abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 september 2012 @ 21:30:50 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116910184
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Voor sommige mensen is het inderdaad een sport om zoveel mogelijk belasting te betalen, ik ben wat dat betreft onsportief.

En dat jij wat moet betalen en ik terugkrijg zegt helemaal niks. ZZP'er zeker? Na afloop van het jaar zonder voorlopige aanslag je aangifte invullen? Ja, dan moet je betalen.

Heb ik geen last van.
Zoals ik zei, je snapt helemaal niets van de berekening
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 september 2012 @ 21:33:25 #152
862 Arcee
Look closer
pi_116910350
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leuk gequote, maar wat moet ik ermee? Als in: wat bedoel je te zeggen?

Dat als, als, als, en als... je dan wellicht ongunstiger uitkomt? :?
Dat regeren vooruit zien is. Jij gaat er blind vanuit dat het alleen in een heel heel héél onwaarschijnlijk rampscenario eventueel heel misschien wellicht net een klein beetje gunstig zou kunnen zijn dat je een deel van je hypotheekschuld hebt afgelost.

Ik zeg daarentegen dat in het geval van toenemende hypotheekrente en afnemende HRA (let wel: niet ieders situatie is gelijk aan die van jou) gunstig kan zijn dat je een deel van je hypotheek hebt afgelost. Het voelt goed om minder schuld te hebben. Want 150.000 euro schuld is gewoon 150.000 euro schuld. Die verdwijnt niet zomaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_116910691
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals ik zei, je snapt helemaal niets van de berekening
Zodra jij me jou berekening uitlegt, ben ik echt niet te beroerd om te zeggen dat je gelijk had hoor...

Probleem is echter dat jouw soort statements vaker geschreeuwd worden en als je dan om uitleg vraagt het dodelijk stil blijft.

Verras me eens, en leg eens uit wat je dan wel bedoelt te zeggen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 september 2012 @ 21:42:48 #154
862 Arcee
Look closer
pi_116910993
Waarbij ik er nogmaals bij zal zeggen dat je dus niet zomaar altijd ineens een groot deel alsnog af kunt lossen. Meestal zal dat in stappen van 10%-20% gaan. Per jaar.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 17 september 2012 @ 21:43:26 #155
45206 Pietverdriet
pi_116911029
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zodra jij me jou berekening uitlegt, ben ik echt niet te beroerd om te zeggen dat je gelijk had hoor...

Probleem is echter dat jouw soort statements vaker geschreeuwd worden en als je dan om uitleg vraagt het dodelijk stil blijft.

Verras me eens, en leg eens uit wat je dan wel bedoelt te zeggen.
Ik heb het je uitgelegd, dat jij de uitleg niet snapt is jouw probleem
pi_116911070
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:33 schreef Arcee het volgende:
Dat regeren vooruit zien is. Jij gaat er blind vanuit dat het alleen in een heel heel héél onwaarschijnlijk rampscenario eventueel heel misschien wellicht net een klein beetje gunstig zou kunnen zijn dat je een deel van je hypotheekschuld hebt afgelost.
Ehmmm... NEE. Dat is juist jouw standpunt. Ik ga er juist vanuit dat in een veel minder onwaarschijnlijk scenario het juist niet een klein beetje gunstig is om te hebben afgelost, maat eerder nog ongunstig.

quote:
Ik zeg daarentegen dat in het geval van toenemende hypotheekrente en afnemende HRA (let wel: niet ieders situatie is gelijk aan die van jou) gunstig kan zijn dat je een deel van je hypotheek hebt afgelost. Het voelt goed om minder schuld te hebben. Want 150.000 euro schuld is gewoon 150.000 euro schuld. Die verdwijnt niet zomaar.
Wederom als, als, als. Ik zie de hypotheekrente in de toekomst overigens nog wel dalen hoor.

150K schuld waar een huis van 150K tegenover staat kun je gewoon tegen elkaar wegstrepen.
150K schuld waar een huis van 120K tegenover staat + 30K spaargeld kun je ook gewoon tegen elkaar wegstrepen en lijkt me beter als een 120K schuld zonder buffer omdat je 30K afgelost hebt.
pi_116911138
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb het je uitgelegd, dat jij de uitleg niet snapt is jouw probleem
Ik begrijp spontaan waarom ik terug krijg en jij niet. :P
pi_116911280
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:42 schreef Arcee het volgende:
Waarbij ik er nogmaals bij zal zeggen dat je dus niet zomaar altijd ineens een groot deel alsnog af kunt lossen. Meestal zal dat in stappen van 10%-20% gaan. Per jaar.
Wat is het probleem daarvan? Dan los je toch 10% per jaar af?

(De andere 90% levert nog steeds gewoon rendement op hoor. Wellicht moet je er iets op toeleggen, who care's?)
  maandag 17 september 2012 @ 21:49:39 #159
45206 Pietverdriet
pi_116911408
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik begrijp spontaan waarom ik terug krijg en jij niet. :P
Jep, in 2011 had ik geen hypotheek
pi_116911747
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, in 2011 had ik geen hypotheek
Geen hypotheek hebben, maar toch mensen adviseren om zoveel mogelijk af te lossen... Terwijl je dondersgoed moet kunnen beseffen dat dat gezien de toekomstverwachtingen vaak niet echt handig is.

Oftewel, je streeft je eigen belangen na, en laat de rest maar verrekken. Toch?
  maandag 17 september 2012 @ 21:56:55 #161
45206 Pietverdriet
pi_116911909
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Geen hypotheek hebben, maar toch mensen adviseren om zoveel mogelijk af te lossen... Terwijl je dondersgoed moet kunnen beseffen dat dat gezien de toekomstverwachtingen vaak niet echt handig is.

Oftewel, je streeft je eigen belangen na, en laat de rest maar verrekken. Toch?
Je speelt net zo slecht op de man als dat je rekent of leest.
pi_116911989
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Je speelt net zo slecht op de man als dat je rekent of leest.
*Ik maak even een notitie dat je argumenten kennelijk op zijn. Akkoord?
  maandag 17 september 2012 @ 21:59:48 #163
45206 Pietverdriet
pi_116912096
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

*Ik maak even een notitie dat je argumenten kennelijk op zijn. Akkoord?
Dan noteer ik even dat jij niet in staat bent ze te begrijpen, prima
pi_116912210
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan noteer ik even dat jij niet in staat bent ze te begrijpen, prima
Opgelost. En krijg ik volgend jaar weer 6000+ terug en mag jij er weer 1200+ brengen.

Prima geregeld zo. Al zeg ik het zelf. :D
pi_116912621
quote:
7s.gif Op maandag 17 september 2012 20:53 schreef Scorpie het volgende:
Eh nee.
Ja wel. De huizenprijzen zijn fors gedaald sinds 2010. En er komt nog veel meer daling bij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 september 2012 @ 22:18:16 #166
862 Arcee
Look closer
pi_116913250
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ehmmm... NEE. Dat is juist jouw standpunt. Ik ga er juist vanuit dat in een veel minder onwaarschijnlijk scenario het juist niet een klein beetje gunstig is om te hebben afgelost, maat eerder nog ongunstig.
Ja, duh, dat is precies wat ik zei maar anders geformuleerd. ;) Laat dit verder maar zitten. :+

quote:
lijkt me beter als een 120K schuld zonder buffer omdat je 30K afgelost hebt.
Hallo zeg, kun je daar nu eens mee ophouden? Niemand zegt dat geen buffer beter is. Natuurlijk ga je niet al je spaargeld in je hypotheek stoppen. Dat beaamt iedereen, dus hoef je niet steeds te herhalen, want daar maak je helemaal geen punt mee, maar gaat er juist aan voorbij.

Echt onbegrijpelijk dat je daar steeds weer mee komt.

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Wat is het probleem daarvan? Dan los je toch 10% per jaar af?

(De andere 90% levert nog steeds gewoon rendement op hoor. Wellicht moet je er iets op toeleggen, who care's?)
Dat je er behoorlijk op toe moet leggen, dat is het probleem. :Y
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 september 2012 @ 22:20:09 #167
862 Arcee
Look closer
pi_116913348
Maar ja, zolang jij een schuld hebt en niet aflost is het bij jou nooit een probleem. :Y)
pi_116913407
quote:
17s.gif Op maandag 17 september 2012 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja wel. De huizenprijzen zijn fors gedaald sinds 2010. En er komt nog veel meer daling bij.
Dat klopt. Maar je stelling dat dan op termijn je met een forse restschuld blijft zitten is gewoon domweg onzin.
pi_116913591
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

150K schuld waar een huis van 150K tegenover staat kun je gewoon tegen elkaar wegstrepen.
150K schuld waar een huis van 120K tegenover staat + 30K spaargeld kun je ook gewoon tegen elkaar wegstrepen en lijkt me beter als een 120K schuld zonder buffer omdat je 30K afgelost hebt.

Dat is dus onzin. Het huis is niet 1-2-3 verkocht, waar ga je dan wonen? Spaargeld is een liquiditeit, zit soms vast in een deposito. Onroerend goed staat anders in de boeken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_116913692
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 22:18 schreef Arcee het volgende:
Hallo zeg, kun je daar nu eens mee ophouden? Niemand zegt dat geen buffer beter is. Natuurlijk ga je niet al je spaargeld in je hypotheek stoppen. Dat beaamt iedereen, dus hoef je niet steeds te herhalen, want daar maak je helemaal geen punt mee, maar gaat er juist aan voorbij.

Echt onbegrijpelijk dat je daar steeds weer mee komt.
Ehmm... Er komen zelfs mensen met boekjes aan waarin staat dat je letterlijk elke cent die je bespaard in je aflossing moet duwen. Want, aflossen = goed. Niet maximaal aflossen = niet goed.

Snap je het nu wel?

quote:
Dat je er behoorlijk op toe moet leggen, dat is het probleem. :Y
Definieer 'behoorlijk' eens :?
pi_116913763
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Definieer 'behoorlijk' eens :?
'Behoorlijk' == 'onderbuik'.
pi_116913837
quote:
7s.gif Op maandag 17 september 2012 22:21 schreef Scorpie het volgende:
Dat klopt. Maar je stelling dat dan op termijn je met een forse restschuld blijft zitten is gewoon domweg onzin.
Moet je, bij 5% daling per jaar op een huis van peak-em-beet 240.000, dus 1000 per maand aflossen om het een beetje bij te houden. Vraag me af wie dat lukt.
pi_116913969
quote:
17s.gif Op maandag 17 september 2012 22:23 schreef blomke het volgende:
Dat is dus onzin. Het huis is niet 1-2-3 verkocht, waar ga je dan wonen? Spaargeld is een liquiditeit, zit soms vast in een deposito. Onroerend goed staat anders in de boeken.
Dus? Waar wil je heen met je post?

Of ik nou 150K (+ 30K achter de hand) in bakstenen heb vastzitten, of 120K heb vastzitten, aan welke van de 2 geef jij zelf de voorkeur? Je zult toch moeten wachten op een koper, en voor de verkoopprijs maakt het uiteraard niets uit.

Feitelijk zeg je, dat je beter 150K schuld + 30K achter de hand kunt hebben. Je moet immers toch wonen, en dan is het wel handig als je je woonlasten kunt betalen.
pi_116914085
quote:
17s.gif Op maandag 17 september 2012 22:27 schreef blomke het volgende:
Moet je, bij 5% daling per jaar op een huis van peak-em-beet 240.000, dus 1000 per maand aflossen om het een beetje bij te houden. Vraag me af wie dat lukt.
Waarom zou je dat moeten? Gewoon blijven wonen, niks aan het handje? Toch?
pi_116914280
Zo moeilijk is het toch niet. Bijvlagenzinvol is bereid meer te betalen wanneer hem dat een mogelijkheid geeft zijn geld op een andere manier aan te wenden. De hele discussie is niets meer dan kijken naar een soort nutsfunctie waar er meer dimensies zijn dan alleen het uiteindelijke eindbedrag. Het moment van cashflows heeft hier ook een waarde. Dat deze waarde voor iedereen verschillend is, is ook duidelijk.

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 10:32 schreef jagermaster het volgende:
Het is toch belachelijk hoeveel mensen hier graag geld willen geven aan de banken ipv dat ze gaan aflossen en dat het bv nederland minder kost, dus indirect het jou ook minder kost.

Dan vinden we het gek dat het niet werkt met HRA. Eigenlijk zouden we niets aan de HRA moeten doen maar aan het feit dat mensen een kapitaal op hun rekening hebben staan, onder het mom van buffer, en genieten van de HRA. Sorry maar het slaat toch ook echt nergens op als je eerlijk naar jezelf kijkt om 40.000 euro als 'buffer' te benoemen, wat genoeg zou moeten zijn om gerust 2 jaar thuis te zitten zonder uitkering.

Je hebt het bij het aflossen dus niet alleen over wat je direct ziet gebeuren maar ook indirect. Want door het aflossen van je hypotheek houdt de staat meer geld over, wat anders direct naar de bank was gegaan.
Het gaat de mensen niet om de banken wel of niet te spekken. Het gaat er om dat ze zelf meer waarde hechten aan bewegingsvrijheid door zelf de cashflow te kunnen sturen. Prima dat jij nog een derde dimensie er aan toevoegt, namelijk wie gun je het geld. Alleen is voor de meeste mensen die wegingsfactor van zo'n dimensie heel laag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')