Je krijgt ook met gemak 3,8%. Maar ik begrijp je punt.quote:Op dinsdag 18 september 2012 01:09 schreef ruktzichloos het volgende:
Vergeet ik nog te vertellen dat je ook gewoon en met gemak 2 procent rente krijgt over die 10.000 euro. Blijft er nog maar 100 euro winst per jaar over, nog geen tientje per maand.
Die conclusie zegt helaas vrij weinig. Tuurlijk, een kind begrijpt dat je niet wild om je heen moet gaan aflossen... Maar waar ligt de grens? Voor mij is er geen grens, ik hou mijn schuld op papier het liefst zo hoog mogelijk. En daar draag ik ook argumenten voor aan.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:44 schreef quo_ het volgende:
Dat lijkt mij een verstandige opmerking en een goede conclusie over wat hier nu gedurende zo'n 200 posts geschreven wordt.
Jouw probleem is dat je het alleen maar vanuit je eigen standpunt bekijkt. Er zijn ondertussen genoeg argumenten aangedragen voor aflossen en tegen aflossen. Maar alleen de standpunten tegen aflossen vind je geldende standpunten, de standpunten voor aflossen vind je niet afdoende.quote:Op dinsdag 18 september 2012 01:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die conclusie zegt helaas vrij weinig. Tuurlijk, een kind begrijpt dat je niet wild om je heen moet gaan aflossen... Maar waar ligt de grens? Voor mij is er geen grens, ik hou mijn schuld op papier het liefst zo hoog mogelijk. En daar draag ik ook argumenten voor aan.
Tegenstanders daarvan komen niet verder als 'Mja, jij kan niet rekenen' of ' lees dit boek eens' . Verder komt er helaas weinig zinnigs uit.
En aangezien jij een andere post als verstandig aanmerkt, ben ik benieuwd naar jouw ' ervaring' in deze.
Dus... Aflossen? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?
Als jij het boekje niet gelezen hebt moet je geen rare dingen gaan roepen over dat boekje. Het boekje wat kluskonijn noemt gaat inderdaad over het aflossen van je hypotheek, maar ook over hoe je dat verstandig kan doen en dat je altijd een goede buffer aan spaargeld moet overhouden.quote:Op maandag 17 september 2012 23:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En nu moet ik jullie huiswerk doen en heel het topic doorspitten? Volg hem gewoon vanaf het begin.
Overigens: Kluskonijn kwam al met een 'boekje' waarvan de doelstelling weinig te raden overlaat. Begin daar eens mee zou ik zeggen...
Dat kan ik ook tegen jou zeggen. Jij geeft aan dat je minimaal X procent rendement moet hebben om break-even te spelen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:04 schreef Blik het volgende:
Jouw probleem is dat je het alleen maar vanuit je eigen standpunt bekijkt. Er zijn ondertussen genoeg argumenten aangedragen voor aflossen en tegen aflossen. Maar alleen de standpunten tegen aflossen vind je geldende standpunten, de standpunten voor aflossen vind je niet afdoende.
Ik heb genoeg argumenten aangedragen waarom ik mijn hypotheek aflos, het is simpelweg voordeliger ten opzichte van vrij spaartgegoed. Ik moet 3,5% rente halen uit mijn spaargeld wil ik break-even spelen. (ik ga niet al mijn spaargeld vastzetten in een 5-jaars deposito, dan ben ik mijn flexibiliteit kwijt). Als ik boven de vermogensgrens kom van 21.000 dan moet ik zelfs 4,7% rendement halen op mijn spaargeld.
Als je ieder jaar extra aflost daalt je hypotheekschuld en betaal je minder hypotheekrente.quote:Op woensdag 19 september 2012 00:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoe flexibel denk jij eigenlijk dat je bent als je aflost? Dat geld krijg je er nooit meer uit (behalve als je je woning verkoopt). Lekker flexibel.
quote:Op woensdag 19 september 2012 00:30 schreef MaGNeT het volgende:
Als je ieder jaar extra aflost daalt je hypotheekschuld en betaal je minder hypotheekrente.
Ja, wat denk je dat handiger is? Na 15 jaar 40K gespaard hebben of 30K afgelost?quote:Daarnaast kan je bij het overstappen naar een andere woning toe met een lagere hypotheek aangezien je al flink hebt afgelost.
Ik ben liever vermogensvrij. En waarom zal de toekomst je nog wel leren... Mark my words...:Dquote:Wat jij doet moet je natuurlijk zelf weten, ik ben liever hypotheekvrij.
Dat is precies het recept wat ik ook volg.quote:Op dinsdag 18 september 2012 06:18 schreef Revolution-NL het volgende:
Het verstandigst is om je hypo op te splitsen in een spaardeel en een aflossingsvrijdeel. Het aflossingsvrije deel spaar je in eigen beheer. Deze gebruik je aan het eind van de looptijd om het aflossingsvrije deel af te lossen of als buffer bij werkloosheid etc.
Ik ook.quote:Op woensdag 19 september 2012 00:50 schreef quo_ het volgende:
Dat is precies het recept wat ik ook volg.
Hangt van de hoogte van de hypotheek-, spaarrente en inkomen (ivm HRA) af of jouw vlieger opgaat.quote:Op woensdag 19 september 2012 00:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Als ik 3% betaal voor 10.000,- kost me dat 300,- per jaar
Als ik die 10.000 wegzet tegen 3,5% levert me dat 350 per jaar.
Netto winst dus 50,-
Maar, dan zijn we er dus nog niet. Die 350,- leg je uiteraard weer in tegen 3,5%
Reken het zelf maar eens uit in een excelsheetje...
[..]
Ja, wat denk je dat handiger is? Na 15 jaar 40K gespaard hebben of 30K afgelost?
[..]
Ik ben liever vermogensvrij. En waarom zal de toekomst je nog wel leren... Mark my words...:D
Het ging me om dit statement van je:quote:Op woensdag 19 september 2012 00:58 schreef MaGNeT het volgende:
Hangt van de hoogte van de hypotheek-, spaarrente en inkomen (ivm HRA) af of jouw vlieger opgaat.
In mijn geval is het lood om oud ijzer.
Dan los ik liever af.
Ik zeg al, wat jij doet moet je zelf weten.
Waar ik slechts even op inhaakte om uit te leggen dat het niet zo simpel werkt. Aflossen kan namelijk wel degelijk grof geld kosten...(Kan ook geld schelen, maar niet om de reden die jij aanvoert.)quote:Als je ieder jaar extra aflost daalt je hypotheekschuld en betaal je minder hypotheekrente.
Leuk, zo'n rekenvoorbeeld met 3% hypotheekrente, regel jij die rente even voor me?quote:Op woensdag 19 september 2012 00:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Als ik 3% betaal voor 10.000,- kost me dat 300,- per jaar
Als ik die 10.000 wegzet tegen 3,5% levert me dat 350 per jaar.
Netto winst dus 50,-
Maar, dan zijn we er dus nog niet. Die 350,- leg je uiteraard weer in tegen 3,5%
Reken het zelf maar eens uit in een excelsheetje...
[..]
Ja, wat denk je dat handiger is? Na 15 jaar 40K gespaard hebben of 30K afgelost?
[..]
Ik ben liever vermogensvrij. En waarom zal de toekomst je nog wel leren... Mark my words...:D
En wat nog bizarder is hij wel de rente op rente van zijn sparen meerekent, maar dan niet in een berekening zijn besparing op besparing meeneemt. Verder lukt dit heel aardig totdat je spaargeld boven de 21K als alleenstaande uitkomt dan komt opeens de belastingdienst om de hoek kijken en wordt je spaarrendement zomaar met 1.2% verminderd.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:18 schreef Blik het volgende:
[..]
Leuk, zo'n rekenvoorbeeld met 3% hypotheekrente, regel jij die rente even voor me?
Jij vergelijkt echt appels met peren. Ik heb het over mijn spaargeld als buffer, niet over geld wat ik wel/niet gebruik om af te lossen. Je opmerking over flexibiliteit slaat dan nergens op, want ik heb het over mijn spaargeld als buffer en niet over het geld wat ik gebruik om af te lossen. Die buffer wil ik vrij opneembaar hebben en niet vast hebben zitten in langlopende spaardeposito's. Dan is het dus helemaal niet mogelijk om 3,5% rendement te halen.quote:Op woensdag 19 september 2012 00:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat kan ik ook tegen jou zeggen. Jij geeft aan dat je minimaal X procent rendement moet hebben om break-even te spelen.
Nu blijkt dat je dat inderdaad makkelijk haalt (en dus kun je nog boven je 21.000 vrijstelling voor de VRH komen door het overschot te verrekenen met de VRH) begin je over minder flexibiliteit in geval van een 5 jaars deposito? Als je elk jaar een 5 jaar deposito afsluitkomt er na 5 jaar elk jaar 1 vrij, na 10 jaar elk jaar 2, enz...
Hoe flexibel denk jij eigenlijk dat je bent als je aflost? Dat geld krijg je er nooit meer uit (behalve als je je woning verkoopt). Lekker flexibel.
Dat proberen een heleboel users hem al aan zijn verstand te peuteren, hij komt continue met rekenvoorbeelden die rammelen of vergelijkt appels met peren.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wat nog bizarder is hij wel de rente op rente van zijn sparen meerekent, maar dan niet in een berekening zijn besparing op besparing meeneemt. Verder lukt dit heel aardig totdat je spaargeld boven de 21K als alleenstaande uitkomt dan komt opeens de belastingdienst om de hoek kijken en wordt je spaarrendement zomaar met 1.2% verminderd.
Niks aan het handje? Stel, je kan een betere baan krijgen, waar je zoveel meer verdient dat je een hogere hypotheek, een veel mooier en dus duurder huis kan kopen. Helaas, je oude huis is een blok aan je been, vanwege de te hoge hypotheek (ten zij je, gekocht in 2010, ¤1000,- in de maand kunt aflossen om "onder water staan" te voorkomen) kan je niet voor die betere baan verhuizen en kan je wel fluiten naar dat mooiere huis.quote:Op maandag 17 september 2012 22:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Waarom zou je dat moeten? Gewoon blijven wonen, niks aan het handje? Toch?
Volgens jouw eigen redenatie is er dan niks aan de hand en kan het verlies gewoon meegefinancierd worden in de nieuwe hypotheek. Wat is precies het probleem?quote:Op woensdag 19 september 2012 20:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Niks aan het handje? Stel, je kan een betere baan krijgen, waar je zoveel meer verdient dat je een hogere hypotheek, een veel mooier en dus duurder huis kan kopen. Helaas, je oude huis is een blok aan je been, vanwege de te hoge hypotheek (ten zij je, gekocht in 2010, ¤1000,- in de maand kunt aflossen om "onder water staan" te voorkomen) kan je niet voor die betere baan verhuizen en kan je wel fluiten naar dat mooiere huis.
Da's nou huisarrest.
Je weet dat banken tegenwoordig wat moeilijker doen met het verstrekken van hypotheken en dat het moeilijker is geworden om een hypotheek te nemen die hoger is dan de waarde van je huis?quote:Op woensdag 19 september 2012 20:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens jouw eigen redenatie is er dan niks aan de hand en kan het verlies gewoon meegefinancierd worden in de nieuwe hypotheek. Wat is precies het probleem?
Huh? Ik leen tegen 4,35%, trek daar de hra vanaf en ik zit er netto onder hoor. Variabele rente kan ook nog, trek daar je HRA eens af en je komt nog veel lager uit.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:18 schreef Blik het volgende:
Leuk, zo'n rekenvoorbeeld met 3% hypotheekrente, regel jij die rente even voor me?
Jawel hoor, ik gaf dat slechts aan omdat iemand juist de besparing op besparing aangaf, en de rente op rente 'vergat'.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:22 schreef Basp1 het volgende:
En wat nog bizarder is hij wel de rente op rente van zijn sparen meerekent, maar dan niet in een berekening zijn besparing op besparing meeneemt.
Als alleenstaande moet je geen huis kopen, tenzij je goed in je slappe was zit. Er komt een dag dat je een partner en kinderen krijgt, en een grotere woning nodig hebt en je dus weer moet verhuizen. Als je een woning koopt, dan moet je dat met een realistische blik op de toekomst doen. Niet met in je achterhoofd de gedachte 'het is maar voor een jaar of 5 a 10'. Dan kun je beter huren.quote:Verder lukt dit heel aardig totdat je spaargeld boven de 21K als alleenstaande uitkomt dan komt opeens de belastingdienst om de hoek kijken en wordt je spaarrendement zomaar met 1.2% verminderd.
Niet iedereen leent tegen 4,35%.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh? Ik leen tegen 4,35%, trek daar de hra vanaf en ik zit er netto onder hoor. Variabele rente kan ook nog, trek daar je HRA eens af en je komt nog veel lager uit.
Begin er eens mee dan.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:28 schreef Blik het volgende:
Wat iedereen doet met zijn geld moet die zelf weten, maar dan moet die wel op een fatsoenlijke manier advies geven met duidelijke rekenvoorbeelden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |