Nee hoor! *mompelt iets over piemellengtes*quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:42 schreef destrovel het volgende:
Bijna geen SF erin
En whats up met al die Russische schrijvers? Is daar iets bijzonders wat ik moet lezen?
Wie weet gaat men echt een keer de boeken posten die men wel leuk vindt ipv dat wat 'goed staat'quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Vorig jaar stond dat boek met grote overmacht bovenaan, dit jaar is het nipt. Dus wie weet volgend jaar...
Ik zie Murakami of zo ook nog wel eens bovenaan eindigen hoor, die is de laatste jaren met een flinke opmars bezig. En wie weet volgend jaar Zafón wel op 1quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wie weet gaat men echt een keer de boeken posten die men wel leuk vindt ipv dat wat 'goed staat'
Zeker! Hangt er beetje vanaf waar je smaak ligt, maar bijv. De lotgevallen van soldaat Ivan Tsjonkin van Vojnovitsj (niet in de Top 100quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:42 schreef destrovel het volgende:
Bijna geen SF erin
En whats up met al die Russische schrijvers? Is daar iets bijzonders wat ik moet lezen?
Welke is beter om te lezen? De Russische of de NL versie?quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:48 schreef Beat1987 het volgende:
[..]
Zeker! Hangt er beetje vanaf waar je smaak ligt, maar bijv. De lotgevallen van soldaat Ivan Tsjonkin van Vojnovitsj (niet in de Top 100) is een enorm leuk Russisch boek, en niet zo zwaar direct
Ik vind dat dus heel vreemd, want wat heb je daaraan? Zeker op een redelijk anoniem forum. Alles wat in mijn top 30 stond vond ik fantastisch, maar blijkbaar vinden sommigen hier dat omdat het literair is, het per definitie niet om van te genieten is?quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wie weet gaat men echt een keer de boeken posten die men wel leuk vindt ipv dat wat 'goed staat'
Haha, de Nederlandse vertaling is erg goed!quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:50 schreef destrovel het volgende:
[..]
Welke is beter om te lezen? De Russische of de NL versie?
Anders moet ik namelijk eerst Russisch leren
Ik heb er zelf ook wel wat inspiratie uitgehaald om weer eens een bezoek te brengen aan de boekwinkel.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:47 schreef florfy het volgende:
Geen Hemingway
Desondanks, toch leuk zulke lijstjes:) Bedankt voor de moeite DaMart!
Leuk is niet altijd hetzelfde als goed, hoewel ik wat betreft de Russen gemengde gevoelens heb. Je kunt een boek toch niet goed beoordelen als je de vertaling hebt gelezen vind ik.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Echt super, kan me voorstellen dat hier veel werk in zit! Maar het is natuurlijk ook wel weer heel leuk om iedereen hier in spanning te houdenquote:Op zondag 23 oktober 2011 15:46 schreef DaMart het volgende:
En de complete lijst met alle genoemde boeken, de volledige auteurstop en de Boekentop gebasseerd op de punten vanaf 2007, kun je terugvinden in dit Exceldocument.
Juist op een forumquote:Op zondag 23 oktober 2011 15:50 schreef Beat1987 het volgende:
[..]
Ik vind dat dus heel vreemd, want wat heb je daaraan? Zeker op een redelijk anoniem forum. Alles wat in mijn top 30 stond vond ik fantastisch, maar blijkbaar vinden sommigen hier dat omdat het literair is, het per definitie niet om van te genieten is?
Gelukkig!quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:50 schreef Beat1987 het volgende:
[..]
Haha, de Nederlandse vertaling is erg goed!
Het meeste werk zit hem in het zoeken van de extra informatie bij titels die voor het eerst genoemd worden. Voor veel boeken wel eenvoudig te vinden, maar een aantal kostten behoorlijk wat creatief zoekwerk op Googlequote:Op zondag 23 oktober 2011 15:51 schreef Beat1987 het volgende:
[..]
Echt super, kan me voorstellen dat hier veel werk in zit! Maar het is natuurlijk ook wel weer heel leuk om iedereen hier in spanning te houden
Haha, okee, als ik in die lijn verder denk begrijp ik het misschien wel. Maar vind het toch vreemdquote:Op zondag 23 oktober 2011 15:53 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Juist op een forum
Lees eens goed rond, iedereen heeft een lul van 80 cm, verdient minimaal 3 ton per jaar en heeft w.o. gedaan.
We kunnen boeken van meer dan 900 pagina's uitsluiten, natuurlijkquote:Op zondag 23 oktober 2011 15:50 schreef krapula het volgende:
thx voor de moeite die je in het samenstellen hebt gestoken, DaMart.
accepteer je ook steekpenningen zodat 'De ontdekking van de hemel' volgend jaar buiten de top10 valt?
quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:57 schreef DaMart het volgende:
[..]
We kunnen boeken van meer dan 900 pagina's uitsluiten, natuurlijk.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:57 schreef DaMart het volgende:
[..]
We kunnen boeken van meer dan 900 pagina's uitsluiten, natuurlijk.
De FOK!-leesclub?quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:07 schreef destrovel het volgende:
[..]![]()
Wanneer is overigens de meet om dit heuglijk feit te besluiten met een borrel?
Dat klinkt goedquote:Op zondag 23 oktober 2011 17:07 schreef Daph_ het volgende:
Een vaste lengte spreekt mij niet zo aan.. Sommige mensen lezen meer dan anderen dus dan zou het imo niet helemaal logisch zijn om een vaste lengte in te stellen - denk dat dat mensen die minder lezen ook wat af zal schrikken.
Wat betreft puntentelling: Waarom niet voor alle lijstjes eenzelfde puntentelling hanteren? Bijvoorbeeld 30 punten voor plaats 1, 29 voor plaats 2 en dat tot en met plaats 30, eindigend met 1 punt. Of wanneer iemand maar 10 boeken noemt, 21 punten voor de nummer 10? Klinkt misschien als veel maar het trekt op zich je puntentelling wel recht met oog op wat je noemt over nummer 21 met hetzelfde aantal punten als nummer 1 van een top 10.
Wat betreft de criteria voor boeken die genoemd worden: das imo prima - net als de lengte van de boekenlijstjes max 30. Wat mij betreft voldoet dat prima!
Maar dan met bier wijn!quote:
Als je het aantal punten afhankelijk laat zijn van de lengte van het lijstje, dan geef je een langere lijst meer gewicht dan een korte. Ik denk dat je het beste kan uitgaan van een absoluut aantal, bijvoorbeeld dertig als dat de maximale lengte van het lijstje is. Het maakt dan niet uit of een lijst drie of dertig boeken heeft, de eerste plaats heeft altijd dertig punten, de tweede 29, enz.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:07 schreef Daph_ het volgende:
Een vaste lengte spreekt mij niet zo aan.. Sommige mensen lezen meer dan anderen dus dan zou het imo niet helemaal logisch zijn om een vaste lengte in te stellen - denk dat dat mensen die minder lezen ook wat af zal schrikken.
Wat betreft puntentelling: Waarom niet voor alle lijstjes eenzelfde puntentelling hanteren? Bijvoorbeeld 30 punten voor plaats 1, 29 voor plaats 2 en dat tot en met plaats 30, eindigend met 1 punt. Of wanneer iemand maar 10 boeken noemt, 21 punten voor de nummer 10? Klinkt misschien als veel maar het trekt op zich je puntentelling wel recht met oog op wat je noemt over nummer 21 met hetzelfde aantal punten als nummer 1 van een top 10.
Wat betreft de criteria voor boeken die genoemd worden: das imo prima - net als de lengte van de boekenlijstjes max 30. Wat mij betreft voldoet dat prima!
Dat is precies wat ik bedoelquote:Op zondag 23 oktober 2011 17:16 schreef petertjeprik het volgende:
[..]
Als je het aantal punten afhankelijk laat zijn van de lengte van het lijstje, dan geef je een langere lijst meer gewicht dan een korte. Ik denk dat je het beste kan uitgaan van een absoluut aantal, bijvoorbeeld dertig als dat de maximale lengte van het lijstje is. Het maakt dan niet uit of een lijst drie of dertig boeken heeft, de eerste plaats heeft altijd dertig punten, de tweede 29, enz.
Dan weegt iedere lijst evenveel in de statistiek.
Wie heeft er tijd over en gaat eens kijken wat de nieuwe resultaten zouden zijn met deze telling?quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:20 schreef Daph_ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoelOp die manier is iedere nummer 1 even veel waard.
Dat zou wel eens voor leuke verschuivingen kunnen zorgen in de top 100, mocht dat worden ingevoerd
We willen juist stimuleren om een zo lang mogelijke lijst te maken. Het gevaar bestaat dat als je de nummer 10 van een top 10 evenveel punten geeft als de nummer 10 van een top 30, dat dat juist kortere lijsten gaat opleveren. Bovendien is het natuurlijk ook meer waard om 10 van 30 te zijn dan 10 van 10quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:16 schreef petertjeprik het volgende:
[..]
Als je het aantal punten afhankelijk laat zijn van de lengte van het lijstje, dan geef je een langere lijst meer gewicht dan een korte. Ik denk dat je het beste kan uitgaan van een absoluut aantal, bijvoorbeeld dertig als dat de maximale lengte van het lijstje is. Het maakt dan niet uit of een lijst drie of dertig boeken heeft, de eerste plaats heeft altijd dertig punten, de tweede 29, enz.
Dan weegt iedere lijst evenveel in de statistiek.
Waarschijnlijk wel, maar dan heeft DaMart volgend jaar echt assistentie nodig :pquote:Op zondag 23 oktober 2011 17:20 schreef Daph_ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoelOp die manier is iedere nummer 1 even veel waard.
Dat zou wel eens voor leuke verschuivingen kunnen zorgen in de top 100, mocht dat worden ingevoerd
K volg het even niet; hoe was het nu dan?quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:30 schreef DaMart het volgende:
We hebben trouwens 2 jaar als puntentelling gehad dat de #1 net zoveel punten kreeg als de lijst lang was: top 10: #1 kreeg 10 punten, top 30: #1 kreeg 30 punten... die jaren werd 1984 de winnaar.
Ook zo, maar met als toevoeging:quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:30 schreef destrovel het volgende:
[..]
K volg het even niet; hoe was het nu dan?
In die logica zit ook wel iets. Het is natuurlijk waar je de voorkeur aan geeft. In het systeem dat ik net beargumenteerde is het waarschijnlijk ook logisch om naast een maximum een minimum aantal boeken voor de lijsten in te voeren. En dat kan op zijn beurt weer afschrikken.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:29 schreef DaMart het volgende:
Overigens kan ik me er best in vinden om de nummer 1 altijd hetzelfde aantal punten te geven, maar de nummer laatst zou dan ook altijd 1 punt moeten krijgen. Omdat daarin een modus vinden in het verleden lastig bleek, is de huidige puntentelling ontstaan. Wil je de #1 en laatst altijd hetzelfde aantal punten geven, dan ontkom je bijna niet aan vaste lijstlengtes (met keuze, zoals ik eerder aangaf).
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |