Wel aan de EU deelnemen voor de voordelen, niet als er ook nadelen aan verbonden is.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Free-rider, ik weet het niet. Een free-rider is iemand die wel wil deelnemen, bijvoorbeeld aan de bouw van een brug, maar al weet dat anderen die brug gaan bouwen en daarom niet deelneemt. Zeg maar een klassiek geval van een coördinatieprobleem. In dit geval is in ieder geval de liberale fractie ook echt principieel tegen. Ze willen niet dat Slowakije deelneemt omdat ze ook echt denken dat het geen goede stap is voor Slowakije om deel te nemen. Dat ze het vervolgens niet erg vinden als er toch een EFSF komt maar dan zonder Slowakije is een pragmatisch ingenomen standpunt. Ze kunnen gewoon de politiek in andere landen niet beïnvloeden.
Vergrijzing levert extra winst voor sommige bedrijven (Pharmaceuten, Harley Davidson, etc) en is slecht voor anderen. Schaarsere grondstoffen is goed voor de mijnbouwers e.d. en slecht voor gebruikers van grondstoffen. Er is altijd een deel van de economie dat wint en een deel dat verliest. Wat het gaat worden en op welke tijdschaal weet je toch niet, maar als ik gedwongen word om een gok te maken dan zeg ik dat grondstoffenprijzen over 10 jaar lager zijn dan nu. Ik ga echter geen geld zetten op een dergelijke specifieke uitkomst omdat ik weet dat ik mijn voorspelling niet beter zal zijn dan een muntje opwerpen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 02:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Het is in ieder geval een toekomst waarin het Westen zal moeten wennen aan een levensstandaard die reëel ver onder die van nu ligt. Vanwege de schuldoverhang, maar ook de vergrijzing, schaarsere grondstoffen etc. Dat zijn toch zaken die je nu al kunt zien aankomen en waar je bv. je sectorweging op kunt aanpassen. Ook een vooruitzicht als nationalisatie van een groot deel van het westerse bank- en verzekeringswezen zou aanleiding kunnen zijn om daar dan voorlopig maar niet in te stappen, want de kans dat aandeelhouders daarbij nog iets terugzien wordt iedere keer kleiner.
Ingrijpen in vrije markten en handelsrestricties zie ik zelf ook als het grootste risico.quote:Op zich mee eens, vanuit het heden gezien, maar je stapt wel in bedrijven die alle hun basis (zowel bestuurlijk als qua model als qua afzetmarkt) in het Westen hebben, die hun functioneren danken aan het huidige systeem van een degelijke rechtsorde, vrije markten, goedkoop krediet, een permanente groeiverwachting, wetgeving die grote multinationals bevoordeelt, een wereld die zowel goedkope loonslaafjes als rijke afnemers biedt, enzovoort. Laat ik het zo zeggen: als de depressie doorzet kunnen er rare dingen gebeuren. Misschien verpietert het Westen wel 10-15 jaar lang, zodat de producten van Unilever, Shell en Pfizer op rantsoen moeten of onder prijscontrole worden gesteld. Misschien gooit China zijn grenzen wel dicht en nationaliseert het doodleuk alle lokale assets en activiteiten van je kooplijstje. Dan zijn de dikke dividenden van de eerste jaren meteen ook het laatste geld dat je nog van je investering terugziet. Ik weet dat dit heel grote, twijfelachtige 'als'-en zijn, maar de aankomende crisis heeft de potentie om de wereld behoorlijk op zijn kop te zetten en in mijn ogen gooi je, hoe mooi gespreid die portefeuille ook lijkt, toch al je eieren in één en hetzelfde mandje, namelijk die van het huidige westerse economische systeem.
Ze zijn voorstander van de Euro hoor. Waarom zouden ze er uit moeten omdat andere landen zo nodig een bailout-fonds willen hebben?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 10:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wel aan de EU deelnemen voor de voordelen, niet als er ook nadelen aan verbonden is.
Dan moeten ze gewoon uitstappen
Als je echt principieel bent, he, als liberale fractie.
Er kan ook zo weer 10% af, denk ik, hoor.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:50 schreef jaco het volgende:
Ik heb mijn kooplijstje opgevouwen en ga op vakantie....
Liberaal gelezen?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ze zijn voorstander van de Euro hoor. Waarom zouden ze er uit moeten omdat andere landen zo nodig een bailout-fonds willen hebben?
Mag wel weer wat mij betreft, ik ben er weer nagenoeg uitquote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:10 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Er kan ook zo weer 10% af, denk ik, hoor.
Je DSMen zijn/worden gecalled?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Mag wel weer wat mij betreft, ik ben er weer nagenoeg uit
(op de obligaties na dan)
Zowel stukjes als calls verkocht. Tijdswaarde was nog 20 cent of zo.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:50 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Je DSMen zijn/worden gecalled?![]()
Ik zou mijn Arcadissen wel graag weer veilig onder de 14e zien komen.
straight up, bro ;-)quote:Op woensdag 12 oktober 2011 18:17 schreef Arkai het volgende:
Het stomme is dat ik door dit zijwaartse gekierewier niet eens meer in staat ben om het financiele nieuws te doorgronden. Als ik een blik op de nieuwssites werp zie ik alleen maar berichtgeving over besluiteloosheid en het eindeloze gekakel in de polderpolitiek. Het hele Slowakije debacle interesseert me zo weinig dat ik niet eens meer getriggered wordt om de veranderingen tot me te nemen. Toch lijkt de beurs te reageren op dergelijk non-nieuws. De hoofdmoot van de dag gaat over koetjes en kalfjes terwijl we stilletjes de Bubba in de kast vergeten. Het wordt eens tijd dat de nichtenpolitiek wordt opgeschrikt door een paar harde pipe hittin' niggers.
Nee, nee, het is andersom. De andere landen willen het EFSF, het is geenszins een verplichting om, als je aan de Euro deelneemt, ook aan het EFSF deel te nemen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ze willen wel de voordelen van een euro, niet de bijkomende verplichtingen. Dat heeft niks met principes te maken, alles met opportunisme.
Nee, andere landen kunnen de Slowaken niet uit de Euro zetten. Zinloos dreigement dus.quote:Kiezen of delen. Meedoen of niet meedoen. Kein gelul zou Ernst Happel zeggen.
Gewoon geregiseerd "En dan doe jij dat petje op en schrijf ik met viltstift 300 op de voorkant"quote:
wtf? Geregiseerde TV? Het moet verdomme niet gekker wordenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 19:30 schreef Coelho het volgende:
[..]
Gewoon geregiseerd "En dan doe jij dat petje op en schrijf ik met viltstift 300 op de voorkant"
Je switched iets te liberaal van democratie naar rigide juridische regeltjes, naar gelang het uitkomt natuurlijk.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 18:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, nee, het is andersom. De andere landen willen het EFSF, het is geenszins een verplichting om, als je aan de Euro deelneemt, ook aan het EFSF deel te nemen.
[..]
Nee, andere landen kunnen de Slowaken niet uit de Euro zetten. Zinloos dreigement dus.
19 tegen 1 : cherry picking mofo'squote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:19 schreef Igen het volgende:
Hoezo is het cherry-picken als de Slowaken niet willen meewerken aan het breken van de regels die samen zijn afgesproken?
Edit: En sowieso, 'de' Slowaken? In feite één relatief kleine partij maar.
Ja, aanbieders van trackers en andere synthetische fondsen hebben zelf de stukken niet in handen maar lenen het rendement erop van grote beleggingsinstellingen. Tijdens een crash moet je dus echte aandelen hebben, niet dit soort derivaten.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 02:48 schreef dvr het volgende:
Kan iemand me overigens vertellen of je in zo'n geval met vrij gemoed indextrackers kunt kopen (bv op AEX, DAX, S&P500), of heb je dan counter party risk? Dat wil zeggen: in een klimaat waarin banken bij bosjes omvallen, is het misschien beter om de echte aandelen te kopen in plaats van een product dat van zo'n bank afhankelijk is. Of speelt dat niet? Anders moet ik ook zo'n lijstje gaan samenstellen..
Als er een vetorecht is dan is het ook je goed recht om er gebruik van te maken als je iets écht niet wil. En bij de Slowaakse liberalen lijkt er wel degelijk ook iets van ideologie achter te zitten, niet alleen zo veel mogelijk profijt willen trekken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
19 tegen 1 : cherry picking mofo's
(vooral de liberalen natuurlijk; moest ik vermelden van den Bolk, want ze zijn zooooo bad ass....)
Hangt van de ETF af, genoeg die ook fysiek aangehouden (zij het door een derde partij beheerd) worden. Je moet wél inderdaad opletten voor dergelijke producten die werken met derivaten in echte crisistijden.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:37 schreef dvr het volgende:
Ja, aanbieders van trackers en andere synthetische fondsen hebben zelf de stukken niet in handen maar lenen het rendement erop van grote beleggingsinstellingen. Tijdens een crash moet je dus echte aandelen hebben, niet dit soort derivaten.
z. ook: http://www.thinkcapital.n(...)n-tegenpartijrisico/
Waar dvr op doelt is dat de aangehouden stukken worden uitgeleend aan andere marktpartijen in ruil voor premie. iShares doet ook aan securities lending maar stelt daar wel een onderpand van >100% tegenover. Mits dat met zorg gebeurt wordt die counterparty risk dus minimaal. iShares houdt die stats gewoon bij dus wat dat betreft zijn er geen addertjes onder het gras. Daarnaast wordt er ook tot beperkte hoogten uitgeleend zodat er nooit sprake kan zijn van een totale liquidatie als alle counterparts het loodje leggen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik moet de prospectus eigenlijk nog echt grondig doornemen van dit soort fondsen. Ben geintresseerd om bijvoorbeeld de Ishares MSCI europe in te slaan als het zover is en deze word fysiek aangehouden.
Goed, dat zal ik dan terugvinden in de prospectus die ik toch eens moet doornemen (dat doorsukkelen op de beurzen maakt me lui in dat soort zaken). Voor mij is dat 'kleine' risico al genoeg om een goed gespreid lijstje aandelen te kopen inplaats van een of enkele trackers.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:17 schreef Arkai het volgende:
Waar dvr op doelt is dat de aangehouden stukken worden uitgeleend aan andere marktpartijen in ruil voor premie. iShares doet ook aan securities lending maar stelt daar wel een onderpand van >100% tegenover. Mits dat met zorg gebeurt wordt die counterparty risk dus minimaal. iShares houdt die stats gewoon bij dus wat dat betreft zijn er geen addertjes onder het gras. Daarnaast wordt er ook tot beperkte hoogten uitgeleend zodat er nooit sprake kan zijn van een totale liquidatie als alle counterparts het loodje leggen.
Wat een onzin (sorry dat ik het zegquote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als de Slowaken een beetje karakter hebben, de liberalen voorop, zeggen ze gewoon: we willen Europa niet. We willen niet cherry picken, we hebben volkomen schijt aan die andere 19 landen, dan moeten we ook niet zonodig aan die andere dingen deelnememn omdat we toevallig daar wel voordeel in zien omdat we centjes van die 19 landen krijgen.
Is geen dreigement van de rest van de EU, maar een volstrekt zwaktebod van die 'principele' Slowaken, en in het bijzonder de bewierrookte liberale Slowaken
Aha, werkt het zo bij jou. Wij zijn met meer dus jij bent een opportunist als je niet met ons mee doet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
19 tegen 1 : cherry picking mofo's
Waar baseer je dat op? Ik denk niet dat ze zich zo'n elementair schoonheidsfoutje kunnen permitteren. Die grafiek toont overigens meer momenten waarop ze iets boven de AEX zitten dan eronder. Ook je opmerking over derivaten kan ik niet plaatsen, kan het niet zijn dat de afwijkingen simpelweg komen doordat ze maar om de (zo te zien) 6 minuten aan- en verkopen?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 23:18 schreef Arkai het volgende:
Maar goed, omdat die Thinkcapital lui geen stukken uitlenen en wel dezelfde kostenstructuur als iShares hanteren bezuinigen ze dus op de prestaties van de index zelf.
Die Thinktracker is toch zelf ook een instrument met een notering, een order boek en een spread ? Als er op momenten een groot aanbod is, dan zal de tracker aan de onderkant van die spread noteren en bij een grote vraag aan de bovenkant. Die dynamiek staat enigszins los van de AEX stand zelf.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 23:18 schreef Arkai het volgende:
Ok, de tracker loopt niet 1:1 wegens dividendaccumlatie maar als je bijvoorbeeld de laatste 6 uur bekijkt dan zie je gewoon dat er enorm gespeeld wordt met derivaten. In dit soort dingen wil je gewoon niet handelen.
Bij nader inzien is de grafiek ongelukkig gekozen aangezien ik dacht de veranderingen in NAV te zien (NAV van een tracker is eigenlijk het enige dat boeit om de trackerror te kunnen bepalen) en niet het verloop van de transactiegeschiedenis die lichtelijk kan afwijken door liquiditeit. Hoe dan ook, het is voor een fondsbeheerder lastig om met 0.3% vergoeding én een goede trackerror te bewerkstelligen en niet aan securites lending te doen. Het blijkt ook dat je op de Thinkcapital website geen informatie kan vinden over de prestatie van het fonds zelf en al helemaal niets over de variantie t.o.v. de AEX. Nu beweren ze de AEX 1:1 na te bootsen waardoor normaliter geen trackerror zou zijn maar in dat geval is het voordeel zo groot dat het stom is om je daar niet mee te onderscheiden.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 01:13 schreef dvr het volgende:
Waar baseer je dat op? Ik denk niet dat ze zich zo'n elementair schoonheidsfoutje kunnen permitteren. Die grafiek toont overigens meer momenten waarop ze iets boven de AEX zitten dan eronder. Ook je opmerking over derivaten kan ik niet plaatsen, kan het niet zijn dat de afwijkingen simpelweg komen doordat ze maar om de (zo te zien) 6 minuten aan- en verkopen?
Ik vind aandelen op naam juist de meest veilige asset die er is. Als je je niet gemakkelijk voelt bij het aanhouden van ontastbare waardepapieren dan kun je wellicht overwegen om te participeren in bv's of aandelen aan toonder te kopen (voor zover dat nog kan).quote:Hoe dan ook zou ik in onzekere tijden zeker geen synthetisch ETF willen, want dan moet je ook nog eens het risico op hun zekerstellingen in de gaten houden. Waar het all-over de performance aangaat schijnt Thinkcapital zo'n 0,5% in het voordeel te zijn omdat ze als Nederlandse aanbieder de ingehouden dividendbelasting netjes rapporteren zodat je hem van de belastingdienst kunt terugvorderen. Maar ik moet zeggen dat ik aandelenhandel in tijden van crisis sowieso 'iffy' vind, want je krijgt toch met een hoop derdenrisico's te maken. Je broker, diens verzekeraar, diens bank, het DGS, het beursbedrijf zelf (als je broker al niet stiekem orders intern verrekent), etc.
Excuus, ik was altijd de grafiekjes van iShares gewend waar er wel met NAV wordt gerapporteerd.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 04:49 schreef jaco het volgende:
Die Thinktracker is toch zelf ook een instrument met een notering, een order boek en een spread ? Als er op momenten een groot aanbod is, dan zal de tracker aan de onderkant van die spread noteren en bij een grote vraag aan de bovenkant. Die dynamiek staat enigszins los van de AEX stand zelf.
Deze mening deel ik dan weer niet omdat je in dit geval beoordeelt hoe de beleggers i.c.m. het fonds de koersrichting bepalen. Daar is verder geen inzage over en volgens mij is de grafiek ook gegenereerd door een aantal momentopnamen. Te veel onzekerheid dus. Daarnaast is boekmanagement ook iets wat uitbesteed kan worden. Fondsmanagement daarentegen kun je direct meten met de NAV en jammer genoeg kun je daar totaal niks over vinden op de website. Voor mij reden genoeg om het zaakje als malafide te beschouwen.quote:Ik vind die grafiek eerder het bewijs dat het boek goed gemanaged wordt door Thinkcapital.
Spijt me, maar dat is echt stierepoep. De AEX performance nadoen is namelijk niet zo moeilijk, de future markt is namelijk liquide genoeg. En mén, 0.3% is best veel. De SPY rekent ongeveer 0,08% voor de S&P 500 tracker.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:07 schreef Arkai het volgende:
[..]
Bij nader inzien is de grafiek ongelukkig gekozen aangezien ik dacht de veranderingen in NAV te zien (NAV van een tracker is eigenlijk het enige dat boeit om de trackerror te kunnen bepalen) en niet het verloop van de transactiegeschiedenis die lichtelijk kan afwijken door liquiditeit. Hoe dan ook, het is voor een fondsbeheerder lastig om met 0.3% vergoeding én een goede trackerror te bewerkstelligen en niet aan securites lending te doen. Het blijkt ook dat je op de Thinkcapital website geen informatie kan vinden over de prestatie van het fonds zelf en al helemaal niets over de variantie t.o.v. de AEX. Nu beweren ze de AEX 1:1 na te bootsen waardoor normaliter geen trackerror zou zijn maar in dat geval is het voordeel zo groot dat het stom is om je daar niet mee te onderscheiden.
Nee, daar gaat het me niet om. Als de aandelen eenmaal op mijn naam staan is het prima. Maar mocht er echt een systeemcrash plaatsvinden dan kan er door dat derdenrisico nog van alles fout gaan tussen het moment dat ik mijn geld naar de broker overmaak en het moment dat de aandelen veilig in de beheerstichting van de broker staan.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:07 schreef Arkai het volgende:
Ik vind aandelen op naam juist de meest veilige asset die er is. Als je je niet gemakkelijk voelt bij het aanhouden van ontastbare waardepapieren dan kun je wellicht overwegen om te participeren in bv's of aandelen aan toonder te kopen (voor zover dat nog kan).
Futures aanhouden kost je meer dan 0.3% per jaar dus voor fondsbeheer is dat al niet meer rendabel als er geen andere bron van inkomsten is (Thinkcapital beweert namelijk niet aan securities lending te doen). Je snijdt namelijk meteen het punt aan waar deze discussie op aangrijpt, SPY kan deze kosten rekenen door zowel een grote clientèle aan te houden als de cashflow niet te beperken tot beheervergoedingen. Als ik ergens geld in steek dan wil ik dat soort dingen dus met zekerheid weten en de makkelijkste manier is om de trackerror te bepalen. Dan weet je meteen of ze zich aan hun beloften houden m.b.t. de 1:1 track.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 16:03 schreef macondo het volgende:
Spijt me, maar dat is echt stierepoep. De AEX performance nadoen is namelijk niet zo moeilijk, de future markt is namelijk liquide genoeg. En mén, 0.3% is best veel. De SPY rekent ongeveer 0,08% voor de S&P 500 tracker.
Ok, dat risico kun je inderdaad niet uitsluiten maar aangezien de alternatieven om op een andere manier in te stappen ook beperkt zijn waag ik me er toch aan. Ik ben zelf ook een keer genaaid toen ik een deposito maakte in euro's en het werd weergegeven in dollars. Ik lette er totaal niet op maar uiteindelijk door een oplettende medewerker gecorrigeerd na toestemming van mijn zijde. Sommige dingen kunnen gewoon mis gaan.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 17:31 schreef dvr het volgende:
Nee, daar gaat het me niet om. Als de aandelen eenmaal op mijn naam staan is het prima. Maar mocht er echt een systeemcrash plaatsvinden dan kan er door dat derdenrisico nog van alles fout gaan tussen het moment dat ik mijn geld naar de broker overmaak en het moment dat de aandelen veilig in de beheerstichting van de broker staan.
Unilever, KPN, Ahold zijn as good as cash. Met als voordeel dat ze minder snel failliet gaan dan bankenquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:34 schreef JimmyJames het volgende:
Unilever lijkt trouwens niet ver verwijderd van een all time high (bij een AEX van amper 300..).
Vorig jaar was het rond deze tijd een weinig populair aandeel vanwege de vrees voor veel hogere grondstoffenprijzen.
Dit soort big caps moet je dus gewoon kopen als ze tijdelijk uit de gratie zijn (thx capitain obvious).
Wel pijnlijk dat je Ahold daarbij noemt, als je tenminste een geheugen hebtquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Unilever, KPN, Ahold zijn as good as cash. Met als voordeel dat ze minder snel failliet gaan dan banken.
Pleitte jij nou voor meer democratie?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 23:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Aha, werkt het zo bij jou. Wij zijn met meer dus jij bent een opportunist als je niet met ons mee doet.
Euh futures aanhouden kost je bij mijn weten helemaal niets. Wel collateral neerleggen voor de marginverplichting, maar dat is geen issue natuurlijk.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 17:48 schreef Arkai het volgende:
[..]
Futures aanhouden kost je meer dan 0.3% per jaar dus voor fondsbeheer is dat al niet meer rendabel als er geen andere bron van inkomsten is (Thinkcapital beweert namelijk niet aan securities lending te doen).
Zijn dat dezelfde analisten die voorspellen dat het daarna ontzettend cresendo gaat?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 18:10 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zag net op het nieuws dat Nederland alweer in een (milde) recessie gaat terechtkomen volgens analisten.
Toch bizar dat de VS dan een double dip lijken te vermijden.
Volgens mij is dat de kern van het stockpicken: de bedrijven eruit pikken die ongeacht de omstandigheden sterk zullen blijven presteren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 18:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik hoor wel dat bedrijven weer meer op de budgetten zitten, maar of dat voldoende is om een recessie te veroorzaken..... hey.... het veroorzaakt in ieder geval weer recordwinsten voor een aantal bedrijven.....
Een milde recessie. Dat klinkt goed, als een voorbijgaand briesje.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 18:10 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zag net op het nieuws dat Nederland alweer in een (milde) recessie gaat terechtkomen volgens analisten.
Toch bizar dat de VS dan een double dip lijken te vermijden.
Mkt cap 110.24Bquote:
Sentiment is per definitie de voorloper van harde macro data, dus dat de harde macro data nog niet echt verslechterd zijn is ook niet zo verrassend. Alleen is sentiment ook vaak een slechte voorspeller, dus idd geen garantie voor een komende recessie. Wel lijkt me de economische groei op termijn lastig overeind te houden als het sentiment negatief blijft.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
lezenswaardig stuk, dubbel toepasbaar op Nederland, 6-dubbel toepasbaar op de gemiddelde Fok!ker (18-dubbel op de gemiddelde relkloon cq. relnicht, dus 36 toepasbaar dubbel toepasbaar op beide in de combi): http://finance.yahoo.com/(...)s=main&asset=&ccode=
Tsja, sentiment, wat zullen we er van zeggen. Wie naar het journaal kijkt: "Je het is crisis he, mensen geven minder uit." "Geeft u zelf ook minder uit?" "Nee, hahaquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:05 schreef MrUnchained het volgende:
Sentiment is per definitie de voorloper van harde macro data, dus dat de harde macro data nog niet echt verslechterd zijn is ook niet zo verrassend. Alleen is sentiment ook vaak een slechte voorspeller, dus idd geen garantie voor een komende recessie. Wel lijkt me de economische groei op termijn lastig overeind te houden als het sentiment negatief blijft.
Klopt. Als dat onderzocht wordt blijkt ook telkens dat iedereen denkt dat we in een recessie zitten, maar voor zichzelf verwacht dat hij er nog op vooruit gaat dit jaar.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tsja, sentiment, wat zullen we er van zeggen. Wie naar het journaal kijkt: "Je het is crisis he, mensen geven minder uit." "Geeft u zelf ook minder uit?" "Nee, haha, bij mij gaan de zaken prima. Alles wordt duurder maar ik blijf aankopen doen.". Dat is zo ongeveer hoe de gemiddelde man/vrouw op straat reageert. Mensen gaan hun gedrag pas echt aanpassen denk ik als daar ook echt in hun persoonlijke omgeving aanleiding voor is. Denk aan ontslag van iemand of diens partner, denk aan het aanhouden van de nullijn voor wat betreft de loonontwikkeling of denk aan hevige deflatie. Van de rol van sentiment ben ik dus totaal niet overtuigd.
quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef LXIV het volgende:
Nu, maar ook tijdens de crisis in 2009 zag je op straat niemand een cent minder uitgeven. Waarom zouden ze ook?
Nu, bijvoorbeeld omdat hun pensioen waar ze op rekenen verdampt is als ze aan de beurt zijn. Overigens is dat mijns inziens het grootste manko van de homo sapiens, niet willen of kunnen nadenken over zaken die verder dan een dag in de toekomst liggen.
De meeste mensen hebben een vast salaris en vaste lasten. Wat overblijft geven ze uit. De omzetverschillen zijn hooguit enkele procenten.
Ik weet dat ik hier fundamenteel anders over denk dan het gros hier maar mijn mening is dat ongelimiteerd consumeren (shop till you drop) iets is wat NL zich niet meer kan veroorloven. We zouden die grondstoffen moeten steken in innovatie en niet in de 4e tv, 3e auto, 2e computer of 1e ipad. Maar ja, het zal nog wel een jaar of 50 duren tot we er letterlijk toe worden gedwongen zo te gaan denken en leven.
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 07:47 schreef LXIV het volgende:
Je geeft zelf al aan dat de homo sapiens niet nadenkt over zaken die verder dan een dag in de toekomst liggen. Ken jij iemand of heb je ooit gehoord van iemand die in de kroeg zei: "Doe maar geen biertje meer, die twee euro leg ik apart omdat mijn pensioen verdampt is"? Nee, niemand doet dat.
Er is toch wel een verschil tussen je biertje al dan niet laten staan of iets wat je al in huis hebt, namelijk een tv of een computer, uitbreiden met nog 1. Of 60 paar schoenen van de echtgenote..etc
En terecht.
Waarom is dat terecht? we leven toch ook voor de generatie na ons?
Dat onbeperkt consumeren. Ik doe dat niet. Of ik nu 100 euro of 100.000 euro op de bank heb staan. Er zijn ook mensen die dat wel doen. Of ze nu 100 euro hebben of 5000 euro schuld. Het is eerder een kwestie van geaardheid dan van de economische omstandigheden of de stand van de AEX.
We zijn allebei van de zelfde generatie maar de huidige groeit op met commercials op tv die elke 5 minuten schreeuwen dat je moet lenen en kopen kopen kopen, en economen en politici die aangeven dat je zo'n beetje je vaderland verraadt als je je geld niet uitgeeft om de heilige economie te laten groeien....
Amazon zou ik ook niet shorten. Die gaan wel zo'n gigantische klapper maken met hun Kindle en de boeken die ze op die manier verkopen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:59 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Mkt cap 110.24B
En dan ook nog een negatieve kasstroom van 1,163B over de eerste 6 maanden van dit jaar.
Maar blijkbaar zien beleggers het zonnig in.
Volgens mij kun je voor 110B bijna met gemak de hele nederlandse beurs opkopen ex-RDS, of niet?
Ik zou het overigens zeker niet shorten. Je kunt imho beter zoeken naar aandelen waarbij je wel waar voor je geld krijgt.
Het is onzin om te beweren dat consumentenuitgaven in 2009 niet hard naar beneden kwamen. Mobiele telefoons gingen van meer dan 10% groei naar meer dan 10% krimp in een paar kwartalen tijd. Dat was een groeidelta van 25%. Misschien kun je je ook nog de autoverkopen herinneren. Alleen de volumes van brood bleven overeind.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Als dat onderzocht wordt blijkt ook telkens dat iedereen denkt dat we in een recessie zitten, maar voor zichzelf verwacht dat hij er nog op vooruit gaat dit jaar.
Nu, maar ook tijdens de crisis in 2009 zag je op straat niemand een cent minder uitgeven. Waarom zouden ze ook? De meeste mensen hebben een vast salaris en vaste lasten. Wat overblijft geven ze uit. De omzetverschillen zijn hooguit enkele procenten.
Digitale boeken -> digitale muziek, wie verdient daar nu duurzaam een boterham mee?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Amazon zou ik ook niet shorten. Die gaan wel zo'n gigantische klapper maken met hun Kindle en de boeken die ze op die manier verkopen.
De afgelopen 20 jaar heb ik nauwelijks nog een boek gelezen. Boeken vond ik te duur, en onhandig om te lezen. Daar is het afgelopen half jaar verandering in genomen, want ik lees nu gemiddeld 1 boek per maand op Kindle for i-Phone. Die i-Phone heb ik altijd bij, en als er ergens een minuutje tijd is, begin ik te lezen.
Ik zal niet de enige zijn die het lezen herontdekt heeft, en daarmee heeft Amazon er heel veel goedbetalende klanten bij. Daarnaast is dat bedrijf enorm hard gegroeid in de postorders. Die concurreren iedereen kapot.
Het is een beetje de Echternach processie: twee stappen vooruit, één achteruit. De vraag is wat een diepere indruk achterlaat.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:50 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Het is onzin om te beweren dat consumentenuitgaven in 2009 niet hard naar beneden kwamen. Mobiele telefoons gingen van meer dan 10% groei naar meer dan 10% krimp in een paar kwartalen tijd. Dat was een groeidelta van 25%. Misschien kun je je ook nog de autoverkopen herinneren. Alleen de volumes van brood bleven overeind.
Dat cash harken was trouwens wel een grappig principe. Alle bedrijven trots dat ze minder debiteuren tov de omzet hadden met de grote vraag wie heeft er dan minder crediteuren. Leuke balansdatumspelletjes.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 10:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het is een beetje de Echternach processie: twee stappen vooruit, één achteruit. De vraag is wat een diepere indruk achterlaat.
Mij is uit 2008/2009 vooral bijgebleven dat veel bedrijven/producenten enorm flexibel en alert bleken, en in een mega tempo cash harkten en de kosten omlaag brachten -was ook een mooie aanleiding voor ze om oud zeer weg te poetsen. En vervolgens 2010 een topjaar bleek.
Doe nog maar zo'n crisis dan.
Het gaat erom wat uiteindelijk onder de streep overblijft.
Wat was uiteindelijk de impact van die groeidelta?
Aangezien de debiteur van de één de crediteur van de ander is, en kan alleen daarom je opmerking geen hout kan snijden op macroniveau.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 10:41 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Dat cash harken was trouwens wel een grappig principe. Alle bedrijven trots dat ze minder debiteuren tov de omzet hadden met de grote vraag wie heeft er dan minder crediteuren. Leuke balansdatumspelletjes.
Dat bedoelde ik juist. Debiteurenbeheer is per definitie een zero-sum game. Een stuk van het cash harken kwam van bedrijven die de boeken sloten op 30 dec en de 31e alle betalingen deden terwijl de ontvanger pas zijn boeken op 31 dec sloot, zodat ze beiden een goede cash flow konden laten zien en iig niet door bankconvenanten gingen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Aangezien de debiteur van de één de crediteur van de ander is, en kan alleen daarom je opmerking geen hout kan snijden op macroniveau.
Behalve strakker debiteuren beheer is er heel wat meer gebeurd, het merendeel van de cash is gekomen uit kritischer kijken naar kosten en investeringen.
Mijn punt is dat het tempo en doortastenheid van bedrijven om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden me heel erg verbaasd heeft. Bij een nieuwe crisis zal ik het risico van veel bedrijven (zeker niet alle) dan ook wat anders inschatten, namelijk een stuk lager.
En dus mijn inschatting is dat dalende consulentenbestedeingen voor veel bedrijven minder invloed onder de streep heeft dan we voorheen veronderstelden.
Je kunt vast laten zien dat dat op grote schaal gebeurde?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:31 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik juist. Debiteurenbeheer is per definitie een zero-sum game. Een stuk van het cash harken kwam van bedrijven die de boeken sloten op 30 dec en de 31e alle betalingen deden terwijl de ontvanger pas zijn boeken op 31 dec sloot, zodat ze beiden een goede cash flow konden laten zien en iig niet door bankconvenanten gingen.
Dat is theoretisch nogal lastig aangezien je geen beschikking hebt over maandelijkse omzetcijfers tov debiteuren en crediteuren, dus je DSO is altijd een slechte schatting in volatiele omzetomgevingen zoals tijdens een recessie. Ik ken alleen de anekdotes van een aantal CFOs van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven dat dit gebeurde.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je kunt vast laten zien dat dat op grote schaal gebeurde?
Voor Draka en Wavin niet zo vreemd. Die hadden imho daarvoor geen nagel om aan hun kont te krassen, en zijn hun crediteuren pas gaan betalen toen ze geherfinancieerd werden.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:59 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Dat is theoretisch nogal lastig aangezien je geen beschikking hebt over maandelijkse omzetcijfers tov debiteuren en crediteuren, dus je DSO is altijd een slechte schatting in volatiele omzetomgevingen zoals tijdens een recessie. Ik ken alleen de anekdotes van een aantal CFOs van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven dat dit gebeurde.
Theoretisch zou je zeggen dat bij stricter debiteurenbeheer de sterke spelers in de keten hun werkkapitaal verkleinen en de zwakke spelers niet de pricing power hebben om tegen hun afnemers te zeggen dat ze sneller moeten betalen maar dat ze zelf door toeleveranciers wel gesqueezed worden. Kijk je dan naar zwakke ketenspelers als Draka en Wavin dan zou je verwachten dat die bedrijven een relatief negatief debiteuren/crediteurenresultaat zouden laten zien, terwijl beide bedrijven het juist voor elkaar kregen om langzamer te betalen en sneller betaald te worden. Dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |