Bron http://www.rtl.nl/compone(...)r-akkoord-eu_top.xmlquote:De Griekse regering houdt een referendum over het jongste Europese financiële hulppakket aan het land. De regering wil van de kiezers horen of ze het noodpakket steunen of niet, zei de Griekse premier George Papandreou maandag.
,,Wij vertrouwen de burgers, we geloven in hun oordeel en in hun besluit'', hield Papandreou het parlement voor. Volgens een peiling afgelopen zaterdag ziet bijna 60 procent van de Grieken het akkoord van de EU-top voor een nieuw hulppakket van 130 miljard euro als negatief of waarschijnlijk negatief.
Dit. Net als in Nederland toen we tegen de Europese grondwet stemden.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:38 schreef LXIV het volgende:
Dan komt er een nieuw hulppakket met nieuwe bezuinigingen. Of de president verteld dat "de bevolking het referendum niet goed begrepen heeft" en negeert het verder. Z
Als je moet betalen om te stemmen = ondemocratisch.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:46 schreef RM-rf het volgende:
gewoon een referendum met cijns-kiesrecht invoeren...
iedere griek die zn belasting ook daadwerkelijk betaald en niet meer geld ontvangt van de overheid dan dat hij betaald, mag stemmen
Dat eerste is alleen mogelijk.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:38 schreef LXIV het volgende:
Dan komt er een nieuw hulppakket met nieuwe bezuinigingen. Of de president verteld dat "de bevolking het referendum niet goed begrepen heeft" en negeert het verder. Z
Wat kan een Nee-stem überhaupt voor ze opleveren? Ze zijn daar echt wel slim genoeg om te zien dat het nog een stuk erger kan dan nu.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hij weet dondersgoed dat ze nee gaan zeggen.
Dit is gewoon weer tijd rekken en de euro onderuit proberen te halen.
Ze hoeven toch niet aan te komen met de Antillen-achtige instelling van "hier met de poet en bemoei je niet met onze zaken", lijkt me.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
De vraag is natuurlijk of ze wél die 100 miljard cadeau willen krijgen, maar verder niet willen bezuinigen, of overal vanaf zien. Het zou wel grappig zijn wanneer hun schulden afgeschreven worden en vervolgens via een referendum de bezuinigingen alsnog afgekeurd worden. Dan ben je echt op z'n Grieks genomen.
Niet alle Grieken zullen te lui zijn om te werkenquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:38 schreef deedeetee het volgende:
Te lui om te werken maar rellen kunnen ze wél.
Ze gingen anders behoorlijk te keer toen de pensioenleeftijd omhoog moest.quote:Op maandag 31 oktober 2011 22:10 schreef hydroven het volgende:
[..]
Niet alle Grieken zullen te lui zijn om te werken
1 goede waterstofbom en er is geen griek meer over. Kunnen we eindelijk allemaal onze paar bvierkante meter per persoon opeisen en er op vakantie zonder dat die irritante grieken er ook rondlopen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
De vraag is natuurlijk of ze wél die 100 miljard cadeau willen krijgen, maar verder niet willen bezuinigen, of overal vanaf zien. Het zou wel grappig zijn wanneer hun schulden afgeschreven worden en vervolgens via een referendum de bezuinigingen alsnog afgekeurd worden. Dan ben je echt op z'n Grieks genomen.
Ja, dat is toch logisch dat ze gaan betogen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 22:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ze gingen anders behoorlijk te keer toen de pensioenleeftijd omhoog moest.
Jammer alleen dat de overheid zichzelf weer 1000 miljard schuld aansmeert om de banken te redden door het ECB 100000000000000 te laten intikken op een computer en dat wij daar rente over mogen betalen. Toch vreemd. We kunnen heel veel miljarden uit het niets verzinnen om gratis aan banken te geven maar we kunnen dat niet doen aan degenen die hun spaargeld verliezen bij het omvallen van een bank zodat ze hun nieuw verzonnen geld bij een verantwoordelijke bank deponeren.quote:Op maandag 31 oktober 2011 22:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
Griekenland moet de banksters gewoon de middelvinger laten zien, moet je maar geen geld uitlenen aan wanbetalers
Inderdaad. Of ze zeggen dat ze naar het volk luisteren, er komt geen hulppakket. Er komt een steunpakket. In een andere kleur envelop, en in een ander font geschreven.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:38 schreef LXIV het volgende:
Europese democratie FTW!quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Dan doopt de regering het om in "het verdrag van lissabon". Beproefde techniek, succes verzekert
Helemaal mee eens, Dat is het probleem, het heeft verder niet direct veel met Grieken te maken.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jammer alleen dat de overheid zichzelf weer 1000 miljard schuld aansmeert om de banken te redden door het ECB 100000000000000 te laten intikken op een computer en dat wij daar rente over mogen betalen. Toch vreemd. We kunnen heel veel miljarden uit het niets verzinnen om gratis aan banken te geven maar we kunnen dat niet doen aan degenen die hun spaargeld verliezen bij het omvallen van een bank zodat ze hun nieuw verzonnen geld bij een verantwoordelijke bank deponeren.
Natuurlijk zijn de Grieken geen slaaf van de EU geworden. Griekenland is nog altijd een soeverein land en kan dus heel goed besluiten niet verder mee te gaan in de heilloze weg die de EU nu bewandelt en die Griekenland veel schade berokkend.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:09 schreef Hexagon het volgende:
Wat de grieken ook stemmen. Ik denk dat de EU Griekenland wel dusdanig onder druk zet om het uit te voeren. De Grieken hebben het zelf verneukt dus zijn niet echt in de positie eisen te stellen.
Ik zie het als een zoethoudertje. Reken maar dat de pleuris losbreekt als de bevolking nee stemt, en de overheid doet vrolijk een ''ja.''quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de Grieken geen slaaf van de EU geworden. Griekenland is nog altijd een soeverein land en kan dus heel goed besluiten niet verder mee te gaan in de heilloze weg die de EU nu bewandelt en die Griekenland veel schade berokkend.
Ik ben overigens zeer benieuwd naar de uitvoering van het referendum, er moet ergens een addertje onder het gras zitten, want ik kan mij niet voorstellen dat men ineens het hele programma laat imploderen, hoe verstandig dat misschien ook mag zijn.
Het zou ook kunnen dat hij zich bewust onder druk wil laten zetten door de EU om het referendum weer af te blazen. Dan kan hij de Grieken vertellen dat het niet mag van het grote boze Europa.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de Grieken geen slaaf van de EU geworden. Griekenland is nog altijd een soeverein land en kan dus heel goed besluiten niet verder mee te gaan in de heilloze weg die de EU nu bewandelt en die Griekenland veel schade berokkend.
Ik ben overigens zeer benieuwd naar de uitvoering van het referendum, er moet ergens een addertje onder het gras zitten, want ik kan mij niet voorstellen dat men ineens het hele programma laat imploderen, hoe verstandig dat misschien ook mag zijn.
Ditquote:Op dinsdag 1 november 2011 00:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jammer alleen dat de overheid zichzelf weer 1000 miljard schuld aansmeert om de banken te redden door het ECB 100000000000000 te laten intikken op een computer en dat wij daar rente over mogen betalen. Toch vreemd. We kunnen heel veel miljarden uit het niets verzinnen om gratis aan banken te geven maar we kunnen dat niet doen aan degenen die hun spaargeld verliezen bij het omvallen van een bank zodat ze hun nieuw verzonnen geld bij een verantwoordelijke bank deponeren.
Zo werkt het niet.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:06 schreef Glazenmaker het volgende:
Jammer alleen dat de overheid zichzelf weer 1000 miljard schuld aansmeert om de banken te redden door het ECB 100000000000000 te laten intikken op een computer en dat wij daar rente over mogen betalen.
Dus voor iedere euro/dollar schuld, is er ook echt fysiek geld dat representatief staat voor die euro of dollar?quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo werkt het niet.Die 1000 miljard is een bedrag waarvoor de diverse overheden besloten hebben dat zij daarvoor garant willen staan. Die garanties zijn nodig omdat EFSF anders geen AAA-rating kan krijgen, waardoor het voordeel om goedkoop geld te lenen op kapitaalmarkt vervalt. Er wordt geen geld verzonnen.
Er is geen schuld, er zijn garanties. Dat wil dus zeggen dat pas als EFSF een deel van het geleende geld niet kan aflossen doordat bijvoorbeeld de Griekse overheid besluit tot een wanbetaling, de garanties in werking treden. Pas dan moet er echt geld van overheden over de brug komen. Het geld waarmee EFSF nu gevuld wordt komt gewoon van de kapitaalmarkt. Dat is een markt waarop jij, ik, pensioenfondsen, bedrijven en andere partijen met een overvloed aan geld dat geld uit kunnen lenen door obligaties te kopen. Ook hier gaat het gewoon om echt geld.quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dus voor iedere euro/dollar schuld, is er ook echt fysiek geld dat representatief staat voor die euro of dollar?
Het is ook wel een béétje naar de bekende weg vragen, zo'n referendum. Ik geloof niet dat de gemiddelde Christos de Griek zit te wachten op de voorwaarden die bij het hulppakket horen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 07:30 schreef Bastard het volgende:
Eurotop na crisisberaad na spoedoverleg verder komen we tot de conclusie dat we de Grieken blijven steunen, enorme bedragen worden er genoemd, schulden worden weggepoetst en wat doet Griekenland, die op de rand van de afgrond staat... "Laten we daar eerst eens over peilen of we de hulp wel willen."
Het is toch ook 1 grote poppenkast ook met zn allen he![]()
Alsjeblieft, dat doet me net zo kokhalzen als Brangelina.quote:
Ik hou het op een Griekse tragedie.quote:Op dinsdag 1 november 2011 09:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het begint wel steeds meer op een komedie te lijken.
quote:Europese politici woedend over onverwacht Grieks referendum
De aankondiging van de Griekse premier George Papandreou dat het land een referendum gaat houden over het nieuwe Europese steunpakket aan het land, heeft in Europa tot woedende reacties geleid.
De Franse president Nicolas Sarkozy heeft met verbijstering kennisgenomen van het plan om een referendum te houden. 'Het optreden van de Grieken is irrationeel en vanuit hun oogpunt gevaarlijk,' aldus een naaste medewerker van Sarkozy in Le Monde.
Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel namen de afgelopen weken het voortouw bij het uitwerken van maatregelen die Europa uit de financiële crisis moeten halen.
Deelname euro
Een boze Finse minister van Europese zaken Alexander Stubb vindt dat een Grieks referendum over de Europese steun in feite gaat over de deelname van Griekenland aan de euro, schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag.
De fractievoorzitter van de Duitse regeringspartij FDP, Rainer Brüderle, zei vanmorgen de indruk te hebben dat Griekenland onder de afspraken met de Europese leiders uit probeert te komen.
Tegenstand bevolking
Maandagavond maakte Papandreou onverwacht bekend dat zijn regering een referendum wil houden over het nieuwe Europese steunpakket aan het land.
Uit peilingen blijkt dat bijna 60 procent van de Griekse bevolking negatief is over het nieuwe EU-hulppakket van 130 miljard euro voor Griekenland, dat afgelopen week werd afgesproken.
Koersdalingen
Financiële markten houden rekening met forse koersdalingen, nu het Europese reddingsplan onzeker is geworden. De kans op een bijdrage van China aan het steunpakket lijkt door het referendum minimaal geworden.
De grootste opppositiepartij Nea Demokratia heeft laten weten de volksraadpleging 'roekeloos' te vinden. Volgens de partij gooit Papandreou het EU-lidmaatschap van Griekenland te grabbel.
De Europese Commissie overlegt nog over een reactie op de ontwikkelingen in Griekenland
Ah, dus jij hebt inzage in hoeveel dollars er in omloop zijn? Nee dat heb je niet, want de FED meld dit niet, als het echt zou werken zoals je zegt, zou men gewoon transparant moeten zijn, zodat je daadwerkelijk weet of een schuld gecovered is, maar jij weet ook wel dat op dat moment de markt zou klappen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er is geen schuld, er zijn garanties. Dat wil dus zeggen dat pas als EFSF een deel van het geleende geld niet kan aflossen doordat bijvoorbeeld de Griekse overheid besluit tot een wanbetaling, de garanties in werking treden. Pas dan moet er echt geld van overheden over de brug komen. Het geld waarmee EFSF nu gevuld wordt komt gewoon van de kapitaalmarkt. Dat is een markt waarop jij, ik, pensioenfondsen, bedrijven en andere partijen met een overvloed aan geld dat geld uit kunnen lenen door obligaties te kopen. Ook hier gaat het gewoon om echt geld.
Mensen vergissen zich denk ik nog wel eens in hoe groot de kapitaalmarkt is, daar gaan echt honderden biljoenen aan Euro's, Dollars en Yens in om. Dat ene biljoen kan EFSF met gemak lenen op die markt.
Ja mooi is datquote:Op dinsdag 1 november 2011 09:01 schreef Ferdo het volgende:
Goed, inmiddels is er gereageerd vanuit de eurolanden: Sarkozy is geschokt en Merkel denkt dat de Grieken hopen zo onder de afspraken uit te kunnen komen. Bron: NOS nieuws op de radio.
Je maakt er geen PVV topic van hoor!quote:Op dinsdag 1 november 2011 09:48 schreef Frutsel het volgende:
Koren op de molen van Geert als dit wordt doorgezet![]()
bodemloze put... doe es normaal man
Niet alleen van Geert, hoor. Ik zou me kunnen voorstellen dat ook die andere EU-sceptische partij er garen bij SPint.quote:Op dinsdag 1 november 2011 09:48 schreef Frutsel het volgende:
Koren op de molen van Geert als dit wordt doorgezet![]()
bodemloze put... doe es normaal man
Een referendum over de Europese grondwet? Prima, maar als jullie nee zeggen dan krijg je toch ja.quote:
De EUSSR en referendums. Natuurlijk gaat dat referendum er niet komen. Of het wordt gewoon genegeerd. Je gaat het domme volk toch niet vragen wat ze willen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:06 schreef Hexagon het volgende:
Dat referendum gaat er nooit komen dat weet die premier ook wel
Dit is een show om zielig te kunnen doen
Dat denk ik ook niet die EU regenten houden niet van inspraak, die hebben maar een mening en een doel, een Europese superstaat,quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:07 schreef Viajero het volgende:
[..]
De EUSSR en referendums. Natuurlijk gaat dat referendum er niet komen. Of het wordt gewoon genegeerd. Je gaat het domme volk toch niet vragen wat ze willen.
omdat het volk niet weet wat het wil?quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:40 schreef CaptainCookie het volgende:
Dit is nou precies waarom ik tegen referenda ben.
Nee, omdat het volk niet zo'n beslissing kan nemen, en het volk nooit op iets zal stemmen waar ze zelf slechter van worden (terwijl het misschien wel noodzakelijk is).quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:44 schreef meth77 het volgende:
[..]
omdat het volk niet weet wat het wil?
Dictators dus wel
Ik denk dat dat er niet achter zit.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:38 schreef SeLang het volgende:
De meeste Grieken zijn voor de euro maar tegen de bezuinigingen. Die dingen kun je echter niet los van elkaar zien. Papandreou gokt erop dat het Griekse volk uiteindelijk toch in de euro willen blijven en wil met het referendum draagvlak afdwingen voor zijn bezuinigings en hervormings programma. Een riskante gok maar ik begrijp hem wel.
Als we in de jaren 90 een referendum over de Euro hadden gehad dan zaten we nu niet zo diep in de shit. Het volk is vaak veel slimmer dan politici.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:44 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Nee, omdat het volk niet zo'n beslissing kan nemen, en het volk nooit op iets zal stemmen waar ze zelf slechter van worden (terwijl het misschien wel noodzakelijk is).
Hoeft niet per se met intelligentie te maken hebben.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
Als we in de jaren 90 een referendum over de Euro hadden gehad dan zaten we nu niet zo diep in de shit. Het volk is vaak veel slimmer dan politici.
Het volk heeft nooit een andere keuze gehad. Ik heb in de jaren 90 op Bolkestein gestemd omdat hij de enige was die eurosceptisch klonk. Direct na de verkiezingen zat hij ineens als Eurocommissaris in Brussel.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:02 schreef Hexagon het volgende:
Och "het volk" heeft al jaren politici in het zadel gehouden die een pro europese koers willen
Dus uitendelijk hebben ze het zelf mogelijk gemaakt
Die had je wel, je noemt hem zelf op.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:09 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het volk heeft nooit een andere keuze gehad. Ik heb in de jaren 90 op Bolkestein gestemd omdat hij de enige was die eurosceptisch klonk. Direct na de verkiezingen zat hij ineens als Eurocommissaris in Brussel.
Je hebt echt niet de keuze om tegen de EU te stemmen, al zou je het willen.
En die sluit zich vervolgens direct bij de EU aan en breekt al zijn eurosceptische beloften. Dat is dus geen echte keuze.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:12 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Die had je wel, je noemt hem zelf op.
Het was de eerste keer dat ik mocht stemmen, ik was net 19. Wist ik veel dat Bolkestein zo extreem 180 graden zou draaien en al zijn beloftes zou breken.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:18 schreef Hexagon het volgende:
Je had ook op de SP kunnen stemmen of op nieuwe partijen buiten de gevestigde orde.
Van de VVD kun je verwachten dat ze een pro europese koers varen. Dat zit door heel die partij.
Het leuke is dat we dat met zijn allen wel denken...quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:22 schreef Viajero het volgende:
[..]
Democratie is een leuke theorie, maar wij leven echt niet in een democratisch Europa.
Ik was te jong om ooit op Bolkestein te kunnen stemmen. Maar wat heeft ie precies beloofd in die tijd?quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:22 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het was de eerste keer dat ik mocht stemmen, ik was net 19. Wist ik veel dat Bolkestein zo extreem 180 graden zou draaien en al zijn beloftes zou breken.
Ik heb sindsdien helemaal niet meer gestemd, tot bij het referendum over de grondwet.
Ik heb twee keer gestemd, beide keren tegen de EU, en ben twee keer bedrogen door de politiek.
Democratie is een leuke theorie, maar wij leven echt niet in een democratisch Europa.
Wat is er precies niet democratisch aan dan?quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het leuke is dat we dat met zijn allen wel denken...
Ik wil dit geen democratie noemen. Eerder een plutocratie.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:31 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Wat is er precies niet democratisch aan dan?
Ach wat een zieligheid toch weer. Heb jij een alternatief dan?quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
Het enige democratische dat we in Europa kennen, is de vier-jaarlijkse keuze om ofwel door de hond, of door de kat gebeten te worden. Maar gebeten wordt je hoe dan ook toch wel...
Dan gaan ze failliet. Waarschijnlijk leidt het dat ze hele lieve vriendjes worden met de Turken. Turken ook blij, want ze hebben niet zo veel vrienden meer in het midden-oostenquote:Op maandag 31 oktober 2011 19:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Bron http://www.rtl.nl/compone(...)r-akkoord-eu_top.xml
Wat zou er gebeuren als de bevolking het hulppakket en de daarbij horende bezuinigingen afwijst?
Ik had het over het moment dat de banken omver vallen en die garanties dus uitbetaald moeten worden. Ze hebben wel wat geld erin gestopt en dat gaan ze met wat moderne uiterst succesvol gebleken bankiers trucjes oppompen tot die 1000 miljard.quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo werkt het niet.Die 1000 miljard is een bedrag waarvoor de diverse overheden besloten hebben dat zij daarvoor garant willen staan. Die garanties zijn nodig omdat EFSF anders geen AAA-rating kan krijgen, waardoor het voordeel om goedkoop geld te lenen op kapitaalmarkt vervalt. Er wordt geen geld verzonnen.
Een economische semi-eenheid. Er voor zorgen dat de handel tussen landen gewoon kunnen doorgaan zoals ze nu doen. Als dan een land economische problemen ondergaat kunnen andere landen proberen dat land te helpen zonder zelf meegetrokken te wordenquote:Op dinsdag 1 november 2011 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach wat een zieligheid toch weer. Heb jij een alternatief dan?
Dit dus. Het is te triest voor woordenquote:Op dinsdag 1 november 2011 11:47 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Europa
Wat een lachertje is het ook geworden. 1 crisis en de hele eenheid valt weg
Of bijvoorbeeld Zuid -en Oost-Europa afstoten en terugkeren naar de kern. Een ander idee is het Europa van de 'twee snelheden' af te stoffen en de niet-presterende landen op een zijspoor te rangeren.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:51 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Een economische semi-eenheid. Er voor zorgen dat de handel tussen landen gewoon kunnen doorgaan zoals ze nu doen. Als dan een land economische problemen ondergaat kunnen andere landen proberen dat land te helpen zonder zelf meegetrokken te worden
Een ander idee is om de hele corrupte kolere zooi af te schaffen en dan weer terug te gaan naar het aloude overleg model. Ik denk dat het gevaar van een derde wereld oorlog tussen Duitsland en Frankrijk ondertussen wel geweken is de komende tijd.quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:09 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Of bijvoorbeeld Zuid -en Oost-Europa afstoten en terugkeren naar de kern. Een ander idee is het Europa van de 'twee snelheden' af te stoffen en de niet-presterende landen op een zijspoor te rangeren.
Bankierstrucjes.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:51 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik had het over het moment dat de banken omver vallen en die garanties dus uitbetaald moeten worden. Ze hebben wel wat geld erin gestopt en dat gaan ze met wat moderne uiterst succesvol gebleken bankiers trucjes oppompen tot die 1000 miljard.
Dan kun je politietape rondom Griekenland plakken. No Go zone.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Bron http://www.rtl.nl/compone(...)r-akkoord-eu_top.xml
Wat zou er gebeuren als de bevolking het hulppakket en de daarbij horende bezuinigingen afwijst?
Terug naar de Europese handelsgemeenschap ipv de verenigde staten van Europa en politici die daadwerkelijk gaan doen, waarvoor ze grof betaald worden; volksvertegenwoordiger zijn...quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een wereldmunt en een wereldregeringquote:Op dinsdag 1 november 2011 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tot zover het diepgevoelde democratische gehalte van de EU. Stel je voor zeg, dat het volk zijn steun zou moeten geven aan een reeks ongekende maatregelen die het volk zelf aangaan. Wat is de volgende stap, burgers die over hun Europese leiders willen stemmen?quote:De aankondiging van de Griekse premier George Papandreou dat het land een referendum gaat houden over het nieuwe Europese steunpakket aan het land, heeft in Europa tot woedende reacties geleid.
De Franse president Nicolas Sarkozy heeft met verbijstering kennisgenomen van het plan om een referendum te houden. 'Het optreden van de Grieken is irrationeel en vanuit hun oogpunt gevaarlijk,' aldus een naaste medewerker van Sarkozy in Le Monde.
Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel namen de afgelopen weken het voortouw bij het uitwerken van maatregelen die Europa uit de financiële crisis moeten halen.
Deelname euro
Een boze Finse minister van Europese zaken Alexander Stubb vindt dat een Grieks referendum over de Europese steun in feite gaat over de deelname van Griekenland aan de euro, schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag.
De fractievoorzitter van de Duitse regeringspartij FDP, Rainer Brüderle, zei vanmorgen de indruk te hebben dat Griekenland onder de afspraken met de Europese leiders uit probeert te komen.
Geen oh oh Cherso meer.quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:22 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan kun je politietape rondom Griekenland plakken. No Go zone.
Klopt maar het is maar goed dat er geen totalitaire democratie is want eht volk is dom en onverstandig (doe een referendum over verlaging van belastingen)quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:04 schreef Viajero het volgende:
[..]
Een referendum over de Europese grondwet? Prima, maar als jullie nee zeggen dan krijg je toch ja.
Een referendum over de EU in het Verenigd Koninkrijk? Nee, dat kunnen we niet hebben.
Een referendum in Griekenland? Nee, dat kunnen we niet hebben. Woedend worden we ervan.
Ziehier de Europese democratie. Je mag eens per vier jaar stemmen op partijen waarvan 90% pro-EU is, en verder bek houden en betalen voor de grove fouten van bankiers en politici.
Democratie had toch iets met macht aan het volk te maken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |