En dit.quote:Op maandag 17 oktober 2011 02:01 schreef twiFight het volgende:
Welke auto in het filmpje is nou Wheldon dan. Er zijn zoveel autos betrokken dat ze maar een klein deel van de crash kunnen becommentarieren.
Ik zie enkel een uit de hand gelopen potje mario kart.quote:Dan Wheldon overleden na zwaar ongeval (Schokkende beelden)
Een groot deel van de mensen die naar motorsport kijkt hoopt stiekem toch op crashes?quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:26 schreef SemperSenseo het volgende:
By-the-way, IndyCar races schijnen een enorm slecht record te hebben wat ongelukken betreft t.o.v. Formula 1 races. Formula 1 is veel veiliger, brandstof is veiliger en de drivers zijn beter getrained. IndyCar races is een cowboy sport.
De afgelopen tien jaar zijn drie IndyCar coureurs om het leven gekomen tegenover nul doden in de formule 1, dus die cijfers zijn duidelijk.quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:26 schreef SemperSenseo het volgende:
By-the-way, IndyCar races schijnen een enorm slecht record te hebben wat ongelukken betreft t.o.v. Formula 1 races. Formula 1 is veel veiliger, brandstof is veiliger en de drivers zijn beter getrained. IndyCar races is een cowboy sport.
Iemands dood is nooit schitterend, misselijk stuk verdriet dat je er bent. Dat is ook iemands vader/broer/zoon/man, en dan vind jij zijn dood schitterend?quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:24 schreef Louis22 het volgende:
Wat een debiele 'sport' is het ook. Schitterend dat een hansworst als deze man er zo voor wordt afgestraft eraan mee te doen.
Voornaamste probleem is dat op Ovals er geen uitlooppunten zijn uit de buitenkant, kortom wanneer je gaat glijden houd een stenen muur je tegen. Daarnaast is het op ovals veel drukker dan op een baan van kilometers lang met 20 auto's. Ook zijn er gewoon veel meer inhaalacties op hoge snelheid waardoor kans op brokken groot is. Ik denk dat de auto's technisch redelijk veilig zijn, maar dat met name de omstandigheden gevaarlijker zijn.quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:26 schreef SemperSenseo het volgende:
Volgens mij met name ander soort brandstof dat makkelijker ontvlamt.quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Waarom vliegen die Indycars altijd meteen in de brand bij een crash. Dat zie je bij de Formule 1 nooit.
Nee hoor, nooit. Kijk, onze eigen Jos in de Formule 1 van Hockenheimquote:Op maandag 17 oktober 2011 14:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Waarom vliegen die Indycars altijd meteen in de brand bij een crash. Dat zie je bij de Formule 1 nooit.
Ze rijden op ethanol.quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik zie geen crash, alleen geknoei met brandstof.quote:Op maandag 17 oktober 2011 15:28 schreef niels0 het volgende:
[..]
Nee hoor, nooit. Kijk, onze eigen Jos in de Formule 1 van Hockenheim
Als je er nou geen verstand van hebt, houd dan je mond aub.
Geen reden om zo gepikeerd te doen, zeker niet aangezien alle twee je voorbeelden niet door een crash veroorzaakt zijn.quote:Op maandag 17 oktober 2011 15:28 schreef niels0 het volgende:
[..]
Nee hoor, nooit. Kijk, onze eigen Jos in de Formule 1 van Hockenheim
Als je er nou geen verstand van hebt, houd dan je mond aub.
Edit: Nou vooruit. Die van Jos was in Pitlane met een fuelspill. Maar deze niet. Ook Formula 1:
Wrijving met de muur/hekken? Ik heb een Formule 1 bolide nog nooit met 370km/u en een barrel-roll tegen een muur/hek zien duiken, maar je maakt me niet wijs dat de benzinetank in een Formule 1 bolide dat wel zou overleven.quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Zou kunnen dat dat een factor is, al zijn crashes bij de IndyCar voor zover ik ze gezien heb meestal niet recht tegen een muur, meestal zijdelings. Kubica knalde met 300 km/u en een hoek van 75 graden een betonnen muur in. Ik denk dat de F1-crash die nog het meest in de buurt komt die van Ralf Schumacher in 2004 op Indianapolis is.quote:Op maandag 17 oktober 2011 16:04 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wrijving met de muur/hekken? Ik heb een Formule 1 bolide nog nooit met 370km/u en een barrel-roll tegen een muur/hek zien duiken, maar je maakt me niet wijs dat de benzinetank in een Formule 1 bolide dat wel zou overleven.
Het ongeluk van Robert Kubica in Montreal, Canada 2007 is het enige recente Formule 1 ongeluk wat ik me zo snel kan herinneren waar ook sprake was van een impact in een betonnen muur, maar daar lag de snelheid aanzienlijk lager.
Zoals ik al zei: methanol.quote:Op maandag 17 oktober 2011 17:12 schreef henkde_j het volgende:
Hadden ze vroeger ook niet regelmatig last van onzichtbare brandjes?
Crashes staan synoniem voor autoraces. Het maakt niet uit in welke klasse je rijdt, Magere Hein staat altijd om de hoek te kijken. Of het nu in een kart is of in een F1 auto. Op een gegeven moment is de veiligste monocoque ook niet meer bestand tegen de kracht of hitte. Dat moet je je blijven realiseren als courreur. Dat is trouwens ook wat er nu mist in de huidige generatie F1 rijders, ze denken allemaal, op de oude garde na, dat het een playstation spelletje is.quote:Op maandag 17 oktober 2011 05:11 schreef SemperSenseo het volgende:
Crashes en ongelukken zijn synoniem met IndyCar races.
Cart, of Champ Car zoals het de laatste jaren heette, is in 2008 opgedoekt. In een soort unification move heeft de IndyCar series toen de materialen en historie van Champ Car overgenomen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
Zijn de IRL en Cart nog altijd aparte raceklasses, of is er tegenwoordig weer sprake van één Indycar-klasse?
Nou, da's wel een beetje overdreven hoor. Die lui weten gewoon als ze in die wagen stappen, dat het heel goed hun laatste keer kan zijn. En toch stappen ze erin. Da's niet te vergelijken met de gemiddelde huisvader.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:52 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Iemands dood is nooit schitterend, misselijk stuk verdriet dat je er bent. Dat is ook iemands vader/broer/zoon/man, en dan vind jij zijn dood schitterend?
Ja, iedereen kijkt autorace omdat ze hopen dat ze iemand dood zien gaan. Praat voor jezelf.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:00 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Nou, da's wel een beetje overdreven hoor. Die lui weten gewoon als ze in die wagen stappen, dat het heel goed hun laatste keer kan zijn. En toch stappen ze erin. Da's niet te vergelijken met de gemiddelde huisvader.
Het schokt mij ook niet in elk geval. Hoort gewoon bij de "sport". En als het er niet bij zou horen, zou geen hond meer kijken, zo is het ook nog eens.
Sensatie is gewoon onderdeel van die sport. Natuurlijk zit niemand te wachten op doden. Maar een leuke crash is gewoon een welkome afwisseling. Dan zit iedereen weer ff op het puntje van z'n stoel.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:02 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ja, iedereen kijkt autorace omdat ze hopen dat ze iemand dood zien gaan. Praat voor jezelf.
Het gaat niet om het durven, het gaat om het kunnen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:05 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Sensatie is gewoon onderdeel van die sport. Natuurlijk zit niemand te wachten op doden. Maar een leuke crash is gewoon een welkome afwisseling. Dan zit iedereen weer ff op het puntje van z'n stoel.
Helaas kun je geen sensationele crashes hebben zonder dat er af en toe een dooie bij valt. Als dat onmogelijk zou zijn, zou het sensatiegehalte ook stukken minder zijn. Dan durft iedereen wel in zo'n ding te gaan zitten en op het gaspedaal te trappen.
quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat niet om het durven, het gaat om het kunnen.
quote:
Zonder de angst om dood te gaan is dat hele autoracen een fluitje van een cent. Dan zou bijna iedereen onder de 40 met een beetje conditie het kunnen, na een beetje oefening.quote:
Wat voorspelbaar, precies de reactie die ik had verwacht.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:11 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Zonder de angst om dood te gaan is dat hele autoracen een fluitje van een cent. Dan zou bijna iedereen onder de 40 met een beetje conditie het kunnen, na een beetje oefening.
Ja man, ik diskwalificeer mezelf! Want jij hebt de waarheid in pacht!quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat voorspelbaar, precies de reactie die ik had verwacht.
Met deze opmerking diskwalificeer je jezelf om nog een mening over dit onderwerp te hebben.
Het is werkelijk stuitend hoe weinig jij over dit onderwerp weet, en toch blijf je maar blaten.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:15 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Ja man, ik diskwalificeer mezelf! Want jij hebt de waarheid in pacht!
LOL ik was vroeger ook fan. Totdat ik erachter kwam hoe weinig die gasten er werkelijk voor doen. Dit is echt geen topsport hoor, lichamelijk gezien. Dat dat wel zo zou zijn, zijn sprookjes waarin jongemannen maar al te graag willen geloven. Die coureurs leven het leven van een filmster, met alles erop en eraan, niet van een topsporter.
LOL geloof je dit echt???quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is werkelijk stuitend hoe weinig jij over dit onderwerp weet, en toch blijf je maar blaten.
Deze mensen moeten zowel fysiek als mentaal enorm sterk zijn. Zo'n bocht nemen met 320 km/h laat enorme krachten los op je lichaam, en dan voornamelijk de nek. Zou jij of iedere willekeurige leek dat proberen zou je binnen een halve ronde moeten stoppen omdat je simpelweg niet genoeg kracht hebt om je nek nog te bewegen. Aan de andere kant zou het je sowieso niet lukken om die snelheid te halen, dus je hebt geluk.
Tsja, verschil moet er ook wezen heh. Ik zeg dat iedereen zou kunnen meeracen. Ik zeg niet dat iedereen zou kunnen winnen. En het zou natuurlijk crashes regenen, maar dat zou dan toch geen zak uitmaken als je er niet dood van zou kunnen gaan. Dan wordt het een soort computerspelletje.quote:
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe je achter dat grote bedrog gekomen bentquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:26 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
LOL geloof je dit echt???
Nouja, het geeft ook niet. Toen ik 12 was geloofde ik dit soort praatjes over G-krachten en andere onzin ook.
Iedereen kan binnen een maand of 2 de nekspieren bij elkaar trainen om dit te kunnen verduren. Stelt echt geen reet voor.
Ah nu moet ik je gelijk geven. Ik zette mijn moeder achter mijn pc met een racestuur en een goede simulatiegame en ze reed meteen het ronderecord op de Nordschleife!quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:28 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Tsja, verschil moet er ook wezen heh. Ik zeg dat iedereen zou kunnen meeracen. Ik zeg niet dat iedereen zou kunnen winnen. En het zou natuurlijk crashes regenen, maar dat zou dan toch geen zak uitmaken als je er niet dood van zou kunnen gaan. Dan wordt het een soort computerspelletje.
Rij maar eens een uur continue alleen maar in een kart, dat houdt een normaal mens ook niet vol...quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe je achter dat grote bedrog gekomen bent!
Niet? Heb jij M. Schumacher wel eens gezien op zn 40ste? Met alle respect, het is geen Nanu van 'The All Blacks' maar die gast is afgetraint en dat al vanaf zn 20ste. 5 6G op je bek als je door een bocht gaat, remt of optrekt. Probeer het maar eens. Een gemiddelde F1 courreur zit meer in de sportschool dan in zn auto en dat moet ook.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:15 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Ja man, ik diskwalificeer mezelf! Want jij hebt de waarheid in pacht!
LOL ik was vroeger ook fan. Totdat ik erachter kwam hoe weinig die gasten er werkelijk voor doen. Dit is echt geen topsport hoor, lichamelijk gezien. Dat dat wel zo zou zijn, zijn sprookjes waarin jongemannen maar al te graag willen geloven. Die coureurs leven het leven van een filmster, met alles erop en eraan, niet van een topsporter.
Doe mij niet nog eens een weekend zoals San Marino 1994.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:29 schreef xenobinol het volgende:
Vroeger was de F1 ook nog veel spectaculairder.... er kreeg nog wel eens iemand een stuurstang door zijn hoofd. Als zo'n sport niet meer levensgevaarlijk is dan is de lol er wel een beetje af natuurlijk (en is het ook niet meer gerechtvaardigd dat je als coureur miljoenen per seizoen verdient). Just my 2 cents
In het harnas gestorven, voor zijn tijd. Tragisch... maar het heeft hem wel tot een legende gemaakt.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doe mij niet nog eens een weekend zoals San Marino 1994.
LOL, serieus?quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ah nu moet ik je gelijk geven. Ik zette mijn moeder achter mijn pc met een racestuur en een goede simulatiegame en ze reed meteen het ronderecord op de Nordschleife!
Nee.quote:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar het was wel spectaculair. De kijkcijfers spoten daarna omhoog.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doe mij niet nog eens een weekend zoals San Marino 1994.
Wat mij betreft mogen de kijkcijfers best wel wat omlaag, al die casual fans zeiken alleen maar dat het niet spannend genoeg isquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:43 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Je kunt zeggen wat je wilt, maar het was wel spectaculair. De kijkcijfers spoten daarna omhoog.
Ik denk wel dat wielrennen fysiek wat zwaarder is. Maar daar is mentale kracht wat minder belangrijk, in de hoogste raceklasses is constante concentratie vereist en dat eist ook nogal wat van het lichaam.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:47 schreef Ener-G het volgende:
Heb je weleens gekart? Dat en dan 2,5 uur lang, met vele malen meer g krachten. Je verliest daarnaast een paar liter vocht. Ik denk dat je je idee over de f1 schromelijk overromantiseert, en ik durf zelfs te stellen dat het fysiek een van de zwaarste sporten is die er bestaan, zo niet ingrijpender dan wielrennen.
Maar dat zijn mijn 2 centen.
Te weinig dooien heh, te weinig bloed aan de paal. Dat krijg je er nou van.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat mij betreft mogen de kijkcijfers best wel wat omlaag, al die casual fans zeiken alleen maar dat het niet spannend genoeg is.
Ja man, een uurtje rondjes rijden is zeker wel even wat zwaarder dan 3 keer een hoofdcategorie berg op.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:47 schreef Ener-G het volgende:
Heb je weleens gekart? Dat en dan 2,5 uur lang, met vele malen meer g krachten. Je verliest daarnaast een paar liter vocht. Ik denk dat je je idee over de f1 schromelijk overromantiseert, en ik durf zelfs te stellen dat het fysiek een van de zwaarste sporten is die er bestaan, zo niet ingrijpender dan wielrennen.
Och, ik zou jou weleens zien als je met 70 km/uur bij slecht weer een berg afraast op een fietsje van 7 kilo.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk wel dat wielrennen fysiek wat zwaarder is. Maar daar is mentale kracht wat minder belangrijk, in de hoogste raceklasses is constante concentratie vereist en dat eist ook nogal wat van het lichaam.
Dat zal wel, maar dat is niet te vergelijken met het met zo'n 300 km/h op een bocht afrazen en dan met minutieuze precisie het goede moment moeten kiezen om te remmen, in te sturen en weer gas te geven. En dat elke ronde weer.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:54 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Och, ik zou jou weleens zien als je met 70 km/uur bij slecht weer een berg afraast op een fietsje van 7 kilo.
In de wielersport vallen tenminste nog eens wat slachtoffers, anders zaten we net als bij de F1 naar groeiend gras te kijkenquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:54 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Och, ik zou jou weleens zien als je met 70 km/uur bij slecht weer een berg afraast op een fietsje van 7 kilo.
Je zou verwachten dat ze dat na een paar rondjes toch wel geperfectioneerd hebbenquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat zal wel, maar dat is niet te vergelijken met het met zo'n 300 km/h op een bocht afrazen en dan met minutieuze precisie het goede moment moeten kiezen om te remmen, in te sturen en weer gas te geven. En dat elke ronde weer.
Kun je nagaan hoe dom die rednecks zijn.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je zou verwachten dat ze dat na een paar rondjes toch wel geperfectioneerd hebben
Van een computer, ja. Van een mens niet, maar de beste coureurs komen zeer dichtbij.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je zou verwachten dat ze dat na een paar rondjes toch wel geperfectioneerd hebben
Gewoon de autopilot aan.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik zit je natuurlijk gewoon te stangen.... werkt ook altijd goed bij mijn broer die verstokt F1 fan is.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Van een computer, ja. Van een mens niet, maar de beste coureurs komen zeer dichtbij.
Is wel zo veilig natuurlijkquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:00 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Gewoon de autopilot aan.
Het scheelde bijzonder weinig, of ze hadden die gewoon gehad in de F1.
hahaha ja.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:59 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe dom die rednecks zijn.
En dan ook nog lopen ontkennen dat ze niet kijken voor de sensatie.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:02 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
hahaha ja.
En dat compenseren ze dan door zoveel wagens in het rondje te plempen, dat ze bijna zeker weten dat er dan regelmatig een flinke crash zal plaatsvinden. En ja, dan valt er weleens een dooie, die dan vervolgens natuurlijk helemaal de hemel in wordt geprezen.
Wat... deed Steve Jobs ook mee aan die race?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:02 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
hahaha ja.
En dat compenseren ze dan door zoveel wagens in het rondje te plempen, dat ze bijna zeker weten dat er dan regelmatig een flinke crash zal plaatsvinden. En ja, dan valt er weleens een dooie, die dan vervolgens natuurlijk helemaal de hemel in wordt geprezen.
Gezien je postgeschiedenis is de kans dat je serieus was best groot.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik zit je natuurlijk gewoon te stangen.... werkt ook altijd goed bij mijn broer die verstokt F1 fan is.
Nou... nou... ik ben soms best heel serieus hoor.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gezien je postgeschiedenis is de kans dat je serieus was best groot.
Neequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat... deed Steve Jobs ook mee aan die race?
Aah... ik zie het nu ook pas... nou die in in ieder geval 'well done' of was het niet zijn auto die in de fik stond?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:04 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Nee. Dit keer gaat het om ene Dan Wheldon.
Nee, ik geloof dat zijn auto die auto was waar een andere auto vol overheen denderde. Erg spectaculair natuurlijk, en de gore krijgen de tere zieltjes toch lekker niet te zien.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aah... ik zie het nu ook pas... nou die in in ieder geval 'well done' of was het niet zijn auto die in de fik stond?
Helemaal mee eens. De hypocrisie is groot in dit soort situaties. Ik ken van die mensen die likkebaardend voor de tv zitten als er een race is, om bij de start te zien dat 20-30 auto's de bocht in duiken en dat er drie over de kop vliegen. Die sensatie is precies wat kijkers graag willen. En soms gaat het pijnlijk mis, wat natuurlijk diep triest is voor de nabestaanden.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:00 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Nou, da's wel een beetje overdreven hoor. Die lui weten gewoon als ze in die wagen stappen, dat het heel goed hun laatste keer kan zijn. En toch stappen ze erin. Da's niet te vergelijken met de gemiddelde huisvader.
Het schokt mij ook niet in elk geval. Hoort gewoon bij de "sport". En als het er niet bij zou horen, zou geen hond meer kijken, zo is het ook nog eens.
Wat een onzin, alleen kinderen en onnozelen kijken dit soort dingen voor de crashes. Er zijn meer dan genoeg mensen die kijken omdat ze de sport leuk vinden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De hypocrisie is groot in dit soort situaties. Ik ken van die mensen die likkebaardend voor de tv zitten als er een race is, om bij de start te zien dat 20-30 auto's de bocht in duiken en dat er drie over de kop vliegen. Die sensatie is precies wat kijkers graag willen. En soms gaat het pijnlijk mis, wat natuurlijk diep triest is voor de nabestaanden.
Mmm.... zo'n 'motorpak' zal ook wel zo stevig zijn dat de tomatenpuree er niet aan alle kanten uitspuitquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Nee, ik geloof dat zijn auto die auto was waar een andere auto vol overheen denderde. Erg spectaculair natuurlijk, en de gore krijgen de tere zieltjes toch lekker niet te zien.
Is dat niet wat hypocriet? Een deel van de spanning bij dit soort sporten komt voort uit het feit dat coureurs op het randje racen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:25 schreef Avey het volgende:
[..]
Wat een onzin, alleen kinderen en onnozelen kijken dit soort dingen voor de crashes. Er zijn meer dan genoeg mensen die kijken omdat ze de sport leuk vinden.
Nee, dat is voor mij totaal niet belangrijk. Bovendien is de sport tegenwoordig veiliger dan rijden op de openbare weg, dus waarom mensen daar voor nog kijken is mij een raadsel...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Is dat niet wat hypocriet? Een deel van de spanning bij dit soort sporten komt voort uit het feit dat coureurs op het randje racen.
Een soort lefgozers die we allemaal wel hadden willen zijn.
Op de foto's van na de crash zie je dat de monocoque nog intact is en dat Weldon nog in de bolide zit met zijn helm op.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmm.... zo'n 'motorpak' zal ook wel zo stevig zijn dat de tomatenpuree er niet aan alle kanten uitspuit![]()
En ik maar denken dat je veilig zit in zo'n monocock... hoewel dat natuurlijk heel relatief is...
"Skelteren"? Volgens mij heb je hooguit ooit eens een kwartiertje een indoor-baan onveilig mogen maken...quote:
Alles in context hé. Genoeg coureurs die een 200+ km/u crash overleven, uit een brandende auto stappen zonder brandwonden of van een racemotor vallen en 100 meter door de grindbak schuiven zonder botbreuk. Maar pak een scherp mes en je steekt ze zo allemaal door hun raceoverall dood.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmm.... zo'n 'motorpak' zal ook wel zo stevig zijn dat de tomatenpuree er niet aan alle kanten uitspuit![]()
En ik maar denken dat je veilig zit in zo'n monocock... hoewel dat natuurlijk heel relatief is... het is niet bepaald een sport waarbij je enkel lichte blessures kan oplopen.
De kijkcijfers gingen al omhoog vanwege bernie en zijn concorde agreement. Daarvoor waren er al heroische gevechten tussen Senna en Prost wat onnoemelijk veel kijkers trok. Senna was al een legende voordat z'n stuurstang brak en de F1 was in die jaren al gewoon booming business en groot aan het worden in de wereld. San Marino heeft er misschien wel bij geholpen in NL, maar niet in de rest van de EU. Engeland, Duitsland, Italie, Frankrijk, hier was de F1 al groot. BBC zondt iedere race live uit en het was toen ook al op Eurosport. In NL was er een selecte groep kijkers van een half miljoen die iedere race keek vanaf 1991 toen RTL5 ermee begon. Nog tot begin 2000 werd je met de nek aangekeken omdat je de F1 keek... Dus zo erg heeft dat weekend ook niet geholpen voor de kijkcijfers.quote:asfyxiaatje123 schreef:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar het was wel spectaculair. De kijkcijfers spoten daarna omhoog.
Mensen houden ook gewoon van drama. Natuurlijk roepen ze oh en ah en wat verschrikkelijk. Maar men blijft wel kijken. En zelfs nu worden er nog films gemaakt over Senna.
Het verschil is natuurlijk dat wielrennen op fysiek uithoudingsvermogen wordt beslist en F1 op behendigheid. Dus bij F1 gaat het erom voldoende fit te zijn om die race vol te houden, zodat je met je stuurmanskunst het verschil kunt maken. Als je voldoende fit bent verlies je geen race omdat je tegenstander meer longen heeft. Bij wielrennen is het min of meer andersom, je moet voldoende stuurmanskunst hebben om in de wedstrijd te blijven, maar als je dat hebt dan is het het uithoudingsvermogen dat het verschil maakt.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:47 schreef Ener-G het volgende:
Het randje is wat het racen maakt, als je het randje niet opzoekt is het rondjes rijden. De snelste manier om een bocht te nemen gaat immers langs het randje van grip. Over het randje en je verliest snelheid, je banden worden vierkant of slijten te snel, je spint, je gaat buiten de baan, je verliest een voorvleugel etc. Het randje is dan ook wat het interessant maakt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Is dat niet wat hypocriet? Een deel van de spanning bij dit soort sporten komt voort uit het feit dat coureurs op het randje racen.
Het zijn gewoon allemaal mensen met een hogere adrenalinedrempel dan gewone mensen. Als ze gaan bungeejumpen, parachutespringen, abseilen of stierenrennen dan neemt hun hartslag wel wat toe, maar niet zoveel als bij normale mensen.quote:Een soort lefgozers die we allemaal wel hadden willen zijn.
Uiteraard wordt wielrennen beslist op uithoudingsvermogen.. als je niet verder kan trappen dan sta je stilquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het verschil is natuurlijk dat wielrennen op fysiek uithoudingsvermogen wordt beslist en F1 op behendigheid. Dus bij F1 gaat het erom voldoende fit te zijn om die race vol te houden, zodat je met je stuurmanskunst het verschil kunt maken. Als je voldoende fit bent verlies je geen race omdat je tegenstander meer longen heeft. Bij wielrennen is het min of meer andersom, je moet voldoende stuurmanskunst hebben om in de wedstrijd te blijven, maar als je dat hebt dan is het het uithoudingsvermogen dat het verschil maakt.
Daardoor is het fysiek veel zwaarder, wielrenners pushen elkaar fysiek tot het uiterste, coureurs niet want daar kunnen ze het verschil niet mee maken.
Sportief gezien doet het dat ook eigenlijk niet. Als je op topniveau golft moet je een flinke wandeling aankunnen, als je topschaker bent moet je een lange concentratiespanne hebben, en als je aan schoonspringen doet moet je kunnen zwemmen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:35 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Uiteraard wordt wielrennen beslist op uithoudingsvermogen.. als je niet verder kan trappen dan sta je stilMaar daar ging de hele discussie ook niet om. Het punt was dat er gesteld werd dat conditioneel F1 geen fluit zou voorstellen.
Mensen die kijken omdat ze sport leuk vinden, kijken indirect ook vanwege de achterliggende sensatie. In heel veel sporten is risico nemen gewoon een belangrijk element. In talloze sporten kunnen sporters zichzelf ernstig verwonden (of zelfs verongelukken) als ze te veel risico's nemen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:25 schreef Avey het volgende:
Wat een onzin, alleen kinderen en onnozelen kijken dit soort dingen voor de crashes. Er zijn meer dan genoeg mensen die kijken omdat ze de sport leuk vinden.
ach...schijnbaar vindt "asphyxiaatje123" het allemaal reuze interessant om te zien dat iemand zich te pletter rijdt. Verder lijkt het hem weinig te interesseren dat zijn 2 jonge kinderen hun vader voorgoed kwijt zijn, en dat zijn vrouw nu zonder hem door het leven moet. Want joh; iemand die zich daadwerkelijk doodrijdt tijdens een F1 race is echt zo spectaculair!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:22 schreef vosss het volgende:
Kan iemand die 3 trollende kutnewbies even door een bushokje tiefen aub?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 18% gewijzigd door DjinN op 18-10-2011 19:34:45 ]"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
Semantiek. Ik vind het wel een onderdeel van de prestatie zelf. Op het moment dat je geen uithoudingsvermogen hebt (neem als referentiepunt de fitheid van een gemiddeld persoon) dan kom je namelijk maar iets van 3 rondjes ver voordat je moet opgeven, en dat is er van uit gaande dat je niet al ergens in een bandenstapel rubber aan het happen bent. Juist omdat je uithoudingsvermogen/vermogen krachten te weerstaan direct in verband staat met hoe hard je kunt rijden en hoe geconcentreerd je nog bent vind ik het wel degelijk een onderdeel van de prestatie zelf. Niet het hoofdonderdeel, dat is nl. zo snel mogelijk een rondje rijden, maar een onderdeel nonetheless. En hetzelfde kun je over wielrennen zeggen: de prestatie is het eerste over de finishlijn komen, en een onderdeel daarvan is veel uithoudingsvermogen hebben. Net zoals je materiaal een onderdeel is, inzicht/slimheid (wanneer demareer ik), de teamwerking. Maar al deze onderdelen gelden net zo goed voor formule 1, alleen in andere verhoudingen. Het blijft een verpiswedstrijdje hierquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het conditieniveau dat een coureur nodig heeft om te kunnen presteren ligt wel behoorlijk hoog, het blijft een voorwaarde om te presteren en geen onderdeel van de prestatie zelf. Ze zijn ook allemaal fit genoeg (...)
Dat kun je ook over wielrennen zeggen. "Als je er maar genoeg voor traint dan kan elke gezonde jonge man 200+ km over bergen rijden". Dat is toch geen argument manquote:en het stelt ook geen eisen die niet elke gezonde jonge man aankan wanneer hij er maar voor traint.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |