Bronquote:CERN verbijsterd over eigen meting
Toegevoegd: donderdag 22 sep 2011, 21:28
Bij een wetenschappelijke proef in CERN bij Genève is een deeltje, een neutrino, sneller gegaan dan het licht. De onderzoekers van de internationale deeltjesversneller zijn verbijsterd, omdat ze dachten dat dat niet kon.
Ze hebben daarom de testgegevens naar collega's in de VS en Japan gestuurd en gevraagd de proef te herhalen in de hoop zo een bevestiging te krijgen.
Volgens de relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets sneller gaan dan het licht. Als het tegendeel wordt bewezen, betekent het dat de wetenschap de fundamentele natuurwetten moet herzien.
Dit. Zal wel een meetfout zijn.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:01 schreef Jahr00n het volgende:
Verkeerd gemeten. Sneller dan het licht kan niet volgens de slimste man ooit.
quote:Op donderdag 22 september 2011 22:02 schreef BasEnAad het volgende:
Zou een meetfout kunnen zijn. Maar ik denk dat ze daar ook wel even twee keer nadenken voordat ze dit roepen.
Eerst dat maar eens afwachten.quote:Ze hebben daarom de testgegevens naar collega's in de VS en Japan gestuurd en gevraagd de proef te herhalen in de hoop zo een bevestiging te krijgen.
En zelfs die maakte weleens een foutjequote:Op donderdag 22 september 2011 22:01 schreef Jahr00n het volgende:
http://news.sciencemag.or(...)faster-than-lig.htmlquote:Neutrinos Travel Faster Than Light, According to One Experiment
If it's true, it will mark the biggest discovery in physics in the past half-century: Elusive, nearly massless subatomic particles called neutrinos appear to travel just faster than light, a team of physicists in Europe reports. If so, the observation would wreck Einstein's theory of special relativity, which demands that nothing can travel faster than light.
In fact, the result would be so revolutionary that it's sure to be met with skepticism all over the world. "I suspect that the bulk of the scientific community will not take this as a definitive result unless it can be reproduced by at least one and preferably several experiments," says V. Alan Kostelecky, a theorist at Indiana University, Bloomington. He adds, however, "I'd be delighted if it were true."
The data come from a 1300-metric-ton particle detector named Oscillation Project with Emulsion-tRacking Apparatus (OPERA). Lurking in Italy's subterranean Gran Sasso National Laboratory, OPERA detects neutrinos that are fired through the earth from the European particle physics laboratory, CERN, near Geneva, Switzerland. As the particles hardly interact at all with other matter, they stream right through the ground, with only a very few striking the material in the detector and making a noticeable shower of particles.
Over 3 years, OPERA researchers timed the roughly 16,000 neutrinos that started at CERN and registered a hit in the detector. They found that, on average, the neutrinos made the 730-kilometer, 2.43-millisecond trip roughly 60 nanoseconds faster than expected if they were traveling at light speed. "It's a straightforward time-of-flight measurement," says Antonio Ereditato, a physicist at the University of Bern and spokesperson for the 160-member OPERA collaboration. "We measure the distance and we measure the time, and we take the ratio to get the velocity, just as you learned to do in high school." Ereditato says the uncertainty in the measurement is 10 nanoseconds.
However, even Ereditato says it's way too early to declare relativity wrong. "I would never say that," he says. Rather, OPERA researchers are simply presenting a curious result that they cannot explain and asking the community to scrutinize it. "We are forced to say something," he says. "We could not sweep it under the carpet because that would be dishonest." The results will be presented at a seminar tomorrow at CERN.
The big question is whether OPERA researchers have discovered particles going faster than light, or whether they have been misled by an unidentified "systematic error" in their experiment that's making the time look artificially short. Chang Kee Jung, a neutrino physicist at Stony Brook University in New York, says he'd wager that the result is the product of a systematic error. "I wouldn't bet my wife and kids because they'd get mad," he says. "But I'd bet my house."
Jung, who is spokesperson for a similar experiment in Japan called T2K, says the tricky part is accurately measuring the time between when the neutrinos are born by slamming a burst of protons into a solid target and when they actually reach the detector. That timing relies on the global positioning system, and the GPS measurements can have uncertainties of tens of nanoseconds. "I would be very interested in how they got a 10-nanosecond uncertainty, because from the systematics of GPS and the electronics, I think that's a very hard number to get."
No previous measurements obviously rule out the result, says Kostelecky, who has spent 25 years developing a theory, called the standard model extension, that accounts for all possible types of violations of special relativity in the context of particle physics. "If you had told me that there was a claim of faster-than-light electrons, I would be a lot more skeptical," he says. The possibilities for neutrinos are less constrained by previous measurements, he says.
Still, Kostelecky repeats the old adage: Extraordinary claims require extraordinary evidence. Even Ereditato says that one measurement does not extraordinary evidence make.
Einstein was ook zeer tegen het principe van waarschijnlijkheden in de fysica, quantummechanica dus.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:01 schreef Jahr00n het volgende:
Het zou enorm veel gevolgen hebben. Een hele hoop vindingen (oa de grote en staat van het heelal) zijn gebaseerd op de constante waarde van C.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Bron
Bijzonder, al weet ik niet welke gevolgen dit eventueel gaat hebben.
Ik denk niet dat het universum op een tsunami van aardlingen zit te wachten.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het zou enorm veel gevolgen hebben. Een hele hoop vindingen (oa de grote en staat van het heelal) zijn gebaseerd op de constante waarde van C.
Tevens zou het betekenen dat we misschien ooit nog wel eens het universum zouden kunnen verkennen.
Hij heeft wel vaker grote fouten gemaakt hoor: http://discovermagazine.com/2004/sep/the-masters-mistakes/quote:
Theoretisch wel ja, in de praktijk schieten we er nog weinig mee op denk ikquote:Op donderdag 22 september 2011 22:33 schreef Scorpie het volgende:
Dit zou groter zijn dan de uitvinding van Internet.
De uitvinding van de wasmachine is dat al.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:33 schreef Scorpie het volgende:
Dit zou groter zijn dan de uitvinding van Internet.
God dobbelt nietquote:Op donderdag 22 september 2011 22:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Einstein was ook zeer tegen het principe van waarschijnlijkheden in de fysica, quantummechanica dus.
Maar daarmee had hij het dus ook fout, vinden veel wetenschapppers nu.
Klinkt aannemelijk ja. En dan vinden ze weer wel ergens een maximum waar met nieuwe technologie overheen gegaan kan worden. Gelukkig blijft wetenschap altijd zoeken en denken we nooit dat we er al helemaal zijn.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
interessant nieuws.
Zo weten wij nog altijd te weinig over natuurkunde.
Toen dacht men dat je niet sneller dan geluiden door kan. totdat iemand het deed.
Het zou best net zo als met de lichtsnelheid gebeuren.
Alleen heb je gewoon behoorlijk veel energie voor nodig.
Of een manier om de "weerstand" weg te nemenquote:Op donderdag 22 september 2011 22:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
interessant nieuws.
Toen dacht men dat je niet sneller dan geluiden door kan. totdat iemand het deed.
In de huidige theorie kan het niet omdat het in de grafiek een asymptoot wordt. Je hebt oneindig veel energie nodig. Dat kan dus niet.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
interessant nieuws.
quote:
Daar is ook een theoretisch antwoord opquote:Op donderdag 22 september 2011 23:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Tijdreizen lijkt me nog steeds dubieus. Puur alleen al omdat je allerlei vage paradoxen kan gaan krijgen.
Sja, die paradoxen verdwijnen als het eenmaal kan, want dan kan hetquote:Op donderdag 22 september 2011 23:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Tijdreizen lijkt me nog steeds dubieus. Puur alleen al omdat je allerlei vage paradoxen kan gaan krijgen.
Deze opmerking doet pijn.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:23 schreef GNT het volgende:
[..]
Ach ja, het was een theorie. Nu brengen we het in de praktijk.
Nee, van een Ferengi-invasie worden we vrolijkquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:17 schreef Henno het volgende:
Nou laat die warp drive maar komen. Ik wil weleens een potje schaak spelen tegen zo'n puntoor, kan hij me meteen die neck pinch leren voor tegen de buurtmocro's als ze weer eens staan te sissen tegen m'n vriendin.
omg nee, we hebben al genoeg VVD'ersquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, van een Ferengi-invasie worden we vrolijk.
Mocht het kloppen , geef dan die fucking warp drives omgquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:24 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Bijzonder nieuws, mocht het onomstotelijk worden bewezen
quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:33 schreef -Strawberry- het volgende:
Interessant. Heb er helaas de ballen verstand van maar genoeg om te weten dat dit een big deal is.
In wat voor opzicht?quote:Op donderdag 22 september 2011 22:06 schreef __Saviour__ het volgende:
Ongetwijfeld een foute meting.
Maar het als het zou kloppen, zou dat een enorme impact hebben op ons begrip van het universum.
Wil ik dat? Misschien word ik dan nooit geboren. Egoïstisch, maar toch.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:35 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Maar stél dat de mens kan tijdreizen
Zou er dan een groepje Navy Seals naar Duitsland worden gestuurd in 1939 om Hitler uit te schakelen voor de oorlog?
Fantaseren
Daar zit wat in ja...quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wil ik dat? Misschien word ik dan nooit geboren. Egoïstisch, maar toch.
Persoonlijk hoop ik dat tijdreizen nooit uitgevonden wordt. Terug kunnen kijken in de tijd lijkt me daarentegen wel een goeie uitvinding.
Metingen hebben ze gecheckt.quote:
Daar zeg je me watquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ah, dus ineens is het niet meer onmogelijk dat aliens ons zouden bezoeken
quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:49 schreef Robus het volgende:
Stel dat het bevestigd wordt, wat zou dat zoal voor gevolgen (kunnen) hebben voor ons beeld van het heelal?
quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:43 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Metingen hebben ze gecheckt.
En de hele relativiteitstheorie is gebasseerd op het feit dat lichtsnelheid de hoogst haalbare snelheid is.
Maar in hoeverre verandert het ingrijpend ons beeld van het universum? Dat bepaalde deeltjes sneller dan het licht kunnen reizen is op zich natuurlijk niet zo spectaculair, het wordt mijns inziens pas spectaculair als het werkelijk tot een substantieel ander begrip van de wereld om ons heen leidt. Dus vandaar dat ik vraag naar de gevolgen van deze mogelijke ontdekking, welke zaken zijn er met deze ontdekking mogelijk die zonder deze ontdekking voor onmogelijk werden gehouden en vice versa.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:43 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Metingen hebben ze gecheckt.
En de hele relativiteitstheorie is gebasseerd op het feit dat lichtsnelheid de hoogst haalbare snelheid is.
Tijdreizen naar de toekomst, het nooit bereiken van verre planeten, zwarte gaten, wormgaten, alles.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar in hoeverre verandert het ingrijpend ons beeld van het universum? Dat bepaalde deeltjes sneller dan het licht kunnen reizen is op zich natuurlijk niet zo spectaculair, het wordt mijns inziens pas spectaculair als het werkelijk tot een substantieel ander begrip van de wereld om ons heen leidt. Dus vandaar dat ik vraag naar de gevolgen van deze mogelijke ontdekking, welke zaken zijn er met deze ontdekking mogelijk die zonder deze ontdekking voor onmogelijk werden gehouden en vice versa.
ik heb niet genoeg kennis van natuurkunde, dus +1, ben ook wel benieuwd. iemand?quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar in hoeverre verandert het ingrijpend ons beeld van het universum? Dat bepaalde deeltjes sneller dan het licht kunnen reizen is op zich natuurlijk niet zo spectaculair, het wordt mijns inziens pas spectaculair als het werkelijk tot een substantieel ander begrip van de wereld om ons heen leidt. Dus vandaar dat ik vraag naar de gevolgen van deze mogelijke ontdekking, welke zaken zijn er met deze ontdekking mogelijk die zonder deze ontdekking voor onmogelijk werden gehouden en vice versa.
Het zou iig betekenen dat ook dit nog maar een vinding is die wellicht op een later moment weer van tafel wordt geveegd door een andere vinding. Kortom: We zijn nog laaaaang niet uitgeleerd.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De stap tussen een neutrino en een mens is natuurlijk wel fors te noemen. Anders zouden we, net als neutrino's, zonder weerstand van betekenis door materie kunnen reizen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:55 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Tijdreizen naar de toekomst, het nooit bereiken van verre planeten, zwarte gaten, wormgaten, alles.
quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De stap tussen een neutrino en een mens is natuurlijk wel fors te noemen. Anders zouden we, net als neutrino's, zonder weerstand van betekenis door materie kunnen reizen.
Maar mocht het geen meetfout zijn, dan verandert het alsnog het beeld.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:58 schreef Smoofie het volgende:
EN het zijn "maar" neutrinos. Het zijn nog geen protonen of elektronen.
Mwah, zo kun je alles wel van tafel vegen, want je kan nooit testen of een theorie altijd waar is. Of je moet alle mogelijke gevallen onderzoek maar dat kan alleen in de wiskunde.quote:Op vrijdag 23 september 2011 01:00 schreef J0kkebr0k het volgende:
De relativiteitstheorie is natuurlijk ook niet voor niets een theorie.
Eeeeh, dat is het grondbeginsel van de wetenschap hoor, alles is een theorie....quote:Op vrijdag 23 september 2011 01:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, zo kun je alles wel van tafel vegen, want je kan nooit testen of een theorie altijd waar is. Of je moet alle mogelijke gevallen onderzoek maar dat kan alleen in de wiskunde.
Dat bedoel ik en mocht dit inderdaad geen fout zijn, dan is ook dat wederom bewezen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 01:05 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Eeeeh, dat is het grondbeginsel van de wetenschap hoor, alles is een theorie....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |