Is dat niet wat hypocriet? Een deel van de spanning bij dit soort sporten komt voort uit het feit dat coureurs op het randje racen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:25 schreef Avey het volgende:
[..]
Wat een onzin, alleen kinderen en onnozelen kijken dit soort dingen voor de crashes. Er zijn meer dan genoeg mensen die kijken omdat ze de sport leuk vinden.
Nee, dat is voor mij totaal niet belangrijk. Bovendien is de sport tegenwoordig veiliger dan rijden op de openbare weg, dus waarom mensen daar voor nog kijken is mij een raadsel...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Is dat niet wat hypocriet? Een deel van de spanning bij dit soort sporten komt voort uit het feit dat coureurs op het randje racen.
Een soort lefgozers die we allemaal wel hadden willen zijn.
Op de foto's van na de crash zie je dat de monocoque nog intact is en dat Weldon nog in de bolide zit met zijn helm op.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmm.... zo'n 'motorpak' zal ook wel zo stevig zijn dat de tomatenpuree er niet aan alle kanten uitspuit![]()
En ik maar denken dat je veilig zit in zo'n monocock... hoewel dat natuurlijk heel relatief is...
"Skelteren"? Volgens mij heb je hooguit ooit eens een kwartiertje een indoor-baan onveilig mogen maken...quote:
Alles in context hé. Genoeg coureurs die een 200+ km/u crash overleven, uit een brandende auto stappen zonder brandwonden of van een racemotor vallen en 100 meter door de grindbak schuiven zonder botbreuk. Maar pak een scherp mes en je steekt ze zo allemaal door hun raceoverall dood.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmm.... zo'n 'motorpak' zal ook wel zo stevig zijn dat de tomatenpuree er niet aan alle kanten uitspuit![]()
En ik maar denken dat je veilig zit in zo'n monocock... hoewel dat natuurlijk heel relatief is... het is niet bepaald een sport waarbij je enkel lichte blessures kan oplopen.
De kijkcijfers gingen al omhoog vanwege bernie en zijn concorde agreement. Daarvoor waren er al heroische gevechten tussen Senna en Prost wat onnoemelijk veel kijkers trok. Senna was al een legende voordat z'n stuurstang brak en de F1 was in die jaren al gewoon booming business en groot aan het worden in de wereld. San Marino heeft er misschien wel bij geholpen in NL, maar niet in de rest van de EU. Engeland, Duitsland, Italie, Frankrijk, hier was de F1 al groot. BBC zondt iedere race live uit en het was toen ook al op Eurosport. In NL was er een selecte groep kijkers van een half miljoen die iedere race keek vanaf 1991 toen RTL5 ermee begon. Nog tot begin 2000 werd je met de nek aangekeken omdat je de F1 keek... Dus zo erg heeft dat weekend ook niet geholpen voor de kijkcijfers.quote:asfyxiaatje123 schreef:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar het was wel spectaculair. De kijkcijfers spoten daarna omhoog.
Mensen houden ook gewoon van drama. Natuurlijk roepen ze oh en ah en wat verschrikkelijk. Maar men blijft wel kijken. En zelfs nu worden er nog films gemaakt over Senna.
Het verschil is natuurlijk dat wielrennen op fysiek uithoudingsvermogen wordt beslist en F1 op behendigheid. Dus bij F1 gaat het erom voldoende fit te zijn om die race vol te houden, zodat je met je stuurmanskunst het verschil kunt maken. Als je voldoende fit bent verlies je geen race omdat je tegenstander meer longen heeft. Bij wielrennen is het min of meer andersom, je moet voldoende stuurmanskunst hebben om in de wedstrijd te blijven, maar als je dat hebt dan is het het uithoudingsvermogen dat het verschil maakt.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:47 schreef Ener-G het volgende:
Heb je weleens gekart? Dat en dan 2,5 uur lang, met vele malen meer g krachten. Je verliest daarnaast een paar liter vocht. Ik denk dat je je idee over de f1 schromelijk overromantiseert, en ik durf zelfs te stellen dat het fysiek een van de zwaarste sporten is die er bestaan, zo niet ingrijpender dan wielrennen.
Maar dat zijn mijn 2 centen.
Het randje is wat het racen maakt, als je het randje niet opzoekt is het rondjes rijden. De snelste manier om een bocht te nemen gaat immers langs het randje van grip. Over het randje en je verliest snelheid, je banden worden vierkant of slijten te snel, je spint, je gaat buiten de baan, je verliest een voorvleugel etc. Het randje is dan ook wat het interessant maakt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Is dat niet wat hypocriet? Een deel van de spanning bij dit soort sporten komt voort uit het feit dat coureurs op het randje racen.
Het zijn gewoon allemaal mensen met een hogere adrenalinedrempel dan gewone mensen. Als ze gaan bungeejumpen, parachutespringen, abseilen of stierenrennen dan neemt hun hartslag wel wat toe, maar niet zoveel als bij normale mensen.quote:Een soort lefgozers die we allemaal wel hadden willen zijn.
Uiteraard wordt wielrennen beslist op uithoudingsvermogen.. als je niet verder kan trappen dan sta je stilquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het verschil is natuurlijk dat wielrennen op fysiek uithoudingsvermogen wordt beslist en F1 op behendigheid. Dus bij F1 gaat het erom voldoende fit te zijn om die race vol te houden, zodat je met je stuurmanskunst het verschil kunt maken. Als je voldoende fit bent verlies je geen race omdat je tegenstander meer longen heeft. Bij wielrennen is het min of meer andersom, je moet voldoende stuurmanskunst hebben om in de wedstrijd te blijven, maar als je dat hebt dan is het het uithoudingsvermogen dat het verschil maakt.
Daardoor is het fysiek veel zwaarder, wielrenners pushen elkaar fysiek tot het uiterste, coureurs niet want daar kunnen ze het verschil niet mee maken.
Sportief gezien doet het dat ook eigenlijk niet. Als je op topniveau golft moet je een flinke wandeling aankunnen, als je topschaker bent moet je een lange concentratiespanne hebben, en als je aan schoonspringen doet moet je kunnen zwemmen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:35 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Uiteraard wordt wielrennen beslist op uithoudingsvermogen.. als je niet verder kan trappen dan sta je stilMaar daar ging de hele discussie ook niet om. Het punt was dat er gesteld werd dat conditioneel F1 geen fluit zou voorstellen.
Mensen die kijken omdat ze sport leuk vinden, kijken indirect ook vanwege de achterliggende sensatie. In heel veel sporten is risico nemen gewoon een belangrijk element. In talloze sporten kunnen sporters zichzelf ernstig verwonden (of zelfs verongelukken) als ze te veel risico's nemen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:25 schreef Avey het volgende:
Wat een onzin, alleen kinderen en onnozelen kijken dit soort dingen voor de crashes. Er zijn meer dan genoeg mensen die kijken omdat ze de sport leuk vinden.
ach...schijnbaar vindt "asphyxiaatje123" het allemaal reuze interessant om te zien dat iemand zich te pletter rijdt. Verder lijkt het hem weinig te interesseren dat zijn 2 jonge kinderen hun vader voorgoed kwijt zijn, en dat zijn vrouw nu zonder hem door het leven moet. Want joh; iemand die zich daadwerkelijk doodrijdt tijdens een F1 race is echt zo spectaculair!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:22 schreef vosss het volgende:
Kan iemand die 3 trollende kutnewbies even door een bushokje tiefen aub?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 18% gewijzigd door DjinN op 18-10-2011 19:34:45 ]"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
Semantiek. Ik vind het wel een onderdeel van de prestatie zelf. Op het moment dat je geen uithoudingsvermogen hebt (neem als referentiepunt de fitheid van een gemiddeld persoon) dan kom je namelijk maar iets van 3 rondjes ver voordat je moet opgeven, en dat is er van uit gaande dat je niet al ergens in een bandenstapel rubber aan het happen bent. Juist omdat je uithoudingsvermogen/vermogen krachten te weerstaan direct in verband staat met hoe hard je kunt rijden en hoe geconcentreerd je nog bent vind ik het wel degelijk een onderdeel van de prestatie zelf. Niet het hoofdonderdeel, dat is nl. zo snel mogelijk een rondje rijden, maar een onderdeel nonetheless. En hetzelfde kun je over wielrennen zeggen: de prestatie is het eerste over de finishlijn komen, en een onderdeel daarvan is veel uithoudingsvermogen hebben. Net zoals je materiaal een onderdeel is, inzicht/slimheid (wanneer demareer ik), de teamwerking. Maar al deze onderdelen gelden net zo goed voor formule 1, alleen in andere verhoudingen. Het blijft een verpiswedstrijdje hierquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het conditieniveau dat een coureur nodig heeft om te kunnen presteren ligt wel behoorlijk hoog, het blijft een voorwaarde om te presteren en geen onderdeel van de prestatie zelf. Ze zijn ook allemaal fit genoeg (...)
Dat kun je ook over wielrennen zeggen. "Als je er maar genoeg voor traint dan kan elke gezonde jonge man 200+ km over bergen rijden". Dat is toch geen argument manquote:en het stelt ook geen eisen die niet elke gezonde jonge man aankan wanneer hij er maar voor traint.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:27 schreef DjinN het volgende:
[..]
ach...schijnbaar vindt "asphyxiaatje123" het allemaal reuze interessant om te zien dat iemand zich te pletter rijdt. Verder lijkt het hem weinig te interesseren dat zijn 2 jonge kinderen hun vader voorgoed kwijt zijn, en dat zijn vrouw nu zonder hem door het leven moet. Want joh; iemand die zich daadwerkelijk doodrijdt tijdens een F1 race is echt zo spectaculair!Dikke LOLSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Ben jij toevallig niet helemaal lekker ofzo? Wiens schuld is dit nou eigenlijk? Als die vrouw en kinderen hem werkelijk zo dierbaar geweest waren, dan had hij wel een ander beroep uitgekozen.
Misschien moet jij eens even je eigen posts gaan nalezen, en je dan nog eens gaan afvragen wie nou degene is die niet helemaal lekker is. In bijna al je post lul je alleen maar wat domme onzin over wat voor sensatie het wel niet is. In GEEN ENKELE toon je ook maar een beetje medeleven voor zijn jonge kinderen of zijn vrouw die nu een weduwe is. Nee, jij kletst alleen maar over dat je gore wil zienquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:13 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Dikke LOL. Ben jij toevallig niet helemaal lekker ofzo? Wiens schuld is dit nou eigenlijk? Als die vrouw en kinderen hem werkelijk zo dierbaar geweest waren, dan had hij wel een ander beroep uitgekozen.
Niet zijn eigen schuld in elk geval. Zoveel moge duidelijk zijn.quote:Wiens schuld is dit nou eigenlijk?
Jij hebt ze echt niet allemaal op een rijtje heh?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:17 schreef DjinN het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens even je eigen posts gaan nalezen, en je dan nog eens gaan afvragen wie nou degene is die niet helemaal lekker is. In bijna al je post lul je alleen maar wat domme onzin over wat voor sensatie het wel niet is. In GEEN ENKELE toon je ook maar een beetje medeleven voor zijn jonge kinderen of zijn vrouw die nu een weduwe is. Nee, jij kletst alleen maar over dat je gore wil zienWie is er dan niet helemaal lekker ???
Vooral niet je eigen posts even gaan doorlezen en dan verder nadenken hequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:31 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Jij hebt ze echt niet allemaal op een rijtje heh?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |