Bron: RTL Nieuwsquote:Urk houdt vast aan weigerambtenaren
Ambtenaren die weigeren homohuwelijken te sluiten blijven welkom op Urk, ook al wil de Tweede Kamer van deze weigerambtenaren af. Dat zei een woordvoerster van de gemeente Urk woensdag.
Urk heeft momenteel zeven trouwambtenaren in dienst. Vier van hen weigeren homo's en lesbiennes te trouwen. Zelfs als het Rijk besluit dat weigerambtenaren niet aan mogen blijven, weigert Urk de vier te ontslaan. Volgens de zegsvrouw kunnen homo's altijd nog terecht bij een van de andere drie trouwambtenaren.
twitter:andre_rouvoet twitterde op woensdag 16-11-2011 om 15:07:01Dat zouden we bijna vergeten: het gaat om het personeelsbeleid van de gemeenten, niet vd TK... RT Urk houdt vast aan weigerambtenaren reageer retweet
twitter:andre_rouvoet twitterde op woensdag 16-11-2011 om 15:47:08@hvanklaveren Je gaat eraan voorbij dat huwelijk eeuwenlang verbintenis v man en vrouw is geweest. Dat moet je toch nog steeds mogen vinden? reageer retweet
Toch bijzonder, iemand die anderhalf jaar geleden nog vice-premier was en nu ongehoorzaamheid van gemeenten toejuicht.twitter:andre_rouvoet twitterde op woensdag 16-11-2011 om 15:49:23@SKVRid Er zullen gelukkig meer gemeenten zijn die zich door een Kamer-motie niet gek laten maken. reageer retweet
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)t-strijd-voort.dhtmlquote:Haagse weigerambtenaar (SGP) zet strijd voort
Wim Pijl, de buitengewoon ambtenaar die vorige week door de gemeente Den Haag is ontslagen omdat hij geen homostellen wil trouwen, is niet onder de indruk van de uitspraak die de Tweede Kamer dinsdag deed. Een meerderheid van het parlement stelde zo snel mogelijk van het verschijnsel weigerambtenaar af te willen.
Pijl stelde eerder zijn ontslag juridisch te willen aanvechten. Dit is hij nog steeds van plan. 'Dit is voor mij een persoonlijke zaak', legt hij uit. 'En ik laat mij niet binden door een motie van mevrouw Van Gent. Ik beoordeel deze zaak zelf op zijn merites.'
De SGP'er wil de uitspraak van de Tweede Kamer 'niet bagatelliseren. Maar ik kan me nu niet voorstellen dat alle gemeenten direct alle weigerambtenaren gaan ontslaan.'
Hij heeft geen goed woord over voor de PVV, die vorige week het kabinet nog steunde door het verbod op de weigerambtenaren met het schrijven van een tijdrovend initiatiefwetsvoorstel op de lange baan te schuiven. 'Ik heb in de politiek eigenlijk nog nooit zo'n onbetrouwbare partner als de PVV gezien', zegt Pijl.
Het kabinet had een andere koers gekozen, namelijk advies inwinnen bij de Raad van State, lees: besluitvorming uitstellen en vertragen. De move van de PVV komt onverwacht, want de minister is nu gehouden aan het meerderheidsstandpunt van de Tweede Kamer.quote:Op woensdag 16 november 2011 00:06 schreef Harlon het volgende:
Zag het vanmiddag al, heel erg mooi. Ben heel benieuwd hoe het kabinet zich hier uit gaat redden, meer dan eens dat ze de boel flink proberen te vertragen maar hopelijk zal de kamer nu flink voet bij stuk houden en ze dwingen hier heel erg snel een einde aan te maken.
Waarom homo's willen trouwen, doet niet ter zake. Waarom hetero's willen trouwen, evenmin. Waar het om gaat, is dat ze het mogen. Bij wet is namelijk vastgelegd wat de definitie van het burgerlijk huwelijk is.quote:Op woensdag 16 november 2011 00:26 schreef Truffelvarken het volgende:
Het is mij een volkomen raadsel waarom Homo's willen trouwen. Maar als ze het toch willen zijn er in elke gemeente voldoende mogelijkheden.
De trouwerij werd uitgevonden om de erfrechten van eventuele kinderen veilig te stellen. Kinderen krijgen onze homo's nooit. Al gaan ze op hun kop staan. Nichterlijk gezeur waar politiek een slaatje uit wordt geslagen.
Actie reactie, ze hebben er alle reden toe.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:43 schreef Blitzkrieger het volgende:
Je ziet hoe intolerant die homo's worden.
Ook al was homozijn wel een keuze - wat zou dat uitmaken ?quote:Op woensdag 16 november 2011 16:07 schreef Specularium het volgende:
[..]
Actie reactie, ze hebben er alle reden toe.
Als christen word je niet geboren. Ook al vinden de christenen zelf van wel.
Mensen zien het probleem niet omdat ze gaan zoeken naar een praktische oplossing voor iets dat een principekwestie is. Het gaat namelijk om mensen die in dienst zijn van de overheid én om het principe dat de overheid niet aan discriminatie mag doen.quote:Op woensdag 16 november 2011 00:32 schreef Nemephis het volgende:
Ik zie het probleem eigenlijk niet, het is toch niet zo dat er maar 1 ambtenaar is die huwelijken mag voltrekken? Dan kan in onderling overleg toch geregeld worden dat een ambtenaar die gelovig is geen homohuwelijken doet?
Kan me voor homo's ook niet voorstellen dat het fijn is dat de ambtenaar die je trouwt dat met tegenzin doet.
Het eerste deel ben ik volledig met je eens. De huidige wetgeving is sinds 1 april 2001 van kracht en dat die wetgeving eraan kwam, was al eerder bekend. Op zich had je weigerambtenaren op 1 april 2001 al kunnen ontslaan, maar er is een periode van gewenning en coulance geweest. Zo onderhand is de rek er wel een keertje uit. Weigerambtenaren die zich er niet in kunnen vinden, hebben ruimschoots de tijd gehad om ander werk te zoeken.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:41 schreef MisterSqueaky het volgende:
Een ambtenaar hoort het verschil tussen kerk en staat, en dus ook tussen kerkelijk en burgerlijk huwelijk, te begrijpen. Een ambtenaar die dat niet kan is per definitie niet geschikt voor zijn of haar werk en kan beter op zoek naar een andere baan. Waar hij of zij inmiddels meer dan 10 jaar de tijd voor heeft gehad - wat ik zeer coulant vind.
Maar idd - er zijn inderdaad aanzienlijk belangrijker zaken om aan te pakken op het gebied van homoacceptatie in onze maatschappij dan deze symboolpolitiek.
Niet helemaal, een predikant is strafbaar als hij een kerkelijk huwelijk inzegent als er geen burgerlijk huwelijk aan vooraf is gegaan.quote:[
Vormen van het huwelijk bestonden al voordat gelovigen ermee aan de haal gingen en er hun opvattingen op loslieten. De religieuze definitie van het huwelijk doet niet ter zake en is alleen van belang voor koppels die een kerkelijk huwelijk willen.
Een kerkelijk huwelijk heeft geen rechtsgeldigheid en kent alleen ceremoniële betekenis. De opmerkingen over erfrechten en kinderen zijn ook niet relevant. Heteroseksuele mensen die willen trouwen maar geen kinderen willen of kunnen krijgen, mogen nog steeds trouwen.
Je beseft dat het omgekeerde al jarenlang voorkomt ? Er zijn op deze aardkloot zat universiteiten die niet-christelijk personeel weigeren - vooral in de VS.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:13 schreef Hi_flyer het volgende:
En hoe lang mag je nog bij een universiteit werken als je geen atheist bent.
Tsja. Hangt van de werkgever af.quote:Hoe lang mag je nog verpleegkundige zijn als je abortus en euthanasie afwijst. En hoe lang mag je nog het vuilnis ophalen als je het homohuwelijk niet accepteert.
Mooie tijd gaan we tegemoet....
Interessantquote:Op woensdag 16 november 2011 16:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je beseft dat het omgekeerde al jarenlang voorkomt ? Er zijn op deze aardkloot zat universiteiten die niet-christelijk personeel weigeren - vooral in de VS.
[..]
Het is natuurlijk eng dat de staat door velen als onfeilbaar geacht wordt en derhalve mag bepalen wat een werknemer wel of niet mag vinden...quote:Tsja. Hangt van de werkgever af.
De staat vindt iig dat de werknemers van de staat de regels van de staat moeten uitvoeren.
Klinkt logisch.
Voorbeeldje: http://slatest.slate.com/(...)y_in_new_pledge.htmlquote:Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
InteressantHeb je daar een linkje van?
De staat bepaalt hier alleen dat de werknemers van de staat de taak moeten uitvoeren waar ze voor betaald worden.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef Hi_flyer het volgende:
Het is natuurlijk eng dat de staat door velen als onfeilbaar geacht wordt en derhalve mag bepalen wat een werknemer wel of niet mag vinden...
Christenen (of andere gelovigen) als slachtoffer neerzetten, is simpelweg lachwekkend. Vooralsnog zijn het christelijke scholen die een homoseksuele leraar weigeren. Het zijn ook (met name) christenen die mensen euthanasie willen ontzeggen. En zo kunnen we nog een poosje doorgaan.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:13 schreef Hi_flyer het volgende:
En hoe lang mag je nog bij een universiteit werken als je geen atheist bent. Hoe lang mag je nog verpleegkundige zijn als je abortus en euthanasie afwijst. En hoe lang mag je nog het vuilnis ophalen als je het homohuwelijk niet accepteert. Mooie tijd gaan we tegemoet....
Ik ga je niet vermoeien met linkjes uit de VS. Dit soort zaken speelt namelijk 'gewoon' hier in eigen land. Twee weken geleden was dit nog in het nieuws:quote:Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef Hi_flyer het volgende:
InteressantHeb je daar een linkje van?
Bron: ANPquote:School mag homoseksuele leraar niet ontslaan
LEIDEN (ANP) - De Gereformeerde Basisschool Dr. K. Schilder in Oegstgeest mag een homoseksuele leraar niet ontslaan. Dat heeft de kantonrechter in Leiden woensdag besloten.
Nadat de leraar bekend had gemaakt dat hij en zijn echtgenote uit elkaar gingen, ging hij samenwonen met een man. Volgens de school was het vertrek van de leraar toen onvermijdelijk. De rechter wees het verzoek van de school af om de arbeidsovereenkomst met de leraar te ontbinden.
Ik vind het veel enger dat gelovigen hun opvattingen wensen los te laten op zaken die ze niks aangaan. Waarom mag ik op zondag niet winkelen? Waarom mag iemand die uitzichtloos lijdt, niet zelf beslissen wanneer zijn leven voltooid is? Allemaal vanwege religieuze dogma's en opvattingen, waarbij gelovigen steevast de neiging hebben om die voor iedereen te laten gelden.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef Hi_flyer het volgende:
Het is natuurlijk eng dat de staat door velen als onfeilbaar geacht wordt en derhalve mag bepalen wat een werknemer wel of niet mag vinden...
Heb je bronnen waaruit blijkt dat de kwestie van weigerambtenaren in 2000 (de besluitvorming stamt uit 2000, niet uit 2001) een wezenlijke rol speelde? Je wekt de suggestie dat bepaalde politici schoorvoetend toch hebben ingestemd met de openstelling van huwelijk, mits de positie van weigerambtenaren maar goed geregeld zou zijn. Dat blijkt nergens uit het stemgedrag: de traditionele christenpartijen stemden volledig tegen, op drie CDA-politici na; die stemden voor. Twee van hen, Joop Wijn en Gerda Verburg, zijn openlijk homoseksueel. Verder stemde alleen één PvdA-lid tegen, omdat hij het familierecht niet overhoop wilde gooien.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:14 schreef mane het volgende:
Het was in 2001 een manier om een meerderheid te behalen in de Tweede Kamer voor het homohuwelijk: het toestaan van weigerambtenaren of eigenlijk: het accepteren dat niet alle ambtenaren dit zouden willen uitvoeren. De meerderheid van onze volksvertegenwoordiging destijds is dus niet alleen maar voor het homohuwelijk, maar ook voor het accepteren van de weigerambtenaren geweest. Jarenlange acceptatie volgens democratische afspraak en dan 'ineens' is het de weigerambtenaar die zich niet aan de principes van de democratische rechtsstaat zou houden?
De kwaliteit van een democratie hangt af van de mate waarin een minderheidsstandpunt getolereerd en geaccepteerd kan worden.
Bron: http://www.destentor.nl/i(...)weigerbruidspaar.ecequote:Naast weigerambtenaar óók weigerbruidspaar
APELDOORN/ASSEN - Naast de weigerambtenaar blijkt ook het weigerechtpaar te bestaan. Aanstaande bruidsparen zijn volgens trouwambtenaren steeds kritischer bij de keuze van de beambte die het huwelijk wettelijk moet maken. Daarbij komt het voor dat een paar een trouwambtenaar afwijst die ook homohuwelijken sluit.
Volgens Pieta Claus uit Assen, voorzitter van de vereniging buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand in Drenthe, zijn er legio van dit soort voorbeelden. "We maken ook mee dat een echtpaar uit een bepaalde kerkgemeenschap alleen wil worden getrouwd door een trouwambtenaar die hetzelfde geloof belijdt. De klant is koning."
Over de weigerambtenaar is ze duidelijk. "Een trouwambtenaar moet zich gewoon aan de wet houden. En die staat het homohuwelijk toe. Als dat vanwege persoonlijke principes niet kan, moet je ermee stoppen. In ieder vak is wel iets wat je tegen staat, maar wat je wel te doen hebt. En we hebben de tijd gehad, want deze discussie loopt al ruim tien jaar. We kunnen het toch ook niet hebben dat een rechter zelf maar gaat beslissen wat wel en niet kan. Ook hij moet de wet uitvoeren."
Zij maakt zich veel drukker over de waardering voor het beroep. "Wij oefenen een serieus en belangrijk vak uit, maar hebben geen stem, geen invloed, geen vakbond. We horen nergens bij. Dat moet veranderen."
Haar vereniging in Drenthe is de grootste en oudste van het land. Verder is er sinds enige tijd een vereniging in Groningen en een in Noord-Holland, maar dan houdt het op. Claus pleit al jaren voor een landelijke vereniging. Een enquête die onlangs is gehouden onder trouwambtenaren bevestigt dat beeld. Daaruit blijkt ook veel onvrede over onduidelijke en verschillende regels en over de beloning. Die loopt uiteen van 7,50 tot 100 euro per uur. "In elke gemeente is het anders."
De uitkomst van het onderzoek wordt binnenkort met een dringend advies bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten neergelegd. "Er moet meer duidelijkheid en eenduidigheid komen. We zetten echt een product neer en zijn ook nog eens het visitekaartje van de gemeente." Pieta Claus sloot in de afgelopen achttien jaar ruim 720 huwelijken.
De werkgever is in dit geval toch de gemeente Urk en de werknemer de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. En de gemeente Urk heeft toch gewoon het recht om dit op een andere manier op te lossen dan de gemeente Amsterdam. Ik zie echt niet het nut van deze motie die door de Tweede Kamer is aangenomen, trouwen gebeurt toch in de gemeenten, en niet op het Binnenhof ?quote:Op donderdag 17 november 2011 15:09 schreef sp3c het volgende:
ook Urk heeft zich gewoon aan de grondwet te houden wmb
het lijkt mij een kwalijke zaak als gemeenten aan de hand van de etnische of religieuze samenstelling zelfs de grondwet maar naast zich neer mag leggen!
ze hoeven het er niet mee eens te zijn en ze hoeven het ook niet leuk te vinden maar ze moeten het wel gewoon doen ... ik kan op mijn werk ook niet zeggen 'hey dat gaat me tegen mijn principes' want de baas zoekt gewoon iemand zonder principes en zet mij op straat
zo'n ambtenaar zit gewoon niet op de goede plek (meer) en dan moet je je conclusies maar trekken
wat als Urk en de Urkers vinden dat je wel met 200km per uur door de bebouwde kom mag rijden?quote:Op donderdag 17 november 2011 15:21 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
De werkgever is in dit geval toch de gemeente Urk en de werknemer de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. En de gemeente Urk heeft toch gewoon het recht om dit op een andere manier op te lossen dan de gemeente Amsterdam. Ik zie echt niet het nut van deze motie die door de Tweede Kamer is aangenomen, trouwen gebeurt toch in de gemeenten, en niet op het Binnenhof ?
het zal mij persoonlijk een rotzorg zijn maar zolang die mensen wettelijk in hun recht staan om in het huwelijksbootje te stappen dan moet niet een of ander ambtenaartje daar tussenin gaan staan omdat hij hun sex vies vindquote:Mensen die de homohuwelijken als de norm willen laten meetellen.Slechts een klein gedeelte van de huwelijken is tussen personen van hetzelfde geslacht.
Als elke gemeente zelf gaat bepalen welke regels en wetten ze wel en niet wensen te hanteren, kunnen we het landsbestuur wel opdoeken. Dat Urkers stemmen op partijen die vinden dat weigerambtenaren mogen weigeren, wil niet zeggen dat er daarmee een gerechtelijke basis is voor weigerambtenaren. Ze voeren namen niet het Urker huwelijk of een kerkelijk huwelijk uit, maar het burgerlijk huwelijk, zoals dat in Nederland bij wet vastligt. Vooralsnog is Urk nog steeds onderdeel van Nederland en is het geen autonome vrijstaat.quote:Op donderdag 17 november 2011 14:54 schreef StarmanFR het volgende:
Ik vind het van de gemeente Urk eigenlijk niet meer dan logisch. Oke, de meerderheid van de Tweede Kamer en de mensen in Nederland vinden dat weigerambtenaren niet meer kunnen weigeren. Maar de meerderheid van de Urkers en de Urkse gemeenteraad zijn veel geloviger dan in de meeste andere plaatsen in NL, ik vind het logisch dat ze met dit probleem niet oplossen op de manier waarop de Tweede Kamer het zou willen. De meerderheid van de Urkers stemmen voor partijen die vinden dat weigerambtenaren mogen weigeren. Ik bedoel, waarvoor hebben we anders nog gemeenteraadsverkiezingen als we de gemeenten geen autonomie meer geven, want daar kom het op neer. Ik vind het ondemocratisch en mierenneukerij, en het komt erop neer dat de meerderheid van de Urkers en de Urkse gemeenteraad geen eigen mening meer mogen hebben, ondemocratisch.
Het meeste beleid waarover men op het Binnenhof beslist, vindt zelf niet plaats op het Binnenhof. Probeer het eens te vergelijken met andere maatregelen, zoals 130 rijden op de snelweg. Stel dat gemeente A zegt: "Daar zijn we het niet mee eens, bij ons mag je maar 100" en gemeente B zegt; "Wat? Maar 130? Je kunt hier makkelijk 200!" dan is het hek van de dam.quote:Op donderdag 17 november 2011 15:21 schreef StarmanFR het volgende:
Ik zie echt niet het nut van deze motie die door de Tweede Kamer is aangenomen, trouwen gebeurt toch in de gemeenten, en niet op het Binnenhof ?
Mensen die de homohuwelijken als de norm willen laten meetellen.Slechts een klein gedeelte van de huwelijken is tussen personen van hetzelfde geslacht.
Je ziet het probleem niet in omdat je een praktische oplossing zoekt voor iets dat een principieel probleem is, namelijk dat mensen in overheidsdienst onderscheid maken op basis van seksuele gerichtheid. Dit is simpelweg strijdig met artikel 1 van de Grondwet.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:22 schreef StarmanFR het volgende:
Maar het feit is; een homohuwelijk is ook in Urk niet onmogelijk, het wordt alleen door een aantal mensen gedaan die daar geen problemen mee hebben. En als de werkgever (de gemeente Urk) de weigerambtenaren geen problemen vindt geven en er een passende oplossing voor is (de collega zonder gewetensbezwaren voltrek het), waar is dan wel het probleem ? Ik heb daar nog geen goed argument voor gezien.
Des te opvallender is dat de PVV deze motie heeft ingediend, want de PVV is eigenlijk voorstander om artikel 1 te wijzigen of aan te passen.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je ziet het probleem niet in omdat je een praktische oplossing zoekt voor iets dat een principieel probleem is, namelijk dat mensen in overheidsdienst onderscheid maken op basis van seksuele gerichtheid. Dit is simpelweg strijdig met artikel 1 van de Grondwet.
De motie is ingediend door GL, niet door de PVV.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:46 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Des te opvallender is dat de PVV deze motie heeft ingediend, want de PVV is eigenlijk voorstander om artikel 1 te wijzigen of aan te passen.
Om met dat laatste te beginnen: ik wil leven in een land waarin de overheid en overheidsfunctionarissen geen onderscheid tussen mensen maken op basis van ras, geslacht, burgerlijke stand, seksuele gerichtheid of wat dan ook - en evenmin dat recht hebben. Verder wil ik leven in een maatschappij waarbij kerk en staat strikt gescheiden zijn. Religie is een privé-aangelegenheid. Aan de vrijheid van onderwijs torn ik niet, verder is het niet de bedoeling dat gelovigen van alles aan anderen opdringen en evenmin dat gelovigen vanwege hun geloof boven de wet staan of meer rechten hebben dan niet-gelovigen.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:38 schreef StarmanFR het volgende:
Dit vind ik trouwens de beste reactie op dit artikel: http://www.nrcnext.nl/blo(...)-man/#comment-128532
''en als een ambtenaar besluit een oogje dicht te knijpen voor een uitgeprocedeerd gezin die al 9 jaar in Holland woont met 4 kinderen (alle geboren en getogen in Holland) die anders terug naar Congo moet? Moet de ambtenaar dan ook zo kil de regels blijven volgen? Groenlinks vindt van niet in dit geval. DIT IS PAS HYPOCRIET!
Hoezeer ik ook ben voor scheiding van kerk en staat, zou je altijd ruimte moeten houden voor een redelijke individuele interpretatie van de wet, omdat ik niet in een koude kille maatschappij wil leven, waarin iedereen als robots de wet in alle gevallen zouden moeten volgen. DAAR gaat deze discussie over. Mensen kijk toch even verder dan waar het over lijkt te gaan! De kwestie van de weigerambtenaar an sich is een non-issue, wat daar achter schuilt is fundamenteel. In wat voor een maatschappij willen wij leven?''
Dat is ook een belangrijke reden waarom ik geen voorstander ben van deze motie van de Tweede Kamer.
De PVV is wel vaker onnavolgbaar, dus zo bijzonder is dat niet. Overigens zijn ze in deze kwestie juist opvallend consequent geweest; iets dat meer dan opmerkelijk is, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:46 schreef StarmanFR het volgende:
Des te opvallender is dat de PVV deze motie heeft ingediend, want de PVV is eigenlijk voorstander om artikel 1 te wijzigen of aan te passen.
Maar hij mag het best aan een ander overlaten. Net als een ambtenaar best het huwelijk van zijn ex door een collega mag laten sluiten.quote:Net zo min als je dat je bijvoorbeeld een vader mag weigeren om zijn kind te laten inschrijven, omdat zijn kop je niet aanstaat.
Dat mag hij helemaal niet, net zoals een chirurg niet mag weigeren Duitsers te opereren of een leraar om meisjes les te geven, "omdat een ander dat wel kan doen". Het feit dat een ander zo vriendelijk is om jouw werkweigering en schending van artikel 1 te compenseren betekent niet dat jij daardoor niet meer aan werkweigering en aan schending van artikel 1 doet.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:53 schreef DrParsifal het volgende:
Maar hij mag het best aan een ander overlaten. Net als een ambtenaar best het huwelijk van zijn ex door een collega mag laten sluiten.
Bron: http://nos.nl/artikel/314724-slob-wil-huwelijk-aan-balie.htmlquote:Slob wil huwelijk aan balie
Het burgerlijk huwelijk kan worden beperkt tot een administratieve handeling bij de balie van het gemeentehuis. Dat zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Slob in het Nederlands Dagblad.
Volgens Slob is het een uitkomst voor trouwambtenaren met gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk. Het ceremoniële gedeelte wordt hiermee volledig losgekoppeld van het wettelijk gedeelte.
Rondetafelgesprek
De trouwkoppels kunnen dan zelf bepalen of ze na de administratieve handeling op het gemeentehuis een kerkdienst, feest of een ceremoniële bijeenkomst willen houden.
Slob wil binnenkort met de politieke partijen en met de kerken een rondetafelgesprek houden over zijn plannen om het burgelijk huwelijk te versoberen.
Ineke van Gent van GroenLinks laat weten dat het plan het overwegen waard is. "Mensen die na de balie nog rituelen willen rond het huwelijk kunnen dat, buiten de overheid, zelf regelen en invullen."
Advies
De Tweede Kamer nam deze week een motie aan waarin wordt gevraagd met spoed af te rekenen met de weigerambtenaren.
Minister Donner van Binnenlandse Zaken zei gisteren dat het kabinet voorlopig nog geen actie onderneemt. Hij wil eerst het advies van de Raad van State over de ambtenaren afwachten.
Precies, Het is een christelijk feestje of helemaal geen feestje!!quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
De Christen-fundi's hebben weer een nieuwe vorm van verzet bedacht:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/314724-slob-wil-huwelijk-aan-balie.html
Vrij vertaald: als weigerambtenaren niet mogen blijven, moet het burgerlijk huwelijk maar worden versoberd tot een zakelijke handeling, zonder enige plechtigheid...
Bizar idee, want het moment van ja-zeggen is voor veel mensen - en voor hun familie / vrienden - een bijzonder moment waar ze graag bij willen zijn.
Eerst moeten gewetensbezwaarde ambtenaren ontslagen worden omdat de overheid neutraal dient te zijn. Nu wil je dat de ambtenaren ook nog blij doen bij een huwelijk en er een plechtigheid van maken.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vrij vertaald: als weigerambtenaren niet mogen blijven, moet het burgerlijk huwelijk maar worden versoberd tot een zakelijke handeling, zonder enige plechtigheid...
Bizar idee, want het moment van ja-zeggen is voor veel mensen - en voor hun familie / vrienden - een bijzonder moment waar ze graag bij willen zijn.
Nee, ik wil geen ambtenaren die blij zijn. Ik wil dat de overheid geen weigerambtenaren in dienst heeft, dus het probleem dat je schetst, dient zich helemaal niet aan.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:41 schreef DrParsifal het volgende:
Eerst moeten gewetensbezwaarde ambtenaren ontslagen worden omdat de overheid neutraal dient te zijn. Nu wil je dat de ambtenaren ook nog blij doen bij een huwelijk en er een plechtigheid van maken.
Integendeel- het is een uitstekend idee. De plechtige ceremonie regel je gezellig met je familie en vrienden op een plek naar keuze; varierend van een kerk of kasteel tot de plek waar je elkaar het eerst ontmoette etc. - en vervolgens ga je naar het gemeentehuis om het ook wettelijk in te schrijven. Alwaar IEDERE ambtenaar dat ook gewoon zonder morren doet.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De vraag is alleen waarom de huidige weigerambtenaren daar dan GEEN bezwaar tegen zouden hebben. Als we straks alsnog weigerambtenaren moeten gaan aanpakken, schiet dat ook niet echt op.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:57 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Integendeel- het is een uitstekend idee. De plechtige ceremonie regel je gezellig met je familie en vrienden op een plek naar keuze; varierend van een kerk of kasteel tot de plek waar je elkaar het eerst ontmoette etc. - en vervolgens ga je naar het gemeentehuis om het ook wettelijk in te schrijven. Alwaar IEDERE ambtenaar dat ook gewoon zonder morren doet.
quote:Meer vrijheid, meer blijheid en de staat bemoeit zich niet met dingen die de staat niet aangaan.
Het enige argument is dat het geen praktisch maar principieel probleem is.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:22 schreef StarmanFR het volgende:
Maar het feit is; een homohuwelijk is ook in Urk niet onmogelijk, het wordt alleen door een aantal mensen gedaan die daar geen problemen mee hebben. En als de werkgever (de gemeente Urk) de weigerambtenaren geen problemen vindt geven en er een passende oplossing voor is (de collega zonder gewetensbezwaren voltrek het), waar is dan wel het probleem ? Ik heb daar nog geen goed argument voor gezien.
Doen!quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:18 schreef Ringo het volgende:
Goed plan. Wat mij betreft komt er een totaalverbod op het huwelijk. Laat die mambojambo aan de kerk over.
Ik ben al bijna 20 jaar getrouwd en mocht geen ambtenaar kiezen. Er is ook nooit een ambtenaar bij me thuis geweest voor een persoonlijk praatje. Dat vond plaats op het stadhuis, meteen na het aantekenen. Duurde iets van 10 minuten.quote:Op zondag 26 februari 2012 21:43 schreef sigme het volgende:
Bij deze discussies vraag ik me wel eens af of een van de deelnemers ooit getrouwd is.
Als je trouwt krijg je een lijst van de BABS'en. Je BABS, dat is de Bijzonder Ambtenaar Burgerlijke Stand. Een trouwambtenaar is geen (geen. geen! GEEN) GEWONE ambtenaar.
Je kan er zelfs zelf eentje maken. Eentje die niet door de gemeente geselecteerd is. Voor jouw eigen huwelijk.
Mag je dat ook bij je paspoort? Komt de persoon dan ook persoonlijk bij je thuis om persoonlijk kennis te maken om een persoonlijk praatje te houden bij de uitreiking van de paperassen?
Volgens de wet mogen homo's trouwen. Een homohuwelijk sluiten is dus onderdeel van je werk. Het hoort bij de taakomschrijving.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 12:17 schreef LangeTabbetje het volgende:
Waarom ? Als Pietje een homostel niet wil trouwen doet Jantje het toch ? Gemeentes hebben toch meer ddan 1 trouwambtenaar ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |