En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economiequote:Op zaterdag 19 november 2011 13:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En de andere overeenkomst is dat |Johan het beter weet. Maar daz logiz.
Nee alleen ik , het is mijn beroep en interesse al vijftig jaarquote:Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
Daar is dat noodfonds nu voor.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:01 schreef rubbereend het volgende:
Die banken in Zuid Europa lijken me sowieso tijdbommen toch? Die hebben bergen staatsobligaties waar veel druk op staat...... en daarbij haperen al die economieën. En als er ééntje valt moet de staat bijspringen en weer tegen enorme rentes extra bijlenen.
Je bent toch niet Kees de Kort hequote:Op zaterdag 19 november 2011 13:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee alleen ik , het is mijn beroep en interesse al vijftig jaar
Dan kun je ook zien dat in Europa iedere twintig jaar de geschiedenis zich herhaalt en hetzelfde spelletje weer mislukt.
Met dat verschil dat het nu wel heel erg fout gaat
Adviseur van de (lokale) overheid?quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:30 schreef michaelmoore het volgende:
Nee alleen ik , het is mijn beroep en interesse al vijftig jaar
zit er geld genoeg in dat noodfonds om dat ook nog te dekken?quote:
Nee nog niet, maar voor 2012 &2013 zou de leverage variant genoeg zijn. Dat krijgen ze echter niet gefinancierd lijkt het en zelfs het huidige EFSF zonder leverage betaald een steeds hogere prijs.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:15 schreef rubbereend het volgende:
[..]
zit er geld genoeg in dat noodfonds om dat ook nog te dekken?
je zit in de richting, maar niet adviseur.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:14 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Adviseur van de (lokale) overheid?
Nee maar hij zou het wel met me eens zijn, hij was ook degene die in 2005 grote vraagtekens zette bij de Fanny Mae subprime-hypotheken die door ex-GoldmanSachs CEO Paulsson bij Bush waren gepropageerdquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:12 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je bent toch niet Kees de Kort he
Only time will tellquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:28 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik heb zowiezo geen hoge pet op van ambtenaren dus het verbaasd me niets. Als je dan ook nog eens, naar eigen zeggen in andere woorden, een bepaalde invloed kunt uitoefenen stemt me dat vrij somber.
Dat er enorme onevenwichtigheden zijn en dat die dingen gaan veranderen ben ik met je eens, maar of we daarbij iemand met een dergelijke waarheidsvinding kunnen gebruiken op bestuurlijk niveau. Nah..
quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
Dat betekent alleen maar dat er veel buitenlands geld op Ierse banken staat en in Ierse beleggingsfondsen zit (o.a. de opgepotte Europese winsten van in Ierland gevestigde Amerikaanse bedrijven). Een land als Luxemburg heeft ook een gigantische buitenlandse schuld. Maar daar staat tegenover dat ze gigantisch veel buitenlands geld beheren.quote:Pff Ierland: ¤390,969 Foreign debt per person
Als ze alle insurance captives en andere fiscaal gedreven corporate structuren als foreign debt tellen, dan geloof ik dat wel, jaquote:Op zaterdag 19 november 2011 18:58 schreef fedsingularity het volgende:
Mooi interactief grafiekje van de bbc
[ afbeelding ]
Pff Ierland: ¤390,969 Foreign debt per person
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Om het zo maar op zijn cruijfs te zeggen. Maar of de zwakke broeders nu niet een te groot nadeel gaan vormen is de grote vraag.quote:Op zaterdag 19 november 2011 18:57 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je ken niet van Griekenland winnen, maar wel van ze verliezen.
quote:za 19 nov 2011, 23:43
Le Pen: Frankrijk moet stoppen met euro
PARIJS - De extreemrechtse presidentskandidate in Frankrijk, Marine Le Pen, wil dat Frankrijk uit de euro stapt. Ook moeten er strenge grenscontroles komen en dient de immigratie naar Frankrijk verder te worden ingeperkt.
Dat zei Le Pen zaterdag tijdens een presentatie in Parijs, meldden Franse media. De bijeenkomst vormde de aftrap voor Le Pen's verkiezingscampagne. De stembusgang staat volgend jaar op het programma. De eerste ronde heeft plaats in april, de tweede in mei.
Le Pen wil president van Frankrijk worden namens het Front National, de partij die werd opgericht door haar vader en voormalig presidentskandidaat Jean-Marie Le Pen. Zaterdag sprak ze ruim een uur lang circa duizend enthousiaste partijgenoten toe.
Ze hamerde op traditionele waarden van het Front National, maar gaf weinig details over haar plannen met de economie. Le Pen zei wel voorstander te zijn van de invoering van maximaal 1 termijn van zeven jaar voor presidenten in Frankrijk. Nu kunnen staatshoofden twee termijnen van vijf jaar het land dienen.
Ik denk dat ze gelijk heeftquote:Op zondag 20 november 2011 02:20 schreef bascross het volgende:
Zo zie je maar weer dat vrouwen nooit een land moeten besturen.
Je mag 'the EU' wel weglaten, is er iets waar ze niet 'tegen' zijn dan?quote:Op zondag 20 november 2011 03:58 schreef HiZ het volgende:
Shocking new news; random selection of xenophobe and/or racist politicians in Europe is against the EU
http://www.europa-nu.nl/i(...)den?ctx=vh6ukzb3nnt0quote:Oud bondskanselier Schröder: ECB zal optreden - Hoofdinhoud
vrijdag 18 november 2011, 21:49
Europese Centrale Bank
Bron: euobserver.com
BERLIJN (ANP i/RTR i) - De Europese Centrale Bank i (ECB) zal ingrijpen als de financiële situatie in de probleemlanden van de eurozone i onhoudbaar wordt. Dat zei de voormalige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder vrijdag tegen de Duitse radiozender MDR Info.
,,In laatste instantie, als de situatie in Italië, Spanje en wellicht ook Frankrijk verergert, dan zal de ECB duidelijk maken dat het zonder grenzen zal ingrijpen om de euro te verdedigen'', stelde Schröder.
In de afgelopen weken is de druk op de ECB om een grotere rol te spelen bij de bestrijding van de schuldencrisis, sterk toegenomen. De huidige Duitse regering ziet hier vooralsnog echter niets in.
als we zo door blijven modderen is de kans dat "extreme" partijen het voor het zeggen krijgen in Europa groot. Onze democratische waarden hebben we al overboord gegooid met het installeren van totaal ondemocratische marionettenregimes in Italië en Griekenland, dus dat past prima in het plaatje..quote:Op zondag 20 november 2011 03:58 schreef HiZ het volgende:
Shocking new news; random selection of xenophobe and/or racist politicians in Europe is against the EU
Sorry hoor, maar democratie houdt natuurlijk niet in dat de Griekse of Italiaanse kiezer mag beslissen over ons geld.quote:Op zondag 20 november 2011 11:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als we zo door blijven modderen is de kans dat "extreme" partijen het voor het zeggen krijgen in Europa groot. Onze democratische waarden hebben we al overboord gegooid met het installeren van totaal ondemocratische marionettenregimes in Italië en Griekenland, dus dat past prima in het plaatje..
Precies, zij mogen beslissen over hun eigen geld Het besluit over ons geld ligt bij de ECB, die moeten geen besmette staatsleningen opkopen en mag ook geen politiek bedrijven, iets dat ze wel doen. Het probleem was eenvoudig op te lossen door de landen failliet te laten gaan en de banken te redden. Nu loopt het zo uit de hand dat zelfs dit meest democratische scenario niet meer mogelijk lijkt te zijn zonder een totale meltdown.quote:Op zondag 20 november 2011 11:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar democratie houdt natuurlijk niet in dat de Griekse of Italiaanse kiezer mag beslissen over ons geld.
ik snap niet wat je bedoelt met de linkjes.quote:Op zondag 20 november 2011 12:10 schreef michaelmoore het volgende:
Eindelijk zijn er mensen op TV die verkondigen wat ik hier al twee jaar probeer te zeggen
http://www.business-class(...)style/leon-de-winter
Duidelijk, Helder en recht voor de raap, veel respect voor deze man
http://www.leondewinter.nl/web/Leverbare-titels.htm
Kun je de herhaling kijken vanavond, als je nu ergens anders naar gekeken hebt of naar de kerk wasquote:Op zondag 20 november 2011 12:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ik snap niet wat je bedoelt met de linkjes.
En dan te bedenken dat dit niet meer dan een paar miljard had hoeven kosten als we gewoon Griekenland in 2010 hadden laten defaulten.quote:Samaras said on Thursday said he wanted to win an outright majority in the snap election to reverse the austerity measures he disagrees with.
http://www.athensnews.gr/portal/1/50586
Die maatregelen terugdraaien is gelijk aan vertrekken uit de Euro. Dat snapt Samaras denk ik ook.quote:Op zondag 20 november 2011 12:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat dit niet meer dan een paar miljard had hoeven kosten als we gewoon Griekenland in 2010 hadden laten defaulten.
Ik denk (lees post hierboven) dat zoiets meer dan alleen financiële gevolgen zal hebben. Lees militaire gevolgen.quote:Op zondag 20 november 2011 12:53 schreef SeLang het volgende:
Het begint voor landen als NL en Duitsland echt steeds aantrekkelijker te worden om uit de euro te stappen. Hun banken hebben inmiddels een groot deel van hun PIIGS schulden naar de ECB getransfereerd zodat die schade beperkt blijft. De overblijvende landen kunnen dan fijn gaan printen en devalueren zoals ze zo graag willen. Iedereen blij.
Serieus, de kant die het momenteel lijkt op te gaan is dat alle verliezen naar Duitsland en Nederland worden geschoven. Hoewel de euro ons veel voordeel heeft gebracht denk ik niet dat die opwegen tegen de enorme kosten van verdere bailouts of een printfest. En hoe harder er wordt geroepen om verdere bailouts of meer ingrijpen door de ECB, deste groter het incentive voor ons om eruit te stappen. Hopelijk ligt het plan klaar.
Mi zijn de mogelijkheden:quote:Op zondag 20 november 2011 12:59 schreef Blandigan het volgende:
http://www.marketwatch.co(...)-11-17?Link=obinsite
Duitsland zegt A en denkt B.
Wat ik denk dat er moet gebeuren is zo langzamerhand hier wel bekend.
Wat er echter lijkt te gaan gebeuren, en ik houd mijn hart vast, is dat we toch een federaal Europa krijgen in afgeslankte vorm.
Ik heb er nog steeds behoorlijk moeite mee dat het enige dat schijnt te tellen is hoeveel scenario A of scenraio B, C of D kost.quote:Op zondag 20 november 2011 12:53 schreef SeLang het volgende:
Het begint voor landen als NL en Duitsland echt steeds aantrekkelijker te worden om uit de euro te stappen. Hun banken hebben inmiddels een groot deel van hun PIIGS schulden naar de ECB getransfereerd zodat die schade beperkt blijft. De overblijvende landen kunnen dan fijn gaan printen en devalueren zoals ze zo graag willen. Iedereen blij.
Serieus, de kant die het momenteel lijkt op te gaan is dat alle verliezen naar Duitsland en Nederland worden geschoven. Hoewel de euro ons veel voordeel heeft gebracht denk ik niet dat die opwegen tegen de enorme kosten van verdere bailouts of een printfest. En hoe harder er wordt geroepen om verdere bailouts of meer ingrijpen door de ECB, deste groter het incentive voor ons om eruit te stappen. Hopelijk ligt het plan klaar.
Die militaire optie lijkt me doemdenken. Ik denk echt niet dat je een oorlog binnen Europa (en ook binnen de Navo dus) verkocht krijgt aan de bevolking. Daar zit nu echt niemand maar dan ook niemand op te wachten.quote:Op zondag 20 november 2011 12:56 schreef LXIV het volgende:
Als het met Italië, Spanje en Frankrijk écht fout gaat en Merkel blijft koppig weigeren om verlichting te bieden via de ECB kan ik me voorstellen dat bijv. Sarkozy voorzichtig gaat dreigen met het inzetten van militair geweld. Omdat ze te hard in een hoek gedrukt worden door Duitsland. Ze moeten wel een keuze houden, afgezien van militair ingrijpen.
Het is helemaal niet relevant wat de bevolking wil. Er zijn genoeg oorlogen om minder begonnen. De oorlogsgeest aanwakkeren is gemakkelijk genoeg met propaganda. Ook als niemand het wil kan zoiets wel gebeuren, omdat er simpelweg geen andere oplossing meer mogelijk is. Dat is bijvoorbeeld zo wanneer landen enkel nog de keuze hebben om hun hele economie kapot te laten bezuinigen op Befehl van Duitsland. Iedere oorlog begint min of meer op zo'n manier: er is een maatschappelijk of politiek probleem waarvoor geen oplossing meer voor handen lijkt.quote:Op zondag 20 november 2011 13:05 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Die militaire optie lijkt me doemdenken. Ik denk echt niet dat je een oorlog binnen Europa (en ook binnen de Navo dus) verkocht krijgt aan de bevolking. Daar zit nu echt niemand maar dan ook niemand op te wachten.
Hooguit krijg je het scenario zoals extreem-rechts dat blijkbaar in Frankrijk wil: uit de Euro stappen en een extreem economisch isolationisme. Met bv. een handelsoorlog tot gevolg.
Waarom schrijf je dit? Iedereen krijgt dan toch wat hij wil? Nederland en Duitsland kunnen een lage rente en lage inflatie houden en de rest kan devalueren en printenquote:Op zondag 20 november 2011 12:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk (lees post hierboven) dat zoiets meer dan alleen financiële gevolgen zal hebben. Lees militaire gevolgen.
Toen deze verdragen gesloten werden is de huidige situatie -allicht- niet voorzien.quote:Op zondag 20 november 2011 13:18 schreef SeLang het volgende:
Iedereen is accoord gegaan met een monetaire unie onder de volgende voorwaarden:
1) Er zijn geen fiscale transfers van het ene naar het andere land
2) De centrale bank is onafhankelijk
3) De eerste taak van een centrale bank is om politici weg te houden bij de geldpers. De centrale bank mag onder geen beding overheden financieren. Dit is een principe dat door alle deelnemers van de euro wordt onderschreven, want de catastrofale gevolgen van die combinatie is goed gedocumenteerd in de geschiedenis. Tevens is bekend dat de verleiding hiertoe groot is in tijden van crisis, omdat het de suggestie wekt van een "gratis" oplossing. Dit is precies wat je nu opnieuw ziet gebeuren, daarom is het zo goed dat dit in de verdragen uitdrukkelijk wordt verboden.
je ziet een enorme druk ontstaan al die voorwaarden overboord te gooien. Ik vrees dat dit ook gaat gebeuren met alle gevolgen van dien. Het uiteenvallen van de euro wordt nog steeds als de slechtere optie gezien. Je kunt je wel afvragen wat de waarde is van zo'n verdrag dat bedoeld is om te handhaven ten tijde van crisis en wat nu niet lijkt te gaan gebeuren!quote:Op zondag 20 november 2011 13:18 schreef SeLang het volgende:
Iedereen is accoord gegaan met een monetaire unie onder de volgende voorwaarden:
1) Er zijn geen fiscale transfers van het ene naar het andere land
2) De centrale bank is onafhankelijk
3) De eerste taak van een centrale bank is om politici weg te houden bij de geldpers. De centrale bank mag onder geen beding overheden financieren. Dit is een principe dat door alle deelnemers van de euro wordt onderschreven, want de catastrofale gevolgen van die combinatie is goed gedocumenteerd in de geschiedenis. Tevens is bekend dat de verleiding hiertoe groot is in tijden van crisis, omdat het de suggestie wekt van een "gratis" oplossing. Dit is precies wat je nu opnieuw ziet gebeuren, daarom is het zo goed dat dit in de verdragen uitdrukkelijk wordt verboden.
Omdat het niet mogelijk is voor de zuidelijke landen om te devalueren en te printen zonder dat Noord-Europa eraan vast zit. Die euro is binnen de kortste keren net zoveel waard als destijds een lire. En Frankrijk zal dan ongetwijfeld ook uitstappen, gevolgd door België et cetera. Tot je enkel Italie en Griekenland overhoud. En dat is kansloos.quote:Op zondag 20 november 2011 13:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom schrijf je dit? Iedereen krijgt dan toch wat hij wil? Nederland en Duitsland kunnen een lage rente en lage inflatie houden en de rest kan devalueren en printen
Dit verdrag is juist onder 'normale' omstandigheden geschreven. Ik vind dat je je niet per se aan zoiets moet vasthouden (bij onderlinge overeenstemming) als je het er over eens bent dat vasthouden hieraan meer schade oplevert dan overboord werpen. Dit verdrag staat toch niet gebeiteld in stenen tafelen!quote:Op zondag 20 november 2011 13:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je ziet een enorme druk ontstaan al die voorwaarden overboord te gooien. Ik vrees dat dit ook gaat gebeuren met alle gevolgen van dien. Het uiteenvallen van de euro wordt nog steeds als de slechtere optie gezien. Je kunt je wel afvragen wat de waarde is van zo'n verdrag dat bedoeld is om te handhaven ten tijde van crisis en wat nu niet lijkt te gaan gebeuren!
het is maar de vraag of totale ineenstorting van het systeem slechter is. Op puinhopen kun je bouwen, op een rotte fundering niet!quote:Op zondag 20 november 2011 13:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen deze verdragen gesloten werden is de huidige situatie -allicht- niet voorzien.
Ik wil niet zeggen dat het goed is om de schulden weg te drukken, maar als het alternatief (ineenstorting van het systeem) schadelijker is, dan doe het toch maar. We zijn toch niet verplicht om ons koste wat kost aan dat verdrag te houden, dat we onszelf opgelegd hebben?
Doet me denken aan een anecdote over de revolutieperikelen in Duitsland in 1918. Daar werd een paleis bestormd waarbij de wacht begon te schieten. De massa rende in paniek terug, maar zonder over het gras te lopen!! (want dat was verboden). Dat geeft wel een beetje de Duitse geest aan.
Nu wil ik niet zeggen dat die Duitse geest slecht is, maar om heel Europa helemaal ondergeschikt hieraan te maken en als enige waarheid te erkennen vind ik te ver gaan. Zelfs ik, die altijd al zeer pro-Duits is geweest, voordat dit populair werd.
Als ik met een spilzieke Italiaanse trouw moet ik ook niet te veel zeuren wanneer zij mijn geld ruimhartig uitgeeft. Dat had ik van te voren kunnen weten.
Dat is onzin. Natuurlijk werd dat wel voorzien. En niet voor niets was er dat regeltje dat je schuld <60% moest zijn en je begrotingstekort <3%quote:Op zondag 20 november 2011 13:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen deze verdragen gesloten werden is de huidige situatie -allicht- niet voorzien.
Schadelijk voor WIE? Wat jij voorstaat is misschien beter voor een paar PIIGS maar veel schadelijker voor Nederland en Duitsland. Zij hebben alle reden om vast te houden aan wat oorspronkelijk is overeengekomen.quote:Ik wil niet zeggen dat het goed is om de schulden weg te drukken, maar als het alternatief (ineenstorting van het systeem) schadelijker is, dan doe het toch maar. We zijn toch niet verplicht om ons koste wat kost aan dat verdrag te houden, dat we onszelf opgelegd hebben?
Dan zeg je eigenlijk dat het hele Euro-systeem inherent slecht is. Misschien is dat ook wel zo, wie weet. Maar we hebben ons lot er nu wel aan verbonden. Als het systeem slecht is in zichzelf, moet je het óf opheffen, óf hervormen. Een andere keuze is er dan niet.quote:Op zondag 20 november 2011 13:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het is maar de vraag of totale ineenstorting van het systeem slechter is. Op puinhopen kun je bouwen, op een rotte fundering niet!
het moment van hervormen zijn we reeds gepasseerd vrees ik.quote:Op zondag 20 november 2011 13:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan zeg je eigenlijk dat het hele Euro-systeem inherent slecht is. Misschien is dat ook wel zo, wie weet. Maar we hebben ons lot er nu wel aan verbonden. Als het systeem slecht is in zichzelf, moet je het óf opheffen, óf hervormen. Een andere keuze is er dan niet.
Ja ik hoorde ook tot op het laatste moment door politici vertellen dat de PC-privé regeling nog zeker een paar jaar zou blijven en opeens was het afgelopenquote:Op zondag 20 november 2011 12:59 schreef Blandigan het volgende:
http://www.marketwatch.co(...)-11-17?Link=obinsite
Duitsland zegt A en denkt B.
Wat ik denk dat er moet gebeuren is zo langzamerhand hier wel bekend.
Wat er echter lijkt te gaan gebeuren, en ik houd mijn hart vast, is dat we toch een federaal Europa krijgen in afgeslankte vorm.
En hier zit dus de inconsequentie. Het doel van devalueren is toch juist het vernietigen van de currency.quote:Op zondag 20 november 2011 13:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat het niet mogelijk is voor de zuidelijke landen om te devalueren en te printen zonder dat Noord-Europa eraan vast zit. Die euro is binnen de kortste keren net zoveel waard als destijds een lire. En Frankrijk zal dan ongetwijfeld ook uitstappen, gevolgd door België et cetera. Tot je enkel Italie en Griekenland overhoud. En dat is kansloos.
Daar van uit gaande had niemand kunnen bevroedden dat die schulden en begrotingstekorten dus zo uit de hand zouden lopen, onder zulke economische omstandigheden. We zitten nu in een uitzonderingssituatie die dus onvoorzien is.quote:Op zondag 20 november 2011 13:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is onzin. Natuurlijk werd dat wel voorzien. En niet voor niets was er dat regeltje dat je schuld <60% moest zijn en je begrotingstekort <3%
Dat is dan ons enige meningsverschil (want over oorzaken van de crisis zijn we het heus wel eens). Naar mijn mening is het ook beter voor Nederland en Duitsland. Zelfs een obscure transferunie, waarbij Nl en Dld dus onophoudelijk blijven betalen is in mijn ogen niet eens zo'n ramp. Waarom niet? Het is toch werkgelegenheid en voorspoed hier. Al betalen de Zuid-Europanen dan eigenlijk te weinig voor de hun geleverde goederen. Je krijgt dan hetzelfde als tussen de VS en China, wat op de keper beschouwd ook een soort transfer-unie is. (maar dan met papier in ruil voor goederen).quote:Schadelijk voor WIE? Wat jij voorstaat is misschien beter voor een paar PIIGS maar veel schadelijker voor Nederland en Duitsland. Zij hebben alle reden om vast te houden aan wat oorspronkelijk is overeengekomen.
Maar ook al gaan we massaal printen, dat is eigenlijk een belasting van 300 miljard Euro die jaarlijks door het Noorden aan het Zuiden moet worden betaald, omdat het Zuiden economisch vleugellam is gemaakt door het sterke Noordenquote:Op zondag 20 november 2011 13:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wil niet zeggen dat het goed is om de schulden weg te drukken, maar als het alternatief (ineenstorting van het systeem) schadelijker is, dan doe het toch maar. We zijn toch niet verplicht om ons koste wat kost aan dat verdrag te houden, dat we onszelf opgelegd hebben?
Ik besef me heus wel dat een consequentie van QE is dat er vermogen overgeheveld wordt. Dit is trouwens helemaal niet exclusief van Noord naar Zuid, maar eerder van diegenen met kapitaal naar diegenen met schuld. Iemand met een hoge hypotheek hier krijgt dan netto geld van iemand met veel geld op de bank in Italie.quote:Op zondag 20 november 2011 13:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
En hier zit dus de inconsequentie. Het doel van devalueren is toch juist het vernietigen van de currency.
Hieruit blijkt dat jij (en de PIIGS) stiekum iets anders willen, namelijk de rekening bij een ander neerleggen (in dit geval Nederland en Duitsland). Nou daar hebben we de ECB helemaal niet voor nodig hoor! Nederland en Duitsland kunnen best de inkomstenbelasting met 20% verhogen en met dat geld de PIIGS schulden financieren. Dat komt op hetzelfde neer maar dat is veel transparanter en bovendien kan dat via een democratisch proces.
Wie vind er hier niet dat de PIIGS moeten hervormen? Volgens mij niemand. De enige vraag is of ze wat respijt krijgen door QE tijdens dat proces, of dat ze het 100% op eigen kracht moeten doen.quote:Op zondag 20 november 2011 13:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar ook al gaan we massaal printen, dat is eigenlijk een belasting van 300 miljard Euro die jaarlijks door het Noorden aan het Zuiden moet worden betaald, omdat het Zuiden economisch vleugellam is gemaakt door het sterke Noorden
Afgezien daarvan krijg je een volksverhuizing van jewelste naar het Noorden, en dat is ook slecht voor het zuidelijke vastgoed
Wat ik bedoel is, geld printen is een doek tegen het bloeden ,maar de oorzaak moet aangepakt worden![]()
Iedereen hier is dol op lapmiddeltjes
Juist, dus Duitsland moet uit de Euro, de Euro zal dan zakken in waarde tot een acceptabel niveau, en het zuiden kan weer geld verdienen, mensen zullen werk vinden daar en daar blijven wonen.quote:Op zondag 20 november 2011 13:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wie vind er hier niet dat de PIIGS moeten hervormen? Volgens mij niemand. De enige vraag is of ze wat respijt krijgen door QE tijdens dat proces, of dat ze het 100% op eigen kracht moeten doen.
En ook ik zie het ze liever op eigen kracht doen. Maar ik geloof niet dat zij hier nog toe in staat zijn.
Dat kan ook. Maar wat moet bijv Nederland dan doen? Dan zullen wij toch ook uit de Euro willen. Et cetera.quote:Op zondag 20 november 2011 13:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist, dus Duitsland moet uit de Euro, de Euro zal dan zakken in waarde tot een acceptabel niveau, en het zuiden kan weer geld verdienen
inderdaad en Oostenrijk ookquote:Op zondag 20 november 2011 13:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat kan ook. Maar wat moet bijv Nederland dan doen? Dan zullen wij toch ook uit de Euro willen. Et cetera.
Maar dat hangt wel af van het bedrag waar het om gaat. Ik heb nooit gezegd dat het niks mag kosten , maar er is ergens een grens waarboven het niet meer loont. Via het EFSF wordt er nu al een transfer gepleegd van honderden miljarden. En de ECB heeft al 200 miljard gekocht. Dat laatste is weliswaar gesteriliseerd, maar de verliezen op de (onvermijdelijke) afschrijvingen gaan natuurlijk wel naar ons.quote:Op zondag 20 november 2011 13:35 schreef LXIV het volgende:
Naar mijn mening is het ook beter voor Nederland en Duitsland. Zelfs een obscure transferunie, waarbij Nl en Dld dus onophoudelijk blijven betalen is in mijn ogen niet eens zo'n ramp.
Ja, uiteindelijk iedereen. Dus een vertrek van Duitsland (en ik denk zelfs al een vertrek van Nederland) betekent gewoon het einde van de Euro)quote:
over tien jaar zal alleen Spanje of Italië de Euro nog hebben denk ikquote:Op zondag 20 november 2011 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, uiteindelijk iedereen. Dus een vertrek van Duitsland (en ik denk zelfs al een vertrek van Nederland) betekent gewoon het einde van de Euro)
En naar de rest van de Eurolanden natuurlijk.quote:Op zondag 20 november 2011 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar dat hangt wel af van het bedrag waar het om gaat. Ik heb nooit gezegd dat het niks mag kosten , maar er is ergens een grens waarboven het niet meer loont. Via het EFSF wordt er nu al een transfer gepleegd van honderden miljarden. En de ECB heeft al 200 miljard gekocht. Dat laatste is weliswaar gesteriliseerd, maar de verliezen op de (onvermijdelijke) afschrijvingen gaan natuurlijk wel naar ons.
quote:Op zondag 20 november 2011 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar dat hangt wel af van het bedrag waar het om gaat. Ik heb nooit gezegd dat het niks mag kosten , maar er is ergens een grens waarboven het niet meer loont. Via het EFSF wordt er nu al een transfer gepleegd van honderden miljarden. En de ECB heeft al 200 miljard gekocht. Dat laatste is weliswaar gesteriliseerd, maar de verliezen op de (onvermijdelijke) afschrijvingen gaan natuurlijk wel naar ons.
Wij hebben toch naderhand apart ingestemd met dit verdrag? Dus moeten we ons er wel aan houden.quote:Op zondag 20 november 2011 13:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als wij uit de euro stappen, moeten we natuurlijk de verplichtingen aan het ecb en noodfonds meteen opschorten. wij hoeven de garanties niet te betalen als men zich niet aan het verdrag heeft gehouden.
Als je een transfer wilt (=fiscaal beleid) dan moet je dat doen via belastingen. Dus bijvoorbeeld bovenop je inkomstenbelasting een extra 20% belasting om de PIIGS schulden te financieren.quote:Op zondag 20 november 2011 13:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik besef me heus wel dat een consequentie van QE is dat er vermogen overgeheveld wordt. Dit is trouwens helemaal niet exclusief van Noord naar Zuid, maar eerder van diegenen met kapitaal naar diegenen met schuld. Iemand met een hoge hypotheek hier krijgt dan netto geld van iemand met veel geld op de bank in Italie.
Mijn punt is dat de oplossing van QE (en altijd gepaard aan zeer strikt afdwingen van herstructurering bij de PIIGS uiteraard) minder pijnlijk is dan enkel hervormingen zonder QE. Gewoon, omdat die landen op een zeker moment zullen inzien dat ze het met enkel hervormen tóch niet zullen redden en dan rare sprongen gaan maken.
een PIIGS belasting lijkt me lastig te verkopen.quote:Op zondag 20 november 2011 13:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je een transfer wilt (=fiscaal beleid) dan moet je dat doen via belastingen. Dus bijvoorbeeld bovenop je inkomstenbelasting een extra 20% belasting om de PIIGS schulden te financieren.
De ECB mag volgens de verdragen (gelukkig) geen fiscaal beleid bedrijven. Dat zou ook raar zijn voor een instelling die niet onder democratische controle valt. (nog los van het feit dat het monetair beleid onmogelijk maakt)
maar wat gaat er dan gebeuren?quote:Op zondag 20 november 2011 13:52 schreef Drugshond het volgende:
Ach gut... binnen nu en 1-2 mnd gaat die ECB geldpers rollen.
Die 20% via de belastingen zullen nooit geaccepteerd worden. Dat is te transparant.quote:Op zondag 20 november 2011 13:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je een transfer wilt (=fiscaal beleid) dan moet je dat doen via belastingen. Dus bijvoorbeeld bovenop je inkomstenbelasting een extra 20% belasting om de PIIGS schulden te financieren.
De ECB mag volgens de verdragen (gelukkig) geen fiscaal beleid bedrijven. Dat zou ook raar zijn voor een instelling die niet onder democratische controle valt. (nog los van het feit dat het monetair beleid onmogelijk maakt)
1) Renteverschillen Duitsland-Italie nemen afquote:Op zondag 20 november 2011 13:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
maar wat gaat er dan gebeuren?
Als de ECB de yields van de PIIGS kunstmatig laag houdt (en dus de prijs kunstmatig te hoog), wie gaat die bonds dan nog kopen? Je kunt dan toch veel beter bonds kopen die niet kunstmatig hoog worden gehouden? Het komt er dan dus op neer dat de ECB onbeperkt die bonds moet kopen. Het astronomische bedrag van 200 miljard dat inmiddels is aangekocht heeft sowieso niets geholpen.quote:Op zondag 20 november 2011 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
En naar de rest van de Eurolanden natuurlijk.
Ik denk dat wanneer je middels QE een 100% bodem legt op PIIGS-obligaties, bijv. Italië op 6% het nog wel meevalt wat je op moet kopen. Want dan worden die obligaties weer een aantrekkelijke belegging. Goed rendement en 100% gedekt. Hoeveel zou je er dan nog de facto moeten opkopen? Want ik zou ze dan niet verkopen bij een opbrengst van 6%! Het is feitelijk een gratis putje dus. Dat werkt beter dan het vage intervenieren met alle onzekerheid van nu. Je houdt dan denk ik uiteindelijk minder obligaties over. (als je maar laat zien dat je dus echt bereid bent om alles te kopen, desnoods 100%. Het ESFS is hier te klein voor, maar voor de ECB is er theoretisch geen limiet.
Als je de garantie hebt dat je ze altijd kwijt kunt bij de ECB voor 6%, dan verkoop je ze natuurlijk niet voor minder. Het is dan zelfs een aantrekkelijke belegging tov Noord-Europese bonds. Dus het totale volume zal wel meevallen, de markt trekt het grootste deel van die grens zelf (als ze maar overtuigd is dat die belofte van de ECB hard is)quote:Op zondag 20 november 2011 14:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als de ECB de yields van de PIIGS kunstmatig laag houdt (en dus de prijs kunstmatig te hoog), wie gaat die bonds dan nog kopen? Je kunt dan toch veel beter bonds kopen die niet kunstmatig hoog worden gehouden? Het komt er dan dus op neer dat de ECB onbeperkt die bonds moet kopen. Het astronomische bedrag van 200 miljard dat inmiddels is aangekocht heeft sowieso niets geholpen.
Niet van het ESF, maar gewoon QE. Dat heeft geen limiet.quote:Dat de ECB theoretisch geen limiet heeft is onzin. Boven een bepaald bedrag kunnen die aankopen niet meer worden gesteriliseerd en vanaf dat moment gaan te aankopen interfereren met het monetair beleid. De aankopen die ze zullen moeten doen zijn bepaald niet klein ten opzichte van de monetaire basis, dus de ECB verliest dan uiteindelijk gewoon de controle.
De Eurozone als geheel wordt ook niet gezien als insolvent. En wanneer die PIIGS tegen 6% de boel onder controle krijgen (wat mi dus voor Italie en Spanje wel mogelijk is), dan lossen ze op termijn die bonds zelf af. Eerste voorwaarde voor die bodem blijft natuurlijk hervormingen.quote:De vergelijking met de Fed (die vaak wordt gemaakt) gaat imo mank omdat de VS niet wordt gezien als insolvent. Op het moment dat de economie zich herstelt dan zal de Fed haar balancesheet gewoon terugdraaien (dat gaat nog wat problemen opleveren, maar op dit moment lijkt dat nog niet de focus van de markt - ik verwacht echter dat uiteindelijk zal blijken dat de acties van de Fed ook geen free lunch zullen blijken te zijn). Echter, in het geval van de PIIGS heeft de ECB die mogelijkheid niet omdat je dan alsnog exploderende yields krijgt.
Hey copy-catquote:Op zondag 20 november 2011 11:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar democratie houdt natuurlijk niet in dat de Griekse of Italiaanse kiezer mag beslissen over ons geld.
Dat is feitelijk een jaarlijkse afdracht aan het Zuiden van 300 miljard euro, daarnaast blijven de verschillen in economische prestaties en in het Zuiden blijft het intelligente deel verhuizen naar het noorden, het zuidelijk vastgoed blijft dalen in waarde en de schulden nemen toequote:Op zondag 20 november 2011 13:52 schreef Drugshond het volgende:
Ach gut... binnen nu en 1-2 mnd gaat die ECB geldpers rollen.
Nee, die bonds blijven altijd riskant omdat het uiteindelijk bonds zijn van een insolvent land. En wat is zo'n garantie van de ECB waard? Als het dreigt te inflatoir te worden dan kan altijd Duitsland er nog uitstappen en ben je alsnog je geld kwijt. Dit soort risico's blijft er altijd aan zitten en met 6% yield word je daar imo niet genoeg voor gecompenseerd.quote:Op zondag 20 november 2011 14:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de garantie hebt dat je ze altijd kwijt kunt bij de ECB voor 6%, dan verkoop je ze natuurlijk niet voor minder. Het is dan zelfs een aantrekkelijke belegging tov Noord-Europese bonds. Dus het totale volume zal wel meevallen, de markt trekt het grootste deel van die grens zelf (als ze maar overtuigd is dat die belofte van de ECB hard is)
Heb je mijn post wel gelezen?quote:Niet van het ESF, maar gewoon QE. Dat heeft geen limiet.
Als dat al lukt, dan is waarschijnlijk de termijn waarop dat kan te lang. Als de economie bijvoorbeeld over 3 jaar weer gaat draaien dan moet de ECB haar balancesheet gaan krimpen en die PIIGS bonds dus verkopen. Zijn die PIIGS daar dan al klaar voor?quote:De Eurozone als geheel wordt ook niet gezien als insolvent. En wanneer die PIIGS tegen 6% de boel onder controle krijgen (wat mi dus voor Italie en Spanje wel mogelijk is), dan lossen ze op termijn die bonds zelf af. Eerste voorwaarde voor die bodem blijft natuurlijk hervormingen.
Ik denk dat jij de schade die zou volgen uit zo'n stap onderschat. Die andere landen kunnen wel eens besluiten dat als 'wij' hun laten zitten met de schade van de euro, dat het voor hun misschien niet zo noodzakelijk meer is om in de EU te blijven. En dan ligt de schade helemaal aan onze kant, zonder hoop op herstel.quote:Op zondag 20 november 2011 12:53 schreef SeLang het volgende:
Zonder die garantie staan ze niet ver daarboven. Die garantie van de ECB moet natuurlijk hard zijn. Of het risico de premie waard is hangt natuurlijk af van de risicoafweging.quote:Op zondag 20 november 2011 14:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, die bonds blijven altijd riskant omdat het uiteindelijk bonds zijn van een insolvent land. En wat is zo'n garantie van de ECB waard? Als het dreigt te inflatoir te worden dan kan altijd Duitsland er nog uitstappen en ben je alsnog je geld kwijt. Dit soort risico's blijft er altijd aan zitten en met 6% yield word je daar imo niet genoeg voor gecompenseerd.
Ja, maar dan gaat het risico veel meer lijken op een monetair risico tov de Euro dan het risico op insolventie van een landquote:Heb je mijn post wel gelezen?
Je kunt die obligaties gewoon laten aflossen en op die manier er vanaf komen. Op een zeker moment is de rust wedergekeerd en koopt de markt ze zelf op. Die balancesheet krimpt vanzelf (duurt wel natuurlijk 10+ jaar)quote:Als dat al lukt, dan is waarschijnlijk de termijn waarop dat kan te lang. Als de economie bijvoorbeeld over 3 jaar weer gaat draaien dan moet de ECB haar balancesheet gaan krimpen en die PIIGS bonds dus verkopen. Zijn die PIIGS daar dan al klaar voor?
Dat gebeurt wel.... let op de volgende verkiezingen (en terug getrokken posities).quote:Op zondag 20 november 2011 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
De schade van de Euro blijft nog wel tientallen jaren voelbaar, maar er moet nu asap iets gebeuren
En koers wijzigen betekent het opgeven van hun eigen baan van 20.000 euro netto per maandquote:Op zondag 20 november 2011 14:37 schreef Blandigan het volgende:
Tenzij ze worden gedwongen koers te wijzigen.
Niemand lijkt kennelijk te begrijpen dat de balancesheet van een centrale bank iets is dat je niet vrij kunt kiezen. Het is een instrument om monetair beleid te kunnen voeren. Je kunt niet zowel PIIGS schulden op je balancesheet houden en tegelijkertijd de inflatie op target houden. Je hebt dus helemaal geen 10+ jaar.quote:Op zondag 20 november 2011 14:22 schreef LXIV het volgende:
Je kunt die obligaties gewoon laten aflossen en op die manier er vanaf komen. Op een zeker moment is de rust wedergekeerd en koopt de markt ze zelf op. Die balancesheet krimpt vanzelf (duurt wel natuurlijk 10+ jaar)
Door de waardedaling van de euro tot uiteindelijk 0,1 Neumark of Gulden zal er niemand verlies lijden op de oorspronkelijke investeringquote:Op zondag 20 november 2011 14:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niemand lijkt kennelijk te begrijpen dat de balancesheet van een centrale bank iets is dat je niet vrij kunt kiezen. Het is een instrument om monetair beleid te kunnen voeren. Je kunt niet zowel PIIGS schulden op je balancesheet houden en tegelijkertijd de inflatie op target houden. Je hebt dus helemaal geen 10+ jaar.
Daarom is dat ook niet de oplossing die ik prefereer. Liever hou ik de euro, maar dan wel zoals die is afgesproken. Dus een onafhankelijke centrale bank en geen monetarisatie van staatsschuld.quote:Op zondag 20 november 2011 14:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de schade die zou volgen uit zo'n stap onderschat. Die andere landen kunnen wel eens besluiten dat als 'wij' hun laten zitten met de schade van de euro, dat het voor hun misschien niet zo noodzakelijk meer is om in de EU te blijven. En dan ligt de schade helemaal aan onze kant, zonder hoop op herstel.
Ik vind het ook makkelijk om niet te hoeven wisselen, daarom zou het beste zijn als Nederland een deelstaat van Duitsland wordt, zeg maar deelstaat Holland en de Neumark aanneemtquote:Op zondag 20 november 2011 15:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daarom is dat ook niet de oplossing die ik prefereer. Liever hou ik de euro, maar dan wel zoals die is afgesproken. Dus een onafhankelijke centrale bank en geen monetarisatie van staatsschuld.
Houd toch op man! Bijna geen enkele Nederlander wil alleen onderdeel zijn van het Deutsche Reichquote:Op zondag 20 november 2011 15:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik vind het ook makkelijk om niet te hoeven wisselen, daarom zou het beste zijn als Nederland een deelstaat van Duitsland wordt, zeg maar Deelstaat Holland en de Neumark aanneemt
Dan gaan we weer terug naar de guldenquote:Op zondag 20 november 2011 15:42 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Houd toch op man! Bijna geen enkele Nederlander wil alleen onderdeel zijn van het Deutsche Reich
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |