Ach wat is open... In de praktijk valt dat nogal tegen vrees ik...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom niet privatiseren? Alleen bij privatisering is er sprake van een volledig privaat en open speelveld.
je beseft dat je dingen aan het vergelijken bent waar dit niet echt gepast is?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 00:45 schreef GSbrder het volgende:
Het garanderen van goed onderwijs kan ook iets anders inhouden dan het per definitie vrijstellen van privatisatie- of liberalisatievraagstukken. Ook geprivatiseerd onderwijs kan getoetst worden aan landelijke grenzen om de kwaliteit te garanderen.
Dat is gewoon de definitie.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 02:33 schreef du_ke het volgende:
Ach wat is open... In de praktijk valt dat nogal tegen vrees ik...
Klopt en het is in de praktijk ook lang niet altijd mogelijk. Om een goed opgeleide bevolking te krijgen en houden is volgens mij publieke financiering van het onderwijs noodzakelijk en daar horen ook een aantal nadelen bij helaas.. Nou zou je die financiering meer op private bedrijven kunnen richten maar of dat echt helpt betwijfel ik eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 02:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is gewoon de definitie.Wat je beter kan zeggen is dat er niet altijd perfect geprivatiseerd wordt in de praktijk.
Hmmmz, dat is toch vaak meer een politiek issue vind ik. Kijk naar de privatisering van het spoor. Dat kan volledig geprivatiseerd worden maar dan moet de politiek accepteren dat er bijvoorbeeld meerdere spoorlijnen over hetzelfde traject lopen. Natuurlijk is er een kans dat spoorvervoersbedrijven tot een overeenkomst komen om elkaar netwerk te mogen delen, maar er is ook een mogelijkheid dat dat niet gebeurd en dat er twee spoorlijnen tussen Amsterdam en Den Haag worden aangelegd. Zoiets wordt politiek gezien uitgelegd als verspilling van middelen (economisch gezien is dat nog maar de vraag omdat het wel concurrentie en dus prijsdruk genereert) en dus niet wenselijk. Daarom wordt er nogal eens gekozen voor een model waarbij de infrastructuur in overheidshanden is en het vervoer door private bedrijven wordt geregeld. Maar dan kan je dus niet spreken van volledige privatisering van het vervoer per spoor.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 02:46 schreef du_ke het volgende:
niet alles is even goed te privatiseren.
Gruwelijk off-topic maar te leuk om er op door te gaan. Van het weekend las ik een interview met Sweder van Wijnbergen over het opsplitsen van NS en Pro-Rail (dus wat nu de situatie is). Vanuit coördinatieoogpunt vond hij dat een slechte zaak. Maar dan zie je dat macro-economen zich niet met vervoerseconomie moeten bemoeien (quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 02:57 schreef du_ke het volgende:
Volledige privatisering van infrastructuur als spoor en snelwegen zie ik eigenlijk niet als realistische optie. Daarvoor zijn de belangen, complexiteit en kosten te hoog.
Die splitsing van NS en ProRail ben ik zeker niet per definitie op tegen. De uitvoering is niet bepaald briljant maar het principe is niet verkeerd.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 03:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gruwelijk off-topic maar te leuk om er op door te gaan. Van het weekend las ik een interview met Sweder van Wijnbergen over het opsplitsen van NS en Pro-Rail (dus wat nu de situatie is). Vanuit coördinatieoogpunt vond hij dat een slechte zaak. Maar dan zie je dat macro-economen zich niet met vervoerseconomie moeten bemoeien () omdat er naast NS nog heel veel andere partijen van het spoor gebruik maken. Denk aan de bedrijven die aan personentransport doen, Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus. Maar ook aan goederentransport, uitgevoerd door bedrijven als Rail4Chem, ERS Railways (van Maersk) en Husa (voorheen ACTS). Maar je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen wat er, ook gegeven de beperkte capaciteit van het spoor in Nederland, gaat gebeuren als NS weer controle krijgt over Pro-Rail. Dat zou een uitermate slechte zaak zijn voor het gelijke speelveld op het spoor in Nederland.
Dat is een mening.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 02:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
je beseft dat je dingen aan het vergelijken bent waar dit niet echt gepast is?
Wij verdedigen de vrije markt omdat dat het morele ding is om te doen. Er zal altijd weerstand zijn van lieden zoals jij, maar wij hebben de geschiedenis aan onze kant staan. Als je je echt bekommert om de mensheid, dan verdedig je de vrije markt gezien het de echte motor van vooruitgang is.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 06:57 schreef Sicstus het volgende:
Triest toch hoe weinig we veranderd zijn sinds de Steentijd. Vroeger dansten de sjamanen om het vuur onder het uitstoten van toverformules en bezweringen, en men geloofde dan dat het weer zou verbeteren en de jacht succesvoller zou zijn en dergelijke. En als dit niet zo bleek te zijn was het natuurlijk de schuld van boze geesten en demonen. Of het was de schuld van de mensen zelf, die te dom en slecht waren en zo de toorn van de geesten en goden over zich afriepen.
Tegenwoorden dansen de kapitalisten en liberalen om het vreugdevuur van de graaierij onder het uitstoten van toverformules als 'Marktwerking! Liberalisering! Privatisering!' en men denkt dan dat alles als vanzelf beter wordt. En als dit niet zo blijkt te zijn ligt dit natuurlijk aan de linkse kerk, die de voet op de rem gooit. Of het is de schuld van de mensen zelf, die te stom zijn om te begrijpen dat de mensen met de dikste portemonnee het meeste gelijk hebben.
Nee, dat zijn overheden die ingrijpen op de vrije markt zonder zijn karakter aan te tasten. Dat is wat de geschiedenis uitwijst.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 12:03 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Wij verdedigen de vrije markt omdat dat het morele ding is om te doen. Er zal altijd weerstand zijn van lieden zoals jij, maar wij hebben de geschiedenis aan onze kant staan. Als je je echt bekommert om de mensheid, dan verdedig je de vrije markt gezien het de echte motor van vooruitgang is.
Er zijn meerdere manieren om aantasting van dat karakter te interpreteren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat zijn overheden die ingrijpen op de vrije markt zonder zijn karakter aan te tasten. Dat is wat de geschiedenis uitwijst.
Leuk plaatje maar ik mis de dienstenecnomie die nu in onze economie erbij gekomen is en veel van het BNP opsnoept.quote:
Nee, economische vooruitgang komt door menselijke inventiviteit. En die floreert het best met bepaalde marktprikkels.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 12:48 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er zijn meerdere manieren om aantasting van dat karakter te interpreteren.
Economische vooruitgang komt door de markt, dat geef jij ook toe,
Door welk overheidsingrijpen precies? Door het onteigenen van grond om wegen en vliegvelden aan te leggen? Of juist door het geven van eigendomsrecht op grond? Door het aanleggen van riolering, of ben je gelukkiger en productiever wanneer je elke ochtend je emmertje stront moet wegbrengen? De overheidsingreep van de beperkte aansprakelijkheid voor schulden bij het hebben van aandelen aan toonder? Of het onderwijs zo organiseren dat kinderen van rijke ouders de competitie met een voorsprong ingaan?quote:maar Illiberal en ik vinden eerder dat het karakter van de vrije markt wordt aangetast.
Wat is je punt? En wat heeft dit met de Hayekian triangle te maken?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk plaatje maar ik mis de dienstenecnomie die nu in onze economie erbij gekomen is en veel van het BNP opsnoept.
Vooral de bank/verzekeringssector die in principe niet veel toegevoegde waarde geven aan de maatschappij maar wel een groot gedeelte op dit moment de richting van onze maatschappij proberen te dicteren.
Als we http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie_van_Nederland daarop kijken zien we de volgende cijfers:
BBP per sector (2002) landbouw (2%), industrie (19%), diensten (79%)
Beroepsbevolking per sector (2002) diensten (64%), industrie (29%), landbouw (4%)
Dus er werken relatief niet zoeveel mensen meer in de sectoren die daadwerkelijk waarde toevoegen aan proudcten ( industrie en landbouw) maar de BBP van de diensten sector is wel een stuk hoger. Over verdeling van welvaart gesproken
En een eerlijke kans op opleidingen waardoor als het goed is echt de besten naar boven zouden komen zien jullie opeens niet meer als een stuk infrastructuur in de maatschappij .quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:03 schreef Illiberal het volgende:
De overheid kan inderdaad infrastructuur regelen.
De overheid kan basisonderwijs doen, maar beroepsonderwijs zoals het HBO kan makkelijk privaat.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En een eerlijke kans op opleidingen waardoor als het goed is echt de besten naar boven zouden komen zien jullie opeens niet meer als een stuk infrastructuur in de maatschappij .
Wat was jou punt met je triangle uberhaubt.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:04 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Wat is je punt? En wat heeft dit met de Hayekian triangle te maken?
Waarom dan wel een basisonderwijs door de overheid, dan ook meteen zo rechtlijnig en meteen alle onderwijs privatiseren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:05 schreef Illiberal het volgende:
[..]
De overheid kan basisonderwijs doen, maar beroepsonderwijs zoals het HBO kan makkelijk privaat.
Mijn punt is dat mensen lopen te klagen over "graaien", ik probeer uit te leggen wat het nut van kapitaalvorming is.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat was jou punt met je triangle uberhaubt.
Mijn punt is dat de verdeling van welvaart uit de pas loopt met de toegevoegde in de ecnomie, en als het aan jullie zou liggen krijgen we nog meer diensten mannetjes erbij want daar is meer geld te verdienen en betaalt de werkgever wel voor.
Ik ben wel benieuwd hoe de verdeling nu is, 9 jaar na dato van deze wiki getallen. Ik heb wel een vermoeden.
Basisonderwijs voor de basiskennis die iedereen nodig heeft. Het liefst zo lokaal mogelijk, dus geen ministerie van onderwijs.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom dan wel een basisonderwijs door de overheid, dan ook meteen zo rechtlijnig en meteen alle onderwijs privatiseren.
Leg dat aan die graaiers even uit.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Mijn punt is dat mensen lopen te klagen over "graaien", ik probeer uit te leggen wat het nut van kapitaalvorming is.
Vind je dat niet immoreel dan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:03 schreef Illiberal het volgende:
De overheid kan inderdaad infrastructuur regelen.
Nee.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vind je dat niet immoreel dan?
Nou en dan zien we dus met mijn punt dat er bijna geen kapitaalvorming meer in NL plaats vind en de allocatie van lonen in de productieve sector totaal niet in pas loopt met de toegevoegde waarde die sommige beroepen zouden moeten hebben.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Mijn punt is dat mensen lopen te klagen over "graaien", ik probeer uit te leggen wat het nut van kapitaalvorming is.
Omdat de overheid basisvoorzieningen kan verzorgen, maar zich niet moet mengen in de brede economie. Laten we zeggen dat de overheid 10% van het GDP gebruikt voor politie, leger en ambulances en dergelijke. Ga je hoger dan dat, dan krijg je een redistributieve staat.quote:
Dus komt economische vooruitgang het beste tot stand bij marktprikkels.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, economische vooruitgang komt door menselijke inventiviteit. En die floreert het best met bepaalde marktprikkels.
Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.quote:Door welk overheidsingrijpen precies? Door het onteigenen van grond om wegen en vliegvelden aan te leggen? Of juist door het geven van eigendomsrecht op grond? Door het aanleggen van riolering, of ben je gelukkiger en productiever wanneer je elke ochtend je emmertje stront moet wegbrengen? De overheidsingreep van de beperkte aansprakelijkheid voor schulden bij het hebben van aandelen aan toonder? Of het onderwijs zo organiseren dat kinderen van rijke ouders de competitie met een voorsprong ingaan?
Nee waarom moet een boer kunnen lezen die moet toch gewoon vanaf zijn 6e met zijn vader meelopen om het beroep praktijkondervindlijk te leren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:09 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Basisonderwijs voor de basiskennis die iedereen nodig heeft. Het liefst zo lokaal mogelijk, dus geen ministerie van onderwijs.
Zou ook prima kunnen, maar enig basisonderwijs sta ik wel open voor. Maar zoals Mark Steyn zegt: De pubertijd is slechts een uitvinding van de moderne tijd. Vroeger ging je werken op je 13e, daarna ging je dood.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee waarom moet een boer kunnen lezen die moet toch gewoon vanaf zijn 6e met zijn vader meelopen om het beroep praktijkondervindlijk te leren.![]()
Verder over die boeren waarom zouden die een private opleiding gaan bekostigen voor hun koters.
God, ben je je fundamentalistische praatjes hier ook al aan het spuien? Geef je nog antwoord in het andere draadje, of hou je niet van repliek?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus komt economische vooruitgang het beste tot stand bij marktprikkels.
[..]
Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
We hebben als mensheid geld als ruilmiddel geintroduceerd en een maatschappij ermee opgebouwd. Maar als we naar de natuur zouden kijken zouden we roedels vormen en het geld dus ook steeds van leider verwisselen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
[..]
Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
Het is volgens mij al ruim 80 keer gezegd dat de enige echte kosten van de langstudeerder zitten in het salaris van een hoogleraar die 5 minuten extra werk heeft met het nakijken van een tentamen, de 'kosten' die jij hier aanhaalt bestaan uit het missen van de inkomstenbelasting die zo'n student dan iets later zou beginnen te betalen. Maar buiten dat dat een soort communisme is waar zelfs Stalin zich nog niet aan waagde (het impliceert immers dat jij, de burger, er enkel en alleen bent om belasting te betalen en inkomsten te genereren voor de staat) ken ik er zo nog wel een paar leuke maatregelen, geld uitgeven in het buitenland bijvoorbeeld verbieden (het zijn immers gemiste btw-inkomsten voor de overheid, of zoals jij dat noemt: 'kosten').quote:Op donderdag 13 oktober 2011 16:32 schreef Illiberal het volgende:
Deze meneer snapt het, het huidige systeem isoleert ons van de werkelijke kosten van langstudeerders en inefficiënte bureaucratiën.
Dat draadje over sociaal-darwinisme?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
God, ben je je fundamentalistische praatjes hier ook al aan het spuien? Geef je nog antwoord in het andere draadje, of hou je niet van repliek?
Grappig, ik dacht juist dat je er met de staart tussen de benen vandoor was.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat draadje over sociaal-darwinisme?
Ik zal er nog eens naar kijken, maar volgens mij was dat topic effectief doodgetrolled.
Je wilt dus zeggen dat een leraar niet het juiste loon heeft?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is volgens mij al ruim 80 keer gezegd dat de enige echte kosten van de langstudeerder zitten in het salaris van een hoogleraar die 5 minuten extra werk heeft met het nakijken van een tentamen, de 'kosten' die jij hier aanhaalt bestaan uit het missen van de inkomstenbelasting die zo'n student dan iets later zou beginnen te betalen. Maar buiten dat dat een soort communisme is waar zelfs Stalin zich nog niet aan waagde (het impliceert immers dat jij, de burger, er enkel en alleen bent om belasting te betalen en inkomsten te genereren voor de staat) ken ik er zo nog wel een paar leuke maatregelen, geld uitgeven in het buitenland bijvoorbeeld verbieden (het zijn immers gemiste btw-inkomsten voor de overheid, of zoals jij dat noemt: 'kosten').
Oh nee hoor, ik heb deze discussie de afgelopen 3 jaar al vaker gevoerd en vond nou niet echt dat je met wereldschokkende standpunten probeerde dezelfde discussie aan te wakkeren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Grappig, ik dacht juist dat je er met de staart tussen de benen vandoor was.
Overheden zijn non-profit, daarom hebben ze zoveel staatsschuld.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:35 schreef Clondijk het volgende:
Het probleem met het privatiseren van het onderwijs is nou net dat een private instelling zich richt op winstgevendheid voor hun aandeelhouders. Waar de overheid eerder een stichting is met een helder doel: goede studenten/burgers afleveren. Het probleem is dat er verkeerde prikkels optreden zo nu en dan, omdat er juist meer winst te behalen viel voor de instelling. Met gevolgen zoals InHolland
"In the long run we are all dead."quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:38 schreef Clondijk het volgende:
En zolang die staatsschuld niet uit de hand loopt is er niets mis met schuld.
Daar vroeg ik niet naar. Ik vroeg naar je morele afweging of gronden.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:21 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Omdat de overheid basisvoorzieningen kan verzorgen, maar zich niet moet mengen in de brede economie. Laten we zeggen dat de overheid 10% van het GDP gebruikt voor politie, leger en ambulances en dergelijke.
En anders niet? De staat verdeelt die voorzieningen ook, en niet iedereen maakt daar in gelijke mate gebruik van. De staat verdeelt ook grond, wat is daar de morele grond voor?quote:Ga je hoger dan dat, dan krijg je een redistributieve staat.
Bij prikkels in ieder geval en niet alleen financiele.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Geld is ook wat door de samenleving en de overheid is gecreeerd. Dus dan moet die zorgen dat de invloed daarvan eerlijk is voor iedereen. Dat lijkt me logisch, het is nogal een raar idee van jou dat geld gelijk te stellen is met natuurlijke oneerlijkheid.quote:Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
Hoe hoger je staatsschuld, hoe meer geld je zult verspillen aan het betalen van rente die je voorouders - met dezelfde instelling als jij hier nu laat zien - hebben geproduceerd. Er is niets mis mee, maar accepteer dan dat de economie, je land en dus haar inwoners een hoop geld missen door de directe behoeften van de mensen voor ons af te betalen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:38 schreef Clondijk het volgende:
En zolang die staatsschuld niet uit de hand loopt is er niets mis met schuld.
Het morele grond is dat de staat burgers beschermt.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar vroeg ik niet naar. Ik vroeg naar je morele afweging of gronden.
[..]
En anders niet? De staat verdeelt die voorzieningen ook, en niet iedereen maakt daar in gelijke mate gebruik van. De staat verdeelt ook grond, wat is daar de morele grond voor?
[..]
Bij prikkels in ieder geval en niet alleen financiele.
[..]
Geld is ook wat door de samenleving en de overheid is gecreeerd. Dus dan moet die zorgen dat de invloed daarvan eerlijk is voor iedereen. Dat lijkt me logisch, het is nogal een raar idee van jou dat geld gelijk te stellen is met natuurlijke oneerlijkheid.
Maar er is nog meer dan eerlijkheid alleen. Het gaat ook om de pursuit of happiness and the greatest happiness for the greatest number. Welvaart komt van menselijke inventiviteit, en als je talent in je samenleving verkwist en niet de gelegenheid geeft zich te ontplooien, dan verkwist je geld en economische kracht, uiteindelijk ten koste van iedereen.
Alle burgers, en waartegen?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:41 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Het morele grond is dat de staat burgers beschermt.
Wat is dan het morele grond om 100% van het GDP uit te geven?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alle burgers, en waartegen?
Je geeft geen morele grond, je geeft morele leegte. Je pretendeert een inhoud die je kennelijk niet hebt.
Enerzijds zeg je dat mensen reageren op andere prikkels dan alleen financiele, toch zijn financiele prikkels de enige instrumenten waar een overheid mee zou mogen werken, sterker nog, je wilt beweren dat de overheid geld heeft gecreeerd. Geld is er zonder of met overheid. De invloed van geld of van het talent geld te verdienen willen nivelleren of willen verdelen is enzijdig en pervers, juist omdat het de schijn opwekt dat een overheid gelijkheid kan realiseren met haar eenzijdig financiele apparaat, terwijl er talloze andere mechanismen werken die oncontroleerbaar zijn.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Bij prikkels in ieder geval en niet alleen financiele.
[..]
Geld is ook wat door de samenleving en de overheid is gecreeerd. Dus dan moet die zorgen dat de invloed daarvan eerlijk is voor iedereen. Dat lijkt me logisch, het is nogal een raar idee van jou dat geld gelijk te stellen is met natuurlijke oneerlijkheid.
Maar er is nog meer dan eerlijkheid alleen. Het gaat ook om de pursuit of happiness and the greatest happiness for the greatest number. Welvaart komt van menselijke inventiviteit, en als je talent in je samenleving verkwist en niet de gelegenheid geeft zich te ontplooien, dan verkwist je geld en economische kracht, uiteindelijk ten koste van iedereen.
"A wise and frugal Government, which shall restrain men from injuring one another, shall leave them otherwise free to regulate their own pursuits of industry and improvement, and shall not take from the mouth of labor the bread it has earned. This is the sum of good government, and this is necessary to close the circle of our felicities." - Thomas Jeffersonquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alle burgers, en waartegen?
Je geeft geen morele grond, je geeft morele leegte. Je pretendeert een inhoud die je kennelijk niet hebt.
Geen idee, maar het schijnt dat meer dan 100% van het GDP uitgeven goed is voor de 1% allerrijksten.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:45 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Wat is dan het morele grond om 100% van het GDP uit te geven?
Waar tegen? De SP kan immers ook wel claimen dat ze de burgers beschermen tegen uitbuiting door een kleine groep rijken zoals zij dat noemen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:41 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Het morele grond is dat de staat burgers beschermt.
Geweld en anarchie. De staat mag dingen doen in het algemene belang. De NS is niet in het algemeen belang.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waar tegen? De SP kan immers ook wel claimen dat ze de burgers beschermen tegen uitbuiting door een kleine groep rijken zoals zij dat noemen.
inderdaad, wie heeft er nou transport nodigquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:50 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Geweld en anarchie. De staat mag dingen doen in het algemene belang. De NS is niet in het algemeen belang.
Klopt, maar de uitbuiting door de rijken is geen vorm van geweld, aangezien zoals de uitbuiter als de uitgebuitene vrijwillig dit contract aangaan.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waar tegen? De SP kan immers ook wel claimen dat ze de burgers beschermen tegen uitbuiting door een kleine groep rijken zoals zij dat noemen.
Inderdaad, maar we hebben wel veiligheid nodig. Je kunt geen vrije markt hebben als Noord-Korea je genuked heeft.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
inderdaad, wie heeft er nou transport nodig
Jij hebt de NS nodig om te kunnen overleven?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
inderdaad, wie heeft er nou transport nodig
Wat is dat nou weer voor een logica ? Geen transport of fatsoenlijk onderwijs, maar gelukkig wordt ik niet gebombardeerd door een spleetoog die 20.000km verderop woontquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:53 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Inderdaad, maar we hebben wel veiligheid nodig. Je kunt geen vrije markt hebben als Noord-Korea je genuked heeft.
Dat is de logica dat je defensie en buitenlandbeleid niet aan de markt over kunt laten.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een logica ? Geen transport of fatsoenlijk onderwijs, maar gelukkig wordt ik niet gebombardeerd door een spleetoog die 20.000km verderop woont
mijn eten wordt verwerkt door iemand die misschien met de trein naar zijn werk gaat, indirect wel dus.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij hebt de NS nodig om te kunnen overleven?
Dat is grappig.
En als die iemand niet met de trein naar zijn werk kan, is er dan helemaal niemand meer die eten wilt verwerken?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
mijn eten wordt verwerkt door iemand die misschien met de trein naar zijn werk gaat, indirect wel dus.
Participeren in een transactie waarvan je achteraf spijt hebt is geen vrije handeling.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:57 schreef Clondijk het volgende:
Uitbuiting van de arme door de rijke wordt toch gedaan door een positie van machteloosheid of onwetendheid? Waarom zou iemand een negatief contract afsluiten, omdat hij ofwel neit in staat is om een beter contract af te dwingen of omdat ze het contract niet begrijpen. De vrije wil is niet altijd zaligmakend....
Zelfs de Playboy moet staatsbezit worden, want mogelijkerwijs heeft iemand ooit een keer bij een spermabank zich afgetrokken op zo’n blaadje, waaruit vervolgens een embryo via kunstmatige inseminatie groeide die 24 jaar later een kleinschalig fietsbedrijfje oprichte waardoor een medewerker van een voedselverwerkingsfabriek op de tandem naar zijn werk kon.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:56 schreef Illiberal het volgende:
Moet de Albert Heijn staatsbezit worden?
Hm?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:58 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Participeren in een transactie waarvan je achteraf spijt hebt is geen vrije handeling.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdumquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zelfs de Playboy moet staatsbezit worden, want mogelijkerwijs heeft iemand ooit een keer bij een spermabank zich lopen aftrekken op zo’n blaadje, waaruit vervolgens een embryo via kunstmatige inseminatie groeide die 24 jaar later een kleinschalig fietsbedrijfje oprichte waardoor een medewerker van een voedselverwerkingsfabriek op de tandem naar zijn werk kon.
Waar ligt die grens dan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdum
Je hebt toch gekozen of je wel of niet het contract tekent, ondanks dat je het niet begrijpt? Het is dom om te doen, maar het blijft wel een vrije handeling.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:59 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Dan ben je voor de gek gehouden, en dan is het geen vrije handeling.
Dat is correct, mocht later blijken dat zaken verzwegen werden in het contract, was het geen vrije handeling. Maar als iemand willens en wetens akkoord gaat met een salaris dat hij bij nader inzien te laag vond, is het wel een vrije handeling (geweest).quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:59 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Dan ben je voor de gek gehouden, en dan is het geen vrije handeling.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |