quote:Gister hoorde ik dat de ziel ook een product kan zijn van de hersenen. Door het samenwerken en informatie uitwisselen van neuronen krijg je een vals idee van zelfbewustzijn. De ziel is dus een illusie en sterft samen met je lichaam.
Check, zodra iets de dood kan overleven, moet je eens heel goed gaan nadenken over de definitie van dood. Dood betekent namelijk einde van leven.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:55 schreef Telecaster het volgende:
Er is geen enkel overtuigend bewijs voor het bestaan van een ziel.
Er zijn enkel irrationele verhaaltjes ter schijntroost die uit onze angst voor de dood ontspruiten.
Dood is het einde van dit leven. Kan zijn dat het dan echt helemaal afgelopen is. Maar het kan ook zijn dat er wel meer is. De wetenschap heeft nog niet kunnen uitsluiten dat er leven na de dood is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Check, zodra iets de dood kan overleven, moet je eens heel goed gaan nadenken over de definitie van dood. Dood betekent namelijk einde van leven.
Dat kun je vinden, maar dat wil niet zeggen dat het zo is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:04 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Dood is het einde van dit leven. Kan zijn dat het dan echt helemaal afgelopen is. Maar het kan ook zijn dat er wel meer is. De wetenschap heeft nog niet kunnen uitsluiten dat er leven na de dood is.
De wetenschap kan overigens ook niet uitsluiten dat er in het binnenste van de aarde hitte bestendige smurfen wonen.quote:Definitie van dood:
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties meer plaatsvinden (ademhalen, eten, drinken, denken, bewegen enzovoorts).
Ik geloof tenminste niet dat een bijna weggesmolten komeet de aarde gaat vernietigenquote:Op donderdag 29 september 2011 12:06 schreef Loppe het volgende:
Daniel1976 heeft complexen ivm indoctrinatie van geloofsinstituten, ik zou daar niet te veel op voort gaan.
Ik snap je punt. Alleen is de vergelijking een beetje vergezocht. Het hebben van een ziel is toch wel aannemelijker dan smurfen in het binnenste van de aarde.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat kun je vinden, maar dat wil niet zeggen dat het zo is.
[..]
De wetenschap kan overigens ook niet uitsluiten dat er in het binnenste van de aarde hitte bestendige smurfen wonen.
Dāt maakt het niet waarschijnlijker.
Netzo iets als Godquote:Op donderdag 29 september 2011 12:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Dit lijkt me het enige juiste antwoord:
[..]
Waarom? Voor beiden is immers geen enkel steekhoudend bewijs.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:10 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Alleen is de vergelijking een beetje vergezocht. Het hebben van een ziel is toch wel aannemelijker dan smurfen in het binnenste van de aarde.
Je zelfbewustzijn geeft je het idee dat je een ziel hebt. Of dit nou wel of niet zo is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:11 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom? Voor beiden is imers geen enkel steekhoudend bewijs.
Sja. De bewijslast ligt dan ook bij degenen die beweren dat er *wel* leven na de dood is - Russells Theepot en zo.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:04 schreef MissVanity het volgende:
[..]
De wetenschap heeft nog niet kunnen uitsluiten dat er leven na de dood is.
Je zelfbewustzijn geeft je ook het idee dat je bewust kiest over je opleiding / welke auto je koopt / op wie je verliefd wordt. En ook dat is niet zo.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Je zelfbewustzijn geeft je het idee dat je een ziel hebt. Of dit nou wel of niet zo is.
Er is geen aanleiding om te geloven in smurfen.
Vele culturen hebben verhaaltjes over reuzen en kaboutertjes. Dat geeft ons zelfbewustzijn ons dus kennelijk ook in.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Je zelfbewustzijn geeft je het idee dat je een ziel hebt. Of dit nou wel of niet zo is.
Er is geen aanleiding om te geloven in smurfen.
Het is beide net zo onwaarschijnlijk. Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen. Althans dat is waar ik voor sta en wat mij betreft een vrij rationele verklaring is. Een ziel veranderd immer ook van functioneren wanneer iemenad geestelijk gehandicapt raakt na een ongeluk. Dat is omdat de hersenen niet meer de juiste verbindingen kunnen gebruiken aangezien deze beschadigd zijn geraakt.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:11 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom? Voor beiden is imers geen enkel steekhoudend bewijs.
Eens. Maar dat is natuurlijk een heel ander gebruik van de term "ziel" dan in de religieuze zin des woords.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen.
Oja, dat is ook nog een heel belangrijk argument.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het is beide net zo onwaarschijnlijk. Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen. Althans dat is waar ik voor sta en wat mij betreft een vrij rationele verklaring is. Een ziel veranderd immer ook van functioneren wanneer iemenad geestelijk gehandicapt raakt na een ongeluk. Dat is omdat de hersenen niet meer de juiste verbindingen kunnen gebruiken aangezien deze beschadigd zijn geraakt.
Hoezo een illusie? Ik denk alles wel redelijk op waarde te kunnen schatten.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:17 schreef MissVanity het volgende:
Zijn er nou alleen maar mensen die niet in de ziel geloven?
Maar hoe gaan jullie dan om met het feit dat alles dus een illusie is?
Accepteren en er maar van genieten zolang het duurt.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:17 schreef MissVanity het volgende:
Dat dus. Net alsof je per definitie in ontkenning moet leven om een leuk leven te hebben.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hoezo een illusie? Ik denk alles wel redelijk op waarde te kunnen schatten.
Ik heb een prettig leven.
Moest AVerstraten niet zo een *piep* zijn had ik dat geloof me niet toegeëigend.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:09 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik geloof tenminste niet dat een bijna weggesmolten komeet de aarde gaat vernietigen
Dat lijkt mij het enige juiste antwoord!quote:Op donderdag 29 september 2011 12:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Dit lijkt me het enige juiste antwoord:
Die wil ik ook wel lezen ja. Lijkt me heel interressant.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat lijkt mij het enige juiste antwoord!
Ben echt een ontzettend interessant boek aan het lezen. Wij zijn ons brein, van Dick Swaab.
Check, ik geloof niet in een ziel.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:17 schreef MissVanity het volgende:
Vertel eens meerquote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef Loppe het volgende:
[..]
Moest AVerstraten niet zo een klootzak zijn had ik dat geloof me niet toegeëigend.
En ja, ik geloof in een ziel en ik denk zelf dat het binnen afzienbare tijd wetenschappelijk bewezen kan worden.
Als dat zo is dan kom ik tot inkeer!quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef Loppe het volgende:
En ja, ik geloof in een ziel en ik denk zelf dat het binnen afzienbare tijd wetenschappelijk bewezen kan worden.
Deal. Kom maar met steekhoudend bewijs, en ik ben om.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef Loppe het volgende:
[..]
Ga dan meteen door met "De Vrije Wil Bestaat Niet" van Victor Lamme.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Die wil ik ook wel lezen ja. Lijkt me heel interressant.
Je weet dat we hard bezig zijn het tegenovergestelde te bewijzen hč?quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef Loppe het volgende:
[..]
Moest AVerstraten niet zo een klootzak zijn had ik dat geloof me niet toegeëigend.
En wat is leven? Dat lichaam waar je nu in verblijft of is het meer? Pim van Lommel omschrijft het vrij nauwkeurig in zijn boek.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Check, zodra iets de dood kan overleven, moet je eens heel goed gaan nadenken over de definitie van dood. Dood betekent namelijk einde van leven.
Ik heb niet zoveel met Dick Swaab.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat lijkt mij het enige juiste antwoord!
Ben echt een ontzettend interessant boek aan het lezen. Wij zijn ons brein, van Dick Swaab.
Dat is niet helemaal waar. Pim van Lommel wordt als cardioloog best gezien als een wetenschapper. Hij heeft veel onderzoeken gedaan en daar opmerkelijke resultaten mee bereikt.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:04 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Dood is het einde van dit leven. Kan zijn dat het dan echt helemaal afgelopen is. Maar het kan ook zijn dat er wel meer is. De wetenschap heeft nog niet kunnen uitsluiten dat er leven na de dood is.
Ja je bent je lichaam. Je bewustzijn propt je vol met domme illusies.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En wat is leven? Dat lichaam waar je nu in verblijft of is het meer? Pim van Lommel omschrijft het vrij nauwkeurig in zijn boek.
Boeken zijn niet hetzelfde als wetenschappelijk bewijs, maar dat weet je zelf vast ook al.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:35 schreef Loppe het volgende:
[..]
De boeken die ik erover wil lezen zijn onderweg.
Hoe kunnen BDE's en alle daarbij behorende ervaringen dan ontstaan? Op het moment dat hun hersenactiviteit gestopt is, nemen overledenen toch heel veel dingen waar, zelfs dingen die in andere kamers gebeuren en die ze dus nooit op een normale manier hadden kunnen weten. Met een veel groter bewustzijn dan ze hadden toen ze nog in hun lichaam 'zaten'.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het is beide net zo onwaarschijnlijk. Een ziel is puur en louter en alleen het product van chemishe reacties en electronische activiteiten tussen hersenverbindingen.
Ohh dat boek.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Pim van Lommel wordt als cardioloog best gezien als een wetenschapper. Hij heeft veel onderzoeken gedaan en daar opmerkelijke resultaten mee bereikt.
Ik vind hem wel leuk. Hij schrijft duidelijk en vooral de indeling, van geboorte tot alzheimer spreekt mij wel aan.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:41 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik heb niet zoveel met Dick Swaab.
Ik heb redelijk wat Daniel Goleman en Lone Frank gelezen.
Ik ben alleen de schrijver van het laatste boek over onze hersenen vergeten.
http://www.bol.com/nl/p/n(...)011214929/index.htmlquote:Op donderdag 29 september 2011 12:46 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik vind hem wel leuk. Hij schrijft duidelijk en vooral de indeling, van geboorte tot alzheimer spreekt mij wel aan.
De vijfde revolutie heb ik ook gelezen. Ook absoluut een aanrader inderdaad. Daniel Goleman ken ik niet... Ik zal eens gaan zoeken.Als ik het 13e deel van The Wheel of Time weer uit heb.
Nogmaals als aanvulling op mijn post hierboven.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:46 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hoe kunnen BDE's en alle daarbij behorende ervaringen dan ontstaan? Op het moment dat hun hersenactiviteit gestopt is, nemen overledenen toch heel veel dingen waar, zelfs dingen die in andere kamers gebeuren en die ze dus nooit op een normale manier hadden kunnen weten. Met een veel groter bewustzijn dan ze hadden toen ze nog in hun lichaam 'zaten'.
Daar moet je sowieso mee oppassen. Soms zijn meningen en aannames wat verwarrend tussen (wetenschappelijke) conclusies door geschreven. Hoewel in goede boeken, Dawkins bijvoorbeeld, schrijft altijd dat hij een aanname doet en waarom hij tot die aanname gekomen is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:43 schreef Telecaster het volgende:
Boeken zijn niet hetzelfde als wetenschappelijk bewijs, maar dat weet je zelf vast ook al.
Ik begin nooit meer aan een reeks als 'ie niet al helemaal af is.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:46 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als ik het 13e deel van The Wheel of Time weer uit heb.
Kunsjt. Natuurlijk weten we nu niet alles.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Simpelweg het ontkennen van het bestaan van een ziel omdat er 'geen bewijs' is, vind ik wel errug kort door de bocht. Alsof we anno 2011 álles weten.
Nou... 'elke woeste aanname'... ook errrug kort door de bochtquote:Op donderdag 29 september 2011 12:53 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Kunsjt. Natuurlijk weten we nu niet alles.
Maar daarom is elke woeste aanname niet ineens geloofwaardig.
'Wetenschappelijk' is slechts een definitie. Wat telt is niet wat we denken te weten, maar wat er is. En uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er toch echt veel meer is dan we nu denken te weten. Sommigen hebben dat aan den lijve ondervonden. Daar zijn diverse verklaringen van opgetekend.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:43 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Boeken zijn niet hetzelfde als wetenschappelijk bewijs, maar dat weet je zelf vast ook al.
Nee hoor. Er is op dit moment simpelweg geen enkele rationele aanleiding om in iets als een ziel te geloven.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou... 'elke woeste aanname'... ook errrug kort door de bocht
He ja, dus waarom verandert de ziel dan na een hersenbloeding?quote:Op donderdag 29 september 2011 12:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik geloof in het bestaan van een ziel. Het is volgens mij onderdeel van een dimensie die wij als mensen nog niet kunnen verklaren.
Simpelweg het ontkennen van het bestaan van een ziel omdat er 'geen bewijs' is, vind ik wel errug kort door de bocht. Alsof we anno 2011 álles weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |