abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105556549
Het had zo maar één van de zeven plagen uit de bijbel kunnen zijn: de vakbonden :r
Want in plaats van loon in te leveren laten ze hun werkgever liever failliet gaan |:(
quote:
Aluminiumfabriek Zalco is failliet

MIDDELBURG - Aluminiumfabriek Zalco in Vlissingen-Oost is failliet.

De rechtbank in Middelburg heeft het faillissement uitgesproken. Het bedrijf heeft het al jaren buitengewoon zwaar. Bij Zalco werken 480 mensen in vaste dienst en 130 uitzendkrachten.

Het personeel is door de directie ingelicht. Koos de Meij van FNV-Bondgenoten reageert geschokt op de mededeling.

De PZC meldde in september dat Zalco dit jaar afstevent op een ernstig verlies. Directeur Wout Kusters wees toen op twee belangrijke oorzaken voor de situatie: het besluit van Duitsland om kerncentrales uit bedrijf te nemen na de kernramp in Japan, waardoor de stroomprijs is gestegen, en de crisis op de beurs waardoor de aluminiumprijs is gedaald.

Zalco streefde de laatste tijd ernaar om alle betrokkenen bij het bedrijf (eigenaar, overheden, leveranciers, onderaannemers en werknemers) een bijdrage te laten leveren aan een kostenreductie. Werknemers spraken onlangs af om voortaan in eigen tijd te douchen. Dat levert per saldo meer productietijd op. De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)alco-is-failliet.ece

[ Bericht 1% gewijzigd door Setting_Sun op 13-12-2011 22:42:19 ]
pi_105556672
Ik zie nergens staan dat de vakbonden hebben geadviseerd om tegen de loonverlaging te stemmen?
  dinsdag 13 december 2011 @ 22:39:00 #3
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105556697
Mja, je weet de context niet. Misschien kreeg de directie zelf nog wel een riant salaris, en dan zou ik ook niet snel een loonsverlaging accepteren als fabrieksedewerker met toch al niet een geweldig riant salaris.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_105556831
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:39 schreef Doodloper het volgende:
Mja, je weet de context niet. Misschien kreeg de directie zelf nog wel een riant salaris, en dan zou ik ook niet snel een loonsverlaging accepteren als fabrieksedewerker met toch al niet een geweldig riant salaris.
En nu hebben ze helemaal geen werk meer. Ik weet nou niet wat beter is.
pi_105557085
http://www.indeed.nl/Aluminium-Lasser-vacatures

Het is nu niet zo dat daar geen ander werk in te vinden is.
  dinsdag 13 december 2011 @ 23:00:29 #6
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_105557876
Zo, dat was geen kleine jongen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_105557884
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:38 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zie nergens staan dat de vakbonden hebben geadviseerd om tegen de loonverlaging te stemmen?
Is wel zo :@

Maar, wat liever, je loon voor een vijfde ( EEN VIJFDE , 20% ) inleveren en na een halfjaar in de WW en nog 56 procent van je orriginele loon overhouden (ongeveer).

Of zeggen, je kan mijn rug op, falliet gaan we toch wel, dan maar een hogere WW? :') (of aanvulling, of weet ik veel hoe het werkt :@ ) Voor mij lijkt het een logische stap.
  dinsdag 13 december 2011 @ 23:02:53 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_105557979
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:00 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Is wel zo :@

Maar, wat liever, je loon voor een vijfde ( EEN VIJFDE , 20% ) inleveren en na een halfjaar in de WW en nog 56 procent van je orriginele loon overhouden (ongeveer).

Of zeggen, je kan mijn rug op, falliet gaan we toch wel, dan maar een hogere WW? :') (of aanvulling, of weet ik veel hoe het werkt :@ ) Voor mij lijkt het een logische stap.
Mjah, op zich een logische gedachte, maar als ik per direct 20% moet inleveren, dan moet ik m'n auto verkopen, m'n huis verlaten en zit ik aan de grond genageld omdat ik het niet meer betalen kan. En dat komt wel weer goed, maar zo op korte termijn zou ik daar een tik aan overhouden.

Bouwen ze het af, dan wil ik daar wellicht over nadenken. Al is er in die sector werk zat. Zeker als je niet bang bent voor vieze handjes.
En een bandmedewerker zal geen gouden bergen verdienen, dus 20% hakt er dan wel in.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_105558845
Vakbonden doen inderdaad vaak meer kwaad, dan goed. Belangrijke hervormingen worden vaak tegengehouden en salarissen worden vaak boven de marktwaarde gehouden.

Aan de ene kant is het wel belangrijk dat werknemers zich kunnen verenigen en kunnen opkomen voor hun belangen. Misschien een goed idee om vakbonden minder politieke invloed te geven.

Daarnaast gun ik dat FNV-plebs natuurlijk niks. Hahahaha.
  dinsdag 13 december 2011 @ 23:35:13 #10
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_105559496
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:02 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Mjah, op zich een logische gedachte, maar als ik per direct 20% moet inleveren, dan moet ik m'n auto verkopen, m'n huis verlaten en zit ik aan de grond genageld omdat ik het niet meer betalen kan. En dat komt wel weer goed, maar zo op korte termijn zou ik daar een tik aan overhouden.

Bouwen ze het af, dan wil ik daar wellicht over nadenken. Al is er in die sector werk zat. Zeker als je niet bang bent voor vieze handjes.
En een bandmedewerker zal geen gouden bergen verdienen, dus 20% hakt er dan wel in.
De WW voor deze personen wordt toch wel 70% van hun laatst verdiende loon. Wat nog lulliger kan zijn is dat er een opkoper/doorstart plaats vind. Deze opkopper kan je dan een salaris van 70% bieden, mocht je dit weigeren krijg je ook geen WW meer.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_105559644
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:35 schreef Knarf het volgende:

[..]

De WW voor deze personen wordt toch wel 70% van hun laatst verdiende loon. Wat nog lulliger kan zijn is dat er een opkoper/doorstart plaats vind. Deze opkopper kan je dan een salaris van 70% bieden, mocht je dit weigeren krijg je ook geen WW meer.
inderdaad goede aanvulling op hetgeen wat ik bedoelde, dank u.
pi_105559862
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:21 schreef robin007bond het volgende:
Vakbonden doen inderdaad vaak meer kwaad, dan goed. Belangrijke hervormingen worden vaak tegengehouden en salarissen worden vaak boven de marktwaarde gehouden.

Aan de ene kant is het wel belangrijk dat werknemers zich kunnen verenigen en kunnen opkomen voor hun belangen. Misschien een goed idee om vakbonden minder politieke invloed te geven.

Daarnaast gun ik dat FNV-plebs natuurlijk niks. Hahahaha.
Dat dus. Vakbonden :r
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_105559921
Met alle subsidies die je krijgt is het verschil van fabriekssalaris naar uitkering zo opgevuld... :O (tenzij je een hypotheek hebt, dan kan je je huis gaan verkopen en proberen de restschuld af te betalen). Overigens is er denk ik nog redelijk wat werk in Zeeland. In Middelburg alleen al word er nog volop gebouwd (Het gaat de laatste jaren echt gigantisch hard met kantoren e.d.)
  woensdag 14 december 2011 @ 09:36:37 #14
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_105566511
"Zalco streefde de laatste tijd ernaar om alle betrokkenen bij het bedrijf (eigenaar, overheden, leveranciers, onderaannemers en werknemers) een bijdrage te laten leveren aan een kostenreductie."

"De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee."

Iedereen kan afspraken maken met zijn werkgeven en vastleggen in een iao. Helaas is er voor dit bedrijf een afspraken maken meer aan.

Ik zou het ook niet oke vinden als mijn werkgever vraagd om 20% in te leveren. Maar dat is een keuze voor ieder individu. Als je weet hoe het bedrijf er voor staat en je eigen situatie/mogelijkheden kan inschatten.
Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
  woensdag 14 december 2011 @ 10:06:32 #15
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_105567211
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:02 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Stel dat ze akkoord waren gegaan met 20% korting op het toch al niet geweldige fabriekssalaris en daarna de tent alsnog op de fles ging waardoor ze 70% van de 80% van hun originele salaris? Ik zou er als werknemer ook geen geloof in hebben; dat bedrijf had waarschijnlijk toch al weinig overleveingskansen.

Dus het gaat veel te ver personeel en bonden de schuld te geven van het faillissement.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_105567240
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:45 schreef JellieVrolijk het volgende:
http://www.indeed.nl/Aluminium-Lasser-vacatures

Het is nu niet zo dat daar geen ander werk in te vinden is.
Ja want lassen is hetzelfde als gieten. 8)7
pi_105567695
Had de bonusopstrijkende directie in de jaren ervoor wel genoeg geld gereserveerd dan? Een goed geleid bedrijf zou toch een dipje in de vraag en een schommeling in de stroomkosten moeten kunnen opvangen zou je zeggen.

Ik vind het ook helemaal niet zo logisch dat het personeel salaris zou moeten inleveren zodat de aandeelhouders de gevolgen van de genomen risico's bespaard blijft. Die volgorde lijkt me verkeerd.

Als het bedrijf nou een doorstart kan maken dan worden de kosten van de problemen tenminste betaald uit de zak van de aandeelhouders, en die hebben de koers van het bedrijf bepaald.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_105567800
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:36 schreef Setting_Sun het volgende:
Het had zo maar één van de zeven plagen uit de bijbel kunnen zijn: de vakbonden :r
Want in plaats van loon in te leveren laten ze hun werkgever liever failliet gaan |:(

[..]

Je gaat wel erg kort door de bocht. De arbeiders hebben het minste inspraak maar zijn wel de schuldigen?

Waarom is er niet tijdig gekozen om alle uitzendkrachten weg te sturen?
Waarom is er niet eerst een groep mensen ontslagen om te kijken of het met minder mensen kan?
Waarom heeft het bedrijf geen dekking genomen tegen hogere energieprijzen?
Waarom zijn er geen bedrijfsonderdelen verkocht?
Etc..etc.
pi_105568242
quote:

lever jij wel zomaar je loon in, als je werkgever problemen heeft?

de 'uitvluchten' die de werkgever geeft komen weinig onderbouwd over, een duits besluit kerncentrale's in de toekomst te sluiten is gewoon onzin... dat heeft juist ook nauwelijks invloed gehad op stroomprijzen en waar er prijsschommelingen zijn is het gewoon een teken van goede bedrijfsvoering om hierin goed te onderhandelen én bepaalde risico's in te calculeren...

verder, de aluminium prijs is niet zomaar gezakt, maar er was in 2008 een absolute 'hause' op de alumnium markt en toen stegen de prijzen enorm... na het hooogtepunt in 2008 is deze prijs echter weer teruggezakt naar het niveau van voorheen.
Vermoedelijk heeft deze fabriek zich iets te makkelijk rijk gerekend en verkeerd geinvesteerd... pirma, maar onzin om fouten daarin zomaar af te wentelen op de werknemers .. waarbij die dan extra risico zouden moeten dragen, mocht namelijk de fabriek alsnog failliet gaan, ben je als ex-werknemer extra de klos als je kort voor dat faillisment instemde met een loonsverlaging omdat je dan ook minder WW krijgt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † woensdag 14 december 2011 @ 10:51:52 #20
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_105568370
quote:
De vraag van de directie aan het personeel om salaris in te leveren stuitte op een ferm nee.
quote:
De vraag van het personeel aan de directie om salaris in te leveren stuitte op een bulderend hoongelach.
?

Zo te zien heeft het personeel al een bijdrage geleverd door in eigen tijd te douchen, wat heeft de directie gedaan?

En verder, al jullie liberaaltjes die lopen te schelden op de vakbonden zouden hier juist heel blij mee moeten zijn: een bedrijf dat niet rendabel kan opereren gaat failliet, daar zijn jullie toch zo dol op? Of zien jullie liever dat eerst het personeel nog wordt uitgeknepen met de laatste stuiptrekkingen?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_105568387
quote:

[..]

Kun jij niet beter bij geenstijl klagen ? zucht
pi_105568577
Terecht; ik zou ook pertinent weigeren salaris in te leveren ter compensatie van wanbeleid en mismanagement.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_105570008
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 10:59 schreef DDDDDaaf het volgende:
Terecht; ik zou ook pertinent weigeren salaris in te leveren ter compensatie van wanbeleid en mismanagement.
Ik zou op tijd een andere baan zoeken als ik geen vertrouwen meer had in mijn 'leiders'
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105570207
Volledig terecht. Wie zegt namelijk dat na loon inleveren het bedrijf nog steeds niet failliet gaat of dat het daarbij blijft. Dan wordt je alsnog ontslagen en krijg je nog minder WW ook.

Ik zou nooit en te nimmer loon inleveren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_105584321
Ze vroegen de werknemers om 16 tot 22% loon in te leveren.
10 dagen gratis extra te werken (Eerder waren er al 6 dagen gratis extra werken afgesproken)
Vele verschillende extra's op te geven (Pre pensioen e.d. ofzo)

Ik had verwacht dat ze een paar procent moest inleveren maar bijna een kwart inleveren is gewoon echt veel...

Dus heeft niet zoveel met vakbonden te maken maar meer met de gigantische eisen
pi_105584944
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 18:25 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ze vroegen de werknemers om 16 tot 22% loon in te leveren.
10 dagen gratis extra te werken (Eerder waren er al 6 dagen gratis extra werken afgesproken)
Vele verschillende extra's op te geven (Pre pensioen e.d. ofzo)

Ik had verwacht dat ze een paar procent moest inleveren maar bijna een kwart inleveren is gewoon echt veel...

Dus heeft niet zoveel met vakbonden te maken maar meer met de gigantische eisen
Dat is wel extreem veel. In zo'n situatie zou ik dit denken:

quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Volledig terecht. Wie zegt namelijk dat na loon inleveren het bedrijf nog steeds niet failliet gaat of dat het daarbij blijft. Dan wordt je alsnog ontslagen en krijg je nog minder WW ook.

Ik zou nooit en te nimmer loon inleveren.
pi_105632162
Het is over en uit. De werknemers kunnen nog 6 weken werken en zullen worden uitbetaald door het UWV.
Er is nog de mogelijkheid voor een doorstart maar het is nog niet duidelijk hoe.
Triest voor de mensen die daar werk(t)en
  donderdag 15 december 2011 @ 22:39:20 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105636511
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:14 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Het is over en uit. De werknemers kunnen nog 6 weken werken en zullen worden uitbetaald door het UWV.
Er is nog de mogelijkheid voor een doorstart maar het is nog niet duidelijk hoe.
Triest voor de mensen die daar werk(t)en
Ze kunnen het ook proberen over te nemen, workers buyout.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105666963
De situatie is nog slechter dan gedacht.
De werknemers hoeven morgen niet meer terug te komen. Verbazingwekkend hoe het is gelopen en de manier waarop de vakbonden er mee zijn omgegaan...
  vrijdag 16 december 2011 @ 19:36:39 #30
45206 Pietverdriet
pi_105667359
Kunnen de milieuhuilies eens zien wat er gebeurd door steeds hogere energie prijzen.
pi_105676585
quote:
'Tennet bood Zalco helpende hand van EUR 5 mln, in ruil voor miljoenengarantie'

ARNHEM/DEN HAAG (Energeia) - Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I), de provincie Zeeland en landelijk netbeheerder Tennet hebben zich tot het laatst toe ingespannen om de Zeeuwse aluminiumfabriek Zalco van de ondergang te redden. Afgelopen maandag eindigde dit met een voorstel van de transmissienetbeheerder om EUR 5 mln aan Zalco over te maken als voorschot op diensten van de Zeeuwse Aluminium Company aan Tennet binnen het noodstroomcontract. Om niet geheel opgehelderde redenen heeft de directie van Zalco dit voorstel maandag afgeslagen, waarna dinsdag het faillissement van de Zeeuwse aluminiumfabriek volgde.

Dat blijkt uit gesprekken die Energeia voerde met ingevoerde bronnen bij zowel het ministerie van EL&I als Tennet. Gevraagd naar een officieel standpunt doet het ministerie van minister Maxime Verhagen er het zwijgen toe, terwijl Tennet niet verder wil gaan dan te stellen dat de netbeheerder tot het uiterste is gegaan om zich in te spannen Zalco de helpende hand te bieden. Ook Zalco is weinig mededeelzaam. De locatie-directeur Wout Kusters wijst een interviewverzoek van Energeia resoluut van de hand, terwijl de curatoren Ernst Butterman van RST Advocaten uit Breda en Benne van Leeuwen van het advocatenkantoor Van Leeuwen & De Waard uit Goes deze donderdag onbereikbaar bleken voor commentaar.

Tennet lijkt oppervlakkig gezien juist medeveroorzaker van het faillissement van de aluminiumsmelterij uit Vlissingen. De financiële problemen van Zalco zouden vooral van doen hebben met hoge energiekosten. Daarbij worden niet alleen de werkelijke commoditykosten genoemd, die na de Duitse Atomausstieg sterk gestegen zouden zijn, maar ook de transportkosten in Nederland zouden in vergelijking met met name Duitsland te hoog zijn voor de aluminiumsmelter om een gezonde bedrijfsvoering op te baseren.

Bij Tennet wordt van de hand gewezen dat hier de hoofdprijs wordt betaald: de transportkosten liggen in Nederland juist onder het Europese gemiddelde. Nederlandse transporttarieven zouden daarbij vergelijkbaar zijn met de Duitse. Maar op het ministerie van Economische Zaken weet men waar de schoen wringt: Duitsland biedt de energie-intensieve industrie een korting op de tarieven, waar Nederland dit vooralsnog weigert.

Volgens een bron aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag maakte Zalco het ministerie anderhalve maand geleden pas attent op dit ongelijke speelveld, en vooral op de grote nadelige gevolgen die het Zeeuwse bedrijf als gevolg daarvan ondervond. Hoewel volgens de bron meteen actie is ondernomen, onder meer door samen met de Europese Commissie een onderzoek naar de toelaatbaarheid van deze praktijk te starten, was er te weinig tijd om Zalco soelaas te bieden op dat vlak.

Maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is. Tennet bleek bereid om de grenzen op te zoeken van het niet discriminatoire handelen waar de netbeheerder volgens de wet aan gehouden is. De netbeheerder zegde toe om "enkele miljoenen" -een bron in Den Haag spreekt over EUR 5 mln- aan Zalco te betalen voor diensten van Zalco die vallen binnen het noodstroomcontract. Tennet sluit zulke contracten met grootverbruikers en producenten om op momenten van ernstige onbalans door afschakeling een stroomstoring of -onderbreking te voorkomen.

Maar Tennet verloor bij dat voorstel het eigenbelang niet uit het oog. Als tegenprestatie verlangde de transmissienetbeheerder naar verluidt bankgaranties van Zalco, om zich op die manier te verzekeren van betalingen voor transportkosten. De directie van Zalco kon hier getuige het bankroet van het Zeeuwse bedrijf geen ja tegen zeggen, maar onduidelijk blijft of dat komt door Tennets eis van bankgaranties of dat daar andere redenen aan ten grondslag lagen.

Onbekend is hoe hoog de verlangde garantie zou moeten zijn, maar daar is wel een verantwoorde slag naar te slaan. Tennet en Zalco troffen elkaar namelijk vorige maand voor de rechter in Middelburg. Aanleiding: Tennets eis voor een bankgarantie ter verzekering van betaling van toekomstige transportkosten. Hoogte van de verlangde garantie: EUR 6,8 mln.

Getuige het vonnis van de voorzieningenrechter in Middelburg, dat overigens in het voordeel van Zalco uitviel, kende Zalco bij Tennet een voor de netbeheerder onprettige betalingsgeschiedenis -ondanks dat toegegeven moest worden dat er geen onbetaalde facturen openstonden. Desondanks was er in het verleden sprake van late of uitgestelde betalingen, wat gecombineerd met Zalco's slechte bedrijfsresultaten en vooruitzichten Tennet ertoe bracht een miljoenengarantie te eisen. Bij het uitblijven daarvan zou Zalco per 7 december worden afgesloten, dreigde de netbeheerder, waarna Zalco naar de rechter stapte en gelijk kreeg: de aluminiumfabriek mocht niet worden afgesloten.
Verantwoording
Energeia streeft ernaar geen gebruik te maken van anonieme bronnen. Soms kunnen er dwingende redenen zijn toch anonieme bronnen op te voeren, bijvoorbeeld als dit de enige manier is om een verhaal 'rond te krijgen', zoals dat in journalistenjargon heet. Dat is hier het geval. Alle bovenstaande informatie is afkomstig van minimaal twee van elkaar onafhankelijke bronnen, waarvan de identiteit bovendien ter redactie bekend is. Energeia staat voor de journalistieke waarde van dit artikel.

Bron: http://www.energeia.nl/pr(...)ljoenengarantie.html
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:03:07 #32
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105686041
Nu maar hopen dat de directieleden ook privé failliet verklaard worden. Vieze ratten.
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:08:00 #33
45206 Pietverdriet
pi_105686123
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:03 schreef betyar het volgende:
Nu maar hopen dat de directieleden ook privé failliet verklaard worden. Vieze ratten.
Zij zijn vieze ratten omdat het bedrijf over de kop ging door hoge stroomkosten veroorzaak door de milieuwaanzin?
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:11:21 #34
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105686195
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zij zijn vieze ratten omdat het bedrijf over de kop ging door hoge stroomkosten veroorzaak door de milieuwaanzin?
Nee, een bedrijf gaat over de kop door mismanagement.
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:13:34 #35
45206 Pietverdriet
pi_105686230
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:11 schreef betyar het volgende:

[..]

Stijgende stroomprijzen en dalende aluminiumprijzen is mismanagement? Vertel, hoe had men dat moeten opvangen? De lonen halveren?
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:13:59 #36
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_105686239
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je als redelijk grote toko daar geen buffer voor hebt, ben je niet denderend bezig, om het zacht uit te drukken. En om een faillissement aan één factor op te hangen is ook redelijk kortzichtig.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:16:14 #37
45206 Pietverdriet
pi_105686280
Vertel, LV wat weet jij meer, graag onderbouwt
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:16:59 #38
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105686294
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stijgende stroomprijzen en dalende aluminiumprijzen is mismanagement? Vertel, hoe had men dat moeten opvangen? De lonen halveren?
Dat kan, ben benieuwd hoelang ze dan nog hadden bestaan, zo zonder werknemers. Men kan er ook voor kiezen om meer geld in het bedrijf te laten zitten.
pi_105686306
quote:

[..]

Als je zoiets durft te stellen ben ik heel benieuwd naar de info die jij hebt. Vertel...
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:18:31 #40
45206 Pietverdriet
pi_105686324
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:16 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat kan, ben benieuwd hoelang ze dan nog hadden bestaan, zo zonder werknemers. Men kan er ook voor kiezen om meer geld in het bedrijf te laten zitten.
Werk jij voor niets in jouw bedrijf?
Betaal jij de bank niet terug?
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:19:44 #41
45206 Pietverdriet
pi_105686348
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:17 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je zoiets durft te stellen ben ik heel benieuwd naar de info die jij hebt. Vertel...
Jep, ik ook.
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:21:07 #42
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105686386
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:17 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Die info hoeft helemaal niet, waarom gaat een bedrijf anders failliet? Ingrijpen wanneer nodig i.p.v. doormodderen en afwachten. Een faillissement komt niet van de een op de andere dag he.
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:22:13 #43
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105686400
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Werk jij voor niets in jouw bedrijf?
Betaal jij de bank niet terug?
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft betyar inmiddels personeel in zijn bedrijf?
Topic gaat niet over mij. Stop toch eens met dat persoonlijk gedoe man.
pi_105686458
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je als redelijk grote toko daar geen buffer voor hebt, ben je niet denderend bezig, om het zacht uit te drukken. En om een faillissement aan één factor op te hangen is ook redelijk kortzichtig.
Ik kan je garanderen dan 95% van het MKB geen buffers heeft die groot genoeg zijn om een structurele daling van de omzet op te vangen. Het zit er simpelweg niet in. Plus dat het NLe belastingstelsel zo in elkaar zit dat het fiscaal heel ongunstig is geld over te houden. Je moet dan heel veel richting de fiscus schuiven, het is veel voordeliger dat geld te investeren in je bedrijf in de vorm van bv machines, dat is dan nml aftrekbaar waardoor je netto bijna hetzelfde bedrag kwijt bent maar dan er iets voor terughebt ipv het allemaal richting de fiscus te storten.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:26:02 #45
45206 Pietverdriet
pi_105686464
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:22 schreef betyar het volgende:

[..]

[..]

Topic gaat niet over mij. Stop toch eens met dat persoonlijk gedoe man.
Snap je de vragen niet? Het gaat over bedrijfsvoering. Jij huilt dat ze meer geld in het bedrijf hadden moeten laten zitten, maar waar moet dat vandaan komen? De investeerders niet hun geld terug geven? Rekeningen niet betalen?
Je gilt wel dat anderen het beter moeten doen, maar vertel dan eens hoe jij dat beter doet.
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:28:56 #46
45206 Pietverdriet
pi_105686513
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik kan je garanderen dan 95% van het MKB geen buffers heeft die groot genoeg zijn om een structurele daling van de omzet op te vangen. Het zit er simpelweg niet in. Plus dat het NLe belastingstelsel zo in elkaar zit dat het fiscaal heel ongunstig is geld over te houden. Je moet dan heel veel richting de fiscus schuiven, het is veel voordeliger dat geld te investeren in je bedrijf in de vorm van bv machines, dat is dan nml aftrekbaar waardoor je netto bijna hetzelfde bedrag kwijt bent maar dan er iets voor terughebt ipv het allemaal richting de fiscus te storten.
Nog los daarvan moet je fiscaal gezien wel lenen om te investeren in groei, als je de groei peu a peu uit het geld wil financieren dat je verdient om de banken buiten de deur te houden ben je veel en veel duurder uit en het gaat veel langzamer.
pi_105686579
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nog los daarvan moet je fiscaal gezien wel lenen om te investeren in groei, als je de groei peu a peu uit het geld wil financieren dat je verdient om de banken buiten de deur te houden ben je veel en veel duurder uit en het gaat veel langzamer.
Het klinkt heel krom maar je hebt gelijk. Als wij eens (op papier) veel winst maken dan nog kan je beter een lening afsluiten voor bv de verbouwing van het pand. Je kan het uitsmeren over meerdere jaren, je kan het aftrekken qua rente plus je houdt wat contant in je zak voor de dagelijkse uitgaven.
Wij hebben beide fouten eens gemaakt: in een jaar met veel winst dat geld opgepot. Resultaat: jaar later (als het al weer op is) dikke naheffing vd fiscus.
Daarna weer een jaar met veel winst: contant bedrijfsauto's gekocht en pand verbouwd. Resultaat: geen dikke naheffing maar geen stuiver meer in kas. Dus geld opmaken van je rekening courant en he: die rente is 2 x zo hoog als dat je een financiering bij de bank regelt voor autos/verbouwing.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zaterdag 17 december 2011 @ 10:36:46 #48
45206 Pietverdriet
pi_105686652
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Het klinkt heel krom maar je hebt gelijk. Als wij eens (op papier) veel winst maken dan nog kan je beter een lening afsluiten voor bv de verbouwing van het pand. Je kan het uitsmeren over meerdere jaren, je kan het aftrekken qua rente plus je houdt wat contant in je zak voor de dagelijkse uitgaven.
Wij hebben beide fouten eens gemaakt: in een jaar met veel winst dat geld opgepot. Resultaat: jaar later (als het al weer op is) dikke naheffing vd fiscus.
Daarna weer een jaar met veel winst: contant bedrijfsauto's gekocht en pand verbouwd. Resultaat: geen dikke naheffing maar geen stuiver meer in kas. Dus geld opmaken van je rekening courant en he: die rente is 2 x zo hoog als dat je een financiering bij de bank regelt voor autos/verbouwing.
Ik ben benieuwd hoe LV denkt dat je zo reserves op kan bouwen tegen sterke kostenstijging en instortende prijzen.
pi_105686721
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe LV denkt dat je zo reserves op kan bouwen tegen sterke kostenstijging en instortende prijzen.
Het is in NL als MKB-er vrijwel onmogelijk echt grote reserves op te bouwen. Tenzij je echt enorme woekerwinsten maakt, maar dat is weinig MKB-ers gegeven. 95% van de MKB-bedrijven zal maximaal 1 jaar uit kunnen zingen denk ik als bv een 25% daling optreedt. De meeste bedrijven hebben vrij kleine winstmarges, denk aan 5-25%. Als je een kwart terugvalt kom je simpelweg niet meer uit de kosten en met de iedere maand doorlopende uitgaven is de bodem heel snel bereikt. Je moet dan heel snel kunnen snijden in de kosten (personeel ontslaan dus) en dat kan vaak niet.
pi_105686752
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:21 schreef betyar het volgende:

[..]

Die info hoeft helemaal niet, waarom gaat een bedrijf anders failliet? Ingrijpen wanneer nodig i.p.v. doormodderen en afwachten. Een faillissement komt niet van de een op de andere dag he.
Heeft elk bedrijf wat failliet gaat te maken met mismanagement als gevolg van vieze ratten? Dat begrijp ik nu uit je woorden?
pi_105688192
Ik snap iets niet. Er werd in eigen tijd gedoucht om de productiviteit te kunnen verhogen. Er zijn dus meer dan genoeg bestellingen want de productiviteit moet omhoog (vond dat douchen in tijd van werkgever überhaupt vreemd, maar ja)

Wat ik dus niet begrijp is, waarom meer produceren en vervolgens toch failliet verklaard worden. Dan deugt er toch al een hele tijd ietts niet aan dat beleid en had je die beter kunnen vervangen? Of mis ik iets?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zaterdag 17 december 2011 @ 11:56:57 #52
45206 Pietverdriet
pi_105688298
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:52 schreef paddy het volgende:
Ik snap iets niet. Er werd in eigen tijd gedoucht om de productiviteit te kunnen verhogen. Er zijn dus meer dan genoeg bestellingen want de productiviteit moet omhoog (vond dat douchen in tijd van werkgever überhaupt vreemd, maar ja)

Wat ik dus niet begrijp is, waarom meer produceren en vervolgens toch failliet verklaard worden. Dan deugt er toch al een hele tijd ietts niet aan dat beleid en had je die beter kunnen vervangen? Of mis ik iets?
Kostprijs ligt hoger dan verkoopprijs.
pi_105688349
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kostprijs ligt hoger dan verkoopprijs.
Sorry, maar zelfs mijn kinderen waren als kleuter niet zo dom om iets nieuws bij een winkel te gaan kopen om het vervolgens dezelfde dag op een kleed te gaan verkopen voor minder geld. Dus ja, dan kan ik er niets anders van maken dat dit beleid het faillissement heeft veroorzaakt, en niet de bonden of het personeel.

Met dit beleid had ik het personeel al veel eerder aangeraden als bond om een andere baan te zoeken want het beleid zorgt ervoor dat het bedrijf geen levensvatbaarheid heeft door duur in te kopen en met verlies te verkopen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_105688355
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:52 schreef paddy het volgende:

Het management had haar zaken niet bepaald op orde blijkt. Dan is er op een gegeven moment geen redden meer aan. Leuk om dan te proberen de vakbonden of milieuwaanzin de schuld te geven maar dat is wel wat kortzichtig natuurlijk.
Als ik bijvoorbeeld het bericht van ClapClapYourHands lees waaruit blijkt dat het speelveld niet gelijk is vanwege een vorm van staatssteun in Duitsland zou ik eerder daar de oorzaak gaan zoeken..
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 17 december 2011 @ 12:03:05 #55
45206 Pietverdriet
pi_105688427
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:59 schreef paddy het volgende:

[..]

Sorry, maar zelfs mijn kinderen waren als kleuter niet zo dom om iets nieuws bij een winkel te gaan kopen om het vervolgens dezelfde dag op een kleed te gaan verkopen voor minder geld. Dus ja, dan kan ik er niets anders van maken dat dit beleid het faillissement heeft veroorzaakt, en niet de bonden of het personeel.
We hebben het niet over een handelsonderneming, maar over een producent.
Deze produceert aluminium.
Belangrijke kosten daarbij is stroom, is heel veel nodig
Stroom prijs is enorm gestegen door de Duitse massahysterie na de kernramp in japan en het uitschakelen van alle kerncentrales daar. Duitsland werd van stroom exporteur stroom importeur.
Tegelijkertijd is de wereld handels prijs voor aluminium gedaald.
Waar ligt hier de beleidsfout?
pi_105688572
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stroom prijs is enorm gestegen door de Duitse massahysterie na de kernramp in japan en het uitschakelen van alle kerncentrales daar. Duitsland werd van stroom exporteur stroom importeur.
Het lijkt me dat een energieintensief bedrijf in haar beleid rekening houdt met de grote afhankelijkheid van de stroomprijzen en daar in haar inkoop van onder meer energie rekening mee houdt. Of met het bepalen van de omvang van de flexibele schil van het bedrijf. Ook zouden ze kunnen overwegen sneller aan de bel te trekken wanneer blijkt dat concurrenten in andere landen vormen van staatssteun ontvangen (hoewel ze die zelf ook graag krijgen natuurlijk :+).
pi_105688610
I
quote:

[..]

De prijsstijging is even wat hoger uitgevallen. Dit kan ook gebeuren bij een andere crisis. Dan calculeer je dat gewoon in. Ben ik dan de enige die dit ziet? Ik wist al jaren dat de energie prijzen de pan uit zouden stijgen. Als bedrijf zijnde calculeer je dat door naar je producten. Wanneer je dat niet doet zouden enorm veel bedrijven op de fles gaan. Dus ja, beleidsfout.
  zaterdag 17 december 2011 @ 12:12:15 #58
45206 Pietverdriet
pi_105688617
Wat had jij dan gedaan als manager van dit bedrijf Duke?
  zaterdag 17 december 2011 @ 12:14:02 #59
45206 Pietverdriet
pi_105688660
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 12:12 schreef paddy het volgende:
I

[..]

De prijsstijging is even wat hoger uitgevallen. Dit kan ook gebeuren bij een andere crisis. Dan calculeer je dat gewoon in. Ben ik dan de enige die dit ziet? Ik wist al jaren dat de energie prijzen de pan uit zouden stijgen. Als bedrijf zijnde calculeer je dat door naar je producten. Wanneer je dat niet doet zouden enorm veel bedrijven op de fles gaan. Dus ja, beleidsfout.
De prijs op de wereldmarkt kan jij niet bepalen. Je kan calculeren wat je wil, maar daar krijg jij je kosten niet onder de prijs die je krijgt.
pi_105688695
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat had jij dan gedaan als manager van dit bedrijf Duke?
Al langer geleden gaan lobbyen voor extra staatssteun aangezien mijn buitenlandse concurrenten dat ook krijgen.

En vooral ook voor mijn energie contracten met lange looptijd afsluiten met de kerncentrale in Borssele zodat schommelingen in de energieprijs mijn kostprijs minder zouden beïnvloeden. Geeft je een nadeel in perioden met lage stroomprijzen maar de kosten van energie nemen al vrij lang toe dus dat risico zou ik wel aandurven.
  zaterdag 17 december 2011 @ 12:42:53 #61
45206 Pietverdriet
pi_105689285
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 12:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Al langer geleden gaan lobbyen voor extra staatssteun aangezien mijn buitenlandse concurrenten dat ook krijgen.

En vooral ook voor mijn energie contracten met lange looptijd afsluiten met de kerncentrale in Borssele zodat schommelingen in de energieprijs mijn kostprijs minder zouden beïnvloeden. Geeft je een nadeel in perioden met lage stroomprijzen maar de kosten van energie nemen al vrij lang toe dus dat risico zou ik wel aandurven.
Verlies draaiende bedrijven overeindhouden te koste van bedrijven die wel winst maken dus
pi_105689424
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verlies draaiende bedrijven overeindhouden te koste van bedrijven die wel winst maken dus
Ik ben tegen staatssteun maar je vroeg mij wat ik zou doen als manager van dat bedrijf.
Dan zou ik doen wat voor dat bedrijf en haar aandeelhouders het beste is. Niet wat voor de samenleving als geheel het beste is. Zeker als mijn bedrijf ten onder dreigt te gaan omdat mijn buitenlandse concurrenten wel staatssteun krijgen. Ik heb het ook niet zo op de kerncentrale in Borssele maar zou in dit geval actief gaan lobbyen voor een tweede kerncentrale op die locatie zodat een groot aanbod aan stroom beschikbaar blijft en dat lokaal de prijs drukt.
  zaterdag 17 december 2011 @ 13:00:27 #63
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_105689725
Kan Borssele ook dicht. :P

quote:
Voor het productieproces, dat bekend staat als het Hall Process, is zeer veel elektriciteit nodig. Pechiney sloot destijds met de elektriciteitsmaatschappij in Zeeland, PZEM, een contract af dat voorzag in levering tegen een lage prijs. PZEM kon elektriciteit tegen deze lage prijs niet rendabel opwekken door middel van een conventionele elektriciteitscentrale, en bouwde daarom de kernenergiecentrale Borssele.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pechiney

Pechiney was de voorloper van Zalco.
Zalco is nu eigendom van een private equity club (Klesch & Company Ltd.)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_105689766
quote:

Dat zegt de directie maar waar is eigenlijk het bewijs daarvoor?
Dat de stroomprijzen in 2011 plots enorm stegen nadat de duitsers besloten in de toekomst hun kenrenergiecentrals tegaan sluiten?

http://www.eex.com/de/Transparenz/Börseneigene%20Daten/Transparenz-Informationen/transparency/derivatives/TPD1/2011-10-01/1y

Dat zijn prijsgegevens over heel 2011 op de Europese Electriteitsindex EEX, waar strooom verhandeld wordt en daarin zie je geen structurele prijsstijging...

er is idd één 'uitschieter naar 70 cent tov een normale prijs rond de 40cent en inderdaad kun je die exact plaatsen op het ongeval in Japan (vanaf 11 maart )...
maar die tijdelijke prijstijging was al weer weg een week later, en een maand later in april was de prijs zelfs weer eventjes op 30 cent.

Enkel als de directie net rond 11-13 maart een lange termijnscontract afsloot precies op een idioot hoge prijs zijn ze de klos geweest, maar zeg nu zelf, zijn ze dan niet érg dom geweest

quote:
De beleidsfout is dat de directie kennelijk niet die daling vooorzien heeft... de aluminiumprijs is niet zwaar gedaald als je op de lange termijn kijkt, hij staat nu bv op ongeveer eenzelfde niveau als in 2006/7... in 2008 was er een enorme hoogvlucht en toen waren de alumniumprijzen opeens extreem hoog, wat deze fabriek juist meer inkomsten en veel winst moet hebben opgeleverd...

Nu dalen ze weer terug naar het niveau van voorheen en gaat de fabriek failliet...?
Tja, dat _kan_ ook enkel zijn doordat de directie kennelijk die hogewinsten tijdens de hoogvlucht van de alumniumprijzen in 2008 verkeerd gebruikt heeft ... én een grote inschattingsfout gemaakt door niet te voorspellen dat de prijzen weer kunnen dalen, als ze daarvoor sterk stijgen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 17 december 2011 @ 13:08:37 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_105689930
Doe anders eens googlen op Gary Klesch.
Oprichter van Klesch & Company; eigenaar van Zalco en Aldel(fzijl)
Lijkt mij een aardige aasgier/roofridder.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 17 december 2011 @ 19:58:57 #66
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105702230
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Snap je de vragen niet? Het gaat over bedrijfsvoering. Jij huilt dat ze meer geld in het bedrijf hadden moeten laten zitten, maar waar moet dat vandaan komen? De investeerders niet hun geld terug geven? Rekeningen niet betalen?
Je gilt wel dat anderen het beter moeten doen, maar vertel dan eens hoe jij dat beter doet.
Natuurlijk snap ik de vragen wel. Alleen vind ik het diep triest dat je altijd op de persoonlijke toer moet gaan. Geen enkele discussie is met jou aan te gaan zonder dat persoonlijk gebash.
  zaterdag 17 december 2011 @ 19:59:58 #67
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105702275
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:42 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Heeft elk bedrijf wat failliet gaat te maken met mismanagement als gevolg van vieze ratten? Dat begrijp ik nu uit je woorden?
Nee hoor. Je leest wat je wilt lezen. Waaruit maak je dat op?
  zaterdag 17 december 2011 @ 20:01:05 #68
45206 Pietverdriet
pi_105702318
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 19:58 schreef betyar het volgende:

[..]

Natuurlijk snap ik de vragen wel. Alleen vind ik het diep triest dat je altijd op de persoonlijke toer moet gaan. Geen enkele discussie is met jou aan te gaan zonder dat persoonlijk gebash.
Moet je maar niet zo hypocriet zijn.
  zaterdag 17 december 2011 @ 20:02:44 #69
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_105702377
Het lijkt me stug dat de gewenste salarisverlaging die niet doorging de oorzaak is van het faillissement.
2000 light years from home
  zaterdag 17 december 2011 @ 20:16:05 #70
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105702856
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet je maar niet zo hypocriet zijn.
Hypocriet? De schuld leggen bij personeel, vakbonden en milieuhippies is hypocriet.
  zaterdag 17 december 2011 @ 21:33:05 #71
45206 Pietverdriet
pi_105705802
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 20:16 schreef betyar het volgende:

[..]

Hypocriet? De schuld leggen bij personeel, vakbonden en milieuhippies is hypocriet.
Gillen dat het management ratten zijn is hypocriet meneer de ondernemer
  zaterdag 17 december 2011 @ 21:49:52 #72
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105706372
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gillen dat het management ratten zijn is hypocriet meneer de ondernemer
Nee hoor.
pi_105707714
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 19:59 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee hoor. Je leest wat je wilt lezen. Waaruit maak je dat op?
Ik lees wat jij schrijft, maar hoe moet ik het dan opvatten?

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:03 schreef betyar het volgende:
quote:

[..]

zaterdag 17 december 2011 @ 22:31:35 #74
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105707949
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:24 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ik lees wat jij schrijft, maar hoe moet ik het dan opvatten?

[..]

[..]

En dat gaat over elk bedrijf dat failliet is gegaan? :')
pi_105710702
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:31 schreef betyar het volgende:

[..]

En dat gaat over elk bedrijf dat failliet is gegaan? :')
Jij spreekt over 'een bedrijf gaat failliet door mismanagement'.

In een andere post schrijf je
quote:
Wou je zeggen dat je het dan alleen over Zalco had?
  zondag 18 december 2011 @ 08:47:25 #76
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105715727
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 23:48 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Jij spreekt over 'een bedrijf gaat failliet door mismanagement'.

In een andere post schrijf je

[..]

Wou je zeggen dat je het dan alleen over Zalco had?
Eigenlijk wel ja, ik noem een voorbeeldje: Hier in de straat zit een aannemertje met een klote-werknemer, aannemertje heeft te weinig opdrachten en deelt dit mee aan zijn werknemers, (twee man) eentje ervan gaat achterelkaar de ziektewet in. En tja, bijna geen inkomsten maar wel een "zieke" werknemer dan kan iedere flapdrol wel uittellen wat er gebeurt.
Mismanagement? Nee, een rot persoon dat de werkgever een oor aannaait ja. Maar ik ben van mening dat veelal door het management van tegenwoordig bedrijven vlugger over de kop gaan ja, het vlug willen cashen is belangrijker dan een bedrijf te redden.
  zondag 18 december 2011 @ 08:52:24 #77
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105715757
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 13:01 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat zegt de directie maar waar is eigenlijk het bewijs daarvoor?
Dat de stroomprijzen in 2011 plots enorm stegen nadat de duitsers besloten in de toekomst hun kenrenergiecentrals tegaan sluiten?

http://www.eex.com/de/Transparenz/Börseneigene%20Daten/Transparenz-Informationen/transparency/derivatives/TPD1/2011-10-01/1y

Dat zijn prijsgegevens over heel 2011 op de Europese Electriteitsindex EEX, waar strooom verhandeld wordt en daarin zie je geen structurele prijsstijging...

er is idd één 'uitschieter naar 70 cent tov een normale prijs rond de 40cent en inderdaad kun je die exact plaatsen op het ongeval in Japan (vanaf 11 maart )...
maar die tijdelijke prijstijging was al weer weg een week later, en een maand later in april was de prijs zelfs weer eventjes op 30 cent.

Enkel als de directie net rond 11-13 maart een lange termijnscontract afsloot precies op een idioot hoge prijs zijn ze de klos geweest, maar zeg nu zelf, zijn ze dan niet érg dom geweest

[..]

De beleidsfout is dat de directie kennelijk niet die daling vooorzien heeft... de aluminiumprijs is niet zwaar gedaald als je op de lange termijn kijkt, hij staat nu bv op ongeveer eenzelfde niveau als in 2006/7... in 2008 was er een enorme hoogvlucht en toen waren de alumniumprijzen opeens extreem hoog, wat deze fabriek juist meer inkomsten en veel winst moet hebben opgeleverd...

Nu dalen ze weer terug naar het niveau van voorheen en gaat de fabriek failliet...?
Tja, dat _kan_ ook enkel zijn doordat de directie kennelijk die hogewinsten tijdens de hoogvlucht van de alumniumprijzen in 2008 verkeerd gebruikt heeft ... én een grote inschattingsfout gemaakt door niet te voorspellen dat de prijzen weer kunnen dalen, als ze daarvoor sterk stijgen
Dit vind ik nu een goede post.
pi_106209156
quote:
3s.gif Op zaterdag 17 december 2011 13:08 schreef Hyperdude het volgende:
Doe anders eens googlen op Gary Klesch.
Oprichter van Klesch & Company; eigenaar van Zalco en Aldel(fzijl)
Lijkt mij een aardige aasgier/roofridder.
Fantastisch dit is de eerste die het begrijpt ^O^

Doe inderdaad maar eens goed een duikvlucht in zijn verleden, dan snap je de rest wel.

Mvg,
Ex werknemer :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')