abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:51:52 #1
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_103275394
Ik zit er ernstig aan te denken om een appartementje te kopen, maar ik zie overal kosten voor een VVE. Logisch, want vroeg of laat moet je toch de lift laten repareren of het trappenhuis een nieuw likje verf geven, maar het verschilt zoveel per gebouw! Hoe weet je nou wat redelijk is en waar zou je nog meer op moeten letten als je met een VVE te maken krijgt?

Bonusvraag: bewoners van rijtjeshuizen hebben dat gedoe niet. Maar wat als na honderden jaren opeens een tussenmuur instort ofzo? Wie betaald dat dan? :P
pi_103275634
Voor die kosten zijn gewoon bedragen standaard vastgelegd per m² en grootte van elk gebouw/ruimtes/en wat er allemaal bij zit. Die bedragen worden door een of andere instantie bij gehouden. Die kosten stijgen ook elk jaar natuurlijk, waardoor je bijdrage in de VVE per jaar verschilt

Jij als lid van de VVE heeft natuurlijk ook wat te zeggen over die uitgaven.

Voor een ruitjes huis heeft elk huis een een muur aan beide zijden en die 2 tegen elkaar. Dus mocht er een gat zitten dan zijn beide eigenaren de sjaak.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:58:07 #3
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_103275640
ik betaal voor een nieuwbouwappartement met 2 liften nu 86 euro per maand.

Het ligt er volgens mij aan wat er allemaal gedaan wordt van dat geld en hoe goed het onderhouden is.
Als men er jarenlang niets aan heeft gedaan en het beseft komt er dat het nodig is en de kosten nu 200 euro in de maand zijn zou ik bedanken en verder zoeken
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_103275746
Het geld in de VVE ben je ook nooit kwijt, je kan altijd dit laten overnemen door de nieuwe koper. Tenzij het is uitgegeven aan uitgaven.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_103277276
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:00 schreef Chinless het volgende:
Het geld in de VVE ben je ook nooit kwijt, je kan altijd dit laten overnemen door de nieuwe koper. Tenzij het is uitgegeven aan uitgaven.
Laten overnemen? Dat geld ben je wel kwijt want dat gaat in de algemene pot voor onderhoud. Er is geen "mijn deel" zodra je het in een VvE stopt.

Ik ben momenteel ook op zoek naar eigen woonruimte, maar heb de meeste appartementen al afgeschreven. Sommigen vragen gewoon, zonder voorschot voor water etc, 180 euro per maand. Dat is echt absurd veel. Ben nu naar maisonettes aan het kijken die veel kleinschaliger zijn zonder lift etc. Daar ben je al voor 40 euro klaar bij de meesten. Dat is in ieder geval een stuk beter te dragen.
pi_103277424
40 euro alleen zegt ook niets. Als de staat van het pand of een deel slecht is en er noodzakelijk onderhoud gepleegd moet worden, kan de VVE per vergadering zomaar voor een eenmalige bijdrage of verhoging van de servicekosten stemmen.

Lees je vooral goed in in de afgelopen vergaderingen en algemeen onderhoud / staat van het pand.
pi_103277530
Ik betaalde toen ik hier kwam wonen 200 per maand.
Ik vind het belachelijk hoog maar goed ik vond het een mooi appartement.
Het is 110m2 en het is een van de 8 appartementen die het grootste zijn in deze flat.
Vorig jaar moest er een lening komen voor nieuwe kozijnen, nu betaal ik 240.

Ik moet zeggen de kozijnen zijn wel gigantisch mooi. Speciaal glas erin en dergelijke.

Maar het blijft een hoop geld.
Je betaald onder andere voor opstal verzekering, onderhoud (groot en klein), schoonmaakkosten, lift etc.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_103277701
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:42 schreef Casos het volgende:
40 euro alleen zegt ook niets. Als de staat van het pand of een deel slecht is en er noodzakelijk onderhoud gepleegd moet worden, kan de VVE per vergadering zomaar voor een eenmalige bijdrage of verhoging van de servicekosten stemmen.

Lees je vooral goed in in de afgelopen vergaderingen en algemeen onderhoud / staat van het pand.
Nieuw pand uit 2005, geheel van beton, geanodiseerde aluminium kozijnen :) Iedereen eigen ingang, dus geen schoonmaakkosten daarvan. Geen lift.
En ik kan zelf wel zien in welke staat een pand verkeert, constructeur van beroep.

Dat inlezen in de VvE stukken is wel een goede, die neem ik mee.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 14:04:56 #9
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_103278381
De verschillen zijn echt groot soms... heb bedragen van 50 euro per jaar en 200 PER MAAND voorbij zien komen, en dan lijkt het niet uit te maken of het gaat om glanzende nieuwbouw of een van asbest vergeven krot uit de jaren 60. :{ Ik heb gewoon geen zin om veel te veel te betalen of erachter komen dat het dak elk moment naar beneden kan komen omdat er niets aan gedaan is. uitpluizen van stukken ben ik te lui voor. :') Het liefst zou ik die hele VVE omzeilen maar rijtjeshuizen/vrijstaande woningen gaan helaas boven mijn budget. :P
pi_103278620
Dat heb ik ook :) Maar als je 200 euro netto moet bijlappen kun je ook een hypotheek nemen van 50.000 meer.. Maarja, dat wil de bank niet, blablabla... gezeik allemaal.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 14:40:37 #11
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_103279965
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:10 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat heb ik ook :) Maar als je 200 euro netto moet bijlappen kun je ook een hypotheek nemen van 50.000 meer.. Maarja, dat wil de bank niet, blablabla... gezeik allemaal.
Dat vind ik dus ook zo stom. Ze zeggen dat je bijvoorbeeld 500 euro per maand niet zou kunnen missen, maar 300 + 200 VVE is dan opeens geen probleem. WTF?
  woensdag 19 oktober 2011 @ 17:37:00 #12
297443 Knavia
Enjoying the ride
pi_103287792
Ik kan je als raad geven om te checken hoe actief de VVE is. Beter een goed georganiseerde actieve VVE waar je maandelijks 100 euro aan kwijt bent dan eentje die alles laat versloffen voor 30 per maand. Want uiteindelijk komen er toch uitgaven. En als de pot van de VVE dan onvoldoende gevuld is loop je de kans jouw deel ineens te moeten lappen. En doet de VVE echt helemaal niets dan is de staat van onderhoud van het gehele gebouw mogelijk zeer matig. Dat gaat de verkoopwaarde van je flatje over tig jaren ook geen goed doen.
Wat je betaalt aan de VVE is te vergelijken met het onderhoud wat je zelf zou moeten plegen aan de buitenzijde van een woonhuis.
What the superior man seeks is in himself; what the small man seeks is in others - Confucius
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 18:49:16 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_103290603
Schopje Werk, Geldzaken en Recht :)
Dit topic heeft helemaal niets in K&W te zoeken !
pi_103313436
als je interesse hebt in apartement, kan je bij de verkopend makelaar allerhande stukken met betrekking tot de vve opvragen; als notulen en begroting. Zou ik zeker doen, hieruit kan je wel een beetje afleiden hoe actief de vve is.

Heb zelf ook hiermee te maken gehad, en ik ben van mening dat je beter een wat duurdere vve hebt die actief is, dan een supergoedkope die niet actief is. In het laatste geval kan je best een zere portemonnee krijgen als je pech hebt...
Voor wat foto's, kijk hier
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:25:53 #15
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_103314527
En vraag ook even wat de VVE reserves zijn. Veel geld in kas betekend dat de VVE bijdrage niet meteen omhoog gaat als er eens wat onderhoud gedaan moet worden.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_103314589
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:25 schreef Clupea het volgende:
En vraag ook even wat de VVE reserves zijn. Veel geld in kas betekend dat de VVE bijdrage niet meteen omhoog gaat als er eens wat onderhoud gedaan moet worden.
Idd, staat als het goed is ook in het jaarverslag(of hoe heet dat ook alweer) dat je dus op kan vragen bij de verkopend makelaar.
Voor wat foto's, kijk hier
  donderdag 20 oktober 2011 @ 14:39:56 #17
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103326062
Kijk ook of er een voorschot stookkosten in zit, of waterverbruik. Hier is beiden het geval, waardoor de maandelijkse bijdrage 215 euro is.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:00:22 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_103326918
Ik betaal 10 euro per maand voor de VVE. er is gewoon geen pijl op te trekken wat dat betreft.
pi_103327458
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:00 schreef Blik het volgende:
Ik betaal 10 euro per maand voor de VVE. er is gewoon geen pijl op te trekken wat dat betreft.
Lijkt me dan niet echt een actieve vve.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103327537
Nieuwbouw appartement hier. opgeleverd in 2011.
maandelijkse kosten + schuurtje: 72 EUR (eindhoven)
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:21:02 #21
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_103327769
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Schopje Werk, Geldzaken en Recht :)
Dit topic heeft helemaal niets in K&W te zoeken !
Een topic over woonkosten heeft niets in 'wonen' te zoeken? Afijn, mij om het even :P
pi_103327819
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:15 schreef BadderAapje het volgende:
Nieuwbouw appartement hier. opgeleverd in 2011.
maandelijkse kosten + schuurtje: 72 EUR (eindhoven)
Het gaat er om wat de reserveringen zijn en wat je MOP daar over zegt.
Met andere woorden, hoe wordt er gespaard voor groot onderhoud en welke verzekeringen zitten er in.
pi_103328116
Om op de eerste vraag terug te komen, wat is redelijk? Redelijk is ongeveer ¤50-100 per maand, hangt gewoon van het gebouw af. In onze VvE betalen we ¤55 per maand. Voorbeeld van gemaakte kosten: schoonmaak, verzekeringen en toekomstig onderhoud. Maar ook bijv. voor de afhandeling van de administratie.

Hogere bedragen komen idd. vaak voor, maar is toch echt het resultaat van te weinig inbreng per bewoner in de vorige jaren.

Oja, geld wat je kwijt bent aan de VvE zie je nooit meer terug (i.t.t. wat chinless zei).
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:31:47 #24
62913 Blik
The one and Only!
pi_103328238
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt me dan niet echt een actieve vve.
:') als je ergens geen idee van hebt, hou dan gewoon je mond

VVE's kunnen enorm in omvang verschillen, als je een gezamelijk dak hebt plus lift e.d. dan gaan je kosten enorm omhoog. Het enige wat wij hebben is een gezamenlijke binnenplaats waar de energierekening en onderhoud van de speedgate betaald moet worden. En we hebben gewoon jaarlijkse vergaderingen, nieuwjaarsborrels, buurtfeesten etc.
pi_103328271
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:22 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Met andere woorden, hoe wordt er gespaard voor groot onderhoud en welke verzekeringen zitten er in.
Dit!
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:46:19 #26
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_103328879
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:58 schreef Matty___ het volgende:
ik betaal voor een nieuwbouwappartement met 2 liften nu 86 euro per maand.

Het ligt er volgens mij aan wat er allemaal gedaan wordt van dat geld en hoe goed het onderhouden is.
Als men er jarenlang niets aan heeft gedaan en het beseft komt er dat het nodig is en de kosten nu 200 euro in de maand zijn zou ik bedanken en verder zoeken
Beetje afhankelijk van wat daar in zit he? Ik betaal wel 200E per maand maar daar zit ook verwarming en heet en koud water in.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:29 schreef KhaZ het volgende:
Om op de eerste vraag terug te komen, wat is redelijk? Redelijk is ongeveer ¤50-100 per maand, hangt gewoon van het gebouw af.
Complete onzin dus. Je kunt dat helemaal niet roepen tenzij je weet wat er 'in' die kosten zit.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_103329166
Ik betaal 102 euro per maand aan de VVE hierin zit ook mijn waterverbuik , verder schoonmaakkosten (40 uur per week) , 4 liften, huismeesterdiensten 8 uur per week, de administratie kosten voor de vastgoedbeheerder die de VVE trekt, en reserveringen voor alle groot onderhoud.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:14:07 #28
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_103329917
Wat je moet betalen aan VvE kosten is afhankelijk van wat er mee gedaan wordt. Liftonderhoud, gevel- en dakonderhoud, schoonmaakkosten etc.

Buiten je maandelijkse kosten kan het ook geen kwaad op de laatste jaarrekening op te vragen. Het is nogal vervelend als er een half jaar na deaankoop van je appartement door de VvE wordt besloten dat het dak dient te worden vervangen en er geen reserve budget is opgebouwd om dit te betalen. Dan mag je in eens enkele duizenden euro's op tafel leggen.

En ja, dan ben jij wettelijk verplicht dit dan te betalen. In de aankoop van je appartement zitten ook jouw aandeel in de opgebouwde reserves van de VvE (of jouw verplichting indien deze resveres ontbreken).

VvE's worden door veel mensen onderschat terwijl er een boel gelazer uit kan komen dien de VvE slecht wordt beheerd :)
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_103330079
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:22 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Beste,

Omdat het pas dit jaar is opgeleverd hebben wij elke mogelijke verzekering, onderhoud, schoonmaak erbij. Het is dus vrijwel maximaal begroot.
pi_103330671
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:18 schreef BadderAapje het volgende:

[..]

Beste,

Omdat het pas dit jaar is opgeleverd hebben wij elke mogelijke verzekering, onderhoud, schoonmaak erbij. Het is dus vrijwel maximaal begroot.
En dus, dan kun je toch met je MOP achterhalen of de VVE bijdrage realistisch is ten opzichte van de te verwachtten onderhoudskosten over de jaren heen.

Vervanging kozijnen over 15 a 20 jaar, verwarmingsketels (indien gezamenlijk), nieuwe lift over 25 jaar etc.
pi_103330709
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:14 schreef kwib het volgende:
Wat je moet betalen aan VvE kosten is afhankelijk van wat er mee gedaan wordt. Liftonderhoud, gevel- en dakonderhoud, schoonmaakkosten etc.

Buiten je maandelijkse kosten kan het ook geen kwaad op de laatste jaarrekening op te vragen. Het is nogal vervelend als er een half jaar na deaankoop van je appartement door de VvE wordt besloten dat het dak dient te worden vervangen en er geen reserve budget is opgebouwd om dit te betalen. Dan mag je in eens enkele duizenden euro's op tafel leggen.

En ja, dan ben jij wettelijk verplicht dit dan te betalen. In de aankoop van je appartement zitten ook jouw aandeel in de opgebouwde reserves van de VvE (of jouw verplichting indien deze resveres ontbreken).

VvE's worden door veel mensen onderschat terwijl er een boel gelazer uit kan komen dien de VvE slecht wordt beheerd :)
Te lage schatting van onderhoudskosten vinden vaak plaats. En dan wordt het huilen tijdens het bijstorten.
pi_103330721
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:37 schreef Knavia het volgende:
Wat je betaalt aan de VVE is te vergelijken met het onderhoud wat je zelf zou moeten plegen aan de buitenzijde van een woonhuis.
En dat is dan ook meteen de ellende: je betaalt mee aan het afraffel-schilderwerk (roze of bruin bijvoorbeeld) terwijl je liever een andere kleur zou hebben. Je betaalt mee aan de speeltoestellen (terwijl je zel geen kinderen hebt) en je betaalt mee aan het verbruik van anderen.

OMG wat ben ik blij met m'n eigen vrijstaande woning: ik voer zelf het schilderwerk op mijn manier en in de kleur die mijn vrouw wenst, uit. Ik heb geen speeltoestellen en doe het tuinoderhoud lekker zelf. Ik hoef geen vergaderingen te organiseren, zoek zelf m'n verzekeringen uit en bespaar lekker op m'n gasrekening door zuinig e stoken en de houtkachel te laten branden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103331026
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]

En dat is dan ook meteen de ellende: je betaalt mee aan het afraffel-schilderwerk (roze of bruin bijvoorbeeld) terwijl je liever een andere kleur zou hebben. Je betaalt mee aan de speeltoestellen (terwijl je zel geen kinderen hebt) en je betaalt mee aan het verbruik van anderen.
Ach wij kunnen wel een indiviuele watermeter krijgen maar dan zouden de kosten voor de watermeter alleen al meer zijn dan het vebruik per huishouden. :D

Afraffelschilderwerk dat is gewoon een kwestie van een goede onafhankelijk opzichter op de job zetten. Als jij een slechte schilder inhuurt krijgt je bij je eigen woning ook natuurlijk afraffel schilderwerk.

En speeltoestellen die staan op gemeente grond en worden bij mij in ieder geval door de gemeente gefinancierd, ok daar betaal ik door de gemeente belasting ook wel voor, maar jij ook.

Afrekening van verwarmingen vind bij de meeste appartementen voor een groot gedeelte plaats naar aanleiding van het verbruik, op de verwarmingen zitten verbruiksmeters geplaatst.
pi_103331918
Precies
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:18:26 #35
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_103332491
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]

OMG wat ben ik blij met m'n eigen vrijstaande woning: ik voer zelf het schilderwerk op mijn manier en in de kleur die mijn vrouw wenst, uit. Ik heb geen speeltoestellen en doe het tuinoderhoud lekker zelf. Ik hoef geen vergaderingen te organiseren, zoek zelf m'n verzekeringen uit en bespaar lekker op m'n gasrekening door zuinig e stoken en de houtkachel te laten branden.
Dat staat mij dus ook zo tegen aan een VVE. Tuurlijk, niemand wil een trappenhuis met ontbrekende treden of een haperende lift, maar als je soms ziet hoe afzichtelijk het schilderwerk er soms uitziet... hier in de buurt staat een flat waarvan een krappe meerderheid heeft besloten om de buitenkant van de galerijen afwisselend oudroze en pepermuntgroen te schilderen. Past mooi bij het mos op de verzuurde oude bakstenen. :')

Heb je bij een maisonette ook VVE toestanden? In feite is het gewoon een rijtjeshuis 'op z'n kant', alleen zit er een vloer tussen i.p.v. een muur. Of denk ik nu te makkelijk?
pi_103332575
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Afraffelschilderwerk dat is gewoon een kwestie van een goede onafhankelijk opzichter op de job zetten. Als jij een slechte schilder inhuurt krijgt je bij je eigen woning ook natuurlijk afraffel schilderwerk.
Zo'n opzichter betaal je dan natuurlijk ook weer dubbel en dwars. Gewoon alles lekker zelf doen; weet je dat het goed gebeurt en kan je zelf de optimale kwaliteit met topkwaliteitsverf bereiken.

En die speeltoestellen: ken genoeg appartementen waar voornamelijk bejaarden wonen en die moeten meebetalen aan de voorzieningen in de groene tuin: de speeltoestellen. Die vervolgens gemold worden door de hangjeugd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103332754
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:18 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Dat staat mij dus ook zo tegen aan een VVE. ...........maar als je soms ziet hoe afzichtelijk het schilderwerk er soms uitziet... hier in de buurt staat een flat waarvan een krappe meerderheid heeft besloten om de buitenkant van de galerijen afwisselend oudroze en pepermuntgroen te schilderen. Past mooi bij het mos op de verzuurde oude bakstenen. :')

Kijk Lente_Ninja, met jou kan ik tenminste praten, jij begrijpt me. Ga eens bij een makelaar naar maisonnettes kijken en vragen of er een VVE is. Zo ja, dan: aju paraplu. Op zoek naar een eigen huis zonder VVE gedoe.

Ga eens na hoeveel extra hypotheek je kan krijgen als je die ¤200, - VVE bijdrage voor de hypotheekrente aanwendt i.p.v. aan die VVE-smijt-maar-over-de-balk instelling. Kan je best wel eens een huis-met-tuin voor aanschaffen!
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:25:39 #38
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103332773
Want een huis met tuin heeft geen onderhoudskosten....
pi_103332781
En zelf niks reserveren voor onderhoud? :')
pi_103332809
Eigen huis onderhoud? Tientjes per maand werk. Als je het zelf uitvoert natuurlijk.

Die ¤200,- per maand VVE-bijdrage: kan je ¤90.000,- extra hypotheek bij 4,5% rente en 42%HRA voor krijgen.

Nou, ik zou lekker verder zoeken.

[ Bericht 24% gewijzigd door blomke op 20-10-2011 17:35:43 ]
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:08:21 #41
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103334627
Haal je niet met een paar tientjes....
En als je iets koopt, zit je vaak toch tegen het maximale leenbedrag aan. Die bank geeft dus die 90.000 euro extra helemaal niet.
Krom natuurlijk, maar het zij zo.
pi_103334740
Eerst eens vragen naar het MJOP ;)

Meer Jaren Onderhouds Plan

Dat moet elke vve hebben tegenwoordig net als een inschrijving bij de kvk

Dan heb je een goede indicatie van de te verwachten kosten :7
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:19:08 #43
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103335032
Moet je een MJOP hebben? Volgens mij is het niet zo hard. Het moet wel elk jaar aan de leden voorgelegd worden, maar zolang er 3500 euro voor gevraagd wordt, stellen we dat mooi uit tot 2050.
pi_103335191
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 18:19 schreef Hi_flyer het volgende:
Moet je een MJOP hebben?......maar zolang er 3500 euro voor gevraagd wordt, stellen we dat mooi uit tot 2050.
3500 euro :D

12 woningen hiero en 950 euro _O_
Via ver eigen huis *O*
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:26:09 #45
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103335335
18 woningen hier. VEH is misschien wel een goed idee, bedankt. :)
pi_103338431
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 18:26 schreef Hi_flyer het volgende:
18 woningen hier. VEH is misschien wel een goed idee, bedankt. :)
VEH is misschien wel een goed idee

Moet je wel eerst ff lid worden namens de vve ;)
Kost de vve wel 50 euro per jaar ^O^
pi_103338625
Onderhoud is een belangrijk instrument om de kosten van de VvE te beheersen. Door goed en regelmatig onderhoud gaan onderdelen langer mee en is het risico op (gevolg)schade kleiner. Minder kosten dus.

Een onderhoudsplan begint met een bouwkundige inspectie. De staat van onderhoud van het gebouw wordt hierbij in kaart gebracht en gecombineerd met de resterende levensduur van bouwmaterialen. Inspecteer het gebouw regelmatig, bijvoorbeeld om de drie jaar.
U controleert onder andere de volgende zaken:

bladdert de verf in het trappenhuis?
zitten er scheuren in het glas?
zijn de regenpijpen beschadigd?
Bekijk de volledige checklist voor visuele inspectie.

Jaarlijks of groot onderhoud
Onderhoud kan worden gesplitst in jaarlijks en groot onderhoud:

Jaarlijks onderhoud is bijvoorbeeld een controle van alle lampen op de gang en wordt betaald uit de VvE-bijdrage van dat jaar.
Voor groot onderhoud, bijvoorbeeld buitenschilderwerk, moet de VvE geld opzij zetten in een reservefonds.

Een (meerjaren) onderhoudsplanning richt zich met name op het groot onderhoud. Vereniging Eigen Huis kan uw VvE helpen met het opstellen van een Meerjarenonderhoudsplanning (MJOP).

Onderhoudsmeter
Om een indicatie te krijgen van hoe groot het reservefonds dient te zijn en welk bedrag daarvoor jaarlijks nodig is, kunt u op de website van VROM de onderhoudsmeter invullen die het Ministerie speciaal voor dit doel heeft laten ontwikkelen.

Achterstallig onderhoud
Wist u dat de gemeente kan ingrijpen als uw VvE achterstallig onderhoud heeft? Lees hier het nieuwsbericht.

http://www.eigenhuis.nl/vve/onderhoud/

Tadaa :P
  donderdag 20 oktober 2011 @ 19:33:03 #48
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103338710
De VvE is al lid, dus dat komt goed uit. Overigens hebben we een nieuw bestuurslid dat werkzaam is bij een grote aannemer en de MJOP voor iets van 1500 euro wil uitvoeren.
Frappant is natuurlijk dat de beheerder (een vrij grote) telkens hetzelfde bedrijf ons opdringt om een MJOP op te stellen. Ik verdenk ze ervan daarvoor een bedrag te ontvangen....
pi_103338728
Eigen Huis Meerjarenonderhoudsplan

Als u het gebouw deelt met anderen, zorg dan gezamenlijk voor goed onderhoud. Laat een meerjarenonderhoudsplan opstellen en krijg direct inzicht in de onderhoudskosten. Het Eigen Huis Meerjaren onderhoudsplan is speciaal voor leden van Vereniging Eigen Huis.

De Meerjarenonderhoudsplanning is er voor alle VvE's. Dus vanaf 1 gebouw met 2 appartementen kunt u al een offerte aanvragen. Het tarief is onder meer afhankelijk van de omvang en het aantal identieke of niet identieke gebouwen van het appartementencomplex.

http://www.eigenhuis.nl/p(...)jarenonderhoudsplan/

Gratis offerte laten maken doen we hier :7

https://www.eigenhuis.nl/(...)houdsplan/form-mjop/
pi_103338804
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:33 schreef Hi_flyer het volgende:
..... Ik verdenk ze ervan daarvoor een bedrag te ontvangen....
3500 minus 1500 = 2000 :P
  donderdag 20 oktober 2011 @ 19:35:38 #51
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103338869
quote:
6s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:34 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

3500 minus 1500 = 2000 :P
:D
Dat zou echt schandalig zijn natuurlijk.
pi_103339479
De schoorsteen moet roken he
  donderdag 20 oktober 2011 @ 19:49:39 #53
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_103339683
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:45 schreef Den_Haag het volgende:
De schoorsteen moet roken he
Ze vangen al 5k voor hun 'service'....
pi_103339816
quote:
Overigens hebben we een nieuw bestuurslid dat werkzaam is bij een grote aannemer en de MJOP voor iets van 1500 euro wil uitvoeren.
¤1500,- voor een MJOP :W Ik loop in voor- en najaar om ons huis en kijk waar het verfwerk slecht begint te worden. Mijn vrouw geeft de kleuren op en ik ga aan het werk. Idem de goten en regenpijpen: 2x/jaar vanuit de ramen kijken of er veel blad en zooi inligt en zo ja...op de ladder en met stoffer en blik schoonvegen...een MJOP zeg.... _O_

quote:
Frappant is natuurlijk dat de beheerder (een vrij grote) telkens hetzelfde bedrijf ons opdringt om een MJOP op te stellen. Ik verdenk ze ervan daarvoor een bedrag te ontvangen....
.
Ja, gek hé. Er zou toch eens geen vriendjespolitiek aan te pas komen.....
  donderdag 20 oktober 2011 @ 21:36:57 #55
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_103346069
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Kijk Lente_Ninja, met jou kan ik tenminste praten, jij begrijpt me. Ga eens bij een makelaar naar maisonnettes kijken en vragen of er een VVE is. Zo ja, dan: aju paraplu. Op zoek naar een eigen huis zonder VVE gedoe.

Ga eens na hoeveel extra hypotheek je kan krijgen als je die ¤200, - VVE bijdrage voor de hypotheekrente aanwendt i.p.v. aan die VVE-smijt-maar-over-de-balk instelling. Kan je best wel eens een huis-met-tuin voor aanschaffen!
En eventuele extra kamers verhuur ik zwart. ~O>
pi_103350631
Kijk, now you're talking....
pi_103361409
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:18 schreef Lente_ninja het volgende:
Heb je bij een maisonette ook VVE toestanden? In feite is het gewoon een rijtjeshuis 'op z'n kant', alleen zit er een vloer tussen i.p.v. een muur. Of denk ik nu te makkelijk?
Ja, heb je ook ALTIJD VvE. Tijdens mijn zoektocht op funda naar dit soort woningen (aangezien een gewoon huis te duur is en ik een appartement vooral te duur vind qua VvE kosten) kwam ik servicekosten tegen varierend van 0 euro (VvE in rust) tot 180 euro... Dat scheelt nogal. Gemiddeld zaten ze echter rond de 70 euro.
pi_103373700
Wanneer je voor goed onderhoud afhankelijk bent van je buren, is er een VVE. Dat is bij gestapelde woningbouw dus altijd van toepassing. Bij rijtjeshuizen en zelfs vrijstaande woningen kan er ook sprake zijn van een VVE, bijvoorbeeld als er een gezamelijke (binnen)tuin of parkeerterrein is wat eigendom is van alle bewoners samen (dus de VVE).

Welke kosten door de VVE gedragen worden, is per VVE verschillend. Dat zul je moeten nazoeken in de statuten, reglementen en jaarrekeningen. Zo zijn de kosten van een appartementencomplex zonder eigen tuin/parkeerterrein, zonder lift en zonder blokverwarming over het algemeen lager dan wanneer dit wel allemaal aanwezig is. En ook de hoeveelheid houtwerk aan de buitenzijde (kozijnen, gevelaankleding, dakranden) speelt een rol, want de kosten van schilderwerk bij hoogbouw kunnen behoorlijk oplopen.

En dan heb je nog zaken als waterverbruik, elektra voor gemeenschappelijke ruimten, voorschot stookkosten, schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes (o.a. trappenhuis) etc..

Ook de grootte van de huidige reservepot en de huidige staat van onderhoud spelen een grote rol. Is er veel geld in kas en geen achterstallig onderhoud, dan is het slechts zaak om de reservepot op peil te houden. Is er weinig geld in kas, maar is de gezamelijke verwarmingsketel al erg oud en moet het de dakbedekking binnenkort ook vervangen worden, dan is het zaak voor de VVE om het benodigde geld snel in kas te krijgen. Dat kan middels een relatief hoge maandelijkse bijdrage of door een éénmalige bijdrage van soms wel duizenden euro's.

Kortom: de ene VVE is de andere niet. En het is dan ook heel moeilijk om te vergelijken wat nu redelijk is. Daarvoor moet je gewoon alle stukken kennen. Je kunt wel grofweg stellen dat alles onder de 50 euro per maand niet realistisch is om op lange termijn al het onderhoud bij te kunnen houden. En dat meer dan 200 euro alleen gerechtvaardigd is als je daar duidelijk ook wat extra's voor terugkrijgt, zoals stookkosten die er al bij inbegrepen zijn, of een complete renovatie waarbij ook veel aandacht wordt besteed aan terugdringen van energieverbruik en de uitstraling van het gebouw (= lager energielasten en waardestijging woning voor alle bewoners).
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:17:59 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_103374786
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:52 schreef Ivo1985 het volgende:

Kortom: de ene VVE is de andere niet. En het is dan ook heel moeilijk om te vergelijken wat nu redelijk is. Daarvoor moet je gewoon alle stukken kennen. Je kunt wel grofweg stellen dat alles onder de 50 euro per maand niet realistisch is om op lange termijn al het onderhoud bij te kunnen houden. En dat meer dan 200 euro alleen gerechtvaardigd is als je daar duidelijk ook wat extra's voor terugkrijgt, zoals stookkosten die er al bij inbegrepen zijn, of een complete renovatie waarbij ook veel aandacht wordt besteed aan terugdringen van energieverbruik en de uitstraling van het gebouw (= lager energielasten en waardestijging woning voor alle bewoners).
Ik was het helemaal eens met je betoog, totdat deze dikgedrukte zin erbij kwam te staan. Want dat is gewoon de grootst mogelijke onzin. Je kunt niet grofweg stellen dat alles onder de 50 euro niet realistisch is op lange termijn. Dat ligt, zoals je zelf al zei, aan wat er bij inbegrepen is in de kosten. Om mijn voorbeeld erbij te pakken.

Ik woon in een huizenblok met een gezamenlijke binnenplaats met parkeerplaatsen, dit zijn ongeveer 30 huizen. De inleg voor de VVE is 10 euro per huis, dus in totaal 300 euro per maand.
Je kunt alleen toegang krijgen tot de binnenplaats via een speedgate, en op de binnenplaats hangt verlichting en heeft iedereen toegang tot zijn achterdeur, danwel zijn tuin. Er zijn eigenlijk maar 2 uitgavenposten voor de VVE, en dat is de electriciteit van de verlichting/speedgate en het onderhoud daarvan. In de afgelopen jaren is al wel gebleken dat de 10 euro per huis teveel is en we betalen er nu ook de eindejaarsborrels en buurtfeesten van. Op dit moment heeft de VVE een positief saldo van dik 8800 euro, oftewel een buffer van 29 maanden.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:24:23 #60
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_103375054
Vraag de verslagen op van de VVE, dan weet je precies wat er wordt bekostigd met jouw maandelijkse bijdrage.
denk aan onderhoud, gemeenschappelijk licht/water, opstalverzekering voor het hele pand, schoonmaken / ramen lappen, sparen voor onvoorziene kosten, enzovoorts.

[ Bericht 0% gewijzigd door Swiffer op 21-10-2011 15:32:35 ]
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:35:50 #61
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_103375502
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:26 schreef blomke het volgende:
Eigen huis onderhoud? Tientjes per maand werk. Als je het zelf uitvoert natuurlijk.

Die ¤200,- per maand VVE-bijdrage: kan je ¤90.000,- extra hypotheek bij 4,5% rente en 42%HRA voor krijgen.

Nou, ik zou lekker verder zoeken.
Dan zou ik me toch even afvragen of je die 90.000 wel van de bank krijgt, ook al kan je de kosten makkelijk dragen daarvan. Dat is vaak namelijk niet zo, daarom kiezen veel mensen voor een flat, met dan een VVE.
pi_103375712
Opletten of de VVE er gezond voor staat.

Kijken of er pas nog renovaties gedaan zijn en wat er nog moet gebeuren. Als je bij de ene meer betaalt dan bij de ander terwijl daar het dak nog vervangen moet worden dan kun je pas echt vergelijken.

Kijken of gas water licht inbegrepen is.

Kijken of de opstalverzekering en schoonmaakkosten erin zitten.
He doesn't care who his targets are, or who they're running from, or why. He works for the highest bidder, which means the richest and the most ruthless beings in the galaxy. No question asked.
pi_103392348
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 15:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik was het helemaal eens met je betoog, totdat deze dikgedrukte zin erbij kwam te staan. Want dat is gewoon de grootst mogelijke onzin. Je kunt niet grofweg stellen dat alles onder de 50 euro niet realistisch is op lange termijn. Dat ligt, zoals je zelf al zei, aan wat er bij inbegrepen is in de kosten. Om mijn voorbeeld erbij te pakken.
Excuses, ik had moeten vermelden dat voor een appartement of maisonette je toch wel moet uitgaan van minimaal 50 euro, mits de huidige staat van onderhoud goed is en er veel onderhoudsvrije materialen zijn gebruikt, geen lift aanwezig is en geen gemeenschappelijke CV-installatie.
pi_103393869
Ik ben ook aan het kijken naar een appartement en ga nu een bod doen op een voormalig maisonette, de vve is slapend en moet dit gaan regelen met de toekomstige boven buren. Ik heb zelf een aankoopmakelaar en hij zoekt alles uit voor mij. Maar idd ikmmerk ook bij mijn zoektocht dat de vve zo enorm varieert. Bij de verkopende makelaar kun je ook inzicht in de vve vragen.
pi_103412369
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:51 schreef eep het volgende:
Ik ben ook aan het kijken naar een appartement en ga nu een bod doen op een voormalig maisonette, de vve is slapend en moet dit gaan regelen met de toekomstige boven buren. Ik heb zelf een aankoopmakelaar en hij zoekt alles uit voor mij. Maar idd ikmmerk ook bij mijn zoektocht dat de vve zo enorm varieert. Bij de verkopende makelaar kun je ook inzicht in de vve vragen.
Slapende VvE is niet goed. :N Vooral niet als er op korte termijn onderhoud aan zit te komen. En KvK zal op enig moment écht boetes gaan opleggen aan VvE's die nog steeds slapend zijn en niet ingeschreven bij KvK.

De hoogte van een VvE-bijdrage is afhankelijk van ontzettend veel factoren. Het belangrijkste om naar te kijken als je een appartement wilt kopen, is of het reservefonds gezond is. Er moet voldoende geld zijn om het onderhoud op de lange termijn te blijven betalen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Een MJOP geeft daar goed inzicht in. Let er wel op of alle bouwdelen daarin zijn meegenomen. Sommige VvE's laten een MJOP voor tien of vijftien jaar opstellen. Maar als na zestien jaar de lift of het dak vervangen moet worden en de MJOP houdt daar geen rekening mee, dan schiet je daar dus niet veel mee op.
pi_103418685
Hier een actieve VVE voor 30 flats met een bijdrage van 155 euro per maand.Dat is heel fors maarja 4 jaar geleden betonrot in balkons, alle 30 fixen was een kostenplaatje van een ton, daarna een dakreparatie van kweet niet hoeveel.
Liever een gezonde actieve VVE met een wat hogere bijdrage als een acceptgiro op de mat dat je ineens 2000 euro op mag hoesten.Bij ons kon alles dus uit reservefonds betaald worden.
pi_103418747
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 16:10 schreef missyB het volgende:
Hier een actieve VVE voor 30 flats met een bijdrage van 155 euro per maand.Dat is heel fors maarja 4 jaar geleden betonrot in balkons, alle 30 fixen was een kostenplaatje van een ton, daarna een dakreparatie van kweet niet hoeveel.
Liever een gezonde actieve VVE met een wat hogere bijdrage als een acceptgiro op de mat dat je ineens 2000 euro op mag hoesten.Bij ons kon alles dus uit reservefonds betaald worden.
Helemaal niet fors, ik betaalde 237 euro per maand.
He doesn't care who his targets are, or who they're running from, or why. He works for the highest bidder, which means the richest and the most ruthless beings in the galaxy. No question asked.
pi_103419290
gezien de gemiddelden is 155 redelijk fors zonder voorschot stookkosten.
237 is helemaal gekkenwerk.
Hier zijn de kosten in 7 jaar tijd dus gestegen naar 155 wat nu de evt verkoop wel bemoeilijkt!
De verkooppprijs ligt gemiddeld op 130.000 euro wat kan met een netto hypotheek van laten we zeggen rond de 500 euro maar daar komt dan nog wel die 155 euro bij. voor 655 netto kun je ook een ruimer huis kopen dan een flat maar dan krijg je vaak de hypo niet rond met lager inkomen das krom
pi_103419595
Er spelen volgens mij wat te veel variabelen mee om te kunnen zeggen 'dit is veel' of 'dit is weinig'. Ik ken ook VvE's waar de maandbijdrage vele honderden euro's is, maar die hebben dan een eigen zwembad, huismeester etcetera (Montevideo in Rotterdam ofzo). Je moet kijken waar die bijdrage dan uit bestaat en welk deel daarvan een meerwaarde is voor de woning.
pi_103419757
De 155 euro hier is voor een flat van 3 hoog zonder lift, geen huismeester, geen zwembad.
er word opstal uit betaald, stroom gezamelijke ruimten zoals portiek, schoonmaken van portieken eens per 2 weken,onderhoud zoals schilderen brievenbussen, sjutters,portieken etc
en wij hebben het beheer uit handen gegeven en dat bedrijf rekent ook 5000 per jaar. dan is er nog stukje tuin wat onderhouden word door een groen bedrijf.
pi_103419944
Dan is 155 aan de forse kant voor vergelijkbare panden. :Y En dat zal 'm dan vooral in de dotatie aan het reservefonds zitten gok ik.

Die 5000 euro, voor hoeveel appartementen is dat?
pi_103419983
30 stuks
pi_103420065
Dat kan lager. :Y Maar het is niet heel erg duur ofzo. Normaal is ergens tussen de 150-200 per appartement per jaar.
pi_103420145
Wij hebben toendertijd de goedkoopste die het beste pakket bood genomen. Voorheen een bestuur wat bestond uit bewoners mennn dat is echt world war 3-4-5-6-7 en dan tegelijk.
pi_103420335
Kan best werken hoor, zijn genoeg VvE's waarbij het prima gaat. Maar zelf doen heeft ook nadelen, zoals het feit dat je dan medebewoners moet gaan aanspreken op het niet-betalen van hun bijdrage e.d.
pi_103420743
Hier is het een combinatie van hele oude bewoners(die denken meer rechten te hebben) en jonge bewoners(die vaak van toeten noch blazen weten)om dat in goede banen te blijven leiden was denk ik die keuze het bestuur uit handen te geven wel d ejuiste maar dat is dus wel een keuze die ook op het maandbedrag drukt.
ik persoonlijk ben wel tevreden over deze constructie maar zoals alstijd met 30 eigenaren heb je altijd troubles over wat er gedaan gaat worden en wat er niet gedaan word.
voorbeeld: oudere bewoners zagen jaren geleden het licht en hebben kunststof kozijnen geplaatst, uitt eigen beweging en uit eigen portemonnee,daarna is er 5 jaar geleden kunststof geplaatst door veel overige bewoners met een subsidie uit de vve pot (bedrag was 900 euro op een totaal bedrag van 2300 euro per flat. De bewoners die daarvoor zelf al hebben gekozen voor kunststof kregen deze 900 ook, maar inmiddels is de andere kant van de flat ook aan kunststof toe ivm houtrot en willen weer diegenen die jaren geleden uit eigen beweging al kunststof hebben geplaatst weer gecompenseerd worden want nu komt het immers ook weer deels uit de vve pot,ik word er doodmoe van soms.
pi_103420839
Het is ook niet slim (en feitelijk ook niet toegestaan!) om zelf onderhoud uit te voeren aan gemeenschappelijke zaken. Formeel hebben die mensen geen enkel recht op compensatie.
pi_103421455
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 17:16 schreef Isegrim het volgende:
Het is ook niet slim (en feitelijk ook niet toegestaan!) om zelf onderhoud uit te voeren aan gemeenschappelijke zaken. Formeel hebben die mensen geen enkel recht op compensatie.
dat ben ik dus totaal met je eens maar hier is heel lang onduidelijk geweest of die kozijnen er nu onder vielen of niet.
En nu er dus besloten is ook van rechtswege dat het er onder valt begint de oude garde te zeiken om compensatie, terwijl ik denk ja daaag dat heb je toen zelf besloten toen er van kunststof kozijnen via vve nog geen eens sparke was dus jou keuze jou geld maar nu niet mauwen.
maar goed dat is dus momenteel een heikel punt hier
pi_103421492
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 17:36 schreef missyB het volgende:

[..]

dat ben ik dus totaal met je eens maar hier is heel lang onduidelijk geweest of die kozijnen er nu onder vielen of niet.
En nu er dus besloten is ook van rechtswege dat het er onder valt begint de oude garde te zeiken om compensatie, terwijl ik denk ja daaag dat heb je toen zelf besloten toen er van kunststof kozijnen via vve nog geen eens sparke was dus jou keuze jou geld maar nu niet mauwen.
maar goed dat is dus momenteel een heikel punt hier
Ik ken dat soort discussies beter dan me lief is. ;)

Maar hoezo niet duidelijk? Staat gewoon in de akte lijkt me?
pi_103421650
er was onduidelijkheid of kozijnen daar nu onder vielen of niet.
de kozijnen zijn dus sinds 5 jaar punt op de agenda, 1 dame kon niet wachten op vve besluiten haar kozijnen waren te rot dat zij om compensatie vraagt vind ik reeel maar echt niet voor die lui die die vermaledijde kozijnen al 20 jaar hebben zitten.
komt er een besluit dat de oude garde daar toch recht op heeft, bij meerderheid van stemmen dus,is er weer een hap uit reservefonds en gaat de vve bijdrage weer omhoog en daar pa sik voor.
Als ik werkelijk had geweten vooraf wat wonen in appartementencomplex inhoudt had ik het nooit gedaan. Wij kregen ook pas inzage in huishoudelijk reglement na de aankoop, en dat alleen is al belachelijk!
pi_103421729
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 17:41 schreef missyB het volgende:
er was onduidelijkheid of kozijnen daar nu onder vielen of niet.
de kozijnen zijn dus sinds 5 jaar punt op de agenda, 1 dame kon niet wachten op vve besluiten haar kozijnen waren te rot dat zij om compensatie vraagt vind ik reeel maar echt niet voor die lui die die vermaledijde kozijnen al 20 jaar hebben zitten.
komt er een besluit dat de oude garde daar toch recht op heeft, bij meerderheid van stemmen dus,is er weer een hap uit reservefonds en gaat de vve bijdrage weer omhoog en daar pa sik voor.
Als ik werkelijk had geweten vooraf wat wonen in appartementencomplex inhoudt had ik het nooit gedaan. Wij kregen ook pas inzage in huishoudelijk reglement na de aankoop, en dat alleen is al belachelijk!
Dit soort dingen zijn meer uitzondering dan regel gelukkig! Het wonen in een VvE kan juist ook veel voordelen hebben als e.e.a. goed geregeld is.

Ik denk dat als jij de makelaar had gevraagd om het huishoudelijk reglement, je dit wel had gekregen hoor. Ik zou dat gewoon eisen. Ook de akte zou ik vooraf willen lezen.
pi_103421967
Wij waren echt superleken toen wij kochten, hadden geen eens een benul dat er zoiets bestond!
pas toen de buuf aan de deur stond na 4 dagen dat mn was niet op balkon mocht hangen aan wasrek en ik geen plantenbakken aan buitenzijde balkon mocht hangen ging er een belletje rinkelen.
Nu is de ene flat de andere niet en is het hier soms gewoon erg lastig daar we met veel ouderen te maken hebben, ook hun wensen heb je gewoon te respecteren hoe moeilijk soms ook.

anyway,als je koopt kies liever voor een iets hogere VVe bijdrage met een goede MJOP en vraag altijd VOOR de definitieve koop het huishoudelijk regelement op.
Een lage VVe bijdrage levert mi op d elange duur echt problemen op voor je huishoudboekje
pi_103423616
Vraag ook of en welke dieren bewoners mogen hebben! Bij sommige VVE's is afgesproken dat bijv. honden niet toegestaan zijn.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103423662
oja en vraag altijd voor je de akte laat passeren hoe je ondervloeren dienen te zijn!
pi_103428202
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:39 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Laten overnemen? Dat geld ben je wel kwijt want dat gaat in de algemene pot voor onderhoud. Er is geen "mijn deel" zodra je het in een VvE stopt.
In een goeie VVE wordt jouw deel gewoon bijgehouden en verkoop je je deel gewoon bij de verkoop van je appartement. Als jij het 'kwijt' bent dan zou ik eens het één en ander gaan nakijken en veranderen.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_103428734
Jouw aandeel in de reserve voegt waarde toe aan je woning. :Y Je moet het niet voor niets opgeven in box 3 bij de belasting (niet dat mensen dat doen, maar het moet wel :Y ).
pi_103431125
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 12:50 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Slapende VvE is niet goed. :N Vooral niet als er op korte termijn onderhoud aan zit te komen. En KvK zal op enig moment écht boetes gaan opleggen aan VvE's die nog steeds slapend zijn en niet ingeschreven bij KvK.

De hoogte van een VvE-bijdrage is afhankelijk van ontzettend veel factoren. Het belangrijkste om naar te kijken als je een appartement wilt kopen, is of het reservefonds gezond is. Er moet voldoende geld zijn om het onderhoud op de lange termijn te blijven betalen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Een MJOP geeft daar goed inzicht in. Let er wel op of alle bouwdelen daarin zijn meegenomen. Sommige VvE's laten een MJOP voor tien of vijftien jaar opstellen. Maar als na zestien jaar de lift of het dak vervangen moet worden en de MJOP houdt daar geen rekening mee, dan schiet je daar dus niet veel mee op.
Het appartement is net gesplitst en om die reden slapend..het was voorheen 1 maisonette woning.
Dak is in 2009 vervangen en de buitenkant van het huis is van aluminium. Ik moet het nog uit laten zoeken wat reëel is aan servicekosten maar ik verwacht niet dat het boven de 100¤ zal zijn per maand.
pi_103433151
Ah okee, das niet echt slapend. :)
  Moderator zondag 23 oktober 2011 @ 07:30:39 #89
155227 crew  Guppy
dus
pi_103443425
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:51 schreef missyB het volgende:
oja en vraag altijd voor je de akte laat passeren hoe je ondervloeren dienen te zijn!
Dit soort dingen zaten bij ons al bij de concept-koopakte :Y Net als jaarverslag enz. Wij hebben daar specifiek om gevraagd, want tja, als je kiest voor een appartement, wil je toch een gezonde VvE.

Dat bleek zo te zijn. We wonen hier nu 3 jaar en we hebben geen tekorten gehad. Toch is er aardig wat geklust, zo is de balkon kant helemaal geschilderd, zijn verwarmingsknoppen vervangen en is de hal en het trappenhuis gerenoveerd. Er ligt een strak plan voor de komende jaren, en als het zo doorgaat, blijft het allemaal goed gaan. Ik ben wel tevreden.

Natuurlijk moet je het met z'n allen doen, en dat is anders dan alleen. Maar hier gaat het goed.

Het gaat om een gebouw met 70 appartementen met 1 lift en een bijdrage van ¤ 122.-
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_103443961
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:39 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Gek genoeg denkt de belastingdienst daar anders over. Het aandeel wat een bewoner heeft in het reservefonds telt namelijk mee voor de vermogensrendementsheffing.
pi_103443967
Hier was het alleen een jaarverslag bij de concept koopakte en aangezien dit ons eerste huis was hadden wij eigenlijk totaal geen benul dat er een huishoudelijk regelement zou bestaan.
Beetje dom, goeie leer voor de volgende keer dat dan weer wel.
Hier is de bijdrage afgelopen jaren enorm verhoogd nadat een verhoging van service kosten stelselmatig is weggestemd in d ejaarvergaderingen.De meeste van die bewoners zijn inmiddels pleitos en de rest zit ermee.De hoogte van onze bijdrage merken wij aan mensen die willen verkopen is dat het evt kopers wel tegenhoudt.
pi_103444142
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 09:44 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Gek genoeg denkt de belastingdienst daar anders over. Het aandeel wat een bewoner heeft in het reservefonds telt namelijk mee voor de vermogensrendementsheffing.
Ik ben toch niet van plan dat op te geven. Het bedrag staat niet op een rekening die ik bezit. Verder zou dan de vve dus aan het begin van het jaar een overzicht moeten gaan sturen om de bewoners hiermee aan te kunnen geven hoeveel hun bijdrage is.

Even een hypothese je koopt een appartement waarbij de vve pot flink gevuld (25.000 per appartement) is omdat er over een paar jaar allemaal groot onderhoud aan zit te komen. Dan zou je als nieuwe bewoner virtueel opeens zoveel spaargeld hebben volgens de BD?
pi_103444211
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 10:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben toch niet van plan dat op te geven. Het bedrag staat niet op een rekening die ik bezit. Verder zou dan de vve dus aan het begin van het jaar een overzicht moeten gaan sturen om de bewoners hiermee aan te kunnen geven hoeveel hun bijdrage is.
Een goed beheerde VvE doet dat ook standaard elk jaar.

quote:
Even een hypothese je koopt een appartement waarbij de vve pot flink gevuld (25.000 per appartement) is omdat er over een paar jaar allemaal groot onderhoud aan zit te komen. Dan zou je als nieuwe bewoner virtueel opeens zoveel spaargeld hebben volgens de BD?
Ja. Er is niets virtueels aan, het geld is van jou. Mocht er teveel in de pot zitten dan kan er zelfs volgens de modelreglementen worden teruggestort. Mocht je de boel verkopen dan wordt dat aandeel door de notaris apart verrekend.

Een rijtjeshuiseigenaar betaalt toch ook rendementsheffing over zijn reservepotje?
pi_103444385
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 10:09 schreef Wokkel het volgende:

Een rijtjeshuiseigenaar betaalt toch ook rendementsheffing over zijn reservepotje?
Een rijtjeshuis eigenaar heeft dat geld dan nog wel in eigen beheer. Als vve lid zijnde beheer je het niet meer. Tegenwoordig moeten vve's toch ook verplicht een kvk nummer hebben veranderd daardoor de rechtstatus van een vve niet tot een soort van bedrijf?

Even mijn vve bekijkend ongeveer 1/2 van de appartementen wordt nog door de wbv verhuurd en de andere helft is verkocht. De wbv draagt ook per verhuurd appartement het vve bedrag af moet de wbv dan ook het spaarbedrag doorgeven aan de belastingdienst?
pi_103444883
Wij betalen momenteel 224 euro per maand.
Best een hoop geld en dat is zonder voorschot van energie oid.

Wel net nieuwe standleidingen, dakbedekking van de dakterrassen wordt vervangen, verlichting van de portieken wordt vervangen voor led.
En we hebben 12 liften in het hele complex die vorige jaar allemaal gerenoveerd zijn.

Ik zit ook in een maisonnette, de mensen met een normaal appartement betalen rond de 150.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_103445023
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een rijtjeshuis eigenaar heeft dat geld dan nog wel in eigen beheer. Als vve lid zijnde beheer je het niet meer. Tegenwoordig moeten vve's toch ook verplicht een kvk nummer hebben veranderd daardoor de rechtstatus van een vve niet tot een soort van bedrijf?
Als lid zijnde heb je natuurlijk inspraak op de grootte van het fonds. Helaas voor de flat eigenaren, maar de vergelijking met het reseverpotje voor het rijtjeshuis is zelfs door de Hoge Raad gebruikt.

quote:
Even mijn vve bekijkend ongeveer 1/2 van de appartementen wordt nog door de wbv verhuurd en de andere helft is verkocht. De wbv draagt ook per verhuurd appartement het vve bedrag af moet de wbv dan ook het spaarbedrag doorgeven aan de belastingdienst?
Bedrijven betalen geen vermogensrendementsheffing, dat plezier is alleen voor particulieren weggelegd.
pi_103447725
Je aandeel in de reserve kun je ook binnen 5 seconden zelf uitrekenen. Kijk in de jaarrekening wat de reserve is, kijk in de akte welk breukdeel je hebt en klaar. Maar dat geld is niet van jou want er is geen manier om het terug te krijgen. Maar het voegt waarde toe aan je woning.
pi_103448048
Een VvE is overigens geen bedrijf, tenzij de VvE mensen in dienst heeft. Een VvE is een vereniging. Wat het doel van de KvK-registratie is, is mij nog niet helemaal duidelijk. Misschien moeten VvE's straks hun jaarrekening deponeren bij de KvK zodat de BD kan controleren of je je aandeel in de reserve wel opgeeft...

Vroeger waren VvE's ook geregistreerd bij de KvK, toen hebben ze dat afgeschaft en x jaar later moest het toch maar weer. :')
  maandag 24 oktober 2011 @ 16:36:26 #99
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_103502164
Vreemd, ik heb een flat verkocht vorig jaar, (met VVE) en dit is voor het eerst dat ik hierover hoor...
Rendementsbelasting over passiva/activa waar je niet bij kan, en nooit terugkrijgt...
pi_103502438
Is er ook een maximaal bedrag/percentage voor wat betreft een verhoging van de VVE kosten?
  maandag 24 oktober 2011 @ 16:44:43 #101
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_103502497
Staat in het reglement.. Iedereen stemt voor of tegen. Dit is niet wettelijk vastgelegd.

Stel een VVE heeft een schuld, jij koopt een flat, en ineens moet je 2000 euro betalen om van de VVE schuld af te komen. Weiger je dit, dan kan je gedwongen worden je flat uit te gaan. Je bent dan geen VVE-lid meer, en mag dus niet meer daar wonen.
pi_103502739
Da's wel erg kort door de bocht. ;) Dan moet het tot een executieveiling in opdracht van de VvE komen. En in veel reglementen staat ook dat als een eigenaar niet binnen [termijn X] zijn verschuldigde bijdrage heeft betaald, deze dan verdeeld wordt over de andere eigenaars!
pi_103502810
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 16:43 schreef missyB het volgende:
er word opstal uit betaald...
Wat wordt daarmee bedoeld?
  maandag 24 oktober 2011 @ 16:53:16 #104
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_103502844
Klopt, maar ik probeer ook een uiterste te creeren, de VVE is niet zomaar iets waar je geen rekening mee hoeft te houden. In het reglement van mijn huidige flat staat dat dus niet, dat het kan worden overgenomen/verdeeld. Niet dat er sprake van is..
  maandag 24 oktober 2011 @ 16:53:26 #105
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_103502849
-nvmnd-
pi_103503190
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 16:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat wordt daarmee bedoeld?
Opstalverzekering (brand, lekkage etc).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo