quote:
Op zaterdag 8 oktober 2011 13:47 schreef 2030rd het volgende:Het is wereldwijd de standaardprocedure dat moskeeën oproepen tot het gebed. Het is onoprecht om dit te ontkennen, en te doen alsof mensen die hiervoor vrezen islamofobe angsthazen zijn. Wees eerlijk.
Je houdt je van de domme hier. Jij weet dat een omroep tot het gebed kan variëren van door een microfoontje wat zeggen en dat alleen de Moskeebezoeker binnen het hoort tot de hele stad ermee wakker schreeuwen, zoals in het buitenland. Maar wij wonen in Nederland dus wat ze ergens anders doen is irrelevant. Dat laatste in Nederland niet het geval. Het eerste wel; omroepen zodat alleen de moskeebezoekers het horen. Daarmee houdt het eigenlijk al op.
Tenzij jij mij kan aanwijzen dat een
aanzienlijk deel van de gebedshuizen in Nederland weldegelijk ook buiten hun omroep tot het gebed laat horen.
Kom maar met bewijs om je angsten feitelijk gezien te onderbouwen.quote:
Op zaterdag 8 oktober 2011 13:47 schreef 2030rd het volgende:Kun je dit middels cijfers hardmaken? Ik kan zelf alleen maar wijzen naar honderdduizenden moskeeën wereldwijd die wél gewoon oproepen tot het gebed. Dat is nou eenmaal de standaardprocedure, net zoals kerken kerkklokken gebruiken.
Je gaat niet op mijn vraag in. Ten eerste.
Ten tweede ga je het weer wereldwijd trekken. Wij wonen in Nederland. Nederlandse Moslims dienen zich gewoon aan de wet hier te houden. Willen ze het gebed vijfmaal daags in de publieke ruimte ook omroepen dmv speakers dan dienen ze daarvoor bij de gemeente te zijn of politiek gezien proberen de wet aan te passen. Meetbaar dus voor je of men daar echt behoefte aan heeft door dit soort aanvragen en/of politieke partijpunten na te gaan. Ik zou zeggen onderbouw je argument en laat ons cijfers zien dus. Jij deed een aanname immers om iets te beweren.
Bij het uitblijven van steekhoudende cijfers neem ik aan dat het iets is wat niet tot nauwelijks speelt onder Nederlandse Moslims.
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2011 13:47 schreef 2030rd het volgende:Het is wereldwijd de standaardprocedure dat moskeeën oproepen tot het gebed. Het is onoprecht om dit te ontkennen, en te doen alsof mensen die hiervoor vrezen islamofobe angsthazen zijn. Wees eerlijk.
Verreweg de meeste moslims in Nederland zijn Soenitisch. Dat houdt in dat zij de Soenitische islam aanhangen. Mag ik dan gewoon vertellen wat de Soenitische islam inhoudt, en erop wijzen dat dit een erg groot probleem kan gaan vormen? Je probeert wederom legitieme en logische bezwaren af te doen als zijnde islamofobie, of als slechts mijn visie. Nee, dit is de standaard wereldwijd. Het is onnozel om te denken dat het in Nederland opeens een heel andere islam is.[/quote]
Nee, je projecteert jouw visie van de soennitische Islam op Moslims in Nederland die in de praktijk een andere invulling aan hun soennitische Islam geven. Daarnaast moet je eerst proberen hard te maken dat de soennitische Moslims in Nederland uberhaupt de soennitische leer volgen in alle facetten. Want net zoals de rooms katholieken rooms-katholiek zijn wil dat niet perse zeggen dat zij tot op de puntjes de leer van de rooms-katholieke kern volgen. Meestal is het niet zo zwart-wit, maar aan ook deze nuance ga jij compleet voorbij.
De praktijk wijst nu uit dat een aanzienlijk deel van de in Nederland woonachtige Moslims (waarvan het grote deel zich tot de soennitische stroming rekent) problemen met zich meebrengen die jij aankaart: vijandigheid tegen Nederland en ongelovigen, politiek-ideologisch bedreven op omverwerping van de democratisch-Nederlandse staat etc etc.
Zodoende vraag ik je nogmaals om in alle eerlijk bij je betogen de vermelden dat de Nederlandse Moslims jouw visie van de soennitische Islam blijkbaar niet delen en in de praktijk brengen. Anders maak je je schuldig aan een onrealistisch beeld weergeven en angst aanjagen tegenover een minderheid in Nederland. En omdat vooral die angst onrealistisch is is dat kwalijk.
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2011 13:47 schreef 2030rd het volgende:De islam is niet hetzelfde als alle moslims.
Het zou je sieren gewoon eerlijk te zijn over wat de islam inhoudt, ipv de aandacht af proberen te lijden door iets te zeggen over "de meeste moslims" en dan te doen alsof wat ik beweer over de islam voortkomt uit tunnelvisie.
Ik heb je eerder uitgenodigd te discussieren over Islam in het subtopic Filosofie en Levensbeschouwing. Onderaan een Islam topic. Dan kunnen we uitgebreid discussieren over soennitische Islam. Want je slaat nogal wat stappen over en lijkt alleen maar in zwart-wit te kunnen denken. En als iets wel niet zo is is dat de soennitische Islam, bronnen en interpretatie daarvan wat het politieke bestel betreft conform de huidige tijd en geest. Vraag maar aan een schriftgeleerde aan het Islam instituut in de wereld, Al Azhar te Cairo, of een soenniet ongelovigen mag afmaken in Nederland en/of erop uit is hen onder de knie te krijgen. Ik kan je garanderen dat je antwoord niet overeenkomt met de visie die jij nu deelt.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz