Laten overnemen? Dat geld ben je wel kwijt want dat gaat in de algemene pot voor onderhoud. Er is geen "mijn deel" zodra je het in een VvE stopt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:00 schreef Chinless het volgende:
Het geld in de VVE ben je ook nooit kwijt, je kan altijd dit laten overnemen door de nieuwe koper. Tenzij het is uitgegeven aan uitgaven.
Nieuw pand uit 2005, geheel van beton, geanodiseerde aluminium kozijnenquote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:42 schreef Casos het volgende:
40 euro alleen zegt ook niets. Als de staat van het pand of een deel slecht is en er noodzakelijk onderhoud gepleegd moet worden, kan de VVE per vergadering zomaar voor een eenmalige bijdrage of verhoging van de servicekosten stemmen.
Lees je vooral goed in in de afgelopen vergaderingen en algemeen onderhoud / staat van het pand.
Dat vind ik dus ook zo stom. Ze zeggen dat je bijvoorbeeld 500 euro per maand niet zou kunnen missen, maar 300 + 200 VVE is dan opeens geen probleem. WTF?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:10 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat heb ik ookMaar als je 200 euro netto moet bijlappen kun je ook een hypotheek nemen van 50.000 meer.. Maarja, dat wil de bank niet, blablabla... gezeik allemaal.
Idd, staat als het goed is ook in het jaarverslag(of hoe heet dat ook alweer) dat je dus op kan vragen bij de verkopend makelaar.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:25 schreef Clupea het volgende:
En vraag ook even wat de VVE reserves zijn. Veel geld in kas betekend dat de VVE bijdrage niet meteen omhoog gaat als er eens wat onderhoud gedaan moet worden.
Lijkt me dan niet echt een actieve vve.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:00 schreef Blik het volgende:
Ik betaal 10 euro per maand voor de VVE. er is gewoon geen pijl op te trekken wat dat betreft.
Een topic over woonkosten heeft niets in 'wonen' te zoeken? Afijn, mij om het evenquote:Op woensdag 19 oktober 2011 18:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Schopje Werk, Geldzaken en Recht
Dit topic heeft helemaal niets in K&W te zoeken !
Het gaat er om wat de reserveringen zijn en wat je MOP daar over zegt.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:15 schreef BadderAapje het volgende:
Nieuwbouw appartement hier. opgeleverd in 2011.
maandelijkse kosten + schuurtje: 72 EUR (eindhoven)
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt me dan niet echt een actieve vve.
Dit!quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:22 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Het gaat er om wat de reserveringen zijn en wat je MOP daar over zegt.
Met andere woorden, hoe wordt er gespaard voor groot onderhoud en welke verzekeringen zitten er in.
Beetje afhankelijk van wat daar in zit he? Ik betaal wel 200E per maand maar daar zit ook verwarming en heet en koud water in.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:58 schreef Matty___ het volgende:
ik betaal voor een nieuwbouwappartement met 2 liften nu 86 euro per maand.
Het ligt er volgens mij aan wat er allemaal gedaan wordt van dat geld en hoe goed het onderhouden is.
Als men er jarenlang niets aan heeft gedaan en het beseft komt er dat het nodig is en de kosten nu 200 euro in de maand zijn zou ik bedanken en verder zoeken
Complete onzin dus. Je kunt dat helemaal niet roepen tenzij je weet wat er 'in' die kosten zit.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:29 schreef KhaZ het volgende:
Om op de eerste vraag terug te komen, wat is redelijk? Redelijk is ongeveer ¤50-100 per maand, hangt gewoon van het gebouw af.
Beste,quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:22 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Het gaat er om wat de reserveringen zijn en wat je MOP daar over zegt.
Met andere woorden, hoe wordt er gespaard voor groot onderhoud en welke verzekeringen zitten er in.
En dus, dan kun je toch met je MOP achterhalen of de VVE bijdrage realistisch is ten opzichte van de te verwachtten onderhoudskosten over de jaren heen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:18 schreef BadderAapje het volgende:
[..]
Beste,
Omdat het pas dit jaar is opgeleverd hebben wij elke mogelijke verzekering, onderhoud, schoonmaak erbij. Het is dus vrijwel maximaal begroot.
Te lage schatting van onderhoudskosten vinden vaak plaats. En dan wordt het huilen tijdens het bijstorten.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:14 schreef kwib het volgende:
Wat je moet betalen aan VvE kosten is afhankelijk van wat er mee gedaan wordt. Liftonderhoud, gevel- en dakonderhoud, schoonmaakkosten etc.
Buiten je maandelijkse kosten kan het ook geen kwaad op de laatste jaarrekening op te vragen. Het is nogal vervelend als er een half jaar na deaankoop van je appartement door de VvE wordt besloten dat het dak dient te worden vervangen en er geen reserve budget is opgebouwd om dit te betalen. Dan mag je in eens enkele duizenden euro's op tafel leggen.
En ja, dan ben jij wettelijk verplicht dit dan te betalen. In de aankoop van je appartement zitten ook jouw aandeel in de opgebouwde reserves van de VvE (of jouw verplichting indien deze resveres ontbreken).
VvE's worden door veel mensen onderschat terwijl er een boel gelazer uit kan komen dien de VvE slecht wordt beheerd
En dat is dan ook meteen de ellende: je betaalt mee aan het afraffel-schilderwerk (roze of bruin bijvoorbeeld) terwijl je liever een andere kleur zou hebben. Je betaalt mee aan de speeltoestellen (terwijl je zel geen kinderen hebt) en je betaalt mee aan het verbruik van anderen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:37 schreef Knavia het volgende:
Wat je betaalt aan de VVE is te vergelijken met het onderhoud wat je zelf zou moeten plegen aan de buitenzijde van een woonhuis.
Ach wij kunnen wel een indiviuele watermeter krijgen maar dan zouden de kosten voor de watermeter alleen al meer zijn dan het vebruik per huishouden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:33 schreef blomke het volgende:
[..]
En dat is dan ook meteen de ellende: je betaalt mee aan het afraffel-schilderwerk (roze of bruin bijvoorbeeld) terwijl je liever een andere kleur zou hebben. Je betaalt mee aan de speeltoestellen (terwijl je zel geen kinderen hebt) en je betaalt mee aan het verbruik van anderen.
Dat staat mij dus ook zo tegen aan een VVE. Tuurlijk, niemand wil een trappenhuis met ontbrekende treden of een haperende lift, maar als je soms ziet hoe afzichtelijk het schilderwerk er soms uitziet... hier in de buurt staat een flat waarvan een krappe meerderheid heeft besloten om de buitenkant van de galerijen afwisselend oudroze en pepermuntgroen te schilderen. Past mooi bij het mos op de verzuurde oude bakstenen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:33 schreef blomke het volgende:
[..]
En dat is dan ook meteen de ellende: je betaalt mee aan het afraffel-schilderwerk (roze of bruin bijvoorbeeld) terwijl je liever een andere kleur zou hebben. Je betaalt mee aan de speeltoestellen (terwijl je zel geen kinderen hebt) en je betaalt mee aan het verbruik van anderen.
OMG wat ben ik blij met m'n eigen vrijstaande woning: ik voer zelf het schilderwerk op mijn manier en in de kleur die mijn vrouw wenst, uit. Ik heb geen speeltoestellen en doe het tuinoderhoud lekker zelf. Ik hoef geen vergaderingen te organiseren, zoek zelf m'n verzekeringen uit en bespaar lekker op m'n gasrekening door zuinig e stoken en de houtkachel te laten branden.
Zo'n opzichter betaal je dan natuurlijk ook weer dubbel en dwars. Gewoon alles lekker zelf doen; weet je dat het goed gebeurt en kan je zelf de optimale kwaliteit met topkwaliteitsverf bereiken.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Afraffelschilderwerk dat is gewoon een kwestie van een goede onafhankelijk opzichter op de job zetten. Als jij een slechte schilder inhuurt krijgt je bij je eigen woning ook natuurlijk afraffel schilderwerk.
Kijk Lente_Ninja, met jou kan ik tenminste praten, jij begrijpt me. Ga eens bij een makelaar naar maisonnettes kijken en vragen of er een VVE is. Zo ja, dan: aju paraplu. Op zoek naar een eigen huis zonder VVE gedoe.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:18 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Dat staat mij dus ook zo tegen aan een VVE. ...........maar als je soms ziet hoe afzichtelijk het schilderwerk er soms uitziet... hier in de buurt staat een flat waarvan een krappe meerderheid heeft besloten om de buitenkant van de galerijen afwisselend oudroze en pepermuntgroen te schilderen. Past mooi bij het mos op de verzuurde oude bakstenen.![]()
3500 euroquote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:19 schreef Hi_flyer het volgende:
Moet je een MJOP hebben?......maar zolang er 3500 euro voor gevraagd wordt, stellen we dat mooi uit tot 2050.
VEH is misschien wel een goed ideequote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:26 schreef Hi_flyer het volgende:
18 woningen hier. VEH is misschien wel een goed idee, bedankt.
3500 minus 1500 = 2000quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:33 schreef Hi_flyer het volgende:
..... Ik verdenk ze ervan daarvoor een bedrag te ontvangen....
¤1500,- voor een MJOPquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:33 schreef Hi_flyer het volgende:
Overigens hebben we een nieuw bestuurslid dat werkzaam is bij een grote aannemer en de MJOP voor iets van 1500 euro wil uitvoeren.
Ja, gek hé. Er zou toch eens geen vriendjespolitiek aan te pas komen.....quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:33 schreef Hi_flyer het volgende:
Frappant is natuurlijk dat de beheerder (een vrij grote) telkens hetzelfde bedrijf ons opdringt om een MJOP op te stellen. Ik verdenk ze ervan daarvoor een bedrag te ontvangen....
.
En eventuele extra kamers verhuur ik zwart.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk Lente_Ninja, met jou kan ik tenminste praten, jij begrijpt me. Ga eens bij een makelaar naar maisonnettes kijken en vragen of er een VVE is. Zo ja, dan: aju paraplu. Op zoek naar een eigen huis zonder VVE gedoe.
Ga eens na hoeveel extra hypotheek je kan krijgen als je die ¤200, - VVE bijdrage voor de hypotheekrente aanwendt i.p.v. aan die VVE-smijt-maar-over-de-balk instelling. Kan je best wel eens een huis-met-tuin voor aanschaffen!
Ja, heb je ook ALTIJD VvE. Tijdens mijn zoektocht op funda naar dit soort woningen (aangezien een gewoon huis te duur is en ik een appartement vooral te duur vind qua VvE kosten) kwam ik servicekosten tegen varierend van 0 euro (VvE in rust) tot 180 euro... Dat scheelt nogal. Gemiddeld zaten ze echter rond de 70 euro.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:18 schreef Lente_ninja het volgende:
Heb je bij een maisonette ook VVE toestanden? In feite is het gewoon een rijtjeshuis 'op z'n kant', alleen zit er een vloer tussen i.p.v. een muur. Of denk ik nu te makkelijk?
Ik was het helemaal eens met je betoog, totdat deze dikgedrukte zin erbij kwam te staan. Want dat is gewoon de grootst mogelijke onzin. Je kunt niet grofweg stellen dat alles onder de 50 euro niet realistisch is op lange termijn. Dat ligt, zoals je zelf al zei, aan wat er bij inbegrepen is in de kosten. Om mijn voorbeeld erbij te pakken.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 14:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Kortom: de ene VVE is de andere niet. En het is dan ook heel moeilijk om te vergelijken wat nu redelijk is. Daarvoor moet je gewoon alle stukken kennen. Je kunt wel grofweg stellen dat alles onder de 50 euro per maand niet realistisch is om op lange termijn al het onderhoud bij te kunnen houden. En dat meer dan 200 euro alleen gerechtvaardigd is als je daar duidelijk ook wat extra's voor terugkrijgt, zoals stookkosten die er al bij inbegrepen zijn, of een complete renovatie waarbij ook veel aandacht wordt besteed aan terugdringen van energieverbruik en de uitstraling van het gebouw (= lager energielasten en waardestijging woning voor alle bewoners).
Dan zou ik me toch even afvragen of je die 90.000 wel van de bank krijgt, ook al kan je de kosten makkelijk dragen daarvan. Dat is vaak namelijk niet zo, daarom kiezen veel mensen voor een flat, met dan een VVE.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:26 schreef blomke het volgende:
Eigen huis onderhoud? Tientjes per maand werk. Als je het zelf uitvoert natuurlijk.
Die ¤200,- per maand VVE-bijdrage: kan je ¤90.000,- extra hypotheek bij 4,5% rente en 42%HRA voor krijgen.
Nou, ik zou lekker verder zoeken.
Excuses, ik had moeten vermelden dat voor een appartement of maisonette je toch wel moet uitgaan van minimaal 50 euro, mits de huidige staat van onderhoud goed is en er veel onderhoudsvrije materialen zijn gebruikt, geen lift aanwezig is en geen gemeenschappelijke CV-installatie.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 15:17 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik was het helemaal eens met je betoog, totdat deze dikgedrukte zin erbij kwam te staan. Want dat is gewoon de grootst mogelijke onzin. Je kunt niet grofweg stellen dat alles onder de 50 euro niet realistisch is op lange termijn. Dat ligt, zoals je zelf al zei, aan wat er bij inbegrepen is in de kosten. Om mijn voorbeeld erbij te pakken.
Slapende VvE is niet goed.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:51 schreef eep het volgende:
Ik ben ook aan het kijken naar een appartement en ga nu een bod doen op een voormalig maisonette, de vve is slapend en moet dit gaan regelen met de toekomstige boven buren. Ik heb zelf een aankoopmakelaar en hij zoekt alles uit voor mij. Maar idd ikmmerk ook bij mijn zoektocht dat de vve zo enorm varieert. Bij de verkopende makelaar kun je ook inzicht in de vve vragen.
Helemaal niet fors, ik betaalde 237 euro per maand.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 16:10 schreef missyB het volgende:
Hier een actieve VVE voor 30 flats met een bijdrage van 155 euro per maand.Dat is heel fors maarja 4 jaar geleden betonrot in balkons, alle 30 fixen was een kostenplaatje van een ton, daarna een dakreparatie van kweet niet hoeveel.
Liever een gezonde actieve VVE met een wat hogere bijdrage als een acceptgiro op de mat dat je ineens 2000 euro op mag hoesten.Bij ons kon alles dus uit reservefonds betaald worden.
dat ben ik dus totaal met je eens maar hier is heel lang onduidelijk geweest of die kozijnen er nu onder vielen of niet.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 17:16 schreef Isegrim het volgende:
Het is ook niet slim (en feitelijk ook niet toegestaan!) om zelf onderhoud uit te voeren aan gemeenschappelijke zaken. Formeel hebben die mensen geen enkel recht op compensatie.
Ik ken dat soort discussies beter dan me lief is.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 17:36 schreef missyB het volgende:
[..]
dat ben ik dus totaal met je eens maar hier is heel lang onduidelijk geweest of die kozijnen er nu onder vielen of niet.
En nu er dus besloten is ook van rechtswege dat het er onder valt begint de oude garde te zeiken om compensatie, terwijl ik denk ja daaag dat heb je toen zelf besloten toen er van kunststof kozijnen via vve nog geen eens sparke was dus jou keuze jou geld maar nu niet mauwen.
maar goed dat is dus momenteel een heikel punt hier
Dit soort dingen zijn meer uitzondering dan regel gelukkig! Het wonen in een VvE kan juist ook veel voordelen hebben als e.e.a. goed geregeld is.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 17:41 schreef missyB het volgende:
er was onduidelijkheid of kozijnen daar nu onder vielen of niet.
de kozijnen zijn dus sinds 5 jaar punt op de agenda, 1 dame kon niet wachten op vve besluiten haar kozijnen waren te rot dat zij om compensatie vraagt vind ik reeel maar echt niet voor die lui die die vermaledijde kozijnen al 20 jaar hebben zitten.
komt er een besluit dat de oude garde daar toch recht op heeft, bij meerderheid van stemmen dus,is er weer een hap uit reservefonds en gaat de vve bijdrage weer omhoog en daar pa sik voor.
Als ik werkelijk had geweten vooraf wat wonen in appartementencomplex inhoudt had ik het nooit gedaan. Wij kregen ook pas inzage in huishoudelijk reglement na de aankoop, en dat alleen is al belachelijk!
In een goeie VVE wordt jouw deel gewoon bijgehouden en verkoop je je deel gewoon bij de verkoop van je appartement. Als jij het 'kwijt' bent dan zou ik eens het één en ander gaan nakijken en veranderen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:39 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Laten overnemen? Dat geld ben je wel kwijt want dat gaat in de algemene pot voor onderhoud. Er is geen "mijn deel" zodra je het in een VvE stopt.
Het appartement is net gesplitst en om die reden slapend..het was voorheen 1 maisonette woning.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 12:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Slapende VvE is niet goed.Vooral niet als er op korte termijn onderhoud aan zit te komen. En KvK zal op enig moment écht boetes gaan opleggen aan VvE's die nog steeds slapend zijn en niet ingeschreven bij KvK.
De hoogte van een VvE-bijdrage is afhankelijk van ontzettend veel factoren. Het belangrijkste om naar te kijken als je een appartement wilt kopen, is of het reservefonds gezond is. Er moet voldoende geld zijn om het onderhoud op de lange termijn te blijven betalen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Een MJOP geeft daar goed inzicht in. Let er wel op of alle bouwdelen daarin zijn meegenomen. Sommige VvE's laten een MJOP voor tien of vijftien jaar opstellen. Maar als na zestien jaar de lift of het dak vervangen moet worden en de MJOP houdt daar geen rekening mee, dan schiet je daar dus niet veel mee op.
Dit soort dingen zaten bij ons al bij de concept-koopaktequote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:51 schreef missyB het volgende:
oja en vraag altijd voor je de akte laat passeren hoe je ondervloeren dienen te zijn!
Gek genoeg denkt de belastingdienst daar anders over. Het aandeel wat een bewoner heeft in het reservefonds telt namelijk mee voor de vermogensrendementsheffing.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:39 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Laten overnemen? Dat geld ben je wel kwijt want dat gaat in de algemene pot voor onderhoud. Er is geen "mijn deel" zodra je het in een VvE stopt.
Ik ben toch niet van plan dat op te geven. Het bedrag staat niet op een rekening die ik bezit. Verder zou dan de vve dus aan het begin van het jaar een overzicht moeten gaan sturen om de bewoners hiermee aan te kunnen geven hoeveel hun bijdrage is.quote:Op zondag 23 oktober 2011 09:44 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Gek genoeg denkt de belastingdienst daar anders over. Het aandeel wat een bewoner heeft in het reservefonds telt namelijk mee voor de vermogensrendementsheffing.
Een goed beheerde VvE doet dat ook standaard elk jaar.quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben toch niet van plan dat op te geven. Het bedrag staat niet op een rekening die ik bezit. Verder zou dan de vve dus aan het begin van het jaar een overzicht moeten gaan sturen om de bewoners hiermee aan te kunnen geven hoeveel hun bijdrage is.
Ja. Er is niets virtueels aan, het geld is van jou. Mocht er teveel in de pot zitten dan kan er zelfs volgens de modelreglementen worden teruggestort. Mocht je de boel verkopen dan wordt dat aandeel door de notaris apart verrekend.quote:Even een hypothese je koopt een appartement waarbij de vve pot flink gevuld (25.000 per appartement) is omdat er over een paar jaar allemaal groot onderhoud aan zit te komen. Dan zou je als nieuwe bewoner virtueel opeens zoveel spaargeld hebben volgens de BD?
Een rijtjeshuis eigenaar heeft dat geld dan nog wel in eigen beheer. Als vve lid zijnde beheer je het niet meer. Tegenwoordig moeten vve's toch ook verplicht een kvk nummer hebben veranderd daardoor de rechtstatus van een vve niet tot een soort van bedrijf?quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:09 schreef Wokkel het volgende:
Een rijtjeshuiseigenaar betaalt toch ook rendementsheffing over zijn reservepotje?
Als lid zijnde heb je natuurlijk inspraak op de grootte van het fonds. Helaas voor de flat eigenaren, maar de vergelijking met het reseverpotje voor het rijtjeshuis is zelfs door de Hoge Raad gebruikt.quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een rijtjeshuis eigenaar heeft dat geld dan nog wel in eigen beheer. Als vve lid zijnde beheer je het niet meer. Tegenwoordig moeten vve's toch ook verplicht een kvk nummer hebben veranderd daardoor de rechtstatus van een vve niet tot een soort van bedrijf?
Bedrijven betalen geen vermogensrendementsheffing, dat plezier is alleen voor particulieren weggelegd.quote:Even mijn vve bekijkend ongeveer 1/2 van de appartementen wordt nog door de wbv verhuurd en de andere helft is verkocht. De wbv draagt ook per verhuurd appartement het vve bedrag af moet de wbv dan ook het spaarbedrag doorgeven aan de belastingdienst?
Wat wordt daarmee bedoeld?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |