abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:32:45 #1
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103041004
quote:
Privatiseer het Hoger Beroepsonderwijs

Ewoud Jansen 24 juni 2011

Waarom zou het opleiden van boekhouders, journalisten, verpleegsters en andere beroepsbeoefenaren een taak van de overheid moeten zijn?

We zijn eraan gewend dat het zo gaat maar is het logisch en gewenst? Is marktwerking geen optie? Tegenstanders van marktwerking zullen kunnen opmerken dat het HBO in Nederland uitgevoerd wordt door zich marktpartijen wanende instellingen en niet door de overheid. In deze optiek is juist een doorgeschoten marktdenken één van de oorzaken van de problematiek in het HBO.

Maar van echte marktwerking is natuurlijk geen sprake want de instellingen worden uiteraard met publieke middelen gefinancierd. Wat dat betreft hadden we de afgelopen jaren het slechtste van twee werelden: semi autonome organen die niet of nauwelijks onder rechtstreeks overheidstoezicht staan maar die wel met belastinggeld worden bekostigd. Het is tijd voor heldere keuzes.

Of we plaatsen het HBO inderdaad rechtstreeks onder toezicht van de overheid of we laten het echt over aan de markt. Vooralsnog lijkt ook VVD staatssecretaris Zijlstra de eerste optie te verkiezen met meer inspectie en centrale normering van exameneisen. Maar waarom niet eens nagedacht over privatisering? Het zou een disciplinerende werking kunnen hebben op het gedrag van zowel opleidingen als studenten.

Laten we met die laatste groep beginnen. Geen overheidsbekostiging betekent een hoger collegegeld. Als de investering groter wordt zullen aankomende studenten beter moeten nadenken over welke studie gevolgd gaat worden. Dit vermindert de grote instroom ongemotiveerde studenten die met name meer algemene opleidingen kennen. Een hoger collegegeld dwingt tot een meer weloverwogen studiekeuze.

Ook het studiegedrag zelf zal een positieve impuls ondergaan als de opleiding een private investering is. Thans besteden Nederlandse studenten zo’n 20 a 25 uur per week aan hun studie met magere zesjes en studievertraging tot gevolg. Het hoeft geen betoog dat indien die studie inspanning omhoog gaat, het studierendement navenant hoger wordt.

Studievertraging wordt nu nog grotendeel afgewenteld op de belastingbetaler. Met privatisering betaalt de student zelf de volledige lasten van vertraging en kan de rekening niet meer vrijblijvend ergens anders neerleggen. Het is dus te verwachten dat de studie inspanning een stuk hoger zal zijn indien de student zelf de volledige kosten van de opleiding draagt.

Verder is het privatiseren van de opleidingskosten ook goed voor de arbeidsparticipatie omdat de afgestudeerde de volledige opleidingskosten, en niet slechts een beperkt deel, zelf moet terugverdienen. Het is dus een goed middel tegen mensen die op kosten van de belastingbetaler een dure opleiding doen om vervolgens part time op de bank te gaan zitten. Uiteraard mag iedereen die dat wil part time op de bank zitten maar het is niet gewenst dat daar een grote publieke investering in opleidingen aan vooraf gaat.

Natuurlijk zullen de lagere overheidslasten onverkort tot uiting moeten komen in een verlaging van de inkomstenbelasting. Op die manier blijft de terugverdientijd van een privé investering in hoger onderwijs beperkt.

Geprivatiseerde opleiders zullen veel kritischer dan nu het geval is, moeten afwegen hoe ze hun middelen besteden en wat ze aanbieden. In het huidige hoger onderwijs schommelen de jaarlijkse kosten per student tussen de ¤8.000 en ¤9.000. Dit zou dus het kostendekkende collegegeld moeten zijn.

Uit onderzoek van de Tilburgse hoogleraar Jan Bouwens blijkt dat van die kosten gemiddeld ongeveer 80% opgaat aan indirecte - niet rechtstreeks onderwijs gerelateerde zaken. Op een vrije markt zullen afnemers niet bereid zijn te betalen voor zoveel overhead. De huidige (lage) onderwijsintensiteit kan worden aangeboden voor veel minder dan ¤8.000 per jaar.

Een opleider kan er ook voor kiezen juist veel meer onderwijs te bieden voor dat bedrag. Dat dit niet onmogelijk is blijkt uit de prestatie van het IVA in Driebergen, een niet door de overheid bekostigde HBO opleiding die voor ¤8.000 per jaar een programma aanbiedt met meer dan 30 contacturen in de week. Dit is een aantal dat op geen enkele publieke instelling wordt gehaald.

Het huidige centraal gedicteerde en uniforme collegegeld geeft instellingen geen enkele prikkel om na te denken over wat ze studenten bieden voor dat geld. Op een vrije markt zullen ze dat wel moeten doen.

Ten slotte zouden afnemende werkgevers er ook voor moeten kunnen kiezen om hun boekhouders, commerciële binnen – buitendienst medewerkers en andere functionarissen zelf op te leiden. Het zelf opleiden van een schoolverlater zou dan beloond kunnen worden met het afschaffen van werkgeverslasten voor een werknemer in opleiding.

Voor de werkgever wordt de keuze tussen het zelf intern opleiden van werknemers of het aannemen van een afgestudeerde een ‘make or buy decision’. Deze mogelijkheid zal een extra prikkel betekenen voor de opleidingsinstituten om kwaliteit en toegevoegde waarde te bieden en hun bestaansrecht te bewijzen.

Drs. Ewoud Jansen

Hogeschooldocent Finance & Accounting

International Business & Management Studies
http://meervrijheid.nl/index.php?pagina=2302

Deze meneer snapt het, het huidige systeem isoleert ons van de werkelijke kosten van langstudeerders en inefficiënte bureaucratiën. Dat beetje overheidsinterventie waar ik voor ben is om het geld van de verzorgingsstaat te heralloceren naar mogelijk baanbrekend onderzoek om zo de technologische stilstand te doorbreken.

Het is dus de vraag hoeveel "vrijetijdsmanagement" studenten we werkelijk nodig hebben en of we dat op de belastingbetaler moeten verhalen. Gister bij een lezing viel het mij op hoeveel 25+ studenten er waren die studies volgde zoals: Internationaal Recht, Europese Unie en Economie. Deze mensen zijn dus al 1/3 (1/4) deel van hun leven niks aan het produceren, slechts consumeren. Om vervolgens een mooi baantje te scoren in Brussel.

Dit is geen formule voor vooruitgang. Amerika zette een man op de maan en versloeg het Nazi-rijk. Hoelang ging men toen naar school? De gemiddelde educatie van een Amerikaan was toen slechts 8 jaar. Steve Jobs en Thomas Edison moesten niks van college hebben, zij hebben de wereld verbeterd door te "klooien" in hun garage.

We hebben meer klooiers nodig, en minder studenten.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:35:36 #2
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_103041105
Kende het artikel al. Goed stuk inderdaad, vooral de betrekking met IVA driebergen dat één van de beste particuliere instituten is.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:38:49 #3
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103041243
Dat, en het is natuurlijk zo dat veel mensen 3 studies gaan doen omdat ze twijfelen over hun studiekeuze om vervolgens een jaartje buitenland te doen en daarna een compleet andere job kiezen wat niks met die studies te maken heeft. Prima, en het is nog beter als die persoon erbij werkt. Maar het hele zaakje hoeft natuurlijk niet op rekening van Henk en Ingrid en de schilder om de hoek te komen.
pi_103041427
Tsja.. je kan alles wel over laten aan de marktwerking. Alleen blijkt in de praktijk alles nog niet zo goed te werken, kijk naar de NS, vrijgeven van de postmarkt, kijk naar het nieuwe zorgstelsel. Wacht maar af totdat de tandarts volgend jaar de vrije hand heeft.. ach ja NL :')
  Moderator donderdag 13 oktober 2011 @ 16:54:55 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_103041878
Wordt dat niet onbetaalbaar? Beste onderwijs voor de rijken?

Ik kom uit een gewoon modaal gezin, maar kan mijn ouders echt niet vragen om 7000 euro (instellingen collegegeld momenteel) voor mij te betalen. Momenteel heb ik 0-euro studieschuld. Graag houd ik dat zo.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:55:03 #7
294269 mlg
pi_103041888
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:43 schreef Bastoenie het volgende:
Tsja.. je kan alles wel over laten aan de marktwerking. Alleen blijkt in de praktijk alles nog niet zo goed te werken, kijk naar de NS, vrijgeven van de postmarkt, kijk naar het nieuwe zorgstelsel. Wacht maar af totdat de tandarts volgend jaar de vrije hand heeft.. ach ja NL :')
Wat je noemt is niet allemaal marktwerking, maar dat doet er eigenlijk ook niet toe in deze discussie. Deze discussie hoeft sowieso niet over marktwerking te gaan.

De student krijgt meer financiële verantwoordelijkheden, waardoor studenten verantwoorder een studiekeuze maken. Dit houdt ook in dat studenten alvorens ze een keuze maken de arbeidsmarkt moeten inspecteren, omdat ze een hogere studieschuld opbouwen en deze wel in een tijdsbestek moeten terug betalen. Hierdoor verdwijnen 'onzinstudies', en wordt het onderwijs in verhouding goedkoper, mits de belastingen verlaagd worden.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:57:11 #8
294269 mlg
pi_103041959
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:54 schreef Renesite het volgende:
Wordt dat niet onbetaalbaar? Beste onderwijs voor de rijken?

Ik kom uit een gewoon modaal gezin, maar kan mijn ouders echt niet vragen om 7000 euro (instellingen collegegeld momenteel) voor mij te betalen. Momenteel heb ik 0-euro studieschuld. Graag houd ik dat zo.
8000 euro per jaar tegenover 3000 euro per jaar, plus dat de belastingen verlaagd 'kunnen' worden. Nee, een modaal gezin kan dit zich makkelijk veroorloven.

Bovendien gaat dit puur om het hoger onderwijs, wat in een razend tempo groeit, waardoor er tekorten ontstaat in lager/midden opgeleid werk. Het kan dus ook geen kwaad dat er een rem komt op de toename van het hogeronderwijs.
pi_103042010
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:54 schreef Renesite het volgende:
Momenteel heb ik 0-euro studieschuld. Graag houd ik dat zo.
Je gaat later ook je huis in één klap betalen?
  Moderator donderdag 13 oktober 2011 @ 16:58:44 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_103042028
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:57 schreef mlg het volgende:

[..]

8000 euro per jaar tegenover 3000 euro per jaar, plus dat de belastingen verlaagd 'kunnen' worden. Nee, een modaal gezin kan dit zich makkelijk veroorloven.

Bovendien gaat dit puur om het hoger onderwijs, wat in een razend tempo groeit, waardoor er tekorten ontstaat in lager/midden opgeleid werk. Het kan dus ook geen kwaad dat er een rem komt op de toename van het hogeronderwijs.
Dat zal best. Tegenwoordig is het alleen 1700 euro en is in mijn geval (modaal met alleen werkende vader) het goed te bekostigen van studiefinanciering. Maar 7000 euro met 30 contacturen per week maakt het A) niet meer kostendekkend en B) het werken van een student ernaast is ook niet meer mogelijk.
Ja, in de horeca. Maar momenteel werk ik bij een bedrijf dat tenminste wel zin heeft om op een CV te vermelden.
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je gaat later ook je huis in één klap betalen?
Studieschuld + hypotheek is inderdaad net zoveel als hypotheek losstaand.
Ik zit nu in het 4e jaar van mijn hoger onderwijs. Wil graag alles in 5 jaar afronden (HBO + master) maakt dat ik 5*7000=35000 euro + nog minder kunnen werken wat inhoudt dat rondkomen als student veel moeilijker gaat worden.
pi_103042106
Ik had best mijn eigen HBO-opleiding willen betalen. Maar dan wel op 1 voorwaarde.

Stop het de rest van me leven mij kapot nivelleren en laat me profiteren van mijn talenten en eigen goede keuze's.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:02:25 #12
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103042189
0-euro studieschuld? Prima, maar die kosten zijn wel ergens naartoe. :)
  Moderator donderdag 13 oktober 2011 @ 17:02:41 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_103042198
Wat ik overigens bedoel met moeilijker rondkomen is dat stufi naar de studie gaat maar dat uiteraard ook nog een zorgverzekering en eventuele mobiele abonnementen ook betaald moeten worden. Dat wordt door studenten nu gedaan met een bijbaantje.

Ik moet mijn uren bij mijn bijbaan draaien tijdens kantooruren. Soms 8, 12, 16 uur per week. Dat valt ook niet meer te doen als die contacturen van 30 uur aangehouden worden.
Laten we zeggen: wegval van 300 euro per maand? (een bijbaantje op zaterdag maar weer ter verrekening) Die 300 euro ga je lenen van de DUO.
300*12= 3600 + 7000 per jaar is 10600 * 4 jaar = 42000 euro studieschuld over 4 jaren.

Welke ouder kan dat ophoesten voor twee studerende jongeren?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:03:26 #14
294269 mlg
pi_103042227
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:58 schreef Renesite het volgende:

[..]

Dat zal best. Tegenwoordig is het alleen 1700 euro en is in mijn geval (modaal met alleen werkende vader) het goed te bekostigen van studiefinanciering. Maar 7000 euro met 30 contacturen per week maakt het A) niet meer kostendekkend en B) het werken van een student ernaast is ook niet meer mogelijk.
Ja, in de horeca. Maar momenteel werk ik bij een bedrijf dat tenminste wel zin heeft om op een CV te vermelden.

[..]

Ik zit nu in het 4e jaar van mijn hoger onderwijs. Wil graag alles in 5 jaar afronden (HBO + master) maakt dat ik 5*7000=35000 euro + nog minder kunnen werken wat inhoudt dat rondkomen als student veel moeilijker gaat worden.
Stel als je dit bedrag in 20 jaar kunt terugbetalen, dan zou je afgerond zo'n 150 euro per maand moeten betalen. Als de loonheffing verlaagd wordt met 6%, dan komt dit in verhouding neer op hetzelfde. Wellicht kan de loonheffing meer verlaagd worden als we de miljoenennota zo bekijken. De arbeidsmarkt komt op deze manier veel beter in evenwicht, en daarnaast zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de kwaliteit van het onderwijs toeneemt.
pi_103042252
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:58 schreef Renesite het volgende:
Waar het om gaat is dat kosten en baten niet in de pas lopen. Je maakt eerst de kosten en ontvangt dan pas de baten. Een opleiding rendeert echt nog veel beter in termen van opbrengst dan een huis, dus het is die lening dubbel en dwars waard. Er is geen enkele reden om je druk te maken om een studieschuld van 20000 Euro als je daarna ook een fatsoenlijke studie hebt afgerond.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:04:59 #16
294269 mlg
pi_103042295
Uiteindelijk betaalt Modaal zijn eigen studie die momenteel hoger ligt dan 8000 euro toch wel terug in de toekomst door middel van hoge belastingen. Ik zie het punt niet zo.
  Moderator donderdag 13 oktober 2011 @ 17:05:49 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_103042326
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:04 schreef mlg het volgende:
Uiteindelijk betaalt Modaal zijn eigen studie die momenteel hoger ligt dan 8000 euro toch wel terug in de toekomst door middel van hoge belastingen. Ik zie het punt niet zo.
Tuurlijk. En later 2 maal.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:03 schreef mlg het volgende:

[..]

Stel als je dit bedrag in 20 jaar kunt terugbetalen, dan zou je afgerond zo'n 150 euro per maand moeten betalen. Als de loonheffing verlaagd wordt met 6%, dan komt dit in verhouding neer op hetzelfde. Wellicht kan de loonheffing meer verlaagd worden als we de miljoenennota zo bekijken. De arbeidsmarkt komt op deze manier veel beter in evenwicht, en daarnaast zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de kwaliteit van het onderwijs toeneemt.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waar het om gaat is dat kosten en baten niet in de pas lopen. Je maakt eerst de kosten en ontvangt dan pas de baten. Een opleiding rendeert echt nog veel beter in termen van opbrengst dan een huis, dus het is die lening dubbel en dwars waard. Er is geen enkele reden om je druk te maken om een studieschuld van 20000 Euro als je daarna ook een fatsoenlijk studie hebt afgerond.
Dat zal best. Maar ik heb later wel 150 euro meer te besteden per maand? Hoe je het ook wendt of keert. Onderaan de streep heb ik straks 20000 euro meer 'over'.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:07:16 #18
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103042373
Jij maakt er een cijferspelletje van en het moet allemaal weer "praktisch". Praktisch gezien, ja, de pil is duur en moet in het basispakket (om even de zorg te pakken). Als je bureaucratie op bureaucratie bouwt dan weet niemand meer hoeveel iets zou moeten kosten en krijg je het "third-party payer" probleem.

Je moet zaken de-compliceren en niet aankomen met DUO leningen en weet ik wat niet al dat je niet kan ophoesten.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:08:10 #19
294269 mlg
pi_103042403
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:05 schreef Renesite het volgende:

[..]

Tuurlijk. En later 2 maal.

[..]

[..]

Dat zal best. Maar ik heb later wel 150 euro meer te besteden per maand? Hoe je het ook wendt of keert. Onderaan de streep heb ik straks 20000 euro meer 'over'.
Denk eens even goed na. Je betaalt 150 euro minder belasting, en er komt een last van 150 euro bij (studie). Netto komt dat op hetzelfde neer, maar wellicht hoger omdat het onderwijs veel goedkoper wordt.
pi_103042457
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:05 schreef Renesite het volgende:
Niet waar, door inflatie daalt de reële waarde van een lening. Bovendien wordt inkomen nu door de meeste mensen hoger gewaardeerd dan inkomen over 10 jaar later.
  Moderator donderdag 13 oktober 2011 @ 17:12:34 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_103042576
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Niet waar, door inflatie daalt de reële waarde van een lening. Bovendien wordt inkomen nu door de meeste mensen hoger gewaardeerd dan inkomen over 20 jaar later.
Waardering okay. Wellicht denk ik te bekrompen gezien mijn opvoeding of zo. Desalniettemin blijf ik trots dat ik het gewoon leningloos ga redden.

Blijf ik bij het feit dat studentenlevens duurder gaan worden omdat het werken van studenten ook een halt toegeroepen gaat worden.
pi_103042638
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:12 schreef Renesite het volgende:
Waardering okay. Wellicht denk ik te bekrompen gezien mijn opvoeding of zo. Desalniettemin blijf ik trots dat ik het gewoon leningloos ga redden.
Die trots wil ik je niet ontnemen hoor. :) Waar ik wel vanaf wil is het taboe op fors lenen voor een studie.
pi_103042734
Maar waarom komt deze drs alleen aankakken met HBO's privatiseren, dan kunnen we ook de uni's en de vmbo en ander opleidingen privatiseren. :D

En leuk dat er uit 1 onderzoek naar voren komt dat opleidingen niet al hun geld aan directe opleidings kosten besteden. De ironie hiervan is dan dat dit onderzoek ook door de opleiding gefinancierd is geweest. _O-

Sinds dat we marktwerking bij opleidingen geintroduceerd hebben zijn de opleidingen juist minder kwaliteit gaan afleveren omdat er afgrekend wordt op afgeleverde afgestudeerden dus zoveel mogelijk mensen moeten door de opleiding gesleept worden. Een opleiding zou juist op het niveau afgerekend moeten worden maar dat is waarschijnlijk te moeilijk meetbaar voor de kortzichtige marktwerking roeptoeteraars.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:17:18 #24
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103042737
Je zou ook opgeleid kunnen worden door een bedrijf. Bijvoorbeeld een 2-jarige opleiding tot Software Engineer voor havisten en dan vervolgens bij dat bedrijf gaan werken (een contract voor 3 jaar, ik noem maar wat). Strenge selectie aan de poort, de mensen met talent kunnen wel binnen 2 jaar een software engineer worden.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:18:29 #25
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_103042770
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:17 schreef Basp1 het volgende:
Maar waarom komt deze drs alleen aankakken met HBO's privatiseren, dan kunnen we ook de uni's en de vmbo en ander opleidingen privatiseren. :D

En leuk dat er uit 1 onderzoek naar voren komt dat opleidingen niet al hun geld aan directe opleidings kosten besteden. De ironie hiervan is dan dat dit onderzoek ook door de opleiding gefinancierd is geweest. _O-

Sinds dat we marktwerking bij opleidingen geintroduceerd hebben zijn de opleidingen juist minder kwaliteit gaan afleveren omdat er afgrekend wordt op afgeleverde afgestudeerden dus zoveel mogelijk mensen moeten door de opleiding gesleept worden. Een opleiding zou juist op het niveau afgerekend moeten worden maar dat is waarschijnlijk te moeilijk meetbaar voor de kortzichtige marktwerking roeptoeteraars.
Waarom is kwaliteit niet meetbaar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')