abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102986919

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
pi_102989594
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Free-rider, ik weet het niet. Een free-rider is iemand die wel wil deelnemen, bijvoorbeeld aan de bouw van een brug, maar al weet dat anderen die brug gaan bouwen en daarom niet deelneemt. Zeg maar een klassiek geval van een coördinatieprobleem. In dit geval is in ieder geval de liberale fractie ook echt principieel tegen. Ze willen niet dat Slowakije deelneemt omdat ze ook echt denken dat het geen goede stap is voor Slowakije om deel te nemen. Dat ze het vervolgens niet erg vinden als er toch een EFSF komt maar dan zonder Slowakije is een pragmatisch ingenomen standpunt. Ze kunnen gewoon de politiek in andere landen niet beïnvloeden.
Wel aan de EU deelnemen voor de voordelen, niet als er ook nadelen aan verbonden is.

Dan moeten ze gewoon uitstappen :)
Als je echt principieel bent, he, als liberale fractie.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 11:42:03 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102992008
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 02:37 schreef dvr het volgende:

[..]

Het is in ieder geval een toekomst waarin het Westen zal moeten wennen aan een levensstandaard die reëel ver onder die van nu ligt. Vanwege de schuldoverhang, maar ook de vergrijzing, schaarsere grondstoffen etc. Dat zijn toch zaken die je nu al kunt zien aankomen en waar je bv. je sectorweging op kunt aanpassen. Ook een vooruitzicht als nationalisatie van een groot deel van het westerse bank- en verzekeringswezen zou aanleiding kunnen zijn om daar dan voorlopig maar niet in te stappen, want de kans dat aandeelhouders daarbij nog iets terugzien wordt iedere keer kleiner.

Vergrijzing levert extra winst voor sommige bedrijven (Pharmaceuten, Harley Davidson, etc) en is slecht voor anderen. Schaarsere grondstoffen is goed voor de mijnbouwers e.d. en slecht voor gebruikers van grondstoffen. Er is altijd een deel van de economie dat wint en een deel dat verliest. Wat het gaat worden en op welke tijdschaal weet je toch niet, maar als ik gedwongen word om een gok te maken dan zeg ik dat grondstoffenprijzen over 10 jaar lager zijn dan nu. Ik ga echter geen geld zetten op een dergelijke specifieke uitkomst omdat ik weet dat ik mijn voorspelling niet beter zal zijn dan een muntje opwerpen.

Nationalisatie van een aantal banken/ verzekeraars zit er inderdaad aan te komen, maar ik verwacht dat een deel daarvan al is gerealiseerd op instapdag. Het overgebleven deel koop je dan, maar dat is maar 10% ofzo van de portefeuille dus geen enkel probleem als die uiteindelijk ook nog worden weggevaagd.

Bij een totale ineenstorting is de totale economische koek natuurlijk kleiner en zul je ook met spreiding e.d. inleveren. Maar dat valt imo niet te voorkomen, tenzij je je op hele specifieke zaken gaat gokken en toevallig goed gokt (of voorkennis hebt).

quote:
Op zich mee eens, vanuit het heden gezien, maar je stapt wel in bedrijven die alle hun basis (zowel bestuurlijk als qua model als qua afzetmarkt) in het Westen hebben, die hun functioneren danken aan het huidige systeem van een degelijke rechtsorde, vrije markten, goedkoop krediet, een permanente groeiverwachting, wetgeving die grote multinationals bevoordeelt, een wereld die zowel goedkope loonslaafjes als rijke afnemers biedt, enzovoort. Laat ik het zo zeggen: als de depressie doorzet kunnen er rare dingen gebeuren. Misschien verpietert het Westen wel 10-15 jaar lang, zodat de producten van Unilever, Shell en Pfizer op rantsoen moeten of onder prijscontrole worden gesteld. Misschien gooit China zijn grenzen wel dicht en nationaliseert het doodleuk alle lokale assets en activiteiten van je kooplijstje. Dan zijn de dikke dividenden van de eerste jaren meteen ook het laatste geld dat je nog van je investering terugziet. Ik weet dat dit heel grote, twijfelachtige 'als'-en zijn, maar de aankomende crisis heeft de potentie om de wereld behoorlijk op zijn kop te zetten en in mijn ogen gooi je, hoe mooi gespreid die portefeuille ook lijkt, toch al je eieren in één en hetzelfde mandje, namelijk die van het huidige westerse economische systeem.
Ingrijpen in vrije markten en handelsrestricties zie ik zelf ook als het grootste risico.

Maar mijn punt is dit: je kunt natuurlijk duizenden mogelijke horrorscenarios verzinnen waaronder je verliezen leidt, maar je kunt dat toch niet voorspellen. Natuurlijk kun je bang zijn dat de westerse wereld overschakelt op een communistisch systeem, maar het blijft in al zijn onperfectheid op dit moment toch verreweg het meest doorzichtige en minst corrupte regime. Je wilt toch niet suggereren dat je je geld nu in China of India moet onderbrengen? En verder goed spreiden. Maar als de staat eigendomsrechten niet meer respecteert is niets meer veilig, of het nou aandelen, obligaties, goud, huizen of grond is. Tegen zo'n scenario kun je je nauwelijks wapenen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:45:05 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102995721
De in afgelopen weken tevoorschijn gehaalde kooplijstjes kunnen weer worden opgeborgen :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102995995
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 10:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wel aan de EU deelnemen voor de voordelen, niet als er ook nadelen aan verbonden is.

Dan moeten ze gewoon uitstappen :)
Als je echt principieel bent, he, als liberale fractie.
Ze zijn voorstander van de Euro hoor. Waarom zouden ze er uit moeten omdat andere landen zo nodig een bailout-fonds willen hebben?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:58:30 #6
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_102998182
De AEX raast dadelijk nog door de 300 punten.

Volgens mij gaan dan nog een hoop mensen instappen. Omdat de kust dan weer veilig lijkt.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_103001018
Ik had een stijging tot 305 voorzien eind van het jaar, om vervolgens de afgrond in te storten richting oktober 2012.. Ben benieuwd.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_103002470
Ik heb mijn kooplijstje opgevouwen en ga op vakantie....
  woensdag 12 oktober 2011 @ 17:10:12 #9
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_103003285
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 16:50 schreef jaco het volgende:
Ik heb mijn kooplijstje opgevouwen en ga op vakantie....
Er kan ook zo weer 10% af, denk ik, hoor.
pi_103003448
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ze zijn voorstander van de Euro hoor. Waarom zouden ze er uit moeten omdat andere landen zo nodig een bailout-fonds willen hebben?
Liberaal gelezen?

Ze willen wel de voordelen van een euro, niet de bijkomende verplichtingen.

Dat heeft niks met principes te maken, alles met opportunisme.

Kiezen of delen. Meedoen of niet meedoen. Kein gelul zou Ernst Happel zeggen.
pi_103003519
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:10 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Er kan ook zo weer 10% af, denk ik, hoor.
Mag wel weer wat mij betreft, ik ben er weer nagenoeg uit :)

(op de obligaties na dan)
pi_103004055
De 300 word net niet gehaald denk ik :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_103004448
Hmm, net wel :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_103004614
Het gaat lekker zo.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 12 oktober 2011 @ 17:50:13 #15
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_103004793
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mag wel weer wat mij betreft, ik ben er weer nagenoeg uit :)

(op de obligaties na dan)
Je DSMen zijn/worden gecalled? :P
Ik zou mijn Arcadissen wel graag weer veilig onder de 14e zien komen.
pi_103005120
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:50 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Je DSMen zijn/worden gecalled? :P
Ik zou mijn Arcadissen wel graag weer veilig onder de 14e zien komen.
Zowel stukjes als calls verkocht. Tijdswaarde was nog 20 cent of zo.

Zou nu vreemd zijn als nu het lek boven is. Ik beschouw deze rally als short covering, het enige wat ik deels aanhou is Vivendi (voor 9+% dividendrendement), en obligaties ASR, Eureko en RBS. Want als we nou echt banken gaan kapitaliseren zijn effectieve rendementen 10+% best aardig. :)
pi_103005652
Het stomme is dat ik door dit zijwaartse gekierewier niet eens meer in staat ben om het financiele nieuws te doorgronden. Als ik een blik op de nieuwssites werp zie ik alleen maar berichtgeving over besluiteloosheid en het eindeloze gekakel in de polderpolitiek. Het hele Slowakije debacle interesseert me zo weinig dat ik niet eens meer getriggered wordt om de veranderingen tot me te nemen. Toch lijkt de beurs te reageren op dergelijk non-nieuws. De hoofdmoot van de dag gaat over koetjes en kalfjes terwijl we stilletjes de Bubba in de kast vergeten. Het wordt eens tijd dat de nichtenpolitiek wordt opgeschrikt door een paar harde pipe hittin' niggers.
One man's trash, another man's treasure.
pi_103006250
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 18:17 schreef Arkai het volgende:
Het stomme is dat ik door dit zijwaartse gekierewier niet eens meer in staat ben om het financiele nieuws te doorgronden. Als ik een blik op de nieuwssites werp zie ik alleen maar berichtgeving over besluiteloosheid en het eindeloze gekakel in de polderpolitiek. Het hele Slowakije debacle interesseert me zo weinig dat ik niet eens meer getriggered wordt om de veranderingen tot me te nemen. Toch lijkt de beurs te reageren op dergelijk non-nieuws. De hoofdmoot van de dag gaat over koetjes en kalfjes terwijl we stilletjes de Bubba in de kast vergeten. Het wordt eens tijd dat de nichtenpolitiek wordt opgeschrikt door een paar harde pipe hittin' niggers.
straight up, bro ;-)
pi_103006587
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ze willen wel de voordelen van een euro, niet de bijkomende verplichtingen. Dat heeft niks met principes te maken, alles met opportunisme.
Nee, nee, het is andersom. De andere landen willen het EFSF, het is geenszins een verplichting om, als je aan de Euro deelneemt, ook aan het EFSF deel te nemen.

quote:
Kiezen of delen. Meedoen of niet meedoen. Kein gelul zou Ernst Happel zeggen.
Nee, andere landen kunnen de Slowaken niet uit de Euro zetten. Zinloos dreigement dus.
pi_103006936
  woensdag 12 oktober 2011 @ 19:02:52 #22
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_103007263
:')
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_103008518
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 19:03 schreef pberends het volgende:
Bazenpet _O_.
Gewoon geregiseerd "En dan doe jij dat petje op en schrijf ik met viltstift 300 op de voorkant"
pi_103009079
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 19:30 schreef Coelho het volgende:

[..]

Gewoon geregiseerd "En dan doe jij dat petje op en schrijf ik met viltstift 300 op de voorkant"
wtf? Geregiseerde TV? Het moet verdomme niet gekker worden :(
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_103011843
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 18:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, nee, het is andersom. De andere landen willen het EFSF, het is geenszins een verplichting om, als je aan de Euro deelneemt, ook aan het EFSF deel te nemen.

[..]

Nee, andere landen kunnen de Slowaken niet uit de Euro zetten. Zinloos dreigement dus.
Je switched iets te liberaal van democratie naar rigide juridische regeltjes, naar gelang het uitkomt natuurlijk.

Als de Slowaken een beetje karakter hebben, de liberalen voorop, zeggen ze gewoon: we willen Europa niet. We willen niet cherry picken, we hebben volkomen schijt aan die andere 19 landen, dan moeten we ook niet zonodig aan die andere dingen deelnememn omdat we toevallig daar wel voordeel in zien omdat we centjes van die 19 landen krijgen.

Is geen dreigement van de rest van de EU, maar een volstrekt zwaktebod van die 'principele' Slowaken, en in het bijzonder de bewierrookte liberale Slowaken :)
pi_103014815
Hoezo is het cherry-picken als de Slowaken niet willen meewerken aan het breken van de regels die samen zijn afgesproken?

Edit: En sowieso, 'de' Slowaken? In feite één relatief kleine partij maar.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2011 21:22:46 ]
pi_103015430
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:19 schreef Igen het volgende:
Hoezo is het cherry-picken als de Slowaken niet willen meewerken aan het breken van de regels die samen zijn afgesproken?

Edit: En sowieso, 'de' Slowaken? In feite één relatief kleine partij maar.
19 tegen 1 : cherry picking mofo's
(vooral de liberalen natuurlijk; moest ik vermelden van den Bolk, want ze zijn zooooo bad ass.... ;) )

[ Bericht 6% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 12-10-2011 21:49:16 ]
pi_103015880
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 02:48 schreef dvr het volgende:

Kan iemand me overigens vertellen of je in zo'n geval met vrij gemoed indextrackers kunt kopen (bv op AEX, DAX, S&P500), of heb je dan counter party risk? Dat wil zeggen: in een klimaat waarin banken bij bosjes omvallen, is het misschien beter om de echte aandelen te kopen in plaats van een product dat van zo'n bank afhankelijk is. Of speelt dat niet? Anders moet ik ook zo'n lijstje gaan samenstellen.. _O-
Ja, aanbieders van trackers en andere synthetische fondsen hebben zelf de stukken niet in handen maar lenen het rendement erop van grote beleggingsinstellingen. Tijdens een crash moet je dus echte aandelen hebben, niet dit soort derivaten.

z. ook: http://www.thinkcapital.n(...)n-tegenpartijrisico/
pi_103016741
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

(vooral de liberalen natuurlijk; moest ik vermelden van den Bolk, want ze zijn zooooo bad ass.... ;) )
Als er een vetorecht is dan is het ook je goed recht om er gebruik van te maken als je iets écht niet wil. En bij de Slowaakse liberalen lijkt er wel degelijk ook iets van ideologie achter te zitten, niet alleen zo veel mogelijk profijt willen trekken.

Ik ben zelf trouwens voor een EU met veel minder vetorechten en veel meer macht voor het EP, maar ja, daar zijn ook Nederland en Duitsland absoluut niet voor te porren.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2011 21:53:31 ]
pi_103017666
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:37 schreef dvr het volgende:
Ja, aanbieders van trackers en andere synthetische fondsen hebben zelf de stukken niet in handen maar lenen het rendement erop van grote beleggingsinstellingen. Tijdens een crash moet je dus echte aandelen hebben, niet dit soort derivaten.

z. ook: http://www.thinkcapital.n(...)n-tegenpartijrisico/
Hangt van de ETF af, genoeg die ook fysiek aangehouden (zij het door een derde partij beheerd) worden. Je moet wél inderdaad opletten voor dergelijke producten die werken met derivaten in echte crisistijden.

Ik moet de prospectus eigenlijk nog echt grondig doornemen van dit soort fondsen. Ben geintresseerd om bijvoorbeeld de Ishares MSCI europe in te slaan als het zover is en deze word fysiek aangehouden.
pi_103018423
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 22:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik moet de prospectus eigenlijk nog echt grondig doornemen van dit soort fondsen. Ben geintresseerd om bijvoorbeeld de Ishares MSCI europe in te slaan als het zover is en deze word fysiek aangehouden.
Waar dvr op doelt is dat de aangehouden stukken worden uitgeleend aan andere marktpartijen in ruil voor premie. iShares doet ook aan securities lending maar stelt daar wel een onderpand van >100% tegenover. Mits dat met zorg gebeurt wordt die counterparty risk dus minimaal. iShares houdt die stats gewoon bij dus wat dat betreft zijn er geen addertjes onder het gras. Daarnaast wordt er ook tot beperkte hoogten uitgeleend zodat er nooit sprake kan zijn van een totale liquidatie als alle counterparts het loodje leggen.
pi_103018827
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 22:17 schreef Arkai het volgende:
Waar dvr op doelt is dat de aangehouden stukken worden uitgeleend aan andere marktpartijen in ruil voor premie. iShares doet ook aan securities lending maar stelt daar wel een onderpand van >100% tegenover. Mits dat met zorg gebeurt wordt die counterparty risk dus minimaal. iShares houdt die stats gewoon bij dus wat dat betreft zijn er geen addertjes onder het gras. Daarnaast wordt er ook tot beperkte hoogten uitgeleend zodat er nooit sprake kan zijn van een totale liquidatie als alle counterparts het loodje leggen.
Goed, dat zal ik dan terugvinden in de prospectus die ik toch eens moet doornemen (dat doorsukkelen op de beurzen maakt me lui in dat soort zaken). Voor mij is dat 'kleine' risico al genoeg om een goed gespreid lijstje aandelen te kopen inplaats van een of enkele trackers.

Zal hier nog eens over posten tegen de tijd zijnde.
pi_103019462
Thinkcapital's AEX tracker blijkt in ieder geval een fysieke tracker te zijn, die de stukken dus zelf in huis heeft. Bovendien lenen zij ze niet aan derden uit. Dat zou dus alvast een goede kandidaat zijn als de boel crasht en je zelf geen zin hebt om te stockpicken. Nu nog soortgelijke alternatieven voor de DAX, S&P en andere grote indexen vinden..

(Wel stom van Thinkcapital dat ze een verhaal van het FD op hun site zetten waarin staat dat alle trackers tegenpartijrisico hebben, zonder er bij te vermelden dat dat voor hun niet geldt!)
pi_103019686
Mocht je een vinden staat het je vrij om deze hier te posten. :)
pi_103020943
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als de Slowaken een beetje karakter hebben, de liberalen voorop, zeggen ze gewoon: we willen Europa niet. We willen niet cherry picken, we hebben volkomen schijt aan die andere 19 landen, dan moeten we ook niet zonodig aan die andere dingen deelnememn omdat we toevallig daar wel voordeel in zien omdat we centjes van die 19 landen krijgen.

Is geen dreigement van de rest van de EU, maar een volstrekt zwaktebod van die 'principele' Slowaken, en in het bijzonder de bewierrookte liberale Slowaken :)
Wat een onzin (sorry dat ik het zeg :) ). De Slowaken zijn enorm voorstander van de Euro, ze willen de Euro wel, maar zij vinden de oplossing die nu gekozen wordt verkeerd (of in ieder geval de partij van Sulik, maar ook onder de Slowaken op straat is er steun voor die koers). Waarom ben je dan een 'cherry picker' als je dan niet instemt met de door andere landen gekozen oplossing? Moet je instemmen met iets waar je het niet mee eens bent omwille van dat anderen wel instemmen?

Wat jij doet is alsof de huidige aanpak een integraal en onlosmakelijk verbonden onderdeel is met de Euro. Wie Euro zegt, zegt EFSF. Dat is niet het geval. Noch in formele (juridische) zin, noch in informele zin.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bolkesteijn op 12-10-2011 23:11:11 ]
pi_103021440
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Aha, werkt het zo bij jou. Wij zijn met meer dus jij bent een opportunist als je niet met ons mee doet.
pi_103021663
Maar goed, omdat die Thinkcapital lui geen stukken uitlenen en wel dezelfde kostenstructuur als iShares hanteren bezuinigen ze dus op de prestaties van de index zelf. Het zegt al genoeg dat je geen benchmark kan raadplegen op de website en als we de morningstar statistieken erbij pakken zien we bijv. dat de AEX-tracker +1.62% noteert versus +2.48% op de AEX zelf. Dat scheelt bijna een procent voor zo iets simpels als het aanhouden van een mandje aandelen. Ok, de tracker loopt niet 1:1 wegens dividendaccumlatie maar als je bijvoorbeeld de laatste 6 uur bekijkt dan zie je gewoon dat er enorm gespeeld wordt met derivaten. In dit soort dingen wil je gewoon niet handelen.

pi_103025705
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 23:18 schreef Arkai het volgende:
Maar goed, omdat die Thinkcapital lui geen stukken uitlenen en wel dezelfde kostenstructuur als iShares hanteren bezuinigen ze dus op de prestaties van de index zelf.
Waar baseer je dat op? Ik denk niet dat ze zich zo'n elementair schoonheidsfoutje kunnen permitteren. Die grafiek toont overigens meer momenten waarop ze iets boven de AEX zitten dan eronder. Ook je opmerking over derivaten kan ik niet plaatsen, kan het niet zijn dat de afwijkingen simpelweg komen doordat ze maar om de (zo te zien) 6 minuten aan- en verkopen?
Hoe dan ook zou ik in onzekere tijden zeker geen synthetisch ETF willen, want dan moet je ook nog eens het risico op hun zekerstellingen in de gaten houden. Waar het all-over de performance aangaat schijnt Thinkcapital zo'n 0,5% in het voordeel te zijn omdat ze als Nederlandse aanbieder de ingehouden dividendbelasting netjes rapporteren zodat je hem van de belastingdienst kunt terugvorderen. Maar ik moet zeggen dat ik aandelenhandel in tijden van crisis sowieso 'iffy' vind, want je krijgt toch met een hoop derdenrisico's te maken. Je broker, diens verzekeraar, diens bank, het DGS, het beursbedrijf zelf (als je broker al niet stiekem orders intern verrekent), etc.
pi_103026926
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 23:18 schreef Arkai het volgende:
Ok, de tracker loopt niet 1:1 wegens dividendaccumlatie maar als je bijvoorbeeld de laatste 6 uur bekijkt dan zie je gewoon dat er enorm gespeeld wordt met derivaten. In dit soort dingen wil je gewoon niet handelen.
Die Thinktracker is toch zelf ook een instrument met een notering, een order boek en een spread ? Als er op momenten een groot aanbod is, dan zal de tracker aan de onderkant van die spread noteren en bij een grote vraag aan de bovenkant. Die dynamiek staat enigszins los van de AEX stand zelf.

Ik vind die grafiek eerder het bewijs dat het boek goed gemanaged wordt door Thinkcapital.
pi_103032738
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 01:13 schreef dvr het volgende:
Waar baseer je dat op? Ik denk niet dat ze zich zo'n elementair schoonheidsfoutje kunnen permitteren. Die grafiek toont overigens meer momenten waarop ze iets boven de AEX zitten dan eronder. Ook je opmerking over derivaten kan ik niet plaatsen, kan het niet zijn dat de afwijkingen simpelweg komen doordat ze maar om de (zo te zien) 6 minuten aan- en verkopen?
Bij nader inzien is de grafiek ongelukkig gekozen aangezien ik dacht de veranderingen in NAV te zien (NAV van een tracker is eigenlijk het enige dat boeit om de trackerror te kunnen bepalen) en niet het verloop van de transactiegeschiedenis die lichtelijk kan afwijken door liquiditeit. Hoe dan ook, het is voor een fondsbeheerder lastig om met 0.3% vergoeding én een goede trackerror te bewerkstelligen en niet aan securites lending te doen. Het blijkt ook dat je op de Thinkcapital website geen informatie kan vinden over de prestatie van het fonds zelf en al helemaal niets over de variantie t.o.v. de AEX. Nu beweren ze de AEX 1:1 na te bootsen waardoor normaliter geen trackerror zou zijn maar in dat geval is het voordeel zo groot dat het stom is om je daar niet mee te onderscheiden.

quote:
Hoe dan ook zou ik in onzekere tijden zeker geen synthetisch ETF willen, want dan moet je ook nog eens het risico op hun zekerstellingen in de gaten houden. Waar het all-over de performance aangaat schijnt Thinkcapital zo'n 0,5% in het voordeel te zijn omdat ze als Nederlandse aanbieder de ingehouden dividendbelasting netjes rapporteren zodat je hem van de belastingdienst kunt terugvorderen. Maar ik moet zeggen dat ik aandelenhandel in tijden van crisis sowieso 'iffy' vind, want je krijgt toch met een hoop derdenrisico's te maken. Je broker, diens verzekeraar, diens bank, het DGS, het beursbedrijf zelf (als je broker al niet stiekem orders intern verrekent), etc.
Ik vind aandelen op naam juist de meest veilige asset die er is. Als je je niet gemakkelijk voelt bij het aanhouden van ontastbare waardepapieren dan kun je wellicht overwegen om te participeren in bv's of aandelen aan toonder te kopen (voor zover dat nog kan).

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 04:49 schreef jaco het volgende:
Die Thinktracker is toch zelf ook een instrument met een notering, een order boek en een spread ? Als er op momenten een groot aanbod is, dan zal de tracker aan de onderkant van die spread noteren en bij een grote vraag aan de bovenkant. Die dynamiek staat enigszins los van de AEX stand zelf.
Excuus, ik was altijd de grafiekjes van iShares gewend waar er wel met NAV wordt gerapporteerd.

Echter,

quote:
Ik vind die grafiek eerder het bewijs dat het boek goed gemanaged wordt door Thinkcapital.
Deze mening deel ik dan weer niet omdat je in dit geval beoordeelt hoe de beleggers i.c.m. het fonds de koersrichting bepalen. Daar is verder geen inzage over en volgens mij is de grafiek ook gegenereerd door een aantal momentopnamen. Te veel onzekerheid dus. Daarnaast is boekmanagement ook iets wat uitbesteed kan worden. Fondsmanagement daarentegen kun je direct meten met de NAV en jammer genoeg kun je daar totaal niks over vinden op de website. Voor mij reden genoeg om het zaakje als malafide te beschouwen.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:03:48 #42
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_103039965
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:07 schreef Arkai het volgende:

[..]

Bij nader inzien is de grafiek ongelukkig gekozen aangezien ik dacht de veranderingen in NAV te zien (NAV van een tracker is eigenlijk het enige dat boeit om de trackerror te kunnen bepalen) en niet het verloop van de transactiegeschiedenis die lichtelijk kan afwijken door liquiditeit. Hoe dan ook, het is voor een fondsbeheerder lastig om met 0.3% vergoeding én een goede trackerror te bewerkstelligen en niet aan securites lending te doen. Het blijkt ook dat je op de Thinkcapital website geen informatie kan vinden over de prestatie van het fonds zelf en al helemaal niets over de variantie t.o.v. de AEX. Nu beweren ze de AEX 1:1 na te bootsen waardoor normaliter geen trackerror zou zijn maar in dat geval is het voordeel zo groot dat het stom is om je daar niet mee te onderscheiden.

Spijt me, maar dat is echt stierepoep. De AEX performance nadoen is namelijk niet zo moeilijk, de future markt is namelijk liquide genoeg. En mén, 0.3% is best veel. De SPY rekent ongeveer 0,08% voor de S&P 500 tracker.
Overal verstand van.
pi_103043184
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:07 schreef Arkai het volgende:
Ik vind aandelen op naam juist de meest veilige asset die er is. Als je je niet gemakkelijk voelt bij het aanhouden van ontastbare waardepapieren dan kun je wellicht overwegen om te participeren in bv's of aandelen aan toonder te kopen (voor zover dat nog kan).
Nee, daar gaat het me niet om. Als de aandelen eenmaal op mijn naam staan is het prima. Maar mocht er echt een systeemcrash plaatsvinden dan kan er door dat derdenrisico nog van alles fout gaan tussen het moment dat ik mijn geld naar de broker overmaak en het moment dat de aandelen veilig in de beheerstichting van de broker staan.
pi_103043741
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:03 schreef macondo het volgende:
Spijt me, maar dat is echt stierepoep. De AEX performance nadoen is namelijk niet zo moeilijk, de future markt is namelijk liquide genoeg. En mén, 0.3% is best veel. De SPY rekent ongeveer 0,08% voor de S&P 500 tracker.
Futures aanhouden kost je meer dan 0.3% per jaar dus voor fondsbeheer is dat al niet meer rendabel als er geen andere bron van inkomsten is (Thinkcapital beweert namelijk niet aan securities lending te doen). Je snijdt namelijk meteen het punt aan waar deze discussie op aangrijpt, SPY kan deze kosten rekenen door zowel een grote clientèle aan te houden als de cashflow niet te beperken tot beheervergoedingen. Als ik ergens geld in steek dan wil ik dat soort dingen dus met zekerheid weten en de makkelijkste manier is om de trackerror te bepalen. Dan weet je meteen of ze zich aan hun beloften houden m.b.t. de 1:1 track.

Overigens wordt de trackerror bij iShares ook enigzins verdoezeld omdat ze de fout meten in procenten. Een soort year-to-date error dus waarbij je geen inzage krijgt over de bandbreedte van het errorverloop wat minstens zo belangrijk is. Het beste is dus gewoon te beoordelen op variantie, gelukkig kun je de NAV-historie zelf testen op volatiliteit maar het scheelt als dat werk al voor je gedaan is. Key issue is dus de toegang hebben tot deze historie.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:31 schreef dvr het volgende:
Nee, daar gaat het me niet om. Als de aandelen eenmaal op mijn naam staan is het prima. Maar mocht er echt een systeemcrash plaatsvinden dan kan er door dat derdenrisico nog van alles fout gaan tussen het moment dat ik mijn geld naar de broker overmaak en het moment dat de aandelen veilig in de beheerstichting van de broker staan.
Ok, dat risico kun je inderdaad niet uitsluiten maar aangezien de alternatieven om op een andere manier in te stappen ook beperkt zijn waag ik me er toch aan. Ik ben zelf ook een keer genaaid toen ik een deposito maakte in euro's en het werd weergegeven in dollars. Ik lette er totaal niet op maar uiteindelijk door een oplettende medewerker gecorrigeerd na toestemming van mijn zijde. Sommige dingen kunnen gewoon mis gaan.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:51:39 #45
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_103073774
Geld beleggingsrekening > overgeboekt > spaarrekening.

Zal nog wel een tijdje duren eer we weer op 260/270 zitten. Als het ooit nog zo laag komt.
Paardelul !!!
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:34:18 #46
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_103075217
Unilever lijkt trouwens niet ver verwijderd van een all time high (bij een AEX van amper 300..).

Vorig jaar was het rond deze tijd een weinig populair aandeel vanwege de vrees voor veel hogere grondstoffenprijzen.

Dit soort big caps moet je dus gewoon kopen als ze tijdelijk uit de gratie zijn (thx capitain obvious).
pi_103075772
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:34 schreef JimmyJames het volgende:
Unilever lijkt trouwens niet ver verwijderd van een all time high (bij een AEX van amper 300..).

Vorig jaar was het rond deze tijd een weinig populair aandeel vanwege de vrees voor veel hogere grondstoffenprijzen.

Dit soort big caps moet je dus gewoon kopen als ze tijdelijk uit de gratie zijn (thx capitain obvious).
Unilever, KPN, Ahold zijn as good as cash. Met als voordeel dat ze minder snel failliet gaan dan banken :').
pi_103076953
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:48 schreef pberends het volgende:

[..]

Unilever, KPN, Ahold zijn as good as cash. Met als voordeel dat ze minder snel failliet gaan dan banken :').
Wel pijnlijk dat je Ahold daarbij noemt, als je tenminste een geheugen hebt :)
Zeg maar pre Moberg :-)

KPN is annerexia cash dan toch. Er komt een punt dat ze die cash toch echt eens moeten gaan aanwenden voor uitgestelde investeringen. Die kunnen de huidige dividenduitkeringen/aandeleninkopen niet volhouden

Unilever had je idd moeten kopen in maart 2009 @ 13,5
Onderschat echter ook niet dat als Azie een crisis uit zou breken waarbij mensen switchen naar goedkopere alternatieven, Unilever dat zal weten. Zeker een kwart van de schappen daar is gevuld met Unilever producten, maar dat zijn wel stelselmatig de prijzigste....
Er zit wel een risico aan, maar met vertraging :)
En je betaalt > 15x de winst, da's toch ook best stevig. Ze doen nou niet bepaald iets unieks, imho.

Het feit dat dit soort fondsen thans relatief minder volatiel zijn, maakt ze niet per definitie beter....
wel tikkie veiliger....
pi_103078897
Boeiend trouwens dat een rating verlaging van Spanje door S&P leidt tot dit soort melt up's... :)

Auw, auw, auw voor de baissers.

Twee weken geleden verging de wereld nog, nu is het weer allemaal goed. 'T is net een sprookje.

[ Bericht 19% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-10-2011 16:22:52 ]
pi_103079018
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 23:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Aha, werkt het zo bij jou. Wij zijn met meer dus jij bent een opportunist als je niet met ons mee doet.
Pleitte jij nou voor meer democratie? ;)

Nou, als je je vrijwillig aansluit bij een collectief, verbindt je je ook mee te spelen, en niet pruilend in een hoekje van de zandbak met je schepje te smijten als er iets gebeurt wat jij weliswaar niet zo leuk vindt, maar je 19 andere speelgenootjes wel. Daar staat tegenover als jij volgende keer één van die 19 bent, dat 20ste kinderke ook moet stoppen met mokken.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:27:17 #52
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_103079286
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:48 schreef Arkai het volgende:

[..]

Futures aanhouden kost je meer dan 0.3% per jaar dus voor fondsbeheer is dat al niet meer rendabel als er geen andere bron van inkomsten is (Thinkcapital beweert namelijk niet aan securities lending te doen).
Euh futures aanhouden kost je bij mijn weten helemaal niets. Wel collateral neerleggen voor de marginverplichting, maar dat is geen issue natuurlijk.
Overal verstand van.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:10:37 #53
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_103082978
Ik zag net op het nieuws dat Nederland alweer in een (milde) recessie gaat terechtkomen volgens analisten.

Toch bizar dat de VS dan een double dip lijken te vermijden.
pi_103083646
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 18:10 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zag net op het nieuws dat Nederland alweer in een (milde) recessie gaat terechtkomen volgens analisten.

Zijn dat dezelfde analisten die voorspellen dat het daarna ontzettend cresendo gaat?

Is imho gewoon de standaard goeroe voorspelling. Eerst gaat het slecht, daarna gaat het goed, Een beetje vaag over de timing. Heb je altijd gelijk. En als je dat op FOK! plagieert word je een kwaliteitstopic ;)

Ik hoor wel dat bedrijven weer meer op de budgetten zitten, maar of dat voldoende is om een recessie te veroorzaken..... hey.... het veroorzaakt in ieder geval weer recordwinsten voor een aantal bedrijven.....
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:17:39 #55
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_103085569
http://www.rtl.nl/compone(...)t-milde-recessie.xml

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 18:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ik hoor wel dat bedrijven weer meer op de budgetten zitten, maar of dat voldoende is om een recessie te veroorzaken..... hey.... het veroorzaakt in ieder geval weer recordwinsten voor een aantal bedrijven.....
Volgens mij is dat de kern van het stockpicken: de bedrijven eruit pikken die ongeacht de omstandigheden sterk zullen blijven presteren.

Maandag trouwens Philips. Ik heb zo'n vermoeden dat zij niet met recordwinsten zullen komen aanzetten :P

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 14-10-2011 19:26:42 ]
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:32:45 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_103086212
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 18:10 schreef JimmyJames het volgende:

Een milde recessie. Dat klinkt goed, als een voorbijgaand briesje.

Heel anders toch dan de totale instorting van de westerse wereld die ons anderhalve week geleden nog te wachten stond!
The End Times are wild
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:53:34 #57
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_103087114
AMZN trade @ 107 PE, what the...
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:59:43 #58
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_103087469
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:53 schreef monkyyy het volgende:
AMZN trade @ 107 PE, what the...
Mkt cap 110.24B
En dan ook nog een negatieve kasstroom van 1,163B over de eerste 6 maanden van dit jaar.
Maar blijkbaar zien beleggers het zonnig in.
Volgens mij kun je voor 110B bijna met gemak de hele nederlandse beurs opkopen ex-RDS, of niet?

Ik zou het overigens zeker niet shorten. Je kunt imho beter zoeken naar aandelen waarbij je wel waar voor je geld krijgt.
pi_103088233
lezenswaardig stuk, dubbel toepasbaar op Nederland, 6-dubbel toepasbaar op de gemiddelde Fok!ker (18-dubbel op de gemiddelde relkloon cq. relnicht, dus 36 toepasbaar dubbel toepasbaar op beide in de combi): http://finance.yahoo.com/(...)s=main&asset=&ccode=
pi_103094862
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
lezenswaardig stuk, dubbel toepasbaar op Nederland, 6-dubbel toepasbaar op de gemiddelde Fok!ker (18-dubbel op de gemiddelde relkloon cq. relnicht, dus 36 toepasbaar dubbel toepasbaar op beide in de combi): http://finance.yahoo.com/(...)s=main&asset=&ccode=
Sentiment is per definitie de voorloper van harde macro data, dus dat de harde macro data nog niet echt verslechterd zijn is ook niet zo verrassend. Alleen is sentiment ook vaak een slechte voorspeller, dus idd geen garantie voor een komende recessie. Wel lijkt me de economische groei op termijn lastig overeind te houden als het sentiment negatief blijft.
Abre los ojos
pi_103097324
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:05 schreef MrUnchained het volgende:
Sentiment is per definitie de voorloper van harde macro data, dus dat de harde macro data nog niet echt verslechterd zijn is ook niet zo verrassend. Alleen is sentiment ook vaak een slechte voorspeller, dus idd geen garantie voor een komende recessie. Wel lijkt me de economische groei op termijn lastig overeind te houden als het sentiment negatief blijft.
Tsja, sentiment, wat zullen we er van zeggen. Wie naar het journaal kijkt: "Je het is crisis he, mensen geven minder uit." "Geeft u zelf ook minder uit?" "Nee, haha :D, bij mij gaan de zaken prima. Alles wordt duurder maar ik blijf aankopen doen.". Dat is zo ongeveer hoe de gemiddelde man/vrouw op straat reageert. Mensen gaan hun gedrag pas echt aanpassen denk ik als daar ook echt in hun persoonlijke omgeving aanleiding voor is. Denk aan ontslag van iemand of diens partner, denk aan het aanhouden van de nullijn voor wat betreft de loonontwikkeling of denk aan hevige deflatie. Van de rol van sentiment ben ik dus totaal niet overtuigd.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:36:50 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_103100172
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Tsja, sentiment, wat zullen we er van zeggen. Wie naar het journaal kijkt: "Je het is crisis he, mensen geven minder uit." "Geeft u zelf ook minder uit?" "Nee, haha :D, bij mij gaan de zaken prima. Alles wordt duurder maar ik blijf aankopen doen.". Dat is zo ongeveer hoe de gemiddelde man/vrouw op straat reageert. Mensen gaan hun gedrag pas echt aanpassen denk ik als daar ook echt in hun persoonlijke omgeving aanleiding voor is. Denk aan ontslag van iemand of diens partner, denk aan het aanhouden van de nullijn voor wat betreft de loonontwikkeling of denk aan hevige deflatie. Van de rol van sentiment ben ik dus totaal niet overtuigd.
Klopt. Als dat onderzocht wordt blijkt ook telkens dat iedereen denkt dat we in een recessie zitten, maar voor zichzelf verwacht dat hij er nog op vooruit gaat dit jaar.
Nu, maar ook tijdens de crisis in 2009 zag je op straat niemand een cent minder uitgeven. Waarom zouden ze ook? De meeste mensen hebben een vast salaris en vaste lasten. Wat overblijft geven ze uit. De omzetverschillen zijn hooguit enkele procenten.
The End Times are wild
pi_103105822
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef LXIV het volgende:

Nu, maar ook tijdens de crisis in 2009 zag je op straat niemand een cent minder uitgeven. Waarom zouden ze ook?
Nu, bijvoorbeeld omdat hun pensioen waar ze op rekenen verdampt is als ze aan de beurt zijn. Overigens is dat mijns inziens het grootste manko van de homo sapiens, niet willen of kunnen nadenken over zaken die verder dan een dag in de toekomst liggen.

De meeste mensen hebben een vast salaris en vaste lasten. Wat overblijft geven ze uit. De omzetverschillen zijn hooguit enkele procenten.
Ik weet dat ik hier fundamenteel anders over denk dan het gros hier maar mijn mening is dat ongelimiteerd consumeren (shop till you drop) iets is wat NL zich niet meer kan veroorloven. We zouden die grondstoffen moeten steken in innovatie en niet in de 4e tv, 3e auto, 2e computer of 1e ipad. Maar ja, het zal nog wel een jaar of 50 duren tot we er letterlijk toe worden gedwongen zo te gaan denken en leven.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 07:47:16 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_103105888
Je geeft zelf al aan dat de homo sapiens niet nadenkt over zaken die verder dan een dag in de toekomst liggen. Ken jij iemand of heb je ooit gehoord van iemand die in de kroeg zei: "Doe maar geen biertje meer, die twee euro leg ik apart omdat mijn pensioen verdampt is"? Nee, niemand doet dat. En terecht.

Dat onbeperkt consumeren. Ik doe dat niet. Of ik nu 100 euro of 100.000 euro op de bank heb staan. Er zijn ook mensen die dat wel doen. Of ze nu 100 euro hebben of 5000 euro schuld. Het is eerder een kwestie van geaardheid dan van de economische omstandigheden of de stand van de AEX.
The End Times are wild
pi_103106038
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 07:47 schreef LXIV het volgende:
Je geeft zelf al aan dat de homo sapiens niet nadenkt over zaken die verder dan een dag in de toekomst liggen. Ken jij iemand of heb je ooit gehoord van iemand die in de kroeg zei: "Doe maar geen biertje meer, die twee euro leg ik apart omdat mijn pensioen verdampt is"? Nee, niemand doet dat.
Er is toch wel een verschil tussen je biertje al dan niet laten staan of iets wat je al in huis hebt, namelijk een tv of een computer, uitbreiden met nog 1. Of 60 paar schoenen van de echtgenote..etc

En terecht.
Waarom is dat terecht? we leven toch ook voor de generatie na ons?

Dat onbeperkt consumeren. Ik doe dat niet. Of ik nu 100 euro of 100.000 euro op de bank heb staan. Er zijn ook mensen die dat wel doen. Of ze nu 100 euro hebben of 5000 euro schuld. Het is eerder een kwestie van geaardheid dan van de economische omstandigheden of de stand van de AEX.
We zijn allebei van de zelfde generatie maar de huidige groeit op met commercials op tv die elke 5 minuten schreeuwen dat je moet lenen en kopen kopen kopen, en economen en politici die aangeven dat je zo'n beetje je vaderland verraadt als je je geld niet uitgeeft om de heilige economie te laten groeien....
pi_103106200
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:59 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Mkt cap 110.24B
En dan ook nog een negatieve kasstroom van 1,163B over de eerste 6 maanden van dit jaar.
Maar blijkbaar zien beleggers het zonnig in.
Volgens mij kun je voor 110B bijna met gemak de hele nederlandse beurs opkopen ex-RDS, of niet?

Ik zou het overigens zeker niet shorten. Je kunt imho beter zoeken naar aandelen waarbij je wel waar voor je geld krijgt.
Amazon zou ik ook niet shorten. Die gaan wel zo'n gigantische klapper maken met hun Kindle en de boeken die ze op die manier verkopen.

De afgelopen 20 jaar heb ik nauwelijks nog een boek gelezen. Boeken vond ik te duur, en onhandig om te lezen. Daar is het afgelopen half jaar verandering in genomen, want ik lees nu gemiddeld 1 boek per maand op Kindle for i-Phone. Die i-Phone heb ik altijd bij, en als er ergens een minuutje tijd is, begin ik te lezen.

Ik zal niet de enige zijn die het lezen herontdekt heeft, en daarmee heeft Amazon er heel veel goedbetalende klanten bij. Daarnaast is dat bedrijf enorm hard gegroeid in de postorders. Die concurreren iedereen kapot.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_103106612
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Klopt. Als dat onderzocht wordt blijkt ook telkens dat iedereen denkt dat we in een recessie zitten, maar voor zichzelf verwacht dat hij er nog op vooruit gaat dit jaar.
Nu, maar ook tijdens de crisis in 2009 zag je op straat niemand een cent minder uitgeven. Waarom zouden ze ook? De meeste mensen hebben een vast salaris en vaste lasten. Wat overblijft geven ze uit. De omzetverschillen zijn hooguit enkele procenten.
Het is onzin om te beweren dat consumentenuitgaven in 2009 niet hard naar beneden kwamen. Mobiele telefoons gingen van meer dan 10% groei naar meer dan 10% krimp in een paar kwartalen tijd. Dat was een groeidelta van 25%. Misschien kun je je ook nog de autoverkopen herinneren. Alleen de volumes van brood bleven overeind.
Abre los ojos
pi_103106913
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Amazon zou ik ook niet shorten. Die gaan wel zo'n gigantische klapper maken met hun Kindle en de boeken die ze op die manier verkopen.

De afgelopen 20 jaar heb ik nauwelijks nog een boek gelezen. Boeken vond ik te duur, en onhandig om te lezen. Daar is het afgelopen half jaar verandering in genomen, want ik lees nu gemiddeld 1 boek per maand op Kindle for i-Phone. Die i-Phone heb ik altijd bij, en als er ergens een minuutje tijd is, begin ik te lezen.

Ik zal niet de enige zijn die het lezen herontdekt heeft, en daarmee heeft Amazon er heel veel goedbetalende klanten bij. Daarnaast is dat bedrijf enorm hard gegroeid in de postorders. Die concurreren iedereen kapot.
Digitale boeken -> digitale muziek, wie verdient daar nu duurzaam een boterham mee?
Hooguit wat piratensites, en apple omdat ze hun format dichttimmeren.

Ben ik nou de enige die het verdienmodel voor digitale boeken niet begrijpt? Vaak zijn ze nog duurder dan fysiek bestellen bij een pakweg bookdepository of play, laat staan in Azie waar je voor een fractie een kopie oppikt. Laat onverlet dat je het meeste ook wel gratis in digitale vorm kunt vinden, en als e-readers inderdaad main stream wordt al helemaal.

Ik begrijp niet zo goed waar amazon repeated sales vandaan moet halen in de downloadhoek. Tenzij ze hun Kindle sofwarematig afgrendelen. Ik begrijp dat je middels Calibre alle formaten kunt in en uitlezen, dus denkt niet dat de downloads een duurzame cash cow voor ze worden.

Waar is het unieke niet-reproduceerbare?

-PS laat onverlet dat ik amazon een prima bedrijf vindt, en ik tevreden klant van ze ben hoor - qua klantvriendelijkheid en -efficiency kunnen veel bedrijven iets van ze leren. Maar ik zie niet hoe digitale boeken verkoop voor hen een klapper kan worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 15-10-2011 10:22:19 ]
pi_103107005
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:50 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Het is onzin om te beweren dat consumentenuitgaven in 2009 niet hard naar beneden kwamen. Mobiele telefoons gingen van meer dan 10% groei naar meer dan 10% krimp in een paar kwartalen tijd. Dat was een groeidelta van 25%. Misschien kun je je ook nog de autoverkopen herinneren. Alleen de volumes van brood bleven overeind.
Het is een beetje de Echternach processie: twee stappen vooruit, één achteruit. De vraag is wat een diepere indruk achterlaat.

Mij is uit 2008/2009 vooral bijgebleven dat veel bedrijven/producenten enorm flexibel en alert bleken, en in een mega tempo cash harkten en de kosten omlaag brachten -was ook een mooie aanleiding voor ze om oud zeer weg te poetsen. En vervolgens 2010 een topjaar bleek.

Doe nog maar zo'n crisis dan.

Het gaat erom wat uiteindelijk onder de streep overblijft.
Wat was uiteindelijk de impact van die groeidelta?
pi_103107341
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 10:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het is een beetje de Echternach processie: twee stappen vooruit, één achteruit. De vraag is wat een diepere indruk achterlaat.

Mij is uit 2008/2009 vooral bijgebleven dat veel bedrijven/producenten enorm flexibel en alert bleken, en in een mega tempo cash harkten en de kosten omlaag brachten -was ook een mooie aanleiding voor ze om oud zeer weg te poetsen. En vervolgens 2010 een topjaar bleek.

Doe nog maar zo'n crisis dan.

Het gaat erom wat uiteindelijk onder de streep overblijft.
Wat was uiteindelijk de impact van die groeidelta?
Dat cash harken was trouwens wel een grappig principe. Alle bedrijven trots dat ze minder debiteuren tov de omzet hadden met de grote vraag wie heeft er dan minder crediteuren. Leuke balansdatumspelletjes.

Maar mee eens dat een crisis goed is om alles weer te optimaliseren. Uiteindelijk is er wel waarde vernietigd, maar dat was dan ook door onhoudbare schuldenniveaus.
Abre los ojos
pi_103107793
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 10:41 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Dat cash harken was trouwens wel een grappig principe. Alle bedrijven trots dat ze minder debiteuren tov de omzet hadden met de grote vraag wie heeft er dan minder crediteuren. Leuke balansdatumspelletjes.

Aangezien de debiteur van de één de crediteur van de ander is, en kan alleen daarom je opmerking geen hout kan snijden op macroniveau. :)

Behalve strakker debiteuren beheer is er heel wat meer gebeurd, het merendeel van de cash is gekomen uit kritischer kijken naar kosten en investeringen.

Mijn punt is dat het tempo en doortastenheid van bedrijven om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden me heel erg verbaasd heeft. Bij een nieuwe crisis zal ik het risico van veel bedrijven (zeker niet alle ;) ) dan ook wat anders inschatten, namelijk een stuk lager.
En dus mijn inschatting is dat dalende consulentenbestedeingen voor veel bedrijven minder invloed onder de streep heeft dan we voorheen veronderstelden.
pi_103108234
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 11:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Aangezien de debiteur van de één de crediteur van de ander is, en kan alleen daarom je opmerking geen hout kan snijden op macroniveau. :)

Behalve strakker debiteuren beheer is er heel wat meer gebeurd, het merendeel van de cash is gekomen uit kritischer kijken naar kosten en investeringen.

Mijn punt is dat het tempo en doortastenheid van bedrijven om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden me heel erg verbaasd heeft. Bij een nieuwe crisis zal ik het risico van veel bedrijven (zeker niet alle ;) ) dan ook wat anders inschatten, namelijk een stuk lager.
En dus mijn inschatting is dat dalende consulentenbestedeingen voor veel bedrijven minder invloed onder de streep heeft dan we voorheen veronderstelden.
Dat bedoelde ik juist. Debiteurenbeheer is per definitie een zero-sum game. Een stuk van het cash harken kwam van bedrijven die de boeken sloten op 30 dec en de 31e alle betalingen deden terwijl de ontvanger pas zijn boeken op 31 dec sloot, zodat ze beiden een goede cash flow konden laten zien en iig niet door bankconvenanten gingen.

Je kunt ook zeggen dat bedrijven nu minder ruimte over hebben om nog meer te optimaliseren en ze nu dus juist harder door een omzetdaling getroffen zullen worden.
Abre los ojos
pi_103108612
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 11:31 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik juist. Debiteurenbeheer is per definitie een zero-sum game. Een stuk van het cash harken kwam van bedrijven die de boeken sloten op 30 dec en de 31e alle betalingen deden terwijl de ontvanger pas zijn boeken op 31 dec sloot, zodat ze beiden een goede cash flow konden laten zien en iig niet door bankconvenanten gingen.
Je kunt vast laten zien dat dat op grote schaal gebeurde? :)
pi_103111921
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 11:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je kunt vast laten zien dat dat op grote schaal gebeurde? :)
Dat is theoretisch nogal lastig aangezien je geen beschikking hebt over maandelijkse omzetcijfers tov debiteuren en crediteuren, dus je DSO is altijd een slechte schatting in volatiele omzetomgevingen zoals tijdens een recessie. Ik ken alleen de anekdotes van een aantal CFOs van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven dat dit gebeurde.

Theoretisch zou je zeggen dat bij stricter debiteurenbeheer de sterke spelers in de keten hun werkkapitaal verkleinen en de zwakke spelers niet de pricing power hebben om tegen hun afnemers te zeggen dat ze sneller moeten betalen maar dat ze zelf door toeleveranciers wel gesqueezed worden. Kijk je dan naar zwakke ketenspelers als Draka en Wavin dan zou je verwachten dat die bedrijven een relatief negatief debiteuren/crediteurenresultaat zouden laten zien, terwijl beide bedrijven het juist voor elkaar kregen om langzamer te betalen en sneller betaald te worden. Dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Abre los ojos
pi_103112360
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 13:59 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Dat is theoretisch nogal lastig aangezien je geen beschikking hebt over maandelijkse omzetcijfers tov debiteuren en crediteuren, dus je DSO is altijd een slechte schatting in volatiele omzetomgevingen zoals tijdens een recessie. Ik ken alleen de anekdotes van een aantal CFOs van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven dat dit gebeurde.

Theoretisch zou je zeggen dat bij stricter debiteurenbeheer de sterke spelers in de keten hun werkkapitaal verkleinen en de zwakke spelers niet de pricing power hebben om tegen hun afnemers te zeggen dat ze sneller moeten betalen maar dat ze zelf door toeleveranciers wel gesqueezed worden. Kijk je dan naar zwakke ketenspelers als Draka en Wavin dan zou je verwachten dat die bedrijven een relatief negatief debiteuren/crediteurenresultaat zouden laten zien, terwijl beide bedrijven het juist voor elkaar kregen om langzamer te betalen en sneller betaald te worden. Dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Voor Draka en Wavin niet zo vreemd. Die hadden imho daarvoor geen nagel om aan hun kont te krassen, en zijn hun crediteuren pas gaan betalen toen ze geherfinancieerd werden.

Ik denk inderdaad dat bedrijven scherper op hun werkkapitaal en debiteuren beleid (ook handig om oninbaarheid voor te zijn) zijn gaan letten, maar de grote halen zijn geweest dat ze scherper zijn gaan inkopen, onnodige kosten hebben gesneden (denk aan externen, adviesbureaus etc.), en simpelweg nog eens kritisch naar hun investeringsplannen hebben gekeken, en gesneden wat niet strikt noodzakelijk was.

Geen complot, geen boekhoudtruuc ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')