Ik verwacht dat de arts er niet een erg groot probleem van maakt als je het gewoon eerlijk meld.quote:Op maandag 21 november 2011 19:45 schreef Crack_ het volgende:
Ik heb dus ook zo'n bloeddonor papiertje ingevuld.. maar ik weeg echt net 51 kg en dat schommelt nog wel eens. Is dat erg?![]()
En ik vind het echt mega eng want ik hou dus echt niet van naalden.. maarja. Mensen in het ziekenhuis hebben super veel pijn en dan zou ik gaan huilen om een prik.
Hmm, dat is wel erg krap. Je kan ook even bellen met de bloedbank (gratis nummer), zij kunnen het je zo zeggen.quote:Op maandag 21 november 2011 19:45 schreef Crack_ het volgende:
Ik heb dus ook zo'n bloeddonor papiertje ingevuld.. maar ik weeg echt net 51 kg en dat schommelt nog wel eens. Is dat erg?![]()
En ik vind het echt mega eng want ik hou dus echt niet van naalden.. maarja. Mensen in het ziekenhuis hebben super veel pijn en dan zou ik gaan huilen om een prik.
Nouja ik weet eigenlijk ook niet wat de reden is dat je 50 kg moet wegen. Oh wacht, omdat ze dan gewoon in verhouding meer bloed afnemen zegmaar?quote:Op maandag 21 november 2011 19:47 schreef dynamiet het volgende:
[..]
Ik verwacht dat de arts er niet een erg groot probleem van maakt als je het gewoon eerlijk meld.
Ja, will doquote:Op maandag 21 november 2011 19:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Hmm, dat is wel erg krap. Je kan ook even bellen met de bloedbank (gratis nummer), zij kunnen het je zo zeggen.
Idd, dan ga je het effect van die halve liter veel meer merkenquote:Op maandag 21 november 2011 19:50 schreef Crack_ het volgende:
[..]
Nouja ik weet eigenlijk ook niet wat de reden is dat je 50 kg moet wegen. Oh wacht, omdat ze dan gewoon in verhouding meer bloed afnemen zegmaar?
Ik moet me er nog op orienteren, maar denk er wel overquote:Op dinsdag 22 november 2011 21:10 schreef angelfish het volgende:
Ik heb me net ingeschreven als stamceldonor. Wie is nog er meer stamceldonor?
Waar kan dat?quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:10 schreef angelfish het volgende:
Ja, ik woon nog net thuis, dus mijn eetpatroon is juist nu nog goed.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:29 schreef computergirl het volgende:
Verstandig cookie, je eet wel gewoon vlees neem ik aan?
Ik heb me hier ingeschreven als stamceldonor: http://europdonor.nl/quote:
Handig om te weten, ik mag geen stamceldonor worden omdat ik astma heb.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:35 schreef angelfish het volgende:
[..]
Ik heb me hier ingeschreven als stamceldonor: http://europdonor.nl/
Maar Nederland is verdeeld in 2 gebieden, met ook 2 organisaties. Maar dat staat ook wel op die site geloof ik.
Ik zal de volgende keer eens vragen of ze rechts willen prikken. Het maakt mij eigenlijk nooit zoveel uit waar ze prikken, maar weet toevallig wel dat ik de laatste 2 keer links ben geprikt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:58 schreef angelfish het volgende:
Misschien aan de andere kant laten prikken? Of een andere ader in dezelfde arm? Ik heb links 2 goede, maar smalle aders en rechts helemaal niks bruikbaars. Toen ik rechts geprikt werd, was dat erg onaangenaam, de volgende keer links en het hele probleem was opgelost.
Ik had me opgegeven maar moet nog steeds een afspraak maken voor een intakegesprekquote:Op dinsdag 22 november 2011 21:10 schreef angelfish het volgende:
Zwaardere mensen hebben over het algemeen meer bloed en missen een halve liter dus minder erg dan lichtere mensen. Sanquin heeft de ondergrens voor donatie op 50 kg gezetquote:Op dinsdag 22 november 2011 22:19 schreef G.R.S. het volgende:
Waarom moet je minimaal 50 kilo wegen als ik vragen mag?
Ik ben ook stamceldonor. Nu even niet zo veel tijd om het door te spitten, maar hoe zit het met die twee organisaties? Moet ik me bij beide aanmelden?quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:35 schreef angelfish het volgende:
Ik heb me hier ingeschreven als stamceldonor: http://europdonor.nl/
Maar Nederland is verdeeld in 2 gebieden, met ook 2 organisaties. Maar dat staat ook wel op die site geloof ik.
Dan heb ik de goede.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:06 schreef angelfish het volgende:
Nee, alleen bij de organisatie die in jouw regio actief is. En als je je hebt kunnen aanmelden, dan zal het wel kloppen toch?
Bij ons wikkelen ze je halve arm in van dat rekverband en dat moet je het liefst tot de volgende ochtend laten zitten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 07:59 schreef loecje het volgende:
paar uur later? laat je dat watje zo lang zitten?
ik mag tijdelijk ff geen bloed geven. te moe dus een optater van bloedgeven kan ik er niet bij hebben.
vorige week wel lek geprikt op bloedlab. daar lukte het totaal niet om mijn aders goed aan te prikken. kwam telkens 1 buisje bloed uit en dan zoog het vat vacuum. en ik moest 6 buisjes...
Bij ons moet je met een watje eerst een minuut de wond dichthouden en daarna doen ze er een pleister om. Ik twijfel nu of het met of zonder watje is.quote:Op dinsdag 29 november 2011 08:19 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Bij ons wikkelen ze je halve arm in van dat rekverband en dat moet je het liefst tot de volgende ochtend laten zitten.
Waarschijnijk 2 uur later. Ik was het gewoon vergeten eraf te halen, wat ik meestal doe als ik thuis ben.quote:
Bloed van een ander aanraken is geen probleem, wel als jouw bloed met ander bloed in contact is geweest.quote:Op zondag 11 december 2011 14:10 schreef klown65553 het volgende:
Ik heb een vraagje dat ik liever niet stel tijdens de keuring dus misschien weet iemand hier het antwoord... Kan je bloed geven als je recentelijk seks hebt gehad met een ongestelde vrouw zonder condoom? (contact met bloed enzo...)
Tenzij ze vreemdgaat is dat het probleem niet. Wat ik me eigenlijk ook afvroeg, HIV kunnen ze niet niet altijd zien in een bloedtest en daarom doen ze zo moeilijk over risicocontacten... Maar testen ze eigenlijk wel op andere soa's? Kan dat wel met alleen een bloedmonster?quote:Op zondag 11 december 2011 14:14 schreef loecje het volgende:
onveilige seks kan wel een probleem zijn als er kans is op soa's/ hiv
Als het niet in het bloed te vinden is, is het ook niet relevant voor Sanquin natuurlijk. Zal hen een zorg zijn of je met schaamluis rondloopt.quote:Op zondag 11 december 2011 14:21 schreef klown65553 het volgende:
[..]
Tenzij ze vreemdgaat is dat het probleem niet. Wat ik me eigenlijk ook afvroeg, HIV kunnen ze niet niet altijd zien in een bloedtest en daarom doen ze zo moeilijk over risicocontacten... Maar testen ze eigenlijk wel op andere soa's? Kan dat wel met alleen een bloedmonster?
Het is wel een vraag op de lijst maar het hoeft niet direct een afkeurpunt te zijn als je daar ja aankruist.quote:Op zondag 11 december 2011 14:12 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Bloed van een ander aanraken is geen probleem, wel als jouw bloed met ander bloed in contact is geweest.
Ik vind het maar een lelijk ding. Vorig jaar kregen we een ijskrabber, die was leuk.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:39 schreef Karstman het volgende:
Ik was er maandag weer, gezellig bijna 700ml plasma achtergelaten en als dank een boodschappentas gekregen. Toch aardig een Sanquin eindejaarsgeschenk.
Een paar dagen later dan je kaart aangeeft is geen enkel probleem, gewoon gaan dus. Eerder dan de aangegeven datum wel (dan kan je in theorie te vaak bloedgeven per jaar).quote:Op woensdag 21 december 2011 13:23 schreef douche-eendje het volgende:
Hoe streng zijn ze met de 2 weken? Ik ben gisteren helemaal vergeten te gaan en vandaag kan ik in principe dus wel...
Vorige keer zat er net 3.5 maand tussen 2 oproepen in, het is nu wel weer even geleden. Had al een oproep maar mocht niet vanwege vakantie in Egypte.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:30 schreef Fyodor het volgende:
[..]
Een paar dagen later dan je kaart aangeeft is geen enkel probleem, gewoon gaan dus. Eerder dan de aangegeven datum wel (dan kan je in theorie te vaak bloedgeven per jaar).
Ik heb dit jaar geen Sanquincadeau gehadquote:Op woensdag 21 december 2011 11:39 schreef Karstman het volgende:
Ik was er maandag weer, gezellig bijna 700ml plasma achtergelaten en als dank een boodschappentas gekregen. Toch aardig een Sanquin eindejaarsgeschenk.
ik ben gisteren geweest voor een buisje bloed voor europdonor! Bloed doneren mag pas weer in februari.quote:Op woensdag 21 december 2011 00:56 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Eerder vanavond heb ik mijn achttiende donatie gedaan. Daarbij zijn ook de buisjes voor Europdonor afgenomen, dus binnenkort sta ik ook helemaal officieel als stamceldonor geregistreerd
Eigenlijk klopt het ook niet zoals het in de OP staat.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:31 schreef larry_flynt het volgende:
Zal binnenkort ook een bloed afgeven. Weet eigenlijk helemaal niet wat mijn bloedgroep is.
Waarom mogen homo's eigenlijk geen bloed geven, zoals ik de OP lees?
Volgens Sanquin is er bij die groep aanzienlijk meer kans op verschillende ziektes/infecties. Uit veiligheidsoverwegingen zijn mannen die seksueel contact hebben (gehad) met andere mannen uitgesloten van donorschapquote:Op woensdag 21 december 2011 21:31 schreef larry_flynt het volgende:
Zal binnenkort ook een bloed afgeven. Weet eigenlijk helemaal niet wat mijn bloedgroep is.
Waarom mogen homo's eigenlijk geen bloed geven, zoals ik de OP lees?
Het kan gebeuren, maar in mijn ervaring is het zeldzaam. Ik heb zelf 1 keer zoiets gehad in 18 keer donerenquote:Op donderdag 22 december 2011 22:03 schreef frame-saw het volgende:
Heb vandaag sinds lange tijd weer gedoneerd, maar heb nu een kleine bloeduitstorting in mijn vinger en mijn ader is ook flink rood, opgezet en pijnlijk. Ziet er niet zo mooi uit, is dit een normale reactie? Vorige keer had ik alleen een puntje rood bij mijn ader en van mijn vinger voelde ik niks.
Hmm nouja mss had ik het drukverbandje langer moeten omhouden of zat die gewoon verkeerd. Het ziet er niet heel vrij uit, net of ik er wat in heb gespotenquote:Op vrijdag 23 december 2011 10:23 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Het kan gebeuren, maar in mijn ervaring is het zeldzaam. Ik heb zelf 1 keer zoiets gehad in 18 keer doneren
Volgens mij omdat je daarbij een relatief hoge kans op infecties hebt.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:39 schreef Mexicaantje. het volgende:
Waarom mag je geen cocaïne hebben gesnoven in de afgelopen 12 maanden?
En als het een andere drug is?quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:45 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Volgens mij omdat je daarbij een relatief hoge kans op infecties hebt.
klopt, als je ooit seksueel contact hebt gehad met een andere man dan mag je nooit meer doneren.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:23 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Volgens Sanquin is er bij die groep aanzienlijk meer kans op verschillende ziektes/infecties. Uit veiligheidsoverwegingen zijn mannen die seksueel contact hebben (gehad) met andere mannen uitgesloten van donorschap
idem, volgens mij is de vraag op het formulier algemener dan alleen dan alleen coke.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:47 schreef Mexicaantje. het volgende:
[..]
En als het een andere drug is?
Denk het wel, gaat om de manier van toedienen. Bij spuiten en snuiven is kans op infectie groter dan wanneer je een gefabriceerd pilletje neemt. Of het nog iets te maken heeft met de afbraak van de drug en de restanten in je bloed geen idee maar lijkt me dat je net als met alcohol niet onder invloed mag doneren.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:56 schreef frame-saw het volgende:
Ja, de vraag is of je wat hebt gesnoven in de afgelopen 12 maanden.
Maar xtc (slikken) kan dus gewoon wel?
Klopt, daar hebben ze het over drugs snuivenquote:Op vrijdag 23 december 2011 22:55 schreef Karstman het volgende:
[..]
idem, volgens mij is de vraag op het formulier algemener dan alleen dan alleen coke.
Yes, ga ik doen. Bedankt voor de antwoorden iig.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:22 schreef Karstman het volgende:
Ik weet niet hoe lang je niet mag geven na drugs maar ik zou ze even bellen na de kerst.
ik heb zoiets van 'graag of niet'quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:20 schreef Mexicaantje. het volgende:
Bij mij stond op het boekje wat ik kreeg als aanmeldingspakket 'cocaïne'. Maar wil dat dan zeggen dat ik weer niet mag doneren?Vorige keer piercing laten zetten, nu eindelijk een jaar later, kan het weer niet.
Ja, moeten ze je bloed maar graag hebben als er een relatief grote kans op een infectie is?quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik heb zoiets van 'graag of niet'.
De kansberekening van Sanquin is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek maar op onderbuikgevoelens. Dit is bevestigd door degene die mijn intake deed bij Sanquin.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:27 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, moeten ze je bloed maar graag hebben als er een relatief grote kans op een infectie is?
Ah, dat maakt het waar!quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
De kansberekening van Sanquin is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek maar op onderbuikgevoelens. Dit is bevestigd door degene die mijn intake deed bij Sanquin.
Ja nouja ik snap het op zich allemaal wel, maar dit is wel heel lame.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik heb zoiets van 'graag of niet'.
de uitleg die ze erbij gaf was heel logisch, Sanquin stelt incidenteel gevaarlijk gedrag gelijk aan dagelijks extreem gedrag. Puur op basis van dat je op demografische gronden ineens in een risicogroep zit.quote:
Toch apart dat er binnen Sanquin toch echt een heel andere uitleg is.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:40 schreef Maanvis het volgende:
[..]
de uitleg die ze erbij gaf was heel logisch
Ik heb wel eens met 2 biertjes op gedoneerd, had een borrel gehad en kwam langs de bloedbank op de terugweg, was geen probleem volgens die artsquote:Op vrijdag 23 december 2011 23:00 schreef Karstman het volgende:
[..]
Denk het wel, gaat om de manier van toedienen. Bij spuiten en snuiven is kans op infectie groter dan wanneer je een gefabriceerd pilletje neemt. Of het nog iets te maken heeft met de afbraak van de drug en de restanten in je bloed geen idee maar lijkt me dat je net als met alcohol niet onder invloed mag doneren.
Dat is ook ergens wel zo. Ik was net terug uit egypte en mocht niet doneren vanwege het west-nijl virus. Ik had er niet eens van gehoord voordat ik die kant op gingquote:Op vrijdag 23 december 2011 23:40 schreef Maanvis het volgende:
[..]
de uitleg die ze erbij gaf was heel logisch, Sanquin stelt incidenteel gevaarlijk gedrag gelijk aan dagelijks extreem gedrag. Puur op basis van dat je op demografische gronden ineens in een risicogroep zit.
Vertel?quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Toch apart dat er binnen Sanquin toch echt een heel andere uitleg is.(die ook gewoonweg logischer is)
Met bloed geven ben je een kwartiertje kwijt, hooguit. Met plasma geven zit je rustig drie kwartier.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:31 schreef Mexicaantje. het volgende:
[..]
Vertel?
Nog een vraagje: zit er gevoelswaardig voor de donateur een verschil tussen bloed geven en plasma geven? Alsin, is één van de twee pijnlijker/whatever?
Plasma schijnt lichamelijk dan weer minder zwaar te zijn, omdat je alleen plasma doneert en de rest van het bloed weer terugkrijgt. Daarom mag je als plasmadonor elke twee weken doneren, en als bloeddonor maximaal vijf keer per jaar.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:43 schreef mazaru het volgende:
[..]
Met bloed geven ben je een kwartiertje kwijt, hooguit. Met plasma geven zit je rustig drie kwartier.
Ja kunnen heul veul lege flessen in!quote:Op vrijdag 30 december 2011 10:29 schreef dwerg het volgende:
Bloeddruk 139/87, hb 9,4. 6 minuten en die boodschappentas is wel erg groot.
En ook heel veel kerstboodschappen vorige weekquote:Op vrijdag 30 december 2011 11:43 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ja kunnen heul veul lege flessen in!
Grappig, dat is iets waar ik de laatste dagen wel over na heb gedacht.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:22 schreef the85mc het volgende:
En wyccie:
stel je voor dat jouw nier perfect matcht met iemand die geen werkende nieren meer heeft. Zou je er dan een doneren?
Ik moest gelijk aan dit verhaal denken:quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:22 schreef the85mc het volgende:
Ik zou erg twijfelen of ik stamceldonor zou worden. Tuurlijk wil je graag mensen helpen, maar het heeft ook serieuze impact op mijn leven. Bloed geven prima, maar dit is net wel een stap verder. Ik ben nog niet voor de keuze gesteld..
En wyccie:
stel je voor dat jouw nier perfect matcht met iemand die geen werkende nieren meer heeft. Zou je er dan een doneren?
Wel goed om dat even duidelijk te hebbenquote:Op woensdag 4 januari 2012 12:27 schreef Mini_rulez het volgende:
Wat houdt het dan precies in om stamcellen te doneren?
Ik heb die brief ook gehad, maar de informatie verder nog niet doorgelezen.
Heel mooi om te lezen!quote:
Je kunt ook even op de site van Europdonor kijken, daar staat ook het een en ander uitgelegdquote:Op woensdag 4 januari 2012 12:27 schreef Mini_rulez het volgende:
Wat houdt het dan precies in om stamcellen te doneren?
Ik heb die brief ook gehad, maar de informatie verder nog niet doorgelezen.
Mij juist ookquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:16 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Heel mooi om te lezen!Sta zelf ook al een jaartje of 3 geregistreerd, en het lezen van dat topic sterkt mij alleen maar in mijn keuze
Omdat de stamcellen van een jongere donor de patiënt een betere kans geven, zoeken we vooral jonge donoren. Dat betekent dat donoren tot en met 35 jaar zich kosteloos kunnen aanmelden. Bent u 36 jaar of ouder, dan kunt u zich aanmelden als donor, maar vragen wij u om de kosten voor de typering à ¤ 85,- zelf te betalen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:16 schreef BrainTeaser het volgende:
Je kunt ook even op de site van Europdonor kijken, daar staat ook het een en ander uitgelegd
Ja, vond ik ook heel vreemd ja!quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:42 schreef Mark het volgende:
[..]
Omdat de stamcellen van een jongere donor de patiënt een betere kans geven, zoeken we vooral jonge donoren. Dat betekent dat donoren tot en met 35 jaar zich kosteloos kunnen aanmelden. Bent u 36 jaar of ouder, dan kunt u zich aanmelden als donor, maar vragen wij u om de kosten voor de typering à ¤ 85,- zelf te betalen.
Tsja, ieder z'n mening natuurlijk. Maar mocht ik me ooit in de positie van de patiënt bevinden -wat ik uiteraard niet hoop- dan hoop ik dat iemand met mijn HLA-typering dat wel over heeft voor een vreemde...quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:44 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Mij juist ook
Zoveel heb ik toch niet over voor een vreemde.
Nog even en je mag de routine onderzoekskosten van de bloeddonatie ook zelf gaan betalen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:42 schreef Mark het volgende:
[..]
Omdat de stamcellen van een jongere donor de patiënt een betere kans geven, zoeken we vooral jonge donoren. Dat betekent dat donoren tot en met 35 jaar zich kosteloos kunnen aanmelden. Bent u 36 jaar of ouder, dan kunt u zich aanmelden als donor, maar vragen wij u om de kosten voor de typering à ¤ 85,- zelf te betalen.
Dat had ik ook nog wel gewild, maar dat kan niet los van stamceldonorschap.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:00 schreef wyccie het volgende:
Ingestemd om ook trombocytendonor te worden.
Ze mogen alles van me hebben. Behalve mijn credit card.
Ja, sorry die is stom.![]()
'Genoeg' is het beste antwoord dat ik kan geven. Verder maakt het niet zo heel veel uit allemaal.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:51 schreef Poesopstokje het volgende:
Wat kun je trouwens het beste eten/drinken vóór en ná het doneren?
Na mijn weten maakt dat niet echt uit zolang je maar wel goed eet (dus niet op een lege maag heen) en vooral na het doneren ook veel drinkt. Na het doneren verzoeken ze je ook om even wat te drinken en te eten in de koffiehoek, en als het je eerste keer is of als je flauwvalt komen ze aan je stoel met eten/drinken.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:51 schreef Poesopstokje het volgende:
Wat kun je trouwens het beste eten/drinken vóór en ná het doneren?
Jawel joh, goedkoop dronken wordenquote:
Dat viel mij tegen. De avond na een donatie (in de ochtend) de kroeg ingeweest, ik merkte niet echt verschil ten opzichte van de normale gang van zaken.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:47 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Jawel joh, goedkoop dronken worden
Maar een paar biertjes/wijntjes kunnen prima.
En dit vind ik ook een stukje redenatie van niks.quote:Ik ben bang voor de naald.
Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.
Je weet waarom dat is hoop ik...?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:02 schreef -Strawberry- het volgende:
En ik vind het wel ernstig dat homoseksuelen geen bloed mogen geven eigenlijk.
Dat hb prikje vind ik ook het minste van allesquote:Op maandag 9 januari 2012 16:05 schreef Poesopstokje het volgende:
Zooo, vanmiddag m'n eerste 4 buisjes bloed afgeleverd. De naald viel me erg mee, werd ook goed voorbereid door de arts en haar stagaire.
HB prikje in vinger was minder leuk, deed erg zeer en het bloed gutste eruit![]()
Hopelijk mag ik gauw doneren!
En aan de eeltloze kant, mocht je toevallig een snaarinstrument spelenquote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef Mark het volgende:
Dat is algemeen bekendProbeer ze in de zijkant te laten prikken
Ik vraag me af en toe wel eens af wat dat programma nou precies wil bereiken.quote:Op donderdag 12 januari 2012 14:38 schreef Mark het volgende:
Dit seizoen in De Rekenkamer (KRO) gaan ze berekenen wat bloed kost: "Ook is er aandacht voor de markt van bloed en bloeddonatie. Veel mensen doneren regelmatig bloed, maar klopt het dat sommige bedrijven met dat bloed geld verdienen? Hoe zit dat? Wat is mijn bloed waard?"
Lijkt me leuk om te bekijken.
Oh, dat snap ik best hoor, ben zelf ook wel een beetje benieuwd. Vind alleen dat dat programma altijd zo'n bezwerende ondertoon heeft.quote:
Ik heb uitgezaaide kanker en kreeg ernstige bloedarmoede. Was ontzettend moe, last van duizeligheid, oorsuizingen, hartkloppingen, enz. Ben net de trap opgelopen en toen ik op de overloop stond realiseerde ik me dat ik niet eens moest hijgen.. Ik ben zo blij!quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:28 schreef Mark het volgende:
Fijn om te horenWaarvoor was de bloedtransfusie?
Jee wat heftig. Ben blij dat een 'beetje' bloed dan toch zo een verbetering kan gevenquote:Op woensdag 25 januari 2012 11:34 schreef Fratz het volgende:
[..]
Ik heb uitgezaaide kanker en kreeg ernstige bloedarmoede. Was ontzettend moe, last van duizeligheid, oorsuizingen, hartkloppingen, enz. Ben net de trap opgelopen en toen ik op de overloop stond realiseerde ik me dat ik niet eens moest hijgen.. Ik ben zo blij!
Wow, inderdaad heftig ja! Door het horen van zulke verhalen weet ik toch altijd weer waarvoor ik het doe!quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:34 schreef Fratz het volgende:
[..]
Ik heb uitgezaaide kanker en kreeg ernstige bloedarmoede. Was ontzettend moe, last van duizeligheid, oorsuizingen, hartkloppingen, enz. Ben net de trap opgelopen en toen ik op de overloop stond realiseerde ik me dat ik niet eens moest hijgen.. Ik ben zo blij!
Die Ferro werkt inderdaad goed ja!quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:02 schreef livalo het volgende:
Ik weet niet meer wie een jaar terug de tip gaf, maar als ik de kaart binnen heb begin ik voortaan met Roosvice Ferro en een van de laatste dagen geef ik dan pas bloed en het werkt ontzettend goed! De verpleegkundige vroeg verbaasd aan me hoe ik opeens zo omhoog 'geschoten' was qua ijzergehalte.
Heb 10 minuten in de stoel gezeten voor het geven van het bloed, en daarna nog 10 minuten en kreeg ik een broodje en drinken op schoot terwijl ik nog heerlijk lag/zat. Doen ze dat vaker als je de keren daarvoor geen bloed kon geven want had het de vorige keren niet zo luxe? Kan misschien ook wel gekomen zijn omdat er een meisje naast me lag die net zo oud was als ik en flauwgevallen was, maar vond het wel een superservice.
[..]
Jee wat heftig. Ben blij dat een 'beetje' bloed dan toch zo een verbetering kan geven.
Is het ook. Maar toch vind ik het heel belangrijk dat de mensen die helpen weten waar ze het voor doenquote:
Wat leuk dat je dat hier post!quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:22 schreef Fratz het volgende:
Beste mensen donoren!
Ik wil jullie weer eens bedanken voor wat jullie voor een ander overhebben!
Gister heb ik een bloedtransfusie moeten ondergaan en zonder jullie zou dat toch echt niet kunnen.
Het idee dat het best zou kunnen dat ik bloed van een fok!ker heb gekregen vind ik eigenlijk nog mooier, dus ik doe net alsof het van een van jullie is! Hartstikke bedankt!![]()
Hahaha, ik ben inderdaad A+quote:Op woensdag 25 januari 2012 15:57 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Wat leuk dat je dat hier post!Super dat 'ons' bloed jouw lijf weer een klein schopje heeft gegeven. Hopelijk heb je er nog lang profijt van.
![]()
Ben je A+? Want dan heb je vast van mij gekregen.![]()
Aaaah!quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:22 schreef Fratz het volgende:
Beste mensen donoren!
Ik wil jullie weer eens bedanken voor wat jullie voor een ander overhebben!
Gister heb ik een bloedtransfusie moeten ondergaan en zonder jullie zou dat toch echt niet kunnen.
Het idee dat het best zou kunnen dat ik bloed van een fok!ker heb gekregen vind ik eigenlijk nog mooier, dus ik doe net alsof het van een van jullie is! Hartstikke bedankt!![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Genoeg gegeten&gedronken voor en na de donatie?quote:Op woensdag 25 januari 2012 15:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het is misschien een stomme vraag, maar ik heb vandaag voor de zevende of achtste keer bloed gegeven en ik heb het idee dat mijn lijf dit helemaal niet leuk vind (erg duizelig en blijf moeilijk bij de les), kan dat door bloeddonatie of is het gewoon een raar toeval?
Ja! Zie! Alleen het beste bloed voor jou.quote:
Jij bent een geweldige donor. Universeel.quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:09 schreef the85mc het volgende:
Erg aardig dat je hier even post! Dat je andere mensen kunt helpen is toch wel de drijfveer om bloed te blijven geven. Al was het waarschijnlijk niet mijn bloed, ik heb 0- en alweer een week of 6 geleden gegeven.
Afgelopen keren had ik na 6 weken al een oproep, nu nog niet. Misschien hebben ze bloed genoeg.
Trouw bewaren in mijn beurs (handig voor als me iets overkomt, zien ze meteen wat gegevens en mijn bloedgroep). Naast mijn ID die ik toch elke keer tevoorschijn moet halen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:18 schreef Jesse_ het volgende:
Wat doen jullie met het nieuwe nutteloze pasje van Sanquin?
Afgezien van dat heeft het pasje geen nut omdat je alsnog je id en je oproepkaart mee moet.quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Trouw bewaren in mijn beurs (handig voor als me iets overkomt, zien ze meteen wat gegevens en mijn bloedgroep). Naast mijn ID die ik toch elke keer tevoorschijn moet halen.
Meenemen naar de bloedbank en mn oproep in de papierbak mikkenquote:Op woensdag 25 januari 2012 16:18 schreef Jesse_ het volgende:
Wat doen jullie met het nieuwe nutteloze pasje van Sanquin?
Het is de bedoeling dat je je oproepkaart alsnog mee neemtquote:Op woensdag 25 januari 2012 16:22 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Meenemen naar de bloedbank en mn oproep in de papierbak mikken
Vond de baliedame de vorige keer iig geen probleemquote:Op woensdag 25 januari 2012 16:23 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat je je oproepkaart alsnog mee neemt
En daarom zie ik er het nut niet echt van inquote:Op woensdag 25 januari 2012 16:23 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat je je oproepkaart alsnog mee neemt
Ik doe wel aan de lijn, maar ik ontbijt wel elke dag goed. Bij thuiskomst heb ik meteen geluncht, maar toch valt het niet lekker.quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:16 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Genoeg gegeten&gedronken voor en na de donatie?
quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:09 schreef the85mc het volgende:
Erg aardig dat je hier even post! Dat je andere mensen kunt helpen is toch wel de drijfveer om bloed te blijven geven. Al was het waarschijnlijk niet mijn bloed, ik heb 0- en alweer een week of 6 geleden gegeven.
Afgelopen keren had ik na 6 weken al een oproep, nu nog niet. Misschien hebben ze bloed genoeg.
Doe je de rest van de dag nog veel? Ik probeer de donatie altijd zoveel mogelijk op een dag te plannen dat ik verder weinig meer uit hoef te voeren.quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik doe wel aan de lijn, maar ik ontbijt wel elke dag goed. Bij thuiskomst heb ik meteen geluncht, maar toch valt het niet lekker.
Ik ben ook heerlijk vrij, hang achter de PC en straks op de bank. Alleen ik was een beetje dom om te gaan lopen (normaal niet zo lang, wel wanneer je half leeggetankt bentquote:Op woensdag 25 januari 2012 16:43 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Doe je de rest van de dag nog veel? Ik probeer de donatie altijd zoveel mogelijk op een dag te plannen dat ik verder weinig meer uit hoef te voeren.
Bij een hele drukke planning wordt dat lastig natuurlijk, maar ik vind het altijd een prettig idee dat ik na de donatie gewoon op de bank kan ploffen en niks meer 'moet'.
Ook al voel ik me altijd prima, waardoor ik uiteindelijk nog druk ben met van alles
quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:09 schreef the85mc het volgende:
Ik sta voor je klaar hoor (ook O- )quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Jij bent een geweldige donor. Universeel.Alleen heb je een lastige bloedgroep om zelf te ontvangen. Dan moet je rekenen op je O - collega's.
Je gaat snel bos! Populaire bloedgroep? Ik hoop dat ik binnen 2 jaar de 5x doneren haal, haha.quote:Op woensdag 25 januari 2012 18:54 schreef Bos81 het volgende:
Ik mag komende week weer, wel al de vijfde keer sinds ik in mei weer begonnen ben met doneren. Zal dus daarna wel wat langer moeten wachten. Vragen om uitstellen doe ik niet. Ik heb toch een week vrij komende week, dus komt de oproep wel op een goed moment..
A + of A -. Maar dus veel voorkomend en dus waarschijnlijk veel vraag naar..quote:Op woensdag 25 januari 2012 19:15 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Je gaat snel bos! Populaire bloedgroep? Ik hoop dat ik binnen 2 jaar de 5x doneren haal, haha.
Even bellen met de Donor-informatielijn! Die kunnen je dat zo vertellen!quote:Op woensdag 25 januari 2012 20:17 schreef diertjuh het volgende:
Even een vraagje over het gebruik van medicijnen. Ben al wel donor maar sinds vorig jaar krijg ik medicijnen voor diabetes. Namelijk Metformine en Glimepiride.
Mag je dan eigenlijk nog wel doneren?
Hardlopen bedoel je? Dat is wel heel dom als je net gedoneerd hebt.quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik ben ook heerlijk vrij, hang achter de PC en straks op de bank. Alleen ik was een beetje dom om te gaan lopen (normaal niet zo lang, wel wanneer je half leeggetankt bent)
Ik had het echt allang opgegeven als ik jou wasquote:Op woensdag 25 januari 2012 19:20 schreef Meteoric het volgende:
Ben nou al 2 jaar donor en alleen nog maar afgekeurd geweestEn wel om vijf verschillende redenen ook nog, het houdt maar niet op. Maar op een dag zal ik doneren.
Als je nog niet gedoneerd hebt ben je geen donor, opgeven mag dan bestquote:
70quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:05 schreef Meteoric het volgende:
Haha ach, zo'n moeite is het ook weer niet om ingeschreven te blijven staanIn april mag ik weer een poging wagen. Ik begreep dat ik tot m'n 80e mag proberen, dus voor die tijd zal het vast wel een keer lukken!
Mijn tip: Als iets na vijf pogingen nog niet gelukt is, opgeven. Om zo verdere teleurstellingen te voorkomenquote:Op donderdag 26 januari 2012 11:15 schreef Mark het volgende:
Waar ben je steeds op afgekeurd? Misschien kunnen we tips geven
Bij mij duurde het ongeveer een maand.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:50 schreef Poesopstokje het volgende:
Hoelang duurt het ongeveer om een eerste oproepkaart te krijgen? Heb een tijdje terug mijn keuring gehad en wil nu wel graag doneren! Er komt binnenkort weer een tattoo aan, vandaar.
Dat was voor mij mn hart-test voor de komende tijd. Ik verwachtte een uitnodiging, maar ik kreeg een brief.. Ik dacht dat ik een ernstige ziekte hadquote:Op donderdag 26 januari 2012 14:54 schreef CaptainCookie het volgende:
Kreeg vandaag deze brief:
[ afbeelding ]
Ze hebben dus toch wel een tekort aan O-
Dat ging ook wel even door mijn hoofdquote:Op donderdag 26 januari 2012 18:00 schreef the85mc het volgende:
[..]
Dat was voor mij mn hart-test voor de komende tijd. Ik verwachtte een uitnodiging, maar ik kreeg een brief.. Ik dacht dat ik een ernstige ziekte had![]()
Maar ik ben dus ook 0-. Mijn zus en vader zijn ook donor geworden en zijn ook 0-. Al wordt mijn vader bijna nooit opgeroepen. Maar eens per half jaar terwijl hij in goede conditie is. En hij wil ook wel vaker geven, maar hij wordt niet uitgenodigd..
Die kreeg ik ook. Eigenlijk zijn ze best wel een beetje greedy. Ik geef al anti-D, en nu willen ze mijn bloed ook nog. Een van de twee hoor, allebei dat trek ik nietquote:Op donderdag 26 januari 2012 14:54 schreef CaptainCookie het volgende:
Kreeg vandaag deze brief:
[ afbeelding ]
Ze hebben dus toch wel een tekort aan O-
Ik denk dat het vaak komt, doordat ze te weinig hebben gegeten van te voren en dus te slecht zijn voorbereid. Ik ben niet echt bang voor naalden, maar kijk wel niet naar het momen dat de naald bij me naar binnen gaat, op die manier ben ik veel meer ontspannen op dat moment.quote:Op maandag 6 februari 2012 17:59 schreef La_Vita het volgende:
Gaan mensen eigenlijk van hun stokje omdat ze bang zijn van naalden of door de halve liter die ze kwijt zijn?![]()
Naalden doen me namelijk helemaal niets, maar als ik opsta word ik wel vaak licht in m'n hoofd. Wil niet zo'n loser zijn die daar even op een bedje moet gaan liggen natuurlijk![]()
Donderdag eerst de keuring, ben benieuwd!
Van je stokje gaan kan gewoon gebeuren, de eerste keer was ik ook flink duizelig na de donatie. Eerste keer is toch spannend en je weet niet precies hoe je lichaam gaat reageren.quote:Op maandag 6 februari 2012 17:53 schreef Poesopstokje het volgende:
Dankjewel![]()
Ik heb 9 piercings, en twee tattoeages, dus daar ligt het 'em niet aan. Het blijft gewoon elke keer weer spannend om een naald in je geprikt te krijgen.
Zie nu al uit naar de volgende keer![]()
(Had trouwens een man van 30-35 tegen over mij, die ging behoorlijk van z'n stokje. Echt zo'n type 'stoere macho')
Ja dat is natuurlijk zo allemaalquote:Op maandag 6 februari 2012 18:18 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Ik denk dat het vaak komt, doordat ze te weinig hebben gegeten van te voren en dus te slecht zijn voorbereid. Ik ben niet echt bang voor naalden, maar kijk wel niet naar het momen dat de naald bij me naar binnen gaat, op die manier ben ik veel meer ontspannen op dat moment.
En als je even wilt blijven liggen of zitten na de donatie, doen ze er meestal niet zo heel moeilijk over, zeker niet wanneer het niet druk is.. De eerste keer mag je sowieso wat langer blijven zitten of in mijn geval ook als je na een aantal jaren weer opnieuw donor bent geworden.. En er is een plek waar je na afloop koffie-thee krijgt en er liggen meestal broodjes en wat koeken klaar..
Succes donderdag, die keuring stelt niet heel veel voor. Gewoon wat buisjes bloed wat er wordt afgetapt voor controle en kijken welke bloedgroep je hebt. En even een check-up bij een arts.
Ik weet niet of het klopt, maar ik hoor vaak dat de menstruatie een rol speelt.quote:Op maandag 6 februari 2012 18:43 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Ja dat is natuurlijk zo allemaal. Keuring stelt idd niet zo ver voor. Hoop gewoon dat m'n bloeddruk en HB hoog genoeg zijn. Twijfel daar weleens aan omdat ik soms licht in mn hoofd ben.
Weet iemand waarom vrouwen eigenlijk minder vaak bloed mogen geven? Dat wij kleiner en zwakker zijn is natuurlijk een non-argument![]()
Dat ben je toch ookquote:
??? In je profiel staat dat je een vrouw bent, en in het studentchauffeurs topic vertelde je dat je op vrouwen valt. Toch??quote:Op maandag 6 februari 2012 19:59 schreef Franknfurter het volgende:
ik ben geen heaumeau. Oke toch wel. Ik voel me een mietje
en verder zitten al mijn waarden goed, maar ik was de laatste keer gewoon een beetje uitgedroogd waarschijnlijk.
Ongesteld word ik niet, dat excuus kan ik dus niet gebruiken
Daarom ook de 'oke toch wel'. Nu we het er toch over hebben, wat een onzin dat homo's niet mogen doneren. Homo's die toch willen doneren liegen gewoon en hun bloed wordt zonder te mekkeren gebruikt.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:19 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
??? In je profiel staat dat je een vrouw bent, en in het studentchauffeurs topic vertelde je dat je op vrouwen valt. Toch??
Waarom zou je gaan liegen om te doneren, het is niet alsof doneren nou echt geweldig leuk is, of dat je er echt iets voor krijgt, of iets in die richting?quote:Op maandag 6 februari 2012 20:48 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Daarom ook de 'oke toch wel'. Nu we het er toch over hebben, wat een onzin dat homo's niet mogen doneren. Homo's die toch willen doneren liegen gewoon en hun bloed wordt zonder te mekkeren gebruikt.
Gratis koekjes?quote:Op maandag 6 februari 2012 21:07 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Waarom zou je gaan liegen om te doneren, het is niet alsof doneren nou echt geweldig leuk is, of dat je er echt iets voor krijgt, of iets in die richting?
Waarom wil jij dan zo graag doneren?quote:Op maandag 6 februari 2012 21:07 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Waarom zou je gaan liegen om te doneren, het is niet alsof doneren nou echt geweldig leuk is, of dat je er echt iets voor krijgt, of iets in die richting?
Ik doneer ook niet omdat ik het zo een pretje vind, maar omdat ik vind dat ik dat moet doen omdat ik het kan en anderen niet. In Engeland gaat het zo ver dat een zoon zijn moeder geen bloed mag geven waardoor ze sterft. Terwijl die jongen prima gezond is. Daarbij is het percentage hivpatienten onder hetero's hoger dan onder homo's. Homo's zijn er ontzettend alert op.quote:Op maandag 6 februari 2012 21:07 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Omdat ik weet dat mijn bloed nodig is. Maar als ik iets heb gedaan (vakantie geweest, ziek geweest, tandartsbehandeling) ga ik daar niet over liegen zodat ik tóch kan doneren, omdat ik weet dat zieke mensen die mijn bloed dan krijgen, daar nog veel zieker van kunnen worden.quote:Op maandag 6 februari 2012 21:27 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Waarom wil jij dan zo graag doneren?
Ik neem aan dat homo's hetzelfde motief als jij hebben.
Uhm dat is toch gewoon een feit?quote:Op maandag 6 februari 2012 21:26 schreef Poesopstokje het volgende:
Om gelijk de conclusie te trekken; homo's doen het vaker zonder, met vreemden, en met meerdere mensen = grotere kans op hiv.
Bullshit natuurlijk. Het wordt hoog tijd dat ze deze voorwaarde schrappen.
quote:In 2009 zijn er 1.252 nieuwe hiv-diagnoses gesteld. Van alle nieuwe hiv-diagnoses in 2009 werd 66% vastgesteld bij mannen met homoseksuele contacten.
quote:In Nederland is de hiv-prevalentie bij verschillende bevolkingsgroepen onderzocht: de hoogste hiv-prevalentie werd gezien bij homo/biseksuele mannen (variërend van 0-22%) en injecterende druggebruikers (0-26%); de hiv-prevalentie onder heteroseksuelen varieerde van 0 tot 1,4%.
Maar zoals je dus leest heeft 0-22% van de homoseksuele mannen HIV, en 0-1,4% van de heteroseksuelen. Als je middels een simpele vragenlijst wil schiften op risico, dan is het excluderen van homoseksuele mannen dus een goede optie. Immers, op elke 100 heteroseksuelen vind je gemiddeld 1 HIV-positieve, en op elke 100 homoseksuele mannen misschien wel 22.quote:Op maandag 6 februari 2012 21:56 schreef Franknfurter het volgende:
Dat wil niet zeggen dat álle homo's dat doen. Daarbij zijn er nog altijd hetero's met hiv dus het is géén homoziekte zoals in de jaren 80 werd aangenomen (waardoor de maatregel werd ingevoerd). Het is een zeer eenzijdige discriminatie die nog nooit is aangetoond. En dát er homo's zijn met hiv, dat staat vast. Net zoals er hetero's zijn met hiv.
Het is alleen zo jammer dat je niet zeker weet of je ziek bent. Er kan altijd iets misgaan, je kunt geïnfecteerd worden door iemand die nog niet weet dat hij ziek is, en dat kan ook als hetero, maar als homo is die kans gewoon groter. En in de eerste 6 weken na infectie kan de bloedbank niet uit jouw bloed bepalen of jij HIV-positief bent, terwijl dat bloed dan wel iemand kan infecteren.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:05 schreef Poesopstokje het volgende:
Zo'n 10% is homo, ja dan zijn er relatief veel hiv patienten.
90% is hetero, maar daar zitten veel méér hiv patienten tussen, maar het percentage hiv gevallen is kleiner, omdat het een grotere groep is, dus dan is dat risico er ook natuurlijk.
Wat Franknfurter bedoelde met liegen, is dat er homo's zijn die niet zeggen dat ze homo zijn. Dat wil niet zeggen dat deze mannen persé onveilige seks hebben. Als je weet dat je ziek bent, dan doe je dat niet. Hetero of homo. Klaar.
Homoseksuele mannen die verder gezond zijn, waarom zouden die niet mogen doneren? Zij willen toch hetzelfde wat jij (La_Vita) en ik willen, mensen helpen, omdat het kan?
Maar het MAG niet. Dat is het hele euvel. Het is en blijft discriminatie.
Stoppen met roken, zit er zo een paar kilo bijquote:Op maandag 6 februari 2012 22:12 schreef Plums het volgende:
Minimaal 50 kilo, dat wist ik niet. Wel jammer, was serieus aan het nadenken over bloed geven, maar heb nog nooit meer dan 47 kilo gewogen. En momenteel weeg ik zelfs nog minder.
Snap natuurlijk wel dat bloed geven voor mij dan risicovoller is, maar vind het toch erg jammer
Ze hebben allemaal bloed hoor..., en sanquin zal het echt wel goed checken of ze geen hiv / iets hebben. Waar ik altijd ga (Nijmegen) zie ik altijd 'normale' mensen om het zo maar te noemen.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:18 schreef mazaru het volgende:
Soms zie je trouwens mannen in de wachtruimte bij de bloedbank zitten, waar ik hevige twijfels bij heb.
Dat ze bloed hebben geloof ik gelijk. De meeste levende mensen hebben wel wat bloedquote:Op maandag 6 februari 2012 22:19 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ze hebben allemaal bloed hoor..., en sanquin zal het echt wel goed checken of ze geen hiv / iets hebben. Waar ik altijd ga (Nijmegen) zie ik altijd 'normale' mensen om het zo maar te noemen.
In ieder geval niet de drugsverslaafde-stereotype, meer de gemiddelde persoon, vaak 40+ toch wel hoewel in Nijmegen ook redelijk wat jongere mensen komen.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:20 schreef Poesopstokje het volgende:
Normaal? Wat is voor jou normaal?
Dat valt me ook op. Dat ik de laatste tijd steeds meer jonge mensen in de stoelen zie zitten.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:22 schreef rene90 het volgende:
[..]
In ieder geval niet de drugsverslaafde-stereotype, meer de gemiddelde persoon, vaak 40+ toch wel hoewel in Nijmegen ook redelijk wat jongere mensen komen.
De geneeskundefaculteit zit aan de overkant.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:22 schreef rene90 het volgende:
hoewel in Nijmegen ook redelijk wat jongere mensen komen.
Alleen zie ik niet een actie specifiek gericht op de jongere doelgroep voor Sanquin. Ik denk dat ze daar best nog wel een heel stuk kunnen winnen, als ze eens gebruik maken van facebook/twitter kan je denk ik best wel wat jongeren motiveren om bloed te geven.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:23 schreef mazaru het volgende:
[..]
Dat valt me ook op. Dat ik de laatste tijd steeds meer jonge mensen in de stoelen zie zitten.
Ik ben maar 1m54 en altijd al dun geweest, dus denk niet dat stoppen met roken helpt hoor (al merk ik dat gauw genoeg, ben toevallig 2 weken geleden gestoptquote:Op maandag 6 februari 2012 22:16 schreef mazaru het volgende:
[..]
Stoppen met roken, zit er zo een paar kilo bij
Ze moeten gewoon eens wat van die hogere scholen afgaan. En daar flink campagne voeren.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
Alleen zie ik niet een actie specifiek gericht op de jongere doelgroep voor Sanquin. Ik denk dat ze daar best nog wel een heel stuk kunnen winnen, als ze eens gebruik maken van facebook/twitter kan je denk ik best wel wat jongeren motiveren om bloed te geven.
Ik ben maar 1.58 en heb altijd 48 kg gewogen. Tot ik stopte met roken, toen kwamen er langzaam aan wat kilootjes bij.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:26 schreef Plums het volgende:
[..]
Ik ben maar 1m54 en altijd al dun geweest, dus denk niet dat stoppen met roken helpt hoor (al merk ik dat gauw genoeg, ben toevallig 2 weken geleden gestopt). Maar ook toen ik nog niet rookte woog ik nooit meer dan 47 kilo
Mijn moeder kreeg vroeger altijd een middag vrij van school als ze bloed ging geven. Tegenwoordig is hbo/uni eigen verantwoordelijk dus op dat gebied valt niet zoveel te halen. Misschien er even duidelijk bijzeggen dat er gratis koffie en koek isquote:Op maandag 6 februari 2012 22:27 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ze moeten gewoon eens wat van die hogere scholen afgaan. En daar flink campagne voeren.
In dat soort omgevingen zijn er maar een paar nodig die voor moeten gaan, dan volgt de rest vanzelf.
Ik word nog steeds vaak opgeroepen en heb A (pos/neg). In Nijmegen heb je flink wat hoor, zelfs altijd soep, broodjes (kaas/ham etc) en dan nog de verschillende koeken en lekkernijen. Dus voor studenten best voordelig, ga je rond etenstijd neem je lekker een broodje met een soepje.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:30 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Mijn moeder kreeg vroeger altijd een middag vrij van school als ze bloed ging geven. Tegenwoordig is hbo/uni eigen verantwoordelijk dus op dat gebied valt niet zoveel te halen. Misschien er even duidelijk bijzeggen dat er gratis koffie en koek te halen valt![]()
Maar is Sanquin wel echt opzoek naar donors van alle bloedgroepen? Volgens mij zijn ze nu vooral opzoek naar o- en hebben ze daarom een actie opgezet.
Wij hadden vorig jaar in onze facultaire intro (Geneeskunde) een kraampje van de bloedbank, daar hebben ze toen bijna 200 nieuwe donoren mee geworven. Ze waren enorm enthousiast, maar dit jaar wilden ze niet weer, omdat ze eigenlijk geen plek hadden voor zoveel nieuwe donoren.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:27 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ze moeten gewoon eens wat van die hogere scholen afgaan. En daar flink campagne voeren.
In dat soort omgevingen zijn er maar een paar nodig die voor moeten gaan, dan volgt de rest vanzelf.
O- zijn ze altijd naar op zoek. Dat geven ze op de spoedeisende hulp in noodgevallen.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:30 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Mijn moeder kreeg vroeger altijd een middag vrij van school als ze bloed ging geven. Tegenwoordig is hbo/uni eigen verantwoordelijk dus op dat gebied valt niet zoveel te halen. Misschien er even duidelijk bijzeggen dat er gratis koffie en koek is![]()
Maar is Sanquin wel echt opzoek naar donors van alle bloedgroepen? Volgens mij zijn ze nu vooral opzoek naar o- en hebben ze daarom een actie opgezet.
Hier hebben ze dat niet (dorp), in Utrecht idd ook. Zal ook wel met het aantal studenten te maken hebben ofzoquote:Op maandag 6 februari 2012 22:31 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik word nog steeds vaak opgeroepen en heb A (pos/neg). In Nijmegen heb je flink wat hoor, zelfs altijd soep, broodjes (kaas/ham etc) en dan nog de verschillende koeken en lekkernijen. Dus voor studenten best voordelig, ga je rond etenstijd neem je lekker een broodje met een soepje.
Ik heb A neg en ben binnen 9 maanden 5 keer opgeroepen...quote:Op maandag 6 februari 2012 22:30 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Mijn moeder kreeg vroeger altijd een middag vrij van school als ze bloed ging geven. Tegenwoordig is hbo/uni eigen verantwoordelijk dus op dat gebied valt niet zoveel te halen. Misschien er even duidelijk bijzeggen dat er gratis koffie en koek is![]()
Maar is Sanquin wel echt op zoek naar donors van alle bloedgroepen? Volgens mij zijn ze nu vooral opzoek naar o- en hebben ze daarom een actie opgezet.
In Velp hebben ze dat anders wel gewoonquote:Op maandag 6 februari 2012 22:33 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Hier hebben ze dat niet (dorp), in Utrecht idd ook. Zal ook wel met het aantal studenten te maken hebben ofzo
Dankjewelquote:Op maandag 6 februari 2012 22:19 schreef rene90 het volgende:
Waar ik altijd ga (Nijmegen) zie ik altijd 'normale' mensen om het zo maar te noemen.
Als je als man seks hebt gehad met een vrouw met AIDS/hiv mag je na een jaar weer bloed geven. Als homoman met een vaste relatie en getest mag je het nooit. Dat lijkt me toch wel scheef.. of niet?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 00:49 schreef the85mc het volgende:
Morgen ga ik weer. Ben benieuwd naar mn hb. En de homo discussie: die is al vaak gevoerd. Is het discriminatie of risico vermindering? Tsja ik snap beide kanten wel. Statistisch gezien hebben homo's vaker hiv. Dan zou je mensen die zelf bloedtransfusie hebben ondergaan ook niet mogen uitsluiten.
Tja, sanquin gelooft wel mensen die het formulier invullen en daar kunnen liegen, maar gelooft geen mensen die zich laten testen en andere risico's uitsluiten.. beetje vreemd..quote:Op dinsdag 7 februari 2012 01:18 schreef the85mc het volgende:
Ja dat is ook scheef. Maar dat is het ook dat iemand die zelf een keer bloed heeft gekregen ook geen bloed meer mag geven. Waar leg je de grens? Ik ga er niet over, maar als je risico beperkend denkt snap ik het wel enigszins.
Toch nog een keer hoor: waarom zou je liegen op dat formulier??quote:Op dinsdag 7 februari 2012 01:32 schreef Peter het volgende:
[..]
Tja, sanquin gelooft wel mensen die het formulier invullen en daar kunnen liegen, maar gelooft geen mensen die zich laten testen en andere risico's uitsluiten.. beetje vreemd..
Dit wist ik overigens niet, klinkt inderdaad vreemd ja!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 01:10 schreef Peter het volgende:
[..]
Als je als man seks hebt gehad met een vrouw met AIDS/hiv mag je na een jaar weer bloed geven. Als homoman met een vaste relatie en getest mag je het nooit. Dat lijkt me toch wel scheef.. of niet?
het verschil is denk ik dat een homoman met een vaste relatie op regelmatige basis seks heeft met een andere homoman. Je kan nooit voor 100% garanderen dat jouw partner niet vreemd gaat, en dan komt dat verhoogde risico toch weer om de hoek kijkenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 01:10 schreef Peter het volgende:
Als je als man eenmalig seks hebt gehad met een vrouw met AIDS/hiv mag je na een jaar weer bloed geven. Als homoman met een vaste relatie en getest mag je het nooit. Dat lijkt me toch wel scheef.. of niet?
Dat zei ik gisteren ook al; MIJN partner kan ook wel vreemdgaan. Dus da's een argument die niet opgaat natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
het verschil is denk ik dat een homoman met een vaste relatie op regelmatige basis seks heeft met een andere homoman. Je kan nooit voor 100% garanderen dat jouw partner niet vreemd gaat, en dan komt dat verhoogde risico toch weer om de hoek kijken
Nou ja, dat ligt er wel een beetje aan.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:35 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Dat zei ik gisteren ook al; MIJN partner kan ook wel vreemdgaan. Dus da's een argument die niet opgaat natuurlijk.
dat argument gat toch wel op, omdat de kans dat jouw partner met een wildvreemde onbeschermde anale sex heeft toch echt wel kleiner is.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:35 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Dat zei ik gisteren ook al; MIJN partner kan ook wel vreemdgaan. Dus da's een argument die niet opgaat natuurlijk.
Haha oke, ik wacht rustig af danquote:Op maandag 6 februari 2012 22:29 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik ben maar 1.58 en heb altijd 48 kg gewogen. Tot ik stopte met roken, toen kwamen er langzaam aan wat kilootjes bij.
Ik blijf nu hangen op 54 a 55 kg.
Hier staan ze 1x per jaar ook een week in het ziekenhuis als het aantal donoren weer aan het afnemen isquote:Op maandag 6 februari 2012 22:32 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Wij hadden vorig jaar in onze facultaire intro (Geneeskunde) een kraampje van de bloedbank, daar hebben ze toen bijna 200 nieuwe donoren mee geworven. Ze waren enorm enthousiast, maar dit jaar wilden ze niet weer, omdat ze eigenlijk geen plek hadden voor zoveel nieuwe donoren.
vandaar de recente acties om familieleden van bekende -0 donoren te recruterenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:47 schreef douche-eendje het volgende:
En ik kan mij ook bedenken dat ze liever 10 niuewe donoren met 0- dan met bijvoorbeeld mijn B+ hebben.
Toch vind ik zulke dingen wel leuk!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef the85mc het volgende:
Voor me was een man die was voor de 105e!! keer bloed geven. Hij was ook 0-. Kom ik aan met mn 7 keer..
ik ook een kaart gekregen!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:43 schreef krullebol81 het volgende:
ik mag weer tussen de 13e en de 27e!
Ik zit bijna op 150quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef the85mc het volgende:
Voor me was een man die was voor de 105e!! keer bloed geven. Hij was ook 0-. Kom ik aan met mn 7 keer..
Ik loop iets achter met bijna 20quote:
Dat dus. Kom ik aan met mijn "ik hoop dat ik 5x in 2 jaar tijd haal".quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:55 schreef BrainTeaser het volgende:
Nou de 100 of 150 ga ik niet halen denk ik...
Maar jullie mannen spelen dan ook vals met je 5x per jaar
quote:
Is ook zo.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |