abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105533446
Vreemd dat mensen het woord "rechten" uitleggen als een soort 'pakketje' of 'vangnet' waarover misdadigers en plegers van zeer ernstige misdrijven beschikken.

Alsof er geen recht wordt gedaan wanneer bijvoorbeeld een moordenaar bij herhaling van een strafzaak alsnog (terecht) achter de tralies verdwijnt.

Ik vind het een prima zaak dat deze wetsaanpassing er komt. En het ontgaat mij werkelijk waarom mensen in abstracte termen praten over 'aantasting van rechten', terwijl het recht hiermee juist wordt gediend.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:02:49 #62
3542 Gia
User under construction
pi_105533626
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:51 schreef macca728 het volgende:

Als de misdaad niet bewezen kan worden mag je niet worden veroordeeld.
Wat is daar mis mee ? Mag ik jou veroordelen omdat mensen denken dat jij iemand vermoord heb ?
Nee, en dat blijft toch ook zo! Niemand wordt veroordeeld omdat mensen denken dat hij/zij iets gedaan heeft. Er moet altijd bewijs zijn.

Maar als er op een bepaald moment geen bewijs is, zou de uitspraak moeten zijn 'geen oordeel wegens gebrek aan bewijs' en niet 'vrijspraak wegens gebrek aan bewijs'.
pi_105533713
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, en dat blijft toch ook zo! Niemand wordt veroordeeld omdat mensen denken dat hij/zij iets gedaan heeft. Er moet altijd bewijs zijn.

Maar als er op een bepaald moment geen bewijs is, zou de uitspraak moeten zijn 'geen oordeel wegens gebrek aan bewijs' en niet 'vrijspraak wegens gebrek aan bewijs'.
Meestal is er wel bewijs, maar is de rechter niet van de schuld van de verdachte overtuigd. Als er geen bewijs is zal er namelijk vaker een sepot komen ipv een zaak :P
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:08:10 #64
3542 Gia
User under construction
pi_105533821
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:54 schreef macca728 het volgende:

[..]

Europees Verdrag van rechten van de Mens artikel 4 Zevende Aanvullend Protocol
Kun je daar iets duidelijker over zijn. Ik zie bij artikel 4 staan: Slavernij en dwangarbeid.
Bij artikel 7 gaat het over vrijheid. Maar daar gaat het over dat wetten alleen van toepassing zijn op het moment dat de misdaad plaatsvindt.

Ik denk ook niet dat deze wet met terugwerkende kracht gaat werken. Dus iemand die vorig jaar is vrijgesproken, zal niet opnieuw berecht kunnen worden. Maar iemand die na het ingaan van deze wet wordt vrijgesproken, weet dat hij opnieuw berecht kan worden indien nieuw bewijs wordt gevonden.

Dus, nogmaals, waar gaat deze wet in tegen de rechten van de mens. Ik zie namelijk nergens staan dat je niet, na het vinden van nieuw bewijs opnieuw berecht mag worden.
pi_105533862
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:02 schreef Gia het volgende:

[..]

In tegenstelling tot wat (sommigen van) jullie denken betekent "vrijspraak" slechts "het is niet bewezen dat je het hebt gedaan". Dat is niet hetzelfde als "het is bewezen dat je het niet hebt gedaan". Hou dat goed voor ogen!
pi_105533946
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Art.14 zevende lid van het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten en art. 4 Zevende Aanvullend Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Het is niet mijn gebied hoor, maar deze wet wordt lijkt me dan toch gebaseerd op art 4 lid 2 7e Protocol?
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:14:38 #67
3542 Gia
User under construction
pi_105534072
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:09 schreef DonJames het volgende:

In tegenstelling tot wat (sommigen van) jullie denken betekent "vrijspraak" slechts "het is niet bewezen dat je het hebt gedaan". Dat is niet hetzelfde als "het is bewezen dat je het niet hebt gedaan". Hou dat goed voor ogen!
Dat bedoel ik dus ook. Bij vrijspraak is het niet bewezen dat je het niet hebt gedaan. Dan zou het dus ook mogelijk moeten zijn om iemand bij nieuw bewijs opnieuw voor de rechter te brengen.

Niet met terugwerkende kracht natuurlijk, maar voor nieuwe gevallen van 'vrijspraak'.
pi_105534137
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Kun je daar iets duidelijker over zijn. Ik zie bij artikel 4 staan: Slavernij en dwangarbeid.
Bij artikel 7 gaat het over vrijheid. Maar daar gaat het over dat wetten alleen van toepassing zijn op het moment dat de misdaad plaatsvindt.

Ik denk ook niet dat deze wet met terugwerkende kracht gaat werken. Dus iemand die vorig jaar is vrijgesproken, zal niet opnieuw berecht kunnen worden. Maar iemand die na het ingaan van deze wet wordt vrijgesproken, weet dat hij opnieuw berecht kan worden indien nieuw bewijs wordt gevonden.

Dus, nogmaals, waar gaat deze wet in tegen de rechten van de mens. Ik zie namelijk nergens staan dat je niet, na het vinden van nieuw bewijs opnieuw berecht mag worden.
Ik zou eerder zeggen:
art. 14 lid 7 Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten:

Niemand mag voor een tweede keer worden berecht of gestraft voor een strafbaar feit waarvoor hij reeds overeenkomstig de wet en het procesrecht van elk land bij onherroepelijke uitspraak is veroordeeld of waarvan hij is vrijgesproken.

De tekst lijkt mij op zich duidelijk. De enige mogelijkheid zit 'm in de woorden "onherroepelijke uitspraak", maar reken er maar op dat een taaltechnisch truukje niet voldoende zal zijn om dit artikel buitenspel te zetten.
pi_105534159
quote:

[..]

quote:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ne_bis_in_idem
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:17:52 #70
3542 Gia
User under construction
pi_105534229
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:11 schreef laares het volgende:

[..]

Het is niet mijn gebied hoor, maar deze wet wordt lijkt me dan toch gebaseerd op art 4 lid 2 7e Protocol?
Kunnen jullie wat teksten quoten, want ik vind geen regels die hier betrekking op hebben.

We hebben het toch over:

http://www.fomat.nl/europeesverdrag.html
pi_105534280
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:16 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik zou eerder zeggen:
art. 14 lid 7 Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten:

Niemand mag voor een tweede keer worden berecht of gestraft voor een strafbaar feit waarvoor hij reeds overeenkomstig de wet en het procesrecht van elk land bij onherroepelijke uitspraak is veroordeeld of waarvan hij is vrijgesproken.

De tekst lijkt mij op zich duidelijk. De enige mogelijkheid zit 'm in de woorden "onherroepelijke uitspraak", maar reken er maar op dat een taaltechnisch truukje niet voldoende zal zijn om dit artikel buitenspel te zetten.
Ja kan ook, weet ook alles niet haha.

De tekst lijkt me vrij duidelijk , als je eenmaal bent vrijgesproken kan je niet meet voor hetzelfde worden aangeklaagd.
pi_105534284
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Kunnen jullie wat teksten quoten, want ik vind geen regels die hier betrekking op hebben.

We hebben het toch over:

http://www.fomat.nl/europeesverdrag.html
Dat is niet het zevende aanvullende protocol. Die vind je hier: http://www.elfri.be/wetgeving/zevende-aanvullend-protocol-evrm
pi_105534290
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus ook. Bij vrijspraak is het niet bewezen dat je het niet hebt gedaan. Dan zou het dus ook mogelijk moeten zijn om iemand bij nieuw bewijs opnieuw voor de rechter te brengen.

Niet met terugwerkende kracht natuurlijk, maar voor nieuwe gevallen van 'vrijspraak'.
Vrijspraak is een onherroepelijke (eind)uitspraak, dat zal dus niet gaan.
pi_105534372
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:14 schreef Gia het volgende:

[..]

het beginsel van het recht is ook niet dat je moet bewijzen dat je het niet heb gedaan maar dat ze moeten bewijzen dat je het WEL gedaan heb.

Of wil je dat beginsel ook maar gelijk schrappen m.a.w. bewijs maar dat je het niet gedaan heb, anders ben je schuldig ?
pi_105534376
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Meestal is er wel bewijs, maar is de rechter niet van de schuld van de verdachte overtuigd. Als er geen bewijs is zal er namelijk vaker een sepot komen ipv een zaak :P
Nee, vaak zijn er wel bewijsmiddelen, maar dat is wat anders dan bewijs.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:20:50 #76
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_105534379
De wet werkt twee kanten op maar, Ne bis in idem bestaat niet voor niets.

Je maakt iemand anders voor altijd "verdacht" en er vind geen afsluiting plaats. Je kunt dus jaar in jaar uit gedaagd worden voor de rechter als zich nieuw materiaal voort doet de rest van je leven. Een zaak wordt dan ook onoverzichtelijk en weet jij nog wat je 25 jaar geleden gedaan hebt?

Daarnaast zijn de advocaten hier ook tegen: "Er moet een keer een eind komen aan het vervolgen van een verdachte" en "bewijslast moet altijd bewaard worden van de verdachte wat in strijd is met de privacy"

http://www.destentor.nl/n(...)/article10063840.ece
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_105534388
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:11 schreef laares het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat dat verdrag die mogelijkheid open laat. Het andere verdrag heeft die uitzondering niet. Ik weet niet welk verdrag in dit geval voorrang heeft.
pi_105534426
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Straks niet meer dus, lijkt me erg kwalijk. Dan blijven ze 20 jaar zoeken naar nieuwe bewijzen om jou te veroordelen.
pi_105534540
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

Straks niet meer dus, lijkt me erg kwalijk. Dan blijven ze 20 jaar zoeken naar nieuwe bewijzen om jou te veroordelen.
Nogmaals, dat zal echt niet zo makkelijk gaan. Eigenlijk zie ik het niet gebeuren.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:25:17 #80
3542 Gia
User under construction
pi_105534597
quote:
Goed, duidelijk, dank je wel.

Ik verwacht dat er straks nieuw soort uitspraken komen die opnieuw vervolgen wel mogelijk gaan maken. In de zin van: voorlopige vrijspraak of niet onherroepelijke vrijspraak.
En jawel, DonJames, ik denk dat zo'n woordje wel heel belangrijk kan zijn. Het staat er tenslotte niet voor niets.

Andere mogelijkheid is vaker seponeren, omdat je dan makkelijker wel opnieuw kunt vervolgen.

Wel vind ik dat er mogelijkheid moet blijven voor onherroepelijke vrijspraak als duidelijk bewezen is dat de verdachte het feit niet gepleegd heeft.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:27:23 #81
3542 Gia
User under construction
pi_105534707
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, in die tekst staat dat iemand niet voor een tweede keer mag worden berecht bij een onherroepelijke uitspraak. Er staat niet dat vrijspraak ten allen tijde een onherroepelijke uitspraak is. Althans, dat zie ik er niet staan.
pi_105534724
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik verwacht dat er straks nieuw soort uitspraken komen die opnieuw vervolgen wel mogelijk gaan maken. In de zin van: voorlopige vrijspraak of niet onherroepelijke vrijspraak.
En jawel, DonJames, ik denk dat zo'n woordje wel heel belangrijk kan zijn. Het staat er tenslotte niet voor niets.

Andere mogelijkheid is vaker seponeren, omdat je dan makkelijker wel opnieuw kunt vervolgen.

Wel vind ik dat er mogelijkheid moet blijven voor onherroepelijke vrijspraak als duidelijk bewezen is dat de verdachte het feit niet gepleegd heeft.
Hoe wil je dat doen ? Een zaak zal dan altijd heropend worden als er nieuw bewijs is gevonden.
Bij geen enkele rechtszaak wordt bewezen dat je het niet hebt gedaan. Of er moet een hele slechte Officier van Justitie zijn.
pi_105534775
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, in die tekst staat dat iemand niet voor een tweede keer mag worden berecht bij een onherroepelijke uitspraak. Er staat niet dat vrijspraak ten allen tijde een onherroepelijke uitspraak is. Althans, dat zie ik er niet staan.
Het is duidelijk toch ? En nogmaals het is een van de beginselen van de rechtspraak.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:28:55 #84
3542 Gia
User under construction
pi_105534781
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

het beginsel van het recht is ook niet dat je moet bewijzen dat je het niet heb gedaan maar dat ze moeten bewijzen dat je het WEL gedaan heb.

Of wil je dat beginsel ook maar gelijk schrappen m.a.w. bewijs maar dat je het niet gedaan heb, anders ben je schuldig ?
Dat zeg ik toch niet, wel? Je wordt vrijgesproken, omdat niet bewezen is dat je het gedaan hebt, maar bij nieuw bewijs kan alsnog bewezen worden dat je het wel hebt gedaan.

Wat is er eigenlijk op tegen om misdadigers alsnog achter de tralies te krijgen?
pi_105534804
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Vrijspraak door de Hoge Raad is onherroepelijk aangezien dan alle beroepsmogelijkheden zijn uitgeput.
pi_105534867
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch niet, wel? Je wordt vrijgesproken, omdat niet bewezen is dat je het gedaan hebt, maar bij nieuw bewijs kan alsnog bewezen worden dat je het wel hebt gedaan.

Wat is er eigenlijk op tegen om misdadigers alsnog achter de tralies te krijgen?
Niets, maar je mag geen onschuldig verklaarde mensen achter de tralies gooien.

Jij denkt zeker dat er nooit misbruik van zal worden gemaakt ? Denk je niet dat mensen maar naar bewijzen blijven zoeken als ze overtuigd zijn dat 1 bepaalde persoon dat gedaan moet hebben ?

Dat gebeurt nu namelijk ook genoeg hoor.
pi_105534881
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:25 schreef Gia het volgende:

Dat woordje is ook heel belangrijk, ik zeg niet dat dat niet zo is. Ik bedoel te zeggen dat de wetgever dat woordje niet heel makkelijk kan omzeilen door er een voorlopige vrijspraak van te maken. Na een proces dient een onherroepelijk oordeel te volgen.
quote:
...
In het strafrecht is het volstrekt oninteressant wie het strafbare feit niet heeft gepleegd.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:34:52 #88
3542 Gia
User under construction
pi_105535068
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

Als iemand het ook gedaan heeft, vind ik dat niet erg. Waarom zou een moordenaar 20 jaar rust moeten hebben? Laat hem maar zweten.

Iemand die onschuldig is, hoeft niet te vrezen. Want als je het niet gedaan hebt, kan nooit bewezen worden dat je het wel gedaan hebt.

Ik denk zelfs dat een dergelijke wet meer mogelijkheid laat om te voorkomen dat mensen ten onrechte worden veroordeeld. Nu gebeurt dat soms toch nog, omdat vrijspraak feitelijk onherroepelijk is. Als de rechter nu ervan overtuigd is dat de verdachte schuldig is, volgt veroordeling. Hij moet wel. Als er straks de mogelijkheid bestaat om bij nieuw bewijs alsnog te vervolgen, hoeft hij de verdachte nu niet te veroordelen en kan makkelijker vrijspraak volgen.
pi_105535232
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Als iemand het ook gedaan heeft, vind ik dat niet erg. Waarom zou een moordenaar 20 jaar rust moeten hebben? Laat hem maar zweten.

Iemand die onschuldig is, hoeft niet te vrezen. Want als je het niet gedaan hebt, kan nooit bewezen worden dat je het wel gedaan hebt.

Ik denk zelfs dat een dergelijke wet meer mogelijkheid laat om te voorkomen dat mensen ten onrechte worden veroordeeld. Nu gebeurt dat soms toch nog, omdat vrijspraak feitelijk onherroepelijk is. Als de rechter nu ervan overtuigd is dat de verdachte schuldig is, volgt veroordeling. Hij moet wel. Als er straks de mogelijkheid bestaat om bij nieuw bewijs alsnog te vervolgen, hoeft hij de verdachte nu niet te veroordelen en kan makkelijker vrijspraak volgen.
Denk je dat serieus? Denk aan de Puttense moordzaak, Schiedammer parkmoord en Lucia de B.? Allemaal onschuldige mensen die toch veroordeeld zijn. De politie en het OM zijn in Nederland drukker met het vinden van een dader dan dat ze de waarheid proberen te achterhalen. Dat vergroot het risico alleen maar dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Helemaal nu het OM minder zorgvuldig hoeft te zijn daar ze toch een herkansing hebben.
pi_105535273
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Er zullen meer mensen onschuldg veroordeeld worden, omdat OM toch niet meer zorgvuldig hoeft te zijn. Gaat het mis, kan het nog een keer, gaat het goed (voorOM) zijn ze klaar.

Nu moet je onomstotelijk bewijs hebben om iemand te veroordelen. Wat is daar mis mee ?
Moet ik 10x lastig worden gevallen met een rechtszaak omdat er sporen naar mij wijzen ?

En nogmaals, je opent de poort naar nog meer ellende, in hetzelfde artikel staat al dat onterecht verkregen bewijs ook mag worden gebruikt. Nou lekker ben je dan als burger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')