Een minister die jarenlang goed heeft gewerkt is nou eenmaal een geweldige kandidaat voor een hoge functie in het bedrijfsleven. Niet alleen heeft deze persoon vele connecties en kan deze goed onder druk opereren, ook is het een bekend persoon met een veelal goed imago. Het is dan ook niet vreemd dat een oud minister populair is bij bedrijven.quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:06 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]ga eens even rustig kijken naar onze oud ministers en hun baantjes
.
In hun programma zeggen ze ergens tegen te vechten/voor te gaan, maar door ''overmacht'' komen bepaalde wetten er toch doorheen.
Na hun optreden voor het ''publiekelijk goed'' trekken ze zich stuk voor stuk terug in commissies bij exact die bedrijven die erg afhankelijk waren van die ''overmacht beslissingen''.
Zalm?
En gelukkig zijn alle ministers en oud ministers zo integer dat ze zich niet door toekomstige luizenbaantjes zullen laten beinvloeden bij het nemen van beslissingen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:09 schreef Adames het volgende:
[..]
Een minister die jarenlang goed heeft gewerkt is nou eenmaal een geweldige kandidaat voor een hoge functie in het bedrijfsleven. Niet alleen heeft deze persoon vele connecties en kan deze goed onder druk opereren, ook is het een bekend persoon met een veelal goed imago. Het is dan ook niet vreemd dat een oud minister populair is bij bedrijven.
Dat Zalm gaat werken in het bankwezen is gezien zijn werk ook logischer dan dat Zalm in de kleinkunst gaat werken.
Art.14 zevende lid van het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten en art. 4 Zevende Aanvullend Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.quote:Op dinsdag 13 december 2011 10:50 schreef Jorwol het volgende:
[..]
Geef jij eens aan in strijd met welk verdrag of wetgeving dit wetsvoorstel is dan?
Ken je het opportuniteitsbeginsel? Het OM is op grond daarvan vrij om iemand wel of niet te vervolgen. Als ze de zaak niet rond kunnen krijgen kunnen ze de zaak seponeren, in dit geval een technisch sepot omdat ze het bewijs voldoende is. Daar seponeren van een zaak geen eindbeslissing is kunnen ze als ze dat aanvullende bewijs wel vinden alsnog verder gaan met de strafvervolging.quote:Op dinsdag 13 december 2011 11:46 schreef Viajero het volgende:
Stel dat iemand vermoord wordt. De politie denkt te weten wie het gedaan heeft, en heeft een aantal bewijzen. De verdachte heeft een handige advocaat, en net het overduidelijke bewijs ontbreekt. De verdachte wordt vrijgesproken.
Een half jaar later wordt bij de vrijgesproken verdachte huiszoeking gedaan vanwege een ander feit, en daarbij worden ineens een videoopname van de moord, een geschreven en ondertekende bekentenis en het moordwapen gevonden.
Wat moeten we dan doen, de verdachte feliciteren dat hij al is vrijgesproken en we hier dus niets meer mee kunnen?
Ik ben normaal fel tegen de VVD en PVV fascisten, maar hier kan ik toch echt niets verkeerds in zien.
Ons systeem was dan ook altijd dat de overheid je schuld moest bewijzen voor een veroordeling maar daar zijn we gelukkig ook al lang van afgestapt op een hoop tereinen. Stel je voorquote:Op dinsdag 13 december 2011 13:38 schreef Ryon het volgende:
Ik ben het hier wel mee eens.
In het geval van ''vrijspraak'' kan het niet bewezen worden dat jij het gedaan hebt, maar je onschuld staar evenmin vast. Door het ne bis idem principe ben je dan de dans ontsprongen, ook als een maandje later blijkt (uit hernieuwd DNA onderzoek) dat het wel degelijk jouw sperma was die in het vermoorde en verkrachte meisje is gevonden.
In de praktijk leidt dit nogal tot ''scheve'' resultaten, geen wonder dus dat daar nu een regeling voor getroffen wordt.
Waar is dat laatste op gebaseerd?quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ons systeem was dan ook altijd dat de overheid je schuld moest bewijzen voor een veroordeling maar daar zijn we gelukkig ook al lang van afgestapt op een hoop tereinen. Stel je voormoet je zomaar bewijs zoeken om iemands inkomen of vrijheid af te pakken
![]()
Beter is het om mensen die je aanklaagt hun onschuld te laten bewijzen!
Nee, en dat blijft toch ook zo! Niemand wordt veroordeeld omdat mensen denken dat hij/zij iets gedaan heeft. Er moet altijd bewijs zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2011 11:51 schreef macca728 het volgende:
Als de misdaad niet bewezen kan worden mag je niet worden veroordeeld.
Wat is daar mis mee ? Mag ik jou veroordelen omdat mensen denken dat jij iemand vermoord heb ?
Meestal is er wel bewijs, maar is de rechter niet van de schuld van de verdachte overtuigd. Als er geen bewijs is zal er namelijk vaker een sepot komen ipv een zaakquote:Op dinsdag 13 december 2011 14:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, en dat blijft toch ook zo! Niemand wordt veroordeeld omdat mensen denken dat hij/zij iets gedaan heeft. Er moet altijd bewijs zijn.
Maar als er op een bepaald moment geen bewijs is, zou de uitspraak moeten zijn 'geen oordeel wegens gebrek aan bewijs' en niet 'vrijspraak wegens gebrek aan bewijs'.
Kun je daar iets duidelijker over zijn. Ik zie bij artikel 4 staan: Slavernij en dwangarbeid.quote:Op dinsdag 13 december 2011 11:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Europees Verdrag van rechten van de Mens artikel 4 Zevende Aanvullend Protocol
In tegenstelling tot wat (sommigen van) jullie denken betekent "vrijspraak" slechts "het is niet bewezen dat je het hebt gedaan". Dat is niet hetzelfde als "het is bewezen dat je het niet hebt gedaan". Hou dat goed voor ogen!quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, en dat blijft toch ook zo! Niemand wordt veroordeeld omdat mensen denken dat hij/zij iets gedaan heeft. Er moet altijd bewijs zijn.
Maar als er op een bepaald moment geen bewijs is, zou de uitspraak moeten zijn 'geen oordeel wegens gebrek aan bewijs' en niet 'vrijspraak wegens gebrek aan bewijs'.
Het is niet mijn gebied hoor, maar deze wet wordt lijkt me dan toch gebaseerd op art 4 lid 2 7e Protocol?quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:25 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Art.14 zevende lid van het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten en art. 4 Zevende Aanvullend Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Dat bedoel ik dus ook. Bij vrijspraak is het niet bewezen dat je het niet hebt gedaan. Dan zou het dus ook mogelijk moeten zijn om iemand bij nieuw bewijs opnieuw voor de rechter te brengen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:09 schreef DonJames het volgende:
In tegenstelling tot wat (sommigen van) jullie denken betekent "vrijspraak" slechts "het is niet bewezen dat je het hebt gedaan". Dat is niet hetzelfde als "het is bewezen dat je het niet hebt gedaan". Hou dat goed voor ogen!
Ik zou eerder zeggen:quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Kun je daar iets duidelijker over zijn. Ik zie bij artikel 4 staan: Slavernij en dwangarbeid.
Bij artikel 7 gaat het over vrijheid. Maar daar gaat het over dat wetten alleen van toepassing zijn op het moment dat de misdaad plaatsvindt.
Ik denk ook niet dat deze wet met terugwerkende kracht gaat werken. Dus iemand die vorig jaar is vrijgesproken, zal niet opnieuw berecht kunnen worden. Maar iemand die na het ingaan van deze wet wordt vrijgesproken, weet dat hij opnieuw berecht kan worden indien nieuw bewijs wordt gevonden.
Dus, nogmaals, waar gaat deze wet in tegen de rechten van de mens. Ik zie namelijk nergens staan dat je niet, na het vinden van nieuw bewijs opnieuw berecht mag worden.
quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Kun je daar iets duidelijker over zijn. Ik zie bij artikel 4 staan: Slavernij en dwangarbeid.
Bij artikel 7 gaat het over vrijheid. Maar daar gaat het over dat wetten alleen van toepassing zijn op het moment dat de misdaad plaatsvindt.
Ik denk ook niet dat deze wet met terugwerkende kracht gaat werken. Dus iemand die vorig jaar is vrijgesproken, zal niet opnieuw berecht kunnen worden. Maar iemand die na het ingaan van deze wet wordt vrijgesproken, weet dat hij opnieuw berecht kan worden indien nieuw bewijs wordt gevonden.
Dus, nogmaals, waar gaat deze wet in tegen de rechten van de mens. Ik zie namelijk nergens staan dat je niet, na het vinden van nieuw bewijs opnieuw berecht mag worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ne_bis_in_idemquote:Op dinsdag 13 december 2011 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Kunnen jullie wat teksten quoten, want ik vind geen regels die hier betrekking op hebben.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:11 schreef laares het volgende:
[..]
Het is niet mijn gebied hoor, maar deze wet wordt lijkt me dan toch gebaseerd op art 4 lid 2 7e Protocol?
Ja kan ook, weet ook alles niet haha.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen:
art. 14 lid 7 Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten:
Niemand mag voor een tweede keer worden berecht of gestraft voor een strafbaar feit waarvoor hij reeds overeenkomstig de wet en het procesrecht van elk land bij onherroepelijke uitspraak is veroordeeld of waarvan hij is vrijgesproken.
De tekst lijkt mij op zich duidelijk. De enige mogelijkheid zit 'm in de woorden "onherroepelijke uitspraak", maar reken er maar op dat een taaltechnisch truukje niet voldoende zal zijn om dit artikel buitenspel te zetten.
Dat is niet het zevende aanvullende protocol. Die vind je hier: http://www.elfri.be/wetgeving/zevende-aanvullend-protocol-evrmquote:Op dinsdag 13 december 2011 14:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Kunnen jullie wat teksten quoten, want ik vind geen regels die hier betrekking op hebben.
We hebben het toch over:
http://www.fomat.nl/europeesverdrag.html
Vrijspraak is een onherroepelijke (eind)uitspraak, dat zal dus niet gaan.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus ook. Bij vrijspraak is het niet bewezen dat je het niet hebt gedaan. Dan zou het dus ook mogelijk moeten zijn om iemand bij nieuw bewijs opnieuw voor de rechter te brengen.
Niet met terugwerkende kracht natuurlijk, maar voor nieuwe gevallen van 'vrijspraak'.
het beginsel van het recht is ook niet dat je moet bewijzen dat je het niet heb gedaan maar dat ze moeten bewijzen dat je het WEL gedaan heb.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus ook. Bij vrijspraak is het niet bewezen dat je het niet hebt gedaan. Dan zou het dus ook mogelijk moeten zijn om iemand bij nieuw bewijs opnieuw voor de rechter te brengen.
Niet met terugwerkende kracht natuurlijk, maar voor nieuwe gevallen van 'vrijspraak'.
Nee, vaak zijn er wel bewijsmiddelen, maar dat is wat anders dan bewijs.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:05 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Meestal is er wel bewijs, maar is de rechter niet van de schuld van de verdachte overtuigd. Als er geen bewijs is zal er namelijk vaker een sepot komen ipv een zaak
Je hebt gelijk dat dat verdrag die mogelijkheid open laat. Het andere verdrag heeft die uitzondering niet. Ik weet niet welk verdrag in dit geval voorrang heeft.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:11 schreef laares het volgende:
[..]
Het is niet mijn gebied hoor, maar deze wet wordt lijkt me dan toch gebaseerd op art 4 lid 2 7e Protocol?
Straks niet meer dus, lijkt me erg kwalijk. Dan blijven ze 20 jaar zoeken naar nieuwe bewijzen om jou te veroordelen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vrijspraak is een onherroepelijke (eind)uitspraak, dat zal dus niet gaan.
Nogmaals, dat zal echt niet zo makkelijk gaan. Eigenlijk zie ik het niet gebeuren.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Straks niet meer dus, lijkt me erg kwalijk. Dan blijven ze 20 jaar zoeken naar nieuwe bewijzen om jou te veroordelen.
Goed, duidelijk, dank je wel.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:16 schreef macca728 het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ne_bis_in_idem
Nee, in die tekst staat dat iemand niet voor een tweede keer mag worden berecht bij een onherroepelijke uitspraak. Er staat niet dat vrijspraak ten allen tijde een onherroepelijke uitspraak is. Althans, dat zie ik er niet staan.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vrijspraak is een onherroepelijke (eind)uitspraak, dat zal dus niet gaan.
Hoe wil je dat doen ? Een zaak zal dan altijd heropend worden als er nieuw bewijs is gevonden.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Goed, duidelijk, dank je wel.
Ik verwacht dat er straks nieuw soort uitspraken komen die opnieuw vervolgen wel mogelijk gaan maken. In de zin van: voorlopige vrijspraak of niet onherroepelijke vrijspraak.
En jawel, DonJames, ik denk dat zo'n woordje wel heel belangrijk kan zijn. Het staat er tenslotte niet voor niets.
Andere mogelijkheid is vaker seponeren, omdat je dan makkelijker wel opnieuw kunt vervolgen.
Wel vind ik dat er mogelijkheid moet blijven voor onherroepelijke vrijspraak als duidelijk bewezen is dat de verdachte het feit niet gepleegd heeft.
Het is duidelijk toch ? En nogmaals het is een van de beginselen van de rechtspraak.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, in die tekst staat dat iemand niet voor een tweede keer mag worden berecht bij een onherroepelijke uitspraak. Er staat niet dat vrijspraak ten allen tijde een onherroepelijke uitspraak is. Althans, dat zie ik er niet staan.
Dat zeg ik toch niet, wel? Je wordt vrijgesproken, omdat niet bewezen is dat je het gedaan hebt, maar bij nieuw bewijs kan alsnog bewezen worden dat je het wel hebt gedaan.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
het beginsel van het recht is ook niet dat je moet bewijzen dat je het niet heb gedaan maar dat ze moeten bewijzen dat je het WEL gedaan heb.
Of wil je dat beginsel ook maar gelijk schrappen m.a.w. bewijs maar dat je het niet gedaan heb, anders ben je schuldig ?
Vrijspraak door de Hoge Raad is onherroepelijk aangezien dan alle beroepsmogelijkheden zijn uitgeput.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, in die tekst staat dat iemand niet voor een tweede keer mag worden berecht bij een onherroepelijke uitspraak. Er staat niet dat vrijspraak ten allen tijde een onherroepelijke uitspraak is. Althans, dat zie ik er niet staan.
Niets, maar je mag geen onschuldig verklaarde mensen achter de tralies gooien.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, wel? Je wordt vrijgesproken, omdat niet bewezen is dat je het gedaan hebt, maar bij nieuw bewijs kan alsnog bewezen worden dat je het wel hebt gedaan.
Wat is er eigenlijk op tegen om misdadigers alsnog achter de tralies te krijgen?
Dat woordje is ook heel belangrijk, ik zeg niet dat dat niet zo is. Ik bedoel te zeggen dat de wetgever dat woordje niet heel makkelijk kan omzeilen door er een voorlopige vrijspraak van te maken. Na een proces dient een onherroepelijk oordeel te volgen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:25 schreef Gia het volgende:
Goed, duidelijk, dank je wel.
Ik verwacht dat er straks nieuw soort uitspraken komen die opnieuw vervolgen wel mogelijk gaan maken. In de zin van: voorlopige vrijspraak of niet onherroepelijke vrijspraak.
En jawel, DonJames, ik denk dat zo'n woordje wel heel belangrijk kan zijn. Het staat er tenslotte niet voor niets.
In het strafrecht is het volstrekt oninteressant wie het strafbare feit niet heeft gepleegd.quote:...
Wel vind ik dat er mogelijkheid moet blijven voor onherroepelijke vrijspraak als duidelijk bewezen is dat de verdachte het feit niet gepleegd heeft.
Als iemand het ook gedaan heeft, vind ik dat niet erg. Waarom zou een moordenaar 20 jaar rust moeten hebben? Laat hem maar zweten.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Straks niet meer dus, lijkt me erg kwalijk. Dan blijven ze 20 jaar zoeken naar nieuwe bewijzen om jou te veroordelen.
Denk je dat serieus? Denk aan de Puttense moordzaak, Schiedammer parkmoord en Lucia de B.? Allemaal onschuldige mensen die toch veroordeeld zijn. De politie en het OM zijn in Nederland drukker met het vinden van een dader dan dat ze de waarheid proberen te achterhalen. Dat vergroot het risico alleen maar dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Helemaal nu het OM minder zorgvuldig hoeft te zijn daar ze toch een herkansing hebben.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iemand het ook gedaan heeft, vind ik dat niet erg. Waarom zou een moordenaar 20 jaar rust moeten hebben? Laat hem maar zweten.
Iemand die onschuldig is, hoeft niet te vrezen. Want als je het niet gedaan hebt, kan nooit bewezen worden dat je het wel gedaan hebt.
Ik denk zelfs dat een dergelijke wet meer mogelijkheid laat om te voorkomen dat mensen ten onrechte worden veroordeeld. Nu gebeurt dat soms toch nog, omdat vrijspraak feitelijk onherroepelijk is. Als de rechter nu ervan overtuigd is dat de verdachte schuldig is, volgt veroordeling. Hij moet wel. Als er straks de mogelijkheid bestaat om bij nieuw bewijs alsnog te vervolgen, hoeft hij de verdachte nu niet te veroordelen en kan makkelijker vrijspraak volgen.
Er zullen meer mensen onschuldg veroordeeld worden, omdat OM toch niet meer zorgvuldig hoeft te zijn. Gaat het mis, kan het nog een keer, gaat het goed (voorOM) zijn ze klaar.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iemand het ook gedaan heeft, vind ik dat niet erg. Waarom zou een moordenaar 20 jaar rust moeten hebben? Laat hem maar zweten.
Iemand die onschuldig is, hoeft niet te vrezen. Want als je het niet gedaan hebt, kan nooit bewezen worden dat je het wel gedaan hebt.
Ik denk zelfs dat een dergelijke wet meer mogelijkheid laat om te voorkomen dat mensen ten onrechte worden veroordeeld. Nu gebeurt dat soms toch nog, omdat vrijspraak feitelijk onherroepelijk is. Als de rechter nu ervan overtuigd is dat de verdachte schuldig is, volgt veroordeling. Hij moet wel. Als er straks de mogelijkheid bestaat om bij nieuw bewijs alsnog te vervolgen, hoeft hij de verdachte nu niet te veroordelen en kan makkelijker vrijspraak volgen.
Je naiëviteit is echt stuitend.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:34 schreef Gia het volgende:
Dat is dan ook het probleem niet.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Lekker dan.. Als er iemand continu jouw post doorleest, je vuilnis doorspit en elke nacht door je slaapkamerraam staat te gluren, vindt je dat dan niet erg? De stalker doet verder niets, dus je hebt toch niks te vrezen?quote:Iemand die onschuldig is, hoeft niet te vrezen. Want als je het niet gedaan hebt, kan nooit bewezen worden dat je het wel gedaan hebt.
Nee. Bij twijfel zal geen veroordeling volgen. Ik zou ook niet weten waarom dat anders zou moeten zijn.quote:Ik denk zelfs dat een dergelijke wet meer mogelijkheid laat om te voorkomen dat mensen ten onrechte worden veroordeeld. Nu gebeurt dat soms toch nog, omdat vrijspraak feitelijk onherroepelijk is. Als de rechter nu ervan overtuigd is dat de verdachte schuldig is, volgt veroordeling. Hij moet wel. Als er straks de mogelijkheid bestaat om bij nieuw bewijs alsnog te vervolgen, hoeft hij de verdachte nu niet te veroordelen en kan makkelijker vrijspraak volgen.
Precies, maar zoals ik al aangaf in voorgaand bericht is het ook in strijd met de privacy volgens advocaten.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denk je dat serieus? Denk aan de Puttense moordzaak, Schiedammer parkmoord en Lucia de B.? Allemaal onschuldige mensen die toch veroordeeld zijn. De politie en het OM zijn in Nederland drukker met het vinden van een dader dan dat ze de waarheid proberen te achterhalen. Dat vergroot het risico alleen maar dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Helemaal nu het OM minder zorgvuldig hoeft te zijn daar ze toch een herkansing hebben.
Ja, want het recht op privacy van daders is natuurlijk veel belangrijker dan waarheidsvinding en het bestraffen van zeer ernstige misdrijven.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:20 schreef Killaht het volgende:
De wet werkt twee kanten op maar, Ne bis in idem bestaat niet voor niets.
Je maakt iemand anders voor altijd "verdacht" en er vind geen afsluiting plaats. Je kunt dus jaar in jaar uit gedaagd worden voor de rechter als zich nieuw materiaal voort doet de rest van je leven. Een zaak wordt dan ook onoverzichtelijk en weet jij nog wat je 25 jaar geleden gedaan hebt?
Daarnaast zijn de advocaten hier ook tegen: "Er moet een keer een eind komen aan het vervolgen van een verdachte" en "bewijslast moet altijd bewaard worden van de verdachte wat in strijd is met de privacy"
http://www.destentor.nl/n(...)/article10063840.ece
Ga nog eens rustig na waar hij zogenaamd voor gestreden heeft, welke wetten hij er door heen gedrukt heeft tegen elke logica in (en welke bedrijven daar 100% belang bij hadden) en ga dan nog eens kijken in welke besturen hij zit.quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:09 schreef Adames het volgende:
[..]
Een minister die jarenlang goed heeft gewerkt is nou eenmaal een geweldige kandidaat voor een hoge functie in het bedrijfsleven. Niet alleen heeft deze persoon vele connecties en kan deze goed onder druk opereren, ook is het een bekend persoon met een veelal goed imago. Het is dan ook niet vreemd dat een oud minister populair is bij bedrijven.
Dat Zalm gaat werken in het bankwezen is gezien zijn werk ook logischer dan dat Zalm in de kleinkunst gaat werken.
Als het daders zouden zijn, zijn ze veroordeeld. Daar gaat het dus niet over. Het gaat over mensen die niet veroordeeld zijn!quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:50 schreef Elfletterig het volgende:
Ja, want het recht op privacy van daders is natuurlijk veel belangrijker dan waarheidsvinding en het bestraffen van zeer ernstige misdrijven.
Er is niemand die het tegendeel beweert, alleen is dit niet het juiste middel.quote:In principe is een rechtszaak gewoon afgesloten als een verdachte is vrijgesproken. Hij is dan dus ook geen verdachte meer; hij is onschuldig bevonden.
Maar stel dat jaren later alsnog overtuigend bewijs opduikt, dan kan zo'n zaak best worden heropend. Onze samenleving is er in het algemeen mee gediend wanneer plegers van zeer ernstige misdrijven voor hun daden worden gestraft.
O ja? Bij mij niet hoor..quote:Bovendien kun je van tevoren nooit weten of een zaak jaren later nog opnieuw zal worden heropend, om een verdachte opnieuw te vervolgen. Dus als je onder de huidige wetgeving een verdachte vrijspreekt, blijft daar ook altijd wel een zweem van verdachtheid aan kleven. Dat argument gaat dus ook niet op.
Het grote succes van de opschoning van de Amsterdamse wallen. Gemeente zegt jij bent een boef maar we kunnen het niet bewijzen dus bewijs jij maar met een dure en moeilijke rechtszaak dat je het niet bent. Pluk ze wetgeving waar vermeende criminelen maar moeten laten zien waar ze hun geld verdient hebben. De wereld op zijn kop.quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Waar is dat laatste op gebaseerd?
Dus morgen beschuldig ik jou van het verkrachten van 5 kinderen en justitie gaat er in mee. We hebben totaal geen bewijs maar de uitspraak moet dus zijn dat de rechter geen oordeel kan vellen want je hebt zelf niet kunnen bewijzen dat je onschuldig was?quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, privacy is belangrijker, wist je dat dan niet? Als er bewijslast onrechtmatig verkregen is is het niet geldig in de rechtszaak. Dus als iemand jou een pistool op je hoofd zet, en je bekend is logisch, maar niet representatief. Gelukkig leven we niet in een staat van Elfletterigolonië.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja, want het recht op privacy van daders is natuurlijk veel belangrijker dan waarheidsvinding en het bestraffen van zeer ernstige misdrijven.
In principe is een rechtszaak gewoon afgesloten als een verdachte is vrijgesproken. Hij is dan dus ook geen verdachte meer; hij is onschuldig bevonden. Maar stel dat jaren later alsnog overtuigend bewijs opduikt, dan kan zo'n zaak best worden heropend. Onze samenleving is er in het algemeen mee gediend wanneer plegers van zeer ernstige misdrijven voor hun daden worden gestraft.
Bovendien kun je van tevoren nooit weten of een zaak jaren later nog opnieuw zal worden heropend, om een verdachte opnieuw te vervolgen. Dus als je onder de huidige wetgeving een verdachte vrijspreekt, blijft daar ook altijd wel een zweem van verdachtheid aan kleven. Dat argument gaat dus ook niet op.
Ik had al gereageerd op je voordat ik de rest van je ondoordachte uitspraken had gelezen..quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is een belangrijke reden dat er helemaal geen noodzaak is voor een spiegelbeeld van de herzieningsprocedure en dat is dat het OM kan beslissen wanneer ze gaan vervolgen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik kan me er ook wel weer iets bij voorstellen. Bijvoorbeeld dat het het spiegelbeeld van de herzieningsprocedure wordt. Je houdt 'ne bis in idem' als hoodregel aan. Alleen bij hoge uitzondering kan het OM naar de HR stappen met hun novum, het vrijgekomen bewijsmiddel, om daar toestemming te vragen voor een nieuwe behandeling van de zaak.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |