Jeeeeej!quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:45 schreef DaMart het volgende:
We mochten ook nog vijf boekenpakketten verloten onder iedereen die een boekenlijst heeft gepost. De winnaars zijn:
Dastan
Valhallen
Beregd
tomatenrood
Daph_
Allemaal van harte gefeliciteerd en veel leesplezier.
Jeeeej!! Woopwoop!!quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:45 schreef DaMart het volgende:
We mochten ook nog vijf boekenpakketten verloten onder iedereen die een boekenlijst heeft gepost. De winnaars zijn:
Dastan
Valhallen
Beregd
tomatenrood
Daph_
Wat leuk! Dankjewelquote:Op zondag 23 oktober 2011 20:45 schreef DaMart het volgende:
Dastan
Valhallen
Beregd
tomatenrood
Daph_
Ik kan de nummer 2 in ieder geval van harte aanbevelenquote:Op maandag 24 oktober 2011 09:14 schreef p-etr-a het volgende:
Mooie top 100. Ik heb er 33 boeken (33 procent) uit gelezen en vond al deze boeken goed, dus wat mij betreft zijn dat terechte plaatsingen. Toch zit er nog genoeg inspiratie in voor veel meer lezen deze winter. Ik mag namelijk niet eens een mening hebben over de top 3.
Zoals ik al zei.. een andere nummer 1.quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:53 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hoe zou je lijst eruit hebben gezien dan?
Niettemin hartelijk dank voor de nieuwe lijst.quote:1. William Gibson - Neuromancer (Zenumagiër, 1984)
2. Tom Wolfe - The Right Stuff (Pure klasse, 1979)
3. Dan Brown - The Da Vinci Code (De Da Vinci Code, 2003)
4. Peter F. Hamilton - Fallen Dragon (2001)
5. Philip K. Dick - Do androids dream of electric sheep (Dromen Androïden van Elektrische Schapen?, 1966)
6. Harlan Coben - Promise Me (Eens beloofd, 2006)
7. John Irving - The Hotel New Hampshire (Hotel New Hampshire, 1981)
8. J.D. Salinger - Catcher in the rye (De vanger in het graan, 1951)
9. Stephen King - The Stand (De Beproeving, 1978)
10. Douglas Adams - Hitchhikers guide to the galaxy (Het Transgalactisch Liftershandboek, 1979)
11. Peter F. Hamilton - The Dreaming Void (2007, deel 1 Void trilogie)
12. Philip K. Dick - Minority Report (1991, verhalen bundel)
13. JRR Tolkien - Fellowship of the Ring (De Reisgenoten)
14. George Orwell - 1984 (1949)
15. William Gibson - Zero History (2010)
16. Karen Traviss - City of Pearl (2004, deel 1 van Wess'har Wars serie)
17. William Gibson en Bruce Sterling - The Difference Engine (De stoomvlinder, 1991)
18. Stephen King & Peter Straub - The Talisman (De Talisman, 1984)
19. JRR Tolkien - Return of the King (Terugkeer van de koning)
20. Greg Bear - Songs of Earth and Power (1994 - bundel met Infinity Concerto (1984) en Serpent Mage (1986))
21. Peter F. Hamilton - The Reality Dysfunction (1996)
22. Jean M Auel - Clan of the Cave Bear (De stam van de holenbeer, 1980 - deel 1 van de Earth Children Saga)
23. Marion Zimmer Bradley - Mists of Avalon (Nevelen van Avalon, 1979)
24. Hubert Lampo - De duivel en de maagd, 1955
25. Frank Herbert - Dune (Duin, 1963)
26. Tanith Lee - The Blood of Roses (Het Bloed van Rozen, 1990)
27. Stieg Larsson - Mannen die vrouwen haten (Män som hatar kvinnor, 2005 - deel 1 Millenium trilogie)
28. Roger Zelazny - Lord of Light (Heer van het licht, 1967)
29. H.G. Wells - The war of the worlds (Oorlog der Werelden, 1898)
30. J.K. Rowling - Harry Potter And The Deathly Hallows (Harry Potter En De Relieken Van De Dood, 2007)
Doe maar niet, dan valt het hele oevre van Robert Jordan zo'n beetje wel af.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:57 schreef DaMart het volgende:
[..]
We kunnen boeken van meer dan 900 pagina's uitsluiten, natuurlijk.
Dat was ook geen serieuze suggestie, zie ook de pi bij die postquote:Op maandag 24 oktober 2011 13:25 schreef pleomousie het volgende:
[..]
Doe maar niet, dan valt het hele oevre van Robert Jordan zo'n beetje wel af.
Ik heb nu 121 boeken op mijn lijstje en daar komen er nog veel meer bij, zowel nieuwe boeken die ik gelezen heb als boeken die ik weer uit het aquarium van mijn geheugen opvis (en wellicht opnieuw lees). Een top 120 is natuurlijk wel te veel van het goede (ook gezien het werk dat jij er dan vervolgens aan zult hebben) maar een top 50 bijvoorbeeld?quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:20 schreef DaMart het volgende:
Waar ik voor volgend jaar wel benieuwd naar ben is:
1. Of een lijst van maximaal 30 boeken toereikend is of dat langere lijsten (40, 50?) wenselijk zijn.
2. Of werken met alleen een maximum aan het aantal boeken op de lijst gehandhaafd moet worden, of dat vaste lengtes moeten worden ingevoerd.
3. Of de puntentelling voldoet, of dat een andere puntentelling toch de voorkeur verdient. De top 3 krijgt nu extra punten omdat de nummer 1 van een top 10 anders evenveel punten kreeg als de nummer 21 van een top 30.
4. Of de inhoudelijke criteria (geen niet-verhalende non-fictie, dichtbundels etc.) nog voldoen, of dat uitbreiding van boeken die mee kunnen doen gewenst is. Waarbij ik wel van mening blijf dat je een wetenschappelijk werk of een dichtbundel anders beoordeelt dan een literair boek.
De reacties zullen we meenemen bij het vaststellen van de opzet van de FOK! Boekentop 100 volgend jaar (die overigens niet hóeft te veranderen, maar als er behoefte aan is, kijken we uiteraard wat mogelijk is), die naar alle waarschijnlijkheid eind september 2012 zal beginnen (ik probeer daarvoor een vast weekend in het jaar te hanteren, is wel zo makkelijk).
Probeer je nou te zeggen dat het per definitie onmogelijk is om Dostojevski goed te vinden of zo? Iedereen die dergelijke literatuur nomineert doet dat enkel omdat 'het goed staat'? Ik vind het een redelijk absurde beschuldiging, die je ook niet echt onderbouwt. En sowieso, die boeken worden niet voor niets tot de 'hoge literatuur' (wat natuurlijk een problematisch begrip is) gerekend. Ja, je kunt ze echt goed vinden, en plezier beleven aan het lezen van zulke boeken. Dat jij je dat niet voor kunt stellen is een ander verhaal.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wie weet gaat men echt een keer de boeken posten die men wel leuk vindt ipv dat wat 'goed staat'
Ik denk dat een valide conclusie voor ons allen zou zijn dat smaken verschillen en dat je over smaak eindeloos kunt twisten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:22 schreef Mykonos het volgende:
[..]
Probeer je nou te zeggen dat het per definitie onmogelijk is om Dostojevski goed te vinden of zo? Iedereen die dergelijke literatuur nomineert doet dat enkel omdat 'het goed staat'? Ik vind het een redelijk absurde beschuldiging, die je ook niet echt onderbouwt. En sowieso, die boeken worden niet voor niets tot de 'hoge literatuur' (wat natuurlijk een problematisch begrip is) gerekend. Ja, je kunt ze echt goed vinden, en plezier beleven aan het lezen van zulke boeken. Dat jij je dat niet voor kunt stellen is een ander verhaal.
Je hebt ruim 11 maanden om medeliefhebbers van het boek te overtuigen om volgend jaar ook een boekenlijstje met dat boek erin te postenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:18 schreef Steven184 het volgende:
DaMart, weer heel erg bedankt voor de organisatie van dit jaar.
48% van de lijst gelezen en er liggen er nog een paar op de te lezen stapel(toegegeven, sommige liggen daar al erg lang, zoals Anna Karenina en Misdaad en Straf). En natuurlijk weer een paar mooie boeken die ik op mijn lijst zet om te lezen.
Omdat Vogels zonder Vleugels uit de top 100 is verdwenen, mijn persoonlijke missie om die elk jaar in de top 100 te krijgen is niet gelukt, nadat het vorig jaar wel lukte.
![]()
Zo gaat het al jaren bij de jaarlijkse film lijst in TV en albums/singles lijsten in MUZ.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:12 schreef DaMart het volgende:
Het voordeel van vaste lijstjes kan dan weer wel zijn dat je de nummer 1 bijvoorbeeld altijd 30 punten kunt geven, alleen bij een top 10 loopt het dan met grotere stappen terug naar 1 dan bij een top 30.
Goede keus alle 3.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Over eventuele veranderingen: Grotere lijsten lijkt me wel prettig, maar aan grotere lijsten dan 50 is niet echt veel behoefte denk ik. Minimum lijkt me niet echt verstandig, waren er toch al niet veel met minder dan 10 boeken.
Puntentelling vond ik erg goed geregeld, lijkt me niet verstandig om bij een lijst van 50 de nr.1 50 punten te geven en de nummer 50 1. Mijn top 10 was redelijk zorgvuldig samengesteld namelijk , maar hoe lager ik in mijn lijstje ging hoe meer natte vingerwerk eraan te pas kwam. Tussen mijn nummer 20 en 30 zat dus veel minder verschil dan tussen mijn nummer 1 en 10. Daarom was ik blij dat de beste boeken extra punten kregen, die verdienden het ook in mijn ogen.
En verder heb ik dankzij de top 100 ook nieuwe inspiratie gekregen voor boeken die ik nog wil gaan lezen. Zo wil ik wat van Zafon en Marquez gaan lezen. En deze: John Irving * De Wereld Volgens Garp. Kende die nog niet, maar heb hem even snel bekeken en lijkt me leuk. Bedankt voor deze titel!
Hier ook, keileuk!quote:Op zaterdag 5 november 2011 12:03 schreef Daph_ het volgende:
Het boekenpakket werd zojuist bij me afgeleverd, heel erg bedankt!
Same herequote:Op zaterdag 5 november 2011 12:03 schreef Daph_ het volgende:
Het boekenpakket werd zojuist bij me afgeleverd, heel erg bedankt!
Ik heb toevallig DaMart nog erover geDM'd gisteren, maar nog geen antwoord gehad. Ben benieuwd.quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:10 schreef Vastraaf het volgende:
Toch maar eens dit oude topic oprakelen.
Komt er dit jaar weer een boek top 100? En zo ja, wanneer? Ik kan 'm niet vinden.
Dit jaar wil ik ook wel een lijstje inleveren.
Oke nice, ik wacht het af.quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:13 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik heb toevallig DaMart nog erover geDM'd gisteren, maar nog geen antwoord gehad. Ben benieuwd.
Oh, oke balen, toch nog ff hopen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:16 schreef ValHallen het volgende:
Heb het een paar weken geleden gevraagd in het Feedback topic van TTK. Er werd gezegd dat de kans bijzonder klein was dat er dit jaar een top 100 zou worden georganiseerd.
Werd er nog een reden gegeven?quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:16 schreef ValHallen het volgende:
Heb het een paar weken geleden gevraagd in het Feedback topic van TTK. Er werd gezegd dat de kans bijzonder klein was dat er dit jaar een top 100 zou worden georganiseerd.
als damart niet kan of wil kan iemand anders het toch overnemen?quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:16 schreef ValHallen het volgende:
quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:10 schreef DaMart het volgende:
Het is nog niet helemaal duidelijk of en wanneer de boekentop 100 dit jaar komt. Het kost ieder jaar behoorlijk wat tijd, en die tijd heb ik vooralsnog even niet.
hebben we hier een vrijwilliger? want volgens mij is het een enorme klusquote:Op vrijdag 9 november 2012 11:37 schreef ranja het volgende:
[..]
als damart niet kan of wil kan iemand anders het toch overnemen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |