiële problemen van Zalco zouden vooral van doen hebben met hoge energiekosten. Daarbij worden niet alleen de werkelijke commoditykosten genoemd, die na de Duitse Atomausstieg sterk gestegen zouden zijn, maar ook de transportkosten in Nederland zouden in vergelijking met met name Duitsland te hoog zijn voor de aluminiumsmelter om een gezonde bedrijfsvoering op te baseren.
Bij Tennet wordt van de hand gewezen dat hier de hoofdprijs wordt betaald: de transportkosten liggen in Nederland juist onder het Europese gemiddelde. Nederlandse transporttarieven zouden daarbij vergelijkbaar zijn met de Duitse. Maar op het ministerie van Economische Zaken weet men waar de schoen wringt: Duitsland biedt de energie-intensieve industrie een korting op de tarieven, waar Nederland dit vooralsnog weigert.
Volgens een bron aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag maakte Zalco het ministerie anderhalve maand geleden pas attent op dit ongelijke speelveld, en vooral op de grote nadelige gevolgen die het Zeeuwse bedrijf als gevolg daarvan ondervond. Hoewel volgens de bron meteen actie is ondernomen, onder meer door samen met de Europese Commissie een onderzoek naar de toelaatbaarheid van deze praktijk te starten, was er te weinig tijd om Zalco soelaas te bieden op dat vlak.
Maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is. Tennet bleek bereid om de grenzen op te zoeken van het niet discriminatoire handelen waar de netbeheerder volgens de wet aan gehouden is. De netbeheerder zegde toe om "enkele miljoenen" -een bron in Den Haag spreekt over EUR 5 mln- aan Zalco te betalen voor diensten van Zalco die vallen binnen het noodstroomcontract. Tennet sluit zulke contracten met grootverbruikers en producenten om op momenten van ernstige onbalans door afschakeling een stroomstoring of -onderbreking te voorkomen.
Maar Tennet verloor bij dat voorstel het eigenbelang niet uit het oog. Als tegenprestatie verlangde de transmissienetbeheerder naar verluidt bankgaranties van Zalco, om zich op die manier te verzekeren van betalingen voor transportkosten. De directie van Zalco kon hier getuige het bankroet van het Zeeuwse bedrijf geen ja tegen zeggen, maar onduidelijk blijft of dat komt door Tennets eis van bankgaranties of dat daar andere redenen aan ten grondslag lagen.
Onbekend is hoe hoog de verlangde garantie zou moeten zijn, maar daar is wel een verantwoorde slag naar te slaan. Tennet en Zalco troffen elkaar namelijk vorige maand voor de rechter in Middelburg. Aanleiding: Tennets eis voor een bankgarantie ter verzekering van betaling van toekomstige transportkosten. Hoogte van de verlangde garantie: EUR 6,8 mln.
Getuige het vonnis van de voorzieningenrechter in Middelburg, dat overigens in het voordeel van Zalco uitviel, kende Zalco bij Tennet een voor de netbeheerder onprettige betalingsgeschiedenis -ondanks dat toegegeven moest worden dat er geen onbetaalde facturen openstonden. Desondanks was er in het verleden sprake van late of uitgestelde betalingen, wat gecombineerd met Zalco's slechte bedrijfsresultaten en vooruitzichten Tennet ertoe bracht een miljoenengarantie te eisen. Bij het uitblijven daarvan zou Zalco per 7 december worden afgesloten, dreigde de netbeheerder, waarna Zalco naar de rechter stapte en gelijk kreeg: de aluminiumfabriek mocht niet worden afgesloten.
Verantwoording
Energeia streeft ernaar geen gebruik te maken van anonieme bronnen. Soms kunnen er dwingende redenen zijn toch anonieme bronnen op te voeren, bijvoorbeeld als dit de enige manier is om een verhaal 'rond te krijgen', zoals dat in journalistenjargon heet. Dat is hier het geval. Alle bovenstaande informatie is afkomstig van minimaal twee van elkaar onafhankelijke bronnen, waarvan de identiteit bovendien ter redactie bekend is. Energeia staat voor de journalistieke waarde van dit artikel.
Bron: http://www.energeia.nl/pr(...)ljoenengarantie.html
Zij zijn vieze ratten omdat het bedrijf over de kop ging door hoge stroomkosten veroorzaak door de milieuwaanzin?quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:03 schreef betyar het volgende:
Nu maar hopen dat de directieleden ook privé failliet verklaard worden. Vieze ratten.
Nee, een bedrijf gaat over de kop door mismanagement.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zij zijn vieze ratten omdat het bedrijf over de kop ging door hoge stroomkosten veroorzaak door de milieuwaanzin?
Stijgende stroomprijzen en dalende aluminiumprijzen is mismanagement? Vertel, hoe had men dat moeten opvangen? De lonen halveren?quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:11 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, een bedrijf gaat over de kop door mismanagement.
Als je als redelijk grote toko daar geen buffer voor hebt, ben je niet denderend bezig, om het zacht uit te drukken. En om een faillissement aan één factor op te hangen is ook redelijk kortzichtig.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zij zijn vieze ratten omdat het bedrijf over de kop ging door hoge stroomkosten veroorzaak door de milieuwaanzin?
Dat kan, ben benieuwd hoelang ze dan nog hadden bestaan, zo zonder werknemers. Men kan er ook voor kiezen om meer geld in het bedrijf te laten zitten.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stijgende stroomprijzen en dalende aluminiumprijzen is mismanagement? Vertel, hoe had men dat moeten opvangen? De lonen halveren?
Als je zoiets durft te stellen ben ik heel benieuwd naar de info die jij hebt. Vertel...quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:11 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, een bedrijf gaat over de kop door mismanagement.
Werk jij voor niets in jouw bedrijf?quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:16 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat kan, ben benieuwd hoelang ze dan nog hadden bestaan, zo zonder werknemers. Men kan er ook voor kiezen om meer geld in het bedrijf te laten zitten.
Jep, ik ook.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je zoiets durft te stellen ben ik heel benieuwd naar de info die jij hebt. Vertel...
Die info hoeft helemaal niet, waarom gaat een bedrijf anders failliet? Ingrijpen wanneer nodig i.p.v. doormodderen en afwachten. Een faillissement komt niet van de een op de andere dag he.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je zoiets durft te stellen ben ik heel benieuwd naar de info die jij hebt. Vertel...
quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Werk jij voor niets in jouw bedrijf?
Betaal jij de bank niet terug?
Topic gaat niet over mij. Stop toch eens met dat persoonlijk gedoe man.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft betyar inmiddels personeel in zijn bedrijf?
Ik kan je garanderen dan 95% van het MKB geen buffers heeft die groot genoeg zijn om een structurele daling van de omzet op te vangen. Het zit er simpelweg niet in. Plus dat het NLe belastingstelsel zo in elkaar zit dat het fiscaal heel ongunstig is geld over te houden. Je moet dan heel veel richting de fiscus schuiven, het is veel voordeliger dat geld te investeren in je bedrijf in de vorm van bv machines, dat is dan nml aftrekbaar waardoor je netto bijna hetzelfde bedrag kwijt bent maar dan er iets voor terughebt ipv het allemaal richting de fiscus te storten.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als je als redelijk grote toko daar geen buffer voor hebt, ben je niet denderend bezig, om het zacht uit te drukken. En om een faillissement aan één factor op te hangen is ook redelijk kortzichtig.
Snap je de vragen niet? Het gaat over bedrijfsvoering. Jij huilt dat ze meer geld in het bedrijf hadden moeten laten zitten, maar waar moet dat vandaan komen? De investeerders niet hun geld terug geven? Rekeningen niet betalen?quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:22 schreef betyar het volgende:
[..]
[..]
Topic gaat niet over mij. Stop toch eens met dat persoonlijk gedoe man.
Nog los daarvan moet je fiscaal gezien wel lenen om te investeren in groei, als je de groei peu a peu uit het geld wil financieren dat je verdient om de banken buiten de deur te houden ben je veel en veel duurder uit en het gaat veel langzamer.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik kan je garanderen dan 95% van het MKB geen buffers heeft die groot genoeg zijn om een structurele daling van de omzet op te vangen. Het zit er simpelweg niet in. Plus dat het NLe belastingstelsel zo in elkaar zit dat het fiscaal heel ongunstig is geld over te houden. Je moet dan heel veel richting de fiscus schuiven, het is veel voordeliger dat geld te investeren in je bedrijf in de vorm van bv machines, dat is dan nml aftrekbaar waardoor je netto bijna hetzelfde bedrag kwijt bent maar dan er iets voor terughebt ipv het allemaal richting de fiscus te storten.
Het klinkt heel krom maar je hebt gelijk. Als wij eens (op papier) veel winst maken dan nog kan je beter een lening afsluiten voor bv de verbouwing van het pand. Je kan het uitsmeren over meerdere jaren, je kan het aftrekken qua rente plus je houdt wat contant in je zak voor de dagelijkse uitgaven.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nog los daarvan moet je fiscaal gezien wel lenen om te investeren in groei, als je de groei peu a peu uit het geld wil financieren dat je verdient om de banken buiten de deur te houden ben je veel en veel duurder uit en het gaat veel langzamer.
Ik ben benieuwd hoe LV denkt dat je zo reserves op kan bouwen tegen sterke kostenstijging en instortende prijzen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het klinkt heel krom maar je hebt gelijk. Als wij eens (op papier) veel winst maken dan nog kan je beter een lening afsluiten voor bv de verbouwing van het pand. Je kan het uitsmeren over meerdere jaren, je kan het aftrekken qua rente plus je houdt wat contant in je zak voor de dagelijkse uitgaven.
Wij hebben beide fouten eens gemaakt: in een jaar met veel winst dat geld opgepot. Resultaat: jaar later (als het al weer op is) dikke naheffing vd fiscus.
Daarna weer een jaar met veel winst: contant bedrijfsauto's gekocht en pand verbouwd. Resultaat: geen dikke naheffing maar geen stuiver meer in kas. Dus geld opmaken van je rekening courant en he: die rente is 2 x zo hoog als dat je een financiering bij de bank regelt voor autos/verbouwing.
Het is in NL als MKB-er vrijwel onmogelijk echt grote reserves op te bouwen. Tenzij je echt enorme woekerwinsten maakt, maar dat is weinig MKB-ers gegeven. 95% van de MKB-bedrijven zal maximaal 1 jaar uit kunnen zingen denk ik als bv een 25% daling optreedt. De meeste bedrijven hebben vrij kleine winstmarges, denk aan 5-25%. Als je een kwart terugvalt kom je simpelweg niet meer uit de kosten en met de iedere maand doorlopende uitgaven is de bodem heel snel bereikt. Je moet dan heel snel kunnen snijden in de kosten (personeel ontslaan dus) en dat kan vaak niet.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe LV denkt dat je zo reserves op kan bouwen tegen sterke kostenstijging en instortende prijzen.
Heeft elk bedrijf wat failliet gaat te maken met mismanagement als gevolg van vieze ratten? Dat begrijp ik nu uit je woorden?quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:21 schreef betyar het volgende:
[..]
Die info hoeft helemaal niet, waarom gaat een bedrijf anders failliet? Ingrijpen wanneer nodig i.p.v. doormodderen en afwachten. Een faillissement komt niet van de een op de andere dag he.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |