Dat kan niemand uitleggen hier, metafysica genaamd..quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal op mijn titel alleen al, vast wat boze reacties krijgen.
Maar op internet kan je gelukkig alles zeggen wat je wilt, en dat doe ik dan ook (:
Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Ik ben streng christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk, bidden voor het eten, voordat je naar bed gaat, etc etc.
Maar toen ik rond mijn 11e/12e hersenen kreeg, en dingen niet zomaar meer van mensen aannam.
dacht ik, waarom moet ik 'geloven' dat er iets is als god? En vervolgens dacht ik er cliché achterna; hoe komt het dat de welvaart in de wereld dan zo ongelijk is verdeeld? waarom mag ik wel eten, en een willekeurig kind in afrika niet? hebben zij dat dan ook verdiend? je kent dat soort vragen wel (:
Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
Ja dat dan weer wel, maar dat berust op m'n eigen ervaringen.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:02 schreef Blue-birds het volgende:
Nee dat denk ik ook (:
Geloof je wel in iets anders?
[geesten, dat soort shit?]
Erg overtuigend kom je niet over. En dat kan ook niet. Zowel aan- als afwezigheid van God kan je niet bewijzen.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Dat is een hele andere invalshoek.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:13 schreef Blue-birds het volgende:
Ik klink niet overtuigend omdat ik nog niet begonnen was
maar ik kan je met volle overtuiging zeggen, dat ík niet in god géloof.
ik zeg niet dat hij voor andere niet kan bestaan(:
Dit, en ook van God while you're at it.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:10 schreef Darkestrah het volgende:
TS, geef je definitie van bestaan als je wilt.
Als je niet in god gelooft heb je iig wel een geloof. Jij blij..quote:Op donderdag 10 november 2011 23:21 schreef Blue-birds het volgende:
En als mijn ouders mij christelijk hebben opgevoed? en ze niks van mijn nonsens willen weten px
dan vraag ik het dus fijn hier ^^
en andere invalshoek of niet. mening blijft mening.
Ik heb het idee dat weinig mensen hier antwoord kunnen geven op je vraag. Probeer het eens op een christelijk forum. En wees dan wat voorzichtiger met je woordkeus dan in de OP.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:21 schreef Blue-birds het volgende:
En als mijn ouders mij christelijk hebben opgevoed? en ze niks van mijn nonsens willen weten px
dan vraag ik het dus fijn hier ^^
en andere invalshoek of niet. mening blijft mening.
Hoe bedoel je? Op dezelfde manier dat je ook een geloof hebt als je niet in the Flying Spaghetti Monster gelooft? Of niet in de Invisible Pink Unicorn? En als je ze allebei niet gelooft, ben je dan polyatheïstisch?quote:Op donderdag 10 november 2011 23:24 schreef Self-Catering het volgende:
Als je niet in god gelooft heb je iig wel een geloof. Jij blij..
Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik denk dat voor de beantwoording van de vraag "waarom worden kinderen opgevoed met leugens?", je niet perse "god" of "bestaan" hoeft te definiëren.
En macht. Al die taboes op seks enzo, en die beloftes in het vooruitzich stellen op eeuwige beloningen respectievelijk dreigementen met eeuwige verdoemenis, en dan claimen de persoonlijke afgezant van de Grote Scheidsrechter te zijn, daar hebben ze aardig wat volksstammen mee onder de duim gehouden. En nog steeds.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:43 schreef splendor het volgende:
Ik denk dat angst en onwetendheid de grote motors zijn van religie.
Het topic luidt "God bestaat niet", welnu, ik (en ik denk velen met mij) weet niet eens wat dat betekent! Wat wil TS nu eigenlijk precies zeggen?quote:Op donderdag 10 november 2011 23:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik denk dat voor de beantwoording van de vraag "waarom worden kinderen opgevoed met leugens?", je niet perse "god" of "bestaan" hoeft te definiëren.
Tsja, topictitel past niet goed bij, wat m.i. uiteindelijk de kern van de OP is, namelijk die vraag. De keuze voor deze topictitel wijst m.i. op een wat jonge TS, die voor een onhandige en provocerende titel is gegaan. Voor de discussie die TS m.i. wil voeren, is het niet van belang.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:44 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.
Ik wil best wel heel diep ingaan, over waarom ik denk, dat er geen god bestaat.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:44 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Met zo'n topictitel vind ik toch wel dat je uit moet kunnen leggen hoe je daarbij komt.
Wat is TS steeds trouwens? iemand die een topic opent ofzo?quote:Op donderdag 10 november 2011 23:48 schreef Akziom het volgende:
[..]
Het topic luidt "God bestaat niet", welnu, ik (en ik denk velen met mij) weet niet eens wat dat betekent! Wat wil TS nu eigenlijk precies zeggen?
Onthoud die even voor zometeen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bewijs dat God bestaat:
Een gevolg moet gelijk zijn aan de oorzaak.
Ah, dus God is een idee in ons. QED.quote:Wij hebben het idee van perfectie in ons. Dat idee kan maar één gelijke oorzaak hebben, en dat is de perfectie zelve. En die perfectie is God.
Dit is op zichzelf al een contradictio in terminis.quote:Nog een bewijs:
Iedere beweging wordt veroorzaakt door een andere beweging. Deze ketting moet een begin hebben, oftewel iets dat iets anders beweegt, maar zelf niet beweegt.
Ongefundeerde conclusie. Waarom kan het niet het Flying Spaghetti Monster zijn?quote:Deze Onbewogen Beweger kan niemand anders zijn dan God.
Stel x = God+1. Klaar.quote:Nog eentje dan, omdat ik op dreef ben:
Je zult met me eens zijn dat God het summum is: er kan niets groters dan God gedacht worden.
Door je van een denkbeeldig concept voor te stellen dat het bestaat, bestaat het nog niet. Zo kan ik aan een Roze Olifant denken die bestaat hoeveel ik wil, hij bestaat niet.quote:Laten we duur doen, en dat met een Latijnse term 'Id Quod Maior Cogitari Nequid', kortweg IQM, noemen.
Welnu, als God niet bestaat, kan er iets gedacht worden dat groter is dan hij, namelijk een bestaande God, en is hij niet het IQM. Daarom moet God wel bestaan: bestaan is inherent aan Zijn grootsheid.
Het was serieusquote:Op vrijdag 11 november 2011 09:38 schreef Blue-birds het volgende:
Oh okay ja sorry, ik ben echt pas een dag lid ofzo dus ik vroeg het me even af.
En ja. je kan er wel heel grappig over gaan doen. maar gras kunnen we voelen, ruiken, zien etc etc . god niet. daarom bestaat het niet.
Juist, ok, dus leg uit, wat is "god".quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bewijs dat God bestaat:
Een gevolg moet gelijk zijn aan de oorzaak. Wij hebben het idee van perfectie in ons. Dat idee kan maar één gelijke oorzaak hebben, en dat is de perfectie zelve. En die perfectie is God.
Nog een bewijs:
Iedere beweging wordt veroorzaakt door een andere beweging. Deze ketting moet een begin hebben, oftewel iets dat iets anders beweegt, maar zelf niet beweegt. Deze Onbewogen Beweger kan niemand anders zijn dan God.
Nog eentje dan, omdat ik op dreef ben:
Je zult met me eens zijn dat God het summum is: er kan niets groters dan God gedacht worden. Laten we duur doen, en dat met een Latijnse term 'Id Quod Maior Cogitari Nequid', kortweg IQM, noemen.
Welnu, als God niet bestaat, kan er iets gedacht worden dat groter is dan hij, namelijk een bestaande God, en is hij niet het IQM. Daarom moet God wel bestaan: bestaan is inherent aan Zijn grootsheid.
Kun je een gedachte voelen, ruiken, zien etc? Bestaan gedachten?quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:38 schreef Blue-birds het volgende:
Oh okay ja sorry, ik ben echt pas een dag lid ofzo dus ik vroeg het me even af.
En ja. je kan er wel heel grappig over gaan doen. maar gras kunnen we voelen, ruiken, zien etc etc . god niet. daarom bestaat het niet.
Ja hoor:quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun je een gedachte voelen, ruiken, zien etc? Bestaan gedachten?
Yep, gedachten zijn electrische pulsen tussen je neuronen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door een elektrische puls te meten krijg je de informatie van de gedachte?quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:41 schreef Akziom het volgende:
[..]
Yep, gedachten zijn electrische pulsen tussen je neuronen.
En niet te vergeten: http://www.huffingtonpost(...)scenes_n_976580.htmlquote:Op vrijdag 11 november 2011 12:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja hoor:
http://wetenschap.infoyo.(...)en-met-computer.html
Daar ging het hem aanvankelijk niet om. Bij de les blijven he !quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Door een elektrische puls te meten krijg je de informatie van de gedachte?
De puls zelf is niet de gedachte, ik ben dat niet met je eens.
Zo is er ook een wil die die pulsen kan sturen.
Wie of wat is dan die wil.
In principe wel ja. Onze apparatuur vandaag de dag is hier nog niet nauwkeurig genoeg voor (al komen we in de buurt) maar over enkele tientallen jaren zal dat zeker het geval zijn. Dan kun je met een scanner meten wat iemand denkt, ziet, voelt, etc.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door een elektrische puls te meten krijg je de informatie van de gedachte?
Oh, en de letters in een boek zijn ook niet het verhaal?quote:De puls zelf is niet de gedachte, ik ben dat niet met je eens.
Wat jij "een wil" noemt is natuurlijk eveneens gewoon een netwerk van pulsen.quote:Zo is er ook een wil die die pulsen kan sturen.
Wie of wat is dan die wil.
Hoe bedoel je "slechts". Electrische pulsen zijn niet verheven genoeg, ofzo?quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:06 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Als gedachte slechts elektrische pulsen zijn, betekend dat, dat we geen eigen gedachte hebben en dus eigenlijk gewoon niet bestaan.
Oftewel jouw onwetendheid mbt de werking van hersenen is nu op magische wijze bewijs voor het bestaan van god geworden... opmerkelijk weer.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat betekend dat het na te bootsen is en dat de gedachte van het lichaam zijn en niet van mij zelfquote:Op vrijdag 11 november 2011 13:10 schreef Akziom het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "slechts". Electrische pulsen zijn niet verheven genoeg, ofzo?
En hoezo hebben we geen "eigen" gedachten? De electrische pulsen die worden uitgewisseld in de hersenen in datgene wat jij "jouw hoofd" noemt, zijn dan toch ook "jouw gedachten"?
Klopt, dat sowieso jaquote:Op vrijdag 11 november 2011 13:19 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Dat betekend dat het na te bootsen is
Wat is het verschil?quote:en dat de gedachte van het lichaam zijn en niet van mij zelf
En jij denkt dat jij iets anders bent dan je lichaam?quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:19 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Dat betekend dat het na te bootsen is en dat de gedachte van het lichaam zijn en niet van mij zelf
Hoe kan het dan dat breinstructuren veranderen onder de invloed van die pulsen? Dat werkt volledig autonoom? We zijn robots zonder controle over onszelf?quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:08 schreef Akziom het volgende:
[..]
In principe wel ja. Onze apparatuur vandaag de dag is hier nog niet nauwkeurig genoeg voor (al komen we in de buurt) maar over enkele tientallen jaren zal dat zeker het geval zijn. Dan kun je met een scanner meten wat iemand denkt, ziet, voelt, etc.
[..]
Oh, en de letters in een boek zijn ook niet het verhaal?
Dat complexe proces van uitwisseling van electrische signalen tussen je neuronen bewerkstelligt iets wat wij beleven als "gedachten". Je kunt dat geheel interpreteren op een laag, basaal niveau (dan zie je dat het moleculen en electrische pulsjes e.d. zijn) of op hoog, functioneel niveau (dan zie je dat het gedachten, emoties, bewustzijn e.d. zijn) maar het blijft hetzelfde.
Er komt geen magisch non-stoffelijk ingrediënt bij dit proces kijken ofzo.
[..]
Wat jij "een wil" noemt is natuurlijk eveneens gewoon een netwerk van pulsen.
Dat is gewoon een biologische functie, net zoals je botstructuur en je hele lichaam verandert gedurende je leven.quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe kan het dan dat breinstructuren veranderen onder de invloed van die pulsen?
Wat versta je precies onder autonoom? De hele natuur en de hele kosmos is autonoom, dus ook het stukje dat jij "jou(w lichaam)" noemt.quote:Dat werkt volledig autonoom?
We zijn robots, ja. Hele geavanceerde adaptieve complexe flexibele intelligente abstraherende cognifief vaardige robots, dat wel.quote:We zijn robots zonder controle over onszelf?
Omdat gelovigen de nare eigenschap hebben hun geloof aan anderen op te dringen om zo bevestiging te zoeken.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
Dat vind ik toch apart.. want Christenen gebruiken juist DAT argument vaak om wel in god te geloven. M.a.w. je eigen ervaringen kunnen vaak een verkeerde opvatting van de realiteit geven waardoor je in dingen gaat geloven.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:05 schreef Vaseline_ het volgende:
[..]
Ja dat dan weer wel, maar dat berust op m'n eigen ervaringen.
Het moet even gezegd worden: Jij bent echt een baas atheistquote:Op vrijdag 11 november 2011 14:11 schreef Akziom het volgende:
[..]
Dat is gewoon een biologische functie, net zoals je botstructuur en je hele lichaam verandert gedurende je leven.
[..]
Wat versta je precies onder autonoom? De hele natuur en de hele kosmos is autonoom, dus ook het stukje dat jij "jou(w lichaam)" noemt.
Gebeurt je spijsvertering autonoom? Dan ja, de verandering van je hersenstructuur ook.
[..]
We zijn robots, ja. Hele geavanceerde adaptieve complexe flexibele intelligente abstraherende cognifief vaardige robots, dat wel.
Wat bedoel je met controle over onszelf? Heeft een schaakcomputer controle over zichzelf, in de zin van dat hij kan leren van eerdere partijen en op basis van een ingewikkelde beslissingsprocedure tot een volgende zet komt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |