Dit topic van mij is gesloten omdat er geen nieuwsartikel bijzat.
Goedmensch geeft boerderij cadeau aan Roemeense zigeunersHier het bijbehorende nieuwsartikel
quote:
20 aug - Dakloze familie kraakt leegstaande boerderij
20-08-2010
Bron: de Stentor
OMMEN - Onhoudbaar was het geworden bij haar thuis in Dedemsvaart. Vandaar dat Ineke Koops nu met 'haar' Roemenen een leegstaande boerderij in Ommen heeft gekraakt. Met een tafel, een bed, een stoel en een lamp hebben ze woensdagavond het pand in gebruik genomen. De boerderij van de 'dames Slotman' staat al sinds 2004 leeg.
Koops, een kwieke zeventigjarige, neemt het op voor een familie Roemeense Sinti-zigeuners die - op zoek naar werk en inkomen - 'gestrand' is in Nederland. De familie, met negen leden, woonde ruim een half jaar bij haar in huis. "Maar dat ging absoluut niet meer. Een deel van het stel had ik ondergebracht in een bungalow op een van de recreatieparken, maar dat kon ik niet meer betalen en bovendien moesten ze daar weg."
Zo loopt Koops ('Ik ben al bijna bankroet') al anderhalf jaar met de familie te leuren. Overal waar ze aanklopt, ontmoet ze onvermogen, onmacht en ook onwil, zo omschrijft ze haar zoektocht langs loketten. "Het is niet te beschrijven hoe weinig ambtenaren eigenlijk willen dóen voor anderen in dit land", verzucht ze, terwijl ze haar schouders nog eens ophaalt. "Overal waar ik kom word ik weggestuurd."
Zelf kan ze het niet over haar hart verkrijgen om de familie, met in hun midden een tienermoeder met kleine baby, aan het lot over te laten. "Ze bivakkeerden in auto's op de parkeerplaats langs de N34. Daar zijn ze weggestuurd."
Wat haar écht over de streep trok was de aanblik van dat pasgeboren baby'tje. "In een heetgestookte, potdichte benauwde bungalow voor zes personen, waar wel negen mensen zaten of lagen te roken ging dat kindje van hand tot hand. Daar moest wat aan gebeuren, dacht ik toen." Koops nam het jonge stel, met baby, in huis. "Toevallig was ik toen net aan het verhuizen en had ik tijdelijk twee huizen. De rest van de familieleden heb ik toen in het andere huis ondergebracht, zij mochten niet op dat bungalowpark blijven."
De Roemenen probeerden hun kostje bij elkaar te scharrelen door het verkopen van de daklozenkrant. "Dat ging wel, in de winter. Maar toen het beter weer werd, wou niemand meer bij hun kopen en verdienden ze helemaal niets meer. Een van de zoons rijdt nu af en toe zeshonderd kilometer op en neer om een dagje in Antwerpen te kunnen werken voor een paar tientjes."
Koops, die bijgestaan wordt door vrienden en kennissen, ook uit haar kerk, denkt nog verontwaardigd terug aan de reactie van zelfs het Leger des Heils in Zwolle. "Ik kreeg dooddoeners te horen als: 'Die mensen kunnen toch terug? Ze kiezen er zelf voor om hier te komen'. Maar niemand vertrekt van huis en haard zonder een cent op zak. Dat doen ze uit pure noodzaak. Roemenië is een failliet land. Je kunt daar met moeite 200 euro per maand verdienen. Een van de zoons moest daar een dag werken voor 5 euro." Van de IND mogen de Roemenen werken, dat bewijst een sticker in hun paspoort. "Maar werkgevers die een vergunning voor ze willen aanvragen, vangen bot bij de IND." Koops troost zich met de blakende baby. "Dát is mijn cadeautje!"
en hier de link:
http://www.ommenleeft.nl/(...)gstaande%20boerderijVerzoeke het topic weer te openen en de artikel + link te plaatsen.
Alvast bedankt!