bron.quote:Zwarte Piet verbannen bij Sinterklaasfeest in Canada
zaterdag 26 november 2011 10:24
Zwarte Piet is niet welkom bij de Sinterklaasviering in het Canadese New Westminster, vlakbij de stad Vancouver. Na klachten over racisme hebben de organisatoren besloten 'Black Peter' uit te bannen op het volksfeest voor Nederlandse Canadezen.
Niet toegestaan in Canada Niet toegestaan in Canada
Mijter Sint ook omstreden
Niet alleen Zwarte Piet heeft last van politieke correctheid. Een paar jaar geleden bleek ook de mijter van Sinterklaas plotseling omstreden omdat er een christelijk kruis op staat.
Gemeenten willen kruisloze multicultimijter Sinterklaas
Lees ook de weblog van Liesbeth Wytzes over Zwarte Piet: Koesteren van tradities maakt je nog geen nazi
Het is de eerste keer sinds 1985 dat Zwarte Piet niet bij het feest zal zijn, schrijft de Vancouver Sun.
Zwarte Canadezen hadden geklaagd over de aanstaande komst van het hulpje van Sinterklaas, die volgens hen een racistisch stereotype is en daarom beledigend. Sinterklaas arriveert volgende week zaterdag wel gewoon in de haven.
Zwarte gezichten
'We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben,' zegt Sinterklaas-organisator Tako Slump.
'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'
Achterkamertjes
Het is onduidelijk wie de goedheilig man nu gaan helpen bij het uitdelen van pepernoten en cadeautjes.
Zwarte Piet is buiten Nederland omstreden. Sinterklaasvieringen in de Verenigde Staten worden vaak gehouden in achterkamertjes, zodat Zwarte Piet zich niet in het openbaar hoeft te vertonen.
Ja zeker.quote:
Je bedoelt als je de interpretatie van een verhaal niet snapt, neem ik aan?quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:03 schreef valek het volgende:
[..]
Als je het verhaal niet snapt zeg dan niks.
Sinterklaas kalft wel af hoor.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:05 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ja zeker.
Dat betekent echt niet dat in vervolg in Nederland zou moeten krijgen.
Ik kan me best voorstellen dat bepaalde mensen deze stereotypering niet wenselijk vinden, maar ik vind hun belang ondergeschikt aan een van de weinige Nederlandse tradities die nog een breed draagvlak heeft.
Zo te zien zijn negers niet welkomquote:'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'
Alle volkseigen tradities kalven af naarmate de opmars van de multiculturele samenleving doorzet, dit inherent aan elkaar. Dit betekent niet dat iedereen dit gewenst vindt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Sinterklaas kalft wel af hoor.
Ik geloof nooit dat dit kinderfeest zo ontzettend populair meer is.
Je vergeet de negerzoenen die al in de ban gedaan zijnquote:Op zaterdag 26 november 2011 11:13 schreef borisz het volgende:
Eerst de gouden koets en nu dit.. Straks mag je geen koe geen eten omdat het een heilig is in India en de varkens gaan eruit om rekening te houden met de moslims.
Exact.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
Dat de Nederlandse gemeenschap in den vreemde zich moet schikken in zijn minderheidsrol en dat er in het buitenland nogal vreemd tegen zwarte piet aangekeken wordt, snap ik wel.
Maar hier in Nederland hoor je met je fikken van de sinterklaastraditie af te blijven, dat is nu eenmaal ons stukje achterlijke cultuur. Onze tegenhanger van onverdoofde dieren slachten, stierenvechten en vrouwen in brand steken omdat ze het gore lef hadden zich te laten verkrachten. Wat mij betreft vieren we het feest in de huidige vorm, mét zwarte piet, nog tot in lengte der dagen...
Ik gebruik al vele jaren de benaming 'heel donker wit' voor 'zwart'.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:13 schreef 3-voud het volgende:
Ik vind dat de kleur zwart een andere naam moet hebben. Aanstootgevend enzo.
Ik was laatst nog bij de intocht in Utrecht (dus niet eens de landelijke in Dordrecht) en er was meer dan genoeg animo kan ik je vertellen!quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Sinterklaas kalft wel af hoor.
Ik geloof nooit dat dit kinderfeest zo ontzettend populair meer is.
Negers die zeggen dat ze donker wit zijn ipv zwart zijn baas.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik gebruik al vele jaren de benaming 'heel donker wit' voor 'zwart'.
Goedzo, jij bent onze voorloper van progressief en modern kapseizend Nederland.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik gebruik al vele jaren de benaming 'heel donker wit' voor 'zwart'.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:27 schreef Nielsch het volgende:
TS, waarom heb je zelf wel een Zwarte Piet als avatar?
In Canada wordt de intocht ook al ruim 25 jaar op deze manier gehouden...quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:16 schreef bijdehand het volgende:
Ik kan het me nog voorstellen dat in Canada zoiets gebeurt, daar is het namelijk geen traditie. Maar dan meteen hier aanpakken...
Hier in Den Haag ook. Ook veel bruine en zwarte toejuichers trouwens.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik was laatst nog bij de intocht in Utrecht (dus niet eens de landelijke in Dordrecht) en er was meer dan genoeg animo kan ik je vertellen!
En niet te vergeten, de rendieren.. waar is de partij voor de dieren als je ze nodig hebtquote:Op zaterdag 26 november 2011 11:20 schreef DrMabuse het volgende:
De elfjes van de Kerstman mogen die nog?
Zijn er al "Ban The Elves" actie groepen van de kleine medemensen?
Snapt niemand en is het ook niet.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik begrijp niet wat er racistisch is aan een zwarte knecht.
Disclaimer alertquote:Op zaterdag 26 november 2011 12:03 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
Ze hebben een heel goed punt. In nederland zijn we dit feest gewend (en ik als donkergekleurde vind het een leuk feest)
Voor Nederlanders is elk exotisch land raar met rare gebruiken. Wat nu?quote:maar voor buitenlanders is het gewoon heel raar. Zon zwart geschimkt gezicht met grote rode lippen, krulhaar en onozel gedrag.
logisch lijkt me, misschien een ideetje voor een gekleurde piet daar?
nederlanders in het buitenland moeten zich maar aanpassen aan hun wensen en gebruiken, zoals buitenlanders dat in nederland ook moeten. Of vind je het ook best als je chinese buurman je kat even leent voor kerstquote:Op zaterdag 26 november 2011 12:27 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Disclaimer alert
[..]
Voor Nederlanders is elk exotisch land raar met rare gebruiken. Wat nu?
Of moeten wij dan ook maar inschikken, zoals al gebeurd?
Chinezen vieren hier ook nieuwjaar in februari en moslims vieren hier ook het suikerfeest. Wij gaan Canadezen in Nederland toch ook niet verbieden om Canada Day te vieren. Ik bedoel, dat zou ook best wel eens vervelend kunnen zijn voor de oorspronkelijk bewoners van Canada.quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:41 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
nederlanders in het buitenland moeten zich maar aanpassen aan hun wensen en gebruiken, zoals buitenlanders dat in nederland ook moeten. Of vind je het ook best als je chinese buurman je kat even leent voor kerst![]()
aanpassen is het toverwoord
Maar wel claimen dat ze een goed punt hebben wat betreft die zwarte piet?quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:41 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
nederlanders in het buitenland moeten zich maar aanpassen aan hun wensen en gebruiken, zoals buitenlanders dat in nederland ook moeten. Of vind je het ook best als je chinese buurman je kat even leent voor kerst![]()
aanpassen is het toverwoord
Hardnekkig verhaal.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:14 schreef Ludd het volgende:
[..]
Je vergeet de negerzoenen die al in de ban gedaan zijn
Sinterklaas moet persé met de zwarte pieten? het kan niet zonder, wat een aanstellerij. Niks mis met gekleurde pieten of verkleed als kraai gaan, je kan er alles van maken, zonder anderen te beledigen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Chinezen vieren hier ook nieuwjaar in februari en moslims vieren hier ook het suikerfeest. Wij gaan Canadezen in Nederland toch ook niet verbieden om Canada Day te vieren. Ik bedoel, dat zou ook best wel eens vervelend kunnen zijn voor de oorspronkelijk bewoners van Canada.
Aanpassen is niet het toverwoord. Kijk naar de Italianen in Amerika. Komen nu op veel gebieden heel goed mee maar vieren nog steeds Columbus Day en allerlei Feast of Saint Blablabla dagen.
Commercieel stuiptrekje achteraf. Redden wat er te redden valt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:10 schreef MrJones het volgende:
[..]
Hardnekkig verhaal.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)door-marketing.dhtml
Ja hebben ze ook. zij zijn immigranten daar, ook wel canadees maar niet oorspronkelijk, net als hier de getinte en donkere niet etnisch nederlands zijn. Maar het is het zo moeilijk om elkaar te respecteren en elkaar niet te beledigen? Ik persoonlijk heb geen problemen met zwarte piet omdat wij het hier gewend zijn, maar dat iedereen verbaasd gaat roepen dat canadezen, amerikanen etc het wél racistisch vinden.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:01 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Maar wel claimen dat ze een goed punt hebben wat betreft die zwarte piet?
Euh...
Zeg ik. Westerse wereld moet altijd buigen voor minderheden. Daar en hier.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:15 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Ja hebben ze ook. zij zijn immigranten daar, ook wel canadees maar niet oorspronkelijk, net als hier de getinte en donkere niet etnisch nederlands zijn. Maar het is het zo moeilijk om elkaar te respecteren en elkaar niet te beledigen? Ik persoonlijk heb geen problemen met zwarte piet omdat wij het hier gewend zijn, maar dat iedereen verbaasd gaat roepen dat canadezen, amerikanen etc het wél racistisch vinden.
Zwarte piet moet echt wat aan veranderen, want dit deuntje wordt net zo lang herhaald dat het Sint-feest wordt verpest alleen maar omdat jullie zo graag zwarte piet niet groen willen schimken en een glade paarse pruik op willen zetten.
Of jij bent een zwartkijker. Ha-ha. Zwartkijker.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:12 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Commercieel stuiptrekje achteraf. Redden wat er te redden valt.
Je bent te goedgelovig.
We hebben het zo slecht en we worden zo onderdrukt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeg ik. Westerse wereld moet altijd buigen voor minderheden.
Kijk ik begrijp jullie wel van jullie kant. Wij zijn inderdaad jullie kant opgekomen (zonder invallen of met geweld, in tegenstelling tot jullie met de slavernij en kolonisatie) in iedergeval, dat heeft er wel mee te maken.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeg ik. Westerse wereld moet altijd buigen voor minderheden. Daar en hier.
Koop een knuffelbeer.
Mee eens. Daarom ben ik meer voor het Arabische model, waar je als minderheid tenminste nog fatsoenlijk onderdrukt kunt worden.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Westerse wereld moet altijd buigen voor minderheden.
Het gaat ook niet om de kinderen. Die hebben dat binnen 2 jaar niet eens meer door. Het gaat erom dat wij onze eigen tradities niet meteen hoeven te veranderen wanneer 'nieuwkomers' dat op hoogdravende toon eisen, na vijf jaar in NL een uitkering getrokken te hebben.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:22 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Kijk ik begrijp jullie wel van jullie kant. Wij zijn inderdaad jullie kant opgekomen (zonder invallen of met geweld, in tegenstelling tot jullie met de slavernij en kolonisatie) in iedergeval, dat heeft er wel mee te maken.
Het sintfeest moet je nooit kapotmaken, wij vieren het thuis ook (ik kom uit een multicultireel gezin) en het blijft lachen!
Toch kan je als blanke nederlander niet zeggen hoe een negroide nederlander zich voelt bij zwarte piet. Een feest moet wel een feest blijven voor iedereen, omdat iedereen hedendaags in nederland nou eenmaal gekleurd is. Het is meegaan met de tijd, of er gewoon mee kappen. Wat is er zo moeilijk aan om zwarte piet een rood of blauw kleurtje te geven. Alsof kinderen dat erg vinden, ja hoor die zullen meteen een dodelijke overdosis pepernoten nemen
Dat is ook zo selectief als de pest. Beetje aangrijpen om lekker te schoppen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:22 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Kijk ik begrijp jullie wel van jullie kant. Wij zijn inderdaad jullie kant opgekomen (zonder invallen of met geweld, in tegenstelling tot jullie met de slavernij en kolonisatie) in iedergeval, dat heeft er wel mee te maken.
Het sintfeest moet je nooit kapotmaken, wij vieren het thuis ook (ik kom uit een multicultireel gezin) en het blijft lachen!
Toch kan je als blanke nederlander niet zeggen hoe een negroide nederlander zich voelt bij zwarte piet. Een feest moet wel een feest blijven voor iedereen, omdat iedereen hedendaags in nederland nou eenmaal gekleurd is. Het is meegaan met de tijd, of er gewoon mee kappen. Wat is er zo moeilijk aan om zwarte piet een rood of blauw kleurtje te geven. Alsof kinderen dat erg vinden, ja hoor die zullen meteen een dodelijke overdosis pepernoten nemen
als je het niet erg vind ga ik met jouw niet in discussie, jij bent wel zo'n stuk dom onbenulquote:Op zaterdag 26 november 2011 13:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de kinderen. Die hebben dat binnen 2 jaar niet eens meer door. Het gaat erom dat wij onze eigen tradities niet meteen hoeven te veranderen wanneer 'nieuwkomers' dat op hoogdravende toon eisen, na vijf jaar in NL een uitkering getrokken te hebben.
In plaats van zich druk te maken over Zwarte Pieten zouden zwarten beter eens hun best kunnen doen om hun thuislanden op een enigszins acceptabel niveau te brengen, in plaats van de poelen van ziekte, corruptie, criminaliteit, oorlog, onderdrukking, geweld, verkrachting, armoede en ellende die het nu zijn. Dat lijkt me nuttiger. Maar ook wat lastiger als hier vanuit de luie stoel met een bak kippenvleugeltjes op schoot commentaar te geven op de traditie van een land waar ze werkelijk alles aan te danken en niks aan bijgedragen hebben.
Dat maakt me niets uit hoor.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:40 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
als je het niet erg vind ga ik met jouw niet in discussie, jij bent wel zo'n stuk dom onbenul
En juist omdat men daar wars van is mag men geen kritiek hebben op tradities hier die wellicht eenzelfde oorsprong hebben? "Kijk jullie eens minderwaardig zijn aan ons! Wij zijn zo superieur dat jullie je bek moeten houden!"quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:42 schreef LXIV het volgende:
Het punt is dat mensen afkomstig van een cultuur van handjes afhakken van machetes, het opkoken van albino's voor medicinale werking, het verkrachten van peuters om van AIDS te genezen, het gebruiken van Pygmeeen als Bushmeat, et etc, wat mij betreft geen ENKEL RECHT op commentaar hebben op een traditie als je gezicht zwartmaken en snoep uitdelen aan kinderen.
Suikerfeest is gestoeld op een traditie van een pedofiel.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:43 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En juist omdat men daar wars van is mag men geen kritiek hebben op tradities hier die wellicht eenzelfde oorsprong hebben? Wat een bullshit.
Waar lees jij dat ik zeg dat alle negers hier tegen zijn? ik ben er ook niet helemaal tegen maar wel een beetje. Sinds ik hier (bijna) ben geboren en opgegroeid ben neem ik aan dat ik een nederlander ben. Gekleurd ja, betekent dat gekleurde nederlanders geen stem hierin hebben, en maar hun mond over dit autochtone feest moeten houden? Nee, sinterklaas is voor iedereen, jong oud wit zwart geel bruin. En daar mag iedereen zich gelukkig bij voelen of niet. Zwart Piet is makkelijk genoeg gezegd ontzettend uit de tijd. En de smoezen van de de schoorsteen en kraaien, ga toch weg. Als jij uit de schoortsteen klimt zie je er natuurlijk precies zo uit.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:30 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat is ook zo selectief als de pest. Beetje aangrijpen om lekker te schoppen.
Bij de intocht stonden ook negers de boel te vieren. Omdat ze snappen dat het niets met slavernij of discriminatie heeft te maken. Maarja, je hebt er altijd wel een paar die elk wissewasje willen misbruiken om het nieuws te halen.
Wat hebben we hierna? Misschien wel nog iets stommers waar jij dan een mening van hebt dat het onzin is, maar anderen het weer net zo verwoorden als jij hier doet.
Dit gezever blijft doorgaan zolang mensen zich vervelen en weten dat die mogelijkheid bestaat het veel groter te maken dan nodig is.
De donkere mens in nederland doet deze dingen ook? de kleine donkere dingen hakken handen af van klasgenootjes? Jij denkt serieus dat elke afrikaan dit soort dingen doet. Denk eens goed na over het nederlandse (trieste) verleden, schaam je rotjongquote:Op zaterdag 26 november 2011 13:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat maakt me niets uit hoor.
Het punt is dat mensen afkomstig van een cultuur van handjes afhakken van machetes, het opkoken van albino's voor medicinale werking, het verkrachten van peuters om van AIDS te genezen, het gebruiken van Pygmeeen als Bushmeat, et etc, wat mij betreft geen ENKEL RECHT op commentaar hebben op een traditie als je gezicht zwartmaken en snoep uitdelen aan kinderen.
Gewoon niet. Punt.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
Dat de Nederlandse gemeenschap in den vreemde zich moet schikken in zijn minderheidsrol en dat er in het buitenland nogal vreemd tegen zwarte piet aangekeken wordt, snap ik wel.
Maar hier in Nederland hoor je met je fikken van de sinterklaastraditie af te blijven, dat is nu eenmaal ons stukje achterlijke cultuur. Onze tegenhanger van onverdoofde dieren slachten, stierenvechten en vrouwen in brand steken omdat ze het gore lef hadden zich te laten verkrachten. Wat mij betreft vieren we het feest in de huidige vorm, mét zwarte piet, nog tot in lengte der dagen...
Je zegt ertegen te zijn (een beetje) en alle begrip te hebben voor de mensen die het anders willen hebben: veranderen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:44 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Waar lees jij dat ik zeg dat alle negers hier tegen zijn? ik ben er ook niet helemaal tegen maar wel een beetje. Sinds ik hier (bijna) ben geboren en opgegroeid ben neem ik aan dat ik een nederlander ben. Gekleurd ja, betekent dat gekleurde nederlanders geen stem hierin hebben, en maar hun mond over dit autochtone feest moeten houden? Nee, sinterklaas is voor iedereen, jong oud wit zwart geel bruin. En daar mag iedereen zich gelukkig bij voelen of niet. Zwart Piet is makkelijk genoeg gezegd ontzettend uit de tijd. En de smoezen van de de schoorsteen en kraaien, ga toch weg. Als jij uit de schoortsteen klimt zie je er natuurlijk precies zo uit.
In nederland wonen nou eenmaal veel gekleurde mensen, kleine donkere kindjes die het misschien niet zo prettig vinden. En dan zeiken op amerika die de slavernij wel erkent, en er wel wat aan doet om álle inwoners THUIS te laten voelen.
of moet ik ook maar terug naar afrika ......
Och, weer een waus die een stok in het hoenderhok wil gooien op semi-gevatte wijze met iets wat niet klopt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:51 schreef Kermit. het volgende:
Jammer dat de wereld er achterkomt dat het een viering van de slavernij is.
Ik vond het altijd wel een mooie gedachten aan onze gouden eeuw
3-Voud, ik ben het volledig met je eens.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je zegt ertegen te zijn (een beetje) en alle begrip te hebben voor de mensen die het anders willen hebben: veranderen.
Maar tegelijkertijd zeg je dat mensen zich maar aan dienen te passen.
Selectief dus. Aanpassen geld volgens jou blijkbaar enkel voor het "overheersende westen". Alle andere zielige moeten het naar de zin gemaakt worden waarbij onschuldige tradities afgeschoten mogen worden.
Omdat die mensen niets meer dan een podium zoeken om op te schreeuwen, en wat is een beter podium in Nederland dan het Sinterklaasfeest? Aandacht gegarandeerd.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:58 schreef Elfletterig het volgende:
Waarom willen mensen zo graag een racistisch label plakken op iets wat helemaal niet racistisch is, noch een boodschap in die richting uitdraagt? Zwarte Piet is een personage in een kinderfeest. Het is zowel bizar om dat vermeende racisme zo op te blazen en om een kinderfeest te verpesten.
Dat klopt, die van mij is inderdaad de waarheid. Dit is echt klagen om het klagen. En ja, de negers waren vroeger zielig, maar dat is nu niet meer zo. En het gaat niet om negers en zucht..........quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je bedoelt als je de interpretatie van een verhaal niet snapt, neem ik aan?
En jouw interpretatie is dan de waarheid, en mijn interpretatie niet, en die van de inwoners van Canada en de VS niet, zo iets?
Best grappig hoe treffend Zwarte Piet is...quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:17 schreef DDDDDaaf het volgende:
Blijkbaar is snoepgoed en cadeau's uitdelen en mensen een leuke tijd bezorgen een beeld waar bepaalde gekleurde Nederlanders zich niet aan willen conformeren, dat kan. Maar eerlijk gezegd kan ik me net zo min voorstellen dat iedere kleurling blij is met drugsdealende, pippa poppende en bitches en ho's roepende "homies", die eigenlijk qua kleding"stijl" nog helemaal niet zo veel verschillen van zwarte piet. Blijkbaar heeft zwarte piet gewoon niet genoeg "streetcred" en moet 'ie gewoon écht eens wat kinderen afrossen met de roe en in een jute zak in het laadruim van een schip gooien...
quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:17 schreef DDDDDaaf het volgende:
Blijkbaar is snoepgoed en cadeau's uitdelen en mensen een leuke tijd bezorgen een beeld waar bepaalde gekleurde Nederlanders zich niet aan willen conformeren, dat kan. Maar eerlijk gezegd kan ik me net zo min voorstellen dat iedere kleurling blij is met drugsdealende, pippa poppende en bitches en ho's roepende "homies", die eigenlijk qua kleding"stijl" nog helemaal niet zo veel verschillen van zwarte piet. Blijkbaar heeft zwarte piet gewoon niet genoeg "streetcred" en moet 'ie gewoon écht eens wat kinderen afrossen met de roe en in een jute zak in het laadruim van een schip gooien...
kijk ik vind zwarte piet best beledigind voor degene die dat zo voelen. Ik heb er persoonlijk niet veel problemen mee. maar ik , jij en de rest van fok wonen hier niet alleen. Wij met nog meerdere miljoenen blanke, gekleurde, pikzwarte donkergele mensen en we horen elkaar maar te respecteren. Zwarte piet is gewoon ouderwets het past niet in de moderne samenlevening. Het sinterklaasfeest word niet gevierd door alleen blanke mensen maar ook door donkere, die bij het zien van zwarte piet zich beledigt kunnen vinden.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je zegt ertegen te zijn (een beetje) en alle begrip te hebben voor de mensen die het anders willen hebben: veranderen.
Maar tegelijkertijd zeg je dat mensen zich maar aan dienen te passen.
Selectief dus. Aanpassen geld volgens jou blijkbaar enkel voor het "overheersende westen". Alle andere zielige moeten het naar de zin gemaakt worden waarbij onschuldige tradities afgeschoten mogen worden.
maar als het niet om negers gaat, waarom gaat de discussie hier elk jaar toch weer over?quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:21 schreef valek het volgende:
[..]
Dat klopt, die van mij is inderdaad de waarheid. Dit is echt klagen om het klagen. En ja, de negers waren vroeger zielig, maar dat is nu niet meer zo. En het gaat niet om negers en zucht..........
Nee, want zwarte piet is zwart van roet en niet van huidskleur.quote:
welke geschiedenis?quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:06 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nee, want zwarte piet is zwart van roet en niet van huidskleur.
Know your history!
Ja rot maar op naar afrika!quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:44 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Waar lees jij dat ik zeg dat alle negers hier tegen zijn? ik ben er ook niet helemaal tegen maar wel een beetje. Sinds ik hier (bijna) ben geboren en opgegroeid ben neem ik aan dat ik een nederlander ben. Gekleurd ja, betekent dat gekleurde nederlanders geen stem hierin hebben, en maar hun mond over dit autochtone feest moeten houden? Nee, sinterklaas is voor iedereen, jong oud wit zwart geel bruin. En daar mag iedereen zich gelukkig bij voelen of niet. Zwart Piet is makkelijk genoeg gezegd ontzettend uit de tijd. En de smoezen van de de schoorsteen en kraaien, ga toch weg. Als jij uit de schoortsteen klimt zie je er natuurlijk precies zo uit.
In nederland wonen nou eenmaal veel gekleurde mensen, kleine donkere kindjes die het misschien niet zo prettig vinden. En dan zeiken op amerika die de slavernij wel erkent, en er wel wat aan doet om álle inwoners THUIS te laten voelen.
of moet ik ook maar terug naar afrika ......
Ja!quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:07 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
welke geschiedenis?
en waar komen de dikke rode lippen, en kroeshaar dan vandaan?
als jij uit de schoorsteen klimt, zie je er precies zo uit?
[ afbeelding ]
ik ben geen nederlander alleen maar omdat ik een kleurtje heb ?...quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:10 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ja!
En met geschiedenis bedoel ik dat Sinterklaas onderdeel is van de Nederlandse traditie. Wij (Nederland) zijn zo vrijgevig geweest om andere mensen hun eigen tradities te laten vieren. Van islamieten tot hindoes tot chinees nieuwjaar. Niet janken dus!
Dat zeg ik toch niet? Alleen alle mensen die hier zijn komen wonen hebben hun eigen tradities in stand kunnen houden, waarom moet Sinterklaas dan aangepast worden? Zijn "autochtonen" soms minder tolerant!??quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:18 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
ik ben geen nederlander alleen maar omdat ik een kleurtje heb ?...
Ik kan me wel iets voorstellen bij het gevoel, maar ik vind ook wel eens dingen vervelend. Dan ga ik ook niet lopen zeiken dat dingen verboden moeten worden. Maar goed, blijf vooral lekker die racismekaart spelen, op een gegeven moment neemt niemand die meer serieus hopelijk.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:22 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Je bent vooral geen Nederlander omdat je onze cultuur en tradities niet onderschrijft.quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:18 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
ik ben geen nederlander alleen maar omdat ik een kleurtje heb ?...
Loop jij ook elke dag polonaise terwijl je in een bruin café waar ze de Deurzakkers draaien peuken zit te roken?quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je bent vooral geen Nederlander omdat je onze cultuur en tradities niet onderschrijft.
En "een kleurtje'Wat een eufemisme voor zo zwart als roet.
Nee hoor, eigenlijk nooit.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Loop jij ook elke dag polonaise terwijl je in een bruin café waar ze de Deurzakkers draaien peuken zit te roken?
Kun je onze cultuur en tradities even specificeren? Die van Staphorst, Bolsward, Vriezenveen, Amsterdam of Roermond? Dan heb ik het weer helder.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je bent vooral geen Nederlander omdat je onze cultuur en tradities niet onderschrijft.
En "een kleurtje'Wat een eufemisme voor zo zwart als roet.
Niemand hoeft van mij mee te doen. Maar ze moeten de mensen die het wel leuk vinden wel met rust laten.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:17 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oh, dat vind ik eigenlijk wel het beste voorbeeld van onze tradities en cultuur...
jupquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niemand hoeft van mij mee te doen. Maar ze moeten de mensen die het wel leuk vinden wel met rust laten.
Allemachtig wat sneuquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:17 schreef Nielsch het volgende:
Nog zo'n blanke Nederlandse idioot die de zwarten groot gelijk geeft: https://twitter.com/#!/lytse
ditquote:
Niet? Ga dat eens snel doen dan. Dat is racísme!quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:31 schreef sp3c het volgende:
ik snap niet zo heel goed hoe je als neger beledigd kunt zijn van Zwarte Piet?
het is niet dat hij nu echt iets fouts doet, hij deelt snoep uit en werkt voor de kost ... boeiuh?
mijn huidige baas is ok blank maar je ziet mij niet met spandoeken voor zijn deur staan ofzo
quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:17 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oh, dat vind ik eigenlijk wel het beste voorbeeld van onze tradities en cultuur...
jij praat al jaren hier, niets meer dan stinkende poepquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:42 schreef Drinky het volgende:
negers horen sowieso niets te willen over feesten waarin zij ondergeschikten zijn. Klagen doe je maar in afrika, of canada
Gefeliciteerd , jouw reactie is genomineerd voor meest kansloos en achterlijk van 2011!quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de kinderen. Die hebben dat binnen 2 jaar niet eens meer door. Het gaat erom dat wij onze eigen tradities niet meteen hoeven te veranderen wanneer 'nieuwkomers' dat op hoogdravende toon eisen, na vijf jaar in NL een uitkering getrokken te hebben.
In plaats van zich druk te maken over Zwarte Pieten zouden zwarten beter eens hun best kunnen doen om hun thuislanden op een enigszins acceptabel niveau te brengen, in plaats van de poelen van ziekte, corruptie, criminaliteit, oorlog, onderdrukking, geweld, verkrachting, armoede en ellende die het nu zijn. Dat lijkt me nuttiger. Maar ook wat lastiger als hier vanuit de luie stoel met een bak kippenvleugeltjes op schoot commentaar te geven op de traditie van een land waar ze werkelijk alles aan te danken en niks aan bijgedragen hebben.
Ik praat geen negerquote:Op zaterdag 26 november 2011 18:21 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
jij praat al jaren hier, niets meer dan stinkende poep
quote:Op zaterdag 26 november 2011 18:14 schreef Nielsch het volgende:
Maar is het in dienst nemen van een neger dan ook racisme? Ik bedoel, neem McDonalds als voorbeeld. Daar werken ook vele negers in een door de baas gekozen uniform voor een blanke werkgever.
Probleem zit 'm in het feit dat zwarte Piet dus geen eenduidige rol speelt. Ik weet niet hoe het er nu aan gaat, maar in de jaren 80 groeide ik op met het beeld van de domme zwarte PIet als knecht van de wijze Sinterklaas.quote:Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Welke zwarten en welke thuislanden?quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
In plaats van zich druk te maken over Zwarte Pieten zouden zwarten beter eens hun best kunnen doen om hun thuislanden op een enigszins acceptabel niveau te brengen, in plaats van de poelen van ziekte, corruptie, criminaliteit, oorlog, onderdrukking, geweld, verkrachting, armoede en ellende die het nu zijn.
Die protestpieten. Waar ze ook vandaan komen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Welke zwarten en welke thuislanden?
In veel gevallen Nederland? En in een deel v/d gevallen Canada. In beide landen is momenteel volgens mij geen oorlog e.d.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die protestpieten. Waar ze ook vandaan komen.
Jij begint steeds meer dictatoriale trekjes te vertonen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:25 schreef LXIV het volgende:
Maar mensen die hier in Nederland tegen Zwarte Piet zijn mogen wat mij betreft op de stoomboot naar Spanje (die dan daar niet afmeert, maar nog even doorvaart naar het Takkie-Takkie oerwoud).
Nee hoor. Maar ik heb ondertussen wel genoeg van allerlei randfiguren die maar door blijven hameren op afschaffen van onze geliefde tradities. Hun punt is zo ondertussen wel gemaakt en verworpen. Laat ze zich druk maken over belangrijkere zaken (zoals alle ellende in Afrika)quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Jij begint steeds meer dictatoriale trekjes te vertonen.
Waar is de nuchtere discussie onder het mom vrijheid van meningsuiting?
In Nederland geef ik je bijna volkomen gelijk maar in Noord-Amerika, zoals ik al zei, ligt dit net iets anders gezien hun Geschiedenis. Daar kan de plaatselijke Nederlandse bevolking ook rekening mee houden, dat hebben ze ook gedaan volgens mij, dus wat dat betreft lijken mij daar weinig problemen te vormen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar ik heb ondertussen wel genoeg van allerlei randfiguren die maar door blijven hameren op afschaffen van onze geliefde tradities. Hun punt is zo ondertussen wel gemaakt en verworpen. Laat ze zich druk maken over belangrijkere zaken (zoals alle ellende in Afrika)
Dat vind ik ook een wat andere situatie, want die Nederlanders daar zijn de Canadese cultuur binnengekomen (en moeten zich dus aanpassen aan die normen). Dat is essentieel anders als buitenlanders die zich hier volstrekt ongevraagd naar binnen wurmen en dan opeens de locale tradities van hier gaan bekritiseren. Blijf dan lekker thuis in je apenland, denk ik dan.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:53 schreef Joker89 het volgende:
[..]
In Nederland geef ik je bijna volkomen gelijk maar in Noord-Amerika, zoals ik al zei, ligt dit net iets anders gezien hun Geschiedenis. Daar kan de plaatselijke Nederlandse bevolking ook rekening mee houden, dat hebben ze ook gedaan volgens mij, dus wat dat betreft lijken mij daar weinig problemen te vormen.
Dat denk jij maar wat zeg jij dan als jij dat dan denkt?quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat vind ik ook een wat andere situatie, want die Nederlanders daar zijn de Canadese cultuur binnengekomen (en moeten zich dus aanpassen aan die normen). Dat is essentieel anders als buitenlanders die zich hier volstrekt ongevraagd naar binnen wurmen en dan opeens de locale tradities van hier gaan bekritiseren. Blijf dan lekker thuis in je apenland, denk ik dan.
Dat dacht ik toen ik het tikte. Ik tikte dat in. Ik zei niets.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:58 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Dat denk jij maar wat zeg jij dan als jij dat dan denkt?
En dan nog als het tradities zijn? Je mag er toch wel een discussie over voeren? Net zoals je toch ook gewoon een discussie over het offerfeest of over weet ik wat voor feest je een discussie mag voeren?quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar ik heb ondertussen wel genoeg van allerlei randfiguren die maar door blijven hameren op afschaffen van onze geliefde tradities. Hun punt is zo ondertussen wel gemaakt en verworpen. Laat ze zich druk maken over belangrijkere zaken (zoals alle ellende in Afrika)
Je impliceert dat je dat in dergelijke situaties denkt, dus ik ben benieuwd, of je dat ook zegt als iemand anders die jouw cultuur bekritiseert tegenover je staat.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat dacht ik toen ik het tikte. Ik tikte dat in. Ik zei niets.
Ga vooral discussie voeren, maar val er de mensen als zij dit feest vieren niet mee lastig.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:03 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En dan nog als het tradities zijn? Je mag er toch wel een discussie over voeren? Net zoals je toch ook gewoon een discussie over het offerfeest of over weet ik wat voor feest je een discussie mag voeren?
Natuurlijk zeg ik het dan. Maar dat komt eigenlijk zelden voor.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:03 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Je impliceert dat je dat in dergelijke situaties denkt, dus ik ben benieuwd, of je dat ook zegt als iemand anders die jouw cultuur bekritiseert tegenover je staat.
In Nederland alhoewel het best gezegd mag worden, daar niet van, dat er duidelijk gerelativeerd kan worden ik hoop dat we in een samenleving leven waar beide kanten mogelijk zijn.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ga vooral discussie voeren, maar val er de mensen als zij dit feest vieren niet mee lastig.
Daarnet zei je heel wat anders:quote:
quote:Maar mensen die hier in Nederland tegen Zwarte Piet zijn mogen wat mij betreft op de stoomboot naar Spanje
Ik vraag me oprecht af of je dat ook in iemands gezicht gaat zeggen of dat het slechts grootspraak is op het internet. Ik denk, laat maar lullen, maar probeer er nog wel rationeel op in te gaan.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk zeg ik het dan. Maar dat komt eigenlijk zelden voor.
Natuurlijk houd ik gewoon de beleefdheidsregels in acht. Al zou ik me ook kunnen voorstellen tijdens een intocht een stel van die protestpieten wat 'hardere' woorden toe te spreken.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:05 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ik vraag me oprecht af of je dat ook in iemands gezicht gaat zeggen of dat het slechts grootspraak is op het internet. Ik denk, laat maar lullen, maar probeer er nog wel rationeel op in te gaan.
het probleem van die mensen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:11 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Sinterklaas moet persé met de zwarte pieten? het kan niet zonder, wat een aanstellerij. Niks mis met gekleurde pieten of verkleed als kraai gaan, je kan er alles van maken, zonder anderen te beledigen.
Het sinterklaas feest draait dan ook niet om zwarte piet, maar om het feest met plezier en cadeaus. De tijd gaat vooruit, in westerse landen wonen nu eenmaal veel donkere mensen (die toevallig op zwarte piet lijken) wat begrijp je er nu nóg niet aan? .....
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:01 schreef raptorix het volgende:
Dood moe word je van dit soort dingen, trouwens, wat bemoeien de negers zich mee, zwarte piet is een Moor, en dat is nog altijd een berberse marokaan, dus ze proberen nu mee te liften op andersmans succes.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.
Daarnaast werden, zeker in het verleden, de Moren gelijkgesteld aan negers. Iets wat ze ook deels waren, aangezien de moren niet de Marokkanen zijn zoals we de in Nederland veel kennen. De Moren waren een mengelmoes van Afrikaans (negroide), Berbers en Arabisch bloed.
Of wil je mij vertellen dat het kinderliedje "Moriaantje zo zwart als roet" is gebaseerd op de Marokkanen zoals we die hier kennen?![]()
En zie hier het schilderij van van twee moren geschilderd door dhr van Rijn in 1661.
[ afbeelding ]
Een paar jaar geleden had je van die Zweedse studentes en die gingen protesteren tegen zwarte pieten. Op zo'n moment dacht ik ook even, rot maar op, maar als je hun aanhang ziet lach je.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk houd ik gewoon de beleefdheidsregels in acht. Al zou ik me ook kunnen voorstellen tijdens een intocht een stel van die protestpieten wat 'hardere' woorden toe te spreken.
En welk punt probeer je nu precies te maken?quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:58 schreef Joker89 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nederland o Nederland lalalala.
Zucht wat een land.
Dat ik het met je eens ben maar ik vulde alvast de mogelijke reactie van een heleboel andere posters in. Simpel.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En welk punt probeer je nu precies te maken?
quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.
Ach flikker op zeg, dat verzin je hier ter plekke! De pieten die ik zag als kind waren hollandse politiemannen! Ze hadden een accent jah, Haags!
Daarnaast werden, zeker in het verleden, de Moren gelijkgesteld aan negers. Iets wat ze ook deels waren, aangezien de moren niet de Marokkanen zijn zoals we de in Nederland veel kennen. De Moren waren een mengelmoes van Afrikaans (negroide), Berbers en Arabisch bloed.
Ik weet niks van moren of waar ze vandaan komen, interesseert me ook geen hol. Zwarte Piet was gewoon spannend omdat hij de roe had en de zak!
Of wil je mij vertellen dat het kinderliedje "Moriaantje zo zwart als roet" is gebaseerd op de Marokkanen zoals we die hier kennen?![]()
Moriaantje zo zwart als roet is geen sinterklaasliedje, wel bij de les blijven huh!
En zie hier het schilderij van van twee moren geschilderd door dhr van Rijn in 1661.
Jah En?![
afbeelding ]
Nee hoor, dat verzin ik niet ter plekke. Hetzelfde zou ik van jou kunnen zeggen. Wat ik overigens niet doe, aangezien ik het niet zo heel vreemd vind dat de rol van zwarte PIet op verschillende manieren wordt ingevuld.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ach flikker op zeg, dat verzin je hier ter plekke! De pieten die ik zag als kind waren hollandse politiemannen! Ze hadden een accent jah, Haags!
Mijn post was, zoals je ook had kunnen zien, een reactie op de post van Raptorix en in die post ging het over de Moren.quote:Ik weet niks van moren of waar ze vandaan komen, interesseert me ook geen hol. Zwarte Piet was gewoon spannend omdat hij de roe had en de zak!
[...]
Moriaantje zo zwart als roet is geen sinterklaasliedje, wel bij de les blijven huh!
[...]
Jah En?!
Maar over het suikerfeest en dan met name het slachten van de dieren wordt toch ook heel veel gediscussieerd? Sterker nog, er zijn ook wettelijke beperkingen en eisen gesteld aan het slachten.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:28 schreef Glazenmaker het volgende:
De traditie van dieren langzaam dood laten gorgelen in hun eigen bloed importeren is helemaal top, een zwart persoon dat cadeautjes en snoep uitdeelt dat is pas een probleem om over te klagen en aan toe te geven! En dan ook nog het kruis op de mijter!!!!!
Ik zie nooit kritiek op het suikerfeest, waar haal je dat vandaan? Wel is er ieder jaar weer, gezeur over zwarte Piet!quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Daarnaast heb ik al meerdere malen aangegeven dat het probleem dat sommigen hebben met de zwarte Piet uiteraard geen betrekking heeft op het uitdelen van cadeautjes en snoep. Net zomin als de kritiek op het suikerfeest betrekking heeft op het feit dat men gezellig en blij een feest viert na de periode van vasten.
Zie bijvoorbeeld: http://lmgtfy.com/?q=verbod+ritueel+slachtenquote:Op zondag 27 november 2011 00:01 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Ik zie nooit kritiek op het suikerfeest, waar haal je dat vandaan? Wel is er ieder jaar weer, gezeur over zwarte Piet!
Maar wanneer is iets gepush en wie bepaalt de grens?quote:Op zondag 27 november 2011 00:59 schreef Flow3r het volgende:
Wat ik niet begrijp; waarom altijd dat gepush?
Tradities veranderen vanzelf door de jaren heen,vroeger was zwarte Piet iemand om bang voor te zijn want als je niet lief was kreeg je de roe en moest je mee in de zak naar Spanje![]()
Inmiddels is Zwarte Piet een lieverd die snoep uitdeelt en grapjes maakt.
Door al dat gepush bijten mensen zich juist veel harder vast in hun eigen tradities, laat het vanzelf gebeuren, of niet maar stop met dat gedram over eeuwenoude tradities
Hoezeer ik ook moeite heb met de polder... So what?quote:Op zondag 27 november 2011 08:13 schreef Ringo het volgende:
Tja, het is idd een stukje achterlijke k-k-kultuur uit de polder. Daar hoef je elders niet mee aan te komen.
En natuurlijk is het ook heel normaal als die zwarte ganstahs een stel naakte blanke vrouwen degraderen tot hun bitches...quote:Op zondag 27 november 2011 09:40 schreef raptorix het volgende:
Waar zijn deze figuren trouwens wanneer er weer een gangsterclip op TV is waar geweld word verheerlijkt? Het lijkt me een stuk stigmatiserender wanneer je als neger in een kwaad daglicht word gestelt door een stelletje pseudo gangsters.
Meestal negerinnen in die clips hoor.quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En natuurlijk is het ook heel normaal als die zwarte ganstahs een stel naakte blanke vrouwen degraderen tot hun bitches...
Racisme zit in de mens. Vooroordelen vaak. En vooroordelen zijn ook menselijk.quote:Op zondag 27 november 2011 09:53 schreef Shello het volgende:
Ben zelf opgegroeid met Sinterklaas vanaf m'n geboorte. Als een negroïde man, heb ik er altijd sarcastische grappen over gemaakt. Kan me voorstellen dat een zwarte, volwassen man die tevens wildvreemd is voor deze traditie, het beledigend zal vinden. Ben het er zelf niet mee eens. Het is anno 2011 en de mensheid is nog steeds bezig met racisme, wat ik nogal betreurenswaardig vind.
Rekening houden met minderheden is een fundament van democratie. Wees blij dat de westerse wereld de democratie serieus neemt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeg ik. Westerse wereld moet altijd buigen voor minderheden.
Hoezo omstredenquote:Een paar jaar geleden bleek ook de mijter van Sinterklaas plotseling omstreden omdat er een christelijk kruis op staat.
Gemeenten willen kruisloze multicultimijter Sinterklaas
Zoals iemand al zei zijn dat doorgaans zwarte vrouwen, en in sommige gevallen inderdaad ook blanke vrouwen. Dit komt echter niet voor uit een racistisch gedachtengoed maar uit een seksistisch gedachtengoed en daar wordt wel degelijk heel veel over geklaagd, zowel vanuit de blanke als uit de zwarte gemeenschap.quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En natuurlijk is het ook heel normaal als die zwarte ganstahs een stel naakte blanke vrouwen degraderen tot hun bitches...
Man waar heb je het over???quote:Op zondag 27 november 2011 10:03 schreef LXIV het volgende:
Afrika: http://www.worldstaruncut.com/uncut/38302
(waarschuwing: EXTREEM schokkend)
Nederland:
Zeg zelf maar welke zwarte piet je het liefste bent
Helemaal niks. Nada. Noppes.quote:Op zondag 27 november 2011 13:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Man waar heb je het over???
Wat hebben misstanden in Afrika te maken met (kritiek op) het Sinterklaasfeest?
Ik snap echt niet waarom sommige mensen hier zich geroepen voelen om enkele zwarten in Afrika en in de VS en hun issues aan te halen in verband met de discussie over de zwarte Piet... Wat hebben die zaken in hemelsnaam met elkaar te maken???![]()
![]()
Jawel. Meegenomen door de miljoenen nederlanders die in canada zijn gaan wonen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:16 schreef bijdehand het volgende:
Ik kan het me nog voorstellen dat in Canada zoiets gebeurt, daar is het namelijk geen traditie. Maar dan meteen hier aanpakken...
Ik vraag me af of er toen ook zoveel weerstand werd geboden toen in de 19e eeuw de duivel werd vervangen door de zwarte Piet...quote:Op zondag 27 november 2011 16:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Jawel. Meegenomen door de miljoenen nederlanders die in canada zijn gaan wonen.
Verder was piet heul geen neger maar een duivel
En dan is er natuurlijk de kerstboom. Kan natuurlijk ook niet, een boom vermoorden en later eventueel in de fik zetten omdat we een feestje willen vieren.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:10 schreef ietjefietje het volgende:
Nou dan mag Santa ook geen rendieren meer gebruiken voor zijn tocht door de lucht.....'t is toch je reinste dierenmishandeling!
Zouden alle blanken met een baard zich ook aangesproken voelen door Sinterklaas en de Kerstman....want die maken toch iemand met een baard volkomen belachelijk!
Ik zeg discriminatie!
Ssstttquote:Op zondag 27 november 2011 17:45 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dan is er natuurlijk de kerstboom. Kan natuurlijk ook niet, een boom vermoorden en later eventueel in de fik zetten omdat we een feestje willen vieren.
Ik dacht al aan ultraviolette, infrarode en diarreekleurige Pieten.quote:Op zondag 27 november 2011 18:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ssstttbreng nu geen mensen op ideeen. Het gejank over de kerstboom komt als de Sint weer weg is, we zitten nu midden in de Zwarte, Witte, Rode, Gele, Groene Kleurloze Piet Mens-discussie
Weet je wat, laten we voortaan gewoon alle kritiek op zaken die voor bepaalde personen minder relevant zijn, bagatelliseren!quote:Op zondag 27 november 2011 17:45 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dan is er natuurlijk de kerstboom. Kan natuurlijk ook niet, een boom vermoorden en later eventueel in de fik zetten omdat we een feestje willen vieren.
Als je geen reclame wil maken voor religie als atheist, dan moet je überhaupt geen Roomse bisschop gaan spelen...quote:Op zondag 27 november 2011 11:31 schreef Bluesdude het volgende:
Uit de Elsevier in de OP
[..]
Hoezo omstreden
Het (mijter te amsterdam) was niet omstreden, totdat rechtse doordrammers het omstreden ging maken.
Zover ik weet is er geen enkele gemeentebestuur in Nederland die zich druk maakt over wel of niet een kruis op de mijter van den Sint.
Over de bisschoppelijke mijtertraditie: in reallife wordt er vaker geen kruis op de mijter gezet dan wel. Daarom heeft het standbeeld van Sint Nicolaas in de Nicolaaskerk te Amsterdam geen kruis op de mijter. In reallife-historie is het helemaal niet bekend dat de echte Nicolaas zwarte knechten terroriseerde. Dat is een fantasie uit de 19 eeuw.
Maar als ik ooit de Sint ga spelen dan wil ik als atheist geen reclame maken voor religie.. dus dat kruis gaat eraf. En de pieten moeten ook petra's zijn van alle kleuren.
[ afbeelding ]
Deze Kelly als blonde Petra ?
Met roe en zweepje natuurlijk..
[ afbeelding ]
http://www.nicolaas-parochie.nl/nicolaaskerkamsterdam.html
Das waar de kerstman is dan beter. Ontdaan van slaven en christelijke symbolenquote:Op zondag 27 november 2011 19:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je geen reclame wil maken voor religie als atheist, dan moet je überhaupt geen Roomse bisschop gaan spelen...
De kerstman is een vieze commerciële vetzak.quote:Op zondag 27 november 2011 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Das waar de kerstman is dan beter. Ontdaan van slaven en christelijke symbolen
jajaja.. die amerikanen waren hun tijd ver vooruit
[ afbeelding ]
je ziet... deze seculiere pedo draagt zelf zijn zak.... hij schijnt wel dwergen gevangen te houden op de noordpool
Wat is er mis met commerciële vetzakken? Jezelf volstoppen en verrijken, veel paapser kan het niet.quote:
Ik gok dat die wel groter is dan de Nederlandse...quote:Op maandag 28 november 2011 09:27 schreef Nielsch het volgende:
Fuck de Afrikaanse gemeenschap in Canada zou ik zeggen...
wil je afrikanen te Canada neuken ?quote:Op maandag 28 november 2011 09:27 schreef Nielsch het volgende:
Fuck de Afrikaanse gemeenschap in Canada zou ik zeggen...
Dus? Is dat dan een reden om alles aan te passen? Dan kun je wel bezig blijven, ze leren maar om zaken in hun context te zien, daar leren ze alleen maar van. Daar kom je verder mee dan met alleen klagen en zeuren.quote:Op maandag 28 november 2011 10:04 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik gok dat die wel groter is dan de Nederlandse...
En het maakt niet uit hoe je het recht probeert te lullen, voor sommige mensen is het gewoon standaard racistisch. Als blanken hun gezicht schminken al, zelfs al zonder dat ze voor een 'machtige' blanke werken en knecht genoemd worden. Kun je nog zoveel doorzeveren over 'schoorsteenvegers' en 'roet', daar wordt niet meer naar geluisterd.
Stukje voortschrijdend inzicht is niets mis mee toch? Een kleine mea culpa; zo bedoelden we het niet, maar weet je, als jullie het echt zo kut vinden...quote:Op maandag 28 november 2011 19:25 schreef Arnold_fan het volgende:
Dus? Is dat dan een reden om alles aan te passen? Dan kun je wel bezig blijven, ze leren maar om zaken in hun context te zien, daar leren ze alleen maar van. Daar kom je verder mee dan met alleen klagen en zeuren.
Ja en hij gebruikt rendieren als slaven. Van deze dieren wordt het onmenselijke gevraagd. Het is wachten op een verbolgen Marianne Thieme die namens de PvdD kamervragen stelt over de overmatige westerse consumptie en het dierenleed.quote:Op zondag 27 november 2011 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
Das waar de kerstman is dan beter. Ontdaan van slaven en christelijke symbolen
jajaja.. die amerikanen waren hun tijd ver vooruit
[ afbeelding ]
je ziet... deze seculiere pedo draagt zelf zijn zak.... hij schijnt wel dwergen gevangen te houden op de noordpool
Er zijn donkere mensen die elk jaar weer opkijken tegen de sinttijd. Kinderen op straat gaan hun raar aankijken en soms uitschelden.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik word er een beetje onpasselijk van hoe een onschuldig figuur uit een kinderfeest wordt gebombardeerd tot racistische uiting. En hoe een kinderfeest wordt overschaduwd en bij vlagen zelfs verstoord door mensen die zonodig een discussie over racisme willen voeren.
Ik noem ze nogsteeds negerzoenen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:14 schreef Ludd het volgende:
[..]
Je vergeet de negerzoenen die al in de ban gedaan zijn
Eens.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ok, maar dan ook geen suikerfeest meer. Ik heb er heel veel last van dat ik extra hard moet werken omdat anderen wel vrij krijgen vanwege hun feestje!quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn donkere mensen die elk jaar weer opkijken tegen de sinttijd. Kinderen op straat gaan hun raar aankijken en soms uitschelden.
Aan de reacties te zien in dit topic snappen vele niet-donkere mensen dat niet.
Dat kan... Dat is menselijk.
Maar een deel daarvan die willen dat niet snappen. Dat is ook menselijk, maar het is dus niet zo fraai.
In plaats van hard schreeuwen "wij zijn onschuldig en wij discrimineren niet" is het beter om die pretentie waar te maken en proberen de gevoelens van sommige donkere mensen serieus te nemen. Maar dat weigeren sommigen.
Ach ja..... altijd weer die vreemdelingen, wel of niet donker die "ons bedreigen " toch ?
Ik vind het figuur zwarte piet in beginsel niet racistisch, hoewel het onvermijdelijk was dat mensen discriminerende eigenschappen aan de persoonlijkheid piet vastkoppelde in het verleden.
Wel of niet racistisch is niet het belangrijkst. Wat geldt is dat men rekening houdt met de echte levende mensen die men uitbeeldt met dit figuur. Als ik ooit piet ga spelen... dan wordt het een groene piet ofzo... en mijn sintrol zal een zwarte sint zijn of een witte vrouw.
Dit dus!quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik word er een beetje onpasselijk van hoe een onschuldig figuur uit een kinderfeest wordt gebombardeerd tot racistische uiting. En hoe een kinderfeest wordt overschaduwd en bij vlagen zelfs verstoord door mensen die zonodig een discussie over racisme willen voeren.
Dit weekend sprak ik een nogal links georiënteerd persoon, die kort daarvoor een vraag van een paar buitenlanders had beantwoord. Die hadden Zwarte Pieten in winkeletalages gezien en vroegen naar de betekenis. Met enige trots vertelde hij dat hij de buitenlanders het nodige had verteld over slavernij, racisme, etc.
Zondag was ik even buiten de deur aan het eten. Ter plekke kwam een donkere vrouw van rond de 35-40 binnen, met in haar kielzog een jongetje... overduidelijk haar zoontje. Compleet verkleed als Zwarte Piet... - schminck niet nodig...
Zo kan het dus gelukkig ook nog. Laat kinderen gewoon lekker het Sinterklaasfeest vieren. Voor zover relevant: stel het opvoedkundige aspect van dat feest centraal: Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Racisme wordt kinderen niet aangeleerd door Sinterklaas of Zwarte Piet en ook niet door Dieuwertje Blok en het Sinterklaasjournaal. Racisme wordt kinderen aangeleerd door ouders die zelf racist zijn en kinderen als zodanig opvoeden.
Hetzelfde geldt voor dat kruisje op de mijter van Sinterklaas. Je dacht toch niet echt dat een kind van 6 jaar daarmee bezig is en na het zien van Sinterklaas alleen nog bisschop of monnik wil worden? Ook religie is iets dat kinderen in de opvoeding van hun ouders meekrijgen.
nu.nlquote:'Sinterklaas snel op erfgoedlijst'
Laatste update: 3 december 2011 10:22 info
RIJSWIJK - Het sinterklaasfeest hoort bij Nederland, net als de Kinderdijk en de Amsterdamse grachtengordel.
Foto: ANP
Daarom prijkt het feest waarschijnlijk volgend jaar op de nationale erfgoedlijst en mogelijk ook op de werelderfgoedlijst.
Daarmee zou het beschermd zijn en kan het niet zomaar van de ene op de andere dag worden veranderd.
Het Sint Nicolaas Genootschap Nederland is druk met de voorbereidingen om de viering in Nederland beschermd te krijgen. Dat kan pas wanneer ons land een handtekening zet onder het Unesco-verdrag over immaterieel erfgoed uit 2003, waarschijnlijk begin volgend jaar. Daarna krijgt de vereniging te horen wat de eisen zijn voor een aanvraag.
Belgen
''We spiegelen de onze voorlopig aan die van de Belgen. Zij hebben de sinterklaasviering al jaren op de nationale inventaris staan. Samen met hen willen we het feest ook op de werelderfgoedlijst krijgen'', aldus voorzitter Jan van Wijk van het genootschap.
Om werelderfgoed te worden moeten tradities een internationaal karakter hebben. Sinterklaas wordt al jaren in verschillende landen gevierd, onder meer door Nederlandse expats.
Voor de aanvraag zijn naast de traditie van de viering ook praktische zaken belangrijk. ''Zo zijn er steeds minder schimmels. Hoe los je dat op? Ook stellen gemeentes steeds hogere veiligheidseisen aan de intocht'', aldus directeur Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, dat het initiatief ondersteunt.
Traditie
Het feest vastleggen als immaterieel erfgoed betekent overigens niet dat Sinterklaas altijd op dezelfde manier moet worden gevierd. Strouken: ''De gedachte erachter is dat tradities pas blijven leven als mensen ze blijven dragen. Tradities leven en bewegen mee met de tijd.''
Volgens haar is dat de kracht van Sinterklaas: hij is altijd met zijn tijd meegegaan. ''Stapje voor stapje zijn omwentelingen gekomen in de traditie'', meent ook Van Wijk. Daarmee doelt hij onder meer op de veranderingen van de veelbesproken Piet.
In het begin werd hij gezien als Moor; nu is er de gedachte dat veel pieten zwart zijn vanwege al het roet in de schoorstenen waar ze doorheen klimmen.
Hoezo worden ze in Nederland wakker? En wat heeft de tekst uit jouw artikel nou precies te maken met de zwarte Piet en bijbehorende veranderingen over de jaren heen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:02 schreef maniack28 het volgende:
In Nederland worden ze wakker:
[..]
nu.nl
Niks verhoudingen tussen blanken en zwarten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:46 schreef Blitzkrieger het volgende:
Wat een walgelijk politiek correct gedoe. Kinderen malen niet om huidskleur en dit is een traditie die voorkomt uit de verhoudingen die er vroeger bestonden tussen blanken en zwarten, face it.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:12 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Niks verhoudingen tussen blanken en zwarten.
Vroeger had je het beroep van schoorsteenveger. Met roet weetjewel en daar werd je onderandere een roetmop van.
Die sinterklaas pakjes moesten door die roetzwarte Piet door die schoorstenen worden gewurmd, wat bij een open schouw wel meeviel, wat ruimte betreft dan.
Het racisme element werd er de laatste jaren door zieke geesten bij bedacht.
Bedankt stomme negers! Gaaf hoe jullie een kinderfeest hebben vernield. Het laatste restje respect dat ik nog voor jullie had is nu echt verdwenen. En hup, nu weer werken bij de KFC!quote:Sinterklaasfeest Canada afgelast na ontbreken Zwarte Piet
AMSTERDAM - Het Sinterklaasfeest van Vancouver, waar vorig week was besloten dat Zwarte Piet niet welkom is vanwege klachten over racisme, gaat definitief niet door.
De organisatie vroeg de Nederlandse gemeenschap hoe het feest verder kon gaan zonder Zwarte Piet. De conclusie is dat er geen Sinterklaasfeest gevierd kan worden zonder de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit zegt de organisator Tako Slump in een interview met de Nederlandse Wereldomroep.
"Als we de intocht laten doorgaan met Zwarte Pieten erbij, dan zou de Afrikaans-Canadese gemeenschap gaan demonstreren. De Nederlandse gemeenschap vond vervolgens dat er geen Sinterklaas gevierd kan worden zonder Zwarte Piet. Dat bestaat gewoon niet."
Afrikaanse groeperingen waren tegen de komst van Zwarte Piet, omdat de hulpjes van Sinterklaas een racistische ondertoon zouden hebben. De organisatie besloot daarop dat er geen Zwarte Pieten bij de intocht aanwezig mochten zijn.
Correctie: bedankt stomme organisatie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Bedankt stomme negers! Gaaf hoe jullie een kinderfeest hebben vernield. Het laatste restje respect dat ik nog voor jullie had is nu echt verdwenen. En hup, nu weer werken bij de KFC!
Blijkbaar zijn ze niet goed bekend met hun eigen tradities. Sinterklaas werd in het verleden altijd zonder zwarte Piet gevierd. De zwarte Piet is er vrij recentelijk bij gehaald.quote:De organisatie vroeg de Nederlandse gemeenschap hoe het feest verder kon gaan zonder Zwarte Piet. De conclusie is dat er geen Sinterklaasfeest gevierd kan worden zonder de aanwezigheid van Zwarte Piet.
En dat is waarschijnlijk precies de reden dat DE ORGANISATIE het feest volledig heeft afgelast. Lekker extra zielig en dramatisch doen en het laten overkomen alsof de Afrikaanse gemeenschap in Canada het kinderfeestje heeft verpest, terwijl dit pure onzin is.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:27 schreef SuperHarregarre het volgende:
Maar gelukkig hebben ze nu een hoop sympathie en restecp gekregen met het verhinderen van een KINDERfeest.
inderdaad, alsof zonder zwarte piet alles verpest is, hoe triest. Waarom geen groene piet of rode piet, zucht wat een stelletje grote (volwassen) kinderen daarquote:Op zaterdag 3 december 2011 14:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En dat is waarschijnlijk precies de reden dat DE ORGANISATIE het feest volledig heeft afgelast. Lekker extra zielig en dramatisch doen en het laten overkomen alsof de Afrikaanse gemeenschap in Canada het kinderfeestje heeft verpest, terwijl dit pure onzin is.
Het Sinterklaasfeest had prima gevierd kunnen worden met zwarte Pieten in aangepaste vorm, het zal die kinderen een worst wezen, als ze hun kadootjes maar krijgen.
Maar wanneer het feest toch was doorgegaan had de impact van de klacht van de Afrikaanse gemeenschap kleiner geleken en waren buitenstaanders het misschien zelfs met ze eens geweest. Het aflassen van een kinderfeestje wekt sympathie waardoor het 'die klootzakken verpesten een kinderfeestje'-gevoel bij een deel v/d buitenstaanders blijkbaar toch beter naar boven komt
Weet je zeker dat je geen stiekem discriminerend ventje ben ?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Bedankt stomme negers! Gaaf hoe jullie een kinderfeest hebben vernield. Het laatste restje respect dat ik nog voor jullie had is nu echt verdwenen. En hup, nu weer werken bij de KFC!
Jij hebt het niet zo he, op mensen die anders denken dan jij? Die haat je maar of vind je triest.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:58 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
inderdaad, alsof zonder zwarte piet alles verpest is, hoe triest. Waarom geen groene piet of rode piet, zucht wat een stelletje grote (volwassen) kinderen daar
Martin Luther King dag vieren zonder martin Luther King, want het zal die gasten toch een worst wezen, als ze maar kunnen rappen en wijven schuren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:34 schreef KreKkeR het volgende:
Het Sinterklaasfeest had prima gevierd kunnen worden met zwarte Pieten in aangepaste vorm, het zal die kinderen een worst wezen, als ze hun kadootjes maar krijgen.
Heb je iets tegen blanken ? Heb je iets tegen homo's ?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:29 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waar heb je het in godsnaam over man? Traditie is traditie. Dat jij een zelfhatende blanke bent die bij het minste of geringste gepiep voorover bukt om keihard in de reet genomen te worden
Dat is waar, maar mensen zijn geen slaaf van een traditie.Ze maken zelf wel uit hoe ze een feestje vieren. En dat kan prima zonder zwarte pietquote:Zwarte piet hoort gewoon bij het kinderfeest dat Sinterklaas heet.
elk kruis van die ouwe pedo is aanstootgevend ..quote:Jij bent waarschijnlijk ook zo'n kneus die het kruis van de mijter van Sinterklaas aanstootgevend vindt.
Ja joh, iemand met een andere mening is uiteraard meteen een zelfhatend persoon die voorover buktquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:29 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Waar heb je het in godsnaam over man? Traditie is traditie. Dat jij een zelfhatende blanke bent die bij het minste of geringste gepiep voorover bukt om keihard in de reet genomen te worden is een ander verhaal. Zwarte piet hoort gewoon bij het kinderfeest dat Sinterklaas heet. Jij bent waarschijnlijk ook zo'n kneus die het kruis van de mijter van Sinterklaas aanstootgevend vindt.
hoe ik denk en spreek is een mening , deze mening delen vele mensen. Ik vind bepaalde mensen triest, sommige mensen vinden mij weer triest, who caresquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:01 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Jij hebt het niet zo he, op mensen die anders denken dan jij? Die haat je maar of vind je triest.
Doe niet zo hysterisch, kerel. Van mij mag Zwarte Piet blijven maar het blijft een voor-moderne karikatuur van een neger.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:29 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waar heb je het in godsnaam over man? Traditie is traditie. Dat jij een zelfhatende blanke bent die bij het minste of geringste gepiep voorover bukt om keihard in de reet genomen te worden is een ander verhaal. Zwarte piet hoort gewoon bij het kinderfeest dat Sinterklaas heet. Jij bent waarschijnlijk ook zo'n kneus die het kruis van de mijter van Sinterklaas aanstootgevend vindt.
Ik kan me ook niet druk maken om de zwarte Piet. Wel vind ik dat we gewoon eerlijk moeten zijn mbt de traditie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Van mij mag Zwarte Piet blijven maar het blijft een voor-moderne karikatuur van een neger.
Het is niet mogelijk om de Nederlandse cultuur te beledigen, omdat het een verschijnsel is zonder eigen willen, persoonlijkheid en gevoelens.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:04 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zonder echte reden, kom nou. Het is de laatste tijd gewoon een hype om de Nederlandse cultuur te beledigen met allerlei vage zooi. Die regenboogpieten, nu weer gezeik in Canada,
Eerst die.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is niet mogelijk om de Nederlandse cultuur te beledigen,
Dan deze.quote:omdat het een verschijnsel is zonder eigen willen, persoonlijkheid en gevoelens.
onbegrijpelijkquote:Op zaterdag 3 december 2011 22:32 schreef Specularium het volgende:
[..]
Eerst die.
[..]
Dan deze.
Not sure if serious....
quote:On November 12th, I found myself standing along a canal with thousands of families all eagerly anticipating the arrival of Sinterklaas.
Every year, a different city in the Netherlands hosts this annual event, which is also broadcast, nationwide, to millions. In 2011, it was Dordrecht’s turn and the city was decked to the nines in decorations and hoopla.
I bought a cup of coffee from an American-expat dressed up like Sinterklaas, watched a group of Zwarte Pieten rappel down the side of a church tower and had gingerbread "kruidnoten" tossed at my head during a parade.
If you are new to the Netherlands, you may not be familiar with Sinterklaas. The annual holiday falls on December 5th and, more or less, it is celebrated along the lines of the festivities surrounding Santa Claus in North America.
Instead of elves and reindeer, however, Sinterklaas, the magical, mystical gent at the centre of the holiday, is accompanied by his trusty horse Amerigo and a group of people* collectively known as "Zwarte Pieten" (Black Petes). American satirist David Sedaris wrote about the holiday a while back and his essay, titled "6 to 8 Black Men" can by heard over here.
For most who had travelled to Dordrecht to greet Sinterklaas, the trip was a good, old fashioned tradition, as wholesome, innocent and beloved as a Christmas tree. They cheered and sang carols as Sinterklaas pulled into port on a steamship filled with Pieten, all of them Dutch Caucasians in black makeup.
However, the holiday has come under fire in recent years for obvious reasons: many immigrants, expats and locals alike find the Zwarte Pieten archaic, racist and downright appalling.
But here is where things get even more complicated. As easy as it might be to stare, agape, at the Dutch as they celebrate Sinterklaas and start rambling about history, slavery, cultural insensitivity, the increasing levels of xenophobia in the Netherlands, anti-immigrant tensions, white privilege and the very real economic gap between white and black citizens of the Netherlands, it is easy to become ambivalent about the holiday.
Sinterklaas is not, pardon the expression, so easily defined in easy, black and white terms. Among the families that turned out for Sinterklaas’ arrival in Dodrecht, there were many Asians, while many parents of African descent had dressed their kids up in Zwarte Pieten outfits and, in some cases, had even allowed them to don black make-up.
How can a holiday like this be completely written off as "racist" if so many different people happily celebrate it?
The Dutch are not entirely unaware of the troublesome subtext and undertones of Sinterklaas. In recent years, the organisers of similar events have rolled-out Pieten covered in pastel makeup instead. Unfortunately, the orange and blue Pieten have proven incredibly unpopular and are rarely, if ever, seen these days.
There seems to be a clear line between locals and expats. If you are a local, you likely consider Sinterklaas as a lot of innocent fun and those that label the holiday as "racist" are over-reactive ninnies drunk on political correctness. If you are an expat, you are probably indifferent to the holiday or even disgusted by it.
2011 is quickly becoming one of the most controversial Sinterklaas seasons of all time. During the Dordrecht festivities, an anti-Sinterklaas protester was beaten by police and the incident can be viewed on YouTube (video). A Dutch blog called Zwarte Piet is Racisme also debuted last summer and offers a rundown on protests and information on where to buy anti-Pieten t-shirts. An article critical of the holiday written by Flavia Dzodan, a contributor at Tiger Beatdown, has drawn plenty of harsh and offensive comments by Sinterklaas’ defenders.
One flip-response you will hear from Sinterklaas’ fans is that the Piets are not actually black. They are merely covered in soot from climbing up and down chimneys. That said, people who hang around in chimneys don’t typically crawl out in spotless clothing looking like cartoonish caricatures of Dave Chappelle doing a stand-up routine in King Arthur’s Court.
So is it time for the traditions surrounding the Zwarte Pieten to end in the Netherlands? Should the holiday be revamped? Feel free to discuss your thoughts in the comment forum below.
* Piet's actual race and place of origin is still up for debate. The character has roots in a 19th century legend that Sint travelled with an enslaved demon. Other's claim that he and his colleagues are from Suriname or are of Moorish descent.
Wie zegt dat de Nederlandse cultuur niet kapot kan gaan ? Wie zegt dat het niet bestaat ?quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:19 schreef Specularium het volgende:
Stellen dat de Nederlandse cultuur niet kapot kan omdat hij niet zou bestaan.
Hoe zou je dat willen omschrijven als geen belediging voor Nederlanders?
Volledig mee eens.quote:Op maandag 5 december 2011 13:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind de hele discussie te bizar voor woorden en vraag me ook af waar dit eindigt. Iedereen kan zo wel ergens aanstoot aan nemen. Straks gaat één of andere imam schuimbekkend tekeer tegen het fenomeen Kabouter Plop, omdat die in zijn ogen de spot drijft met de heilige profeet, weer een dag later komen de SGP-jongeren in actie tegen de Pink Panther omdat die homoseksualiteit zou verheerlijken. Weer een dag later gaat Marianne Thieme ageren tegen het onrecht dat rendieren wordt aangedaan door de kerstman, enzovoort.
Wanneer stopt deze onzin? Zwarte Piet is een figuur die deel uitmaakt van een kinderfeest. Een personage; meestal nog vrolijk ook. Zwarte Piet valt in dezelfde categorie als de paashaas. Ooit een haas gezien die eieren rondbrengt? Het zijn legendes en sprookjes. Zwarte Piet is zwart vanwege het roet in de schoorsteen. Kleuren worden bij kinderen altijd heel overdreven gebracht, dus zwart is dan ook echt zwart. Zo wordt een biggetje in een kinderboek altijd roze afgebeeld, terwijl die beesten er in werkelijkheid heel anders uitzien. Eenden zijn vaak kanariegeel. Ooit in het echt zulke eenden gezien?
Waarom willen domme volwassen toch zonodig hun visie projecteren op wat personages in een kinderfeest zijn? Dingen waar kinderen totaal niks achter zoekenm, worden door volwassenen uitvergroot. Van het Sinterklaasfeest worden kinderen niet racistisch; racisme wordt kinderen op andere manieren aangeleerd. Bijvoorbeeld: Britse moeder geeft haar zoon het goede voorbeeld in de metro.
Er zijn meerdere verklaringen voor de herkomst van Piet. Zwart van roet is in ieder geval onzin die we aan de kinderen leren omdat het werkelijke verhaal niet geschikt is.quote:Op maandag 5 december 2011 13:09 schreef Elfletterig het volgende:
Zwarte Piet is zwart vanwege het roet in de schoorsteen. Kleuren worden bij kinderen altijd heel overdreven gebracht, dus zwart is dan ook echt zwart.
Ja, je noemt de Kerstman immers niet ook alleen maar Man, lijkt me. Lijkt me logischer om Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet te noemen.quote:Op maandag 5 december 2011 13:37 schreef Lavenderr het volgende:
Wat een geluk dat Sinterklaas weer bijna voorbij is, kunnen we de discussie weer opbergen tot het gezanik volgend jaar weer begint.
Het valt me op dat men op tv probeert Piet te zeggen ipv Zwarte Piet. Dat wordt angstwekkend vermeden. Dus in die zin hebben de drammers als iets voor elkaar gekregen.
wat een onzin. dat is al jaren zo, Piet klinkt gewoon beter.quote:Op maandag 5 december 2011 13:37 schreef Lavenderr het volgende:
Het valt me op dat men op tv probeert Piet te zeggen ipv Zwarte Piet.
En dan nu óp naar de kerstboom . Is vast ook wel iets over te zeuren . Die is te groen ofzoquote:Op maandag 5 december 2011 13:40 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, je noemt de Kerstman immers niet ook alleen maar Man, lijkt me. Lijkt me logischer om Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet te noemen.
Maar goed, de komende elf maanden zijn we inderdaad gelukkig van dát politiek-correcte gezeik af.
Ja, kunnen we daar gezellig over, eh, bomen.quote:Op maandag 5 december 2011 13:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dan nu óp naar de kerstboom . Is vast ook wel iets over te zeuren . Die is te groen ofzo
Voor zover kinderen van 6-7 jaar zich überhaupt al afvragen waar Zwarte Piet (of Kabouter Plop) vandaan komt, lijkt het verhaal over roet in de schoorsteen me een prima geschikte lezing.quote:Op maandag 5 december 2011 13:22 schreef nikk het volgende:
Er zijn meerdere verklaringen voor de herkomst van Piet. Zwart van roet is in ieder geval onzin die we aan de kinderen leren omdat het werkelijke verhaal niet geschikt is.
http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet
Vast wel weer ja. Vast wel een paar moslims die er aanstoot aan nemen. Of nog veel waarschijnlijker: doorgeslagen politiek-correcte mensen die bang zijn dat moslims er aanstoot aan nemen.quote:Op maandag 5 december 2011 13:42 schreef Lavenderr het volgende:
En dan nu óp naar de kerstboom . Is vast ook wel iets over te zeuren . Die is te groen ofzo
quote:Op maandag 5 december 2011 17:43 schreef ietjefietje het volgende:
Ja, wat is er in godsnaam discriminerends aan om je gezicht zwart te maken?
Acteurs doen dit de hele dag, iemand anders proberen te zijn.
Zwarte Piet is de knecht van de Sint, is het dan soms discriminerend om een arbeider te zijn? of een werknemer?
Rayman is laat personificeert elke keer een vrouw(tante Es) , moet ik me dan als vrouw ook gediscrimineerd voelen?
Je hoeft wat mij betreft niet tegen zwarte Piet te zijn, maar dat schijnheilige gedrag van sommigen word ik ook moe vanquote:De beeldvorming van Zwarte Piet als knecht met duidelijke negroïde trekken, heeft haar oorsprong in de 19de eeuw. Deze Zwarte Piet wordt afgebeeld met een zwarte huidskleur, kroeshaar en dikke lippen. Als hij optreedt, spreekt hij vaak een kromme taal, later met een Surinaams accent en haalt dommige fratsen uit. Deze Zwarte Piet is een fantasiefiguur, maar het is duidelijk dat hij past binnen de racistische beeldvorming die over personen van Afrikaanse afkomst bestaat.
http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet
Er wordt toch ook niet ontkend dat zwarte piet ooit daarop gebaseerd was? Nu echter niet meer. Dus er hoeft ook niet meer over gezeurd te worden.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Je hoeft wat mij betreft niet tegen zwarte Piet te zijn, maar dat schijnheilige gedrag van sommigen word ik ook moe van
Tuurlijk valt er wat voor te zeggen dat men (of in ieder geval de meesten) er nu niks racistisch meer mee bedoelen.
Tuurlijk zijn de koloniale trekjes de laatste jaren wat minder aan het worden.
Maar ontkennen dat de zwarte Piet zoals wij 'm kennen, in ieder geval tot voor kort, niet sterk gevormd is door bepaalde aspecten uit het koloniale tijdperk (welke weer beinvloed waren door het racistisch gedachtengoed van die tijd), dat is gewoon te dom voor woorden.
Ik vind jou ronduit respectloos overkomen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er wordt toch ook niet ontkend dat zwarte piet ooit daarop gebaseerd was? Nu echter niet meer. Dus er hoeft ook niet meer over gezeurd te worden.
Ik wantrouw dat slachtoffergedrag. Bij debat op 2 zat een dame te vertellen: 'nou ik ben als kind dus wel voor zwarte piet uitgemaakt. Liep ik op straat, komt er een ander kind aan en die zegt: 'kijk, zwarte piet!''.Vreselijk zeg. Dat moet er flink ingehakt hebben.
Volgens mij is deze verandering op dit moment nog volop gaande.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er wordt toch ook niet ontkend dat zwarte piet ooit daarop gebaseerd was? Nu echter niet meer.
Baseer je die constatering over mijn persoon op deze ene opmerking van mij? Ik vind dat gezeur ronduit aanstellerig. Ik heb een hoop respect voor allerlei zeer, en ben vrij snel ontroerd en/of geraakt, maar niet door zwarte piet en het leed dat hij anderen berokkent.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:50 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik vind jou ronduit respectloos overkomen.Heeft iemand je trouwens al eens gewezen op 't ogenschijnlijk volledig uitblijven van inlevingsvermogen bij jou? Zo nee, dan bij dezen.
Volgens mij niet. De afgelopen jaren is het sinterklaasfeest op televisie nooit met een negroide persoon in verbinding gebracht, en zeker niet op een minderwaardige manier. De enigen die ons daar af en toe aan herinneren zijn dit soort actiegroepen. Ik hoop dat in plaats van dat rare politieoptreden dit jaar er de volgende jaren gewoon om gelachen wordt, en zwarte piet gewoon blijft bestaan. Mensen die zich hierdoor gekwetst voelen hebben overduidelijk een probleem met zichzelf en moeten werken aan eigenwaarde om dit op te lossen. Daar kan zwarte piet weinig aan veranderen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Volgens mij is deze verandering op dit moment nog volop gaande.
Het gemak waarmee jij over de - nota bene op landelijke tv - kenbaar gemaakte gevoelens van een ander heenwalst vind ik zeker niet normaal nee.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:12 schreef Taurus het volgende:
[..]
Baseer je die constatering over mijn persoon op deze ene opmerking van mij? Ik vind dat gezeur ronduit aanstellerig. Ik heb een hoop respect voor allerlei zeer, en ben vrij snel ontroerd en/of geraakt, maar niet door zwarte piet en het leed dat hij anderen berokkent.
Ik vind soms andermans gevoelens aanstellerij. Júist als het op de landelijke televisie kenbaar wordt gemaakt.quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:01 schreef NotYou het volgende:
[..]
Het gemak waarmee jij over de - nota bene op landelijke tv - kenbaar gemaakte gevoelens van een ander heenwalst vind ik zeker niet normaal nee.
Ik zal de uitzending eens terugkijken, er specifiek op door blijven gaan zonder dat ik 't ook maar gezien heb lijkt me niet zo heel zinvol.quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:47 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind soms andermans gevoelens aanstellerij. Júist als het op de landelijke televisie kenbaar wordt gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |