Dat kan niemand uitleggen hier, metafysica genaamd..quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal op mijn titel alleen al, vast wat boze reacties krijgen.
Maar op internet kan je gelukkig alles zeggen wat je wilt, en dat doe ik dan ook (:
Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Ik ben streng christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk, bidden voor het eten, voordat je naar bed gaat, etc etc.
Maar toen ik rond mijn 11e/12e hersenen kreeg, en dingen niet zomaar meer van mensen aannam.
dacht ik, waarom moet ik 'geloven' dat er iets is als god? En vervolgens dacht ik er cliché achterna; hoe komt het dat de welvaart in de wereld dan zo ongelijk is verdeeld? waarom mag ik wel eten, en een willekeurig kind in afrika niet? hebben zij dat dan ook verdiend? je kent dat soort vragen wel (:
Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
Ja dat dan weer wel, maar dat berust op m'n eigen ervaringen.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:02 schreef Blue-birds het volgende:
Nee dat denk ik ook (:
Geloof je wel in iets anders?
[geesten, dat soort shit?]
Erg overtuigend kom je niet over. En dat kan ook niet. Zowel aan- als afwezigheid van God kan je niet bewijzen.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Dat is een hele andere invalshoek.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:13 schreef Blue-birds het volgende:
Ik klink niet overtuigend omdat ik nog niet begonnen was
maar ik kan je met volle overtuiging zeggen, dat ík niet in god géloof.
ik zeg niet dat hij voor andere niet kan bestaan(:
Dit, en ook van God while you're at it.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:10 schreef Darkestrah het volgende:
TS, geef je definitie van bestaan als je wilt.
Als je niet in god gelooft heb je iig wel een geloof. Jij blij..quote:Op donderdag 10 november 2011 23:21 schreef Blue-birds het volgende:
En als mijn ouders mij christelijk hebben opgevoed? en ze niks van mijn nonsens willen weten px
dan vraag ik het dus fijn hier ^^
en andere invalshoek of niet. mening blijft mening.
Ik heb het idee dat weinig mensen hier antwoord kunnen geven op je vraag. Probeer het eens op een christelijk forum. En wees dan wat voorzichtiger met je woordkeus dan in de OP.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:21 schreef Blue-birds het volgende:
En als mijn ouders mij christelijk hebben opgevoed? en ze niks van mijn nonsens willen weten px
dan vraag ik het dus fijn hier ^^
en andere invalshoek of niet. mening blijft mening.
Hoe bedoel je? Op dezelfde manier dat je ook een geloof hebt als je niet in the Flying Spaghetti Monster gelooft? Of niet in de Invisible Pink Unicorn? En als je ze allebei niet gelooft, ben je dan polyatheïstisch?quote:Op donderdag 10 november 2011 23:24 schreef Self-Catering het volgende:
Als je niet in god gelooft heb je iig wel een geloof. Jij blij..
Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik denk dat voor de beantwoording van de vraag "waarom worden kinderen opgevoed met leugens?", je niet perse "god" of "bestaan" hoeft te definiëren.
En macht. Al die taboes op seks enzo, en die beloftes in het vooruitzich stellen op eeuwige beloningen respectievelijk dreigementen met eeuwige verdoemenis, en dan claimen de persoonlijke afgezant van de Grote Scheidsrechter te zijn, daar hebben ze aardig wat volksstammen mee onder de duim gehouden. En nog steeds.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:43 schreef splendor het volgende:
Ik denk dat angst en onwetendheid de grote motors zijn van religie.
Het topic luidt "God bestaat niet", welnu, ik (en ik denk velen met mij) weet niet eens wat dat betekent! Wat wil TS nu eigenlijk precies zeggen?quote:Op donderdag 10 november 2011 23:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik denk dat voor de beantwoording van de vraag "waarom worden kinderen opgevoed met leugens?", je niet perse "god" of "bestaan" hoeft te definiëren.
Tsja, topictitel past niet goed bij, wat m.i. uiteindelijk de kern van de OP is, namelijk die vraag. De keuze voor deze topictitel wijst m.i. op een wat jonge TS, die voor een onhandige en provocerende titel is gegaan. Voor de discussie die TS m.i. wil voeren, is het niet van belang.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:44 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.
Ik wil best wel heel diep ingaan, over waarom ik denk, dat er geen god bestaat.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:44 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.
Wat is TS steeds trouwens? iemand die een topic opent ofzo?quote:Op donderdag 10 november 2011 23:48 schreef Akziom het volgende:
[..]
Het topic luidt "God bestaat niet", welnu, ik (en ik denk velen met mij) weet niet eens wat dat betekent! Wat wil TS nu eigenlijk precies zeggen?
Onthoud die even voor zometeen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bewijs dat God bestaat:
Een gevolg moet gelijk zijn aan de oorzaak.
