pfaf | dinsdag 13 december 2011 @ 19:45 | |||
In navolging van Jaarlijstjes 2004 Jaarlijstjes 2005! Jaarlijstjes 2006! Jaarlijstjes 2007! Jaarlijstjes 2008! Jaarlijstjes 2009! en Jaarlijstjes 2010!
| ||||
pfaf | dinsdag 13 december 2011 @ 19:45 | |||
01 . Charts and Maps - Dead Horse Lang zat ik te twijfelen of ik de nummer 1 positie van dit jaar niet leeg zou laten, als een sort stil protest tegen één van de meest teleurstellende muzikale jaren van de afgelopen jaren. Althans, vooral in de top, niet in de breedte. Maar met die daad zou ik Dead Horse ernstig te kort doen. De plaat verandert per luisterbeurt, de ongrijpbare drums, de fusion-sax, de post-rock gitaren. Funky, rockend, virtuoos, erg meeslepend en dus ongelofelijk intrigrerend, zelfs na de honderdste keer play. Toch nog een happy end aan 2011… 02 . Roosbeef - Omdat ik dat wil Daar is ‘tie dan: Roos’ tweede. Doosbenauwd was ik voor de cd voor de eerste keer de speler in ging. Zou haar debuut een treffer van de buitencategorie zijn geweest, of wordt ze de grootste Nederlandse artiest evah? Maar na iets meer dan 12 minuten kwam de defintieve verlossing: « Ik hield m’n buik voor je in, want ik ken je pas net. Ik hield m’n buik voor je in, en nu lig ik in je bed.Ik zit vol verlangen net als een bonbon, soms barst ik open en smelt op je tong ». Muzikaal is het een stuk diverser geworden, new-wave-tinten halverwege, de theatrale tweeluik “In het bos” en “Sirene” aan het eind… geweldig. Tekstueel is het niet meer over al zo geniaal , hilarisch en ontroerend als de vorige keer, maar dat lijkt vooral te zijn omdat de teksten wat persoonlijker lijken her en der. Omdat zij het wil. En zo hoort het meid. 03 . EMA - Past Life Martyred Saints Ontwapenend en puur zijn de eerste woorden die na Past Life… in me opkomen. Op minimalistische wijze laat ze haar emoties diep, diep voelen. Met haar goth-folk die regelmatig omslaat in noise-rock knalt ze regelmatig door de boxen. Soms PJ Harvey, soms Kim Gordon, soms Kurt Cobain, in ieder geval het debuut van het jaar. 04 . Asian Women on the Telephone! - ICanT YEAH! Vuige electro-rock zoals ik het zo graag mag horen. Nerveuze drums en loopjes, zodat over de songs een Keulense jaren 70-saus valt. Onverstaanbaar geschreeuw, zodat de Russen overkomen als een typische Japanse noise-band. Zware donkere electrobeats, zodat ik me in een Franse ondergrondse club waan. Kortom, een wereldplaat. 05 . Cymbals Eat Guitars - Lenses Alien Dit jaar zal voor mij vooral de boeken in gaan als het jaar van de bands die hun vorige platen niet kunnen overtreffen. Positieve uitzondering hierop zijn de mannen van Cymbals Eat Guitars. Waar hun vorige af en toe nog teveel doorhaalde, is Lenses Alien gevarieerder, met z’n rustpunten. Jaren 90 rock anno 2011 kan voor iemand van eind 20 heerlijk nostalgisch werken. 06 . Lia Ices - Grown Unknown De Jagjaguwar-parel van dit jaar. Waarschijnlijk had haar singer-songwriting een half decennium terug onder het kopje freak-folk gevallen, vanwege haar eigenzinnige zang. Soms doen haar nummers vrij traditioneel aan, maar gelukkig weet ze ieder nummer een kleine twist te geven, om het boeiend te laten blijven. 07 . The Decemberists - The King is Dead The Decemberists doen wat ze al tien jaar doen. Geweldige, catchy songs schrijven. En natuurlijk de geniale teksten om de boel af te maken. Na het grotesque van hun opera, lijkt de inspiratie deze keer niet van The Who te komen, maar van het Ierse eiland. Opgewekt met een strijkers gaan ze melodieus de tien nummers door. Niets mis mee. 08 . The Dø - Both Ways Open Jaws Dit Franse duo heeft de gave om bijna-perfecte popliedjes te schrijven, een gave die velen voor hen al nagestreeft hebben. Hoewel het perfecte popnummer nooit geschreven zal worden, komen ze met “Gonna be sick!” akelig dichtbij. Heerlijke “scandinavische” indiepop, die het de afgelopen zomer op het strand perfect gedaan heeft! 09 . Woods - Sun & Shade Met sneltreinvaart worden de albums van Woods tegenwoordig uitgebracht. En ergens zou zich dat in de kwaliteit moeten wreken zou je zeggen. Maar daar is bij Sun and Shade nog geen sprake van. De catchy lo-fi popnummers afgewisseld hypnotiserende jammy geneuzel zijn niet minder dan voorheen. Als ze niet zoveel zouden uitgeven zou ik wellicht beter kunnen beoordelen of ze net als Cymbals Eat Guitars hun beste plaat tot dusver hebben uitgegeven! 10 . Blues Brother Castro - Out on the Beach Maar liefst vijf jaar was het wachten op een nieuwe BBC, maar het was het wachten waard. De met grote afstand meest onderschatte band van Nederland heeft een plaat afgeleverd die hun overdonderende debuut bijna benadert. Slechts het ontbreken van een anthem die nog 20 jaar later door m’n hoofd spookt, zoals “Modern Day Hilarious Money Maker Me” , is het kleine verschil. Maar over de hele lijn een geweldige rockplaat, zoals dat van BBC verwacht mag worden. 11 . Intergalactic Lovers - Greetings & Salutations Onze zuiderburen hebben weer een pareltje uit hun hoge hoed getoverd. Erg mooie nummers, zalige zangeres, goed geproduceerd… kortom een heerlijk poprockalbum. Niet ieder nummer is zo ongelofelijk goed als bijvoorbeeld “Delay”, maar er moet ook nog wat te groeien zijn voor de komende jaren. Veelbelovend is het wel. 12 . Faust - Something Dirty Ik zal maar niet te veel bij het verleden stilstaan en naar het heden kijken. Something Dirty is groovy en op het eerste gedeelte zoals krautrock moet zijn. Ritme en rock. Helaas is de plaat iets te lang geworden, iets waar ze 40 jaar terug geen last van hadden… OEPS! 13 . St Vincent - Strange Mercy Misschien wel dé hype van het jaar en ergens best terecht. Een goede mix van degelijke rocksongs, wat een electronica en wat verrassende wendingen en songopbouwen. Als ik dan echter “Chloe in the afternoon” naast “Champagne year” leg, wordt wel duidelijk dat er nog wat te winnen valt. 14 . Yuck - Yuck Na Cymbals Eat Guitar weer een band die de jaren 90 terug wil halen. (Na de jaren 80 revival begint nu echt de jaren 90 revival??) Vooral Sonic Youth is duidelijk te horen in de lofi-rock, maar toch met een melodieuze rand. Ik zal niet nog meer bands op halen, Yuck bevat gewoon een dozijn degelijke, aantrekkelijke lo-fi rocksongs. 15 . Heinali - 67 Breaths Dé neo-klassieke plaat van 2011. Vooral doorspekt met een ambient-smaakje en daarmee zich wat minimalistsicher opstellend dan mijn held Max Richter of Jóhann Jóhannsson. Dit vereist meer luisterconcentratie, maar kan daardoor ook belonender zijn. 16 . Dark Dark Dark - Wild Go behalve de intrigrerende zang heeft Dark Dark Dark nog veel meer te bieden. Knappe songs, rijke arrangementen en een prachtige sfeer over de hele plaat. Als het niet meer up-tempo is, wordt het wel wat minder boeiend allemaal.. 17 . dEUS - Keep You Close Na twee complete miskleunen lijkt de weg weer langzaam naar boven gevonden. Dat dEUS nu een gewone rockband is geworden zal ik na tien jaar langzaam moeten accepteren. Wat dan overblijft zijn wel erg goede rocksongs. Maar…. 18 . Eefje de Visser - De Koek Eén van de leukse, verrassendste en tofste debuten van het jaar. Funky en heel erg eigenwijze singer-songwriter. Als ze die funky, eigenwijsheid er uit laat wordt het echter plots heel normaal, zo normaal dat het wel schril tegenover de rest staat. Maar die tip moet ze maar meenemen naar de volgende. 19 . Dirty Beaches - Badlands Rate your music noemt het lo-fi psychobilly, dat zal ik maar overnemen, want zelf kan ik er geen stickertje op plaatsen. Door de hele plaat lopen kabbelende beats, bluess-loopjes en geschuur, gekraak en een galmende zang door je oren te zagen. Een ruwe diamant, die niet verder geslepen moet worden, omdat vies, ruig en ruw soms ook erg fijn kan zijn. 20 . John Maus - We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves Zo heerlijk als de eerste minuut wordt het verder door het album niet meer, maar de toon is er meteen mee gezet. Een aanstekelijk synthesizer-riedeltje, een bass en drum loopje en Maus met een gothic –Ian Curtis-achtige postpunkzanger de melodie aangevend. Verdraaid lekker om die toch nostalgische mix van geluiden te horen. 21 . Wilco - The Whole Love Zie de vorige drie stukjes van me over de vorige drie Wilco’s. 22 . Fucked Up - David Comes To Life Soms is het goed om even goed van je af te blaffen. Als het dan een stuk melodieuzer en zachter kan dan voorheen, en zelfs met een schattig lief kantje als op “Queen of Hearts”, heb je zelfs mij weer even terug naar de stevigere punk. Al is het ook niet meer op zo’n hoog tempo als bij vorige platen. 23 . Treefight for Sunlight - Treefight for Sunlight Het genre blijft knetterlevend: hoog stemmetje, aanstelijke melodieen, degelijke harmonieen. Heel erg fijn om te beluisteren. Maar het kunstje kennen we ondertussen al wel van de vele andere psychedelische popbands, al dan niet uit Scandinavië. Desalniettemin kan er een prima strandcocktail bij gedronken worden. 24 . PJ Harvey - Let England Shake [i]Wat is er nog niet over Let England Shake geschreven? Zelfs een Mercury gewonnen. De absolute ophemeling kan ik niet begrijpen. De songs zijn sterk, zoals we van PJ Harvey gewend zijn, maar ze heeft beter gehad. En de eerste nummers zijn ook duidelijk de beste, waarna het allemaal iets minder wordt. Desalniettemin een erg goede, steady , PJ Harvey-plaat. 25 . Tapes 'n Tapes - Outside Outside haalt zeker het niveau van z’n voorganger. De plaat klinkt wat overgeproduceerd en liever en dat doet de gekte die Tapes ’n Tapes zo goed maakt geen goed. De songs zijn wel goed, de zang nog net zo lekker en het blijft catchy. Ze hebben echter meer in hun mars… 26 . The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble - From the Stairwell De naam doet ze iets anders lijken dan dat ze klinken. Zeer relaxte, rustige jazz-pop-rock. Met de zwoele zang van Charlotte over de rustige blazer, bass en piano en de heerlijke trip-hop-beats is From the Stairwell een heerlijke zwijmelplaat. De zoveelste Nederlandse topplaat dit jaar. 27 . Girls - Father, Son, Holy Ghost Heerlijke, zomerse indiepop, met af en toe relatief rockende stukken. Over de hele linie niet spannend genoeg, maar voor een enkele keer is het een prima –bij tijd en wijlen aanstekelijke—plaat. 28 . Vibravoid - Minddrugs Alleen al vanwege de meesterlijke Pink Floyd cover “Set the Controls for the Heart of the Sun” verdienen ze een verdienstelijke plek! 29 . Mogwai - Hardcore Will Never Die, But You Will. De Schotten doen wat ze al jaren met verve doen. Weinig verrassends, maar zeer prima post-rock. 30 . Parts & Labors - Constant Future Niet zo sterk als hun vorige, maar strakke beats en stevige noise-pop (of flauwe noise-rock) maken hebben ze de vorige plaat wel geleerd 31 . Atlas Sound - Parallax Solo niet zo sterk als met Deerhunter, maar de dromerige melodien en vooral ijzersterke harmonien kan hij solo ook prima etaleren. 32 . Battles - Gloss Drop Door het vertrek van Braxton is er wel wat diversiteit uti de band verdwenen, maar damn die beats van Stanier…. 33 . Danger Mouse & Daniele Luppi - Rome Groovy Americana. Vooral de nummers met Jack White zijn dik ok. Bij Norah Jones wil ik nog wel eens in slaap vallen. 34 . Gang Gang Dance - Eye Contact Niet zo sterk en boeiend als`bijvoorbeeld z’n voorganger en de chaos die de plaat zo goed maakt wil zich ook nog wel eens tegen ze werken. Al met al wel weer funky en boeiend, maar soms iets té, naar mijn smaak. 35 . M83 - Hurry Up, We're Dreaming Met de helft van de nummers had M83 een stuk hoger gestaan. Maar omdat de vele nummers wel erg op elkaar gaan lijken, blijf ik niet constant geboeid. Maar voor de nummers an sich dus driewerf hulde. 36 . Marike Jager - Here Comes the Night Onze Hollandse troubadour levert met Here Comes the Night haar beste werk tot dusver af. Lekkere Beatlesque popsongs. 37 . The Sea and Cake - The Moonlight Butterfly Na twintig jaar nog steeds erg interessant. Niet meer zo baanbrekend natuurlijk, maar de electronische post-rock-loopjes staan nog als een huis. 38 . Deerhoof - Deerhoof vs. Evil Deerhoof doet wat ze altijd doen. Weinig speciaals of vernieuwends. En hoewel dat natuurlijk al vreemd en boeiend genoeg is van nature zou ik wel eens wat compleet anders willen horen. 39 . Wild Beasts - Smother Weer erg mooi en intens, maar echt spannend is het niet. 40 . 東京事変 (Tokio Jihen) - 大発見 (Daihakken) Niet so catchy als de vorige, dus flink wat plekken straf. Ook de dynamiek lijkt wat minder. Maar Tokio Jihen blijft Tokio Jihen en rockt de pan uit. 41 . Low - C'mon De eerste paar keer was ik best onder de indruk, maar na wat bezinken moet ik concluderen dat ze zelf boeiendere platen hebben gemaakt. De country-tintjes zijn wel super! 42 . Amatorski - Tbc Erg mooi en vooral sfeervol debuut van deze zuiderburen. “Never Told” mag bij de mooiste nummers van het jaar en decennium gevoegd worden. Helaas zijn nog niet alle nummers zo wonderschoon. 43 . Eins, Zwei Orchestra - Spiral En het volgende debuut uit de lage landen komt uit het herboren shoegaze-hoekje. Een paar supersterke nummers, waardoor ik aanvankelijk erg enthousiast naar het album was. Maar toch ook wat missers, waardoor ze toch nog de Nederlandse rode lantaarndragers zijn. 44 . Junip - In Every Direction Een EP-tje, omdat tie zo lekker is. Een fijne balans tussen folk en rock, maar ook precies lang genoeg. 45 . Lady Gaga - Born This Way Een flink stuk minder dan het geweldige Monster en de remix van Born This Way van Jost en Naaf is het beste nummer van de plaat, maar vanwege het gebitch op dez egeweldige artiest kreeg ze 10 bonusplaatsen en een nipte notering. 46 . Okkervil River - I Am Very Far De berusting die ik bij Wilco zonder ongelukkige Tweedy en dEUS zonder SKC al heb, kan ik bij het Okkervil River zonder Meiburg nog niet vinden. Goed, maar het was vroeger zoveel beter…. 47 . Ponytail - Do Whatever You Want All the Time Gekke shit. Lekker dwars, wild en ondoorgrondelijk. Maar moisten toch onder Deerhoof eindigen, als ‘imitators’. Oneerbiedig gezegd. 48 . Radiohead - The King of Limbs Teleurstellende plaat. Een paar boeiende stukken, maar met grote afstand de zwakste release in jaren. Toch blijft het Radiohead… 49 . Six Organs of Admittance - Asleep on the Floodplain Hij kan het nog wel, maar niet zo meeslepend als enkele jaren terug. Gitaarmuziek prima forma, maar wel zoals ik het allemaal wel eens net wat beter van ‘m gehoord heb. 50 . The Pains of Being Pure at Heart - Belong Typisch een band die gebukt gegaan is onder de druk van een geweldig debuut. Het is allemaal net wat minder. Minder catchy, minder dromerig, minder goed.. | ||||
On | dinsdag 13 december 2011 @ 19:52 | |||
Leuk! En een leuke lijst Pfaf, ik zie direct al wat dingen die ik over het hoofd heb gezien dit jaar (wist bv niet dat Faust een nieuwe had). | ||||
kciR | dinsdag 13 december 2011 @ 20:11 | |||
Ah, daar is die weer! Het topic waar we het hele jaar op zitten te wachten. In navolging van de afgelopen twee jaar, 2009 en 2010 maak ik ook dit jaar weer een eindlijstje op. Dus alle lijstjes in dit topic gepost voor 31december 2010 23.59 (jaarwisseling) neem ik mee voor de eindlijst. De lengte maakt niet uit, maar ik neem alleen de eerste 50 platen uit je lijstje op in de eindlijst (in geval van een langere lijst). Dit is trouwens geen take-over van dit topic, maar gewoon een extraatje Mijn lijstje komt over een weekje ofzo, nog even schuiven.. | ||||
pfaf | dinsdag 13 december 2011 @ 20:17 | |||
Waarvoor alvast dank! | ||||
ranja | dinsdag 13 december 2011 @ 20:23 | |||
Mooie lijst Pfaf, redelijk wat overeenkomsten met de mijne (wordt aan de volgorde + reviews gewerkt). Wel opvallend: Beste Marike Jager, en dan toch maar op 36 in een volgens jezelf zwak jaar? Van The Dø heb ik het eerste album wel gehoord, de single Head on My Shoulder vond ik geweldig maar het album viel erg tegen. De nieuwe ben ik niet eens aan begonnen... | ||||
On | dinsdag 13 december 2011 @ 20:52 | |||
1. Tim Hecker - Ravedeath (Ambient, Techno, Drone) Stel je de dichte mist voor die enkele weken terug over ons land hing. Het is midden in de nacht en je bent zojuist door je ouders uit bed gehaald en meegenomen naar het dak van een hoog gebouw. Meer mensen hebben zich hier verzameld, de mist is te dik om hun gezichten te kunnen herkennen. Hier ben je toeschouwer van hoe een groep van deze mensen een piano van het dak gooit. De reden is onduidelijk, en niet belangrijk. Zodra de piano in zijn volledigheid van het dak geduwd is, valt deze in slow motion. Ravedeath is de soundtrack van deze val. Tim Heckers karakteristieke ambient-geluid klinkt zwaarder (door de bas) en voller (het kerkorgel) dan tevoren. 2. True Widow - As High As the Highest Heavens and From the Center to the Circumference of the Earth (Shoegaze, Slowcore, Stoner) Dit is een lange bandnaam voor een redelijk minimale band. True Widow brengt een unieke mix van stoner, shoegaze en slowcore. Dit resulteert in een slepend album die aan de ene kant de ruimtes in je hoofd volbeukt, maar dit omzet naar een prettig effect door de kalmerende zanglijnen. Een soort XX maar dan niet hipster en vol op de distortion. 3. The Horrors – Skying (Neo-Psychedelica, Shoegaze) Ik heb al het één en ander over The Horrors gezegd in mijn eerste officiële Fok-Review. Ik moet er wel bij vermelden dat ik deze niet zo sterk vond als hun tweede, Primary Colours. Dit album mist de agressie die je zo in zijn grip hield bij de vorige plaat. In plaats hiervan hult Skying je in een wolk van psychedelisch geluid. Het album kabbelt dan wel wat voort op momenten, maar de tocht wordt er niet minder interessant op. 4. Giles Corey – Giles Corey (Singer/Doomwriter) De geschiedenis van de naam Giles Corey voorspelt al niet veel vrolijks. Tel daarbij op dat Dan Barrett (de helft van het duo die Shoegaze/Black-Metalformatie Have A Nice Life vormt) een zelfmoordpoging ondernomen heeft. Toch lijkt het alsof een deel van zijn geest hem verlaten heeft en zich in dit album heeft weten te nestellen. De soms spookachtige samples en vocalen vliegen om je oren in een verzameling lo-fi songs die te categoriseren vallen onder shoegaze/folk. Erg ‘gloomy’. 5. Implodes – Black Earth (Shoegaze, Noiserock, Dronerock) Dit was één van die platen die mij echt direct zo stijl achterover liet staan als toen ik het eerst My Bloody Valentine’s Loveless of The Angelic Process’ Weighing Souls With Sand hoorde. Met name door de intensiteit, verwacht geen rustmomenten bij Black Earth. Eerder een achtbaan, waarbij iemand je continu in je gezicht slaat. Een must voor elke fan van shoegaze. 6. Amon Tobin – ISAM (Idm, Ambient, Techno) Wat stukken uit mijn recensie: Amon Tobin stond er al bekend om een samplekunstenaar te zijn, op ISAM gaat hij nog een stap verder door alleen met eigen opnames te werken. Aan de hand van field recordings (het opnemen van natuurlijk geluid) heeft hij snippers geluid verzameld en deze vervolgens gedigitaliseerd. Zelf heeft hij aangegeven dat dit zijn manier was om controle te krijgen op de natuur. Het resultaat van deze samplemoes laat voor zich spreken. Als een schilder neemt hij verschillende stijlen en structuren van zijn klankenpalet en haalt deze als dikke klonten langs zijn doek.ISAM is als een eerste avontuur in een verre jungle waarbij je jezelf bang in je tent afvraagt wat al die geluiden zijn en waar ze vandaan komen. Het woord 'album' lijkt haast een ongepaste benaming voor ISAM. Dat Amon Tobin de ambacht van het samplesmeden als een vakman verstaat laat hij op deze plaat zien als geen ander. 7. David Lynch – Crazy Clown Time ('Modern-Blues') Ook van mijn recensie: Crazy Clown Time lijkt voornamelijk weggelegd voor Lynch zijn huidige fanschare. Diegenen die wel pap lusten van de surrealistische sfeerbeelden die zijn films oproepen, of experimentele muziek in het algemeen, zullen genoeg uit dit album kunnen halen. Lynch heeft met Crazy Clown Time een eigen sound heeft weten te creëren die, ondanks dat het deze keer geen film betreft, de nodige visualisaties zal oproepen van rode gordijnen, donkere snelwegen en rokerige ruimtes. 8. Disco Inferno – The Five Eps (Experimenteel, Post-Punk) Disco Inferno’s The Five EPs is een brede collage bestaande uit het beste wat experimentele post-punk te bieden heeft. Het begint allemaal wat minimaal, maar muzikale en experimentele progressie is duidelijk hoorbaar naarmate je door de EPs struint. 9. Chapel Club – Palace (Post-Punk) Chapel Club is weer zo’n typische post-punk band die al snel de Joy Division vergelijkingen over zich heen trekt. Toch voelt en klinkt het allemaal net even anders. Het is iets zachter, maar ook net iets voller. De zang klinkt haast (Morrissey-stijl) nonchalant, maar het is duidelijk te horen dat het album verre van dat in elkaar is gestoken. De nummers worden voortgestuwd door de baslijnen, zodat er genoeg ruimte voor de gitaren is om details in te vullen. Kortom: Zware nummers met mooie melodieën. 10. Grey Reverend – Of The Days (Folk, Singer/Songwriter) Ook uit mijn review: Het album bestaat enkel uit Browns gitaar en zijn kalme, melancholische stemgeluid. Een uitgekleed album dus, die juist om die reden zijn grip op de luisteraar weet te krijgen. De kracht van Of The Days is vooral dat het album je vanaf de eerste noot even in een wereld plaatst die alleen lijkt te draaien om zijn intieme muziekspel. Het nummer 'Walk The Same' doet al snel denken aan het werk van collega-songwriter José González. 'One By One' lijkt dan weer op zijn beurt even de ziel van Nick Drake aan te mogen raken. 11. Bon Iver – Bon Iver, Bon Iver (Folk, Singer/Songwriter) Iets meer ‘gelaagd’ en experimenteler dan het debuut. Het uitgangspunt van melancholische folk blijft, maar het is te merken dat Justin Vernon bij dit album een band om zich heen gevormd heeft. 12. Tom Waits – Bad As Me (Blues Rock, Jazz, Knorrepot) Tom Waits gromt nog altijd naar behoren. Weer een prima combinatie van blues en jazz. 13. Barn Owl – Lost In The Glare (Psychedelisch/Drone/Instrumentaal) Barn Owl creëert fijne psychedelische wouden waarin zelfs een uil zich nog in verdwaalt. 14. Sungrazer – Mirador (Stoner-Rock, Eigen bodem) Zie mijn recensie 15. Fink – Perfect Darkness (Singer/Songwriter) Eén van de betere songwriteralbums van het jaar. Kalmerend ‘mellow’ album met een wat duistere ondertoon. 16. Steven Wilson – Grace For Drowning (Progressieve Rock, King Crimson Revival) Kolos van een progrock album. Je kan wel merken dan Steven Wilson zich de afgelopen jaren bezig heeft gehouden met het remasteren van King Crimson platen. Heeft net zoals de Opeth een wat ouderwets gevoel voor progrock door onder andere een mellotron te gebruiken. 17. Young Prisms – Friends For Now (Shoegaze, Hipster, Wel Lekker) Nog zo’n shoegaze revivalbandje waar het word ‘hipster’ vanaf druipt (driehoeken op albumcovers verraden het vaak al een beetje). Dat shoegaze revival helemaal niet zo slecht uit hoeft te pakken hebben the Horrors voor mij al tweemaal bewezen, en ook dit album is gewoon zoete koek voor menig shoegazefanaat. 18. Idaho – You Were A Dick (Slowcore) Idaho is een grote naam binnen het slowcore-genre en laat met dit album zien dat ze het niet verleerd zijn. Het album, die van mij overigens de meest directe albumnaam van het jaar verdient, telt 14 mooie liedjes over de pijn des levens, gezonden door een ingetogen zang die prettig in het gehoor ligt. 19. Mars Red Sky – Mars Red Sky (Stoner, Psychedelisch, Alternatieve Rock) Melancholische stonerliedjes die af en toe uitschieten met wat doom-invloeden en jams. 20. James Blake – James Blake (Dubstep, Soul, There’s no limit to your bass) Ik denk dat iedereen dit album onderhand wel gehoord heeft, maar in het kort: Soulzang, abstracte beats, dike bas. 21. The Pains Of Being Pure At Heart – Belong (Shoegaze, Alternatieve Rock) Dat eerste album van TPOBPAH (een afkorting die langer is dan gemiddeld bandnaam..) deed mij niet erg veel. Dit album heb ik ontdekt via de luisterpaal en kon ik zo een aantal keer achter elkaar opzetten. Het zijn gewoon stuk voor stuk leuke nummers met een shoegaze-tintje. 22. Radiohead – The King Of Limbs (Radiohead) Ik vind dit wel het minste Radiohead-album tot nu toe. Het is een puur elektronisch album geworden moet het vooral hebben van het complexere drumwerk. Single Lotus Flower maakt dan weer een hoop goed. 23. The Psychic Paramount – II (Intens, Noise, Psychedelisch) II is een intens album die je af en toe wat rust momenten gunt, maar merendeels constante sonische energie op je afvuurt. 24. Thurston Moore – Demolished Thoughts (Singer/Songwriter, Sonic Youth, Noise Rock) Demolished Thoughts laat goed zien wie het muzikale meesterbrein van Sonic Youth is. De liedjes zijn erg songwriter georiënteerd en maakt ook gebruik van strijkorkestjes. Dat neemt niet weg dat er de occasionele noise/freakout niet mag ontbreken. 25. Iroha – Iroha (Jesu, Slowcore, Shoegaze, Post-Rock) Het is goed te horen dat Iroha voortkomt uit een oud bandlid van Justin Broadricks (Jesu, Godflesh) eerdere band Final. Soms lijkt het haast gestolen waar wat er met deze band gebracht wordt. De zware dronepulsen op het gitaar en de synthesizermelodieën die soms komen opspelen zijn precies Jesu. Het voornaamste verschil is dat er soms Japans teksten in voorkomen. Daarnaast staan er ook een aantal remixes op van Broadrick zelf. 26. Gem Club – Breakers (Piano, Slowcore, Dream-Pop) Breakers staat vol breekbare, minimale liedjes, gespeeld op een piano waar enkele effecten overheen gedompeld zijn. Weg met die neppe semi-melancholische meuk van Lana Del Rey, dit is de 'real deal'. 27. Higuma – Pacific Fog Dreams (Psychedelisch, Drone) Higuma is een zijproject van een lid van Barn Owl en doet eigenlijk weinig anders. Neemt niet weg dat ik niet vies ben van uitgesponnen psychedelische ruimtes. Hup mijn lijstje in dus. 28. The Joy Formidable – The Big Roar (Post-Punk) The Joy Formidable is een beetje Joy Division, een beetje My Bloody Valentine en eigenlijk een beetje van alles wat gewoon lekker klinkt. Het is geen pure shoegaze, maar meer een intense vorm van rock die allerlei leuke effecten brengt. En wat het belangrijkst is: het zijn gewoon erg sterke liedjes. 29. Iceage – New Brigade (Post-Punk, Art-Rock) Ik zet Iceage op als ik eens zin heb in de betere muzikale chaos. Rauw en snel, maar met voldoende melodie. 30. Snowman - ∆bsence (Dream-Pop, Post-Rock) Heel hipster natuurlijk zo’n driehoekje in je titel. Snowman maakt experimentele muziek die zich laat definiëren door (soms elektronische) tribal-drums, ruis, hoge stemmen en gitaarmelodieën. 31. Belong – Common Era (Shoegaze, Drone) De muziek van Belong is eigenlijk weinig anders dan een brei van geluid maar opent daarom een wereld waar je jezelf lekker in kunt verliezen. 32. Old Silver Key – Tales Of Wandering (Neige, Blackgaze) Weer een zijprojectje van Black Metal grootheid Neige. Het is geen pure black metal, maar meer post-rock/progressief georiënteerd. 33. Oneohtrix Point Never – Replica (Samples, Elektronisch, Ambient) In dit experimentele album valt veel te ontdekken. Dit komt mede door alle samples die er in verwerkt zijn. Het is een soort Endtroducing (Dj Shadows meesterwerk) maar dan meer droney en psychedelisch. 34. Youth Lagoon – The Year Of Hibernation (Lo-Fi, Dream-Pop) Youth Lagoon maakt dromerige lo-fi liedjes vol reverb. Probeer maar gewoon een keer. 35. Grouper – A I A (Drone, Psychedelisch, Duurt Lang) Grouper is een vrouw die al aardig wat drone op haar naam heeft staan. A I A is zelfs een dubbelaar. Dit album staat vol prettige drones, maar duurt wel erg lang. 36. DeWolff – Orchards/Lupine (Psychedelisch, Rock, Eigen bodem) DeWolff is één van de jongste en opvallend genoeg één van de betere bands van Nederlandse bodem. Ze maken muziek alsof ze in de jaren 50 geboren zijn en tonen vooral de puberale lak aan muzikale grenzen. Leuke psychedelische rockliedjes. 37. Joyless – Without Support (Shoegaze, Depressieve Rock) Een black metal band die de rockkant op gaat pakt in dit geval goed uit. De black metal invloeden blijven hoorbaar in ietwat deprimerende, maar wel dravende rocksongs. 38. Low – C’Mon (Slowcore, vroeger was alles beter, toch erg goed) Pure slowcore zoals het I Could Live In Hope album maken ze helaas niet meer. Toch is dit een productie geworden met stuk voor stuk mooie liedjes. 39. Wolves in the Throne Room – Celestial Lineage (Blackgaze) De mix tussen shoegaze en black metal heeft dit jaar een eigen genre gevonden, blackgaze genaamd. Het is niet meer van die pure USBM als hun voorgaande albums, maar maakt gebruik van iets meer verschillende stijlen, wat de luisterervaring wat toegankelijker maakt. 40. De Staat – Machinery (Experimentele Rock, Eigen bodem) Machinery heeft een vrij uniek stijltje. Mede door de potten-en-pannen percussie en het countrysfeertje kan het album wel gezien worden als een echt ‘arbeidersalbum’ Dit is vooral benadrukt door songs als Sweatshop en de vuile ouderwetse kleren waardoor ze zich in lieten fotograferen voor de persfotos. Het experiment met die grote ‘drummachine’ is live vrij indrukwekkend. 41. Lantlos - Agape (Post-Rock) Sfeervolle en experimentele post-rock met black-metal invloeden, of black-metal met post-rock invloeden?. 42. Opeth – Heritage (Progressieve Rock) Zie mijn recensie 43. Tycho – Dive (IDM, Chillout, Ambient) Ook dit jaar heb ik tevergeefs gehoopt op een nieuw album van Boards of Canada. Gelukkig wist Tycho nog enigszins een zomers chillout album te maken. 44. Tim Hecker – Dropped Pianos (Ambient, Minimal) Dit album is meer een sort b-side verzameling van Ravedeath. Zoals ik eerder al zei is deze een stuk minimaler en doet denken aan William Basinski’s Melancholia. 45. Moon Duo – Mazes (Psychedelisch, Rock) Het is goed te merken dat Moon Duo gevormd is door leven van Wooden Shjips. Psychedelische rock en kosmische jams. Het zal me niet verbazen als hun studio zich op de maan gevestigd heeft. 46. Aidan Baker – Only Stories (Singer/Songwriter) Aidan Baker staat natuurlijk meer bekend als de helft van Drone/Doom formatie Nadja. Hij brengt (ook solo) meer albums uit dan Rihanna singles uitpoept, wat resulteert in albums van wisselende kwaliteit en stijlen. Only Stories is meer gefocust op akoestische songwriterliedjes. 47. Mogwai – Hardcore Will Never Die But You Will (Post-Rock) Ook van Mogwai hoef je niet veel nieuws meer te verwachten. Degelijke post-rock die niet in de buurt kan komen van een Young Team, maar wel bewijst dat Mogwai nog altijd één van de beste post-rockbands van het moment is. 48. Earth - Angels of Darkness, Demons of Light 1 (Drone Post-Rock) Spaghetti Western meets Drone. Earth doet eigenlijk niet veel nieuws meer, maar het blijft prettige achtergrondmuziek. 49. The Antlers – Burst Apart (Slowcore, experimenteel) Met die eerste had ik niet zoveel, maar dit album kent een aantal prettige sfeerscheppingen zoals het ingetogen ‘Rolled Together’. 50. Yann Tiersen – Skyline (Ambient, Post-Rock) Zie mijn recensie [ Bericht 0% gewijzigd door On op 13-12-2011 21:24:12 ] | ||||
Tristan_Da_Cunha | dinsdag 13 december 2011 @ 23:10 | |||
1. Nils Frahm - Felt 2. Grouper - AIA / Alien Observer 3. Metronomy - The English Riviera 4. Twin Sister - In Heaven 5. Destroyer - Kaputt 6. Mogwai - Hardcore Will Never Die, But You Will 7. The Antlers - Burst Apart 8. Feist - Metals 9. Deaf Center - Owl Splinters 10. And You Will Know Us By The Trail Of Dead - Tao Of The Dead 11. Rene Hell - The Terminal Symphony 12. Kuedo - Severant 13. PJ Harvey - Let England Shake 14. Aidan Baker - Rictus EP 15. Low - C’mon 16. Fleet Foxes - Helplessness Blues 17. The Field - Looping State Of Mind 18. Tom Vek - Leisure Seizure 19. DJ Kicks: Motor City Drum Ensemble 20. Young Galaxy - Shapeshifting 21. Wooden Shjips - West 22. Christina Vantzou - No. 1 23. Biosphere - N-Plants 24. Sepalcure - Sepalcure 25. Jacaszek - Glimmer | ||||
Veldinspecteur | woensdag 14 december 2011 @ 15:00 | |||
1. Metronomy - The English Riviera 2. Generationals - Actor/Caster 3. Bon Iver - Bon Iver 4. Drake - Take Care 5. Bombay Bicycle Club - A Different Kind Of Fix 6. James Blake - James Blake 7. Toro y Moi - Underneath The Pine 8. Real Estate - Days 9. Craft Spells - Idle Labor 10. French Films - Imaginary Future | ||||
Veldinspecteur | woensdag 14 december 2011 @ 15:03 | |||
Goede keus, maar damn you voor die Lana Del Rey-dis. Heel voorbarig. | ||||
Veldinspecteur | woensdag 14 december 2011 @ 15:06 | |||
pardon, verkeerde knopje | ||||
On | woensdag 14 december 2011 @ 15:11 | |||
| ||||
Kluts | woensdag 14 december 2011 @ 15:18 | |||
Heb niet een waslijst aan albums van dit jaar die ik tof vind, ik luister ook vooral veel oude muziek geloof ik. 1.Tyler, The Creator - Goblin (alternative hiphop) Naargeestig album met ook soms wat naargeestige lyrics. Wel genre ook waar je wel echt van moet houden, maar ik vond deze CD echt top. 2.Hollie Cook - Hollie Cook (reggae) Was blij verrast toen ik deze CD voor het eerst hoorde, geluisterd uit nieuwsgierigheid omdat ik las dat ze de dochter is van Paul Cook (Sex Pistols) en er eigenlijk niet echt hoge verwachtingen bij had. Sowieso is reggae lekkere muziek natuurlijk, maar dit vond ik een erg leuk album. 3.Selah Sue - Selah Sue (reggae/soul) Een album waarvan bijna elk nummer dat erop staat de moeite waard is. Lekkere meeblèrmuziek hier en daar, heerlijk. | ||||
Arn0 | woensdag 14 december 2011 @ 15:25 | |||
Wow pfaf, Intergalactic Lovers boven Amatorski. Had ik niet verwacht! Voor mij persoonlijk is Amatorski toch een categorie beter. Even wat tips uit dit topic beluisteren en dan komt mijn lijstje ook. | ||||
kosmetdesnor | woensdag 14 december 2011 @ 15:27 | |||
wat een kut lijsten, ik zie nergens LVO staan. | ||||
AbXorb | woensdag 14 december 2011 @ 17:24 | |||
Zag al Yuck en paar keer Mogwai staan. Radiohead - KoL vond ik inderdaad ook erg teleurstellend. In ieder geval leuke lijstjes, ik ga zeker hier en daar eens wat proberen! | ||||
pfaf | woensdag 14 december 2011 @ 18:01 | |||
Nou ja, hoe meer ik de albums terugluisterde, des te minder slecht ik het jaar vond. Maar wat ik er vooral mee bedoelde was dat ik bijna zeker weet dat geen enkel album van dit jaar een kans gaat maken om in m'n albumlijst aller tijden te komen. De breedte was best wel goed, de nummer 40 van dit jaar is waarschijnlijk zelfs beter dan de nummer 40 van de vorige jaren. Marike was ik nooit echt fan van, deze wel. On: nice, ga zeker nog wat beluisteren de komende dagen. Wellicht dat daar nog album aller tijden potentieel uit komt. | ||||
methodmich | woensdag 14 december 2011 @ 19:09 | |||
Leuk dat het topic er weer is. Zal me er dit weekend eens over buigen. Ik denk wel dat we er historisch weinig gaan dubbelen pfaf. In mijn lijst, die volgens mij in elk geval over de 50 gaat, zitten er maar vijf bij die jij ook hebt. | ||||
#ANONIEM | woensdag 14 december 2011 @ 19:47 | |||
Maar Radiohead is altijd top 10 waardig | ||||
AbXorb | woensdag 14 december 2011 @ 19:50 | |||
Troe dat. | ||||
cafca | donderdag 15 december 2011 @ 09:28 | |||
Geen uitzonderlijk goed jaar, hoop albums die niet zijn blijven hangen. De 20 hieronder waren in elk geval wel de moeite waard: 1.The Civil Wars - Barton Hollow 2.Jonathan Wilson - Gentle Spirit 3.Lori McKenna - Lorraine 4.The Cave Singers - No Witch 5.Emma's Imagination - Stand Still 6.Alex David - Birth of Sound 7.Gabriel Kahane - Where Are the Arms 8.The Waterboys - An Appointment With Mr Yeats 9.The Feelies - Here Before 10.Paul Simon - So Beautiful or So What 11.Giles Corey - Giles Corey 12.Daniël Lohues - Hout Moet 13.The Jayhawks - Mockingbird Time 14.Michiel Stekelenburg Quartet - Hypnos 15.Ben Rector - Something Like This 16.Thomas Fersen - Je suis au paradis 17.Hannah Peel - The Broken Wave 18.Middle Brother - Middle Brother 19.Jason Bajada - The Sound Your Life Makes 20.Thomas Hunter and White China Gold - White China Gold | ||||
TJLinden | donderdag 15 december 2011 @ 09:55 | |||
Nice... Ik ken er niet heel veel van, maar een beetje google-werk vertelt me al dat ik er wel wat gave dingetjes uit kan halen. | ||||
kciR | donderdag 15 december 2011 @ 10:46 | |||
NME heeft hem trouwens op 1 staan las ik. En is Spinvis niet iets voor jou? | ||||
Lonewolf2003 | donderdag 15 december 2011 @ 14:16 | |||
Altijd bij dit topic verbaas ik me weer hoeveel albums ik eigenlijk helemaal nog niet ken. Terwijl ik toch een kleine 70 albums in mijn playlist heb staan voor dit jaar (en dat is dan nog zonder de albums die ik heb verwijderd na een paar keer luisteren) Mijn lijstje komt ergens in de laatste week. | ||||
Norrage | donderdag 15 december 2011 @ 16:23 | |||
woooeh hier gaan we eens lekker op broeden Dank weer voor het openen Pfaf! | ||||
pfaf | donderdag 15 december 2011 @ 18:19 | |||
Zeker wel, maar nog geen tijd voor gehad om te beluisteren. | ||||
pizza_doos | donderdag 15 december 2011 @ 19:57 | |||
Goede post, hier haal ik veel leuke nummers uit | ||||
EP3 | donderdag 15 december 2011 @ 20:31 | |||
Terecht. Ik kan na ontelbaar veel luisterbeurten nauwelijks nog favoriete nummers aanwijzen. Zijn allemaal naar ongekende hoogte gestegen. | ||||
Norrage | donderdag 15 december 2011 @ 21:28 | |||
Het is denk ik ook wel de door de meeste media meest positief bekritiseerde plaat van het jaar. Denk dat als je een soort gemiddelde van alle lijstjes gaat maken dat PJ daar op #1 uit zal rollen, en overtuigend ook. | ||||
Bol_Wan | donderdag 15 december 2011 @ 22:23 | |||
Zo, dit issem dan: 1. Frank Turner – England Keep My Bones Het album van het jaar komt, zoals eigenlijk elk jaar bij mij, uit Engeland. Frank Turner weet mijn hoge verwachtingen meer dan waar te maken met dit geweldige album. Tijdloze folkliedjes afgewisseld met Rock ’n Roll, nu eindelijk ook met een fatsoenlijke band achter hem. Gecombineerd met een ijzersterke stem en dito teksten was het al in juni duidelijk wat mijn album van het jaar zou worden. 2. Arctic Monkeys – Suck It And See De Monkeys, één van mijn all-time favourite bands, weten me weer te verrassen en te imponeren tegelijk. Niet zo energiek als het debuut, niet zo duister als hun derde, maar wel steengoed. Nummers als Love is a Laserquest en Suck It And See luister ik over twintig jaar nog. 3. The Strokes – Angles Komen toch weer ijzersterk terug. De eerste twee nummers van de plaat zijn onovertroffen, maar als je het album wat vaker beluisterd komen beetje bij beetje ook de andere nummers binnendruppelen. Tot je uiteindelijk verslaafd bent, en dan staat de plaat vaak op. 4. The Decemberists – The King Is Dead Het eerste album van dit jaar wat ik écht goed vond. Heeft het ook een heel jaar uitgehouden, wat nog knapper is. Stuk voor stuk sterke nummers, die nooit gaan vervelen. Uitschieter op deze plaat is Rox in the Box, het gemak waarmee Colin Meloy dit nummer inzingt is erg knap. 5. Ben Howard – Every Kingdom Het enige echte Singer/Songwriter album in mijn top tien vind ook weer zijn oorsprong in Engeland. Ben Howard krijgt het voor elkaar om zich te onderscheiden in een jaar waarin de man met gitaar wel heel vaak zijn gezicht liet zien. 6. R.E.M. – Collapse Into Now Het meest onderschatte album van het jaar, als je het mijn vraagt. Overal werd maar aangenomen dat R.E.M. over zijn hoogtepunt heen was, maar voor mij is dit album misschien wel één van de beste die ze ooit gemaakt hebben. Vanaf de eerste tonen van het nummer Discoverer tot aan de laatste noten van de Reprise van Discoverer weer dit album te boeien met een goede afwisseling van energie en ballads. 7. The Black Keys – El Camino Ik miste dit jaar wel een beetje de goede Rock ’n Roll platen. Het was soms allemaal net iets te vriendelijk, niet vuig genoeg. Op de valreep van 2011 weet The Black Keys dat toch nog voor elkaar te krijgen. Ik had totaal niet een plaat met zo’n hoog tempo van ze verwacht. Zeker niet na Brothers, wat toch een stuk rustiger was. Uitschieters als Lonely Boy en Little Black Submarines behoren tot de beste nummers van dit jaar. 8. Smith & Burrows – Funny Looking Angels Een kerstplaat, maar tegelijkertijd veel meer dan dat. De covers zijn uitermate goed gekozen (Only you!) en de eigen nummers zijn ook erg sterk, al zullen ze niet voor kerstklassiekers doorkunnen. Daarvoor is dit duo net iets te alternatief. Maar voor mij hebben ze in ieder geval de beste kerstplaat ooit gemaakt. 9. Noel Gallagher’s high flying birds – S/T De duidelijke winnaar van de vete tussen de twee Oasis broers. Het was voor mij al langer duidelijk dat Noel de betere songschrijver was, en de beter stem had, maar je moet nog wel even doen. Dat doet ie hier zeker, waardoor Liam toch weer zal moeten reageren met iets speciaals wil hij in de race blijven. Kortom, een goed jaar voor Oasis fans zoals mijzelf. 10. Bright Eyes – The people’s Key Conor Oberst, die man zal me altijd blijven boeien. Een mooie voice-over en nog mooiere liedjes vertellen samen een verhaal dat zich qua omvang kan meten met het aantal gastmuzikanten op deze plaat. 11. Cloud Control - Bliss Release 12. Foo Fighters – Wasting Light 13. The Vaccines – What did you expect from the vaccines? 14. Florence + The Machine – Ceremonials 15. Kasabian - Velociraptor! 16. Fleet Foxes - Helplessness Blues 17. Portugal. The Man – In The Mountain In The Cloud 18. Elbow – Build a Rocket Boys! 19. Bombay Bycicle Club – A Different Kind of Fix 20. Iron & Wine – Kiss Each Other Clean 21. WU LYF – Go Tell Fire to the Mountain 22. Racoon – Liverpool Rain 23. Miles Kane – The Colour of the Trap 24. This Wombats – This Modern Glitch 25. Noah And The Whale – Last Night on Earth 26. The Crookes – Chasing After Ghosts 27. …And You Will know us by the trail of the dead – Tao of the dead 28. Social Distortion – Hard Times and Nursery Rhymes 29. Beady Eye – Different Gear, Still Speeding 30. Seah Sue – S/T 31. Dropkick Murphys – Going Out In Style 32. De Staat - Machinery 33. Mona – Mona 34. Alex Clare – The Lateness of the hour 35. Jamie Woon – Mirrorwriting 36. Customs – Harlequins of love 37. Evanescence – Evanescence 38. Childish Gambino – Camp 39. Okkervil River – I Am Very Far 40. Wilco – The Whole Love 41. Chapel Club – Palace 42. The Horrors – Skying 43. Boef en de Gelogeerde aap – Wij zijn 44. Kaiser Chiefs – The future is Medieval 45. Dazzled Kid – Fire Needs Air 46. Ryan Adams – Ashes & Fire 47. Adele - 21 48. The Low anthem – Smart Flesh 49. Danger Mouse and Danielle Luppi – Rome 50. Old 97’s – The Grand Theatre vol. 2 Top vijf Ep's: Alex Turner - Submarine OST Noah Gundersen - Family Jamie N. Commons - The Baron The Decemberists - Long Live The King Jungle By Night - Jungle By Night | ||||
Lonewolf2003 | donderdag 15 december 2011 @ 22:35 | |||
Arctic Monkeys op twee. Inderdaad weer gewoon een erg goede plaat van ze. Die 2e en 3e konden me niet zo heel erg boeien. Maar deze zet ik regelmatig op. Turner is echt gegroeid als muzikant | ||||
Desunoto | donderdag 15 december 2011 @ 22:39 | |||
Omdat de oogst van 2011 wat mij betreft minder groot is dan vorige jaren (toegegeven: mede omdat ik ook heel veel oudere muziek geluisterd heb dit jaar...), houd ik het bij een kort maar krachtige top drie. Kon er een top 10 of heel misschien top 20 van maken, maar daar zouden te veel "dit is het net niet" albums in staan. • 1: DIR EN GREY - Dum Spiro Spero Fenomenaal album met schitterende, maar zeer donkere sfeer. Het 8e volledige album van deze band is de beste die ze ooit gemaakt hebben. Uroboros, het vorige album, was duidelijk een voorproefje op wat komen ging: enerzijds een keihard metal album met veel harde gitaren, zware drums en bizarre vocalen van de getalenteerde zanger, anderzijds een melodieus meesterwerkje met fantastische melodieën, mooie overgangen en onverwachte wendingen naar georganiseerde chaos of meezingrefreinen (voor zover je de veelal Japanse teksten kan onthouden). DIR EN GREY weet hoe je muziek moet maken. Favorieten: "Dreambox", Diabolos, Ruten no Tou. • 2: LUNA SEA - LUNA SEA Eigenlijk niet helemaal nieuw, deze remake van hun debuutalbum uit 1991, maar ongelooflijk goed en op veel punten net even iets anders dan het origineel, waardoor je het als volwaardig nieuw album kan gaan zien. Het 20 jaar oude debuutalbum was zeker niet het populairst onder de luisteraars van deze band, zodat deze remake als een complete verrassing kwam. Een zeer welkome verrassing welteverstaan. Elk nummer, elke noot, werkelijk elk aspect aan dit album is zeer sterk verbeterd en het is een genot om naar te luisteren. Petje af voor LUNA SEA. Favorieten: Time is Dead, Sandy Time, Moon. • 3: The Kills - Blood Pressures Dit duo heeft een soort magische aantrekkingskracht op mij. Het is sexy, stijlvolle, sfeervolle, opbeurende muziek. Het album mist wat diepgang, alles is redelijk oppervlakkig en relatief simpel. Toch word ik hier ontzettend vrolijk van en zet ik deze band ver boven vele andere duo's uit Engeland. Ook voor dit album geldt dat het de beste is die deze artiesten tot nu toe gemaakt hebben. Voor mij dan. Favorieten: Future Starts Slow, Satellite, You Don't Own The Road. [ Bericht 0% gewijzigd door Desunoto op 15-12-2011 22:45:25 ] | ||||
portie | vrijdag 16 december 2011 @ 00:28 | |||
Ik vind het tof dat jij elk jaar met een top .. komt! Ondanks dat je muzieksmaak een stuk meer richting azië ligt dat de rest op dit forum. TOP! Al ken ik alleen je nummer 1, wat echt een goede band is (eind maart '12 in Nederland!). De rest is dus zeker al minstens een luisterbeurt waardig! | ||||
naatje_1 | zaterdag 17 december 2011 @ 03:27 | |||
Even volgen dit. Als allereerste even mijn albumlijstje, later volgt wel een beschrijving. Top 11 albums: 1. De Staat - Machinery 2. Nobody Beats the Drum - Currents 3. the Black Keys - El Camino 4. Justice - Audio, Video, Disco 5. Spinvis - tot ziens, Justine Keller 6. Modeselektor - Monkeytown 7. dEUS - Constant Now 8. Elbow - build a rocket boy 9. Radiohead - King of Limbs 10. The Subs - Decontrol 11. Moby - Destroyer [ Bericht 94% gewijzigd door naatje_1 op 17-12-2011 03:50:13 ] | ||||
DrDentz | zondag 18 december 2011 @ 02:39 | |||
1 Foster the People - Pumped Up Kicks 2 Rihanna featuring Drake - What's My Name? 3 Katy Perry - Last Friday Night (T.G.I.F.) 4 Maroon 5 featuring Christina Aguilera - Moves Like Jagger 5 Katy Perry - Firework | ||||
Bol_Wan | zondag 18 december 2011 @ 12:14 | |||
Dit is een lijstje voor albums hé Topic voor singles moet ook wel ergens te vinden zijn | ||||
Manco043 | zondag 18 december 2011 @ 13:20 | |||
Het was wederom een flutjaar. | ||||
kciR | zondag 18 december 2011 @ 13:47 | |||
Ik wou eigenlijk nog even wachten, maar ik denk dat die wel klaar is. 1. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller 12 heerlijke, nieuw, langverwachte popliedjes met enkele van zijn beste nummers, als Club Insomnia. 2. Wild Beasts - Smother Kostte wat moeite om in te komen, maar sinds de knop om is, zit die elke week in de speler. 3. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver Meer gelaagdheid dan de vorige, daardoor misschien nog wel aantrekkelijker. 4. Alamo Race Track - Unicorn Loves Deer Een van de beste bands van Nederlandse bodem, al krijgen ze die eer nog niet voldoende hebben weer een topplaat afgeleverd! 5. Portugal. The Man - In The Mountains, In The Cloud Een van de meest onderschatte bands, uit Alaska, Portugal. The Man. Deze mannen brengen elk jaar een nieuwe plaat uit, met een zeer constante (hoge) kwaliteit. 6. Arctic Monkeys - Suck It And See Weer een stijlswitch van de Arctic Monkeys na Humbug, maar ook deze zit weer goed. Ik vind het wel prima dat ze niet meer teruggaan naar de sound van Whatever... 7. Boef en de Gelogeerde Aap - Wij zijn Lekker dub beat van Boef en de scherpe teksten van Aap (met een Tilburgs accent). 3e Nederlandse plaat in de top 10, dat is mijn eerste keer.. 8. Miles Kane - Colour Of The Trap Eerst zag ik Miles als een soort marionette van Alex Turner, maar hij bewijst ook van geniale klasse te zijn door de plaat. 9. WU LYF - Go Tell Fire To The Mountain De hype van het voorjaar? De paar nummers die op youtube te vinden waren beloofden veel. Ze hebben het ook waar weten te maken, wel iets minder rauw, maar zeker raak. 10. Other Lives - Tamer Animals Deze is in de laatste maand nog sterk omhoog geklommen. Eerst vond ik het niet heel speciaal, maar gedurende het jaar ontdekte ik de schoonheid van Other Lives. 11. Wolf Gang - Suego Faults 12. Florence + The Machine - Ceremonials 13. Happy Camper - Happy Camper 14. Girls - Father, Son, Holy Ghost 15. Real Estate - Days 16. Smith & Burrows - Funny Looking Angles 17. Fleet Foxes - Helplessness Blues 18. Kakkmaddafakka - Hest 19. Amatorski - TBC 20. Elbow - Build A Rocket Boys! 21. Eefje de Visser - De Koek 22. De Staat - Machinery 23. Pien Feith - Dance On Time 24. Ólafur Arnalds - Living Room Songs 25. dEUS - Keep You Close 26. Gotye - Making Mirrors 27. Friendly Fires – Pala 28. Destroyer - Kaputt 29. The Throne - Watch The Throne 30. Intergalactic Lovers - Greetings & Salutations 31. Laura Marling - A Creature I Don’t Know 32. Coldplay - Mylo Xyloto 33. Chef’Special - One For The Mrs. 34. My Brightest Diamond - All Things Will Unwind 35. Noah And The Whale - Last Night On Earth 36. Agnes Obel - Philharmonics 37. The Strokes - Angles 38. Radiohead - The King of Limbs 39. Guillemots - Walk The River 40. Danger Mouse & Daniele Lippi - Rome 41. Five O’Clock Heroes - Different Times 42. The Antlers - Burst Apart 43. James Blake - James Blake 44. The Weeknd - House of Balloons 45. Björk - Biophilia 46. Mogwai - Hardcore Will Never Die, But You Will 47. The Decemberists - The King Is Dead 48. Bombay Bicycle Club - A Different Kind Of Fix 49. Esben And The Witch - Violet Cries 50. Yonderboi - Passive Control | ||||
Moody | zondag 18 december 2011 @ 14:16 | |||
Zal mijn lijstje over een weekje ook eens posten. Er komt nog teveel moois uit om nu al een lijst te maken. Nog even 2 tips voor mensen die nog een lijstje moeten maken: The Waterboys en Airbag. | ||||
Bol_Wan | zondag 18 december 2011 @ 15:06 | |||
Mooie lijst, zie aardig wat overeenkomsten. Ga other lives zeker proberen! | ||||
methodmich | zondag 18 december 2011 @ 16:27 | |||
Leuk Bol_Wan, wij dubbelen er 5. En met kciR zal ik er 6 dubbelen. 7 als je Agnes Obel meetelt, die in mijn 2010 lijst stond. Heb zelf inmiddels 31 korte beschrijvingen weg, ben ongeveer op de helft nu. Hoop volgende week zaterdag mijn top ... te plaatsen. Misschien dat ik deze week nog wat CD's aanschaf ook die nog een plaatsje krijgen. | ||||
Lonewolf2003 | zondag 18 december 2011 @ 17:06 | |||
Mooie lijst kciR | ||||
kciR | zondag 18 december 2011 @ 17:29 | |||
Oh, ik heb die als 2011 in mijn Winamp staan, maar je hebt gelijk. Die komt uit 2010, die gaat er dus uit! Ik ga even bekijken wat er voor in de plaats komt. Ik had eigenlijk Kanye West er ook in willen zetten, die plaat leerde ik pas in januari goed kennen. Was zeker een top 10 plaats waard geweest, maarja, december 2010.. | ||||
methodmich | zondag 18 december 2011 @ 17:35 | |||
December 2010 vind ik nog wel te doen hoor, die hebben soms pas een release in Nederland in 2011. | ||||
ralfseltje | zondag 18 december 2011 @ 17:50 | |||
Zo dan maar. Vanaf nummer 15 heb ik niet de moeite genomen om alles op volgorde te zetten. Is ook teveel van mijn stemming afhankelijk. 1.Ice Age – New Brigade 2.Royal Headache – Royal Headache 3.People's Temple – Sons of Stone 4.Black Lips – Arabia Mountain 5.Girls – Father, Son, Holy Ghost 6.Kendrick Lamar – Section.80 7.Fucked Up – David Comes To Life 8.Barreracudas – Nocturnal Missions 9.Hunx And His Punx – Too Young To Be In Love 10.A$AP Rocky – LiveLoveA$AP 11.Gaye Blades – Gaye Blades 12.Davila666 – Tan Bajo 13.Atlas Sound – Parallax 14.Bass Drum Of Death – Bass Drum Of Death 15.Pj Harvey – Let England Shake 16.Strange Boys – Live Music 17.Black Joe Lewis – Scandalous 18.Rape Blossoms – Starving Vultures At 7 Eleven 19.Black Pistol Fire – Black Pistol Fire 20.Yuck – Yuck 21.Smith Westerns – Dye It Blonde 22.Mikal Cronin – Mikal Cronin 23.Jacuzzi Boys – Glazin 24.The War On Drugs – Slave Ambient 25.Xray Eyeballs – Not Nothing 26.Stephen Malkmus – Mirror Traffic 27.The Men – Leave Home 28.Wilco – The Whole Love 29.Beastie Boys – Hot Sauce Committee Pt 2 30.Cloud Nothings – Cloud Nothings 31.Crystal Antlers – Two Way Mirror 32.Feelies – Here Before 33.Fungi Girls – Some Easy Magic 34.Heavy Times – Jacker 35.John Paul Keith – The Man That Time Forgot 36.J Mascis – Several Shades Of Why 37.Mickey – Rock And Roll Dreamer 38.Thurston Moore – Demolished Thoughts 39.Moon Duo – Mazes 40.Wooden Shjips – West 41.Sonny and the Sunsets – Hit After Hit 42.Thee Oh Sees – Castlemania 43.UV Race – Homo 44.Bare Wires – Cheap Perfume 45.EMA – Past Life Martyred Saints 46.Veronica Falls – Veronica Falls 47.Rustie – Glass Swords 48.Andrew Jackson Jihad – Knife Man 49.The Deaf – Toot Whistle Plunk Bloom! 50.Death Grips – Exmilitary 51.Shabazz Palaces – Black Up 52.Balkans – Balkans 53.Fergus & Geronimo – Unlearn 54.Times New Viking – Dancer Equired 55.Obits – Moody Standard & Poor | ||||
IAmKloot | zondag 18 december 2011 @ 20:01 | |||
eindelijk iemand die jonathan wilson noemt, geweldige plaat!!! [ Bericht 31% gewijzigd door IAmKloot op 18-12-2011 20:11:17 ] | ||||
Vatta | zondag 18 december 2011 @ 20:47 | |||
Veel cd'tjes geluisterd dit jaar. Een top 10 is moeilijk te maken maar toch maar geprobeerd. 1. dEUS - Keep You Close (2011) 2. Noel Gallagher's High Flying Birds - Noel Gallagher's High Flying Birds (2011) 3. The Black Keys - El Camino (2011) 4. Kasabian - Velociraptor! (2011) 5. Gotye - Making Mirrors (2011) 6. School Is Cool - Entropology (2011) 7. Cut Copy - Zonoscope (2011) 8. Foster the People - Torches (2011) 9. Fair to Midland - Arrows & Anchors (2011) 10. The Vaccines - What Did You Expect from The Vaccines? (2011) | ||||
kciR | zondag 18 december 2011 @ 22:52 | |||
Wij hebben inderdaad veel overeenkomstige platen (16). Ik zie dat ik er ook een paar heb gemist die ik ook wel in mijn lijstje had moeten zetten (al is het wel rond plaats 40; The Wombats, Dazzled Kid, Selah Sue, Noel Gallagher, Bright Eyes), maar ja, de ruimte is beperkt. Ga nog wel even jou lijstje doorspitten. | ||||
Norrage | zondag 18 december 2011 @ 22:55 | |||
Ok, ik ken driekwart van die lijst niet Wat is het uberhaupt allemaal voor soort muziek? En ik ben bezig met de mijne! Erg leuk al om erover na te denken. En zoals gezegd vind ik dit dus het beste jaar in tijden... | ||||
Norrage | zondag 18 december 2011 @ 22:57 | |||
Zeker!! Haalt mijn top 5 ook zeker. Alhoewel ik hem live erg vond tegenvallen, jammergenoeg (en sindsdien waardeer ik de plaat (wellicht onterecht) wat minder... maar goed, het werd ook een beetje overschaduwt door Wilco (was voorprogramma) | ||||
Os__ | maandag 19 december 2011 @ 01:00 | |||
1. James Farm - JAMES FARM De nieuwste topband in de jazz. Het concept is vrij simpel, wat gebeurd er als we vier topmuzikanten bij elkaar zetten met enkel eigen composities. Cuttin' edge maar toch ontzettend toegankelijk. Briljante drumgrooves en een ontketende Joshua Redman op saxofoon. 2. Keith Jarrett - Rio Sinds lange tijd niet zo genoten van een soloconcert van meesterpianist Keith Jarrett. Geen nummers meer waar je 20 minuten door dissonantie moet komen. Kortere nummers met een speelplezier dat al heel lang niet meer hoorbaar is geweet bij Keith Jarrett. 3. Christian Scott/David Sanchez/Stefon Harris - Ninety Miles Drie Amerikaanse muzikanten (trompet, saxofoon, vibrafoon) in cooperatie met Cubaanse muzikanten. Veel uptempo, harde groove, goede solo's op simpele maar doeltreffende thema's. De Cubaanse muzikanten zijn een essentieel onderdeel voor het succes van deze cd. 4. Miguel Zenon - Alma Adentro: Puerto Rican Songbook Stiekem ken ik deze plaat nog helemaal niet lang maar ik ben nu toch al overtuigd van zijn kwaliteit. Alt saxofonist Miguel Zenon bewerkt nummers uit Puerto Rico tot moderne jazz. Ontzettend sfeervol! 5. Gilad Hekselman - Heart Wide Open Het nieuwe supertalent op gitaar (samen met Julian Lage). By far, zijn beste album tot nog toe. Tevens een glansrol voor saxofonist die op de weinige nummers dat die meespeelt tevens de mooiste solo's speelt. Gilad Hekselman Vooral het nummer 'Understanding' is zo ontzettend prachtig, 6. Matana Roberts - Coin Coin Chapter One: Gens de couleur libres Zeer waarschijnlijk het meest intense album van 2011. Verwacht geen lieflijke melodien op dit album. Illustrerend voor dit album is de muzikale verwerking van een slavenvrouw die door haar meester vekracht wordt. Aangrijpbaar en absoluut niet licht verteerbaar. 7. Ari Hoenig - Lines of Opression Nieuw album van misschien wel de meest muzikale drummer in de jazzwereld. Het is voor mij een wonder hoeveel verschillende ritmes hij in een nummer kan stoppen en toch constant kan blijven grooven. Goede band om zich heen verzameld en speelt een paar mooie originals. 8. Avishai Cohen - Seven Seas Israelische bassist Avishai Cohen komt hier met trio werk. Een beetje folk en beetje world music, maar toch vooral goede jazz. Soms zingt Avishai nog een klein stukje in het Hebreeuws wat de sfeer van het album goed doet. 9. Marcin Wasilewski Trio - Faithful Europese jazz uit Polen. Wat voelen deze gasten elkaar goed aan. Voor mij de beste cd van ECM catalogus dit jaar. Wasilewski speelt niets te veel maar blijft altijd vloeiend en verfijnd. Minimalistische jazz. 10. David Binney - Greylen Epicenter David Binney heeft nooit echt het grote publiek kunnen bereiken. Hij is niet altijd even makkelijk te beluisteren en soms net wat te uitdagend (en inconstant) voor het grote publiek. Deze plaat is als componist zijn beste werk. Het blijft nog altijd geen gemakkelijke plaat maar Binney laat staat meer zijn veelzijdigheid zien. 11. Gary Burton - Common Ground 12. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller 13. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver 14. Kendrick Lamar - Section.80 15. Omer Avital Quintet - Live at Smalls 16. Ambrose Akinmusire - When The Heart Emerges Glistering 17. The Roots - undun 18. Sigur Ros - inni 19. Ben Williams - State of Art 20. CunninLynguists - Oneirology 21. Julian Lage Group - Gladwell 22. CunninLynguists - Oneirology 23. Tinariwin - Tassili 24. Tom Waits- Bad As Me 25. Gretchen Parlato - The Lost and Found | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 09:12 | |||
Leuk, ga eens het jazz lijstje afwerken. Ik loop meestal ongeveer 1 jaar achter Vooral die Christian Scott en Avishai ben ik zeer over te spreken. Jarrett eigenlijk nog niet geprobeerd van mijn favoriete artiesten (die hun hoogtepunt meestal toch jaren geleden hadden) durf ik nooit de nieuwste albums te luisteren... | ||||
cafca | maandag 19 december 2011 @ 09:16 | |||
Ik heb dit jaar precies 1 nieuwe jazz-CD aangeschaft, en die moet nog officieel gereleased worden. (staat wel in mijn jaarlijstje trouwens) Zal dit lijstje zeker ook eens checken | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 09:20 | |||
1 jazz cd!!! Welke was dat dan? | ||||
cafca | maandag 19 december 2011 @ 09:23 | |||
http://www.michielstekelenburg.nl/ Jazz met rock- en blues invloeden, toffe CD! | ||||
Felagund | maandag 19 december 2011 @ 11:08 | |||
Ik heb dit jaar alleen Mathew Halsall qua jazz geluisterd. | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 11:24 | |||
Ach, in de Jazz is nog zoveel te ontdekken dat het niet perse uit 2011 hoeft te komen | ||||
ralfseltje | maandag 19 december 2011 @ 12:47 | |||
Voornamelijk veel garagerock. Ga nog wel een toelichting-lijstje maken als ik daar tijd en zin voor heb, wel leuk om door te lezen Het was een geweldig jaar in ieder geval | ||||
Gillingham | maandag 19 december 2011 @ 12:53 | |||
01. PJ Harvey - Let England Shake 02. Tom Waits - Bad as Me 03. Low - C'mon 04. Radiohead - The King of Limbs 05. The Antlers - Burst Apart 06. Atlas Sound - Parallax View 07. The Black Keys - El Camino 08. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver 09. Nicolas Jaar - Space Is Only Noise 10. The War on Drugs - Slave Ambient 11. Fleet Foxes - Helplessness Blues 12. Beirut - The Rip Tide 13. Wild Beast - Smother 14. Plaid - Scintilli 15. TV on the Radio - Nine Types of Light 16. Iron & Wine - Kiss Each Other Clean 17. Explosions in the Sky - Take Care, Take Care, Take Care 18. Washed Out - Within and Without 19. Wilco - The Whole Love 20. Tycho - Dive 21. Josh T Pearson - Last of the Country Gentlemen 22. The Horrors - Skying 23. Raekwon - Shaolin vs. Wu-Tang 24. Kurt Vile - Smoke Ring for My Halo 25. Toro y Moi - Underneath the Pine 26. Paul Simon - So Beautiful or So What 27. Ryan Adams - Ashes & Fire 28. R.E.M. - Collapse into Now 29. Bill Callahan - Apocalypse 30. Panda Bear - Tomboy | ||||
Lonewolf2003 | maandag 19 december 2011 @ 13:08 | |||
Gave lijst, Gillingham. Staan veel platen in die ook in mijn top gaan komen | ||||
Gillingham | maandag 19 december 2011 @ 13:13 | |||
Dank. Ben benieuwd. | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 13:14 | |||
Eerste lijstje dat echt erg veel op de mijne lijkt (maar mijn #1, 2 3 4 en 5 ontbreken wel... ) | ||||
Two_Headed | maandag 19 december 2011 @ 14:14 | |||
Ik heb simpelweg te weinig nieuwe CD's geluisterd om een oordeel te kunnen vellen, maar op basis van de lijstjes van sommige mensen hier, heb ik wel weer wat inspiratie. Mijn favorieten dit jaar: 1 War on Drugs - Slave Ambient Ik zie hem weinig terug, terwijl ik dit toch echt een geweldige plaat vind. Come to The City is wat mij betreft samen met Art of Almost van Wilco het beste nummer van het jaar) 2 Blitzen Trapper - American Goldwing Heerlijke muziek voor in de auto en zelf ooit paar weken door de VS gereden, wat deze CD extra goed maakt qua sfeer. 3 Okkervil River - I Am Very Far Uiteindelijk minder goed dan ik hem na de eerste luisterbeurten vond. Staan erg goede nummers op (The Valley, Rider, We Need a Myth), maar ik heb ze beter horen doen. 4 Wilco - Art of Almost Geldt hetzelfde voor als hierboven, al maakten de concerten veel goed. Maar ik vind nummers als Capitol City en I Might toch niet helemaal mijn smaak. Daarnaast mis ik een rode draad, die eerdere albums van Wilco altijd zo goed maakten. 5 Ryan Adams - Ashes & Fire Ben weinig in de stemming geweest voor dit type muziek. Ook bij de concerten bekroop me het gevoel dat het allemaal iets te ingetogen is. Dat is ook meteen mijn kritiek. Als je dan voor iets milders gaat, houd de spanning er dan een beetje in, die is volledig weg op zijn laatste plaat. 29 vind ik dan een geslaagdere poging. Verder heb ik vanuit de luisterpaal veel geluisterd naar James Vincent McMorrow, maar begreep dat deze plaat reeds uit 2010 stamt. Jammer, anders had hij op 1 of 2 gekomen. Momenteel nog aan het luisteren naar El Camino - Black Keys en Smoke Ring For My Halo - Kurt Vile. Die maken ook een aardige eerste indruk. Maar goed, ik heb dit jaar vooral heel veel terug gegrepen naar mijn collectie, dus kan ik zeggen dat uiteindelijk I'm Wide Awake It's Morning - Bright Eyes, wederom mijn favoriete plaat is geweest. Met een eervolle vermelding voor Darkness on the Edge of Town - Bruce Springsteen, die op de terugrit vanuit Duitsland mij weer deed beseffen, hoe onwerkelijk goed die plaat van begin tot eind is. En vooral, hoe goed elk nummer de tand des tijds heeft doorstaan. Off topic, ik weet het, maar moest het even kwijt. Mooie lijstjes gezien van mensen hier!! | ||||
Os__ | maandag 19 december 2011 @ 14:49 | |||
Wat vond je ervan? | ||||
Maisnon | maandag 19 december 2011 @ 14:55 | |||
Ik denk niet dat ik een fatsoenlijke lijst kan maken mijn laptop is vanaf juli stuk geweest en ik heb daardoor nog een gigantische lijst albums die ik aan mn bibliotheek moet toevoegen voor ik er fatsoenlijk over kan oordelen want de tweede helft van het jaar heb ik maar sporadisch albums goed beluisterd St Vincent, Destroyer, Panda Bear, Gang Gang Dance, Anna Calvi en tUnE-yArDs zouden sowieso hoog scoren [ Bericht 2% gewijzigd door Maisnon op 19-12-2011 15:04:42 ] | ||||
Lonewolf2003 | maandag 19 december 2011 @ 15:08 | |||
Dat zijn dan ook allemaal goede platen (Anna Calvi ken ik alleen niet) | ||||
cafca | maandag 19 december 2011 @ 15:09 | |||
Anna Calvi was toch die Siouxsie-imitatie? best leuke plaat, wel | ||||
ranja | maandag 19 december 2011 @ 15:11 | |||
Niet echt, ik heb Siouxsie nog nooit een gitaarsolo zien doen | ||||
cafca | maandag 19 december 2011 @ 15:24 | |||
Ik kan me alleen herinneren dat ik het kwa geluid er wel erg op vond lijken. | ||||
Bol_Wan | maandag 19 december 2011 @ 16:26 | |||
Calvi is toch nog van 2010? | ||||
Felagund | maandag 19 december 2011 @ 16:32 | |||
Volgens mij van begin 2011. | ||||
TJLinden | maandag 19 december 2011 @ 18:05 | |||
Een top 20 met vooral Folk/Indie/Singer-Songwriter spul (en stiekem ook 3 soundtracks). 1 . Lisa Hannigan - Passenger Gewoon omdat ik voor eeuwig verliefd ben op Lisa Hannigan. Prachtige stem, heerlijke warme liedjes. Misschien niet kwalitatief het beste van 2011, maar wel het album wat ik vaakst opzet en op zal blijven zetten. 2 . Bon Iver - Bon Iver Stiekem beter dan de nummer 1, maar toch op 2. Prachtig gelaagd, super muzikaal. Heel cool ook om het album dit jaar perfect in uitvoering te hebben gezien & gehoord! 3 . Laura Marling - A Creature I Don't Know Dit dametje wordt met elke album beter (en ze rollen er snel uit). Een soort jonge Britse Joni Mitchell. 4 . Lanterns on the Lake - Gracious Tide, Take Me Home Prachtig shoe-gazerig, super atmosferisch. Beetje Sigur Rós-achtig, maar de Schotse origine is goed terug te horen. 5 . The Strokes - Angles Anders dan hun vorige (betere) albums, maar nog steeds erg fijn! 6 . Beirut - The Rip Tide Heel kick album weer van Beirut. Vooral East Harlem (oud nummer, maar eindelijk op plaat) kan op constante repeat. 7 . Rachael Yamagata - Chesapeake In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld in het nieuwe album van mijn favo deprimuziekchick (want: niet depri genoeg ), maar hij begint zeker te groeien. 8 . Grizzly Bear - Blue Valentine OST Misschien niet helemaal eerlijk, omdat het veelal herbewerkingen van oudere nummers zijn, maar het is wel gewoon HEEL goed, spokend en dramatisch. Wat mij betreft nog sterker dan de originele uitvoeringen. En dan nog de toevoegingkjes van Department of Eagles en Ryan Gosling himself... 9 . The War On Drugs - Slave Ambient Heerlijk meeslepend album. Er zit wat Springsteen en Dylan in, maar voegt genoeg toe. Baby Missiles is helemaal geniaal. Fijne herinneringen aan ze live zien in NYC deze zomer! 10 . Marcus Foster - Nameless Path Tof debuut van deze rasperige Brit. 11 . The Low Anthem - Smart Flesh 12 . Iron and Wine - Kiss Each Other Clean 13 . Fleet Foxes - Helplessness Blues 14 . Other Lives - Tamer Animals 15 . Amos Lee - Mission Bell 16 . V.A. - Drive OST 17 . William Fitzsimmons - Gold in the Shadow 18 . Red Hot Chili Peppers - I'm With You 19 . Dario Marianelli - Jane Eyre OST 20 . Ohbijou - Metal Meets | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 19:03 | |||
Mijn lijstje; Voorlopig omschrijvingen bij de top 10. Wellicht bedenk ik er nog wat extra bij. In ieder geval een van de betere jaren dit. Ik heb nog niet eerder een lijstje opgesteld waarbij ik de #30 ook wel op de #10 plaats had kunnen zetten. De #1 steekt er echter hard bovenuit, en ook de top 10 ben ik wel erg over uit. Daaronder is het spannend en in de breedte ongelooflijk goed van kwaliteit. ------------------------ 1 :: Roosbeef :: Omdat Ik Dat Wil Net als Pfaf vond ik het erg spannend om te zien of Roos haar vorige album kon evenaren. Ik heb het album daarom ook pas na 2 weken geluisterd. De eerste keer vond ik het nog een beetje eentonig. De tweede keer vond ik al een enkel nummer leuk. De derde keer vond ik al een enkel nummer geniaal. Daarna vond ik dit album een van de beste albums die ik ooit heb geluisterd. Hoe gelaagd is het, hoe muzikaal, hoe ongelooflijk sfeerzettend. Ze gebruikt haar stem als nooit tevoren; ik raak meteen in een trans als ik haar stem hoor(die zelfs ik bij vlagen nog irritant vond op het eerste album). En tel daar haar geweldige live-performances bij op en dit album staat absoluut torenhoog op #1. Het zal zelfs wel de top 20 van mijn alltime top 100 halen, als het niet de top 10 is. 2 :: Bon Iver :: Bon Iver Ik was geen absolute fan van het eerste album. Dat luisterde lekker weg maar was voor mij eigenlijk vooral zo'n relaxed folk-album, niet meer, niet minder. Dit album daarentegen heeft dezelfde sfeer als het eerste maar voegt daar veel haarfijne instrumentale details aan toe. Hierdoor wordt het specialer, mooier en voller en komt dit album met stip op 2. 3 :: Feist :: Metals Ik vind dat Feist hele lekkere poppy albums heeft gemaakt, maar ik luisterde uiteindelijk alleen maar naar een paar leuke aparte nummers en niet naar hele albums. Daarvoor vond ik het toch allemaal wat te simpel en wat te weinig gelaagd. Dat ze live echter 10 elementen toevoegt aan haar nummers staat voor mij echter al jaren vast. Dat was meestal niet heel sterk te horen op haar albums maar op Metals komt dit ijzersterk naar voren. De instrumentaties zijn fantastisch, de energie is geniaal en bovenal is het niet meer zo simpel. Feist is voor een donker, minder toegankelijk geluid gegaan en dat komt haar muziek absoluut ten goede. Voor mij een echte uitschieter! En ook de later apart te downloaden extra album-single Pine Moon is een must-listen! 4 :: Radiohead :: King of Limbs Ik hou van electronische Radiohead. Dit album raakte mij dus ook meteen en voor mij is het wellicht wel een van de betere Radiohead albums. Het zet een ongelooflijk duistere, melancholische sfeer en het gebruikt all facetten van de muziek die nodig zijn. Als het bovendien ook nog blazers gebruikt om zo'n manier als op Codex en als er extra nummers uitkomen als Butcher en Supercollider komt dit album regelrecht mijn top 5 in. En dat dacht ik al wel na mijn eerste luisterbeurt destijds, en dat is uniek voor Radiohead bij mij! 5 :: Jonathan Wilson :: Gentle Spirit Elk jaar bestaat mijn top 5 tenminste uit 1 tip van Cafca. Dit jaar is het Jonathan Wilson. Het is een ontzettend lang album en daardoor af en toe een beetje te langdradig maar er staan zulke gelaagde psychedelische uitgerekte folk-jam nummers op dat dit een instant-klassieker is. Toch moet het album het echt hebben van de wat rockendere nummers als The Way I Feel, Magic Everywhere en Valley of the Silver Moon...want alleen die andere nummers wordt een beetje saai. En dat was live ook zeker te merken waar Jonathan het naliet écht de rocken. Maar in die gevallen is dit ook een perfect chill-album dat op de achtergrond kan draaien. 6 :: The Mountain Goats :: All Eternals Deck De beste Mountain Goats tot nu toe, vind ik. (dit jaar is voor mij echt het jaar van de bands die zichzelf overtreffen voor mij...). Het rockt net wat meer dan vorige albums, het is net wat afwisselender en ze zijn net wat experimenteler en ontdekkender dan eerst. 7 :: Laura Marling :: A Creature I Don't Know Ook Laura Marling weet zichzelf te overtreffen. Nadat ik het eerste nummer The Muse live uitgevoerd zag worden op Into The Great Wide Open (op internet gezien hoor) was ik meteen verkocht: ik móest dit album hebben. De rest is niet zo goed als dit nummer (wat een van de beste nummers van het jaar is vanwege de heerlijke piano) maar zeker goed genoeg om dit album naar de 7e plaats te stevenen. Sophia, the Beast zijn klassiekers, de rest kabbelt er een beetje tussendoor maar het album is overall een mooi geheel! 8 :: Nicolas Jaar :: Space Is Only Noise Toen ik de omschrijving en en recensies van dit album zag (Electronische muziek met jazz-invloeden in de stijl van Radiohead wat the King Of Limbs nog van de troon zou kunnen stoten) wist ik al dat dit een parel van een album ging zijn. En wat heet: dat werd het inderdaad. Het heeft inderdaad de sfeer van KOL maar gelukkig een hele eigen sound en heel wat meer groove. Omdat er ook wat mindere nummers tussen zitten (itt tot KOL) staat het uiteindelijk bij mij wel iets lager in de lijst. 9 :: Wilco :: The Whole Love Wilco...Tsja. Ze zijn zeker een van mijn favoriete bands. Ik was dan ook erg benieuwd toen ze aankondigden een album te gaan uitbrenge dat meer in de sfeer zou zitten van de Yankee Hotel Foxtrot tijden, want de laatste albums waren maar wat bleekjes. Toen ik het aanzette en Art of Almost hoorde wist ik het: dit ging het beste album van het jaar worden, ik wist het zeker! In eerste instantie bleef ik dat ook vinden, ook nadat ik het hele album had gehoord. Maar naarmate ik het meer ging luisteren ging ik twijfelen. Het middenstuk is eigenlijk allemaal hetzelfde, geen enkel nummer springt er voor mij echt tussenuit en ook de folk-jam aan het einde One Sunday Morning die ik eerst geniaal vond begon me mateloos te irriteren. Ik snap het niet, maar het album raakte me niet, ook live niet. Echter. Art of Almost staat erop en laat dat nou net een van de beste nummers die ik ooit heb gehoord zijn. Wat een fantastische krautrock, electro en gitaarsolo's bevattende heldensong is dat zeg. Jezus. Waarom waren er niet meer nummers van deze stijl? Omdat dit nummer toch echt de #1 van het jaar is boost het Wilco toch de top 10 in..anders was het spannend geweest of het de top 20 had gehaald.... 10 :: Eefje de Visser :: De Koek Eefje Wat een ongelooflijk fris en fruitig album is de Koek zeg. Het deed me meteen denken aan Roosbeef. En aan Spinvis. Maar Eefje geeft er een jazzy groove aan. Langzame Jazz stamper Verdriet is het hoogtepunt van de langzame nummers, uptempo groovend de Koek mijn favoriet van de snellere nummers. Wat ertussen in zit valt af en toe een beetje in herhaling en is lang niet zo origineel als Hartslag, de Koek, de Stad en Afdwaalt, maar is niet zo saai dat Eefje mijn top 10 niet haalt. 11 :: Iron & Wine :: Kiss Each Other Clean 12 :: The Antlers :: Burst Apart 13 :: Girls :: Father, Son, Holy Ghost 14 :: Portugal. The Man :: In The Mountain In The Cloud 15 :: dEUS :: Keep You Close 16 :: Okkervil River :: I Am Very Far 17 :: Gillian Welch :: The Harrow & The Harvest 18 :: My Morning Jacket :: Circuital 19 :: Spinvis :: Tot Ziens, Justine Keller 20 :: Avishai Cohen :: Seven Seas 21 :: Ryan Adams :: Ashes & Fire 22 :: Fink :: Perfect Darkness 23 :: Noel Gallagher :: Noel Gallagher's High Flying Birds 24 :: Tom Waits :: Bad As Me 25 :: PJ Harvey :: Let England Shake 26 :: The War On Drugs :: Slave Ambient 26 :: Stephen Malkmus & the Jicks :: Mirror Traffic 27 :: The War On Drugs :: Slave Ambient 28 :: Wild Beasts :: Smother 29 :: The Decemberists :: The King Is Dead 30 :: James Blake :: James Blake 31 :: Thomas Hunter and White China Gold :: White China Gold 32 :: Bill Callahan :: Apocalypse 33 :: Bright Eyes :: The People's Key 34 :: Lisa Hannigan :: Passenger 35 :: Happy Camper :: Happy Camper 36 :: Joan as Police Woman :: The Deep Field 37 :: Amos Lee :: Mission Bell 38 :: Marike Jager :: Here Comes The Night 39 :: Washed Out :: Washed Out 40 :: Kytecrash :: Kytecrash 41 :: Amatorski :: Tbc 42 :: Gotye :: Making Mirrors 43 :: Pien Fieth :: Dance on Time 43 Timber Timbre :: Creep On Creepin' On [ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 19-12-2011 19:26:34 ] | ||||
Gillingham | maandag 19 december 2011 @ 19:10 | |||
Leugenaar, 2 en 4 staan bij mij ook gewoon in de top 10. | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 19:11 | |||
Ja, ik heb mijn top 5 nog een beetje veranderd sinds gisteren | ||||
methodmich | maandag 19 december 2011 @ 19:13 | |||
Achterop de CD staat 2011 in elk geval. Lijkt meer op PJ Harvey vind ik. Leuke lijsten er bij. Met Gillingham ga ik er 4 dubbelen, met Norrage 11. | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 19:17 | |||
En ik ben Stephen Malkmus nog vergeten, maar geen zin om te editen. Zou ergens op 27 komen ofzo | ||||
kciR | maandag 19 december 2011 @ 19:23 | |||
Leuke lijstjes weer hier! Ik zie allemaal plaatjes die ik nog wel op een soort shortlist had staan, maar mij naar één beurt niet konden boeien, misschien moet ik die toch nog een 2e kans geven. Norrage, ik zal Stephen Malkmus er wel even tussenzetten voor de eindafrekening.. | ||||
Norrage | maandag 19 december 2011 @ 19:27 | |||
Ik heb hem ge-edit en maar mijn hele shortlist (die maar 3 nummer extra was) eraan toegevoegd | ||||
Felagund | dinsdag 20 december 2011 @ 08:49 | |||
Leuke lijstjes al, ik moet nog wel een aantal albums (beter) beluisteren, dus ik twijfel of ik hem nu al ga posten. | ||||
Felagund | dinsdag 20 december 2011 @ 08:52 | |||
Ik vind het een mooi en een relaxed album, maar zijn vorige vind ik nog niets beter. Om een idee te krijgen (ik ben slecht in muziek beschrijven), de BBC heeft een review van het album geschreven: http://www.bbc.co.uk/music/reviews/886m | ||||
ralfseltje | dinsdag 20 december 2011 @ 15:53 | |||
Ik zie weinig overeenkomsten met mijn lijst eigenlijk, dus om jullie te overtuigen ook eens wat uit mijn lijst op te zoeken toch nog wat toelichtingen en filmpjes 1.Ice Age – New Brigade Dé punkplaat van dit jaar. Waar No Age (en Wavves) bij mij een aantal jaren terug een verpletterende indruk achterliet in het noiserock genre, doet Iceage dit met een mengeling van postpunk, new wave en noise. Punk en catchy as hell, half uurtje vol beuken. Langer hoeft ook niet. 2.Royal Headache – Royal Headache Opeens kwam mijn favoriete platenzaak hiermee aanzetten, een Australische band met een meer dan fantastisch debuut. Elk nummer is een hit en potentiele single. Heerlijk zangstem en bovenal ontzettend goede popliedjes in een garagejasje. 3.People's Temple – Sons of Stone Om twee redenen een geweldige plaat: goede liedjes, goede productie. Ook redelijk in de garagerock hoek, maar dan met wat meer 60's psychedelica. Elk nummer heeft wel een catchy riffje. 4.Black Lips – Arabia Mountain Ultieme party-garagerock. 5.Girls – Father, Son, Holy Ghost Niet zo goed als hun debuut, vergelijkbaar met hun vorige EP. Genoeg over deze band gezegd denk ik, ik heb er sowieso een zwak voor. 6.Kendrick Lamar – Section.80 Elk jaar heb ik een of twee hiphop albums die ik te gek vind. Vorig jaar Kanye West, dit jaar Kendrick Lamar, waarbij Lamar flink favoriet is boven West. Qua sound wel vergelijkbaar, maar een stuk warmer en net wat minder gehyped dan West, die ik toch altijd niet echt serieus kan nemen. Briljante plaat die ik maar op blijf zetten. Mooie verhalen in de nummers, toffe beats en niet dat irritant bitches and hoe's of platte dansvloer-karakter van veel populaire hiphop. 7.Fucked Up – David Comes To Life Best hardcoreband op aarde. Niet eens zozeer omdat ze zo hardcore zijn, maar wel omdat ze de hardcore-sound en image naar een groter publiek weten te brengen, hoewel ze dat met een flinke pop en haast indie-tic brengen. Niet mijn favoriete plaat van Fucked Up, en hij duurt veeeel te lang, maar wel een mooi werk, met een paar briljante nummers. 8.Barreracudas – Nocturnal Missions Garagepop met een hoofdletter G. Elk nummer is een hit. Niet te serieus, maar het rockt als een tierelier en verveelt geen enkel nummer. 9.Hunx And His Punx – Too Young To Be In Love Idem als nummer 8, maar dan met heel veel jaren 60-girl bands-invloeden. Heerlijk. 10.A$AP Rocky – LiveLoveA$AP Mijn tweede hiphop plaat van het jaar. Nogal Pitchfork-approved, maar ook een hele warme hiphop-plaat. Met geniale producties van onder andere Clams Casino. Zonder Clams had het me waarschijnlijk nooit zo geboeid, maar gewoon een erg leuke plaat. 11.Gaye Blades – Gaye Blades Zij-project van een Black Lipper. Zie verhaaltje Black Lips. Iets minder punk, iets meer 'pop'. 12.Davila666 – Tan Bajo Briljante garagerock-plaat uit Puerto Rico. Geweldige live-act ook. Lekker meebleren zonder dat je weet wat je zingt. 13.Atlas Sound – Parallax 14.Bass Drum Of Death – Bass Drum Of Death Lekker catchy garagerock met enkele briljante riffjes. Live vielen ze helaas flink door de mand omdat ze een gitarist te weinig hadden. Maar de plaat blijft heerlijk. 15.Pj Harvey – Let England Shake 16.Strange Boys – Live Music Derde plaat van bijzondere garagerock-groep. Stuk minder rauw en gruizig dan de voorgaande platen, wel stukken melodieuzer en meer piano. Fucked Up zijn overigens ook groot fan hiervan. 17.Black Joe Lewis – Scandalous Goeie soulrock, goede nummers, dansbaar. In het kader 'alle elf goed'. 18.Rape Blossoms – Starving Vultures At 7 Eleven Als je van bands als HEALTH houdt, trek je dit ook heel goed. Noiserock met goede liedjes, wat wel heerlijk uit de bocht kan vliegen. My Bloody Valentine spookt voor mijn gevoel ook ergens rond. 19.Black Pistol Fire – Black Pistol Fire Black Keys-achtige bluesrock, niet heel bijzonder, blijf het wel vaak opzetten. 20.Yuck – Yuck 21.Smith Westerns – Dye It Blonde 22.Mikal Cronin – Mikal Cronin Moonhearts-lid met zijn eerste soloplaat. Ty Segall op drums. Goeie gevarieerde plaat, van rauwe garagerock tot ingetogen singersongwriter nummers. 23.Jacuzzi Boys – Glazin Garage, catchy, snotty. Klein beetje bekendheid met hun video bij Glazin. Vorige Ep was beter, maar leuk plaatje wel. 24.The War On Drugs – Slave Ambient 25.Xray Eyeballs – Not Nothing New wave achtige postpunk met ook en flinke garagetic. 26.Stephen Malkmus – Mirror Traffic 27.The Men – Leave Home HARD, RAGGEN, BAM 28.Wilco – The Whole Love 29.Beastie Boys – Hot Sauce Committee Pt 2 30.Cloud Nothings – Cloud Nothings 31.Crystal Antlers – Two Way Mirror 32.Feelies – Here Before 33.Fungi Girls – Some Easy Magic 34.Heavy Times – Jacker 35.John Paul Keith – The Man That Time Forgot Briljante popliedjes. 36.J Mascis – Several Shades Of Why 37.Mickey – Rock And Roll Dreamer 38.Thurston Moore – Demolished Thoughts 39.Moon Duo – Mazes 40.Wooden Shjips – West 41.Sonny and the Sunsets – Hit After Hit 42.Thee Oh Sees – Castlemania 43.UV Race – Homo 44.Bare Wires – Cheap Perfume 45.EMA – Past Life Martyred Saints 46.Veronica Falls – Veronica Falls 47.Rustie – Glass Swords 48.Andrew Jackson Jihad – Knife Man 49.The Deaf – Toot Whistle Plunk Bloom! 50.Death Grips – Exmilitary 51.Shabazz Palaces – Black Up 52.Balkans – Balkans 53.Fergus & Geronimo – Unlearn 54.Times New Viking – Dancer Equired 55.Obits – Moody Standard & Poor | ||||
kciR | dinsdag 20 december 2011 @ 18:32 | |||
Die eerste zin zou ik ook kunnen zeggen. Heb even dat linkje geprobeerd, klinkt goed, ga op jacht naar die plaat, al doet het refrein mij wel veel denken aan het refrein van Kanyes So Appalled.. | ||||
Peter88Online | dinsdag 20 december 2011 @ 19:40 | |||
Mijn eindejaarslijstje van 2011: 1. Florence + The Machine - Ceremonials 2. Fink - Perfect Darkness 3. R.E.M. Collapse into Now 4. Noel Gallagher’s High Flying Birds - Noel Gallagher’s High Flying Birds 5. The Black Keys - El Camino 6. Kate Bush - 50 Words for Snow 7. Ryan Adams - Ashes & Fire 8. Selah Sue - Selah Sue 9. Adele - 21 10. Seasick Steve - You Can’t Teach An Old Dog New Tricks | ||||
EP3 | dinsdag 20 december 2011 @ 20:59 | |||
EP3 | dinsdag 20 december 2011 @ 21:13 | |||
Eervolle vermelding: , , , , , . [ Bericht 10% gewijzigd door EP3 op 21-12-2011 01:20:34 ] | ||||
Lonewolf2003 | dinsdag 20 december 2011 @ 23:21 | |||
Coole lijst DO2, de meesten daarvan staan ook in mijn top | ||||
EP3 | woensdag 21 december 2011 @ 00:36 | |||
Ok. Dan heb jij blijkbaar ook een zwak voor zwart-witte hoezen, . | ||||
Bosbeetle | woensdag 21 december 2011 @ 00:49 | |||
Ook hier de vraag hoe maken jullie lijstjes alleen van het idee al om muziek met elkaar te gaan vergelijken op 'goedheid' gaan mijn haren overeind staan. is van gogh beter dan picasso wat mij betreft moet je zo'n vraag niet eens willen stellen. Maar toch petje af! Jullie doen het alsof het niets is. | ||||
EP3 | woensdag 21 december 2011 @ 01:05 | |||
Gaat ook nergens over, bb. Ik ga gewoon af op waar ik het meeste naar heb geluisterd 't afgelopen jaar. Mijn lijstje is eigenlijk ook nog eens in willekeurige volgorde. Maar PJ mag van mij wel op 1. | ||||
Lonewolf2003 | woensdag 21 december 2011 @ 12:56 | |||
Ik vind van Gogh mooier dan Picasso en ik vind album A leuker dan album B. En dat zet je dan op volgorde. Zo moeilijk is dat toch niet? Of vind jij echt nooit één schilderij/album/film/boek leuker dan een ander schilderij/album/film/boek? Het is ook geen objectieve graadmeter ofzo van wat beter is, maar een persoonlijk lijstje van wat iemand leuker vindt | ||||
ralfseltje | woensdag 21 december 2011 @ 13:35 | |||
Gewoon je favoriete albums van het jaar op een rijtje zetten. En dan zet ik diegene bovenaan die het meeste indruk maakte. 'Goedheid' heeft er niks mee te maken eigenlijk. Ik vraag me ook altijd een beetje af hoe 'leuk' iedereen bijvoorbeeld 'Let England Shake' vindt ipv goed (ik vind het zelf ook een geweldig album hoor, daar niet van) | ||||
Gillingham | woensdag 21 december 2011 @ 13:52 | |||
Tja... leuk. Bij vlagen wel. Ik vind Let England Shake vooral mooi, ontroerend, indrukwekkend. 'Leuk' is voor mij niet zo'n belangrijk criterium voor de waardering van muziek. | ||||
Lonewolf2003 | woensdag 21 december 2011 @ 13:59 | |||
Leuk is natuurlijk ook een beetje een algemene term in dit geval | ||||
ralfseltje | woensdag 21 december 2011 @ 14:18 | |||
Ja ik bedoelde niet leuk als in dat je er blij van rond gaat dansen idd | ||||
Gillingham | woensdag 21 december 2011 @ 14:23 | |||
Duidelijk. Dan vind ik Let England Shake ontzettend leuk. | ||||
Rellende_Rotscholier | woensdag 21 december 2011 @ 14:28 | |||
1. Florence + The Machine – Ceremonials Tweede album van Florence en opnieuw is het een geweldig album. Het kost wat meer moeite om erin te komen, na de eerste luisterbeurt konden alleen de eerste drie nummers bekoren en leken de nummers daarna op elkaar. Een grote bak bombastische herrie leek het na de eerste luisterbeurt, maar na nog een aantal luisterbeurten ontdekte ik de schoonheid. Net als op het eerste album staan hier alleen maar geweldige nummers op. Ze heeft zichzelf weer overtroffen. • Favoriete nummer: Shake It Out 2. Noel Gallagher’s High Flying Birds – Noel Gallagher’s High Flying Birds De strijd tussen de broertjes Gallagher is heel erg duidelijk gewonnen door Noel. Waar Beady Eye mij geen seconde heeft kunnen boeien is dit een ijzersterk album met alleen maar sterke liedjes met geweldige refreintjes, erg geschikt om heel hard mee te zingen. Geweldige muziek, beter dan de laatste albums van Oasis. Liam moet haast wel heel jaloers zijn. • Favoriete nummer: AKA... Broken Arrow 3. Beirut – The Rip Tide Derde album van Beirut alweer. Wederom een goed album. De blaasinstrumenten zijn wat minder aanwezig, bij sommige nummers zelfs afwezig, maar de liedjes die op dit album staan zijn nog steeds prachtig, dus veel maakt het ook allemaal niet uit, alles wat Zach Condon doet is goed.. Wat ik jammer vind is dat dit album zo kort is, je zet ‘m op, je knippert een keer met je ogen en het is afgelopen. Desalniettemin, heerlijk album met heerlijke muziek. • Favoriete nummer: Santa Fe 4. Foster the People – Torches Foster the People is echt genot. Heerlijk zomerse muziek waar je sowieso erg vrolijk van wordt. Iedereen kent natuurlijk Pumped Up Kicks, maar ze hebben nog zoveel meer tebieden. Pumped Up Kicks is ondertussen zo doodgedraaid dat ik het ongeveer het minste nummer van het album ben gaan vinden. Alleen maar ontzettend catchy nummers staan op dit album, vrolijk meezingen dus. • Favoriete nummer: Waste 5. Bon Iver – Bon Iver, Bon Iver Een behoorlijke verandering ten opzichte van het eerste album. De gitaar is verdwenen, allerlei andere instrumenten zijn daarvoor in de plaats gekomen. Het geheel klinkt wat sferischer, als dat een goede omschrijving is. Het is wat ontoegankelijkere muziek geworden. Heel rustig en soms teksten die lastig te verstaan zijn. Echter, als je er doorheen komt, ontdek je de schoonheid, want beeldschoon is het zeker. • Favoriete nummer: Calgary 6. Frank Turner – England Keep My Bones Frank Turner is een baas. Veel te laat ontdekt, dit jaar pas. Voor dit album heeft hij al een aantal andere prima albums gemaakt, maar dit was mijn kennismaking met zijn muziek. Rock met folk-invloeden, zoiets zou je het kunnen noemen, het is in ieder geval erg fijn om naar te luisteren. Ook erg geschikt om heel erg vals mee te schreeuwen. • Favoriete nummer: Glory Hallelujah 7. Arctic Monkeys – Suck It and See Als dit een album was geweest van een nieuwe band was ik waarschijnlijk heel enthousiast geweeest, maar van de Arctic Monkeys verwacht ik toch meer. Dit is hun minste album tot nu toe. Ik wil gewoon weer de Arctic Monkeys van het eerste album horen, dat was geweldig. Dit is een stuk minder mijn ding. Het is zeker geen slecht album, anders staat het niet op 7, maar ik weet dat ze ooit betere muziek hebben gemaakt. • Favoriete nummer: Library Pictures 8. The Antlers – Burst Apart The Antlers hebben een specialiteit: mooie muziek maken. Hospice was een album met een indrukwekkend verhaal, de cd vormde een geheel, dit album is meer een verzameling goede nummers. Ook erg fijn. Dit album bevat mijn favoriete nummer van 2011, daarom alleen al een hoge notering waard natuurlijk. • Favoriete nummer: Putting The Dog To Sleep 9. Ben Howard – Every Kingdom Erg leuke singer-songwriter. Vooral de singles zijn erg sterk. Muziek die toch wel blijft hangen, bij mij in ieder geval. Valt verder vrij weinig over te zeggen, gewoon lekker rustig naar luisteren en genieten. Momentje om te ontspannen. • Favoriete nummer: Old Pine 10. Noah and the Whale – Last Night on Earth Na een heel vrolijk debuutalbum en een droevig tweede album zoekt dit album weer meer de vrolijke kant op en dat is positief. Lekkere muziek, niet te moeilijk doen. Het haalt het niet bij het eerste album, maar dat is geen schande. • Favoriete nummer: Tonight’s the Kind of Night 11. Foo Fighters – Wasting Light • Favoriete nummer: Arlandria 12. Elbow – Build a Rocket Boys! • Favoriete nummer: Open Arms 13. The Horrible Crowes – Elsie • Favoriete nummer: Behold the Hurricane 14. Okkervil River – I Am Very Far • Favoriete nummer: The Valley 15. Manchester Orchestra – Simple Math • Favoriete nummer: Simple Math 16. Fleet Foxes – Helplessness Blues • Favoriete nummer: The Shrine / An Argument 17. White Lies – Ritual • Favoriete nummer: Peace & Quiet 18. Lykki Li – Wounded Rhymes • Favoriete nummer: I Follow Rivers 19. Mastodon – The Hunter • Favoriete nummer: Curl of the Burl 20. Benjamin Francis Leftwich – Last Smoke Before the Snowstorm • Favoriete nummer: Atlas Hands 21. Gotye – Making Mirrors • Favoriete nummer: Somebody That I Used To Know 22. The Vaccines – What Did You Expect From The Vaccines? • Favoriete nummer: Post Break-Up Sex 23. Destroyer – Kaputt • Favoriete nummer: Kaputt 24. Snow Patrol – Fallen Empires • Favoriete nummer: This Isn’t Everything You Are 25. Grouplove – Never Trust a Happy Song • Favoriete nummer: Colours 26. Bombay Bicycle Club – A Different Kind of Fix • Favoriete nummer: Shuffle 27. The Black Keys – El Camino • Favoriete nummer: Little Black Submarines 28. Death Cab for Cutie – Codes and Keys • Favoriete nummer: Home Is A Fire 29. The Kills – Blood Pressures • Favoriete nummer: Satellite 30. Chapel Club – Palace • Favoriete nummer: Surfacing 31. Danger Mouse & Daniele Luppi – Rome • Favoriete nummer: Two Against One 32. Symphony X – Iconoclast • Favoriete nummer: The End of Innocence 33. Example – Playing in the Shadows • Favoriete nummer: Changed The Way You Kiss Me 34. Cults – Cults • Favoriete nummer: Abducted 35. Miles Kane – Colour of the Trap • Favoriete nummer: Rearrange 36. St. Vincent – Strange Mercy • Favoriete nummer: Surgeon 37. Friendly Fires – Pala • Favoriete nummer: Hawaiian Air 38. The Joy Formidable – The Big Roar • Favoriete nummer: Whirring 39. Adele – 21 • Favoriete nummer: Set Fire to the Rain 40. The Pains of Being Pure at Heart – Belong • Favoriete nummer: Belong [ Bericht 0% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 21-12-2011 16:30:07 ] | ||||
Bol_Wan | woensdag 21 december 2011 @ 16:49 | |||
mooie lijst R_R | ||||
Bosbeetle | woensdag 21 december 2011 @ 17:06 | |||
Nee eigenlijk niet ik heb maar 2 categorieën ik vind het leuk of ik vind het niet leuk. Ik zou niet weten waar ik op zou moeten toetsen om het ene beter te vinden dan het andere (als het niet vergelijkbaar is) | ||||
Lonewolf2003 | woensdag 21 december 2011 @ 17:13 | |||
Dus jij vindt alles altijd of helemaal geweldig of compleet bagger? En daartussen is geen enkele gradatie mogelijk? Je toetst het natuurlijk ook niet echt ergens op, tenminste niet op iets als objectieve maatstaven. | ||||
Rellende_Rotscholier | woensdag 21 december 2011 @ 17:15 | |||
Dankje. Die van jou is ook mooi, stuk of 17 dezelfde platen erin als ik goed heb geteld. Da's best veel. Sowieso worden hier weer erg veel goede lijstjes gepost, zoals altijd. | ||||
Bosbeetle | woensdag 21 december 2011 @ 17:28 | |||
Nouja er is wel een beetje gradatie het ene vind ik op andere momenten leuk dan het andere... er zou een stemming afhankelijkheidsfactor in de lijst moeten om het op waarde te kunnen schatten, en verder is er wel een gradatie (denk ik) maar is die schaal zo klein dat ik niet een lijst van 1 tot 100 zou kunnen produceren omdat er waarschijnlijk al vele nummers 18 zijn. Daarbij heb ik de meeste muziek van 2011 nooit gehoord dus dan wordt een waarde oordeel vellen helemaal lastig Kortom ik ben geen lijstjes persoon, wat toch best raar is onder muziekliefhebbers. De enige lijstjes waar ik wat mee kan zijn playlists. | ||||
Maisnon | woensdag 21 december 2011 @ 17:32 | |||
Bij mij hangt het toch bij elk album er weer vanaf of ik er echt voor in de mood ben, de tijd van het jaar, etc. We zijn volgens mij allemaal geen onafhankelijke muziekrecensenten dus dat lijstje is al helemaal niet objectief. In mijn geval dan | ||||
Gillingham | woensdag 21 december 2011 @ 17:34 | |||
Bij onafhankelijke muziekrecensenten is zo'n lijstje evenmin objectief. | ||||
ranja | woensdag 21 december 2011 @ 17:35 | |||
Nou ja, je zegt het zelf al. Mijn lijst komt... hm. Misschien zaterdag. | ||||
Bosbeetle | woensdag 21 december 2011 @ 17:36 | |||
Objectiviteit is niet het probleem het is de herhaalbaarheid van mijn subjectiviteit die te wensen overlaat. | ||||
Bosbeetle | woensdag 21 december 2011 @ 17:38 | |||
Des te meer respect voor mensen zo als jij die jaar in jaar uit dingen bijhouden en er ook nog consequent in zijn... | ||||
Lonewolf2003 | woensdag 21 december 2011 @ 17:49 | |||
Oké. Zo'n lijstje inderdaad ook best momentopname. En de verschillen zijn soms inderdaad maar klein. Zo kan het best dat als ik een lijstje een andere dag zou maken albums van plaats zouden wisselen. Al kan ik wel zeggen dat ik de nummers 1-10 altijd beter vind dan nummers 40-50. Maar tussen 1-10 zouden ze dus best van plaats kunnen wisselen. Daarom moet je het ook weer niet al te serieus nemen allemaal | ||||
kciR | woensdag 21 december 2011 @ 18:04 | |||
Ik kan wel begrijpen dat je niet een lijstje helemaal precies kunt hebben, met name naar onder toe. Maar ik denk wel dat iedereen in staat is om muziek meer te kwalificeren dan leuk-stom. Daar zit nog heel wat tussen. Dus dat een plaat die ik op 11 of 12 zet niet zo veel verschilt, oke. Maar er is wel degelijk verschil tussen 11-41. En iedereen maakt die notering natuurlijk op z'n eigen manier, leuk, gevoelig, meest gedraaid, enz.. (oh, dit is ongeveer dezelfde strekking als Lonewolf hierboven.. hmm) Maar buiten dat is het toch gewoon leuk om te zien wat er zoal is uitgekomen dit jaar in andere lijstjes. Ik had bijvoorbeeld nooit de plaat van The War On Drugs gehoord, nu zie ik hem hier best vaak langskomen, dus denk ik. Hé, even proberen, soms pakt het goed uit, soms iets minder.. | ||||
Maisnon | woensdag 21 december 2011 @ 19:20 | |||
Ik zag Real Estate zoveel voorbij komen, maar bij mij blijft het nog niet heeel erg hangen, op het laatste nummer na (All the Same) Wye Oak is ook nog wel een tip trouwens | ||||
EP3 | woensdag 21 december 2011 @ 20:16 | |||
Deze ook niet? .... | ||||
alpeko | woensdag 21 december 2011 @ 21:40 | |||
Ik hoop morgen mijn lijst hier te presenteren. Een nagenoeg vrouw-loze lijst weer | ||||
Moody | woensdag 21 december 2011 @ 21:41 | |||
Mijn lijstje (onder voorbehoud). Ruim de helft is nog niet eerder genoemd, dus doe er je voordeel mee Eerst als lijst, daarna met tuubjes.
1. Blind Pilot - We Are The Tide
2. The Waterboys - An Appointment with Mr. Yeats
3. Sivert Hoyem - Long Slow Distance
4. David Berkeley - Some Kind of Cure
5. dEUS - Keep You Close
6. Bell X1 - Bloodless Coup
7. Charlie Winston - Running Still
8. The Amazing - Gentle Stream
9. The Rapture - In The Grace Of Your Love
10. Airbag - All Rights Removed
11. Piers Faccini - My Wilderness
12. The Black Keys - El Camino
13. Beirut - The Rip Tide
14. Tom Waits - Bad As Me
15. The Guillemots - Walk The River
16. PJ Harvey - Let England Shake
17. Sam Duckworth - The Mannequin
18. Felix Riebl - Into the Rain
19. U.S. Royalty - Mirrors
20. Olivier Novembre - Éponyme
21. Elbow - Build a Rocket Boys!
22. Spinvis - Tot Ziens Justine Keller
23. Ben Howard - Every Kingdom
24. The Antlers - Burst Apart
25. Bon Iver - Bon Iver
26. De Staat - Machinery
27. R.E.M. - Collapse Into New
28. Radical Face - The Family Tree: The Roots
29. My Morning Jacket - Circuital
30. The War On Drugs - Slave Ambient
31. City And Colour - Little Hell
32. The Boxer Rebellion - The Cold Still
33. Bright Eyes - The People's Key
34. Racoon - Liverpool Rain
35. The Panics - Rain On The Humming Wire
36. Telekinesis - 12 Desperate Straight Lines
37. The Dears - Degeneration Street
38. Generationals - Actor Caster
[ Bericht 1% gewijzigd door Moody op 22-12-2011 17:48:20 ] | ||||
Bol_Wan | donderdag 22 december 2011 @ 00:09 | |||
Ach ja, deze lijstjes zijn ook eigenlijk vooral bedoeld om op de valreep je favoriete muziek van dit jaar nog te kunnen delen met de wereld. Of dat nou nummer 1 of nummer 50 is. Voor mij is deze lijst totaal nutteloos, ik wil vandaag alweer 20 wijzigingen aanbrengen. Het is gewoon leuk tijdverdrijf, en herinnerd mij ook weer welke goeie albums van dit jaar ik al lang niet meer geluisterd heb. Da's ook wat waard | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 00:15 | |||
Niet helemaal eens... Na enkele maanden een bepaald album gehoord te hebben, zou je 'm goed moeten kunnen inschalen op de ladder van de lange termijn. Het kan natuurlijk zijn dat je muzieksmaak veranderd in de loop der tijd, maar dan nog blijven bepaalde albums je bij omdat je ze gedurende een periode vaak heb gehoord. | ||||
Gillingham | donderdag 22 december 2011 @ 00:21 | |||
Leuk die filmpjes, maar voor het overzicht zou een spoiler o.i.d. wel fijn zijn. | ||||
Maisnon | donderdag 22 december 2011 @ 00:25 | |||
Moody vorig jaar had je een paar dingen er tussenstaan die ik echt leuk vind, dus nu heb je me nog meer luisterwerk . Ik zie Laura Marling volgens mij ook nergens, dat is ook zonde! | ||||
kciR | donderdag 22 december 2011 @ 02:55 | |||
Ah, laura heb ik erin staan. Maar Alas.. was toch beter. Nu ik het lijstje van Moody zie, zie ik dat ik Bell x1 ben vergeten. Mooi lijstje verder! | ||||
cafca | donderdag 22 december 2011 @ 07:10 | |||
Waterboys! | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 09:42 | |||
Done | ||||
Norrage | donderdag 22 december 2011 @ 09:49 | |||
Ik heb hem eigenlijk nog niet geluisterd ik heb wat tegen nieuwe albums van relatief oude bands, zelden heb ik het nou echt als goed ervaren...Alhoewel bijvoorbeeld dit jaar Tom Waits wel een lichte uitzondering was. | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 09:59 | |||
Tom Waits ben ik vergeten... Waterboys -> believe the hype! | ||||
Felagund | donderdag 22 december 2011 @ 10:01 | |||
Laura komt ook in mijn lijstje. Waterboys nog niet geluisterd, net als Spinvis, Roosbeef (hoewel ik die sowieso niet zo leuk vind), Blind Pilot en St Vincent. En de rest van het topic moet ik ook nog nakijken. | ||||
Norrage | donderdag 22 december 2011 @ 11:07 | |||
Laura stond ook hoog in mijn lijstje. Vind het zeker haar beste album! Alhoewel ze eigenlijk alledrie even goed zijn | ||||
Felagund | donderdag 22 december 2011 @ 11:20 | |||
Die laatste twee zinnen spreken elkaar wat tegen. Ik vind haar tweede album denk ik het beste. | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 14:55 | |||
Letterlijk vanaf onder mijn kerstboom, presenteer ik mijn lijst van 35 (+2) albums waar ik dit jaar met aandacht naar heb geluisterd. 01. King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Bij het zien van de hoes, een nostalgische foto van 2 vissers op een bankje, dacht ik: "Dit kan wel eens leuk klinken." De schotse tongval van King Creosote met het muzikale behang van Hopkins (werkte al samen met Four Tet en Coldplay) vormen samen een heerlijk melancholische sfeer. De troost van alcohol in muzikale vorm. Hoogtepunt is het zeemanslied over John Taylor. Dit album wordt net als een Schotse whisky met de tijd alleen maar beter. Favoriete track: John Taylor's month away 02. The Boxer Rebellion - The Cold Still Dit album kwam al vroeg uit in 2011 en het is nog maar weinig aan kracht verloren. Ook live erg sterk. Goede zang. Muzikaal nog sterker met af en toe haast post-rockachtig drum en gitaarwerk. Zou ook zonder zang overeind blijven. Zie ook de finale van mijn favoriete track. Favoriete track: Caught by the light 03. The Decemberists - The King Is Dead Ook weer zo'n album van begin 2011 en nog steeds niet doodgebloed. Aanvankelijk was ik erg teleurgesteld in dit album en kon alleen This is why we fight me bekoren. Nu is die langs alle kanten ingehaald. De country invloeden stonden me in het begin erg tegen, maar na een tijdje vond ik zelfs Rox in the Box stiekem erg leuk. Trekzak, mondharmonica en zelf een meespelende Peter Buck (R.E.M.). De sfeervolle bijbehorende DVD is een aanrader. Het geeft een kijkje in hoe deze plaat in een afgelegen schuur is opgenomen.... yieehaaa. Favoriete track: June hymn 04. Other Lives - Tamer Animals Vocaal niet speciaal maar muzikaal geniaal. Niet zo vreemd aangezien deze band tot 2008 nog louter instrumentale muziek maakte. Midlake, Radiohead (luister maar eens naar For 12), Fleet Foxes, The National en Arcade Fire heb ik voorbij zien komen als associaties. Vast allemaal een beetje waar, maar bovenal zeer eigen. Favoriete track: Tamer Animals 05. Beirut - The Rip Tide De beste van Beirut wat mij betreft. Kaler. Subtieler. Kwestbaarder. Uitgekleder. En toch nog altijd even warm. Favoriete track: de titeltrack 06. Bell X1 - Bloodless Coup Damien Rice z'n oude pop/rock bandje. Bell X1 staat al jaren garant voor degelijke muziek. Met dit album ontstijgen ze dat. Favoriete track: Amsterdam Says (gek genoeg een bonus track); van de nummers die er wel standaard op staan: Hey Anna Lena 07. Radical Face - Family Tree Ben Cooper beleefde dankzij de Nikon reclame een doorbraak met Welcome Home, Son van het vorige album van 4 jaar terug. Desondanks krijgt zijn nieuwe album nog altijd veel te weinig aandacht. Zonde. Beter dan de voorganger. Favoriete track: Ghost Towns 08. Elbow - Build a Rocket Boys! Voor veel mensen een lichte tegenvaller na The Seldom seen Kid. Voor mij niet aangezien ik dat juist hun minste album vind. Ja er staan wat matige nummers op zoals Neat Little Rows en High Ideals maar de Elbow die het klein houdt, is op zijn best. En The Birds, Lippy Kids, Jesus is a Rochdale Girl en Dear Friends zijn daar het bewijs van. Favoriete track: Lippy Kids 09. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver Dit jaar bij het grote publiek vooral bekend geworden door de Birdy's Skinny Love cover dat op het vorige Bon Iver album stond. Deze bevalt me veel beter dan het vorige album. Al blijft de haast huilende stem van Vernon wennen. Muzikaal is het wonderschoon. Favoriete track: Holocene 10. Fleet Foxes - Helplessness Blues Lastig om deze een plekje te geven. Kan over een jaar ook zomaar in retrospectief de nummer 1 van dit jaar worden of volledig onderuit zakken. Laat zich luisteren als De Ontdekking van Hemel van Mulisch. Als een huis met 1000 kamers. Net als de hoes, geen idee waar ik moet kijken. Favoriete track: Sim Sala Bim 11. Happy Camper - Happy Camper Job Roggeveen, toetsenist van El Pino and the Volunteers, heeft een scala aan Nederlandse gastartiesten uitgenodigd voor dit project: Bouke Zoete (The Kevin Kostners), Leine, Odilo Girod (Coparck), Marien Dorleijn (Moss), Ricky Koole, Tim Knol, Appel en David Pino (El Pino & The Volunteers), Janne Schra (Room Eleven, Schradinova), Johannes Sigmond (Blaudzun) en Helge Slikker (Storybox). Daarnaast 'toetert' Kyteman ook nog een stukje mee. Ondanks de grote inbreng van die gastmuziekanten blijft het een prachtig geheel. Een mix tussen Franse en Oost-Europese klanken. Beste Nederlandse product dit jaar. Favoriete track: Born with a bothered Mind (mede dankzij de clip met yeti Manfred) 12. William Fitzsimmons - Gold in the Shadow Folky whisper-songwriter met grote baard. William fluistert zijn liedjes zachtjes, en niet in je oren maar rechtstreeks in het hart. Favoriete track: Let you break (met Julia Stone) 13. Ólafur Arnalds - Living Room Songs Huiskamerproject van de jonge IJslandse componist Arnalds. Neo-klassieke muziek met Arnalds achter de piano, strijkers en hier en daar wat elektronische ingredienten (op Near Light) verzorgt door zijn moeder en zusje. Arnalds schreef en nam elk van deze 7 nummers op in één dag in een tijdsbestek van één week tijd. Hoogtepunt is het nummer dat hij schreef voor zijn overleden oma. Veertien strijkers in zijn woonkamer. Geen van zijn buren heeft ooit gevraagd wat er allemaal gaande was bij hem thuis. Ik stel mijn woonkamer graag ter beschikking voor een volgend project. Prachtig! Favoriete track: Lag fyrir Ömmu 14. A Winged Victory for the Sullen - A Winged Victory for the Sullen Een ode van Dustin O'Halloran en Adam Wiltze aan de overleden Mark Linkous van Sparklehorse. Wiltze vat het samen als: "Zeven stukjes muziek over dode mensen en gebroken harten". Doet wat denken aan Jonsí's Rice Boy Sleeps project. Ambient met neo-klassiek. Strijkers. Piano. Filmisch. Minimalistisch. Au! Favoriete track: We Played Some Open Chords And Rejoiced, For The Earth Had Circled The Sun Yet Another Year 15. Nils Frahm - Felt De derde Erased Tapes release achter elkaar. Fluisterpianospel van deze Duitse muzikant. Om zijn buren niet uit hun slaap te houden bedekte hij zijn pianosnaren met vilt. Label-genoot Arnalds gebruikt op Living Room Songs overigens een oud t-shirt om zijn snaren te dempen. Dat resulteerde in deze ingetogen neo-klassieke plaat waar de stilte soms luider is dan de muziek zelf. Favoriete track: More 16. Ryan Adams - Ashes & Fire Ryan op z'n best. Puur. Favoriete track: Lucky Now 17. Tim Knol - Days Tim Knol doet niet mee aan de Light rage. Zijn eerste album was vet. En zijn tweede is ook gewoon nog vet. Favoriete track: A First 18. Ben Howard - Every Kingdom Een mooi singer/songwriter rijtje achter elkaar. Favoriete track: Keep your head up 19. Rue Royale - Guide to an Escape Zingend Brits/Amerikaans folk echtpaar met een Nederlandse achternaam. Wat is dat met Dekkers dit jaar? Naast Britt zijn ook deze erg aaibaar. En erg creatief met papier, naald en draad. Het cd hoesje wordt zelf geprint, aan elkaar genaaid en in een handgeschreven envelop verstuurd. Aandoenlijk. Muzikaal niet spannend. Favoriete track: de titeltrack 20. Explosions in the Sky - Take Care, Take Care, Take Care Recht-toe-recht-aan post-rock uit de Texas. Zelfde trucje als voorheen. Nooit verrassend maar wel oerdegelijk. De Volkswagen onder de post-rock. Favoriete track: Last Known Surroundings 21. Death Cab for Cutie - Codes and Keys Een album waarop ik me erg verheugde, maar helaas voldoet het niet aan mijn hoge verwachtingen. (Te) veel up-tempo nummers. Favoriete track: (het trage) Unobstructed Views 22. Sigur Rós - Inni Live registratie met één nieuw nummer. Waar rangschik je zoiets? Stuk voor stuk prachtige nummers, al valt de bijbehorende DVD me tegen. Favoriete track: E-bow 23. The Boxer Rebellion - Live in Tennessee Live registratie van met name nummers van hun albums voor The Cold Still. Ook hier de vraag Waar rangschik je zoiets? Favoriete track: Misplaced 24. Thirteen Senses - Crystal Sounds Britse band a la Starsailor of Athlete, maar gladder. Favoriete track: titeltrack 25. Teitur - Let the Dog Drive Home Faeroerisch Singer-songwriter van Faeroer. Verbaasde ooit met het album Poetry and Aeroplanes om daarna een paar onbegrepen albums te maken. Dit is bij vlagen weer de oude Teitur. Eenvoudige popliedjes. Favoriete track: You never leave LA 26. Selah Sue - Selah Sue Veelzijdige Vlaamse schone. Ik ben niet zo gecharmeerd van haar hip hop/R&B kant en dan blijven er niet heel veel nummers over op dit album. En dat zijn 2 nummers die ook al op haar EP van enige tijd terug stonden. In een betere uitvoering. Favoriete track: Mommy 27. Maybeshewill - I Was Here for a Moment, Then I Was Gone 65daysofstatic en Mogwai achtige post-rock. Van lief tot snoeihard. Favoriete track: Words for Arabella 28. Novack - Sequences and Stills Utrechtse Death Cab For Cutie in de dop. Favoriete track: The Lost and Found 29. Radiohead - The King of Limbs Nummer 1 als het gaat om tegenvallers. Met de eerste 4 nummers kan ik niets. Onverteerbaar. Ene oor in, andere oor uit. De 4 daarna zijn verteerbaar maar komen allemaal niet in de buurt bij Radioheads beste nummer uit 2011: Supercollider. Vreemd genoeg is dat nummer in alle stilte uitgebracht op een EP met nog één nummer ter ere van Record Store Day. Ook The Daily Mail en Staircase staan niet op het album terwijl ook deze ruimschoots boven het gemiddelde uitstijgen. Favoriete track: Codex (eigenlijk Supercollider maar die staat er niet op) 30. Gotye - Making Mirrors Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Somebody that I used to know is niet representatief voor de rest van het album. De rest is namelijk niet aan mij besteed. Te Peter Gabriel. Favoriete track: Somebody That I Used to Know (welke anders?) 31. Balmorhea - Live at Sint-Elisabethkerk Texaans gezelschap dat neo-klassiek met akoestische rock mengt. Live registratie n.a.v. een optreden in Gent. Live komt het toch een stuk minder aan. Het had grootser gemogen. Nu vervliegt het in de ruimte. Favoriete track: Settler 32. Jóhann Jóhannsson - The Miners' Hymns Soundtrack van een documentaire over de teloorgang van de Britse mijnindustrie. Meer ambient, dan neo-klassiek. Meer blazers, dan strijkers. Daarom voor mij een behoorlijke tegelvaller t.o.v. het voorgaande werk van deze IJslandse componist. Favoriete track: There is no Safe Side but the Side of Truth 33. Adele - 21 Volledig grijs gedraaid. En dan bedoel ik niet door mij. Ik kan de meeste nummers niet meer horen. Favoriete track: Love song (The Cure cover) 34. Coldplay - Mylo Xyloto Paradise en Every Teardrop is a Waterfall voorspelden al weinig goeds. Dieptepunt in het werk van Coldplay. Favoriete track: Geen 35. This Will Destroy You - Tunnel Blanket Post-rock band a la Explosions in the Sky. Maar wat is dit? Een slechte ambient poging? Favoriete track: Geen Niet meegenomen: Julia Stone - The Memory Machine Deze stond vorig jaar al in mijn lijst. Toen geïmporteerd uit Australië. Sinds maart ook officieel in ons land uitgebracht. Smith & Burrows - Funny Looking Angels Kerstplaat. Samenwerking tussen Tom Smith (Editors) en Andy Burrows (Razorlight / We are Scientists). Lastig te rangschikken. Wel na Sufjan's blije kerstdoos de leukste kerst CD in jaren. [ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 22-12-2011 15:13:49 ] | ||||
kciR | donderdag 22 december 2011 @ 15:48 | |||
Mooie lijst alpeko | ||||
IAmKloot | donderdag 22 december 2011 @ 17:06 | |||
01 The War On Drugs – Slave Ambient Hypnotiserende plaat die zich langzaam naar de top van mijn jaarlijst heeft begeven. 02 Real Estate – Days Met tien licht psychedelische bijna perfecte popliedjes een verdiende nummer twee 03 Noel Gallagher's High Flying Birds – Noel Gallagher's High Flying Birds De verwachtingen waren hooggespannen, maar de meest getalenteerde Gallagher maakte het moeiteloos waar, topplaat 04 Jonathan Wilson – Gentle Spirit een tachtig minuten durende luistertrip die klinkt als een singer songwriter die zojuist pink floyd heeft ontdekt 05 Girls – Father Son, Holy Ghost Het meesterwerk wat Teenage Fanclub net niet maakte 06 Wilco – The Whole Love 07 Ryan Adams – Ashes And Fire 08 Bon Iver – Bon Iver 09 Brian Webb – Strange Way To Grieve 10 Smith Westerns – Dye It Blonde 11 Radiohead – King Of Limbs 12 Kurt Vile – Smoke Ring For My Halo 13 Other Lives – Tamer Animals 14 The Feelies – Here Before 15 Idaho – You Were A Dick 16 Youth Lagoon – The Year Of Hibernation 17 The Raveonettes – Raven In The Grave 18 Beady Eye – Different Gear Still Speeding 19 Luke Temple – Don't Act Like You Don't care 20 Gang Gang Dance – Eye Contact | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 17:32 | |||
Alpeko, fijn en "rustig" lijstje! Het album van Teitur is overigens van 2010 | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 17:33 | |||
In Nederland kwam het album echt pas in januari uit. | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 17:51 | |||
November 2010: http://www.bol.com/nl/p/m(...)010898613/index.html | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 17:54 | |||
Dat is de EP met gelijke titel. Een mini-album. Het gaat om deze: http://www.bol.com/nl/p/m(...)010975268/index.html Deze data staan ook op zijn eigen site vermeld. Een ja/nee spelletje op dit punt is zinloos Ik heb het album al vroeg besteld bij Velvet en kreeg het vlak na de aangegeven release datum binnen. Eind januari 2011. | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 17:58 | |||
Ok, dan zat ik fout. Ik had 'm meegenomen in mijn 2010 lijst | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 18:01 | |||
Lastige gevallen dit. Hij was in 2010 te downloaden inderdaad. Zo had ik vorig jaar Julia Stone er al op staan, maar die is pas dit jaar officieel in Nederland uitgebracht. Radical Face is ook weer zo'n twijfel geval. Nog niet verkrijgbaar in de Nederlandse winkels. | ||||
ranja | donderdag 22 december 2011 @ 18:56 | |||
Dat betekent niks meer tegenwoordig. Als iets ergens ter wereld uitgebracht is kun je het ook kopen. Dus ik ga altijd voor de eerst uitgebrachte versie om te bepalen of het binnen een jaar valt... | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 19:02 | |||
Dat denk je maar. Ik heb 3 maanden moeten wachten op de levering van Julia Stone destijds. Kwam pas in 2011 binnen. Dat vraagt om een illegale download. Ik ga natuurlijk niet ook nog betalen voor een download als de fysieke versie al onderweg is. Voor Teitur geldt hetzelfde. Langs de normale kanalen was die niet eerder dan 2011 binnen te halen. | ||||
ranja | donderdag 22 december 2011 @ 19:05 | |||
Hm dan heb je'm via de verkeerde site besteld denk ik. Via amazon's of ebay of de artiesten site's zelf zijn ze meestal direct te kopen onafhankelijk van waar het is uitgebracht, als dat al duidelijk is. | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 19:07 | |||
Wie bepaalt wat de goede site is? Ik heb geen credit card, wil ik ook niet, dan vallen al aardig wat sites af. | ||||
Arn0 | donderdag 22 december 2011 @ 19:10 | |||
Cdwow.com is een prima site. Levering duurt zo'n twee weken, beetje lang, maar de levering is dan ook gratis. | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 19:12 | |||
Ken ik. Maar die hadden toen die CD van Stone ook niet. Heb ik eerst via Velvet besteld maar die kregen hem niet uitgeleverd van de distributeur. Dat duurde ruim 2 maanden. Daarna bol.com geprobeerd. Hadden ook geen levertijd indicatie maar uiteindelijk kwam die na een maandje binnen. Aan de cd van Radical Face kan ik ook niet komen. Is alleen via zijn site te bestellen middels credit card, pas volgend jaar via de normale kanalen. Ik heb die nu maar op deze jaarlijst geflikkerd. Levert iedere keer weer gezeur op helaas. Het lijkt me eerder normaal om Nederland aan te houden. Leuk dat alles via internet al eerder te verkrijgen is... maar dan moet je of illegaal downloaden of een credit card hebben. [ Bericht 20% gewijzigd door alpeko op 22-12-2011 19:17:31 ] | ||||
ranja | donderdag 22 december 2011 @ 19:26 | |||
Nou ja, 'goede', in elk geval een die niet de nederlandse releasekalender volgt | ||||
methodmich | donderdag 22 december 2011 @ 19:29 | |||
Rellende_Rotscholier, ook hier maar ff melden dat je een leuke lijst hebt! En alpeko, geniaal, maar we gaan er 3 delen, waaronder wel een zeer belangrijke! | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 19:30 | |||
Laat me raden: Creosote? Knol zal je ook wel hebben. En dan Adams, Decemberists, Fleet Foxes, Beirut of Happy Camper. Sowieso verbaast het me dat je die niet allemaal hebt. | ||||
Rellende_Rotscholier | donderdag 22 december 2011 @ 19:31 | |||
Haha, bedankt. Ben benieuwd naar die van jou. | ||||
methodmich | donderdag 22 december 2011 @ 19:33 | |||
Haha, je mag nooit meer raden. Uit je laatste rijtje alleen de laatste overigens. En je moet soms keuzes maken natuurlijk. Zaterdag wil ik mijn lijst afronden, zit nu volgens net onder de 60, maar misschien koop ik nog iets. Al is het dan lastig om die platen nog op een goede plek te zetten. | ||||
Felagund | donderdag 22 december 2011 @ 19:34 | |||
Zeer fijn plaatje, dat Other Lives. Jammer dat ik hem nu pas ontdek, vind hem nu lastig te plaatsen in mijn lijst. Creosote ook maar eens luisteren, wordt nog druk tijdens kerst en daarna. | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 19:38 | |||
Ik zag Creosote in je single top 100 staan met een nummer. Ik had er tot dit jaar nog nooit iets van gehoord. Ik vind de sfeer van Diamond Mine vergelijkbaar met All Alone in an empty House van Lost in the Trees dat vorig jaar op jouw (en mijn lijst) stond (al hoewel dat eigenlijk ook niet mocht omdat het een re-release was van één of zelfs twee jaar daarvoor). Knol had je vorig jaar ook hoog staan. | ||||
methodmich | donderdag 22 december 2011 @ 19:40 | |||
Ja, hij staat zelfs met meerdere nummers in mijn single top 100. Wel van oudere platen. Waarvan ik er ook twee had opgenomen in mijn album top 100. Op dit album is de sfeer inderdaad meer de kant van pakweg Lost In The Trees opgeschoven, op de oudere platen is het nog wat meer folky. Die raad ik je overigens ook allemaal aan, met KC Rules OK als goede instapplaat. | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 19:44 | |||
Staat genoteerd. Dat wordt weer wel een import zie ik. Lange levertijd. | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 19:47 | |||
http://www.ebay.com/sch/?(...)15&_stpos=1234&gbr=1 Levertijd is meestal 4-6 dagen vanuit de VS. (mijn ervaring) Voor betalen via PayPal heb je al jaren geen Creditcard meer nodig (gaat direct via je bankrekening). | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 19:50 | |||
Dat is geen winkel. | ||||
methodmich | donderdag 22 december 2011 @ 19:57 | |||
Mwah. Die heb ik bij Velvet Dordrecht besteld en die hadden hem in enkele dagen. Dus zou een optie kunnen zijn. Kenny And Beths Musakal Boat Rides wordt wellicht lastiger, Flick The VS is zelfs goed via bijvoorbeeld bol.com verkrijgbaar. Bombshell is me nog nergens gelukt helaas. | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 20:04 | |||
Ach het heeft geen haast, een jaarlijst hoeft ie niet meer te halen. Als ik weer bij Velvet kom gooi ik wel even een lijntje uit. Hij is al wel komen aanwaaien op mijn computer. Klinkt goed. Zijn stem klinkt hierop als Bart van Racoon. | ||||
Moody | donderdag 22 december 2011 @ 21:35 | |||
Kom op zeg, het is 2011. Als je zo denkt, moet je inderdaad lang wachten op je cd's en betaal je meer dan nodig. Ik bestel jaarlijks > 50 cd's van Ebay en is er werkelijk nog niet 1 niet aangekomen. | ||||
alpeko | donderdag 22 december 2011 @ 22:02 | |||
Ik koop behoorlijk wat op internet maar nooit via veilingsites (of ik moet het zelf op kunnen halen). Bewuste keuze. Qua kosten maakt het weinig uit. En hoeveel cd's worden nu echt zoveel later in Nederland uitgebracht. Ik blijf bij mijn punt dat het nergens op slaat dat ik op mijn jaarlijst van 2011 een album moet zetten dat in 2012 pas in de winkels ligt. | ||||
MarsX | donderdag 22 december 2011 @ 22:30 | |||
01. Defeater - Empty Days & Sleepless Nights (hardcore punk) 02. Radikal Guru - The Rootstepa (dubstep) 03. Alamo Race Track - Unicorn Loves Deer (indierock) 04. Russian Circles - Empros (prog-rock) 05. Ben Howard - Every Kingdom (folk) 06. Reka - III (post-metal/sludge) 07. Light Bearer - Lapsus (post-metal/sludge) 08. Jazzsteppa - Hyper Nomads (dubstep) 09. Punch - Nothing Lasts (power-violence/punk) 10. Goodtime Boys - Are We Now, Or Have We Ever Been (hardcore/screamo) [ Bericht 0% gewijzigd door MarsX op 22-12-2011 22:38:43 ] | ||||
ranja | donderdag 22 december 2011 @ 23:43 | |||
Tja sommige cd's liggen überhaupt nooit in een nederlandse winkel... | ||||
Maisnon | donderdag 22 december 2011 @ 23:53 | |||
Heb je wel vaker met van die jaarwisseling albums of die in Europa eerder dan in Amerika uitkomen. Daardoor zat ik met Local Natives toen in de knoop First World Problems | ||||
Breach | vrijdag 23 december 2011 @ 23:31 | |||
Zo. Daar issie dan. Breach' lijstje met platen uit 2011 die je niet gemist mág hebben. Dit alles natuurlijk in onwillekeurige volgorde. 1. Bon Iver - Bon Iver Voor mij hét album van het jaar. Justin Vernon heeft een totaal andere sound gecreeërd op zijn tweede LP en die bevalt mij nog beter dan zijn eerste. Hij sleept je veertig minuten lang mee in een wereld vol met bijzondere geluiden en instrumenten. Het is niet de plaat met de meeste luisterbeurten geworden, maar kwalitatief is er gewoon geen betere, ik kan gewoon geen slecht nummer op dit album aanwijzen . Keer op keer kippenvel. Favoriete nummer: Holocene 2. Beirut - The Rip Tide Beirut is terug. Het is wat meer uitgekleed. Het is wat sferischer. En het gaat wat dieper dan de vorige albums. Heeft dit jaar bij mij veruit de meeste plays gescoord. En niet alleen omdat hij zo lekker was om 's avonds nog even lekker op te zetten als je de zon langzaam onder ziet gaan. Favoriete nummer: Goshen 3. Milo Greene - The Hello Sessions Huh? Zullen de meeste nu denken. Ja, dit is een EP. En hij is zo fucking goed dat ik hem gewoon in mijn lijst opneem. Mark my words, deze luitjes gaan groot worden, heel groot. Zorg dat je dit gaat luisteren! Favoriete nummer: 1957 4. The Black Keys - El Camino Moddervet album. The Black Keys zijn tov hun voorlaatste album flink van stijl geswitched, maar dat heeft mij geen seconde bezig gehouden. IJzersterke nummer wisselen elkaar in rap tempo af. Waar de gitaar in Little Black Submarines mij keer op keer nog kippenvel bezorgd, krijg ik bij Nova Baby spontaan zin om te gaan dansen. Topplaat. Favoriete nummer: Little Black Submarines 5. The Roots - Undun Het 13e album van deze rap helden is er weer eentje om over naar huis te schrijven. Het beschrijft het omgekeerde sterfverhaal van Redford Stevens. De klassieke stukken die dit album afsluiten zijn evenwel verrassend als geniaal. Beter dan The Roots vind je in dit genre gewoon niet. Favoriete nummer: Make my 6. Apparat - The Devils Walk Electro mannen die hun eigen vocals ontdekken. Sascha Ring is zo'n man. Hij slaat een totaal andere weg in met dit album en die bevalt mij wel. Heeft geluk gehad dat Goodbye is opgepikt door de populaire serie Breaking Bad. Maar ook zonder dat had hij hoog in mijn lijstje terecht gekomen. Favoriete nummer: Goodbye 7. Paul Kalkbrenner - Icke Wieder Kalkie heeft mij deze zomer onvergetelijke herinneringen in en aan Berlijn bezorgd. Nu is hij al een baas op zich, maar dit album is wederom erg fijn. Favoriete nummer: Boexig Leise 8. Drake - Take Care Misschien wel de meest verrassende artiest in mijn lijst. Drake bewijst dat niet alle rappende popsterren hetzelfde zijn. Met een bijzonder afwisselend album weet hij zowel het grote publiek als de wat kritischer luisteraars te boeien met sterke songs en fijne beats. Favoriete nummer: Take Care 9. Gorki - Research en Development Gewoon Gorki. Luc de Vos is de grootste poëet van de 21ste eeuw. En hij rijmt er dan ook weer onnavolgbaar op los op dit fijne album. En wat wil je ook als het album begint met de tekst: "Haar mooie neusje had mij betovert". Favoriete nummer: Eddie Gelukzak 10. Eefje de Visser - De Koek Dit album verdient een eervolle vermelding en mag daarom de top 10 afsluiten. Eefje is een bijzonder talent dat het wel eens heel ver kan gaan schoppen. Ik lees in de meeste lijstjes dat ze met bepaalde nummers de aandacht zou verliezen, maar dat heb ik totaal niet. Het is een heerlijk album om weg te luisteren en juist de afwisseling maakt het voor mij dat het album de top 10 haalt. Favoriete nummer: Afdwaalt 11. Destroyer - Kaputt Favoriete nummer: Suicide Demo for Kara Walker 12. Fleet Foxes - Helplessness Blues Favoriete nummer: The Shrine / An Argument 13. Ryan Adams - Ashes and Fire Favoriete nummer: Do I Wait 14. Wilco - The Whole Love Favoriete nummer: Black Moon 15. Arsenal - Lokemo Favoriete nummer: Melvin 16. The Boxer Rebellion Favoriete nummer: Locked in the Basement 17. Spinvis - Tot Ziens Justine Keller Favoriete nummer: Oostende 18. I Am Oak - Oasem Favoriete nummer: Island 19. The Streets - Computers & Blues Favoriete nummer: We Can Never Be Friends 20. Nicolas Jaar - Space is Only Noise Favoriete nummer: Too Many Kids Finding Rain in the Dust 21. De Dijk - Scherp de Zeis Favoriete nummer: De Blues Verlaat Je Nooit 22. Gui Boratto - III Favoriete nummer: This is not the End 23. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne Favoriete nummer: Gotta Have It 24. Kraak en Smaak - Electric Hustle Favoriete nummer: Call up to Heaven 25. James Blake - James Blake Favoriete nummer: Limit to your Love 26. M83 - Hurry Up, We're Dreaming Favoriete nummer: Midnight City 27. Jamie Woon - Mirror Writing Favoriete nummer: Lady Luck 28. Kytecrash - Kytecrash Favoriete nummer: Ballad for Kyte 29. Bell X1 - Bloodless Coup Favoriete nummer: Nightwatchmen 30. Feist - Metals Favoriete nummer: How Come You Never Go There 31. Adele - 21 Favoriete nummer: Someone Like You 32. Fink - Perfect Darkness Favoriete nummer: Fear is like Fire 33. DJ Shadow - The Less You Know, The Better Favoriete nummer: Border Crossing 34. Sef - De Leven Favoriete nummer: De Leven 35. Matisyahu - Live at Stubbs II Favoriete nummer: I Will Be Light 36. Amos Lee - Mission Bell Favoriete nummer: Violin 37. Eddie Vedder - Ukelele Songs Favoriete nummer: Broken Heart 38. Justice - Audio, Video, Disco Favoriete nummer: Audio, Video, Disco 39. Gotye - Making Mirrors Favoriete nummer: Somebody That U Used To Love 40. Elbow - Built a Rocket Boys Favoriete nummer: Lippy Kids | ||||
Bol_Wan | vrijdag 23 december 2011 @ 23:45 | |||
Gevarieerd lijstje Breach. Altijd mooi om te zien dat iemand zoveel verschillende stijlen waardeert | ||||
Rellende_Rotscholier | vrijdag 23 december 2011 @ 23:47 | |||
Lekker lijstje Breach. | ||||
MrNovember | zaterdag 24 december 2011 @ 00:35 | |||
Als 20 jarig broekie heb ik voornamelijk albums uit het verleden beluisterd en veel nieuwe stijlen leren waarderen. Ondanks dat, wilde ik toch nog een top 20 maken van de albums uit 2011 die ik het beste vond 1. Destroyer – Kaputt Mijn liefde voor Kaputt kan ik maar moeilijk verklaren. Enerzijds herinnert hij mij sterk aan Roxy Music’s Avalon, maar met meer swing. Maar Kaputt fascineert mij veel meer. Het is zo’n heerlijk geheel, met terugkerende thema’s, waardoor nummers nauwelijks te onderscheiden zijn. Dit met uitzondering van het laatste nummer Bay Of Pigs, wat weer een hele andere draai geeft aan het album. Een stille en minimalistische afsluiter van een heerlijk sferisch album dat mij met zijn saxofoon loopjes en vreemde teksten van begin tot eind heeft weten te pakken. 2. James Blake – James Blake Voor mij een eyeopener. Zo heb ik dubstep nog niet eerder meegemaakt. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat deze veel vaker en veel hoger op eindlijstjes zou verschijnen. Voor mij blijft deze plaat geweldig vernieuwend en ik hierdoor ben ik geïnteresseerd in het genre geraakt. 3. Milo - I Wish My Brother Rob Was Here Voor mij de grote verassing van 2011. Milo enkel beschrijven als Nerd Hiphop doet hem tekort. Deze slechts 19 jaar oude Amerikaan weet razend knap zijn nummers in elkaar te draaien. Creatieve wendingen en originele thema’s, als homofobie binnen hiphop en de magie van een internetforum worden besproken. Met verbazing luister ik hoe hij al die slimme lyrics aan elkaar knoopt. 4. Atlas Sound – Parallax In het begin een teleurstelling, maar elke keer dat ik deze vaker draai ga ik er meer van houden. Hij is een stuk meer ingetogen dan zijn voorganger Logos en op het eerste gezicht minder toegankelijk. Door alle subtiliteit kan ik nu pas de schoonheid van Parallax waarderen. 5. Fleet Foxes - Helplessness Blues Over Fleet Foxes is bijna alles al gezegd. Ik wil zelf graag toevoegen dat ik het heerlijke psychedelische folk vind met mooie thema’s over zin van het leven en het plekje dat wij vervullen in ons bestaan. Fleet Foxes is een blijvertje! 6. Disco Inferno – The Five EP’es 7. Bon Iver – Bon Iver 8. The Roots – Undun 9. Panda Bear – Tomboy 10. Spinvis – Tot Ziens, Justine Keller 11. Colin Stetson – New History Warfare Vol. 2: Judges 12. Oneohtrix Point Never – Replica 13. Charts And Maps – Dead Horse Met dank aan Pflaf 14. Crystal Stilts – In Love With Oblivion 15. Girls – Father, Son, Holy Ghost 16. Tom Waits – Bad As Me 17. M83 – Hurry Up, We’re Dreaming 18. PJ Harvey – Let England Shake 19. Smith Westerns – Dye It Blonde 20. Radiohead – King Of Limbs Eervolle vermelding: Drake - Take Care Qua individuele nummers vind ik dit album op sommige punten ijzersterk. Echter zijn er ook genoeg nummers die ik ronduit teleurstellend vind. Vooral de gastoptredens verpesten het voor mij. Daartegenover staat wel dat ik vind dat Drake zichzelf behoorlijk heeft vernieuwd en verbeterd. Niet eerder heb ik hem zo kwetsbaar gezien | ||||
methodmich | zaterdag 24 december 2011 @ 15:52 | |||
Zo, heb alle platen uit 2011, met zoals altijd enkele grensgevallen, die ik zelf heb gekocht of heb gekregen weer op volgorde gezet. 62 zijn het er dit jaar geweest. Dat heeft deze lijst opgeleverd: 62. High The Moon - Into Outside Keez Groenteman is als lid van Lola Kite beter af dan in dit soloproject. Die constatering trek ik althans na het beluisteren van Into Outside. Het album pakt me niet echt en is ook een wat ondergeschoven kindje in de vele releases van Excelsior dit jaar. Dat zegt niet direct iets, maar ik snap het wel. Leuk, maar niet meer dan dat. Favoriete track: I Start To Believe You 61. The Baseballs - Strings 'n' Stripes De Duitsers zijn weer terug met een verzameling bekende popnummers in een ouderwets rock & roll jasje. Natuurlijk is het muzikaal lang niet even ingenieus en doen de heren een kunstje, maar het is wel een vrolijk plaatje en leuk om tussendoor eens op te zetten. Deze keer waren onder andere Britney Spears, Lady Gaga, Katy Perry, Kesha en Guus Meeuwis aan de beurt voor een bewerking. Favoriete track: Paparazzi 60. I Am Oak - Oasem I Am Oak is de artiestennaam van singer / songwriter Thijs Kuijken. Hij brengt hier een verzameling in folk gedrenkte rocksongs, die best prettig wegluistert. Veel meer dan een leuke plaat is dit echter niet geworden, maar I Am Oak is wellicht een belofte voor de toekomst. Favoriete track: Curt 59. Nanda Akkerman - Horizon De Rotterdamse zangeres debuteert met een tiental leuke nummers, waarmee ze een plaatsje opeist in de rij Nederlandstalige vrouwelijke artiesten. Niet alles is even sterk, maar de belofte is hoorbaar. Favoriete track: Notitie (Is Er Een Plaats Vrij?) 58. Chilly Gonzales - The Unspeakable Chilly Gonzales Een hiphopplaat met een orkest erachter. Een maf idee, dat alleen maar kan zijn bedacht door Chilly Gonzales. Het klinkt op de beste momenten erg aanstekelijk, alleen kan Gonzales eigenlijk niet rappen. De humoristische teksten moeten de boel dan redden en dat zorg voor een leuke plaat, maar geen album dat niet uit je stereo is te slaan. Favoriete track: Self Portrait 57. Warpaint - The Fool Hippe dames, die met enige vertraging dit jaar ook in ons land voet aan de grond kregen. De dromerige, licht psychedelische nummers zijn prima verteerbaar. Toch is het niet heel wereldschokkend en over de hele linie voor mij net niet spannend genoeg, maar het is zeker een plaat die op momenten een hoog niveau haalt. Favoriete track: Undertow 56. Beans And Fatback - Recorded Live At The Kleine Komedie Blue eyed country soul, dat staat op de hoes van dit live-album. Zo vallen de nummers van deze band rond Onno Smit ook te betitelen. Het is moeilijk stil zitten bij de muziek van Beans And Fatback en deze plaat bewijst dat ze ook live overeind blijven. Leuk tussendoortje. Favoriete track: Downfall 55. The Secret Sisters - Self Titled Laura en Lydia Rogers namen op deze plaat een elftal songs op. Vooral countryklassiekers en anderzijds bekende nummers die zij nu in een countryjasje stopten. De kracht van de zussen is samenzang. Dat levert een aantal prima geslaagde bewerkingen op, maar over de hele linie is het album net niet sprankelend genoeg voor een heel hoge notering. Favoriete track: Something Stupid 54. Birds That Change Colour - On Recording The Sun Koen Kohlbacher is een Belg met Oostenrijkse roots. Voor de muziek is dat verder niet van betekenis, want de Oostenrijkse invloeden zijn niet hoorbaar. Birds That Change Colour is een typisch Belgische band, die het experiment niet schuwt. Psychedelische folk is misschien nog de beste omschrijving. Een interessante plaat, met ook bijdragen van Pascal Deweze. Favoriete track: Lullaby 53. Fistful Of Mercy - As I Call You Down Grensgevalletje qua jaartal, deze hobbyplaat van Ben Harper, Joseph Arthur en Dhani Harrison. De drie bundelen de krachten in een album met negen in folk gedoopte songs, waar het spelplezier in elk geval vanaf spat. De heren maakten de plaat zonder vooropgezet plan en zo dient het allemaal ook beluisterd te worden. Fijne, mooie liedjes, maar de echte glans ontbreekt door het speelse element. Favoriete track: As I Call You Down 52. Milk Maid - Yucca Martin Cohen zat ooit in Nine Black Alps. Nu brengt hij onder de naam Milk Maid een lekker rammelend plaatje, verborgen onder een korrelig randje. Lo-fi, maar dat is hier juist de charme. De songs mogen hier en daar best rommelig klinken. Sterker nog, met een betere opname had dit album waarschijnlijk minder innemend geweest dan het nu is geworden. Favoriete track: Girl 51. Lucy Wainwright Roche - Lucy Weer een telg van de Wainwright familie? Ja,ook Lucy hoort er bij. Ze brengt hier een plaat vol folkachtige luisterliedjes, waarbij haar heldere stem het belangrijkste unique selling point is. Misschien niet de meest getalenteerde van de familie, maar die kan absoluut trots zijn op haar verrichtingen op dit album. Favoriete track: Open Season 50. Okkervil River - I Am Very Far Er zijn platen die glorieus openen en daarmee de verdenking op zich laden een meesterwerk in spe te zijn. Deze plaat van Okkervil River is er zo één. The Valley en Piratess zorgen voor een adembenemende start van de plaat. Daarna weet het gezelschap rond Will Sheff echter niet meer zo te overtuigen. Natuurlijk, er valt nog geregeld te genieten, maar in dit geval bleef het bij een verdenking en kwam dat meesterwerk er uiteindelijk niet. Favoriete track: Piratess 49. Hazmat Modine - Cicada Deze band kan je gerust plaatsen in de hoek waar ook DeVotchKa en Gogol Bordello zich ophouden, al is de muziek van Hazmat Modine over de gehele linie wat rustiger te noemen. De rol van de mondharmonica is groot op dit album, waarmee de band vijftig minuten lang weet te boeien. De kwaliteit van DeVotchKa halen ze dan net niet, maar interessant is het zeker. Favoriete track: Mocking Bird 48. Benny Sings - Art De Dordtenaar is weer terug met een verzameling catchy nummers, die prima in elkaar steken. Volgens hem zelf is het zijn eerste kunstproject, vandaar de albumtitel. Zijn stem kan mensen wellicht tegen staan, maar zijn songs kruipen stiekem in je hoofd en blijven daar best wel even zitten. Favoriete track: Each Other 47. Lyenn - Vowels Fade First Een rustpuntje in deze gejaagde maatschappij, de muziek van deze Belg. Eigenlijk is dit een EP met net vijf nummers, maar die nemen je wel even mee de wereld van Lyenn in. Met muzikale hulp van toppers als Shahzad Ismaily en Marc Ribot zet hij een aantal uitgespannen songs neer, waarin van alles gebeurt, vertrekkende vanuit het folky uitgangspunt. Favoriete track: Above The Sun 46. Anna Calvi - Self Titled Britse zangeres die zich een beetje in de hoek van PJ Harvey ophoudt. Haar stem vertoont zeker gelijkenissen met die van PJ en ook de muziek doet dat. Met name de rauwe, bluesachtige stukken klinken als het vroege werk van Harvey. Op andere momenten klinkt Calvi als een vrouwelijke, dromerige versie van Jeff Buckley. Het is echter niet terecht om haar alleen maar te vergelijken met deze twee artiesten, want Calvi heeft wel degelijk een eigen smoel. Dat levert een goede, spannende plaat op. Favoriete track: Suzanne & I 45. Meindert Talma & Tryntsje Nauta - De Zee Roept Fotografe Tryntsje Nauta ging op zoek naar de drijfveren van jongeren die kiezen voor een leven op zee. Zij fotografeerde de studenten aan het Willem Barentsz Instituut op Terschelling. Meindert Talma maakte er de muziek bij. Zoiets kun je aan de gortdroge Fries wel overlaten. Somalische piraten, seks aan boord, zeevrouwen en vuurtorenwachters passeren de revue. Een bijzonder project. Favoriete track: Somalische Piraten 44. Joseph Arthur - The Graduation Ceremony Joseph Arthur is iemand die je gerust een onderschatte songschrijver mag noemen. Ook dit dozijn nummers mag er namelijk wezen. Wat Arthur wellicht tegen heeft, is het feit dat zijn nummers misschien niet modern of hip zijn. Daardoor zal hij voorlopig nog wel in de onderschatte hoek blijven, maar op dit album bewijst hij wederom dat hij prima nummers kan schrijven. Favoriete track: This Is Still My World 43. The Mountain Goats - All Eternals Deck John Darnielle blijft geregeld nieuwe platen uitbrengen. Daarop weet je altijd wat je krijgt, of het geluid nu meer lo-fi is zoals in de eerste jaren of dat er wordt gekozen voor een wat voller geluid. De treurige teksten over de liefde en het leven lijken altijd te gedijen. Op All Eternals Deck doet Darnielle dus eigenlijk wat hij al jaren doet. Verrassend is het dus niet, maar er valt weer genoeg te genieten. Favoriete track: Damn These Vampires 42. Ólöf Arnalds - Ólöf Sings De IJslandse brengt op deze EP een aantal covers van artiesten als Gene Clark, Bruce Springsteen, Neil Diamond en Bob Dylan. Prima songkeuzes en haar heldere stem en fraaie gitaarspel maken dit meer dan een leuk tussendoortje. Favoriete track: Solitary Man 41. Gavin Friday - Catholic Gavin Friday komt op deze plaat met een verzameling melancholische songs, waarmee hij na zestien jaar zijn comeback maakt. Friday heeft geen makkelijk leven achter de rug, zo bewijst de thematiek op dit album. Liefde, verlies en de dood vormen de rode draad. De muzikale sfeer past bij deze thema's. Het is een bijzonder werkstuk geworden. Favoriete track: Lord I'm Comin' 40. Paulusma - Up On The Roof Sinds Jelle Paulusma en de andere bandleden besloten dat de periode Daryll-Ann er op zat, heeft hij al enkele soloplaten gemaakt. Dit is de derde en deze grijpt meer dan de vorige twee terug op het geluid van misschien wel de beste band die Nederland ooit kende. Uiteraard wel met ruimte voor de meer experimentele wegen die Paulusma daarna ingeslagen is, maar het is dus niet vreemd dat een oud nummer als Friends hier een nieuwe plaats heeft gekregen. Goede plaat van een sterk artiest. Favoriete track: Back Of Your Car 39. Henk & Melle - Roodnoot Sympathiek plaatje van Henk Koorn, bekend van Hallo Venray, en Melle de Boer, bekend van John Dear Mowing Club. De twee vonden elkaar in een boerderij en zetten een dozijn liedjes op plaat die Neil Young en Johnny Dowd samen hadden kunnen maken. Over seriemoordenaars in de McDonald's, ritjes op ezels en een volledig langs elkaar heen levend echtpaar. Fijn dat er nog ruimte is voor zulke creatieve muzikanten! Favoriete track: Hotel 38. Ron Sexsmith - Long Player Late Boomer De Canadees Ron Sexsmith maakt al jaren platen vol sterke nummers. Als singer / songwriter behoort hij absoluut tot de top en zijn naam is wat dat betreft zo ongeveer synoniem voor kwaliteit geworden. Ook op dit album komen weer een aantal sterke nummers voorbij, die zich kunnen meten met het beste werk uit zijn oeuvre. Toch mist het album de dynamiek die de voorganger wel had, maar Sexsmith stelt nimmer teleur en ook nu niet. Favoriete track: Believe It When I See It 37. Gorki - Research & Development Ook bij Luc De Vos weet je precies wat je krijgt. Luisterliedjes met een rockrandje en altijd opmerkelijke teksten met een weemoedig tintje. Op dit album zet Gorki een volgende stap in de eigen discografie, want verrassend is het nergens. Is ook helemaal niet erg, want Gorki is ook als zichzelf al interessant genoeg. Toch heeft De Vos betere platen gemaakt. Favoriete track: Eddie Gelukzak 36. Adam Cohen - Like A Man Als je de zoon bent van Leonard Cohen is het moeilijk om dusdanig te overtuigen dat mensen niet steeds over dit feit beginnen. Adam Cohen doet op dit album in elk geval heel erg zijn best en komt met een aantal composities waar pa trots op mag zijn. Ook de stemgelijkenis is bij diverse songs opvallend. Over de hele linie weet Adam niet op elk nummer evenveel te overtuigen, maar hij zet een stap voorwaarts met deze plaat. Favoriete track: Lie Alone 35. Gram - Play Me Na haar tijd in Seedling, een onderschatte Nederlandse band, ging Marg van Eenbergen solo verder als Gram. Op Play Me klinkt ze ook echt als een jukebox, die meerdere kanten op kan gaan. Dat geeft een goed beeld van haar kwaliteiten, maar werkt soms ook verwarrend. Desondanks is ze er weer in geslaagd een mooie plaat te maken, met gastbijdragen van bijvoorbeeld Lucky Fonz en Kyteman. Favoriete track: Play Me 34. Blitzen Trapper - American Goldwing Vorig jaar maakten ze met Destroyer Of The Void het album van het jaar. Deze borduurt voort op die mooie mix van de sixties, seventies, gitaarpop, folk, rock en Americana. Maar de brille van de voorganger ontbreekt hier toch net, waardoor dit een prima album is geworden, maar geen meesterwerk. Favoriete track: Fletcher 33. Gem - Hunters Go Hungry Gem deed me nooit zo heel veel, eerlijk gezegd. Maar dit album klinkt helemaal niet gek. Op sommige momenten hoor ik zelfs een sound die doet denken aan die onderschatte band op het Excelsior-label, Scram C Baby. Kortom, een positieve verrassing! Favoriete track: Call Me Down To Ohio 32. Tim Knol - Days Tim Knol is geslaagd voor de moeilijke tweede, zoals dat vaak wordt genoemd. Dit album is iets minder country en iets meer pop, zou je kunnen zeggen als je een omschrijving zou moeten geven. Het talent van songschrijver Knol wordt andermaal bewezen. Favoriete track: 1966 31. Joan As Police Woman - The Deep Field Joan Wasser is op deze plaat naar eigen zeggen vrolijker dan ooit. Dat klinkt terug in het geluid. Waar de vorige twee albums, zeker het onovertroffen Real Life, nog een donker randje hadden, daar is Joan nu sprankelender en rockt ze af en toe zelfs lekker door. De vrolijke Joan is even wennen, maar goed te pruimen, vooral in prijsnummer Kiss The Specifics. Toch mis ik net die emotionele onderlaag van haar beste werk. Favoriete track: Kiss The Specifics 30. Happy Camper - Self Titled Die blije kampeerder, dat is Job Roggeveen. Normaal bespeelt hij de toetsen in El Pino & The Volunteers, nu besloot hij zijn eigen songs op plaat te zetten. Dat zijn over het algemeen prettige luisterliedjes, waarop hij een groot aantal muzikale vrienden bereid vond om de zang te verzorgen. Zo horen we bijvoorbeeld Ricky Koole, Odilo Girod van het ter ziele gegane Coparck, Blaudzun, Tim Knol en Janne Schra van Room Eleven. Een sympathiek plaatje. Favoriete track: When Bombs Might Explode 29. Tom Pintens - De Oogst Pintens, ex-bandlid van het onvolprezen Zita Swoon, is inmiddels toe aan zijn derde plaat in het Nederlands. Zoals we inmiddels van hem gewend zijn, maakt hij fijne popliedjes met licht filosofische teksten, veelal van de hand van vriendin Ellen Schoenaerts. Het levert wederom een prettige plaat op en nummers als Flatscreen, Hij Denkt, Nieuwe Dag en In De Duinen mogen worden bijgeschreven bij zijn beste werk. Favoriete track: Hij Denkt 28. Lucinda Williams - Blessed De countryzangeres met die fantastische schuurpapieren stem heeft haar meesterwerk Car Wheels On A Gravel Road wat mij betreft nooit meer geëvenaard. Geen schande, want die plaat schat ik in bij de beste vijftig ooit gemaakt. Op Blessed klinkt Lucinda bevlogen en benadert ze de topvorm uit haar beste dagen. En die stem blijft altijd genieten. Favoriete track: Buttercup 27. PJ Harvey - Let England Shake Lastige plaat. Natuurlijk keert PJ na enkele mindere solobeurten, want haar werk met John Parish mocht er wezen, terug naar oude vorm. Ondanks de sterke songs en de goed ingeklede thematiek, is het voor mij niet de meest overtuigende plaat van dit jaar. Gewoon goed, maar ze heeft veel betere platen gemaakt en dat blijft dan toch in mijn achterhoofd zitten. Desondanks een mooie revanche. Favoriete track: The Words That Maketh Murder 26. Cults - Self Titled Lekker luchtige nummers, catchy, lo-fi en met een voorliefde voor girlpop. Zo zou je het duo Cults kunnen omschrijven. Toch hebben de nummers naast een vrolijke klank door de teksten ook altijd iets donkers. Leuke plaat! Favoriete track: You Know What I Mean 25. dEUS - Keep You Close Tja... Ik had me voorgenomen gewoon naar Keep You Close te luisteren, zonder te denken aan al wat ooit is gemaakt door dEUS. Gewoon beoordelen op de nieuwe songs, waarvan een aantal zeer sterk is. Maar ik kan het niet. Steeds spookt het door mijn hoofd dat die eerste drie platen toch zoveel beter en gevarieerder waren. dEUS is een heel andere band geworden sindsdien. Een goede band, maar niet meer de band die platen aflevert die standaard bij de bovenste vijf of zelfs drie van mijn jaarlijsten haalt. Favoriete track: Twice (We Survive) 24. Maria Taylor - Overlook De engel is terug. Opnieuw weet Maria Taylor met haar fluisterzang te overtuigen. Haar folky nummers hebben altijd iets treurigs, maar klinken tegelijkertijd altijd troostrijk. Te midden van haar luidruchtigere collega's zie je haar misschien over het hoofd, maar dan mis je wel wat. Maria is wederom aan mij verschenen en ik ben er blij mee. Favoriete track: This Could Take A Lifetime 23. Florence + The Machine - Ceremonials Haar debuut Lungs sloeg in als een bom en katapulteerde Florence Welch in één keer naar de voorhoede van de vrouwelijke singer-songwriters. Haar theatrale songs, die haar galmende stem alle ruimte gaven, waren van hoog niveau. De opvolger is over de hele linie iets minder, misschien juist omdat het dromerige aspect nu te vaak is vervangen door extra bombast. Toch weet ze opnieuw een sterke plaat af te leveren. Favoriete track: All This And Heaven Too 22. Eleanor Friedberger - Last Summer De vrouwelijke helft van The Fiery Furnaces tapt hier muzikaal niet eens direct uit een heel ander vaatje. Wel is de springerige gekte, vol plotse wendingen en stijlbreuken, die de band kenmerkt hier niet echt aanwezig. Eleanor geeft het liedje de ruimte en dan blijkt maar weer eens hoe goed ze stiekem eigenlijk zingt. Soms mis je het avontuur echter toch wel een beetje. Favoriete track: I Won't Fall Apart On You Tonight 21. The Kills - Blood Pressures Hoe overtref je een moordalbum als Midnight Boom? Dat is bijna niet te doen en het lukt The Kills dan ook niet. Hotel en VV, ofwel Jamie en Alison, maken hier zeker weer een prima plaat. De ingetogen nummers komen misschien wel het best uit de verf, zoals The Last Goodbye. Het geeft aan dat de broeierige spanning in de meer op rammelrock geörienteerde songs niet meer zo aanwezig is als op die machtige voorganger. Geen schande, want dit is nog altijd een fijne plaat. Favoriete track: Baby Says 20. The Unthanks - Last De zussen Rachel en Becky Unthank delen al enkele jaren een voorliefde voor oeroude folkliedjes. Ook hier dus weer ruimte voor traditionals uit het Britse muziekidioom, maar de zussen draaien er evenmin de hand om voor het ombuigen van rocknummers naar hun eigen stijl. Op dit album zijn Tom Waits en King Crimson de gecoverde artiesten. Het album sleept zich majestueus voort, de fraaie zang van de zussen zorgt op de beste momenten voor kippenvel. Gezien de muziekstijl niet voor iedereen weggelegd, maar wie van folk houdt, heeft hier één van de beste platen van 2011 gevonden. Let trouwens ook op coverplaat Diversions Vol.1, met bewerkingen van Antony & The Johnsons en Robert Wyatt! Favoriete track: Starless 19. Tom Waits - Bad As Me Daar is Tom Waits weer eens. Op dit album lijkt hij werkelijk elke stijl die hij ooit op plaat heeft gezet nogmaals te brengen. Van rammelende potten en pannen ketelmuziek tot treurige ballads, die door zijn rauwe stem altijd een nachtclubsfeer oproepen. Die veelzijdigheid maakt het album wellicht lastig te doorgronden, maar is wel weer een proeve van enorme bekwaamheid. Favoriete track: Pay Me 18. Roosbeef - Omdat Ik Dat Wil Ook Roosbeef maakte dit jaar een moeilijke tweede. Ze slaagde met glans, want Omdat Ik Dat Wil kan zich zeker meten met haar debuutplaat. Niet elk nummer is even geslaagd, maar met Twijfelaar, Iets Te Veel Wij(N), Niet Uitmaken, Als Je Me Zoekt en Pulpo heeft ze een aantal nieuwe Nederlandstalige klassiekers afgeleverd. Favoriete track: Als Je Me Zoekt 17. Kurt Vile - Smoke Ring For My Halo Lekker loom rockplaatje. Kurt Vile oogt en klinkt enigszins verveeld, maar zet toch een collectie fijne rammelsongs op de plaat. Hij klinkt als een jonge versie van Lou Reed, die ook goed heeft geluisterd naar bijvoorbeeld Tom Petty en Dinosaur Jr. Het geluid geeft aan dat die verveeldheid slechts een pose is, want hier gaat wel degelijk plezier en vakmanschap achter schuil. Favoriete track: Puppet To The Man 16. Baxter Dury - Happy Soup Baxter Dury is terug met een lekker plaatje vol praatzang. Licht psychedelische muziek met altijd een klein triest randje. Meiden die met zijn vrienden sliepen in Portugal, stiekeme seks, overspel, vrouwen die hem verlaten. Tegen het einde, als Madelaine Hart haar heldere vocalen toevoegt aan die van Dury, wordt het alleen maar mooier. De soep wordt hier prima opgediend. Favoriete track: Afternoon 15. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller De woordkunstenaar is terug met een album vol licht melancholische liedjes. Spinvis gaat op zoek naar zijn muze, Justine. In de tussentijd beleeft hij van alles, zo laten de teksten horen. Op de beste momenten knalt hij weer net zo binnen als met zijn debuut destijds. En nu knipt Ronnie ook nog eens zijn haar... Mooie comeback! Favoriete track: Oostende 14. Gillian Welch - The Harrow & The Harvest Modern gedoe is aan Gillian Welch niet besteed. Ze maakt samen met partner Dave Rawlings een album met ouderwetse country en folk. Haar stem schittert als nooit tevoren en maakt deze comeback na ruim acht jaar tot een grootse. De songs klinken alsof ze al heel oud zijn en ontroeren in alle puurheid. Favoriete track: The Way It Goes 13. Destroyer - Kaputt Dan Bejar is een geniaal liedjesschrijver en een zanger die met zijn meeslepende stem het vermogen heeft om de luisteraar naar zich toe te trekken. Hij speelt met zijn woorden en zang. Op Kaputt stapt hij enigszins weg bij het geluid van zijn voorgaande platen, doordat er veel ruimte is voor saxofoon en zingende dames. Het levert een plaat op die perfect geschikt is voor de avonduren. Poging geslaagd dus. Favoriete track: Song For America 12. Buurman - Mount Everest Geert Verdickt is een Belg die Nederlandstalige popmuziek maakt. Fijne songs, die variëren van melancholisch tot frivool. Qua teksten weet Verdickt altijd goed een sfeer neer te zetten. London Stansted is misschien wel het beste Nederlandstalige nummer over een onmogelijke liefde van de laatste jaren. Buurman weet met dit album genregenoot Gorki te overtreffen en dat is knap. Favoriete track: London Stansted 11. Frank Turner - England Keep My Bones Sterke plaat van deze Engelsman, die de liefde verklaart aan zijn land en de muziek. Er is een prima afwisseling tussen dynamischere songs en rustigere nummers. Zijn nummers zijn vrijwel allemaal in folk gedoopt, maar ook zijn ruigere verleden is nog niet helemaal verdwenen. Favoriete track: If Ever I Stray 10. The Jayhawks - Mockingbird Time Ze namen al eerder weer samen nummers op, kwamen zelfs met een album onder hun eigen namen en nu doen ze het weer onder de naam The Jayhawks. Waarmee Mark Olson en Gary Louris bewijzen dat hun grootste kracht toch lag in de samenwerking. De samenzang gaat weer geregeld door merg en been en krijgt zelfs extra lading, omdat de heren inmiddels ouder en wijzer zijn. Binnen het genre nog altijd de absolute koningen! Favoriete track: Guilder Annie 9. The Bony King Of Nowhere - Eleonore Wat zet Bram Vanparys een stap vooruit op dit tweede album! De uit Gent afkomstige singer / songwriter teerde op zijn debuut nog vooral op enkele incidentele topnummers, maar het ingetogen Eleonore overtuigt op alle fronten. Vanparys sluit op dit album aan bij het geluid van bijvoorbeeld M. Ward, Sufjan Stevens of soms zelfs de jonge Rufus Wainwright. Het levert een prachtige plaat op, die de liefde behandelt in poëtische vormen. Favoriete track: Eleonore 8. Alamo Race Track - Unicorn Loves Deer De band rond Ralph Mulder slaat hard toe met dit album vol sterke folksongs. Hard is niet de omschrijving voor de muziek. Die is veelal ingetogen en biedt volop ruimte voor het overbrengen van emotie. Mulder overtuigt vooral in de kleinste liedjes, die je bij de keel grijpen. Knappe plaat! Favoriete track: Records 7. Wilco - The Whole Love Eindelijk! Wilco bracht de laatste jaren een aantal platen uit die echt niet slecht waren. Maar het niveau van het gouden drieluik Summerteeth - Yankee Hotel Foxtrot - A Ghost Is Born werd niet meer benaderd door Jeff Tweedy en zijn band. Nu is dat zeker wel het geval. The Whole Love klinkt als een staalkaart van alles wat Wilco in die periode zo goed kon. Van bedrieglijk eenvoudige alt. countryliedjes tot razendknap opgebouwde, breed uitgesponnen songs. Favoriete track: Born Alone 6. Dazzled Kid - Fire Needs Air Tjeerd Bomhof is in topvorm op dit album. Zijn werk met Voicst raakte me nooit echt volledig, maar op deze plaat lijkt Bomhof de ene na de andere popparel uit de mouw te schudden. Topnummers als Embrace, Everlasting Holiday, The Day Of My Escape en The Weight Of My Days nestelen zich al na enkele luisterbeurten in je hoofd en gaan daar niet snel meer uit. Favoriete track: Embrace 5. Jolie Holland & The Grand Chandeliers - Pint Of Blood De Texaanse met de kenmerkende zang, waarin ze speelt met tempo en woorden, is terug met een meer dan waardige opvolger voor het fantastische The Living And The Dead. Moeiteloos evenaart ze het hoge niveau van die plaat met haar karakteristieke mengelmoes van country, folk, jazz en blues. Met meer dan ooit ruimte voor de gitaar, piano en viool. Ze flikt het gewoon weer en trekt je zo mee in haar wereld. Zelfs een bloedrood pintje smaakt er lekker. Favoriete track: June 4. Charles Frail and the Moulting Frames - Morning It Breathes Karel Ensing heet hij eigenlijk, Charles Frail. Hij presenteert zich als de Nederlandse Anthony. Maar, je doet hem heel erg te kort als alleen deze vergelijking wordt genoemd. Frail kan namelijk prima op eigen kracht overtuigen. Zijn stem is er één uit de categorie hate it or love it, maar wie in die laatste categorie valt, heeft hier een wonderschone plaat ontdekt. Tijdloos, een rustpuntje in de gejaagde wereld om ons heen, met bijzondere songtitels en fantastische songs. Favoriete track: No Nothing Will Outlive This Glory 3. Bill Wells & Aidan Moffat - Everything's Getting Older Arab Strap is al enkele jaren niet meer. Maar niet getreurd, want Aidan Moffat is nog springlevend. De murmelende brombeer maakte deze plaat samen met Bill Wells, die de juiste muzikale omlijsting vond voor de teksten van Moffat. Die komen beurtelings gesproken en gezongen bij de luisteraar terecht. Natuurlijk worden de gebeurtenissen in het Schotse nachtleven, vol mislukte romances, slechte seks, hoeren en alcohol weer op prachtige wijze beschreven door Moffat. Ook de onvermijdelijke begrafenis komt langs. Maar op deze plaat zingt hij net zo makkelijk een gevoelig liedje voor zijn kind. Schitterend! Favoriete track: The Copper Top 2. The Twilight Singers - Dynamite Steps Greg Dulli is in topvorm op dit album. Soul, gevoelige nummers, flink rockende songs en imposante gastbijdragen maken van dit album één van de hoogtepunten van het jaar. De teksten van Dulli kunnen zoals altijd dienst doen als filmscenario's. Hij schittert hier van begin tot einde! Donkere sfeer, zang uit de tenen, puur, oprecht en geloofwaardig! Favoriete track: On The Corner 1. King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Kenny Anderson, de Schotse held die zich King Creosote noemt, besloot op deze plaat samen te werken met Jon Hopkins. Hopkins verzorgt het gedragen geluid, veelal bestaand uit pianospel. De folksongs van King Creosote gedijen er prima in. Hij is qua voordracht in topvorm, hetgeen de plaat een soort hemelse schoonheid mee geeft. Het album bestaat uit zeven pure diamanten, met Bats In The Attic als absolute hoogtepunt. Favoriete track: Bats In The Attic | ||||
alpeko | zaterdag 24 december 2011 @ 16:18 | |||
Verstandige nummer 1, Mich Warpaint had ik op mijn jaarlijst van 2010 staan. Dubbelen we stiekem toch 4. Ólöf staat uiteraard nog op mijn verlanglijst. Met Joseph Arthur heb ik in mijn handen gestaan. I am oak en Alamo Race Track zweven op mijn computer rond maar hebben onvoldoende luisterbeurten gekregen. [ Bericht 6% gewijzigd door alpeko op 24-12-2011 16:26:50 ] | ||||
methodmich | zaterdag 24 december 2011 @ 16:24 | |||
Ja, dat is een twijfelgeval, maar vooruit. Zo hoog kwam ie toch niet. | ||||
Norrage | zaterdag 24 december 2011 @ 16:33 | |||
Leuk lijstje! Veel origineel werk dat ik ook nog niet ken. Eens uitpluizen | ||||
Rellende_Rotscholier | zaterdag 24 december 2011 @ 16:34 | |||
Hier sluit ik me bij aan. | ||||
ranja | zaterdag 24 december 2011 @ 18:18 | |||
Mijn lijst dan ook maar. De volgorde zal tussen nu en oudejaarsavond nog wel wijzigen maar voor nu is het mooi, voor dit topic is dit de volgorde. Ik heb eigenlijk een top 46 maar heb volgemaakt tot 50 met wat albums die ik alleen via Spotify ken. 1 Juliana Hatfield - There's Always Another Girl Waar USA Welk 11e studio album in 20 jaar Wat Singer/songwriter in de college/alt.rock hoek Plus Na het acoustische uitstapje van vorig jaar rockt ze weer. Gelukkig maar. Niet alleen de zang maar ook haar gitaar blijft een lust voor het oor. Min Hoezo max 5 albums per artiest in de album allertijdenlijst. 2 Eefje de Visser - De koek Waar Nederland Welk Debuutalbum Wat Singer/songwriter in de nederlandse taal Plus Toch wel de sensatie van het jaar. 5x live gezien op festivals en zaal, en steeds zo overtuigend geweldig. Niet alleen live maar ook op plaat, geweldige nummers met goede teksten. Min Hoe gaat ze dit overtreffen? 3 The Bangles - Sweetheart of the Sun Waar USA Welk 5e album, 8 jaar na het vorige come-back album Wat Californiaanse meerstemmige janglepop/rock, tegenwoordig met z'n drieën Plus Een van hun beste albums, blijft aardig constant zonder echte missers. Min Iets minder Vicki en meer Susanna misschien? 4 Eins Zwei Orchestra - 100 Colors Waar Nederland Welk Debuutalbum, in eigen beheer uitgegeven nadat ze bij elk label geweigerd waren Wat Shoegaze met duo zang man/vrouw Plus Zo hoort het gewoon... ruizende gitaren en de zang die opgaat in die geluidsbrei... wat kun je nog meer wensen Min Niet alle liedjes hoeven binnen de 4 minuten klaar te zijn, een lekker outro een paar minuten door laten gaan is niks mis mee. 5 Heather Nova - 300 Days at Sea Waar USA Welk 8e studio album, 3 jaar na de vorige Wat Singer/songwriter met engeltjes stem Plus Na diverse albums keert ze nu weer enigzins terug op waar ze bekend mee is geworden, de stijl van albums als Oyster en Siren. Dus weer wat meer een bandgeluid, maar natuurlijk wel met mooie uithalen met haar stem. Min ? 6 Houses - Clean Life Waar Nederland Welk Debuutalbum na een ep vorig jaar Wat Alt.pop/rock met zangeres Plus Mooi opbouwende nummers, begint vaak rustig en werkt naar een climax Min Niks eigenlijk. 7 Wild Flag - Wild Flag Waar USA Welk Debuutalbum Wat Het vervolg op Sleater-Kinney en Helium, 4 dames. Plus Lekker dwarse gitaarmuziek, mede dankzij de piep/knars solo's van Mary (ex-Helium). Min S-K was toch nog wel een graadje harder en puntiger. 8 C½ur de Pirate - Blonde Waar Canada Welk 2e album, 3 jaar na het debuut Wat Singer/songwriter met piano in het frans Plus Het debuut was zo'n groeiplaat, bij de volgende krijg je dan twijfels. Kan ze het nog een keer? Jazeker. Weer een heerlijke plaat. Min ? 9 Alice Gold - Seven Rainbows Waar UK Welk Debuutalbum, na eerder al wat singles onder andere namen te hebben uitgebracht Wat Singer/songwriter pop/rock maar dan net anders Plus Bijzondere stijl: vol, meeslepend en sfeervol afgewisseld met meer poppy songs. Echt een album waarvan ik sinds de eerste keer onder de indruk was. Min ? 10 The Deaf - Toot Whistle Plunk Boom! Waar Nederland Welk Debuutalbum Wat Vuige garage rock'n'roll Plus Gewoon lekker raggen. Met de dameszang er bij doet het regelmatig erg aan de eerste Von Bondies denken. Min ? 11 The Dagons - Upon the Dull Earth Waar USA Welk 5e album, 5 jaar na de vorige Wat Garage rock'n'roll van een man/vrouw duo, vrouw zang + gitaar en man drums + sitar (!) Plus Soms lekker doorstampend, soms wat soundtrackachtig maar altijd de moeite waard, zeker met de sitar er bij Min ? 12 Beady Eye - Different Gear, Still Speeding Waar UK Welk Debuutalbum Wat Het vervolg op Oasis, zonder Noel Plus Geen verstoppertje meer spelen, gewoon er voor uitkomen dat je door de Beatles bent beinvloedt. Sommige nummers klinken alsof John Lennon ze geschreven heeft. En geen nummers meer zoals Don't Look Back in Anger of Wonderwall. Min Paar nummers dreigen in een minutenlang outro uit te monden. Gelukkig houdt het nummer net op tijd op. Dus is eigenlijk ook geen min. 13 Sonja van Hamel - Transcendental Man Waar Nederland Welk Debuutalbum Wat Singer/songwriter, vrouwelijke helft van Bauer met hulp van Posie Ken Stringfellow Plus Goede stem, goede songs met zo hier en daar even lekker rocken Min ? 14 Curlee Wurlee! - Likes Milk Waar Duitsland Welk 3e album, 5 jaar na de vorige Wat Mod/surf/punk'n'roll in engles, frans en duits Plus Het blijft altijd leuk, een nieuwe Curlee Wurlee. En je krijgt wat je verwacht. Min Een paar sampletjes tussen de nummers door hadden niet gehoeven. 15 Roosbeef - Omdat ik dat wil Waar Nederland Welk 2e album Wat Singer/songwriter + band, nederlandstalig Plus Roosbeef wordt steeds meer een band, de band neemt nog een belangrijkere rol in met soms erg mooi (gitaar)spel. Min De teksten daarentegen zijn lang niet meer zo boeiend als op het eerste album, met enkele uitzonderingen. 16 Blues Brother Castro - Out on the Beach Waar Nederland Welk 3e album, 5 jaar na het vorige Wat Springerige pop'n'roll Plus Het klinkt alsof ze nooit zijn weggeweest, nog steeds wat Pixies achtig. Min Toch was hun 2e een stuk beter, waarom, geen idee maar dit album wil gewoon niet hoger in de lijst. 17 Anna Waronker - California Fade Waar USA Welk 2e solo album, 9 jaar na het debuut Wat Alt.rock singer/songwriter, ex-That Dog. Plus Ze schrijft regelmatig voor anderen (oa Josie and the Pussycats soundtrack), maar nu weer eens voor zichzelf. Moet ze vaker doen. Ze heeft een prima stem en mooie liedjes. En als ze even hard gaat dan gaat ze ook echt hard. Min Dat hardere had best wat vaker gemogen. 18 Laura Marling - A Creature I Don't Know Waar UK Welk 3e album, een jaar na de vorige Wat Singer/songwriter uit de Londense folk-scene Plus Ze blijft constant goed, en dit album bevat in elk geval een nummer dat meteen op de shortlist voor de top 100 van volgend jaar is gezet. Min ? 19 Sungrazer - Mirador Waar Nederland Welk 2e album, een jaar na hun debuut Wat Stonerrock Plus Lekker langzaam, lange nummers, doet nog steeds erg aan Colour Haze denken. Min Er moet iets zijn waarom ik het zo weinig draai... 20 Sophie Ellis-Bextor - Make a Scene Waar UK Welk 4e album, 4 jaar na de vorige Wat Pop/dance met nieuwe nummers en veel losse singletjes van de afgelopen paar jaar Plus Zie wat, het klinkt als een 'greatest hits' met al die oudere nummers. Maar de niet-hitjes zijn ook prima. Min Het vorige album was wat minder dance en meer pop, daarom is die beter. 21 Seapony - Go With Me Waar USA Welk Debuutalbum Wat Lofi strandpop Plus Vorig jaar was er Best Coast, nu Sea Pony voor het betere transistorgevoel uit je cd-speler. Helemaal goed. Min ? 22 Emilie Simon - Franky Knight Waar Frankrijk Welk 5e studio album, 2e soundtrack Wat Soundtrack van film door eigenzinnige singer/songwriter Plus Ze laat het Kate Bush achtige 4e album achter zich en is weer terug bij haar eigen stijl, bijzonder opgebouwde nummers met bijzondere instrumenten. Min De helft van de nummers in het engels, mag wel wat minder. 23 Avril Lavigne - Goodbye Lullaby Waar Canada Welk 4e album, 4 jaar na de vorige Wat Pop/rock Plus Na het wel erg hupsige 3e album vroeg ik me af welke kant ze op zou gaan, maar gelukkig is ze weer terug bij wat ze goed doet: vooral midtempo pop/rock zoals ook veel op haar eerste 2 albums staat. Min Alleen de uptempo rockers in de stijl van Skater Boy en He Wasn't ontbreken nog. 24 The Subways - Money and Celebrity Waar UK Welk 3e album, 3 jaar na de vorige Wat Punkpop Plus Klinkt bij vlagen weer zoals het debuut, lekker springerig. Charlotte zingt ook steeds beter. Min Soms echter gaat het alleen hard om het hard, of juist te rustig. 25 Ladytron - Gravity the Seducer Waar UK Welk 5e album, 3 jaar na de vorige Wat Electroclash, in elk geval weer meer electro zoals op de eerste 2 albums Plus Het is even wennen, maar na een paar keer luisteren mis je de shoegaze van de vorige 2 albums niet meer. En dan die bas in Seven Seas... Min Zo hier en daar even een wat minder nummertje. 26 Those Dancing Days - Daydreams & Nightmares Waar Zweden Welk 2e album, 3 jaar na het debuut Wat 5 dames met dansbare indiepop Plus Lekker opzwepende, stuwende popsongs Min Het debuut was toch beter dankzij een aantal hoogtepunten. Die ontbreken hier waardoor je het album vrij snel vergeet. 'oja die heb ik ook nog'. 27 Izia - So Much Trouble Waar Frankrijk Welk 2e album, 2 jaar na het debuut Wat pop/rock in het engels van een franse ex-idols (o.i.d.) deelneemster met in Frankrijk bekende vader Plus Meestal lekker energieke pop/rock Min Minder bijzonder dan het debuut, vrij veel standaard stampers 28 EMA - Past Life Martyred Saints Waar USA Welk Debuutalbum Wat eh, tja. Plus Bijzonder, soort van gezongen post-rock dat de spanning er in houdt. Min Iets vaker een ontlading zou wel welkom zijn. 29 Yuck - Yuck Waar UK Welk Debuutalbum Wat Amerikaans klinkende alt.rock Plus Back to the 90s met een geluid dat doet denken aan oa Pixies, Superchunk en Dinosaur jr/Sebadoh. Min Toch een behoorlijk onevenwichtig album, lang niet alles is even goed. Veelbelovende band maar ze zijn (hopelijk) nog niet op hun top. 30 Be Forest - Cold. Waar Italie Welk debuutalbum Wat new wave-achtige klanken in de stijl van Warpaint en The XX Plus Vergelijkbaar met Warpaint en XX zei ik al, maar dan minder snel saai wordend. Min ? 31 Katzenjammer - A Kiss Before You Go Waar Noorwegen Welk 2e album, 3 jaar na de vorige Wat Veel van instrumenten wisselende dames Plus Het blijft toch iets bijzonders met soms erg gave liedjes Min Die cover van Land of Confusion was live best ok maar op de plaat nogal overbodig. 32 Aryn Michelle - Last One Standing Waar USA Welk Debuutalbum, ge'sponsord' door Sellaband Wat Pop/rock Plus Er staan een aantal lekkere (alt.)rock nummers op, en ze heeft een goede stem waarmee ze ook de poppier nummers wat extra geeft Min Wat wisselend qua stijl maakt het album ook wat wisselvallig 33 The Raveonettes - Raven in the Grave Waar Denemarken Welk 5e album, 2 jaar na de vorige Wat Man/vrouw samenzang over een hoop distortion Plus Ze zitten op een strak schema, elk oneven jaar een nieuw Raveonettes album. Voegt deze dan nog wat toe? Jazeker... het klinkt toch net weer anders dan de vorige, juist door soms wat gas terug te nemen maar wel te blijven 'ruizen'. Sfeervol. Min Toch word het nooit meer zo als op de debuut-ep. 34 Jessica Lea Mayfield - Tell Me Waar USA Welk 2e album, 3 jaar na het debuut Wat Singer/songwriter, deels semi-acoustisch, deels met band Plus Met name de nummers waar de volledige band op volle sterkte speelt zijn erg prima. Min Een vergelijking met Laura Marling ligt voor de hand maar verliest ze op alle fronten. 35 Marike Jager - Here Comes the Night Waar Nederland Welk 3e album, 3 jaar na de vorige Wat Singer/songwriter met band Plus Marike is Marike, dus gewoon goed. Min De invloed van de band mag wel wat minder, minder ooh en aahs. Dit is haar minste album van de 3 vind ik. 36 Shonen Knife - Osaka Ramones: A Tribute to Ramones Waar Japan Welk Tigste album, maar nu eindelijk met alleen maar Ramones nummers Wat Fa fa... rock in de haiku Plus Ze klonken altijd al als Ramones, nu nog meer Min Een beetje Ramones album mag toch wel een nummertje of 20 hebben in plaats van 13, en iets minder 'latere' Ramones (zeg na 1982) was ook prima geweest. 37 The Joy Formidable - The Big Roar Waar UK Welk 2e album met enige overlap met het debuut van 2 jaar geleden Wat Noiserock met zangeres Plus Lekkere bak herrie, vooral live een lekkere muur van geluid Min Je moet er voor in de stemming zijn 38 Nerina Pallot - Year of the Wolf Waar UK Welk 4e album, 2 jaar na de vorige Wat Singer/songwriter met fluisterstem Plus Ze bewijst dat je met een ijle stem geen hijgerige ballads hoeft te maken, maar ook gewoon uptempo indiepop/rock kunt maken. En dat doet ze goed. Min In de ballads gaat de stem soms wat tegenstaan. 39 Le Butcherettes - Sin Sin Sin Waar Mexico Welk Debuutalbum Wat Garagerock ergens tussen (de oude) The Gossip en The Kills Plus Als ze echt los gaan is het gewoon lekkere herrie Min Dat doen ze niet altijd en dan blijft het wel wat gewoontjes 40 Andrée Watters - Country Rock Waar Canada Welk 4e album, 3 jaar na de vorige Wat Andrée goes country, inclusief 'fiddle, pedal steel en banjo'. Plus Country dus, maar gelukkig blijft ze wel herkenbaar. Veel uptempo nummers en in de rustigere haar meeslepende zang... Min Country dus, prima als tussendoor maar ik hoop op de volgende weer rock zonder country. 41 Me & Stupid - In a Cabin With... Waar Nederland Welk Gelegenheidsalbum van 2 Bettie Serveert leden Wat Tja, gewoon Bettie Serveert muziek eigenlijk. Plus Zie wat Min Als Bettie hebben ze toch een hoop beter albums dan dit. 42 Emma's Imagination - Stand Still Waar UK Welk Debuutalbum Wat Poppy singer/songwriter Plus Vrij rustige niks aan de hand muziek, enkele uitspringende nummers Min De verveling kan wel gaan toeslaan na een paar rustigere nummers. 43 Charlotte Gainsbourg - Stage Whisper Waar Frankrijk Welk 3e album zonder haar vader, 2 jaar na de vorige. Mijn versie bestaat uit een boxje met daarin 3 schijfjes en wat boekjes. De schijfjes zijn toepasselijk getiteld 'Unreleased', 'Live' en 'DVD Live'. Voor deze lijst kijk ik alleen naar de schijf 'Unreleased'. Wat Charlotte goes Goldfrapp? De eerste paar nummers klinken in elk geval behoorlijk electronisch, niet te vergelijken met - de op zich al onvergelijkbare albums - 5:55 en IRM. Plus Outtakes of nieuwe nummers? Maakt niet uit, het klinkt prima naast de 2 eerdere albums al blijft 5:55 verreweg de beste. Min 8 nummertjes... nou ja, er zitten nog 2 schijfjes bij. 44 Brigitte - Et vous, tu m'aimes? Waar Frankrijk Welk Debuutalbum van 2 dames die al apart van elkaar actief zijn geweest als zangeres van de band Vendetta en soliste Mayane Delem Wat Spannende, broeierige edelkitch. Plus Monsieur je t'aime, Oh la la, Je suis sex symbol, sommige dingen moet je niet uit hoeven te leggen Min De aanhoudende ingetogenheid kan ook tegen gaan staan. 45 The Victorian English Gentlemens Club - Bag of Meat Waar UK Welk 3e album Wat 1 man + 2 dames maken en soort poppy garagerock Plus Bij vlagen nog de heerlijke gekte van het debuutalbum Min Soms ook wat overbodige serieuze of balladachtige nummers. 46 Fleur Jack & The Jandals - Ghosts of Cimarron Waar Nieuw Zeeland Welk Debuutalbum, ge'sponsord' door Sellaband Wat Singer/songwriter country. County-er dan Andrée Watters, inclusief liedjes over Black Jack and Buffalo Bill. Plus Best leuk voor tussendoor en ik heb het toch via sponsoring gekregen. Bovendien zijn de uptempo nummers best ok. Min Volgens mij klonk ze wat minder country toen ik haar nummers op Sellaband luisterde. En iets minder ballads had ook gemogen. 47 The Kills - Blood Pressures Niet in de schaduw van de eerste 2 albums, maar waarschijnlijk beter dan ik 'm nu beoordeel 48 Baxter Dury - Happy Soup Zoon van Ian, praatliedjes met regelmatig een vrouw op 2e zang. 49 Hollie Cook - Hollie Cook Dochter van Paul Cook (Sexpistols) en een van de dames van Belle Stars, zomers reggae plaatje. 50 Garfunkel and Oates - All Over Your Face 2 muzikale comediennes | ||||
Lonewolf2003 | zaterdag 24 december 2011 @ 20:05 | |||
Nou dit is hem dan; mijn album top voor 2011. Dit zijn alle 70 platen die ik goed genoeg vind uit 2011 om te bewaren. Al zou n.a.v. dit topic er wel albums bij kunnen komen. Maar ga het daar niet op aanpassen. Het blijft toch een geschuif constant na elke luisterbeurt. Zeker lager in de lijst is het verschil zo minimaal dat albums gemakkelijk van plaats hadden kunnen wisselen. 1 Destroyer - Kaputt Een album dat in mijn halfjaarlijst nog veel lager stond. Maar bij elke luisterbeurt beter wordt en daardoor naar de nummer 1 positie is gestegen. De plaat is als iemand, die opeens een snor heeft laten staan. In eerste instantie lijkt het grap, iemand die er ironisch fout uit wil zien. Maar na een tijd ben je er wat aangewend en bevalt het steeds meer, eigenlijk staat die snor verdomde goed. 2 Nicolas Jaar - Space is Only Noise 3 Wild Beast - Smother 4 The Antlers - Burst Apart 5 M83 - Hurry Up, We're Dreaming 6 Raphael Saadiq - Stone Rollin' Ouderwets zwingende soul. Een plaat, die werkt als geheel, maar ook eentje waarbij als losse nummer voorbij komen in de shufflestand het volume automatisch omhoog gaat. 7 Fleet Foxes - Helplessness Blues 8 Youth Lagoon - The Year of Hibernation 9 Washed Out - Within and Whithout 10 The Weeknd - House of Balloons Dit debuut maakte de hele hype iig waar. Jammer dat z'n tweede album, Thursday, dan alweer wat minder is. 11 Feist - Metals 12 Lykke Li - Wounded Rhymes 13 Panda Bear - Tomboy Het is geen Animal Collective, het is geen Person Pitch, maar het is nog wel steeds een verdomd lekkere plaat. 14 Sepalcure - Sepalcure 15 Joan as Police Woman - The Deep Field 16 Araabmuzik - Electronic Dream Niemand die Araabmuzik aan het werk heeft gezien durft nog te beweren dat het bedienen van een drumcomputer geen kunst op zich kan zijn. In dit album mixt hij de beats van hiphop/rap-muziek met dat van trance. 17 Beirut - The Rip Tide 18 Arctic Monkeys - Suck It And See 19 Girls - Father, Son, Holy Ghost 20 Drake - Take Care Geen albumcover straalt zo de sfeer uit van de muziek erop. Op de cover zien we Drake zitten aan een tafel omringt door goud, terwijl hij teneergeslagen eenzaam naar beneden kijkt. Het album heeft dezelfde toon, iemand die tussen alle roem en rijkdom zich eenzaam voelt en zoekt naar echte liefde en vriendschap. 21 Austra - Feel It Break 22 Gang Gang Dance - Eye Contact 23 Future Islands - On The Water 24 The Black Keys - El Camino 25 The War on Drugs - Slave Ambient 26 Smith Westerns - Dye it Blonde 27 St. Vincent - Strange Mercy 28 Cut Copy - Zonoscope 29 Kurt Vile - Smoke Ring For My Halo 30 Bright Eyes - The People's Key 31 My Morning Jacket - Circuital 32 The Field - Looping State of Mind Toepasselijke titel, want Axel Willner is een meester in de loops. Zet dit album op met je hoofdtelefoon, leun achterover en je komt inderdaad in een soort meditatieve looping state of mind. 33 Cults - Cults 34 TV on the Radio - Nine Types of Light 35 Real Estate - Days 36 James Blake - James Blake 37 Yuck - Yuck 38 Toro Y Moi - Underneath The Pine 39 Julianna Barwick - The Magic Place 40 Radiohead - The King Of Limbs 41 Elbow - Build A Rocket Boys! 42 PJ Harvey - Let England Shake 43 Kate Bush - 50 Words for Snow Come on now, just 27 more to go! 44 Tune-Yards - W H O K I L L 45 Wilco - The Whole Love 46 Low - C'mon 47 Neon Indian - Era Extrana 48 Cass McCombs - Wit's End 49 EMA - Past Life Martyed Saints 50 Battles - Gloss Drop 51 Thurston Moore - Demolished Thougths 52 The Weeknd - Thursday 53 dEUS - Keep You Close 54 Tom Waits - Bad as Me 55 Atlas Sound - Parallax 56 The Dodos - No Color 57 The Strokes - Angles 58 The Pains of Being Pure at Heart - Belong 59 WU LYF - Go Tell Fire To the Mountain 60 Bill Callahan - Apocalypse 61 The Decemberist - The King is Dead 62 David Lynch - Crazy Clown Time 63 Pien Feith - Dance on Time 64 Foster The People - Torches 65 Bon Iver - Bon Iver 66 Handsome Furs - Sound Kapital 67 Akron/Family - The Cosmic Birth & Journey of Shinju 68 Beastie Boys - Hot Sauce Committee Part Two 69 Bombay Bicycle Club - A Different Kind of Fix 70 Hercules And Love Affair - Blue Songs | ||||
ralfseltje | maandag 26 december 2011 @ 18:04 | |||
Opvallend dat er vrijwel geen (rauwere) rocknroll-platen voorkomen in andere jaarlijstjes. Wat indie-rock hooguit. | ||||
trebremmit | maandag 26 december 2011 @ 22:51 | |||
1. Grails - Deep Politics Ennio Morricone op paddo's is een goeie beschrijving van dit album. Deze band is de grens van post-rock allang voorbij en creëert zijn eigen universum. Absoluut het album van het jaar voor mij. 2. The War on Drugs - Slave Ambient Verrassing van het jaar, shoegaze en psychedelica met een vleugje Bruce Springsteen en Bob Dylan. Sfeervol, meeslepend en spannend. 3. David Tagg - I Am the Wolf Deze man komt met zijn beste album tot nu toe, gitaardrones die een gevoel van leegte en melancholie opwekken en toch bijzonder warm zijn. 4. Alva Noto - Univrs Na Xerrox komt hij weer met een veel ritmischer album, koud, klinisch en afstandelijk maar erg boeiend en spannend. Autechre aan de kant, hier is Alva Noto. 5. The Joy Formidable - The Big Roar Jaren negentig rock zoals The Breeders of Throwing Muses en dan gemengd met shoegaze en noise, een fris rock album met een heerlijk hoog tempo. 6. The Vaccines - What Did You Expect from The Vaccines? Prima album met een Ramones achtige feel, herkenbare nummers die je zowat direct meezingt, een echte feelgood plaat. 7. Stendeck - Scintilla Het vorige album van deze man is mijn favoriet van 2009, Scintilla is niet zo goed maar toch wel weer erg genietbaar, melancholische idm. 8. Washed Out - Within and Without Dit is lekker dromerig en melancholisch en een combinatie van verschillende zweefgenres zoals ambient, chillwave en shoegaze. Heerlijk album en erg geschikt voor een vakantie in een warm land. 9. Misty Range - Misty Range Een band uit Noorwegen die een mix maakt van Shoegaze, Grunge, Post-Rock en psychedelica, moeilijk te beschrijven verder, een donker album met een origineel geluid. 10.Isole - Born from Shadows Epische doom-metal uit Zweden, goed opgebouwde nummers met een fantastische zanger. 11.White Lies - Ritual 12.The Raveonettes - Raven in the Grave 13.Electric Orange - Netto 14.2562 - Fever 15.The Beast of the Apocalypse - Henosis 16.Toro Y Moi - Underneath the Pine 17.Sundrips - Just a Glimpse 18.Tank 86 - Rise 19.Vibravoid - Minddrugs 20.Bo Becker - Brecilian 21.Pharaoh Overlord - Horn 22.Henryspenncer - To the Timeless Valley 23.The Flying Eyes - Done So Wrong 24.Fabio Orsi - Stand Before Me, Oh My Soul 25.The Pains of Being Pure at Heart - Belong [ Bericht 0% gewijzigd door trebremmit op 26-12-2011 23:13:46 ] | ||||
Gitaarmat | dinsdag 27 december 2011 @ 11:18 | |||
1. Arctic Monkeys – Suck it and See 2. De Staat – Machinery 3. Radiohead – The King of Limbs 4. The Subs – Decontrol 5. Miles Kane – Colour of the Trap 6. Foo Fighters – Wasting Light 7. Cage the Elephant –Thank you happy birthday 8. The Flashbulb – Love as a dark hallway 9. Bon Iver – Bon Iver 10. The Computers – This is the computers 11. Automatic Sam – Texino 12. Atmosphere – The Family Sign 13. Bright Eyes – The People’s Key 14. Chase and Status – No More Idols 15. Foster the People – Torches 16. Justice – Audio, Video, Disco 17. White Lies – Rituals 18. Amon Tobin – ISAM 19. The Black Keys – El Camino 20. Noah and the Whale – Last Night on Earth 21. Beastie Boys – Hot Sauce Committee Part Two 22. Death Cab for Cutie – Codes and keys 23. Ryan Adams – Ashes and Fire 24. Noel Gallagher’s High Flying Birds - Noel Gallagher’s High Flying Birds 25. The Vaccines – What did you expect from the vaccines? 26. Airship – Stuck in this Ocean 27. Amatorski – TBC 28. Beady Eye – Different Gear, Still Speeding 29. Elbow – Build a Rocket Boys! 30. DJ Shadow – I Gotta Rokk | ||||
methodmich | dinsdag 27 december 2011 @ 11:33 | |||
Mooi lijstje weer ranja. Nieuwe Jessica Lea Mayfield is helemaal langs mij heen gegaan. Wanneer is die zo ongeveer uitgebracht? Haar vorige plaat vond ik zeker niet verkeerd. | ||||
ranja | dinsdag 27 december 2011 @ 11:36 | |||
Eind augustus/begin september was dat. Niet verkeerd inderdaad Wat jouw lijstje betref trouwens, Warpaint ziet RYM als 2010 album en ik dus ook. Gram heb ik 2x op de Luisterpaal gehoord en toen besloten dat die tegenviel. Ik heb trouwens ook de nieuwe Blondie gekocht maar die is het melden in een top lijst niet waard. [ Bericht 16% gewijzigd door ranja op 27-12-2011 11:43:12 ] | ||||
methodmich | dinsdag 27 december 2011 @ 11:42 | |||
Ga ik eens onthouden voor mijn volgende bezoek aan de platenzaak dan. | ||||
ranja | dinsdag 27 december 2011 @ 12:39 | |||
Nog even een lijstje noemenswaardige EP's: 1. 2:54 - Scarlet 2. BlackboxRed - Battle The Sparrows 3. Armistice - Armistice 4. Rococo - Mind Explosions 5. The Primitives - Never Kill a Secret EP 6. Kill Ferelli : Demolicious EP 7. Chagall - Chagall EP 8. Rachèl Louise - Living in Holland | ||||
Desunoto | dinsdag 27 december 2011 @ 13:39 | |||
Waarom kende ik deze muziek nog niet? | ||||
naatje_1 | dinsdag 27 december 2011 @ 14:39 | |||
(ik had mijn lijstje al gepost, alleen daar zaten wel wat fouten in wat betreft albumnamen e.d., dus hier is het correcte lijstje) | ||||
methodmich | dinsdag 27 december 2011 @ 17:22 | |||
Ja, Warpaint was twijfel, maar die stond toch dusdanig laag dat hij hier niet meegeteld zou worden voor het totale lijstje, dus daarom toch maar mee meegepikt. Gram is ook lastig. Ze doet naar mijn mening net te veel van alles wat, waardoor het album niet echt een duidelijke sound heeft. Op zich niet erg, maar het is wel moeilijker beoordelen dan vind ik, want er staan songs op die ik echt heel goed vind, maar ook die ik duidelijk minder vind. | ||||
Panic_A | dinsdag 27 december 2011 @ 20:20 | |||
Ik zal eens proberen om wat variatie in de lijstjes te brengen. 1. Arenna - Beats of Olarizu (Stoner Rock, Stoner Metal, Psychedelic Rock)
2. Mars Red Sky - Mars Red Sky (Psychedelic Rock, Stoner Rock)
3. Red Fang - Murder the Mountains (Stoner Rock)
4. Elder - Dead Roots Stirring (Stoner Metal, Stoner Rock)
5. 1000mods - Super Van Vacation (Stoner Rock)
6. Sungrazer - Mirador (Stoner Rock)
7. Wo Fat - Noche del Chupacabra (Stoner Rock)
8. Wight - Wight Weedy Wight (Psychedelic Rock, Stoner Rock)
9. Lonely Kamel - Dust Devil (Hard Rock, Stoner Rock)
10. The Joy Formidable - The Big Roar (Indie Rock, Shoegaze, Noise Pop)
11. Freedom Hawk - Holding On (Stoner Rock)
12. The :Egocentrics - Center of the Cyclone (Stoner Rock, Psychedelic Rock)
13. Graveyard - Hisingen Blues (Hard Rock)
14. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (Indie Folk, Art Pop)
15. Intergalactic Lovers - Greetings & Salutations (Indie Rock, Indie Pop)
16. Rotor - Festsaal Kreuzberg (Stoner Rock)
17. And So I Watch You From Afar - Gangs (Math Rock)
18. The Re-Stoned - Analog (Stoner Rock, Jam Band, Psychedelic Rock)
19. Fuzz Manta - Vortex Memplex (Stoner Rock, Hard Rock)
20. Elbow - Build a Rocket Boys! (Indie Rock)
21. Samsara Blues Experiment - Revelation & Mystery (Stoner Rock, Psychedelic Rock)
22. The Antlers - Burst Apart (Indie Rock)
23. Pothead - Pottersville (Stoner Rock, Alternative Rock)
24. Sigur Rós - Inni (Post-Rock)
25. Fuzz Manta - Opus II (Stoner Rock, Hard Rock)
26. The Kills - Blood Pressures (Indie Rock, Garage Rock, Garage Rock Revival)
27. Monkey3 - Beyond the Black Sky (Stoner Rock, Jam Band)
28. Karma to Burn - V (Stoner Rock)
29. Been Obscene - Night o'Mine (Psychedelic Rock)
30. The Atomic Bitchwax - The Local Fuzz (Stoner Rock, Jam Band)
31. The Heavy Eyes - Heavy Eyes (Stoner Rock)
32. Foo Fighters - Wasting Light (Alternative Rock, Hard Rock)
33. Ten Page Pilot - Into the Eyes of the Armed (Alternative Rock, Stoner Rock)
34. Ivy Garden of the Desert - Docile (Stoner Rock)
35. Fleet Foxes - Helplessness Blues (Indie Folk, Baroque Folk)
36. The Twilight Singers - Dynamite Steps (Alternative Rock)
37. Tia Carrera - Cosmic Priestess (Psychedelic Rock, Jam Band)
38. Beirut - The Rip Tide (Indie Folk, Contemporary Folk)
39. Okkervil River - I Am Very Far (Indie Rock)
| ||||
WD.40 | woensdag 28 december 2011 @ 15:19 | |||
Wellicht tekenend voor het afgelopen jaar dat ik zo vlak voor einde nog steeds moeite heb een top10 of 20 samen te stellen, laat staan een nr1 te kiezen. Voorlopig hou ik bij deze 20 (hier nog op aflabetische volgorde; Atmosphere - The Family Sign The Antlers - Burst apart The Black Keys - El Camino Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver The Boxer Rebellion - The Cold Still Destroyer - Kaputt dEUS - Keep You Close The Horrible Crowes - Elsie Kangding Ray - OR King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine M83 - Hurry Up, We're Dreaming Other Lives - Tamer Animals Radical Face - The Family Tree: The Roots Random Axe - Random Axe The Roots - undun Emmett Tinley - Emmett Tinley The Twilight Singers - Dynamite Steps The War on Drugs - Slave Ambient The Weeknd - House of Balloons Jonathan Wilson - Gentle Spirit (en dan zijn er eigenlijk nog een (hoop) albums die ik graag nog eens goed zou willen luisteren) | ||||
methodmich | woensdag 28 december 2011 @ 15:35 | |||
Panic, wat ben je een ouwe stoner geworden zeg! Zorgt inderdaad wel voor variatie.. | ||||
kciR | donderdag 29 december 2011 @ 12:55 | |||
Zijn er nog meer mensen met een lijstje? Vorig jaar waren er op dit moment al bijna één keer zoveel lijstjes.. | ||||
Norrage | donderdag 29 december 2011 @ 13:03 | |||
één keer zoveel? Ik weet dat Felagund zijn lijstje nog moet doen!!!! Hup Hup! | ||||
Bosbeetle | donderdag 29 december 2011 @ 13:09 | |||
1. Tom Waits - Bad as me 2. Earth - Angels and demons vol 1. 3. Marissa Nadler - s/t 4. Eefje de visser - De koek 5. Björk - Biophillia 6. André Manuel - dollenkamp 7. Jan Kwakman - Jan Kwakman 8. ben howard - old pine 9. Pearl jam - Pearl Jam Twenty 10. Loutallica - lulu zo ook maar even wat inelkaargedrukt | ||||
Felagund | donderdag 29 december 2011 @ 13:13 | |||
Ik heb mijn lijstje bijna af, alleen nog wat tekst toevoegen, maar ik moet nu weg. Vanavond kan ik hem posten. | ||||
kciR | donderdag 29 december 2011 @ 13:16 | |||
Ja dat zei mijn vader altijd, dat heb ik overgenomen.. (voor de uitleg: Als je iets hebt en je doet dat er één keer bij, dan is het dus verdubbeld. Wel een beetje verwarrend. Het is in ieder geval niet op een wiskundig verantwoorde manier) | ||||
Norrage | donderdag 29 december 2011 @ 13:23 | |||
Maar vorig jaar waren er dus 2x zoveel lijstjes? dit is geloof ik een wat minder populair lijstjes jaar... | ||||
kciR | donderdag 29 december 2011 @ 13:44 | |||
Ja, daar komt het op neer Vorig jaar waren er 56 lijstjes, ik zit nu pas op 32.. Achja, maakt verder ook niet zoveel uit, maar viel mij op. | ||||
pfaf | donderdag 29 december 2011 @ 14:26 | |||
Er wordt nu enorm uitgebreide uitleg bij gegeven, dat heb ik veeeeel liever. Vergelijk dit topic eens met die van 2004 ofzo... | ||||
methodmich | donderdag 29 december 2011 @ 16:04 | |||
Precies, er wordt nu lekker veel werk van gemaakt, met foto's en beschrijvingen en dergelijke. Wel zo leuk! | ||||
Desunoto | donderdag 29 december 2011 @ 17:15 | |||
Die is ook heel mooi. Nog te weinig naar geluisterd eigenlijk. Sowieso, Björk | ||||
MyTiredFeet | donderdag 29 december 2011 @ 21:27 | |||
Zoveel (waarschijnlijk) goede muziek die ik nog moet beluisteren. Waaronder de twee bovenstaande albums. Hieronder mijn lijst, cafca 2.0 met een scheutje ranja 01. Pharis & Jason Romero - A Passing Glimpse (bandcamp) 02. Piñataland - Hymns for the Dreadful Night (bandcamp) 03. Sea Bell - Sea Bell (bandcamp) 04. Timothy Monger - The New Britton Sound (bandcamp) 05. The Bangles - Sweetheart of the Sun 06. The Coloradas - The Coloradas 07. Sallie Ford & the Sound Outside - Dirty Radio 08. Gillian Welch - The Harrow & the Harvest 09. The Parlor Soldiers - When the Dust Settles 10. Amy Lashley - Travels of a Homebody | ||||
Pink_Floyd | vrijdag 30 december 2011 @ 18:52 | |||
Wat een mooie lijsten weer dit jaar! Veel te veel om nog te ontdekken en te weinig tijd... Op de valreep net nog even snel een top 50 in elkaar gedraaid. 01. Bon Iver - Bon Iver 02. The Jezabels - EP Trilogy (The Man Is Dead/She's So Hard/Dark Storm) 03. Fink - Perfect Darkness 04. Foo Fighters - Wasting Light 05. King Creosote and Jon Hopkins - Diamond Mine 06. J Mascis - Several Shades of Why 07. Other Lives - Tamer Animals 08. The Decemberists - The King Is Dead 09. Gillian Welch - The Harrow & The Harvest 10. Arctic Monkeys - Suck it and See 11. Maria Taylor- Overlook 12. Ryan Adams - Ashes & Fire 13. Intergalactic Lovers - Greetings & Salutations 14. Sivert Hoyem - Long Slow Distance 15. SBTRKT - SBTRKT 16. Smith & Burrows - Funny Looking Angels 17. Säkert - Pa Engelska 18. Elbow - Build a Rocket Boys! 19. Sigur Rós - Inni 20. Florence & The Machine - Ceremonials 21. Jonathan Wilson – Gentle Spirit 22. Wolfendale - Foghorn 23. The Black Keys - El Camino 24. Kurt Vile – Smoke Ring For My Halo 25. The Dears - Degeneration Street 26. dEUS - Keep You Close 27. Beirut - The Rip Tide 28. Cage the Elephant - Thank You Happy Birthday 29. EMA - Past Life Martyred Saints 30. Jane's Addiction - The Great Escape Artist 31. Raphael Saadiq - Stone Rollin' 32. The Twilight Singers - Dynamite Steps 33. Kate Bush - 50 Words For Snow 34. Miles Kane – Colour of the Trap 35. Wilco- The Whole Love 36. Spinvis - Tot Ziens Justine Keller 37. Anna Calvi - Anna Calvi 38. The Antlers - Burst Apart 39. Paul Kalkbrenner - Icke Wieder 40. James Blake - James Blake 41. Young The Giant - Young The Giant 42. Lanterns on the Lake - ...Gracious Tide, Take Me Home 43. Di-Rect - Time Will Heal Our Senses 44. Mona - Mona 45. Ben Howard - Every Kingdom 46. Noah and the Whale - Last Night on Earth 47. Jonathan Jeremiah - A Solitary Man 48. Noel Gallagher's High Flying Birds – Noel Gallagher's High Flying Birds 49. Selah Sue - Selah Sue 50. My Morning Jacket - Circuital Nummer 2 is eigenlijk een beetje valsspelen, maar de Australische band kwam dit jaar pas voor het eerst op NL bodem spelen. En er is officieel nog geen plaat uit hier. Tijdens het concert was alleen de EP trilogie te koop dit jaar, de debuutplaat komt pas in 2012 uit. | ||||
Lonewolf2003 | vrijdag 30 december 2011 @ 20:18 | |||
Iemand anders die Raphael Saadiq in zijn lijst heeft staan | ||||
Norrage | vrijdag 30 december 2011 @ 21:15 | |||
Felagund waaaar ben je??? | ||||
Felagund | vrijdag 30 december 2011 @ 23:39 | |||
Hij komt zo... | ||||
Norrage | vrijdag 30 december 2011 @ 23:46 | |||
| ||||
Norrage | vrijdag 30 december 2011 @ 23:47 | |||
Ik zie trouwens de Mountain Goats bij niemand!! Hoe kan dat??? Vind het vreemd a) omdat het een behoorlijk grote band is en b) omdat het een verdomd goed album is! | ||||
Felagund | vrijdag 30 december 2011 @ 23:48 | |||
Hij staat in mijn lijstje. | ||||
Norrage | vrijdag 30 december 2011 @ 23:50 | |||
Kijk schiet dan toch eens op man! Beetje tot het laatste moment uitstellen | ||||
Felagund | vrijdag 30 december 2011 @ 23:53 | |||
1. Nicolas Jaar – Space is only noise Luisterde voorheen weinig naar electro/minimal, dus voor mij een verrassende nr 1. Maar dit is denk ik een van de weinige platen die ik over een aantal jaar ook nog ga luisteren. 2. Other Lives – Tamer animals Pas laat ontdekt, maar de plaat maakte meteen indruk op mij. Meest sfeervolle plaat van het jaar. 3. Tom Waits – Bad as me Tom Waits gromt nog steeds als vanouds en maakt één van zijn veelzijdigste albums. 4. The War on Drugs – Slave Ambient Klinkt als Springsteen met drugs. Vooral Baby Missiles doet aan hem denken, maar ook de rest van de plaat is steengoed. 5. Feist – Metals Iets minder pop en meer alternatief t.o.v eerdere album. Bij de eerste luisterbeurt vond ik het wat saai, maar daarna werd het steeds beter. 6. The Antlers – Burst Apart Mijn favoriete plaat het eerste half jaar. Wat ik er live van gehoord heb (op tv) klinkt het allemaal toch wat minder. 7. PJ Harvey – Let England Shake Misschien gehyped, maar toch een van de beste platen van het jaar. 8. Jonathan Wilson – Gentle Spirit 9. Wilco – The whole love Weinig vernieuwend, Wilco gaat iets meer terug naar eerdere albums, waar hun vorige album toch iets meer pop was. 10. Laura Marling – A creature I don’t know Laura klinkt hier meer als Joni Mitchell. Haar vorige album was net iets meer mijn smaak. 11. The Mountain Goats – All eternals deck 12. Sivert Hoyem - Long Slow Distance Niet zo goed als zijn vorige, maar nog steeds heel degelijk. 13. Matthew Halsall – On the Go 14. Bon Iver – Bon Iver 15. Eefje de Visser – De Koek De volwassen versie van Roosbeef, stem ligt mij ook veel beter. 16. Ryan Adams – Ashes & Fire 17. Twilight singers – Dynamite Steps 18. Adele – 21 19. The horrors – Skying 20. Marike Jager – Here is the Night 21. The Kills – Blood pressures 22. Charles Bradley – No time for dreaming 23. The Civil wars – Barton Hallow 24. Thurston Moore –Demolished Thoughts 25. Wild Beasts – Smother 26. Radiohead – The King of Limbs 27. Girls – Father Son, Holy Ghost 28. Anna Calvi – Anna Calvi 29. Fink – Perfect darkness 30. Washed Out – Within and Without 31. The Horrible Crowes - Elsie 32. Joe Bonamassa – Dust bowl 33. Heidi Spencer & the Rare birds - Under streetlight glow 34. Devotchka – 100 lovers 35. Kaizers orchestra - Violeta Violeta 36. My Morning Jacket - Circuital 37. Lykki Li – Wounded Rhymes 38. Yuck – Yuck 39. Psychic Paramount – II 40. Intergalactic Lovers – Greetings & Salutations 41. R.E.M. – Collapse into now 42. The Low Anthem – Smart Flesh 43. Kurt Vile – Smoke screen for my halo 44. Alamo race tracks – Unicorn loves deer 45. Lola kite – Lights 46. Frank Turner – England Keep my bones [ Bericht 1% gewijzigd door Felagund op 31-12-2011 00:34:24 ] | ||||
Felagund | zaterdag 31 december 2011 @ 00:28 | |||
Even nog snel twee albums gewisseld. | ||||
F_JD | zaterdag 31 december 2011 @ 09:34 | |||
1. Jamie Woon - Mirrorwriting 2. The Strokes - Angles 3. Radiohead - The King of Limbs 4. Arctic Monkeys - Suck It and See 5. Customs – Harlequins of Love 6. dEUS - Keep You Close 7. Miles Kane - Colour of the Trap 8. Fleet Foxes - Helplessness Blues 9. The Black Keys - El Camino 10. Other Lives - Tamer Animals 11. Intergalactic Lovers - Greetings & Salutations 12. PJ Harvey - Let England Shake 13. Destroyer - Kaputt 14. R.E.M. - Collapse Into Now 15. Airship - Stuck in This Ocean 16. Red Hot Chili Peppers - I'm with You 17. Coldplay - Mylo Xyloto 18. Headphone - Woods 19. Little Dragon - Ritual Union 20. James Blake - James Blake 21. Danger Mouse & Daniele Luppi - Rome 22. Mona - Mona 23. De Staat - Machinery 24. Ming’s Pretty Heroes – Karma 25. Friendly Fires - Pala 26. Frank Turner - England Keep My Bones 27. Foster the People - Torches 28. The Kills - Blood Pressures 29. Digitalism - I Love You Dude 30. Fujiya & Miyagi - Ventriloquizzing 31. Beirut - The Rip Tide 32. Foo Fighters - Wasting Light 33. Justice - Audio, Video, Disco 34. The Vaccines - What Did You Expect from The Vaccines? 35. Snow Patrol - Fallen Empires 36. Apparat - The Devil's Walk 37. Bright Eyes - The People's Key 38. The War on Drugs - Slave Ambient 39. The Boxer Rebellion - The Cold Still 40. Noel Gallagher’s High Flying Birds – Noel Gallagher’s High Flying Birds 41. Anna Calvi - Anna Calvi 42. De Dijk - Scherp de Zeis 43. Chapel Club - Palace 44. Elbow - Build a Rocket Boys! 45. Kaiser Chiefs - The Future Is Medieval 46. Yuck - Yuck 47. White Lies - Ritual 48. Incubus - If Not Now, When? 49. TV on the Radio - Nine Types of Light 50. Kasabian - Velociraptor! 51. The Kooks - Junk of the Heart | ||||
Rimple | zaterdag 31 december 2011 @ 12:46 | |||
01 Decemberists 02 Destroyer 03 PJ Harvey 04 War On Drugs 05 Girls 06 Black Keys 07 M83 08 Real Estate 09 Fink 10 Gillian Welch Het was dit jaar een goed popjaar in de breedte, maar weinig sublieme uitschieters. | ||||
Norrage | zaterdag 31 december 2011 @ 12:55 | |||
Woooooeh fela leuk lijstje feist hoog, jaar hoog, mountain goats erin En other lives ken ik niet eens | ||||
kciR | zaterdag 31 december 2011 @ 12:57 | |||
Other Lives is een goede plaat, zeker luisteren! De laatste vier eindlijstjes zijn mooi! | ||||
Hexagon | zaterdag 31 december 2011 @ 13:00 | |||
Albums 1. Zomby - Dedication 2. Washed out - Whitin & Without 3. Azari & III - Azari & III 4. DJ Cam - Seven 5. SBTRKT - SBTRKT 6. James Blake - James Blake 7. Isolee - Well spent youth 8. Yonderboi - Passive control 9. Katy B. - On a mission 10. Digitalism - I love you dude Singles 1 Emili Sande - Heaven 2 Death in Vegas - Your loft 3 Deniz Kurtel ft. Jada The L word 4 Washed out - Amor fati 5 Damabia - Au paradis 6 James Blake - The Wilhelm scream 7 Martin Solveig ft.Kele - Ready to go 8 SBTRKT - Pharao's 9 Tricky - Time to dance 10 Massive Attack ft. Burial - Four walls 11 Martin Dawson and Glimpse - No One Belongs Here More Than You (Ewan's Balearos Maximos) 12 Dolls Combers ft. Sofia Rubina - Beautiful face 13 Jonny L. - The Rave 14 Agoria Feat. Scalde - Singing (Dixon Dub) 15 Prefuse 73 - The only hand to hold 16 Katy B. ft. MS Dynamite - Lights on 17 Nick Warren - Flowers 18 Dionne - Back on the planet 19 Isolee - Taktell 20 Justice - Audio, Video, Disco 21 Headstrong ft. Stine Groove - Tears 22 Avicii - Levels 23 Modeselektor ft. Nazizi & Abbas - Monkey flip 24 Studio killers - Ode to the bouncer 25 Azari & III - Manic 26 Skrillex - Bangarang 27 Pretty Boys From Saint Tropez Ft. Mel Jade - Aliens 28 Zomby - Natalia's song 29 Basto - Gregory's theme 30 DJ Shadow ft. Little Dragon - Scale it back | ||||
GeorgKacher | zaterdag 31 december 2011 @ 13:27 | |||
1. James Carter- Carribbean Rhapsody Saxofonist. Ben het hele jaar al verlief op nr. 4, tenor interlude. Met zoveel rust, zoveel klasse gespeeld, zo’n mooie toon, geen noot fout, schitterend gewoon. Andere nummers zijn ook mooi, veel emotie ook voor mensen die niet al te veel met jazz hebben lijkt mij dit een enorme aanrader. 2. Baron-LPTO Liefhebbers van donkere muziek opgelet: dit is ‘popmuziek’met een sucidiale ondertoon. Uncut omschrijft het subliem (beter goed gejat dan slecht verzonnen): ‘Swedish synthpop five-piece Baron Bane certainly have that gloominess in spades. Even when singer Ida Long edges towards Madonna-style disco ecstasy, the band still exude that suicidal, voka-drenched melancholy’. Amen. 3. Matana Roberts- Live in london en Coin coin chapter one gens de couleue libres Twee verschillende platen van dezelfde saxofoniste. Soms wekken de stemmen bij coin coin bij mij op de zenuwen, zoals eerder hier genoemd is track 2 een huiveringwekkend mooi nummer wat door merg en been gaat. Live stoor ik me geen seconde aan stemmen. I am vind ik zelf ook een absolute stand out track. Aanrader voor liefhebbers van intense muziek! 4. Anoushka Shanka-Traveller Indiase muziek meets Spaanse flamenco. Dat is misschien wel de beste omschrijving van deze cd, die qua stijl moeilijk te plaatsen is. Si no puedo verla is wel zo’n verschrikkelijk mooi nummer, hartverscheurend gezongen. Deze cd doet in de verte denken aan Guillermo Portabeles. Een hele mooie originele plaat! 5. James Farm-James Farm Bij het eerste nummer hoor je al dat Redman in vorm is. Veel positiefs over geschreven en dat is volkomen terecht. Chronos is gruwelijk briljant. 6. Jeffrey Foucault-Horse latitudes Heerlijke rauw stem. Veel naar geluisterd. Er hangt een rokerig, melancholisch sfeertje omheen. Lekkere blues om het maar zo zeggen, rauw, goed gitaarspel, luistert makkelijk weg en flink melancholisch. 7. Fatoumata Diawara - Fatou Malinese singer/songwriter maakt een prachtig debuut. Het klinkt Afrikaans, wat dat dan ook moge zijn. Je verstaat er niets van. Maar je voelt de heimwee, het verdriet en de eenzaamheid door de zang heen. Minimalistisch, simpel en intiem zijn wat mij betreft de steekwoorden. 8. Trio Dolce Vita-Amarcord De muziek van Nino Rota wordt door deze Duitse/Zwitsers groep bewerkt. Hele fijne, intelligente , elegante Jazz muziek onder leiding van een waanzinnig goede klarinettist. Klein van toon/opzet. Speelt prachtig in het chalumeau register. 9. The Civil Wars- Barton Hollow Goede cd, mooi gitaarspel met stemmen die goed met elkaar mixen. Mooi kaal gehouden, less is more blijkt maar weer! 10. Josh T. Pearson- Last of the country gentlemen Goede plaat, maar de hijgerige 5 sterren recensies waren overdreven. 11. Brad Mehldau- Live in Marciac De beste live plaat van het jaar. Een briljante live pianist en die cover van lithium… Ongelofelijk mooi. Zijn briljante techniek staat volledig in dienst van de muziek. De belangrijkste jazzpianist van zijn generatie. Heerlijk afwisselend: sereniteit en geniale virtuositeit volgen elkaar snel op. 12. Birdy-Birdy 15 jaar pas. Van Nederlandse afkomst afgaande op de zeer Hollandse (echte) naam. Allemaal covers. O.a. The national, James Taylor en Bon iver komen voorbij. Je hoeft geen talentscout te zijn om te horen dat dit een geweldig talent is. Een wonderkind wat zingt als een volwassene. Ik hoor geen seconde dat ze 15 is. Doet mij denken aan cocorosie qua stem. Maar dit irriteert absoluut niet. 13. Gretchen Parlato- The lost and found Goede jazz zangeres en hoewel dit niet hoort mee te tellen, hele sympathieke vrouw. Mooie zacht gevoosde stem. Lieflijk en melodieus zijn de beste steekwoorden. Iets meer spanning zou mogen, verder een prima plaat. 14. The story UK- Joy ride on memory lane Heerlijk psychisch plaatje (niet te!!) heel erg beinvloed door de beatles. Back to the 60s. Zeker niet vernieuwend, maar het luisters wel makkelijk weg, heel melodieus en warm. 15. James Elkington & Nathan Salsburg - Avos Engelse baroque meets the blues? Mooi gitaarspel, alleen naar mijn bescheiden mening te technisch, te virtuoos. Ik mis af en toe gevoel, al zitten er genoeg prachtige duetten tussen de gitaren tussen. Jammer dat ze niet een zanger hebben gestrikt, er mist wat. 16. Julian Lage Group- Gladwell Een dubbel gevoel. Een hele goede jazz gitarist, hopelijk komt hij op NSJ (of hij is daar al geweest en dan heb ik hem gemist) Qua muziek gewoon niet mijn muziek. Maar toch. Het heeft wat. Een cd die ik vaker zou willen luisteren maar dat doe ik niet, omdat het gewoon niet mijn smaak is. De openingstrack is geweldig, de percussie die hem perfect volgt, dit niveau haalt hij imho niet meer. Of komt dit doordat het mijn smaak niet is? 17. EMA-Past life martyred saints Veel genoemd en inderdaad een mooie plaat met veel effectbejag. Maar het lijkt naar mijn bescheiden mening teveel op elkaar, beste goede tracks, maar te uitwisselbaar en het mist een stand-out track. 18. Bill Wells- Lemondale Bill Wells maakt hier met Jim O’Rourke en Aidan Moffat een mooie plaat. De andere musici zijn overigens ook prima, niet zo verwonderlijk als ze zijn afgestudeerd aan het beste conservatorium van de wereld. Heeft af en toe wat jazzy’s. Stand out track: Toon city. Had van mij wat langer mogen duren! 19. Tineke Postma-Dawn of light Saxofoniste. Mooie cd. Geweldige techniek, mooie melodieën/harmonieen. Positieve recensies over de plassen en dat is terecht imho. Met een fraai gastoptreden van Esperanza Spalding. Ze zal alleen wel aan uitstraling moeten werken live, als je haar ziet, zo verlegen, zo verstild, zo nietszeggend. Live heeft ze de uitstraling van een strijkplank en dat werkt niet in je voordeel. 20. Fink - Perfect Darkness Misschien wel te veel geluisterd. Gewoon een prima plaat. Ik had er nooit van gehoord terwijl ze toch al een tijdje bezig zijn. Mooi donker geluid en de dj achtergrond komt goed tot uitdrukking. Het lijkt alleen teveel op elkaar. Een paar prachtnummers maar de rest is wel echt veel minder. 21. Ryan Adams - Ashes & Fire De eerste twee platen blijven de beste. Ik vind het een enorme held, een genie. Maar een meesterwerk is het niet. Hij is gelukkig niet helemaal gestopt. Niet slecht zoals ze het in Groningen zeggen. Heeft absoluut mindere cd’s gemaakt, beter dan veel voorgangers. 22. Jonathan Wilson - Gentle Spirit De piano klanken deden mij denken aan perfume genius. Mooie ingetogen cd. Gedragen gezongen, melancholiek, ideale muziek voor in de trein met een goed boek erbij. 23. Amy Winehouse- Lioness: Hidden treasures Omdat ze een geweldige stem had zet ik het erin. Als eerbetoon. Als ze het op de heupen had was ze geweldig. En soms was het dus ook helemaal niets. Geen top cd maar ik kan er niet omheen om haar gewoon te noemen. Bij deze. 24. PJ Harvey - Let england shake Ik begrijp niet dat de internationale pers dit tot de plaat van het jaar heeft uitgeroepen. Ze heeft betere platen gemaakt imho. Heb er de laatste maand naar geluisterd onder het motto mis ik wat? Best goed meer kan ik er niet van maken. 25. Stacey kent- Dreamer in concert Ik had nooit van haar gehoord. Goede zangeres, zingt in het engels, Portugees en Frans. Goede saxofonist die tevens haar echtgenoot is. Als ik dit concert hoor denk ik maar 1 ding: haal haar naar North sea jazz toe. [ Bericht 1% gewijzigd door GeorgKacher op 31-12-2011 16:46:33 ] | ||||
SoepvorkNL | zaterdag 31 december 2011 @ 14:01 | |||
Eens even gekeken wat Last.FM zegt. En die lijst kom wel goed overeen met m'n mening. 1. James Blake – James Blake Hands down de grootste muziekvernieuwer van het jaar. Prachtige liedjes en stem én hele mooie beats/electronica. Ook live een genot. Had het geluk dat ik hem maar liefst 5 keer live kon zien in 1 jaar 2. Radiohead – The King of Limbs Een van de meest bijzondere bands van het afgelopen decennium, en ook deze plaat is weer heel erg mooi. 3. Fleet Foxes – Helplessness Blues Weinig nieuws, maar wel heel erg mooie meerstemmige zang. 4. Wilco – The Whole Love Wilco kende ik eigenlijk totaal niet voor deze plaat, en dat is best een wonder. Want dit een klasse rockplaat die iedereen moet kennen. 5. Smith Westerns – Dye It Blonde Jonge branie en perfecte popliedjes. Respect voor het feit dat ze op Lowlands een hele fijne show neerzetten ondanks het feit dat ze de avond ervoor nog van een instortend podium op Pukkelpop moesten vluchten. 6. Rustie – Glass Swords 7. PJ Harvey – Let England Shake 8. John Maus – We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves 9. The Black Lips – Arabia Mountain 10. Jonathan Wilson – Gentle Spirit 11. Amon Tobin – ISAM 12. Tim Knol – Days 13. Foo Fighters – Wasting Light 14. Palio SuperSpeed Donkey – Wateramp EP 15. De Staat – Machinery 16. James Vincent McMorrow – Early In The Morning 17. Siriusmo – Mosaik 18. Arctic Monkeys – Suck It and See 19. Martyn – Ghost People 20. Kurt Vile - Smoke Ring For My Halo | ||||
methodmich | zaterdag 31 december 2011 @ 14:09 | |||
Ik had The Mountain Goats ook hoor, alleen niet zo heel hoog. Omdat ze m.i. veel betere albums gemaakt hebben. | ||||
methodmich | zaterdag 31 december 2011 @ 14:11 | |||
Ik dacht dat het een Vlaamse was van origine?? | ||||
Felagund | zaterdag 31 december 2011 @ 14:42 | |||
Other Lives moet je zeker luisteren, al weet ik niet of jij de zang gaat waarderen. | ||||
Bol_Wan | zaterdag 31 december 2011 @ 14:53 | |||
is ook | ||||
Norrage | zaterdag 31 december 2011 @ 15:16 | |||
Ik geloof dat ik het geluisterd heb op spotify (maar dat is het nadeel van spotify, dan onthoud ik niet wat ik geluisterd heb...) en heb het niet nog eens geluisterd...ben benieuwd wat de reden was | ||||
ranja | zaterdag 31 december 2011 @ 15:21 | |||
Ik heb op RYM een lijst gemaakt voor spotify... zet ik in wat ik geluisterd en beoordeeld heb. | ||||
Norrage | zaterdag 31 december 2011 @ 15:28 | |||
Ik probeerde het bij te houden door het te taggen op last.fm, maar misschien is dit een beter idee | ||||
Os__ | zaterdag 31 december 2011 @ 15:46 | |||
Mooie lijst. Julian Lage is al naar North Sea Jazz is een keer geweest. Voor mij ging vorige keer Chris Potter Tentet voor, dus heb hem nog nooit live gezien. Heb je de plaat Ninety Miles van Scott/Harris/Sanchez al beluisterd? | ||||
Norrage | zaterdag 31 december 2011 @ 15:48 | |||
Zie nu pas dat ie een lijstje heeft met veel jazz, leuk. Goed lijstje ook al ken ik er weer te weinig van helaas... | ||||
GeorgKacher | zaterdag 31 december 2011 @ 16:38 | |||
Ben slecht in namen... Ook een goede cd tenminste als dat die cd is met een cabrio voorop. | ||||
Os__ | zaterdag 31 december 2011 @ 16:47 | |||
Deze | ||||
tim. | zaterdag 31 december 2011 @ 19:29 | |||
Ik heb nog heel veel albums die ik wil horen niet beluisterd. Bill Callahan, Bibio, Bombay Bicycle Club, The Victorian English Gentlemens Club - ik heb oudere albums van deze artiesten grijsgedraaid. Ook veel debuutalbums liggen nog op me te wachten. Toch heb ik de volgende lijst kunnen maken: 1. Radiohead - The King of Limbs 2. Alamo Race Track - Unicorn Loves Deer 3. James Blake - James Blake 4. Gil Scott-Heron & Jamie xx - We're New Here 5. Nicolas Jaar - Space Is Only Noise 6. Baxter Dury - Happy Soup 7. Spinvis - Tot ziens, Justine Keller 8. Arctic Monkeys - Suck It and See 9. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver 10. Iron & Wine - Kiss Each Other Clean 11. Smith Westerns - Dye It Blonde 12. The Horrors - Skying 13. Tim Hecker - Ravedeath, 1972 14. Beirut - The Rip Tide Edit, 2 januari 2012: Tot mijn schrik ben ik Colin Stetson vergeten, diens "New History Warfare Vol. 2: Judges" hoort in mijn top 5. "TBC" van Amatorski gun ik een plek tussen Tim Hecker en Beirut. [ Bericht 9% gewijzigd door tim. op 02-01-2012 17:09:38 ] | ||||
GeorgKacher | zaterdag 31 december 2011 @ 21:21 | |||
@Os die bedoel ik inderdaad. Idd een goede cd, leuke percussie! | ||||
Beregd | zondag 1 januari 2012 @ 06:50 | |||
2. the horrors - skying 3. ryan adams- ashes and fire 4. the black keys - el camino 5. wilco - the whole love 6. the decemberists - the king is dead alsook het jaar waarin ik een dochter kreeg/ een huis kocht en dus geen tijd/geld meer had voor veel nieuwe muziek en als okkervil river en vooral bright eyes dan nog eens schijtalbums gaan maken... Gek dat richard overigens nog niet genoemd is, echt een koningsalbum. [ Bericht 35% gewijzigd door Beregd op 01-01-2012 07:00:18 ] | ||||
kciR | zondag 1 januari 2012 @ 12:41 | |||
Iemand nog een lijstje, anders komt over een uurtje de eindlijst | ||||
kciR | zondag 1 januari 2012 @ 15:00 | |||
Nu 2012 is begonnen, een mooi eindlijstje van het afgelopen jaar. Ik denk dat we het in dit topic eens zijn geworden dat het met name een heel breed muziekjaar was (580 verschillende albums zijn er genoemd, verdeeld over 44 users). Alles ligt vrij dicht bij elkaar. Er is toch wel één winnaar, die in de helft van alle lijstjes zat en van al die lijstjes zat die in de bovenste regionen en er duidelijk boven uit steekt: Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver Gedetailleerde foto's van het originele hoesontwerp van Gregory Euclide. Ook erg de moeite om even te bekijken. Hier een korte uitleg over hoe het is berekend: De nummer 1 van elke lijst kreeg 50 punten, nummer 2 - 49 punten, enz. tot 49 - 2 punten, 50 en alles daaronder 1 punt. De lengte van de lijstjes maakt dus niet uit. (Sommige albums hebben hetzelfde aantal punten ,maar staan toch niet op dezelfde positie, in dat geval was het aantal stemmen doorslag gevend) Dat maakt dit lijstje Notering - Band - Albumtitel - punten (aantal lijstjes)
En voor de liefhebber ook 101-200: Trouwens acht Nederlandse noteringen: Spinvis (#15), Eefje de Visser (#23), De Staat (#25), Alamo Race Track (#40), Roosbeef (#48), Happy Camper (#77), Sungrazer (#79) en Tim Knol (#95). Blueas Brother Castro en Marike Jager viste net buiten de top 100 in de 120's. Dit was hem weer voor dit afgelopen jaar, tot over 11 maanden [ Bericht 0% gewijzigd door kciR op 01-01-2012 15:22:28 ] | ||||
Norrage | zondag 1 januari 2012 @ 15:03 | |||
Wow leuk lijstje hoor | ||||
ranja | zondag 1 januari 2012 @ 15:10 | |||
Aardige lijst; ik had Eefje wel hoger verwacht/gegund | ||||
Norrage | zondag 1 januari 2012 @ 15:18 | |||
Natuurlijk vrij standaard, naar opvallend Black keys hoog, spinvis relatief laag. | ||||
methodmich | zondag 1 januari 2012 @ 15:18 | |||
Leuke lijst, mooi dat King Creosote toch de eerste 50 haalde. En terechte waardering voor Nederlandse albums, al is Dazzled Kid dan m.i. ten onrechte genegeerd! Bedankt voor het telwerk kciR! | ||||
kciR | zondag 1 januari 2012 @ 15:20 | |||
Ik had Spinvis ook in de top 10 verwacht, maar dat is dus niet gebeurd.. Had trouwens wel gedacht dat Liam met Beady Eye populairder zou zijn dan dan Noel, maar dat had ik dus mis (wat ik niet erg vind) | ||||
methodmich | zondag 1 januari 2012 @ 15:23 | |||
Heb je al een linkje naar de redactie van de FP gestuurd trouwens? Zou best een leuk nieuwsbericht kunnen zijn. 'FOK! kiest Bon Iver als plaat van het jaar' | ||||
kciR | zondag 1 januari 2012 @ 15:25 | |||
Nee, ik weet eigenlijk niet wie ik daarvoor moet hebben. Als jij hebt wilt doen, be my guest | ||||
methodmich | zondag 1 januari 2012 @ 15:27 | |||
Misschien via een mod. Weet ook niet exact wie het tegenwoordig doen. belsen of Bosbeetle leest valt wel mee en heeft dan hopelijk een verlossend antwoord. | ||||
Zocalo | zondag 1 januari 2012 @ 15:28 | |||
Ik vind Radiohead en Arctic Monkeys wel opvallend. De plaat van Radiohead heb ik vooral negatieve verhalen over gehoord, dus ik denk dat vooral veel mensen hem genoemd hebben maar dat hij niet in veel lijstjes heel hoog staat. Arctic Monkeys viel mij persoonlijk te veel tegen voor zo'n hoge notering. | ||||
Bol_Wan | zondag 1 januari 2012 @ 17:21 | |||
lijkt wel veel op het music meter lijstje: 1.Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011) 2.The Black Keys - El Camino (2011) 3.PJ Harvey - Let England Shake (2011) 4.Radiohead - The King of Limbs (2011) 5.dEUS - Keep You Close (2011) 6.Elbow - Build a Rocket Boys! (2011) 7.Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011) 8.Fleet Foxes - Helplessness Blues (2011) 9.Wilco - The Whole Love (2011) 10.Noel Gallagher's High Flying Birds - Noel Gallagher's High Flying Birds (2011 | ||||
BoemBats | zondag 1 januari 2012 @ 18:39 | |||
Leuk lijstje en zo leer je veel nieuwe bandjes kennen. Ik had nog nooit van The black keys gehoord maar luister er veel naar de laatste dagen. Hier kan ik wel wat mee | ||||
GeorgKacher | zondag 1 januari 2012 @ 19:36 | |||
@kciR Bedankt voor al het werk! Van oudsher veel índie. Radiohead ben ik helemaal vergeten te noemen, alleen al vanwege lotus flower had dat gemoeten. | ||||
#ANONIEM | maandag 2 januari 2012 @ 14:26 | |||
3 Defeater - Empty Days & Sleepless Nights Melodic Hardcore 2 Fleet Foxes - Helplessness Blues Indie Folk 1 La Dispute - Wildlife Post-Hardcore | ||||
ralfseltje | maandag 2 januari 2012 @ 14:34 | |||
Bedankt voor het tellen, te gek! Wel een bijzonder standaard lijst... Beetje saaiig zelfs, maar dat zijn alle 'grote' eindejaarslijsten ook wel (logisch ook, als iedereen stemt krijg je een gemiddelde natuurlijk ). Opvallend dat Fucked Up bijvoorbeeld slechts twee keer genoemd is. Mocht iemand overigens meer lijstjes willen, mijn favoriete platenzaak kwam met deze lijst aanzetten: http://elpeegroningen.wor(...)/de-hele-2011-lijst/ ik heb nog geen mooiere gezien [ Bericht 27% gewijzigd door ralfseltje op 02-01-2012 14:40:46 ] | ||||
MarsX | maandag 2 januari 2012 @ 14:47 | |||
(heb die Dispute helemaal over het hoofd gezien..) | ||||
#ANONIEM | maandag 2 januari 2012 @ 14:54 | |||
Ja ik heb er ook niet echt veel omdat ik meer oude muziek heb ontdekt het afgelopen jaar i.p.v. naar nieuwe albums luisteren . | ||||
naatje_1 | maandag 2 januari 2012 @ 16:25 | |||
Ook hier is Devotchka helemaal vergeten, de frustratie van mijn vader, die dat album op nummer 1 zette... (ik ben die overigens ook vergeten) De enige users die Devotchka noemen zijn methodmich (in een beschrijving, dus niet in de eindlijst) en Felagund (op nummer 34). | ||||
Arn0 | maandag 2 januari 2012 @ 17:03 | |||
Ik mag natuurlijk niet klagen want ik heb zelf geen lijstje ingediend maar ik ben bijzonder verrast dat iedereen over Slow Club - Paradise heeft gekeken.. Geen enkele keer genoemd. Erg zonde, want voor mij is dat een kanshebber voor album van het jaar. | ||||
tim. | maandag 2 januari 2012 @ 17:20 | |||
Waarom niet? Ik ken dat album van Slow Club overigens niet, komt op mijn wishlist. | ||||
Arn0 | maandag 2 januari 2012 @ 17:30 | |||
Geen tijd gehad, helaas. En nu is het een beetje vijgen na Pasen | ||||
Norrage | maandag 2 januari 2012 @ 17:32 | |||
wtf is dat een belgisch gezegde? | ||||
methodmich | maandag 2 januari 2012 @ 17:48 | |||
Moet ook zeggen dat ik niet wist dat ze een nieuwe plaat hadden. Die is aardig verborgen gebleven dan volgens mij, ook qua recensies. | ||||
Norrage | maandag 2 januari 2012 @ 17:51 | |||
Wist ik ook niet inderdaad, en die had ik dan ook wel zeker geluisterd en wellicht in mijn lijst opgenomen | ||||
Felagund | maandag 2 januari 2012 @ 19:11 | |||
Ik vond hem aardig goed, maar vooral meer van hetzelfde en niet zo goed als How it Ends. Plaat was begin vorig jaar al uitgekomen. | ||||
Norrage | dinsdag 3 januari 2012 @ 09:27 | |||
Other Lives is inderdaad zeer fijn. Had mijn lijstje wel gehaald. Had hem ook al 2x geluisterd maar ja, via spotify dus. Toch niet helemaal weten te beklijven toen... | ||||
Norrage | woensdag 4 januari 2012 @ 13:47 | |||
Waarom heb ik dat Destroyer album nooit geluisterd???? | ||||
GeorgKacher | zondag 8 januari 2012 @ 11:57 | |||
Mirel Wagner - Dream ontdek ik pas in 2012. Prachtige verstilde plaat, doet me denken aan Alela Diana met haar Pirates gospel, aanrader voor folk liefhebbers. |