abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103064050
ik heb op een net niet meer rijkshogeschool gezeten een aantal jaar geleden en vergeleken met veel andere HBO instellingen vond ik dat niet eens zo beroerd. En daarna op een Rijksuniversiteit.
Het gaat uiteindelijk niet om de rechtsvorm maar om het geboden onderwijs.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_103064057
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom niet privatiseren? Alleen bij privatisering is er sprake van een volledig privaat en open speelveld.
Ach wat is open... In de praktijk valt dat nogal tegen vrees ik...
pi_103064062
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:45 schreef GSbrder het volgende:
Het garanderen van goed onderwijs kan ook iets anders inhouden dan het per definitie vrijstellen van privatisatie- of liberalisatievraagstukken. Ook geprivatiseerd onderwijs kan getoetst worden aan landelijke grenzen om de kwaliteit te garanderen.
je beseft dat je dingen aan het vergelijken bent waar dit niet echt gepast is?
pi_103064094
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 02:33 schreef du_ke het volgende:
Ach wat is open... In de praktijk valt dat nogal tegen vrees ik...
Dat is gewoon de definitie. ;) Wat je beter kan zeggen is dat er niet altijd perfect geprivatiseerd wordt in de praktijk.
pi_103064137
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 02:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is gewoon de definitie. ;) Wat je beter kan zeggen is dat er niet altijd perfect geprivatiseerd wordt in de praktijk.
Klopt en het is in de praktijk ook lang niet altijd mogelijk. Om een goed opgeleide bevolking te krijgen en houden is volgens mij publieke financiering van het onderwijs noodzakelijk en daar horen ook een aantal nadelen bij helaas.. Nou zou je die financiering meer op private bedrijven kunnen richten maar of dat echt helpt betwijfel ik eerlijk gezegd.

niet alles is even goed te privatiseren.
pi_103064194
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 02:46 schreef du_ke het volgende:
niet alles is even goed te privatiseren.
Hmmmz, dat is toch vaak meer een politiek issue vind ik. Kijk naar de privatisering van het spoor. Dat kan volledig geprivatiseerd worden maar dan moet de politiek accepteren dat er bijvoorbeeld meerdere spoorlijnen over hetzelfde traject lopen. Natuurlijk is er een kans dat spoorvervoersbedrijven tot een overeenkomst komen om elkaar netwerk te mogen delen, maar er is ook een mogelijkheid dat dat niet gebeurd en dat er twee spoorlijnen tussen Amsterdam en Den Haag worden aangelegd. Zoiets wordt politiek gezien uitgelegd als verspilling van middelen (economisch gezien is dat nog maar de vraag omdat het wel concurrentie en dus prijsdruk genereert) en dus niet wenselijk. Daarom wordt er nogal eens gekozen voor een model waarbij de infrastructuur in overheidshanden is en het vervoer door private bedrijven wordt geregeld. Maar dan kan je dus niet spreken van volledige privatisering van het vervoer per spoor.
pi_103064220
Volledige privatisering van infrastructuur als spoor en snelwegen zie ik eigenlijk niet als realistische optie. Daarvoor zijn de belangen, complexiteit en kosten te hoog. De theorie klinkt misschien leuk maar de praktische uitvoerbaarheid schat ik niet zo hoog in.
pi_103064263
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 02:57 schreef du_ke het volgende:
Volledige privatisering van infrastructuur als spoor en snelwegen zie ik eigenlijk niet als realistische optie. Daarvoor zijn de belangen, complexiteit en kosten te hoog.
Gruwelijk off-topic maar te leuk om er op door te gaan. Van het weekend las ik een interview met Sweder van Wijnbergen over het opsplitsen van NS en Pro-Rail (dus wat nu de situatie is). Vanuit coördinatieoogpunt vond hij dat een slechte zaak. Maar dan zie je dat macro-economen zich niet met vervoerseconomie moeten bemoeien ( :P ) omdat er naast NS nog heel veel andere partijen van het spoor gebruik maken. Denk aan de bedrijven die aan personentransport doen, Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus. Maar ook aan goederentransport, uitgevoerd door bedrijven als Rail4Chem, ERS Railways (van Maersk) en Husa (voorheen ACTS). Maar je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen wat er, ook gegeven de beperkte capaciteit van het spoor in Nederland, gaat gebeuren als NS weer controle krijgt over Pro-Rail. Dat zou een uitermate slechte zaak zijn voor het gelijke speelveld op het spoor in Nederland.
pi_103064781
Triest toch hoe weinig we veranderd zijn sinds de Steentijd. Vroeger dansten de sjamanen om het vuur onder het uitstoten van toverformules en bezweringen, en men geloofde dan dat het weer zou verbeteren en de jacht succesvoller zou zijn en dergelijke. En als dit niet zo bleek te zijn was het natuurlijk de schuld van boze geesten en demonen. Of het was de schuld van de mensen zelf, die te dom en slecht waren en zo de toorn van de geesten en goden over zich afriepen.

Tegenwoorden dansen de kapitalisten en liberalen om het vreugdevuur van de graaierij onder het uitstoten van toverformules als 'Marktwerking! Liberalisering! Privatisering!' en men denkt dan dat alles als vanzelf beter wordt. En als dit niet zo blijkt te zijn ligt dit natuurlijk aan de linkse kerk, die de voet op de rem gooit. Of het is de schuld van de mensen zelf, die te stom zijn om te begrijpen dat de mensen met de dikste portemonnee het meeste gelijk hebben.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_103066685
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 03:06 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Gruwelijk off-topic maar te leuk om er op door te gaan. Van het weekend las ik een interview met Sweder van Wijnbergen over het opsplitsen van NS en Pro-Rail (dus wat nu de situatie is). Vanuit coördinatieoogpunt vond hij dat een slechte zaak. Maar dan zie je dat macro-economen zich niet met vervoerseconomie moeten bemoeien ( :P ) omdat er naast NS nog heel veel andere partijen van het spoor gebruik maken. Denk aan de bedrijven die aan personentransport doen, Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus. Maar ook aan goederentransport, uitgevoerd door bedrijven als Rail4Chem, ERS Railways (van Maersk) en Husa (voorheen ACTS). Maar je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen wat er, ook gegeven de beperkte capaciteit van het spoor in Nederland, gaat gebeuren als NS weer controle krijgt over Pro-Rail. Dat zou een uitermate slechte zaak zijn voor het gelijke speelveld op het spoor in Nederland.
Die splitsing van NS en ProRail ben ik zeker niet per definitie op tegen. De uitvoering is niet bepaald briljant maar het principe is niet verkeerd.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:07:46 #86
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103067282
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 02:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

je beseft dat je dingen aan het vergelijken bent waar dit niet echt gepast is?
Dat is een mening.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:50:41 #87
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103069905
Wat heeft privatisering met "graaien" te maken? Het is niet zo dat winst slecht is, winst kan namelijk gebruikt worden om te investeren en op die manier kapitaal te vormen. Als er meer kapitaal gevormd wordt kan de rente omlaag en kunnen er nieuwe projecten gestart worden die langer duren om daadwerkelijk consumptiegoederen te creëren. Kapitaalvorming en sparen is dus essentieel voor een gezonde economie. Economieën die meer sparen groeien sterker. Nu kun je dit afdoen als "graaien", maar dan heb je het gewoon niet begrepen. Waar het om draait is de fysieke allocatie van middelen en kapitaal, "geld" heeft er niet zoveel mee te maken, gezien het slechts een ruilmiddel is. Je zou meer moeten kijken naar de fysieke economie en je minder moeten bekommeren om "geld".

vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:03:50 #88
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103070357
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 06:57 schreef Sicstus het volgende:
Triest toch hoe weinig we veranderd zijn sinds de Steentijd. Vroeger dansten de sjamanen om het vuur onder het uitstoten van toverformules en bezweringen, en men geloofde dan dat het weer zou verbeteren en de jacht succesvoller zou zijn en dergelijke. En als dit niet zo bleek te zijn was het natuurlijk de schuld van boze geesten en demonen. Of het was de schuld van de mensen zelf, die te dom en slecht waren en zo de toorn van de geesten en goden over zich afriepen.

Tegenwoorden dansen de kapitalisten en liberalen om het vreugdevuur van de graaierij onder het uitstoten van toverformules als 'Marktwerking! Liberalisering! Privatisering!' en men denkt dan dat alles als vanzelf beter wordt. En als dit niet zo blijkt te zijn ligt dit natuurlijk aan de linkse kerk, die de voet op de rem gooit. Of het is de schuld van de mensen zelf, die te stom zijn om te begrijpen dat de mensen met de dikste portemonnee het meeste gelijk hebben.
Wij verdedigen de vrije markt omdat dat het morele ding is om te doen. Er zal altijd weerstand zijn van lieden zoals jij, maar wij hebben de geschiedenis aan onze kant staan. Als je je echt bekommert om de mensheid, dan verdedig je de vrije markt gezien het de echte motor van vooruitgang is.
pi_103071330
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 12:03 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Wij verdedigen de vrije markt omdat dat het morele ding is om te doen. Er zal altijd weerstand zijn van lieden zoals jij, maar wij hebben de geschiedenis aan onze kant staan. Als je je echt bekommert om de mensheid, dan verdedig je de vrije markt gezien het de echte motor van vooruitgang is.
Nee, dat zijn overheden die ingrijpen op de vrije markt zonder zijn karakter aan te tasten. Dat is wat de geschiedenis uitwijst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:48:56 #90
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103071779
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, dat zijn overheden die ingrijpen op de vrije markt zonder zijn karakter aan te tasten. Dat is wat de geschiedenis uitwijst.
Er zijn meerdere manieren om aantasting van dat karakter te interpreteren.
Economische vooruitgang komt door de markt, dat geef jij ook toe, maar Illiberal en ik vinden eerder dat het karakter van de vrije markt wordt aangetast.
pi_103071980
quote:
Leuk plaatje maar ik mis de dienstenecnomie die nu in onze economie erbij gekomen is en veel van het BNP opsnoept.

Vooral de bank/verzekeringssector die in principe niet veel toegevoegde waarde geven aan de maatschappij maar wel een groot gedeelte op dit moment de richting van onze maatschappij proberen te dicteren.

Als we http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie_van_Nederland daarop kijken zien we de volgende cijfers:

BBP per sector (2002) landbouw (2%), industrie (19%), diensten (79%)

Beroepsbevolking per sector (2002) diensten (64%), industrie (29%), landbouw (4%)

Dus er werken relatief niet zoeveel mensen meer in de sectoren die daadwerkelijk waarde toevoegen aan proudcten ( industrie en landbouw) maar de BBP van de diensten sector is wel een stuk hoger. Over verdeling van welvaart gesproken 8)7
pi_103072079
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 12:48 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Er zijn meerdere manieren om aantasting van dat karakter te interpreteren.
Economische vooruitgang komt door de markt, dat geef jij ook toe,
Nee, economische vooruitgang komt door menselijke inventiviteit. En die floreert het best met bepaalde marktprikkels.

quote:
maar Illiberal en ik vinden eerder dat het karakter van de vrije markt wordt aangetast.
Door welk overheidsingrijpen precies? Door het onteigenen van grond om wegen en vliegvelden aan te leggen? Of juist door het geven van eigendomsrecht op grond? Door het aanleggen van riolering, of ben je gelukkiger en productiever wanneer je elke ochtend je emmertje stront moet wegbrengen? De overheidsingreep van de beperkte aansprakelijkheid voor schulden bij het hebben van aandelen aan toonder? Of het onderwijs zo organiseren dat kinderen van rijke ouders de competitie met een voorsprong ingaan?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:03:38 #93
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072171
De overheid kan inderdaad infrastructuur regelen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:04:07 #94
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072184
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 12:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Leuk plaatje maar ik mis de dienstenecnomie die nu in onze economie erbij gekomen is en veel van het BNP opsnoept.

Vooral de bank/verzekeringssector die in principe niet veel toegevoegde waarde geven aan de maatschappij maar wel een groot gedeelte op dit moment de richting van onze maatschappij proberen te dicteren.

Als we http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie_van_Nederland daarop kijken zien we de volgende cijfers:

BBP per sector (2002) landbouw (2%), industrie (19%), diensten (79%)

Beroepsbevolking per sector (2002) diensten (64%), industrie (29%), landbouw (4%)

Dus er werken relatief niet zoeveel mensen meer in de sectoren die daadwerkelijk waarde toevoegen aan proudcten ( industrie en landbouw) maar de BBP van de diensten sector is wel een stuk hoger. Over verdeling van welvaart gesproken 8)7
Wat is je punt? En wat heeft dit met de Hayekian triangle te maken?
pi_103072210
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:03 schreef Illiberal het volgende:
En een eerlijke kans op opleidingen waardoor als het goed is echt de besten naar boven zouden komen zien jullie opeens niet meer als een stuk infrastructuur in de maatschappij .
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:05:47 #96
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072238
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En een eerlijke kans op opleidingen waardoor als het goed is echt de besten naar boven zouden komen zien jullie opeens niet meer als een stuk infrastructuur in de maatschappij .
De overheid kan basisonderwijs doen, maar beroepsonderwijs zoals het HBO kan makkelijk privaat.
pi_103072288
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:04 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Wat is je punt? En wat heeft dit met de Hayekian triangle te maken?
Wat was jou punt met je triangle uberhaubt.

Mijn punt is dat de verdeling van welvaart uit de pas loopt met de toegevoegde in de ecnomie, en als het aan jullie zou liggen krijgen we nog meer diensten mannetjes erbij want daar is meer geld te verdienen en betaalt de werkgever wel voor.

Ik ben wel benieuwd hoe de verdeling nu is, 9 jaar na dato van deze wiki getallen. Ik heb wel een vermoeden. :')
pi_103072319
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:05 schreef Illiberal het volgende:

[..]

De overheid kan basisonderwijs doen, maar beroepsonderwijs zoals het HBO kan makkelijk privaat.
Waarom dan wel een basisonderwijs door de overheid, dan ook meteen zo rechtlijnig en meteen alle onderwijs privatiseren. :D
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:08:30 #99
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072329
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat was jou punt met je triangle uberhaubt.

Mijn punt is dat de verdeling van welvaart uit de pas loopt met de toegevoegde in de ecnomie, en als het aan jullie zou liggen krijgen we nog meer diensten mannetjes erbij want daar is meer geld te verdienen en betaalt de werkgever wel voor.

Ik ben wel benieuwd hoe de verdeling nu is, 9 jaar na dato van deze wiki getallen. Ik heb wel een vermoeden. :')
Mijn punt is dat mensen lopen te klagen over "graaien", ik probeer uit te leggen wat het nut van kapitaalvorming is.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:09:40 #100
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072374
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom dan wel een basisonderwijs door de overheid, dan ook meteen zo rechtlijnig en meteen alle onderwijs privatiseren. :D
Basisonderwijs voor de basiskennis die iedereen nodig heeft. Het liefst zo lokaal mogelijk, dus geen ministerie van onderwijs.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:11:02 #101
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103072416
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Mijn punt is dat mensen lopen te klagen over "graaien", ik probeer uit te leggen wat het nut van kapitaalvorming is.
Leg dat aan die graaiers even uit.
pi_103072445
Tja het lijkt me dat er toch echt regels moeten gelden op een markt. Totale handelsvrijheid heet volgens mij eerder anarchie, en beschavingen willen juist stabiliteit en de status quo bewaren.
Als je mensen de volledige vrijheid geeft op de markt ontstaat er niet spontaan een prachtig economisch sprookje, daar zijn volgens mij genoeg voorbeelden voor te vinden. Regulering is altijd nodig geweest, daar zit het probleem en de sleutel van economische vooruitgang.

Zit het probleem niet in corporaties/overheden die de markt zo aangepast hebben dat hun positie zoveel mogelijk in stand wordt gehouden ten koste van de belangen van de beschaving/natie als geheel?
pi_103072583
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:03 schreef Illiberal het volgende:
Vind je dat niet immoreel dan?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:17:20 #104
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072609
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Vind je dat niet immoreel dan?
Nee.
pi_103072618
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Nou en dan zien we dus met mijn punt dat er bijna geen kapitaalvorming meer in NL plaats vind en de allocatie van lonen in de productieve sector totaal niet in pas loopt met de toegevoegde waarde die sommige beroepen zouden moeten hebben.

En dan mogen mensen niet meer klagen over graaien. 8)7
pi_103072653
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:17 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Nee.
Op grond van welke afweging?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:21:56 #107
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072737
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Op grond van welke afweging?
Omdat de overheid basisvoorzieningen kan verzorgen, maar zich niet moet mengen in de brede economie. Laten we zeggen dat de overheid 10% van het GDP gebruikt voor politie, leger en ambulances en dergelijke. Ga je hoger dan dat, dan krijg je een redistributieve staat.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:23:11 #108
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103072780
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, economische vooruitgang komt door menselijke inventiviteit. En die floreert het best met bepaalde marktprikkels.
Dus komt economische vooruitgang het beste tot stand bij marktprikkels.

quote:
Door welk overheidsingrijpen precies? Door het onteigenen van grond om wegen en vliegvelden aan te leggen? Of juist door het geven van eigendomsrecht op grond? Door het aanleggen van riolering, of ben je gelukkiger en productiever wanneer je elke ochtend je emmertje stront moet wegbrengen? De overheidsingreep van de beperkte aansprakelijkheid voor schulden bij het hebben van aandelen aan toonder? Of het onderwijs zo organiseren dat kinderen van rijke ouders de competitie met een voorsprong ingaan?
Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
pi_103072786
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:09 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Basisonderwijs voor de basiskennis die iedereen nodig heeft. Het liefst zo lokaal mogelijk, dus geen ministerie van onderwijs.
Nee waarom moet een boer kunnen lezen die moet toch gewoon vanaf zijn 6e met zijn vader meelopen om het beroep praktijkondervindlijk te leren. :D

Verder over die boeren waarom zouden die een private opleiding gaan bekostigen voor hun koters.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:25:26 #110
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103072840
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee waarom moet een boer kunnen lezen die moet toch gewoon vanaf zijn 6e met zijn vader meelopen om het beroep praktijkondervindlijk te leren. :D

Verder over die boeren waarom zouden die een private opleiding gaan bekostigen voor hun koters.
Zou ook prima kunnen, maar enig basisonderwijs sta ik wel open voor. Maar zoals Mark Steyn zegt: De pubertijd is slechts een uitvinding van de moderne tijd. Vroeger ging je werken op je 13e, daarna ging je dood.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:26:42 #111
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_103072887
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

[..]

Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
God, ben je je fundamentalistische praatjes hier ook al aan het spuien? Geef je nog antwoord in het andere draadje, of hou je niet van repliek?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_103072890
quote:

[..]

[..]

We hebben als mensheid geld als ruilmiddel geintroduceerd en een maatschappij ermee opgebouwd. Maar als we naar de natuur zouden kijken zouden we roedels vormen en het geld dus ook steeds van leider verwisselen.

Geld is een door de mensen bedacht concept maar de verdeling van geld vind geheel niet meer op een natuurlijke manier plaats.

Als we het echt eerlijk zouden maken zou er een 100% erfbelasting ingesteld moeten worden en op ontduiking hiervan heel hoge straffen moeten staan.
pi_103072950
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:32 schreef Illiberal het volgende:
Deze meneer snapt het, het huidige systeem isoleert ons van de werkelijke kosten van langstudeerders en inefficiënte bureaucratiën.
Het is volgens mij al ruim 80 keer gezegd dat de enige echte kosten van de langstudeerder zitten in het salaris van een hoogleraar die 5 minuten extra werk heeft met het nakijken van een tentamen, de 'kosten' die jij hier aanhaalt bestaan uit het missen van de inkomstenbelasting die zo'n student dan iets later zou beginnen te betalen. Maar buiten dat dat een soort communisme is waar zelfs Stalin zich nog niet aan waagde (het impliceert immers dat jij, de burger, er enkel en alleen bent om belasting te betalen en inkomsten te genereren voor de staat) ken ik er zo nog wel een paar leuke maatregelen, geld uitgeven in het buitenland bijvoorbeeld verbieden (het zijn immers gemiste btw-inkomsten voor de overheid, of zoals jij dat noemt: 'kosten').
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:31:15 #114
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073026
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

God, ben je je fundamentalistische praatjes hier ook al aan het spuien? Geef je nog antwoord in het andere draadje, of hou je niet van repliek?
Dat draadje over sociaal-darwinisme?
Ik zal er nog eens naar kijken, maar volgens mij was dat topic effectief doodgetrolled.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:32:29 #115
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_103073070
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:31 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat draadje over sociaal-darwinisme?
Ik zal er nog eens naar kijken, maar volgens mij was dat topic effectief doodgetrolled.
Grappig, ik dacht juist dat je er met de staart tussen de benen vandoor was.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:32:48 #116
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073084
quote:
18s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:28 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het is volgens mij al ruim 80 keer gezegd dat de enige echte kosten van de langstudeerder zitten in het salaris van een hoogleraar die 5 minuten extra werk heeft met het nakijken van een tentamen, de 'kosten' die jij hier aanhaalt bestaan uit het missen van de inkomstenbelasting die zo'n student dan iets later zou beginnen te betalen. Maar buiten dat dat een soort communisme is waar zelfs Stalin zich nog niet aan waagde (het impliceert immers dat jij, de burger, er enkel en alleen bent om belasting te betalen en inkomsten te genereren voor de staat) ken ik er zo nog wel een paar leuke maatregelen, geld uitgeven in het buitenland bijvoorbeeld verbieden (het zijn immers gemiste btw-inkomsten voor de overheid, of zoals jij dat noemt: 'kosten').
Je wilt dus zeggen dat een leraar niet het juiste loon heeft?
pi_103073209
Het probleem met het privatiseren van het onderwijs is nou net dat een private instelling zich richt op winstgevendheid voor hun aandeelhouders. Waar de overheid eerder een stichting is met een helder doel: goede studenten/burgers afleveren. Het probleem is dat er verkeerde prikkels optreden zo nu en dan, omdat er juist meer winst te behalen viel voor de instelling. Met gevolgen zoals InHolland
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:35:51 #118
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073210
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Grappig, ik dacht juist dat je er met de staart tussen de benen vandoor was.
Oh nee hoor, ik heb deze discussie de afgelopen 3 jaar al vaker gevoerd en vond nou niet echt dat je met wereldschokkende standpunten probeerde dezelfde discussie aan te wakkeren.

Het was vooral:
Emigreer dan, als je het er niet mee eens bent.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:36:49 #119
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073246
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:35 schreef Clondijk het volgende:
Het probleem met het privatiseren van het onderwijs is nou net dat een private instelling zich richt op winstgevendheid voor hun aandeelhouders. Waar de overheid eerder een stichting is met een helder doel: goede studenten/burgers afleveren. Het probleem is dat er verkeerde prikkels optreden zo nu en dan, omdat er juist meer winst te behalen viel voor de instelling. Met gevolgen zoals InHolland
Overheden zijn non-profit, daarom hebben ze zoveel staatsschuld.
pi_103073315
En zolang die staatsschuld niet uit de hand loopt is er niets mis met schuld.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:39:37 #121
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073348
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:38 schreef Clondijk het volgende:
"In the long run we are all dead."
pi_103073393
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:21 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Omdat de overheid basisvoorzieningen kan verzorgen, maar zich niet moet mengen in de brede economie. Laten we zeggen dat de overheid 10% van het GDP gebruikt voor politie, leger en ambulances en dergelijke.
Daar vroeg ik niet naar. Ik vroeg naar je morele afweging of gronden.

quote:
Ga je hoger dan dat, dan krijg je een redistributieve staat.
En anders niet? De staat verdeelt die voorzieningen ook, en niet iedereen maakt daar in gelijke mate gebruik van. De staat verdeelt ook grond, wat is daar de morele grond voor?

quote:

[..]

Bij prikkels in ieder geval en niet alleen financiele.

quote:
Geld is ook wat door de samenleving en de overheid is gecreeerd. Dus dan moet die zorgen dat de invloed daarvan eerlijk is voor iedereen. Dat lijkt me logisch, het is nogal een raar idee van jou dat geld gelijk te stellen is met natuurlijke oneerlijkheid.

Maar er is nog meer dan eerlijkheid alleen. Het gaat ook om de pursuit of happiness and the greatest happiness for the greatest number. Welvaart komt van menselijke inventiviteit, en als je talent in je samenleving verkwist en niet de gelegenheid geeft zich te ontplooien, dan verkwist je geld en economische kracht, uiteindelijk ten koste van iedereen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:41:21 #123
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073409
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:38 schreef Clondijk het volgende:
Hoe hoger je staatsschuld, hoe meer geld je zult verspillen aan het betalen van rente die je voorouders - met dezelfde instelling als jij hier nu laat zien - hebben geproduceerd. Er is niets mis mee, maar accepteer dan dat de economie, je land en dus haar inwoners een hoop geld missen door de directe behoeften van de mensen voor ons af te betalen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:41:48 #124
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073424
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar vroeg ik niet naar. Ik vroeg naar je morele afweging of gronden.

[..]

En anders niet? De staat verdeelt die voorzieningen ook, en niet iedereen maakt daar in gelijke mate gebruik van. De staat verdeelt ook grond, wat is daar de morele grond voor?

[..]

[..]

Geld is ook wat door de samenleving en de overheid is gecreeerd. Dus dan moet die zorgen dat de invloed daarvan eerlijk is voor iedereen. Dat lijkt me logisch, het is nogal een raar idee van jou dat geld gelijk te stellen is met natuurlijke oneerlijkheid.

Maar er is nog meer dan eerlijkheid alleen. Het gaat ook om de pursuit of happiness and the greatest happiness for the greatest number. Welvaart komt van menselijke inventiviteit, en als je talent in je samenleving verkwist en niet de gelegenheid geeft zich te ontplooien, dan verkwist je geld en economische kracht, uiteindelijk ten koste van iedereen.
Het morele grond is dat de staat burgers beschermt.
pi_103073518
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:41 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Alle burgers, en waartegen?

Je geeft geen morele grond, je geeft morele leegte. Je pretendeert een inhoud die je kennelijk niet hebt.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:45:32 #126
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073561
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je geeft geen morele grond, je geeft morele leegte. Je pretendeert een inhoud die je kennelijk niet hebt.
Wat is dan het morele grond om 100% van het GDP uit te geven?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:47:09 #127
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073624
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Enerzijds zeg je dat mensen reageren op andere prikkels dan alleen financiele, toch zijn financiele prikkels de enige instrumenten waar een overheid mee zou mogen werken, sterker nog, je wilt beweren dat de overheid geld heeft gecreeerd. Geld is er zonder of met overheid. De invloed van geld of van het talent geld te verdienen willen nivelleren of willen verdelen is enzijdig en pervers, juist omdat het de schijn opwekt dat een overheid gelijkheid kan realiseren met haar eenzijdig financiele apparaat, terwijl er talloze andere mechanismen werken die oncontroleerbaar zijn.

Ik wil geld niet gelijk stellen met natuurlijke oneerlijkheid, maar het talent dat sommigen bezitten om geld te verdienen is wel een natuurlijke oneerlijkheid, net als het talent van dezelfde mensen of anderen om gelukkig te worden, om mooie mensen te produceren of om langdurige relaties op te bouwen en succesvolle kinderen op te voeden.

The greatest happiness for the greatest number komt niet tot stand door overheidsinterventie, dat krijg je met het kapitalisme en ja, er zijn overheden die welvaart trachten te verdelen en er zijn ook veel sociaal-democratische landen waar herverdeling voor een groot aantal gelukkige mensen zorgt, toch zijn zij allen gestoeld op het kapitalistische basisprincipe. Ik ben dan ook tegen het verkwisten van talent, maar ik ben ook tegen de dogmatische visie dat alleen met significante overbudgettering van het onderwijs en de onderwijssubsidies (toch een denivellerend instrument) je voorkomt dat er talent verkwist wordt. Talent kan op talloze manieren verkwist worden, het parttime op de bank zitten is ook verkwisting, net zoals de onbetaalbaarheid van een bepaald opleidingsniveau dat kan zijn.
pi_103073629
Ik accepteer goed dat mensen door schuld geld missen, dat is toch normaal? Het probleem zit hem zoals altijd in de ware getallen, en de situatie. Wat Keynes predikte bezuinig in goede tijden en geef uit in de goede lijkt mij hier een goed voorbeeld van. In slechte tijden moet de overheid optreden als lender of last resort. Dan stijgt de schuld inderdaad, maar die moet je daarna weer afbouwen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:47:29 #129
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073632
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

"A wise and frugal Government, which shall restrain men from injuring one another, shall leave them otherwise free to regulate their own pursuits of industry and improvement, and shall not take from the mouth of labor the bread it has earned. This is the sum of good government, and this is necessary to close the circle of our felicities." - Thomas Jefferson

Zo dan?
pi_103073654
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:45 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Wat is dan het morele grond om 100% van het GDP uit te geven?
Geen idee, maar het schijnt dat meer dan 100% van het GDP uitgeven goed is voor de 1% allerrijksten.
pi_103073701
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:41 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Waar tegen? De SP kan immers ook wel claimen dat ze de burgers beschermen tegen uitbuiting door een kleine groep rijken zoals zij dat noemen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:50:41 #132
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073741
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Waar tegen? De SP kan immers ook wel claimen dat ze de burgers beschermen tegen uitbuiting door een kleine groep rijken zoals zij dat noemen.
Geweld en anarchie. De staat mag dingen doen in het algemene belang. De NS is niet in het algemeen belang.
pi_103073788
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:50 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Geweld en anarchie. De staat mag dingen doen in het algemene belang. De NS is niet in het algemeen belang.
inderdaad, wie heeft er nou transport nodig :')
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:52:12 #134
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073790
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Klopt, maar de uitbuiting door de rijken is geen vorm van geweld, aangezien zoals de uitbuiter als de uitgebuitene vrijwillig dit contract aangaan.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:53:16 #135
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073822
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:52 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Inderdaad, maar we hebben wel veiligheid nodig. Je kunt geen vrije markt hebben als Noord-Korea je genuked heeft.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:54:19 #136
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073855
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:52 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Jij hebt de NS nodig om te kunnen overleven?
Dat is grappig.
pi_103073863
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:53 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Inderdaad, maar we hebben wel veiligheid nodig. Je kunt geen vrije markt hebben als Noord-Korea je genuked heeft.
Wat is dat nou weer voor een logica ? Geen transport of fatsoenlijk onderwijs, maar gelukkig wordt ik niet gebombardeerd door een spleetoog die 20.000km verderop woont :')
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:55:13 #138
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073876
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:54 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een logica ? Geen transport of fatsoenlijk onderwijs, maar gelukkig wordt ik niet gebombardeerd door een spleetoog die 20.000km verderop woont :')
Dat is de logica dat je defensie en buitenlandbeleid niet aan de markt over kunt laten.
pi_103073917
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Jij hebt de NS nodig om te kunnen overleven?
Dat is grappig.
mijn eten wordt verwerkt door iemand die misschien met de trein naar zijn werk gaat, indirect wel dus.

Ik heb overigens ook niet llliberals heilige defensie nodig om te overleven.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:56:29 #140
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073926
Moet de Albert Heijn staatsbezit worden?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:56:32 #141
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073928
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:56 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

mijn eten wordt verwerkt door iemand die misschien met de trein naar zijn werk gaat, indirect wel dus.
En als die iemand niet met de trein naar zijn werk kan, is er dan helemaal niemand meer die eten wilt verwerken?
pi_103073953
Uitbuiting van de arme door de rijke wordt toch gedaan door een positie van machteloosheid of onwetendheid? Waarom zou iemand een negatief contract afsluiten, omdat hij ofwel neit in staat is om een beter contract af te dwingen of omdat ze het contract niet begrijpen. De vrije wil is niet altijd zaligmakend....
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:58:00 #143
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103073986
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:57 schreef Clondijk het volgende:
Uitbuiting van de arme door de rijke wordt toch gedaan door een positie van machteloosheid of onwetendheid? Waarom zou iemand een negatief contract afsluiten, omdat hij ofwel neit in staat is om een beter contract af te dwingen of omdat ze het contract niet begrijpen. De vrije wil is niet altijd zaligmakend....
Participeren in een transactie waarvan je achteraf spijt hebt is geen vrije handeling.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:58:01 #144
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073987
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:56 schreef Illiberal het volgende:
Moet de Albert Heijn staatsbezit worden?
Zelfs de Playboy moet staatsbezit worden, want mogelijkerwijs heeft iemand ooit een keer bij een spermabank zich afgetrokken op zo’n blaadje, waaruit vervolgens een embryo via kunstmatige inseminatie groeide die 24 jaar later een kleinschalig fietsbedrijfje oprichte waardoor een medewerker van een voedselverwerkingsfabriek op de tandem naar zijn werk kon.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:58:27 #145
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103073997
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:58 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Participeren in een transactie waarvan je achteraf spijt hebt is geen vrije handeling.
Hm?
pi_103074001
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:58 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zelfs de Playboy moet staatsbezit worden, want mogelijkerwijs heeft iemand ooit een keer bij een spermabank zich lopen aftrekken op zo’n blaadje, waaruit vervolgens een embryo via kunstmatige inseminatie groeide die 24 jaar later een kleinschalig fietsbedrijfje oprichte waardoor een medewerker van een voedselverwerkingsfabriek op de tandem naar zijn werk kon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdum
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:59:03 #147
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103074012
quote:
Waar ligt die grens dan?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:59:06 #148
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103074017
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:58 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hm?
Dan ben je voor de gek gehouden, en dan is het geen vrije handeling.
pi_103074038
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:59 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Je hebt toch gekozen of je wel of niet het contract tekent, ondanks dat je het niet begrijpt? Het is dom om te doen, maar het blijft wel een vrije handeling.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:00:28 #150
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_103074062
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:59 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Dat is correct, mocht later blijken dat zaken verzwegen werden in het contract, was het geen vrije handeling. Maar als iemand willens en wetens akkoord gaat met een salaris dat hij bij nader inzien te laag vond, is het wel een vrije handeling (geweest).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')