Ah, dus God is een idee in ons. QED.quote:Wij hebben het idee van perfectie in ons. Dat idee kan maar één gelijke oorzaak hebben, en dat is de perfectie zelve. En die perfectie is God.
Dit is op zichzelf al een contradictio in terminis.quote:Nog een bewijs:
Iedere beweging wordt veroorzaakt door een andere beweging. Deze ketting moet een begin hebben, oftewel iets dat iets anders beweegt, maar zelf niet beweegt.
Ongefundeerde conclusie. Waarom kan het niet het Flying Spaghetti Monster zijn?quote:Deze Onbewogen Beweger kan niemand anders zijn dan God.
Stel x = God+1. Klaar.quote:Nog eentje dan, omdat ik op dreef ben:
Je zult met me eens zijn dat God het summum is: er kan niets groters dan God gedacht worden.
Door je van een denkbeeldig concept voor te stellen dat het bestaat, bestaat het nog niet. Zo kan ik aan een Roze Olifant denken die bestaat hoeveel ik wil, hij bestaat niet.quote:Laten we duur doen, en dat met een Latijnse term 'Id Quod Maior Cogitari Nequid', kortweg IQM, noemen.
Welnu, als God niet bestaat, kan er iets gedacht worden dat groter is dan hij, namelijk een bestaande God, en is hij niet het IQM. Daarom moet God wel bestaan: bestaan is inherent aan Zijn grootsheid.
Het was serieusquote:Op vrijdag 11 november 2011 09:38 schreef Blue-birds het volgende:
Oh okay ja sorry, ik ben echt pas een dag lid ofzo dus ik vroeg het me even af.
En ja. je kan er wel heel grappig over gaan doen. maar gras kunnen we voelen, ruiken, zien etc etc . god niet. daarom bestaat het niet.
Juist, ok, dus leg uit, wat is "god".quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bewijs dat God bestaat:
Een gevolg moet gelijk zijn aan de oorzaak. Wij hebben het idee van perfectie in ons. Dat idee kan maar één gelijke oorzaak hebben, en dat is de perfectie zelve. En die perfectie is God.
Nog een bewijs:
Iedere beweging wordt veroorzaakt door een andere beweging. Deze ketting moet een begin hebben, oftewel iets dat iets anders beweegt, maar zelf niet beweegt. Deze Onbewogen Beweger kan niemand anders zijn dan God.
Nog eentje dan, omdat ik op dreef ben:
Je zult met me eens zijn dat God het summum is: er kan niets groters dan God gedacht worden. Laten we duur doen, en dat met een Latijnse term 'Id Quod Maior Cogitari Nequid', kortweg IQM, noemen.
Welnu, als God niet bestaat, kan er iets gedacht worden dat groter is dan hij, namelijk een bestaande God, en is hij niet het IQM. Daarom moet God wel bestaan: bestaan is inherent aan Zijn grootsheid.
Kun je een gedachte voelen, ruiken, zien etc? Bestaan gedachten?quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:38 schreef Blue-birds het volgende:
Oh okay ja sorry, ik ben echt pas een dag lid ofzo dus ik vroeg het me even af.
En ja. je kan er wel heel grappig over gaan doen. maar gras kunnen we voelen, ruiken, zien etc etc . god niet. daarom bestaat het niet.
Ja hoor:quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun je een gedachte voelen, ruiken, zien etc? Bestaan gedachten?
Yep, gedachten zijn electrische pulsen tussen je neuronen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door een elektrische puls te meten krijg je de informatie van de gedachte?quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:41 schreef Akziom het volgende:
[..]
Yep, gedachten zijn electrische pulsen tussen je neuronen.
En niet te vergeten: http://www.huffingtonpost(...)scenes_n_976580.htmlquote:Op vrijdag 11 november 2011 12:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja hoor:
http://wetenschap.infoyo.(...)en-met-computer.html
Daar ging het hem aanvankelijk niet om. Bij de les blijven he !quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Door een elektrische puls te meten krijg je de informatie van de gedachte?
De puls zelf is niet de gedachte, ik ben dat niet met je eens.
Zo is er ook een wil die die pulsen kan sturen.
Wie of wat is dan die wil.
In principe wel ja. Onze apparatuur vandaag de dag is hier nog niet nauwkeurig genoeg voor (al komen we in de buurt) maar over enkele tientallen jaren zal dat zeker het geval zijn. Dan kun je met een scanner meten wat iemand denkt, ziet, voelt, etc.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door een elektrische puls te meten krijg je de informatie van de gedachte?
Oh, en de letters in een boek zijn ook niet het verhaal?quote:De puls zelf is niet de gedachte, ik ben dat niet met je eens.
Wat jij "een wil" noemt is natuurlijk eveneens gewoon een netwerk van pulsen.quote:Zo is er ook een wil die die pulsen kan sturen.
Wie of wat is dan die wil.
Hoe bedoel je "slechts". Electrische pulsen zijn niet verheven genoeg, ofzo?quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:06 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Als gedachte slechts elektrische pulsen zijn, betekend dat, dat we geen eigen gedachte hebben en dus eigenlijk gewoon niet bestaan.
Oftewel jouw onwetendheid mbt de werking van hersenen is nu op magische wijze bewijs voor het bestaan van god geworden... opmerkelijk weer.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat betekend dat het na te bootsen is en dat de gedachte van het lichaam zijn en niet van mij zelfquote:Op vrijdag 11 november 2011 13:10 schreef Akziom het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "slechts". Electrische pulsen zijn niet verheven genoeg, ofzo?
En hoezo hebben we geen "eigen" gedachten? De electrische pulsen die worden uitgewisseld in de hersenen in datgene wat jij "jouw hoofd" noemt, zijn dan toch ook "jouw gedachten"?
Klopt, dat sowieso jaquote:Op vrijdag 11 november 2011 13:19 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Dat betekend dat het na te bootsen is
Wat is het verschil?quote:en dat de gedachte van het lichaam zijn en niet van mij zelf
En jij denkt dat jij iets anders bent dan je lichaam?quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:19 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Dat betekend dat het na te bootsen is en dat de gedachte van het lichaam zijn en niet van mij zelf
Hoe kan het dan dat breinstructuren veranderen onder de invloed van die pulsen? Dat werkt volledig autonoom? We zijn robots zonder controle over onszelf?quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:08 schreef Akziom het volgende:
[..]
In principe wel ja. Onze apparatuur vandaag de dag is hier nog niet nauwkeurig genoeg voor (al komen we in de buurt) maar over enkele tientallen jaren zal dat zeker het geval zijn. Dan kun je met een scanner meten wat iemand denkt, ziet, voelt, etc.
[..]
Oh, en de letters in een boek zijn ook niet het verhaal?
Dat complexe proces van uitwisseling van electrische signalen tussen je neuronen bewerkstelligt iets wat wij beleven als "gedachten". Je kunt dat geheel interpreteren op een laag, basaal niveau (dan zie je dat het moleculen en electrische pulsjes e.d. zijn) of op hoog, functioneel niveau (dan zie je dat het gedachten, emoties, bewustzijn e.d. zijn) maar het blijft hetzelfde.
Er komt geen magisch non-stoffelijk ingrediënt bij dit proces kijken ofzo.
[..]
Wat jij "een wil" noemt is natuurlijk eveneens gewoon een netwerk van pulsen.
Dat is gewoon een biologische functie, net zoals je botstructuur en je hele lichaam verandert gedurende je leven.quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe kan het dan dat breinstructuren veranderen onder de invloed van die pulsen?
Wat versta je precies onder autonoom? De hele natuur en de hele kosmos is autonoom, dus ook het stukje dat jij "jou(w lichaam)" noemt.quote:Dat werkt volledig autonoom?
We zijn robots, ja. Hele geavanceerde adaptieve complexe flexibele intelligente abstraherende cognifief vaardige robots, dat wel.quote:We zijn robots zonder controle over onszelf?
Omdat gelovigen de nare eigenschap hebben hun geloof aan anderen op te dringen om zo bevestiging te zoeken.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
Dat vind ik toch apart.. want Christenen gebruiken juist DAT argument vaak om wel in god te geloven. M.a.w. je eigen ervaringen kunnen vaak een verkeerde opvatting van de realiteit geven waardoor je in dingen gaat geloven.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:05 schreef Vaseline_ het volgende:
[..]
Ja dat dan weer wel, maar dat berust op m'n eigen ervaringen.
Het moet even gezegd worden: Jij bent echt een baas atheistquote:Op vrijdag 11 november 2011 14:11 schreef Akziom het volgende:
[..]
Dat is gewoon een biologische functie, net zoals je botstructuur en je hele lichaam verandert gedurende je leven.
[..]
Wat versta je precies onder autonoom? De hele natuur en de hele kosmos is autonoom, dus ook het stukje dat jij "jou(w lichaam)" noemt.
Gebeurt je spijsvertering autonoom? Dan ja, de verandering van je hersenstructuur ook.
[..]
We zijn robots, ja. Hele geavanceerde adaptieve complexe flexibele intelligente abstraherende cognifief vaardige robots, dat wel.
Wat bedoel je met controle over onszelf? Heeft een schaakcomputer controle over zichzelf, in de zin van dat hij kan leren van eerdere partijen en op basis van een ingewikkelde beslissingsprocedure tot een volgende zet komt?
Dat je een wil hebt en dat je daarmee je lichaam stuurt, inclusief die neuronen, wat een non-materiele entiteit impliceert.quote:Op vrijdag 11 november 2011 14:11 schreef Akziom het volgende:
[..]
Dat is gewoon een biologische functie, net zoals je botstructuur en je hele lichaam verandert gedurende je leven.
[..]
Wat versta je precies onder autonoom? De hele natuur en de hele kosmos is autonoom, dus ook het stukje dat jij "jou(w lichaam)" noemt.
Gebeurt je spijsvertering autonoom? Dan ja, de verandering van je hersenstructuur ook.
[..]
We zijn robots, ja. Hele geavanceerde adaptieve complexe flexibele intelligente abstraherende cognifief vaardige robots, dat wel.
Wat bedoel je met controle over onszelf? Heeft een schaakcomputer controle over zichzelf, in de zin van dat hij kan leren van eerdere partijen en op basis van een ingewikkelde beslissingsprocedure tot een volgende zet komt?
Dat aspect 'wil' lijkt boven het fysieke brein te staan en het kan dwingen te veranderen van structuur.quote:2.Research on BCIs began in the 1970s at the University of California Los Angeles (UCLA) under a grant from the National Science Foundation followed by a contract from DARPA. The study, conducted by U.C.L.A. had doctors give depressed patients two sets of pills. One was an antidepressant medicine and the other was a placebo pill. Both groups said they experienced relief of symptoms: 52% of those who received the medication and 38% of those who received the sugar pill. The interesting thing was the discovery that the brainwaves, of the placebo-taking patients, acutely changed after taking the fake pill. Their brain chemistry and brainwaves were altered without any medication, merely from their own minds. The mind controls the gray matter and can change it; the mind is distinct from the brain. The researchers reported that they were stunned because there were actual hardware changes in the brain, by the power of suggestion. The power of suggestion comes from the mind working the brain. The mind can change and alter how the brain works. This is clear evidence that the mind moved the brain and is distinct from the brain tissue. Additional research appears to demonstrate the reality of an immaterial aspect of the mind.
3.The research of Brain–Computer Interface is interesting too. The BCI is a direct communication pathway between a mind and an external device. BCIs are aimed at assisting, augmenting or repairing human cognitive or sensory-motor functions. The TV show 60 Minutes reported that people with ALS can move a computer key board with just their thoughts using this devise: they can “select letters by just thinking about them.” The will of the person attached to the devise is the controlling power used to communicate words, sentences, and language. This seems to strongly suggest that the mind is distinct form the hard neurophysiology and that the immaterial mind works the brain (CBS: 60’s Minutes, August 9, 2010).
bron voor de quote is deze?quote:Op vrijdag 11 november 2011 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat je een wil hebt en dat je daarmee je lichaam stuurt, inclusief die neuronen, wat een non-materiele entiteit impliceert.
Het is grappig dat men met de computer gelinkt aan hersenen komt, aangezien dat nu juist suggereert dat er een non-materiele entiteit aan het werk is bij deze processen.
[..]
Dat aspect 'wil' lijkt boven het fysieke brein te staan en het kan dwingen te veranderen van structuur.
Dat veranderen is inderdaad normaal, neurologische plasticiteit, zoals het lichaam in grote mate aanpassingsvermogen heeft, maar het feit dat men dit bewust in de hand kan werken op het niveau van neuronen geeft wat mij betreft niet aan dat die wil deel uitmaakt van die neuronen zelf. In dat geval zouden namelijk mijn brein niet mijn brein zijn, 'ik' zou niet bestaan, ik zou slechts een subjectieve ervaring van mijn brein zijn en geen controle hebben over wat dat brein doet. Dat is niet het geval aangezien ik mijn brein als instrument kan gebruiken om bepaalde doelen te realiseren, zoals het naar boven halen van herinneringen, woorden voor de geest halen, enzovoorts.
God in dat opzicht is ook geen fysieke structuur of lichaam maar 'geest', of 'gedachte', 'wil', met intelligentie en gevoel en alles erop en eraan, maar zonder fysieke structuur die eraan ten grondslag ligt. Dus,
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Een 'wil', een 'persoon', lost van het lichaam, kan men niet zien, voelen, ruiken, enz. maar bestaat wel degelijk. Zo ook met God.
Ja.quote:Op vrijdag 11 november 2011 16:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
bron voor de quote is deze?
http://thelordgodexists.c(...)life-than-molecules/
Als ik aan seks denk, zullen er bepaalde stofjes worden aangemaakt en vinden er een heleboel veranderingen plaats in mijn lichaam. Dat wil toch niet zeggen dat de geest daarom los staat van de hersenen of het lichaam?quote:Op vrijdag 11 november 2011 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat aspect 'wil' lijkt boven het fysieke brein te staan en het kan dwingen te veranderen van structuur.
Wat is hetgeen dat gelooft een medicament te hebben genomen?quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:43 schreef splendor het volgende:
[..]
Als ik aan seks denk, zullen er bepaalde stofjes worden aangemaakt en vinden er een heleboel veranderingen plaats in mijn lichaam. Dat wil toch niet zeggen dat de geest daarom los staat van de hersenen of het lichaam?
De onderzoekers uit dat voorbeeld tonen aan dat het placebo-effect (dus gedachten; een bepaalde verwachting) in staat is lichamelijke veranderingen teweeg te brengen. Die Keith Ward trekt dan ineens vanuit het niets de conclusie dat de geest en hersenen daarom maar van elkaar gescheiden moeten zijn, maar dat blijkt helemaal niet uit dat onderzoek.
God is de oorzaak van het bestaan. Dankzij God bestaat alles, En niets kan bestaan zonder God.quote:Juist, ok, dus leg uit, wat is "god".
Chemische processen in het brein? De wetenschap is nog niet zover om dat met redelijke zekerheid te kunnen zeggen, maar dat betekent niet automatisch dat het omgekeerde, een niet-materiële geest, dan maar waar is.quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is hetgeen dat gelooft een medicament te hebben genomen?
Wetenschappelijk gezien hoef je niet te bewijzen dat iets bestaat, wanneer er geen waarnemingen zijn waaruit de hypothese gevormd kan worden dat dat zou kunnen bestaan.quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:23 schreef Truffelvarken het volgende:
Mensen die geloven dat God niet bestaat, geloven dat. Maar ze hebben er geen bewijs voor.
Mensen die geloven dat God wel bestaat, geloven dat. Maar ze hebben er ook geen bewijs voor.
We komen er dus nooit, wetenschappelijk bewezen uit.
Wat een kolder en een prachtvoorbeeld van circelredeneren. Dit is evenveel bewijs voor jouw god als dat het bewijs is voor het vliegende spaghettimonster.quote:Op zaterdag 12 november 2011 09:38 schreef Robmeister het volgende:
[..]
God is de oorzaak van het bestaan. Dankzij God bestaat alles, En niets kan bestaan zonder God.
Het feit dat jij bestaat bewijst God. Alleen God kan leven maken zoals het leven gemaakt is. Als God dat niet zou kunnen dan is het God niet, En bestaat God dus niet. Aangezien het leven bestaat zoals het bestaat, Bewijst God.God is het middenpunt van de schepping, Alles draaid om God.
Behalve voor God geldt dit ook voor Allah, het Flying Spaghetti Monster, de Invisible Pink Unicorn, kabouters en de tandenfee.quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:23 schreef Truffelvarken het volgende:
Mensen die geloven dat God niet bestaat, geloven dat. Maar ze hebben er geen bewijs voor.
Mensen die geloven dat God wel bestaat, geloven dat. Maar ze hebben er ook geen bewijs voor.
We komen er dus nooit, wetenschappelijk bewezen uit.
Die wil is zelf onderdeel van (of komt voort uit) de neuronen. Een robot stuurt zichzelf ook, zonder non-materiele entiteit. Een schaakcomputer kan zijn openingsbibliotheek ook al spelende uitbreiden en de volgende keer in precies dezelfde stelling een andere zet doen. Zonder non-materiele entiteit.quote:Op vrijdag 11 november 2011 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat je een wil hebt en dat je daarmee je lichaam stuurt, inclusief die neuronen, wat een non-materiele entiteit impliceert.
Hoe kom je daarbij?quote:Het is grappig dat men met de computer gelinkt aan hersenen komt, aangezien dat nu juist suggereert dat er een non-materiele entiteit aan het werk is bij deze processen.
Inderaad, lijkt. Zo ervaren we dat zelf. Heel die wil is gewoon (net als het veranderen van structuur, de distributie van de juiste hormonen bij bepaalde situaties, etc) onderdeel van het gehele functiepakket van het brein.quote:Dat aspect 'wil' lijkt boven het fysieke brein te staan en het kan dwingen te veranderen van structuur.
Jij kunt bewust je neuronen veranderen?quote:Dat veranderen is inderdaad normaal, neurologische plasticiteit, zoals het lichaam in grote mate aanpassingsvermogen heeft, maar het feit dat men dit bewust in de hand kan werken op het niveau van neuronen geeft wat mij betreft niet aan dat die wil deel uitmaakt van die neuronen zelf. In dat geval zouden namelijk mijn brein niet mijn brein zijn, 'ik' zou niet bestaan, ik zou slechts een subjectieve ervaring van mijn brein zijn en geen controle hebben over wat dat brein doet. Dat is niet het geval aangezien ik mijn brein als instrument kan gebruiken om bepaalde doelen te realiseren, zoals het naar boven halen van herinneringen, woorden voor de geest halen, enzovoorts., en het zelfs kan manipuleren te reageren alsof het een fysieke verandering ondergaan heeft zoals hierboven in het experiment beschreven, terwijl dat niet het geval is.
Hoe zie je dat precies, een non-materiele entiteit (en zelfs non-fysieke, ik bedoel fotonen zijn ook geen materie maar hebben daar wel interactie mee) die materie bestuurt?quote:God is dus ook geen fysieke structuur of lichaam maar 'geest', of 'gedachte', 'wil', met intelligentie en gevoel en alles erop en eraan, maar zonder fysieke structuur die eraan ten grondslag ligt. Dus,
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Een 'wil', een 'persoon', los van het lichaam, kan men niet zien, voelen, ruiken, enz. maar bestaat wel degelijk. Zo ook God.
Nee want God is niet te vergelijken met een spaghettimonster.God stat buiten de schepping en is daardoor ook niet empirisch te bewijzen. Of alles is gemaakt,Of alles heeft zichzelf gemaakt. Ik vind dat ze moeten aantonen dat alles in staat is zichzelf te maken. Zolang ze dat niet kunnen hoef ik niet te twijfelen aan een schepper. Want er zijn geen andere mogelijkheden.quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat een kolder en een prachtvoorbeeld van circelredeneren. Dit is evenveel bewijs voor jouw god als dat het bewijs is voor het vliegende spaghettimonster.
quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:21 schreef Robmeister het volgende:
Nee want God is niet te vergelijken met een spaghettimonster.God stat buiten de schepping en is daardoor ook niet empirisch te bewijzen. Of alles is gemaakt,Of alles heeft zichzelf gemaakt. Ik vind dat ze moeten aantonen dat alles in staat is zichzelf te maken. Zolang ze dat niet kunnen hoef ik niet te twijfelen aan een schepper. Want er zijn geen andere mogelijkheden.
quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:21 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee want God is niet te vergelijken met een spaghettimonster.God stat buiten de schepping en is daardoor ook niet empirisch te bewijzen. Of alles is gemaakt,Of alles heeft zichzelf gemaakt. Ik vind dat ze moeten aantonen dat alles in staat is zichzelf te maken. Zolang ze dat niet kunnen hoef ik niet te twijfelen aan een schepper. Want er zijn geen andere mogelijkheden.
quote:
Bullshit. (Onderbouwing niet nodig blijkbaar als ik jouw manier van redeneren volg)quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:21 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Fout. Het FSM staat ook buiten de schepping, en is niet onderhevig aan logica of wetenschap, en dus niet empirisch te bewijzen. Zolang jij niet aan kunt tonen dat jouw 'god' bestaat, hoef ik niet te twijfelen aan het FSM.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:21 schreef Robmeister het volgende:
[..]
De vraag of er een god bestaat vind ik toch vrij relevant, omdat het verregaande implicaties heeft voor vele onderdelen van ons leven, zoals onze moraliteit en het doel van ons leven.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
Is de vraag of God bestaat of niet überhaupt relevant ?
Stel dat bijv. de Bijbel gewoon klopt. Dat God ons allen schiep en vervolgens de mensheid behandelde zoals de Bijbel omschrijft.
Is Hij dan iets dat wij moeten aanbidden ? Of bewonderen ? Of vrezen ? Of zelfs haten ?
De meningen hierover zijn verdeeld. "God is liefde" zeggen sommigen. "God is genadig" zeggen anderen. Maar dan hebben we ook weer Dawkins:
“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”
― Richard Dawkins, The God Delusion
En ik persoonlijk neig toch iets meer naar zijn mening. De Bijbelse God is het soort vader dat zijn kinderen mishandelt en misbruikt; en vindt dat hij dat recht heeft omdat hij ze gemaakt heeft. En als we het daar niet mee eens zijn maakt hij ons dood.
Ofwel: of God echt is of niet maakt niet uit. Aanbidden is hij sowieso niet waard.
Als er een god bestaat, onderscheidt hij goed van kwaad. Dan hebben we (eindelijk) een absolute bron van moraliteit. Dus de vraag of er een god bestaat, is zeker relevant.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:53 schreef industrial-vampire het volgende:
Als je er ethiek bij betrekt zou het een goede vraag zijn, maar wie onderscheidt dan goed van kwaad? ZO begint het cirkeltje opnieuw. Dan kunnen we ons beter aan de karma-theorie vasthouden, of reincarnatie nu waarheid is of niet, het zou de wereld in dit leven al een stuk mooier maken!
Dus we moeten ons niet laten hinderen door de waarheid bij het inrichten van onze samenleving? Dat vind ik echt een gevaarlijk idee.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:00 schreef industrial-vampire het volgende:
ook niet als dat eigenbelang voor de gehele samenleving positief werkt? Ik vind er niks debiels aan. Ik vind dat karma een stuk dichterbij de absolute bron van moraliteit komt dan welke beschrijving dan ook van God. Zo heb je zelf ook nog eens de touwtjes in handen en is er niet het risico dat alles maar op God of Jezus wordt gegooid. Een samenleving die verantwoordelijkheid neemt voor de keuzes die ze zelf maakt zou toch mooi zijn. Geen sultans meer die zeggen profeten te zijn bijvoorbeeld.
Dit dus. Sterker nog, ik heb zelfs een heilig boek waarin bovenstaande bevestigd wordt!quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het FSM staat ook buiten de schepping, en is niet onderhevig aan logica of wetenschap, en dus niet empirisch te bewijzen. Zolang jij niet aan kunt tonen dat jouw 'god' bestaat, hoef ik niet te twijfelen aan het FSM.
Vandaar de naam "hypothese". Ik meen dat de meeste gelovigen hun religie niet als hypothese beschouwenquote:Op zaterdag 12 november 2011 15:41 schreef industrial-vampire het volgende:
kwantumfysica heeft juist een spiritueel tintje. Het zijn allemaal hypotheses die nauwelijks bewezen kunnen worden. God is slechts een concept.
Een paar jaar geleden (toen ik nog gelovig was) stoorde ik me enorm aan deze uitspraak van Dawkins. Ik vond het ronduit beledigend. Toch is het een onderdeel geweest van mijn beginnende twijfel (samen met veel andere zaken overigens). Achteraf gezien kan ik me wel voor het hoofd slaan dat ik ooit het oude testament (en eigenlijk de hele bijbel) serieus heb verdedigd.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
Is de vraag of God bestaat of niet überhaupt relevant ?
Stel dat bijv. de Bijbel gewoon klopt. Dat God ons allen schiep en vervolgens de mensheid behandelde zoals de Bijbel omschrijft.
Is Hij dan iets dat wij moeten aanbidden ? Of bewonderen ? Of vrezen ? Of zelfs haten ?
De meningen hierover zijn verdeeld. "God is liefde" zeggen sommigen. "God is genadig" zeggen anderen. Maar dan hebben we ook weer Dawkins:
“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”
― Richard Dawkins, The God Delusion
En ik persoonlijk neig toch iets meer naar zijn mening. De Bijbelse God is het soort vader dat zijn kinderen mishandelt en misbruikt; en vindt dat hij dat recht heeft omdat hij ze gemaakt heeft. En als we het daar niet mee eens zijn maakt hij ons dood.
Ofwel: of God echt is of niet maakt niet uit. Aanbidden is hij sowieso niet waard.
Hier heb ik mijn verhaal al eens gedaan (wil niet te veel in herhaling vallenquote:Op zaterdag 12 november 2011 17:18 schreef SpecialK het volgende:
Hoe heb jij dan uiteindelijk (toch relatief snel) die transformatie gemaakt?
Wat heeft dit nou met je topic titel te maken?quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal op mijn titel alleen al, vast wat boze reacties krijgen.
Maar op internet kan je gelukkig alles zeggen wat je wilt, en dat doe ik dan ook (:
Ik ben streng christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk, bidden voor het eten, voordat je naar bed gaat, etc etc.
Maar toen ik rond mijn 11e/12e hersenen kreeg, en dingen niet zomaar meer van mensen aannam.
dacht ik, waarom moet ik 'geloven' dat er iets is als god? En vervolgens dacht ik er cliché achterna; hoe komt het dat de welvaart in de wereld dan zo ongelijk is verdeeld? waarom mag ik wel eten, en een willekeurig kind in afrika niet? hebben zij dat dan ook verdiend? je kent dat soort vragen wel (:
Waarom zou het bestaan van God ook maar enige invloed op moraliteit moeten hebben ?quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De vraag of er een god bestaat vind ik toch vrij relevant, omdat het verregaande implicaties heeft voor vele onderdelen van ons leven, zoals onze moraliteit en het doel van ons leven.
Omdat als je in God gelooft Hem wilt behagen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 21:37 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waarom zou het bestaan van God ook maar enige invloed op moraliteit moeten hebben ?
Ja, God WIL vast dat wij ons op een bepaalde manier gedragen. God WIL vast goed en kwaad naar zijn inzicht definieren.
Heb je de Bijbel uberhaupt ooit gelezen ? Hoe maakt bijv. genocide de wereld beter ?quote:Op zaterdag 12 november 2011 21:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat als je in God gelooft Hem wilt behagen.
Je zult je gaan gedragen naar de Bijbel.
Kunt veel zeggen maar dan zou de wereld heel erg veel beter zijn.
Natuurlijk heb ik die gelezen!quote:Op zaterdag 12 november 2011 21:45 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Heb je de Bijbel uberhaupt ooit gelezen ? Hoe maakt bijv. genocide de wereld beter ?
Iemand die de Bijbel daadwerkelijk zou volgen - en dan hebben we het over de HELE Bijbel en niet wat selectieve stukjes als de tien geboden en de rest negerend - zou een verachtelijk stuk stront zijn.
Gelukkig doen de meeste Christenen dat idd niet.
Ja hoor, God vaagde de mensheid (en dieren) weg, omdat ze niet zijn zin deden. Waarschijnlijk stampvoette hij van woede, en daardoor kregen we de tsunami's. Hij weende ook nog bittere tranen. Nou, dan overstroomt de Aarde.quote:Omdat als je in God gelooft Hem wilt behagen.
Je zult je gaan gedragen naar de Bijbel.
Kunt veel zeggen maar dan zou de wereld heel erg veel beter zijn.
Hoeveel "soorten" houd je dan nog over? Er zijn nog altijd meer katholieken dan wat voor geloofsgemeenschap ook. Ben jij soms jehova getuige?quote:En nee katholieken en protestanten volgen de Bijbel in dat opzicht niet,
dus haal hun niet als negatief voorbeeld aan aub.
Ja inderdaad, en dat is nou net een van de grote problemen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 21:59 schreef bianconeri het volgende:
De NT God is nog altijd dezelfde als die in het OT.
Dat is fout. Uiteraard zijn de apostelen ook niet vrij van bijgeloof (in straf als je niet doet wat God zegt) maar Paulus is in Handelingen (als hij dat echt gezegd heeft) heel duidelijk. Mijn god heeft NIKS nodig van de mens, en woont niet in een tempel door mensenhanden gemaakt.quote:Ik dien de God van Israel ook! Ook al heeft God Israel verworpen en is het niet meer de God van Israel maar de God van Gods volk.
De NT God is nog altijd dezelfde als die in het OT.
O ja? Wat voor een onzin is dat? Ga eens in de schoenen van die ander staan. Denk je eens in: Als een moslim tegen mij zegt dat ik Allah moet dienen, omdat dat de enige god is, zal ik dat dan doen? Zo nee, dan ben ik geen haar beter dan de heidenen die doorgingen met hun god te dienen. Zo ja, dan ben ik een draaikont.quote:@Falling
Hoezo ontzettend kort door de bocht denken?
Soms zijn er ook bepaalde maatregelen nodig,
dit laat juist heel erg Gods liefde zien, om Zijn volk te beschermen.
Volk zuiver te houden, en die andere mensen hadden echt al meer dan genoeg kansen om de waarheid te leren. Gingen echter door met walgelijke daden.
Ja natuurlijk honderden/duizenden jongetjes doden zijn noodzakelijke maatregelen, maar hetzelfde aantal meisjes laten leven voor zichzelf is natuurlijk geen probleem.quote:Op zaterdag 12 november 2011 22:32 schreef bianconeri het volgende:
@Falling
Hoezo ontzettend kort door de bocht denken?
Soms zijn er ook bepaalde maatregelen nodig,
dit laat juist heel erg Gods liefde zien, om Zijn volk te beschermen.
Volk zuiver te houden, en die andere mensen hadden echt al meer dan genoeg kansen om de waarheid te leren. Gingen echter door met walgelijke daden.
1. Er zijn nooit onschuldige slachtoffers gevallen, alleen slechte mensen zijn gevallen door hun eigen daden.quote:Op zaterdag 12 november 2011 22:33 schreef Berjan1986 het volgende:
maar kijk eens naar de aantal doden die daardoor kwamen. Bij de zondvloed bijvoorbeeld.
En na afloop zei hij: "Och, de mens is nu eenmaal zo". Kon hij daar niet eerder achter komen?
[..]
Dat is fout. Uiteraard zijn de apostelen ook niet vrij van bijgeloof (in straf als je niet doet wat God zegt) maar Paulus is in Handelingen (als hij dat echt gezegd heeft) heel duidelijk. Mijn god heeft NIKS nodig van de mens, en woont niet in een tempel door mensenhanden gemaakt.
Dit in tegenstelling tot de god van Israel, die eerst in een ark woonde en later in een tempel. Die offers van node had van onschuldige dieren, om schuldige dieren (de mens) te vergeven. En die nu jou en mijn geloof nodig heeft, anders kan hij jou alsnog niet vergeven.
Je luistert niet naar een mens, je luistert en kijkt naar de feiten!quote:Op zaterdag 12 november 2011 22:35 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
O ja? Wat voor een onzin is dat? Ga eens in de schoenen van die ander staan. Denk je eens in: Als een moslim tegen mij zegt dat ik Allah moet dienen, omdat dat de enige god is, zal ik dat dan doen? Zo nee, dan ben ik geen haar beter dan de heidenen die doorgingen met hun god te dienen. Zo ja, dan ben ik een draaikont.
Hoeveel baby's zouden er rond die tijd zijn geweest? Die zouden ook schuldig zijn aan eigen daden? En mij gaat het om de enorme kromheid. Eerst kwaad worden en mensen en dier vernietigen en dan ineens zeggen: Ach, zo is de mens nou eenmaal.quote:1. Er zijn nooit onschuldige slachtoffers gevallen, alleen slechte mensen zijn gevallen door hun eigen daden.
Schrik niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_tempelquote:2. God heeft nooit op aarde gewoond, God was aanwezig symbolisch in de tempel.
Zelfs al was God werkelijk aanwezig in de ark/tempel, in Paulus tijd bestond dat al niet meer dus Paulus woorden dat God niet in tempel woont is sowieso al waar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |