Dat heb ik ook gezegd! Na eerst The Wheel of Time begonnen te zijn, die nog niet af bleek (schrijver ook nog eens het loodje gelegd) en daarna begonnen in A Song of Ice and Fire. Kut! Ook nog niet af!?!quote:Op donderdag 29 september 2011 12:52 schreef Telecaster het volgende:
Ik begin nooit meer aan een reeks als 'ie niet al helemaal af is.
Vind je? Ik vind het een behoorlijk woeste aanname. Je neemt nogal wat aan namelijk. En er zijn veel mensen die er behoorlijk wat aan op hangen ook. Hele levens worden bepaalt omdat men bang is voor een aanname.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou... 'elke woeste aanname'... ook errrug kort door de bocht
Ghe. Dat doet de wetenschap nu al.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het zou een goede zaak zijn als de wetenschap haar oogkleppen af zou doen en op basis van zovele getuigenverklaringen zou erkennen dat er veel meer is dan zij nu weet.
Heb je weleens drugs op? Of ben je weleens door koorts aan het trippen geweest?quote:Dan zal je zeggen dat al die verklaringen gelijkluidend zijn omdat er een stof DMT wordt geproduceerd die ons de ervaringen tijdens de BDE laat ervaren, maar hoe weten overleden mensen dan soms wat er in een andere ruimte is gebeurd? Of waar een verpleegster hun kunstgebit heeft gestopt? Waarom lijken die ervaringen allemaal zo echt?
Goed omschreven!quote:Op donderdag 29 september 2011 12:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het is beide net zo onwaarschijnlijk. Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen. Althans dat is waar ik voor sta en wat mij betreft een vrij rationele verklaring is. Een ziel veranderd immer ook van functioneren wanneer iemenad geestelijk gehandicapt raakt na een ongeluk. Dat is omdat de hersenen niet meer de juiste verbindingen kunnen gebruiken aangezien deze beschadigd zijn geraakt.
In extreme stresssituaties bijvoorbeeld neem je, strak van de adrenaline, alles ineens ook veel scherper waar.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Heb je weleens drugs op? Of ben je weleens door koorts aan het trippen geweest?
De wetenschap, dus ook de medische wetenschap, is geneigd om ééndimensionaal te denken. Rationeel, verklaarbaar.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
'Wetenschappelijk' is slechts een definitie. Wat telt is niet wat we denken te weten, maar wat er is. En uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er toch echt veel meer is dan we nu denken te weten. Sommigen hebben dat aan den lijve ondervonden. Daar zijn diverse verklaringen van opgetekend.
Dan zal je zeggen dat al die verklaringen gelijkluidend zijn omdat er een stof DMT wordt geproduceerd die ons de ervaringen tijdens de BDE laat ervaren, maar hoe weten overleden mensen dan soms wat er in een andere ruimte is gebeurd? Of waar een verpleegster hun kunstgebit heeft gestopt? Waarom lijken die ervaringen allemaal zo echt?
Het feit dat de meesten van ons deze ervaringen niet hebben gehad, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Pas als je een grens over gaat kan je iets zeggen over wat er achter ligt. Helaas worden veel mensen die met berichtgeving daaromtrent terugkomen vaak als idioot gezien, reden waarom ze liever hun mond houden. Daarom is er ook zo weinig over BDE's bekend.
Als de medische wetenschap moet erkennen dat er meer is dan zij weten, staan ze voor dat domein met lege handen en blijven ze het antwoord schuldig. Bovendien dan moeten ze voor de terugkomers van een BDE ook een scenario en hulptraject klaar hebben liggen, en omdat de andere zijde nu eenmaal zelfverklaard onbekend terrein is voor de wetenschap, kan er voor de terugkomers ook niets gedaan worden anders dan reguliere psychologische hulp. Die vervolgens schromelijk tekort schiet omdat een BDE veel verder gaat dan wat de wetenschap nu weet.
Het zou een goede zaak zijn als de wetenschap haar oogkleppen af zou doen en op basis van zovele getuigenverklaringen zou erkennen dat er veel meer is dan zij nu weet.
Toch verklaren artsen mensen op enig moment dood, waarna sommigen toch terug gekeerd zijn. Er wordt toch duidelijk gesteld dat het ontbreken van hersenactiviteit geen voorwaarde is voor de dood, omdat een lichaam ook kunstmatig in leven kan worden gehouden?quote:Op donderdag 29 september 2011 12:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ohh dat boek.
Ah ja. Er is een redelijk verschil tussen een bijna dood ervaring en een dood ervaring.
Bijna dood is niet dood. Als de hersenen afgestorven zijn is iemand nooit meer tot leven te wekken.
Er zijn uitzonderlijke situaties bekend waarin het dood gaan een uur kon duren.
(Of beter gezegd mensen die voor ons ogenschijnlijk dood waren, konden na 1 uur nog succesvol gereanimeerd worden).
Dat zegt enkel en alleen iets over dat we niet exact weten wanneer de dood nu echt intreedt.
Als cardioloog wel, daarbuiten wordt ie enkel door z'n lezers serieus genomen. (& door echte wetenschappers op dat gebied ook serieus genomen, maar dan met de emphasis op 'genomen'quote:Op donderdag 29 september 2011 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Pim van Lommel wordt als cardioloog best gezien als een wetenschapper. Hij heeft veel onderzoeken gedaan en daar opmerkelijke resultaten mee bereikt.
Er kunnen meerdere dimensies zijn. Hou je dat wel open?quote:Op donderdag 29 september 2011 12:56 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nee hoor. Er is op dit moment simpelweg geen enkele rationele aanleiding om in iets als een ziel te geloven.
Heb je geen betere argumentenquote:Op donderdag 29 september 2011 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De wetenschap, dus ook de medische wetenschap, is geneigd om ééndimensionaal te denken. Rationeel, verklaarbaar.
Kom je met meerdere dimensies aan, breekt de paniek uit.
quote:Op donderdag 29 september 2011 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De wetenschap, dus ook de medische wetenschap, is geneigd om ééndimensionaal te denken. Rationeel, verklaarbaar.
Kom je met meerdere dimensies aan, breekt de paniek uit.
Tsja mensen die niet begrijpen dat een BDE totaal niet hetzelfde is als door gaan.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:00 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Als cardioloog wel, daarbuiten wordt ie enkel door z'n lezers serieus genomen. (& door echte wetenschappers op dat gebied ook serieus genomen, maar dan met de emphasis op 'genomen')
http://www.skepsis.nl/eindeloos-bewustzijn.html
Ja wetenschappers zijn veel te wetenschappelijk voor dat soort onzin.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:01 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Heb je geen betere argumenten![]()
Hetzelfde als roepen: het werkt niet want je geloofd er niet in.
Je bent zelf een simpele ziel door de gehele wetenschap snel over 1 kammetje te scheren...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit is weer een oeverloze discussie over de wetenschap aan de ene kant, en de menselijke ervaringen aan de andere kant.
Onder het motto: ik heb het zelf niet meegemaakt/het is niet wetenschappelijk bewezen dus bestáát het niet.
Pffffffff. Simpele zielen (nou, een woordspeling vind ik hier wel op zijn plaats!)
Zeker. En zodra er betrouwbaar steekhoudend bewijs over naar voren komt zal ik de eerste zijn die dat als waarschijnlijk zal beoordelen.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er kunnen meerdere dimensies zijn. Hou je dat wel open?
Sja. Ik geloof om exact dezelfde redenen ook niet in kaboutertjes en astrologie.quote:Ik vind het een tikkie bekrompen, om zó puur in rationele dingen te denken.
Als een alcoholist een roze olifant waarneemt, is dat voor jou dan ook een sterk argument om in roze olifanten te geloven?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Onder het motto: ik heb het zelf niet meegemaakt/het is niet wetenschappelijk bewezen dus bestáát het niet.
Idd, maar is ook meer dan we weten maar dat komt omdat we nu pas beginnen met het begrijpen van de werking van het brein. En ons brein is het meest krachtige orgaan wat we ooit hebben gehad en het brein bepaalt alles wat er gebeurt in het lichaam. Bijvoorbeeld bij verhongering schakelt het brein over naar vetverbranding en als dat op is gaat het over in spierverbranding. En als laatste wanhopige daad zal het brein zichzelf in leven houden door middel van verbranding van de hartspier, wat natuurlijk zelfmoord is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ghe. Dat doet de wetenschap nu al.
Anders kon elke wetenschapper nu wel z'n bureau leegruimen en van 't mooie weer gaan genieten.
Je hersenen houden je heel graag voor de gek. Als je dat niet doorhebt dan is er niet zo veel voor je te doen.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit is weer een oeverloze discussie over de wetenschap aan de ene kant, en de menselijke ervaringen aan de andere kant.
Het is zinvoller om over 'de geest' te spreken. Over de geest kunnen we zeggen dat het een product is van ons brein. Wanneer we komen te overlijden zijn we ons van niets meer bewust en dat zal voor altijd zo blijven. Er gebeurt niets spannends en je zou zelfs kunnen zeggen dat mensen die denken na hun dood in een 'andere wereld' terecht te komen of zelfs hun opa weer zien - wat een ridicuul idee!! - geestesziek zijn.quote:Volgens verschillende geloven en levensovertuigingen heeft de mens een ziel.
Maar wat is die ziel nou precies? Wat gebeurt er met die ziel na de dood?
Ga jij maar naar stofjes zoeken in de menselijke hersens die verklaren waarom een mens is zoals hij is.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:04 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Je bent zelf een simpele ziel door de gehele wetenschap snel over 1 kammetje te scheren...
Goedgelovig of.... openminded...?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:05 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Zeker. En zodra er betrouwbaar steekhoudend bewijs over naar voren komt zal ik de eerste zijn die dat als waarschijnlijk zal beoordelen.
Tot die tijd echter...
[..]
Sja. Ik geloof om exact dezelfde redenen ook niet in kaboutertjes en astrologie.
Liever rationeel dan goedgelovig.
Ook een leuke in deze:quote:Op donderdag 29 september 2011 13:06 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Dus het brein is alles bepalend en interpreteert ook alle binnenkomende signalen en bepaalt dus wat je hoort, ziet, ruikt en voelt.
Goed argument heb je daar.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ga jij maar naar stofjes in de menselijke hersens die verklaren waarom een mens is zoals hij is.
Dat gaat ons nog lukken ook over niet al te lange tijd. Of wij het nog meemaken weet ik niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ga jij maar naar stofjes in de menselijke hersens die verklaren waarom een mens is zoals hij is.
Openminded is openstaan voor geloofwaardige hypotheses.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Goedgelovig of.... openminded...?
Tsja Cogito ergo sum (Ik denk, dus ik ben) hè. Cartesiaans denken.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:07 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ook een leuke in deze:
Brain in a vat
Dan zullen ze nog wel even door moeten rekenen met de AI, want alleen hogere diersoorten hebben bewustzijn.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:09 schreef MissVanity het volgende:
Er zijn ook wetenschappers die hersenen hebben gemaakt en die aangesloten op een robot.
Ze hopen te kunnen ontdekken of deze hersenen ook zelfbewust zijn.
Maar als je niet denkt ben je er nog steeds hoorquote:Op donderdag 29 september 2011 13:10 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja Cogito ergo sum (Ik denk, dus ik ben) hè. Cartesiaans denken.
Nee het ligt anders. We hebben verschillende argumenten die het hoogst onwaarschijnlijk maken.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is eigenlijk gewoon wachten tot mensen óf persoonlijke ervaringen krijgen op spiritueel gebied, óf tot er nieuwe dimensies worden ontdekt of verklaard.
Ik vind het erg kortzichtig en zeer bekrompen: "ik heb 't nie gezien, dus 't bestaat nie".
Ze moeten ook nog een manier vinden om te kunnen aantonen of het wel of niet zelfbewust isquote:Op donderdag 29 september 2011 13:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dan zullen ze nog wel even door moeten rekenen met de AI, want alleen hogere diersoorten hebben bewustzijn.
Pas op, dit wordt gelezen als volledige afbranding van de dimensiesquote:Op donderdag 29 september 2011 13:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee het ligt anders. We hebben verschillende argumenten die het hoogst onwaarschijnlijk maken.
Ik heb nog nooit een blauwe vinvis gezien, maar ik geloof wel dat ze bestaan. Dus zo bekrompen ben ik niet!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vind het erg kortzichtig en zeer bekrompen: "ik heb 't nie gezien, dus 't bestaat nie".
Idd, het is hier precies weer W&T ...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Pffffffff. Simpele zielen (nou, een woordspeling vind ik hier wel op zijn plaats!)
Niet "ik heb 't nie gezien" - eerder "er is vooralsnog geen enkel steekhoudend bewijs".quote:Op donderdag 29 september 2011 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is eigenlijk gewoon wachten tot mensen óf persoonlijke ervaringen krijgen op spiritueel gebied, óf tot er nieuwe dimensies worden ontdekt of verklaard.
Iemand die descartes niet snapt.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:11 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Maar als je niet denkt ben je er nog steeds hoor
Er is ook nog geen 100% bewijs/verklaring voor de oerknal ... dus wij bestaan niet ?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:14 schreef Telecaster het volgende:
Niet "ik heb 't nie gezien" - eerder "er is vooralsnog geen enkel steekhoudend bewijs".
Nee hoor, daar zijn methodes voor.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:12 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Ze moeten ook nog een manier vinden om te kunnen aantonen of het wel of niet zelfbewust is
Daniël, met alle respect, maar naar die argumenten vráág ik niet eens meer. Ik ben een volstrekt andere mening toegedaan en vind het eerlijk gezegd ook enigszins een gebrek aan levenservaring dat bijvoorbeeld spiritualiteit zó via de hersenen verklaard wordt of moet worden.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee het ligt anders. We hebben verschillende argumenten die het hoogst onwaarschijnlijk maken.
Jep, zoals ik al eerder zei interpreteren je hersenen alle binnenkomende signalen en bekende signalen zoals de stem van je moeder zal je onmiddellijk herkennen en als zodanig interpreteren maar het word pas leuk als je in het donker (verminderde waarneming van de ogen, je belangrijkste waarnemingsmiddel) geluiden hoort die je niet kent. Dan gaan je hersenen dingen anders interpreteren dan ze daadwerkelijk zijn. Het gehuil van een wolf gaat klinken als het gehuil van spoken bijvoorbeeld. En dat is trouwens ook de reden waarom spook waarnemingen altijd in het donker plaatsvinden. Een schaduw of lichtinval van de maan word dan als snel gezien als onverklaarbaar en dus moet het wel een spook zijn...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:06 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je hersenen houden je heel graag voor de gek. Als je dat niet doorhebt dan is er niet zo veel voor je te doen.
Ik weet tenminste wanneer ik moet twijfelen, zelfs aan mijn eigen waarnemeningen.
De Omnibus Dubitandum
Je weet hoe het werkt met wetenschap en "100% bewijs/verklaring", mag ik hopen...?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:15 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Er is ook nog geen 100% bewijs/verklaring voor de oerknal ... dus wij bestaan niet ?
Nou ik volg gewoon de algemene gedachtengang hier ...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:16 schreef Telecaster het volgende:
Je weet hoe het werkt met wetenschap en "100% bewijs/verklaring", mag ik hopen...?
Sja. Dat mag.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daniël, met alle respect, maar naar die argumenten vráág ik niet eens meer. Ik ben een volstrekt andere mening toegedaan en vind het eerlijk gezegd ook enigszins een gebrek aan levenservaring dat bijvoorbeeld spiritualiteit zó via de hersenen verklaard wordt of moet worden.
Dan volg je die minder goed dan je denkt, lijkt het.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:17 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Nou ik volg gewoon de algemene gedachtengang hier ...
Dat komt ook omdat al redelijk wat argumenten hierboven staan opgelepeld en die negeer je gewoon.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daniël, met alle respect, maar naar die argumenten vráág ik niet eens meer. Ik ben een volstrekt andere mening toegedaan en vind het eerlijk gezegd ook enigszins een gebrek aan levenservaring dat bijvoorbeeld spiritualiteit zó via de hersenen verklaard wordt of moet worden.
Ja, oké, dat snap ik wel. Ik kan er ook echt met m'n verstand niet bij!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:17 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Dat mag.
Ik vind het op mijn beurt weer even hilarisch als hautain dat je er zomaar vanuit gaat dat iedereen die niet exact hetzelfde als jij denkt over "spiritualiteit" en andere volkomen onbewezen zaken geen levenservaring heeft.
Geen probleem, ik ben hier voor het onderwerp niet om anderen af te zeiken.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:18 schreef MissVanity het volgende:
Iedereen is anders en iedereen heeft andere meningen. Lijkt me logisch om gewoon respect voor elkaar te kunnen opbrengen en accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt.
Sja. En ook dat mag.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, oké, dat snap ik wel. Ik kan er ook echt met m'n verstand niet bij!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |