verlof, dus op safari.quote:
Er zijn mensen die het lekkerder dan aan boord vinden, ik vind het over het algemeen maar een laffe opgewarmde hap..quote:
En zodra de pleuris uitbreekt neigen ze naar Engeland, met de staart tussen de benen.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:33 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
En toen was de republiek in 1x in staat om Engeland de grootste maritieme nederlaag ever toe te delen.. En sinds dien neigt de vorst/vorstin naar ons. C'est ca.
Door goed zeemanschap van de vlootbazen ja.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:33 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
En toen was de republiek in 1x in staat om Engeland de grootste maritieme nederlaag ever toe te delen.. En sinds dien neigt de vorst/vorstin naar ons. C'est ca.
Ah, je bedoelde de bonnenschuur, ik was ff in de veronderstelling dat je het over de legering had. (1 van de zoveel meeuwen) Overigens vind ik de legering niet echt verkeerd op de Haven, ik heb het wel slechter gehad kan ik je vertellen.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:43 schreef jankaas020 het volgende:
Er zijn mensen die het lekkerder dan aan boord vinden, ik vind het over het algemeen maar een laffe opgewarmde hap..
Ligt dat aan de politiek of aan ons? Wij zijn nog geen uitdaging uit de weg gegaan in die 346 jaar, hoevaak de politiek ons wou opheffen, keer op keer.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:43 schreef jankaas020 het volgende:
En zodra de pleuris uitbreekt neigen ze naar Engeland, met de staart tussen de benen.
Ook ik heb nog geen klachten over de legering bij de KM.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, je bedoelde de bonnenschuur, ik was ff in de veronderstelling dat je het over de legering had. (1 van de zoveel meeuwen) Overigens vind ik de legering niet echt verkeerd op de Haven, ik heb het wel slechter gehad kan ik je vertellen.
Ja, door goed navigeren verover je forten...quote:Op donderdag 8 december 2011 19:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Door goed zeemanschap van de vlootbazen ja.
Volgens de VOC wel ja.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:04 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ja, door goed navigeren verover je forten...
Zonder goed navigeren verover je geen fortenquote:Op donderdag 8 december 2011 20:04 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Pointe du Hoc belde, ze willen hun bovendekking terug...quote:Op donderdag 8 december 2011 20:04 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Als de marine goed hun werk had gedaan, niet alleen op point du hoc maar over de gehele antikwall. Had het talloze levens gescheeld, laat staan de luchtmacht.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Pointe du Hoc belde, ze willen hun bovendekking terug...
En toen werd de Republiek alsnog verslagen in de eerste belangrijke zeeslag. Pas nadat men zwaardere schepen ging bouwen en de provinciën eensgezind achter Holland gingen staan werden er zwaardere slagen gewonnen. Dankzij o.a Friesland, die extra schepen stuurde had de Staatse vloot het overwicht ( daarbij waren de houtzaagmolens van essentieel belang ).quote:Op donderdag 8 december 2011 19:33 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Daar kunnen we nog wel eens een boompje over doen. Opzich was alles vrij makkelijk in te nemen, muv Omaha, ja Utah was ook niet 1 van de makkelijksten, maar de rest ging eigenlijk van een leien dakje.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:10 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Als de marine goed hun werk had gedaan, niet alleen op point du hoc maar over de gehele antikwall. Had het talloze levens gescheeld, laat staan de luchtmacht.
Ik heb het over de 2e Engelse oorlog.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:13 schreef Clan het volgende:
[..]
En toen werd de Republiek alsnog verslagen in de eerste belangrijke zeeslag. Pas nadat men zwaardere schepen ging bouwen en de provinciën eensgezind achter Holland gingen staan werden er zwaardere slagen gewonnen. Dankzij o.a Friesland, die extra schepen stuurde had de Staatse vloot het overwicht ( daarbij waren de houtzaagmolens van essentieel belang ).
De eerste belangrijke zeeslag was een Engelse overwinning op 13 juni 1665 bij Lowestoft. Van de 103 Nederlandse schepen gingen er 17 verloren, waaronder het vlaggenschip de Eendragt dat met admiraal Jacob van Wassenaer Obdam de lucht in ging. Hierna beheersten de Engelsen een jaar lang de zee,quote:Op donderdag 8 december 2011 20:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik heb het over de 2e Engelse oorlog.
Bla.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:27 schreef Clan het volgende:
[..]
De eerste belangrijke zeeslag was een Engelse overwinning op 13 juni 1665 bij Lowestoft. Van de 103 Nederlandse schepen gingen er 17 verloren, waaronder het vlaggenschip de Eendragt dat met admiraal Jacob van Wassenaer Obdam de lucht in ging. Hierna beheersten de Engelsen een jaar lang de zee,
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Engels-Nederlandse_Oorlog
Voor wie?quote:
Dankuwel en insgelijks. Tot morgen bij het ochtendappel.quote:Op donderdag 8 december 2011 08:07 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Not to say the least..
Demspec en John, gefeliciteerd macs!
De matrozen kregen dan ook meer soldij dan de Engelsen, waardoor er meer personeel was, de Engelsen hadden weinig geld op dat moment, het financiële overwicht heeft zwaarder gewogen dan de inzet van mariniers.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:57 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Bla.
Die zeeslag was de reden om het Korps op te richten een half jaar later. Waarna tijdens de eerste operationele inzet, tevens de eerste echte amphibische raidactie ever, de trots van de engelse vloot, het vlaggenschip de Royal Charles werd overmeesterd, weggesleept en vervolgens in NL balk voor balk werd verkocht. Muv de spiegel die nog steeds in het Rijksmuseum hangt, als trofee.
Bla.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:17 schreef Clan het volgende:
[..]
De matrozen kregen dan ook meer soldij dan de Engelsen, waardoor er meer personeel was, de Engelsen hadden weinig geld op dat moment, het financiële overwicht heeft zwaarder gewogen dan de inzet van mariniers.
Ja? Dus? Jij sprak van juni '65 terwijl juist die zeeslag de doorslag gaf voor De Witt en De Ruyter om het 'regiment de marine' op te richten.quote:Voor 1665 tot en met 1667 plande men de bouw van 60 schepen, zodat men de hele vaste kern van de vloot met nieuwe zwaardere vaartuigen kon vervangen. De werkelijke productie zou zelfs iets hoger liggen. Waren er in 1664 al zeventien oorlogsschepen opgeleverd, waaronder de zware Kallandsoog, in 1665 liepen er 28 van de werf, waarvan acht met meer dan 70 kanons. Het volgende jaar volgden er nog eens 25, zes daarvan zwaar. Engeland kon tijdens de hele oorlog slechts twaalf oorlogsschepen bouwen, waarvan maar twee van de first en second rate (de zwaarste klassen). De Republiek begon op grote schaal kaperbrieven uit te geven; 418 Britse koopvaarders werden buitgemaakt en de Britse handel met het continent viel vrijwel stil. Terwijl de Republiek zeelui lokte met een loon van 21 gulden de maand in baar geld uitgekeerd, moesten de geronselde Engelse matrozen het doen met papieren schuldbekentenissen: velen monsterden aan bij de vloot van de vijand. De bisschop van Münster trok zich terug uit de oorlog toen Karel geen geld meer had om hem te ondersteunen.
Waar jij over spreekt is juist tegen het einde van de Tweede Engelse oorlog (1667), vijf jaar later, rampjaar 1672, trokken de Fransen binnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |