abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:44:08 #205
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107443271
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:40 schreef Felagund het volgende:

[..]

Het komt mij vaak als gegoochel met statistiek over. Het is vaak onduidelijk welke aannames worden gemaakt en of deze zijn te rechtvaardigen. Terwijl het principe dat als de errorbars klein zijn, dat dan de fout ook klein is, een stuk duidelijker is. Je kan ook bewijzen dat de temperatuurstijging significant afhangt van de daling van de piraten op aarde. Maar iedereen weet dat dit onzin is.
Dit is de hele reden dat ik dus geen wiskunde kan, als je statestiek cursussen ziet dan praten ze altijd over compleet iets anders, "een machine maakt 300000 pilletjes en die wegen gemiddeld x gram" Dat soort getallen komen nooit voor in de biochemie, als je al een keer 100 celletjes typeert is dat ontzettend veel, en zeker als het dan uit verschillende experimenten komt vaak vele maanden extra werk voor een sterretje in de figuur.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:49:16 #206
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107443443
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:43 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Wat je met een t-test bewijst is dat de temperatuurstijging significant anders is bij veschillende aantallen piratenaantal piraten. Je hebt daarmee nog geen "causality" bewezen.

In veel papers is het vaak idd gegoochel, maar het gaat nu gewoon om het kwantificeren van het "de verschillen zijn groot en de errorbars zijn klein", daar kan je een waarde voor uitrekenen waar sommige mensen (zoals de reviewer) waarde aan hechten.
Dat heb ik niet eens zo genoemd, ik heb genoemd stof x gaat niet naar binnen en wel om deze reden fig a en deze reden fig b en deze reden fig c en deze reden fig d en deze reden fig e dan heb je uiteindelijk op 6 verschillende manieren laten zien dat het niet naar binnen gaat en dan gaan ze problemen maken over een proef die in een grafiek eruit ziet als zwart/wit. Ik zou met de beste wil van de wereld die grafiek niet zo kunnen tekenen dat het verschil er niet is.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:49:18 #207
8369 speknek
Another day another slay
pi_107443445
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Nee n=6 als in alle 9 punten zijn 6 keer afzonderlijk van elkaar gemeten, het experiment is 6 keer uitgevoerd.
Je hebt zes keer een experiment gedaan met drie condities die je over drie momenten gemeten hebt?
Dan is n=18 lijkt me? Zes waardes per conditie. Doe je toch gewoon een RM-Anova? Kan best.

edit: ik begrijp er niks vaaan
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:51:12 #208
8369 speknek
Another day another slay
pi_107443535
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat heb ik niet eens zo genoemd, ik heb genoemd stof x gaat niet naar binnen en wel om deze reden fig a en deze reden fig b en deze reden fig c en deze reden fig d en deze reden fig e dan heb je uiteindelijk op 6 verschillende manieren laten zien dat het niet naar binnen gaat en dan gaan ze problemen maken over een proef die in een grafiek eruit ziet als zwart/wit. Ik zou met de beste wil van de wereld die grafiek niet zo kunnen tekenen dat het verschil er niet is.
Wil ie misschien effect sizes weten? Een manier om te duiden dat het ene effect zwaarder weegt dan het andere?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:51:55 #209
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107443567
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:49 schreef speknek het volgende:

[..]

Je hebt zes keer een experiment gedaan met drie condities die je over drie momenten gemeten hebt?
Dan is n=18 lijkt me? Zes waardes per conditie. Doe je toch gewoon een RM-Anova? Kan best.

edit: ik begrijp er niks vaaan
Ik ook niet. Maar dat was al duidelijk. Ik reken wel gewoon een p waarde uit en gooi een sterretje boven een punt.
pi_107443606
* indicates results statistically significant at a significance level of 5% (p < .... )

:)
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:54:42 #211
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107443673
het figuur lijkt op figuur I uit dit nature paper

http://www.nature.com/ncb/journal/v8/n8/images/ncb1441-f4.jpg

en daar word ook met geen woord gerept over de significantie etc.
pi_107444020
Ok, heb ik het zo goed:

- Je hebt dus 3 waardes op de X-as (bijvoorbeeld 3 momenten in tijd)
- Per X waarde heb je 3 verschillende situaties gemeten: controle, conditie1 en conditie2.
- Je hebt elke situatie 6 keer gemeten? Dus elke punt in je figuur is een gemiddelde over 6 waardes die corresponderen met een bepaalde X-waarde, en een bepaalde conditie.
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 16:04:30 #213
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107444039
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:03 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ok, heb ik het zo goed:

- Je hebt dus 3 waardes op de X-as (bijvoorbeeld 3 momenten in tijd)
- Per X waarde heb je 3 verschillende situaties gemeten: controle, conditie1 en conditie2.
- Je hebt elke situatie 6 keer gemeten?
pi_107444103
Geweldig!

Als je op X=3 voor controle [14, 16, 14, 16, 14, 16] hebt en voor conditie1 [58, 62, 58, 62, 58, 62] heb je wel degelijk een significant verschil, zelfs met n=6 (p = 1.8380e-009)
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 16:07:30 #215
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107444154
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:06 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Geweldig!

Als je op X=3 voor controle [14, 16, 14, 16, 14, 16] hebt en voor conditie1 [58, 62, 58, 62, 58, 62] heb je wel degelijk een significant verschil, zelfs met n=6 (p = 1.8380e-009)
Ja en nu moet ik dat er nog bij gaan zetten :P
pi_107444211
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja en nu moet ik dat er nog bij gaan zetten :P
Niet zoals ik het opgeschreven heb natuurlijk, het is genoeg om te zeggen statistically significant at 5% level (p=...)
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 16:10:55 #217
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107444277
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:09 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Niet zoals ik het opgeschreven heb natuurlijk, het is genoeg om te zeggen statistically significant at 5% level (p=...)
Dat weet ik maar ik vind het nogal onzinnig omdat de grafiek zo overduidelijk is maarja ik zal wel een p gaan uitrekenen etc. Er is ook nog 2de figuur en dat wordt lastiger omdat dat een kwantificatie van een blot is en blot's zijn eerder kwalitatief dan kwantitatief dus ik kan daar wel een waarde aan hangen maar dat zegt feitelijk niet zo veel.
pi_107444355
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat weet ik maar ik vind het nogal onzinnig omdat de grafiek zo overduidelijk is maarja ik zal wel een p gaan uitrekenen etc. Er is ook nog 2de figuur en dat wordt lastiger omdat dat een kwantificatie van een blot is en blot's zijn eerder kwalitatief dan kwantitatief dus ik kan daar wel een waarde aan hangen maar dat zegt feitelijk niet zo veel.
Ik snap je punt, ik probeerde alleen uit te leggen wat de reviewer (waarschijnlijk) wil zien :P
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 16:14:17 #219
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107444408
*O* vandaar dat ik zo'n fan ben van wiskunde.

Echt ultiem respect voor mensen die wel wiskunde kunnen, ik lees ook met plezier populair wetenschappelijke boeken over wiskunde ik vind het fascinerend ik kan het zelf alleen totaal niet.
pi_107444533
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:14 schreef Bosbeetle het volgende:
*O* vandaar dat ik zo'n fan ben van wiskunde.

Echt ultiem respect voor mensen die wel wiskunde kunnen, ik lees ook met plezier populair wetenschappelijke boeken over wiskunde ik vind het fascinerend ik kan het zelf alleen totaal niet.
Je snapt toch wat een t-test doet?
Klussen deel 1 en 2
pi_107444619
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:17 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Je snapt toch wat een t-test doet?
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. :P

In welk vakgebied zit jij eigenlijk, als ik vragen mag?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_107444703
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:20 schreef Felagund het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen ook over verdeeld. :P

In welk vakgebied zit jij eigenlijk, als ik vragen mag?
Patroonherkenning. Ik heb vaak te maken met hoe goed een bepaalde algoritme appels van peren (of iets anders) kan onderscheiden, om te zeggen "ik heb een goede algoritme bedacht" worden de resulaten dus met andere algoritmes vergeleken.
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 16:23:41 #223
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107444730
Als je het goed bekijkt is het ook nog eens zo dat 1 waarde die ik meet, een gemiddelde is door een iets wat 2 miljoen receptoren per cel doen op 100000 cellen, dus die waarde is inzichzelf al een soort van statistisch gegeven....

zo raak ik vaak de kluts kwijt.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 17:34:45 #224
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_107447418
quote:
8s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kreeg net een artikel terug, met 1 zinnetje van de reviewer, hij wil meer statistische onderbouwing van 2 figuren, en ik snap echt niet wat hij wil. Het is een positieve ten opzichte van een negatieve met meters verschil inclusief error bars en vermelding van wat die error bars inhouden met de hoeveelheid individuele proeven gemeld. Ik zou niet weten wat hij nog meer wil, dus ik ga vanavond maar even een student t-test erbij zetten maar dan nog is er niet iets echts toegevoegd... :?
Misschien wil hij een effect size erbij (Cohen's d)?
pi_107471075
Ghehe, de statistiekdiscussie doet me denken aan dit artikel: http://www.ualberta.ca/~dkuiken/Summer%20Institute/Cohen1994.pdf , 'the earth is round (p<.05)'. Met daarin een fictief voorbeeld van iemand die met een p-waarde de nulhypothese, dat iets nooit kan voorkomen, wil verwerpen. Waar zijn wij nou helemaal mee bezig :-)
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 10:53:58 #226
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107471425
Ik hoop dat de reviewer blij is met een sterretje en een p-waarde want die waren allemaal prima :)
pi_107471562
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik hoop dat de reviewer blij is met een sterretje en een p-waarde want die waren allemaal prima :)
:D Laat maar weten hoe het gaat!
Klussen deel 1 en 2
pi_107471715
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Waarschijnlijk overbodig maar ik meld het even: Ik weet niet wat in jouw vakgebied (en dat van de reviewer) gebruikelijk is, maar bij ons moet er altijd bij staan wat voor toets er is gedaan en moet je ook de bijbehorende statistic met vrijheidsgraden melden. Bv t(5)=6.23, p<.01. Liefst nog met een effect size, bv. d. Dan kan die reviewer echt niks meer zeggen.
pi_107471727
Vandaag ook maar eens aan de slag met een artikel nog van mijn masterstage. 2e keer teruggekregen met een paar kleine minor revisions, maar ik weet niet wat ik met 1 opmerking aan moet. Maar eens met mijn begeleiders van toen overleggen wat zij er van vinden.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 11:04:24 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107471738
Nouja het andere figuur ligt nog bij een collega en haar vriend is net gepromoveerd in de psychopatalogy, veel rat proeven en gedrag studies dus hij is mede daardoor expert in de statistiek, laten we hopen dat zij met hun beiden er wat van kunnen maken. Zou erg jammer zijn als het hier op afketst.
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 11:06:28 #231
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107471788
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:03 schreef tuxepux het volgende:

[..]

Waarschijnlijk overbodig maar ik meld het even: Ik weet niet wat in jouw vakgebied (en dat van de reviewer) gebruikelijk is, maar bij ons moet er altijd bij staan wat voor toets er is gedaan en moet je ook de bijbehorende statistic met vrijheidsgraden melden. Bv t(5)=6.23, p<.01. Liefst nog met een effect size, bv. d. Dan kan die reviewer echt niks meer zeggen.
Dat heb ik nog nooit gezien in een biochemisch artikel en ik ga geen dingen opschrijven die ik zelf ook niet helemaal snap. Dit soort statestiek is toch vaak niet gemaakt voor biologische proeven, daarbij zitten sowieso veel te veel aannames en onzekerheden in om zelfs de statestiek kloppend te krijgen.

Een beetje zoals die hierboven gemelde tekst met daarin het statement, de volgende ziekte komt niet voor in populatie en dan toch een x aantal mensen vinden en dan blijft dat statement waar... Daar kan mijn logische hoofd niet bij :D
pi_107472126
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat heb ik nog nooit gezien in een biochemisch artikel en ik ga geen dingen opschrijven die ik zelf ook niet helemaal snap. Dit soort statestiek is toch vaak niet gemaakt voor biologische proeven, daarbij zitten sowieso veel te veel aannames en onzekerheden in om zelfs de statestiek kloppend te krijgen.

Een beetje zoals die hierboven gemelde tekst met daarin het statement, de volgende ziekte komt niet voor in populatie en dan toch een x aantal mensen vinden en dan blijft dat statement waar... Daar kan mijn logische hoofd niet bij :D
Dat is natuurlijk ook niet zo, dat soort dingen moet je helemaal niet statistisch toetsen. Maar dingen als reactiesnelheid in verschillende condities kun je prima toetsen.
Het gekke aan deze vorm van statistiek is dat je berekent wat de kans is op jouw data gegeven de nulhypothese, en daaruit gaat infereren wat de kans is dat je nulhypothese klopt gegeven je data. De logica erachter is niet helemaal in orde..
Maar dat terzijde.
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 11:22:05 #233
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107472274
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:17 schreef tuxepux het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook niet zo, dat soort dingen moet je helemaal niet statistisch toetsen. Maar dingen als reactiesnelheid in verschillende condities kun je prima toetsen.
Het gekke aan deze vorm van statistiek is dat je berekent wat de kans is op jouw data gegeven de nulhypothese, en daaruit gaat infereren wat de kans is dat je nulhypothese klopt gegeven je data. De logica erachter is niet helemaal in orde..
Maar dat terzijde.
Precies want ik heb geen null hypothese, mijn hypothese is juist dat de waarden wel verschillen. Wat ik trouwens nog het meest mis, is een goede manier om de kans te berekenen dat een hypothese klopt die je met ik pak hem beet 8 methodes hebt getoetst. Want volgensmij gaat die kans met elke andere methode die aantoont dat het klopt behoorlijk omhoog.
pi_107472317
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Precies want ik heb geen null hypothese, mijn hypothese is juist dat de waarden wel verschillen. Wat ik trouwens nog het meest mis, is een goede manier om de kans te berekenen dat een hypothese klopt die je met ik pak hem beet 8 methodes hebt getoetst. Want volgensmij gaat die kans met elke andere methode die aantoont dat het klopt behoorlijk omhoog.
Dan is de nulhypothese toch dat de beide condities dezelfde verdeling (gemiddelde, variantie) hebben?
Album top 100 2024
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 11:27:16 #235
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107472410
Dat zeg ik, ik kan geen statistiek ;(
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 11:29:20 #236
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107472471
Maar iets zegt me dat ik statistisch gezien geen uitzondering ben onder biologen :D
pi_107472692
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je hebt altijd een nulhypothese, die probeer je te verwerpen om een verschil aan te tonen.
Als je je zorgen maakt over kanskapitalisatie, zijn er legio mogelijkheden om je toetsing aan te passen. De simpelste is om je alfa te verkleinen, bv. door alfa te delen door het aantal toetsen. Maar dat wordt normaal gesproken gedaan bij meerdere toetsen op 1 dataset, en jij hebt gewoon verschillende datasets, dus misschien werkt het dan anders.
De kans berekenen dat je hypothese klopt, kan trouwens niet.
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 11:54:38 #238
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107473313
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:36 schreef tuxepux het volgende:

[..]

De kans berekenen dat je hypothese klopt, kan trouwens niet.
goed punt, ik spreek de taal duidelijk niet!
  woensdag 1 februari 2012 @ 12:11:44 #239
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_107473871
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar iets zegt me dat ik statistisch gezien geen uitzondering ben onder biologen :D
Ook de biologie zou een extra slag kunnen maken door het beter begrijpen van het huidige arsenaal van statistische instrumenten en methoden om subtielere verschillen te kunnen beschrijven.Recent zijn de opleiding-curriculae ook al licht aangepast aan enkele universiteiten dacht ik gehoord te hebben.
pi_107473932
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:54 schreef Bosbeetle het volgende:
goed punt, ik spreek de taal duidelijk niet!
Het is ook erg tegen-intuitief. Je kunt zelfs niet de kans berekenen dat je hypothese niet klopt, of de kans dat de nulhypothese klopt. Bijna iedereen trapt erin, behalve statistici en mensen die eerstejaars statistiek geven (ik behoor tot die tweede categorie) :-)
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 12:14:01 #241
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107473957
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 12:11 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ook de biologie zou een extra slag kunnen maken door het beter begrijpen van het huidige arsenaal van statistische instrumenten en methoden om subtielere verschillen te kunnen beschrijven.
Vast en zeker, alleen kampen we denk ik nogsteeds met een te grote variatie. De bio in de biochemie maakt vaak exacte meting onmogelijk, en daarom moeten we het vaak doen met trends.
pi_107474076
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2012 12:13 schreef tuxepux het volgende:

[..]

Het is ook erg tegen-intuitief. Je kunt zelfs niet de kans berekenen dat je hypothese niet klopt, of de kans dat de nulhypothese klopt. Bijna iedereen trapt erin, behalve statistici en mensen die eerstejaars statistiek geven (ik behoor tot die tweede categorie) :-)
Ook een probleem in de klimaatwetenschap. Vorig jaar een presentatie gevolgd precies hierover, aanleiding was een paper hoe significantietests worden misinterpreteerd in klimaatwetenschap. Pas vanaf toe begreep ik wat er echt met een significantietest wordt berekend.
Album top 100 2024
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 12:20:39 #243
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107474186
Vandaag trouwens een praatje bekeken over mijn eigen onderwerp op : http://hstalks.com/main/index_category.php?id=252& staat best veel op iets van 1400 praatjes :) erg leuk.
  Moderator maandag 6 februari 2012 @ 12:47:47 #244
45833 crew  Fogel
pi_107669419
Misschien relevant voor mensen die op zoek zijn naar een promotieplek: http://www.jobbnorge.no/job.aspx?jobid=80824
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 8 februari 2012 @ 22:56:48 #245
367355 SergeantPeper
I am the walrus
pi_107774684
Hey allen,

Ik ben een paar weken geleden begonnen als promovendus aan de Universiteit van Tilburg. Ik heb na mijn Master 2 jaar in het bedrijfsleven gewerkt dus het is wel weer even wennen om dagelijks op de universiteit te zitten, maar gelukkig heb ik een leuk onderwerp wat goed bij m'n achtergrond past.

Nog andere aio's hier die op de UvT werken? Het lijkt me in elk geval leuk om hier ervaringen/frustraties te delen :)
Ngoo-goo g'joob
  Moderator donderdag 9 februari 2012 @ 09:17:37 #246
45833 crew  Fogel
pi_107781111
Hier nog 4 vacatures: http://www.jobbnorge.no/job.aspx?jobid=80188&uid=5750&reset=1

The research problems of the PhD positions should be within these target areas:

1.Cloud as a platform for next generation information access
2.Content based multimedia retrieval
3.Temporal and spatial information retrieval
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:33:52 #247
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_107854398
Even een simpel vraagje aan de statistiek-experts: klopt het nou dat een hypothese significant is als de kans dat deze hypothese waar is, verwaarloosbaar klein is?

Oftewel: de hypothese is significant als p<alpha (bijv. 0.05)?
Tú estás dura y yo me veo cabrķn en el espejo
pi_107854916
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 10:33 schreef RobertoCarlos het volgende:
Even een simpel vraagje aan de statistiek-experts: klopt het nou dat een hypothese significant is als de kans dat deze hypothese waar is, verwaarloosbaar klein is?

als je er een heel klein woordje aan toevoegt wel ja: null.

Als je P value kleiner is dan 0.05, is de kans dat het resultaat dat je vind toevallig is en in werkelijkheid helemaal niet bestaat kleiner dan 0.05. In dit geval zeggen de meesten dat je de null-hypothesis kunt verwerpen, hoewel dat technisch niet helemaal correct is.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 11:16:04 #249
124676 RobertoCarlos
pi_107855105
Ik vraag het nog eens expliciet omdat ik steeds in de war raak door de term 'significant'. Als iets verwaarloosbaar is, is het voor mijn gevoel juist niet significant=niet belangrijk.

Moet ik het dan zo zien dat als de null-hypothese verwaarloosbaar is (dus p<alfa), dat dan de alternatieve hypothese (dus wat je wilt bewijzen) significant is?

Zo niet, hoe moet ik de term 'significant' dan plaatsen?
pi_107855395
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 11:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik vraag het nog eens expliciet omdat ik steeds in de war raak door de term 'significant'. Als iets verwaarloosbaar is, is het voor mijn gevoel juist niet significant=niet belangrijk.

Moet ik het dan zo zien dat als de null-hypothese verwaarloosbaar is (dus p<alfa), dat dan de alternatieve hypothese (dus wat je wilt bewijzen) significant is?

yes, precies zo. Uuiteindelijk moet je gaan nadenken wat je test wanneer je een ptest doet. Wat je test is de kans (probability) dat er significante relatie tussen 2 variabels is in je sample, maar ook in de totale populatie. En daarmee verwerp je dus de nullhypothesis.

Een goed boek vind ik is Kellstad and Whitten, 2009. The fundamentals of Political Science Research. Als je me je email adres pmt kan ik het je sturen.
pi_107855526
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 11:16 schreef RobertoCarlos het volgende:

Zie 'significant' als het verschil tussen de groepen. Als dit verschil significant is ('groot' dus), wordt de nul hypothese dat er geen verschil is verworpen. Als dit verschil niet significant is, zal het verschil tussen groepen kunnen worden toegeschreven aan toevalligheden in plaats van aan een manipulatie in je experiment.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 14:44:28 #252
124676 RobertoCarlos
pi_107860260
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 11:33 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

yes, precies zo. Uuiteindelijk moet je gaan nadenken wat je test wanneer je een ptest doet. Wat je test is de kans (probability) dat er significante relatie tussen 2 variabels is in je sample, maar ook in de totale populatie. En daarmee verwerp je dus de nullhypothesis.

Een goed boek vind ik is Kellstad and Whitten, 2009. The fundamentals of Political Science Research. Als je me je email adres pmt kan ik het je sturen.
Thanks Jagärtrut en Operc :) , het is nu een stuk duidelijker ^O^
Bedankt voor de tip van het boek, pm volgt :)
pi_107860728
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 10:33 schreef RobertoCarlos het volgende:

Edit: Ik zie dat de vraag al beantwoord is :P
Klussen deel 1 en 2
pi_108107907
qua verder cariere etc. Hoe veel maakt het uit of je je phd hebt gekregen van een ivy league vs een nederlandse phd met 1 jaar visiting scholar op ivy league uni?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:17:55 #255
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_108117544
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 01:59 schreef oompaloompa het volgende:
qua verder cariere etc. Hoe veel maakt het uit of je je phd hebt gekregen van een ivy league vs een nederlandse phd met 1 jaar visiting scholar op ivy league uni?
Dit is een hele abstracte vraag die niet wetenschappelijk op een goede manier te beantwoorden valt, omdat dit afhangt van je situatie en je onderzoek (dooddoener, ik weet het).

Poging: ik denk dat het vooral uitmaakt waar je onderzoek naar doet, en wat het niveau van je onderzoek is. Als je onder de vleugels van een nobelprijswinnaar onderzoek kan doen naar de rand van de huidige kennis die ook de wereld gaat verbeteren, dan is er geen moment te verliezen en moet je weg uit Nederland. Het "naampje" alleen gaat echter je carriere in veel onderzoeksrichtingen niet veel helpen. Zelf heb ik een jaar gestudeerd in Cambridge (master), en ondanks dat het het goed doet op familiefeestjes en partijen heb ik er in mijn sollicitaties nooit echt voordeel aan gehad. Ik had net zo goed kunnen uitblinken op nederlandse uni, dat was net zo goed prima geweest. Het "naampje" doet het denk ik vooral goed bij mensen die inhoudelijk net wat verder op afstand staan, helaas zijn dat vaak niet de mensen die de banen/het geld verdelen in je vakgebied (hooguit in de economische/bedrijfskundige tak).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')