abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107259293
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 14:50 schreef Poesopstokje het volgende:
Hoelang duurt het ongeveer om een eerste oproepkaart te krijgen? Heb een tijdje terug mijn keuring gehad en wil nu wel graag doneren! Er komt binnenkort weer een tattoo aan, vandaar.
Bij mij duurde het ongeveer een maand.
pi_107265322
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2012 14:54 schreef CaptainCookie het volgende:
Kreeg vandaag deze brief:
[ afbeelding ]

Ze hebben dus toch wel een tekort aan O-
Dat was voor mij mn hart-test voor de komende tijd. Ik verwachtte een uitnodiging, maar ik kreeg een brief.. Ik dacht dat ik een ernstige ziekte had :+

Maar ik ben dus ook 0-. Mijn zus en vader zijn ook donor geworden en zijn ook 0-. Al wordt mijn vader bijna nooit opgeroepen. Maar eens per half jaar terwijl hij in goede conditie is. En hij wil ook wel vaker geven, maar hij wordt niet uitgenodigd..
pi_107265501
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 18:00 schreef the85mc het volgende:

[..]

Dat was voor mij mn hart-test voor de komende tijd. Ik verwachtte een uitnodiging, maar ik kreeg een brief.. Ik dacht dat ik een ernstige ziekte had :+

Maar ik ben dus ook 0-. Mijn zus en vader zijn ook donor geworden en zijn ook 0-. Al wordt mijn vader bijna nooit opgeroepen. Maar eens per half jaar terwijl hij in goede conditie is. En hij wil ook wel vaker geven, maar hij wordt niet uitgenodigd..
Dat ging ook wel even door mijn hoofd :'). Maar door een te laag hb-gehalte heb ik al wel een tijdje niks gegeven, dus het zou wel heel raar zijn als ze nou nog een brief zouden sturen.
  donderdag 26 januari 2012 @ 19:12:04 #204
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_107267341
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2012 14:54 schreef CaptainCookie het volgende:
Kreeg vandaag deze brief:
[ afbeelding ]

Ze hebben dus toch wel een tekort aan O-
Die kreeg ik ook. Eigenlijk zijn ze best wel een beetje greedy. Ik geef al anti-D, en nu willen ze mijn bloed ook nog. Een van de twee hoor, allebei dat trek ik niet ;)

Nee hoor, grapje, ik snap wat er bedoeld wordt. Helaas kan ik ze niet helpen, geen familie verder die tegen naalden kunnen. :s)
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  donderdag 26 januari 2012 @ 21:22:44 #205
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_107274173
Afgelopen maandag mijn 40e donatie beleefd. Een wereld van verschil met de eerste keurig waar ik bijna onderuit ging na het afnemen van de buisjes bloed. 40 donaties verder voel ik mij uitermate ontspannen als die plasmanaald wordt ingebracht. Op naar de 100!
I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  donderdag 26 januari 2012 @ 23:52:37 #206
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107280979
Wij kregen vandaag ook een brief dat ze O- wilden hebben. Heb me maar opgegeven, ben benieuwd of ik door de keuring kom :+
My mama didn't raise no fool
  vrijdag 27 januari 2012 @ 08:56:37 #207
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_107285564
Die heb ik ook, maar ik weet verder niemand die O- heeft, dus helaas...
pi_107296255
Hb was weer mooi op peil, dus de 10e donatie is een feit! *O*

Naald zat alleen toch niet helemaal goed volgens mij.. Het liep langzaam en m'n arm voelt wat stijf..
Maar toch netjes binnen de tijd :)
Smile, tomorrow will be worse...
pi_107516983
Heuy, a.s. maandag eerste keer doneren! :)
pi_107517026
Goed dat je ook meedoet!
Heb net de uitnodiging binnen, mag vanaf vandaag weer, maar ik ga dit weekend veel sporten, dus ik ga na het weekend.
pi_107680695
Zo, even klein verhaaltje;

Ik mocht vandaag voor het eerst doneren, en het is me 100% meegevallen! :)
Ik was er 13.00 en mocht gelijk door naar de keuring. HB was goed, 8.7 og 7.8 meende ik.(Prikje aan zijkant vinger, doet veel minder zeer!!)
Bloeddruk was wat te hoog, wss van de spanning ;)

Mocht daarna ook gelijk al plaatsnemen, bij een hele aardige mevrouw. Ze heeft me stap voor stap uitgelegd hoe en wat, erg interessant om te horen! Ik heb bloedgroep 0 positief, vrij veelvoorkomend. Prik in ader deed wel gemeen zeer, maar daarna zat ik er lekker relaxed bij. Voelde het bloed stromen langs mijn hand, waar het infuus tegenaan lag, erg grappig.

Na de tijd lekker geouwehoerd met een vrouw naast mij, was ook haar eerste keer. Glaasje water, bakje cappuchino en mocht daarna al weer gauw door naar de koffiehoek. Daar nog een koekje + koffie gehad, en toen maar weer weggegaan. Nergens last van.

Ik moest doneren in m'n oude woonplaats, 20km rijden. Heb voor de zekerheid nog maar een paar bakjes koffie bij m'n oude buurman gehad, je weet maar nooit.

Zonet de honden uitgelaten, uit voorzorg al 1 voor 1, maar merk nu wel dat ik wat duizelig en wazig wordt. Vanavond maar lekker bankhangen!

:)
pi_107681258
Goedzo poesopstokje *O* Dat er maar vele succesvolle donaties mogen gaan volgen. En een tip voor de grote naald om te ontspannen: langzaam uitademen, dan ontspan je automatisch :)
pi_107681404
Dankjewel :*

Ik heb 9 piercings, en twee tattoeages, dus daar ligt het 'em niet aan. Het blijft gewoon elke keer weer spannend om een naald in je geprikt te krijgen.

Zie nu al uit naar de volgende keer *O*

(Had trouwens een man van 30-35 tegen over mij, die ging behoorlijk van z'n stokje. Echt zo'n type 'stoere macho' >:) )
  maandag 6 februari 2012 @ 17:59:58 #214
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107681619
Gaan mensen eigenlijk van hun stokje omdat ze bang zijn van naalden of door de halve liter die ze kwijt zijn? :D

Naalden doen me namelijk helemaal niets, maar als ik opsta word ik wel vaak licht in m'n hoofd. Wil niet zo'n loser zijn die daar even op een bedje moet gaan liggen natuurlijk _O-

Donderdag eerst de keuring, ben benieuwd!
pi_107682070
Het moet wel impact hebben natuurlijk, je bent zo'n 10% van je bloed kwijt.

Als je écht écht écht bang bent voor naalden, ga je niet naar de bloedbank. Van een beetje bang ga je dan weer niet onderuit lijkt mij.
pi_107682259
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 17:59 schreef La_Vita het volgende:
Gaan mensen eigenlijk van hun stokje omdat ze bang zijn van naalden of door de halve liter die ze kwijt zijn? :D

Naalden doen me namelijk helemaal niets, maar als ik opsta word ik wel vaak licht in m'n hoofd. Wil niet zo'n loser zijn die daar even op een bedje moet gaan liggen natuurlijk _O-

Donderdag eerst de keuring, ben benieuwd!
Ik denk dat het vaak komt, doordat ze te weinig hebben gegeten van te voren en dus te slecht zijn voorbereid. Ik ben niet echt bang voor naalden, maar kijk wel niet naar het momen dat de naald bij me naar binnen gaat, op die manier ben ik veel meer ontspannen op dat moment.

En als je even wilt blijven liggen of zitten na de donatie, doen ze er meestal niet zo heel moeilijk over, zeker niet wanneer het niet druk is.. De eerste keer mag je sowieso wat langer blijven zitten of in mijn geval ook als je na een aantal jaren weer opnieuw donor bent geworden.. En er is een plek waar je na afloop koffie-thee krijgt en er liggen meestal broodjes en wat koeken klaar..

Succes donderdag, die keuring stelt niet heel veel voor. Gewoon wat buisjes bloed wat er wordt afgetapt voor controle en kijken welke bloedgroep je hebt. En even een check-up bij een arts.

Al weet ik niet of daar het een en ander aan is verandert, mijn keuring was in 2003. Daarna heb ik slechts 1 keer gegeven. Doordat de bloedbank toen wegging uit mijn woonplaats en ik te ver moest reizen (toen was er nog geen vergoeding voor) ben ik gestopt, mede ook doordat mijn ouders ook stopten. Maar ik woon nu op loopafstand van de bloedbank, dus dacht ik in mei vorig aar, ik ga me weer aanmelden. Sindsdien al weer 5 keer gegeven.

Wel grappig, Ik melde me dus online aan (opnieuw dus) en nog geen 10 minuten later belde Sanquin al op of ik binnenkort me al kon melden voor een nieuwe donatie.. :D

Ik kon dus meteen na de reguliere korte keuring, \volgens mij moest ik wel een iets langere vragenlijs invullen. meteen weer doneren. Ik neem aan dat dat was omdat ze mijn bloedgroep al wisten van 2003
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_107682783
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 17:53 schreef Poesopstokje het volgende:
Dankjewel :*

Ik heb 9 piercings, en twee tattoeages, dus daar ligt het 'em niet aan. Het blijft gewoon elke keer weer spannend om een naald in je geprikt te krijgen.

Zie nu al uit naar de volgende keer *O*

(Had trouwens een man van 30-35 tegen over mij, die ging behoorlijk van z'n stokje. Echt zo'n type 'stoere macho' >:) )
Van je stokje gaan kan gewoon gebeuren, de eerste keer was ik ook flink duizelig na de donatie. Eerste keer is toch spannend en je weet niet precies hoe je lichaam gaat reageren.
  maandag 6 februari 2012 @ 18:43:39 #218
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107683241
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:18 schreef Bos81 het volgende:

[..]

Ik denk dat het vaak komt, doordat ze te weinig hebben gegeten van te voren en dus te slecht zijn voorbereid. Ik ben niet echt bang voor naalden, maar kijk wel niet naar het momen dat de naald bij me naar binnen gaat, op die manier ben ik veel meer ontspannen op dat moment.

En als je even wilt blijven liggen of zitten na de donatie, doen ze er meestal niet zo heel moeilijk over, zeker niet wanneer het niet druk is.. De eerste keer mag je sowieso wat langer blijven zitten of in mijn geval ook als je na een aantal jaren weer opnieuw donor bent geworden.. En er is een plek waar je na afloop koffie-thee krijgt en er liggen meestal broodjes en wat koeken klaar..

Succes donderdag, die keuring stelt niet heel veel voor. Gewoon wat buisjes bloed wat er wordt afgetapt voor controle en kijken welke bloedgroep je hebt. En even een check-up bij een arts.
Ja dat is natuurlijk zo allemaal :Y. Keuring stelt idd niet zo ver voor. Hoop gewoon dat m'n bloeddruk en HB hoog genoeg zijn. Twijfel daar weleens aan omdat ik soms licht in mn hoofd ben.

Weet iemand waarom vrouwen eigenlijk minder vaak bloed mogen geven? Dat wij kleiner en zwakker zijn is natuurlijk een non-argument :@ :D
pi_107683482
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:43 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Ja dat is natuurlijk zo allemaal :Y. Keuring stelt idd niet zo ver voor. Hoop gewoon dat m'n bloeddruk en HB hoog genoeg zijn. Twijfel daar weleens aan omdat ik soms licht in mn hoofd ben.

Weet iemand waarom vrouwen eigenlijk minder vaak bloed mogen geven? Dat wij kleiner en zwakker zijn is natuurlijk een non-argument :@ :D
Ik weet niet of het klopt, maar ik hoor vaak dat de menstruatie een rol speelt.
pi_107683744
oh een topic voor gevers, eerste keer dat ik dit zie. Ik ben nu drie keer geweest en 2 keer flauwgevallen (waarvan de laatste keer met een of ander spastische aanval). Ben dus eigenlijk bang om weer te gaan, terwijl ik wel echt plasma wil geven. Ik voel me echt een homo :')
  maandag 6 februari 2012 @ 18:59:33 #221
38396 mazaru
pi_107683959
Ik ben vanmiddag weer geweest.
Er is een nieuwe regel, als je 55 kg of minder weegt, dan mag je nog maar 600 ml plasma geven.
pi_107686347
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:55 schreef Franknfurter het volgende:
Ik voel me echt een homo :')
Dat ben je toch ook :+

Ik heb vanmiddag gehoord dat vrouwen minder vaak mogen geven omdat;

-Ze zijn in het algemeen kleiner/minder zwaar. In verhouding ben je dus meer bloed kwijt dat een gemiddelde man van 90kg/1.85m

-Vrouwen raken op andere manieren elke maand ook al bloed kwijt, dat moet ook weer worden aangevuld. :+

Een dikke vrouw van 120kg heeft meer bloed inzich dan een vrouwtje van 50kg. Bij zo'n slank iemand is de impact ook groter.
pi_107687100
ik ben geen heaumeau. Oke toch wel. Ik voel me een mietje :')

en verder zitten al mijn waarden goed, maar ik was de laatste keer gewoon een beetje uitgedroogd waarschijnlijk.

Ongesteld word ik niet, dat excuus kan ik dus niet gebruiken :')
pi_107688247
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:59 schreef Franknfurter het volgende:
ik ben geen heaumeau. Oke toch wel. Ik voel me een mietje :')

en verder zitten al mijn waarden goed, maar ik was de laatste keer gewoon een beetje uitgedroogd waarschijnlijk.

Ongesteld word ik niet, dat excuus kan ik dus niet gebruiken :')
??? In je profiel staat dat je een vrouw bent, en in het studentchauffeurs topic vertelde je dat je op vrouwen valt. Toch??
pi_107689974
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 20:19 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

??? In je profiel staat dat je een vrouw bent, en in het studentchauffeurs topic vertelde je dat je op vrouwen valt. Toch??
Daarom ook de 'oke toch wel'. Nu we het er toch over hebben, wat een onzin dat homo's niet mogen doneren. Homo's die toch willen doneren liegen gewoon en hun bloed wordt zonder te mekkeren gebruikt.
pi_107691150
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 20:48 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Daarom ook de 'oke toch wel'. Nu we het er toch over hebben, wat een onzin dat homo's niet mogen doneren. Homo's die toch willen doneren liegen gewoon en hun bloed wordt zonder te mekkeren gebruikt.
Waarom zou je gaan liegen om te doneren, het is niet alsof doneren nou echt geweldig leuk is, of dat je er echt iets voor krijgt, of iets in die richting?
  maandag 6 februari 2012 @ 21:09:40 #227
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107691271
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:07 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Waarom zou je gaan liegen om te doneren, het is niet alsof doneren nou echt geweldig leuk is, of dat je er echt iets voor krijgt, of iets in die richting?
Gratis koekjes? :@

Maar nee idd dat zou echt idioot zijn -O- kwade zin ofzo
pi_107692272
Ik ben het wel met Franknfurter eens; je bloed wordt elke donatie gecontroleerd op enge beestjes, dus dan kunnen ze toch wel nagaan dat het bloed niet goed is?!

Om gelijk de conclusie te trekken; homo's doen het vaker zonder, met vreemden, en met meerdere mensen = grotere kans op hiv.

Bullshit natuurlijk. Het wordt hoog tijd dat ze deze voorwaarde schrappen.
pi_107692328
quote:

[..]

Waarom wil jij dan zo graag doneren?
Ik neem aan dat homo's hetzelfde motief als jij hebben.
pi_107693494
quote:

[..]

Ik doneer ook niet omdat ik het zo een pretje vind, maar omdat ik vind dat ik dat moet doen omdat ik het kan en anderen niet. In Engeland gaat het zo ver dat een zoon zijn moeder geen bloed mag geven waardoor ze sterft. Terwijl die jongen prima gezond is. Daarbij is het percentage hivpatienten onder hetero's hoger dan onder homo's. Homo's zijn er ontzettend alert op.
pi_107693523
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:27 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Waarom wil jij dan zo graag doneren?
Ik neem aan dat homo's hetzelfde motief als jij hebben.
Omdat ik weet dat mijn bloed nodig is. Maar als ik iets heb gedaan (vakantie geweest, ziek geweest, tandartsbehandeling) ga ik daar niet over liegen zodat ik tóch kan doneren, omdat ik weet dat zieke mensen die mijn bloed dan krijgen, daar nog veel zieker van kunnen worden.
Die tests die ze je op je bloed doen, vinden bijv. HIV de eerste tijd niet, als er een kans bestaat dat je HIV hebt, wil je toch niet het risico lopen dat je dat overdraagt?
pi_107693612
Ja maar de kans op hiv is tegenwoordig niet meer groter als homo zijnde. Het is een onzin voorwaarde dat er aan mannen wordt gevraagd of ze seks hebben met mannen en niet aan vrouwen of hun man seks heeft gehad met een hoer. Dat mag namelijk gewoon.
  maandag 6 februari 2012 @ 21:48:15 #233
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107693639
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:26 schreef Poesopstokje het volgende:

Om gelijk de conclusie te trekken; homo's doen het vaker zonder, met vreemden, en met meerdere mensen = grotere kans op hiv.

Bullshit natuurlijk. Het wordt hoog tijd dat ze deze voorwaarde schrappen.
Uhm dat is toch gewoon een feit?
pi_107693789
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:48 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Uhm dat is toch gewoon een feit?
Nee :')
  maandag 6 februari 2012 @ 21:51:00 #235
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107693805
pi_107694187
quote:
In 2009 zijn er 1.252 nieuwe hiv-diagnoses gesteld. Van alle nieuwe hiv-diagnoses in 2009 werd 66% vastgesteld bij mannen met homoseksuele contacten.
quote:
In Nederland is de hiv-prevalentie bij verschillende bevolkingsgroepen onderzocht: de hoogste hiv-prevalentie werd gezien bij homo/biseksuele mannen (variërend van 0-22%) en injecterende druggebruikers (0-26%); de hiv-prevalentie onder heteroseksuelen varieerde van 0 tot 1,4%.
pi_107694192
Dat wil niet zeggen dat álle homo's dat doen. Daarbij zijn er nog altijd hetero's met hiv dus het is géén homoziekte zoals in de jaren 80 werd aangenomen (waardoor de maatregel werd ingevoerd). Het is een zeer eenzijdige discriminatie die nog nooit is aangetoond. En dát er homo's zijn met hiv, dat staat vast. Net zoals er hetero's zijn met hiv.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:00:21 #238
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107694407
Tuurlijk doen niet alle homo's dat, en tuurlijk zijn er ook hetero's die HIV hebben. En ja het is een paardenmiddel om HIV te mijden. Moreel gezien misschien twijfelachtig. Maar je kunt de feiten niet ontkennen. Er zijn relatief gezien veel homoseksuele mannen met HIV. In testen komt dit niet altijd meteen naar boven, het is gewoon een risico dat je niet moet willen lopen. Lijkt mij...
pi_107694692
Zo'n 10% is homo, ja dan zijn er relatief veel hiv patienten.
90% is hetero, maar daar zitten veel méér hiv patienten tussen, maar het percentage hiv gevallen is kleiner, omdat het een grotere groep is, dus dan is dat risico er ook natuurlijk.

Wat Franknfurter bedoelde met liegen, is dat er homo's zijn die niet zeggen dat ze homo zijn. Dat wil niet zeggen dat deze mannen persé onveilige seks hebben. Als je weet dat je ziek bent, dan doe je dat niet. Hetero of homo. Klaar.

Homoseksuele mannen die verder gezond zijn, waarom zouden die niet mogen doneren? Zij willen toch hetzelfde wat jij (La_Vita) en ik willen, mensen helpen, omdat het kan?

Maar het MAG niet. Dat is het hele euvel. Het is en blijft discriminatie.
pi_107694750
Er waren in 2008 15.000 geregistreerde hiv-positieven. Volgens tns nipo was daarvan 60% homoseksueel. Dit komt dus neer op 9000 homoseksuelen in Nederland. Deze mensen weten het van zichzelf dus zullen zich niet aanmelden als gever.

Op 16000000 mensen zijn die 9000 homo's met hiv een totale groep van 0,05625%

De kans dat je als homo hiv hebt is niet groter, er zijn gewoon procentueel meer homo's in de groep hiv-positieven.

Edit: hier is de bron:
http://www.hivnet.org/downloads/pdf/rapport_tnsnipo_aidsfonds.pdf
pi_107694823
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:56 schreef Franknfurter het volgende:
Dat wil niet zeggen dat álle homo's dat doen. Daarbij zijn er nog altijd hetero's met hiv dus het is géén homoziekte zoals in de jaren 80 werd aangenomen (waardoor de maatregel werd ingevoerd). Het is een zeer eenzijdige discriminatie die nog nooit is aangetoond. En dát er homo's zijn met hiv, dat staat vast. Net zoals er hetero's zijn met hiv.
Maar zoals je dus leest heeft 0-22% van de homoseksuele mannen HIV, en 0-1,4% van de heteroseksuelen. Als je middels een simpele vragenlijst wil schiften op risico, dan is het excluderen van homoseksuele mannen dus een goede optie. Immers, op elke 100 heteroseksuelen vind je gemiddeld 1 HIV-positieve, en op elke 100 homoseksuele mannen misschien wel 22.

Ik vind het lullig voor alle homoseksuele mannen die wel goed opletten en die geen HIV hebben, maar het is niet alsof ze een kans in het leven ontnomen wordt, bloed doneren is meer een soort ongemakje voor het goede doel, geen geweldige ervaring die ze de homo's niet gunnen, ofzo.
pi_107695065
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:05 schreef Poesopstokje het volgende:
Zo'n 10% is homo, ja dan zijn er relatief veel hiv patienten.
90% is hetero, maar daar zitten veel méér hiv patienten tussen, maar het percentage hiv gevallen is kleiner, omdat het een grotere groep is, dus dan is dat risico er ook natuurlijk.

Wat Franknfurter bedoelde met liegen, is dat er homo's zijn die niet zeggen dat ze homo zijn. Dat wil niet zeggen dat deze mannen persé onveilige seks hebben. Als je weet dat je ziek bent, dan doe je dat niet. Hetero of homo. Klaar.

Homoseksuele mannen die verder gezond zijn, waarom zouden die niet mogen doneren? Zij willen toch hetzelfde wat jij (La_Vita) en ik willen, mensen helpen, omdat het kan?

Maar het MAG niet. Dat is het hele euvel. Het is en blijft discriminatie.
Het is alleen zo jammer dat je niet zeker weet of je ziek bent. Er kan altijd iets misgaan, je kunt geïnfecteerd worden door iemand die nog niet weet dat hij ziek is, en dat kan ook als hetero, maar als homo is die kans gewoon groter. En in de eerste 6 weken na infectie kan de bloedbank niet uit jouw bloed bepalen of jij HIV-positief bent, terwijl dat bloed dan wel iemand kan infecteren.
Intraveneuze drugsgebruikers mogen ook niet doneren, maar daar hoor je niemand over.
pi_107695082
Minimaal 50 kilo, dat wist ik niet. Wel jammer, was serieus aan het nadenken over bloed geven, maar heb nog nooit meer dan 47 kilo gewogen. En momenteel weeg ik zelfs nog minder.
Snap natuurlijk wel dat bloed geven voor mij dan risicovoller is, maar vind het toch erg jammer :o
I'm not a sinner.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:16:09 #244
38396 mazaru
pi_107695261
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:12 schreef Plums het volgende:
Minimaal 50 kilo, dat wist ik niet. Wel jammer, was serieus aan het nadenken over bloed geven, maar heb nog nooit meer dan 47 kilo gewogen. En momenteel weeg ik zelfs nog minder.
Snap natuurlijk wel dat bloed geven voor mij dan risicovoller is, maar vind het toch erg jammer :o
Stoppen met roken, zit er zo een paar kilo bij :Y
pi_107695284
Drugsgebruikers zijn in mijn ogen sowieso :{w En da's geen discriminatie, dat is gewoon stom.

Het gaat er om dat mannen met een vaste relatie bijvoorbeeld óók niet mogen doneren. Zij willen net zo graag als wij mensen helpen, en dan is dit een mooie manier.

Ik kan ook wel hiv positief zijn. Misschien is mijn man wel vreemdgegaan, dat weet ik niet. Iedereen kan besmet raken! En ookal hebben homo's misschien procentueel gezien meer kans, het is en blijft onlogisch. Er zijn genoeg mannen die die extra risico's niet meedragen.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:18:21 #246
38396 mazaru
pi_107695371
Soms zie je trouwens mannen in de wachtruimte bij de bloedbank zitten, waar ik hevige twijfels bij heb.
pi_107695432
quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:18 schreef mazaru het volgende:
Soms zie je trouwens mannen in de wachtruimte bij de bloedbank zitten, waar ik hevige twijfels bij heb.
Ze hebben allemaal bloed hoor..., en sanquin zal het echt wel goed checken of ze geen hiv / iets hebben. Waar ik altijd ga (Nijmegen) zie ik altijd 'normale' mensen om het zo maar te noemen.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_107695483
Normaal? Wat is voor jou normaal?
  maandag 6 februari 2012 @ 22:21:12 #249
38396 mazaru
pi_107695518
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:19 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ze hebben allemaal bloed hoor..., en sanquin zal het echt wel goed checken of ze geen hiv / iets hebben. Waar ik altijd ga (Nijmegen) zie ik altijd 'normale' mensen om het zo maar te noemen.
Dat ze bloed hebben geloof ik gelijk. De meeste levende mensen hebben wel wat bloed :Y
pi_107695596
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:20 schreef Poesopstokje het volgende:
Normaal? Wat is voor jou normaal?
In ieder geval niet de drugsverslaafde-stereotype, meer de gemiddelde persoon, vaak 40+ toch wel hoewel in Nijmegen ook redelijk wat jongere mensen komen.
Top 5 China producten
  maandag 6 februari 2012 @ 22:23:56 #251
38396 mazaru
pi_107695645
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:22 schreef rene90 het volgende:

[..]

In ieder geval niet de drugsverslaafde-stereotype, meer de gemiddelde persoon, vaak 40+ toch wel hoewel in Nijmegen ook redelijk wat jongere mensen komen.
Dat valt me ook op. Dat ik de laatste tijd steeds meer jonge mensen in de stoelen zie zitten.
pi_107695695
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:22 schreef rene90 het volgende:
hoewel in Nijmegen ook redelijk wat jongere mensen komen.
De geneeskundefaculteit zit aan de overkant. :)
pi_107695732
quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:23 schreef mazaru het volgende:

[..]

Dat valt me ook op. Dat ik de laatste tijd steeds meer jonge mensen in de stoelen zie zitten.
Alleen zie ik niet een actie specifiek gericht op de jongere doelgroep voor Sanquin. Ik denk dat ze daar best nog wel een heel stuk kunnen winnen, als ze eens gebruik maken van facebook/twitter kan je denk ik best wel wat jongeren motiveren om bloed te geven.
Top 5 China producten
pi_107695766
quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:16 schreef mazaru het volgende:

[..]

Stoppen met roken, zit er zo een paar kilo bij :Y
Ik ben maar 1m54 en altijd al dun geweest, dus denk niet dat stoppen met roken helpt hoor (al merk ik dat gauw genoeg, ben toevallig 2 weken geleden gestopt :')). Maar ook toen ik nog niet rookte woog ik nooit meer dan 47 kilo :P
I'm not a sinner.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:27:55 #255
38396 mazaru
pi_107695838
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:25 schreef rene90 het volgende:

[..]

Alleen zie ik niet een actie specifiek gericht op de jongere doelgroep voor Sanquin. Ik denk dat ze daar best nog wel een heel stuk kunnen winnen, als ze eens gebruik maken van facebook/twitter kan je denk ik best wel wat jongeren motiveren om bloed te geven.
Ze moeten gewoon eens wat van die hogere scholen afgaan. En daar flink campagne voeren.
In dat soort omgevingen zijn er maar een paar nodig die voor moeten gaan, dan volgt de rest vanzelf.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:29:34 #256
38396 mazaru
pi_107695919
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:26 schreef Plums het volgende:

[..]

Ik ben maar 1m54 en altijd al dun geweest, dus denk niet dat stoppen met roken helpt hoor (al merk ik dat gauw genoeg, ben toevallig 2 weken geleden gestopt :')). Maar ook toen ik nog niet rookte woog ik nooit meer dan 47 kilo :P
Ik ben maar 1.58 en heb altijd 48 kg gewogen. Tot ik stopte met roken, toen kwamen er langzaam aan wat kilootjes bij.
Ik blijf nu hangen op 54 a 55 kg.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:30:35 #257
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107695961
quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:27 schreef mazaru het volgende:

[..]

Ze moeten gewoon eens wat van die hogere scholen afgaan. En daar flink campagne voeren.
In dat soort omgevingen zijn er maar een paar nodig die voor moeten gaan, dan volgt de rest vanzelf.
Mijn moeder kreeg vroeger altijd een middag vrij van school als ze bloed ging geven. Tegenwoordig is hbo/uni eigen verantwoordelijk dus op dat gebied valt niet zoveel te halen. Misschien er even duidelijk bijzeggen dat er gratis koffie en koek is :Y)

Maar is Sanquin wel echt opzoek naar donors van alle bloedgroepen? Volgens mij zijn ze nu vooral opzoek naar o- en hebben ze daarom een actie opgezet.
pi_107696040
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:30 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Mijn moeder kreeg vroeger altijd een middag vrij van school als ze bloed ging geven. Tegenwoordig is hbo/uni eigen verantwoordelijk dus op dat gebied valt niet zoveel te halen. Misschien er even duidelijk bijzeggen dat er gratis koffie en koek te halen valt :Y)

Maar is Sanquin wel echt opzoek naar donors van alle bloedgroepen? Volgens mij zijn ze nu vooral opzoek naar o- en hebben ze daarom een actie opgezet.
Ik word nog steeds vaak opgeroepen en heb A (pos/neg). In Nijmegen heb je flink wat hoor, zelfs altijd soep, broodjes (kaas/ham etc) en dan nog de verschillende koeken en lekkernijen. Dus voor studenten best voordelig, ga je rond etenstijd neem je lekker een broodje met een soepje.
Top 5 China producten
pi_107696065
quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:27 schreef mazaru het volgende:

[..]

Wij hadden vorig jaar in onze facultaire intro (Geneeskunde) een kraampje van de bloedbank, daar hebben ze toen bijna 200 nieuwe donoren mee geworven. Ze waren enorm enthousiast, maar dit jaar wilden ze niet weer, omdat ze eigenlijk geen plek hadden voor zoveel nieuwe donoren.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:33:23 #260
38396 mazaru
pi_107696102
quote:

[..]

Mijn moeder kreeg vroeger altijd een middag vrij van school als ze bloed ging geven. Tegenwoordig is hbo/uni eigen verantwoordelijk dus op dat gebied valt niet zoveel te halen. Misschien er even duidelijk bijzeggen dat er gratis koffie en koek is :Y)

O- zijn ze altijd naar op zoek. Dat geven ze op de spoedeisende hulp in noodgevallen.
  maandag 6 februari 2012 @ 22:33:43 #261
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107696120
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:31 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ik word nog steeds vaak opgeroepen en heb A (pos/neg). In Nijmegen heb je flink wat hoor, zelfs altijd soep, broodjes (kaas/ham etc) en dan nog de verschillende koeken en lekkernijen. Dus voor studenten best voordelig, ga je rond etenstijd neem je lekker een broodje met een soepje.
Hier hebben ze dat niet (dorp), in Utrecht idd ook. Zal ook wel met het aantal studenten te maken hebben ofzo _O-
pi_107696179
quote:

[..]

Maar is Sanquin wel echt op zoek naar donors van alle bloedgroepen? Volgens mij zijn ze nu vooral opzoek naar o- en hebben ze daarom een actie opgezet.
Ik heb A neg en ben binnen 9 maanden 5 keer opgeroepen...
pi_107696211
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:33 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Hier hebben ze dat niet (dorp), in Utrecht idd ook. Zal ook wel met het aantal studenten te maken hebben ofzo _O-
In Velp hebben ze dat anders wel gewoon
  dinsdag 7 februari 2012 @ 00:30:54 #264
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_107700880
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:19 schreef rene90 het volgende:
Waar ik altijd ga (Nijmegen) zie ik altijd 'normale' mensen om het zo maar te noemen.
Dankjewel :)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_107700952
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 00:30 schreef Mark het volgende:

[..]

Dankjewel :)
_O- :W
Top 5 China producten
pi_107701398
Morgen ga ik weer. Ben benieuwd naar mn hb. En de homo discussie: die is al vaak gevoerd. Is het discriminatie of risico vermindering? Tsja ik snap beide kanten wel. Statistisch gezien hebben homo's vaker hiv. Dan zou je mensen die zelf bloedtransfusie hebben ondergaan ook niet mogen uitsluiten.
pi_107701755
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 00:49 schreef the85mc het volgende:
Morgen ga ik weer. Ben benieuwd naar mn hb. En de homo discussie: die is al vaak gevoerd. Is het discriminatie of risico vermindering? Tsja ik snap beide kanten wel. Statistisch gezien hebben homo's vaker hiv. Dan zou je mensen die zelf bloedtransfusie hebben ondergaan ook niet mogen uitsluiten.
Als je als man seks hebt gehad met een vrouw met AIDS/hiv mag je na een jaar weer bloed geven. Als homoman met een vaste relatie en getest mag je het nooit. Dat lijkt me toch wel scheef.. of niet?
dag
pi_107701876
Ja dat is ook scheef. Maar dat is het ook dat iemand die zelf een keer bloed heeft gekregen ook geen bloed meer mag geven. Waar leg je de grens? Ik ga er niet over, maar als je risico beperkend denkt snap ik het wel enigszins.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 01:31:01 #269
129836 withxhonor
straight edge
pi_107701999
ik mag sowieso nog een maand geen bloed geven
high fives and stagedives
pi_107702005
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 01:18 schreef the85mc het volgende:
Ja dat is ook scheef. Maar dat is het ook dat iemand die zelf een keer bloed heeft gekregen ook geen bloed meer mag geven. Waar leg je de grens? Ik ga er niet over, maar als je risico beperkend denkt snap ik het wel enigszins.
Tja, sanquin gelooft wel mensen die het formulier invullen en daar kunnen liegen, maar gelooft geen mensen die zich laten testen en andere risico's uitsluiten.. beetje vreemd..
dag
pi_107704298
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 01:32 schreef Peter het volgende:

[..]

Tja, sanquin gelooft wel mensen die het formulier invullen en daar kunnen liegen, maar gelooft geen mensen die zich laten testen en andere risico's uitsluiten.. beetje vreemd..
Toch nog een keer hoor: waarom zou je liegen op dat formulier?? :?
Ik vind het best tof van mezelf om bloed te doneren, maar als ik om één of andere reden niet meer zou mogen, zou het dus echt niet in me opkomen om te liegen zodat ik wel weer 'mag' :{

Volgens mij is dit echt zo'n gevalletje "ik mag het niet, dus ik moet het" ofzo...
pi_107704328
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 01:10 schreef Peter het volgende:

[..]

Als je als man seks hebt gehad met een vrouw met AIDS/hiv mag je na een jaar weer bloed geven. Als homoman met een vaste relatie en getest mag je het nooit. Dat lijkt me toch wel scheef.. of niet?
Dit wist ik overigens niet, klinkt inderdaad vreemd ja! :?
Maar mij lijkt dat daar wel een reden voor zal zijn, dat het risico dan lager is ofzo?

Edit: hierom denk ik: "Sperma, bloed en etter bevatten veel hiv en zijn dus zeer besmettelijk.
Moedermelk, voorvocht en vaginaal vocht bevatten slechts een beetje hiv en zijn dus minder besmettelijk, maar het risico op een infectie is zeker aanwezig."

Bron
pi_107704441
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 01:10 schreef Peter het volgende:

Als je als man eenmalig seks hebt gehad met een vrouw met AIDS/hiv mag je na een jaar weer bloed geven. Als homoman met een vaste relatie en getest mag je het nooit. Dat lijkt me toch wel scheef.. of niet?
het verschil is denk ik dat een homoman met een vaste relatie op regelmatige basis seks heeft met een andere homoman. Je kan nooit voor 100% garanderen dat jouw partner niet vreemd gaat, en dan komt dat verhoogde risico toch weer om de hoek kijken
pi_107704461
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:34 schreef computergirl het volgende:

[..]

het verschil is denk ik dat een homoman met een vaste relatie op regelmatige basis seks heeft met een andere homoman. Je kan nooit voor 100% garanderen dat jouw partner niet vreemd gaat, en dan komt dat verhoogde risico toch weer om de hoek kijken
Dat zei ik gisteren ook al; MIJN partner kan ook wel vreemdgaan. Dus da's een argument die niet opgaat natuurlijk.
pi_107704500
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:35 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dat zei ik gisteren ook al; MIJN partner kan ook wel vreemdgaan. Dus da's een argument die niet opgaat natuurlijk.
Nou ja, dat ligt er wel een beetje aan.
Als mijn vriend vreemdgaat, doet-ie dat waarschijnlijk met een andere vrouw. Als een homoman vreemdgaat, doet-ie dat waarschijnlijk met een andere homoman (die op zijn beurt weer meer kans heeft om hiv te hebben).

Ja, mijn vriend kan ook wel een kast-geval zijn, dat weet ik! ;) Hence the word "waarschijnlijk"!
pi_107704509
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:35 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

dat argument gat toch wel op, omdat de kans dat jouw partner met een wildvreemde onbeschermde anale sex heeft toch echt wel kleiner is.

anyway, ik mag ook niet doneren omdat ik momenteel niet kan bewijzen dat ik geenpotentieel ziekte onder de leden heb, shit happens hoor
pi_107705658
Risico's op hiv zijn statistisch gezien bij homo's gewoon groter. Dat is geen oordeel, maar een feit:

Het aantal volwassenen met hiv in Nederland is per januari 2008 geschat op ongeveer 21.500. Dit is een toename van ongeveer 10% ten opzichte van 2005. Van deze 21.500 hiv-geïnfecteerden raakte ongeveer 55% geïnfecteerd door homoseksueel contact, 40% door heteroseksueel contact en 4% door injecterend druggebruik.
http://holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=7615

Dus 55% van alle nieuwe besmettingen en dat met een veel kleinere groep.
Ik heb verder niks tegen homo's maar dit soort cijfers zijn vrij duidelijk. En als homo lijkt het me dat er belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken, zoals toenemende aggressie tegen homo's..
pi_107709580
quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:29 schreef mazaru het volgende:

[..]

Ik ben maar 1.58 en heb altijd 48 kg gewogen. Tot ik stopte met roken, toen kwamen er langzaam aan wat kilootjes bij.
Ik blijf nu hangen op 54 a 55 kg.
Haha oke, ik wacht rustig af dan :P zal toch wel even duren denk ik, voor ik die kilo's bijkom.

[ Bericht 6% gewijzigd door Plums op 07-02-2012 14:08:12 ]
I'm not a sinner.
pi_107709784
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 22:32 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Wij hadden vorig jaar in onze facultaire intro (Geneeskunde) een kraampje van de bloedbank, daar hebben ze toen bijna 200 nieuwe donoren mee geworven. Ze waren enorm enthousiast, maar dit jaar wilden ze niet weer, omdat ze eigenlijk geen plek hadden voor zoveel nieuwe donoren.
Hier staan ze 1x per jaar ook een week in het ziekenhuis als het aantal donoren weer aan het afnemen is :) En ik kan mij ook bedenken dat ze liever 10 niuewe donoren met 0- dan met bijvoorbeeld mijn B+ hebben.
pi_107710413
Net gegeven, ging prima! Hb was weer op 'normaal' niveau van 9,5. Voel me prima! Zometeen flink lunchen met erwtensoeperbij
pi_107713430
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 12:47 schreef douche-eendje het volgende:

En ik kan mij ook bedenken dat ze liever 10 niuewe donoren met 0- dan met bijvoorbeeld mijn B+ hebben.
vandaar de recente acties om familieleden van bekende -0 donoren te recruteren
pi_107713517
Voor me was een man die was voor de 105e!! keer bloed geven. Hij was ook 0-. Kom ik aan met mn 7 keer..
pi_107713896
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef the85mc het volgende:
Voor me was een man die was voor de 105e!! keer bloed geven. Hij was ook 0-. Kom ik aan met mn 7 keer..
Toch vind ik zulke dingen wel leuk! :)
Toen ik voor de eerste keer ging geven, zat er een man naast me die voor de 100e keer kwam geven. Hij vond het ook wel fijn om te weten dat de volgende generatie klaar staat om het over te nemen zei-ie! ;)
pi_107722190
ik mag weer tussen de 13e en de 27e!
pi_107722378
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 18:43 schreef krullebol81 het volgende:
ik mag weer tussen de 13e en de 27e!
ik ook een kaart gekregen!
Top 5 China producten
pi_107722829
ik kan de komende tijd niet door een kijkonderzoek, maar daarna ga ik even door de zure appel heenbijten!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 23:48:48 #287
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_107736571
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef the85mc het volgende:
Ik zit bijna op 150 *)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
pi_107737307
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 23:48 schreef Mark het volgende:

[..]

Ik zit bijna op 150 *)
dus jij hebt al de badhanddoek thuis haha?
Top 5 China producten
  woensdag 8 februari 2012 @ 00:16:24 #289
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_107737532
Nee nog niet, binnenkort mag ik de derde van de 3 beeldjes ontvangen, en dan kan ik voor de badhanddoek gaan :)
Dommage arachide-fromage
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 8 februari 2012 @ 00:49:52 #290
39237 crew  H_T
2733
pi_107738494
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 23:48 schreef Mark het volgende:

[..]

Ik zit bijna op 150 *)
Ik loop iets achter met bijna 20
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  woensdag 8 februari 2012 @ 00:59:05 #291
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_107738708
Elke donatie is even waardevol :)
Dommage arachide-fromage
pi_107742335
Das echt veel mark! Maar dan geef je waarschijnlijk plasma? Ik heb sinds augustus al 4 donaties gedaan, in dit tempo zit ik op 6 a 7 donaties per jaar.. Je mag officieel 5 per jaar doen toch? Hoe strikt wordt daar aan vast gehouden?
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:01:35 #293
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_107742424
Ik geef inderdaad plasma :Y Heb (denk ik) zo'n 35-40 bloeddonaties gedaan, de rest is plasma. En ze houden zich wel aan de minimumtijd tussen twee donaties, dus voor mannelijke bloeddonoren zal 5 idd wel de max zijn.
Dommage arachide-fromage
pi_107742988
Ik heb nu begin augustus gegeven, toen oktober, december, en gister dus. Elke keer zat er 8 weken tussen. Als je dat doortrekt wordt het dus april, juni, augustus etc. Ik heb er verder totaal geen last van dus eens per 8 weken kan ik prima volhouden.
pi_107743981
Nou de 100 of 150 ga ik niet halen denk ik...
Maar jullie mannen spelen dan ook vals met je 5x per jaar :6
pi_107744012
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 10:55 schreef BrainTeaser het volgende:
Nou de 100 of 150 ga ik niet halen denk ik...
Maar jullie mannen spelen dan ook vals met je 5x per jaar :6
Dat dus. Kom ik aan met mijn "ik hoop dat ik 5x in 2 jaar tijd haal".
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:57:11 #297
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_107744032
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 00:59 schreef Mark het volgende:
Elke donatie is even waardevol :)
Dommage arachide-fromage
pi_107754982
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 10:57 schreef Mark het volgende:

[..]

Is ook zo. ;)
Ik vond mijn 10e donatie pas geleden ook wel tof, omdat ik in totaal dus al 5 liter gedoneerd heb. Theoretisch al m'n bloed dus :s)
pi_107759670
Ik wil ook zo'n handdoek.
pi_107760790
Ik mag na mijn reis een jaar niet bloedgeven, dus voor mij wordt de komende donatie mijn laatste voorlopig, daarna pas weer eind 2013 :')
Top 5 China producten
  donderdag 9 februari 2012 @ 15:37:26 #301
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107793178
Dicht :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: