Zie 'significant' als het verschil tussen de groepen. Als dit verschil significant is ('groot' dus), wordt de nul hypothese dat er geen verschil is verworpen. Als dit verschil niet significant is, zal het verschil tussen groepen kunnen worden toegeschreven aan toevalligheden in plaats van aan een manipulatie in je experiment.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 11:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik vraag het nog eens expliciet omdat ik steeds in de war raak door de term 'significant'. Als iets verwaarloosbaar is, is het voor mijn gevoel juist niet significant=niet belangrijk.
Moet ik het dan zo zien dat als de null-hypothese verwaarloosbaar is (dus p<alfa), dat dan de alternatieve hypothese (dus wat je wilt bewijzen) significant is?
Zo niet, hoe moet ik de term 'significant' dan plaatsen?
Thanks Jagärtrut en Opercquote:Op zaterdag 11 februari 2012 11:33 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
yes, precies zo. Uuiteindelijk moet je gaan nadenken wat je test wanneer je een ptest doet. Wat je test is de kans (probability) dat er significante relatie tussen 2 variabels is in je sample, maar ook in de totale populatie. En daarmee verwerp je dus de nullhypothesis.
Een goed boek vind ik is Kellstad and Whitten, 2009. The fundamentals of Political Science Research. Als je me je email adres pmt kan ik het je sturen.
Edit: Ik zie dat de vraag al beantwoord isquote:Op zaterdag 11 februari 2012 10:33 schreef RobertoCarlos het volgende:
Even een simpel vraagje aan de statistiek-experts: klopt het nou dat een hypothese significant is als de kans dat deze hypothese waar is, verwaarloosbaar klein is?
Oftewel: de hypothese is significant als p<alpha (bijv. 0.05)?
Dit is een hele abstracte vraag die niet wetenschappelijk op een goede manier te beantwoorden valt, omdat dit afhangt van je situatie en je onderzoek (dooddoener, ik weet het).quote:Op zaterdag 18 februari 2012 01:59 schreef oompaloompa het volgende:
qua verder cariere etc. Hoe veel maakt het uit of je je phd hebt gekregen van een ivy league vs een nederlandse phd met 1 jaar visiting scholar op ivy league uni?
En dank u wel voor een opmerking die mij zal helpen bij de rest van mijn studie :p (geen promovendus overigens).quote:Op zaterdag 11 februari 2012 11:39 schreef Operc het volgende:
[..]
Zie 'significant' als het verschil tussen de groepen. Als dit verschil significant is ('groot' dus), wordt de nul hypothese dat er geen verschil is verworpen. Als dit verschil niet significant is, zal het verschil tussen groepen kunnen worden toegeschreven aan toevalligheden in plaats van aan een manipulatie in je experiment.
Graag gedaanquote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:05 schreef Mishu het volgende:
[..]
En dank u wel voor een opmerking die mij zal helpen bij de rest van mijn studie :p (geen promovendus overigens).
Thanks, ik kan idd niet te veel in detail treden maar heb (had) eigenlijk mijn beslissing al wel gemaakt. Ben nu op zoek naar tegenargumenten om zeker te wetenm dat het het juiste is ^^quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:17 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Dit is een hele abstracte vraag die niet wetenschappelijk op een goede manier te beantwoorden valt, omdat dit afhangt van je situatie en je onderzoek (dooddoener, ik weet het).
Poging: ik denk dat het vooral uitmaakt waar je onderzoek naar doet, en wat het niveau van je onderzoek is. Als je onder de vleugels van een nobelprijswinnaar onderzoek kan doen naar de rand van de huidige kennis die ook de wereld gaat verbeteren, dan is er geen moment te verliezen en moet je weg uit Nederland. Het "naampje" alleen gaat echter je carriere in veel onderzoeksrichtingen niet veel helpen. Zelf heb ik een jaar gestudeerd in Cambridge (master), en ondanks dat het het goed doet op familiefeestjes en partijen heb ik er in mijn sollicitaties nooit echt voordeel aan gehad. Ik had net zo goed kunnen uitblinken op nederlandse uni, dat was net zo goed prima geweest. Het "naampje" doet het denk ik vooral goed bij mensen die inhoudelijk net wat verder op afstand staan, helaas zijn dat vaak niet de mensen die de banen/het geld verdelen in je vakgebied (hooguit in de economische/bedrijfskundige tak).
Volgens mij is het nergens zo dat je zonder RM totaal niet kunt promoveren (iig niet in het gebied binnen psy waar ik in bezig ben). Wel is het heel vreemd dat je onderzoek wilt doen maar niet eens een onderzoeksmaster doet. Daar moet je een hele goede verklaring voor hebben.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:39 schreef Operc het volgende:
[..]
Graag gedaanU nogwel!
Ik ben ook geen promovendus, gewoon rustig mijn psychologie master aan het afronden
Afgelopen week is me ook wel subtiel duidelijk gemaakt dat een PhD-plek zonder research master gedaan te hebben niet gaat lukken helaas..
Iemand een idee waar ik zonder RM wel een PhD zou kunnen doen?
Grumpey, ik lees dat je in Cambridge een master-jaar hebt gedaan, weet jij toevallig of zij als eis hebben voor PhDers dat je een research master moet hebben gedaan?
Ik ben niet toegelaten afgelopen jaar. Genoeg onderzoeksprojecten gedaan naast mijn studie etc, motivatie geloofden ze wel. Maar ik had een jaar langer gedaan over mijn bachelor en omdat ze meer aanmeldingen dan plekken hadden ben ik het toen niet geworden.quote:Op zondag 19 februari 2012 00:52 schreef oompaloompa het volgende:
Wel is het heel vreemd dat je onderzoek wilt doen maar niet eens een onderzoeksmaster doet. Daar moet je een hele goede verklaring voor hebben.
Heb je dit jaar extra vakken van de RM gevolgd? Heb je ervaring mbt congressen / een paper? Hoe zijn je punten? Op al die punten kun je het gemis aan een RM goedmaken. Veel mensen zonder RM worden afgewezen omdat men twijfels aan hun motivatie maar ik ken meerderen die zonder RM toe zijn gelaten, dit waren dan wel excellente studenten met een goede reden waarom ze geen RM gevolgd hebben. Als jij jezelf herkent in zo'n plaatje zou ik me niet druk maken maar wel nu al beginnen voor te bereiden en extra werk te doen zodat als men je vergelijkt met een gemiddelde researchmaster student, jouw voordelen zwaarder vinden wegen dan die van de rm-student.quote:Op zondag 19 februari 2012 00:59 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik ben niet toegelaten afgelopen jaar. Genoeg onderzoeksprojecten gedaan naast mijn studie etc, motivatie geloofden ze wel. Maar ik had een jaar langer gedaan over mijn bachelor en omdat ze meer aanmeldingen dan plekken hadden ben ik het toen niet geworden.
Niet alleen dat, maar mij is verteld dat bijv de open competitie van nwo RM als eis stelt of gaat stellen. RM's zijn de laatste jaren redelijk geprofessionaliseerd en ik denk dat die trend voort zal blijven zetten, waardoor je wel eens kansen kunt mislopen als je geen RM hebt. Maar goed, dat wil niet zeggen dat een RM een vereiste is.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:44 schreef Grumpey het volgende:
Operc - Ik zit zelf ook in de richting van de Psychologie, en zonder RM een PhD is best mogelijk. Je verkleint alleen behoorlijk je kansen om in contact te komen met het onderzoek, en een RM is wel zo logisch als je toch het onderzoek in wilt: je kan immers aansluitend je hele aio-opleiding aan vrijstellingen binnen krijgen binnen de graduate school, scheelt je half jaar werk.
Ik heb geen RM vakken gevolgd of iets gepubliceerd. RM vakken zijn bij onze universiteit echt voorbehouden aan studenten van de RM, waardoor het niet mogelijk is/was voor mij om die vakken te volgen. Mijn cijfers van de master liggen nu rond de 7,5.quote:Op zondag 19 februari 2012 01:12 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Heb je dit jaar extra vakken van de RM gevolgd? Heb je ervaring mbt congressen / een paper? Hoe zijn je punten? Op al die punten kun je het gemis aan een RM goedmaken. Veel mensen zonder RM worden afgewezen omdat men twijfels aan hun motivatie maar ik ken meerderen die zonder RM toe zijn gelaten, dit waren dan wel excellente studenten met een goede reden waarom ze geen RM gevolgd hebben. Als jij jezelf herkent in zo'n plaatje zou ik me niet druk maken maar wel nu al beginnen voor te bereiden en extra werk te doen zodat als men je vergelijkt met een gemiddelde researchmaster student, jouw voordelen zwaarder vinden wegen dan die van de rm-student.
Maar ben wel realistisch; minimaal 80% van wat ik kan heb ik geleerd tijdens de researchmaster. Het gebrek van een researchmaster en het feit dat je maar de helft van de tijd er voor hebt (neem aan dat master 1 jaar is en rm 2) betekent dat je echt achterloopt. Dat moet je op een manier goed proberen te maken. Als dat je lukt, dan kom je er zeker
Klopt, was dit jaar nog niet maar in de nieuwe regels is rm verplicht om mee te dingen naar de onderzoekstalent beurs.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:02 schreef SH. het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar mij is verteld dat bijv de open competitie van nwo RM als eis stelt of gaat stellen. RM's zijn de laatste jaren redelijk geprofessionaliseerd en ik denk dat die trend voort zal blijven zetten, waardoor je wel eens kansen kunt mislopen als je geen RM hebt. Maar goed, dat wil niet zeggen dat een RM een vereiste is.
Gooi het daar op. Kijk ook of je niet het laatste semester toch nog een rm-vak kunt volgen, als niet officieel dan gewoon er bij zitten. Ik heb naast mijn vakkenpakket ondertussen al 3 vakken gevolgd die helemaal niet voor mij bedoeld waren en waar ik officieel ook niet aan mee zou mogen doen. Als je laat merken dat je leergierig bent zijn de meeste regels erg flexibel ^^quote:Op zondag 19 februari 2012 15:22 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik heb geen RM vakken gevolgd of iets gepubliceerd. RM vakken zijn bij onze universiteit echt voorbehouden aan studenten van de RM, waardoor het niet mogelijk is/was voor mij om die vakken te volgen. Mijn cijfers van de master liggen nu rond de 7,5.
Ik heb vorig jaar wel 3 betaalde onderzoeksassistentschappen gedaan en 3 afstudeerprojecten van RM studenten bijgestaan.
Daarnaast loopt een van de betaalde onderzoeksassistentschappen dit jaar nog door en heb ik me de afgelopen 4 jaar ingezet voor de studieverenigingen van de bachelor en master.
@ Mishu: De reden dat ze moeilijk deden over 4 jaar bachelor is dat ze zeker willen zijn dat alle RM studenten ook binnen de gestelde 2 jaar afstuderen en ze dat vertrouwen bij mij helaas niet hadden.
@SH.: Dat dus vooral, RM wordt steeds belangrijker bij het aanvragen van subsidies etc. En gezien er veel mensen willen promoveren, zullen ze bij sollicitatiebrieven vaker selecteren op opleiding, omdat ze meer vertrouwen hebben in RMers. (Wat ik ze over het algemeen ook niet kwalijk kan nemen.)
ditquote:Op zondag 19 februari 2012 15:32 schreef speknek het volgende:
Grappig, als beta doe je automatisch een RM, en zoveel studenten zijn er niet die aio willen/kunnen worden, dus ik herken weinig in al deze stappenplannen. Het gewoon goed doen bij je afstudeeronderzoek is genoeg. (maar het scheelt dan wellicht dat je uberhaupt een echt afstudeeronderzoek hebt)
Nou ja dat deed ik ook. Gewoon lekker werken aan leuke dingen..quote:Op zondag 19 februari 2012 20:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dit
Mijn stappen plan was altijd ik ga gewoon door zolang het nog luktdat heb ik vanaf de mavo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |