Wat voor anders zou je moeten aannemen dan? De Holocaust is gebeurd. Dat staat net zo vast als dat de zon opkomt in het oosten. Ik neem ook niks anders aan. Ik ben wel bereid aan te nemen, dat het aantal slachtoffers steeds verder gepreciseerd kan en zal worden. maar dat doet niets af aan mijn 'aannemen van het bestaan ervan'.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Nee maar dat er ook mensen zijn die geloven in het bestaan en niks anders aannemen.

En daarom vind ik het des te raarder dat het tegendeel beweren verboden is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat voor anders zou je moeten aannemen dan? De Holocaust is gebeurd. Dat staat net zo vast als dat de zon opkomt in het oosten. Ik neem ook niks anders aan. Ik ben wel bereid aan te nemen, dat het aantal slachtoffers steeds verder gepreciseerd kan en zal worden. maar dat doet niets af aan mijn 'aannemen van het bestaan ervan'.

9/11 is een hoax! De twintowers zijn nooit ingestort!quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:06 schreef kdrietjeh het volgende:
Waarom mag ik 9/11 wel ontkennen? Het heeft een net zo grote impact gehad.

Gekleurd misschien. Los van de holocaust is het een feit dat geschiedenis altijd wordt geschreven door de overwinnaars, nooit door de verliezers.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies: dat al het historisch onderzoek naar de Holocaust flut onderzoek is?

Waarom? Ik snap echt die vreselijke drang niet om de Holocaust te willen ontkennen. Niet alleen is het een vaststaand feit, even vaststaand als dat de aarde rond is, maar ook doet het niets anders dan de mensen die het meegemaakt hebben kwetsen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
En daarom vind ik het des te raarder dat het tegendeel beweren verboden is.

Ja, maar een discussie over aantallen (daar gaan dit soort discussies in aanvang namelijk altijd over) in de trant van: het waren maar ca. 300.000 slachtoffers en die zijn voornamelijk overleden aan ziekten en honger is natuurlijk kolder. Zoals je terecht opmerkt is er zowel een valide onder- als bovengrens aan die schattingen van slachtoffers.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:19 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Gekleurd misschien. Los van de holocaust is het een feit dat geschiedenis altijd wordt geschreven door de overwinnaars, nooit door de verliezers.
En een discussie over 6 miljoen is misschien wel interessant. Er zijn zowel onderzoeken die aantonen dat er veel meer dan 6 miljoen joden zijn omgekomen en er zijn onderzoeken die aantonen dat er veel minder joden omgekomen zijn.
Het valt me op, wanneer mensen die de 2e wereld oorlog hebben mee gemaakt wordt gevraagd naar 6 miljoen of 4 miljoen altijd hun schouders ophalen en zeggen dat we daar maar niet over moeten discussiėren want dat het toch wel heel erg was, hoe dan ook.

Ja maar waarom de rest dan niet?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? Ik snap echt die vreselijke drang niet om de Holocaust te willen ontkennen. Niet alleen is het een vaststaand feit, even vaststaand als dat de aarde rond is, maar ook doet het niets anders dan de mensen die het meegemaakt hebben kwetsen.

Ik twijfel ook niet over het wel of niet plaatsvinden ervan, ik vind het alleen raar dat het verboden is om te ontkennen. Of het nuttig en daarbij wetenschappelijk onmogelijk is om het tegendeel te bewijzen weet ik niet, maar ik vind het raar en onnodig dat het verboden is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? Ik snap echt die vreselijke drang niet om de Holocaust te willen ontkennen. Niet alleen is het een vaststaand feit, even vaststaand als dat de aarde rond is, maar ook doet het niets anders dan de mensen die het meegemaakt hebben kwetsen.

En dat ook inderdaad.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar waarom de rest dan niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide#cite_note-5

Ja ik vind dat een goede stelling en dat terwijl mijn familie zeer geļnteresseerd was in WO II in de jaren 80 en ik dus in zo'n beetje elk concentratiekamp geweest ben.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik twijfel ook niet over het wel of niet plaatsvinden ervan, ik vind het alleen raar dat het verboden is om te ontkennen. Of het nuttig en daarbij wetenschappelijk onmogelijk is om het tegendeel te bewijzen weet ik niet, maar ik vind het raar en onnodig dat het verboden is.

Joden, Roma, Russen (en partisanen in heel Oost-Europa) in bredere zin dan alleen Holocaust, van 10 miljoen is wrs ook meer voor de hand liggend.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar waarom de rest dan niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide#cite_note-5

Dat laatste sowieso. Ik wil en hoef het niet te ontkennen, het verbod vind ik echter absurd.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja ik vind dat een goede stelling en dat terwijl mijn familie zeer geļnteresseerd was in WO II in de jaren 80 en ik dus in zo'n beetje elk concentratiekamp geweest ben.
Ik zou het zelf ook nooit ontkennen. Alleen een verbod er op dat vindt mijn liberale hart niet kloppen.

Ik kan dat ook omdraaien, er zijn nog altijd minder (of evenveel) joden omgekomen in WO II dan duitsers.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Joden, Roma, Russen (en partisanen in heel Oost-Europa) in bredere zin dan alleen Holocaust van 10 miljoen is wrs ook meer voordehandliggend.

In vernietigingskampen of door Sondercommando's?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik kan dat ook omdraaien, er zijn nog altijd minder (of evenveel) joden omgekomen in WO II dan duitsers.

Nee in absolute getallen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In vernietigingskampen of door Sondercommando's?

Ik denk dat je dit soort zaken moet scheiden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:28 schreef Daniel1976 het volgende:
Het is natuurlijk wel zo (en ik weet dat ik me nu op glad ijs ga begeven) dat WOII en de holocaust de legitimatie is voor de staat Israel.

Ja, maar dat heeft geen relatie verder met de kwestie Holocaust natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee in absolute getallen.
http://nl.wikipedia.org/w(...)_Tweede_Wereldoorlog
7,5 miljoen dode duitsers.
Overigens zijn het rusland en china die de zwaarste klappen hebben gehad.

Tsja toch is onze moraal flink veranderd. Vergeleken bij wilders was janmaat kinderspel.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:46 schreef JoaC het volgende:
Het verbod op het ontkennen van de holocaust staat niet letterlijk in de wet, de reden dat deze uitspraak strafbaar is, is om dezelfde reden dat men Wilders wilde vervolgen: groepsbelediging. In het verleden is iemand veroordeelt voor het beledigen van een groep (Joden) door de holocaust te ontkennen, hierdoor is jurisprudentie ontstaan om deze uitspraak in vergelijkbare gevallen vergelijkbaar te behandelen.

Ik heb het over een juridisch kader, Janmaat is ook om andere zaken veroordeeld.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:53 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja toch is onze moraal flink veranderd. Vergeleken bij wilders was janmaat kinderspel.
Toch is hij compleet vergruist http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Janmaat

quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:56 schreef JoaC het volgende:
[..]
Ik heb het over een juridisch kader, Janmaat is ook om andere zaken veroordeeld.
quote:Uitlatingen van hem gedaan in het kader van de zendtijd voor politieke partijen en later zijn uitspraak "Wij schaffen, zodra we de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af", tezamen met tijdens demonstraties gebezigde verkiezingsleuzen als "Vol = Vol" en "Eigen Volk Eerst", leidden tot veroordelingen door de rechterlijke macht op grond van discriminatie, respectievelijk "het aanzetten tot etnische zuiveringen".
Het gerechtshof in Den Haag veroordeelde hem op 28 maart 1995 tot een boete van 2000 gulden (ruim ¤ 900), waarvan de helft voorwaardelijk of 35 dagen gevangenisstraf, waarvan vijftien dagen voorwaardelijk. Op 23 december 1996 veroordeelde het gerechtshof in Amsterdam Janmaat tot 3000 gulden (ruim ¤ 1300) boete of veertig dagen hechtenis.
De laatste veroordeling sprak het gerechtshof in Arnhem op 29 december 1997 uit: twee weken voorwaardelijke celstraf en een boete van 7500 gulden (ruim ¤ 3400). Tegenwoordig zijn zulke uitlatingen ook door anderen wel gedaan, en worden ze niet door iedereen meer als kwetsend ervaren. Het is niet waarschijnlijk dat iemand voor zulke leuzen tegenwoordig nog veroordeeld word

^^ Met hem. Ik heb ook nooit begrepen waarom het niet mag. Als iemand zegt: "De Holocaust heeft nooit plaatsgevonden" wordt-ie gewoon voor gek versleten, niets mis mee. Maar het uitbannen van gedachten/uitspraken zou gewoon niet moeten gebeuren.quote:Op maandag 17 oktober 2011 21:52 schreef Zienswijze het volgende:
Ben ik met je eens. Hoe pijnlijk het ook is, het hoort bij de vrijheid van meningsuiting om de Holocaust te mogen bekrititiseren of in twijfel te trekken. Hoe onsmakelijk het ook voor de meeste mensen mogen zijn.
Typisch staaltje Westers met 2 maten meten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |