abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 13:15:18 #101
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_105205712
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:13 schreef starla het volgende:

[..]

Maar als je de hele dag loopt te verzamelen, verbrand je die calorieen weer ;)
Ja en een pinda is helemaal geen noot maar een peulvrucht....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_105206292
quote:
2s.gif Op maandag 5 december 2011 13:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:')
I feel kinda Locrian today
pi_105206362
quote:
2s.gif Op maandag 5 december 2011 13:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Misleidend etiket Panda Pindakaas

:D

Trouwens culinair gezien is het wel een noot.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_105257145
Ook geen kaarten :/ de helft van de rij die stond te wachten heeft ook geen kaarten gekregen..
pi_105262307
quote:
13s.gif Op dinsdag 6 december 2011 16:38 schreef Mastertje het volgende:
Ook geen kaarten :/ de helft van de rij die stond te wachten heeft ook geen kaarten gekregen..
Ik kan niet zeggen dat het me nou zo veel verbaast. Het is een heel bekende naam, er zijn vast 100 keer zoveel mensen die erheen willen dan waar werkelijk plek voor is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_105287148
Wat me wel verbaast is dat ze geen grotere locatie hebben uitgekozen.
  Moderator woensdag 7 december 2011 @ 11:04:38 #107
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_105287198
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:02 schreef Haushofer het volgende:
Wat me wel verbaast is dat ze geen grotere locatie hebben uitgekozen.
De euroborg is ook weer niet ideaal voor een wetenschappelijk praatje :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 11:04:48 #108
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105287201
Ik had gevraagd of ie gewoon ongelijk had of te dom is om het commentaar van mcGrath te snappen. :P
  woensdag 7 december 2011 @ 11:09:09 #109
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105287325
Welk commentaar?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 11:11:51 #110
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105287410
Google maar Dawkins versus mcGrath en youtube ze maar :P
  woensdag 7 december 2011 @ 11:13:12 #111
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105287448
Ja maar ik zag dat dat vrij lang ging duren en ik zit op m'n werk.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 11:20:30 #112
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105287680
pi_105288273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik had gevraagd of ie gewoon ongelijk had of te dom is om het commentaar van mcGrath te snappen. :P
lol.. ben je aan het trollen ofzo?

Wat een semi-intellectuele prietpraat van die gast

[ Bericht 4% gewijzigd door falling_away op 07-12-2011 11:41:55 ]
Alpha kenny one
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 11:42:35 #114
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105288466
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:36 schreef falling_away het volgende:

[..]

lol.. ben je aan het trollen ofzo?
Nee, het is gewoon mooi om te zien hoe de christen tolerant is en de atheïst de dogmaticus uithangt. Daarnaast is McGrath doktor in zowel theologie als de moleculaire biofysica en naar mijn weten is Dawking een doktor in de zoölogie. De eerste weet beter waar de tweede over spreekt dan andersom. :P
  woensdag 7 december 2011 @ 11:55:23 #115
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105288979
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:42 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee, het is gewoon mooi om te zien hoe de christen tolerant is en de atheïst de dogmaticus uithangt. Daarnaast is McGrath doktor in zowel theologie als de moleculaire biofysica en naar mijn weten is Dawking een doktor in de zoölogie. De eerste weet beter waar de tweede over spreekt dan andersom. :P
Muah. Beiden hebben geen officiële papieren voor filosofie. Dat Dawkins soms met theologische stukken aan komt zetten is wel een beetje brutaal maar niet compleet ondenkbaar. Het gaat immers over wat de gemiddelde christen met zijn/haar religie doet niet wat de 0,01% (christenen met een diploma theologie) voor tekstuele uitlegging kunnen geven voor bijbelversen. Verreweg de meeste christenen zullen de bijbel in mindere mate hebben begrepen dan Dawkins.

Dat Dawkins als fundamentalist overkomt snap ik wel. Zijn toon is altijd vrij straf en arrogant. Maar luister eens goed naar wat hij daadwerkelijk te melden heeft en dan kom je er achter dat het voor het grootste deel vrij redelijk is.

Wat ik tot nu toe van die mcGrath en z'n argumenten heb mogen vernemen komt (voor iemand die dit debat goed gevolgd heeft en beide kanten door heeft) over als gelul in de marge maar ik zal zeker die youtube filmpjes nog eens bekijken vanavond als ik tijd heb.
pi_105289144
Sommige christenen zijn tolerant als ze de bijbel interpreteren hoe ze zelf willen en alle negatieve dingen eruit laten ja. M.a.w. ze kijken enkel naar hoe Christus beschreven staat in de bijbel en gaan daar heel zweverig over doen. De overige zaken in de bijbel, met name de barbaarse zaken uit het OT worden compleet genegeerd terwijl ze zijn geinspireerd door diezelfde almachtige god.

Ik denk dat deze mensen een heel sterk godsbesef hebben, en omdat wij hier in het westen zijn opgegroeid zoeken ze die god automatisch in de bijbel. Aangezien de bijbel nogal vaag is laat dit heel veel ruimte om zelf te filosoferen over hoe goed god is en wat hij van ons verlangt.

De sterke bewijzen die indruisen tegen de bijbel worden dan weggewuifd als 'onwaarschijnlijk', en zo komen we eigenlijk weer terug bij het standaard argument van de creationist 'improbability'
Alpha kenny one
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 12:02:26 #117
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105289255
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Muah. Beiden hebben geen officiële papieren voor filosofie. Dat Dawkins soms met theologische stukken aan komt zetten is wel een beetje brutaal maar niet compleet ondenkbaar. Het gaat immers over wat de gemiddelde christen met zijn/haar religie doet niet wat de 0,01% (christenen met een diploma theologie) voor tekstuele uitlegging kunnen geven voor bijbelversen. Verreweg de meeste christenen zullen de bijbel in mindere mate hebben begrepen dan Dawkins.

Dat Dawkins als fundamentalist overkomt snap ik wel. Zijn toon is altijd vrij straf en arrogant. Maar luister eens goed naar wat hij daadwerkelijk te melden heeft en dan kom je er achter dat het voor het grootste deel vrij redelijk is.

Wat ik tot nu toe van die mcGrath en z'n argumenten heb mogen vernemen komt (voor iemand die dit debat goed gevolgd heeft en beide kanten door heeft) over als gelul in de marge maar ik zal zeker die youtube filmpjes nog eens bekijken vanavond als ik tijd heb.
Dat hindert niet, want filosofie is niet de aard van het conflict, maar theologie en dat is toch wel een verschil. Het is zeker gelul in de marge, want ik denk dat beide heren in het algemeen qua evolutietheorie wel op één lijn zitten. Maar mcGrath zegt dat evolutietheorie en wetenschap te rijmen is met zowel een theïstisch beeld en een atheïstisch beeld terwijl Dawkings alleen dat laatste standpunt inneemt. De zaak gaat erover dat vrijwel alle aannames die Dawkings maakt omtrent theïsme weerlegt kunnen worden met feiten.
pi_105289429
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:02 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat hindert niet, want filosofie is niet de aard van het conflict, maar theologie en dat is toch wel een verschil. Het is zeker gelul in de marge, want ik denk dat beide heren in het algemeen qua evolutietheorie wel op één lijn zitten. Maar mcGrath zegt dat evolutietheorie en wetenschap te rijmen is met zowel een theïstisch beeld en een atheïstisch beeld terwijl Dawkings alleen dat laatste standpunt inneemt. De zaak gaat erover dat vrijwel alle aannames die Dawkings maakt omtrent theïsme weerlegt kunnen worden met feiten.
Hoe rijm je evolutie met genesis 1:24-27 zonder zelf een hoop erbij te fantaseren terwijl god's woord getrouw en waar is?
Alpha kenny one
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 12:13:49 #119
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105289662
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:07 schreef falling_away het volgende:

[..]

Hoe rijm je evolutie met genesis 1:24-27 zonder zelf een hoop erbij te fantaseren terwijl god's woord getrouw en waar is?
Onjuiste aanname over de aard van theologie. Niet elke religie neemt de Bijbel letterlijk. Katholieken lezen hem allegorisch. Zij erkennen de evolutietheorie en wijzen het creationisme af. Prima voorbeeld van een typisch non-valide argument waartegen mcGrath bezwaar maakt.
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 12:17:05 #120
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105289770
Genesis is trouwens een boek uit het oude Testament en daardoor ook onderdeel van het Jodendom, die zijn ook voorstander van de evolutietheorie i.p.v. het creationisme en zien daarin geen conflict tussen theïsme en evolutie. Et cetera.
pi_105289821
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:13 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Onjuiste aanname over de aard van theologie. Niet elke religie neemt de Bijbel letterlijk. Katholieken lezen hem allegorisch. Zij erkennen de evolutietheorie en wijzen het creationisme af. Prima voorbeeld van een typisch non-valide argument waartegen mcGrath bezwaar maakt.
Dus er wordt een hoop erbij verzonnen terwijl de bijbel geinspireerd is door god, volmaakt en goed is, getrouw en waar is en god niet kan liegen.

Als genesis 1:24-27 niet letterlijk waar is, noem je dat dan geen leugen?

Nog iets: hoe rijmt Lukas 10:21 met het feit dat blijkbaar enkel Theologen de vage waarheid van de bijbel echt lijken te begrijpen (en dus te pas en te onpas iets letterlijk of niet letterlijk nemen).

quote:
dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard
Mensen als McGrath zouden er dus net naast moeten zitten. Iedereen zou de bijbel moeten kunnen lezen en deze kunnen begrijpen. Het einde is zoek als je moet vertrouwen op bepaalde mensen om te leren wat je wel en niet letterlijk moet nemen.
Alpha kenny one
pi_105289885
Ah, het "trek een regel uit de bijbel en rijm het met X" is weer begonnen.
pi_105289924
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:20 schreef Haushofer het volgende:
Ah, het "trek een regel uit de bijbel en rijm het met X" is weer begonnen.
Nou meer een aanval op de "trek een regel uit de bijbel, kijk of het rijmt met wetenschap, zo nee dan wordt het niet zo letterlijk bedoeld door god"
Alpha kenny one
  woensdag 7 december 2011 @ 12:23:45 #124
8369 speknek
Another day another slay
pi_105289988
Genesis is niet gedicteerd door god, en volgens mij snap je de term allegorie niet. Wellicht staat het er enkel zo, zodat de bronstijdman goed begreep wat god's intentie was.

Wat dat zegt over iemand die op zo'n manier bezwaren ontduikt is een tweede natuurlijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_105290083
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:23 schreef speknek het volgende:
Genesis is niet gedicteerd door god, en volgens mij snap je de term allegorie niet. Wellicht staat het er enkel zo, zodat de bronstijdman goed begreep wat god's intentie was.

Wat dat zegt over iemand die op zo'n manier bezwaren ontduikt is een tweede natuurlijk.
De gehele schrift is door god geinspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

'De Schrift' die toen bekend was was voornamelijk de eerste 5 boeken van de bijbel.
Dat het allegorisch zou zijn is later verzonnen door de kerk
Alpha kenny one
pi_105290233
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:26 schreef falling_away het volgende:
Dat het allegorisch zou zijn is later verzonnen door de kerk
Kun je dit hard maken? (Dus: kun je hard maken dat de hele tekst in de bijbel werd geschreven met als doel om het letterlijk te nemen? Zou je dit al alleen voor het scheppingsverhaal kunnen doen?)
pi_105290292
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kun je dit hard maken? (Dus: kun je hard maken dat de hele tekst in de bijbel werd geschreven met als doel om het letterlijk te nemen? Zou je dit al alleen voor het scheppingsverhaal kunnen doen?)
Kun jij hard maken dat de bijbel NIET met als doel is geschreven om het letterlijk te nemen?
Jezus zelf verwees vaker terug naar de bijbel als harde waarheid (oa. verwijzingen naar de vloed etc.). Nergens blijkt dat het niet letterlijk genomen moet worden.

En wat is god's reden om niet gewoon het ware verhaal te laten optekenen in Genesis?
Alpha kenny one
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 12:43:48 #128
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105290680
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:33 schreef falling_away het volgende:

[..]

Kun jij hard maken dat de bijbel NIET met als doel is geschreven om het letterlijk te nemen?
Jezus zelf verwees vaker terug naar de bijbel als harde waarheid (oa. verwijzingen naar de vloed etc.). Nergens blijkt dat het niet letterlijk genomen moet worden.

En wat is god's reden om niet gewoon het ware verhaal te laten optekenen in Genesis?
Jezus kan niet terug hebben verwezen naar de Bijbel aangezien de geschriften die nu deel uitmaken van de Bijbel pas geschreven zijn na zijn dood (en/of wederopstanding) en de geschriften los gebruikt werden en pas eeuwen naderhand tot een werk gebundeld is dat men nu de Bijbel noemt. 8)7
pi_105290895
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:43 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Jezus kan niet terug hebben verwezen naar de Bijbel aangezien de geschriften die nu deel uitmaken van de Bijbel pas geschreven zijn na zijn dood (en/of wederopstanding) en de geschriften los gebruikt werden en pas eeuwen naderhand tot een werk gebundeld is dat men nu de Bijbel noemt. 8)7
Ja pak me maar op een misinterpretatie van jezelf ipv eens te reageren op mijn vorige posts. Ik bedoelde dus met de geschriften die toen bekend waren (Genesis-Deuteronomium). Hij verwees oa. terug naar de vloed.
Alpha kenny one
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 12:51:25 #130
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105290975
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:49 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ja pak me maar op een misinterpretatie van jezelf. Ik bedoelde dus met de geschriften die toen bekend waren (Genesis-Deuteronomium). Hij verwees oa. terug naar de vloed.
Je bedoelt gewoon de Joodse geschriften aangezien Jezus Joods was? Je hebt werkelijk geen idee waar het allemaal over gaat of wel?
pi_105291273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je bedoelt gewoon de Joodse geschriften aangezien Jezus Joods was? Je hebt werkelijk geen idee waar het allemaal over gaat of wel?
Heb je mijn vorige posts wel gelezen? Ik weet heel goed waar het allemaal over gaat. Jullie willen vooral alleen naar Jezus luisteren met zijn gulden regel en er vanalles bij verzinnen (terwijl dit laatste verboden is door god). Nergens blijkt uit de bijbel dat de schrift niet letterlijk genomen moet worden, dit zijn allemaal verzinsels door mensen (maar goed, dat is de hele bijbel eigenlijk).
Alpha kenny one
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 13:04:02 #132
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105291485
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:58 schreef falling_away het volgende:

[..]

Heb je mijn vorige posts wel gelezen? Ik weet heel goed waar het allemaal over gaat. Jullie willen vooral alleen naar Jezus luisteren met zijn gulden regel en er vanalles bij verzinnen (terwijl dit laatste verboden is door god). Nergens blijkt uit de bijbel dat de schrift niet letterlijk genomen moet worden, dit zijn allemaal verzinsels door mensen (maar goed, dat is de hele bijbel eigenlijk).
Ik heb af en toe wat nonsens van je voorbij zien komen, maar niet van het niveau daar heeft hij een gedegen punt of een geniale inval. Jullie? De regel van Jezus? Ik ken wel de regel van Benedictus, maar niet die van Jezus. Komt dat misschien, omdat men in de tijd allegorisch las en niet letterlijk? Ik zou de grot van Plato et cetera ook niet letterlijk lezen, jij wel dan?
pi_105291601
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:04 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik heb af en toe wat nonsens van je voorbij zien komen, maar niet van het niveau daar heeft hij een gedegen punt of een geniale inval. Jullie? De regel van Jezus? Ik ken wel de regel van Benedictus, maar niet die van Jezus. Komt dat misschien, omdat men in de tijd allegorisch las en niet letterlijk? Ik zou de grot van Plato et cetera ook niet letterlijk lezen, jij wel dan?
nog nooit gehoord van de gulden regel?

Ik vind het vooral nonsens dat je te pas en te onpas dingen letterlijk dan wel niet letterlijk kan nemen uit het geinspireerde woord van een almachtige god, die blijkbaar niet in de gaten heeft gehad destijds dat dit voor veel onrust en onenigheid zou kunnen zorgen in de toekomst.

[ Bericht 14% gewijzigd door falling_away op 07-12-2011 13:14:20 ]
Alpha kenny one
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 13:21:57 #134
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105292069
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:07 schreef falling_away het volgende:

[..]

nog nooit gehoord van de gulden regel?

Ik vind het vooral nonsens dat je te pas en te onpas dingen letterlijk dan wel niet letterlijk kan nemen uit het geinspireerde woord van een almachtige god, die blijkbaar niet in de gaten heeft gehad destijds dat dit voor veel onrust en onenigheid zou kunnen zorgen in de toekomst.
Ik weet wel waar je op doelt, maar die regel komt in vrij veel (a)theistische stromingen voor en is niet iets typisch Bijbels.

mcGrath haalt het niet alleen uit de Bijbel, maar ook bij de kerkvaders en andere theologen vandaan. De meningen over God, Jezus et cetera verschilden al in het vroege Christendom. Misschien moet je maar eens een geschiedenisboek lezen naast een biologie boek zodat je echt weet waar de schoen wringt in plaats van te denken te weten waar die wringt.
pi_105292277
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:33 schreef falling_away het volgende:
Nou, ik zie bijvoorbeeld in bepaalde bijbelboeken als Job, of in het scheppingsverhaal, poëtische structuren voorbij komen waarvan ik me afvraag of die bedoeld zijn om letterlijk te nemen.

Maar hard maken kan ik het niet, natuurlijk; maar jij was degene die de claim deed, niet ik :) Je stipt een belangrijk vraagstuk aan in het onderzoek naar de interpretatie van mythes, en jij lijkt er een pasklaar antwoord op te hebben

quote:
Wat is Gods reden om het letterlijk te laten optekenen? Is dat de essentie? Is dat überhaupt mogelijk?
pi_105292964
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is Gods reden om het letterlijk te laten optekenen? Is dat de essentie? Is dat überhaupt mogelijk?
Het zou iig een hoop verwarring schelen ja.. miljarden mensen nemen het letterlijk. Is dat de essentie dan?
Alpha kenny one
pi_105293012
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:46 schreef falling_away het volgende:

[..]

Het zou iig een hoop verwarring schelen ja.. miljarden mensen nemen het letterlijk. Is dat de essentie dan?
Volgens mij persoonlijk niet.
pi_105294390
Deze discussie is al honderden keren gevoerd hier op Fok! en het lijkt me dan ook beter dat we dit laten voor wat het is. Wellicht kan er een apart topic gemaakt worden als jullie willen blijven discussiëren over dit onderwerp :)

Terug ontopic! Voor zover dat kan, daar TS helemaal niet aanwezig zal zijn bij de lezing en het debat :'( :P
Extremistisch gematigd.
pi_105294526
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:19 schreef P8 het volgende:
Deze discussie is al honderden keren gevoerd hier op Fok! en het lijkt me dan ook beter dat we dit laten voor wat het is. Wellicht kan er een apart topic gemaakt worden als jullie willen blijven discussiëren over dit onderwerp :)

Terug ontopic! Voor zover dat kan, daar TS helemaal niet aanwezig zal zijn bij de lezing en het debat :'( :P
Je hebt gelijk ik ben al verder gegaan met de discussie met Haushofer in een ander topic :)
Alpha kenny one
pi_105447700
Ik had hier zo graag kaartjes voor willen hebben..... ik heb mijn uiterste best gedaan maar kwam niet door de rij heen om 9 uur in de ochtend ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')