abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102265437
Het is misschien wel leuk om een centraal topic te openen over Nederlands racetalent. Wie hebben we zoal met wie men serieus rekening moet gaan houden?

Chris van der Drift: Zeker een belofte getuige zijn twee Formula Master seizoenen. Het eerste seizoen werd hij tweede en het tweede seizoen wist hij zelfs op zijn naam te schrijven. Zeker een titel die telt. Qua sterkte een klasse die je denk ik net achter de Euroseries mag plaatsen. De bolides zijn net iets krachtiger dan formule 3 auto's.
Hij heeft al een paar races voor Trident gereden in de Asia GP2 series en heeft dit behoorlijk goed gedaan. Hij is in de punten gefinisht. Ook rijd hij A1, maar daar heeft hij me nog niet kunnen overtuigen.
Nu heeft hij last van de recessie. Hij kan geen geld vinden om zich in te kopen in de resterende wedstrijden van de GP2. Formule 2 heeft hij zelf afgeserveerd door te stellen dat die klasse niet interessant genoeg is. Niet verstandig in mijn ogen, zeker als je weet dat je weinig te kiezen hebt, wegens geldgebrek.

Renger van der Zande: Nederlands Formule Renault 2.0. Daarna naar de Euroseries F3 gegaan. Hij heeft daar wat overwinningen en podiumplekken weten te scoren, maar mijn inziens was het Prema Power team niet sterk genoeg om echt voor de titel te gaan. Nog een jaar F3 moet hij niet doen, want hij rijdt al F3 sinds 2006. Wel is hij een Mercedes Junior rijder. Hij heeft al een wedstrijd voor Trust Arden gereden in de GP2. Mij is niet duidelijk of hij het hele seizoen voor hen gaat rijden. Voordeel is wel dat hij wat kapitaalkrachtige sponsoren achter zich heeft staan.

Junior Strous: Ooit Nederlands Formule Renault kampioen. Afgelopen seizoen heeft hij in de juniorseries van de (voormalige) Champcars gereden. Niet onverdienstelijk en met 1 overwinning. Een blessure gooide roet in het eten om een gooi naar de titel te doen. In 2009 gaat hij voor een topteam in de Indy Light klasse rijden.

Henki Waldschmidt: Was een tijdje neerlands grootste talent. Zeer sterk in de karts en zowel nationale en internationale titels gepakt. Daarna wisselend succes gehad in de europese Formula Renault klasse. Exacte gegevens ontbreken. Het afgelopen jaar heeft hij gereden in de Euroseries als rookie, als junior rijder van Toyota. Aansprekende resultaten heeft hij niet behaald. Mij is niet duidelijk of dit helemaal zijn eigen fout was, of dat het team niet van al te grote klasse was. Op dit moment is niet duidelijk wat hij het komend seizoen gaat doen. Wel heeft hij onlangs de formule 1 wagen van Toyota getest. Naar verluid niet onverdienstelijk.

Carlo van Dam: O.a. europees kampioen karten. Heeft met wisselende resultaten in de Formule Renault klasse gereden. Was ooit een beschermeling van Renault, maar daar is hij ook weer uitgezet. Vervolgens is hij op eigen kracht Duits formule 3 kampioen geworden met grote overmacht. Het jaar erop is hij naar Japan gegaan om F3 te gaan rijden voor het TOM's Toyota team. Ook in deze klasse is hij met zeer grote overmacht kampioen geworden. Hoe sterk het Japans F3 kampioenschap nu eigenlijk was is mij niet duidelijk. Voor dit jaar ligt het in de lijn der verwachting dat hij voor TOM's Formule Nippon gaat rijden, maar duidelijk is dat op dit moment niet.

Giedo van der Garde: Ooit een protege van Jos verstappen. Ooit wereldkampioen karten. In de Formule renault klass ging het iets minder voorspoedig. Een vierde en een vijfde plaats in het kampioenschap. Daarna drie seizoenen in de Euroseries F3. Niet met heel veel succes. Een 6e plek voor het topteam ASM als beste klassering. Na het debakel met Aguri Suzuki en later papieren testrijder voor Spyker F1 en Force India. Het afgelopen seizoen kwam dan eindelijk het resultaat waar zo op gehoopt werd. Hij werd kampioen in de World Series by Renault. Nu is hij rijder voor het topteam Isport in de GP2. Waar een rijke schoonpapa al niet goed voor is(Marcel Boekhoorn, ooit suikeroom van NEC). Het zal erop of eronder worden voor hem. Hij mag nu bewijzen dat ze het bij Force India niet goed hebben gezien, want daar hadden ze niet zo'n hoge pet van hem op.

Genoeg om in de gaten te houden, lijkt me!
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102265467
Laatste update van Sasq.
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 17:01 schreef sasquatsch het volgende:
De uitslagen van de afgelopen week

In de WSR Formule Renault 3.5 op Paul Ricard werd Daniel de Jong achtereenvolgens 20ste en 12de. In de feeder series Formule Renault 2.0 werd Robin Frijns achtereenvolgens 4de en 1ste en pakte daarmee het Eurocup kampioenschap met nog 1 ronde te gaan. Andere Nederlanders in deze klasse zijn Pieter Schothorst met een 22ste en 15de plaats en Meindert van Buuren met een 25ste en 26ste plaats.

In de DTM op Oschersleben viel Renger van der Zande uit.

In het Duits F3 kampioenschap op Assen werd Hannes van Asseldonk in beide races 3de. Hij staat nu zesde in het kampioenschap. Jeroen Mul viel uit in de eerste race en werd 6de in de tweede race en staat nu tiende.

In de American Le Mans Series op Laguna Seca werden Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen 24ste en 2de in hun categorie.

De Hellendoorn rally is gewonnen door WRC coureur Peter van Merksteijn jr.

Volgend weekend is het rustig met alleen de Britse Formule 3 op Donington Park met Bart Hylkema als internationale race waarin Nederlanders meedoen.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102265645
Laatste nuttige post.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:44 schreef Migue het volgende:
Heeft ie al meer (serieuze) titels dan menig Formule 1-coureur. Erg knap. Komt denk ik wel goed met hem, als hij genoeg budget heeft voor de komende jaren.
En zo zie je maar weer dat de betere racetalenten van Nederland uit Limburg komen :*

Frijns goed onderweg en met het geld van de Familie Frijns kan die ook nog wel eens heel ver gaan komen. En over een aantal jaar Maxje Verstappen er ook nog eens bij :D
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102267067
En vergeet de fries niet... Met de hulp van Mclaren en Hamilton moet dat ook wel goed komen.

Toch hoop ik dat van der Garde dit jaar een zitje vindt voor volgend jaar.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_102267547
Zo is het toch met iedere generatie weer. Hoeveel supertalenten heeft Nederland wel niet gehad die het uiteindelijk toch niet tot de Formule 1 geschopt hebben? Het zal mij dus niets verbazen als al die talenten de F1 toch niet halen, hoe goed ze nu ook zijn of lijken. Zou wel doodzonde zijn, maar zeker niet de eerste keer.

Nyck de Vries heeft het natuurlijk het beste voor elkaar.
  donderdag 22 september 2011 @ 18:47:35 #6
300815 Sasman
Kijk en leer...
pi_102268451
Sorry hoor maar ALS Van Garde in de F1 gaat zal het eerder om het geld zijn dan om zijn talent. Daarmee wil ik niet zeggen dat het iemand is zonder talent en zonder toekomst in de F1 maar om hem nu een supertalent te noemen...
Trotse Belg.
pi_102270732
Ik schaar Giedo van der Garde nergens onder supertalenten. Ik doelde daarmee op jongens als Tom Coronel, Jacky en Ricardo van der Ende, etc.
pi_102277703
Klopt, we hadden wel meer supertalenten waar je op een gegeven moment niets meer van hoort..
Echter: zei Jacky Stewart niet ooit eens dat je echt talent kunt spotten door te zien welke coureurs meermalen als rookie kampioen in hun klasse zijn geworden? Puntje voor Frijns.
Ik werk bij zijn tante op kantoor en ze is echt apetrots. Heel leuk om van die kant wat zaken te horen hoe een en ander door familie ervaren wordt. Ook leuk om dan mee te geven hoe fans over zo iemand spreken. :)
pi_102279615
Let maar eens op Max Verstappen.
Volgens mij was er ook nog iemand die een kampioenschap had gewonnen nog niet zo lang geleden. Of dat iets met Renault of Red Bull te maken had weet ik niet meer.
pi_102280622
Max Verstappen, Nick de Vries, Robin Frijns en Nigel Melker zijn de Nederlandse sterkhouders, als het op talent aankomt. Ik zie in de openings post een naam voorbij komen die volledig in de vergetelheid is geraakt, nl die van Henki Waldschmidt. Ooit een behoorlijk groot talent, junior rijder voor Toyota en zelfs een test in de F1 wagen van Toyota gehad. Wat is er met hem gebeurd?
pi_102280802
quote:
10s.gif Op donderdag 22 september 2011 17:21 schreef Sinister-D- het volgende:
Laatste nuttige post.

[..]

En zo zie je maar weer dat de betere racetalenten van Nederland uit Limburg komen :*

Frijns goed onderweg en met het geld van de Familie Frijns kan die ook nog wel eens heel ver gaan komen. En over een aantal jaar Maxje Verstappen er ook nog eens bij :D
Die jongen zou onder de Red Bull vleugels moeten gaan rijden in de WSR. Zonder Red Bull heeft een WSR titel niet zoveel zin en moet je daarna alsnog GP2 rijden. Ik denk dat GP3 een betere optie voor hem is.
pi_102281498
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:35 schreef Big-Ern het volgende:
Max Verstappen, Nick de Vries, Robin Frijns en Nigel Melker zijn de Nederlandse sterkhouders, als het op talent aankomt. Ik zie in de openings post een naam voorbij komen die volledig in de vergetelheid is geraakt, nl die van Henki Waldschmidt. Ooit een behoorlijk groot talent, junior rijder voor Toyota en zelfs een test in de F1 wagen van Toyota gehad. Wat is er met hem gebeurd?
Melker wordt niet direct als supertalent gezien. Deed het leuk aan het begin van het seizoen, maar moest het de tweede helft afleggen tegen Bottas en Calado, die, in tegenstelling tot Melker, wel rookies zijn in deze klasse. De afgelopen jaren kwam hij niet boven de middenmoot uit, helaas. Volgend jaar wil hij trouwens GP2 gaan rijden.

Net zoals Van der Garde eigenlijk. Ook in zijn derde jaar in de GP2 kon hij geen kampioen worden en is eigenlijk nergens in zijn debuutjaar kampioen geworden. In zijn tweede jaar won hij de WSR 3.5 titel, maar dat was het dan wel (op het wereldkampioenschap kart na). En nu drie jaar GP2 met alleen in zijn eerste jaar een paar overwinnigen. Voor hem wordt Formule 1 of niks, volgens eigen zeggen. Nog een jaar GP2 ziet hij niet zitten.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 23 september 2011 @ 14:30:08 #13
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_102298371
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:37 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Die jongen zou onder de Red Bull vleugels moeten gaan rijden in de WSR. Zonder Red Bull heeft een WSR titel niet zoveel zin en moet je daarna alsnog GP2 rijden. Ik denk dat GP3 een betere optie voor hem is.
Heb je het nu over Max of Frijns? Max is iig al eens in onderhandeling geweest met Red Bull. Althans, dat zei Papa Jos enkele weken geleden voor The Masters. Maar hoe kom je er bij dat rijden in de WSR geen zin geeft zonder RB-steun? Het heet niet voor niets World Series by Renault. Die kunnen ook nog wel het een en ander regelen ;) Maar als je in het verleden kijkt naar de rijders in het WSR, dan zie je toch wel dat er enkele leuke namen zijn komen overwaaien naar de F1, en dan noem ik maar even een Kubica, Vettel, Algesuari, Ricciardo, Alonso (toen het nog Nissan heette). Maar daar hebben we het laatst nog al eens over gehad.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:48 schreef sasquatsch het volgende:

[..]
Net zoals Van der Garde eigenlijk. Ook in zijn derde jaar in de GP2 kon hij geen kampioen worden en is eigenlijk nergens in zijn debuutjaar kampioen geworden. In zijn tweede jaar won hij de WSR 3.5 titel, maar dat was het dan wel (op het wereldkampioenschap kart na). En nu drie jaar GP2 met alleen in zijn eerste jaar een paar overwinnigen. Voor hem wordt Formule 1 of niks, volgens eigen zeggen. Nog een jaar GP2 ziet hij niet zitten.
Als GvdG nog een jaartje erachteraan plakt moet ie flink gaan opletten dat ie zijn reputatie (voor zover die dat nog heeft) niet te grabbel gooit. Want als 't 'm alweer niet gaat lukken gaat ie flink op zijn plaat gaan en kan die het helemaal vergeten.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102305559
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 14:30 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Heb je het nu over Max of Frijns? Max is iig al eens in onderhandeling geweest met Red Bull. Althans, dat zei Papa Jos enkele weken geleden voor The Masters. Maar hoe kom je er bij dat rijden in de WSR geen zin geeft zonder RB-steun? Het heet niet voor niets World Series by Renault. Die kunnen ook nog wel het een en ander regelen ;) Maar als je in het verleden kijkt naar de rijders in het WSR, dan zie je toch wel dat er enkele leuke namen zijn komen overwaaien naar de F1, en dan noem ik maar even een Kubica, Vettel, Algesuari, Ricciardo, Alonso (toen het nog Nissan heette). Maar daar hebben we het laatst nog al eens over gehad.

[..]

Als GvdG nog een jaartje erachteraan plakt moet ie flink gaan opletten dat ie zijn reputatie (voor zover die dat nog heeft) niet te grabbel gooit. Want als 't 'm alweer niet gaat lukken gaat ie flink op zijn plaat gaan en kan die het helemaal vergeten.

Ik had het over Frijns. De rijders die vanuit de WSR doorstromen naar de F1 zijn bijna allemaal Red Bull rijders. Voor andere teams is de WSR blijkbaar geen directe springplank naar de F1. Daarom is eerst GP3 en dan GP2 een betere optie voor Frijns. Dat is toch wat gelijdelijker.
pi_102397652
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:11 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Ik had het over Frijns. De rijders die vanuit de WSR doorstromen naar de F1 zijn bijna allemaal Red Bull rijders. Voor andere teams is de WSR blijkbaar geen directe springplank naar de F1. Daarom is eerst GP3 en dan GP2 een betere optie voor Frijns. Dat is toch wat gelijdelijker.
WSR en dan GP2 is ook een optie! Doen meerdere coureurs.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102448392
Buurman gaat GP2-auto testen

Ik snap niet dat hij niet gewoon in GT's of sportscars gaat racen. F1 haalt hij toch niet en het is veel goedkoper dan GP2.
pi_102456700
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 19:14 schreef TargaFlorio het volgende:
Buurman gaat GP2-auto testen

Ik snap niet dat hij niet gewoon in GT's of sportscars gaat racen. F1 haalt hij toch niet en het is veel goedkoper dan GP2.
Inderdaad. GP2 is voor talenten. Dat stadium is hij nu wel voorbij.
pi_102586152
Ik zat vorig jaar nog bij Daniel de Jong in de klas. Ik spreek hem nu eigenlijk nooit meer, dus dan is het lastiger om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. :P Hopelijk blijft hij volgend jaar in de FR3.5, zou mooi zijn voor hem!

Verder denk ik dat Nigel Melker, Robin Frijns, Max Verstappen en Nyck de Vries de grootste talenten zijn die genoeg geld hebben om te racen. Giedo van der Garde vond ik nooit echt geweldig. Ik neem aan dat hij volgend jaar in een lagere raceklasse dan de GP2 komt, of anders misschien helemaal moet stoppen met racen.
pi_102645114
Even een update van de afgelopen twee weken.

23-25 september
Bart Hylkema reed in het Brits Formule 3 kampioenschap races op het circuit van Donington Park. In de eerste race werd hij 14de, in de tweede viel hij uit en in de derde race werd hij 17de.

Tussendoor testten Yelmer Buurman en Nigel Melker nog een GP2 auto. Buurman kwam op de eerste testdag tot een 6de tijd voor het team van Caterham Team AirAsia, Nigel Melker kwam op de tweede testdag tot de 3de tijd voor het team van Arden International.

30 september - 2 oktober
Afgelopen weekend waren er wat meer races met Nederlanders.

In de Formule 2 reed Kelvin Snoeks twee wedstrijden op het circuit van Monza. In de eerste race werd hij 11de, in de tweede race werd hij 8ste. In de stand staat hij nu tiende.

In de Formule 3 Euroseries won Nigel Melker eindelijk weer eens een wedstrijd in Valencia. Hij won de eerste race, werd 8ste in de tweede race en 3de in de derde race. Hij staat nu derde in het kampioenschap. Mehri is kampioen met nog een ronde te gaan.

In het Duitse Formule 3 kampioenschap werd een ronde op Hockenheim verreden. Hierin werd Hannes van Asseldonk 4de en Jeroen Mul 10de in zowel de eerste race als tweede race. In het kampioenschap eindigde Hanndes van Asseldonk als vijfde en Jeroen Mul als tiende.

Renger van der Zande deed een keer van zich spreken tijdens de DTM race op Valencia. In de kwalificatie reed hij al een keurige derde tijd, en in de race zelf werd hij 5de en beste Mercedes coureur met een jaar oude auto. Helaas werd hij uit de uitslag gehaald nadat tijdens de kwalificatie een spoiler niet volgens de regels zou zijn. Mercedes heeft protest aangetekend. Wordt vervolgt.

In de American Le Mans Series op Road Atlanta werden Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen 27ste en 1ste in hun (GTC) klasse. Jeroen is daarmee kampioen geworden in de GTC klasse.

In de Rally van Frankrijk zorgde Dennis Kuijpers voor een unicum door als eerste Nederlandse coureur ooit een vijfde plaats te bemachtigen (hij eindigde als zesde, maar Petter Solberg werd gediskwalificeerd). In de stand staat hij dertiende. Peter van Merksteijn jr. en Timo van der Marel vielen uit

Tijdens de races om de Dutch Supercar Challenge deed de 16-jarige Beitske Visser weer van zich spreken. Na haar sensationele debuut op Assen in augustus, reed ze nu op Spa. In de eerste race viel ze uit, maar in de tweede race reed ze van de 23ste startplek naar een 3de plaats in haar Praga RS4.

Volgend weekend hebben we races in het Brits F3 kampioenschap met Bart Hylkema, de World Series by Renault met Daniel de Jong in de Formule Renault 3.5 klasse en onder andere Robin Frijns in de Formule Renault 2.0

[ Bericht 2% gewijzigd door sasquatsch op 03-10-2011 16:34:26 ([i]aanvullingen[/i]) ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102650528
Jammer dat fok geen vind ik leuk knop heeft. Bedankt voor de updates
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_102662132
Knap resultaat van Dennis Kuijpers. ^O^
pi_102680421
Manager Giedo van der Garde sluit deelname young drivers-test Abu Dhabi uit

quote:
Het management van Giedo van der Garde is druk bezig om de Nederlander voor 2012 onder te brengen in de Formule 1. Duidelijkheid op dit vlak verwacht zijn begeleidingsteam pas aan het einde van dit jaar. Een eventuele evaluatie voor Van der Garde bij de young drivers-test in Abu Dhabi volgende maand is hoe dan ook niet aan de orde.

Het management is wel 'met andere dingen bezig', maar Jan-Paul ten Hoopen houdt dat nog even geheim. Aan F1Today.nl laat hij weten: “We leggen ons volledig toe op een stoeltje in de Formule 1 voor Giedo, dus een andere optie - binnen of buiten het racen - hebben we nooit besproken met elkaar. De verwachting is dat de teams pas eind van dit jaar hun definitieve line-up voor 2012 bekend maken, tot die tijd zijn we hard bezig. Giedo zal geen young drivers-test doen in Abu Dhabi. We zijn wel met andere dingen bezig, maar daar kan ik helaas niets over zeggen.”
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102684360
Yelmer Buurman wil weer F1 testen
quote:
Yelmer Buurman rijdt volgende maand misschien weer in een Formule 1-auto. De Nederlander deed vorig jaar al namens Force India mee aan de young drivers-test in Abu Dhabi en de kans bestaat dat hij op herhaling mag.

Beide partijen staan in contact met elkaar. Buurman deelde aan Formule1.nl mede: “Het is nog lang niet zeker, maar het klopt dat we in gesprek zijn met Force India om te gaan testen.” De Nederlander was dit jaar actief in de Superleague Formula en testte vorige week nog in de GP2.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102685282
quote:
Ik betwijfel of het om de juiste redenen gaat, zo'n test. Hij zou uitgenodigd moeten worden omdat het team hem goed vindt en niet, zoals ik nu vermoed omdat hij genoeg centjes mee brengt voor zo'n test.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:24:18 #25
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_102695420
quote:
:{ Na zo een bericht heb denk ik wel dat je alle hoop kunt laten varen. Als je goede contacten hebt bij diverse teams, in een vergevordert gesprek zou zijn, of op het punt zou staan om misschiens ergens te tekenen, dan wil een team toch zeker wel weten in hoeverre je wel in staat bent om zo'n ding te besturen :{
Kijk naar D'Ambrosio vorig jaar, leuk wat rondjes rijden in FP's laatste GP's van het jaar, Young Drivers Tests meedoen in een Renault en een Virgin, en prompt is hij daar.
Als Guido naamsbekendheid wil krijgen en in de spotlights wilt staan bij de team, dan moet hij gewoon meedoen aan de YDT.
Denk dat bij deze bevestigd is wat al velen lang vermoeden: Guido gaat het niet halen :W

Ow, en wat Big-Ern zegt ben ik het ook wel mee eens :)
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:30:42 #26
184465 Migue
Sensuele man
pi_102698291
GvdG wil waarschijnlijk gewoon geen flinke zak geld betalen voor een paar nutteloze rondjes. Zo zijn er wel meer coureurs die weigeren aan die test mee te doen. Giedo kan dat geld ook beter bewaren om zich bij een team naar binnen te kopen.
pi_102723727
Henry Zumbrink met Lamborghini Gallardo in FIA GT 3 race op Zandvoort

quote:
Henry Zumbrink en consortium hebben de afgelopen weken niet stilgezeten. Insiders waren al op de hoogte van de plannen om tijdens de Formido Finaleraces deel te nemen aan de F1A GT 3-klasse, die hun races op zaterdag 15 en zondag 16 oktober aanstaande op het Circuit Park Zandvoort gaan verrijden tijdens het laatste Dutch Power Pack weekend van dit seizoen. En de kogel is eindelijk door de kerk. Zumbrink zal tijdens dit weekend, naast zijn vaste deelname aan de Dutch GT4 én de Toerwagen Dieselcup, ook deelnemen aan de FIA GT 3-klasse, samen met de Zweedse coureur Max Nilsson in een Lamborghini Gallardo van het REITER Team.
Jos Verstappen maakt debuut in Race of the Champions

quote:
Jos Verstappen zal deelnemen aan de Race Of Champions, die op 3 en 4 december in Düsseldorf plaats heeft. Nederlands succesvolste F1 coureur aller tijden maakt zijn debuut in deze autosportarena. In de Race Of Champions komen de beste coureurs uit de racerij en rallysport uit. Het is de enige competitie ter wereld waar sterren uit de Formule 1, het WK Rally, Nascar, DTM, WTCC, 24U van Le Mans en X-Games het in identieke auto's in een rechtstreeks duel tegen elkaar opnemen.

Verstappen zal op zondag 4 december uitkomen in de Legends Cup. Hij neemt het daarin op tegen Heinz-Harald Frentzen, de coureur die na zijn Formule 1 carrière nog DTM, Speedcar Series en de 24 Uur van Le Mans reed. Ook treedt Jos aan tegen Hans-Joachim Stuck, de inmiddels 60-jarige Duitser die ervaring heeft van F1 tot en met touring cars en nog altijd actief is in lange afstandsracen. De vierde coureur in de Legends Cup is de door de wol geverfde Duitse rallyveteraan Armin Schwarz. Iedere rijder zal uitkomen tegen de overige drie coureurs. De beste twee gaan daarna de strijd aan in een head-to-head finale.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102728424
Ach, Giedo..... Hij zou zomaar weleens in een F1 wagen kunnen zitte volgend seizoen. HRT of Virgin. Dat soort teams zoeken altijd wel iemand met geld. Lukt de F1 niet dan is er wel een Indycar team wat een grote zak met geld zoekt. Denk dat hij wel onder gebracht wordt bij een slecht team in een toonaangevende raceklasse.
pi_102728551
Wil er geen nieuw topic voor openen, maar heeft iemand nog weleens wat over die A10 Worldseries gehoord?
http://www.a10worldseries.com/

Lijkt inmiddels een stille dood gestorven te zijn.
pi_102813394
Nigel Melker krijgt een nieuwe tweedaagse GP2 test

quote:
...

Afgelopen week testte Melker voor het eerst in de GP2 twee dagen voor het Arden-team. Op het circuit van Jerez de la Frontera wist hij indruk te maken door de snelle aanpassing en de derde tijd op de tweede testdag te rijden. Zijn optreden krijgt eind oktober in Barcelona een vervolg met een nieuwe tweedaagse test.

Woordvoerder Daniel Peeters van GR8Industries.com vertelde aan F1Today.nl: "Nigel deed het erg goed in Jerez. Team Arden was zeer tevreden. Om als rookie op de derde plaats te eindigen is zeker niet verkeerd."

"Er komt een vervolg voor Nigel tijdens de volgende GP2-test op het circuit in Barcelona, daar zal hij weer 2 volle dagen gaan testen. Het is nog niet zeker met welk team, aangezien er meerdere aanbiedingen zijn. Doelstelling voor 2012 is een vol seizoen in de GP2. Het is daarom cruciaal om de testdagen te gebruiken om ervaring en kennis op te doen. Dit biedt dan tegelijkertijd de mogelijkheid om met verschillende teams te praten over de mogelijkheden voor 2012. Nigel heeft aangetoond dat hij goed overweg kan met deze auto en we schatten daarom de kansen positief in voor volgend seizoen."

Naar verluidt is het management van de 20-jarige coureur in gesprek met zowel Arden als Ocean Racing voor de testsessie in Barcelona en het 2012-seizoen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102819287
Het benodigde budget is geen probleem voor Melker?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 oktober 2011 @ 20:05:00 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_102819924
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 15:20 schreef Waffle het volgende:
Jammer dat fok geen vind ik leuk knop heeft. Bedankt voor de updates
je kunt topics liken als je de functie aan hebt staan, maar dat is dan wel de FaceBook-knop :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_102850178
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 19:50 schreef TargaFlorio het volgende:
Het benodigde budget is geen probleem voor Melker?
Ook wel opvallend dat een succesvol juniorenteam als Muecke geen GP2 team heeft.
pi_102854525
Daar moet je de financiele middelen en mankracht voor hebben.
pi_102899765
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 20:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je kunt topics liken als je de functie aan hebt staan, maar dat is dan wel de FaceBook-knop :')
Het gaat me vooral om te laten weten dat ik zijn updates erg waardeer.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_102908322
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2011 23:09 schreef Waffle het volgende:

[..]

Het gaat me vooral om te laten weten dat ik zijn updates erg waardeer.
Dank!
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102909430
Ik waardeer het ook. :)
pi_102922408
+1
pi_102950821
Dan nu weer een update.

Afgelopen weekend hadden we races op Catalunya voor het World Series by Renault Formule 3.5 kampioenschap (gewonnen door Robert Wickens) met Daniel de Jong. Hij werd 16de en 9de en eindigde als 29ste in de eindstand. Chris van der Drift werd 12de in de eindstand, na de tweede helft van het seizoen niet meer gereden te hebben.

In de Formule Renault 2.0 werd Robin Frijns, die al kampioen was, 4de en 5de. Pieter Schothorst werd in beide races 20ste en eindigde als 24ste in het kampioenschap. Meindert van Buuren werd 25ste en 32ste. Liroy Stuart reed de laatste races niet meer mee, maar werd als 21ste in het kampioenschap geklasseerd.

In het Britse Formule kampioenschap werd ook de laatste ronde gehouden, dit maal op Silverstone. Bart Hylkema werd 13de in de eerste race, viel uit in de tweede race en eindigde als 14de in de derde race. In de eindstand werd hij 16de.

Volgende week zijn er geen belangrijke races waar Nederlanders aan mee doen. De week erop (20-23 oktober) zijn ondere de laatste ronde van de Formule 3 Euroseries met Nigel Melker, de WTCC op Suzuka met Tom Coronel, de DTM op de HockenheimRing met Renger van der Zande, de Rally van Spanje met Dennis Kuipers en Peter van Merksteijn en de FIA GT1 race op Curatiba (Brazilië) met Nicky Patorelli, Stef Dusseldorp, Mike Hezemans en Nicky Catsburg

En dan nog dit

Afgelopen maandag was er een testdag in de Formule Renault 2.0 met onder andere Nyck de Vries (4de), Meindert van Buuren (15e) en Beitske Visser (26ste).

Tim Coronel gaat niet met de elektrische buggy naar Dakar, de batterijenleverancier uit Zuid-Korea kon geen garanties geven over levering van de batterijen, dus wordt het financieel gezien niet haalbaar. Tim probeert nu in 2013 met de elektrische buggy aan de start te staan. In 2012 wordt het met de gewone buggy.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_103015343
Exclusief interview met Frits van Amersfoort

12 oktober 2011

Van Amersfoort Racing heeft een bijzonder succesvol seizoen achter de rug in de Duitse Formule 3. De Nieuw-Zeelander Richie Stanaway scoorde tien pole-positions en dertien overwinningen met het team uit Huizen, dat volgende maand voor het eerst sinds dertien jaar weer aan de start staat in Macau én volgend jaar in de World Series by Renault hoopt te racen. GPUpdate.net sprak Frits van Amersfoort.

Gaan we Richie Stanaway in de Formule 1 terugzien?
"Dat vind ik altijd zo'n lastige vraag. Maar als ik één iemand zou moeten aanwijzen van de coureurs die de afgelopen zeven of acht jaar voor mij gereden hebben, dan is hij het wel. Maar je moet er heel nuchter in zijn. We weten allemaal dat de Formule 3 een bepaald niveau heeft en dat dat nog lang geen Formule 1 is. De tijd zal het uitwijzen. Richie heeft in ieder geval het karakter van een Formule 1-coureur. Zijn wilskracht is enorm groot. Daarnaast heeft hij het ideale postuur, is zijn conditie dik in orde en heeft hij een fenomenaal goede reactietijd. Als een auto een stap opzij zet, is hij er altijd net even iets eerder bij dan de gemiddelde coureur. Mede hierdoor is hij net wat sneller dan de rest."

Hoe is Richie eigenlijk bij jullie terechtgekomen?
"Hij is naar Europa gekomen op initiatief van een persoon uit Nieuw-Zeeland. Die heeft hem vorig jaar in de ADAC Formel Masters laten rijden. Dat kampioenschap heeft hij ook opgerold. De top-drie in het ADAC Formel Masters krijgt altijd een test bij een Duits Formule 3-team. We hebben Richie vorig jaar gelijk na de laatste race in onze auto gezet en hadden meteen al zoiets van: hem moeten we hebben! Het duurde daarna nog een kleine winter voordat het helemaal geregeld was, doordat hij problemen had om zijn budget rond te krijgen. We hebben Gavity Sports Management uiteindelijk zover gekregen dat zij hem opnamen in hun programma. Zij hebben zijn seizoen gefinancierd."

Eind vorige week werd de deelnemerslijst voor de Macau Grand Prix bekendgemaakt. Daar stond Van Amersfoort Racing ook op.
"Klopt. We gaan met Richie naar Macau. Het is dertien jaar geleden dat we daar voor het laatst zijn geweest. Wat onze doelen zijn voor Macau? Macau en doelen gaan niet samen. Je moet er met open vizier naartoe gaan. Je moet er niet iets willen bewijzen. Richie heeft dit jaar al laten zien dat hij goed is en wij hebben aangetoond dat we een goede auto kunnen neerzetten. Het zou mooi zijn als we in Macau nog een bonuspunt kunnen scoren. Gemakkelijk wordt dat niet. Macau is een verrekt moeilijke baan."

Naast Stanaway reden dit jaar Hannes van Asseldonk en Jeroen Mul voor Van Amersfoort Racing in de Formule 3. Hoe beoordeel je het seizoen van Van Asseldonk?
"Hannes heeft dit jaar genoegen moeten nemen met een paar podiumplaatsen. Waar de vorige twee seizoenen andere coureurs nog wel een overwinning meepikten, was het dit jaar alleen maar Richie die er met de zeges vandoor ging. Aan het begin van het jaar was Hannes nog echt een rookie. Hij maakte gruwelijk veel fouten en wist af en toe niet wat hem overkwam. Hannes kan heel hard rijden, maar hij moest zijn zenuwen nog onder controle zien te krijgen. Hij had moeite om zich te focussen, maar daar hebben we aan gewerkt en tijdens het seizoen is dat steeds beter geworden. Voor Hannes is één seizoen in de Formule 3 gewoon te kort. Hij moet gewoon nog even doorgaan. Hij gaf in het begin ook wat moeilijk zijn vertrouwen aan ons en het vertrouwen tussen coureur en team moet gewoon honderd procent zijn. Naarmate het vertrouwen toenam, zag je Hannes steeds beter presteren."

Hannes gaat ook naar Macau, maar wel met een ander team.
"Dat zijn de speciale wetten van Macau. Je wordt als rijder uitgenodigd door de organisatie. Je kunt je als team dus niet inschrijven. Toen Richie de uitnodiging kreeg voor Macau, wilden we natuurlijk dat hij voor ons team daar zou rijden. Maar we wilden Hannes ook graag meenemen. Dat was eerst niet bespreekbaar, omdat Hannes niet was geselecteerd, maar uiteindelijk kwam er een plekje vrij bij het Britse Hitech Racing, dat bij het groepje teams hoort dat elk jaar naar Macau gaat. We gaan wel een soort van samenwerking opzetten met Hitech, zodat we Hannes daar wel een handje kunnen helpen. Ik heb aan de familie van Hannes beloofd dat we hem niet laten zwemmen en dat we een oogje in het zeil houden."

En hoe deed Jeroen het dit jaar?
"Hij had een moeilijk seizoen. Het is lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Aan het begin van het seizoen moest hij zijn studie nog afmaken, wat hem best nog wel veel energie kostte. Hij was daardoor vaak ook wat ongeconcentreerd. Op een gegeven moment viel dat weg en zijn we alles op alles gaan zetten om hem verder naar voren te krijgen. Zijn grootste probleem is dat hij moeite heeft om al zijn goede sectortijden aan elkaar te knopen tot een snel rondje. En als hij wel een snelle ronde weet te rijden, zoals tijdens de tweede training in Hockenheim, gaat er bij de start wel wat mis. Tijdens de tests is Jeroen ook altijd wel voorin te vinden, maar in de kwalificaties en races laat hij het nog een beetje afweten. Maar dat is een kwestie van tijd. Hij moet gewoon nog wat meer ervaring opdoen, in essentie is hij net zo goed als Richie en Hannes."


Hoe staat het er over het algemeen voor met het niveau van de Nederlandse coureurs?
"Tot een paar jaar geleden was het redelijk in orde, met jongens als Renger, Giedo en Carlo. Het gaat echter in golfbewegingen. Het heeft heel erg te maken met wat er van de kart af komt. We zijn een redelijk klein autosportland, waardoor er niet automatisch elk jaar veel aanwas is. Het lijkt er op het moment echter op dat er weer wat aankomt. Er zitten momenteel wat goede jongens in de Formule Ford. Ik ben gematigd positief voor de komende jaren. Helaas is financiering vaak een probleem in Nederland."

Wat kan er gedaan worden om autosport in Nederland naar een hoger plan te tillen?
"Er moet eigenlijk een structuur worden opgezet om de jongens een eind op weg te helpen. Dat zou je door de KNAF kunnen laten doen, maar dat is niet echt een organisatie die erop ingesteld is om snel en commercieel te handelen. In Duitsland hebben ze dat beter voor elkaar. Daar heb je vanuit de ADAC de Stiftung Sport, die jongens vanuit de karts stimuleert om verder te komen en daar ook geld in steekt. Dit is iets wat we hier eigenlijk ook zouden moeten hebben, maar waar helaas niet genoeg geld voor is. Er is de afgelopen jaren zoveel geld verbrand door Spyker, Trust en Muermans. Ik had liever gezien dat ze daar iets constructievers mee hadden gedaan. Je moet niet in één keer iets willen neerzetten, maar iets van de grond af opbouwen. Een Nederlands F1-team is per definitie onmogelijk. Het gevolg is dat we nu met lege handen staan. Dat is doodzonde. Het is toch raar dat een land als Finland wel wereldkampioenen kan voortbrengen en Nederland niet?"

Na een goed seizoen zie je altijd jongens doorstromen naar hogere raceklasses. Begint het bij jou niet te kriebelen om een stap omhoog te doen?
"Dat begint het zeker. Ik ben er op de eerste plaats heel trots op dat ik dit team al twintig jaar overeind heb weten te houden. Dat is elk jaar best wel weer een opgave. Het gaat om grote bedragen. Je moet daarnaast ook succesvol zijn, anders wordt het in de toekomst alleen maar moeilijker om het budget rond te krijgen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik me een paar jaar geleden wilde inschrijven voor de GP3. De initiële inleg bedroeg echter al zes ton, om er drie seizoenen in te kunnen zitten. Achteraf gezien ben ik blij dat het niet door is gegaan, want de GP3 blijkt een enorme financiële valkuil. Je moet elk weekend en elke testdag verplicht drie wagens neerzetten en elke keer dat dat niet gebeurt, krijg je een boete van 25.000 euro. Ik weet dat de helft van de teams hun wagens tegen kostprijs of nog minder laat rijden. Echt lucratief is de GP3 dus niet."

Begin deze week werd echter bekend dat Van Amersfoort Racing zich heeft ingeschreven voor de World Series by Renault.
"Ik zou de kroon op mijn werk kunnen zetten als dat door gaat. Maar er hebben zich meer teams ingeschreven dan er plek is op de grid. Het is dus nog even afwachten. Volgende week wordt bekend welke dertien teams volgend jaar meedoen.”

Interview: Erwin Jaeggi

http://www.gpupdate.net/n(...)its-van-amersfoort/?

Ik gun het Van Amersfoort echt van harte om door te stromen naar de World Series by Renault! Zou tevens heel goed zijn voor onze talenten.
pi_103031051
Zou prachtig zijn als VAR in WSbR uit mag/kan komen.
pi_103036420
Frijns populair na debuut in Formule Renault 3.5

13 oktober 2011

Robin Frijns heeft een uitstekende indruk achtergelaten in zijn eerste test in de Formule Renault 3.5. De Nederlander is een gewild man bij ISR-teambaas Igor Salaquarda, die hem graag voor volgend jaar zou vastleggen.

"Robin wordt een snelle man in de toekomst, dat is wel zeker", aldus Salaquarda. "Hij had wat pech in de test. Op oude banden was hij snel, maar hij kan het nieuwe rubber nog niet volledig benutten. En dat is ook niet zo gek. Daarbij had hij pijn in zijn nek, dus hij had wat problemen om zijn hoofd rechtop te houden."

En Frijns ziet een debuutjaar in de 3.5 wel zitten. "De prijs van 500.000 euro die bij het winnen van de titel in de 2.0 kwam, was erg handig", aldus de Limburger. "Maar ik moet nog wel wat meer sponsoren hebben voor 2012. Daar werken we dan ook aan."


Gaat lekker!
pi_103036652
Volgens mij zou hij de ATS F3 bij een team als Van Amersfoort op zijn sloffen winnen. Dat is wel weer een titel. De stap van Formule Renault naar de World Series is wel een hele grote stap, maar ik denk dat dit wel de stap voor hem gaat worden.
pi_103038206
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:14 schreef Big-Ern het volgende:
Frijns populair na debuut in Formule Renault 3.5

13 oktober 2011

Robin Frijns heeft een uitstekende indruk achtergelaten in zijn eerste test in de Formule Renault 3.5. De Nederlander is een gewild man bij ISR-teambaas Igor Salaquarda, die hem graag voor volgend jaar zou vastleggen.

"Robin wordt een snelle man in de toekomst, dat is wel zeker", aldus Salaquarda. "Hij had wat pech in de test. Op oude banden was hij snel, maar hij kan het nieuwe rubber nog niet volledig benutten. En dat is ook niet zo gek. Daarbij had hij pijn in zijn nek, dus hij had wat problemen om zijn hoofd rechtop te houden."

En Frijns ziet een debuutjaar in de 3.5 wel zitten. "De prijs van 500.000 euro die bij het winnen van de titel in de 2.0 kwam, was erg handig", aldus de Limburger. "Maar ik moet nog wel wat meer sponsoren hebben voor 2012. Daar werken we dan ook aan."


Gaat lekker!
Frijns werd dertiende bij de test.


Nigel Melker test volgende week weer in de GP2 voor iSport

quote:
Nigel Melker is ook de komende collectieve GP2-test van de partij. Deze heeft op 19 en 20 oktober plaats op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Melker zal voorlopig de tweede testdag in actie komen voor het team van Paul Jackson iSport International.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:15:12 #45
184465 Migue
Sensuele man
pi_103052321
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:21 schreef Big-Ern het volgende:
De stap van Formule Renault naar de World Series is wel een hele grote stap, maar ik denk dat dit wel de stap voor hem gaat worden.
Valt wel mee hoor, Albert Costa, Kevin Korjus, Filipe Albuquerque doen/deden het als FR2.0-kampioenen uitstekend in 3.5. 2.0 naar 3.5 is ook geen bijzonder grote stap, alleen een stuk competitiever, maar FR3.5 hoeft ook niet in het debuutseizoen al gewonnen te worden. Ik denk dat Frijns daar wel op zijn plaats zal zijn volgend jaar. Duits F3 is natuurlijk een stap terug vanuit Eurocup FR2.0.
pi_103189829
Nigel Melker gaat naast een test voor iSport ook voor Ocean Racing testen.

quote:
Nigel Melker zal woensdag voor het Portugese Ocean Racing Technology testen. Zo heeft zijn management maandag bekendgemaakt. Vorige week werd al bekend dat de 20-jarige Nederlander op donderdag voor het Engelse iSport in actie zal komen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_103203438
VAR niet in WSR, Arden en DAMS daarentegen wel. :(
  maandag 17 oktober 2011 @ 19:57:40 #48
184465 Migue
Sensuele man
pi_103203887
Arden en DAMS zijn natuurlijk ook wel een stuk professioneler dus ik snap de organisatie ook wel, maar ik denk dat Van Amersfoort Racing ook prima op zijn plaats zou zijn in FR3.5. Jammer maar helaas, Van Amersfoort Racing was natuurlijk ook een long shot.
pi_103226674
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 19:57 schreef Migue het volgende:
Arden en DAMS zijn natuurlijk ook wel een stuk professioneler dus ik snap de organisatie ook wel, maar ik denk dat Van Amersfoort Racing ook prima op zijn plaats zou zijn in FR3.5. Jammer maar helaas, Van Amersfoort Racing was natuurlijk ook een long shot.
Een verhuizing naar een klasse waar het er professioneler aan toe gaat, lijkt mij inmiddels wel een must ALS ze in de toekomst eens echt een stapje hoger willen. Brits F3 kampioenschap? Euroseries(al weet ik niet hoe gezond die serie nog is)?
pi_103321298
Verstappen wil weer gaan racen

quote:
Jos Verstappen denkt eraan om weer te gaan racen. Dit liet de voormalig Formule 1-coureur weten in zijn column voor De Telegraaf. De 39-jarige Verstappen, die de afgelopen jaren veel tijd heeft gestoken in de carrière van zijn zoon Max, denkt aan de DTM, Le Mans en Dakar als mogelijke opties voor zijn rentree.
Renger van der Zande wil ook volgend jaar DTM rijden voor Mercedes
quote:
Het DTM-seizoen beleeft komend weekend zijn grote finale op het F1 circuit van Hockenheim. Renger van der Zande kan alvast terugkijken op een bijzonder leerzaam seizoen, waarin hij zich per race verder wist te ontwikkelen. Het vizier staat nu op 2012, waarin hij graag een tweede DTM-seizoen wil rijden.

"Dit seizoen is echt voorbij gevlogen", aldus Van der Zande. "Mijn eerste DTM-jaar stond volledig in het teken van het leerproces als rookie en in de loop van het seizoen was duidelijk een stijgende lijn te zien, met als voorlopige hoogtepunt de race in Valencia, waarin ik eindigde als snelste van alle Mercedes-coureurs."

"Vanaf nu gaat het om het zogenaamde 'silly season'. Er zijn volgend jaar minder stoeltjes beschikbaar bij Mercedes, maar ik ben vast van plan om daar eentje van te bemachtigen. Voor komend weekend hoop ik de goede lijn van Valencia door te zetten en opnieuw een goed resultaat te scoren."
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_103540748
Timo van der Marel op shortlist FIA Academy

quote:
The FIA Institute has chosen 30 drivers who will take part in a four-day shootout to decide who will make it onto the 2012 Young Driver Excellence Academy. Only 18 of the shortlisted drivers will receive a place on the fully-funded training programme, which aims to help drivers develop their motor sport careers.

...
The driver shortlist:
...
Timo van der Marel, 22, Holland
Vorig jaar was Robin Frijns een van de finalisten.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_103544351
Afgelopen weekend waren er weer wedstrijden met Nederlandse coureurs.

In de DTM op Hockenheim was de finale race van dit seizoen. Renger van der Zande werd hierin 12de en eindigde hiermee als zeventiende in de eindstand met 0 punten, omdat hij de goede klassering (5de) uit de vorige race (nog) niet heeft teruggekregen.

Ook op Hockenheim was de Formule 3 Euroseries met de laatste wedstrijden van het seizoen. Hierin reed Nigel Melker achtereenvolgens naar een 6de, 5de en 2de plaats om uiteindelijk als beste rookie op een vierde plaats in de eindstand terecht te komen, dit ondanks een ronde (van drie races) gemist te hebben.

In de WTCC op Suzuka was het voor Tom Coronel een dag van uitersten. Na in de eerste race al in de eerste ronde de pit op te moeten zoeken en op ronden achterstand te finishen, wist hij een mooie overwinning te boeken in de tweede race. Hij staat nog steeds vierde in de tussenstand, na de drie Chevrolets.

In de Rally van Spanje eindigde Dennis Kuipers als 9de en Peter van Merksteijn als 17de.

In de Porsche Carrera Cup op Hockenheim reed Jeroen Bleekemolen in de laatste race naar een 5de plaats. Jaap van Lagen werd 11de. In de eindstand werd Jeroen derde en Jaap zesde.

Verder nog testte Nigel Melker afgelopen week weer een GP2 auto. De eerste dag kwam hij tot de 5de tijd met Ocean Racing, de tweede dag deed hij vooral lange runs en kwam met iSport tot de 17de tijd.

Volgende week hebben we alleen de laatste ronde van de Formule 2 op Barcelona met Kelvin Snoeks.

En dan nog dit: Schothorst gaat GP3 testen met Addax

quote:
Pieter Schothorst zal deze week voor het eerst met een GP3-auto in actie komen, op het circuit van Barcelona. Zo heeft de coureur uit Huizen maandag laten weten.

De 19-jarige Nederlander gaat testen voor het team van Addax, dat dit seizoen twee podiumplaatsen scoorde met de Brit Dean Smith. Schothorst reed dit jaar in de Formule Renault 2.0 Eurocup, waarin hij één punt scoorde, en de Formule Renault 2.0 NEC, waarin hij een tweede plaats behaalde voor eigen publiek op Zandvoort.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_103562834
Coronel *O* *O* *O*
pi_103665219
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:52 schreef sasquatsch het volgende:
Timo van der Marel op shortlist FIA Academy

[..]

Vorig jaar was Robin Frijns een van de finalisten.
En Kevin Abbring |:( ook, en laat die nu net winnen.

quote:
Rally driver Kevin Abbring has won the Driver of the Academy award following the completion of the FIA Institute Young Driver Excellence Academy for 2011.

The 22-year-old Dutchman, along with the 11 other drivers included in the FIA Institute Academy, completed the final workshop in Austria this week. The award win comes shortly before Abbring's chance with Volkswagen's young driver assessment programme on next month's Rally GB.

Programme manager Robert Reid said: "Kevin has undoubtedly got a huge amount of talent and he has engaged with the Academy programme exceptionally well. From the outset, he took everything in, both from a theoretical and practical perspective. He's going to be a great ambassador both for the FIA Institute and for the Academy itself."

Having spent a giant-killing season in the French Gravel Championship, beating four-wheel drive cars with his Citroen DS3 R3, Abbring will move to a Skoda Fabia S2000 in Wales as part of VW's WRC development programme.

Talking about his year in the Academy, Abbring said: "The FIA Institute Academy really has helped me to develop as a driver. We came here, thinking we could drive and, of course, we could, but there is so much more to the sport before you are able to get to the top. And this is where the Academy helps; it enhances your strong points and enables you to overcome your weak points, allowing you to develop into a complete package."

Next year's Academy will increase its intake from 12 to 30 drivers.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:31:56 #55
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_103667134
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:42 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

En Kevin Abbring |:( ook, en laat die nu net winnen.

[..]

Wie :?
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_103670152
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:31 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Wie :?
Nederlandse Rally coureur die tot vorig jaar meedeed in het Junior WRC. Dit jaar blijkt hij het Frans gravel kampioenschap te rijden en daarin de tweewiel aangedreven klasse te hebben gewonnen. Hij rijdt wel de WRC rally van Groot-Brittanië met een Skoda.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:33:46 #57
184465 Migue
Sensuele man
pi_103678053
Verrassend, Kevin Abbring is een erg onopvallende coureur zowel tijdens wedstrijden als in de media, maar schijnbaar is het de FIA wel opgevallen hoe getalenteerd hij is (en terecht, want hij kan ook echt wel wat). Zegt overigens ook veel over de populariteit van rally in Nederland.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 november 2011 @ 18:00:06 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103883190
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 2 november 2011 @ 21:05:19 #59
184465 Migue
Sensuele man
pi_103892332
Mooie line-up voor Abu Dhabi heeft DAMS, met Rio Haryanto en Nigel Melker. Met wat meer ervaring zou dat een ijzersterke combinatie kunnen zijn, maar nog niet dit jaar, volgend jaar ook vast niet. Zou mooi zijn voor die twee als ze bij DAMS blijven.
pi_104192813
Het overzicht van de afgelopen twee weken.

28-30 oktober
Kelvin Snoeks heeft het afgelopen weekend 2 races in de Formule 2 gereden in Barcelona. In de eerste race werd hij 9de, in de tweede race 6de. In de eindstand is hij 10de gevonden.

4-7 november
Tom Coronel is in beide races in China 5de geworden. Met nog twee races te gaan staat hij vierde in het kampioenschap achter de drie Chevy's.

In de laatste FIA GT1 weekend in San Luis (Argentinie) winnen Francesco Pastorelli (in zijn tweede race van het jaar) en Yelmer Buurman (die zijn debuut maakt) de kwalificatie- en de hoofdrace. In de kwalificatierace werd oudere broer Nicky Pastorelli derde, Nicky Catsburg 4de en Stef Dusseldorp 8ste. In de hoofdrace werd Stef Dusseldorp 3de, Nicky catsburg 4de en viel Nicky Pastorelli uit. In de eindstand werd Stef Dusseldorp zevende, Nicky Pastorelli achtste, Nicky Catsburg dertiende, Mike Hezemans veertiende, Yelmer Buurman en Francesco Pastorelli vijftiende en Peter Kox zestiende.

Aankomend weekend is de GP2 race in Abu Dhabi, die niet voor het kampioenschap meetelt, met Nigel Melker, die voor DAMS rijdt. Giedo van der Garde doet niet mee. Hij richt zich op de Formule 1.
Daarnaast hebben we de Rally van Groot Brittannië met Dennis Kuipers, Peter van Mercksteijn jr en Kevin Abbring.

De week erop is de laatste WTTC race in Macau. Dan is ook de jaarlijkse Formule 3 race, waar op dit moment nog niet bekend is of er Nederlanders aan mee doen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104200145
Dennis van der Laar rijdt dit weekend in het Britse Formule Renault 2.0 kampioenschap.

quote:
Met een gemiddelde snelheid van 340 km per uur heeft Tony Kanaan, destijds Champcar-winnaar, nog steeds het baanrecord van het Britse Rockingham in handen. Dit weekend vindt hier de volgende aflevering van het Brits BARC Formule Renault 2.0 kampioenschap plaats. De talentvolle VWO-scholier Dennis van de Laar gaat er zijn krachten meten.

...

Van de Laar zet zijn winterprogramma door met testsessies in zwaardere formuleklassen en waarschijnlijk deelname aan de winterbokaal met de schakelkarts, in Genk en Kerpen. Begin 2012 wordt bepaald in welke competitie hij volgend seizoen uitkomt.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104243646
Melker 13de in kwalificatie GP2 Abu Dhabi
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104318298
Dat wat ik de laatste tijd dacht wordt steeds meer bevestigd. Nigel Melker is een coureur met redelijk wat talent, maar geen F1 waardige rijder.
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=37196
  zondag 13 november 2011 @ 18:27:04 #64
184465 Migue
Sensuele man
pi_104323985
Je gaat nu iemand met pas twee GP2-starts niet al beoordelen op die twee starts, toch?
pi_104329400
Is Jordi van Moorsel al genoemd?
pi_104335586
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef Migue het volgende:
Je gaat nu iemand met pas twee GP2-starts niet al beoordelen op die twee starts, toch?
Neuh, maar een winnaar mag een aankomend F1 talnt wel zijn. Dat is Melker gewoon niet.
  zondag 13 november 2011 @ 23:55:24 #67
184465 Migue
Sensuele man
pi_104339057
Hoe kan je dat nu zeggen na wat hij dit jaar in F3 en de afgelopen twee jaar in GP3 gepresteerd heeft?
pi_104344656
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:55 schreef Migue het volgende:
Hoe kan je dat nu zeggen na wat hij dit jaar in F3 en de afgelopen twee jaar in GP3 gepresteerd heeft?
Absoluut een goed coureur, maar de F1 waardige talenten winnen titels en zijn gelijk snel. Kijk naar zo'n Nico Hulkenberg. Dat soort jongens stappen in en winnen gelijk. Romain Grosjean stapte in bij een matig draaiend DAMS en doet gelijk vooraan mee. Dat zijn de F1 kandidaten. Zo goed is Melker niet.
pi_104344788
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:55 schreef Migue het volgende:
Hoe kan je dat nu zeggen na wat hij dit jaar in F3 en de afgelopen twee jaar in GP3 gepresteerd heeft?
Dit jaar in de GP3 was goed, vorig jaar middelmatig. Melker scoort alleen dit jaar goed tegenover mindere voorgaande jaren, dus ik moet nog zien hoe zich dat voortzet. Al zeg ik (nog) niet dat hij niet F1 waardig is.

Maar ik zie op dit moment meer in coureurs als Robin Frijns, die al twee jaar op rij een aansprekende titel wint. Maar resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Kijk maar naar Giedo. Tot aan de GP2 goed en daarna minder. Dit jaar vond ik weer een van de betere van de laatste jaren.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 14 november 2011 @ 11:59:20 #70
184465 Migue
Sensuele man
pi_104347416
Robin Frijns is nog even afwachten wat hij kan. Formule Renault 2.0 is net geen instapklasse meer, dus er kan nog van alles misgaan met zijn carrière, zoals het aloude probleem bij Nederlandse talenten: geldgebrek. Maar het begin is veelbelovend.

Nigel Melker vergelijken met Hülkenberg en Grosjean is niet eerlijk. Die twee jongens hebben enorm veel geld te besteden gehad vergeleken met Melker, wie nooit voor topteams heeft geracet, in tegenstelling tot Hülkenberg en Grosjean. Hij moet het doen met Mücke Motorsport, dat vooral in GP3 dramatisch is -- vorig jaar meer dan in 2011. In F3 is hij bijna constant sneller dan zijn teamgenoten en zijn zijn prestaties net zo goed als wie dan ook voor hem bij het team. Je moet dingen ook in perspectief zien. Als er iemand van de huidige Nederlandse coureurs op hoog niveau de Formule 1 op talent kan halen, dan is het Melker wel. Maar een gebrek aan budget zal wel zijn wat hem uit de Formule 1 gaat houden.
pi_104349505
Kevin Abbring werd afgelopen weekend 12de in zijn eerste volwaardige WRC race. Dennis Kuijpers scoorde wederom punten met een 8ste plaats en Peter van Merksteijn jr. viel uit. Dennis is 12de in de eindstand geworden en Peter 25ste.

Tijdens het laatste, niet voor het kampioenschap meetellende, GP2 weekend van het seizoen in Abu Dhabi werd Nigel Melker respectievelijk 15de en 20ste in de hoofd en sprintrace.

In de Porsche Supercup in Abu Dhabi werd Jeroen Bleekemolen respectievelijk 7de en 5de in de eerste en tweede race. Hiermee eindigde hij als zesde in het kampioenschap. Patrick Huisman werd twee keer 9de en Sebastiaan Bleekemolen werd 12de en 14de.

Aan de laatste ILMC race van dit seizoen in Zhuhai deden twee Nederlanders mee. Oskar Slingerland werd 21ste (4de in de GTE P klasse) en Carlo van Dam viel uit.

Nyck de Vries werd in de laatste races van dit seizoen respectievelijk 2de en 1ste en is daarmee wereldkampioen karten in de KF1 categorie, na vorig jaar deze titel ook al gewonnen te hebben in de KF2 klasse.

Volgende week hebben we de laatste WTCC race van het seizoen met Tom Coronel in Macau. Dan wordt ook de beroemde Formule 3 race gehouden, met Hannes van Asseldonk als enige Nederlandse deelnemer.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104353533
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:59 schreef Migue het volgende:
Robin Frijns is nog even afwachten wat hij kan. Formule Renault 2.0 is net geen instapklasse meer, dus er kan nog van alles misgaan met zijn carrière, zoals het aloude probleem bij Nederlandse talenten: geldgebrek. Maar het begin is veelbelovend.

Nigel Melker vergelijken met Hülkenberg en Grosjean is niet eerlijk. Die twee jongens hebben enorm veel geld te besteden gehad vergeleken met Melker, wie nooit voor topteams heeft geracet, in tegenstelling tot Hülkenberg en Grosjean. Hij moet het doen met Mücke Motorsport, dat vooral in GP3 dramatisch is -- vorig jaar meer dan in 2011. In F3 is hij bijna constant sneller dan zijn teamgenoten en zijn zijn prestaties net zo goed als wie dan ook voor hem bij het team. Je moet dingen ook in perspectief zien. Als er iemand van de huidige Nederlandse coureurs op hoog niveau de Formule 1 op talent kan halen, dan is het Melker wel. Maar een gebrek aan budget zal wel zijn wat hem uit de Formule 1 gaat houden.
Grosjean reed voor Dams en is met dat team kampioen geworden. Knappe prestatie, aangezien Dams geen topteam is.
Ik denk dat VdG de meeste kans op een F1 zitje maakt. Hij schijnt ongeveer 8 miljoen mee te kunnen nemen, las ik.
pi_104373246
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:18 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Grosjean reed voor Dams en is met dat team kampioen geworden. Knappe prestatie, aangezien Dams geen topteam is.
Ik denk dat VdG de meeste kans op een F1 zitje maakt. Hij schijnt ongeveer 8 miljoen mee te kunnen nemen, las ik.
Grosjean redde het toch ook niet bij Renault?

Natuurlijk maakt Van der Garde de meeste kans, maar die is al 26 volgens mij, met andere woorden die had er al een paar jaar moeten rijden. :+

In 2015 vervangt Nyck de Vries Jenson Button bij McLaren en stapt Max Verstappen in de Ferrari van Fernando Alonso.
pi_104374162
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 21:32 schreef Nober het volgende:

[..]

Grosjean redde het toch ook niet bij Renault?

Natuurlijk maakt Van der Garde de meeste kans, maar die is al 26 volgens mij, met andere woorden die had er al een paar jaar moeten rijden. :+

In 2015 vervangt Nyck de Vries Jenson Button bij McLaren en stapt Max Verstappen in de Ferrari van Fernando Alonso.
Samen met Frijns zijn dat de talenten die we in de gaten moeten houden. Maar ook dat kan nog alle kanten op. Ik zou het wel fijn vinden als we weer eens een landgenoot in de F1 zouden hebben. Op een VdG bij HRT of Virgin zit ik dan overigens weer niet te wachten.
pi_104374306
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 21:44 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Samen met Frijns zijn dat de talenten die we in de gaten moeten houden. Maar ook dat kan nog alle kanten op. Ik zou het wel fijn vinden als we weer eens een landgenoot in de F1 zouden hebben. Op een VdG bij HRT of Virgin zit ik dan overigens weer niet te wachten.
HRT of Virgin zou niet verkeerd zijn mits hij een goede teamgenoot heeft, als hij bijv Glock een heel seizoen de baas is komt de interesse van andere teams vanzelf.
pi_104381518
Maar als je 8 miljoen hebt dan wil je toch wel iets meer dan HRT of Virgin? :D
pi_104385687
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 23:58 schreef Nober het volgende:
Maar als je 8 miljoen hebt dan wil je toch wel iets meer dan HRT of Virgin? :D
De andere teams zitten niet te wachten op een Nederlandse pay-driver. Williams heeft genoeg sponsoren aangetrokken om Raikkonen te betalen (en anders wordt het Barrichello of Sutil) en Maldonado is vrijwel zeker de tweede rijder.

Misschien dat er een kleine kans inzit om naar Team Lotus/Caterham te gaan, als de geruchten kloppen dat ze van Trulli af willen, omdat die tegenvalt. Al wordt D'Ambrosio daar als mogelijke vervanger genoemd.

Pic schijnt al getekend te hebben bij Marussia/Virgin, dus daar is ook geen plek meer. De andere (nog niet bevestigde) teams hebben genoeg te kiezen uit hun eigen (test)coureurs, dus daar verwacht ik ook niets van.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104387757
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 09:23 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

De andere teams zitten niet te wachten op een Nederlandse pay-driver. Williams heeft genoeg sponsoren aangetrokken om Raikkonen te betalen (en anders wordt het Barrichello of Sutil) en Maldonado is vrijwel zeker de tweede rijder.

Misschien dat er een kleine kans inzit om naar Team Lotus/Caterham te gaan, als de geruchten kloppen dat ze van Trulli af willen, omdat die tegenvalt. Al wordt D'Ambrosio daar als mogelijke vervanger genoemd.

Pic schijnt al getekend te hebben bij Marussia/Virgin, dus daar is ook geen plek meer. De andere (nog niet bevestigde) teams hebben genoeg te kiezen uit hun eigen (test)coureurs, dus daar verwacht ik ook niets van.
D' Ambrosio zal gewieberd worden bij Virgin omdat hij niet genoeg sponsorgeld meer kan meebrengen. Als VdG inderdaad die 8 miljoen mee kan nemen en geld is de doorslaggevende factor dan lijkt het mij dat hij veel kans maakt.
Trouwens 10 keer liever bij Caterham dan bij Virgin of HRT. Caterham is die achterhoede team ontgroeid en ik denk dat ze de aansluiting kunnen gaan vinden bij het middenveld, aankomend seizoen.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:17:23 #80
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_104390387
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_104398785
Ik zie ons allemaal al met Friese vlaggen langs het circuit zitten :7
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_104470858
Keurige prestatie van deze Hannes van Asseldonk!
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=37300
  donderdag 17 november 2011 @ 13:36:25 #83
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_104473096
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:29 schreef Waffle het volgende:
Ik zie ons allemaal al met Friese vlaggen langs het circuit zitten :7
Friese vlag? De Limburgse leeuw zul je bedoelen voor ons Maxje en Robin Frijns natuurlijk :7
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  donderdag 17 november 2011 @ 21:49:40 #84
184465 Migue
Sensuele man
pi_104493540
Van Amersfoort Racing zou Hannes van Asseldonk ondersteunen, maar zo te zien kan Hitech beter VAR ondersteunen. Beetje erg jammer om Richie Stanaway in de middenmoot te zien, daar hoort hij absoluut niet thuis.
pi_104595381
Van Asseldonk 5e in de hoofdrace van Macau. Een erg goede prestatie. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
pi_104620600
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:17 schreef TargaFlorio het volgende:
Van Asseldonk 5e in de hoofdrace van Macau. Een erg goede prestatie. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Hij lijkt steeds beter te worden. Ben benieuwd waar hij volgend seizoen rijdt.
pi_104620640
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:49 schreef Migue het volgende:
Van Amersfoort Racing zou Hannes van Asseldonk ondersteunen, maar zo te zien kan Hitech beter VAR ondersteunen. Beetje erg jammer om Richie Stanaway in de middenmoot te zien, daar hoort hij absoluut niet thuis.
Het is jammer dat VAR niet uit dat 2e rangs kampioenschap weg weet te geraken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Big-Ern op 21-11-2011 11:17:02 ]
  maandag 21 november 2011 @ 11:15:55 #88
184465 Migue
Sensuele man
pi_104622214
Dat sowieso, maar Euro Series kost nu eenmaal debiel veel geld (en meer dan dat het waard is).
pi_104622261
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 11:15 schreef Migue het volgende:
Dat sowieso, maar Euro Series kost nu eenmaal debiel veel geld (en meer dan dat het waard is).
Dat zal toch wel minder zijn nu? Volgens mij is dat kampioenschap behoorlijk gekelderd in aanzicht.
pi_104626730
Afgelopen weekend is Hannes van Asseldonk 5de geworden in de F3 race van Macau, naast de Masters één van de belangrijkste F3 races van het jaar.

Tom Coronel is in de laatste WTCC races respectievelijk 4de en 2de geworden. Hiermee hield hij de vierde plaats in het kampioenschap vast en is daarmee de beste niet-Chevrolet rijder geworden.

Rallyrijder Timo van der Marel is toegelaten tot de FIA Academy van 2012. Hiermee is hij de opvolger van Robin Frijns en Kevin Abbring (de winnaar van 2011).

Voor de komende tijd staan er geen belangrijke wedstrijden meer op het programma voor Nederlanders, dus kunnen we ons focussen op Silly Season 2012. Wie rijdt waar?
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104680431
Voor Doornbos wordt het DTM, Formule 1 of Indycars en anders niets

quote:
AMSTERDAM - Robert Doornbos acht de kans aannemelijk dat hij zijn helm binnen afzienbare tijd aan de wilgen hangt. De Rotterdamse coureur heeft veel moeite met het vinden van een stoeltje in een aansprekende klasse en is niet van plan om op een lager niveau te gaan acteren.

"Als ik geen IndyCars, Formule 1 of DTM kan doen, dan blijft er niets over waarvoor ik me honderdtien procent kan geven", zegt de inmiddels dertigjarige Doornbos in het magazine van NUsport.

"Dan zit mijn carrière er op, dan ga ik wat anders doen. Ik vind juist die fysieke en mentale uitdaging zo leuk, living on the edge. De laatste twee jaar heb ik in de Superleague Formula gereden, want ik moet ook mijn huur betalen."

"Was best leuk racen met een auto met 750 pk, maar ik ergerde me kapot aan het niveau van het team. De monteurs zijn doordeweeks schilder of stukadoor, bij een pitstop valt er een wiel af."

Politieke spelletjes
Doornbos reed zijn laatste kilometers in de Formule 1 in de Braziliaanse Grand Prix van 2006, die hij als twaalfde finishte. Sindsdien is de koningsklasse uit het zicht verdwenen.

"De concurrentie is moordend, politieke spelletjes spelen een enorme rol. Ik was aan boord bij Red Bull, een aanstormend team, en deed het goed naast David Coulthard. Maar ze switchten van Ferrari- naar Renault-motoren en part of the deal was dat Mark Webber een van de twee stoeltjes zou krijgen."

"Want Flavio Briatore, de manager van Webber, was toen ook de baas bij Renault. Aangezien Coulthard een doorlopend contract had, kon ik weer de testrol gaan vervullen. Maar ik had geen zin meer om hun banden te gaan poetsen, want ik voelde me niet de mindere van die twee. Ik was er ziek van en heb me toen een beetje arrogant opgesteld en gezegd: regel dan maar een stoeltje voor me in Amerika."

Terug naar de States
Zijn avontuur in de Champcars, dat later opging in de IndyCars, was aanvankelijk een succes. Doornbos won in 2007 twee races en werd derde in het kampioenschap, waarmee hij zijn succesvolste seizoen meteen achter de rug had. Zijn tweede seizoen, in 2009, was hij verder naar achteren te vinden.

"Ik heb laten zien dat ik in Amerika kan winnen op stratencircuits en gewone circuits. Daarom wil ik nog steeds terug. Ik had een paar hele grote multinationals achter me, maar uiteindelijk is het dan toch: sorry, we doen het niet."

"Helemaal nu er net een dodelijk ongeluk is geweest in de IndyCars. Daar willen ze zich niet mee associëren. Maar in de Formule 1 kan het morgen ook gebeuren, zo'n freak accident als met Dan Wheldon in Las Vegas."
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104761789
Strous: Fornule 1 of Indycars

quote:
Junior Strous heeft nog geen contract voor volgend jaar, maar de 25-jarige Nederlander ziet volop mogelijkheden komend seizoen races te starten. Op het moment is hij in Amerika om te onderhandelen met mogelijke geldschieters. "Ik ben hier in gesprek met drie mogelijke sponsoren. Daarbij richt ik me op drie mogelijkheden: IndyCar, Formule 1 en NASCAR."

Uitweg
Laatstgenoemde klasse lijkt vooral een laatste uitweg te zijn. "Eerlijk gezegd is NASCAR niet mijn eerste keus, maar bij gebrek aan beter is dat natuurlijk ook een hele gave klasse", zo zegt hij in gesprek met RTL GP. "Puur als coureur gaat mijn voorkeur uit naar de IndyCars. Die klasse is toch eerlijker. Iedereen heeft dezelfde auto en motoren, en dus heeft iedereen gelijke kansen. In de races gebeuren er genoeg gekke dingen, waardoor je nog wel eens wat kan doen met je strategie. In principe kan iedereen daar winnen."

Voorkeur
Ook op een ander vlak heeft IndyCar de voorkeur van Strous: "In Amerika wordt er toch meer op talent geselecteerd en hoef je minder sponsorgeld mee te nemen." Een zitje in de Formule 1 was dan ook niet direct het hoofddoel. "We waren niet actief bezig met de Formule 1. Het kost veel geld om in die klasse in te stappen. Voor een stoeltje bij een team als Force India heb je tien tot twaalf miljoen nodig, bij Williams loopt dat op naar dertig miljoen."

Kennis
Zijn Nederlandse nationaliteit kan voor Strous meer een last dan een lust worden. "Harry Muermans heeft mij anderhalf jaar gesponsord. Hij heeft mij uitgelegd hoe de Formule 1 werkt. Dat werkte wel ontnuchterend. Hij zei namelijk dat er geen enkel belang was om een Nederlander in de Formule 1 te hebben. Als een Nederlandse coureur even snel is als of zelfs sneller dan een Braziliaanse coureur en ook ongeveer evenveel sponsorgeld meebrengt, dan wint de Braziliaan altijd. Nederlanders gaan namelijk niet toeterend de straten in als een Nederlander wint. Daarnaast is ook de markt in Brazilië veel groter. Een sponsor of fabrikant kan dan veel meer daar verkopen dan in Nederland."

Winnen
"Het gaat mij erom dat ik races kan winnen. In de Formule 1 is je training en voorbereiding hetzelfde, of je nou laatste of eerste wordt. Omdat ik wil winnen zie ik het ook niet zitten achteraan in te stappen. Een van mijn mogelijke sponsoren is nu ook al in de Formule 1 actief, als sponsor van een goed team, dus daar is al een connectie." Strous kan nog niets zeggen over de rol die hij in de Formule 1 op zich zou kunnen nemen. "De aanstelling van De la Rosa bij HRT is voor mij geen enkel probleem. We zijn sowieso niet met meerdere teams in gesprek. Een zitje in de Formule 1 is natuurlijk een breed begrip. Zo zijn er race- en testzitjes beschikbaar."

Idool als tegenstander
"We hadden gisteren (dinsdag, red.) een conference call met het team. Daarin zeiden ze 'we zijn met jou bezig, maar ook met een andere coureur'." Welke coureur dat is wil Strous niet zeggen, maar hij wil wel onthullen dat hij bewondering voor hem heeft. "Dat was toch een gast waar ik altijd tegenop keek vroeger. Dan reed je zelf nog in de Formule Ford, zie je hem een inhaalactie op tv maken en denk je 'ik hoop dat ik later ook zo goed word'. Negen jaar later neem je het dan tegen hem op bij de contractonderhandelingen."

Afwachten
"Het is een spannende tijd, er liggen nog meerdere opties open. De kosten van de verschillende klassen weten we, alle kaarten liggen nu op tafel. Nu is het wachten tot de deal gesloten is."
Strous loopt een beetje achter. Aankomend jaar zijn er weer verschillende motoren in de Indycars. :)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104796529
Beitske Visser 6de in Supernationals KZ2 Las Vegas
quote:
...

De Supernationals, die elk jaar in de wereldhoofdstad van de kansspelen wordt georganiseerd, is geen race als de anderen. De Amerikanen hebben de gewoonte om de dingen groots op te vatten en de 15de editie van dit prestigieuze kartevenement was geen uitzondering op de regel. Er waren maar liefst 500 coureurs ingeschreven! Al even verwonderlijk is het feit dat het gelegenheidscircuit op de parking van het hotel Rio wordt aangelegd. "Dit is niet meteen het soort circuits waar je tijdens het seizoen op rijdt, maar de baan is heel opwindend en er zijn ook enkele mogelijkheden om in te halen," vertelt Beitske. Toch kende de meeting voor Beitske een frustrerende start. "De eerste dag heb ik niet kunnen rijden, want de motors van onze motorbouwer Tec-Sav, stonden vast bij de douane. Het probleem kon donderdag niet meer worden opgelost, maar ik heb toch wat chassistests kunnen doen met een reservemotor. Vrijdag was het probleem gelukkig opgelost en heeft de organisatie ons bovendien een extra testsessie gegeven. Dat ik onder dergelijke omstandigheden toch nog een zesde plaats haalde in de kwalificatie, was al met al goed nieuws, temeer omdat het niveau heel hoog was. Er deden immers enkele van de beste coureurs van Europa en uitstekende Amerikaanse coureurs mee."

Beitske Visser ging verder met twee goede kwalificatiemanches, waar ze respectievelijk vijfde en vierde eindigde, hoewel de spoiler van haar Intrepid-TM kort vóór de aankomst nog de derde positie had geraakt. Helaas was de derde manche een heus "casino", zoals de Italianen het graag noemen. Geen casino waar je de bank kan kraken, maar wel één waar de aanrijdingen een kansspel lijken! "Nadat ik in de eerste ronde aangereden werd, moest ik opgeven. Ik had gehoopt in de finale vanuit de vijfde positie te kunnen starten, maar uiteindelijk stond ik 14de op de startgrid!"

De hele race lang bleef Beitske indrukwekkend snel rijden. Ze zette de beste tijd neer met bijna een tiende van een seconde voorsprong op de coureurs van de kopgroep en haalde een heleboel tegenstanders in. Na zo'n 20 minuten zwoegen ging ze als zesde over de eindstreep van deze 15de Supernationals KZ2, in het kielzog van de vijfde! De beste vrouwelijke coureur van het seizoen heeft weer eens een stevige indruk gelaten.

...
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_104796654
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:20 schreef sasquatsch het volgende:
Strous: Fornule 1 of Indycars

[..]

Strous loopt een beetje achter. Aankomend jaar zijn er weer verschillende motoren in de Indycars. :)
Hij heeft allemaal het sowieso niet goed in zijn hoofd. Over welk talent denkt hij te beschikken wat goed genoeg is voor de F1, Indy's of Nascar?
pi_104804511
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:11 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Hij heeft allemaal het sowieso niet goed in zijn hoofd. Over welk talent denkt hij te beschikken wat goed genoeg is voor de F1, Indy's of Nascar?
Diverse kampioenschappen (Formule Renault, Dutch Radical) en overwinningen in de Amerikaanse feederseries Atlantic Championship (2008) en Indy Lights (2010). HIj zou gaan rijden voor HVM (naast Simona) in 2010, maar een crash van Simona gooide roet in het eten (die stapte vervolgens in de wagen waarin Junior zou gaan rijden). Voor 2011 kreeg hij niet genoeg budget bij elkaar en de vraag is of dat voor 2012 wel gaat lukken.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:55:34 #96
184465 Migue
Sensuele man
pi_104808169
Talent voor IndyCar heeft hij genoeg, maar hij praat te veel.
pi_104883673
Middelmatige coureurs (Doornbos en Strous in dit geval) die zich te goed voelen voor iets anders dan F1 en Indycars. :') :') :') Jullie mogen de veters nog niets eens strikken van coureurs als Tom Coronel en Peter Kox.
pi_105006744
Nigel Melker en Robin Frijns testten WSR Formule Renault 3.5.

Op de eerste dag werd Robin Frijns 4de (2de 's ochtends) en Nigel Melker 15de (6de 's ochtends). Beiden testten alleen in de morgen. Op de tweede dag werd Robin Frijns 11de.

Pieter Schothorst volgt Robin Frijns op in Formule Renault 2.0.

quote:
AMSTERDAM – Pieter Schothorst heeft een contract getekend bij
Josef Kaufmann Racing om in 2012 deel te nemen aan de Eurocup Formule Renault 2.0, dat de kick-off kent op Motorland Aragon en eindigt op het Circuito de Catalunya. Ook zal Schothorst deelnemen aan enkele races van de Northern European Cup Formule Renault 2.0. Eind 2011 testte de inwoner uit Amsterdam al een keer voor het Duitse topteam in de Formule Renault 2.0 en wist teammanager Josef Kaufmann te overtuigen van zijn capaciteiten. Het jonge talent staat te popelen om aan de volgende stap in zijn autosportcarrière te beginnen.
...
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105375473
Jeroen Slaghekke test Formule 2 wagen
quote:
Jeroen Slaghekke zal volgende week in actie komen tijdens de Formule 2-test in Barcelona. De Nederlander krijgt de test aangebeden als beloning voor zijn goede resultaten in de Britse Formule Ford, waarin hij als tweede eindigde achter Scott Malvern. Ook de Brit mag daarom testen in de Formule 2.

“Ik kijk erg uit naar de test. De Formule 2-auto is een stuk krachtiger en sneller dan de Formule Ford, dus het zal een nieuwe ervaring voor me worden, op een nieuw circuit”, aldus Slaghekke, die niet uitsluit volgend seizoen in de klasse te racen. “We zullen zien hoe het gaat, maar het is zeker een optie voor een volgend seizoen.”
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105379380
Nooit van gehoord.
  vrijdag 9 december 2011 @ 19:31:56 #101
184465 Migue
Sensuele man
pi_105388135
Moet je wat vaker Formule Ford kijken. Erg goede coureur. Tweede achter Scott Malvern eindigen is niets om je voor te schamen.
pi_105415027
Mja vind dat nou niet echt een boeiende serie om te volgen. :+
pi_105462330
Frijns dus definitief volgend jaar bij Fortec in de WSbR. Mooie keuze; ben benieuwd wat hij daar kan laten zien. Hij heeft daar overigens een aanbod voor het talentenprogramma bij Caterham (F1) voor laten schieten.
pi_105488323
Nyck de Vries ontvangt de trofee voor zijn KF1 wereldtitel
quote:
Nyck de Vries heeft zijn trofee voor de wereldtitel in de KF1 in ontvangst genomen tijdens het FIA Gala in New Delhi. Het McLaren F1-talent behaalde tijdens de seizoensfinale in Suzuka voldoende punten voor zijn tweede titel op rij, nadat hij in 2010 al de sterkste was in de KZ1. Voor de Fries was dit een perfecte afsluiting van een tijdperk aangezien hij komend jaar zal debuteren in de autosport.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105527593
Ook Kelvin Snoeks test deze week in de Formule 2

quote:
Kelvin Snoeks behoort tot de coureurs die morgen beginnen aan een tweedaagse test op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. De 24-jarige Nederlander was de afgelopen twee jaar een vaste klant in de Formule 2. Hij wacht nog op zijn eerste zege in de opstapklasse.

Snoeks krijgt in Barcelona in elk geval gezelschap van landgenoot Jeroen Slaghekke. Bekende namen als Christopher Zanella, Miki Monras, Mihai Marinescu, James Cole en Max Snegirev zijn eveneens van de partij, net als kampioen Mirko Bortolotti die ontwikkelingswerk voor zijn rekening neemt. Daniel McKenzie, Sandro Zeller, Riccardo Bruntschin en Mauro Calamia zijn ook aan het deelnemersveld voor de test toegevoegd.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105528360
Nog een seizoen F2?
pi_105537964
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:14 schreef TargaFlorio het volgende:
Nog een seizoen F2?
Of als ontwikkelingscoureur die een benchmark zet, zoals Nigel Melker een paar weken terug in de GP3 deed.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105545151
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:48 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Of als ontwikkelingscoureur die een benchmark zet, zoals Nigel Melker een paar weken terug in de GP3 deed.
Sportief weinig aansprekende dingen gedaan.
pi_105566441
Melker tekent voor Ocean Racing voor seizoen GP2

quote:
Nigel Melker maakt de overstap van de GP3 Series naar de GP2 Series. De Nederlander gaat aan de slag bij het team van Ocean Racing Technology, waarvoor hij vorige maand al eens testte. Melker was dit jaar zowel in de GP3 Series als de Formule 3 Euroseries actief en succesvol met zeges en een hoge eindklassering.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105570349
quote:
Wat vinden we een goed resultaat van hem volgend jaar? Punten finishes? Paar podium plekken? Wat is haalbaar bij Ocean?
pi_105572031
'Verstappen met Ford in de GT'
quote:
Volgens berichten op Twitter zou voormalig F1 coureur Jos Verstappen een deal hebben met Team Ford Racing. De 39-jarige Limburger zou een deal tot 2013 om te helpen met de ontwikkeling van de Ford GT1. RaceXpress.nl nam polshoogte bij Verstappen en verraste hem enigszins. “Ik weet van niets”, zei een verbouwereerde Verstappen tegenover RaceXpress.nl. “Maar ik zou wel willen, zeg Ford maar dat ze me bellen. GT-racen is interessant, helemaal volgend seizoen waarin er met nieuwe reglementen wordt gereden.”

Overigens stopt organisator SRO met het FIA GT1 World Championship in zijn huidige vorm. In 2011 reden er vier Fords in het kampioenschap, waarvan twee van Marc VDS en twee van Belgian Racing. Het FIA GT1 World Championship wordt GT World, met GT 3 bolides voorzien van enkele performance upgrades.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105620666
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105858663
Robert Doornbos gaat voor Le Mans Series in 2012
quote:
De plannen van Robert Doornbos voor 2012 zijn nog onduidelijk. De oud-F1-coureur reed afgelopen jaar twee races in de Superleague Formula maar de overige kampioenschapronden werden wegens diverse problemen afgelast. De Rotterdammer kende daardoor een zeer rustig jaar maar wil in 2012 weer vol aan de slag. Eerder dit jaar liet hij al weten te overwegen om te stoppen zodra hij voor komend seizoen opnieuw niet aan de slag kan.

Via Twitter polste hij zijn fans: “Wat vinden jullie van de LeMans Series? Indy comeback wordt moeilijk maar heb toch echt zin om weer te racen! Ik ga proberen een goed contract voor 2012 te vinden!”
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105864830
quote:
Lijkt me een prima klasse voor hem. IndyCar is te hoog gegrepen.
  woensdag 21 december 2011 @ 17:29:36 #115
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_105873833
Volgens mij hebben Toyota en Peugeot nog wel zitjes. Ambitieus, maar waarom niet?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 21 december 2011 @ 17:30:21 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_105873864
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:59 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Wat vinden we een goed resultaat van hem volgend jaar? Punten finishes? Paar podium plekken? Wat is haalbaar bij Ocean?
Weinig, ben ik bang.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_105911798
Dennis Van der Laar testte Formule 3
quote:
Zijn rijbewijs heeft hij nog niet, maar begin van de week draaide hij al wel zijn eerste rondjes in de Formule 3, de jonge VWO leerling uit Zandvoort. Dennis van de Laar had het naar zijn zin met het F3 kampioensteam van Frits van Amersfoort. Het werd een zeer geslaagde test op het F1 Circuito de Catalunya in Barcelona.

Na de Britse winterserie in de Formule Renault 2.0, vorige maand, was Dennis weer in de boeken gedoken. Hij is gedreven om zijn VWO af te maken. Maar een eerste test in de Formule 3 liet hij niet schieten. Met het VAR team, dit jaar weer Duits Kampioen met Ritchie Stanaway, en engineer Rik, maakte Dennis snelle stappen voorwaarts in zijn Dallara F 306 . De eerstejaars formuleauto coureur liet een sterke indruk achter.

...
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_105911899
Een tijdje geleden vond ik nog dat VAR het eens zou moeten proberen in een meer aansprekende raceklasse. Door de crisis schijnt de ATS f3 cup ineens hot te zijn! Het niveau schijnt omhoog te schieten.
pi_105929655
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:21 schreef Big-Ern het volgende:
Een tijdje geleden vond ik nog dat VAR het eens zou moeten proberen in een meer aansprekende raceklasse. Door de crisis schijnt de ATS f3 cup ineens hot te zijn! Het niveau schijnt omhoog te schieten.
Ze hebben een poging gedaan om komende jaren deel te nemen aan World Series by Renault, echter ze zijn afgewezen.
  donderdag 22 december 2011 @ 20:30:10 #120
184465 Migue
Sensuele man
pi_105931690
Ik zie Van Amersfoort Racing dan liever European F3 Open doen. Elders worden ze toch om de oren gereden omdat ze met verouderd materiaal rijden en geen budget hebben in de Euro Series/International Trophy wat te laten zien. Dat heeft allemaal geen zin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')