Rokers betalen toch al voor hun ongezonde leefstijl in de vorm van fikse accijnzen?quote:Bijna 55 procent van de Nederlanders vindt dat rokers en mensen die veel alcohol drinken meer zorgpremie zouden moeten betalen. Bijna een kwart is voorstander van een hogere zorgpremie voor mensen die onvoldoende bewegen.
Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag naar buiten bracht.
Het Nederlandse zorgstelsel is gebaseerd op solidariteit; iedere volwassene betaalt dezelfde premie voor de basiszorgverzekering, ongeacht leeftijd, gezondheid of kans op ziekte. Maar als het aan meer dan de helft van de Nederlanders ligt, komt hier verandering in.
Zeer weinig Nederlanders zijn van mening dat ouderen, mensen met een niet zo goede gezondheid en mensen bij wie genetisch is vastgesteld dat ze een grotere kans op ziekte hebben, meer premie moeten betalen. (ANP/Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)premie-betalen.dhtml
Pasjessysteem net als ze invoeren voor coffeeshops. Alleen is dit niet realiseerbaar natuurlijkquote:Op maandag 26 september 2011 10:56 schreef BasEnAad het volgende:
Bovendien zou zo'n systeem de weg vrijmaken voor een controlesysteem waarbij iedereen 24 uur per dag in de gaten wordt gehouden en aan de hand van je levensstijl je premie wordt bepaald. Dit moet je niet willen.
Nou die antirooklobby, dat zijn gewoon fascisten.quote:Op maandag 26 september 2011 10:55 schreef SicSicSics het volgende:
Hoe vaak gaan ze dit nog terug laten komen?
Dit is niet iets gelanceerd door de antirooklobby. Een kleine meerderheid van de Nederlanders is daadwerkelijk voorstander van een dergelijk concept.quote:Op maandag 26 september 2011 10:59 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou die antirooklobby, dat zijn gewoon fascisten.
De redelijkheid is bij die mensen heel ver te zoeken.
Dat pasjessysteem voor coffeeshops is ook onzin, hiermee wordt het alleen het illegale circuit in gedrukt...quote:Op maandag 26 september 2011 10:59 schreef -tape- het volgende:
[..]
Pasjessysteem net als ze invoeren voor coffeeshops. Alleen is dit niet realiseerbaar natuurlijk
Ze kennen de feiten niet, derhalve is zo'n onderzoek waardeloos.quote:Op maandag 26 september 2011 11:00 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dit is niet iets gelanceerd door de antirooklobby. Een kleine meerderheid van de Nederlanders is daadwerkelijk voorstander van een dergelijk concept.
Nou weet je wat, let's do it.quote:Op maandag 26 september 2011 11:00 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dit is niet iets gelanceerd door de antirooklobby. Een kleine meerderheid van de Nederlanders is daadwerkelijk voorstander van een dergelijk concept.
Ik luister liever naar het volk dan mensen die claimen feitenkennis te hebben.quote:Op maandag 26 september 2011 11:02 schreef Casos het volgende:
Dit moet je ook niet aan het volk overlaten, die reageren vanuit de onderbuik, zonder daadwerkelijk feitenkennis te hebben. En dan krijg je dit soort uitslagen, niet wetende dat ze, denkende minder premie te gaan betalen, alleen nog maar meer premie moeten gaan betalen.
Het topic gaat alleen over rokers.quote:Op maandag 26 september 2011 11:04 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou weet je wat, let's do it.
Extra zorgpremie voor:
Rokers,
Blowers,
Zuipers,
Mensen die 's weekends weleens een pilletje nemen.
Mensen die onveilige seks hebben.
Mensen die willens en wetens naar ziekte onveilige buitenlanden op vakantie gaan.
Mensen die vet eten.
Mensen die snoepen.
Mensen die autorijden want die helpen tenslotte anderen aan de kanker.
Mensen die veel vliegen want hebben meer kans op stralingsgerelateerde problemen.
Mensen met zware beroepen. Als je je rug wil verneuken niet zeiken maar betalen.
Zoiets?
Naar het volk in onze maatschappij luisteren is iets wat je niet moet doen, en iets wat hopelijk ook nooit gaat gebeuren.quote:Op maandag 26 september 2011 11:04 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ik luister liever naar het volk dan mensen die claimen feitenkennis te hebben.
Jij doet vast ook wel iets, waarom we jouw zorgpremie kunnen verhogen.quote:Op maandag 26 september 2011 11:04 schreef Crutch het volgende:
[..]
FOK!ken is al erg genoeg inderdaad.quote:Op maandag 26 september 2011 11:06 schreef Casos het volgende:
[..]
Jij doet vast ook wel iets, waarom we jouw zorgpremie kunnen verhogen.
Nee, dit is juist een valide argument hierbij.quote:Op maandag 26 september 2011 11:05 schreef Godtje het volgende:
[..]
Het topic gaat alleen over rokers.
Misschien moet je een ander topic openen en naar de rest ook eerst even onderzoek doen.
Je creëert zo echter wel een platform om dergelijke toestanden daadwerkelijk doorgang te doen krijgen.quote:Op maandag 26 september 2011 11:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ze kennen de feiten niet, derhalve is zo'n onderzoek waardeloos.
In tegendeel, we zouden meer naar het volk moeten luisteren.quote:Op maandag 26 september 2011 11:05 schreef Zandman030 het volgende:
[..]
Naar het volk in onze maatschappij luisteren is iets wat je niet moet doen, en iets wat hopelijk ook nooit gaat gebeuren.
Maar het volk (hoe slecht ingelicht dan ook) is hier kennelijk best voor te porren?quote:Op maandag 26 september 2011 11:04 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ik rook en drink en sport.quote:Op maandag 26 september 2011 11:06 schreef Casos het volgende:
[..]
Jij doet vast ook wel iets, waarom we jouw zorgpremie kunnen verhogen.
Daarom, houden zo. De democratie werkt niet, daarom ben ik ook zo blij dat wij in een schijndemocratie fungeren.quote:Op maandag 26 september 2011 11:08 schreef Crutch het volgende:
[..]
In tegendeel, we zouden meer naar het volk moeten luisteren.
Stemrecht en de effectiviteit daarvan is immers al een illusie.
Onderbuikgevoel ja, is ook gevoel.quote:Op maandag 26 september 2011 11:08 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Maar het volk (hoe slecht ingelicht dan ook) is hier kennelijk best voor te porren?
Nee, dat gaat dan naar de overheid die er andere zaken mee gaat financieren.quote:Op maandag 26 september 2011 11:08 schreef Sapstengel het volgende:
Extra zorgkosten hoeft niet, gewoon de prijs van een pakje naar 10 euro.
Het volk heeft over de meeste onderwerpen geen flauw benul.quote:Op maandag 26 september 2011 11:08 schreef Crutch het volgende:
[..]
In tegendeel, we zouden meer naar het volk moeten luisteren.
Stemrecht en de effectiviteit daarvan is immers al een illusie.
Omdat je op je gevoel niet rationeel kunt denken en handelen. Iemand die eerst logisch over zijn gevoel na probeert te denken alvorens emoties en gedachtes te uiten is vaak ook meer voor rede vatbaar dan een "gevoelspersoon".quote:Op maandag 26 september 2011 11:10 schreef Crutch het volgende:
[..]
Onderbuikgevoel ja, is ook gevoel.
Waarom zouden we daar niet naar mogen handelen?
Het woord zegt het al: ver verwijderd van het verstand. Onderbuikgevoelens worden ingegeven door angst.quote:Op maandag 26 september 2011 11:10 schreef Crutch het volgende:
[..]
Onderbuikgevoel ja, is ook gevoel.
Waarom zouden we daar niet naar mogen handelen?
Bijna ieder mens doet weleens iets wat slecht is voor zijn gezondheid.quote:Op maandag 26 september 2011 11:05 schreef Godtje het volgende:
[..]
Misschien moet je een ander topic openen en naar de rest ook eerst even onderzoek doen.
LOL, alsof er niet veel vaker op slechte informatie gebaseerde beslissingen worden genomen.quote:Op maandag 26 september 2011 11:08 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Maar het volk (hoe slecht ingelicht dan ook) is hier kennelijk best voor te porren?
Ik hou ook niet van verandering.quote:Op maandag 26 september 2011 11:11 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Het volk heeft over de meeste onderwerpen geen flauw benul.
Zie je op kleine schaal hier op FOK! ook als er een nieuwe lay-out verschijnt. De meeste mensen zijn bijvoorbeeld per definitie tegen elke vorm van verandering en zullen dan broodnodige innovaties en aanpassingen in de weg gaan staan.
Zie mijn post hierboven. Het siert je dat je gelijkmet termen als dom gaat smijten.quote:Op maandag 26 september 2011 11:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Te dom om mijn opmerking te snappen?
Bijna ieder mens doet weleens iets wat slecht is voor zijn gezondheid.
Alleen rokers aanpakken is heel selectief te werk gaan.
Daarom.quote:
quote:Op maandag 26 september 2011 11:12 schreef Zandman030 het volgende:
[..]
Omdat je op je gevoel niet rationeel kunt denken en handelen. Iemand die eerst logisch over zijn gevoel na probeert te denken alvorens emoties en gedachtes te uiten is vaak ook meer voor rede vatbaar dan een "gevoelspersoon".
Leuk excuus, maar nee.quote:Op maandag 26 september 2011 11:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Het woord zegt het al: ver verwijderd van het verstand. Onderbuikgevoelens worden ingegeven door angst.
Onderbuikgevoelens zijn een oud evolutionair systeem dat zijn functie allang is gepasseerd; we hoeven niet meer bang te zijn dat er een sabeltandtijger voor de ingang van onze grot staat. Als de mensheid nog steeds voornamelijk op zulke gevoelens af was gegaan, dan hadden we nog steeds in die grot geleefd.quote:Op maandag 26 september 2011 11:21 schreef Crutch het volgende:
Leuk excuus, maar nee.
Gevoel is juist een trigger om je te helpen bij het nemen van beslissingen.
Het staat rationeel denken ook niet in de weg; deze twee factoren vormen samen een goed uitganspunt.
Je kan liegen ja. Als je vervolgens longkanker krijgt of iets anders zullen ze wel onderzoek gaan doen en niet uitkeren. Daarbij is het fraude.quote:Op maandag 26 september 2011 11:20 schreef zatoichi het volgende:voor zijn levensverzekering voor de hypotheek liegen over het feit dat hij rookt,
Als er een systeem komt waarmee een balans gevonden kan worden tussen extra betalen voor ziektes door eigen risico en chronische ziektes die genetisch of onverwacht komen, dan ben ik bereid om extra te betalen voor mijn rookgedrag.quote:Op maandag 26 september 2011 11:20 schreef zatoichi het volgende:
Terecht als diabeet betaal ik ook meer, terwijl ik veel gezonder leef. Een roker kan bij het afsluiten voor zijn levensverzekering voor de hypotheek liegen over het feit dat hij rookt, ik als diabeet ben verplicht een doktersverklaring af te geven, waarna de levensverzekering er van uit ga dat ik gemiddeld gezien korter leef (waarvan bewezen is dat dit niet waar is), om mij vervolgens 50 euro per maand hypotheek meer te vragen; ja dat is 20.000 euro hypotheek meer wat ik op moet hoesten.
Roken is een keuze, je kan altijd kiezen om het niet te doen; maar ik moet extra betalen terwijl ik er niet voor kan kiezen en ook nog aantoonbaar gezonder leef.
Volgens mij zoek je nu echt het uiterste op.quote:Op maandag 26 september 2011 11:24 schreef Disana het volgende:
[..]
Onderbuikgevoelens zijn een oud evolutionair systeem dat zijn functie allang is gepasseerd; we hoeven niet meer bang te zijn dat er een sabeltandtijger voor de ingang van onze grot staat. Als de mensheid nog steeds voornamelijk op zulke gevoelens af was gegaan, dan hadden we nog steeds in die grot geleefd.
In dit geval lijkt het me toch wel opgaan, want ik denk niet dat verstandelijke overwegingen ten grondslag liggen aan de wens dat 'zondaars' meer premie gaan betalen. Ik denk dat mensen elkaar steeds minder gunnen, dus ook pleziertjes zoals een borrel of een sigaret.quote:Op maandag 26 september 2011 11:32 schreef Crutch het volgende:
Volgens mij zoek je nu echt het uiterste op.
In dat geval heb je gelijk, maar zo zwart-wit zit het natuurlijk niet in elkaar.
Zelfs rationeel denken houdt in dat je gevoel tegen realiteit afweegt.
zeker, daar moet je ook rekening mee houden.quote:Op maandag 26 september 2011 11:32 schreef virl3 het volgende:
Volgens onderzoek leven rokers gemiddeld een jaartje of 7 korter, en over het algemeen heeft men de meeste (dure) zorg nodig aan het eind het leven.. Dus je zou kunnen zeggen dat rokers eigenlijk recht op korting hebben! Ze hebben minder zorg nodig en ze betalen meer belasting!
(nee ik rook niet..)
Klopt wel een beetje Disana, maar ik denk niet dat het meer betalen voor ziektes die je zelf had kunnen voorkomen in het voordeel is voor mensen die genetisch of onverwacht ziek worden.quote:Op maandag 26 september 2011 11:34 schreef Disana het volgende:
[..]
In dit geval lijkt het me toch wel opgaan, want ik denk niet dat verstandelijke overwegingen ten grondslag liggen aan de wens dat 'zondaars' meer premie gaan betalen. Ik denk dat mensen elkaar steeds minder gunnen, dus ook pleziertjes zoals een borrel of een sigaret.
Jij bent blij met de Euro?quote:Op maandag 26 september 2011 11:34 schreef timmmmm het volgende:
Gelukkig gaat het niet om wat de meerderheid wil.
Onze vertegenwoordiging is ervoor om ervoor te zorgen dat het best wordt nagestreefd voor iedereen, niet alleen de meerderheid.
Onze constitutionele democratie staat niet gelijk aan dictatuur van de meerderheid.
Dus, Crutch, daarom hebben wij geen volksdemocratie, die willen alleen maar wat het best is voor hun, ipv voor het land in zijn geheel.
Maar het gaat hier niet om betalen voor ziektes, maar voor gedragingen en gewoontes. Echter niemand kan met zekerheid vaststellen dat deze ook tot ziekte en invaliditeit zullen leiden, of, omgekeerd, dat ziekte en invaliditeit het gevolg van een gedraging of gewoonte zijn.quote:Op maandag 26 september 2011 11:38 schreef Crutch het volgende:
[..]
Klopt wel een beetje Disana, maar ik denk niet dat het meer betalen voor ziektes die je zelf had kunnen voorkomen in het voordeel is voor mensen die genetisch of onverwacht ziek worden.
En dat zou k wel graag willen.
Bron? Voor zover ik weet kost iedere overledene per leeftijdscategorie gemiddeld evenveel aan medische zorg voor het zover is, en dat loopt allemaal in de tonnen.quote:Op maandag 26 september 2011 11:32 schreef virl3 het volgende:
Volgens onderzoek leven rokers gemiddeld een jaartje of 7 korter, en over het algemeen heeft men de meeste (dure) zorg nodig aan het eind het leven.. Dus je zou kunnen zeggen dat rokers eigenlijk recht op korting hebben! Ze hebben minder zorg nodig en ze betalen meer belasting!
En daarom is het goed dat wat men vind niet meteen een nieuwe wet wordt. 55% baseert zijn of haar mening namelijk op een soort van onderbuikgevoel...quote:Op maandag 26 september 2011 10:54 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Rokers betalen toch al voor hun ongezonde leefstijl in de vorm van fikse accijnzen?![]()
Bovendien zal de gemiddelde roker minder lang leven dus in vaak minder intensieve zorgkosten maken door aan ouderdom gerelateerden ziekten zoals o.a. Alzheimer.
Jawel, want men is er van overtuigd dat je door roken een hele grote kans hebt op een ziekte in de vorm van kanker of een andere longaandoening.quote:Op maandag 26 september 2011 11:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar het gaat hier niet om betalen voor ziektes,
Dat was het tegenargument voor het feit dat ze rokers meer willen laten betalen.quote:maar voor gedragingen en gewoontes. Echter niemand kan met zekerheid vaststellen dat deze ook tot ziekte en invaliditeit zullen leiden, of, omgekeerd, dat ziekte en invaliditeit het gevolg van een gedraging of gewoonte zijn.
http://www.rivm.nl/vtv/object_class/kvz_kostenleeftijd.htmlquote:Op maandag 26 september 2011 11:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bron? Voor zover ik weet kost iedere overledene per leeftijdscategorie gemiddeld evenveel aan medische zorg voor het zover is, en dat loopt allemaal in de tonnen.
Je zou je ook kunnen afvragen hoe het kan dat mensen na x ton medische zorg standaard doodgaan...
maar rokers gaan wel eerder dood, dat scheelt dan flink zorg + AOWquote:Op maandag 26 september 2011 11:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bron? Voor zover ik weet kost iedere overledene per leeftijdscategorie gemiddeld evenveel aan medische zorg voor het zover is, en dat loopt allemaal in de tonnen.
Je zou je ook kunnen afvragen hoe het kan dat mensen na x ton medische zorg standaard doodgaan...
Is een voordeel ja.quote:Op maandag 26 september 2011 11:42 schreef Zandman030 het volgende:
[..]
Ja, hoef geen geld meer te wisselen in Spanje!
En die economie kan mij persoonlijk verder gestolen worden.quote:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4535quote:Op maandag 26 september 2011 11:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het hele monetaire stelsel wat mij betreft.quote:Op maandag 26 september 2011 11:49 schreef Zandman030 het volgende:
[..]
En die economie kan mij persoonlijk verder gestolen worden.
Volgens mij bedoelde hij vooral dat 'meest dure zorg nodig hebben' stukje. Niet zozeer dat je levensverwachting afneemt als je rookt.quote:Op maandag 26 september 2011 11:49 schreef virl3 het volgende:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4535
Jij omschreef het zelf als 'betalen voor ziektes'. Maar inderdaad, het zou dan betalen voor mogelijke toekomstige ziektes zijn. Ik ben daar geen voorstander van, want niemand is volmaakt en iedereen kan ziek worden.quote:Op maandag 26 september 2011 11:47 schreef Crutch het volgende:
[..]
Jawel, want men is er van overtuigd dat je door roken een hele grote kans hebt op een ziekte in de vorm van kanker of een andere longaandoening.
[..]
Dat was het tegenargument voor het feit dat ze rokers meer willen laten betalen.
Het uiteindelijke punt is dus: moeten we meer betalen als we een gewoonte hebben die onze gezondheid in gevaar brengt.
Juist, maar mijn standpunt is dit:quote:Op maandag 26 september 2011 11:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij omschreef het zelf als 'betalen voor ziektes'. Maar inderdaad, het zou dan betalen voor mogelijke toekomstige ziektes zijn. Ik ben daar geen voorstander van, want niemand is volmaakt en iedereen kan ziek worden.
Bron 1: http://www.mejudice.nl/ar(...)-dikke-mensen-omlaagquote:Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.
Maar dat is best ingewikkeld: de ene roker kan een aanleg voor longemfyseem hebben en de andere niet. De een wordt diabeet door overgewicht, en de ander 'zomaar'.quote:Op maandag 26 september 2011 11:54 schreef Crutch het volgende:
[..]
Juist, maar mijn standpunt is dit:
Ja: wel extra betalen voor ziektes die je zelf had kunnen voorkomen.
Nee: niet betalen voor ziektes die genetisch bepaald zijn of die je niet had kunnen voorkomen.
Of het haalbaar is, is nog maar de vraag inderdaad, maar het zou wel eerlijker zijn.quote:Op maandag 26 september 2011 11:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar dat is best ingewikkeld: de ene roker kan een aanleg voor longemfyseem hebben en de andere niet. De een wordt diabeet door overgewicht, en de ander 'zomaar'.
Niet, het is dan ook een totaal onwerkbaar plan dat lageropgeleiden verzinnen.quote:
Ja je zit gewoon op een heel gevaarlijk hellend vlak met dit soort dingen.quote:Op maandag 26 september 2011 11:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar dat is best ingewikkeld: de ene roker kan een aanleg voor longemfyseem hebben en de andere niet. De een wordt diabeet door overgewicht, en de ander 'zomaar'.
Het artikel in de OP gaat niet alleen over rokers. Ook over alcoholgebruik en het zou ook, volgens Radio1 dan, over mensen die ongezond leven/te weinig bewegen gaan.quote:Op maandag 26 september 2011 11:05 schreef Godtje het volgende:
[..]
Hey Edward!quote:Op maandag 26 september 2011 12:03 schreef Bernays het volgende:
[..]
Niet, het is dan ook een totaal onwerkbaar plan dat lageropgeleiden verzinnen.
Er is helemaal geen plan. Het CBS heeft een theoretische vraag gesteld.quote:Op maandag 26 september 2011 12:03 schreef Bernays het volgende:
[..]
Niet, het is dan ook een totaal onwerkbaar plan dat lageropgeleiden verzinnen.
Ohw, gewoon negeren dan.quote:Op maandag 26 september 2011 12:07 schreef Godtje het volgende:
[..]
Er is helemaal geen plan. Het CBS heeft een theoretische vraag gesteld.
Precies, maar dat snapt de gemiddelde burger niet. Die ziet die hogere premie als een straf voor mensen die anders doen dan zij.quote:Op maandag 26 september 2011 12:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het artikel in de OP gaat niet alleen over rokers. Ook over alcoholgebruik en het zou ook, volgens Radio1 dan, over mensen die ongezond leven/te weinig bewegen gaan.
als niet-roker vind ik dit maar een belachelijk idee... zeker omdat de rokers/alcohol ook al elders via accijns worden 'gepakt'
Maar hey de zorgpremie stijgt elk jaar weer met enkele tientjes... daar kan best nog een paar euro bij
Het probleem met dit soort zaken is dat de zorg door de maatschappij wordt gedragen, en pensioen een resultaat is van het sparen van de persoon zelf. De maatschappelijke kosten zijn dus hoger, compenseren met niet geïnd pensioen is onzin, want dat geld stroomt niet door naar de maatschappij.quote:Op maandag 26 september 2011 11:55 schreef Dlocks het volgende:
Rokers zouden juist minder premie moeten betalen.
Zorgkosten en pensioenkosten zijn voor rokers uiteindelijk een flink stuk lager dan voor 'gezonde' mensen.
[..]
Bron 1: http://www.mejudice.nl/ar(...)-dikke-mensen-omlaag
Bron 2: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ere-zorgpremie.dhtml
En dan zijn de tienduizenden euro's die een roker aan accijnsen in de staatskas stort nog niet eens meegenomen.
vervang pensioen door AOWquote:Op maandag 26 september 2011 12:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het probleem met dit soort zaken is dat de zorg door de maatschappij wordt gedragen, en pensioen een resultaat is van het sparen van de persoon zelf. De maatschappelijke kosten zijn dus hoger, compenseren met niet geïnd pensioen is onzin, want dat geld stroomt niet door naar de maatschappij.
Exact, mensen moeten gestraft worden omdat ze niet doen zoals die 55% zelf. Zielig is het.quote:Op maandag 26 september 2011 11:34 schreef Disana het volgende:
[..]
In dit geval lijkt het me toch wel opgaan, want ik denk niet dat verstandelijke overwegingen ten grondslag liggen aan de wens dat 'zondaars' meer premie gaan betalen. Ik denk dat mensen elkaar steeds minder gunnen, dus ook pleziertjes zoals een borrel of een sigaret.
Geen plan, wel een advies:quote:Op maandag 26 september 2011 12:07 schreef Godtje het volgende:
[..]
Er is helemaal geen plan. Het CBS heeft een theoretische vraag gesteld.
Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ere-zorgpremie.dhtmlquote:In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl.
het kan nog gekker, we worden al gestraft met co2 belastingen volledig gebaseerd op aannames.. daar wordt je helemaal niks gevraagd.quote:Op maandag 26 september 2011 12:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Exact, mensen moeten gestraft worden omdat ze niet doen zoals die 55% zelf. Zielig is het.
Uit feb 2010quote:Op maandag 26 september 2011 12:33 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Geen plan, wel een advies:
[..]
Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ere-zorgpremie.dhtml
Dit zijn de totale medische kosten, ik had het over kosten-per-sterfgeval.quote:Op maandag 26 september 2011 11:48 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
http://www.rivm.nl/vtv/object_class/kvz_kostenleeftijd.html
bron
Nogmaals dit is geen voorstel.quote:Op maandag 26 september 2011 12:36 schreef trovey het volgende:
Waar is het einde met dit soort voorstellen?
Voorstel/vraag whatever, het blijft een vaag, niet uit te voeren idee.quote:
Rokers hebben een minder lange lijdensweg over het algemeen. Dat is dus vaak goedkoper dan iemand die kwakkelend 95 wordt aan een beademingsapparaat. Daar gaat het om.quote:Op maandag 26 september 2011 12:40 schreef kingmob het volgende:
De accijns is niet bedoelt om de zorgkosten te dekken en wordt daar dus ook niet (perse) ingedeeld op de begroting. Wat je er dus ook van vindt, rokers zijn niet goedkoper, dat is naar het gewenste antwoord toerekenen.
Dan nog, als er op kosten bezuinigd kan worden of op opbrengsten winst kan worden gehaald zal menig bedrijf daar baat bij hebben.quote:Op maandag 26 september 2011 12:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
tuurlijk wel, opbrengsten - kosten valt per saldo positief uit. detail gezeur over waar iets voor bedoeld is is onzin.
Als een alleenstaande komt te overlijden op 68-jarige leeftijd dan gaat zijn AOW gewoon terug naar de 'maatschappij'. Dat geld gaat dan niet naar de eventuele erfgenamen van die persoon.quote:Op maandag 26 september 2011 12:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het probleem met dit soort zaken is dat de zorg door de maatschappij wordt gedragen, en pensioen een resultaat is van het sparen van de persoon zelf. De maatschappelijke kosten zijn dus hoger, compenseren met niet geïnd pensioen is onzin, want dat geld stroomt niet door naar de maatschappij.
Je keuze tussen twee kwaden is een niet bestaande. Leg anders eens bij een particuliere verzekeraar je plan voor om ernstig zieken minder te laten betalen, ze hebben immers een minder lange lijdensweg dan die jonge god van 25quote:Op maandag 26 september 2011 12:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Rokers hebben een minder lange lijdensweg over het algemeen. Dat is dus vaak goedkoper dan iemand die kwakkelend 95 wordt aan een beademingsapparaat. Daar gaat het om.
Jawel. 60.000 euro gemiddeld in zorgkosten alleen al.quote:Op maandag 26 september 2011 12:40 schreef kingmob het volgende:
De accijns is niet bedoelt om de zorgkosten te dekken en wordt daar dus ook niet (perse) ingedeeld op de begroting. Wat je er dus ook van vindt, rokers zijn niet goedkoper, dat is naar het gewenste antwoord toerekenen.
Aan die administratieve rompslomp kan ook weer geld verdiend worden, net als aan de hoogbejaardheid die bij de gezonde levensstijl hoort. Daar gaat het allemaal om, niet om mensen te verzekeren tegen pech die iedereen kan treffen en waarvan het financiele aspect best op te brengen is als je dat deelt met degenen die de mazzel hebben gezond te zijn.quote:Verder lijkt me dit ongewenst, al is het alleen maar omdat dan binnen de kortste keren elke slechte levensstijl voor een verhoging gaat zorgen en iedereen heeft wel een zonde. Een lekkere verkapte verhoging met een hoop administratieve rompslomp er bij, nee dank je.
Oh jawel hoor. Rokers zijn ca 60.000 euro goedkoper dan 'gezonde' mensen.quote:Op maandag 26 september 2011 12:40 schreef kingmob het volgende:
Bron 1: http://www.mejudice.nl/ar(...)-dikke-mensen-omlaagquote:Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.
Ja want die mensen kiezen er voor.quote:Op maandag 26 september 2011 11:01 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En chronische zieken uitsluiten svp!
Alleen als die erfgenaam een echtgenote/echtgenoot of geregistreerde partner is hè, niet alle erfgenamen....anders had ik nu nog geld tegoed van de AOW van mijn vader.quote:Op maandag 26 september 2011 12:44 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Als een alleenstaande komt te overlijden op 68-jarige leeftijd dan gaat zijn AOW gewoon terug naar de 'maatschappij'. Dat geld gaat dan niet naar de eventuele erfgenamen van die persoon.Mensen die vroeg kort leven kosten de maatschappij dus minder aan AOW. Mensen die langer leven kosten de maatschappij meer aan AOW.
Of met andere woorden, mensen die kort(er) leven betalen teveel aan premies en mensen die heel lang leven te weinig.
Overigens komt die 60.000 euro niet alleen door de besparing op uit te keren AOW, maar ook voor een groot gedeelte door de lagere zorgkosten.
Voordat die roker sterft kost het ook weer geld hè, longemfyseem/longkanker/hart en vaatziektes behandelingen zijn niet gratis, om precies te zijn...het zijn hele dure behandelingen dus je kunt wat tegen elkaar wegstrepen.quote:Op maandag 26 september 2011 12:50 schreef Crutch het volgende:
Ieder jaar dat een roker vroeger sterft scheelt ¤ 1000,- AOW.
Geen idee wat het aan ziektekosten scheelt eigenlijk.
Dat het zulke dure behandelingen zijn snap ik niet, eerlijkgezegd.quote:Op maandag 26 september 2011 12:52 schreef trovey het volgende:
[..]
Voordat die roker sterft kost het ook weer geld hè, longemfyseem/longkanker/hart en vaatziektes behandelingen zijn niet gratis, om precies te zijn...het zijn hele dure behandelingen dus je kunt wat tegen elkaar wegstrepen.
Nee, dat kun je niet tegen elkaar wegstrepen. Uiteindelijk is een roker gemiddeld ca 60.000 euro goedkoper dan een gezonde niet-roker.quote:Op maandag 26 september 2011 12:52 schreef trovey het volgende:
[..]
Voordat die roker sterft kost het ook weer geld hè, longemfyseem/longkanker/hart en vaatziektes behandelingen zijn niet gratis, om precies te zijn...het zijn hele dure behandelingen dus je kunt wat tegen elkaar wegstrepen.
En ook nog exclusief de pensioengelden die wel ingelegd worden maar niet opgenomen, omdat men relatief eerder dood gaat. Dat geld gaat niet via de staatsbegroting natuurlijk, maar komt wel ten goede aan de andere deelnemers in het pensioenfonds.quote:Op maandag 26 september 2011 12:48 schreef Dlocks het volgende:
En dat is dus EXCLUSIEF de tienduizenden euro's die een roker aan accijnzen in de staatskas stort.
Die zitten al in de berekening dus dat is geen meevaller.quote:Op maandag 26 september 2011 12:58 schreef eleusis het volgende:
[..]
En ook nog exclusief de pensioengelden die wel ingelegd worden maar niet opgenomen, omdat men relatief eerder dood gaat. Dat geld gaat niet via de staatsbegroting natuurlijk, maar komt wel ten goede aan de andere deelnemers in het pensioenfonds.
Nee, het is precies andersom inderdaad: het steeds ouder worden van de populatie is een enorme tegenvaller. Onze mooie arbeiders leven nog in de droom dat ze vroeg met pensioen kunnen. Ze hadden gelijk gehad als iedereen was blijven roken.quote:Op maandag 26 september 2011 13:01 schreef Godtje het volgende:
[..]
Die zitten al in de berekening dus dat is geen meevaller.
Klopt dat zijn tegenvallers in de berekeningen. Ik denk dat die in de komende decenia nog wel meer komen want ik hou er rekening mee dat pensioenverzekeraars er geen rekening mee houden dat de volgende generatie 100+ gaat worden en de medische wetenschap gaat daar wel steeds vaker vanuit.quote:Op maandag 26 september 2011 13:03 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nee, het is precies andersom inderdaad: het steeds ouder worden van de populatie is een enorme tegenvaller. Onze mooie arbeiders leven nog in de droom dat ze vroeg met pensioen kunnen. Ze hadden gelijk gehad als iedereen was blijven roken.
Verder verwijs ik gaarne naar een eerdere discussie waarin al enkele fabeltjes werden ontkracht:
Stoppen met roken. Yes. Maar doe toch maar No... :)
te weinig bewegen is niet goed, maar de gemiddelde sport is weer blessuregevoelig... en nu?quote:Op maandag 26 september 2011 12:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het artikel in de OP gaat niet alleen over rokers. Ook over alcoholgebruik en het zou ook, volgens Radio1 dan, over mensen die ongezond leven/te weinig bewegen gaan.
als niet-roker vind ik dit maar een belachelijk idee... zeker omdat de rokers/alcohol ook al elders via accijns worden 'gepakt'
Maar hey de zorgpremie stijgt elk jaar weer met enkele tientjes... daar kan best nog een paar euro bij
Dit is creatief naar het gewenste antwoord toerekenen...quote:Op maandag 26 september 2011 13:13 schreef Crutch het volgende:
Op één pakje sigaretten zit ongeveer ¤ 3,- accijns, daarnaast nog 19% BTW (ca. ¤ 0,85), dus totaal gaat er ongeveer ¤ 3,85 naar de staat.
Gemiddeld rookt een stevige roker een pakje per dag, dat is dus per jaar: 356 x 3,85 = ¤ 1370,60
Een levenslange roker wordt gemiddeld 70 jaar en de meeste mensen beginnen op het voortgezet onderwijs met roken. Laten we zeggen vanaf 16 jaar.
70 - 16 = 54 jaar, dus 54 x 1370,60 = ¤ 74.012,40 wat gemiddeld per rokersleven naar de staat gaat van het rookgedrag per persoon.
Is natuurlijk wel wat minder omdat sigaretten vroeger goedkoper waren en de BTW wat lager, maar goed het schetst wel een duidelijk beeld wat het rokers kost. Overigens rookt niet iedereen zijn hele leven, ook dat nog.
Dat kan helemaal niet, want zoveel brengt een mens gemiddeld niet op in de resterende jaren hadden ze wel geleefd. Ik gok op creatief rekenen met uurtarieven.quote:Op maandag 26 september 2011 12:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel. 60.000 euro gemiddeld in zorgkosten alleen al.
En de schade aan meerokers die niks investeren.quote:Op maandag 26 september 2011 13:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit is creatief naar het gewenste antwoord toerekenen...
Met iets andere aannames kan je op een totaal ander resultaat komen, namelijk een enorme kostenpost. Denk aan de elke 30 minuten 5 minuten pauze op het werk, omdat ze niet zonder hun shotje kunnen.
Of gewoon aan het feit dat je 74012,40 euro anders heus ook in de economie terechtgekomen was, maar dan in een nuttiger bedrijfstak.
Mee eens, de vraag is of ze dat soort factoren zullen meenemen in een voorstel om ons nog meer geld afhandig te maken.quote:Op maandag 26 september 2011 13:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Met iets andere aannames kan je op een totaal ander resultaat komen, namelijk een enorme kostenpost. Denk aan de elke 30 minuten 5 minuten pauze op het werk, omdat ze niet zonder hun shotje kunnen.
Of gewoon aan het feit dat je 74012,40 euro anders heus ook in de economie terechtgekomen was, maar dan in een nuttiger bedrijfstak.
Probleem in deze discussie is dat rokers en dikkers in werkelijkheid goedkoper zijn voor de zorg. We gaan dus mensen extra laten betalen omdat ze goedkopper zijn. Nederland leuker kunnen we het niet maken, wel onoverzichtelijker.quote:Op maandag 26 september 2011 11:07 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Echt onzin dit!! Ik ben zo anti-rook als de pest: niet in de horeca met die kankerstokjes.
Maar dit is pure discriminatie. Vet eten is ook ongezond, en gevaarlijke sporten... moeten we iedere klant dan maar compleet gaan profileren? Oh mevrouwtje, u heeft genetisch meer kans op kanker, dus dan mag u meer betalen... dat worden Amerikaanse toestanden.
Stop de kosten van gezond leven dan ook in de premie. Heb je enig idee hoe duur oude leeftijd is?quote:Op maandag 26 september 2011 13:48 schreef Pandorado het volgende:
Ik zou zeggen stop de kosten van "rokersziekten" gewoon in de prijs van sigaren of sigaretten. In mijn optiek is dat ook precies waar de accijnzen eigenlijk voor bedoeld zouden moeten zijn, maar blijkbaar werk het anders.
En dat die roker misschien een uur eerder begint en misschien een uur later stopt met werken kijken we dan niet naar. En dat die niet-roker iedere 30 minuten 5 minuten op Facebook of op Fok zit kijken we ook niet naar.quote:Op maandag 26 september 2011 13:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ehh... punt is dus juist de iemand die 'kort' leeft evenveel premie ophoest als iemand die lang leeft. Echter iemand die kort leeft maakt minder lang gebruik van AOW dan iemand die lang leeft.quote:Op maandag 26 september 2011 13:37 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
En voor AOW draag je tijdens leven geen premie af?
Iets met arbeidsloon van specialisten.quote:Op maandag 26 september 2011 12:56 schreef Crutch het volgende:
[..]
Dat het zulke dure behandelingen zijn snap ik niet, eerlijkgezegd.
De apparatuur daarvoor is al dusdanig veel gebruikt dat het niet specifiek en zeldzaam genoeg is om daar nog zulke hoge bedragen voor te moeten rekenen.
Ik zei dan ook "wat" = gedeeltelijk.quote:Op maandag 26 september 2011 12:56 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet tegen elkaar wegstrepen. Uiteindelijk is een roker gemiddeld ca 60.000 euro goedkoper dan een gezonde niet-roker.
Bron: zie eerdere reacties...
Conform protocol op knopjes drukken?quote:Op maandag 26 september 2011 14:06 schreef trovey het volgende:
[..]
Iets met arbeidsloon van specialisten.
Nee, dat zijn niet de specialisten die het meeste kosten, dat is gewoon het "werkvolk"quote:Op maandag 26 september 2011 14:13 schreef Crutch het volgende:
[..]
Conform protocol op knopjes drukken?
Ik heb het niet zelf verzonnen, en de bron staat hier ook ergens. Maar 10.000 euro per jaar lijkt me niet heel veel voor een hoogbejaarde. Een beetje ziekenhuisopname kost dat al snel, en dan hebben we het nog niet eens over een verpleeghuis en de pillendoos die het gemiddelde oudje dagelijks wegtikt.quote:Op maandag 26 september 2011 13:34 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet, want zoveel brengt een mens gemiddeld niet op in de resterende jaren hadden ze wel geleefd. Ik gok op creatief rekenen met uurtarieven.
Ik geloof dat de accijnzen op Alcohol, Brandstof en Tabak in totaal ~11 miljard zijn volgens de miljoenennota, waarvan het grootste deel komt uit de brandstof niet uit de tabak en alcohol. Dus de bijdrage uit de accijns aan de ~70 miljard zorgkosten is vrij klein, in de orde van 5% oid. Niet echt een grote kostenpost in het grotere geheel, mochten ineens alle rokers acuut stoppen.quote:Op maandag 26 september 2011 14:21 schreef Manono het volgende:
Sommige rokers verbergen al voor gezinsleden dat ze roken, wat voor ambtenarenapparaat wil diezelfde Nederlandse burger betalen voor de bureaucratie rond controle en vervolg?
Nog maal, rokers betalen al 2 tot 3 euro accijns per pakje. Wordt misschien niet direct voor zorgkosten gebruikt maar gaat wel naar de schatkist, ook ten behoeve van niet-rokers. Als iedereen zou stoppen met roken en alcohol drinken zou dat de keurige Nederlander waarschijnlijk veel meer kosten, maar ik geef toe dat is een vermoeden. Verder leven rokers gemiddeld 5 tot 10 jaar dure zorg korter - en dat is wel een feit.
Ik woon in de binnenstad van Amsterdam waar iedereen zo nodig met zijn luie reet in de auto moet blijven zitten. 2 keer per week haal ik een dikke laag zwart roet van mijn ramen en vensterbank, veroorzaakt door al het verkeer wat zich door die straten heen perst. Wat dat met je gezondheid doet merk je als je een poos buiten de stad verblijft. Betekent dit dan ook dat we een verkeerstol voor de burgers in de binnenstad gaan heffen, zodat ze hun zorgkosten kunnen betalen?
En wie heeft er creatief gerekend? Dat onderzoek is uitgevoerd door het RIVM juist met het oog op het verhogen van de zorgpremie voor rokers en dikkers. Moet je je de verbazing eens voorstellen toen niet de gewenste uitslag naar boven kwam. Dat zal meerdere keren nagekeken zijn.quote:Op maandag 26 september 2011 13:34 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet, want zoveel brengt een mens gemiddeld niet op in de resterende jaren hadden ze wel geleefd. Ik gok op creatief rekenen met uurtarieven.
Rokers in Nederlandquote:Op maandag 26 september 2011 14:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik geloof dat de accijnzen op Alcohol, Brandstof en Tabak in totaal ~11 miljard zijn volgens de miljoenennota, waarvan het grootste deel komt uit de brandstof niet uit de tabak en alcohol. Dus de bijdrage uit de accijns aan de ~70 miljard zorgkosten is vrij klein, in de orde van 5% oid. Niet echt een grote kostenpost in het grotere geheel, mochten ineens alle rokers acuut stoppen.
Dit is een zaak tussen werknemer en werkgever, jij hebt daar geen reet mee te maken.quote:Op maandag 26 september 2011 13:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb jij harde cijfers dan? Anyway... van mij hoeft een roker niet meer aan premies te betalen, dit word in feite al verrekend via de accijnzen. Als ze rokers willen pakken moeten ze de accijnzen verder verhogenquote:
Laat dat 'misschien' maar weg. Een roker is gemiddeld 60.000 euro goedkoper dan een gemiddelde 'gezonde' niet-roker. En dat is exclusief inkomsten uit accijnzen.quote:Op maandag 26 september 2011 15:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Puur op geld bekeken is roken misschien wel goedkoper voor de maatschappij.
Dat wiki artikel gebruikt als bron voor de bewering dat rokers minder kosten, een artikel over obesitas?quote:Op maandag 26 september 2011 15:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Rokers in Nederland
In Nederland rookt 27,5%. Rokers kosten de Nederlandse maatschappij zo'n 2,4 miljard euro. Deze kosten ontstaan doordat rokers vaker ziek zijn en een lagere productiviteit hebben[9] Daarentegen levert de tabaksaccijns de Nederlandse schatkist ruim 2,3 miljard euro op.[10] Tevens bleek uit onderzoek dat rokers, door eerder te sterven, minder kosten aan gezondheidszorg maken. Daarbij bespaart roken de staat pensioenkosten, doordat eerder sterven ook minder pensioen betekent.
Bron
Puur op geld bekeken is roken misschien wel goedkoper voor de maatschappij.
Ja, die staan hier ook al lang, met brondvermelding.quote:
Nee, als je verrekent moet je het wel goed doen. Dan moet een roker dus ongeveer 1000 euro per jaar minder aan zorgpremies betalen. En die accijnzen moeten dan dus ook weg, en terug. Dan mag je zelf een schatting doen wat betreft pensioenen en de AOW.quote:Anyway... van mij hoeft een roker niet meer aan premies te betalen, dit word in feite al verrekend via de accijnzen. Als ze rokers willen pakken moeten ze de accijnzen verder verhogen
En nogmaals speciaal voor jou. Het krantenartikel dat verwijst naar het onderzoek door het RIVM:quote:Op maandag 26 september 2011 15:22 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat wiki artikel gebruikt als bron voor de bewering dat rokers minder kosten, een artikel over obesitas?
En heb je dat artikel vervolgens ook gelezen?quote:Op maandag 26 september 2011 15:22 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat wiki artikel gebruikt als bron voor de bewering dat rokers minder kosten, een artikel over obesitas?
Bron: http://www.plosmedicine.o(...)journal.pmed.0050029quote:Methods and Findings
With a simulation model, lifetime health-care costs were estimated for a cohort of obese people aged 20 y at baseline. To assess the impact of obesity, comparisons were made with similar cohorts of smokers and “healthy-living” persons (defined as nonsmokers with a body mass index between 18.5 and 25). Except for relative risk values, all input parameters of the simulation model were based on data from The Netherlands. In sensitivity analyses the effects of epidemiologic parameters and cost definitions were assessed. Until age 56 y, annual health expenditure was highest for obese people. At older ages, smokers incurred higher costs. Because of differences in life expectancy, however, lifetime health expenditure was highest among healthy-living people and lowest for smokers. Obese individuals held an intermediate position. Alternative values of epidemiologic parameters and cost definitions did not alter these conclusions.
Als we het "goed" moeten doen, mogen van die 1000 euro per roker ook de extra handhavingskosten voor het bewust schenden van het rookverbod af, en ook de extra kosten die daardoor zijn gemaakt door de diverse politici etc. En natuurlijk de extra schoonmaakkosten voor al die peuken op straat, de aangepaste prullebakken, de brandweer kosten voor die rokers in bed die hun huis af laten fikken, de rookzuilen op de perrons die ik als niet rokende medereiziger mee heb mogen financieren, en zo verder.quote:Op maandag 26 september 2011 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, die staan hier ook al lang, met brondvermelding.
[..]
Nee, als je verrekent moet je het wel goed doen. Dan moet een roker dus ongeveer 1000 euro per jaar minder aan zorgpremies betalen. En die accijnzen moeten dan dus ook weg, en terug. Dan mag je zelf een schatting doen wat betreft pensioenen en de AOW.
omdat als je de premie wil laten beinvloeden door roken je dat ook moet doen voor vet eten, sporten (blessures) etc etcquote:Op maandag 26 september 2011 15:33 schreef draaijer het volgende:
Even een afstand nemen van de TT.
Wij vinden het met z'n allen niet gek dat we met een autoverzekering verschillende variabelen hebben zoals, cilinderinhoud, gewicht, leeftijd van de auto, catalogus waarde, leeftijd en zelfs het geslacht heeft invloed op de prijs van je autoverzekering.
Waarom is dit dan heel gek?
quote:Uit een onderzoek onder 3000 volwassenen blijkt dat werknemers van 18-30 jaar minder gezond leven en zich makkelijker ziek melden dan hun collega’s van boven de 55 jaar.
Foto: Gezondheidsnet
Twee derde van de jongeren meldde zich in het afgelopen jaar minstens een dag ziek vanwege verkoudheid. Ook hebben ze vaker last van griep, allergieën en voedselintoleranties.
Ze blijven wel eens thuis als gevolg van stress en vermoeidheid, terwijl dit voor ouderen geen reden is om zich ziek te melden. 85 procent van de 55-plussers zei dat ze zich pas ziekmelden als ze aan bed gekluisterd zijn.
Ongezonder leven
Jongeren drinken meer, werken langere dagen, slapen minder, roken vaker en eten ongezonder dan hun collega’s die twee keer zo oud zijn.
Ze voelen zich ziek door de stress die ze ervaren. Maar een kwart van de 55-plussers heeft last van stress.
"Deze generatie jonge volwassenen moet gaan inzien dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen. Ze zouden een gezond en gebalanceerd leven moeten lijden.", vindt Peter Morton van Multibionta, een Britse producent van multivitaminen die dit onderzoek liet uitvoeren.
Volgens mij het idee van accijns dat je een deel van de kosten voor je rekening neemt. Ik zeg een deel, maar ik zou er niet raar van op kijken dat het meer is de kosten. En dan ook niet alleen de ziektekosten en voorlichting, maar dat het ook een melkkoe is.quote:Op maandag 26 september 2011 15:33 schreef draaijer het volgende:
Wij vinden het met z'n allen niet gek dat we met een autoverzekering verschillende variabelen hebben zoals, cilinderinhoud, gewicht, leeftijd van de auto, catalogus waarde, leeftijd en zelfs het geslacht heeft invloed op de prijs van je autoverzekering.
En de overheid zorgt zelf ervoor dat mensen ongezonder worden dmv het toestaan van hormonen en allerlei rotzooi dat in het eten wordt gedaan. Waar ook veel mensen dik van worden. Laat de overheid eerst het eten en drinken weer eens gezond maken, dat lijkt me belangrijker.quote:Op maandag 26 september 2011 15:33 schreef draaijer het volgende:
Wat een onzin ga je er nu bij betrekken. We hebben het hier over de kosten die een roker met zich meebrengt ten aanzien van de zorg. En die zijn lager dan de kosten van een gezond levend persoon. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?quote:Op maandag 26 september 2011 15:32 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als we het "goed" moeten doen, mogen van die 1000 euro per roker ook de extra handhavingskosten voor het bewust schenden van het rookverbod af, en ook de extra kosten die daardoor zijn gemaakt door de diverse politici etc. En natuurlijk de extra schoonmaakkosten voor al die peuken op straat, de aangepaste prullebakken, de brandweer kosten voor die rokers in bed die hun huis af laten fikken, de rookzuilen op de perrons die ik als niet rokende medereiziger mee heb mogen financieren, en zo verder.
Bij mijn weten is het gebruik van hormonen in voedsel in de EU verboden? Groeihormonen voor vee zijn hier verboden, en melk met antibiotica wordt in de gierput gedonderd, haal je niet de EU en de VS door elkaar?quote:Op maandag 26 september 2011 15:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
En de overheid zorgt zelf ervoor dat mensen ongezonder worden dmv het toestaan van hormonen en allerlei rotzooi dat in het eten wordt gedaan. Waar ook veel mensen dik van worden. Laat de overheid eerst het eten en drinken weer eens gezond maken, dat lijkt me belangrijker.
Al die 'kosten' (waar overigens alle bedrijven zelf voor kiezen) zou je dan juist op niet-rokers moeten verhalen.quote:Op maandag 26 september 2011 15:32 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als we het "goed" moeten doen, mogen van die 1000 euro per roker ook de extra handhavingskosten voor het bewust schenden van het rookverbod af, en ook de extra kosten die daardoor zijn gemaakt door de diverse politici etc. En natuurlijk de extra schoonmaakkosten voor al die peuken op straat, de aangepaste prullebakken, de brandweer kosten voor die rokers in bed die hun huis af laten fikken, de rookzuilen op de perrons die ik als niet rokende medereiziger mee heb mogen financieren, en zo verder.
Accijns gaat naar de algemene middelen, niet direct naar de zorg, dus als men als roker volgens sommigen hier ~1000/jaar terug zou moeten krijgen, omdat ze minder kosten qua gezondheidszorg over hun hele leven, dan moeten die extra kosten als gevolg van het roken daar ook mee verrekend worden natuurlijk. Die worden ook betaald uit diezelfde algemene middelen.quote:Op maandag 26 september 2011 15:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat een onzin ga je er nu bij betrekken. We hebben het hier over de kosten die een roker met zich meebrengt ten aanzien van de zorg. En die zijn lager dan de kosten van een gezond levend persoon. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?
verder wil de politiek een rookverbod in de horeca, dus die is ook verantwoordelijk voor de handhaving. Als je niet wil handhaven moet je gewoon geen verbod instellen. De openbare ruimte wordt schoongemaakt voor iedereen en daar ligt veel meer andere zooi. Ik (en veel anderen ook) kunnen zich behoorlijk ergeren aan kauwgom overal. Echt verschrikkelijk spul als je het gewoon overal neer gooit. Maar kauwgom gaan we ook niet verbieden toch?
mee eens maar ik heb meer last van de kauwgom in de stad. Dat vergaat niet, sigaretten wel.quote:Op maandag 26 september 2011 15:45 schreef draaijer het volgende:
Ik vind roken per definitie bijzonder ordinair. Vervelend voor de mensen die er maar niet los van kunnen komen.
Ik heb er zo'n bloedhekel aan als mensen op de snelweg (of erger) een (filter)sigaret uit hun auto gooien. Als je wilt roken, ruim die meuk dan gewoon op in je auto. De rest die lekker thuis rookt, moet het zelf weten.
Accijns zijn helemaal niet meegenomen in het onderzoek van het RIVM. Het is puur gedaan op basis van kosten en baten binnen de zorg. Die accijns is wat men nogmaals boven de gemiddelde 60000 euro per roker verdient. En dan zou je ook nog AOW en pensioenpremies mee moeten nemenquote:Op maandag 26 september 2011 15:45 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Accijns gaat naar de algemene middelen, niet direct naar de zorg, dus als men als roker volgens sommigen hier ~1000/jaar terug zou moeten krijgen, omdat ze minder kosten qua gezondheidszorg over hun hele leven, dan moeten die extra schoonmaakkosten daar ook mee verrekend worden natuurlijk, Die worden ook betaald uit diezelfde algemene middelen.
Kauwgom idem iddquote:Op maandag 26 september 2011 15:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
mee eens maar ik heb meer last van de kauwgom in de stad. Dat vergaat niet, sigaretten wel.
nou nu misschien maar Nederlanders zijn niet voor niets zo lang hoor haha.quote:Op maandag 26 september 2011 15:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het gebruik van hormonen in voedsel in de EU verboden? Groeihormonen voor vee zijn hier verboden, en melk met antibiotica wordt in de gierput gedonderd, haal je niet de EU en de VS door elkaar?
Roken is een verslaving, de meeste mensen willen niet uit vrije wil roken maar moeten van hun verslaafde brein.quote:
Er zat toch een verslavende stof in tabak toegevoegd door de tabaksfabrikanten ?quote:Op maandag 26 september 2011 15:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Roken is een verslaving, de meeste mensen willen niet uit vrije wil roken maar moeten van hun verslaafde brein.
Een oom van mij heeft zijn hele leven premies betaald en nadat hij met pensioen ging was hij een jaar later overleden aan longkanker. In ieder geval heeft de bv Nederland daar wel aan verdient.quote:Op maandag 26 september 2011 15:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
dan hebben we ook geen last meer van verzuurde anti rokers
Elke verslaving begint natuurlijk met een eigen keuze.quote:Op maandag 26 september 2011 15:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Roken is een verslaving, de meeste mensen willen niet uit vrije wil roken maar moeten van hun verslaafde brein.
Nog één keertje dan.quote:Op maandag 26 september 2011 15:45 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Accijns gaat naar de algemene middelen, niet direct naar de zorg, dus als men als roker volgens sommigen hier ~1000/jaar terug zou moeten krijgen, omdat ze minder kosten qua gezondheidszorg over hun hele leven, dan moeten die extra kosten als gevolg van het roken daar ook mee verrekend worden natuurlijk. Die worden ook betaald uit diezelfde algemene middelen.
Nicotine misschien? Ik heb wel eens gehoord dat tabaksfabrikanten speciale stoffen toevoegen om tabak nog meer verslaven te maken, of het ook echt zo is blijft volgens mij speculeren.quote:Op maandag 26 september 2011 15:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Er zat toch een verslavende stof in tabak toegevoegd door de tabaksfabrikanten ?
nee geen nicotine dacht ik, maar daardoor kreeg je van die mega claims in Amerika.quote:Op maandag 26 september 2011 15:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nicotine misschien? Ik heb wel eens gehoord dat tabaksfabrikanten speciale stoffen toevoegen om tabak nog meer verslaven te maken, of het ook echt zo is blijft volgens mij speculeren.
Als je begint op de leeftijd van 12 jaar ben je stoer, begin je op je 17-de dan ben je een uilskuiken.quote:Op maandag 26 september 2011 15:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Elke verslaving begint natuurlijk met een eigen keuze.
die e nummers bedoel ik dus. Groter probleem dan roken voor de gezondheid maar de overheid heeft het goedgekeurdquote:Op maandag 26 september 2011 15:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het gebruik van hormonen in voedsel in de EU verboden? Groeihormonen voor vee zijn hier verboden, en melk met antibiotica wordt in de gierput gedonderd, haal je niet de EU en de VS door elkaar?
Men vermoed dat sommige telers bij de teelt van tabaksplanten extra ammoniak gebruiken, en dat dit een iets sterkere verslavende werking kan veroorzaken. In veel gevallen werken die telers voor Marlboro, en daar schijnt de verslaving ook iets hoger te zijn, iets wat je oa kan zien aan de trouwe gebruikers. Maar de ergste boosdoener is de nicotine, wat ook weer het succes van nicotine pleisters en kauwgom verklaard.quote:Op maandag 26 september 2011 15:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Er zat toch een verslavende stof in tabak toegevoegd door de tabaksfabrikanten ?
dat idee heb ik met chips en chocolade. Tevens ook met bezine. Mijn auto kan er maar geen genoeg van krijgenquote:Op maandag 26 september 2011 15:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nicotine misschien? Ik heb wel eens gehoord dat tabaksfabrikanten speciale stoffen toevoegen om tabak nog meer verslaven te maken, of het ook echt zo is blijft volgens mij speculeren.
Wil je dit nog eens optellen en aftrekken, maar dan met alle aan roken gerelateerde kosten die ik al noemde, en dat aftrekken van de mogelijke ~1000/jaar die ze zouden terug moeten krijgen van hun gezondheidspremie? Dat laatste nog afgezien van de mitsen en maren die de onderzoekers noemen in de conclusies van hun onderzoek.quote:Op maandag 26 september 2011 15:54 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Nog één keertje dan.
Zorgkosten en pensioenkosten (AOW) zijn voor rokers uiteindelijk een flink stuk lager dan voor 'gezonde' mensen. Gemiddeld ca 60.000 euro en dat is exclusief opbrengesten uit accijnzen.
[..]
Dit is EXCLUSIEF de tienduizenden euro's die een roker aan accijnzen in de staatskas stort. Die zijn dus nog niets eens meegenomen in de berekeningen.
Die zogenaamde verzonnen extra kosten waar jij het over hebt kun je dan dubbel en dwars betalen van de accijns opbrengsten.
Rokers zijn een aantal keer minder productief dan niet rokers. Elke keer denken ze maar 5 minuten weggeweest te zijn dat terwijl het gemiddeld steeds een pauze van 10 - 15 minuten is. Ook ruiken ze niet erg fris. Wel hebben ze mooie gele tandenquote:Op maandag 26 september 2011 15:54 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Nog één keertje dan.
Zorgkosten en pensioenkosten (AOW) zijn voor rokers uiteindelijk een flink stuk lager dan voor 'gezonde' mensen. Gemiddeld ca 60.000 euro en dat is exclusief opbrengesten uit accijnzen.
[..]
Dit is EXCLUSIEF de tienduizenden euro's die een roker aan accijnzen in de staatskas stort. Die zijn dus nog niets eens meegenomen in de berekeningen.
Die zogenaamde verzonnen extra kosten waar jij het over hebt kun je dan dubbel en dwars betalen van de accijns opbrengsten.
in chips en chocolade zijn het dus die e nummers die zorgen dat je steeds meer wilt eten.quote:Op maandag 26 september 2011 15:59 schreef draaijer het volgende:
[..]
dat idee heb ik met chips en chocolade. Tevens ook met bezine. Mijn auto kan er maar geen genoeg van krijgen
En wat is het belang van al die kosten als we hier puur kijken naar de onvloed van roken op de zorgkosten?quote:Op maandag 26 september 2011 16:00 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wil je dit nog eens optellen en aftrekken, maar dan met alle aan roken gerelateerde kosten die ik al noemde, en dat aftrekken van de mogelijke ~1000/jaar die ze zouden terug moeten krijgen van hun gezondheidspremie? Dat laatste nog afgezien van de mitsen en maren die de onderzoekers noemen in de conclusies van hun onderzoek.
Dat is een zaak tussen werknemer en werkgever. Daar heeft de maatschappij als geheel weinig mee te maken.quote:Op maandag 26 september 2011 16:02 schreef draaijer het volgende:
[..]
Rokers zijn een aantal keer minder productief dan niet rokers. Elke keer denken ze maar 5 minuten weggeweest te zijn dat terwijl het gemiddeld steeds een pauze van 10 - 15 minuten is. Ook ruiken ze niet erg fris. Wel hebben ze mooie gele tanden
Voor sommige mensen is het ook zeer moeilijk om van voedsel af te blijven, vooral dat voedsel dat vol zit met vet en suiker. Natuurlijk zit er een verschil in de gevoeligheid voor verslaving tussen mensen onderling maar dat maakt het juist dat sommigen uit zichzelf kunnen stoppen en anderen zelfs met professionele hulp de grootste moeite hebben. Voor je auto weet ik de perfecte remedie, tank gewoon een keertje diesel... dat maakt een abrupt einde aan zijn drankzuchtquote:Op maandag 26 september 2011 15:59 schreef draaijer het volgende:
[..]
dat idee heb ik met chips en chocolade. Tevens ook met bezine. Mijn auto kan er maar geen genoeg van krijgen
Niet rokers zijn minder productief dan rokers. Niet-rokers zitten om de paar minuten op Facebook of op Fok. Niet-rokers stinken ook naar zweet.quote:Op maandag 26 september 2011 16:02 schreef draaijer het volgende:
[..]
Rokers zijn een aantal keer minder productief dan niet rokers. Elke keer denken ze maar 5 minuten weggeweest te zijn dat terwijl het gemiddeld steeds een pauze van 10 - 15 minuten is. Ook ruiken ze niet erg fris. Wel hebben ze mooie gele tanden
Zie mijn eerdere reactie. Die kosten zijn er niet en als ze er al zijn het geen kosten van de overheid en/of zijn het geen kosten die de overheid maakt dankzij de rokers.quote:Op maandag 26 september 2011 16:00 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wil je dit nog eens optellen en aftrekken, maar dan met alle aan roken gerelateerde kosten die ik al noemde,
Nogmaals die door jouw verzonnen kosten die er helemaal niet zijn kunnen dan betaald worden uit de accijns opbrengsten. Dat staat dus los van de lagere zorgkosten én de lagere AOW kosten voor rokers.quote:en dat aftrekken van de mogelijke ~1000/jaar die ze zouden terug moeten krijgen van hun gezondheidspremie?
Ik als roker betaal al ca 1.000 euro extra belasting per jaar dan een niet-roker die voor de rest hetzelfde leeft als mij.quote:Op maandag 26 september 2011 16:12 schreef Godtje het volgende:
Rokers zouden eigenlijk ook meer afvalheffing moeten betalen.
Een flink deel deponeert die peuken gewoon op straat of als ze een beetje fatsoen hebben in een openbare prullenbak.
Dat mag ook best eens extra belast gaan worden.
Inmiddels heeft de maatschappij daar heel veel mee te maken. We moeten allemaal een stapje extra zetten om Europa uit het slob te trekken. Kijk naar Frankrijk, Griekenland, Italie, Portugal... Niet echt de landen waar heel hard gewerkt word.quote:Op maandag 26 september 2011 16:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is een zaak tussen werknemer en werkgever. Daar heeft de maatschappij als geheel weinig mee te maken.
Het staat een werkgever vrij om werknemers aan te nemen en/of te belonen naar inzet en prestatie. Daar heeft de overheid niets mee te maken.quote:Op maandag 26 september 2011 16:19 schreef draaijer het volgende:
[..]
Inmiddels heeft de maatschappij daar heel veel mee te maken. We moeten allemaal een stapje extra zetten om Europa uit het slob te trekken. Kijk naar Frankrijk, Griekenland, Italie, Portugal... Niet echt de landen waar heel hard gewerkt word.
Frankrijk had enkele jaren geleden de stempel meest productieve land van Europa, maar dat komt omdat ze 1 ding goed doen en dat is export van wijn en wij zijn allemaal verantwoordelijk voor het resultaat van Frankrijk
Ehmm google maar eens op "indirecte kosten roken" en het gaat bijna uitsluitend over verloren productiviteit.quote:Op maandag 26 september 2011 16:21 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Het staat een werkgever vrij om werknemers aan te nemen en/of te belonen naar inzet en prestatie. Daar heeft de overheid niets mee te maken.
Als een roker slechter presteert dan een niet roker kan die opzouten of een lager salaris krijgen of niet in aanmerking komen voor promotie etc. etc. én vica versa.
Daarnaast is het GEEN feit dat een gemiddelde roker slechter of beter presteert dan een gemiddelde niet-roker. Dus het is per definitie al een onzin argument.
Dat zijn geen feiten want er is in geen enkel onderzoek naar de daadwerkelijke productiviteit van een roker versus niet-roker gekeken.quote:Op maandag 26 september 2011 16:26 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ehmm google maar eens op "indirecte kosten roken" en het gaat bijna uitsluitend over verloren productiviteit.
Je kan je kop in het zand steken, maar een roker kan al snel een uurtje verliezen op een dag. Dat terwijl ik al werkend mijn kopje koffie aan het opdrinken ben
Hoezo? Rokers zijn niet de normadressaat van dat idiote verbod, dat zijn de uitbaters. En dat bemoeizieke sukkels als Klink en Van er Ham met hun leugens en manipulaties een zooitje hebben gemaakt van de arbo-wetgeving kun je rokers niet tegenwerpen.quote:Op maandag 26 september 2011 15:32 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als we het "goed" moeten doen, mogen van die 1000 euro per roker ook de extra handhavingskosten voor het bewust schenden van het rookverbod af, en ook de extra kosten die daardoor zijn gemaakt door de diverse politici etc.
Van die zuilen maak ik dan ook principieel geen gebruik. Voor de extra schoonmaakkosten mag je van mij accijns heffen als die er zijn. Verder zou je ook barbecue-ers en rietdakeigenaren zwaarder kunnen belasten in bijvoorbeeld verzekeringspremies. Maar een verzekering of een collectieve voorziening wordt een beetje een onzinnige exercitie als je probeert elk element van solidariteit eruit te halen. In wezen zijn mensen die geen pech hebben solidair met degene die pech heeft, omdat ze zelf ook pech kunnen hebben.quote:En natuurlijk de extra schoonmaakkosten voor al die peuken op straat, de aangepaste prullebakken, de brandweer kosten voor die rokers in bed die hun huis af laten fikken, de rookzuilen op de perrons die ik als niet rokende medereiziger mee heb mogen financieren, en zo verder.
helemaal mee eens ja. Heeft geen zin om hier aan te beginnen.quote:Op maandag 26 september 2011 16:27 schreef fruityloop het volgende:
Volgens mij hebben we inmiddels wel aangetoond dat 1 stapje zoals dit het hele zorgstelsel onderuit haalt, en dus gewoon iets is waar we niet aan moeten beginnen met zijn allen?
Als ik het vanuit mijn functie bekijk is het roken juist erg handig. Ik werk op de staf van een productiebedrijf. Ik rook vaak met de operators, daarvan rookt een behoorlijk deel. Ik hoor dus veel beter wat er leeft onder de operators dan collega's die niet roken. Dat heeft al verschillende keren ontzettend voordelig voor mij uitgepakt omdat ik eerder op de hoogte was als collega's over zaken die niet lekker liepen. Ik kon dus lekker een stel niet rokers aftroeven door problemen aan te pakken voordat de rest ze had gezienquote:Op maandag 26 september 2011 16:21 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Het staat een werkgever vrij om werknemers aan te nemen en/of te belonen naar inzet en prestatie. Daar heeft de overheid niets mee te maken.
Als een roker slechter presteert dan een niet roker kan die opzouten of een lager salaris krijgen of niet in aanmerking komen voor promotie etc. etc. én vica versa.
Daarnaast is het GEEN feit dat een gemiddelde roker slechter of beter presteert dan een gemiddelde niet-roker. Dus het is per definitie al een onzin argument.
En dus weet je amper wat er leeft onder anderen. Ik rook met anderen en hoor dus veel meer wat er gebeurt in het bedrijf. Dit is af en toe echt ontzettend handig.quote:Op maandag 26 september 2011 16:26 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ehmm google maar eens op "indirecte kosten roken" en het gaat bijna uitsluitend over verloren productiviteit.
Je kan je kop in het zand steken, maar een roker kan al snel een uurtje verliezen op een dag. Dat terwijl ik al werkend mijn kopje koffie aan het opdrinken ben
Nog even en rokers zijn schuldig aan de toestanden in Griekenland, Italie, etc. Ik hoop dat je inziet dat je nu totale onzin gaat lopen verkopen.quote:Op maandag 26 september 2011 16:19 schreef draaijer het volgende:
[..]
Inmiddels heeft de maatschappij daar heel veel mee te maken. We moeten allemaal een stapje extra zetten om Europa uit het slob te trekken. Kijk naar Frankrijk, Griekenland, Italie, Portugal... Niet echt de landen waar heel hard gewerkt word.
Frankrijk had enkele jaren geleden de stempel meest productieve land van Europa, maar dat komt omdat ze 1 ding goed doen en dat is export van wijn en wij zijn allemaal verantwoordelijk voor het resultaat van Frankrijk
Nou, daar zeg je wat. Sinds er in Griekenland een dalende trend in het aantal rokers is te zien gaat het alleen maar slechter met de Griekse economie.quote:Op maandag 26 september 2011 16:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nog even en rokers zijn schuldig aan de toestanden in Griekenland, Italie, etc. Ik hoop dat je inziet dat je nu totale onzin gaat lopen verkopen.
Maar Janssen gebruikt zijn rooktijd ook uitsluitend om te roken en voor een informeel, multidisciplinair werkoverleg met De Vries van verkoop en Joosten van marketing.quote:Op maandag 26 september 2011 16:26 schreef draaijer het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer zo ja. Rokers netwerken veel in de rooktijd en zijn dus best productief.quote:Op maandag 26 september 2011 16:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En dus weet je amper wat er leeft onder anderen. Ik rook met anderen en hoor dus veel meer wat er gebeurt in het bedrijf. Dit is af en toe echt ontzettend handig.
Ik combineer het roken gewoon met een praatje met me collega's ben ik gelijk op de hoogte waarmee ze bezig zijn.quote:Op maandag 26 september 2011 18:13 schreef Dlocks het volgende:
En rokers trekken over het algemeen geen uur uit om 'even' te lunchen. Gewoon uur pauze waar ook een roker gedurende de dag recht op heeft verspreiden over meerdere korte momenten.
En sommige niet-rokers denken dan dat rokers per rokers per dag drie uur pauze houden (terwijl dit in totaal ook gewoon 1 uurtje is) en gaan dan gefrustreerd de hele dag op hun werkplek een beetje zitten internetten terwijl de roker gewoon wel gewoon hard werkt.
Omdat wanneer je naar zorgkosten kijkt de rokers goedkoper zijn, dus als je dit gaat doen krijg je een hele hoop ethische bezwaren omdat de verzekeraars dan roken zouden stimuleren door een lagere premie aan rokers te vragen. Dus dat gaat nooit gebeuren.quote:Op maandag 26 september 2011 15:33 schreef draaijer het volgende:
Hangt ervan af waar die roker loopt. Als het langs een drukke weg is dan is dat ook heel ongezond.quote:Op maandag 26 september 2011 17:43 schreef RAVW het volgende:
Ik vraag me af wie er gezonder leeft:
1) een roker die gewoon 1 pakje per dag rookt en gewoon buiten werkt en veel loopt.
2) Iemand die met de auto naar zijn werk gaat niet rookt maar wel de hele dag op een stoel zit.
Dat hoor ik tijdens de lunch of soms bij een netwerk borrel. Ik focus op m'n werk en niet op onzinquote:Op maandag 26 september 2011 16:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En dus weet je amper wat er leeft onder anderen. Ik rook met anderen en hoor dus veel meer wat er gebeurt in het bedrijf. Dit is af en toe echt ontzettend handig.
Echt zo kansloos hoe bepaalde mensen selectief reageren.quote:Op maandag 26 september 2011 19:56 schreef draaijer het volgende:
Echt zo kansloos hoe sommigen een ordinaire gewoonte goed proberen te praten. Maakt mij niks uit gasten. Rook gelieve 2 of 3x zoveel
Dat zijn geen feiten want er is in geen enkel onderzoek naar de daadwerkelijke productiviteit van een roker versus niet-roker gekeken.quote:Op maandag 26 september 2011 16:26 schreef draaijer het volgende:
[..]
Precies hetzelfde dus als met de KRO analyse waarom een roker zogenaamd niet meer zorgpremie hoeft te betalen.quote:Op maandag 26 september 2011 22:54 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Echt zo kansloos hoe bepaalde mensen selectief reageren.![]()
[..]
Dat zijn geen feiten want er is in geen enkel onderzoek naar de daadwerkelijke productiviteit van een roker versus niet-roker gekeken.
Wat dat soort onderzoeken doen is:
1. Kijken hoeveel tijd mensen aan roken besteden. En op basis daarvan conclusie trekken.
2. NIET kijken naar hoeveel uren een roker per dag werkt (eerder beginnen / later weggaan)
3. NIET kijken naar hoeveel uren een niet-roker per dag werkt
4. NIET kijken naar hoeveel tijd een niet-roker zinloos zit te internetten
5. NIET kijken naar de daadwerkelijke productiviteit van een roker en niet-roker
6. NIET kijken naar de gemiddelde opbrengst voor een bedrijf rokers en niet-rokers
7. NIET kijken of een roker tijdens het roken het werk bespreekt.
8. NIET kijken of een niet-roker tijdens koffie drinken/halen het werk bespreekt
9. NIET kijken naar hoeveel pauze een niet-roker in totaal per dag neemt (inclusief zinloos internetten)
10. NIET kijken naar hoeveel pauze een roker in totaal per dag neemt
etc. etc.
Oftewel, er wordt in dat soort onderzoeken totaal niet gekeken naar de daadwerkelijke effectieve productie waarde van een roker en een niet-roker.
Dat soort onderzoeken zijn stuk voor stuk waardeloos en alleen handig voor de anti-rook lobby.
Kortom, er is niets zinvols over te zeggen én de overheid heeft er sowieso als totaal niets mee te maken.
Nogmaals, het staat een werkgever vrij om werknemers aan te nemen en/of te belonen naar inzet en prestatie. Daar heeft de overheid niets mee te maken.
Als een roker slechter presteert dan een niet roker kan die opzouten of een lager salaris krijgen of niet in aanmerking komen voor promotie etc. etc. én vica versa. Dat noemen ze ook wel marktwerking.
Het grappige in de hele gedachtegang is dat men denkt goedkoper uit te zijn, terwijl het tegendeel waar is. Op de iets langere termijn zijn we veel meer geld kwijt.quote:Op dinsdag 27 september 2011 08:34 schreef Deko het volgende:
Hieraan kan je zien dat de meeste mensen met hun eigen portemonnee in gedachten stemmen. Het is belachelijke discriminatie en niet te controleren.
Zoals anderen al eerder hebben aangegeven, wat wordt de volgende groep die extra moet gaan betalen? Drinkers? Dikkerds?
Doen dan maar gelijk ook sporters vanwege de blessures, gezinnen met kinderen, verkeersdeelnemers, kortom alles dat komt met het risico dat er zorg nodig is.
Een niet-roker.
Met argumenten komen is blijkbaar te moeilijk voor jou.quote:Op dinsdag 27 september 2011 07:23 schreef draaijer het volgende:
[..]
Precies hetzelfde dus als met de KRO analyse waarom een roker zogenaamd niet meer zorgpremie hoeft te betalen.
Het heeft kenmerken van beide. Eigenlijk ontkomen we er ook niet aan om van behandelingen waarvan het "maatschappelijk" onacceptabel zou zijn om ze niet uit te voeren een sociale voorziening te maken.quote:Op maandag 26 september 2011 18:36 schreef eleusis het volgende:
[..]
Omdat wanneer je naar zorgkosten kijkt de rokers goedkoper zijn, dus als je dit gaat doen krijg je een hele hoop ethische bezwaren omdat de verzekeraars dan roken zouden stimuleren door een lagere premie aan rokers te vragen. Dus dat gaat nooit gebeuren.
Maar sowieso moet het idee dat onze zorgverzekering een 'verzekering' is, snel uitsterven. Dat is het al niet meer door de acceptatieplicht. En binnen een paar jaar wordt het betaalbaar om iedereen genetisch te profileren waardoor je nog meer zekerheid hebt welke risico's iemand op ziekten heeft. Mensen met genetische ziektes toch voor nominaal tarief verzekeren is geen verzekeringswerk meer, dat is een sociale voorziening. Niet te vergelijken met je auto.
Het verschil tussen een verzekering en een sociale voorziening is ook eigenlijk heel klein. Je betaalt de pech van de een gezamenlijk, waardoor het voor iedereen makkelijk betaalbaar is. Dat is ook het concept van een sociale voorziening. Beiden gaan uit van solidariteit, en daarmee ook het eigenbelang dat je erop kunt rekenen wanneer het lot jou treft. De minima betalen ook mee aan de zorgkosten van diegene met 3 keer modaal die toevallig een hele dure ziekte heeft, die hoeft dan zijn villa niet te verkopen. Dat is ook solidariteit.quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:29 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Het heeft kenmerken van beide. Eigenlijk ontkomen we er ook niet aan om van behandelingen waarvan het "maatschappelijk" onacceptabel zou zijn om ze niet uit te voeren een sociale voorziening te maken.
Je begrijpt dat de staat zichzelf dubbel straft als er straks niemand meer rookt?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:11 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het geen goed plan om rokers meer zorgpremie te laten betalen. Ten eerste lijkt het me oncontroleerbaar, ten tweede zijn er kettingrokers die 95 worden en nauwelijks zorg nodig hebben, terwijl er ook niet-rokers zijn die op hun 60e omvallen na jarenlange gezondheidsklachten.
Bovendien: hoe breng je onderscheid aan tussen veel en weinig roken? Accijns op tabak is een veel betere methode. Rokers betalen gewoon een heffing over elk pakje sigaretten. Ik zie dat niet zozeer als een tegemoetkoming in hun zorgkosten, maar als een stimulans om te stoppen met roken. Wat mij betreft mag de accijns dan ook rustig verder omhoog en wordt roken verder ontmoedigd, zodat het op den duur steeds minder gewoon en vanzelfsprekend wordt.
Nee, de staat verplaatst op die manier langs dubbele weg geld van de burger naar de zorgindustrie en (andere) financiele instellingen. Dat past wel in het patroon van de laatste decennia.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Je begrijpt dat de staat zichzelf dubbel straft als er straks niemand meer rookt?
Nee want heffen van dit soort belastingen is simpelweg wealth redistributionquote:Op donderdag 29 september 2011 15:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Je begrijpt dat de staat zichzelf dubbel straft als er straks niemand meer rookt?
Dat begrijp ik volledig en dat neem ik voor lief. Het algemene belang - een betere volksgezondheid - is belangrijker dan de kortetermijnbegroting van een regering. Het ontstane gat kun je op allerlei manieren dichten, bijvoorbeeld door te stoppen met jaarlijks 5 miljard euro aan HRA uit te keren aan mensen die meer dan 2,5 keer modaal verdienen. Zolang dat in Nederland nog een feit is, is er begrotingstechnisch nog heel veel mogelijk in dit land.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
Afschaffen van de HRA zou in combinatie moeten gebeuren met een verlaging van de IB. Anders is het gewoon gore diefstal.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat begrijp ik volledig en dat neem ik voor lief. Het algemene belang - een betere volksgezondheid - is belangrijker dan de kortetermijnbegroting van een regering. Het ontstane gat kun je op allerlei manieren dichten, bijvoorbeeld door te stoppen met jaarlijks 5 miljard euro aan HRA uit te keren aan mensen die meer dan 2,5 keer modaal verdienen. Zolang dat in Nederland nog een feit is, is er begrotingstechnisch nog heel veel mogelijk in dit land.
Bovendien houden mensen jaarlijks honderden tot soms wel duizenden euro's over als ze stoppen met roken. Ze kunnen hun geld dan aan andere zaken uitgeven, dus dat zal een stimulans voor de economie betekenen.
Wat is er algemeen aan het belang van de gezondheid van een individu?quote:Op donderdag 29 september 2011 15:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat begrijp ik volledig en dat neem ik voor lief. Het algemene belang - een betere volksgezondheid - is belangrijker dan de kortetermijnbegroting van een regering.
Tabak is ook economie. Bovendien laat je je droom om dictatortje te spelen weer eens de vrije loop.quote:Bovendien houden mensen jaarlijks honderden tot soms wel duizenden euro's over als ze stoppen met roken. Ze kunnen hun geld dan aan andere zaken uitgeven, dus dat zal een stimulans voor de economie betekenen.
Niet mee eens, maar die discussie hoort niet thuis in dit topic.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
Afschaffen van de HRA zou in combinatie moeten gebeuren met een verlaging van de IB. Anders is het gewoon gore diefstal.
Ik heb niet over een individu gesproken, ik wees op het algemene belang van een betere volksgezondheid. Rokers sterven gemiddeld jonger. Het levensgeluk van mensen wordt doorgaans (gemiddeld genomen) bevorderd wanneer hun dierbaren langer blijven leven, tenzij de kwaliteit van leven om andere redenen wegvalt.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat is er algemeen aan het belang van de gezondheid van een individu?
Leven is economie. Van skivakantie tot hamburgertent, van bungeejumpen tot brandstof voor auto's. Maar het één is nu eenmaal schadelijker en gevaarlijker dan het ander, dus kan een overheid bepaald gewenst gedrag stimuleren (bijvoorbeeld het gebruik van duurzame energie) en bepaald ongewenst gedrag ontmoedigen.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Tabak is ook economie. Bovendien laat je je droom om dictatortje te spelen weer eens de vrije loop.
Hoogste 20% van de rijkst huishoudens:quote:Op donderdag 29 september 2011 15:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat begrijp ik volledig en dat neem ik voor lief. Het algemene belang - een betere volksgezondheid - is belangrijker dan de kortetermijnbegroting van een regering. Het ontstane gat kun je op allerlei manieren dichten, bijvoorbeeld door te stoppen met jaarlijks 5 miljard euro aan HRA uit te keren aan mensen die meer dan 2,5 keer modaal verdienen. Zolang dat in Nederland nog een feit is, is er begrotingstechnisch nog heel veel mogelijk in dit land.
Bovendien houden mensen jaarlijks honderden tot soms wel duizenden euro's over als ze stoppen met roken. Ze kunnen hun geld dan aan andere zaken uitgeven, dus dat zal een stimulans voor de economie betekenen.
Pas na de tweede kop koffie zijn ze in werk-modus!!!quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 06:40 schreef niels0 het volgende:
Met een normale baan is 11pm te laat. Belasten die mensen want 's-morgens zijn ze minder waard.
Nee koffie levert op den duur ook gezondheids problemen op dus dat gaat dan ook verboden worden.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 06:50 schreef Vic_Vega het volgende:
[..]
Pas na de tweede kop koffie zijn ze in werk-modus!!!
Maar verklap ons eens wat het belang van de overheid zou zijn als de gemiddelde leeftijd die we halen nog hoger wordt. Nu hebben we als maatschappij al een vergrijzingsprobleem.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 10:04 schreef Knipoogje het volgende:
Het is echter wel zo dat als men inderdaad 'ongezonde' leefstijlen wil gaan belasten, dat roken daar nu eenmaal onderdeel voor is.
Dat is geen algemeen belang. Volksgezondheidszorg is een algemeen belang, individuele gezondheid is een individueel belang. Prima dat mensen vanuit hun individuele belang een familielid aansrpeken op zijn leefstijl, behoorlijk egoistisch zoals jij het formuleert, maar dat mag.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niet mee eens, maar die discussie hoort niet thuis in dit topic.
[..]
Ik heb niet over een individu gesproken, ik wees op het algemene belang van een betere volksgezondheid. Rokers sterven gemiddeld jonger. Het levensgeluk van mensen wordt doorgaans (gemiddeld genomen) bevorderd wanneer hun dierbaren langer blijven leven, tenzij de kwaliteit van leven om andere redenen wegvalt.
Ik zou met argumenten hun keuze kunnen proberen te beinvloeden, en je zou kunnen betogen dat ik dat zou mogen omdat ik van hen hou. Maar dat is wat anders dan een overheid die met wettelijke middelen ipv argumenten doet en niet omdat die van ze houdt maar omdat die houdt van de winsten in de gezondheidsindustrie. Mijn familie hoeft voor niemand de kip met de gouden eieren te zijn.quote:Of je moet van mening zijn dat je ouders biologisch en maatschappelijk gezien overbodig zijn geworden zo gauw jouw opvoeding (en die van eventuele broers of zussen) is voltooid en dat we de stekker wel uit kunnen halen zo gauw ze 55 zijn?
Energie en duurzaamheid betreft wél het algemeen belang. Even joggen langs een verkeersader in Rotterdam staat gelijk aan het leegroken van een pakje geloof ik. Het is in het algemeen belang dat iederen zich kan onttreken aan gezondheidsschadende omstandigheden. Dat geeft een ieder namelijk de keuze.quote:Leven is economie. Van skivakantie tot hamburgertent, van bungeejumpen tot brandstof voor auto's. Maar het één is nu eenmaal schadelijker en gevaarlijker dan het ander, dus kan een overheid bepaald gewenst gedrag stimuleren (bijvoorbeeld het gebruik van duurzame energie) en bepaald ongewenst gedrag ontmoedigen.
Het is dan weer typerend voor jou dat je het kennelijk moet versimpelen tot tegenstanders van wet- en regelgeving en voorstanders daarvan. "Ik ben tegen wetten" is nogal dom standpunt, net als "ik ben voor wetten". Kennelijk heb je je nooit afgevraagd wat een staat moet doen en wat een staat moet laten. Hoe jij iets het liefste ziet moet maar meteen met staatsmacht gerealiseerd worden, alsof je zelf de staat bent die alles mag, l'etat c'est moi en een land een speeltje is om naar je eigen persoonlijke voorkeuren in te richten. Dan koester je dus een diep verlangen om een dictator naar Noord-Koreaanse stijl uit te hangen.quote:Kennelijk is sturing door de overheid een principe waar jij niet mee kunt leven, dus laat je je neiging om op de persoon te spelen maar weer eens de vrije loop. Ik sta daarboven en ga daar verder niet op reageren. Het is hooguit vreemd dat je in het ene topic prat gaat op wet- en regelgeving, om er in een ander topic tegen te ageren.
Waarom zou ik? Geef alleen aan dat roken tot 'ongezonde leefstijl' behoort en als de overheid dat als windmolen ziet om als een Don Quichote op te marcheren so be it.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar verklap ons eens wat het belang van de overheid zou zijn als de gemiddelde leeftijd die we halen nog hoger wordt. Nu hebben we als maatschappij al een vergrijzingsprobleem.
De inkomstenbelasting is al ongeveer gelijk aan de meeste landen in de westerse wereld. Er zijn zelfs landen zoals Zweden, Belgie, waar de inkomstenbelasting nog hoger ligt en die hebben zelfs geen HRA.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 02:23 schreef Dlocks het volgende:
De sigaar uit eigen doos oftewel de HRA mogen ze wat mij betreft wel geleidelijk afschaffen. Maar dan ook de inkomstenbelasting geleidelijk omlaag oftewel gelijk trekken met de rest van de westerse wereld.
quote:Op zondag 2 oktober 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De inkomstenbelasting is al ongeveer gelijk aan de meeste landen in de westerse wereld. Er zijn zelfs landen zoals Zweden, Belgie, waar de inkomstenbelasting nog hoger ligt en die hebben zelfs geen HRA.
Ik geloof dat wij in NL op de 5de plek staan met belastingdruk in de EU. Ik zal even proberen om de bron te vinden, maar lukt dat niet, dan lukt het niet. Dan zal je me maar moeten geloven (of niet).
Dit zegt toch al genoeg? Aangezien niet iedereen miljonair is. Je moet naar de belasting kijken van de middenklasse.quote:Gaat hierboven wel om het maximum percentage en dus niet om het gemiddelde.
Nederland is niet rood, maar donder rood/bruin. Plus dat die grafiek enkel en alleen om inkomstenbelasting gaat.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zegt toch al genoeg? Aangezien niet iedereen miljonair is. Je moet naar de belasting kijken van de middenklasse.
Aangezien de rest van ontwikkeld europa ook rood is, is de belasting in NL dus plust/minus gelijk, want 49% is iets lichter dan 50%.
quote:Op maandag 26 september 2011 19:56 schreef draaijer het volgende:
Echt zo kansloos hoe sommigen een ordinaire gewoonte goed proberen te praten. Maakt mij niks uit gasten. Rook gelieve 2 of 3x zoveel
Je hebt wel een punt dat je kunt kiezen om niet te gaan roken.quote:Op maandag 26 september 2011 15:33 schreef draaijer het volgende:
Idd ruikt meer naar dat ze "klanten" tegen elkaar op willen zetten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:01 schreef BertV het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt dat je kunt kiezen om niet te gaan roken.
Maar het is het begin van een neerwaartse spiraal.
Vet eten? Alcohol? Niet regelmatig eten? Niet genoeg beweging? Verkeerde beweging?
Te zware sport?
Het is niet te doen om dit te controleren, daarbij gaat dat het nog extra prijzig maken ook.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:31 schreef Bernays het volgende:
Leuk idee maar totaal onrealistisch en onhaalbaar en oncontroleerbaar, maar oh zo lekker populistisch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |