abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105349147
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:29 schreef gerco94 het volgende:

[..]

op safari? of verlof?
verlof, dus op safari. :9~
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

De meeuwen, krotdorp... :')
Er zijn mensen die het lekkerder dan aan boord vinden, ik vind het over het algemeen maar een laffe opgewarmde hap.. :r
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:33 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

En toen was de republiek in 1x in staat om Engeland de grootste maritieme nederlaag ever toe te delen.. En sinds dien neigt de vorst/vorstin naar ons. C'est ca.
En zodra de pleuris uitbreekt neigen ze naar Engeland, met de staart tussen de benen. :6
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_105349166
quote:

[..]

En toen was de republiek in 1x in staat om Engeland de grootste maritieme nederlaag ever toe te delen.. En sinds dien neigt de vorst/vorstin naar ons. C'est ca.
Door goed zeemanschap van de vlootbazen ja.
pi_105349915
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:43 schreef jankaas020 het volgende:

Er zijn mensen die het lekkerder dan aan boord vinden, ik vind het over het algemeen maar een laffe opgewarmde hap.. :r
Ah, je bedoelde de bonnenschuur, ik was ff in de veronderstelling dat je het over de legering had. (1 van de zoveel meeuwen) Overigens vind ik de legering niet echt verkeerd op de Haven, ik heb het wel slechter gehad kan ik je vertellen.
  donderdag 8 december 2011 @ 20:03:38 #205
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_105350220
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:43 schreef jankaas020 het volgende:

En zodra de pleuris uitbreekt neigen ze naar Engeland, met de staart tussen de benen. :6
Ligt dat aan de politiek of aan ons? Wij zijn nog geen uitdaging uit de weg gegaan in die 346 jaar, hoevaak de politiek ons wou opheffen, keer op keer.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_105350264
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ah, je bedoelde de bonnenschuur, ik was ff in de veronderstelling dat je het over de legering had. (1 van de zoveel meeuwen) Overigens vind ik de legering niet echt verkeerd op de Haven, ik heb het wel slechter gehad kan ik je vertellen.
Ook ik heb nog geen klachten over de legering bij de KM.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 8 december 2011 @ 20:04:30 #207
168777 Rave_NL
pi_105350265
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Door goed zeemanschap van de vlootbazen ja.
Ja, door goed navigeren verover je forten... :')

:W
pi_105350320
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:04 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Volgens de VOC wel ja.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 8 december 2011 @ 20:06:21 #209
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_105350357
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:04 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Zonder goed navigeren verover je geen forten ;)
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 8 december 2011 @ 20:10:57 #211
168777 Rave_NL
pi_105350618
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Pointe du Hoc belde, ze willen hun bovendekking terug...
Als de marine goed hun werk had gedaan, niet alleen op point du hoc maar over de gehele antikwall. Had het talloze levens gescheeld, laat staan de luchtmacht.
pi_105350779
quote:

[..]

En toen werd de Republiek alsnog verslagen in de eerste belangrijke zeeslag. Pas nadat men zwaardere schepen ging bouwen en de provinciën eensgezind achter Holland gingen staan werden er zwaardere slagen gewonnen. Dankzij o.a Friesland, die extra schepen stuurde had de Staatse vloot het overwicht ( daarbij waren de houtzaagmolens van essentieel belang ).
pi_105350987
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:10 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Als de marine goed hun werk had gedaan, niet alleen op point du hoc maar over de gehele antikwall. Had het talloze levens gescheeld, laat staan de luchtmacht.
Daar kunnen we nog wel eens een boompje over doen. Opzich was alles vrij makkelijk in te nemen, muv Omaha, ja Utah was ook niet 1 van de makkelijksten, maar de rest ging eigenlijk van een leien dakje.
  donderdag 8 december 2011 @ 20:22:50 #215
168777 Rave_NL
pi_105351312
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:13 schreef Clan het volgende:

[..]

En toen werd de Republiek alsnog verslagen in de eerste belangrijke zeeslag. Pas nadat men zwaardere schepen ging bouwen en de provinciën eensgezind achter Holland gingen staan werden er zwaardere slagen gewonnen. Dankzij o.a Friesland, die extra schepen stuurde had de Staatse vloot het overwicht ( daarbij waren de houtzaagmolens van essentieel belang ).
Ik heb het over de 2e Engelse oorlog.
pi_105351586
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:22 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Ik heb het over de 2e Engelse oorlog.
De eerste belangrijke zeeslag was een Engelse overwinning op 13 juni 1665 bij Lowestoft. Van de 103 Nederlandse schepen gingen er 17 verloren, waaronder het vlaggenschip de Eendragt dat met admiraal Jacob van Wassenaer Obdam de lucht in ging. Hierna beheersten de Engelsen een jaar lang de zee,

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Engels-Nederlandse_Oorlog
  donderdag 8 december 2011 @ 20:57:45 #217
168777 Rave_NL
pi_105353178
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:27 schreef Clan het volgende:

[..]

De eerste belangrijke zeeslag was een Engelse overwinning op 13 juni 1665 bij Lowestoft. Van de 103 Nederlandse schepen gingen er 17 verloren, waaronder het vlaggenschip de Eendragt dat met admiraal Jacob van Wassenaer Obdam de lucht in ging. Hierna beheersten de Engelsen een jaar lang de zee,

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Engels-Nederlandse_Oorlog
Bla.

Die zeeslag was de reden om het Korps op te richten een half jaar later. Waarna tijdens de eerste operationele inzet, tevens de eerste echte amphibische raidactie ever, de trots van de engelse vloot, het vlaggenschip de Royal Charles werd overmeesterd, weggesleept en vervolgens in NL balk voor balk werd verkocht. Muv de spiegel die nog steeds in het Rijksmuseum hangt, als trofee.
  donderdag 8 december 2011 @ 21:09:46 #218
168777 Rave_NL
pi_105353830
Ik vergat de hurrrr, dus bij deze.
  donderdag 8 december 2011 @ 21:10:25 #219
168777 Rave_NL
pi_105353860
Die was speciaal voor eLlaN.
pi_105353984
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:10 schreef Rave_NL het volgende:
Die was speciaal voor eLlaN.
Voor wie?
  donderdag 8 december 2011 @ 21:17:03 #222
102442 demspec
Tequilla suicide
pi_105354174
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 08:07 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Not to say the least.. :')

Demspec en John, gefeliciteerd macs! ^O^
Dankuwel en insgelijks. Tot morgen bij het ochtendappel.

P.s. Ben sinds maandag overgeplaatst.
pi_105354212
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:57 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Bla.

Die zeeslag was de reden om het Korps op te richten een half jaar later. Waarna tijdens de eerste operationele inzet, tevens de eerste echte amphibische raidactie ever, de trots van de engelse vloot, het vlaggenschip de Royal Charles werd overmeesterd, weggesleept en vervolgens in NL balk voor balk werd verkocht. Muv de spiegel die nog steeds in het Rijksmuseum hangt, als trofee.
De matrozen kregen dan ook meer soldij dan de Engelsen, waardoor er meer personeel was, de Engelsen hadden weinig geld op dat moment, het financiële overwicht heeft zwaarder gewogen dan de inzet van mariniers.

Voor 1665 tot en met 1667 plande men de bouw van 60 schepen, zodat men de hele vaste kern van de vloot met nieuwe zwaardere vaartuigen kon vervangen. De werkelijke productie zou zelfs iets hoger liggen. Waren er in 1664 al zeventien oorlogsschepen opgeleverd, waaronder de zware Kallandsoog, in 1665 liepen er 28 van de werf, waarvan acht met meer dan 70 kanons. Het volgende jaar volgden er nog eens 25, zes daarvan zwaar. Engeland kon tijdens de hele oorlog slechts twaalf oorlogsschepen bouwen, waarvan maar twee van de first en second rate (de zwaarste klassen). De Republiek begon op grote schaal kaperbrieven uit te geven; 418 Britse koopvaarders werden buitgemaakt en de Britse handel met het continent viel vrijwel stil. Terwijl de Republiek zeelui lokte met een loon van 21 gulden de maand in baar geld uitgekeerd, moesten de geronselde Engelse matrozen het doen met papieren schuldbekentenissen: velen monsterden aan bij de vloot van de vijand. De bisschop van Münster trok zich terug uit de oorlog toen Karel geen geld meer had om hem te ondersteunen.

Waar jij over spreekt is juist tegen het einde van de Tweede Engelse oorlog (1667), vijf jaar later, rampjaar 1672, trokken de Fransen binnen.
  donderdag 8 december 2011 @ 21:28:40 #224
168777 Rave_NL
pi_105354732
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:17 schreef Clan het volgende:

[..]

De matrozen kregen dan ook meer soldij dan de Engelsen, waardoor er meer personeel was, de Engelsen hadden weinig geld op dat moment, het financiële overwicht heeft zwaarder gewogen dan de inzet van mariniers.
Bla.

Datzelfde financiële overwicht zorgde voor de ondergang van de gouden eeuw toen de uitgaven in eens niet meer gedekt konden worden..

quote:
Voor 1665 tot en met 1667 plande men de bouw van 60 schepen, zodat men de hele vaste kern van de vloot met nieuwe zwaardere vaartuigen kon vervangen. De werkelijke productie zou zelfs iets hoger liggen. Waren er in 1664 al zeventien oorlogsschepen opgeleverd, waaronder de zware Kallandsoog, in 1665 liepen er 28 van de werf, waarvan acht met meer dan 70 kanons. Het volgende jaar volgden er nog eens 25, zes daarvan zwaar. Engeland kon tijdens de hele oorlog slechts twaalf oorlogsschepen bouwen, waarvan maar twee van de first en second rate (de zwaarste klassen). De Republiek begon op grote schaal kaperbrieven uit te geven; 418 Britse koopvaarders werden buitgemaakt en de Britse handel met het continent viel vrijwel stil. Terwijl de Republiek zeelui lokte met een loon van 21 gulden de maand in baar geld uitgekeerd, moesten de geronselde Engelse matrozen het doen met papieren schuldbekentenissen: velen monsterden aan bij de vloot van de vijand. De bisschop van Münster trok zich terug uit de oorlog toen Karel geen geld meer had om hem te ondersteunen.

Waar jij over spreekt is juist tegen het einde van de Tweede Engelse oorlog (1667), vijf jaar later, rampjaar 1672, trokken de Fransen binnen.
Ja? Dus? Jij sprak van juni '65 terwijl juist die zeeslag de doorslag gaf voor De Witt en De Ruyter om het 'regiment de marine' op te richten.
Sterker nog, berichten van Engelse spionnen dat NL steeds vaker troepen op schepen ging plaatsen is de aanleiding om de Royal Marines op te richten, waarna ze het licht zagen en ons de kans gaven om ons visitekaartje af te geven.
  donderdag 8 december 2011 @ 21:33:50 #225
168777 Rave_NL
pi_105354986
Enfin, Marinier De Jager kwam nog even buurten op onze verjaardag.
95 jaar, Rotterdam '40, Maasbruggen, tot overgave gedwongen, ontsnapt, daarna jarenlang in het verzet gediend, eindbaas. Punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')