SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
Wat is dan jouw grens? 3 jaar? 6 jaar? 9 Jaar? 12 Jaar? Je weet toch dat je volgens de believers elk jaar dat je wacht je er alleen maar op vooruit kan gaan? Waarom dan die ommezwaai bij 15 jaar?quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:11 schreef WammesWaggel het volgende:
Tja dat is wat veel hoor 15 jaar, dan moet ik ook mijn motor kunnen stallen want dat doen mannen op die leeftijd
Zonde. Dan heb je de liquiditeit om zo'n stap te nemen, en dan loop je achter de feiten aan.quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Ik heb ook vrienden die hun huis telkens 'scherp geprijsd' hielden in een dalende markt. Die haalden er nét niet de laatste 10K vanaf, waardoor hun huis het meest aantrekkelijke zou worden. Uiteindelijk zijn ze met de vraagprijs meer dan 20% gezakt, en toen nog eens 5% op het eindbod. Als ze meteen 10% minder hadden ingezet hadden ze uiteindelijk veel geld bespaard.
Nou is ons woongenot nu ook wel oke maar wij willen kopen voor kids, die stress met eventueel verbouwen is wat veel met een zwangere vrouw of een baby dus wij dachten aan twee jaar, en dan ook iets voor de langere termijn dus zeker tien jaar.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is dan jouw grens? 3 jaar? 6 jaar? 9 Jaar? 12 Jaar? Je weet toch dat je volgens de believers elk jaar dat je wacht je er alleen maar op vooruit kan gaan? Waarom dan die ommezwaai bij 15 jaar?
Voor mij persoonlijk ligt de grens al bij 1 dag. Mijn woongenot is me meer waard dan alle voorspellingen bij elkaar.
Ik zou pas iets kopen als ik zou zeggen: ja, hier wil ik ook wel 30 jaar wonen.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:19 schreef WammesWaggel het volgende:
Nou is ons woongenot nu ook wel oke maar wij willen kopen voor kids, die stress met eventueel verbouwen is wat veel met een zwangere vrouw of een baby dus wij dachten aan twee jaar, en dan ook iets voor de langere termijn dus zeker tien jaar.
Goed punt ja.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zou pas iets kopen als ik zou zeggen: ja, hier wil ik ook wel 30 jaar wonen.
(Dat wil dus niet zeggen dat je dat gelijk als eindstation moet zien, maar dat je wel weet dat je het daar ook 30 jaar kan uithouden. Iets KOPEN voor 5 a 10 jaar? Neh.Dat is net zoiets als een graafmachine kopen om 2 x iets mee uit te graven. Huur dat ding dan.)
Kun je doen. Maar volgens mij stond Whuzzanova daar helemaal buiten hoor.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dat viva forum is weer geniaal... misschien moeten we Whuzzanova maar weer eens langs sturen om die dames wat troost te bieden
Mja, je geeft zelf al aan dat er gezinsuitbreiding op komst is. (Wellicht zelfs plannen voor schaalvergroting?quote:
Ik dacht het niet, het was onze superheld die de dames kwam 'redden' van onze kwaadaardige romeoquote:Op zondag 2 oktober 2011 23:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je doen. Maar volgens mij stond Whuzzanova daar helemaal buiten hoor.
Wat jij wil Xeno. Ik weet wie het was, en dus 100% zeker dat hij het niet was.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik dacht het niet, het was onze superheld die de dames kwam 'redden' van onze kwaadaardige romeo
Je bent een kloon van Whuzzquote:Op zondag 2 oktober 2011 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat jij wil Xeno. Ik weet wie het was, en dus 100% zeker dat hij het niet was.
Niet iedereen zit in de kloon-scene he...quote:
Whuzz was het in ieder geval niet.quote:Anyway... niet dat het mij uitmaakt, ik vond het wel een leuke actie... want het gaf weer wat extra vermaak![]()
Je moet je er wel continu aan blijven herinneren hoe fijn je hypotheek is hequote:Op zondag 2 oktober 2011 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mijn woongenot is me meer waard dan alle voorspellingen bij elkaar.
Je doet net alsof een hypotheek een scheldwoord is, maar toch verlang je maar al te graag naar die zogenaamde 'molensteen' om je nek.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet je er wel continu aan blijven herinneren hoe fijn je hypotheek is he
Stropquote:Op maandag 3 oktober 2011 00:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je doet net alsof een hypotheek een scheldwoord is, maar toch verlang je maar al te graag naar die zogenaamde 'molensteen' om je nek.
Kortom.... alles wat de tegenstanders van de huizenmarkt zeepbel al lang wisten is samengevat in dit stukjequote:Weg overwaarde, half Nederland onder water
Denk maar niet dat de daling van de huizenprijzen in hetzelfde langzame tempo blijft verlopen. Als de beer los is, gaan we een echte crash meemaken zoals die in de VS al lang heeft plaatsgevonden. In scenarios die het ministerie van Financiën onlangs heeft vrijgegeven, dalen de huizenprijzen bij een nieuwe financiële crisis wel met zon 20 procent een enorm vermogensverlies. Dat heeft een vernietigende invloed op het consumentenvertrouwen, waardoor de huizenmarkt volledig tot stilstand komt en de bereidheid om geld uit te geven tot een nulpunt daalt. De bouw van nieuwe woningen valt ver terug, wat opnieuw voedsel geeft aan de economische krimp.
De crash betekent dat zeker de helft van de huishoudens straks een hypotheeklening heeft die groter is dan de waarde van de woning dat is nu al eenderde door de grote hoeveelheid aflossingsvrije hypotheken die verkocht is. Deze groep staat zoals dat heet onder water en kan niet zomaar verhuizen. Bij verkoop ontstaat immers een restschuld, waar ze nog jarenlang aan vastzitten. Dit is slecht voor de arbeidsmobiliteit.
De kiem voor deze huizencrisis is lang geleden ontstaan, waardoor de Nederlandse woningmarkt nu kwetsbaar is voor prijsdalingen. We hebben de grootste hypotheekschuld ter wereld, afgezet tegen de omvang van de economie. En we hebben de grootste wanverhouding tussen de waarde van de hypotheek en die van de woning. Door de sterk versoepelde leenvoorwaarden van banken (125 procent executiewaarde, aflossingsvrij) vanaf de jaren negentig en de riante hypotheekrente-aftrek is een huizenbubbel ontstaan die gaat knappen.
Het begin is er al. De huizenprijzen zijn vanaf de top in 2008 met 8,5 procent gedaald. Er staat nu een recordaantal huizen te koop, en dat aanbod neemt iedere dag toe. Bovendien hebben de banken de leenvoorwaarden dusdanig aangescherpt dat mensen veel minder kunnen lenen.
Het laatste zetje richting de afgrond is een nieuwe schok en stijgende werkeloosheid. Wie wil zich nog dik in de schulden steken als de markt instort? Wie zijn baan kwijtraakt, kan ook niet meer wachten tot iemand bereid is de koopprijs te betalen, maar zal een flinke korting moeten accepteren. Het aantal gedwongen verkopen zal toenemen, wat de prijzen verder onder druk zet. De enigen die profiteren zijn starters.
Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonenquote:Op maandag 3 oktober 2011 09:40 schreef droom_econoom8 het volgende:
Hatsekidee: Ozb in Lingewaard stijgt met 50 procent
Nu moet er nog meer van de prijs af om wonen in Lingewaard aantrekkelijk te maken.
Ik ben er al jarenlang een voorstander van, dat de HRA en de huurtoeslag worden omgezet in een belastingverlaging.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonen![]()
De HRA laten we nog even ongemoeid maar via andere wegen gaat de druk langzaam opgevoerd worden... ik vraag me af wanneer onze liberale vrienden van de VVD het hele systeem eens gaan opschonen
Ik zal ook even wat uit lichten:quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
Binnenkort....heel binnenkort begint het grote deflatiefeest
Even wat uitgelicht:
[..]
Kortom.... alles wat de tegenstanders van de huizenmarkt zeepbel al lang wisten is samengevat in dit stukje![]()
Het is weer het zoveelste doomscenario. Een scenario is maar fantasie, nietwaar.quote:Onwaarschijnlijk scenario?
Ik denk niet dat je als verhuurder geheel immuun gaat blijken voor dergelijke fratsen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonen![]()
Probleem is dat er geen politici is die daar aan wil, de hoge inkomens hebben immers een bovengemiddeld voordeel van de HRA. Een beetje jammer dat zogenaamde voorstanders van de vrije markten hun principes zo te grabbel gooien voor eigen financieel gewin.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:49 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik ben er al jarenlang een voorstander van, dat de HRA en de huurtoeslag worden omgezet in een belastingverlaging.
Als goudbelegger moet jij toch vooral een voorstander zijn van de doomscenario's?quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het is weer het zoveelste doomscenario. Een scenario is maar fantasie, nietwaar.
Men wil? Men moet zal je bedoelenquote:Intussen wil men - en dat zijn feiten - in Nederland 7mia af gaan waarderen op kantoorpanden.
Lijkt me een interessante case.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |