Jep, ik heb dan ook nog wel een post onderhoud, maar dat komt zo op 2 a 300 euro per jaar, verwacht ik...quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:24 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Die diesel van jou is belastingvrij hè? De tering...ik kan alleen maar dromen van zo'n kostprijs. Alles bij elkaar (afschrijving e.d.) ligt die bij mij per km toch wel vier keer zo hoog . Verbruik is al hoger, maar ook wel wat onderhoudskosten en meer dan 100 euro per maand aan mrb hakt er ook wel in .
Klopt helemaalquote:Op dinsdag 29 november 2011 12:52 schreef FalleNk810i het volgende:
Maar goed, daarvoor rijd je ook wel een stuk meer auto he. Vergeet dat niet.
Boetes heb je helemaal zelf in de hand natuurlijk! Ik heb in de laatste 2 jaar (bijna 90.000 km) maar 3 boetes gekregen, allemaal tientjeswerk. Beetje letten op de snelheid, dan is dr niets aan het handje...quote:Op woensdag 30 november 2011 00:11 schreef Marco001 het volgende:
word wel steeds minder aantrekkelijk om auto te rijden, laat staan een 2e auto voor hobby te hebben.... Niet alleen wegens de brandstofprijzen maar ook die boete's die steeds absurder worden.
Scheelt bij mij ook heel erg dat ik 2/3e van de kilometers voor mn werk rij, en dus 19ct per kilometer krijg.quote:Op woensdag 30 november 2011 04:25 schreef Mikkie het volgende:
Die boetes kan ik over het algemeen aardig ontlopen, maar het feit dat een beetje auto rijden en wat km's maken tegenwoordig al zeker tussen de 300 en 500 euro per maand kost, is niet meer grappig. En dan hebben we 't nog niet over allerlei reparaties die je nog voor je kiezen krijgt als je wat km's maakt .
Ja kijk, dat scheelt ook. Ik krijg 80 euro per maand voor m'n reiskosten, that's it. Er komt dus héél véél uit eigen zak. Leve de publieke sector .quote:Op woensdag 30 november 2011 10:27 schreef L0we het volgende:
[..]
Jep, ik heb dan ook nog wel een post onderhoud, maar dat komt zo op 2 a 300 euro per jaar, verwacht ik...
[..]
Klopt helemaal
[..]
Boetes heb je helemaal zelf in de hand natuurlijk! Ik heb in de laatste 2 jaar (bijna 90.000 km) maar 3 boetes gekregen, allemaal tientjeswerk. Beetje letten op de snelheid, dan is dr niets aan het handje...
[..]
Scheelt bij mij ook heel erg dat ik 2/3e van de kilometers voor mn werk rij, en dus 19ct per kilometer krijg.
Uiteindelijk worden mijn privekilometers en onderhoud ook 'gesponsord'
Ik ken alleen die lage rubberen drempeltjes. Laatste keer dat ik er was is alweer dik 2 jaar terug. Zag je laatst nog rijden trouwens, ik reed in een blauwe Corolla stationquote:Op dinsdag 29 november 2011 09:56 schreef Kriegel het volgende:
Nice!
Sjoerd, ben jij ooit nog 'ns met de auto teruggeweest bij Groevenbeek? Ik moest m'n broertje gisteren naar school brengen omdat ie iets aan z'n been heeft, toen bleek dat Satan himself daar een drempel heeft neergelegd. Wat een ding! Ik pakte 'm met 25 km/u hooguit en m'n onderstel kreeg een aardige beuk. Nu heb ik het gevoel dat m'n einddemper een beetje scheef zit, maar hopelijk verbeeld ik het me.
Net was ik er dus weer, en nu kroop ik er echt tweemaal overheen als een kreupele schildpad en nóg raakte ik 'm bijna, je stuitert gewoon keihard naar onder. Wat bezielt die mensen? Er liggen ook gewoon drie verschillende drempels vlak achter elkaar, alleen zijn de eerste twee nog vrij normaal. Die ene vlak voor de hoofdingang echter... WTF.
Focussen zijn goede auto's .. Alleen het dashboard kan ik niet aan wennenquote:Op woensdag 30 november 2011 15:18 schreef motorbloempje het volgende:
Hoi!
we gaan weer een auto kopen! Zaterdag als het meezit.
Hebben voor een goedkoop verzekerbare degelijke ouwelullenbak gekozen:
Een vijf-deurs (hatchback) Ford Focus 1.6 Zetec uit 2001 met 104,240 mijlen op de teller is de auto waar we zaterdag hopelijk wat geld voor neer gaan leggen. APK van een jaar nog, zit nog 4 maanden belasting op (gaat ook weer anders dan in Nederland) en de onderhoudsboekjes zijn aanwezig . Gelukkig weten we ook hoe een goed onderhouden Focus zou moeten rijden dus dat zal hopelijk allemaal wel goed komen.
Verzekeren is hier in het VK een duurdere aangelegenheid dan in Nederland, dus zijn vooral ook gaan zoeken naar deugdelijke bakken die in vergelijking niet al te prijzig waren. Een VW Polo, ook een van onze opties, bijvoorbeeld kostte al 200gbp meer op jaarbasis .
Hebben in Nederland ook wel een tijd een autootje gehad (Daihatsu Charade uit 1994) en hebben deze toen we gingen emigreren verkocht. Met de winter op komst en het toch wel fijn vinden van die extra optie (en na het huren van een autootje toen we naar Wales gingen paar weken geleden werd dat er nog eens extra ingewreven) zijn we toch maar eens gaan zoeken! En met zo'n Focus hebben we toch ook weer heel wat meer auto dan met zo'n Charade understatement...
Kan me zo ook geen slechte punten herinneren van de Focus op technisch gebied. Geven iig veel waar voor je geld en daarbij een goed sturende autoquote:Op woensdag 30 november 2011 16:52 schreef motorbloempje het volgende:
Mijn ouders hebben al sinds 2002 een Sedan uitvoering (uit 2000) en ook de zus van mijn man is nu aan haar tweede focus 'bezig'. Solide fijne bakken. Het dashboard heeft mij nooit echt gestoord eigenlijk
Cool, hoe heb je me herkend? Hopelijk niet doordat ik als een debiel reed, heheh. Kan trouwens helaas niet hetzelfde zeggen, bij een AX zou ik wat eerder opletten.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:46 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Ik ken alleen die lage rubberen drempeltjes. Laatste keer dat ik er was is alweer dik 2 jaar terug. Zag je laatst nog rijden trouwens, ik reed in een blauwe Corolla station
Zag een donkergroene Hyundai Coupé rijden over de Telgterweg. En dat hoofd van je herkende ik ook nog ..quote:Op woensdag 30 november 2011 17:31 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Cool, hoe heb je me herkend? Hopelijk niet doordat ik als een debiel reed, heheh. Kan trouwens helaas niet hetzelfde zeggen, bij een AX zou ik wat eerder opletten.
En die rubberen drempeltjes liggen er nog steeds, maar nu zitten daar dus aan weerszijden nog een aantal zwaardere drempels omheen, waaronder de beruchte. Handig ook met al die kleine vrachtauto's van Proson die er de hele dag af en aan moeten rijden.
Ruimte heb ik ook nog niet. Mechanische kennis voldoende om wat te kunnen . Zit te denken om een Toyota HJ60 helemaal naar wens op te bouwen. Echt een meerjaren project iig . Dus maar gauw een leuke vriendin vinden die op een boerderij woont en geld heeftquote:Op woensdag 30 november 2011 17:40 schreef Kriegel het volgende:
Dat zal ik dan wel behoorlijk zeker zijn geweest ja.
Restauratieproject lijkt me ook heel cool om eens te doen, maar ik heb echt bijna nul mechanische kennis en geen ruimte. Wat had je in gedachte?
Zeker persoonlijk. Dit is nog een prima auto om dagelijks te gebruiken als je hem niet te extreem maakt. Kan ik er later mooie reizen mee maken . Eerst maar eens flink oppotten en een mooi exemplaar vinden. Ondertussen zie ik er genoeg op stage langskomen voor onderhoudquote:Op woensdag 30 november 2011 18:00 schreef Kriegel het volgende:
Gewoon met FalleNk aanpappen en er een paar tetten opplakken. [ afbeelding ]
Coole bak hoor, zo'n diehard terreinwagen, al zou ik naar m'n eigen voorkeur eerder een oude sportauto opknappen. E-type ofzo. Maar da's persoonlijk.
Lolquote:Op woensdag 30 november 2011 18:00 schreef Kriegel het volgende:
Gewoon met FalleNk aanpappen en er een paar tetten opplakken. [ afbeelding ]
Coole bak hoor, zo'n diehard terreinwagen, al zou ik naar m'n eigen voorkeur eerder een oude sportauto opknappen. E-type ofzo, of een 240Z. Maar da's persoonlijk.
Ik zou beginnen met het zoeken naar een goeie basis. Handig inderdaad, wat onderdelen, maar draaiende delen wil je toch zoveel mogelijk nieuw, lijkt me?quote:Op woensdag 30 november 2011 20:42 schreef Sjoegerd het volgende:
Daar kan ik wel een paar Landcruiser slopers kwijt .. Altijd handig je eigen onderdelenmagazijn
Wat lukte er niet? Loopt hij nu ook beter stationair?quote:Op woensdag 30 november 2011 21:02 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Nou, de Micra heeft de service gehad. Kon het niet helemaal zelf af maar heb daar verder wel van geleerd. Nu nog van binnenuit de microfoon goed wegwerken en de bende schoonmaken. Daarna de roest aanpakken en de buitenkant optisch afmaken. TCO nu op net geen 500 euro
Nieuw als in gereviseerd?quote:Op woensdag 30 november 2011 22:17 schreef L0we het volgende:
[..]
Ik zou beginnen met het zoeken naar een goeie basis. Handig inderdaad, wat onderdelen, maar draaiende delen wil je toch zoveel mogelijk nieuw, lijkt me?
Hij is hier voornamelijk voor naast de motoren (voor als we écht niet meer kunnen rijden) en voor de trips waarbij langere stukken snelweg beter uit komen: dat is met de motor toch niet leuk rijden en dan kun je net zo goed samen in de auto zitten en iig nog wat praten (we weigeren communicatieset oid te gebruiken op de motor, lekker rustig )quote:Op woensdag 30 november 2011 16:55 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Kan me zo ook geen slechte punten herinneren van de Focus op technisch gebied. Geven iig veel waar voor je geld en daarbij een goed sturende auto
Start nu veel beter en loopt inderdaad stabieler. Ik kon de oliefilter niet vinden, zat ook op een heel irritante plek. Maar eenmaal opgekrikt was die zichtbaar!quote:Op woensdag 30 november 2011 22:17 schreef L0we het volgende:
[..]
Wat lukte er niet? Loopt hij nu ook beter stationair?
Google Translate!quote:Op donderdag 1 december 2011 19:03 schreef Sjoegerd het volgende:
Monteur op stage zei dat ik voor een oude Landcruiser in Spanje moet kijken. Heb alleen geen flauw idee welke sites enzo .. En Spaans volg ik ook geen bal van
Oh, autoscout24 doet ook aan buitenlandse auto'squote:
Hij is bijna helemaal kaal..quote:Op donderdag 1 december 2011 10:23 schreef FalleNk810i het volgende:
Helemaal demonteren en beginnen met schuren, van die borstelstukken kopen voor op de boormachine. Werkt best goed, maar er gaat veel tijd inzitten.
Heb t ook gedaan
Toevallig werkt mijn vader bij een scheepswerf.. Dus die gaat van de week even voor me kijken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:24 schreef FalleNk810i het volgende:
Die motorsteun heb ik ook!
Zit inderdaad ook met het ''probleem'' van geen lange genoege bouten hebben.
Als jij ze hebt gevonden, kan jij dan mij even de maten van de bouten geven?
Verder wel leuk klusje he?
Daar hoef ik geen rechtsgestuurde auto voor te hebbenquote:Op zaterdag 3 december 2011 23:44 schreef Kriegel het volgende:
Willen schakelen maar in je zijvakje graaien, richting aan willen geven en ineens je ruitenwisser zien bewegen, altijd leuk.
Nou dat was het punt nog niet. Hoefde m alleen maar de werkplaats in te manouvreren.. Maar dan de draai inschatten (moeten nogal krappe bocht maken de werkplaats in met die grote hokken) is een uitdaging .quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:44 schreef Kriegel het volgende:
Willen schakelen maar in je zijvakje graaien, richting aan willen geven en ineens je ruitenwisser zien bewegen, altijd leuk.
Netjesquote:Op zondag 4 december 2011 00:12 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
met 104.000 mijl op de teller van ons!
Rijdt als een fatsoenlijke focus, stuurt fijn en is vooral lekker warm
Ik heb bouten m12 80mm lang gebruikt. één moest ik in korten ivm blind gat.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:24 schreef FalleNk810i het volgende:
Die motorsteun heb ik ook!
Zit inderdaad ook met het ''probleem'' van geen lange genoege bouten hebben.
Als jij ze hebt gevonden, kan jij dan mij even de maten van de bouten geven?
Verder wel leuk klusje he?
Ik blijf dat lettertype zo veel mooier vinden dan de Nederlandse nummerborden. Jammer alleen nog van de gele achterkant!quote:Op zondag 4 december 2011 00:12 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
met 104.000 mijl op de teller van ons!
Rijdt als een fatsoenlijke focus, stuurt fijn en is vooral lekker warm
Ja, vind ik ook! Alhoewel, de Nederlandse letters zijn wel iets duidelijker.. maargoed mooi > duidelijkquote:Op maandag 5 december 2011 21:16 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Ik blijf dat lettertype zo veel mooier vinden dan de Nederlandse nummerborden. Jammer alleen nog van de gele achterkant!
Richting aangeven moet toch ook vóór de bocht? En daarnaast, ik schakel regelmatig op momenten dat ik richting aan wil geven, in Zuid-Afrika liep ik daar ook vaak genoeg tegenaanquote:Op dinsdag 6 december 2011 11:53 schreef Mikkie het volgende:
Je bent je ervan bewust dat je altijd moet schakelen vóór de bocht? Je hebt vele tientjes per uur betaald voor die rijlessen, toch jammer dat je dit dan vergeten bent
Bij de rechtsgestuurde Landcruiser 80 van afgelopen weekend was het wel gespiegeldquote:Op dinsdag 6 december 2011 11:52 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, vind ik ook! Alhoewel, de Nederlandse letters zijn wel iets duidelijker.. maargoed mooi > duidelijk
Hij rijdt ook echt heerlijk! Precies zoals de saloon van mijn ouders, eigenlijk. Stuurt scherp en rijdt fijn laag in de toeren.
Enige nadeel, bij het stuur aan de andere kant, is dat ze de knippers/verlichting NIET gespiegeld hebben in de auto's hier.
Dus als je bijvoorbeeld een rotonde neemt (en die zijn er hier nogal veel ) kun je niet schakelen en knipperen tegelijk, omdat je dat hier met dezelfde hand (links) doet... dat had wel anders gemogen en is niet heel handig, maargoed, ook dat went wel weer
Te slappe V-riemen lijkt mij best een verklaring. Misschien kan L0we wat meer duidelijkheid geven?quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:56 schreef Kriegel het volgende:
Zeg, ik heb de laatste dagen iets vaags. Telkens als ik scherp instuur (dus stuur volledig doorgedraaid naar één kant) begint er iets bij m'n wielen behoorlijk luid te piepen. Echt zo'n geluid alsof er nat rubber over metaal loopt. Dit gebeurt in beide richtingen, en het houdt op zodra ik een paar meter rechtuit ben gereden.
Ook heb ik de indruk dat het alleen gebeurt zolang de boel nog niet gped opgewarmd is omdat het vooral optreedt als ik bij een koude start uitparkeer en ook nog bij de eerste paar scherpe bochten, ik kan me niet herinneren dat het na een tijdje rijden nog voorkwam. Waarschijnlijk heeft het dus met vocht te maken.
M'n pa denkt aan de V-snaren omdat die pasgeleden bij een beurt vervangen zijn, en dan willen ze volgens hem bij nat weer sowieso wel eens slippen, wellicht omdat ze niet helemaal goed zijn aangespannen. Alleen sinds wanneer hebben de V-snaren iets te maken met de stuurinrichting?
Iemand een idee? Kan zijn dat het iets doodsimpels is, maar ik ben n00b enzo.
True, maar op een rotonde werkt dat niet altijd. Je moet immers soms pas halverwege de rotonde richting aangeven .quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:25 schreef L0we het volgende:
[..]
Richting aangeven moet toch ook vóór de bocht? En daarnaast, ik schakel regelmatig op momenten dat ik richting aan wil geven, in Zuid-Afrika liep ik daar ook vaak genoeg tegenaan
Is gewoon overdruk van de pomp schatjequote:Op dinsdag 6 december 2011 20:40 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Monsterd's Micra heeft ook last van dat gepiep, maar dat is alleen bij voluit insturen. Zegmaar helemaal tot je niet meer verder kan. Dat kan toch niet de v-snaar zijn?
en bij koud weer = olie ook koud misschien dat het dan daarvan komt?quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:17 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Is gewoon overdruk van de pomp schatje
Bij mij dus ook alleen bij voluit insturen, of misschien dat het wel al iets eerder begint, maar in ieder geval vrij scherp. Achteruit net zo goed als vooruit.quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:40 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Monsterd's Micra heeft ook last van dat gepiep, maar dat is alleen bij voluit insturen. Zegmaar helemaal tot je niet meer verder kan. Dat kan toch niet de v-snaar zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |