Letterlijk vanaf onder mijn kerstboom, presenteer ik mijn lijst van 35 (+2) albums waar ik dit jaar met aandacht naar heb geluisterd.
01. King Creosote & Jon Hopkins - Diamond MineBij het zien van de hoes, een nostalgische foto van 2 vissers op een bankje, dacht ik: "Dit kan wel eens leuk klinken." De schotse tongval van King Creosote met het muzikale behang van Hopkins (werkte al samen met Four Tet en Coldplay) vormen samen een heerlijk melancholische sfeer. De troost van alcohol in muzikale vorm. Hoogtepunt is het zeemanslied over John Taylor. Dit album wordt net als een Schotse whisky met de tijd alleen maar beter.
Favoriete track:
John Taylor's month away02. The Boxer Rebellion - The Cold StillDit album kwam al vroeg uit in 2011 en het is nog maar weinig aan kracht verloren. Ook live erg sterk. Goede zang. Muzikaal nog sterker met af en toe haast post-rockachtig drum en gitaarwerk. Zou ook zonder zang overeind blijven. Zie ook de finale van mijn favoriete track.
Favoriete track:
Caught by the light03. The Decemberists - The King Is DeadOok weer zo'n album van begin 2011 en nog steeds niet doodgebloed. Aanvankelijk was ik erg teleurgesteld in dit album en kon alleen
This is why we fight me bekoren. Nu is die langs alle kanten ingehaald. De country invloeden stonden me in het begin erg tegen, maar na een tijdje vond ik zelfs
Rox in the Box stiekem erg leuk. Trekzak, mondharmonica en zelf een meespelende Peter Buck (R.E.M.). De sfeervolle bijbehorende DVD is een aanrader. Het geeft een kijkje in hoe deze plaat in een afgelegen schuur is opgenomen.... yieehaaa.
Favoriete track:
June hymn04. Other Lives - Tamer AnimalsVocaal niet speciaal maar muzikaal geniaal. Niet zo vreemd aangezien deze band tot 2008 nog louter instrumentale muziek maakte. Midlake, Radiohead (luister maar eens naar For 12), Fleet Foxes, The National en Arcade Fire heb ik voorbij zien komen als associaties. Vast allemaal een beetje waar, maar bovenal zeer eigen.
Favoriete track:
Tamer Animals05. Beirut - The Rip TideDe beste van Beirut wat mij betreft. Kaler. Subtieler. Kwestbaarder. Uitgekleder. En toch nog altijd even warm.
Favoriete track: de titeltrack
06. Bell X1 - Bloodless CoupDamien Rice z'n oude pop/rock bandje. Bell X1 staat al jaren garant voor degelijke muziek. Met dit album ontstijgen ze dat.
Favoriete track:
Amsterdam Says (gek genoeg een bonus track); van de nummers die er wel standaard op staan:
Hey Anna Lena 07. Radical Face - Family TreeBen Cooper beleefde dankzij de Nikon reclame een doorbraak met
Welcome Home, Son van het vorige album van 4 jaar terug. Desondanks krijgt zijn nieuwe album nog altijd veel te weinig aandacht. Zonde. Beter dan de voorganger.
Favoriete track:
Ghost Towns08. Elbow - Build a Rocket Boys!Voor veel mensen een lichte tegenvaller na The Seldom seen Kid. Voor mij niet aangezien ik dat juist hun minste album vind. Ja er staan wat matige nummers op zoals
Neat Little Rows en
High Ideals maar de Elbow die het klein houdt, is op zijn best. En
The Birds,
Lippy Kids,
Jesus is a Rochdale Girl en
Dear Friends zijn daar het bewijs van.
Favoriete track:
Lippy Kids09. Bon Iver - Bon Iver, Bon IverDit jaar bij het grote publiek vooral bekend geworden door de Birdy's
Skinny Love cover dat op het vorige Bon Iver album stond. Deze bevalt me veel beter dan het vorige album. Al blijft de haast huilende stem van Vernon wennen. Muzikaal is het wonderschoon.
Favoriete track:
Holocene10. Fleet Foxes - Helplessness BluesLastig om deze een plekje te geven. Kan over een jaar ook zomaar in retrospectief de nummer 1 van dit jaar worden of volledig onderuit zakken. Laat zich luisteren als
De Ontdekking van Hemel van Mulisch. Als een huis met 1000 kamers. Net als de hoes, geen idee waar ik moet kijken.
Favoriete track:
Sim Sala Bim11. Happy Camper - Happy CamperJob Roggeveen, toetsenist van El Pino and the Volunteers, heeft een scala aan Nederlandse gastartiesten uitgenodigd voor dit project: Bouke Zoete (The Kevin Kostners), Leine, Odilo Girod (Coparck), Marien Dorleijn (Moss), Ricky Koole, Tim Knol, Appel en David Pino (El Pino & The Volunteers), Janne Schra (Room Eleven, Schradinova), Johannes Sigmond (Blaudzun) en Helge Slikker (Storybox). Daarnaast 'toetert' Kyteman ook nog een stukje mee. Ondanks de grote inbreng van die gastmuziekanten blijft het een prachtig geheel. Een mix tussen Franse en Oost-Europese klanken. Beste Nederlandse product dit jaar.
Favoriete track:
Born with a bothered Mind (mede dankzij de clip met yeti Manfred)
12. William Fitzsimmons - Gold in the ShadowFolky whisper-songwriter met grote baard. William fluistert zijn liedjes zachtjes, en niet in je oren maar rechtstreeks in het hart.
Favoriete track:
Let you break (met Julia Stone)
13. Ólafur Arnalds - Living Room SongsHuiskamerproject van de jonge IJslandse componist Arnalds. Neo-klassieke muziek met Arnalds achter de piano, strijkers en hier en daar wat elektronische ingredienten (op
Near Light) verzorgt door zijn moeder en zusje. Arnalds schreef en nam elk van deze 7 nummers op in één dag in een tijdsbestek van één week tijd. Hoogtepunt is het nummer dat hij schreef voor zijn overleden oma. Veertien strijkers in zijn woonkamer. Geen van zijn buren heeft ooit gevraagd wat er allemaal gaande was bij hem thuis. Ik stel mijn woonkamer graag ter beschikking voor een volgend project. Prachtig!
Favoriete track:
Lag fyrir Ömmu14. A Winged Victory for the Sullen - A Winged Victory for the SullenEen ode van Dustin O'Halloran en Adam Wiltze aan de overleden Mark Linkous van Sparklehorse. Wiltze vat het samen als: "Zeven stukjes muziek over dode mensen en gebroken harten". Doet wat denken aan Jonsí's Rice Boy Sleeps project. Ambient met neo-klassiek. Strijkers. Piano. Filmisch. Minimalistisch. Au!
Favoriete track:
We Played Some Open Chords And Rejoiced, For The Earth Had Circled The Sun Yet Another Year15. Nils Frahm - FeltDe derde Erased Tapes release achter elkaar. Fluisterpianospel van deze Duitse muzikant. Om zijn buren niet uit hun slaap te houden bedekte hij zijn pianosnaren met vilt. Label-genoot Arnalds gebruikt op
Living Room Songs overigens een oud t-shirt om zijn snaren te dempen. Dat resulteerde in deze ingetogen neo-klassieke plaat waar de stilte soms luider is dan de muziek zelf.
Favoriete track:
More16. Ryan Adams - Ashes & FireRyan op z'n best. Puur.
Favoriete track:
Lucky Now17. Tim Knol - Days Tim Knol doet niet mee aan de Light rage. Zijn eerste album was vet. En zijn tweede is ook gewoon nog vet.
Favoriete track:
A First18. Ben Howard - Every KingdomEen mooi singer/songwriter rijtje achter elkaar.
Favoriete track:
Keep your head up19. Rue Royale - Guide to an EscapeZingend Brits/Amerikaans folk echtpaar met een Nederlandse achternaam. Wat is dat met Dekkers dit jaar? Naast Britt zijn ook deze erg aaibaar. En erg creatief met papier, naald en draad. Het cd hoesje wordt zelf geprint, aan elkaar genaaid en in een handgeschreven envelop verstuurd. Aandoenlijk. Muzikaal niet spannend.
Favoriete track: de titeltrack
20. Explosions in the Sky - Take Care, Take Care, Take CareRecht-toe-recht-aan post-rock uit de Texas. Zelfde trucje als voorheen. Nooit verrassend maar wel oerdegelijk. De Volkswagen onder de post-rock.
Favoriete track:
Last Known Surroundings21. Death Cab for Cutie - Codes and KeysEen album waarop ik me erg verheugde, maar helaas voldoet het niet aan mijn hoge verwachtingen. (Te) veel up-tempo nummers.
Favoriete track: (het trage)
Unobstructed Views 22. Sigur Rós - Inni Live registratie met één nieuw nummer. Waar rangschik je zoiets? Stuk voor stuk prachtige nummers, al valt de bijbehorende DVD me tegen.
Favoriete track:
E-bow23. The Boxer Rebellion - Live in TennesseeLive registratie van met name nummers van hun albums voor The Cold Still. Ook hier de vraag Waar rangschik je zoiets?
Favoriete track:
Misplaced24. Thirteen Senses - Crystal SoundsBritse band a la Starsailor of Athlete, maar gladder.
Favoriete track: titeltrack
25. Teitur - Let the Dog Drive HomeFaeroerisch Singer-songwriter van Faeroer. Verbaasde ooit met het album
Poetry and Aeroplanes om daarna een paar onbegrepen albums te maken. Dit is bij vlagen weer de oude Teitur. Eenvoudige popliedjes.
Favoriete track:
You never leave LA26. Selah Sue - Selah Sue Veelzijdige Vlaamse schone. Ik ben niet zo gecharmeerd van haar hip hop/R&B kant en dan blijven er niet heel veel nummers over op dit album. En dat zijn 2 nummers die ook al op haar EP van enige tijd terug stonden. In een betere uitvoering.
Favoriete track:
Mommy27. Maybeshewill - I Was Here for a Moment, Then I Was Gone65daysofstatic en Mogwai achtige post-rock. Van lief tot snoeihard.
Favoriete track:
Words for Arabella28. Novack - Sequences and StillsUtrechtse Death Cab For Cutie in de dop.
Favoriete track:
The Lost and Found29. Radiohead - The King of LimbsNummer 1 als het gaat om tegenvallers. Met de eerste 4 nummers kan ik niets. Onverteerbaar. Ene oor in, andere oor uit. De 4 daarna zijn verteerbaar maar komen allemaal niet in de buurt bij Radioheads beste nummer uit 2011: Supercollider. Vreemd genoeg is dat nummer in alle stilte uitgebracht op een EP met nog één nummer ter ere van Record Store Day. Ook The Daily Mail en Staircase staan niet op het album terwijl ook deze ruimschoots boven het gemiddelde uitstijgen.
Favoriete track:
Codex (eigenlijk Supercollider maar die staat er niet op)
30. Gotye - Making Mirrors Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Somebody that I used to know is niet representatief voor de rest van het album. De rest is namelijk niet aan mij besteed. Te Peter Gabriel.
Favoriete track:
Somebody That I Used to Know (welke anders?)
31. Balmorhea - Live at Sint-ElisabethkerkTexaans gezelschap dat neo-klassiek met akoestische rock mengt. Live registratie n.a.v. een optreden in Gent. Live komt het toch een stuk minder aan. Het had grootser gemogen. Nu vervliegt het in de ruimte.
Favoriete track:
Settler32. Jóhann Jóhannsson - The Miners' HymnsSoundtrack van een documentaire over de teloorgang van de Britse mijnindustrie. Meer ambient, dan neo-klassiek. Meer blazers, dan strijkers. Daarom voor mij een behoorlijke tegelvaller t.o.v. het voorgaande werk van deze IJslandse componist.
Favoriete track:
There is no Safe Side but the Side of Truth33. Adele - 21Volledig grijs gedraaid. En dan bedoel ik niet door mij. Ik kan de meeste nummers niet meer horen.
Favoriete track:
Love song (The Cure cover)
34. Coldplay - Mylo XylotoParadise en
Every Teardrop is a Waterfall voorspelden al weinig goeds. Dieptepunt in het werk van Coldplay.
Favoriete track: Geen
35. This Will Destroy You - Tunnel Blanket Post-rock band a la Explosions in the Sky. Maar wat is dit? Een slechte ambient poging?
Favoriete track: Geen
Niet meegenomen:
Julia Stone - The Memory MachineDeze stond vorig jaar al in mijn lijst. Toen geïmporteerd uit Australië. Sinds maart ook officieel in ons land uitgebracht.
Smith & Burrows - Funny Looking AngelsKerstplaat. Samenwerking tussen Tom Smith (Editors) en Andy Burrows (Razorlight / We are Scientists). Lastig te rangschikken. Wel na Sufjan's blije kerstdoos de leukste kerst CD in jaren.
[ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 22-12-2011 15:13:49 ]