quote:Op maandag 19 september 2011 17:01 schreef sasquatsch het volgende:
De uitslagen van de afgelopen week
In de WSR Formule Renault 3.5 op Paul Ricard werd Daniel de Jong achtereenvolgens 20ste en 12de. In de feeder series Formule Renault 2.0 werd Robin Frijns achtereenvolgens 4de en 1ste en pakte daarmee het Eurocup kampioenschap met nog 1 ronde te gaan. Andere Nederlanders in deze klasse zijn Pieter Schothorst met een 22ste en 15de plaats en Meindert van Buuren met een 25ste en 26ste plaats.
In de DTM op Oschersleben viel Renger van der Zande uit.
In het Duits F3 kampioenschap op Assen werd Hannes van Asseldonk in beide races 3de. Hij staat nu zesde in het kampioenschap. Jeroen Mul viel uit in de eerste race en werd 6de in de tweede race en staat nu tiende.
In de American Le Mans Series op Laguna Seca werden Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen 24ste en 2de in hun categorie.
De Hellendoorn rally is gewonnen door WRC coureur Peter van Merksteijn jr.
Volgend weekend is het rustig met alleen de Britse Formule 3 op Donington Park met Bart Hylkema als internationale race waarin Nederlanders meedoen.
En zo zie je maar weer dat de betere racetalenten van Nederland uit Limburg komenquote:Op woensdag 21 september 2011 22:44 schreef Migue het volgende:
Heeft ie al meer (serieuze) titels dan menig Formule 1-coureur. Erg knap. Komt denk ik wel goed met hem, als hij genoeg budget heeft voor de komende jaren.
Die jongen zou onder de Red Bull vleugels moeten gaan rijden in de WSR. Zonder Red Bull heeft een WSR titel niet zoveel zin en moet je daarna alsnog GP2 rijden. Ik denk dat GP3 een betere optie voor hem is.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:21 schreef Sinister-D- het volgende:
Laatste nuttige post.
[..]
En zo zie je maar weer dat de betere racetalenten van Nederland uit Limburg komen![]()
Frijns goed onderweg en met het geld van de Familie Frijns kan die ook nog wel eens heel ver gaan komen. En over een aantal jaar Maxje Verstappen er ook nog eens bij
Melker wordt niet direct als supertalent gezien. Deed het leuk aan het begin van het seizoen, maar moest het de tweede helft afleggen tegen Bottas en Calado, die, in tegenstelling tot Melker, wel rookies zijn in deze klasse. De afgelopen jaren kwam hij niet boven de middenmoot uit, helaas. Volgend jaar wil hij trouwens GP2 gaan rijden.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:35 schreef Big-Ern het volgende:
Max Verstappen, Nick de Vries, Robin Frijns en Nigel Melker zijn de Nederlandse sterkhouders, als het op talent aankomt. Ik zie in de openings post een naam voorbij komen die volledig in de vergetelheid is geraakt, nl die van Henki Waldschmidt. Ooit een behoorlijk groot talent, junior rijder voor Toyota en zelfs een test in de F1 wagen van Toyota gehad. Wat is er met hem gebeurd?
Heb je het nu over Max of Frijns? Max is iig al eens in onderhandeling geweest met Red Bull. Althans, dat zei Papa Jos enkele weken geleden voor The Masters. Maar hoe kom je er bij dat rijden in de WSR geen zin geeft zonder RB-steun? Het heet niet voor niets World Series by Renault. Die kunnen ook nog wel het een en ander regelenquote:Op donderdag 22 september 2011 22:37 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Die jongen zou onder de Red Bull vleugels moeten gaan rijden in de WSR. Zonder Red Bull heeft een WSR titel niet zoveel zin en moet je daarna alsnog GP2 rijden. Ik denk dat GP3 een betere optie voor hem is.
Als GvdG nog een jaartje erachteraan plakt moet ie flink gaan opletten dat ie zijn reputatie (voor zover die dat nog heeft) niet te grabbel gooit. Want als 't 'm alweer niet gaat lukken gaat ie flink op zijn plaat gaan en kan die het helemaal vergeten.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:48 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Net zoals Van der Garde eigenlijk. Ook in zijn derde jaar in de GP2 kon hij geen kampioen worden en is eigenlijk nergens in zijn debuutjaar kampioen geworden. In zijn tweede jaar won hij de WSR 3.5 titel, maar dat was het dan wel (op het wereldkampioenschap kart na). En nu drie jaar GP2 met alleen in zijn eerste jaar een paar overwinnigen. Voor hem wordt Formule 1 of niks, volgens eigen zeggen. Nog een jaar GP2 ziet hij niet zitten.
Ik had het over Frijns. De rijders die vanuit de WSR doorstromen naar de F1 zijn bijna allemaal Red Bull rijders. Voor andere teams is de WSR blijkbaar geen directe springplank naar de F1. Daarom is eerst GP3 en dan GP2 een betere optie voor Frijns. Dat is toch wat gelijdelijker.quote:Op vrijdag 23 september 2011 14:30 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Heb je het nu over Max of Frijns? Max is iig al eens in onderhandeling geweest met Red Bull. Althans, dat zei Papa Jos enkele weken geleden voor The Masters. Maar hoe kom je er bij dat rijden in de WSR geen zin geeft zonder RB-steun? Het heet niet voor niets World Series by Renault. Die kunnen ook nog wel het een en ander regelenMaar als je in het verleden kijkt naar de rijders in het WSR, dan zie je toch wel dat er enkele leuke namen zijn komen overwaaien naar de F1, en dan noem ik maar even een Kubica, Vettel, Algesuari, Ricciardo, Alonso (toen het nog Nissan heette). Maar daar hebben we het laatst nog al eens over gehad.
[..]
Als GvdG nog een jaartje erachteraan plakt moet ie flink gaan opletten dat ie zijn reputatie (voor zover die dat nog heeft) niet te grabbel gooit. Want als 't 'm alweer niet gaat lukken gaat ie flink op zijn plaat gaan en kan die het helemaal vergeten.
WSR en dan GP2 is ook een optie! Doen meerdere coureurs.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:11 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik had het over Frijns. De rijders die vanuit de WSR doorstromen naar de F1 zijn bijna allemaal Red Bull rijders. Voor andere teams is de WSR blijkbaar geen directe springplank naar de F1. Daarom is eerst GP3 en dan GP2 een betere optie voor Frijns. Dat is toch wat gelijdelijker.
Inderdaad. GP2 is voor talenten. Dat stadium is hij nu wel voorbij.quote:Op dinsdag 27 september 2011 19:14 schreef TargaFlorio het volgende:
Buurman gaat GP2-auto testen
Ik snap niet dat hij niet gewoon in GT's of sportscars gaat racen. F1 haalt hij toch niet en het is veel goedkoper dan GP2.
quote:Het management van Giedo van der Garde is druk bezig om de Nederlander voor 2012 onder te brengen in de Formule 1. Duidelijkheid op dit vlak verwacht zijn begeleidingsteam pas aan het einde van dit jaar. Een eventuele evaluatie voor Van der Garde bij de young drivers-test in Abu Dhabi volgende maand is hoe dan ook niet aan de orde.
Het management is wel 'met andere dingen bezig', maar Jan-Paul ten Hoopen houdt dat nog even geheim. Aan F1Today.nl laat hij weten: “We leggen ons volledig toe op een stoeltje in de Formule 1 voor Giedo, dus een andere optie - binnen of buiten het racen - hebben we nooit besproken met elkaar. De verwachting is dat de teams pas eind van dit jaar hun definitieve line-up voor 2012 bekend maken, tot die tijd zijn we hard bezig. Giedo zal geen young drivers-test doen in Abu Dhabi. We zijn wel met andere dingen bezig, maar daar kan ik helaas niets over zeggen.”
quote:Yelmer Buurman rijdt volgende maand misschien weer in een Formule 1-auto. De Nederlander deed vorig jaar al namens Force India mee aan de young drivers-test in Abu Dhabi en de kans bestaat dat hij op herhaling mag.
Beide partijen staan in contact met elkaar. Buurman deelde aan Formule1.nl mede: “Het is nog lang niet zeker, maar het klopt dat we in gesprek zijn met Force India om te gaan testen.” De Nederlander was dit jaar actief in de Superleague Formula en testte vorige week nog in de GP2.
Ik betwijfel of het om de juiste redenen gaat, zo'n test. Hij zou uitgenodigd moeten worden omdat het team hem goed vindt en niet, zoals ik nu vermoed omdat hij genoeg centjes mee brengt voor zo'n test.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:01 schreef sasquatsch het volgende:
Yelmer Buurman wil weer F1 testen
[..]
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 10:54 schreef sasquatsch het volgende:
Manager Giedo van der Garde sluit deelname young drivers-test Abu Dhabi uit
[..]
Jos Verstappen maakt debuut in Race of the Championsquote:Henry Zumbrink en consortium hebben de afgelopen weken niet stilgezeten. Insiders waren al op de hoogte van de plannen om tijdens de Formido Finaleraces deel te nemen aan de F1A GT 3-klasse, die hun races op zaterdag 15 en zondag 16 oktober aanstaande op het Circuit Park Zandvoort gaan verrijden tijdens het laatste Dutch Power Pack weekend van dit seizoen. En de kogel is eindelijk door de kerk. Zumbrink zal tijdens dit weekend, naast zijn vaste deelname aan de Dutch GT4 én de Toerwagen Dieselcup, ook deelnemen aan de FIA GT 3-klasse, samen met de Zweedse coureur Max Nilsson in een Lamborghini Gallardo van het REITER Team.
quote:Jos Verstappen zal deelnemen aan de Race Of Champions, die op 3 en 4 december in Düsseldorf plaats heeft. Nederlands succesvolste F1 coureur aller tijden maakt zijn debuut in deze autosportarena. In de Race Of Champions komen de beste coureurs uit de racerij en rallysport uit. Het is de enige competitie ter wereld waar sterren uit de Formule 1, het WK Rally, Nascar, DTM, WTCC, 24U van Le Mans en X-Games het in identieke auto's in een rechtstreeks duel tegen elkaar opnemen.
Verstappen zal op zondag 4 december uitkomen in de Legends Cup. Hij neemt het daarin op tegen Heinz-Harald Frentzen, de coureur die na zijn Formule 1 carrière nog DTM, Speedcar Series en de 24 Uur van Le Mans reed. Ook treedt Jos aan tegen Hans-Joachim Stuck, de inmiddels 60-jarige Duitser die ervaring heeft van F1 tot en met touring cars en nog altijd actief is in lange afstandsracen. De vierde coureur in de Legends Cup is de door de wol geverfde Duitse rallyveteraan Armin Schwarz. Iedere rijder zal uitkomen tegen de overige drie coureurs. De beste twee gaan daarna de strijd aan in een head-to-head finale.
quote:...
Afgelopen week testte Melker voor het eerst in de GP2 twee dagen voor het Arden-team. Op het circuit van Jerez de la Frontera wist hij indruk te maken door de snelle aanpassing en de derde tijd op de tweede testdag te rijden. Zijn optreden krijgt eind oktober in Barcelona een vervolg met een nieuwe tweedaagse test.
Woordvoerder Daniel Peeters van GR8Industries.com vertelde aan F1Today.nl: "Nigel deed het erg goed in Jerez. Team Arden was zeer tevreden. Om als rookie op de derde plaats te eindigen is zeker niet verkeerd."
"Er komt een vervolg voor Nigel tijdens de volgende GP2-test op het circuit in Barcelona, daar zal hij weer 2 volle dagen gaan testen. Het is nog niet zeker met welk team, aangezien er meerdere aanbiedingen zijn. Doelstelling voor 2012 is een vol seizoen in de GP2. Het is daarom cruciaal om de testdagen te gebruiken om ervaring en kennis op te doen. Dit biedt dan tegelijkertijd de mogelijkheid om met verschillende teams te praten over de mogelijkheden voor 2012. Nigel heeft aangetoond dat hij goed overweg kan met deze auto en we schatten daarom de kansen positief in voor volgend seizoen."
Naar verluidt is het management van de 20-jarige coureur in gesprek met zowel Arden als Ocean Racing voor de testsessie in Barcelona en het 2012-seizoen.
je kunt topics liken als je de functie aan hebt staan, maar dat is dan wel de FaceBook-knopquote:Op maandag 3 oktober 2011 15:20 schreef Waffle het volgende:
Jammer dat fok geen vind ik leuk knop heeft. Bedankt voor de updates
Ook wel opvallend dat een succesvol juniorenteam als Muecke geen GP2 team heeft.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:50 schreef TargaFlorio het volgende:
Het benodigde budget is geen probleem voor Melker?
Het gaat me vooral om te laten weten dat ik zijn updates erg waardeer.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 20:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je kunt topics liken als je de functie aan hebt staan, maar dat is dan wel de FaceBook-knop
Dank!quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:09 schreef Waffle het volgende:
[..]
Het gaat me vooral om te laten weten dat ik zijn updates erg waardeer.
Frijns werd dertiende bij de test.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:14 schreef Big-Ern het volgende:
Frijns populair na debuut in Formule Renault 3.5
13 oktober 2011
Robin Frijns heeft een uitstekende indruk achtergelaten in zijn eerste test in de Formule Renault 3.5. De Nederlander is een gewild man bij ISR-teambaas Igor Salaquarda, die hem graag voor volgend jaar zou vastleggen.
"Robin wordt een snelle man in de toekomst, dat is wel zeker", aldus Salaquarda. "Hij had wat pech in de test. Op oude banden was hij snel, maar hij kan het nieuwe rubber nog niet volledig benutten. En dat is ook niet zo gek. Daarbij had hij pijn in zijn nek, dus hij had wat problemen om zijn hoofd rechtop te houden."
En Frijns ziet een debuutjaar in de 3.5 wel zitten. "De prijs van 500.000 euro die bij het winnen van de titel in de 2.0 kwam, was erg handig", aldus de Limburger. "Maar ik moet nog wel wat meer sponsoren hebben voor 2012. Daar werken we dan ook aan."
Gaat lekker!
quote:Nigel Melker is ook de komende collectieve GP2-test van de partij. Deze heeft op 19 en 20 oktober plaats op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Melker zal voorlopig de tweede testdag in actie komen voor het team van Paul Jackson iSport International.
Valt wel mee hoor, Albert Costa, Kevin Korjus, Filipe Albuquerque doen/deden het als FR2.0-kampioenen uitstekend in 3.5. 2.0 naar 3.5 is ook geen bijzonder grote stap, alleen een stuk competitiever, maar FR3.5 hoeft ook niet in het debuutseizoen al gewonnen te worden. Ik denk dat Frijns daar wel op zijn plaats zal zijn volgend jaar. Duits F3 is natuurlijk een stap terug vanuit Eurocup FR2.0.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:21 schreef Big-Ern het volgende:
De stap van Formule Renault naar de World Series is wel een hele grote stap, maar ik denk dat dit wel de stap voor hem gaat worden.
quote:Nigel Melker zal woensdag voor het Portugese Ocean Racing Technology testen. Zo heeft zijn management maandag bekendgemaakt. Vorige week werd al bekend dat de 20-jarige Nederlander op donderdag voor het Engelse iSport in actie zal komen.
Een verhuizing naar een klasse waar het er professioneler aan toe gaat, lijkt mij inmiddels wel een must ALS ze in de toekomst eens echt een stapje hoger willen. Brits F3 kampioenschap? Euroseries(al weet ik niet hoe gezond die serie nog is)?quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:57 schreef Migue het volgende:
Arden en DAMS zijn natuurlijk ook wel een stuk professioneler dus ik snap de organisatie ook wel, maar ik denk dat Van Amersfoort Racing ook prima op zijn plaats zou zijn in FR3.5. Jammer maar helaas, Van Amersfoort Racing was natuurlijk ook een long shot.
Renger van der Zande wil ook volgend jaar DTM rijden voor Mercedesquote:Jos Verstappen denkt eraan om weer te gaan racen. Dit liet de voormalig Formule 1-coureur weten in zijn column voor De Telegraaf. De 39-jarige Verstappen, die de afgelopen jaren veel tijd heeft gestoken in de carrière van zijn zoon Max, denkt aan de DTM, Le Mans en Dakar als mogelijke opties voor zijn rentree.
quote:Het DTM-seizoen beleeft komend weekend zijn grote finale op het F1 circuit van Hockenheim. Renger van der Zande kan alvast terugkijken op een bijzonder leerzaam seizoen, waarin hij zich per race verder wist te ontwikkelen. Het vizier staat nu op 2012, waarin hij graag een tweede DTM-seizoen wil rijden.
"Dit seizoen is echt voorbij gevlogen", aldus Van der Zande. "Mijn eerste DTM-jaar stond volledig in het teken van het leerproces als rookie en in de loop van het seizoen was duidelijk een stijgende lijn te zien, met als voorlopige hoogtepunt de race in Valencia, waarin ik eindigde als snelste van alle Mercedes-coureurs."
"Vanaf nu gaat het om het zogenaamde 'silly season'. Er zijn volgend jaar minder stoeltjes beschikbaar bij Mercedes, maar ik ben vast van plan om daar eentje van te bemachtigen. Voor komend weekend hoop ik de goede lijn van Valencia door te zetten en opnieuw een goed resultaat te scoren."
Vorig jaar was Robin Frijns een van de finalisten.quote:The FIA Institute has chosen 30 drivers who will take part in a four-day shootout to decide who will make it onto the 2012 Young Driver Excellence Academy. Only 18 of the shortlisted drivers will receive a place on the fully-funded training programme, which aims to help drivers develop their motor sport careers.
...
The driver shortlist:
...
Timo van der Marel, 22, Holland
quote:Pieter Schothorst zal deze week voor het eerst met een GP3-auto in actie komen, op het circuit van Barcelona. Zo heeft de coureur uit Huizen maandag laten weten.
De 19-jarige Nederlander gaat testen voor het team van Addax, dat dit seizoen twee podiumplaatsen scoorde met de Brit Dean Smith. Schothorst reed dit jaar in de Formule Renault 2.0 Eurocup, waarin hij één punt scoorde, en de Formule Renault 2.0 NEC, waarin hij een tweede plaats behaalde voor eigen publiek op Zandvoort.
En Kevin Abbringquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 13:52 schreef sasquatsch het volgende:
Timo van der Marel op shortlist FIA Academy
[..]
Vorig jaar was Robin Frijns een van de finalisten.
quote:Rally driver Kevin Abbring has won the Driver of the Academy award following the completion of the FIA Institute Young Driver Excellence Academy for 2011.
The 22-year-old Dutchman, along with the 11 other drivers included in the FIA Institute Academy, completed the final workshop in Austria this week. The award win comes shortly before Abbring's chance with Volkswagen's young driver assessment programme on next month's Rally GB.
Programme manager Robert Reid said: "Kevin has undoubtedly got a huge amount of talent and he has engaged with the Academy programme exceptionally well. From the outset, he took everything in, both from a theoretical and practical perspective. He's going to be a great ambassador both for the FIA Institute and for the Academy itself."
Having spent a giant-killing season in the French Gravel Championship, beating four-wheel drive cars with his Citroen DS3 R3, Abbring will move to a Skoda Fabia S2000 in Wales as part of VW's WRC development programme.
Talking about his year in the Academy, Abbring said: "The FIA Institute Academy really has helped me to develop as a driver. We came here, thinking we could drive and, of course, we could, but there is so much more to the sport before you are able to get to the top. And this is where the Academy helps; it enhances your strong points and enables you to overcome your weak points, allowing you to develop into a complete package."
Next year's Academy will increase its intake from 12 to 30 drivers.
Wiequote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En Kevin Abbringook, en laat die nu net winnen.
[..]
Nederlandse Rally coureur die tot vorig jaar meedeed in het Junior WRC. Dit jaar blijkt hij het Frans gravel kampioenschap te rijden en daarin de tweewiel aangedreven klasse te hebben gewonnen. Hij rijdt wel de WRC rally van Groot-Brittanië met een Skoda.quote:
quote:Met een gemiddelde snelheid van 340 km per uur heeft Tony Kanaan, destijds Champcar-winnaar, nog steeds het baanrecord van het Britse Rockingham in handen. Dit weekend vindt hier de volgende aflevering van het Brits BARC Formule Renault 2.0 kampioenschap plaats. De talentvolle VWO-scholier Dennis van de Laar gaat er zijn krachten meten.
...
Van de Laar zet zijn winterprogramma door met testsessies in zwaardere formuleklassen en waarschijnlijk deelname aan de winterbokaal met de schakelkarts, in Genk en Kerpen. Begin 2012 wordt bepaald in welke competitie hij volgend seizoen uitkomt.
Neuh, maar een winnaar mag een aankomend F1 talnt wel zijn. Dat is Melker gewoon niet.quote:Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef Migue het volgende:
Je gaat nu iemand met pas twee GP2-starts niet al beoordelen op die twee starts, toch?
Absoluut een goed coureur, maar de F1 waardige talenten winnen titels en zijn gelijk snel. Kijk naar zo'n Nico Hulkenberg. Dat soort jongens stappen in en winnen gelijk. Romain Grosjean stapte in bij een matig draaiend DAMS en doet gelijk vooraan mee. Dat zijn de F1 kandidaten. Zo goed is Melker niet.quote:Op zondag 13 november 2011 23:55 schreef Migue het volgende:
Hoe kan je dat nu zeggen na wat hij dit jaar in F3 en de afgelopen twee jaar in GP3 gepresteerd heeft?
Dit jaar in de GP3 was goed, vorig jaar middelmatig. Melker scoort alleen dit jaar goed tegenover mindere voorgaande jaren, dus ik moet nog zien hoe zich dat voortzet. Al zeg ik (nog) niet dat hij niet F1 waardig is.quote:Op zondag 13 november 2011 23:55 schreef Migue het volgende:
Hoe kan je dat nu zeggen na wat hij dit jaar in F3 en de afgelopen twee jaar in GP3 gepresteerd heeft?
Grosjean reed voor Dams en is met dat team kampioen geworden. Knappe prestatie, aangezien Dams geen topteam is.quote:Op maandag 14 november 2011 11:59 schreef Migue het volgende:
Robin Frijns is nog even afwachten wat hij kan. Formule Renault 2.0 is net geen instapklasse meer, dus er kan nog van alles misgaan met zijn carrière, zoals het aloude probleem bij Nederlandse talenten: geldgebrek. Maar het begin is veelbelovend.
Nigel Melker vergelijken met Hülkenberg en Grosjean is niet eerlijk. Die twee jongens hebben enorm veel geld te besteden gehad vergeleken met Melker, wie nooit voor topteams heeft geracet, in tegenstelling tot Hülkenberg en Grosjean. Hij moet het doen met Mücke Motorsport, dat vooral in GP3 dramatisch is -- vorig jaar meer dan in 2011. In F3 is hij bijna constant sneller dan zijn teamgenoten en zijn zijn prestaties net zo goed als wie dan ook voor hem bij het team. Je moet dingen ook in perspectief zien. Als er iemand van de huidige Nederlandse coureurs op hoog niveau de Formule 1 op talent kan halen, dan is het Melker wel. Maar een gebrek aan budget zal wel zijn wat hem uit de Formule 1 gaat houden.
Grosjean redde het toch ook niet bij Renault?quote:Op maandag 14 november 2011 15:18 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Grosjean reed voor Dams en is met dat team kampioen geworden. Knappe prestatie, aangezien Dams geen topteam is.
Ik denk dat VdG de meeste kans op een F1 zitje maakt. Hij schijnt ongeveer 8 miljoen mee te kunnen nemen, las ik.
Samen met Frijns zijn dat de talenten die we in de gaten moeten houden. Maar ook dat kan nog alle kanten op. Ik zou het wel fijn vinden als we weer eens een landgenoot in de F1 zouden hebben. Op een VdG bij HRT of Virgin zit ik dan overigens weer niet te wachten.quote:Op maandag 14 november 2011 21:32 schreef Nober het volgende:
[..]
Grosjean redde het toch ook niet bij Renault?
Natuurlijk maakt Van der Garde de meeste kans, maar die is al 26 volgens mij, met andere woorden die had er al een paar jaar moeten rijden.![]()
In 2015 vervangt Nyck de Vries Jenson Button bij McLaren en stapt Max Verstappen in de Ferrari van Fernando Alonso.
HRT of Virgin zou niet verkeerd zijn mits hij een goede teamgenoot heeft, als hij bijv Glock een heel seizoen de baas is komt de interesse van andere teams vanzelf.quote:Op maandag 14 november 2011 21:44 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Samen met Frijns zijn dat de talenten die we in de gaten moeten houden. Maar ook dat kan nog alle kanten op. Ik zou het wel fijn vinden als we weer eens een landgenoot in de F1 zouden hebben. Op een VdG bij HRT of Virgin zit ik dan overigens weer niet te wachten.
De andere teams zitten niet te wachten op een Nederlandse pay-driver. Williams heeft genoeg sponsoren aangetrokken om Raikkonen te betalen (en anders wordt het Barrichello of Sutil) en Maldonado is vrijwel zeker de tweede rijder.quote:Op maandag 14 november 2011 23:58 schreef Nober het volgende:
Maar als je 8 miljoen hebt dan wil je toch wel iets meer dan HRT of Virgin?
D' Ambrosio zal gewieberd worden bij Virgin omdat hij niet genoeg sponsorgeld meer kan meebrengen. Als VdG inderdaad die 8 miljoen mee kan nemen en geld is de doorslaggevende factor dan lijkt het mij dat hij veel kans maakt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:23 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
De andere teams zitten niet te wachten op een Nederlandse pay-driver. Williams heeft genoeg sponsoren aangetrokken om Raikkonen te betalen (en anders wordt het Barrichello of Sutil) en Maldonado is vrijwel zeker de tweede rijder.
Misschien dat er een kleine kans inzit om naar Team Lotus/Caterham te gaan, als de geruchten kloppen dat ze van Trulli af willen, omdat die tegenvalt. Al wordt D'Ambrosio daar als mogelijke vervanger genoemd.
Pic schijnt al getekend te hebben bij Marussia/Virgin, dus daar is ook geen plek meer. De andere (nog niet bevestigde) teams hebben genoeg te kiezen uit hun eigen (test)coureurs, dus daar verwacht ik ook niets van.
Friese vlag? De Limburgse leeuw zul je bedoelen voor ons Maxje en Robin Frijns natuurlijkquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:29 schreef Waffle het volgende:
Ik zie ons allemaal al met Friese vlaggen langs het circuit zitten
Hij lijkt steeds beter te worden. Ben benieuwd waar hij volgend seizoen rijdt.quote:Op zondag 20 november 2011 18:17 schreef TargaFlorio het volgende:
Van Asseldonk 5e in de hoofdrace van Macau. Een erg goede prestatie. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Het is jammer dat VAR niet uit dat 2e rangs kampioenschap weg weet te geraken.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:49 schreef Migue het volgende:
Van Amersfoort Racing zou Hannes van Asseldonk ondersteunen, maar zo te zien kan Hitech beter VAR ondersteunen. Beetje erg jammer om Richie Stanaway in de middenmoot te zien, daar hoort hij absoluut niet thuis.
Dat zal toch wel minder zijn nu? Volgens mij is dat kampioenschap behoorlijk gekelderd in aanzicht.quote:Op maandag 21 november 2011 11:15 schreef Migue het volgende:
Dat sowieso, maar Euro Series kost nu eenmaal debiel veel geld (en meer dan dat het waard is).
quote:AMSTERDAM - Robert Doornbos acht de kans aannemelijk dat hij zijn helm binnen afzienbare tijd aan de wilgen hangt. De Rotterdamse coureur heeft veel moeite met het vinden van een stoeltje in een aansprekende klasse en is niet van plan om op een lager niveau te gaan acteren.
"Als ik geen IndyCars, Formule 1 of DTM kan doen, dan blijft er niets over waarvoor ik me honderdtien procent kan geven", zegt de inmiddels dertigjarige Doornbos in het magazine van NUsport.
"Dan zit mijn carrière er op, dan ga ik wat anders doen. Ik vind juist die fysieke en mentale uitdaging zo leuk, living on the edge. De laatste twee jaar heb ik in de Superleague Formula gereden, want ik moet ook mijn huur betalen."
"Was best leuk racen met een auto met 750 pk, maar ik ergerde me kapot aan het niveau van het team. De monteurs zijn doordeweeks schilder of stukadoor, bij een pitstop valt er een wiel af."
Politieke spelletjes
Doornbos reed zijn laatste kilometers in de Formule 1 in de Braziliaanse Grand Prix van 2006, die hij als twaalfde finishte. Sindsdien is de koningsklasse uit het zicht verdwenen.
"De concurrentie is moordend, politieke spelletjes spelen een enorme rol. Ik was aan boord bij Red Bull, een aanstormend team, en deed het goed naast David Coulthard. Maar ze switchten van Ferrari- naar Renault-motoren en part of the deal was dat Mark Webber een van de twee stoeltjes zou krijgen."
"Want Flavio Briatore, de manager van Webber, was toen ook de baas bij Renault. Aangezien Coulthard een doorlopend contract had, kon ik weer de testrol gaan vervullen. Maar ik had geen zin meer om hun banden te gaan poetsen, want ik voelde me niet de mindere van die twee. Ik was er ziek van en heb me toen een beetje arrogant opgesteld en gezegd: regel dan maar een stoeltje voor me in Amerika."
Terug naar de States
Zijn avontuur in de Champcars, dat later opging in de IndyCars, was aanvankelijk een succes. Doornbos won in 2007 twee races en werd derde in het kampioenschap, waarmee hij zijn succesvolste seizoen meteen achter de rug had. Zijn tweede seizoen, in 2009, was hij verder naar achteren te vinden.
"Ik heb laten zien dat ik in Amerika kan winnen op stratencircuits en gewone circuits. Daarom wil ik nog steeds terug. Ik had een paar hele grote multinationals achter me, maar uiteindelijk is het dan toch: sorry, we doen het niet."
"Helemaal nu er net een dodelijk ongeluk is geweest in de IndyCars. Daar willen ze zich niet mee associëren. Maar in de Formule 1 kan het morgen ook gebeuren, zo'n freak accident als met Dan Wheldon in Las Vegas."
Strous loopt een beetje achter. Aankomend jaar zijn er weer verschillende motoren in de Indycars.quote:Junior Strous heeft nog geen contract voor volgend jaar, maar de 25-jarige Nederlander ziet volop mogelijkheden komend seizoen races te starten. Op het moment is hij in Amerika om te onderhandelen met mogelijke geldschieters. "Ik ben hier in gesprek met drie mogelijke sponsoren. Daarbij richt ik me op drie mogelijkheden: IndyCar, Formule 1 en NASCAR."
Uitweg
Laatstgenoemde klasse lijkt vooral een laatste uitweg te zijn. "Eerlijk gezegd is NASCAR niet mijn eerste keus, maar bij gebrek aan beter is dat natuurlijk ook een hele gave klasse", zo zegt hij in gesprek met RTL GP. "Puur als coureur gaat mijn voorkeur uit naar de IndyCars. Die klasse is toch eerlijker. Iedereen heeft dezelfde auto en motoren, en dus heeft iedereen gelijke kansen. In de races gebeuren er genoeg gekke dingen, waardoor je nog wel eens wat kan doen met je strategie. In principe kan iedereen daar winnen."
Voorkeur
Ook op een ander vlak heeft IndyCar de voorkeur van Strous: "In Amerika wordt er toch meer op talent geselecteerd en hoef je minder sponsorgeld mee te nemen." Een zitje in de Formule 1 was dan ook niet direct het hoofddoel. "We waren niet actief bezig met de Formule 1. Het kost veel geld om in die klasse in te stappen. Voor een stoeltje bij een team als Force India heb je tien tot twaalf miljoen nodig, bij Williams loopt dat op naar dertig miljoen."
Kennis
Zijn Nederlandse nationaliteit kan voor Strous meer een last dan een lust worden. "Harry Muermans heeft mij anderhalf jaar gesponsord. Hij heeft mij uitgelegd hoe de Formule 1 werkt. Dat werkte wel ontnuchterend. Hij zei namelijk dat er geen enkel belang was om een Nederlander in de Formule 1 te hebben. Als een Nederlandse coureur even snel is als of zelfs sneller dan een Braziliaanse coureur en ook ongeveer evenveel sponsorgeld meebrengt, dan wint de Braziliaan altijd. Nederlanders gaan namelijk niet toeterend de straten in als een Nederlander wint. Daarnaast is ook de markt in Brazilië veel groter. Een sponsor of fabrikant kan dan veel meer daar verkopen dan in Nederland."
Winnen
"Het gaat mij erom dat ik races kan winnen. In de Formule 1 is je training en voorbereiding hetzelfde, of je nou laatste of eerste wordt. Omdat ik wil winnen zie ik het ook niet zitten achteraan in te stappen. Een van mijn mogelijke sponsoren is nu ook al in de Formule 1 actief, als sponsor van een goed team, dus daar is al een connectie." Strous kan nog niets zeggen over de rol die hij in de Formule 1 op zich zou kunnen nemen. "De aanstelling van De la Rosa bij HRT is voor mij geen enkel probleem. We zijn sowieso niet met meerdere teams in gesprek. Een zitje in de Formule 1 is natuurlijk een breed begrip. Zo zijn er race- en testzitjes beschikbaar."
Idool als tegenstander
"We hadden gisteren (dinsdag, red.) een conference call met het team. Daarin zeiden ze 'we zijn met jou bezig, maar ook met een andere coureur'." Welke coureur dat is wil Strous niet zeggen, maar hij wil wel onthullen dat hij bewondering voor hem heeft. "Dat was toch een gast waar ik altijd tegenop keek vroeger. Dan reed je zelf nog in de Formule Ford, zie je hem een inhaalactie op tv maken en denk je 'ik hoop dat ik later ook zo goed word'. Negen jaar later neem je het dan tegen hem op bij de contractonderhandelingen."
Afwachten
"Het is een spannende tijd, er liggen nog meerdere opties open. De kosten van de verschillende klassen weten we, alle kaarten liggen nu op tafel. Nu is het wachten tot de deal gesloten is."
quote:...
De Supernationals, die elk jaar in de wereldhoofdstad van de kansspelen wordt georganiseerd, is geen race als de anderen. De Amerikanen hebben de gewoonte om de dingen groots op te vatten en de 15de editie van dit prestigieuze kartevenement was geen uitzondering op de regel. Er waren maar liefst 500 coureurs ingeschreven! Al even verwonderlijk is het feit dat het gelegenheidscircuit op de parking van het hotel Rio wordt aangelegd. "Dit is niet meteen het soort circuits waar je tijdens het seizoen op rijdt, maar de baan is heel opwindend en er zijn ook enkele mogelijkheden om in te halen," vertelt Beitske. Toch kende de meeting voor Beitske een frustrerende start. "De eerste dag heb ik niet kunnen rijden, want de motors van onze motorbouwer Tec-Sav, stonden vast bij de douane. Het probleem kon donderdag niet meer worden opgelost, maar ik heb toch wat chassistests kunnen doen met een reservemotor. Vrijdag was het probleem gelukkig opgelost en heeft de organisatie ons bovendien een extra testsessie gegeven. Dat ik onder dergelijke omstandigheden toch nog een zesde plaats haalde in de kwalificatie, was al met al goed nieuws, temeer omdat het niveau heel hoog was. Er deden immers enkele van de beste coureurs van Europa en uitstekende Amerikaanse coureurs mee."
Beitske Visser ging verder met twee goede kwalificatiemanches, waar ze respectievelijk vijfde en vierde eindigde, hoewel de spoiler van haar Intrepid-TM kort vóór de aankomst nog de derde positie had geraakt. Helaas was de derde manche een heus "casino", zoals de Italianen het graag noemen. Geen casino waar je de bank kan kraken, maar wel één waar de aanrijdingen een kansspel lijken! "Nadat ik in de eerste ronde aangereden werd, moest ik opgeven. Ik had gehoopt in de finale vanuit de vijfde positie te kunnen starten, maar uiteindelijk stond ik 14de op de startgrid!"
De hele race lang bleef Beitske indrukwekkend snel rijden. Ze zette de beste tijd neer met bijna een tiende van een seconde voorsprong op de coureurs van de kopgroep en haalde een heleboel tegenstanders in. Na zo'n 20 minuten zwoegen ging ze als zesde over de eindstreep van deze 15de Supernationals KZ2, in het kielzog van de vijfde! De beste vrouwelijke coureur van het seizoen heeft weer eens een stevige indruk gelaten.
...
Hij heeft allemaal het sowieso niet goed in zijn hoofd. Over welk talent denkt hij te beschikken wat goed genoeg is voor de F1, Indy's of Nascar?quote:Op donderdag 24 november 2011 15:20 schreef sasquatsch het volgende:
Strous: Fornule 1 of Indycars
[..]
Strous loopt een beetje achter. Aankomend jaar zijn er weer verschillende motoren in de Indycars.
Diverse kampioenschappen (Formule Renault, Dutch Radical) en overwinningen in de Amerikaanse feederseries Atlantic Championship (2008) en Indy Lights (2010). HIj zou gaan rijden voor HVM (naast Simona) in 2010, maar een crash van Simona gooide roet in het eten (die stapte vervolgens in de wagen waarin Junior zou gaan rijden). Voor 2011 kreeg hij niet genoeg budget bij elkaar en de vraag is of dat voor 2012 wel gaat lukken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:11 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Hij heeft allemaal het sowieso niet goed in zijn hoofd. Over welk talent denkt hij te beschikken wat goed genoeg is voor de F1, Indy's of Nascar?
quote:AMSTERDAM – Pieter Schothorst heeft een contract getekend bij
Josef Kaufmann Racing om in 2012 deel te nemen aan de Eurocup Formule Renault 2.0, dat de kick-off kent op Motorland Aragon en eindigt op het Circuito de Catalunya. Ook zal Schothorst deelnemen aan enkele races van de Northern European Cup Formule Renault 2.0. Eind 2011 testte de inwoner uit Amsterdam al een keer voor het Duitse topteam in de Formule Renault 2.0 en wist teammanager Josef Kaufmann te overtuigen van zijn capaciteiten. Het jonge talent staat te popelen om aan de volgende stap in zijn autosportcarrière te beginnen.
...
quote:Jeroen Slaghekke zal volgende week in actie komen tijdens de Formule 2-test in Barcelona. De Nederlander krijgt de test aangebeden als beloning voor zijn goede resultaten in de Britse Formule Ford, waarin hij als tweede eindigde achter Scott Malvern. Ook de Brit mag daarom testen in de Formule 2.
“Ik kijk erg uit naar de test. De Formule 2-auto is een stuk krachtiger en sneller dan de Formule Ford, dus het zal een nieuwe ervaring voor me worden, op een nieuw circuit”, aldus Slaghekke, die niet uitsluit volgend seizoen in de klasse te racen. “We zullen zien hoe het gaat, maar het is zeker een optie voor een volgend seizoen.”
quote:Nyck de Vries heeft zijn trofee voor de wereldtitel in de KF1 in ontvangst genomen tijdens het FIA Gala in New Delhi. Het McLaren F1-talent behaalde tijdens de seizoensfinale in Suzuka voldoende punten voor zijn tweede titel op rij, nadat hij in 2010 al de sterkste was in de KZ1. Voor de Fries was dit een perfecte afsluiting van een tijdperk aangezien hij komend jaar zal debuteren in de autosport.
quote:Kelvin Snoeks behoort tot de coureurs die morgen beginnen aan een tweedaagse test op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. De 24-jarige Nederlander was de afgelopen twee jaar een vaste klant in de Formule 2. Hij wacht nog op zijn eerste zege in de opstapklasse.
Snoeks krijgt in Barcelona in elk geval gezelschap van landgenoot Jeroen Slaghekke. Bekende namen als Christopher Zanella, Miki Monras, Mihai Marinescu, James Cole en Max Snegirev zijn eveneens van de partij, net als kampioen Mirko Bortolotti die ontwikkelingswerk voor zijn rekening neemt. Daniel McKenzie, Sandro Zeller, Riccardo Bruntschin en Mauro Calamia zijn ook aan het deelnemersveld voor de test toegevoegd.
Of als ontwikkelingscoureur die een benchmark zet, zoals Nigel Melker een paar weken terug in de GP3 deed.quote:
Sportief weinig aansprekende dingen gedaan.quote:Op dinsdag 13 december 2011 15:48 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Of als ontwikkelingscoureur die een benchmark zet, zoals Nigel Melker een paar weken terug in de GP3 deed.
quote:Nigel Melker maakt de overstap van de GP3 Series naar de GP2 Series. De Nederlander gaat aan de slag bij het team van Ocean Racing Technology, waarvoor hij vorige maand al eens testte. Melker was dit jaar zowel in de GP3 Series als de Formule 3 Euroseries actief en succesvol met zeges en een hoge eindklassering.
Wat vinden we een goed resultaat van hem volgend jaar? Punten finishes? Paar podium plekken? Wat is haalbaar bij Ocean?quote:Op woensdag 14 december 2011 09:33 schreef sasquatsch het volgende:
Melker tekent voor Ocean Racing voor seizoen GP2
[..]
quote:Volgens berichten op Twitter zou voormalig F1 coureur Jos Verstappen een deal hebben met Team Ford Racing. De 39-jarige Limburger zou een deal tot 2013 om te helpen met de ontwikkeling van de Ford GT1. RaceXpress.nl nam polshoogte bij Verstappen en verraste hem enigszins. “Ik weet van niets”, zei een verbouwereerde Verstappen tegenover RaceXpress.nl. “Maar ik zou wel willen, zeg Ford maar dat ze me bellen. GT-racen is interessant, helemaal volgend seizoen waarin er met nieuwe reglementen wordt gereden.”
Overigens stopt organisator SRO met het FIA GT1 World Championship in zijn huidige vorm. In 2011 reden er vier Fords in het kampioenschap, waarvan twee van Marc VDS en twee van Belgian Racing. Het FIA GT1 World Championship wordt GT World, met GT 3 bolides voorzien van enkele performance upgrades.
quote:De plannen van Robert Doornbos voor 2012 zijn nog onduidelijk. De oud-F1-coureur reed afgelopen jaar twee races in de Superleague Formula maar de overige kampioenschapronden werden wegens diverse problemen afgelast. De Rotterdammer kende daardoor een zeer rustig jaar maar wil in 2012 weer vol aan de slag. Eerder dit jaar liet hij al weten te overwegen om te stoppen zodra hij voor komend seizoen opnieuw niet aan de slag kan.
Via Twitter polste hij zijn fans: “Wat vinden jullie van de LeMans Series? Indy comeback wordt moeilijk maar heb toch echt zin om weer te racen! Ik ga proberen een goed contract voor 2012 te vinden!”
Lijkt me een prima klasse voor hem. IndyCar is te hoog gegrepen.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:48 schreef sasquatsch het volgende:
Robert Doornbos gaat voor Le Mans Series in 2012
[..]
Weinig, ben ik bang.quote:Op woensdag 14 december 2011 11:59 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Wat vinden we een goed resultaat van hem volgend jaar? Punten finishes? Paar podium plekken? Wat is haalbaar bij Ocean?
quote:Zijn rijbewijs heeft hij nog niet, maar begin van de week draaide hij al wel zijn eerste rondjes in de Formule 3, de jonge VWO leerling uit Zandvoort. Dennis van de Laar had het naar zijn zin met het F3 kampioensteam van Frits van Amersfoort. Het werd een zeer geslaagde test op het F1 Circuito de Catalunya in Barcelona.
Na de Britse winterserie in de Formule Renault 2.0, vorige maand, was Dennis weer in de boeken gedoken. Hij is gedreven om zijn VWO af te maken. Maar een eerste test in de Formule 3 liet hij niet schieten. Met het VAR team, dit jaar weer Duits Kampioen met Ritchie Stanaway, en engineer Rik, maakte Dennis snelle stappen voorwaarts in zijn Dallara F 306 . De eerstejaars formuleauto coureur liet een sterke indruk achter.
...
Ze hebben een poging gedaan om komende jaren deel te nemen aan World Series by Renault, echter ze zijn afgewezen.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:21 schreef Big-Ern het volgende:
Een tijdje geleden vond ik nog dat VAR het eens zou moeten proberen in een meer aansprekende raceklasse. Door de crisis schijnt de ATS f3 cup ineens hot te zijn! Het niveau schijnt omhoog te schieten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |