Ja? Dat is niet goed? Dat zou mijn straf voor haar zijn in eerste instantie.quote:Op woensdag 21 september 2011 16:50 schreef Jojoortje het volgende:
...en zonder eten naar bed is echt te slecht te voor woorden!)
Waarom?quote:Op woensdag 21 september 2011 16:52 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja? Dat is niet goed? Dat zou mijn straf voor haar zijn in eerste instantie.
Je kind straffen voor iets verkeerds is een ding.. je kind een trauma geven is toch wel ff wat anders hoor.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:01 schreef Hanoying het volgende:
mijn vader is een rustige man, universitaire graad, goede baan, tijd voor zijn kinderen, nooit kwaad. Fijne vent..
Ik heb ooit één keer mijn moeder uitgescholden. Ik meen dat het woord trut was, hoe oud ik precies was weet ik niet meer.
Wat ik nog wel weet is dat mijn vader me op dat moment mijn hoofd van mijn romp getrokken als hij me te pakken had gekregen. Ik heb het nog net voor elkaar gekregen over de bank te springen en me na een sprintje in de wc op te sluiten. Hij kreeg het nog net niet voor elkaar de deur in te beuken en gaf het na een minuut of 5 op dankzij het sussende werk van mijn moeder die hem tot bedaren probeerde te brengen. Of hij daarna nog lang kwaad op me is gebleven weet ik niet meer, ik herinner me alleen nog de blinde razernij die zich van hem meester maakte toen ik mijn moeder uitschold en de angst die zich meester van ondergetekende maakte toen ik als bang kereltje in het toilet stond.
Het is de enige keer geweest dat ik mijn moeder heb uitgescholden, ik ben nu 32.
"zal ik mijn kind zonder eten naar bed sturen of zal ik me maar troosten in de gedachte dat ze het toch niet meent..." "hihi" nee.. je zal je kind laten heugen dat er een grens is en dat die grens wordt overschreden op het moment dat hij/zij zijn/haar moeder uitscheldt. Die grens hoef je maar één keer te trekken.
Even voor de duidelijkheid, ik was een troll.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Ok, interessante reactie's. Dus geen eten geven is niet de oplossing. Zal ik aan denken.
Erover praten met het kind, misschien.
Hoe hun thuissituatie is heb ik geen weet van, ik ken ze verder helemaal niet.
Ik denk wel dat de BSO een flink aandeel in het gedrag van een kind zal hebben.... Van wat de kinderen daar onderling van elkaar leren, en het altijd moeten vechten voor hun plek binnen de groep....
Zakgeld zou primair moeten dienen om te leren omgaan met geld, niet zo zeer als straf.quote:
Dat leren kinderen van elkaar. 't zijn net sponzen van wat ze onthouden, van wat ze allemaal opvangen en meekrijgen van gesprekken tussen ouders enzo.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:12 schreef Stringer het volgende:
Kutmens is best een eloquent scheldwoord voor een 6-jarige. Chapeau!
quote:Op woensdag 21 september 2011 17:12 schreef Stringer het volgende:
Kutmens is best een eloquent scheldwoord voor een 6-jarige. Chapeau!
Ik heb geen trauma hoor, verre van.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je kind straffen voor iets verkeerds is een ding.. je kind een trauma geven is toch wel ff wat anders hoor.
Feit dat jij het ook zo zou aanpakken vind ik nogal eng.
Ik raad je een goeie ggz medewerker op te zoeken.
Ik hoop voor je dat ik niet in de buurt ben om dat te zien want dan zal ik jou even een flink pak op je broek geven.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:16 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik heb geen trauma hoor, verre van.
De hele "zal ik hem zonder eten naar bed sturen of zal ik een middag zijn gameboy afpakken of is dat te streng gestraft?" mentaliteit onder Nederlandse ouders is buitenproportioneel.
Mijn kleintje is onderweg en ik ga zijn hele leven lang onvoorwaardelijk van hem houden, in mijn optiek houdt dat ook in dat ik hem leer waar de grenzen liggen in het leven. Eén van de belangrijkste grenzen is het feit dat hij zijn moeder respecteert. Ruzie maken mag maar zijn moeder uitschelden zal hij echt niet doen hoor. Hooguit één keer want doet hij dat wel dan zal ik hem met liefde in mijn hart een flink pak op zijn broek geven.
Precies, in de gevallen die ik ken is de relatie tussen moeder en kind ook niet echt goed. Denk dat dat de onderliggende reden is en door terug te schelden of slaan verslechtert die relatie alleen maar.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:37 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het wel bijzonder dat mensen denken hun kind respect te leren door ze te slaan, wat op zich toch ook niet echt een respectvolle manier is om met iemand om te gaan.
Ik ros hem niet in elkaar hoor maar een pak voor zijn broek zal hij in zo'n geval krijgen.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat ik niet in de buurt ben om dat te zien want dan zal ik jou even een flink pak op je broek geven.
Er is geen excuus om kinderen te slaan.
Corrigerende tik kan nog wel.. meer dan dat en je gaat te ver.
Kinderen die hun moeder uitschelden voor kutwijf zijn een teken van onmachtquote:Op woensdag 21 september 2011 18:03 schreef gebrokenglas het volgende:
Je kinderen slaan is een teken van onmacht...
quote:Op woensdag 21 september 2011 16:59 schreef miss_sly het volgende:
een beetje voorleven (met dank aan Moonah) zal toch ook wel verschil maken.
Punt één is het bij wet verboden en nee, ik heb geen zin in wederom een discussie daarover, en punt twee kan het dus ook heel goed op een andere manier. Wellicht food for thought?quote:Op woensdag 21 september 2011 18:06 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik ros hem niet in elkaar hoor maar een pak voor zijn broek zal hij in zo'n geval krijgen.
Jij hebt je daar niet mee te bemoeien
quote:Op woensdag 21 september 2011 17:37 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het wel bijzonder dat mensen denken hun kind respect te leren door ze te slaan, wat op zich toch ook niet echt een respectvolle manier is om met iemand om te gaan.
Inderdaad!quote:Op woensdag 21 september 2011 16:59 schreef miss_sly het volgende:
Zonder eten naar bed vind ik een slecht idee. Eten is niet iets dat je moet verdienen of kunt verliezen, dat heb je nodig.
Ten tweede is de vraag hoe de ouders zelf zijn, natuurijk. Hoe wordt er thuis gecommuniceerd? Ik wil niet beweren dat kinderen ergens anders niet veel dingen leren,ook slechte, maar een beetje voorleven (met dank aan Moonah) zal toch ook wel verschil maken.
En verder zou ik erover praten met haar. Ik weet niet wat ik een gepaste straf zou vinden, ik ben niet zo van het straffen, nog niet althans. Ik denk dat we er eens over zouden moeten praten wat wel een geschikte manier is voor haar om haar frustratie en boosheid te uiten.
Ik had vanmiddag niet zoveel tijd om te reageren, maar ik dacht dus inderdaad ook: dit gedrag komt niet op 6-jarige leeftijd ineens uit het niets naar boven. Er moeten eerder al momenten zijn geweest om te reageren zodat je niet op dit moment uitkomt.quote:Op woensdag 21 september 2011 18:27 schreef Moonah het volgende:
[..]![]()
Maar dat was idd wel het eerste wat in mij opkwam: Waar heeft dat kind het meegemaakt, dat het zich in het hoofd haalt haar moeder uit te schelden. Als je opgroeit in een omgeving waar schelden gebruikelijk is, is de drempel al een stuk lager.
Ik denk dat als je zo ver bent dat je kind je op een dergelijke manier uitscheldt, je al veel eerder steken in de opvoeding hebt laten vallen. Mijn zoon, nu bijna 5, heeft wel eens 'stommerd' ofzo gezegd. Uitproberen. Had hij op school gehoord. Hoewel ik stiekem wel moest lachen om zijn experimenteren heb ik het zeer serieus opgevat. Geen haar op mijn hoofd die het accepteert dat ik word uitgescholden, door niemand. En daar zijn helemaal geen overdreven sancties voor nodig. Ik heb hem rustig verteld dat ik dat absoluut niet wil. Klaar. En toen volgde er een 'Sorry mama' en een kus.![]()
Maar echt, schelden is een uitvloeisel van eerder en ander gedrag. Wij dulden ook geen snauwerig of ongeduldig toontje. Daar wordt hij altijd op aangesproken, in de zin van 'Kun je dat ook anders zeggen?' of 'Thies, ik wil niet dat je zo tegen me praat'.
Die had ik nog niet eerder van je gelezen, maar die hoort er hier in huis ook al bijquote:Nog ééntje Sly, voor op een tegeltje:
Alle gevoelens mogen, maar niet alle gedrag mag.
Ben ik helemaal niet met je eens. Als je kind van huisuit leert om met respect met mensen om te gaan, en je laat dat gedrag als ouder zelf ook zo zien, dan zal een kind een dergelijk woord niet als scheldwoord naar zijn/haar ouders gaan gebruiken. Daar ben ik van overtuigd. Als een kind dat doet, dan moet er op een of andere manier al een basis voor zijn gelegd. Alsof je een zaadje in vruchtbare grond plant, maar dan in het negatief.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:31 schreef simmu het volgende:
nja, kindjelief hoeft enkel maar een keer bij de buurvrouw een "kutwijf" mee te krijgen en dan kan je al met de ellende zitten hoor. tis nou niet zo dat als een 6-jarige kind zijn of haar moeder kutwijf noemt, dat je dan gelijk kan concluderen dat schelden heel normaal is in dat gezin. pas als het structureel wordt kan je dat idd concluderen
Knappe conclusie die je daar trekt... Ik denk eerder dat de manier van communiceren die de ouders hanteren een flink aandeel heeft in het gedrag van een kind. Mijn dochter weet heel goed welke dingen ze wel kan zeggen en welke niet. En Ik accepteer het dus echt niet als ze me uitmaakt voor kutwijf oid.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Ok, interessante reactie's. Dus geen eten geven is niet de oplossing. Zal ik aan denken.
Erover praten met het kind, misschien.
Hoe hun thuissituatie is heb ik geen weet van, ik ken ze verder helemaal niet.
Ik denk wel dat de BSO een flink aandeel in het gedrag van een kind zal hebben.... Van wat de kinderen daar onderling van elkaar leren, en het altijd moeten vechten voor hun plek binnen de groep....
idd straffen en dan zo dat ze het voelt.quote:Op woensdag 21 september 2011 16:50 schreef Jojoortje het volgende:
Doet me niks. Ze krijgt haar straf nog wel (en zonder eten naar bed is echt te slecht te voor woorden!)
ik zie selene echt wel voor me staan en met een vragende houding "kutwijf!" tegen me zeggen hoorquote:Op woensdag 21 september 2011 20:50 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat het an sich best mogelijk zou kunnen zijn dat een kind dat het een keer bij de buren heeft gehoord, het zou kunnen gebruiken. Ik denk echter dat de meeste kinderen die het een keer op een ander horen, het niet zouden gebruiken. Daarvoor lijkt me dat ze het vaker moeten horen, om ook het venijn erachter te snappen, en te weten dat je dat zegt als je heel boos bent op iemand.
Dat een jong kind je stom of stommerd noemt, vind ik ook nog niet zo heel erg. Jonge kinderen moeten hun boosheid toch op een manier uiten en dat ze dat nog niet op de meest "politiek correcte" manier doen (dus boos zijn op gedrag in plaats van op een persoon), is volgens mij voor een deel ook gewoon de leeftijd.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:02 schreef debuurvrouw het volgende:
Er waait hier wel eens een "shit" of "kut" door de kamer. Of een welgemeend Jézus!() en ja, daar maak ik me ook wel eens schuldig aan. En nou zijn mijn jongens natuurlijk ook een pietsie ouder. als we nu iets doen wat een van de heren niet aanstaat volgt er een verongelijkt: Gast!
![]()
Maar me uitschelden zoals in het voorbeeld??dat halen ze echt niet in hun hoofd. het ergste is toch wel dat ze in al hun boosheid me stom of stommerd vinden. Maar zelfs dat is op de vingers van één hand te tellen. (en ik vind ook wel eens iemand stom, ik ben alleen al zover opgevoed dat ik het aardig voor me kan houden.
)
Geen idee of dat komt omdat wij hen ook niet uitschelden. Ik ben van mening dat iedereen wel eens boos op een ander is. Niet vanwege wíe die persoon is, maar vanwege dingen die die persoon doet. Je bent dus boos op gedrag. Dát mag je wel benoemen.
Maar iemand uitschelden,zéker je ouders getuigt van weinig respect. En dat vind ik dan wel weer zorgwekkend.
Ja, ze hebben oren op steeltjes, die kleine kinderen.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:11 schreef debuurvrouw het volgende:....ja, daar kan ik toch niet langs, Trut!! uit. Waarop er een: "hihi, Tjút!"van de achterbank kwam.
![]()
quote:Op woensdag 21 september 2011 18:03 schreef gebrokenglas het volgende:
Je kinderen slaan is een teken van onmacht...
Precies. Ik denk ook dat al vanaf jongere leeftijd heel duidelijk moet zijn hoe een kind jou als als ouder wel of neit mag en kan benaderen. Zonder respect wordt bij ons gewoon niet getolereerd.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:38 schreef Meimeltje het volgende:
Hier heeft hij ook weleens 'stomme mama' gezegd toen hij boos was. Ik heb toen ook uitgelegd dat hij best boos mag zijn maar dat ik niet wil dat hij dat zegt. Zelfde geldt voor andere (nog redelijk nette) scheldwoorden die hij meekrijgt van de BSO. Hij zegt weleens wat, maar als ik dan vraag wat hij zegt is de hint voor hem al duidelijk.
Heel erg boos worden zou hier volgens mij averecht gaan werken, omdat hij de volgende keer weet hoe hij me boos moet krijgen of er een spelletje van kan gaan maken.
?quote:
En ik denk dat dat dus niet zo is. Ik denk dat het wel in de dagelijkse omgang moet zijn, en dat hoeft niet per se het gezin te zijn. Daar staat tegenover dat ik denk dat wanneer je op dit soort gedrag vroeg genoeg reageert en duidelijk maakt dat schelden niet mag, je best eens een incidenteel scheldwoord naar je hoofd zal kunnen krijgen als ze ouder worden, maar dat ze daar zelf dan waarschijnlijk net zo van schrikken als je er als ouder verbaasd over bent.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:31 schreef simmu het volgende:
nja, kindjelief hoeft enkel maar een keer bij de buurvrouw een "kutwijf" mee te krijgen en dan kan je al met de ellende zitten hoor. tis nou niet zo dat als een 6-jarige kind zijn of haar moeder kutwijf noemt, dat je dan gelijk kan concluderen dat schelden heel normaal is in dat gezin. pas als het structureel wordt kan je dat idd concluderen
Gehe, deze 3 jarige for president! (en nu wachten totdat iemand mij uit gaat leggen dat we hier geen president hebben ;p)quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:05 schreef miss_sly het volgende:
Mijn middelste neefje vond het woordje kut een tijdje reuzeinteressant. Natuurlijk een vies woord en dat mag je niet gebruiken enzo, dus na een goed gesprek werd het door iedereen zo'n beetje genegeerd. Toch bleef hij het een spannend woord vinden en hijzocht dan ook (3 jaar oud) naar gelegenheden om het functioneel te gebruiken. Bijvoorbeeld pakte hij dan een boek uit onze boekenkast en zei: ik denk dat hier wel kut in staat
![]()
aan de ene kant vermakelijk al die softie ouders in dit soort topicsquote:
Wat kinderen die opgevoed worden met de instelling dat schelden niet tot de normale communicatievorm behoort, is tuig?quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:33 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
aan de ene kant vermakelijk al die softie ouders in dit soort topics
aan de andere kant kom ik wel dat tuig van ze later op straat tegen.......
jesus, is dat wat je uit mijn stukje tekst weet te halen?quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:35 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Wat kinderen die opgevoed worden met de instelling dat schelden niet tot de normale communicatievorm behoort, is tuig?
Ok, dan zal ik het even herschrijven... kinderen die niet geslagen worden, groeien op tot tuig?quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:37 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
jesus, is dat wat je uit mijn stukje tekst weet te halen?
lees het topic nog eens en kijk eens waar ik op reageer...
tuurlijk, als jij denkt dat ik dat bedoel dan is dat prima zoquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:38 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ok, dan zal ik het even herschrijven... kinderen die niet geslagen worden, groeien op tot tuig?
Ja, om je kapot te lachen inderdaad... zeg dan gewoon duidelijk wat je vindt, eiquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:41 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
tuurlijk, als jij denkt dat ik dat bedoel dan is dat prima zo![]()
echt dit subforum
dat veel nieuwe ouders soft zijn en dan heb ik het niet meteen over het slaan van kinderenquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:42 schreef Sorbootje het volgende:
wat bedoel je dan Leipo? Daar ben ik oprecht benieuwd naar
Je reageert op een quote die de post 'slaan is een teken van onmacht' belachelijk maakt. En je geeft aan dat hier softe ouders rondlopen. Is het dan heel vreemd dat daaruit geconcludeerd wordt dat jij van mening bent dat slaan wel bij opvoeden hoort en dat als je dat niet doet, je tuig creëert?quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:47 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
dat veel nieuwe ouders soft zijn en dan heb ik het niet meteen over het slaan van kinderen
het 'in discussie gaan' met een kind van 4 of het geen straf geven omdat dat 'zielug' is
stel je kind eens harde grenzen en stel daar iets duidelijks tegenover mochten ze die grenzen eens overschreiden.
zoals dat verhaal van die pa die woest werd: zo'n pa heb ik ookhij is altijd redelijk en eigenlijk nooit boos, maar als je hem dan toch boos kreeg dan was je heel erg ver gegaan en door zijn reactie deed je het daarna nooooit meer (en nee mijn pa heeft mij nooit geslagen! de dreiging was al voldoende
)
hij stelde zijn grenzen en de consequenties van het overschreiden van die grenzen waren heel duidelijken daardoor ben ik zeer goed terecht gekomen.
als ik dan zie hoe alle kinderen van die softie ouders terecht zijn gekomen uit mijn generatie.......
in de fipo nog welquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:51 schreef Sjeen het volgende:
er zegt hier niemand dat straf sielug is.
quote:Op woensdag 21 september 2011 16:50 schreef Jojoortje het volgende:
en zonder eten naar bed is echt te slecht te voor woorden!
quote:Op woensdag 21 september 2011 16:59 schreef miss_sly het volgende:
Zonder eten naar bed vind ik een slecht idee. Eten is niet iets dat je moet verdienen of kunt verliezen, dat heb je nodig.
Ten tweede is de vraag hoe de ouders zelf zijn, natuurijk. Hoe wordt er thuis gecommuniceerd? Ik wil niet beweren dat kinderen ergens anders niet veel dingen leren,ook slechte, maar een beetje voorleven (met dank aan Moonah) zal toch ook wel verschil maken.
En verder zou ik erover praten met haar. Ik weet niet wat ik een gepaste straf zou vinden, ik ben niet zo van het straffen, nog niet althans. Ik denk dat we er eens over zouden moeten praten wat wel een geschikte manier is voor haar om haar frustratie en boosheid te uiten.
'vroeger' was dat een standaard straf: vele generaties zijn hierdoor goed terecht gekomen, maar de huidige generatie denkt het wiel opnieuw uit te moeten vindenquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:57 schreef Sjeen het volgende:
Daarin gaat het over gepast straffen, zonder eten naar bed is geen straf dat is een idiote actie...
'Vroeger' moesten kinderen ook in de fabriek werken op jonge leeftijd, hadden geluk als ze naar de basisschool konden en de middelbare school was voor uitzonderingen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:59 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
'vroeger' was dat een standaard straf: vele generaties zijn hierdoor goed terecht gekomen, maar de huidige generatie denkt het wiel opnieuw uit te moeten vinden
Je mag niet schelden, foei, ga maar even 30 seconden op de trap zitten!quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:42 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja, om je kapot te lachen inderdaad... zeg dan gewoon duidelijk wat je vindt, ei
dus wat zou jij doen als je kind je uit zou schelden voor kutwijf (en hij/zij weet ook wat het betekend)?quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:00 schreef Sorbootje het volgende:
Psies miss. Zo denk ik er ook over. Straf is echt niet uit den boze, maar zo lang het niet nodig is... Ik merk nu al aan mijn dochter dat ze duidelijkheid en grenzen nodig heeft, dus er zal heus wel eens een straf uitgedeeld worden.
wat een vergelijkingenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
'Vroeger' moesten kinderen ook in de fabriek werken op jonge leeftijd, hadden geluk als ze naar de basisschool konden en de middelbare school was voor uitzonderingen.
'Vroeger' werd er ook niet gevaccineerd en was roken in de buurt van kinderen geen enkel probleem.
Gelukkig is er zoiets als voortschrijdend inzicht: een kind heeft eten nodig, dat is een basisrecht waaraan imo niet getornd dient te worden.
vooral dat foei... dat maakt indruk.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je mag niet schelden, foei, ga maar even 30 seconden op de trap zitten!
Je moet alleen oppassen dat het kind in kwestie niet die grenzen gaat oprekken omdat jij te bang bent om niet meer lief gevonden te worden door je kind.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:00 schreef Sorbootje het volgende:
Psies miss. Zo denk ik er ook over. Straf is echt niet uit den boze, maar zo lang het niet nodig is... Ik merk nu al aan mijn dochter dat ze duidelijkheid en grenzen nodig heeft, dus er zal heus wel eens een straf uitgedeeld worden.
Ik vind dat een straf wel moet passen bij het incident waarvoor het kind straf krijgt. Niet eten is nooit gepast, imo.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:03 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
dus wat zou jij doen als je kind je uit zou schelden voor kutwijf (en hij/zij weet ook wat het betekend)?
[..]
wat een vergelijkingen
alsof je je kind laat verhongeren door het 1 keer zonder eten naar bed te sturen
Dat is zeker een valkuil. Maar ik hoop altijd voor ogen te houden dat ze me tóch wel lief vindt en van mij afhankelijk is om te leren dat je grenzen moet respecteren.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je moet alleen oppassen dat het kind in kwestie niet die grenzen gaat oprekken omdat jij te bang bent om niet meer lief gevonden te worden door je kind.
och, als ik dat vroeger geflikt had dan was ik bij mijn kop en kont gepakt en zonder eten in mijn bed gegooidquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat een straf wel moet passen bij het incident waarvoor het kind straf krijgt. Niet eten is nooit gepast, imo.
Als het kind buiten aan het spelen is, naar binnen moet komen en dan gaat schelden omdat het niet wil, zou een gepaste straf kunnen zijn dat het kind een bepaalde tijd neit buiten mag spelen, bijvoorbeeld.
Mijn dochter mag mij best eens niet lief vinden, hoor. Dat gaat wel weer overquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je moet alleen oppassen dat het kind in kwestie niet die grenzen gaat oprekken omdat jij te bang bent om niet meer lief gevonden te worden door je kind.
Oh ja dat ook. F draait wel eens muziek op haar kamer of hier beneden op youtube en het liefst zet ze de muziek heel hard (ze is 7 maar dat begint al vroegquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat een straf wel moet passen bij het incident waarvoor het kind straf krijgt. Niet eten is nooit gepast, imo.
Als het kind buiten aan het spelen is, naar binnen moet komen en dan gaat schelden omdat het niet wil, zou een gepaste straf kunnen zijn dat het kind een bepaalde tijd neit buiten mag spelen, bijvoorbeeld.
Ik ben per definitie niet lief...quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben per definitie niet lief...
Ik ben niet het vriendinnetje van mijn dochter, ik ben haar moeder. En als zij besluit mijn grenzen te overschrijden, dan weet ze dat daar minder prettige consequenties aanhangen, heel simpel.
daar ben ik het mee eens: er moet een gezonde afstand tussen volwassene en kind zijnquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben per definitie niet lief...
Ik ben niet het vriendinnetje van mijn dochter, ik ben haar moeder. En als zij besluit mijn grenzen te overschrijden, dan weet ze dat daar minder prettige consequenties aanhangen, heel simpel.
quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:16 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
daar ben ik het mee eens: er moet een gezonde afstand tussen volwassene en kind zijn
Welke post en wat voor elkaar gekregen?quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:32 schreef Goofy88 het volgende:
Ik bedacht me net... als dat kind over 10 jaar deze post vindt hoe hard het zal lachnen
Met trots tegen zijn/haar mede-pubers: "Dat heb ik toch maar mooi ff voor mekaar gekregen"
Je weet echt steeds mijn gedachten te verwoordenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:42 schreef miss_sly het volgende:
Maar dat het kind geregeld mocht kiezen wat ze eten, heeft daar toch helemaal niets mee te maken
Ik vraag ook geregeld aan mijn vriend wat hij wil eten, en sinds ze dat kan aangeven, ook aan onze dochter. Nou is haar voorkeur nog niet zo groot (altijd nasi), maar wat zou daar nou slecht aan zijn?
Ik vind dat er hier en daar best dingen langskomen waarvan ik denk: dat is niet erg handig, maar er worden ook totaal irrelevante voorbeelden aangehaald
Ik vertel mijn 2-jarige nu al dat ze even moet wachten tot ik klaar ben met praten en dat ze dan aan de beurt is.
Dat denk ik van jou nou ook vaakquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:45 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je weet echt steeds mijn gedachten te verwoorden![]()
Met als aanvulling dat mijn 7-jarige niet alleen mag kiezen, maar over het algemeen op woensdag ook zelf onder begeleiding kookt tegenwoordig.
Klein beginnenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat denk ik van jou nou ook vaak![]()
En dat laatste wil ik ook met Senna gaan doen als ze ouder is. Nu met 2 jaar vind ik haar nog net een tikje jong
Gelukkig hoef je je daar ook geen zorgen over te makenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:51 schreef Buitendam het volgende:
Ik ben het eens met de kritiek op het softe beleid.
In dialoog gaan met je 2 jarige dochter, die dan de naam Bloem of Vlinder draagt... Het kost mij allemaal een hoop moeite om het te begrijpen.
Dat het kind deze hele discussie op gang brengt door 1 opmerking.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:34 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Welke post en wat voor elkaar gekregen?
Ja, dat hoefde dat joch dus niet.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik vertel mijn 2-jarige nu al dat ze even moet wachten tot ik klaar ben met praten en dat ze dan aan de beurt is.
Maar dat heeft niks te maken met kiezen wat er gegeten wordt, dat zie je zelf toch ook wel hoop ik.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, dat hoefde dat joch dus niet.
Ik maak zelf wel uit welk gedrag ik hekel en waar ik me zorgen over maakquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:55 schreef Sjeen het volgende:
Gelukkig hoef je je daar ook geen zorgen over te maken
Prima hoor schat, wat jij wilt...quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik maak zelf wel uit welk gedrag ik hekel en waar ik me zorgen over maak
En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.quote:Op donderdag 22 september 2011 11:56 schreef MeNicole2 het volgende:
Nu zegt ie vaak als ie boos is: SpagaatHij denkt dat dat een scheldwoord is. Dus laat ik hem lekker in die waan
Eensch.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.
Want ook al is 'spagaat' voor ons geen scheldwoord, in Mikaels beleving is het dat wél ...
Ik vind dat een kind van onder de 6 niet te kiezen heeft wat er gegeten moet gaan worden.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Maar dat heeft niks te maken met kiezen wat er gegeten wordt, dat zie je zelf toch ook wel hoop ik.
Waar ik hier op doelde is dat het kind als klein volwassene werd beschouwd en als een volwassen gezinslid mocht meebeslissen en zo. En dat vind ik fout, en dat die opvoedingsmethode niet goed ging, is ook gebleken in hoe dat joch zich ging gedragen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:42 schreef miss_sly het volgende:
Maar dat het kind geregeld mocht kiezen wat ze eten, heeft daar toch helemaal niets mee te maken
Ik vraag ook geregeld aan mijn vriend wat hij wil eten, en sinds ze dat kan aangeven, ook aan onze dochter. Nou is haar voorkeur nog niet zo groot (altijd nasi), maar wat zou daar nou slecht aan zijn?
Ik vind dat er hier en daar best dingen langskomen waarvan ik denk: dat is niet erg handig, maar er worden ook totaal irrelevante voorbeelden aangehaald
Idd, da's het beste. Je kunt ze moeilijk bestraffen voor het zeggen van een woord wat je net zelf hebt gebezigd. Daar snappen ze - terecht - helemaal niets van.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:47 schreef Sorbootje het volgende:
De telefoon vloog hier net door de lucht en viel nogal hard op de grond. Voor ik het in de gaten had goide ik er een hardgrondig KUT uit.
hoor nu al een minuut lang kut kut kut kut kut kut.
Ik negeer het maar gewoon.
Klopt, er zit een flink verschil in. De band is anders.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:16 schreef -sabine- het volgende:
Er zit nog wel wat tussen bestraffen en laten.
Bij herhaling ga je toch wel eerst zeggen dat het niet kan/mag?
Mijn kinderen zijn 20+ en we kunnen het goed met elkaar vinden, doen veel samen, maar ik ben nog steeds geen vriendin van ze. Ik bespreek veel met ze, zij met mij, maar er zijn en blijven onderwerpen die ik wel met vrienden bespreek en niet met mijn kinderen. En ik weet zeker dat het ook vice versa geldt. Omgekeerd voel ik voor mijn kinderen een onvoorwaardelijke liefde die ik voor geen van mijn vrienden voel. Dat is zo anders.
Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld. Als ie maar scheldwoorden gebruikt die hem passen zeg maar.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.
Want ook al is 'spagaat' voor ons geen scheldwoord, in Mikaels beleving is het dat wél ...
quote:Op donderdag 10 november 2011 14:48 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Gewoon een vuistslag in het gezicht. Paar tanden uit d'r smoel. Doen ze het nooit meer, geloof mij maar
Dat vind ik dus niet, als voor hem kankerhoer en spagaat even ernstig is ga je vind ik daar dan dus de mist in. zijn er wel echt gradaties in scheldwoorden?quote:Op donderdag 10 november 2011 14:53 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld. Als ie maar scheldwoorden gebruikt die hem passen zeg maar.
Als hij op school ruzie heeft met iemand en die scheld hem uit mag ie van mij iets terug zeggen. En als hij dan spagaat wil zeggen prima. Maar woorden als kutwijf of kanker of weet ik veel wil ik niet horen. Ik vind dat er gewoon een onderscheid is tussen schelden met grote woorden of schelden met kinderwoorden!!
Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar isquote:Op donderdag 10 november 2011 20:12 schreef miss_sly het volgende:
Jouw nummer 1 op het lijstje zijn wij Senna ook al aan het leren. En de rest komt in de loop van de jaren wel, denk ik
dat zinnetje hebben ze bij ons op school ook en dat wordt hier in huis ook gebruikt.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar is
Ik heb het gepikt bij mijn zusje: 3 knullen, en die kunnen nogal eens wat ruw zijn of vervelend tegen elkaar. Dus daar moet ook 'stop' gezegd worden als het klaar is. Ik vind dat een goede: je kind leert wel aangeven dat er iets gebeurt dat het niet wil, maar hoeft niet meteen terug te gaan slaan, af te pakken, naar de ouder/meester/whatever, maar heeft een optie om het in ieder geval in eerste instantie zelf op te lossen.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar is
Hier is het ook 'stop hou op'.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:31 schreef MaLo het volgende:
Het is voor de kinderen ook heel helder als iedereen gewoon dezelfde term gebruikt om aan te geven dat het echt genoeg is.
Mijn dochter zegt bijvoorbeeld als mijn vriend met haar stoeit ook wel eens: neeeheee, niet meer doehoen, maar éigenlijk wil ze dan gewoon dat het doorgaat. Met "stop, hou op" weet iedereen (in onze omgeving en op school) dat het géén spelletje meer is en de persoon écht wil dat het stopt. Die duidelijkheid is voor iedereen prettig.
Tja.... dan zijn we uitgepraat op dit vlak....quote:Op donderdag 10 november 2011 14:53 schreef MeNicole2 het volgende:
Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld.
wat jij zegtquote:Op donderdag 10 november 2011 21:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Tja.... dan zijn we uitgepraat op dit vlak....
Eens.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:55 schreef Grijs het volgende:
[..]
Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.
't Is toch raar om alleen op "stop, hou op" te reageren en niet op "niet doen".
Dat begrijpen kinderen niet. Dat hoef je ze op die leeftijd ook nog helemaal niet uit te leggen. Je moet het een halt toe roepen.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:11 schreef Ssserpente het volgende:
MeNicole, het doel van uitschelden is toch iemand bewust kwetsen? Vind je dat oké?
Ik denk dat dat maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe zulke dingen "groeien" in je gezinquote:Op donderdag 10 november 2011 20:55 schreef Grijs het volgende:
[..]
Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.
't Is toch raar om alleen op "stop, hou op" te reageren en niet op "niet doen".
Bij F op school gaat het op exact dezelfde manier. En thuis, als er eens woorden tussen F en vriendinnetjes zijn (wat zelden voorkomt, ze zitten gewoon vaak op één lijnquote:Op donderdag 10 november 2011 21:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Eens.
Bij ons op school wordt ook de STOPmethode gebruikt. En bij mijn zoon ook.
Stap 1: Stop zeggen.
Als er iemand 'door je stop heen gaat' vertel je dat aan de juf of meester.
Stap 3: juf of meester laat de kinderen het samen oplossen
Stap 4: beide kinderen komen melden of het oplossen al dan niet is gelukt.
Stap 5: zo ja, prima, zo nee, juf of meester helpt bij het oplossen.
ik vind het een prima methode van conflict oplossen. Werkt over het algemeen erg goed.
het doel van (uit)schelden kan daarnaast ook zijn : je eigen frustraties/schrik te uiten door afbekken/schreeuwen...quote:Op donderdag 10 november 2011 21:11 schreef Ssserpente het volgende:
MeNicole, het doel van uitschelden is toch iemand bewust kwetsen? Vind je dat oké?
ja idd maar wel onder begeleiding van volwassenen, direct of op afstandquote:Op donderdag 10 november 2011 22:00 schreef MaLo het volgende:
Ik vind het heel goed dat kinderen zelf conflicten leren oplossen
Ja, ik snap ook wel dat zoiets binnen het gezin prima kan. Alleen ben ik bang dat het buiten het gezin verwarring geeft: kinderen die niet weten dat ze ook na "niet doen" van een ander kind moeten stoppen, terwijl ze bij broertje of zusje wel door kunnen gaan.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:00 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik denk dat dat maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe zulke dingen "groeien" in je gezin. Als voor iedereen maar wel duidelijk is wanneer het echt over is. F stopt zelf ook niet altijd direct als wij Doe nou eens niet zeggen, maar wel bij Stop hou op. Ik beweer niet dat dit een ideale methode is, maar voor ons gezin werkt het prima zo en dat vind ik het belangrijkst.
Eens. Vanuit de visie dat het niet oké is om iemand te kwetsen. En die uitleg kun je er best bij geven wmb, die doet niets af aan het verbod.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat begrijpen kinderen niet. Dat hoef je ze op die leeftijd ook nog helemaal niet uit te leggen. Je moet het een halt toe roepen.
Ook eens. Schelden omdat je je kleine teen stoot vind ik volkomen terecht en valt wmb dan ook niet onder de categorie uitschelden. Dat laatste dient een ander doel.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:01 schreef Cooki het volgende:
[..]
het doel van (uit)schelden kan daarnaast ook zijn : je eigen frustraties/schrik te uiten door afbekken/schreeuwen...![]()
zelfbeheersing is ook een vaardigheid die kinderen aangeleerd zou kunnen worden (zeg ik dat netjes?)
@Moonah: ik heb op een school gewerkt waar we dat ook zo deden;) , op de school van mn zoon gaat t net anders
[..]
ja idd maar wel onder begeleiding van volwassenen, direct of op afstand![]()
Pff. Als ik het echt veel te bont gemaakt had moest ik ook zonder eten naar bed, en dat leerde me toch gewoon dat eten niet vanzelfsprekend is, ik echt te ver gegaan was, en dat ik toch eigenlijk wel graag naar beneden wou. Ik ben daar niet slechter van geworden.quote:Op woensdag 21 september 2011 16:59 schreef miss_sly het volgende:
Kijk, en daar verschillen we dus wel van mening, want ik vind weten wel hartstikke vanzelfsprekendquote:Op vrijdag 11 november 2011 13:48 schreef Catbert het volgende:
[..]
Pff. Als ik het echt veel te bont gemaakt had moest ik ook zonder eten naar bed, en dat leerde me toch gewoon dat eten niet vanzelfsprekend is, ik echt te ver gegaan was, en dat ik toch eigenlijk wel graag naar beneden wou. Ik ben daar niet slechter van geworden.
Tja, een keer avondeten overslaan worden ze echt niet minder van hoor, en het laat duidelijk voelen dat ze veel te ver zijn gegaan.quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:49 schreef miss_sly het volgende:
Kijk, en daar verschillen we dus wel van mening, want ik vind weten wel hartstikke vanzelfsprekend
Ik denk dat ik op andere manieren moet kunnen duidelijk maken dat ze te ver is gegaan. Eten is vanzelfsprekend, ontbijt, lunch en avondeten zijn niet optioneel wat mij betreft. ook neit een keer.quote:Op vrijdag 11 november 2011 14:00 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tja, een keer avondeten overslaan worden ze echt niet minder van hoor, en het laat duidelijk voelen dat ze veel te ver zijn gegaan.
ik heb mijn kinderen nog nooit geslagen -ze zijn nu 25, 23 en 17- als een kind over de rooie gaat is het juist zaak dat je zelf gewoon blijft doen en rustig maar duidelijk laat merken dat dit "not done"is maar zonder er ook weer te veel aandacht aan te schenken/ waarde aan te hechten -negative aandacht is ook aandacht, en door er te erg op te reageren stimuleer je het alleen maar-quote:Op woensdag 21 september 2011 16:48 schreef gebrokenglas het volgende:
Beetje een standaard iets misschien, maar daarnet, buiten op ons pleintje, zag ik een felle ruzie tussen een moeder en d'r dochtertje (eentje die 6 jaar ofzo is). Het dochtertje was ontzettend boos op haar moeder. Ze schold haar moeder oa. uit voor kutmens.
Nou, hoe zou je als moeder (of vader) zoiets moeten corrigeren? Het is enorm kwetsend als je eigen kind, die je dag en nacht verzorgd hebt en je ontzettend dierbaar is, zulke dingen tegen je schreeuwt? Je moet realistisch zijn, dat ze nog een kind is enzo, maar het lijkt me ontzettend moeilijk om niet in razernij te ontploffen en haar een paar flinke lellen te verkopen.
Wat doe jij? Afgezien dan van haar zonder eten naar boven sturen oid?
Je loopt een blokje om? Je kunt er niks aan doen maar wordt ontzettend kwaad en geeft haar inderdaad een paar klappen?
Of het doet je niets omdat je weet dat ze het niet meent?
Op zich kan ik me erin vinden hoor, maar als Thijs niet eet en in plaats daarvan zijn bord weg probeert te gooien, is het wel gedaan met het eten.quote:Op vrijdag 11 november 2011 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat ik op andere manieren moet kunnen duidelijk maken dat ze te ver is gegaan. Eten is vanzelfsprekend, ontbijt, lunch en avondeten zijn niet optioneel wat mij betreft. ook neit een keer.
Dat is iets anders, dat is dan een gepaste maatregel tegen vervelend gedrag tijdens het eten.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:53 schreef McLaura het volgende:
[..]
Op zich kan ik me erin vinden hoor, maar als Thijs niet eet en in plaats daarvan zijn bord weg probeert te gooien, is het wel gedaan met het eten.
Je mag het niet zeggen, maar je moet er als kind tegen andere kinderen af en toe gewoon op los slaan. Ram de pestkoppen maar eens flink op de smoel, dan is het gezeik snel over.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:38 schreef MeNicole2 het volgende:
Laat ik even duidelijk stellen dat Mikael eigenlijk nooit scheld hoorZo komt het misschien over maar ds niet zo.
Maar als ie bv zoals op school steeds door een jochie uit de klas steeds werd uitgescholden en alles is geprobeert dan mag ie dus van mij wel iets terug zeggen.
Ze hebben bij hem op school ook de regels eerst stop zeggen, helpt dat niet naar de juf gaan. Maar juf zegt steeds dat ze het eerst zelf moet horen anders mag ze het andere kindje er niet op aanspreken. Ik heb er tijdje terug zelf al iets van gezegd tegen die moeder maar die vond dat kinderen het onder elkaar zelf maar uit moeten zoeken. Nou prima als dan niks anders helpt.. En vorige week heeft Mikael dus iets terug gezegd en nu was dat jochie boos omdat er dus eindelijk een keer iets terug was gezegd. En ja Mikael heeft er straf voor gehad op school want hij deed het natuurlijk waar juf bij stond![]()
En nu is het gewoon klaar op school. Jochie laat hem met rust (zal wel een ander slachtoffer hebben gevonden) en Mikael weer blij!!
Ik heb Mikael er thuis geen straf voor gegeven want dat had ie al gehad.
Voor 1 scheld woord raken ze dat allemaal tegelijk kwijt?quote:Op donderdag 17 november 2011 00:47 schreef geevee het volgende:
Persoonlijk zou ik beginnen met alle privileges in te trekken,dus geen intenet mobiele telefoon televisie kijken,snoep kortom alles wat ze leuk vinden!
Daarna uitleggen waarom je het hebt gedaan.
P.s.,persoonlijk ben ik van een ouderwets pak op de broek niet slechter geworden.
Internet en telefoon heeft die van mij nog niet. Snoep taalt ie niet naar. Enige wat ik hem af kan nemen is dat ie niet buiten mag spelen. Maar weet niet wie ik daar meer mee heb, hem of mezelfquote:Op donderdag 17 november 2011 00:47 schreef geevee het volgende:
Persoonlijk zou ik beginnen met alle privileges in te trekken,dus geen intenet mobiele telefoon televisie kijken,snoep kortom alles wat ze leuk vinden!
Daarna uitleggen waarom je het hebt gedaan.
P.s.,persoonlijk ben ik van een ouderwets pak op de broek niet slechter geworden.
Ik vind dat straffen kort en kraschtig moet, liefst lik op stuk, zeker als kinderen jonger zijn. natuurlijk niet lichamelijk. Maar gewoon even een paar minuten op de trap zitten is vaak genoeg om te voelen dat er iets niet goed was. Vind dat je ook moet oppassen extreem te reageren, gewoon direct en helder: dit kan niet, waarschuwing, ga je door? Straf. pas als dat niet werkt kun je privileges afnemen, maar een kind moet wel eerst de kans krijgen om het goed te amken, of de fout te herstellen en zich de gevolgen te realiseren.quote:Op donderdag 17 november 2011 09:39 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Internet en telefoon heeft die van mij nog niet. Snoep taalt ie niet naar. Enige wat ik hem af kan nemen is dat ie niet buiten mag spelen. Maar weet niet wie ik daar meer mee heb, hem of mezelf
Dit stukje moet je in elk geval snel vergeten.. Als je je dit soort dingen echt persoonlijk aan gaat trekken, zeker van een zesjarige, ben je imho niet goed bezig.quote:Het is enorm kwetsend als je eigen kind, die je dag en nacht verzorgd hebt en je ontzettend dierbaar is, zulke dingen tegen je schreeuwt?
quote:Op donderdag 17 november 2011 10:30 schreef MarMar het volgende:
gewoon simpel: als je een extraatje wilt, mag je daar best een beetje je best voor doen.
Dat heb je toch helemaal zelf in de hand? Iets als, vandaag even niet, misschien morgen.. Ik zou dan gewoon zeggen "vandaag mag je van mama je schoen niet zetten, morgen weer een dag" en klaar. Ze gelooft overigens nog heilig, maar hoe bang ze daar al dan niet van wordt, ligt voor een deel toch echt aan hoever jij het speelt als ouders....quote:Op donderdag 17 november 2011 10:42 schreef MeNicole2 het volgende:
Ja ok als ze er niet meer in geloven dan is het anders. Laat ik het zo zeggen. Mikael mag altijd elke zaterdag zijn schoen zetten. Hij geloofd er nog heilig in en als ik tegen hem zou zeggen:" vandaag heb je dit of dit gedaan dus je mag je schoen niet zetten" zou hij helemaal in de stress schieten. Want dat betekend dat ie niet lief ie geweest en kinderen die niet lief zijn krijgen niks dus dan op 5 december ook niet.
MeNicole, ik zou dat hele gedoe over stout eruit halen...quote:Op donderdag 17 november 2011 10:51 schreef MeNicole2 het volgende:
Ze mogen hier alleen op zaterdag dus voor de volgende dag gaat niet op.
Vind het alleen wel heel jammer dat er in de Sintliedjes en op school wel "bang" gemaakt word.
Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe!! (Nee wij slaan onze kinderen niet)
En juf op school heetf het steeds over die stomme zak waar je in moet als je stout bent en dat je dan naar Spanje moet.
Leert hem dat acties consequenties hebbenquote:Op donderdag 17 november 2011 10:42 schreef MeNicole2 het volgende:
Ja ok als ze er niet meer in geloven dan is het anders. Laat ik het zo zeggen. Mikael mag altijd elke zaterdag zijn schoen zetten. Hij geloofd er nog heilig in en als ik tegen hem zou zeggen:" vandaag heb je dit of dit gedaan dus je mag je schoen niet zetten" zou hij helemaal in de stress schieten. Want dat betekend dat ie niet lief ie geweest en kinderen die niet lief zijn krijgen niks dus dan op 5 december ook niet.
Dat is prima, maar niet met een zak en een roe... dan krijg je een kind dat praktisch niet meer durft te gaan slapen. Beetje overkill...quote:Op donderdag 17 november 2011 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leert hem dat acties consequenties hebben
jaquote:Op donderdag 17 november 2011 11:21 schreef MarMar het volgende:
Hoe moeilijk kan het zijn mensen?
... zoiets toch gewoon?
nou zijn wij natuurlijk niet de enige die het Sintgebeuren beïnvloeden, als ouders. Daar komen ook nog leerkrachten, vriendjes/vriendinnetjes, tv etc bij... Met als gevolg dat wij twee jaar geleden met een letterlijk lichamelijk ziek kind zaten, door de stress. Terwijl we helemaal geen big deal maken van Sint en juist gewoon alle leuke dingen benadrukken. Een tshirt in de schoen met de tekts 'ik ben zoet geweest', deed de truc toen.quote:Op donderdag 17 november 2011 11:21 schreef MarMar het volgende:
Sint weet alles want dat staat in het grote boek is toch het hele idee?
Uitleggen dat Sint ook wel snapt dat je soms niet lief bent, maar meestal wel en dat dat goed genoeg is, is de schone taak van de ouders. Hoe moeilijk kan het zijn mensen?
"Het geeft niet dattie ziet dat je wel eens stout bent, alle kindjes zijn wel eens stout, als je het maar weer goedmaakt" zoiets toch gewoon?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 40% gewijzigd door -Caroline- op 17-11-2011 11:40:50 ]
Ik heb iets opgevangen van een stelregeltje: straftijd -> leeftijd in minuten.quote:Op donderdag 17 november 2011 09:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik vind dat straffen kort en kraschtig moet, liefst lik op stuk, zeker als kinderen jonger zijn. natuurlijk niet lichamelijk. Maar gewoon even een paar minuten op de trap zitten is vaak genoeg om te voelen dat er iets niet goed was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |