Succes er mee!quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:57 schreef 12345r het volgende:
Het schiet nu toch wel op![]()
Morgen om 10 voor 10 begint het examen.
Vandaag nog een lesje gehad en ging goedGeeft toch weer wat zelfvertrouwen
Dit!quote:Op dinsdag 15 november 2011 22:59 schreef Apotheose het volgende:
@ 12345r: succes! Mooi vroeg. Hoef je er ook niet de hele dag tegenaan te hikken
Ga je dat ook echt doen dan, dezelfde?? Dan kan je nog beter even wachten en hopen/eisen dat je iemand anders krijgt!quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:34 schreef Niles-Crane het volgende:
Het bezwaar tegen het zakken heeft niet zo goed uitgewerkt als ik had gehoopt. Helaas geen financiële tegemoetkoming, wel de mogelijkheid om deze/de volgende week al een her te doen onder dezelfde examinator als de vorige keer.
Haha, echt verwacht had ik het ook nietquote:Op woensdag 16 november 2011 11:35 schreef Tamashii het volgende:
What the fuck.
Ik vind het ridicuul dat er zoveel verschil in examinators zit.... Als je zo kan slagen en andere met een foutje al niet.. WTF!
Desalniettemin, gefeliciteerd.
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 16 november 2011 11:44 schreef 12345r het volgende:
Trouwens, zou ik vanmiddag al het rbw aan kunnen vragen?
Zo heb ik op onverklaarbare wijze mijn C rijbewijs gehaald, 1 grote wanprestatie maar wel geslaagd.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:31 schreef 12345r het volgende:
Maar nee beste mensen, ik ben geslaagdIk weet niet hoe het mogelijk is, maar schijnbaar heeft hij toch ook genoeg goede punten gezien.
Lijkt me ook niet ideaal. Dan heb je voor je gevoel al strafpunten vķķr je überhaupt bij het cbr binnenbent.quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:34 schreef Niles-Crane het volgende:
Het bezwaar tegen het zakken heeft niet zo goed uitgewerkt als ik had gehoopt. Helaas geen financiële tegemoetkoming, wel de mogelijkheid om deze/de volgende week al een her te doen onder dezelfde examinator als de vorige keer.
Bij mij werkte dat juist goed.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet ideaal. Dan heb je voor je gevoel al strafpunten vķķr je überhaupt bij het cbr binnenbent.
Hoezo ik denk niet logisch naquote:Op dinsdag 15 november 2011 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Wat betreft bolletje/pijltje
Mijn instructeur zei dat als het een pijltje is, je er vanuit kan gaan dat de weg helemaal vrij is als je afslaat (dus ook dat fietspaden rood hebben).
Als je door een bolletje heen gaat en je slaat af, is de kans groot dat het naastgelegen fietspad ook groen heeft en dat je die voorrang moet geven.
Ditzelfde geld dus voor als je links afslaat en tegenovergelegen verkeer voorrang moet geven. Bij een pijl kan je er vanuit gaan dat het verkeer tegenover je dat rechtdoor moet rood heeft. Bij een bolletje zullen zij ook groen hebben en moet je ze voor laten gaan.
Uiteraard gaat hier nog de ongeschreven regel op dat fietsers verkeerslichten over het algemeen negeren en dat opletten sowieso verstandig is
herkenbaar. Krijg nu nog wel es te horen dat ik wat liever moet zijn voor de versnellingsbakquote:Op donderdag 17 november 2011 13:18 schreef JochemP het volgende:
Vandaag mijn 2e rijles, ging in vergelijking met de vorige nogal kutIk zit steeds te veel rechts op de weg, een keer kon de instructeur nog net op tijd ingrijpen, anders had ik een geparkeerde auto geraakt zei hij later. Ook ben ik veels te grof voor de versnellingsbak en blijf ik steken als ik van 2 naar 3 wil, iets waar ik vorige week totaal geen last van had. Wat me overigens een preek opleverde omdat hij zei dat ik de versnelling aan het mollen was
Als ik gewoon over een 50km/h weg rijd in zijn 3 dan lukt het wel maar op het moment dat ik dan een boel stilstaand verkeer en een stoplicht zie raak ik in paniek en luister ik niet meer naar wat de instructeur zegt, wat hij ook niet kon waarderen. En dan raak ik alleen maar onzekerder en gaat het nog kutter
![]()
Hopen dat het volgende week beter gaat
Ben je nou al eens op de snelweg geweest?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:22 schreef IJsdraakje het volgende:
Ah joh, dat was net je tweede rijles, er zijn genoeg wanhoopsverhalen terug te vinden in deze reeks van mensen die het ook uiteindelijk allemaal gehaald hebben.
Crap, ik word zenuwachtig voor morgen.
Jep. Eén hele keer.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:07 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ben je nou al eens op de snelweg geweest?
Goed opletten moet je overal.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:25 schreef Oberonn het volgende:
Het ligt er echt aan hoor, op de snelweg.. Je moet er goed opletten wanneer er een rijstrook verdwijnt en wanneer mensen proberen in te voegen
Het was heel vreemd, want van 2 naar 3 is gewoon een tikkie omhoog en vorige week ging dat perfect. Vandaag werkte dat ding gewoon niet mee leek wel...quote:Op donderdag 17 november 2011 19:51 schreef Apotheose het volgende:
[..]
herkenbaar. Krijg nu nog wel es te horen dat ik wat liever moet zijn voor de versnellingsbakTerwijl ik m al zo lief behandel, naar mijn gevoel. 2 naar 3 is gewoon van 2 naar t midden en dan schiet ie zo voor zn 3. Daar heof je geen grof geweld voor te gebruiken. Maar als je dan naar de 5 ofzo moet... Dan heb ik wel es zoiets van: werk nou ff meeeheee
Mooie tijd toch?quote:Op donderdag 17 november 2011 20:34 schreef Barbapapamama het volgende:
4 januari om 10 voor 10 praktijkexamen
Heerlijk in de kerstvakantie en net na oud en nieuw, hopelijk is er dan geen kip op de weg
Slalommend door de vuurwerkrestenquote:Op donderdag 17 november 2011 20:39 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
Jep, geen last van de spits en geen last van naar school gaande kinderen
En als je nou eens een tussenstapje neemt bij het schakelen naar de 3?quote:Op donderdag 17 november 2011 20:33 schreef JochemP het volgende:
[..]
Het was heel vreemd, want van 2 naar 3 is gewoon een tikkie omhoog en vorige week ging dat perfect. Vandaag werkte dat ding gewoon niet mee leek wel...
die zijn allemaal al opgegeten met het kerstdinerquote:Op donderdag 17 november 2011 20:34 schreef Barbapapamama het volgende:
4 januari om 10 voor 10 praktijkexamen
Heerlijk in de kerstvakantie en net na oud en nieuw, hopelijk is er dan geen kip op de weg
Mij lijkt het helemaal niet zo slecht om nog een keer examen te hebben met dezelfde. Weet je precies wat je van elkaar kan verwachten, en de kans dat je zakt om een kutreden is vrijwel nihil aangezien dat de vorige keer ook is gebeurdquote:Op woensdag 16 november 2011 12:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet ideaal. Dan heb je voor je gevoel al strafpunten vķķr je überhaupt bij het cbr binnenbent.
heb gordijnen nog dicht dus weet niet of en hoe mistig het is. Ik moet om 9u rijden. Veel te vroeg, maar ja...quote:
Waarom ging het überhaupt door?quote:Op vrijdag 18 november 2011 07:52 schreef blup het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb onder deze omstandigheden afgereden voor B. Zelfs A wegen lag een dikke laag. Pontificaal gezakt.
Stiekem vielen die zenuwen nog wel mee.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:43 schreef Anne het volgende:
Gefeliciteerd! Al die zenuwen voor niks.
Doe eens verslag dan!quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:31 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Stiekem vielen die zenuwen nog wel mee.Maar blij, het rijden ging ook erg lekker.
Niet mobiel meer, dus okidoki.quote:
Ja, vorig jaar werden ook op een aantal dagen examens geschrapt als gevolg van hevige sneeuwval.quote:
had je verwacht dat je alles lang en breed zou kunnen na een paar uren lessen? Ik zit op 20+lessen/uren en het wil nog steeds niet fijn gaan.quote:Op zaterdag 19 november 2011 16:54 schreef Repeating het volgende:
bijna 2 weekjes aan het lessen op het moment. Heb er momenteel 7,5 uur opzitten.
Vandaag ook weer 1.5 uur les gehad. Maar ik blijf toch nog altijd vergeten te kijken bij het afremmen, schakelen en gas geven... Ook kijk ik niet ver genoeg voorruit. Ben al 3x een doodlopende straat ingereden of in straat waar ik niet in mocht, expres gedaan door me instructeur natuurlijk maar wel frustrerend dat je het gewoon niet ziet...![]()
Ook raak ik altijd in een lichte paniek op plaatsen waar ik de weg niet weet en waar het heel druk is..
Ik hou er niet zo van om dezelfde fout keer na keer te maken...quote:Op zondag 20 november 2011 00:14 schreef Apotheose het volgende:
[..]
had je verwacht dat je alles lang en breed zou kunnen na een paar uren lessen? Ik zit op 20+lessen/uren en het wil nog steeds niet fijn gaan.
je naam doet anders vermoedenquote:Op zondag 20 november 2011 15:22 schreef Repeating het volgende:
[..]
Ik hou er niet zo van om dezelfde fout keer na keer te maken...
Goed uitkijken en liever te langzaam rijden en goed rijden dan te snel en allerlei dingen niet gezien hebben.quote:Op zondag 20 november 2011 18:42 schreef Niles-Crane het volgende:
Pff.. Morgenochtend examen doen in de mist.. Iemand tips daarvoor?
Ik denk juist dat het probleem is dat er niks in de hoofden van die mensen omgaat..quote:Op maandag 21 november 2011 12:22 schreef Hartigan het volgende:
Proficiat!
Vandaag heb ik ook nog in de mist gelest. Toch bizar dat er genoeg mafkezen rondrijden zonder ook maar enige verlichting aan... Ook nog wat fietsers gezien die zonder lichten en zonder te kijken van links over kwamen steken... Gelukkig wel op tijd kunnen remmen, maar je vraagt je echt af wat er omgaat in de hoofden van dat soort mensen.
Was trouwens (althans dat hoop ik dan) de laatste les, woensdag praktijjk!
Gratzquote:Op maandag 21 november 2011 14:01 schreef allroms het volgende:
Zo, was best wel zenuwachtig met die dikke mist
Had vandaag ook mijn rijexamen, en ben ook geslaagd
De herkenbaarheid zeker?quote:Op maandag 21 november 2011 14:22 schreef H-D het volgende:
Het blijft toch wel leuk eigenlijk om al die verhalen enzo hier te lezen haha , ook al heb ik zelf al m'n rijbewijs
tsja, wat wil je ook met dit weerquote:Op maandag 21 november 2011 15:58 schreef allroms het volgende:
bedankt voor de felicitaties
Ben niet zo goed in een verslag, maar dit waren de hoogtepunten:
-Rijden ging wel goed, heb de auto altijd onder controle.
-Ging bijna de mist in, door bijna te spookrijden, maar corrigeerde dit wel
-Verkeerde snelweg opgereden, waardoor ik er gelijk uit moest en de goeie moest nemen
Heeeeequote:
En jij ook van harte!quote:Op maandag 21 november 2011 14:01 schreef allroms het volgende:
Zo, was best wel zenuwachtig met die dikke mist
Had vandaag ook mijn rijexamen, en ben ook geslaagd
Het lijkt wel alsof niemand de weg op durft met deze mist. Dus degene die af moesten rijden hadden de weg voor zichzelf.quote:Op maandag 21 november 2011 18:45 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En jij ook van harte!
Lijkt me wel een nogal zenuwachtig vooruitzicht als je opstaat met die soepmist en weet dat je opmoet
haha, ik moest deze zin ook meerdere keren lezen voordat ik hem vatte.quote:Op maandag 21 november 2011 15:58 schreef allroms het volgende:
bedankt voor de felicitaties
Ben niet zo goed in een verslag, maar dit waren de hoogtepunten:
-Rijden ging wel goed, heb de auto altijd onder controle.
-Ging bijna de mist in, door bijna te spookrijden, maar corrigeerde dit wel
-Verkeerde snelweg opgereden, waardoor ik er gelijk uit moest en de goeie moest nemen
Inderdaad, dit vind ik eigenlijk ook wel leuk.quote:Op maandag 21 november 2011 14:22 schreef H-D het volgende:
Het blijft toch wel leuk eigenlijk om al die verhalen enzo hier te lezen haha , ook al heb ik zelf al m'n rijbewijs
Jaa inderdaad! Soms zijn dingen dan zo gewoon geworden dat je er helemaal niet meer bij stilstaat dat dit voor mensen die nog lessen heel anders is of lastig isquote:Op maandag 21 november 2011 20:03 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Inderdaad, dit vind ik eigenlijk ook wel leuk.
Ik heb nu 2 maanden mijn rijbewijs en kijk toch nog regelmatig in dit topic.
Altijd handig natuurlijk om advies te geven als dat kan, en voor de leuke verhalen.
Alle geslaagden gefeliciteerd!
En voor degene die binnenkort examen hebben veel succes!
Haha, dan is jouw examen echt totaal anders gegaan dan de mijne (hoewel die wel erg in de buurt komt van het examen waar ik voor gezakt wasquote:Op dinsdag 22 november 2011 18:26 schreef Linds155 het volgende:
Verslagje zal ik ook maar even doen !
Met knikkende knieen stapte ik om 08:30 de les auto in, ik had nog nooit gereden in de mist, dus dat was een nieuwe uitdaging, en dan ook nog gelijk examen!
we reden vanuit lelystad naar harderwijk, en toen we harderwijk in kwamen was het in ene helemaal zonnig en blauwe lucht ! weg mist ! wat was ik daar blij mee!
We gingen inrijden tot 9:30 , en daarna moest ik de auto neerzetten bij het CBR..
Om 9:50 werden we omgeroepen , en werd me vertelde dat ze wilde dat ik met het verkeer meereed ( dus niet heel langzaam ging rijden als dat zou moeten en dus het verkeer zou hinderen ) ook zei ze dat niemand foutloos een examen rijd ,dus als ik een klein foutje maakte, ik me daar niet gelijk druk over moest maken!
Nou daar gingen we dan ..!
gelukkig toen we in de auto zaten waren alle zenuwen weg !
eerst moest ik gewoon door harderwijk rijden , wat rondtondes rijden en de weg vervolgen richting de snelweg ! op snelweg gelijk inhaalskillz kunnen laten zien , en erna moest ik weer uitvoegen , dat ging gelukkig allemaal vlekkeloos ! Daarna door nog wat woonwijken gereden , en moest ik de auto aan de kant zetten , ze ging een vraag stellen over "wat gebeurd er als je je teveel concentreerd op fietsers bij een rondtonde, welk ander gevaar kan je daarmee krijgen als je het te bewust doet " en dan moest ik daar antwoord op geven. Daarna weer verder gereden en mocht ik terug rijden naar het CBR via de navigatie ! het zat er gelukkig bijna op ! ze was de hele tijd gezellig aan het kletsen tegen me wat me ook wel gerust stelde , ik heb ook helemaal geen 1 ingreep gehad !
Toen ik de auto had geparkeerd bij het CBR , vertelde ze me dat ik geslaagd was ! ik kreeg een complimentje over mijn kijkgedrag , dat ik ook goed met het verkeer om me heen bezig ben , en dat ze kon zien dat ik het autorijden goed in de vingers heb zitten. ze zei dat ik heel relaxed achter het stuur zat ( ze moest ns weten hoe gespannen ik was hahah )
1 klein kritiek puntje was toen ik moest stoppen achter een vrachtwagen die stil stond op een redelijk drukke plek, ik moest dus het tegemoetkomende verkeer voor laten gaan , maar elke keer kwam er weer n auto aan ! ik had misschien paar x iets eerder er snel voor gekunt , maar dan dacht ik dan krijg je dadelijk weer het gedoe met dat je verkeer hindert.. dus ik ben gewoon gaan rijden toen ik 100% zeker was dat ik nu veilig langs de vrachtwagen kon. Nah als dat het enige was, ben ik erg tevreden !
Ik zat er echt heeeeel erg tegen op , maar nu als ik er aan terug denk stelt het niet zo veel voor, ik had veel erger verwacht !
Dus lieve mensen die nog hun rijbewijs moeten halen :
Maak je niet te druk ! het examen is een stuk makkelijker , meestal maakt je rij instructeur de examenroutes tijdens lessen een stuk moeilijker zodat het examen een eitje is !
Rij gewoon rustig en als je ergens niet helemaal zeker over bent , stop dan gewoon ipv op de gok doorrijden..! verder zien ze heel erg graag je kijkgedrag in de binnenspiegel ! en ook voor elke keer als je afslaat : binnenspiegel - buitenspiegel - over je schouder , daar letten ze echt op !
Dat je voetgangers over het hoofd ziet. Toch?quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:26 schreef Linds155 het volgende:
Verslagje zal ik ook maar even doen !
...ze ging een vraag stellen over "wat gebeurd er als je je teveel concentreerd op fietsers bij een rondtonde, welk ander gevaar kan je daarmee krijgen als je het te bewust doet " en dan moest ik daar antwoord op geven.
...
Beter leren.quote:Op woensdag 23 november 2011 09:09 schreef Tamashii het volgende:
Ik heb morgen mijn theorie, maar om de een of andere reden slaag ik bijna niet voor proefexamens bij de anwb.Wat moet ik nou doen?
Ah, gevaarherkenning dus vooral. Dat werkt ongeveer zo:quote:Op woensdag 23 november 2011 10:30 schreef Tamashii het volgende:
Het gaat mis bij het feit dat ik waarschijnlijk er teveel in zie. Dus als er mensen lopen op de weg denk ik, meteen remmen want je weet maar nooit. Terwijl ANWB zegt dat je ook het gas kan loslaten.
Nja, ik zie dus zo'n beetje van veel dingen veel gevaar in.
quote:Op maandag 14 december 2009 07:31 schreef Trusten het volgende:
[..]
(A) Remmen
Als je uit gaat van de maximaal toegestane snelheid rem je bijna altijd binnen een verkeersbeeld met:
• zwakkere / instabiele verkeersdeelnemers
• tegenliggers op smalle wegen
• voorbijrijden van werkzaamheden of obstakels op de rijbaan
• inhalen en tegelijk passeren van tegenliggers
• onoverzichtelijke en gevaarlijke kruispunten
• drukke (woon/winkel)gebieden, scholen e.d.
• onoverzichtelijke of scherpe bochten
• ontstaan van stremming of file
• grote snelheidsverschillen onderling
(B) Gas loslaten
• Als je de situatie niet vertrouwt
• Als je de situatie wel goed kunt overzien
• Als er geen direct gevaar is
• Als de snelheid aangepast is
(C) Niets doen
•Als je de situatie goed kunt overzien
• Als er geen direct gevaar is
• Als er voldoende ruimtekussen is om je handeling uit te voeren
• Als er weinig snelheidsverschil onderling is
• Als er een vluchtmogelijkheid is
Pff, wat een compleet omgekeerde wereld is het toch bij het CBR af en toe.. Als je mijn rit leest wat echt een chaos was en ik was toch geslaagd.. Bovendien zeggen ze toch echt voor de rit dat je ''geen perfecte rit hoeft te rijden, want dat lukt vrijwel niemand''?quote:Op woensdag 23 november 2011 10:34 schreef Hartigan het volgende:
Nou, vandaag was dan eindelijk het grote moment aangebroken, het praktijkexamen. En wel om 8 uur 's ochtends in de mist.
Vol zelfvertrouwen stapte ik in de auto en de gehele rit heb ik me geen moment zenuwachtig gevoeld. Het was gewoon een hele relaxte rit. Fileparkeren en omkeeropdracht gingen perfect, veel rondgekeken en af en toe de bijzondere verrichtingen moet stoppen om voorrang te verlenen. Ook de drukke kruispunten perfect behandeld, soepel doorgestroomd en op de juiste momenten voorrang verleend. Ook nog een stukje snelweg gedaan, was geen probleem. Ik deed het vrij goed vond ikzelf. Ik reed op een invoeg/uitvoegstrook en naast me in mijn dode hoek reed nog een blauwe auto. Ik had al het idee dat hij nog even voor mij wilde invoegen en jawel, op het laatste moment ging zijn knipperlicht aan en voegde hij kort voor mij in. Geen probleem, gewoon het gas wat loslaten en de ruimte vergroten. Voor de rest ook geen ingrepen gehad oid.
Eenmaal terug op het parkeerterrein van het CBR was ik dus zeker dat ik het gehaald had. Ik stapte uit de auto en de examinator en mijn instructeur hebben nog even nagepraat. Toen mijn instructeur uit de auto stapte, zag ik eigenlijk al genoeg aan zijn gezicht. We liepen het CBR-gebouw naar binnen om de boel te bespreken. Eenmaal plaats genomen, kreeg ik direct het slechte nieuws te horen; gezakt.
Voornaamste reden: het ruimtekussen was niet voldoende. Ik reed blijkbaar af en toe wat te dicht naast de stoepranden en op de snelweg ging het ook niet helemaal geweldig volgens de examinator. Bij het invoegen naar links reed ik nogal dicht langs een vrachtwagen en ik zou nogal kort hebben gereden op de blauwe auto die ik eerder had genoemd. Het vrachtwagenverhaal kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar dat van die personenauto niet echt. Die voegde heel krap in en ik heb direct gas los gelaten toen ik hem zijn knipperlicht aan zag doen.
Over het algemeen vind ik het wel erg jammer. De kruispunten en bijzondere verrichtingen gingen gewoon perfect, netjes aan de snelheid gehouden en voorrang verleend wanneer nodig. Geen enkele ingreep gehad en toch gezakt. De examinator zelf zei dat de rest ook allemaal hartstikke goed ging en ik me voor het herexamen ook niet druk hoef te maken. Ja, leuk. Ik moet het allemaal even laten bezinken denk ik...
Als er een dier oversteekt, ALTIJD remmen.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:33 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ah, gevaarherkenning dus vooral. Dat werkt ongeveer zo:
[..]
Ja een bal ook.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:50 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Als er een dier oversteekt, ALTIJD remmen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |