Precies zoals ik het eerder schreef...quote:
Nee... ga je weer met een onterechte 'dus'. Bewustzijn komt volgens dit idee niet voort uit een simpelere vorm van bewustzijn. Het komt voort uit de interactie van vele relatief simpele elementen. In dit geval voornamelijk zenuwcellen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 10:28 schreef o2011 het volgende:
[..]
Dus als je zegt dat bewustzijn emergent is, dan bedoel je dus dat ons complexe bewustzijn voortkomt uit een simpelere vorm van bewustzijn buiten de hersenen. Dat is inderdaad wat alle voorbeelden die genoemd zijn ondersteunen. Maar dat is dus wel het tegenovergestelde van het idee dat bewustzijn beperkt is tot de hersenen. Dit wordt trouwens ook wel "weak emergence" genoemd.
[..]
Het is precies wat ik eerder ook al zei of op zn minst bedoelde. Deze definitie gebruik ik namelijk al jaren. Van wat een ervaring is heb ik in mijn definitie voorbeelden genoemd.
Ik dacht dat we al lang vastgesteld hadden dat beide mensen gewoon uit bewegende deeltjes bestaan (tenminste volgens de wetenschap). Dat beantwoordt jouw vraag dan toch ook? Of denk je dat de wals een extra kracht is die ontstaat wanneer de mensen op een bepaalde manier bewegen?quote:Precies zoals ik het eerder schreef...
Twee mensen dansen samen een wals. Waar was de wals voor die mensen gingen dansen?
Nou dan schiet je weer terug naar het bovennatuurlijke, dat er iets extras ontstaat wanneer de delen op de juiste manier interacteren. Graag een natuurlijk voorbeeld dus.quote:Nee... ga je weer met een onterechte 'dus'. Bewustzijn komt volgens dit idee niet voort uit een simpelere vorm van bewustzijn. Het komt voort uit de interactie van vele relatief simpele elementen. In dit geval voornamelijk zenuwcellen.
Waarom pas je niet even de wiki-pagina over Ergemence aan, nu je 'm gelezen hebt?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 10:28 schreef o2011 het volgende:
[..]
Dus als je zegt dat bewustzijn emergent is, dan bedoel je dus dat ons complexe bewustzijn voortkomt uit een simpelere vorm van bewustzijn buiten de hersenen. Dat is inderdaad wat alle voorbeelden die genoemd zijn ondersteunen. Maar dat is dus wel het tegenovergestelde van het idee dat bewustzijn beperkt is tot de hersenen. Dit wordt trouwens ook wel "weak emergence" genoemd.
[..]
Het komt overeen met wat ik zeg (ik ken die pagina en het onderwerp namelijk al langer dan vandaag...). Hoef dus niks aan te passen.quote:Waarom pas je niet even de wiki-pagina over Ergemence aan, nu je 'm gelezen hebt?
Waarom zou emergent bewustzijn iets bovennatuurlijks zijn? Dat zaken gecombineerd eigenschappen kunnen bezitten die de afzonderlijke delen niet bezitten is een volstrekt natuurlijk verschijnsel. Dat geldt net zoveel voor bewustzijn als voor de druk van een gas.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 10:46 schreef o2011 het volgende:
[..]
Nou dan schiet je weer terug naar het bovennatuurlijke, dat er iets extras ontstaat wanneer de delen op de juiste manier interacteren. Graag een natuurlijk voorbeeld dus.
Sure, dus de voorbeelden van emergentie daar kloppen wel en de voorbeelden die hier gegeven worden niet?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 10:57 schreef o2011 het volgende:
[..]
Het komt overeen met wat ik zeg (ik ken die pagina en het onderwerp namelijk al langer dan vandaag...). Hoef dus niks aan te passen.
Nee dat denk ik niet. Beantwoord de vraag nou maarquote:Op woensdag 5 oktober 2011 10:43 schreef o2011 het volgende:
[..]
Ik dacht dat we al lang vastgesteld hadden dat beide mensen gewoon uit bewegende deeltjes bestaan (tenminste volgens de wetenschap). Dat beantwoordt jouw vraag dan toch ook? Of denk je dat de wals een extra kracht is die ontstaat wanneer de mensen op een bepaalde manier bewegen?
Tuurlijk niet. Dat is juist het hele punt ven emergencequote:Op woensdag 5 oktober 2011 10:46 schreef o2011 het volgende:
[..]
Nou dan schiet je weer terug naar het bovennatuurlijke, dat er iets extras ontstaat wanneer de delen op de juiste manier interacteren. Graag een natuurlijk voorbeeld dus.
Gas is niets meer dan elementaire deeltjes en fundamentele krachten. Er is dus niets emergents aan. Natuurlijk is het handig voor de mens dat we verschillende dingen verschillende naampjes geven, maar die naampjes moeten we niet gaan verwarren met daadwerkelijk nieuwe fysieke eigenschappen. Een boom in een bos kan je ook een boom, een plant, of een eik noemen, maar fysiek gezien heeft die naamsverandering geen effect op de boom zelf.quote:Waarom zou emergent bewustzijn iets bovennatuurlijks zijn? Dat zaken gecombineerd eigenschappen kunnen bezitten die de afzonderlijke delen niet bezitten is een volstrekt natuurlijk verschijnsel. Dat geldt net zoveel voor bewustzijn als voor de druk van een gas.
Het zijn voorbeelden van weak-emergence: simpele dingen die complexer worden. Als we ervanuit gaan dat bewustzijn ook zo werkt, dan was was er voordat er hersenen waren dus al een simpel bewustzijn.quote:Sure, dus de voorbeelden van emergentie daar kloppen wel en de voorbeelden die hier gegeven worden niet?
Ga jij even de druk meten van afzonderlijke deeltjes? Gasdruk bestaat alleen bij gratie van grote hoeveelheden ervan. Afzonderlijke deeltjes hebben geen druk.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 11:26 schreef o2011 het volgende:
[..]
Gas is niets meer dan elementaire deeltjes en fundamentele krachten. Er is dus niets emergents aan.
<...>
Probeer zelf maar eens te beschrijven wat er dan precies emergent is aan gas en je zal zien dat je niks kan vinden.
Huh dus de wals bestaat niet uit iets fysieks? Wat dan? Spoken?quote:Nee dat denk ik niet. Beantwoord de vraag nou maarDe mensen bestaan uit bewegende deeltjes, maar waar was de wals?
Nee. dat heb je fout.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 11:27 schreef o2011 het volgende:
[..]
Het zijn voorbeelden van weak-emergence: simpele dingen die complexer worden. Als we ervanuit gaan dat bewustzijn ook zo werkt, dan was was er voordat er hersenen waren dus al een simpel bewustzijn.
Ok, even de large hadron collider huren.quote:Ga jij even de druk meten van afzonderlijke deeltjes?
Das de vraag hequote:Op woensdag 5 oktober 2011 11:28 schreef o2011 het volgende:
[..]
Huh dus de wals bestaat niet uit iets fysieks? Wat dan? Spoken?
Die zal je het antwoord niet geven. Even inlezen in elementaire natuurkunde is wellicht zinvol.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 11:30 schreef o2011 het volgende:
[..]
Ok, even de large hadron collider huren.
Lees mijn eerdere post maar op dat punt. Je bent jezelf gewoon aan het herhalen.quote:
Dat "meer" bestaat nog steeds slechts uit deeltjes en hun interacties.quote:Tuurlijk niet. Dat is juist het hele punt ven emergenceDe interactie tussen de delen zorgt ervoor dat ze meer kunnen dan los van elkaar.
En het probleem daarmee is? Die interacties gaat het juist om.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 11:31 schreef o2011 het volgende:
[..]
Dat "meer" bestaat nog steeds slechts uit deeltjes en hun interacties.
Nou als gasdruk niet bestaat uit elementaire deeltjes met fundamentele interacties, dan kan men de elementaire natuurkunde wel door de wc trekkenquote:Die zal je het antwoord niet geven. Even inlezen in elementaire natuurkunde is wellicht zinvol.
Het probleem is dat die fundamenteel zijn en al sinds de big bang bestaan. Bewustzijn ook?quote:En het probleem daarmee is? Die interacties gaat het juist om.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |