quote:Gister hoorde ik dat de ziel ook een product kan zijn van de hersenen. Door het samenwerken en informatie uitwisselen van neuronen krijg je een vals idee van zelfbewustzijn. De ziel is dus een illusie en sterft samen met je lichaam.
Check, zodra iets de dood kan overleven, moet je eens heel goed gaan nadenken over de definitie van dood. Dood betekent namelijk einde van leven.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:55 schreef Telecaster het volgende:
Er is geen enkel overtuigend bewijs voor het bestaan van een ziel.
Er zijn enkel irrationele verhaaltjes ter schijntroost die uit onze angst voor de dood ontspruiten.
Dood is het einde van dit leven. Kan zijn dat het dan echt helemaal afgelopen is. Maar het kan ook zijn dat er wel meer is. De wetenschap heeft nog niet kunnen uitsluiten dat er leven na de dood is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Check, zodra iets de dood kan overleven, moet je eens heel goed gaan nadenken over de definitie van dood. Dood betekent namelijk einde van leven.
Dat kun je vinden, maar dat wil niet zeggen dat het zo is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:04 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Dood is het einde van dit leven. Kan zijn dat het dan echt helemaal afgelopen is. Maar het kan ook zijn dat er wel meer is. De wetenschap heeft nog niet kunnen uitsluiten dat er leven na de dood is.
De wetenschap kan overigens ook niet uitsluiten dat er in het binnenste van de aarde hitte bestendige smurfen wonen.quote:Definitie van dood:
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties meer plaatsvinden (ademhalen, eten, drinken, denken, bewegen enzovoorts).
Ik geloof tenminste niet dat een bijna weggesmolten komeet de aarde gaat vernietigenquote:Op donderdag 29 september 2011 12:06 schreef Loppe het volgende:
Daniel1976 heeft complexen ivm indoctrinatie van geloofsinstituten, ik zou daar niet te veel op voort gaan.
Ik snap je punt. Alleen is de vergelijking een beetje vergezocht. Het hebben van een ziel is toch wel aannemelijker dan smurfen in het binnenste van de aarde.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat kun je vinden, maar dat wil niet zeggen dat het zo is.
[..]
De wetenschap kan overigens ook niet uitsluiten dat er in het binnenste van de aarde hitte bestendige smurfen wonen.
Dāt maakt het niet waarschijnlijker.
Netzo iets als Godquote:Op donderdag 29 september 2011 12:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Dit lijkt me het enige juiste antwoord:
[..]
Waarom? Voor beiden is immers geen enkel steekhoudend bewijs.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:10 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Alleen is de vergelijking een beetje vergezocht. Het hebben van een ziel is toch wel aannemelijker dan smurfen in het binnenste van de aarde.
Je zelfbewustzijn geeft je het idee dat je een ziel hebt. Of dit nou wel of niet zo is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:11 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom? Voor beiden is imers geen enkel steekhoudend bewijs.
Sja. De bewijslast ligt dan ook bij degenen die beweren dat er *wel* leven na de dood is - Russells Theepot en zo.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:04 schreef MissVanity het volgende:
[..]
De wetenschap heeft nog niet kunnen uitsluiten dat er leven na de dood is.
Je zelfbewustzijn geeft je ook het idee dat je bewust kiest over je opleiding / welke auto je koopt / op wie je verliefd wordt. En ook dat is niet zo.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Je zelfbewustzijn geeft je het idee dat je een ziel hebt. Of dit nou wel of niet zo is.
Er is geen aanleiding om te geloven in smurfen.
Vele culturen hebben verhaaltjes over reuzen en kaboutertjes. Dat geeft ons zelfbewustzijn ons dus kennelijk ook in.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Je zelfbewustzijn geeft je het idee dat je een ziel hebt. Of dit nou wel of niet zo is.
Er is geen aanleiding om te geloven in smurfen.
Het is beide net zo onwaarschijnlijk. Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen. Althans dat is waar ik voor sta en wat mij betreft een vrij rationele verklaring is. Een ziel veranderd immer ook van functioneren wanneer iemenad geestelijk gehandicapt raakt na een ongeluk. Dat is omdat de hersenen niet meer de juiste verbindingen kunnen gebruiken aangezien deze beschadigd zijn geraakt.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:11 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom? Voor beiden is imers geen enkel steekhoudend bewijs.
Eens. Maar dat is natuurlijk een heel ander gebruik van de term "ziel" dan in de religieuze zin des woords.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen.
Oja, dat is ook nog een heel belangrijk argument.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het is beide net zo onwaarschijnlijk. Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen. Althans dat is waar ik voor sta en wat mij betreft een vrij rationele verklaring is. Een ziel veranderd immer ook van functioneren wanneer iemenad geestelijk gehandicapt raakt na een ongeluk. Dat is omdat de hersenen niet meer de juiste verbindingen kunnen gebruiken aangezien deze beschadigd zijn geraakt.
Hoezo een illusie? Ik denk alles wel redelijk op waarde te kunnen schatten.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:17 schreef MissVanity het volgende:
Zijn er nou alleen maar mensen die niet in de ziel geloven?
Maar hoe gaan jullie dan om met het feit dat alles dus een illusie is?
Accepteren en er maar van genieten zolang het duurt.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:17 schreef MissVanity het volgende:
Zijn er nou alleen maar mensen die niet in de ziel geloven?
Maar hoe gaan jullie dan om met het feit dat alles dus een illusie is?
Dat dus. Net alsof je per definitie in ontkenning moet leven om een leuk leven te hebben.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hoezo een illusie? Ik denk alles wel redelijk op waarde te kunnen schatten.
Ik heb een prettig leven.
Moest AVerstraten niet zo een *piep* zijn had ik dat geloof me niet toegeëigend.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:09 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik geloof tenminste niet dat een bijna weggesmolten komeet de aarde gaat vernietigen
Dat lijkt mij het enige juiste antwoord!quote:Op donderdag 29 september 2011 12:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Dit lijkt me het enige juiste antwoord:
Die wil ik ook wel lezen ja. Lijkt me heel interressant.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat lijkt mij het enige juiste antwoord!
Ben echt een ontzettend interessant boek aan het lezen. Wij zijn ons brein, van Dick Swaab.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |