abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 november 2011 @ 15:21:58 #76
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104286520
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 15:00 schreef industrial-vampire het volgende:
ook niet als dat eigenbelang voor de gehele samenleving positief werkt? Ik vind er niks debiels aan. Ik vind dat karma een stuk dichterbij de absolute bron van moraliteit komt dan welke beschrijving dan ook van God. Zo heb je zelf ook nog eens de touwtjes in handen en is er niet het risico dat alles maar op God of Jezus wordt gegooid. Een samenleving die verantwoordelijkheid neemt voor de keuzes die ze zelf maakt zou toch mooi zijn. Geen sultans meer die zeggen profeten te zijn bijvoorbeeld.
Dus we moeten ons niet laten hinderen door de waarheid bij het inrichten van onze samenleving? Dat vind ik echt een gevaarlijk idee.

Maar waarom gaan we überhaupt op zoek naar iets dat zo dicht mogelijk bij de absolute bron ligt? Het is nog steeds niet absoluut, dus het is net zoveel waard als dingen die volgens jou een beetje verder van de absolute bron liggen.
Beter accepteren we het moraalrelativisme, en gaan we uit van wat onze ingebakken menselijke moraal zegt. Wat is een betere maat daarvoor, dan de mens zelf? Dan kunnen we gedag zeggen tegen alle religies en tegen veel ideologieën, en ongehinderd op zoek gaan naar de waarheid.
  zaterdag 12 november 2011 @ 15:29:02 #77
360661 industrial-vampire
the refreshing taste of death!
pi_104286715
dat is ook mijn visie, ik probeerde het alleen aan de hand van karma uit te leggen, anders komt de vraag weer naar boven of het menselijk moraal wel zo betrouwbaar is. Kijk naar bijvoorbeeld psychopaten of Hitler die denkt het beste met iedereen voor te hebben. Als je dichtbij je hart blijft zullen je moralen wel goed zijn, ratio verneukt eigenlijk alles. Maar ja, ik zeg ook niet dat we de waarheid moeten bagatelliseren, sommige dwaalleringen zijn gewoon minder gevaarlijk dan andere. Elke religie kan ook een sekte worden genoemd. Ik ben op zoek naar het doel van het leven maar vraag me af of dit er wel is. Misschien zijn we gewoon evolutiefoutjes.
Toby
pi_104286950
God bestaat niet, 100 % zeker klaar.
Dat is mijn "geloof"

Ik geloof in de wetenschap ( mischien eens interessant om "Through the Wormhole" te gaan kijken? )
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 12 november 2011 @ 15:41:41 #79
pi_104287019
kwantumfysica heeft juist een spiritueel tintje. Het zijn allemaal hypotheses die nauwelijks bewezen kunnen worden. God is slechts een concept.
Toby
  zaterdag 12 november 2011 @ 15:58:45 #80
pi_104287484
oeps in de war met een andere documentaire :(
Toby
pi_104288597
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het FSM staat ook buiten de schepping, en is niet onderhevig aan logica of wetenschap, en dus niet empirisch te bewijzen. Zolang jij niet aan kunt tonen dat jouw 'god' bestaat, hoef ik niet te twijfelen aan het FSM.
Dit dus. Sterker nog, ik heb zelfs een heilig boek waarin bovenstaande bevestigd wordt!

Dus helaas Robmeister, je schijnt er toch naast te zitten met God, want het Flying Spaghetti Monster blijkt nu de enige echte Ware Schepper te zijn!

Lijkt me ook vrij logisch: zonder het FSM is er immers geen leven mogelijk. Nou, kijk maar om je heen: overal leven! Een sluitend bewijs voor het bestaan van het FSM. Hoe wil je dat nog ontkennen :')
pi_104288646
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 15:41 schreef industrial-vampire het volgende:
kwantumfysica heeft juist een spiritueel tintje. Het zijn allemaal hypotheses die nauwelijks bewezen kunnen worden. God is slechts een concept.
Vandaar de naam "hypothese". Ik meen dat de meeste gelovigen hun religie niet als hypothese beschouwen :)
pi_104289038
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 november 2011 14:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
Is de vraag of God bestaat of niet überhaupt relevant ?

Stel dat bijv. de Bijbel gewoon klopt. Dat God ons allen schiep en vervolgens de mensheid behandelde zoals de Bijbel omschrijft.

Is Hij dan iets dat wij moeten aanbidden ? Of bewonderen ? Of vrezen ? Of zelfs haten ?

De meningen hierover zijn verdeeld. "God is liefde" zeggen sommigen. "God is genadig" zeggen anderen. Maar dan hebben we ook weer Dawkins:

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”
― Richard Dawkins, The God Delusion

En ik persoonlijk neig toch iets meer naar zijn mening. De Bijbelse God is het soort vader dat zijn kinderen mishandelt en misbruikt; en vindt dat hij dat recht heeft omdat hij ze gemaakt heeft. En als we het daar niet mee eens zijn maakt hij ons dood.

Ofwel: of God echt is of niet maakt niet uit. Aanbidden is hij sowieso niet waard.
Een paar jaar geleden (toen ik nog gelovig was) stoorde ik me enorm aan deze uitspraak van Dawkins. Ik vond het ronduit beledigend. Toch is het een onderdeel geweest van mijn beginnende twijfel (samen met veel andere zaken overigens). Achteraf gezien kan ik me wel voor het hoofd slaan dat ik ooit het oude testament (en eigenlijk de hele bijbel) serieus heb verdedigd.

Als je hier toch je moraal uit moet halen... Toch doen velen dat met het excuus dat we nu in andere tijden leven en alleen nog naar Jezus' woorden moeten luisteren (gulden regel etc.).

Het blijkt bijna onmogelijk te zijn om het geloof in (de god van) de bijbel los te laten als je hier van kindsbeen af bent mee opgevoed.
Alpha kenny one
  zaterdag 12 november 2011 @ 17:18:47 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104289435
Hoe heb jij dan uiteindelijk (toch relatief snel) die transformatie gemaakt?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_104290062
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2011 17:18 schreef SpecialK het volgende:
Hoe heb jij dan uiteindelijk (toch relatief snel) die transformatie gemaakt?
Hier heb ik mijn verhaal al eens gedaan (wil niet te veel in herhaling vallen :) )

Waar aanhangers van geloof en wetenschap pogen vredig te blaten #2

Dus oa. discussies op Fok, boeken, gesprekken met gelovigen van andere religies etc. Maar ook bijbelse zaken die na onderzoek onmogelijk bleken te zien (Noach's ark bijv.).
Soms moet er iets gebeuren in je leven om nog eens goed te onderzoeken wat je gelooft. Het is dan extra moeilijk om niet alleen te praten met mensen die hetzelfde geloof hebben als jij.
Alpha kenny one
pi_104296486
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal op mijn titel alleen al, vast wat boze reacties krijgen.
Maar op internet kan je gelukkig alles zeggen wat je wilt, en dat doe ik dan ook (:

Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Ik ben streng christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk, bidden voor het eten, voordat je naar bed gaat, etc etc.
Maar toen ik rond mijn 11e/12e hersenen kreeg, en dingen niet zomaar meer van mensen aannam.
dacht ik, waarom moet ik 'geloven' dat er iets is als god? En vervolgens dacht ik er cliché achterna; hoe komt het dat de welvaart in de wereld dan zo ongelijk is verdeeld? waarom mag ik wel eten, en een willekeurig kind in afrika niet? hebben zij dat dan ook verdiend? je kent dat soort vragen wel (:

Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
Wat heeft dit nou met je topic titel te maken?
Je stukje heeft alles behalve met die titel te maken.

Je spreekt over leugens, niet eens specifiek over christenen.
pi_104297662
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 14:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De vraag of er een god bestaat vind ik toch vrij relevant, omdat het verregaande implicaties heeft voor vele onderdelen van ons leven, zoals onze moraliteit en het doel van ons leven.
Waarom zou het bestaan van God ook maar enige invloed op moraliteit moeten hebben ?
Ja, God WIL vast dat wij ons op een bepaalde manier gedragen. God WIL vast goed en kwaad naar zijn inzicht definieren.

Maar waarom zouden we Zijn mening als waarheid moeten aanvaarden ? Might does not make right ;)

Wat betreft het doel van ons leven heb je deels gelijk. Als God bestaat en ons schiep had hij daar vast een bedoeling mee; en dat is dan dus ook "waarom wij op de wereld zijn". Interessant om te weten, zeker... maar wederom: waarom zouden wij ons verplicht moeten voelen dat doel na te streven ? Jouw ouders wilden misschien ook dat je beroep X en vrouw Y koos in je leven... ben je verplicht hun wil te gehoorzamen omdat ze je geschapen hebben ;) ?
pi_104297875
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 november 2011 21:37 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Waarom zou het bestaan van God ook maar enige invloed op moraliteit moeten hebben ?
Ja, God WIL vast dat wij ons op een bepaalde manier gedragen. God WIL vast goed en kwaad naar zijn inzicht definieren.

Omdat als je in God gelooft Hem wilt behagen.
Je zult je gaan gedragen naar de Bijbel.
Kunt veel zeggen maar dan zou de wereld heel erg veel beter zijn.

En nee katholieken en protestanten volgen de Bijbel in dat opzicht niet,
dus haal hun niet als negatief voorbeeld aan aub.
pi_104297994
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 21:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Heb je de Bijbel uberhaupt ooit gelezen ? Hoe maakt bijv. genocide de wereld beter ?
Iemand die de Bijbel daadwerkelijk zou volgen - en dan hebben we het over de HELE Bijbel en niet wat selectieve stukjes als de tien geboden en de rest negerend - zou een verachtelijk stuk stront zijn.

Gelukkig doen de meeste Christenen dat idd niet.
pi_104298090
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 november 2011 21:45 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Heb je de Bijbel uberhaupt ooit gelezen ? Hoe maakt bijv. genocide de wereld beter ?
Iemand die de Bijbel daadwerkelijk zou volgen - en dan hebben we het over de HELE Bijbel en niet wat selectieve stukjes als de tien geboden en de rest negerend - zou een verachtelijk stuk stront zijn.

Gelukkig doen de meeste Christenen dat idd niet.
Natuurlijk heb ik die gelezen!
En wie zegt dat ik alleen 10 geboden neem ofzo?
Wat een onzin zeg.......
pi_104298297
quote:
Ja hoor, God vaagde de mensheid (en dieren) weg, omdat ze niet zijn zin deden. Waarschijnlijk stampvoette hij van woede, en daardoor kregen we de tsunami's. Hij weende ook nog bittere tranen. Nou, dan overstroomt de Aarde.

quote:
En nee katholieken en protestanten volgen de Bijbel in dat opzicht niet,
dus haal hun niet als negatief voorbeeld aan aub.
Hoeveel "soorten" houd je dan nog over? Er zijn nog altijd meer katholieken dan wat voor geloofsgemeenschap ook. Ben jij soms jehova getuige?
Lees dan Deut 32: 8 en volgende eens. Dan zie je dat de god van ISRAEL dient, en niet de god van de NT. ^O^
pi_104298443
@Berjan

Ja dat ben ik inderdaad, wat doet aantal ertoe? Het gaat om kwalititeit.
De Bijbel zegt ook dat de weg naar leven smal is, nou met zoveel katholieken is dat niet bepaald smal meer. Want das een beste hoop mensen.

Ik dien de God van Israel ook! Ook al heeft God Israel verworpen en is het niet meer de God van Israel maar de God van Gods volk.
De NT God is nog altijd dezelfde als die in het OT.
pi_104299350
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 21:59 schreef bianconeri het volgende:

Ja inderdaad, en dat is nou net een van de grote problemen.
Zoek nou eens bijv. Numeri 31:15 - 18 op en beeld je dat scenario nou eens echt in. Bedenk eventjes dat jij een van diegenen bent die deze opdracht van Mozes krijgt. en dan echt he.. kom dan nog eens hier met droge ogen vertellen dat god liefde is.

Of wat dacht je van Genesis 19:31 - 36.. kun jij je indenken dat dezelfde god die jij aanbidt dit goedgekeurd heeft maar jij niet voor het huwelijk seks mag hebben.. of dat Lots vrouw ter dood werd veroordeeld terwijl zijn dochters daarna deze walgelijke daad met god's goedkeuring deden?
Alpha kenny one
pi_104299553
@Falling

Hoezo ontzettend kort door de bocht denken?
Soms zijn er ook bepaalde maatregelen nodig,
dit laat juist heel erg Gods liefde zien, om Zijn volk te beschermen.
Volk zuiver te houden, en die andere mensen hadden echt al meer dan genoeg kansen om de waarheid te leren. Gingen echter door met walgelijke daden.
pi_104299604
Je ben blijven hangen Bianconeri. Dat is hetzelfde als een god van de kanaanieten dienen, of een van de goden van de Egyptenaren of Hindoes als de ware god zien en die dienen.
Allemaal bijgeloof. De ware god is onkenbaar voor de mens, omdat de mens vast zit aan de hersenen die zaken interpreteren naar gelang de cultuur of opvoeding. Zo is voor de neger god een zwarte, en voor de blanke heb je een blanke god.
En daarom reageert jouw god ook zo menselijk op fouten van mensen. Kwaad worden, huilen, stampvoeten, alles komen we tegen bij jouw god. Kun je trots op zijn, maar kijk eens naar de aantal doden die daardoor kwamen. Bij de zondvloed bijvoorbeeld.
En na afloop zei hij: "Och, de mens is nu eenmaal zo". Kon hij daar niet eerder achter komen?

quote:
Ik dien de God van Israel ook! Ook al heeft God Israel verworpen en is het niet meer de God van Israel maar de God van Gods volk.
Dat is fout. Uiteraard zijn de apostelen ook niet vrij van bijgeloof (in straf als je niet doet wat God zegt) maar Paulus is in Handelingen (als hij dat echt gezegd heeft) heel duidelijk. Mijn god heeft NIKS nodig van de mens, en woont niet in een tempel door mensenhanden gemaakt.
Dit in tegenstelling tot de god van Israel, die eerst in een ark woonde en later in een tempel. Die offers van node had van onschuldige dieren, om schuldige dieren (de mens) te vergeven. En die nu jou en mijn geloof nodig heeft, anders kan hij jou alsnog niet vergeven.

Keer je uit de Jehova getuigen groepering, en ga met je gezicht naar de MENSHEID toe staan. Respecteer de natuur, en heb de ander LIEF wat die ander ook denkt en doet. Jij hebt je eigen denkbeeld meer lief dan de medemens, en dan de dieren of de planten of wat dan ook. Helaas, daar zal je het geluk niet in vinden.
pi_104299667
quote:
@Falling

Volk zuiver te houden, en die andere mensen hadden echt al meer dan genoeg kansen om de waarheid te leren. Gingen echter door met walgelijke daden.
O ja? Wat voor een onzin is dat? Ga eens in de schoenen van die ander staan. Denk je eens in: Als een moslim tegen mij zegt dat ik Allah moet dienen, omdat dat de enige god is, zal ik dat dan doen? Zo nee, dan ben ik geen haar beter dan de heidenen die doorgingen met hun god te dienen. Zo ja, dan ben ik een draaikont.
pi_104299825
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 22:32 schreef bianconeri het volgende:
@Falling

Ja natuurlijk honderden/duizenden jongetjes doden zijn noodzakelijke maatregelen, maar hetzelfde aantal meisjes laten leven voor zichzelf is natuurlijk geen probleem.
En wat dacht je van de inwonende vreemdelingen? Hielden die god's volk ook zuiver?
Waarom konden die jongetjes geen deel uitmaken van de inwonenden vreemdelingen?\

Bedenk dat dus ook mannelijke baby's gedood werden. Zie jij jouzelf dit al doen met het zwaard in opdracht van Mozes? eventjes levendig inbeelden dit scenario he.
Alpha kenny one
pi_104299911
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 22:33 schreef Berjan1986 het volgende:
maar kijk eens naar de aantal doden die daardoor kwamen. Bij de zondvloed bijvoorbeeld.
En na afloop zei hij: "Och, de mens is nu eenmaal zo". Kon hij daar niet eerder achter komen?

[..]

Dat is fout. Uiteraard zijn de apostelen ook niet vrij van bijgeloof (in straf als je niet doet wat God zegt) maar Paulus is in Handelingen (als hij dat echt gezegd heeft) heel duidelijk. Mijn god heeft NIKS nodig van de mens, en woont niet in een tempel door mensenhanden gemaakt.
Dit in tegenstelling tot de god van Israel, die eerst in een ark woonde en later in een tempel. Die offers van node had van onschuldige dieren, om schuldige dieren (de mens) te vergeven. En die nu jou en mijn geloof nodig heeft, anders kan hij jou alsnog niet vergeven.

1. Er zijn nooit onschuldige slachtoffers gevallen, alleen slechte mensen zijn gevallen door hun eigen daden.

2. God heeft nooit op aarde gewoond, God was aanwezig symbolisch in de tempel.
Zelfs al was God werkelijk aanwezig in de ark/tempel, in Paulus tijd bestond dat al niet meer dus Paulus woorden dat God niet in tempel woont is sowieso al waar.
pi_104299955
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 22:35 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

O ja? Wat voor een onzin is dat? Ga eens in de schoenen van die ander staan. Denk je eens in: Als een moslim tegen mij zegt dat ik Allah moet dienen, omdat dat de enige god is, zal ik dat dan doen? Zo nee, dan ben ik geen haar beter dan de heidenen die doorgingen met hun god te dienen. Zo ja, dan ben ik een draaikont.
Je luistert niet naar een mens, je luistert en kijkt naar de feiten!
Daar is geloof op gebaseerd, niet volgen wat je leuk vindt of wat je vrienden je zeggen ofzo.
pi_104300282
quote:
1. Er zijn nooit onschuldige slachtoffers gevallen, alleen slechte mensen zijn gevallen door hun eigen daden.
Hoeveel baby's zouden er rond die tijd zijn geweest? Die zouden ook schuldig zijn aan eigen daden? En mij gaat het om de enorme kromheid. Eerst kwaad worden en mensen en dier vernietigen en dan ineens zeggen: Ach, zo is de mens nou eenmaal.

quote:
2. God heeft nooit op aarde gewoond, God was aanwezig symbolisch in de tempel.
Zelfs al was God werkelijk aanwezig in de ark/tempel, in Paulus tijd bestond dat al niet meer dus Paulus woorden dat God niet in tempel woont is sowieso al waar.
Schrik niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_tempel

Ga dat je sekteleden maar vertellen :D

En als god niet aanwezig was in de Ark, waarom deed hij dan die "wonderdaden" bij de Palestijnen toen zij de Ark meenamen naar hun land? Waarom werd deze ark dan net zo heilig gevonden als huizen van heidense goden door heidenen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')