Het probleem is dat jij een probleem maakt. Het hangt van geval tot geval af, wat je kan doen. Een dalende hypotheekschuld lijkt mij in deze tijd van kelderende huizenprijzen, te prefereren boven een buffer op een deposito waar je de komende 5 jaar (of nog veel langer) niet bij kunt komen.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
5.9% bij 42% IB geeft netto 3,4%
5 jaars deposito's geven momenteel 3,8%. Ik zie het probleem niet.
Wat is een 'minder' grote buffer? Maak me dat eens duidelijk dan.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:43 schreef Arcee het volgende:
Nee, niet zodat je géén buffer hebt, maar een minder grote buffer.
Daar gaat het ook al tig pagina's over, om je dat duidelijk te maken.
En die 5-jaars deposito levert niet zoveel op als je 3,8% rente krijgt minus 1,2% VRH. Dan is je rendement opeens nog maar 2,6%quote:Op woensdag 19 september 2012 22:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Het probleem is dat jij een probleem maakt. Het hangt van geval tot geval af, wat je kan doen. Een dalende hypotheekschuld lijkt mij in deze tijd te prefereren boven een buffer op een deposito waar je de komende 5 jaar (of nog veel langer) niet bij kunt komen.
En boven de ¤21000,- nog maar 3,8- 1,2 = 2,6%. Da's het probleem.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
5 jaars deposito's geven momenteel 3,8%. Ik zie het probleem niet.
Dan moet je vooral veel af gaan lossen. Dan heb je helemaal goed gegokt als je in deze tijd van crisis onverhoopt werkeloos wordt.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:45 schreef blomke het volgende:
Het probleem is dat jij een probleem maakt. Het hangt van geval tot geval af, wat je kan doen. Een dalende hypotheekschuld lijkt mij in deze tijd van kelderende huizenprijzen, te prefereren boven een buffer op een deposito waar je de komende 5 jaar (of nog veel langer) niet bij kunt komen.
Jij hebt echt een probleem met lange termijn planning is het niet? Dat probleem heb je pas boven de 42K ofzo, en bovendien heb ik in maart van dit jaar nog een deposito afgesloten van 4,2%. Zit ik zelfs met aftrek VRH nog steeds in de plus.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:48 schreef Blik het volgende:
En die 5-jaars deposito levert niet zoveel op als je 3,8% rente krijgt minus 1,2% VRH. Dan is je rendement opeens nog maar 2,6%
Is het hier een alleenstaanden topic geworden of wat? Het gros van de woningeigenaren hebben een fiscale partner.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:49 schreef blomke het volgende:
En boven de ¤21000,- nog maar 3,8- 1,2 = 2,6%. Da's het probleem.
Nou, da's nogal simpel, gewoon je buffer min het geld dat je hebt afgelost natuurlijk.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Wat is een 'minder' grote buffer? Maak me dat eens duidelijk dan.
Oh? Dus alle huizen die nu te koop staan zijn per definitie voorzien van een tophypotheek? Er kan geen kwestie zijn van weinig tot geen vraag of een te hoge vraagprijs?quote:Op woensdag 19 september 2012 22:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je oude huis een blok aan een been is (zoals werd gezegd in de post waar je op reageerde), dan is er sprake van een tophypotheek op dat huis.
Dat ligt er dus maar net aan. Daarnaast gelden er over het algemeen wel wat andere regels voor 'vaste' klanten van hypotheekverstrekkers, zeker als je een geschiedenis van op tijd betalen hebt (eigen ervaring)quote:Als je dan een nieuw huis koopt, en de restschuld van de ouder woning meeneemt in je nieuwe huis, dan is dat waarschijnlijk weer een tophypotheek. Tenzij je nog geld achter de hand hebt, waardoor je dat kunt inleggen, maar dan is het oude huis weer geen blok aan je been, dus daar ging ik niet van uit.
quote:Op woensdag 19 september 2012 22:56 schreef Arcee het volgende:
Nou, da's nogal simpel, gewoon je buffer min het geld dat je hebt afgelost natuurlijk.
Dat verschilt dan. Ik heb liever zoveel mogelijk rendement, maar als jij liever persoonlijke gemoedsrust boven verstandig financieel beleid prefereert houdt niemand je tegen.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Het probleem is dat jij een probleem maakt. Het hangt van geval tot geval af, wat je kan doen. Een dalende hypotheekschuld lijkt mij in deze tijd van kelderende huizenprijzen, te prefereren boven een buffer op een deposito waar je de komende 5 jaar (of nog veel langer) niet bij kunt komen.
Joh, en anders stap je over op Groensparen, pak je alsnog je rendement. Maar neuhhhhhhhhh, snel aflossen huhuhuhuhu.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij hebt echt een probleem met lange termijn planning is het niet? Dat probleem heb je pas boven de 42K ofzo, en bovendien heb ik in maart van dit jaar nog een deposito afgesloten van 4,2%. Zit ik zelfs met aftrek VRH nog steeds in de plus.
Inderdaad. Nou, ik begin zo ongeveer wel te begrijpen waarom NL naar de klote gaat... Mijn god...quote:Op woensdag 19 september 2012 23:06 schreef Scorpie het volgende:
Joh, en anders stap je over op Groensparen, pak je alsnog je rendement. Maar neuhhhhhhhhh, snel aflossen huhuhuhuhu.
Gast, je had het over blinde vinken, maar jij bent degene die als een blinde vink reageert zo gauw-ie aflossen of buffer leest.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kennelijk is het niet zo simpel.
Nogmaals, nu in een ander jasje...: Wat vindt jij een grote buffer, en wat vindt jij een minder grote buffer?
Je schreef dus "zodat je geen buffer hebt".quote:Op woensdag 19 september 2012 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Het al tig pagina's over het creëren van een buffer, in plaats van domweg aflossen zodat je geen buffer hebt.
Dus, nogmaals, hopelijk wordt het je dan duidelijk: het ging er niet om wat een grote buffer is, maar dat een buffer minder groot wordt wanneer je een deel ervan gebruikt om af te lossen.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:43 schreef Blik het volgende:
Waarom blijf je zo hangen in het compleet inleggen van je spaargeld in de aflossing van je hypotheek?
Dan kan je toch net zo goed de vraag stellen waarom je een gedeelte van je spaargeld wil inleggen om een lager rendement te krijgen. Dat doe je alleen als je jezelf wilt pijnigen.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:14 schreef Arcee het volgende:
Dus, nogmaals, hopelijk wordt het je dan duidelijk: het ging er niet om wat een grote buffer is, maar dat een buffer minder groot wordt wanneer je een deel ervan gebruikt om af te lossen.
Ik meldde alleen een feitelijkheid: als je X euro hebt en je besteedt Y euro daarvan aan iets anders dan hou je nog X - Y euro over.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:16 schreef Scorpie het volgende:
Dan kan je toch net zo goed de vraag stellen waarom je een gedeelte van je spaargeld wil inleggen om een lager rendement te krijgen. Dat doe je alleen als je jezelf wilt pijnigen.
En niemand durft aan te geven hoe hoog die buffer moet zijn.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:14 schreef Arcee het volgende:
Dat proberen verschillende mensen je dus al dagen duidelijk te maken, dat niemand adviseert om af te lossen en dan geen buffer over te houden.
En in je volgende post ga je de tafel van 2 opnoemen?quote:Op woensdag 19 september 2012 23:19 schreef Arcee het volgende:
Ik meldde alleen een feitelijkheid: als je X euro hebt en je besteedt Y euro daarvan aan iets anders dan hou je nog X - Y euro over.
Als X je buffer is en Y je aflossing, dan is je buffer na aflossing dus minder groot.
Dat is gewoon wiskunde, geen advies.
Hoe hoog vind jij dat een buffer zou moeten zijn? Zo hoog als financieel verantwoord is zou kunnen betekenen dat je bijvoorbeeld sober leeft en zo veel mogelijk spaart. Vind ik zelf helemaal geen gekke gedachte.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En niemand durft aan te geven hoe hoog die buffer moet zijn.
Ik wel.
Namelijk: Zo hoog mogelijk als voor jezelf financieel verantwoord is. Liefst zelfs hoger dan je openstaande hypotheek.
[...]
Een voorbeeldige gedachte. Hadden de overheden maar zo'n beleid gevoerd.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:44 schreef Federer-fan het volgende:
Hoe hoog vind jij dat een buffer zou moeten zijn? Zo hoog als financieel verantwoord is zou kunnen betekenen dat je bijvoorbeeld sober leeft en zo veel mogelijk spaart. Vind ik zelf helemaal geen gekke gedachte.
Altijd makkelijk, in de verleden tijd praten. De huidige situatie is 3,8% voor een 5-jaarsdeposito en de vooruitzichten zijn nou niet bepaald dat het beter wordt, voor het spaargeld boven de VRH heb je dan de volgende mogelijkheden:quote:Op woensdag 19 september 2012 22:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij hebt echt een probleem met lange termijn planning is het niet? Dat probleem heb je pas boven de 42K ofzo, en bovendien heb ik in maart van dit jaar nog een deposito afgesloten van 4,2%. Zit ik zelfs met aftrek VRH nog steeds in de plus.
Weer zo'n geweldig rekenvoorbeeld. Hoeveel mensen betalen er in hemelsnaam een hypotheekrente van 3,2%?. Het zou me verbazen als dat meer dan 1% van de mensen is.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Is het hier een alleenstaanden topic geworden of wat? Het gros van de woningeigenaren hebben een fiscale partner.
Overigens hoeft 2,6% t.o.v een hypotheek met variabele rente ook geen probleem te zijn hoor. 3,2% bruto tegen 42% geeft 1,86% netto.
Het nibud heeft daar een tool voor om te berekenen wat een verstandige buffer is. moet je even zoeken op www.nibud.nl. Ikzelf zou het minimaal een jaar werkloos uit willen houden met mijn buffer, en verder is het gewoon belangrijk om te kijken naar het rendement. Als je rendement op je spaargeld hoger is dan zou ik gewoon meer spaargeld aanhouden. Totdat je de grens bereikt dat het niet meer rendabeler is (waarschijnlijk als je boven de 21k of 42k spaargeld komt).quote:Op donderdag 20 september 2012 08:44 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Hoe hoog vind jij dat een buffer zou moeten zijn? Zo hoog als financieel verantwoord is zou kunnen betekenen dat je bijvoorbeeld sober leeft en zo veel mogelijk spaart. Vind ik zelf helemaal geen gekke gedachte.
Plus het feit dat ik heel benieuwd ben wat er zou gebeuren met die mensen als de rentes opeens wel flink stijgen, dan vraag ik me af of ze 8% zouden kunnen betalen.quote:Op donderdag 20 september 2012 17:22 schreef Blik het volgende:
[..]
Weer zo'n geweldig rekenvoorbeeld. Hoeveel mensen betalen er in hemelsnaam een hypotheekrente van 3,2%?. Het zou me verbazen als dat meer dan 1% van de mensen is.
UPDATEquote:Op zondag 13 november 2011 18:11 schreef geevee het volgende:
Ik ben momenteel ook bezit om de hypotheek te bekijken,volgend jaar verwacht ik een brief van mijn bank over de nieuwe tarieven,gelukkig heb ik nog een ouderwetse hypotheek (een met een aflossingsdeel en een rentedeel)
Ik kon destijds het dubbele lenen van wat ik heb gedaan (met het meer geleende kon je gaan speculeren op de beurs) gezien de huidige stand van zaken een verstandige beslissing destijds mede gezien het feit dat het bedrag wat nog van de bank is en het rentebedrag al aardig richting ¤ 0 gaan.
Van harte gefeliciteerd. Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op wat je hebt bereikt. Je bent nu onafhankelijk van de grillen van de banksters, van de overheden (HRA-beleid) en van mensen die roepen dat aflossen verkeerd is. Jij hebt het bewijs geleverd dat je het goed gedaan hebt. Proost.quote:Op donderdag 20 september 2012 17:38 schreef geevee het volgende:
[..]
UPDATE
Gisteren met de bank gebeld,dacht dat ik nog 1 maand moest aflossen dat was dus een misvatting!
Mijnheer er staat hier niets meer open,de lening is afgelost!
Vanaf nu zijn de stenen van mij en van het aflossingsbedrag kan ik nu andere dingen gaan aanschaffen want mijn koelkast is wel erg oud en ik denk dat een AA+ apparaat me wel een bundel euri's gaat schelen.
Gisteravond even het speciaal voor deze gelegenheid bewaarde flesje wijn opgengetrokken.
Om maar een realistisch scenario te noemen. Ook mensen die de 42% schijf niet halen, zouden meer voordeel bij aflossen hebben. ook zoiets zots, hoe hoger je belastbaar inkomen, des te meer je profiteert van de HRA.quote:Op donderdag 20 september 2012 17:20 schreef Blik het volgende:
1. Het geld als spaargeld aanhouden, je maximale rendement op dat spaargeld is dan nog maar 2,6%.
2. aflossen op je hypotheek, en dan moet iedereen naar zijn eigen hypotheekrente en belastingschaal kijken wat voor hem/haar financieel het meest gunstig is. In mijn geval haal ik op aflossen op de hypotheek een rendement van 3,4%.
Dank je,dit was een ouderwetse hypotheek uit de pro euro tijd,in 25 jaar afgelost bewust nooit boven mijn stand geleend en gewoon afgelost dat is gewoon het beste en verder bewust zijn met je uitgaven en voor noodgevallen geld apart houden en voor de rest eerst proberen te sparen is gewoon het beste.quote:Op donderdag 20 september 2012 17:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Van harte gefeliciteerd. Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op wat je hebt bereikt. Je bent nu onafhankelijk van de grillen van de banksters, van de overheden (HRA-beleid) en van mensen die roepen dat aflossen verkeerd is. Jij hebt het bewijs geleverd dat je het goed gedaan hebt. Proost.
Sober leven is niet aan mij besteed. Maar daar gaat het ook niet om.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:44 schreef Federer-fan het volgende:
Ben jij toevallig een kloon van zeepbel?quote:Op donderdag 20 september 2012 17:51 schreef geevee het volgende:
Verder niet te veel sparen (niet boven de limiet) want dan wil Jan Kees graag een bijdrage voor ze Griekse vriendjes,een buurvrouw van mij had dat niet gedaan en mag nu haar zuurverdiende geld "gratis" aan de fiscus geven,ze heeft al aangekondigd om niet verder meer te gaan met sparen.
Ik heb haar aangeraden de limiet in de gaten te houden en die niet te overschrijden mijn advies aan haar was: Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!
Succes verder met aflossen en je weet "geld lenen kost geld" nu nog maar hopen dat de nieuwe minister van financieën zich daar ook aan houd.
Ik ben geen kloon van iemand en 25 jaar ipv 30 jaar was mijn keuze,het aankoopbedrag was iets van 31.000 euro maar tussendoor nog geld geleend voor renovatie door verhogen van lening met een 2e hypotheek (bedrag niet bij de hand) voordeel het gebouw was goed opgeknapt en geheel goed van isolatie voorzien,verder ook nog een garage voor de auto erbij gekocht en een paar maal een andere auto,die dan wel als goede gebruikte wagen,verder wat geld gestopt in Computers (hobby) hoewel dat word ook minder de laatste tijd,ik probeer ze nu steeds te upgraden tot dat niet langer werkt en dan kijk ik pas verder voor een nieuwe computer of een ander scherm,laatste aankoop daarop is de aanschaf van een NAS die via het netwerk met de computer is verbonden.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ben jij toevallig een kloon van zeepbel?
Die zou zijn buurvrouw ook blind aanraden niet boven de limiet te sparen.
Maar ja, als je hypotheekrente minus HRA lager is dan je spaarrente minus de VR, snij je jezelf in de vingers...
Geen wonder dat je er 25 jaar over hebt gedaan.
(En durf eens je aankoopbedrag van 25 jaar geleden te zeggen? Omgerekend in euro's?)
Dus feitelijk heb je 25 jaar op de centen moeten letten voor een bedrag wat inmiddels nergens meer over gaat?quote:Op donderdag 20 september 2012 23:26 schreef geevee het volgende:
Ik ben geen kloon van iemand en 25 jaar ipv 30 jaar was mijn keuze,het aankoopbedrag was iets van 31.000 euro maar tussendoor nog geld geleend voor renovatie door verhogen van lening met een 2e hypotheek (bedrag niet bij de hand) voordeel het gebouw was goed opgeknapt en geheel goed van isolatie voorzien,verder ook nog een garage voor de auto erbij gekocht en een paar maal een andere auto,die dan wel als goede gebruikte wagen,verder wat geld gestopt in Computers (hobby) hoewel dat word ook minder de laatste tijd,ik probeer ze nu steeds te upgraden tot dat niet langer werkt en dan kijk ik pas verder voor een nieuwe computer of een ander scherm,laatste aankoop daarop is de aanschaf van een NAS die via het netwerk met de computer is verbonden.
Sorry maar de aflossing is al die jaren gewoon door gegaan hypo 1+ hypo 2+ garage+ auto's verder nog de hobby's zonder dat ik mij zorgen hoefde te maken over de betaling van mijn aflossing.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus feitelijk heb je 25 jaar op de centen moeten letten voor een bedrag wat inmiddels nergens meer over gaat?
Had je dan niet beter nu kunnen beginnen met het aflossen van die 31.000? Was je in 3 jaar klaar geweest.
Dus als je de auto's en hobby's niet meerekend (want dat heeft geen fuck met je woning te maken...), en wel de (noodzakelijke?) verbouwingen heb je het anno 2012 over 90K ofzo?quote:Op donderdag 20 september 2012 23:35 schreef geevee het volgende:
[..]
Sorry maar de aflossing is al die jaren gewoon door gegaan hypo 1+ hypo 2+ garage+ auto's verder nog de hobby's zonder dat ik mij zorgen hoefde te maken over de betaling van mijn aflossing.
Ik had misschien wel tussentijds wat meer geld en aandacht kunnen stoppen in mijn pensioen dat was dan wat hoger geweest,ach een mens moet ook nog wat geld over houden voor leuke dingen anders is het leven zo vervelend.
Lolwhut?quote:Op donderdag 20 september 2012 17:41 schreef blomke het volgende:
Van harte gefeliciteerd. Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op wat je hebt bereikt. Je bent nu onafhankelijk van de grillen van de banksters, van de overheden (HRA-beleid) en van mensen die roepen dat aflossen verkeerd is. Jij hebt het bewijs geleverd dat je het goed gedaan hebt. Proost.
Excuus, dat was heel vroeger zo, nu inderdaad niet meer, tenzij tweede woning. Het zwaartepunt voor problemen ligt overigens bij punt 2.quote:Op vrijdag 21 september 2012 00:41 schreef Five_Horizons het volgende:
De eigen woning valt in box 3? Belasting op aflossing op aflossing? What?
Nee, want ik heb 10x 31.000 voor het huis betaalt (en de hypotheek is 5x31.000).quote:Op donderdag 20 september 2012 23:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Lolwhut?![]()
Je bent jaloers op iemand die na 25 jaar een woning die hij heeft aangekocht voor 31.000 euro (omgerekend) heeft afgelost? Zou jou dat niet lukken dan.![]()
Dan kun je inderdaad beter een buffer aanhouden en NIET aflossen. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat er een dag komt waarop je verteld wordt dat als je zorg nodig hebt je je huis maar op moet eten omdat je dan in staat bent zelf je eigen zorg in te kopen. Of dat je AOW met de helft gekort wordt, want je hebt immers vrijwel geen woonlasten meer.quote:Op vrijdag 21 september 2012 17:38 schreef blomke het volgende:
Ah, ik begrijp wat je bedoelt. Ja zo'n bedrag aflossen zou wel lukken. En die 5x die ik nu heb, kan ik ook wel aflossen. Maar ik houd liever een flinke buffer aan voor onvoorziene dingen. WW, pensioenafdracht voor de Griekse werknemer die op z'n 55 eruit stapt vanwege het harde werken, de banksters, etc.
Nee, daar is geen bal aan. Je kan beter honderdduizend euro lol maken, dan honderdduizend euro op de bank hebben staan. De rente is nl. zo laag, dat het amper rendeert.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:02 schreef Extraneus het volgende:
Ik bedoel, het geeft volgens mij wel een soort kick en een comfortabel gevoel om bijvoorbeeld honderdduizend euro op de bank te hebben.
De rente is inderdaad laag. Maar het is toch een prettig gevoel om geld achter de hand te hebben als je het een keer écht nodig hebt?quote:Op zaterdag 22 september 2012 08:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, daar is geen bal aan. Je kan beter honderdduizend euro lol maken, dan honderdduizend euro op de bank hebben staan. De rente is nl. zo laag, dat het amper rendeert.
Dat klinkt prachtig, maar je hebt toch voor je geluk ook gewoon geld nodig om te overleven en een buffer voor als het tegenzit?quote:Op zaterdag 22 september 2012 10:53 schreef blomke het volgende:
Ik heb niets nodig. We moeten afstappen van dat materialistische denken "als ik dat heb, dan word ik gelukkig...."
Vrijheid en gezondheid, los van banksters en bankrekeningen, hypotheekadviseurs, managers en verkopers, dat maakt gelukkig.
Dat is waar. Daarom verbaas ik me er ook vaak over dat mensen in principe allemaal een groot deel van de bloeiperiode van hun leven besteden aan werken. Volgens mij kun je met twee dagen van acht uur per week werken in je levensonderhoud voorzien. Dan kun je een goedkoop huisje huren, zorgen voor je andere eerste levensbehoeften en verder gewoon vrij zijn om te gaan en staan waar je wilt. Toch vinden de meeste mensen het comfort zwaarder tellen dan de beperking van hun vrijheid - of het is gewoon - en dat zal hetwel eerder zijn - dat de meeste mensen uiteindelijk toch achter de kudde aanlopen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 11:05 schreef blomke het volgende:
Dat is zo. Het is ook subjectief.
Maar kijk eens waar je lol aan beleeft. Ik heb lol aan rondvliegende vogeltjes, groenten uit eigen tuin, eieren van eigen kippen. Etc. Wat je eigenlijk nodig hebt, is minimaal. Prediker 4 vers tig: alles is najagen van ijdelheid. Of zoiets.
In een ander topic!quote:Op zaterdag 22 september 2012 11:15 schreef Extraneus het volgende:
Zeg, doe jij eens een beetje gezellig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |