Leg dat aan die graaiers even uit.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Mijn punt is dat mensen lopen te klagen over "graaien", ik probeer uit te leggen wat het nut van kapitaalvorming is.
Vind je dat niet immoreel dan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:03 schreef Illiberal het volgende:
De overheid kan inderdaad infrastructuur regelen.
Nee.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vind je dat niet immoreel dan?
Nou en dan zien we dus met mijn punt dat er bijna geen kapitaalvorming meer in NL plaats vind en de allocatie van lonen in de productieve sector totaal niet in pas loopt met de toegevoegde waarde die sommige beroepen zouden moeten hebben.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:08 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Mijn punt is dat mensen lopen te klagen over "graaien", ik probeer uit te leggen wat het nut van kapitaalvorming is.
Omdat de overheid basisvoorzieningen kan verzorgen, maar zich niet moet mengen in de brede economie. Laten we zeggen dat de overheid 10% van het GDP gebruikt voor politie, leger en ambulances en dergelijke. Ga je hoger dan dat, dan krijg je een redistributieve staat.quote:
Dus komt economische vooruitgang het beste tot stand bij marktprikkels.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, economische vooruitgang komt door menselijke inventiviteit. En die floreert het best met bepaalde marktprikkels.
Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.quote:Door welk overheidsingrijpen precies? Door het onteigenen van grond om wegen en vliegvelden aan te leggen? Of juist door het geven van eigendomsrecht op grond? Door het aanleggen van riolering, of ben je gelukkiger en productiever wanneer je elke ochtend je emmertje stront moet wegbrengen? De overheidsingreep van de beperkte aansprakelijkheid voor schulden bij het hebben van aandelen aan toonder? Of het onderwijs zo organiseren dat kinderen van rijke ouders de competitie met een voorsprong ingaan?
Nee waarom moet een boer kunnen lezen die moet toch gewoon vanaf zijn 6e met zijn vader meelopen om het beroep praktijkondervindlijk te leren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:09 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Basisonderwijs voor de basiskennis die iedereen nodig heeft. Het liefst zo lokaal mogelijk, dus geen ministerie van onderwijs.
Zou ook prima kunnen, maar enig basisonderwijs sta ik wel open voor. Maar zoals Mark Steyn zegt: De pubertijd is slechts een uitvinding van de moderne tijd. Vroeger ging je werken op je 13e, daarna ging je dood.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee waarom moet een boer kunnen lezen die moet toch gewoon vanaf zijn 6e met zijn vader meelopen om het beroep praktijkondervindlijk te leren.![]()
Verder over die boeren waarom zouden die een private opleiding gaan bekostigen voor hun koters.
God, ben je je fundamentalistische praatjes hier ook al aan het spuien? Geef je nog antwoord in het andere draadje, of hou je niet van repliek?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus komt economische vooruitgang het beste tot stand bij marktprikkels.
[..]
Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
We hebben als mensheid geld als ruilmiddel geintroduceerd en een maatschappij ermee opgebouwd. Maar als we naar de natuur zouden kijken zouden we roedels vormen en het geld dus ook steeds van leider verwisselen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
[..]
Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
Het is volgens mij al ruim 80 keer gezegd dat de enige echte kosten van de langstudeerder zitten in het salaris van een hoogleraar die 5 minuten extra werk heeft met het nakijken van een tentamen, de 'kosten' die jij hier aanhaalt bestaan uit het missen van de inkomstenbelasting die zo'n student dan iets later zou beginnen te betalen. Maar buiten dat dat een soort communisme is waar zelfs Stalin zich nog niet aan waagde (het impliceert immers dat jij, de burger, er enkel en alleen bent om belasting te betalen en inkomsten te genereren voor de staat) ken ik er zo nog wel een paar leuke maatregelen, geld uitgeven in het buitenland bijvoorbeeld verbieden (het zijn immers gemiste btw-inkomsten voor de overheid, of zoals jij dat noemt: 'kosten').quote:Op donderdag 13 oktober 2011 16:32 schreef Illiberal het volgende:
Deze meneer snapt het, het huidige systeem isoleert ons van de werkelijke kosten van langstudeerders en inefficiënte bureaucratiën.
Dat draadje over sociaal-darwinisme?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
God, ben je je fundamentalistische praatjes hier ook al aan het spuien? Geef je nog antwoord in het andere draadje, of hou je niet van repliek?
Grappig, ik dacht juist dat je er met de staart tussen de benen vandoor was.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat draadje over sociaal-darwinisme?
Ik zal er nog eens naar kijken, maar volgens mij was dat topic effectief doodgetrolled.
Je wilt dus zeggen dat een leraar niet het juiste loon heeft?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is volgens mij al ruim 80 keer gezegd dat de enige echte kosten van de langstudeerder zitten in het salaris van een hoogleraar die 5 minuten extra werk heeft met het nakijken van een tentamen, de 'kosten' die jij hier aanhaalt bestaan uit het missen van de inkomstenbelasting die zo'n student dan iets later zou beginnen te betalen. Maar buiten dat dat een soort communisme is waar zelfs Stalin zich nog niet aan waagde (het impliceert immers dat jij, de burger, er enkel en alleen bent om belasting te betalen en inkomsten te genereren voor de staat) ken ik er zo nog wel een paar leuke maatregelen, geld uitgeven in het buitenland bijvoorbeeld verbieden (het zijn immers gemiste btw-inkomsten voor de overheid, of zoals jij dat noemt: 'kosten').
Oh nee hoor, ik heb deze discussie de afgelopen 3 jaar al vaker gevoerd en vond nou niet echt dat je met wereldschokkende standpunten probeerde dezelfde discussie aan te wakkeren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Grappig, ik dacht juist dat je er met de staart tussen de benen vandoor was.
Overheden zijn non-profit, daarom hebben ze zoveel staatsschuld.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:35 schreef Clondijk het volgende:
Het probleem met het privatiseren van het onderwijs is nou net dat een private instelling zich richt op winstgevendheid voor hun aandeelhouders. Waar de overheid eerder een stichting is met een helder doel: goede studenten/burgers afleveren. Het probleem is dat er verkeerde prikkels optreden zo nu en dan, omdat er juist meer winst te behalen viel voor de instelling. Met gevolgen zoals InHolland
"In the long run we are all dead."quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:38 schreef Clondijk het volgende:
En zolang die staatsschuld niet uit de hand loopt is er niets mis met schuld.
Daar vroeg ik niet naar. Ik vroeg naar je morele afweging of gronden.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:21 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Omdat de overheid basisvoorzieningen kan verzorgen, maar zich niet moet mengen in de brede economie. Laten we zeggen dat de overheid 10% van het GDP gebruikt voor politie, leger en ambulances en dergelijke.
En anders niet? De staat verdeelt die voorzieningen ook, en niet iedereen maakt daar in gelijke mate gebruik van. De staat verdeelt ook grond, wat is daar de morele grond voor?quote:Ga je hoger dan dat, dan krijg je een redistributieve staat.
Bij prikkels in ieder geval en niet alleen financiele.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Geld is ook wat door de samenleving en de overheid is gecreeerd. Dus dan moet die zorgen dat de invloed daarvan eerlijk is voor iedereen. Dat lijkt me logisch, het is nogal een raar idee van jou dat geld gelijk te stellen is met natuurlijke oneerlijkheid.quote:Wil je wederom eerlijkheidspunten gaan inbouwen omdat in jouw ogen de natuur niet rechtvaardig is? Ouders kunnen geld hebben, ouders kunnen veel liefde hebben gegeven aan een kind, ouders kunnen goede, gezonde of aantrekkelijke genen hebben doorgegeven, ouders kunnen een goede relatie hebben gehad met hun kind, maar het enige puntje van oneerlijkheid die in jouw ogen niet mag, is het hebben van geld, want dat is oneerlijk en een voorsprong.
Hoe hoger je staatsschuld, hoe meer geld je zult verspillen aan het betalen van rente die je voorouders - met dezelfde instelling als jij hier nu laat zien - hebben geproduceerd. Er is niets mis mee, maar accepteer dan dat de economie, je land en dus haar inwoners een hoop geld missen door de directe behoeften van de mensen voor ons af te betalen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:38 schreef Clondijk het volgende:
En zolang die staatsschuld niet uit de hand loopt is er niets mis met schuld.
Het morele grond is dat de staat burgers beschermt.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar vroeg ik niet naar. Ik vroeg naar je morele afweging of gronden.
[..]
En anders niet? De staat verdeelt die voorzieningen ook, en niet iedereen maakt daar in gelijke mate gebruik van. De staat verdeelt ook grond, wat is daar de morele grond voor?
[..]
Bij prikkels in ieder geval en niet alleen financiele.
[..]
Geld is ook wat door de samenleving en de overheid is gecreeerd. Dus dan moet die zorgen dat de invloed daarvan eerlijk is voor iedereen. Dat lijkt me logisch, het is nogal een raar idee van jou dat geld gelijk te stellen is met natuurlijke oneerlijkheid.
Maar er is nog meer dan eerlijkheid alleen. Het gaat ook om de pursuit of happiness and the greatest happiness for the greatest number. Welvaart komt van menselijke inventiviteit, en als je talent in je samenleving verkwist en niet de gelegenheid geeft zich te ontplooien, dan verkwist je geld en economische kracht, uiteindelijk ten koste van iedereen.
Alle burgers, en waartegen?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:41 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Het morele grond is dat de staat burgers beschermt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |