abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:38:24 #151
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102726156
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:10 schreef o2011 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met wals?
Precies zoals ik het eerder schreef...
Twee mensen dansen samen een wals. Waar was de wals voor die mensen gingen dansen?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:43:09 #152
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102726290
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:28 schreef o2011 het volgende:

[..]

Dus als je zegt dat bewustzijn emergent is, dan bedoel je dus dat ons complexe bewustzijn voortkomt uit een simpelere vorm van bewustzijn buiten de hersenen. Dat is inderdaad wat alle voorbeelden die genoemd zijn ondersteunen. Maar dat is dus wel het tegenovergestelde van het idee dat bewustzijn beperkt is tot de hersenen. Dit wordt trouwens ook wel "weak emergence" genoemd.

[..]

Het is precies wat ik eerder ook al zei of op zn minst bedoelde. Deze definitie gebruik ik namelijk al jaren. Van wat een ervaring is heb ik in mijn definitie voorbeelden genoemd.
Nee... ga je weer met een onterechte 'dus'. Bewustzijn komt volgens dit idee niet voort uit een simpelere vorm van bewustzijn. Het komt voort uit de interactie van vele relatief simpele elementen. In dit geval voornamelijk zenuwcellen.
Onikaan ni ov dovah
pi_102726313
quote:
Precies zoals ik het eerder schreef...
Twee mensen dansen samen een wals. Waar was de wals voor die mensen gingen dansen?
Ik dacht dat we al lang vastgesteld hadden dat beide mensen gewoon uit bewegende deeltjes bestaan (tenminste volgens de wetenschap). Dat beantwoordt jouw vraag dan toch ook? Of denk je dat de wals een extra kracht is die ontstaat wanneer de mensen op een bepaalde manier bewegen?
pi_102726383
quote:
Nee... ga je weer met een onterechte 'dus'. Bewustzijn komt volgens dit idee niet voort uit een simpelere vorm van bewustzijn. Het komt voort uit de interactie van vele relatief simpele elementen. In dit geval voornamelijk zenuwcellen.
Nou dan schiet je weer terug naar het bovennatuurlijke, dat er iets extras ontstaat wanneer de delen op de juiste manier interacteren. Graag een natuurlijk voorbeeld dus.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:49:25 #155
304703 heggeschaarbarbaar
knipt de kantjes er van af!
pi_102726490
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:28 schreef o2011 het volgende:

[..]

Dus als je zegt dat bewustzijn emergent is, dan bedoel je dus dat ons complexe bewustzijn voortkomt uit een simpelere vorm van bewustzijn buiten de hersenen. Dat is inderdaad wat alle voorbeelden die genoemd zijn ondersteunen. Maar dat is dus wel het tegenovergestelde van het idee dat bewustzijn beperkt is tot de hersenen. Dit wordt trouwens ook wel "weak emergence" genoemd.

[..]
Waarom pas je niet even de wiki-pagina over Ergemence aan, nu je 'm gelezen hebt?
your effort to remain who you are is what is limiting you
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
pi_102726775
quote:
Waarom pas je niet even de wiki-pagina over Ergemence aan, nu je 'm gelezen hebt?
Het komt overeen met wat ik zeg (ik ken die pagina en het onderwerp namelijk al langer dan vandaag...). Hoef dus niks aan te passen.
pi_102727018
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:46 schreef o2011 het volgende:

[..]

Nou dan schiet je weer terug naar het bovennatuurlijke, dat er iets extras ontstaat wanneer de delen op de juiste manier interacteren. Graag een natuurlijk voorbeeld dus.
Waarom zou emergent bewustzijn iets bovennatuurlijks zijn? Dat zaken gecombineerd eigenschappen kunnen bezitten die de afzonderlijke delen niet bezitten is een volstrekt natuurlijk verschijnsel. Dat geldt net zoveel voor bewustzijn als voor de druk van een gas.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:07:56 #158
304703 heggeschaarbarbaar
knipt de kantjes er van af!
pi_102727146
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:57 schreef o2011 het volgende:

[..]

Het komt overeen met wat ik zeg (ik ken die pagina en het onderwerp namelijk al langer dan vandaag...). Hoef dus niks aan te passen.
Sure, dus de voorbeelden van emergentie daar kloppen wel en de voorbeelden die hier gegeven worden niet?
your effort to remain who you are is what is limiting you
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:09:05 #159
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102727182
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:43 schreef o2011 het volgende:

[..]

Ik dacht dat we al lang vastgesteld hadden dat beide mensen gewoon uit bewegende deeltjes bestaan (tenminste volgens de wetenschap). Dat beantwoordt jouw vraag dan toch ook? Of denk je dat de wals een extra kracht is die ontstaat wanneer de mensen op een bepaalde manier bewegen?
Nee dat denk ik niet. Beantwoord de vraag nou maar :) De mensen bestaan uit bewegende deeltjes, maar waar was de wals?
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:12:34 #160
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102727292
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:46 schreef o2011 het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Dat is juist het hele punt ven emergence :{ De interactie tussen de delen zorgt ervoor dat ze meer kunnen dan los van elkaar.
Onikaan ni ov dovah
pi_102727758
quote:
Waarom zou emergent bewustzijn iets bovennatuurlijks zijn? Dat zaken gecombineerd eigenschappen kunnen bezitten die de afzonderlijke delen niet bezitten is een volstrekt natuurlijk verschijnsel. Dat geldt net zoveel voor bewustzijn als voor de druk van een gas.
Gas is niets meer dan elementaire deeltjes en fundamentele krachten. Er is dus niets emergents aan. Natuurlijk is het handig voor de mens dat we verschillende dingen verschillende naampjes geven, maar die naampjes moeten we niet gaan verwarren met daadwerkelijk nieuwe fysieke eigenschappen. Een boom in een bos kan je ook een boom, een plant, of een eik noemen, maar fysiek gezien heeft die naamsverandering geen effect op de boom zelf.

Probeer zelf maar eens te beschrijven wat er dan precies emergent is aan gas en je zal zien dat je niks kan vinden.
pi_102727810
quote:
Sure, dus de voorbeelden van emergentie daar kloppen wel en de voorbeelden die hier gegeven worden niet?
Het zijn voorbeelden van weak-emergence: simpele dingen die complexer worden. Als we ervanuit gaan dat bewustzijn ook zo werkt, dan was was er voordat er hersenen waren dus al een simpel bewustzijn.
pi_102727826
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:26 schreef o2011 het volgende:

[..]

Gas is niets meer dan elementaire deeltjes en fundamentele krachten. Er is dus niets emergents aan.

<...>
Probeer zelf maar eens te beschrijven wat er dan precies emergent is aan gas en je zal zien dat je niks kan vinden.
Ga jij even de druk meten van afzonderlijke deeltjes? Gasdruk bestaat alleen bij gratie van grote hoeveelheden ervan. Afzonderlijke deeltjes hebben geen druk.
pi_102727836
quote:
Nee dat denk ik niet. Beantwoord de vraag nou maar :) De mensen bestaan uit bewegende deeltjes, maar waar was de wals?
Huh dus de wals bestaat niet uit iets fysieks? Wat dan? Spoken? ;)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:29:38 #165
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102727876
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:27 schreef o2011 het volgende:

[..]

Het zijn voorbeelden van weak-emergence: simpele dingen die complexer worden. Als we ervanuit gaan dat bewustzijn ook zo werkt, dan was was er voordat er hersenen waren dus al een simpel bewustzijn.
Nee. dat heb je fout.
Onikaan ni ov dovah
pi_102727908
quote:
Ga jij even de druk meten van afzonderlijke deeltjes?
Ok, even de large hadron collider huren.
pi_102727917
quote:
Nee. dat heb je fout.
Nietus, goed.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:30:50 #168
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102727918
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:28 schreef o2011 het volgende:

[..]

Huh dus de wals bestaat niet uit iets fysieks? Wat dan? Spoken? ;)
Das de vraag he :) Waar was de wals voor die twee mensen samen gingen dansen? Ik heb het antwoord zelf al meerdere keren gegeven. De wals komt voort uit de interactie tussen die twee mensen!
Onikaan ni ov dovah
pi_102727924
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:30 schreef o2011 het volgende:

[..]

Ok, even de large hadron collider huren.
Die zal je het antwoord niet geven. Even inlezen in elementaire natuurkunde is wellicht zinvol. ;)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:31:29 #170
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102727943
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:30 schreef o2011 het volgende:

[..]

Nietus, goed.
Lees mijn eerdere post maar op dat punt. Je bent jezelf gewoon aan het herhalen.
Onikaan ni ov dovah
pi_102727955
quote:
Tuurlijk niet. Dat is juist het hele punt ven emergence :{ De interactie tussen de delen zorgt ervoor dat ze meer kunnen dan los van elkaar.
Dat "meer" bestaat nog steeds slechts uit deeltjes en hun interacties.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:33:25 #172
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102728002
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:31 schreef o2011 het volgende:

[..]

Dat "meer" bestaat nog steeds slechts uit deeltjes en hun interacties.
En het probleem daarmee is? Die interacties gaat het juist om.
Onikaan ni ov dovah
pi_102728022
quote:
Die zal je het antwoord niet geven. Even inlezen in elementaire natuurkunde is wellicht zinvol.
Nou als gasdruk niet bestaat uit elementaire deeltjes met fundamentele interacties, dan kan men de elementaire natuurkunde wel door de wc trekken ;)
pi_102728043
quote:
En het probleem daarmee is? Die interacties gaat het juist om.
Het probleem is dat die fundamenteel zijn en al sinds de big bang bestaan. Bewustzijn ook?
pi_102728142
quote:
De wals komt voort uit de interactie tussen die twee mensen!
Er komt helemaal niets "voort" uit de interactie. Die interactie IS gewoon beweging. Beweging is er al sinds de big bang.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:38:48 #176
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102728179
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:34 schreef o2011 het volgende:

[..]

Het probleem is dat die fundamenteel zijn en al sinds de big bang bestaan. Bewustzijn ook?
De deeltjes wel ja... Wat ze uitspoken niet!
Onikaan ni ov dovah
pi_102728197
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:34 schreef o2011 het volgende:

[..]

Nou als gasdruk niet bestaat uit elementaire deeltjes met fundamentele interacties, dan kan men de elementaire natuurkunde wel door de wc trekken ;)
Afzonderlijke deeltjes hebben geen interactie. Daarvoor zul je er meer moeten hebben. ;)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:40:34 #178
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102728222
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:37 schreef o2011 het volgende:

[..]

Er komt helemaal niets "voort" uit de interactie. Die interactie IS gewoon beweging. Beweging is er al sinds de big bang.
Ok, dus volgens jouw is een wals alleen beweging? Kan jij zonder een partner een wals dansen? Retorische vraag natuurlijk, want dat kan je niet. Een wals is een dans die je met een partner danst.
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:41:47 #179
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102728257
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Afzonderlijke deeltjes hebben geen interactie. Daarvoor zul je er meer moeten hebben. ;)
Dat ja :) Net als dat je een danspartner nodig hebt voor een wals.
Onikaan ni ov dovah
pi_102728334
quote:
De deeltjes wel ja... Wat ze uitspoken niet!
Jawel, dat noemt men fundamentele interacties (of krachten).
pi_102728357
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:37 schreef o2011 het volgende:

[..]

maar beweging en interactie komt toch ook voort uit niets?
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hume#Causation
wat dan komt causaliteit ook uit het niets?
pi_102728367
quote:
Inderdaad, maar de situatie van dat er maar 1 deeltje bestaat heeft nooit voorgekomen in het universum.
pi_102728462
quote:
maar beweging en interactie komt toch ook voort uit niets?
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hume#Causation
wat dan komt causaliteit ook uit het niets?
Weet niet precies wat je bedoelt, maar ik zie deze quote staan:

Referring to the Law of Causality, Hume wrote, "I never asserted so absurd a proposition as that something could arise without a cause."

Verder beperk ik mij in deze discussie tot wat de wetenschap momenteel ontdekt heeft.
pi_102728529
quote:
Ok, dus volgens jouw is een wals alleen beweging? Kan jij zonder een partner een wals dansen? Retorische vraag natuurlijk, want dat kan je niet. Een wals is een dans die je met een partner danst.
Ik denk dat je teveel naar de terminologie kijkt en niet naar de fysieke aard van die processen.
pi_102728554
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:44 schreef o2011 het volgende:

[..]

Inderdaad, maar de situatie van dat er maar 1 deeltje bestaat heeft nooit voorgekomen in het universum.
De deeltjes zoals wij ze nu kennen ontstonden niet bij de Big Bang hoor. De eerste protonen ontstonden redelijk kort daarna. De meeste elementen zoals wij ze kennen zijn gevormd in sterren. Wat wij 'elementaire deeltjes' noemen zijn strikt genomen zelf ook emergente verschijnselen.

Los daarvan... het grootste deel van het universum is zo goed als leeg. Een enkel losvliegend deeltje daarin zou niemand omschrijven als een gas, een vloeistof of als een vaste stof. Pas wanneer je grote hoeveelheden daarvan samenvoegt kun je daarvan spreken. Uit een enkel deeltje kun je onmogelijk afleiden hoe het zich gaat gedragen als je grote hoeveelheden ervan samenvoegt.

Tenslotte: in vacuum ontstaan aan de lopende band virtuele deeltjes die verdwijnen voordat ze ooit in aanraking zijn gekomen met andere deeltjes. Hebben die een druk? Zijn dat gassen of vloeistoffen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 05-10-2011 12:01:15 ]
pi_102728620
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:47 schreef o2011 het volgende:

[..]

Weet niet precies wat je bedoelt, maar ik zie deze quote staan:

Referring to the Law of Causality, Hume wrote, "I never asserted so absurd a proposition as that something could arise without a cause."

Verder beperk ik mij in deze discussie tot wat de wetenschap momenteel ontdekt heeft.
precies, even distancieren van het probleem van de eerste oorzaak, hume stelt ook dat je causatie niet kan zien.
je ziet een biljart bal een andere biljartbal raken, de beweging van de een verandert, en de beweging van de andere verandert ook.
het punt is alleen dat we geen causatie waarnemen;
door middel van inductie kunnen we aannemen dat er een causaal verband is, maar bewijzen niet
pi_102728715
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:52 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

precies, even distancieren van het probleem van de eerste oorzaak, hume stelt ook dat je causatie niet kan zien.
je ziet een biljart bal een andere biljartbal raken, de beweging van de een verandert, en de beweging van de andere verandert ook.
het punt is alleen dat we geen causatie waarnemen;
door middel van inductie kunnen we aannemen dat er een causaal verband is, maar bewijzen niet
Goed punt. Strikt genomen is 'interactie' een aanname gebaseerd op inductie, niet op bewijs.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:55:34 #188
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102728722
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:43 schreef o2011 het volgende:

[..]

Jawel, dat noemt men fundamentele interacties (of krachten).
Oh ja joh? Dus jij bestaat al sinds (kor na) de big bang? Wauw... dan moet je vast een paar mooie verhalen hebben over de geschiedenis van het universum. Wat deed je toen de aarde en de zon er nog niet waren?

Snap je mijn punt? De deeltjes zijn er al lang, maar de interacties veranderen over tijd. De verzameling deeltjes die interacties ondergaan waardoor ze jou vormen hebben dat niet sinds het begin der tijden gedaan. Sterker nog, er vind een continue uitwisseling plaats met deeltjes uit de omgeving.
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:57:04 #189
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102728771
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:49 schreef o2011 het volgende:

[..]

Ik denk dat je teveel naar de terminologie kijkt en niet naar de fysieke aard van die processen.
Kan jij zonder een dansparter een wals dansen dan?
Onikaan ni ov dovah
pi_102729036
quote:
De deeltjes zoals wij ze nu kennen ontstonden niet bij de Big Bang hoor. De eerste protonen ontstonden redelijk kort daarna. De meeste elementen zoals wij ze kennen zijn gevormd in sterren.
Een proton is geen elementair deeltje. Het bestaat wel uit elementaire deeltjes. Hetzelfde geldt voor elementen. Ook licht dat wij kunnen waarnemen is slechts electromagnetische straling waarvan de beweging (golflengte) wat verschilt is.

quote:
Los daarvan... het grootste deel van het universum is zo goed als leeg. Een enkel losvliegend deeltje daarin zou niemand omschrijven als een gas, een vloeistof of als een vaste stof. Pas wanneer je grote hoeveelheden daarvan samenvoegt kun je daarvan spreken. Uit een enkel deeltje kun je onmogelijk afleiden hoe het zich gaat gedragen als je grote hoeveelheden ervan samenvoegt.
Het doet er niet toe of een mens iets als "druk" zou noemen. Menselijke definities zijn arbitrair. We moeten kijken naar de fysieke aard van het fenomeen en dan zie je dat gasdruk, of het nou 2 deeltjes in een groot leeg deel van het universum, of 200 deeltjes in een klein doosje, niet fundamenteel van elkaar verschillen.

quote:
Tenslotte: in vacuum ontstaan aan de lopende band virtuele deeltjes die verdwijnen voordat ze ooit in aanraking zijn gekomen met andere deeltjes. Hebben die een druk?
Ze hebben energie en beweging en ze interacteren wel met het fysieke toch? Anders zouden we niet weten dat ze bestaan en ze ook niet nodig hebben bij natuurkundige berekeningen.
pi_102729121
quote:
Kan jij zonder een dansparter een wals dansen dan?
Je bedoelt dat jij als mens zijnde het geen wals zou noemen? Het doet er toch niet toe wat voor woordje de mens het geeft, het gaat om wat er fysiek plaatsvindt. Een japanse boer noemt 2 mensen die dansen ook geen "wals", maar dat betekent toch ook niet dat die 2 mensen plotsklaps ophouden te bestaan?
pi_102729193
quote:
Oh ja joh? Dus jij bestaat al sinds (kor na) de big bang? Wauw... dan moet je vast een paar mooie verhalen hebben over de geschiedenis van het universum. Wat deed je toen de aarde en de zon er nog niet waren?
De beweging en configuratie van de deeltjes in mijn lichaam zijn wat complexer.

quote:
Snap je mijn punt? De deeltjes zijn er al lang, maar de interacties veranderen over tijd. De verzameling deeltjes die interacties ondergaan waardoor ze jou vormen hebben dat niet sinds het begin der tijden gedaan. Sterker nog, er vind een continue uitwisseling plaats met deeltjes uit de omgeving.
De interactie wordt complexer of minder complex, dat is een kwestie van kwantiteit. Het blijft allemaal slechts beweging en gradaties daarvan.
pi_102729235
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:04 schreef o2011 het volgende:

[..]

Een proton is geen elementair deeltje. Het bestaat wel uit elementaire deeltjes. Hetzelfde geldt voor elementen. Ook licht dat wij kunnen waarnemen is slechts electromagnetische straling waarvan de beweging (golflengte) wat verschilt is.
Oh, gut. Wat is volgens jou dan wel een elementair deeltje? Of is je hele pleidooi fictief?

quote:
Het doet er niet toe of een mens iets als "druk" zou noemen. Menselijke definities zijn arbitrair.
Gasdruk is geen abstracte notie. Het is een echt verschijnsel dat afzonderlijke deeltjes ontberen.

quote:
We moeten kijken naar de fysieke aard van het fenomeen en dan zie je dat gasdruk, of het nou 2 deeltjes in een groot leeg deel van het universum, of 200 deeltjes in een klein doosje, niet fundamenteel van elkaar verschillen.
Over wat voor deeltjes heb je het nu eigenlijk? Als we het hebben over 'gasdruk' dan hebben we het over interacties tussen elementen zoals waterstof, helium, etc. En dat in voldoende hoeveelheid om van statistiek te kunnen spreken.

quote:
Ze hebben energie en beweging en ze interacteren wel met het fysieke toch? Anders zouden we niet weten dat ze bestaan en ze ook niet nodig hebben bij natuurkundige berekeningen.
Nogmaals, 'gasdruk' is niet iets wat meetbaar is in de LHC.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:14:21 #194
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102729364
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:06 schreef o2011 het volgende:

[..]

Je bedoelt dat jij als mens zijnde het geen wals zou noemen? Het doet er toch niet toe wat voor woordje de mens het geeft, het gaat om wat er fysiek plaatsvindt.
Dat maakt niet uit. Zelfs als je alles in dergelijke processen gaat beschrijven blijf je bij hetzelfde punt steken. De wals is de interactie tussen twee elementen. Dat kunnen die elementen niet alleen.
Onikaan ni ov dovah
pi_102729466
quote:
Oh, gut. Wat is volgens jou dan wel een elementair deeltje? Of is je hele pleidooi fictief?
"In particle physics, an elementary particle or fundamental particle is a particle not known to have substructure; that is, it is not known to be made up of smaller particles. If an elementary particle truly has no substructure, then it is one of the basic building blocks of the universe from which all other particles are made. In the Standard Model, the quarks, leptons, and gauge bosons are elementary particles.[1][2] Historically, the hadrons (mesons and baryons such as the proton and neutron) and even whole atoms were once regarded as elementary particles."
http://en.wikipedia.org/wiki/Elementary_particle

Bij een proton is het een kwestie van of er een positieve electrische lading, dus we hebben het dan over electronen.

quote:
Gasdruk is geen abstracte notie. Het is een echt verschijnsel dat afzonderlijke deeltjes ontberen.
Het is reduceerbaar tot deeltjes in beweging. "afzonderlijke deeltjes" bestaan niet in dit universum. Er is nooit een situatie van 1 bewegingsloos deeltje geweest.

quote:
Nogmaals, 'gasdruk' is niet iets wat meetbaar is in de LHC.
De beweging van deeltjes is wel meetbaar in de LHC. Dat je dit geen "druk" noemt is een arbitrair gevolg van je taalgebruik en welke definitie je hanteert.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:18:39 #196
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102729521
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:09 schreef o2011 het volgende:

[..]

De beweging en configuratie van de deeltjes in mijn lichaam zijn wat complexer.

[..]

De interactie wordt complexer of minder complex, dat is een kwestie van kwantiteit. Het blijft allemaal slechts beweging en gradaties daarvan.
Nee tuurlijk niet. Als ik een koolwaterstof laat reageren met zuurstof tot koolstofdioxide en water, dan zijn de interacties van de atomen na de reactie heel anders dan voor de reactie. Dat heeft niets te maken met meer of minder interactie...
Onikaan ni ov dovah
pi_102729644
quote:
Nee tuurlijk niet. Als ik een koolwaterstof laat reageren met zuurstof tot koolstofdioxide en water, dan zijn de interacties van de atomen na de reactie heel anders dan voor de reactie. Dat heeft niets te maken met meer of minder interactie..
Het blijft een kwestie van variatie in beweging. Voor het menselijk oog lijkt het misschien alsof er iets compleet anders gebeurt, maar natuurkundig gezien is het reduceerbaar (te beschrijven) in termen van elementaire deeltjes en fundamentele krachten.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:25:38 #198
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102729746
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:22 schreef o2011 het volgende:

[..]

Het blijft een kwestie van variatie in beweging. Voor het menselijk oog lijkt het misschien alsof er iets compleet anders gebeurt, maar natuurkundig gezien is het reduceerbaar (te beschrijven) in termen van elementaire deeltjes en fundamentele krachten.
Leg anders uit, hoe kom je bij dit idee? Waarom is volgens jou de interactie tussen een zuurstof atoom - koolstof atoom, en de interactie tussen een zuurstof atoom - waterstof atoom hetzelfde?
Onikaan ni ov dovah
pi_102729910
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:17 schreef o2011 het volgende:

[..]

"In particle physics, an elementary particle or fundamental particle is a particle not known to have substructure; that is, it is not known to be made up of smaller particles.
Dat we het niet weten lijkt me pas arbirtrair. ;) Zoals het hier verwoord is is het begrip 'elementair deeltje' geheel afhankelijk van onze kennis.

quote:
Bij een proton is het een kwestie van of er een positieve electrische lading, dus we hebben het dan over electronen.
Protonen en elektronen zijn verschillende dingen, maar misschien begrijp ik je hier verkeerd... zin lijkt niet helemaal te kloppen.

quote:
Het is reduceerbaar tot deeltjes in beweging. "afzonderlijke deeltjes" bestaan niet in dit universum. Er is nooit een situatie van 1 bewegingsloos deeltje geweest.
Je wil zeggen dat er in vacuum geen afzonderlijke deeltjes rondvliegen die een significante periode geen interactie hebben met andere deeltjes? Interessante hypothese.

quote:
De beweging van deeltjes is wel meetbaar in de LHC. Dat je dit geen "druk" noemt is een arbitrair gevolg van je taalgebruik en welke definitie je hanteert.
Het is geen druk. Geen enkel natuurkundige zou in dit verband van druk spreken. En het is onmogelijk in dergelijke experimenten te bepalen wat de druk zal zijn van, zeg, een gegeven hoeveelheid waterstof in een kubieke decimeter ruimte bij een gegeven temperatuur.
pi_102731307
Aangezien je er van overtuigd bent dat je het beter weet dan honderden jaren aan filosofen, natuurkundigen en andere wetenschappers kun je misschien beter een boek schrijven en de hele wereld verlichten. Sowieso vreemd dat je nog geen leerstoel aangeboden hebt gekregen van allerlei universiteiten. Snap niet dat je met je briljante nieuwe wereldschokkende inzichten je überhaupt nog bezig houdt met het onwetende gepeupel hier, wat weet een a-tuinhek nou van hersenen?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')