Mijn lijst dan ook maar. De volgorde zal tussen nu en oudejaarsavond nog wel wijzigen maar voor nu is het mooi, voor dit topic is dit de volgorde.
Ik heb eigenlijk een top 46 maar heb volgemaakt tot 50 met wat albums die ik alleen via Spotify ken.
1 Juliana Hatfield - There's Always Another GirlWaar USA
Welk 11e studio album in 20 jaar
Wat Singer/songwriter in de college/alt.rock hoek
Plus Na het acoustische uitstapje van vorig jaar rockt ze weer. Gelukkig maar. Niet alleen de zang maar ook haar gitaar blijft een lust voor het oor.
Min Hoezo max 5 albums per artiest in de album allertijdenlijst.
2 Eefje de Visser - De koekWaar Nederland
Welk Debuutalbum
Wat Singer/songwriter in de nederlandse taal
Plus Toch wel de sensatie van het jaar. 5x live gezien op festivals en zaal, en steeds zo overtuigend geweldig. Niet alleen live maar ook op plaat, geweldige nummers met goede teksten.
Min Hoe gaat ze dit overtreffen?
3 The Bangles - Sweetheart of the SunWaar USA
Welk 5e album, 8 jaar na het vorige come-back album
Wat Californiaanse meerstemmige janglepop/rock, tegenwoordig met z'n drieën
Plus Een van hun beste albums, blijft aardig constant zonder echte missers.
Min Iets minder Vicki en meer Susanna misschien?
4 Eins Zwei Orchestra - 100 ColorsWaar Nederland
Welk Debuutalbum, in eigen beheer uitgegeven nadat ze bij elk label geweigerd waren
Wat Shoegaze met duo zang man/vrouw
Plus Zo hoort het gewoon... ruizende gitaren en de zang die opgaat in die geluidsbrei... wat kun je nog meer wensen
Min Niet alle liedjes hoeven binnen de 4 minuten klaar te zijn, een lekker outro een paar minuten door laten gaan is niks mis mee.
5 Heather Nova - 300 Days at SeaWaar USA
Welk 8e studio album, 3 jaar na de vorige
Wat Singer/songwriter met engeltjes stem
Plus Na diverse albums keert ze nu weer enigzins terug op waar ze bekend mee is geworden, de stijl van albums als Oyster en Siren. Dus weer wat meer een bandgeluid, maar natuurlijk wel met mooie uithalen met haar stem.
Min ?
6 Houses - Clean LifeWaar Nederland
Welk Debuutalbum na een ep vorig jaar
Wat Alt.pop/rock met zangeres
Plus Mooi opbouwende nummers, begint vaak rustig en werkt naar een climax
Min Niks eigenlijk.
7 Wild Flag - Wild FlagWaar USA
Welk Debuutalbum
Wat Het vervolg op Sleater-Kinney en Helium, 4 dames.
Plus Lekker dwarse gitaarmuziek, mede dankzij de piep/knars solo's van Mary (ex-Helium).
Min S-K was toch nog wel een graadje harder en puntiger.
8 C½ur de Pirate - BlondeWaar Canada
Welk 2e album, 3 jaar na het debuut
Wat Singer/songwriter met piano in het frans
Plus Het debuut was zo'n groeiplaat, bij de volgende krijg je dan twijfels. Kan ze het nog een keer? Jazeker. Weer een heerlijke plaat.
Min ?
9 Alice Gold - Seven RainbowsWaar UK
Welk Debuutalbum, na eerder al wat singles onder andere namen te hebben uitgebracht
Wat Singer/songwriter pop/rock maar dan net anders
Plus Bijzondere stijl: vol, meeslepend en sfeervol afgewisseld met meer poppy songs. Echt een album waarvan ik sinds de eerste keer onder de indruk was.
Min ?
10 The Deaf - Toot Whistle Plunk Boom!Waar Nederland
Welk Debuutalbum
Wat Vuige garage rock'n'roll
Plus Gewoon lekker raggen. Met de dameszang er bij doet het regelmatig erg aan de eerste Von Bondies denken.
Min ?
11 The Dagons - Upon the Dull EarthWaar USA
Welk 5e album, 5 jaar na de vorige
Wat Garage rock'n'roll van een man/vrouw duo, vrouw zang + gitaar en man drums + sitar (!)
Plus Soms lekker doorstampend, soms wat soundtrackachtig maar altijd de moeite waard, zeker met de sitar er bij
Min ?
12 Beady Eye - Different Gear, Still SpeedingWaar UK
Welk Debuutalbum
Wat Het vervolg op Oasis, zonder Noel
Plus Geen verstoppertje meer spelen, gewoon er voor uitkomen dat je door de Beatles bent beinvloedt. Sommige nummers klinken alsof John Lennon ze geschreven heeft. En geen nummers meer zoals Don't Look Back in Anger of Wonderwall.
Min Paar nummers dreigen in een minutenlang outro uit te monden. Gelukkig houdt het nummer net op tijd op. Dus is eigenlijk ook geen min.
13 Sonja van Hamel - Transcendental ManWaar Nederland
Welk Debuutalbum
Wat Singer/songwriter, vrouwelijke helft van Bauer met hulp van Posie Ken Stringfellow
Plus Goede stem, goede songs met zo hier en daar even lekker rocken
Min ?
14 Curlee Wurlee! - Likes MilkWaar Duitsland
Welk 3e album, 5 jaar na de vorige
Wat Mod/surf/punk'n'roll in engles, frans en duits
Plus Het blijft altijd leuk, een nieuwe Curlee Wurlee. En je krijgt wat je verwacht.
Min Een paar sampletjes tussen de nummers door hadden niet gehoeven.
15 Roosbeef - Omdat ik dat wilWaar Nederland
Welk 2e album
Wat Singer/songwriter + band, nederlandstalig
Plus Roosbeef wordt steeds meer een band, de band neemt nog een belangrijkere rol in met soms erg mooi (gitaar)spel.
Min De teksten daarentegen zijn lang niet meer zo boeiend als op het eerste album, met enkele uitzonderingen.
16 Blues Brother Castro - Out on the BeachWaar Nederland
Welk 3e album, 5 jaar na het vorige
Wat Springerige pop'n'roll
Plus Het klinkt alsof ze nooit zijn weggeweest, nog steeds wat Pixies achtig.
Min Toch was hun 2e een stuk beter, waarom, geen idee maar dit album wil gewoon niet hoger in de lijst.
17 Anna Waronker - California FadeWaar USA
Welk 2e solo album, 9 jaar na het debuut
Wat Alt.rock singer/songwriter, ex-That Dog.
Plus Ze schrijft regelmatig voor anderen (oa Josie and the Pussycats soundtrack), maar nu weer eens voor zichzelf. Moet ze vaker doen. Ze heeft een prima stem en mooie liedjes. En als ze even hard gaat dan gaat ze ook echt hard.
Min Dat hardere had best wat vaker gemogen.
18 Laura Marling - A Creature I Don't KnowWaar UK
Welk 3e album, een jaar na de vorige
Wat Singer/songwriter uit de Londense folk-scene
Plus Ze blijft constant goed, en dit album bevat in elk geval een nummer dat meteen op de shortlist voor de top 100 van volgend jaar is gezet.
Min ?
19 Sungrazer - MiradorWaar Nederland
Welk 2e album, een jaar na hun debuut
Wat Stonerrock
Plus Lekker langzaam, lange nummers, doet nog steeds erg aan Colour Haze denken.
Min Er moet iets zijn waarom ik het zo weinig draai...
20 Sophie Ellis-Bextor - Make a SceneWaar UK
Welk 4e album, 4 jaar na de vorige
Wat Pop/dance met nieuwe nummers en veel losse singletjes van de afgelopen paar jaar
Plus Zie wat, het klinkt als een 'greatest hits' met al die oudere nummers. Maar de niet-hitjes zijn ook prima.
Min Het vorige album was wat minder dance en meer pop, daarom is die beter.
21 Seapony - Go With MeWaar USA
Welk Debuutalbum
Wat Lofi strandpop
Plus Vorig jaar was er Best Coast, nu Sea Pony voor het betere transistorgevoel uit je cd-speler. Helemaal goed.
Min ?
22 Emilie Simon - Franky KnightWaar Frankrijk
Welk 5e studio album, 2e soundtrack
Wat Soundtrack van film door eigenzinnige singer/songwriter
Plus Ze laat het Kate Bush achtige 4e album achter zich en is weer terug bij haar eigen stijl, bijzonder opgebouwde nummers met bijzondere instrumenten.
Min De helft van de nummers in het engels, mag wel wat minder.
23 Avril Lavigne - Goodbye LullabyWaar Canada
Welk 4e album, 4 jaar na de vorige
Wat Pop/rock
Plus Na het wel erg hupsige 3e album vroeg ik me af welke kant ze op zou gaan, maar gelukkig is ze weer terug bij wat ze goed doet: vooral midtempo pop/rock zoals ook veel op haar eerste 2 albums staat.
Min Alleen de uptempo rockers in de stijl van Skater Boy en He Wasn't ontbreken nog.
24 The Subways - Money and CelebrityWaar UK
Welk 3e album, 3 jaar na de vorige
Wat Punkpop
Plus Klinkt bij vlagen weer zoals het debuut, lekker springerig. Charlotte zingt ook steeds beter.
Min Soms echter gaat het alleen hard om het hard, of juist te rustig.
25 Ladytron - Gravity the SeducerWaar UK
Welk 5e album, 3 jaar na de vorige
Wat Electroclash, in elk geval weer meer electro zoals op de eerste 2 albums
Plus Het is even wennen, maar na een paar keer luisteren mis je de shoegaze van de vorige 2 albums niet meer. En dan die bas in Seven Seas...
Min Zo hier en daar even een wat minder nummertje.
26 Those Dancing Days - Daydreams & NightmaresWaar Zweden
Welk 2e album, 3 jaar na het debuut
Wat 5 dames met dansbare indiepop
Plus Lekker opzwepende, stuwende popsongs
Min Het debuut was toch beter dankzij een aantal hoogtepunten. Die ontbreken hier waardoor je het album vrij snel vergeet. 'oja die heb ik ook nog'.
27 Izia - So Much TroubleWaar Frankrijk
Welk 2e album, 2 jaar na het debuut
Wat pop/rock in het engels van een franse ex-idols (o.i.d.) deelneemster met in Frankrijk bekende vader
Plus Meestal lekker energieke pop/rock
Min Minder bijzonder dan het debuut, vrij veel standaard stampers
28 EMA - Past Life Martyred SaintsWaar USA
Welk Debuutalbum
Wat eh, tja.
Plus Bijzonder, soort van gezongen post-rock dat de spanning er in houdt.
Min Iets vaker een ontlading zou wel welkom zijn.
29 Yuck - YuckWaar UK
Welk Debuutalbum
Wat Amerikaans klinkende alt.rock
Plus Back to the 90s met een geluid dat doet denken aan oa Pixies, Superchunk en Dinosaur jr/Sebadoh.
Min Toch een behoorlijk onevenwichtig album, lang niet alles is even goed. Veelbelovende band maar ze zijn (hopelijk) nog niet op hun top.
30 Be Forest - Cold. Waar Italie
Welk debuutalbum
Wat new wave-achtige klanken in de stijl van Warpaint en The XX
Plus Vergelijkbaar met Warpaint en XX zei ik al, maar dan minder snel saai wordend.
Min ?
31 Katzenjammer - A Kiss Before You GoWaar Noorwegen
Welk 2e album, 3 jaar na de vorige
Wat Veel van instrumenten wisselende dames
Plus Het blijft toch iets bijzonders met soms erg gave liedjes
Min Die cover van Land of Confusion was live best ok maar op de plaat nogal overbodig.
32 Aryn Michelle - Last One StandingWaar USA
Welk Debuutalbum, ge'sponsord' door Sellaband
Wat Pop/rock
Plus Er staan een aantal lekkere (alt.)rock nummers op, en ze heeft een goede stem waarmee ze ook de poppier nummers wat extra geeft
Min Wat wisselend qua stijl maakt het album ook wat wisselvallig
33 The Raveonettes - Raven in the GraveWaar Denemarken
Welk 5e album, 2 jaar na de vorige
Wat Man/vrouw samenzang over een hoop distortion
Plus Ze zitten op een strak schema, elk oneven jaar een nieuw Raveonettes album. Voegt deze dan nog wat toe? Jazeker... het klinkt toch net weer anders dan de vorige, juist door soms wat gas terug te nemen maar wel te blijven 'ruizen'. Sfeervol.
Min Toch word het nooit meer zo als op de debuut-ep.
34 Jessica Lea Mayfield - Tell MeWaar USA
Welk 2e album, 3 jaar na het debuut
Wat Singer/songwriter, deels semi-acoustisch, deels met band
Plus Met name de nummers waar de volledige band op volle sterkte speelt zijn erg prima.
Min Een vergelijking met Laura Marling ligt voor de hand maar verliest ze op alle fronten.
35 Marike Jager - Here Comes the NightWaar Nederland
Welk 3e album, 3 jaar na de vorige
Wat Singer/songwriter met band
Plus Marike is Marike, dus gewoon goed.
Min De invloed van de band mag wel wat minder, minder ooh en aahs. Dit is haar minste album van de 3 vind ik.
36 Shonen Knife - Osaka Ramones: A Tribute to RamonesWaar Japan
Welk Tigste album, maar nu eindelijk met alleen maar Ramones nummers
Wat Fa fa... rock in de haiku
Plus Ze klonken altijd al als Ramones, nu nog meer
Min Een beetje Ramones album mag toch wel een nummertje of 20 hebben in plaats van 13, en iets minder 'latere' Ramones (zeg na 1982) was ook prima geweest.
37 The Joy Formidable - The Big RoarWaar UK
Welk 2e album met enige overlap met het debuut van 2 jaar geleden
Wat Noiserock met zangeres
Plus Lekkere bak herrie, vooral live een lekkere muur van geluid
Min Je moet er voor in de stemming zijn
38 Nerina Pallot - Year of the WolfWaar UK
Welk 4e album, 2 jaar na de vorige
Wat Singer/songwriter met fluisterstem
Plus Ze bewijst dat je met een ijle stem geen hijgerige ballads hoeft te maken, maar ook gewoon uptempo indiepop/rock kunt maken. En dat doet ze goed.
Min In de ballads gaat de stem soms wat tegenstaan.
39 Le Butcherettes - Sin Sin SinWaar Mexico
Welk Debuutalbum
Wat Garagerock ergens tussen (de oude) The Gossip en The Kills
Plus Als ze echt los gaan is het gewoon lekkere herrie
Min Dat doen ze niet altijd en dan blijft het wel wat gewoontjes
40 Andrée Watters - Country RockWaar Canada
Welk 4e album, 3 jaar na de vorige
Wat Andrée goes country, inclusief 'fiddle, pedal steel en banjo'.
Plus Country dus, maar gelukkig blijft ze wel herkenbaar. Veel uptempo nummers en in de rustigere haar meeslepende zang...
Min Country dus, prima als tussendoor maar ik hoop op de volgende weer rock zonder country.
41 Me & Stupid - In a Cabin With...Waar Nederland
Welk Gelegenheidsalbum van 2 Bettie Serveert leden
Wat Tja, gewoon Bettie Serveert muziek eigenlijk.
Plus Zie wat
Min Als Bettie hebben ze toch een hoop beter albums dan dit.
42 Emma's Imagination - Stand StillWaar UK
Welk Debuutalbum
Wat Poppy singer/songwriter
Plus Vrij rustige niks aan de hand muziek, enkele uitspringende nummers
Min De verveling kan wel gaan toeslaan na een paar rustigere nummers.
43 Charlotte Gainsbourg - Stage WhisperWaar Frankrijk
Welk 3e album zonder haar vader, 2 jaar na de vorige. Mijn versie bestaat uit een boxje met daarin 3 schijfjes en wat boekjes. De schijfjes zijn toepasselijk getiteld 'Unreleased', 'Live' en 'DVD Live'. Voor deze lijst kijk ik alleen naar de schijf 'Unreleased'.
Wat Charlotte goes Goldfrapp? De eerste paar nummers klinken in elk geval behoorlijk electronisch, niet te vergelijken met - de op zich al onvergelijkbare albums - 5:55 en IRM.
Plus Outtakes of nieuwe nummers? Maakt niet uit, het klinkt prima naast de 2 eerdere albums al blijft 5:55 verreweg de beste.
Min 8 nummertjes... nou ja, er zitten nog 2 schijfjes bij.
44 Brigitte - Et vous, tu m'aimes?Waar Frankrijk
Welk Debuutalbum van 2 dames die al apart van elkaar actief zijn geweest als zangeres van de band Vendetta en soliste Mayane Delem
Wat Spannende, broeierige edelkitch.
Plus Monsieur je t'aime, Oh la la, Je suis sex symbol, sommige dingen moet je niet uit hoeven te leggen
Min De aanhoudende ingetogenheid kan ook tegen gaan staan.
45 The Victorian English Gentlemens Club - Bag of MeatWaar UK
Welk 3e album
Wat 1 man + 2 dames maken en soort poppy garagerock
Plus Bij vlagen nog de heerlijke gekte van het debuutalbum
Min Soms ook wat overbodige serieuze of balladachtige nummers.
46 Fleur Jack & The Jandals - Ghosts of CimarronWaar Nieuw Zeeland
Welk Debuutalbum, ge'sponsord' door Sellaband
Wat Singer/songwriter country. County-er dan Andrée Watters, inclusief liedjes over Black Jack and Buffalo Bill.
Plus Best leuk voor tussendoor en ik heb het toch via sponsoring gekregen. Bovendien zijn de uptempo nummers best ok.
Min Volgens mij klonk ze wat minder country toen ik haar nummers op Sellaband luisterde. En iets minder ballads had ook gemogen.
47 The Kills - Blood PressuresNiet in de schaduw van de eerste 2 albums, maar waarschijnlijk beter dan ik 'm nu beoordeel
48 Baxter Dury - Happy SoupZoon van Ian, praatliedjes met regelmatig een vrouw op 2e zang.
49 Hollie Cook - Hollie CookDochter van Paul Cook (Sexpistols) en een van de dames van Belle Stars, zomers reggae plaatje.
50 Garfunkel and Oates - All Over Your Face2 muzikale comediennes