abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103713297
Een voorbeeld nav van mijn eerdere post. Laatst wilde ik toch dit boek kopen:

Pride and Prejudice and Zombies.
De Engelse uitgave, uitgebracht in 2009 en een grote bestseller geweest, meer dan 1 miljoen stuks van verkocht. Dus behoorlijk mainstream en kan nu scherp worden verkocht.

Nederlandse boekhandel paperback ¤ 15,00
gebonden ¤ 29,90

Amazon paperback ¤ 3,40 !!!!!!!!!
gebonden ¤ 12,60

Vind je het gek dat je niet zomaar meer een boek koopt in de boekhandel maar eerst de online prijs wilt weten. Natuurlijk heeft een fysieke winkel veel meer kosten en dat vind ik ook niet erg. Als het maar in verhouding is. En die verhouding is voor mij compleet zoek, de boekhandels moeten zich echt helemaal opnieuw uitvinden. Anders is het denk ik echt gedaan met ze en dat zou spijtig zijn.

Want ik mag zeker graag rondneuzen in een grote boekhandel. Helemaal in de UK, die boekwinkels daar zijn echt om te smullen, zoals Waterstone met zo'n ingebouwde tea room met heerlijke blueberry muffins, scones and clotted cream. Mjam!
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:14:38 #102
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_103717040
Tsja. Het kost wat het kost. Maar ik betaal liever iets meer en er een goed gevoel bij te hebben dan een zielloze internetshop. Natuurlijk doe je dat ook wel, maar het gaat mij nog altijd om het gevoel en niet om de centen. Waar ik alleen wel een hekel aan heb is aan mensen die eerst in een winkel om advies vragen en het dan via iNet gaan aanschaffen. Eerst op inet rondsnuffelen en dan naar de winkel geeft de voorkeur.
Maar goed.. de detailhandel heeft een probleem en die wordt steeds groter. je moet sterk zijn en origineel en steeds weer vernieuwend om echt te overleven.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  maandag 9 januari 2012 @ 10:26:31 #103
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_106593961
De toekomst van gezaghebbende boekwinkels als Donner in Rotterdam en Scheltema in Amsterdam hangt aan een zijden draadje. Moederbedrijf Selexyz verkeert in nood. Dit meldt Trouw vandaag.

De 400 medewerkers kregen voor Kerst te horen dat hun salaris voorlopig bevroren blijft. Volgende week maakt Selexyz bekend hoe de keten de problemen het hoofd gaat bieden. Een half jaar geleden is het bestuur afgetreden en vervangen door een interim-bestuur dat op zoek is naar financiering.

Boekenpaleizen
Selexyz, een keten van zestien vooraanstaande boekwinkels die sinds begin jaren negentig één bedrijf vormen, wil klanten trekken met grote boekenpaleizen in mooie gebouwen waar de boekenliefhebber uren rond kan struinen en iets kan drinken in inpandig cafés.

'Dit is een lastige formule', zegt Jaap Boter, bijzonder hoogleraar boekhandels aan de Universiteit van Amsterdam tegen Trouw. 'Bij een Ako of een Bruna, met alleen bestsellers, rendeert iedere meter boekenplank. Maar met een groot assortiment is er maar een klein stukje boekenplank dat goed loopt. Voor al die slecht renderende boeken is wel veel personeel nodig, dat bovendien ook nog hoog opgeleid moet zijn en dus relatief duur is, omdat de klant service verwacht.'

Internet
De boekverkoop in Nederland daalt al sinds 2007. Toen werd er vijf procent meer boeken verkocht dan nu. Hoeveel van de verkochte boeken via internet worden verkocht en hoeveel in winkels wil brancheorganisatie GfK, dat de cijfers bijhoudt, niet zeggen. Ook over hoeveel mensen boeken downloaden en op hun iPad of e-reader lezen, is weinig bekend. Tot nu toe zijn uitgevers nog huiverig voor het elektronisch verspreiden van boeken, omdat ze bang zijn voor illegaal kopiëren.

Selexyz is te laat begonnen het inzetten van internet als verkoopkanaal. Inmiddels is Bol.com niet meer in te halen. Bovendien komen nu ook de Hema en Albert Heijn met boeken online. En dit jaar opent de grootste boekenwebwinkel in Amerika, Amazon, ook een Nederlandse vestiging.

Maar volgens Boter is het te makkelijk om naar het internet te wijzen. Uit cijfers per regio van het Amerikaanse Amazon bleek dat de online verkoop van boeken inzakte telkens als ergens een boekhandel opende. 'Dat bewijst volgens mij het bestaansrecht van boekwinkels, mits ze scherp gemanaged worden. Veel mensen kiezen voor het loopje in plaats van gedoe met invullen van creditcardgegevens. Bovendien moet je meestal een paar dagen wachten voor je het boek in huis hebt.'

http://www.volkskrant.nl/(...)zijden-draadje.dhtml

Slechte zaak. Boekhandels als Donner zijn de laatste bastions van de echte kwaliteitswinkels. Hopen dat Selexyz de zaken op orde krijgt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 9 januari 2012 @ 11:09:14 #104
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_106595019
Ik koop regelmatig boeken, en meestal in de winkel. Ik vind het heerlijk om rond te struinen, boeken te door te bladeren en even de schrijfstijl te proeven voor iets koop. Ik heb menig boek ontdekt op die manier.

Ik hoop dan ook dat het ze lukt om te blijven bestaan. Het zijn mooie zaken, en het concept met een bar erin vind ik ook erg leuk. Dagje boekenwinkel. :D
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  maandag 9 januari 2012 @ 11:13:01 #105
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106595111
Ik koop nooit boeken via internet, merkwaardig eigenlijk. Toen ik nog in Rotterdam woonde liep ik altijd wel naar binnen als ik er langs liep en vaak loop je ook met een boek naar buiten. Maar de winkel is idd wel erg groot en ruim voor iets waar volgens mij weinig rendement op zit.

[ Bericht 1% gewijzigd door kingmob op 09-01-2012 14:06:02 ]
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_106595389
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Jaap Boter, bijzonder hoogleraar boekhandels
Een hoogleraar boekhandels? :?

Hebben ze ook een hoogleraar frietkramen? Een hoogleraar groentewinkels? Een hoogleraar bloemisten?
  Moderator maandag 9 januari 2012 @ 11:29:19 #107
42184 crew  DaMart
pi_106595533
quote:
19s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:13 schreef kingmob het volgende:
Ik koop eigenlijk nooit boeken via internet, merkwaardig eigenlijk.
Ik heb geloof ik één keer een boek besteld bij Bol.com, omdat ik het in de boekwinkel niet kon vinden. Maar verder ga ik ook liever naar de boekwinkel voor mijn boeken. Heerlijk, rondstruinen tussen die kasten vol met boeken en dan even de mogelijk interessante boeken voorzichtig even doorbladeren O+.
  maandag 9 januari 2012 @ 11:31:32 #108
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_106595612
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:29 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik heb geloof ik één keer een boek besteld bij Bol.com, omdat ik het in de boekwinkel niet kon vinden. Maar verder ga ik ook liever naar de boekwinkel voor mijn boeken. Heerlijk, rondstruinen tussen die kasten vol met boeken en dan even de mogelijk interessante boeken voorzichtig even doorbladeren O+.
Ja, dat doorbladeren is altijd wel lekker. Maar vaak bestel ik het boek dan toch on-line, simpelweg omdat het goedkoper is. Maar soms kan ik de verleiding niet weerstaan, zoals afgelopen weekend, en dan loop ik toch met een boek naar buiten.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 9 januari 2012 @ 11:35:16 #109
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_106595720
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, dat doorbladeren is altijd wel lekker. Maar vaak bestel ik het boek dan toch on-line, simpelweg omdat het goedkoper is. Maar soms kan ik de verleiding niet weerstaan, zoals afgelopen weekend, en dan loop ik toch met een boek naar buiten.
Ik loop altijd met een boek naar buiten. _O-
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_106596825
Ach, zolang Athenaeum niet verdwijnt, valt de schade te overzien. Overigens wel zonde als de Selexyz in Amsterdam ermee op zou houden, ik heb daar toch aardig wat uren rondgestruind ondertussen. Het literatuuraanbod is zeer uitgebreid, al vind ik de Engelstalige hoek wel een beetje beneden peil; die is bij de Athenaeum een stuk beter verzorgd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maxerazzi op 10-01-2012 16:32:50 ]
pi_106676038
Ik vind Selexyz in Amsterdam veeeeeeel fijner dan Athenaeum, die zijn mij echt iets te elitair. En hoewel het jammer is, hebben ze het toch ook een beetje aan zichzelf te danken / wijten denk ik. Te laat ingesprongen op ontwikkelingen en zo.

In de nrc.next van vandaag wordt Selexyz neergesabeld overigens: http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/01/11/selexit/.
  woensdag 11 januari 2012 @ 11:48:33 #112
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106676115
Ik zou het echt enorm zonde vinden als Selexyz zou verdwijnen. Het is mijn favoriete boekhandel, vriendelijke medewerkers die aan een half woord genoeg hebben en nu ze in het nieuwe pand in Eindhoven ook een CoffeeLovers hebben, ben ik er helemaal kind aan huis. En elke keer weer gaat een latte macchiato vergezeld van een nieuw boek.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 11 januari 2012 @ 11:49:46 #113
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106676152
Even vluchtig die column doorgelezen, maar ik herken 'mijn Selexyz' er totaal niet in.
  woensdag 11 januari 2012 @ 11:50:24 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_106676168
In Groningen was Selexyz lange tijd de voornaamste boekhandel. Daar is Van der Velde een paar jaar geleden bijgekomen en eerlijk gezegd loop ik daar veel liever binnen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 11 januari 2012 @ 12:03:14 #115
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_106676595
Ik zou het ook jammer vinden als Selexyz zou moeten sluiten. Op internet lees ik al reviews voor ik een boek koop. Ik heb liever dat ik mag rondlopen in de winkel, door de boeken blader en dan een boek koop. Soms zie ik een boek dat bij mijn interesse past en dat neem ik dan ook mee.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_106676733
Ik heb tegenwoordig een Kindle; ik kom nooit meer in de boekhandel. De Selexyz in Nijmegen is een leuke winkel maar erg gevaarlijk (voor je het weet ben je weer twintig euro armer en ligt er weer een nieuw boek bovenop de stapel die nog gelezen moet worden).

Als de boekhandel in mijn dorp failliet zou gaan zou ik er geen traan om laten; stapels lectuur en één boek van Hermans in een miezerig kastje met literatuur (waar dan ook weer boeken tussen staan die tegenwoordig blijkbaar literatuur mogen worden genoemd).
pi_106681230
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 11:45 schreef Bleie het volgende:
Ik vind Selexyz in Amsterdam veeeeeeel fijner dan Athenaeum, die zijn mij echt iets te elitair. En hoewel het jammer is, hebben ze het toch ook een beetje aan zichzelf te danken / wijten denk ik. Te laat ingesprongen op ontwikkelingen en zo.

In de nrc.next van vandaag wordt Selexyz neergesabeld overigens: http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/01/11/selexit/.
Hmm, vind ik persoonlijk wel meevallen dat elitaire, maar kan me er misschien ook wel iets bij voorstellen.

Overigens vind ik de leukste boekenwinkel in Amsterdam The English Bookshop op de Lauriersgracht, daar hangt die typische nostalgische sfeer die boekenwinkels zo leuk maakt: krakend hout, gecontroleerde chaos en de mogelijkheid om een kopje thee te drinken. In dat opzicht had ik ook wat minder met de Selexyz, het voelde voor mij allemaal wat te groot aan. Doe mij maar een winkel waarin je gevangen zit tussen de boeken. :)
pi_106687037
Selexy was al afgeslankt dus ik ben benieuwd wat hun volgende stap gaat worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_106687153
Net dat stukje uit de nrcnext gelezen: tenenkrommend slecht en vol onwaarheden. Niet gewend van hun.
pi_106692700
Het kan toeval zijn, maar die paar keer dat ik op zoek naar een boek bij bol.com terecht ben gekomen, was de informatie óver het boek erbarmelijk of zelfs regelrecht fout. Voor straf surf ik dan naar de uitgever en kijk of die me (aan het boek) kan helpen.
Farts are jazz to assholes
pi_106781933
Alle vestigingen boekhandel Edel dicht

12 januari 2012 Sabine Kok Alle tien vestigingen van boekhandel Edel zijn tot nader order gesloten. Dat bevestigt directeur-eigenaar Arjan Edel. Of er sprake is van een faillissement wil hij niet zeggen. Volgens Caroline Damwijk, directeur Libris Blz., heeft Edel de zaak beëindigd.

Dat is dus weer een keten van boekhandels die ermee stopt.
pi_106782182
Net als Selexyz die is ook in zwaar weer belandt.
pi_106782187
Slechte tijden voor Selexy, de boekenketen Edel die ermee stopt...dit topic is helaas nog steeds actueel.
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 22:27:50 #124
42184 crew  DaMart
pi_106782548
De redding lijkt nabij:

quote:
Noodlijdende boekhandelketen Selexyz vindt investeerder

13-01-2012 | 09:54

Boekhandelketen Selexyz heeft een investeerder gevonden. Het noodlijdende bedrijf, waar ook boekhandel Donner op de Rotterdamse Lijnbaan deel van uitmaakt, hoopt binnen enkele weken de onderhandelingen af te ronden.

Selexyz wil geen details geven over de investeerder, maar stelt dat het voortbestaan van het bedrijf op de lange termijn verzekerd is door de deal, die dus nog wel moet worden beklonken.

De boekhandelketen kampt al enige tijd met financiële problemen. Om die reden is vorig jaar begonnen met een reorganisatie, waarbij ook een aantal directeuren op non-actief is gesteld.
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 22:29:16 #125
42184 crew  DaMart
pi_106782630
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Alle vestigingen boekhandel Edel dicht

12 januari 2012 Sabine Kok Alle tien vestigingen van boekhandel Edel zijn tot nader order gesloten. Dat bevestigt directeur-eigenaar Arjan Edel. Of er sprake is van een faillissement wil hij niet zeggen. Volgens Caroline Damwijk, directeur Libris Blz., heeft Edel de zaak beëindigd.

Dat is dus weer een keten van boekhandels die ermee stopt.
Even een bron erbij gezocht ;).

Maar het is wel zorgwekkend wat er nu gebeurt in de boekenbranche -O-.

[ Bericht 49% gewijzigd door DaMart op 14-01-2012 10:28:23 ]
pi_106783079
Sorry bron vergeten, bedankt daarvoor DaMart. Overigens was dit nieuws al veel langer in boekenkrngen bekend. Heb er geloof ik 4 of 5 maanden geleden al iets over geschreven. De Edel in de plaats waar ik werkte was al een tijdje aan het opruimen en het meeste personeel was ook al een tijd geleden ontslagen.
Nu hebben ze zonder bericht ineens alle vestigingen gesloten.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:40:36 #127
180174 Diemux
People vs Me
pi_106783314
Tja wat moet je nog met een winkel als je bedrijven zoals www.Bol.com hebt...
pi_106783490
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:40 schreef Diemux het volgende:
Tja wat moet je nog met een winkel als je bedrijven zoals www.Bol.com hebt...
Lees dit topic maar eens door Diemux. Genoeg liefhebbers van fysieke boekhandels hier, die tevens nooit of zeer zelden gebruik zouden maken van www.bol. com
Slechte tijden voor boekenwinkels
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:46:51 #129
180174 Diemux
People vs Me
pi_106783686
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Lees dit topic maar eens door Diemux. Genoeg liefhebbers van fysieke boekhandels hier, die tevens nooit of zeer zelden gebruik zouden maken van www.bol. com
Slechte tijden voor boekenwinkels
Dat begrijp ik ook wel, er zullen zat liefhebbers zijn maar die groep wordt ook met de dag kleiner. Bedrijven als www.bol.com groeien als kool en zullen dit ook blijven doen. Dat is een probleem bij de meeste detailhandels, online bedrijven zullen uiteindelijk de meeste fysieke winkels uitroeien.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:48:31 #130
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_106783793
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:46 schreef Diemux het volgende:
online bedrijven zullen uiteindelijk de meeste fysieke winkels uitroeien.
Nee, dat zijn de consumenten die dat doen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_106783939
Daarin heb je gelijk. Boekhandels zullen in een lichte afgeslankte vorm of in een iets ander format verder moeten in de toekomst. Maar dan hebben ze ook wel zeker bestaansrecht.

@Dagonet: Het zijn idd de consumenten die daarvoor zorgen, mogelijk gemaakt door de online bedrijven.
De consumenten kan je daar overigens amper de schuld voor geven, zij zijn gewoon consumenten.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:53:14 #132
180174 Diemux
People vs Me
pi_106784052
Ik denk dat boekenwinkels (en eigenlijk ook andere soorten detailhandels) in de toekomst gaan integreren in andere winkels zoals supermarkten en warenhuizen. Losstaande winkelpanden met eigen personeel zullen uiteindelijk te duur worden.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 23:37:47 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106786585
Donner rotterdam is de mooiste boekwinkel van Nederland
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_106787083
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Donner rotterdam is de mooiste boekwinkel van Nederland
En dan was Donner vroeger nog een stuk mooier
  vrijdag 13 januari 2012 @ 23:47:36 #135
45206 Pietverdriet
pi_106787144
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

En dan was Donner vroeger nog een stuk mooier
Wanneer is vroeger volgens jou?
  FOK!fotograaf vrijdag 13 januari 2012 @ 23:49:57 #136
18921 freud
Who's John Galt?
pi_106787319
Mja, met de beweging naar online is het niet meer dan logisch deze beweging (en dat terwijl ik geen bijzonder hoogleraar boekhandels ben!). Het door een boekwinkel slenteren is nog steeds wel top, maar met programma's als Calibre op een epub verzameling kom ik ook een heel eind om eerlijk te zijn.

Scheelt me in ieder geval een sherpa op vakantie!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 13 januari 2012 @ 23:53:43 #137
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_106787520
Hoe krijgen ze het voor elkaar? Het is altijd stervensdruk in die winkels en de boeken zijn door de vaste boekenprijs net zo duur als ergens anders.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_106787554
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wanneer is vroeger volgens jou?
Ben er vorige maand geweest en de keer daarvoor was ruim een jaar geleden. In de 2 keer was het flink veranderd. Veel minder keus. Weet niet meer precies wanneer ze al die veranderingen hebben doorgevoerd, maar dat zal vast wel terug te vinden zijn. Desondanks blijf ik het een prachtige boekenwinkel vinden.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 23:55:58 #139
45206 Pietverdriet
pi_106787657
Ik ben er voor het laatst 8 jaar geleden geweest.
pi_106787746
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben er voor het laatst 8 jaar geleden geweest.
Wow, als je daar komt dan zal het je teleurstellen ben ik bang.
pi_106787841
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:53 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe krijgen ze het voor elkaar? Het is altijd stervensdruk in die winkels en de boeken zijn door de vaste boekenprijs net zo duur als ergens anders.
Een goede sfeer, mooi pand, goed personeel en een (nog steeds) ruime keus.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 00:03:30 #142
45206 Pietverdriet
pi_106788131
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wow, als je daar komt dan zal het je teleurstellen ben ik bang.
Oh dear
pi_106794624
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze maken wel heel wat meer kosten dan een onlinewinkel, denk ik. Huur pand (ze zitten over het algemeen niet in de kleinste panden op de slechtste locaties), personeel, opslag, enz.
pi_106796547
Ik ben juist zeer tevreden over de online dienst van Selexyz. Uitstekend gesorteerd, goed doorzoekbaar en de levering en service is keurig. Ik zie niet in waarom ze www.bol.com niet zouden kunnen inhalen. Ik ben niet zo iemand die de nieuwste boeken koopt die in zijn, maar ik heb het idee dat er bij Selexyz veel meer te vinden is. Vaak goede omschrijvingen en recensies erbij, ook van boeken die al lang in de vergetelheid zijn geraakt.

Ik woon er praktisch naast, en ik heb daar ook wel eens wat laten bestellen wat dan via Italiaanse uitgevers geregeld moest worden, ging ook uitstekend en ik werd keurig gewaarschuwd dat de Italianen te laat zouden leveren. Maar ik vind hun onlinewinkel zo goed dat ik eigenlijk niet meer naar de winkel ga als ik al ongeveer weet wat ik wil hebben.

Misschien moeten ze het wat meer integreren. Dat je in de winkel ook op je gemak de online voorraad kunt doorzoeken, dat je dat ook kunt laten doen, en als je het niet kunt vinden zowel vanuit de winkel als vanaf thuis heel makkelijk hen laat kijken of ze het ergens kunnen bestellen. En dat je vanuit huis heel makkelijk kunt rondneuzen in wat in de winkel op voorraad ligt, en dan met name wat ze daar op tafels hebben liggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_106796577
quote:
10s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:23 schreef k_man het volgende:

[..]

Een hoogleraar boekhandels? :?

Hebben ze ook een hoogleraar frietkramen? Een hoogleraar groentewinkels? Een hoogleraar bloemisten?
_O-
  zaterdag 14 januari 2012 @ 11:36:17 #146
45206 Pietverdriet
pi_106796595
Als Amazon naar Nederland komt wordt het pas echt leuk.
pi_106796825
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:35 schreef yyyentle het volgende:

[..]

_O-
Ik hoorde laatst dat ze zelfs hoogleraren bedrijfskunde hebben. _O-
  FOK!fotograaf zaterdag 14 januari 2012 @ 11:47:03 #148
18921 freud
Who's John Galt?
pi_106796847
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Als Amazon naar Nederland komt wordt het pas echt leuk.
Hoe bedoel je? Ik bestel er nu al hoor, zeker met grotere hoeveelheden (>5) is het vaak goedkoper. Ik ben zellf helemaal geswitched naar Bookdepository in de UK. Gratis verzending en scherpe prijzen *O*.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  zaterdag 14 januari 2012 @ 11:57:56 #149
45206 Pietverdriet
pi_106797022
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:47 schreef freud het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Ik bestel er nu al hoor, zeker met grotere hoeveelheden (>5) is het vaak goedkoper. Ik ben zellf helemaal geswitched naar Bookdepository in de UK. Gratis verzending en scherpe prijzen *O*.
Nederlandstalige boeken verkopen.
  Moderator zaterdag 14 januari 2012 @ 12:06:45 #150
42184 crew  DaMart
pi_106797181
We hadden 3 topics met dezelfde strekking, namelijk de moeilijkheden in de boekenbranche. Omdat de topics inhoudelijk veel overlap hadden, hebben we bij uitzondering besloten om dit onderwerp in één topic te concentreren en zijn de topics over Selexyz en Edel samengevoegd met dit topic :).
pi_106797643
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 23:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee: ik bedoel hoe krijgen ze het voor elkaar om verlies te maken.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  Moderator zaterdag 14 januari 2012 @ 12:29:38 #152
42184 crew  DaMart
pi_106797734
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 12:26 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Nee: ik bedoel hoe krijgen ze het voor elkaar om verlies te maken.
Locatie en personeel kosten ook geld, natuurlijk. En niet iedereen die in de winkel komt, zal ook een boek kopen. Sommige mensen kijken alleen en bestellen het vervolgens op internet. Het is dus zeer goed mogelijk dat de kosten voor personeel en het pand niet geheel worden gedekt door de omzet.
pi_106797987
Goed misschien kom ik er alleen op topdagen maar de hoeveelheid boeken die ik over de kassa's zie gaan per minuut bij de Selexyz in Den Haag is overweldigend, zeker met belachelijk hoge prijs per boek in Nederland. Nou weet ik natuurlijk niet wie het grote geld in zijn zak steekt, het zou best kunnen dat dat de uitgevers zijn en dat de boekenwinkel maar een kleine marge heeft.

Maar dan zit daar dus het probleem dat opgelost moet worden.
pi_106800026
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben juist zeer tevreden over de online dienst van Selexyz. Uitstekend gesorteerd, goed doorzoekbaar en de levering en service is keurig. Ik zie niet in waarom ze www.bol.com niet zouden kunnen inhalen.
Nou ja, www.bol.com heeft gewoon een gigantische voorsprong. Als ik naar mezelf kijk, koop ik boeken als ik ze zelf in een winkel ga halen het liefst bij Selexyz (of nou ja, tegenwoordig eigenlijk weer vaker bij de boekhandel hier vlakbij, omdat die aangenaam goed blijkt te zijn), maar als ik iets online wil kopen, denk ik daar gewoon niet aan. Dan ga ik naar bol. Gewoon omdat ik dat al deed voordat Selexyz een online winkel had (of voordat ik wist dat Selexyz een online winkel had, dat kan ook).
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:00:23 #155
45206 Pietverdriet
pi_106805416
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 13:53 schreef Bleie het volgende:

[..]

Nou ja, www.bol.com heeft gewoon een gigantische voorsprong. Als ik naar mezelf kijk, koop ik boeken als ik ze zelf in een winkel ga halen het liefst bij Selexyz (of nou ja, tegenwoordig eigenlijk weer vaker bij de boekhandel hier vlakbij, omdat die aangenaam goed blijkt te zijn), maar als ik iets online wil kopen, denk ik daar gewoon niet aan. Dan ga ik naar bol. Gewoon omdat ik dat al deed voordat Selexyz een online winkel had (of voordat ik wist dat Selexyz een online winkel had, dat kan ook).
Nah, BOL is alleen nog in Nederland actief. Bertelsmann On-Line was tien, twaalf jaar geleden nog overal actief, maar volledig weggevaagd door Amazon.
pi_106805531
Welcome to capitalism
En dat kan zomaar.....?
pi_106806145
quote:
4s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 12:06 schreef DaMart het volgende:
We hadden 3 topics met dezelfde strekking, namelijk de moeilijkheden in de boekenbranche. Omdat de topics inhoudelijk veel overlap hadden, hebben we bij uitzondering besloten om dit onderwerp in één topic te concentreren en zijn de topics over Selexyz en Edel samengevoegd met dit topic :).
Mooi initiatief, maakt het ook een stuk overzichtelijker zo. Dank hiervoor.

Even wat goed nieuws in dit topic stoppen: Vandaag een hele goede omzet gehad in de boekenwinkel waar ik werk: de een zijn dood......
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:28:39 #158
45206 Pietverdriet
pi_106806492
Kende de onlineshop van selexyz niet, wat een kutnaam voor een onlineshop trouwens, maar even gekeken en kan me al weer ergeren. Op hun startpagina, biografie van steve jobs, 25 euro voor een fucking paperback, de hardcover kost bij amazon $17,49 of £ 11,95
Dan heb ik geen eens zin daar ooit wat te bestellen. Sterf maar met je boekprijsbinding.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:33:33 #159
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106806677
De Engelse hardcover kost bij Selexyz 23 zoveel (8> .
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:34:45 #160
45206 Pietverdriet
pi_106806738
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:33 schreef Copycat het volgende:
De Engelse hardcover kost bij Selexyz 23 zoveel (8> .
Heeft echt voordelen Je Engels te beheersen.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:37:12 #161
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106806842
Maar ik fronste ook even met mijn wenkbrauwen toen ik dat verschil zag. En kocht toen de Engelstalige versie.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:38:49 #162
45206 Pietverdriet
pi_106806902
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:37 schreef Copycat het volgende:
Maar ik fronste ook even met mijn wenkbrauwen toen ik dat verschil zag. En kocht toen de Engelstalige versie.
In een UK webshop neem ik aan?
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:41:10 #163
45206 Pietverdriet
pi_106806990
Ben trouwens gek op biografieen, heb net die van oppenheimer uit, daarna die van robert lamberg herlezen en nu die van winston churchill aan het lezen.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:42:52 #164
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106807056
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

In een UK webshop neem ik aan?
In de fysieke Selexyz in EHV. Na een lunch bij de daarin gesitueerde CoffeeLovers. Dat is mijn zwakte. Plus ik draag Selexyz een net iets warmer hart toe dan het ook geliefde bookdepository.co.uk
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:45:01 #165
45206 Pietverdriet
pi_106807134
Ik denk trouwens dat het veel beter zou zijn voor de boekhandel als de boekprijsbinding zou vallen.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:45:21 #166
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106807146
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben trouwens gek op biografieen, heb net die van oppenheimer uit, daarna die van robert lamberg herlezen en nu die van winston churchill aan het lezen.
Die van Truman Capote is ook een aanrader.
Alleen viel het me zo tegen dat ze voor de cover de affiche van de biopic hebben gebruikt. Hoezeer ik Philip Seymour Hoffman ook waardeer.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:49:44 #167
45206 Pietverdriet
pi_106807294
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:45 schreef Copycat het volgende:

[..]

Die van Truman Capote is ook een aanrader.
Alleen viel het me zo tegen dat ze voor de cover de affiche van de biopic hebben gebruikt. Hoezeer ik Philip Seymour Hoffman ook waardeer.
Ah, * op lijstje zet *
pi_106808874
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:42 schreef Copycat het volgende:

[..]

In de fysieke Selexyz in EHV. Na een lunch bij de daarin gesitueerde CoffeeLovers. Dat is mijn zwakte. Plus ik draag Selexyz een net iets warmer hart toe dan het ook geliefde bookdepository.co.uk
Het verzenden gaat de laatste tijd wel een heel stuk trager daar. Bookdepository was al niet de snelste (maar wel goedkoop :P ) maar het wordt nu toch wel vrij ernstig
pi_106814728
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan heb ik geen eens zin daar ooit wat te bestellen. Sterf maar met je boekprijsbinding.
Boekprijsbinding geldt toch niet voor vertaalde werken?

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:38 schreef tjoptjop het volgende:

Het verzenden gaat de laatste tijd wel een heel stuk trager daar. Bookdepository was al niet de snelste (maar wel goedkoop :P ) maar het wordt nu toch wel vrij ernstig
Ligt dat aan bookdepository of aan de postbezorging? Ik heb al tijden gigantische problemen met leveringen uit de UK, ongeacht de leverancier. Soms is het er binnen een paar dagen, dan pas na 5 weken en ongeveer 10-20 % komt nooit aan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 14 januari 2012 @ 21:52:12 #170
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106815084
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:42 schreef stavromulabeta het volgende:

Boekprijsbinding geldt toch niet voor vertaalde werken?
Hoe zou jij dan verklaren dat de vertaalde paperback duurder is dan de Engelstalige hardcover? Ze lagen gebroederlijk naast elkaar.

Ik zie trouwens dat de film Capote - die zich vooral richt op de In cold blood periode - vanavond op televisie komt: 23:15 op Net5. Het boek In cold blood is sowieso een van mijn all time favorites.
pi_106815126
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:52 schreef Copycat het volgende:

[..]

Hoe zou jij dan verklaren dat de vertaalde paperback duurder is dan de Engelstalige hardcover? Ze lagen gebroederlijk naast elkaar.
Kleinere markt voor Nederlandstalige boeken + vertaalkosten = hogere prijs per exemplaar.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 21:55:51 #172
45206 Pietverdriet
pi_106815213
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Kleinere markt voor Nederlandstalige boeken + vertaalkosten = hogere prijs per exemplaar.
Geloof daar geen fuck van dat dit de reden van de bespottelijke prijzen is
  zaterdag 14 januari 2012 @ 21:56:37 #173
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106815241
Dat klinkt plausibel.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 21:57:08 #174
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106815264
Meningsverschilletje!
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:00:16 #175
45206 Pietverdriet
pi_106815369
De eerste oplage van de biografie van jobs was, in het nederlands, 50.000 stuks

Als de vertaler 5000 euro heeft gekregen ( zou de vertaler wel willen, maar hou ik voor een gerucht ) is dat 10 cent per stuk
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:05:59 #176
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106815535
Betaalt vertalen zo slecht?
570 pagina's voor 5.000 euro.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:06:54 #177
45206 Pietverdriet
pi_106815563
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:05 schreef Copycat het volgende:
Betaalt vertalen zo slecht?
570 pagina's voor 5.000 euro.
Vertalen betaald idd verschrikkelijk slecht.
Maar goed al was het tien keer zoveel kom je nog maar op een euro per exemplaar
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:07:38 #178
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106815590
Piet!
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:08:56 #179
45206 Pietverdriet
pi_106815644
quote:
18s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:07 schreef Copycat het volgende:
Piet!
?
Wat isser?
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:12:43 #180
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106815781
Betaalt. Vertalen wordt dan weer wel slecht betaald.

Heb even op het bonnetje gekeken: 23,95 voor de Engelstalige hardcover. 1,05 euro goedkoper dan de vertaalde paperback.
pi_106815893
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertalen betaald idd verschrikkelijk slecht.
Maar goed al was het tien keer zoveel kom je nog maar op een euro per exemplaar
Als ik een rapport laat vertalen, dan komt dat meestal uit op +- 50 euro per A4 (dan heb je een dom iemand, die geen idee heeft wat hij/zij aan het vertalen is). Boekformaat is pakweg de helft van een A4 en je zult wel kwantumkorting krijgen, dus uiteindelijk zal het vertalen van 570 pagina's ergens rond de 10.000 euro komen.

Daarna moet je nog een paar mensen laten proeflezen en de fouten er uit laten halen, de opmaak moeten verzorgen en een drukkerij aan het werk zetten. Dat zou zomaar op een paar euro per boek kunnen komen, maar het verklaart inderdaad niet dat soort grote verschillen (bij een oplage van 50.000)
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:15:48 #182
45206 Pietverdriet
pi_106815902
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:12 schreef Copycat het volgende:
Betaalt. Vertalen wordt dan weer wel slecht betaald.

Heb even op het bonnetje gekeken: 23,95 voor de Engelstalige hardcover. 1,05 euro goedkoper dan de vertaalde paperback.
http://www.amazon.co.uk/S(...)id=1326575678&sr=8-1

£11,95, dat is wat, 14 a 15 euro
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:19:29 #183
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106816029
quote:
Maar dat is minus het prettige praatje met de vriendelijke Selexyz-bedrijfsleider die me altijd zo vriendelijk groet.
Nu snap ik ook waarom :+ .
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:24:32 #184
45206 Pietverdriet
pi_106816200
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als ik een rapport laat vertalen, dan komt dat meestal uit op +- 50 euro per A4 (dan heb je een dom iemand, die geen idee heeft wat hij/zij aan het vertalen is). Boekformaat is pakweg de helft van een A4 en je zult wel kwantumkorting krijgen, dus uiteindelijk zal het vertalen van 570 pagina's ergens rond de 10.000 euro komen.

Daarna moet je nog een paar mensen laten proeflezen en de fouten er uit laten halen, de opmaak moeten verzorgen en een drukkerij aan het werk zetten. Dat zou zomaar op een paar euro per boek kunnen komen, maar het verklaart inderdaad niet dat soort grote verschillen (bij een oplage van 50.000)
http://www.boekvertalers.(...)europees-vergeleken/

Het schijnt zelf gesubsidieerd te worden, literair vertalen, maar volgens dat stuk betalen uitgevers 6,2 cent per woord, 2 cent minder dan het subsidiebedrag.

In de reacties spreken de vertalers zelfs van 4 cent per woord voor niet literaire vertalingen.
  zondag 15 januari 2012 @ 06:11:11 #185
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_106825438
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 20:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Noord-Limburg :') wat had je anders verwacht
Tics van je petten.
pi_106825556
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:42 schreef stavromulabeta het volgende:

Ligt dat aan bookdepository of aan de postbezorging? Ik heb al tijden gigantische problemen met leveringen uit de UK, ongeacht de leverancier. Soms is het er binnen een paar dagen, dan pas na 5 weken en ongeveer 10-20 % komt nooit aan.
Dat zou ook prima kunnen. Bookdepository zegt iig dat ze niet veranderd zijn qua leverancier. Eigenlijk moet ik dus volgende keer bij Amazon.co.uk bestellen, kan ik zien of het daar ook beroerd is.
  zondag 15 januari 2012 @ 09:38:49 #187
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_106825923
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 07:45 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat zou ook prima kunnen. Bookdepository zegt iig dat ze niet veranderd zijn qua leverancier. Eigenlijk moet ik dus volgende keer bij Amazon.co.uk bestellen, kan ik zien of het daar ook beroerd is.
Binnenkort kan dat dus zelfs op amazon.nl :)
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_106826558
Nu dan maar voor t eerst iets besteld bij selexyz.nl. Ben benieuwd wanneer het er is.
  zondag 15 januari 2012 @ 10:47:29 #189
45206 Pietverdriet
pi_106826573
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 10:46 schreef Bleie het volgende:
Nu dan maar voor t eerst iets besteld bij selexyz.nl. Ben benieuwd wanneer het er is.
Vertel!
Vertel!
wat heb je besteld?
  zondag 15 januari 2012 @ 10:55:39 #190
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106826687
Ik ben zelfs zo erg dat ik, als ik al wat bij de webshop van Selexyz bestel, ik de optie kies 'ophalen in filiaal'.

c_/

En nu weer verder in 11-22-1963, gekocht bij Selexyz.
pi_106827015
Zo meteen maar weer eens de lokale selexyz met een bezoek verblijden en eens lekker rondsnuffelen.

Wie verzint trouwens zo een onding als Selexyz als naam, hadden ze het niet beter bij boekwinkel met een sterretje en een haakje kunnen houden?
  zondag 15 januari 2012 @ 11:18:37 #192
45206 Pietverdriet
pi_106827032
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 11:17 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo meteen maar weer eens de lokale selexyz met een bezoek verblijden en eens lekker rondsnuffelen.

Wie verzint trouwens zo een onding als Selexyz als naam, hadden ze het niet beter bij boekwinkel met een sterretje en een haakje kunnen houden?
Winkel open op zondag?
pi_106827057
Ik koop eigenlijk boeken alleen in de boekhandel als ik boekenbonnen heb :@ Engelstalige boeken zijn online gewoon stukken goedkoper. Alleen bij de New English Bookstore in Amsterdam haal ik nog weleens wat.
Tap tap tap
pi_106827159
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Winkel open op zondag?
_O_ toeristisch regime _O_
pi_106827598
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 10:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel!
Vertel!
wat heb je besteld?
Mensenkinderen van Steven Pont.
  zondag 15 januari 2012 @ 13:32:39 #196
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_106830412
Toch kan ik me niet voorstellen wat Amazon.nl nou voor bijzonders kan zijn. Qua Nederlandse boeken zijn ze ook gebonden aan de vaste boekenprijs, dus hun speerpunt van goedkoop zijn kunnen ze niet uitbaten. Ze hebben geen voordeel boven de reus die Bol is, dus hebben ze een slechte positie om te groeien. Dan blijven buitenlandse boeken over, die slechts een klein gedeelte van de Nederlandse markt zijn.

Een distributiepunt hebben ze al, want boeken besteld bij Amazon.co.uk worden gewoon vanuit Nederland verstuurd. Bezorging duurt wel een dag langer, dus waarschijnlijk sturen ze elke dag een lading boeken vanuit hun voorraad in het buitenland naar het Nederlandse distributiepunt.

Bezorging is gratis vanaf Amazon.de en bij Amazon.co.uk voor bestellingen vanaf £ 25. De website vertalen in het Nederlands is ook niet zo boeiend als ze het toch van voornamelijk Engelstalige boeken moeten hebben. Ik zie echt niet waarom ze in Nederland binnenkort groot zouden uitpakken, en toch wordt dat voortdurend voorspeld.
pi_106830510
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 13:53 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik ben er ook maar toevallig op gestuit. Maar ik denk dat ze een betere onlinewinkel hebben en dat de combinatie met fysieke winkels en hun mogelijkheden om boeken te vinden buiten de eigen voorraad ze een voordeel kan geven. Naamsbekendheid is veranderlijk.
  zondag 15 januari 2012 @ 14:21:30 #198
45206 Pietverdriet
pi_106831678
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 13:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Toch kan ik me niet voorstellen wat Amazon.nl nou voor bijzonders kan zijn. Qua Nederlandse boeken zijn ze ook gebonden aan de vaste boekenprijs, dus hun speerpunt van goedkoop zijn kunnen ze niet uitbaten. Ze hebben geen voordeel boven de reus die Bol is, dus hebben ze een slechte positie om te groeien. Dan blijven buitenlandse boeken over, die slechts een klein gedeelte van de Nederlandse markt zijn.

Een distributiepunt hebben ze al, want boeken besteld bij Amazon.co.uk worden gewoon vanuit Nederland verstuurd. Bezorging duurt wel een dag langer, dus waarschijnlijk sturen ze elke dag een lading boeken vanuit hun voorraad in het buitenland naar het Nederlandse distributiepunt.

Bezorging is gratis vanaf Amazon.de en bij Amazon.co.uk voor bestellingen vanaf £ 25. De website vertalen in het Nederlands is ook niet zo boeiend als ze het toch van voornamelijk Engelstalige boeken moeten hebben. Ik zie echt niet waarom ze in Nederland binnenkort groot zouden uitpakken, en toch wordt dat voortdurend voorspeld.
Bol is een extreem kleine jongen vergeleken bij amazon, ze kunnen sterk winnen op terreinen waar boekprijsbinding niet van toepassing is, en zelf schrijvers wegkopen bij de uitgevers.
Amazon leeft niet alleen van boeken, maar leveren vrijwel alles.
  zondag 15 januari 2012 @ 14:23:38 #199
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106831748
Ik gebruik Amazon.co.uk eigenlijk alleen maar voor e-books.
pi_106838786
Amazon is in het buitenland zeker een uniek grote speler. Zij zijn begonnen met het exclusief opkopen van schrijvers waardoor ze een hele keten in de verkoopketen overslaan. Dat zie ik in nederland de komende jaren absoluut niet gebeuren. Voor recent verschenen nederlandse boeken zal je als klant dus geen voordeel kunnen halen bij amazon.

Heb dit in dit topic al een aantal keer eerder gezegd: voor alle nederlandse boeken waarvan het contract is verlopen mag ieder winkel vragen wat hij wil. Daarom zie je soms bij het Kruidvat boeken liggen voor 2 of 3 euro. Als Amazon hierin gaat handelen dan zouden ze best eens voordeel kunnen ophalen.
En uiteraard als Amazon in de toekomst exclusief de rechten van nederlandse auteurs opkoopt dan zal de consument hier veel voordeel mee behalen. Dat zou het tevens onmogelijk maken om die boeken ergens anders te kopen dan bij Amazon en dit zal voor alle overige boeken verkopers een keiharde klap zijn. Of dit ooit gaat gebeuren is maar zeer de vraag en het zal zeker de komende 5 jaar niet gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')