abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105556549
Het had zo maar één van de zeven plagen uit de bijbel kunnen zijn: de vakbonden :r
Want in plaats van loon in te leveren laten ze hun werkgever liever failliet gaan |:(
quote:
Aluminiumfabriek Zalco is failliet

MIDDELBURG - Aluminiumfabriek Zalco in Vlissingen-Oost is failliet.

De rechtbank in Middelburg heeft het faillissement uitgesproken. Het bedrijf heeft het al jaren buitengewoon zwaar. Bij Zalco werken 480 mensen in vaste dienst en 130 uitzendkrachten.

Het personeel is door de directie ingelicht. Koos de Meij van FNV-Bondgenoten reageert geschokt op de mededeling.

De PZC meldde in september dat Zalco dit jaar afstevent op een ernstig verlies. Directeur Wout Kusters wees toen op twee belangrijke oorzaken voor de situatie: het besluit van Duitsland om kerncentrales uit bedrijf te nemen na de kernramp in Japan, waardoor de stroomprijs is gestegen, en de crisis op de beurs waardoor de aluminiumprijs is gedaald.

Zalco streefde de laatste tijd ernaar om alle betrokkenen bij het bedrijf (eigenaar, overheden, leveranciers, onderaannemers en werknemers) een bijdrage te laten leveren aan een kostenreductie. Werknemers spraken onlangs af om voortaan in eigen tijd te douchen. Dat levert per saldo meer productietijd op. De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)alco-is-failliet.ece

[ Bericht 1% gewijzigd door Setting_Sun op 13-12-2011 22:42:19 ]
pi_105556672
Ik zie nergens staan dat de vakbonden hebben geadviseerd om tegen de loonverlaging te stemmen?
  dinsdag 13 december 2011 @ 22:39:00 #3
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105556697
Mja, je weet de context niet. Misschien kreeg de directie zelf nog wel een riant salaris, en dan zou ik ook niet snel een loonsverlaging accepteren als fabrieksedewerker met toch al niet een geweldig riant salaris.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_105556831
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:39 schreef Doodloper het volgende:
Mja, je weet de context niet. Misschien kreeg de directie zelf nog wel een riant salaris, en dan zou ik ook niet snel een loonsverlaging accepteren als fabrieksedewerker met toch al niet een geweldig riant salaris.
En nu hebben ze helemaal geen werk meer. Ik weet nou niet wat beter is.
pi_105557085
http://www.indeed.nl/Aluminium-Lasser-vacatures

Het is nu niet zo dat daar geen ander werk in te vinden is.
  dinsdag 13 december 2011 @ 23:00:29 #6
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_105557876
Zo, dat was geen kleine jongen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_105557884
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:38 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zie nergens staan dat de vakbonden hebben geadviseerd om tegen de loonverlaging te stemmen?
Is wel zo :@

Maar, wat liever, je loon voor een vijfde ( EEN VIJFDE , 20% ) inleveren en na een halfjaar in de WW en nog 56 procent van je orriginele loon overhouden (ongeveer).

Of zeggen, je kan mijn rug op, falliet gaan we toch wel, dan maar een hogere WW? :') (of aanvulling, of weet ik veel hoe het werkt :@ ) Voor mij lijkt het een logische stap.
  dinsdag 13 december 2011 @ 23:02:53 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_105557979
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:00 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Is wel zo :@

Maar, wat liever, je loon voor een vijfde ( EEN VIJFDE , 20% ) inleveren en na een halfjaar in de WW en nog 56 procent van je orriginele loon overhouden (ongeveer).

Of zeggen, je kan mijn rug op, falliet gaan we toch wel, dan maar een hogere WW? :') (of aanvulling, of weet ik veel hoe het werkt :@ ) Voor mij lijkt het een logische stap.
Mjah, op zich een logische gedachte, maar als ik per direct 20% moet inleveren, dan moet ik m'n auto verkopen, m'n huis verlaten en zit ik aan de grond genageld omdat ik het niet meer betalen kan. En dat komt wel weer goed, maar zo op korte termijn zou ik daar een tik aan overhouden.

Bouwen ze het af, dan wil ik daar wellicht over nadenken. Al is er in die sector werk zat. Zeker als je niet bang bent voor vieze handjes.
En een bandmedewerker zal geen gouden bergen verdienen, dus 20% hakt er dan wel in.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_105558845
Vakbonden doen inderdaad vaak meer kwaad, dan goed. Belangrijke hervormingen worden vaak tegengehouden en salarissen worden vaak boven de marktwaarde gehouden.

Aan de ene kant is het wel belangrijk dat werknemers zich kunnen verenigen en kunnen opkomen voor hun belangen. Misschien een goed idee om vakbonden minder politieke invloed te geven.

Daarnaast gun ik dat FNV-plebs natuurlijk niks. Hahahaha.
  dinsdag 13 december 2011 @ 23:35:13 #10
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_105559496
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:02 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Mjah, op zich een logische gedachte, maar als ik per direct 20% moet inleveren, dan moet ik m'n auto verkopen, m'n huis verlaten en zit ik aan de grond genageld omdat ik het niet meer betalen kan. En dat komt wel weer goed, maar zo op korte termijn zou ik daar een tik aan overhouden.

Bouwen ze het af, dan wil ik daar wellicht over nadenken. Al is er in die sector werk zat. Zeker als je niet bang bent voor vieze handjes.
En een bandmedewerker zal geen gouden bergen verdienen, dus 20% hakt er dan wel in.
De WW voor deze personen wordt toch wel 70% van hun laatst verdiende loon. Wat nog lulliger kan zijn is dat er een opkoper/doorstart plaats vind. Deze opkopper kan je dan een salaris van 70% bieden, mocht je dit weigeren krijg je ook geen WW meer.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_105559644
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:35 schreef Knarf het volgende:

[..]

De WW voor deze personen wordt toch wel 70% van hun laatst verdiende loon. Wat nog lulliger kan zijn is dat er een opkoper/doorstart plaats vind. Deze opkopper kan je dan een salaris van 70% bieden, mocht je dit weigeren krijg je ook geen WW meer.
inderdaad goede aanvulling op hetgeen wat ik bedoelde, dank u.
pi_105559862
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:21 schreef robin007bond het volgende:
Vakbonden doen inderdaad vaak meer kwaad, dan goed. Belangrijke hervormingen worden vaak tegengehouden en salarissen worden vaak boven de marktwaarde gehouden.

Aan de ene kant is het wel belangrijk dat werknemers zich kunnen verenigen en kunnen opkomen voor hun belangen. Misschien een goed idee om vakbonden minder politieke invloed te geven.

Daarnaast gun ik dat FNV-plebs natuurlijk niks. Hahahaha.
Dat dus. Vakbonden :r
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_105559921
Met alle subsidies die je krijgt is het verschil van fabriekssalaris naar uitkering zo opgevuld... :O (tenzij je een hypotheek hebt, dan kan je je huis gaan verkopen en proberen de restschuld af te betalen). Overigens is er denk ik nog redelijk wat werk in Zeeland. In Middelburg alleen al word er nog volop gebouwd (Het gaat de laatste jaren echt gigantisch hard met kantoren e.d.)
  woensdag 14 december 2011 @ 09:36:37 #14
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_105566511
"Zalco streefde de laatste tijd ernaar om alle betrokkenen bij het bedrijf (eigenaar, overheden, leveranciers, onderaannemers en werknemers) een bijdrage te laten leveren aan een kostenreductie."

"De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee."

Iedereen kan afspraken maken met zijn werkgeven en vastleggen in een iao. Helaas is er voor dit bedrijf een afspraken maken meer aan.

Ik zou het ook niet oke vinden als mijn werkgever vraagd om 20% in te leveren. Maar dat is een keuze voor ieder individu. Als je weet hoe het bedrijf er voor staat en je eigen situatie/mogelijkheden kan inschatten.
Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
  woensdag 14 december 2011 @ 10:06:32 #15
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_105567211
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:02 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Stel dat ze akkoord waren gegaan met 20% korting op het toch al niet geweldige fabriekssalaris en daarna de tent alsnog op de fles ging waardoor ze 70% van de 80% van hun originele salaris? Ik zou er als werknemer ook geen geloof in hebben; dat bedrijf had waarschijnlijk toch al weinig overleveingskansen.

Dus het gaat veel te ver personeel en bonden de schuld te geven van het faillissement.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_105567240
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:45 schreef JellieVrolijk het volgende:
http://www.indeed.nl/Aluminium-Lasser-vacatures

Het is nu niet zo dat daar geen ander werk in te vinden is.
Ja want lassen is hetzelfde als gieten. 8)7
pi_105567695
Had de bonusopstrijkende directie in de jaren ervoor wel genoeg geld gereserveerd dan? Een goed geleid bedrijf zou toch een dipje in de vraag en een schommeling in de stroomkosten moeten kunnen opvangen zou je zeggen.

Ik vind het ook helemaal niet zo logisch dat het personeel salaris zou moeten inleveren zodat de aandeelhouders de gevolgen van de genomen risico's bespaard blijft. Die volgorde lijkt me verkeerd.

Als het bedrijf nou een doorstart kan maken dan worden de kosten van de problemen tenminste betaald uit de zak van de aandeelhouders, en die hebben de koers van het bedrijf bepaald.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_105567800
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:36 schreef Setting_Sun het volgende:
Het had zo maar één van de zeven plagen uit de bijbel kunnen zijn: de vakbonden :r
Want in plaats van loon in te leveren laten ze hun werkgever liever failliet gaan |:(

[..]

Je gaat wel erg kort door de bocht. De arbeiders hebben het minste inspraak maar zijn wel de schuldigen?

Waarom is er niet tijdig gekozen om alle uitzendkrachten weg te sturen?
Waarom is er niet eerst een groep mensen ontslagen om te kijken of het met minder mensen kan?
Waarom heeft het bedrijf geen dekking genomen tegen hogere energieprijzen?
Waarom zijn er geen bedrijfsonderdelen verkocht?
Etc..etc.
pi_105568242
quote:

lever jij wel zomaar je loon in, als je werkgever problemen heeft?

de 'uitvluchten' die de werkgever geeft komen weinig onderbouwd over, een duits besluit kerncentrale's in de toekomst te sluiten is gewoon onzin... dat heeft juist ook nauwelijks invloed gehad op stroomprijzen en waar er prijsschommelingen zijn is het gewoon een teken van goede bedrijfsvoering om hierin goed te onderhandelen én bepaalde risico's in te calculeren...

verder, de aluminium prijs is niet zomaar gezakt, maar er was in 2008 een absolute 'hause' op de alumnium markt en toen stegen de prijzen enorm... na het hooogtepunt in 2008 is deze prijs echter weer teruggezakt naar het niveau van voorheen.
Vermoedelijk heeft deze fabriek zich iets te makkelijk rijk gerekend en verkeerd geinvesteerd... pirma, maar onzin om fouten daarin zomaar af te wentelen op de werknemers .. waarbij die dan extra risico zouden moeten dragen, mocht namelijk de fabriek alsnog failliet gaan, ben je als ex-werknemer extra de klos als je kort voor dat faillisment instemde met een loonsverlaging omdat je dan ook minder WW krijgt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † woensdag 14 december 2011 @ 10:51:52 #20
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_105568370
quote:
De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee.
quote:
De vraag van het personeel aan de directie om salaris in te leveren stuitte op een bulderend hoongelach.
?

Zo te zien heeft het personeel al een bijdrage geleverd door in eigen tijd te douchen, wat heeft de directie gedaan?

En verder, al jullie liberaaltjes die lopen te schelden op de vakbonden zouden hier juist heel blij mee moeten zijn: een bedrijf dat niet rendabel kan opereren gaat failliet, daar zijn jullie toch zo dol op? Of zien jullie liever dat eerst het personeel nog wordt uitgeknepen met de laatste stuiptrekkingen?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_105568387
quote:

[..]

Kun jij niet beter bij geenstijl klagen ? zucht
pi_105568577
Terecht; ik zou ook pertinent weigeren salaris in te leveren ter compensatie van wanbeleid en mismanagement.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_105570008
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 10:59 schreef DDDDDaaf het volgende:
Terecht; ik zou ook pertinent weigeren salaris in te leveren ter compensatie van wanbeleid en mismanagement.
Ik zou op tijd een andere baan zoeken als ik geen vertrouwen meer had in mijn 'leiders'
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105570207
Volledig terecht. Wie zegt namelijk dat na loon inleveren het bedrijf nog steeds niet failliet gaat of dat het daarbij blijft. Dan wordt je alsnog ontslagen en krijg je nog minder WW ook.

Ik zou nooit en te nimmer loon inleveren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_105584321
Ze vroegen de werknemers om 16 tot 22% loon in te leveren.
10 dagen gratis extra te werken (Eerder waren er al 6 dagen gratis extra werken afgesproken)
Vele verschillende extra's op te geven (Pre pensioen e.d. ofzo)

Ik had verwacht dat ze een paar procent moest inleveren maar bijna een kwart inleveren is gewoon echt veel...

Dus heeft niet zoveel met vakbonden te maken maar meer met de gigantische eisen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')