abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103555731
Nog maar één nachtje slapen...
pi_103555786
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
Ik heb begrepen dat heel veel EU parlementariërs zich hebben volgekocht met Credit swabs
Heb je daar bewijzen of een bron voor om dat te kunnen onderbouwen?
pi_103562216
Ik geloof dat het kopen van swabs iets is wat je bij de drogist doet, wat de waarde van het bericht nogal relativeert.
pi_103563371
Ik heb de creditswabs nog niet online kunnen vinden, alleen de steriele swabs.

Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_103564324
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:46 schreef fedsingularity het volgende:
Ik heb de creditswabs nog niet online kunnen vinden, alleen de steriele swabs.

[ afbeelding ]
Die zijn ook heel handig, dan kunnen we besmettingsgevaar voorkomen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:29 schreef HiZ het volgende:
Ik geloof dat het kopen van swabs iets is wat je bij de drogist doet, wat de waarde van het bericht nogal relativeert.
"Golf van oorsmeer treft Brussel." kopt de Telegraaf.
pi_103564661
We kunnen gelijk controleren of die politici aan de lsd of andere middelen zitten, ze komen een beetje onsamenhangend over de laatste maanden.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:16:11 #157
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_103564887
Ik vind die interne devaluatie een geweldige uitvinding
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_103565324
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:16 schreef michaelmoore het volgende:
Ik vind die interne devaluatie een geweldige uitvinding
Wat wil je hier nou weer mee zeggen? Het komt op mij steeds meer over als dat je een stelling poneert om weer wat mensen uit de tent te lokken. Stop daar eens mee.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:38:50 #159
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_103565860
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat wil je hier nou weer mee zeggen? Het komt op mij steeds meer over als dat je een stelling poneert om weer wat mensen uit de tent te lokken. Stop daar eens mee.
Ik verbaas me over de absolute domheid van mensen

De Euro is een valutaire gevangenis die zo snel mogelijk moet ontkoppelen
Maar dat heb ik al vaker verteld

De Noordelijke landen moeten uitstappen

Leer nu toch eens van de lessen uit het verleden aub
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 26 oktober 2011 @ 08:31:01 #160
324665 meth77
to do or not to do
pi_103570394
China gaat geld storten voor de zuidelijke landen, om de Euro te redden

quote:
wo 26 okt 2011, 06:39 | 0 reacties
Eurothriller nadert ontknoping AMSTERDAM - Het spant er vandaag om. Vanavond moeten de regeringsleider van de EU samen met een alomvattend antwoord komen om de crisis mee te lijf te gaan. Het voortbestaan van de Europese eenheidsmunt hangt na maanden van gemodder aan een zijden draadje.

Als morgenochtend het reddingsplan ondermaats blijkt, slaan de beurzen ongenadig hard toe. De druk op de zwakke zuidelijke eurolanden wordt dan zo groot dat ze er aan onderdoor gaan. Ze kunnen dan alleen nog tegen een astronomische rente aan geld komen.

Grootste struikelblok is de extra vuurkracht die aan het Europese noodfonds moet worden gegeven om speculanten af te schrikken. De eurolanden willen geen extra geld meer storten. Waarschijnlijk moet nu hulp worden ingeroepen van China, Brazilië en andere snelle groeilanden die last hebben van de malaise in Europa.
pi_103570446
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 08:31 schreef meth77 het volgende:
China gaat geld storten voor de zuidelijke landen, om de Euro te redden
Via het IMF, oftewel preferent schuldeiser! Dan durf ik ook wel geld te lenen...

quote:
Volgens de krant, die in handen is van de Chinese staat, willen de opkomende landen de financiële steun aan de eurozone via het Internationaal Monetair Fonds (IMF) laten lopen. In ruil daarvoor willen de landen wel een grotere zeggenschap bij het IMF.
pi_103570623
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan heb ik een vraag aan jou bolkestijn is er ooit een land geweest waarbij men echt een interne devaluatie heeft laten plaatsvinden of is het niet meer dan een leuke economische theorie?

De devaluaties die ik uit de geschiedenis ken zijn allemaal munt devaluaties geweest waardoor de schulden last van het land door de veranderende wisselkoers vanzelf weer beter betaalbaar wordt. En ja toendertijd kekek banken dus wel uit om teveel rotzooi van de zuidelijke europese landen op hun balansen te hebben omdat ze de schommeling door het valuta risico te groot vonden. Maar omdat we nu 1 euro hebben moeten de economen dus andere manieren bedenken om landen economisch te laten hervormen. En banken springen in het gat wat hierdoor ontstaan is. Om op deze manier weer megawinsten soms te boeken maar als het mis gaat zoals nu met een pruillip voorraan in de rij te staan dat de griekse schulden niet afgeboekt mogen worden. Wanneer de grieken een drachme hadden gehad en deze was 50% gezakt had men ook 50% moeten afboeken.

Sterker nog ik heb de banken de afgelopen 3 jaar ook niet horen huilen dat de wisselkoers van het pond met 30% gezakt is en men dus hierdoor in principe dus ook 25% verlies heet gemaakt op pond leningen.
pi_103570677
Dus we gaan niet failliet, maar worden straks een schoothondje van China.
Ik kies toch liever voor een faillissement en daarna een paar jaar keihard werken om er weer uit te komen, dan de rest van ons leven moeten luisteren naar die huichelaars uit China.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 08:53:25 #164
324665 meth77
to do or not to do
pi_103570697
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_euro__.html?p=21,1
quote:
wo 26 okt 2011, 08:33
Nobelprijswinnaar voorziet einde euro

NEW YORK - De euro valt niet meer te redden en Europa is beter af als de munt snel ineenzakt. Dat stelt de winnaar van de Nobelprijs voor de Economie, de Amerikaan Paul Krugman.
De tragiek is dat het allemaal niet nodig was geweest.

De schuld wordt door Krugman bij de politieke leiders neergelegd, „die zo mogelijk nog pompeuzer zijn dan hun Amerikaanse collega’s en er steeds belachelijker komen uit te zien.
pi_103574702
Deal van Berlusconi met Bossi betekent ook het eind van zijn premierschap:
quote:
Silvio Berlusconi stapt rond de jaarwisseling op als premier van Italië. In maart volgen vervroegde verkiezingen.

Dat staat in een geheim deel van het akkoord dat Berlusconi en Umberto Bossi, de leider van coalitiepartner Lega Nord, dinsdagavond zijn overeengekomen.
De Italiaanse kranten La Repubblica en La Stampa maakten woensdag melding van de geheime afspraak.
Berlusconi en Bossi hebben nog niet gereageerd op de berichten. Zij bereikten het akkoord over economische hervormingen onder zware druk vanuit Brussel.
Kritiek
De Italiaanse regering krijgt al geruime tijd zware kritiek, met name van de EU-grootmachten Frankrijk en Duitsland, omdat zij veel te weinig zou doen om de enorme staatsschuld terug te dringen.
Berlusconi is het niet eens met de kritiek. Hij gaf maandag een verklaring uit, waarin hij stelde dat geen enkele EU-lidstaat in een positie verkeert om anderen de les te lezen.
Pensioenleeftijd
Een cruciaal onderdeel van het akkoord tussen Berlusconi en Bossi is de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar. Bossi verzette zich lange tijd fel tegen deze maatregel, die volgens andere EU-landen noodzakelijk is.
In ruil voor de vervroegde verkiezingen en het vertrek van Berlusconi zou Bossi uiteindelijk akkoord zijn gegaan met de verhoging van de pensioenleeftijd.
Berlusconi moet woensdag tijdens de EU-top in Brussel de andere regeringsleiders overtuigen van zijn aanpak van de Italiaanse staatsschuld.
pi_103575041
quote:
Dat is idd de oplossing, creeer gewoon dezelfde hoeveelheid euro's die nu reeds in omloop zijn (giraal + chartaal) daardoor halveert de koers van de euro tov de andere valuta. Met het geld kunnen de banken en Griekenland gered worden en blijft er ook nog genoeg geld over om de andere zwakke landen te ondersteunen.
De koers van de Eur tov de dollar zal dan $0,70 zijn wat helemaal niet erg is (hij heeft eens al op $0,80 gestaan) Onze concurrentiepositie tov het buitenland is gigantisch

Nadelen: hoge olieprijs, import wordt 2x zo duur.

Binnen de EU verandert er niets.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_103575627
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 08:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
Dus we gaan niet failliet, maar worden straks een schoothondje van China.
Ik kies toch liever voor een faillissement en daarna een paar jaar keihard werken om er weer uit te komen, dan de rest van ons leven moeten luisteren naar die huichelaars uit China.
Eens. China is misschien een opkomend land, maar doet dat op een twijfelachtige manier. En nu het ineens goed uitkomt, zijn de EU leiders bereid om hulp te accepteren van een land dat zijn eigen burgers als minderwaardig beschouwt.

Iedere oplossing die ik hoor waarbij het IMF of China wordt genoemd, zal ons weinig wijzer maken heb ik het idee. We moeten naar een soort van reset. Het huidige systeem is failliet. Uithuilen en overnieuw beginnen en tevreden zijn met een iets lager welstandsniveau.
pi_103576113
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:48 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Eens. China is misschien een opkomend land, maar doet dat op een twijfelachtige manier. En nu het ineens goed uitkomt, zijn de EU leiders bereid om hulp te accepteren van een land dat zijn eigen burgers als minderwaardig beschouwt.

Iedere oplossing die ik hoor waarbij het IMF of China wordt genoemd, zal ons weinig wijzer maken heb ik het idee. We moeten naar een soort van reset. Het huidige systeem is failliet. Uithuilen en overnieuw beginnen en tevreden zijn met een iets lager welstandsniveau.
Ik hoor dat iedereen zeggen, maar waarom is nu opeens het hele systeem failliet? En naar welk systeem zouden we toe moeten volgens jou?

Met het systeem is volgens mij weinig mis, er moet alleen een veel strengere begrotingsdiscipline komen en er moet meer regelgeving komen voor de financiële wereld zodat er niet meer van die belachelijke risico's worden genomen met ons geld.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 12:03:20 #169
324665 meth77
to do or not to do
pi_103576119
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:30 schreef Oud_student het volgende:

Binnen de EU verandert er niets.
Dat is dan nog een nadeel, Duitsland krijgt een erg goedkope munt en dreigt dan oververhitting en komt heel zuideuropa naar Duitsland, Nederland en Polen toe

Beter is het de Eurozone te splitsen qua economische prestatie
  woensdag 26 oktober 2011 @ 12:05:30 #170
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103576186
¤-day
Het blijft onzeker of er een concrete uitkomst komt van de crisistop vandaag. Mogelijk moet er nog weken onderhandeld worden voordat er concrete getallen en bedragen overeengekomen worden. De kans dat er vanavond een nieuw noodfonds staat is zeer klein. Politici zijn beducht voor een schijnzekerheid. Het vergrote noodfonds, hogere kapitaaleisen voor banken en een reddingsplan voor Griekenland vragen veel onderhandeling. Als de uitkomst van de top ondermaats is, slaan de beurzen morgen ongenadig hard toe. (FD, p.1 - Tel, p.1 – VK, p.1)

Krugman voorziet einde euro
De winnaar van de Nobelprijs voor de Economie, Paul Krugman, denkt dat de euro niet meer te redden valt. Maar het had niet zover hoeven komen, hij legt de schuld neer bij de politici die er steeds belachelijker uit komen te zien. De cruciale fout is dat de macht bij de politiek ligt en niet bij de ECB. Het noodfonds is een schijnoplossing, want het wordt gegarandeerd door landen die zelf om geld verlegen zitten. Er zit een gat in de emmer, meent Krugman. (Tel, p.22)
pi_103577378
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:03 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Ik hoor dat iedereen zeggen, maar waarom is nu opeens het hele systeem failliet? En naar welk systeem zouden we toe moeten volgens jou?

Met het systeem is volgens mij weinig mis, er moet alleen een veel strengere begrotingsdiscipline komen en er moet meer regelgeving komen voor de financiële wereld zodat er niet meer van die belachelijke risico's worden genomen met ons geld.
Nog meer regels, nog meer ambtenaren, daar zitten we echt op te wachten :N

beter is minder regels en de verantwoordelijkheid te leggen waar hij hoort te liggen. Mensen moeten weer gaan leren dat leven niet zonder risico's is. Zodra mensen weer leren dat beleggen en leningen risico's met zich mee brengen, zullen ze die zaken ook anders benaderen. Nu begint iedereen te geloven dat de overheid iedereen altijd maar uit de problemen zal houden/ halen.

Als je iets niet begrijpt moet je er ook niet aan meedoen.

En je kunt ook niet alle risico's afdekken met regels, dat is gewoon veel te duur. Denk aan de wet van Murphy.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:34:18 #172
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:59:57 #173
324665 meth77
to do or not to do
pi_103580634
quote:
ik denk dat het wel lukt, maar het zou beter zijn voor Europa als het mislukt en men besluit om Duitsland en Nederland een aparte munt te geven, de Zloty ofzo

Dan kunen de zuidelijke landen de Euro fors devalueren en kunnen alle schulden worden afbetaald

[ Bericht 1% gewijzigd door meth77 op 26-10-2011 14:15:30 ]
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:20:19 #174
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103581440
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:59 schreef meth77 het volgende:

[..]

ik denk dat het wel lukt, maar het zou beter zijn voor Europa als het mislukt en men besluit om Duitsland en Nederland een aparte munt te geven, de Zloty ofzo

Dan kunen de zuidelijke landen de Euro fors devalueren en kunnen alle schulden worden afbetaald
Tja.., of het nou via kwijtschelding, defaulting of devaluatie is, het effect is hetzelfde. De banken die de leningen hebben verstrekt zien dan het geld niet meer terug, waardoor zij onderuitgaan. Resultaat: problematisch.

Te zwaar bezuinigen en schulden terugbetalen door Griekenland. Resultaat: problematisch.

Catch 22

Het enige wat zou helpen is het VS scenario: de munt stiekum laten inflateren en zo de problemen over de schutting van het land gooien en dumpen bij China.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_103581489
quote:
Stiekem hoop ik er ook wel op. Ik wil graag de AEX onder de 200 zien sluiten. Lijkt me een perfect moment om weer wat te gaan kopen.
pi_103581903
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
Tja.., of het nou via kwijtschelding, defaulting of devaluatie is, het effect is hetzelfde. De banken die de leningen hebben verstrekt zien dan het geld niet meer terug, waardoor zij onderuitgaan. Resultaat: problematisch.
Dat is toch zwaar overtrokken. Enkele banken hebben onvoldoende kapitaal om de afschrijving te kunnen dragen. Ook hoef je niet bang te zijn dat het onderlinge leenverkeer tussen banken stil valt, want volgens Ewald Engelen, die gisteren bij Pauw en Witteman was, is het interne leenverkeer tussen banken al nagenoeg stilgevallen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:38:13 #177
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103582196
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:31 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is toch zwaar overtrokken. Enkele banken hebben onvoldoende kapitaal om de afschrijving te kunnen dragen. Ook hoef je niet bang te zijn dat het onderlinge leenverkeer tussen banken stil valt, want volgens Ewald Engelen, die gisteren bij Pauw en Witteman was, is het interne leenverkeer tussen banken al nagenoeg stilgevallen.
Hoe dan ook, de rekening wordt betaald door partij A of B. Of Griekenland de bittere pil moet slikken of dat de sh*t ergens anders wordt gedumpt, het blijft een probleem.

Het enige wat ik kan zeggen is dat Griekenland weer moet groeien, dat is de enige constructieve uitweg. Dus alle strategieën moet die kant op gaan. En waarschijnlijk wordt uiteindelijk de schulden gedumpt bij diegenen die een surplus aan geld hebben, de rijken.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:40:45 #178
324665 meth77
to do or not to do
pi_103582295
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Te zwaar bezuinigen en schulden terugbetalen door Griekenland. Resultaat: problematisch.

Catch 22

Het enige wat zou helpen is het VS scenario: de munt stiekum laten inflateren en zo de problemen over de schutting van het land gooien en dumpen bij China.
Als de euro fors devalueert zien de banken wel hun geld terug ze kunen er alleen minder dollars en Yen voor krijgen
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:41:56 #179
324665 meth77
to do or not to do
pi_103582347
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:38 schreef SemperSenseo het volgende:
Het enige wat ik kan zeggen is dat Griekenland weer moet groeien, dat is de enige constructieve uitweg. Dus alle strategieën moet die kant op gaan.
Griekenland heeft nooit gegroeid dus dat zal niet gebeuren
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:42:21 #180
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103582361
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:40 schreef meth77 het volgende:

[..]

Als de euro fors devalueert zien de banken wel hun geld terug ze kunen er alleen minder dollars en Yen voor krijgen
Hallo, wie neem je nou in de maling :')
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:44:12 #181
324665 meth77
to do or not to do
pi_103582439
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:42 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Hallo, wie neem je nou in de maling :')
Als de euro fors devalueert zien de banken wel hun geld Euro's terug ze kunnen er alleen minder dollars en Yen voor krijgen

Zo aangepast
pi_103582737
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:38 schreef SemperSenseo het volgende:

Het enige wat ik kan zeggen is dat Griekenland weer moet groeien, dat is de enige constructieve uitweg. Dus alle strategieën moet die kant op gaan. En waarschijnlijk wordt uiteindelijk de schulden gedumpt bij diegenen die een surplus aan geld hebben, de rijken.
Nee, de rijken hebben zich de afgelopen jaren lekker verrijkt en nu komt de rekening bij Jan modaal terecht. Was het maar waar dat we de rijken gingen plukken. Ach misschien komt dat nog. Gewoon in Europa een succesierecht van 100% instellen en alles wat de afgelopen jaren verdiend is over de de ruggen van de Europese burgers komt uiteindelijk weer terecht bij de staat.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:57:08 #183
324665 meth77
to do or not to do
pi_103582994
Banken kunnen dus fors minder gaan uitlenen, dan zullen de marges ook wel weer omhoog moeten

quote:
Het voorstel om de kapitaalratio van banken op te trekken naar 9 procent kan rekenen op brede steun van de Europese regeringsleiders. Dat staat in een ontwerp-verklaring die woensdag naar buiten kwam in de aanloop naar de eurotop in Brussel later op de dag

[ Bericht 5% gewijzigd door meth77 op 26-10-2011 15:06:38 ]
  woensdag 26 oktober 2011 @ 15:06:56 #184
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_103583375
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:57 schreef meth77 het volgende:
Banken kunnen dus fors minder gaan uitlenen, dan zullen de marges ook wel weer omhoog moeten

[..]

Daar gaat 't MKB..
quote:
‘Banken houden deur dicht voor mkb’

Volgens MKB Nederland is het zeer slecht gesteld met de kredietverlening aan middelgrote en kleinere ondernemers. ‘De financiering van het mkb verloopt heel moeizaam’, zei bestuurslid Jan Meerman tegen de vaste Kamercommissie. ‘Banken hebben heel weinig begrip voor de situatie van mkb’ers.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_103583883
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:57 schreef meth77 het volgende:

[..]

Kun jij vijf banken opnoemen die op dit moment geen kapitaalratio van minimaal 9 hebben, ofwel nu niet al voldoen aan de 'strengere regelgeving'? ;)
pi_103584930
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:59 schreef meth77 het volgende:

[..]

Dat gaat toch niet gebeuren. Ook al zijn Frankrijk en Duitsland het nu niet eens, ze zijn beiden vastbesloten om de Euro in stand te houden.

Ze denken, en ik denk dat ze daar wel eens gelijk in kunnen hebben, dat het einde van de Euro ook het einde van het gehele Europese project is. Iets wat we over 50 jaar met veel moeite hebben opgebouwd.

Nu is conflict en oorlog in Europa niet voor te stellen. Maar mensen vergeten nog wel eens dat die veiligheid en het ontbreken van grote conflicten niet vanzelfsprekend zijn.Tot aan de 2e wereldoorlog hebben Europese landen en koninkrijken constant met elkaar in de clinch gelegen.

Wanneer Frankrijk en Duitsland van samenwerking weer terug gaan naar competitie met elkaar, weet je nooit waar dat op termijn toe kan leiden. Ook al kun je een oorlog tussen Frankrijk en Duitsland nu niet voorstellen.
pi_103585200
De munt die euro heet is maar een zijstsap geweest van het project wat we europeesche unie noemen. Er zijn nog redelijk wat EU landen die geen euro ingevoerd hebben maar toch tot de EU behoren. Een euro munt hebben we daar niet perse voor nodig maar er is wel moed voor nodig van politici om beslissinge linksom of rechtsom te nemen. Op dit moment lijkt het wel alsof politici hun vingers niet aan de links dan wel rechtsom oplossing te durven branden en dat geeft op den duur alleen nog maar meer problemen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:05:00 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103585606
Volgens Zero Hedge:
"PARLIAMENTARY SOURCE SAYS GERMANY'S BUNDESTAG LOWER HOUSE OF PARLIAMENT APPROVES MOTION TO STRENGTHEN EFSF VIA LEVERAGE"

Als ze het EFSF gaan leveragen dan betekent dat het einde van de euro denk ik. Want dat betekent gewoon dat landen als Nederland en Duitsland straks een veelvoud van de verliezen moeten gaan incasseren. De consensus is dat Nederland en Duitsland export voordeel hebben van de euro, maar als Nederland straks daadwerkelijk tientallen miljarden aan verliezen op Italiaanse schulden moet gaan slikken dan komt er toch een punt dat de stekker er uit gaat.

Als het daadwerkelijk deze kant op gaat (leveraged EFSF) dan ben ik er dus voorstander van om NU de stekker eruit te trekken. De kosten zijn dan hoog voor Nederland, maar niet zo hoog als daarmee langer te wachten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:05:28 #189
324665 meth77
to do or not to do
pi_103585623
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:47 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Dat gaat toch niet gebeuren. Ook al zijn Frankrijk en Duitsland het nu niet eens, ze zijn beiden vastbesloten om de Euro in stand te houden.
Maar dan zal er wel sprake moeten zijn van een land, een economie, een politiek centrum, en een fiscaal stelsel
pi_103585894
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:05 schreef SeLang het volgende:
Volgens Zero Hedge:
"PARLIAMENTARY SOURCE SAYS GERMANY'S BUNDESTAG LOWER HOUSE OF PARLIAMENT APPROVES MOTION TO STRENGTHEN EFSF VIA LEVERAGE"

Als ze het EFSF gaan leveragen dan betekent dat het einde van de euro denk ik. Want dat betekent gewoon dat landen als Nederland en Duitsland straks een veelvoud van de verliezen moeten gaan incasseren. De consensus is dat Nederland en Duitsland export voordeel hebben van de euro, maar als Nederland straks daadwerkelijk tientallen miljarden aan verliezen op Italiaanse schulden moet gaan slikken dan komt er toch een punt dat de stekker er uit gaat.

Als het daadwerkelijk deze kant op gaat (leveraged EFSF) dan ben ik er dus voorstander van om NU de stekker eruit te trekken. De kosten zijn dan hoog voor Nederland, maar niet zo hoog als daarmee langer te wachten.
Voor de eerste keer in financiele historie dat leverage een financiele positie versterkt ;)

Leverage verhoogt toch alleen maar het risico? Het probleem _is_ toch juist leverage?

Ik vat het niet.

Overigens is NL met zijn overgrote financiele sector de laatste die er de stekker kan uittrekken.
pi_103585912
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:05 schreef meth77 het volgende:

[..]

Maar dan zal er wel sprake moeten zijn van een land, een economie, een politiek centrum, en een fiscaal stelsel
Van wie mot dat?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:27:29 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103586641
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Voor de eerste keer in financiele historie dat leverage een financiele positie versterkt ;)

Leverage verhoogt toch alleen maar het risico? Het probleem _is_ toch juist leverage?

Ik vat het niet.
Het probleem is dat die euro politici nog steeds in het "bazooka" paradigma zitten. Ze doen net alsof de markt irrationeel is en speculanten evil en dat als je maar intimideert met genoeg potentiële firepower dat dan alles vanzelf goed komt en het geld niet hoeft te worden gebruikt. Dat zou ook zo zijn als er sprake was van tijdelijke irrationaliteit.

Het probleem is echter dat er gewoon unsustainable schulden zijn en dat iemand daar een verlies op moet nemen. En al die bailout maatregelen laten de schuld alleen maar verder oplopen omdat het het natuurlijke terugkoppel mechanisme verstoort: landen als Italie, Spanje etc kunnen kunstmatig goedkoop lenen en dat haalt de druk van de ketel om er iets aan te doen.

Uiteindelijk zorgt een groter EFSF alleen maar voor uitstel en grotere uiteindelijke kosten. De goedkoopste oplossing is altijd om slechte schulden zo snel mogelijk af te schrijven.

quote:
Overigens is NL met zijn overgrote financiele sector de laatste die er de stekker kan uittrekken.
De exposure van Nederland naar de PIIGS valt wel mee. Volgens mij is het altijd goedkoper om het geld direct te besteden aan het opvangen van collateral damage mochten er een paar financiële instellingen omvallen.
Mijn reisverslagen
pi_103586862
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:27 schreef SeLang het volgende:
De exposure van Nederland naar de PIIGS valt wel mee. Volgens mij is het altijd goedkoper om het geld direct te besteden aan het opvangen van collateral damage mochten er een paar financiële instellingen omvallen.
Uitermate weinig exposure op PIIGS. Maar als NL de stekker uit de euro zou trekken (of begrijp ik je post verkeerd?), hebben alle banken opeens een instant currency exposure wat de NL staat met geen mogelijkheid kan afdekken. Nederland kan helemaal niet terug naar de gulden tenzij ze de financiele sector eerst kortwieken tot een binnenlands iets met een klein beetje buitenlandse exposure. Zoals past bij een minilandje.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:33:13 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103586879
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nog maar één nachtje slapen...
Er gebeurt toch niks. Er komt een groter (evt leveraged) EFSF in een of andere vorm. Maar ongeacht hoe groot je dat fonds maakt, het is uiteindelijk altijd te klein. Dus misschien koopt je weer een paar maanden of misschien zelfs een jaar rust, maar daarna krijg je gewoon weer dezelfde crisis terug, alleen groter.
Mijn reisverslagen
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:35:47 #195
37248 BertV
Klei indiaan
pi_103587004
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er gebeurt toch niks. Er komt een groter (evt leveraged) EFSF in een of andere vorm. Maar ongeacht hoe groot je dat fonds maakt, het is uiteindelijk altijd te klein. Dus misschien koopt je weer een paar maanden of misschien zelfs een jaar rust, maar daarna krijg je gewoon weer dezelfde crisis terug, alleen groter.
idd, net als VS met z´n "plafond"
Het alternatief is totale chaos (grieks woord)
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:38:10 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103587114
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Uitermate weinig exposure op PIIGS. Maar als NL de stekker uit de euro zou trekken (of begrijp ik je post verkeerd?), hebben alle banken opeens een instant currency exposure wat de NL staat met geen mogelijkheid kan afdekken. Nederland kan helemaal niet terug naar de gulden tenzij ze de financiele sector eerst kortwieken tot een binnenlands iets met een klein beetje buitenlandse exposure. Zoals past bij een minilandje.
Als NL de nieuwe D-mark (of zoiets) invoert dan wordt die vrijwel zeker veel sterker dan de euro. Dat betekent dat een groot deel van de staatsschuld vanzelf verdwijnt (want in euros). De overheid kan dan dus makkelijk heel veel geld extra bijlenen om eventuele collateral damage te repareren zonder dat dat dramatische gevolgen heeft voor de houdbaarheid van de staatsschuld.
Mijn reisverslagen
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:38:37 #197
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_103587149
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:35 schreef BertV het volgende:

[..]

idd, net als VS met z´n "plafond"
Het alternatief is totale chaos (grieks woord)
Het alternatief is dat er moeilijke keuzes moeten worden gemaakt en zinnig langetermijn-beleid moet worden gevoerd. Welke politicus wil dat nu?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_103587177
Gaan we door deze omstandigheden dan stijgen?
pi_103587269
Zijn politici nou echt van die mongolen als hier wordt voorgedaan? Ik bedoel, ze zijn omringd met economen en andere insiders die er echt wel verstand van moeten hebben. Ze hebben meer informatie dan wij hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier mee doorgaan als iedereen weet dat het gaat niet goed gaat. Daarnaast worden ze wel afgestraft in de volgende verkiezingen, alhoewel de EU niet heel democratisch is. Waarom zijn partijen als de pvv anders zo groot?
pi_103587322
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als NL de nieuwe D-mark (of zoiets) invoert dan wordt die vrijwel zeker veel sterker dan de euro. Dat betekent dat een groot deel van de staatsschuld vanzelf verdwijnt (want in euros). De overheid kan dan dus makkelijk heel veel geld extra bijlenen om eventuele collateral damage te repareren zonder dat dat dramatische gevolgen heeft voor de houdbaarheid van de staatsschuld.
Nou, de staatsschuld blijft natuurlijk hetzelfde. Ze kunnen wel makkelijk lenen dan om banken te kapitaliseren, want dat is dan wel op grote schaal nodig - die lijden namelijk een instant verlies van heb ik jou daar, door afwaarderingen én door currency.
De staatsschuld gaat wel enorm omhoog, hij is alleen tijdelijk wat makkelijker te financieren.

Dit alles gaat echter oneindig veel 'makkelijker' zonder een relatief grote financiele sector.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')